[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 29 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.039 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha, ik wilde net zeggen dat het er bij stond, maar Apple was me voor. :P

Leuke cijfers trouwens. :) Hopelijk verstommen nou eindelijk ook eens die domme praatjes over verrotte HDR performance op ATi kaarten.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 08:49

Aight!

'A toy robot...'

En waar blijft de 7800GTX 512?

Alleen jammer dat 7800GT/GTX geen hdr + FSAA kan, wil wel eens de performance impact zien in vergelijking tot ATI.

[ Voor 67% gewijzigd door Aight! op 05-12-2005 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 19:59
Anoniem: 151544 schreef op maandag 05 december 2005 @ 20:51:
ik lees net dat ATI nieuwe drivers gaat releasen om te prestaties gaat verbeteren voor dual-core processors. Maar helpt dat dan ook bij games die niet multithreaded geschreven zijn? nee toch? Ik dacht enkel voor games die dual-core ondersteunen.
het werkt voorál bij spellen die geen multi-cpu ondersteunen...

spellen die het wel ondersteunen lopen sowieso al sneller op een dual-core...met iedere driver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

CJ schreef op zondag 04 december 2005 @ 16:45:
Tel daar bij op dat analysten er voor hebben gezorgd dat de nVidia aandelen een stuk gekelderd zijn, juist omdat ze aangegeven hebben dat ATi voor veel druk zorgt (ze gaven aan dat nV hun doelstellingen te hoog hadden ingezet en dat ATi daar roet in het eten zou gooien)... tja, dan is het volgens mij niet vreemd dat ik ATi zie als degene die druk legt op nV. Het was inderdaad eerst andersom, maar ATi heeft de ommekeer ingezet en blijkbaar is Jen zich dat bewust en zijn analysten zich dat bewust.
Mis ik iets? Chart van de aandelenkoersen van ATi (groen 8)7), nV (blauw) en de Nasdac mediair (geel) in het afgelopen jaar...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cf23e33fefc319d750f09e618a180c00/full.jpg
edward2 schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:00:
Gemeten met 690/1600 voor de XT1800XT HQ 16AF(4xAA) en
600/1800 voor de 512 mb GTX met HQ in CP 16AF (4AA)
Ik begrijp nu wel waarom de GTX 512 bij jou redelijk gelijk presteert aan de X1800XT... Je gebruikt de nV driver in HQ wat over het algemeen goed is voor 15-20% performanceverlies t.o.v. Quality, en in de meeste games geen merkbare IQ gains geeft... vandaar dat reviewers die modus ook niet gebruiken over het algemeen.
nV heeft geen tegenhanger voor ATi's 16xHQAF en de driver op HQ zetten veranderd daar weinig aan... een i.m.o. betere vergelijking zou zijn: ATi 16x "Quality" AF vs nV 16x "Quality" AF.
Anoniem: 38733 schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:11:
Als ik deze review moet geloven valt die brakke performance wel mee, testen zijn gedaan met patch 1.4.
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.hwupgrade.it/articoli/skvideo/1361/17.html
De charts komen helemaal niet overeen met de resultaten van Beyond3D waar ik in principe toch wel wat meer vertrouwen in heb. Ze gebruiken voor de reviews dezelfde CPU (FX55) en driver (Catalyst 5.9 = 8.173.1)... enige is dat B3D een Radeon Xpress 2000 CF mobo gebruikt en de Italianen een Asus NF4 mobo. Zou niet veel impact op de performance moeten hebben, en toch zit er een erg groot verschil tussen de resultaten.
Ik heb de Italiaanse review slecht globaal kunnen scannen (mijn Italiaans is helaas niet zo briljant), maar het is niet duidelijk of ze de nV kaart op Q of HQ hebben getest en wat de verdere instellingen waren.

Ik ben zo vrij geweest zelf een paar ingame FRAPS runs te doen in FarCry op diverse checkpoints:
Systeem: zie sig, Opteron @2.7Ghz, 7800GTX TOP stock, driver 91.95 Quality. Gezien er op high-res met HDR geen CPU limitaties zijn zouden de resultaten redelijk vergelijkbaar moeten zijn met die van de Italianen op NF4 met FX55 (2.6Ghz)
.
FarCry patch v1.32 alles maxed, HDR 7.
Reso 1920x1200:
Volcano: min 33, avg 45, max 57
Pier: min 31, avg 41, max 58
River: min 30, avg 38, max 50

Reso 1600x1200:
Volcano: min 36, avg 58, max 67

Voor 7800GTX stock results moet hiervan ongeveer 12% worden afgetrokken als het goed is.
Performancedrop NoHDR vs HDR is op 1920x1200 ongeveer 50% b.t.w.
CJ schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:31:
Leuke cijfers trouwens. :) Hopelijk verstommen nou eindelijk ook eens die domme praatjes over verrotte HDR performance op ATi kaarten.
Welke "domme praatjes"? En wat betreft verstommen: nou nee, niet bepaald.
Zelfs als we uitgaan van bovenstaande Italiaanse FarCry charts, en de resultaten van B3D en your's truely negeren: AoE3? DOD? SS2? en anderen? (hoewel ATi dus blijkbaar zegt dat het bij SS2 aan de game ligt terwijl dit een algemene trend is). De enige HDR game tot nu toe die de X1800XT wint is SC:CT, en het verschil is daar niet groot. Zie de post van Edward hierboven: zelfs met de nV driver in HQ mode is de GTX512 met HDR sneller dan de X1800XT... ook in FarCry.

Zolang dit niet gefixed is valt er weinig te verstommen i.m.h.o...

<edit>
Xbit Labs werpt ook een totaal ander licht dan de Italianen op dit ATi vs nV FarCry HDR verhaal trouwens... een licht dat de resultaten van B3D (X1800XT) en mezelf (7800GTX) dead on bevestigd:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/geforce7800gtx512/7800%20512%20HDR%20performance%20hit%20GIF/pier_hdr.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/geforce7800gtx512/7800%20512%20HDR%20performance%20hit%20GIF/research_hdr.gif

De 7800GT verslaat de X1800XT met ruim 10% op 1600x1200. Over GTX en GTX512 nog niet gesproken.
Bron: http://www.xbitlabs.com/a...geforce7800gtx512_14.html
Reviewdatum: 15/11/2005, nog geen 3 weken geleden!

[ Voor 14% gewijzigd door Cheetah op 06-12-2005 00:57 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149755

Bij B3D gebruiken ze de 1.31 versie met Farcry HDR en bij Xbitlabs is het niet duidelijk.
De Italiaanse site gebruikt patch 1.4 dus de benches die jij aanhaald zijn verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Anoniem: 149755 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:39:
Bij B3D gebruiken ze de 1.31 versie met Farcry HDR en bij Xbitlabs is het niet duidelijk.
De Italiaanse site gebruikt patch 1.4 dus de benches die jij aanhaald zijn verouderd.
De review van de Italiaanse site is van 12 Oktober. De review van B3D is van 23 Oktober. De review van Xbitlabs is van 15 November.
En dan zijn de benches van 15 November volgens jou verouderd, terwijl die van 12 Oktober het recentst zijn? :?

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
FirefoxAG schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:06:
[...]
Mis ik iets? Chart van de aandelenkoersen van ATi (groen 8)7), nV (blauw) en de Nasdac mediair (geel) in het afgelopen jaar...

[afbeelding]
zit wel een ''verdacht'' dipje bij de aandelen vanaf begin (5) oktober :)

maar later trekt dat weer bij

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-12-2005 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

FirefoxAG schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:46:
[...]
De review van de Italiaanse site is van 12 Oktober. De review van B3D is van 23 Oktober. De review van Xbitlabs is van 15 November.
Wat ik vreemd vind van Xbitlabs is hun volgende uitspraak; "Unfortunately, the patch is not very fast and doesn’t allow turning on FSAA."
Óf ze doen dus iets niet goed óf er zijn meerdere hacks/patches in omloop (waar FSAA wél enabled kan worden), die mogelijk andere resultaten geven.
De enige HDR game tot nu toe die de X1800XT wint is SC:CT, en het verschil is daar niet groot.
Op de postfilteringprocessing na schijnt SCCT dezelfde FP16 HDR methode te gebruiken als Farcry ( http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=18513 ).
Beetje merkwaardig dus dat in SCCT met HDR een X1800XT één van de de snelste kaarten is maar in Farcry ergens onderaan bungelt nét boven een 6800U (volgens Xbitlabs dan). Lijkt me dus sterk maar goed. Het enige wat een definitief antwoord zal geven is de officiële publiekelijke patch.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 06-12-2005 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FirefoxAG schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:06:
[...]
Yep, je mist iets. Even de financiele sites er op naslaan van de afgelopen paar dagen. De aandelen zijn bv zo'n 6% gezakt op een dag nadat grote analysten hadden voorspeld dat nVidia te positief was geweest over hun winstvoorspelling en dat ATi ze veel meer weerstand zou gaan geven met de nieuwe lineup. Ze gaven aan dat ATi een verstandige deal was en dat wees zich uit in de aandelen van ATi die toen begonnen te stijgen. Niet dat het direct slecht gaat met nV, maar het geeft wel aan dat ATi's X1K serie niet onopgemerkt is gebleven.

En zoals ik al zei had Jen Hsung Huang het afgelopen week over het feit dat nVidia het zich op dit moment niet kon permitteren om stil te zitten en dat er afschrijvingen waren op hun voorraad. Hij zei het niet direct maar impliceerde min of meer dat het kwam door de huidige line-up van ATi.
Ik begrijp nu wel waarom de GTX 512 bij jou redelijk gelijk presteert aan de X1800XT... Je gebruikt de nV driver in HQ wat over het algemeen goed is voor 15-20% performanceverlies t.o.v. Quality, en in de meeste games geen merkbare IQ gains geeft... vandaar dat reviewers die modus ook niet gebruiken over het algemeen.
nV heeft geen tegenhanger voor ATi's 16xHQAF en de driver op HQ zetten veranderd daar weinig aan... een i.m.o. betere vergelijking zou zijn: ATi 16x "Quality" AF vs nV 16x "Quality" AF.
Imo zou het gewoon altijd HQ vs HQ moeten zijn (dus geen HQ AF omdat nV dit niet heeft en non-angle dependet AF vs angle dependent AF is nou niet echt eerlijk). Dus gewoon gelijke instellingen op het hoogste niveau. Dit zorgt bij veel hardware gewoonweg voor de beste IQ en lost op sommige hardware ook bepaalde IQ problemen op. Ik vind bv de 6xAA vs 8xAA vergelijkingen altijd heel erg scheef omdat nV met SSAA werkt terwijl ATi met MSAA werkt. Als je de beeldkwaliteit vergelijkt vind ik het geen punt, maar om dan de performance te vergelijken vind ik oneerlijk.
Zie de post van Edward hierboven: zelfs met de nV driver in HQ mode is de GTX512 met HDR sneller dan de X1800XT... ook in FarCry.
Heeft Edward met HDR getest? Dan heeft-ie dus blijkbaar de felbegeerde 1.4 patch waar iedereen op zit te wachten... :o Elke andere test met hacks of beta patches is niet representatief voor HDR in Far Cry. Net zo min als HDR in SS2 niet representatief is totdat CroTeam de game patched zodat X1K kaarten geen screencorruptie en rare performancedrops heeft.

Overigens ligt de corruptie bij HDR aan het feit dat ATi geen FP Filtering heeft en nV wel. Weer een geval dus van HDR wat gefinetuned is voor nV hardware net zoals de rest van de zooi TWIMTBP games (wat overigens niet wil zeggen dat ik FP Filtering overbodig vind, want ik het had liever ook op ATi hardware gezien). De performancedrops die je bij [H] zag in SS2 worden ook bij ATi zeer vreemd gevonden aangezien zij zelf dit niet kunnen reproduceren. Er zijn ook andere sites die bv een zeer leuke performance laten zien met HDR in SS2 zoals in Tom's Hardwares meest recente VGA Charts van 2 December hier: http://graphics.tomshardw...2/vga_charts_viii-06.html Let wel dat ook AA gebruikt wordt, maar dat dit op nV kaarten standaard niet selecteerbaar is.

Bij AoE (ik had vast al gezegd dat dit een TWIMBTP game is?) is de game ook op pure speed al sneller op een nV kaart. Dus verwachten dat het activeren van alle eyecandy op de X1K voor wonderen gaat zorgen, lijkt mij een beetje te hoog gegrepen.

Om terug te komen op Edwards test. Het is een beetje moeilijk imo om hier een goede conclusie uit te trekken. Edward draait op 690/1600, bijna de nieuwe snelheden van de X1800XT maar net 10 mhz te kort. En de GTX512 draait 50Mhz sneller dan de stock GTX512 (of 20Mhz als je uitgaat van de zeldzame XFX OC). De conclusie die ik dus trek is dat een 690/1600 en een 600/1800 niet voor elkaar onder doen. Maar ik ben eerder benieuwd naar de performance op zowel de officiele stock snelheden (dus 700/1600 vs 550/1700) als de maximale overclock (dus de 730+ en 615 waar Edward het over heeft).
<edit>
Xbit Labs werpt ook een totaal ander licht dan de Italianen op dit ATi vs nV FarCry HDR verhaal trouwens... een licht dat de resultaten van B3D (X1800XT) en mezelf (7800GTX) dead on bevestigd:

[afbeelding]

[afbeelding]

Bron: http://www.xbitlabs.com/a...geforce7800gtx512_14.html
Reviewdatum: 15/11/2005, nog geen 3 weken geleden!
Misschien ook handig om wat boven de charts staat even te quoten:
X-Bit Labs:
We traditionally check the ability of the new graphics card to work in the HDR lighting mode and we also include the results of ATI’s RADEON X1800 which support HDR in Far Cry after installation of a special patch from CryTek. Unfortunately, the patch is not very fast and doesn’t allow turning on FSAA. It is also unavailable to ordinary users as yet, so it’s too early to comment upon the results of the RADEON X1800 cards.
Ik snap niet dat er toch continue voorbarige conclusies worden getrokken door bepaalde mensen terwijl zo'n beetje elke reviewer het heeft over een beta patch en dat dit niet representatief is voor de uiteindelijke performance.
FirefoxAG schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:46:
[...]
En dan zijn de benches van 15 November volgens jou verouderd, terwijl die van 12 Oktober het recentst zijn? :?
Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Ik zag ook dat bij B3D vermeldt werd dat ze versie 1.31 gebruiken, terwijl ze wel HDR + AA aan hebben, wat dus alleen in 1.4 kan. Als een oudere review wel 1.4 gebruikt en een nieuwere review 1.31 (terwijl je op de site gewoon al 1.33 kan downloaden, waar ook de fix voor ATi SM3.0 hardware in zit (iets met screencorruption ed)) dan zou ik in eerste instantie voor de review gaan met de nieuwste patch. Maar aangezien B3D hier zelf niet echt duidelijk over is, ligt dat nog in het midden.

Zoals het er nu naar uit ziet zijn alle huidige games die op dit moment op de markt zijn gebracht ontwikkeld op NV kaarten wat betreft HDR mogelijkheden. Ik verwacht dat de games die nu nog in ontwikkeling zijn en over een paar maanden uit komen, een stuk minder 'problemen' zullen opleveren.

Dat er verschillen zijn in aanpak is nu wel duidelijk en dat dit leidt tot performance verschillen lijkt me ook heel duidelijk. Wie weet komt er wel een patch die Int10 HDR in bepaalde games doet zodat AA zonder performanceverlies kan worden toegepast, terwijl de IQ er niet dusdanig slechter van wordt. Of wie weet wordt de performance in HDR straks gewoon niet beter op ATi kaarten... of juist weer wel. Je weet het nu nog niet...

Gewoon wachten op de officiele patches, want aan betas en gelekt spul hebben we niets. :7

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 06-12-2005 03:52 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:35
Nou mensen ik weet niet of het al gepost is. Maar de revieuw van de X1600 Mobility staat online @ tomshardware.

En ik vind de resultaten best goed te noemen. Maar ook hier denk ik dat er veel te tweaken valt aan het efficient gebruik maken van de 3 shader units per pipe. Maar gelukkig is hij altijd sneller dan de voorganger.

http://www.mobilityguru.c...y_radeon_x1600/index.html

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79835

Astennu schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 09:16:
Nou mensen ik weet niet of het al gepost is. Maar de revieuw van de X1600 Mobility staat online @ tomshardware.

En ik vind de resultaten best goed te noemen. Maar ook hier denk ik dat er veel te tweaken valt aan het efficient gebruik maken van de 3 shader units per pipe. Maar gelukkig is hij altijd sneller dan de voorganger.

http://www.mobilityguru.c...y_radeon_x1600/index.html
De review van anand is redelijk vernietigend voor ATI (niet zozeer de kaart):
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2632&p=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 22:25
Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:44:
[...]

De review van anand is redelijk vernietigend voor ATI (niet zozeer de kaart):
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2632&p=3
Wat bedoel je in godsnaam met "niet zozeer deze kaart"? Je zegt vernietigend maar niet voor deze kaart. De kaart komt redelijk tot goed uit de benchmark alleen wordt er verteld dat ze het zat zijn dingen van Ati te reviewen die bij launch niet beschikbaar zijn. That's it. Er staat nergens dat het een slechte kaart is. Of probeer je nu gewoon (weer) een negatief punt te vinden zodra iemand over een Ati product iets positiefs vindt? Zeg dan gewoon dat er een review is die wat verteld over de leverbaarheid. Maar zet hem niet tegenover een review die iets (redelijk) postief beoordeeld om vervolgens te zeggen dat het er daar slecht vanaf komt maar niet zozeer over dit product?

Als je zo gaat oordelen ga dan lekker bij Ati/Nvidia werken aan nieuwe powerpoint presentaties om daar een product van een ander af te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Radeon X1600 and X1300 AGP to arrive next year
http://www.theinquirer.net/?article=28159

ATI X800 GTO AGP arrives
http://www.theinquirer.net/?article=28158

Markjuh: leer lezen, dank je.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 79835 op 06-12-2005 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 21:21

Pubbert

random gestoord

Ik vind HalDoL zn inbreng noujuist sterk verbeterd de laatste maanden, hierboven ook weer. Ga zo door.

Over die post daarboven, tja, we weten allemaal wel dat ATi gewoon laat is met leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Pubbert op 06-12-2005 12:50 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 15:00

edward2

Schieten op de beesten

Ik vind quality in NV's controlpanel veel te veel shimmering geven om het naast ATI's quality te zetten, en ATI heeft met HQ ook een handicap (hoekonafh. AF)

Ik vind ATI"s X1800 HDR performance nog steeds teleurstellen, de 512 mb 7800 GTX is nog steeds aanzienlijk sneller in DOD S, Loast Coast en mappen in Counterstrike Source met HDR.

Verder heb ik nog wat anders gezien bij nadere inspectie ;)
Ik vind over het algemeen de SM3 en HDR belichting van de NV-kaarten veel intenser, mooier met meer contrast, met name in HL2 (LC) Far Cry en SC CT met SM3 en HDR.

Ik kan overigens misschien wel aan Patch 1.4 komen, maar ik blijft erbij dat ik vrees dat HDR voorlopig nog teveel op NV is gericht.

[ Voor 15% gewijzigd door edward2 op 06-12-2005 13:05 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Sampsa heeft 2 x1800 kaarten in crossfire draaien...

hiermee scoort ie met een fx57 @ alles standaard een dikke 13k 3dmarks

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=82134

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thund3r schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:49:
Ik vind HalDoL zn inbreng noujuist sterk verbeterd de laatste maanden, hierboven ook weer. Ga zo door.

Over die post daarboven, tja, we weten allemaal wel dat ATi gewoon laat is met leveren.
Bedankt, ik denk er zelfs sterk aan een X1800XT te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 09:40
En, hoeveel mensen hebben er nou al een x1800xt in Nederland? 3?? Zo zo, dat gaat de goede kant op met Ati! ;) (hardiharwharw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:46
Macros4 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:01:
En, hoeveel mensen hebben er nou al een x1800xt in Nederland? 3?? Zo zo, dat gaat de goede kant op met Ati! ;) (hardiharwharw)
Don't feed the troll :O
edward2 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 13:02:
Ik vind quality in NV's controlpanel veel te veel shimmering geven om het naast ATI's quality te zetten, en ATI heeft met HQ ook een handicap (hoekonafh. AF)
Kun je een voorbeeld van een spel noemen? Ik ziet het namelijk echt niet. Ik had het in BF2, maar dat lijkt verdwenen sind 81.95. Maar misschien ben ik wel een blind paard :)

[ Voor 3% gewijzigd door biobak op 06-12-2005 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Die X1600 Mobility is er toch gewoon ? die Asus laptop heeft em aanboord :?

Mja ik vind de prestatie igg wel goed. Ik ben benieuwd naar alle CF kaarten eind deze maand en de tests er van.

Edit:

2x X1800 XT @ CF:

Afbeeldingslocatie: http://www.soneraplaza.fi/GetImages/GetImages_GetImage_jpg/0,2600,61210,00.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 06-12-2005 15:08 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap niet dat ATi de mobile technieken niet wat vaker (en sneller) in de desktop stopt. Dat vind ik het grootste puntje van kritiek. De core van de Mobility X1600 is zo'n beetje identiek aan de core van de gewone X1600 en toch horen we niets bij de X1600 over stroombesparingen etc. Je zou toch denken dat ATi deze technieken juist zou pushen op de desktop bij bv de R520 dan zou dit enorm schelen in het stroomverbruik.

Over de beschikbaarheid kan je je natuurlijk ook afvragen waarom Asus de laptop alleen in Azie lanceert en niet in de rest van de wereld en of ATi daar wel wat aan kan doen als de productie van de X1600 nu gewoon op volle toeren loopt. En dat Anand zeurt over de beschikbaarheid van de X1600 terwijl op Beyond3D een topic loopt met meerdere plekken waar hij gewoon goed beschikbaar is (zelfs al voor 30 November en zelfs ook in Europa), moet je natuurlijk ook met een korreltje zout nemen. Blijkbaar is Josh Venning te lui geweest om even op zoek te gaan in de verschillende pricewatches.
biobak schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:21:
[...]
Kun je een voorbeeld van een spel noemen? Ik ziet het namelijk echt niet. Ik had het in BF2, maar dat lijkt verdwenen sind 81.95. Maar misschien ben ik wel een blind paard :)
Volgens mij kan je hier beter niet om vragen. Had ik namelijk ook. Als je weet waar het zit begin je er op te letten en je er uiteindelijk aan te storen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:21:
Ik snap niet dat ATi de mobile technieken niet wat vaker (en sneller) in de desktop stopt. Dat vind ik het grootste puntje van kritiek. De core van de Mobility X1600 is zo'n beetje identiek aan de core van de gewone X1600 en toch horen we niets bij de X1600 over stroombesparingen etc. Je zou toch denken dat ATi deze technieken juist zou pushen op de desktop bij bv de R520 dan zou dit enorm schelen in het stroomverbruik.

Over de beschikbaarheid kan je je natuurlijk ook afvragen waarom Asus de laptop alleen in Azie lanceert en niet in de rest van de wereld en of ATi daar wel wat aan kan doen als de productie van de X1600 nu gewoon op volle toeren loopt. En dat Anand zeurt over de beschikbaarheid van de X1600 terwijl op Beyond3D een topic loopt met meerdere plekken waar hij gewoon goed beschikbaar is (zelfs al voor 30 November en zelfs ook in Europa), moet je natuurlijk ook met een korreltje zout nemen. Blijkbaar is Josh Venning te lui geweest om even op zoek te gaan in de verschillende pricewatches.

[...]

Volgens mij kan je hier beter niet om vragen. Had ik namelijk ook. Als je weet waar het zit begin je er op te letten en je er uiteindelijk aan te storen. ;(
CJ hoogste tijd voor jou om je Nvidia kaart de deur te wijzen en weer een X1800 te kopen :) Een X1800 XL voor 340 euro is toch een leuke prijs ? :)

Die nieuwe Cat 5.12 zuigen ook zeg :\. Stock vaak langzamer dan de 5.11. En ondersteunen wel dual core. Maar zelfs dan is de 5.11 vaak sneller of is het verschil met singel core kleiner. Volgens mij werken de dual core drivers van Nvidia beter. MAAR !!! ze hebben wel met een X1800 XL getest en niet met een XT. Mischien is dat ook een groot verschil ? dus eerder cpu limmeted ?

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2629&p=9

Wat denken jullie er over ? eigenlijk zou je die drivers met een CF setup moeten testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 06-12-2005 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 14:10
Ja dat is dezelfde PC als de pics uit dat topic van Sampsa at XS, hier nog wat pics (klikbaar voor 800x600 versie):

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=40753&stc=1&d=1133798560
Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=40754&stc=1&d=1133798560
Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=40755&stc=1&d=1133798560
Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=40756&stc=1&d=1133798560

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:36

XanderDrake

Build the future!

mmm, moet ATi nog werken aan de drivers van de Xfire op de X1800XT kaarten?
op the Inq staat dat 2x X1800XT op Xfire 14200 3dmark2005 halen met een FX57 als CPU
en 2x 7800GTX 256mb op SLI en dezelfde CPU 13500 3dmark2005.
Ik zou zeggen dat stock de X1800XT een stuk sneller zou zijn dan de 7800GTX 256.
5% vind ik iets weinig.

Verder, een 7800GT voor 309€.
Das nie duur :Y)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

biobak schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:21:
[...]

Don't feed the troll :O

[...]

UT2004, Boiling Point (extreem zichtbaar) en SS2 Ik heb nog geen quality geprobeerd met 81.95

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
XanderDrake schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:19:
mmm, moet ATi nog werken aan de drivers van de Xfire op de X1800XT kaarten?
op the Inq staat dat 2x X1800XT op Xfire 14200 3dmark2005 halen met een FX57 als CPU
en 2x 7800GTX 256mb op SLI en dezelfde CPU 13500 3dmark2005.
Ik zou zeggen dat stock de X1800XT een stuk sneller zou zijn dan de 7800GTX 256.
5% vind ik iets weinig.

Maar een X1800 XT is ook sneller als een GTX 256 MB. Je kunt het beter vergelijken met eeen GTX 512. Om te zien of Xfire het gat een beetje dicht kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:46
CJ schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:21:
Ja, maar ik ben toch benieuwd. Bij BF1942 zag ik het wel en daar was het inderdaad bijzonder storend. Maar BF1942 speel ik niet meer en als ik het zou spelen zou HQ geen probleem zijn.
edward2 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:31:
[...]

UT2004, Boiling Point (extreem zichtbaar) en SS2 Ik heb nog geen quality geprobeerd met 81.95
Ik zal vanavond UT2004 eens bekijken. Want dat is het enige spel dat ik heb uit dit rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Anderzijds levert de GTX met image sharpening op de helft en HQ in CP wel het mooiste plaatje in FEAR.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151544

ik lees net dat ATI nieuwe drivers gaat releasen om te prestaties gaat verbeteren voor dual-core processors. Maar helpt dat dan ook bij games die niet multithreaded geschreven zijn? nee toch? Ik dacht enkel voor games die dual-core ondersteunen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 151544 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 18:50:
ik lees net dat ATI nieuwe drivers gaat releasen om te prestaties gaat verbeteren voor dual-core processors. Maar helpt dat dan ook bij games die niet multithreaded geschreven zijn? nee toch? Ik dacht enkel voor games die dual-core ondersteunen!
Nope de driver maakt dan gebruik van de 2e core om de kaart aan te sturen. Alleen ik heb een link gepost naar een test van die drivers op anandtech en die waren er niet ehct blij mee. Maar dat komt mischien omdat ze maar een X1800 XL gebruite en die mischien wat limmeted was ? mja igg soms winst en soms verlies. Maar overall waren de oudere 5.11 ook ietsjes sneller waar dat aan mag liggen weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
  • Laatst online: 20-05 17:32
XanderDrake schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:19:

volgens mij moet dat 390 euro wezen.
http://www.marktplaza.nl/...CIe-Painkille-1232519.php

btw.ik zag ook dat ze bij Cool-prices.nl de 1800XT op voorraad hebben,voor de liefhebbers?

[ Voor 12% gewijzigd door Fern op 06-12-2005 19:37 ]

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
iComputers heeft morgen de Asus X1800 XT. Maar wel voor 560 euro. Zelf wil ik minimaal die TOP en niet de normale. Of een R580 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind over het algemeen de SM3 en HDR belichting van de NV-kaarten veel intenser, mooier met meer contrast, met name in HL2 (LC) Far Cry en SC CT met SM3 en HDR.
Ik kan me inderdaad herinneren dat de Ati SM2.0/integer HDR patch voor SCCT niet exact dezelfde beeldkwaliteit liet zien op de R3xx/4xx als het sm3.0/FP HDR pad voor Nv kaarten.
Als de X1800 nog steeds ditzelfde beeld zou laten zien lijkt het er gewoon op dat de kaart niet het sm3.0/FP HDR pad bewandelt, of niet helemaal zoals het zou moeten doen.

Uiteindelijk denk ik dat dit veroorzaakt wordt omdat tot nu toe alle sm3.0/HDR titels grotendeels op GF6/7 kaarten zijn ontwikkelt, en daarvoor geoptimaliseerd zijn, in de toekomst zal dit wel gelijkgetrokken worden neem ik aan.
Anderzijds levert de GTX met image sharpening op de helft en HQ in CP wel het mooiste plaatje in FEAR.
"image sharpening", shimmert dat niet de pan uit in beweging?
Lod bias verlagen met ATT levert ook een scherper plaatje op, maar in beweging vind ik het niks.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 06-12-2005 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:31:
[...]

Ik kan me inderdaad herinneren dat de Ati SM2.0/integer HDR patch voor SCCT niet exact dezelfde beeldkwaliteit liet zien op de R3xx/4xx als het sm3.0/FP HDR pad voor Nv kaarten.
Als de X1800 nog steeds ditzelfde beeld zou laten zien lijkt het er gewoon op dat de kaart niet het sm3.0/FP HDR pad bewandelt, of niet helemaal zoals het zou moeten doen.

Uiteindelijk denk ik dat dit veroorzaakt wordt omdat tot nu toe alle sm3.0/HDR titels grotendeels op GF6/7 kaarten zijn ontwikkelt, en daarvoor geoptimaliseerd zijn, in de toekomst zal dit wel gelijkgetrokken worden neem ik aan.
Idd ik denk dan aan Unreal Tournament 2007 en Unreal 3. Ik denk dat je daar echt te zien krijgt wat de kaarten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27
R590 = X1900.
1800XT CF = binnen 2 weken, maar de output zal net zo ruk zijn als van de non CF edition.

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 06-12-2005 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik had ergens gelezen dat er voor de SC:CT hoogstwaarschijnlijk nog een patch zou uitkomen voor ATi SM3.0 hardware omdat de X1K serie daar nog gedeeltelijk het SM2.0/Int HDR pad bewandelde.
The Source schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:35:
R590 = X1900.
1800XT CF = binnen 2 weken, maar de output zal net zo ruk zijn als van de non CF edition.
R580 wordt overgeslagen? :o Meteen door naar 80nm? Of een typo?

[ Voor 14% gewijzigd door CJ op 06-12-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159308

Astennu schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:33:
[...]

Idd ik denk dan aan Unreal Tournament 2007 en Unreal 3. Ik denk dat je daar echt te zien krijgt wat de kaarten kunnen.
Tegen die tijd zijn we al weer een generatie verder, En dan worden er nog heel wat andere leuke dingen duidelijk zoals een PPU kaartje.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 159308 op 06-12-2005 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:39:
[...]
Ik had ergens gelezen dat er voor de SC:CT hoogstwaarschijnlijk nog een patch zou uitkomen voor ATi SM3.0 hardware omdat de X1K serie daar nog gedeeltelijk het SM2.0/Int HDR pad bewandelde.
Kijk, dat bedoelde ik dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uhrm, geen idee of dit een typo is, maar :o als het waar is:

PowerColor X1800XT OC 512MB 760Mhz core

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316319&cks=PRL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159308

CJ schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:47:

Oh das mooi!, Ik ga van de kerst toch nog naar Zweden ;) misschien ff zo'n kaartje ophalen ;)

Edit: Jammer dat je aleen het aantal mhz'jes van de Core ziet.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 159308 op 06-12-2005 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109887

Zijn er mensen met een X1800-XL-XT die last hebben van lage FPS in NFS MW , Als ik alles op vol zet in ccc en ook in MW dan zit ik tussen de 15-30 FPS . Wat toch normaal tussen de 30-50 moet zijn !! .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Denk eerder 670, maar wie weet.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:04

Krizzie

Progressive Music \o/

Typo om even in de spotlights te komen denk ik :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 109887 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:55:
Zijn er mensen met een X1800-XL-XT die last hebben van lage FPS in NFS MW , Als ik alles op vol zet in ccc en ook in MW dan zit ik tussen de 15-30 FPS . Wat toch normaal tussen de 30-50 moet zijn !! .
Had ik eerst niet nu wel. Ik denk dat het de AAA is strax maar eens testen zonder AAA. Want eerst had ik dat niet aan staan en dan werkte 1024-768 @ 4xaa en 16x af prima met 50-65 fps.

En @ CJ. Ik dacht hetzelfde. Mischien werkt de 0.08u versie een stuk beter dan de 0.09u ? dat ze daar betere yields halen ? en dus mischien hogere clocks ? :P. Ik kan niet wachten :D Kom maar op met die kaart !!! ik pre order em :P Samen met een RD580 mobo :D

@ The souce

Weet je mischien ook wanneer die R590 komt ? en Komt er echt geen R580 meer ?

En hoe zit het met de RD580 met de SB600 ?

En @ die 760 Mhz clock. Je kunt kiezen uit 650-675 en 700. Dus idd beetje vaag. 660 zie ik eigenlijk ook niet. Dus eigenlijk beetje heel erg typo ? of het is gewoon echt waar :P. Mischien zijn de nieuwe Yields een stuk beter dat je met een beetje leuk coolertje 750 core haald ? ik bedoel de huidige XT's doen ook wel rond de 700 @ stock voltage :D. Astennu droomt verder :P

[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 06-12-2005 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:36

XanderDrake

Build the future!

Fern schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 19:33:
volgens mij moet dat 390 euro wezen.
http://www.marktplaza.nl/...CIe-Painkille-1232519.php

btw.ik zag ook dat ze bij Cool-prices.nl de 1800XT op voorraad hebben,voor de liefhebbers?
Mmmm, ik denk het niet. die nieuwe winkel, de Dollarshop,stunt vrolijk.
voor een deep-link klik hier.

R590, leuk >:) 80nanometer? Man, nVidia is nog niet eens begonnen met high end 90nm producten en ATi is er al klaar mee :? ?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
XanderDrake schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:01:
[...]

Mmmm, ik denk het niet. die nieuwe winkel, de Dollarshop,stunt vrolijk.
voor een deep-link klik hier.

R590, leuk >:) 80nanometer? Man, nVidia is nog niet eens begonnen met high end 90nm producten en ATi is er al klaar mee :? ?
Dat was al bekend dat ATi bezig was met 0.09u met TSMC. En met 0.08u bij de andere bakker. Ben ff de naam kwijt. Meer de 0.11 micron van de 0.13 eerst. Alleen heeft die 0.08 wel low K ? Ik neem aan van wel anders wordt i wel traag voor een high end kaart.

Maar X1900 klinkt wel goed :P. Kben echt benieuwd naar de clocks. En ATi hinte ergens ook naar GDDR 4. Dat mensen dan echt versteld zouden staan van de ringbus. Dit was na aanleiding van de 1 ghz core die gehaald werd door een 2 tal tweakers met een memmory speed van iets van 1900. ( Dit was gewoon zonder artifacts !!! )

Ik zal het stukje wel ff opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

"image sharpening", shimmert dat niet de pan uit in beweging?
Lod bias verlagen met ATT levert ook een scherper plaatje op, maar in beweging vind ik het niks.
Ligt een beetje aan de textures in de game, bv in Doom3, Q4, SC CT, Far Cry en FEAR kan het heel goed, maar in Boiling point of GTA zou ik het niet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door edward2 op 06-12-2005 22:12 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Gevonden !!! : http://ir.ati.com/phoenix...icle&ID=772964&highlight=
Noted Finnish over-clockers Sampsa Kurri and Ville Suvanto achieved graphics engine clocks of 1.003 GHz and a memory speed of 1.881 GHz (940.50 MHz DDR (dual data-rate) memory clocks) with maximum system stability and no visual artifacts.

The team, optimistic that higher speeds could ultimately be achieved with the Radeon X1800 XT, attained the record speeds using a custom-built liquid nitrogen cooling system that cooled the graphics processor to minus-80 degrees Celsius. "We're just warming up," joked Kurri. "But we believe that the Radeon X1800 XT has even more over-clocking headroom, and in the coming weeks we expect to achieve higher clock speeds and even greater performance levels."

"It's impressive to see the Radeon X1800 XT architecture achieve 1 GHz core speed and approach 2 GHz memory speed, which far exceeds the specifications of the memory devices," said Stan Ossias, Sr. Product Manager, Desktop Products, ATI Technologies Inc. "Once faster GDDR-4 memory arrives next year, users can expect to see the hidden potential of ATI's innovative new memory controller design complement our powerful shader engines with massive additional memory clock scalability."

A screen shot can be found at:
http://www.muropaketti.com/r520_ghz.png .

Radeon X1800 XT's extreme clock-scaling capabilities are made possible by a series of key innovations that include use of the state-of-the-art 90-nanometer semiconductor process technology, an efficient new Ultra-threaded Shader Model 3.0 architecture, and a revolutionary new 512-bit ring-bus memory controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Btw, als jij die FC patch 1.4 kunt regelen dan houd ik me aanbevolen. :)

Zelf ben ik er ook achteraan geweest maar diegene die 'm hebben willen 'm niet afstaan. En neuzen op sites als ftp.ubisoft.fr en ftp.ubisoft.com levert ook niets op. ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 06-12-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:24:
[...]

Btw, als jij die FC patch 1.4 kunt regelen dan houd ik me aanbevolen. :)

Zelf ben ik er ook achteraan geweest maar diegene die 'm hebben willen 'm niet afstaan. En neuzen op sites als ftp.ubisoft.fr en ftp.ubisoft.com levert ook niets op. ;(
Ik zal het hem wel eens vragen, maar ik denk niet dat hij wil dat deze online wordt gegooid.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

@CJ: Had net een heel verhaal getikt (ja, ja ik was het weer niet geheel met je eens ;)) crashed mijn PC :(

Globaal even het volgende:
Gezien ATi geen HQ mode heeft lijkt mij - net als 95% van de rest van reviewland - een ATi Q vs nV Q vergelijking het eerlijkst. De GTX doet @HQ op IQ gebied in verreweg de meeste games weinig anders dan 15-20% performance verliezen tegen niet of nauwelijks merkbare IQ gains t.o.v. Q. Ik ben het er wel mee eens dat in de enkele games waarbij shimmering hinderlijk is HQ moet worden aangezet voor de shimmerfix, maar dat is in geen van de games die ik speel noodzakelijk.

Het ontbreken van HDR FP Filtering op de X1800 is een gemis dat ATi op het moment enigsinds opbreekt. Grappig dat er zoveel ophef is geweest over het zogenaamd niet volledig SM3.0 compliant zijn van de 6800/7800 serie (waar niemand tot nu toe last van heeft in de praktijk), terwijl dit FP Filtering gebrek - in ieder geval op dit moment - nogal storend is.
Verder zie ik dat vrij consequent de schuld van de HDR performance/graphics issues grotendeels in de schoenen van de gamedev's word geschoven, die dan maar allerlij patches moeten uitbrengen om HDR te fixen op X1K... als het 1 game betreft kun je dit doen, maar het lijkt me niet dat vrijwel alle HDR games brak gecode zijn. Gezien ATi de follow-up op de markt doet lijkt het me dat ATi er voor moet zorgen dat hun hardware inclusief driver de huidige status quo (zeg maar "standaard") goed ondersteunt, en dat lijkt op dit moment in ieder geval niet zo. Voor mij is dit met afstand de belangrijkste reden om op dit moment (nog) geen X1800XT aan te schaffen.

Daarnaast zijn de performancetests in de diverse games van Tomshardware die je aanhaald bepaald geen reclame voor de X1800's... de 7800's (/extreme) winnen bijna alles, zeker in de hogere schermreso's...
De "TWIMBTP games" waarmee je vaker schermt zegt i.m.h.o. weinig... het gaat om de performance van de 7800 serie en de X1800 serie ten opzichte van elkaar op dit moment - in alle games. Het is i.m.o. daarbij niet interessant welk marketingteam $$$ heeft neergelegd om hun logotje in het opstartfilmpje te krijgen, gezien dat gewoon de performance is waar we het mee moeten doen totdat ATi zijn drivers fixed of gamedev's behoefte krijgen aan het uitbrengen van een specifieke patch voor het ATi renderpath - waarbij je je sowieso kunt afvragen of dit laatste uberhaupt wenselijk is -> daar zijn standaarden voor (we gaan toch niet terug naar de tijd dat verschillende renderpaths gecode moeten worden voor de verschillende fabrikanten!?). Verder zijn er nogal veel games TWIMBTP dus dit is geen excuus om er met een modernere kaart slechter in te performen.

Conclusies betreffende de final X1800 HDR performance trek ik op dit moment zeker niet. Wat ik echter wel aangeef is dat de (performance)issues - met vrijwel alle HDR games! - nu al ruim 2 maanden spelen en een fix nog bepaald niet in zicht lijkt.
Dat een beta-patch vermoedelijk niet representabel is voor de uiteindelijke performance ligt voor de hand, maar zolang er geen final is, is dat de status quo.
Waar ik overigens wel "bang" voor ben is dat als de R580 wel FP Filtering volledig ondersteunt - en goede ondersteuning bied voor de huidige HDR/FP renderpaths - de X1800 wel eens tussen wal en schip kan vallen w.b.t game-ondersteuning...

Wat betreft de Italiaanse review: ik weet niet of ze echt met 1.4 getest hebben of het er slechts over hadden dat dit de volgende patch moet worden. Ik vind het wel vreemd dat een obscuur Italiaans websiteje van CryTek de beschikking zou krijgen over een patch die dan blijkbaar niet aan de grote jongens als B3D, Xbitlabs en anderen is verstrekt... daarnaast ligt de 7800 performance op 2/3 van wat het zou moeten zijn, dus e.e.a. is in ieder geval erg typisch aan die review.
Maar goed, we zien wel, en ik hoop dat er binnenkort verandering in komt ;)
Astennu schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 09:16:
Die review is nogal brak, gezien de X700 op een totaal ander (inferieur) platform draaide... X700 @Turion 1.9Ghz en X1600 @Pentium M Dothan 2.13Ghz... en de Pentium M (zeker de Dothan) staat er om bekend op gelijke clocks aan de A64 al een stuk sneller te zijn in games - zeker in de lagere reso's...
Mobility X1600 ziet er an sich goed uit, maar ik zou toch graag nog een goede vergelijking met X700 zien op een gelijk platform.
edward2 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:31:
Typisch, heb laatst bijna de hele nacht zitten SS2'en (lanparty), maar geen shimmering gezien (ik dacht @81.94)... Andere 2 games heb ik niet :)

Ik meende ook al zoiets ergens anders gelezen te hebben maar was er niet zeker van. In dat geval zijn SC:CT HDR @X1800 en @7800 qua performance absoluut niet vergelijkbaar met elkaar, gezien de X1800 dan een mindere kwaliteit HDR (SM2.0/int) te verwerken krijgt dan de 7800 (SM3.0/fp)... wint nV dus ook deze "laatste" HDR game :X
En dan te bedenken dat die marges tussen de 2 niet eens groot zijn, ondanks de verschillende verwerking...
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat zou kloppen, zou al opkijken van 650 ;)
Misschien hebben ze de verkoopprijs in Euro's en de corespeed door elkaar gehaald :P

[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 07-12-2005 01:38 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FirefoxAG schreef op woensdag 07 december 2005 @ 01:23:
Gezien ATi geen HQ mode heeft...
Dat heb ik je al eens eerder verteld, default staat Ati's mipmap detail level/texture preference reeds maxed out.
Correct me iiw, maar zover ik weet is dit niet het geval bij Nvidia's default mode.

En zolang ik video's als onderstaande tegenkom ben ik nogal wantrouwend over Nv's default Q mode, dit is (soms, in gevallen zoals dit) gewoon troep wat je voorgeschoteld krijgt;

(rechtermuisknop, save as)

Uncompressed Fraps, HL2 Deathmatch, 7800GTX Forceware 81.85, default Q mode (181Mb)

Uncompressed Fraps, HL2 Deathmatch, 7800GTX Forceware 81.85, HQ mode (109Mb)

Video's afkomstig uit forum anandtech; http://forums.anandtech.c...did=1728417&enterthread=y

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 07-12-2005 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:02

Bever!

3

@CJ: Had net een heel verhaal getikt (ja, ja ik was het weer niet geheel met je eens ;)) crashed mijn PC :(

Gezien ATi geen HQ mode heeft lijkt mij - net als 95% van de rest van reviewland - een ATi Q vs nV Q vergelijking het eerlijkst. De GTX doet @HQ op IQ gebied in verreweg de meeste games weinig anders dan 15-20% performance verliezen tegen niet of nauwelijks merkbare IQ gains t.o.v. Q. Ik ben het er wel mee eens dat in de enkele games waarbij shimmering hinderlijk is HQ moet worden aangezet voor de shimmerfix, maar dat is in geen van de games die ik speel noodzakelijk.
kerel, ati heeft standaard HQ aanstaan, dat nvidia dit default op quality moet zetten om nog enigszins goede fps te halen lijkt mij meer een flaw van nvidia.
wie koopt er bijv een gtx512 om vervolgens zn iq settings omlaag te zetten.
als je al een vermogen uitgeeft aan zon kaart dan speel je met alles maxed.

waar ik me wel aan stoor bij een aantal reviews is testen met ati hoekonafhankelijke AF tegenover nvidia's inferieure AF. talk about apples to apples.

[ Voor 15% gewijzigd door Bever! op 07-12-2005 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ontbreken van HDR FP Filtering op de X1800 is een gemis dat ATi op het moment enigsinds opbreekt. Grappig dat er zoveel ophef is geweest over het zogenaamd niet volledig SM3.0 compliant zijn van de 6800/7800 serie (waar niemand tot nu toe last van heeft in de praktijk), terwijl dit FP Filtering gebrek - in ieder geval op dit moment - nogal storend is.
Het ontbreken van FP Filtering heeft niets te maken met volledig SM3.0 compliant zijn hoor? HDR staat los van SM3.0. ;)
Verder zie ik dat vrij consequent de schuld van de HDR performance/graphics issues grotendeels in de schoenen van de gamedev's word geschoven, die dan maar allerlij patches moeten uitbrengen om HDR te fixen op X1K... als het 1 game betreft kun je dit doen, maar het lijkt me niet dat vrijwel alle HDR games brak gecode zijn. Gezien ATi de follow-up op de markt doet lijkt het me dat ATi er voor moet zorgen dat hun hardware inclusief driver de huidige status quo (zeg maar "standaard") goed ondersteunt, en dat lijkt op dit moment in ieder geval niet zo. Voor mij is dit met afstand de belangrijkste reden om op dit moment (nog) geen X1800XT aan te schaffen.
Het probleem is dat er geen standaard is. Zeker niet wat HDR betreft. Pas als MS in DX9/10 een DX-HDR standaard oplegt, dan is een situatie die jij wilt haalbaar. Tot die tijd zijn er -tig formaten HDR en kan iedereen doen wat ze zelf willen. En als je echt precies wilt doen, dan was ATi als eerste op de markt met Int HDR en had nVidia dit gewoon ook als 'de standaard' moeten pushen en geen andere methodes ondersteunen zoals OpenEXR. Dan was er verder geen probleem geweest en hadden alle HDR games ook netjes van AA gebruik kunnen maken net zoals HL2.

GITG/TWIMTPB lijken misschien puur marketingpraatjes, maar kijk eens naar de GITG games als Rollercoaster Tycoon 3 en Tribes Vengeance. ATi presteert daar toch significant beter dan nVidia, terwijl in andere DX9 games het verschil een stuk kleiner is. Dan kan je me niet vertellen dat hier niet geoptimaliseerd is voor een bepaalde architectuur. Het zou me dan ook niets verbazen dat er verschillende niveaus van GITG/TWIMTBP zijn, met Doom3 als uiterste voorbeeld van TWIMTBP en HL2 ten tijde van de R3x0/R4x0 als GITG voorbeeld.
Conclusies betreffende de final X1800 HDR performance trek ik op dit moment zeker niet. Wat ik echter wel aangeef is dat de (performance)issues - met vrijwel alle HDR games! - nu al ruim 2 maanden spelen en een fix nog bepaald niet in zicht lijkt.
Dat een beta-patch vermoedelijk niet representabel is voor de uiteindelijke performance ligt voor de hand, maar zolang er geen final is, is dat de status quo.
Alle HDR games dat zijn er niet zo veel. Far Cry is een game waar HDR later op is geplakt. In SC:CT zijn er niet echt issues met de HDR performance. SS2 schijnt ook niet echt een issue te zijn. En in AoE was nV zowiezo al zonder HDR sneller. "Alle HDR games" dat zijn er dus 4. Misschien is het een voorbode, maar ik denk het zelf niet.
Waar ik overigens wel "bang" voor ben is dat als de R580 wel FP Filtering volledig ondersteunt - en goede ondersteuning bied voor de huidige HDR/FP renderpaths - de X1800 wel eens tussen wal en schip kan vallen w.b.t game-ondersteuning...
R580 heeft geen FP Filtering aan boord voor zover ik weet. Maar wie weet hebben ze nu tijd gehad om het er alsnog in te stoppen.

ATi heeft wat betreft HDR (of beter gezegd eigenlijk voor alles) een prioriteitenlijstje. Voor HDR was dat:

1) Alphablending
2) Multisampling
3) Filtering

Als alphablending zou missen dan zou het niet mogelijk zijn om HDR uit te voeren op semitransparante objecten, rookeffecten en nog vele andere effecten. Het gebrek aan multisampling bij HDR doet alleen maar afbreuk aan het realisme, en dat is toch 'de' reden waarom je in de eerste plaats HDR wilt toepassen in een game. Het ontbreken van FP Filtering is geen ramp wanneer het op HDR aan komt. Daarbij kijkt ATi naar de top-to-bottom range (onder het motto "Alle functies van top-to-bottom") en zou FP Filtering op de low-end voor slideshows gaan zorgen en dat terwijl HDR al veeleisend is (zie bv de performance op de 6200). Daarnaast kan FP Filtering in de shader geemuleerd worden wanneer het echt nodig is. Dit kan zelfs op de SM2.0 kaarten van ATi (wat ook gebeurd in de UE3 engine met een performanceverlies van zo'n 20%).

Daarom heeft ATi voorrang gegeven aan het implementeren van meerdere vormen van HDR zodat ook de low-end kan genieten van HDR, wanneer gamedevelopers daar dus ook voor ontwikkelen. Maar daar hebben we Richard Huddie en z'n team voor om de gamedevs bij te praten over het hoe en wat.

[...]
Die review is nogal brak, gezien de X700 op een totaal ander (inferieur) platform draaide... X700 @Turion 1.9Ghz en X1600 @Pentium M Dothan 2.13Ghz... en de Pentium M (zeker de Dothan) staat er om bekend op gelijke clocks aan de A64 al een stuk sneller te zijn in games - zeker in de lagere reso's...
Mobility X1600 ziet er an sich goed uit, maar ik zou toch graag nog een goede vergelijking met X700 zien op een gelijk platform.[/quote]

Hier nog een review van de X1600: http://www.xbitlabs.com/a...y/ati-x1600-mobility.html En als laatste in de conclusie ook nog de opmerking dat ATi de X1600XT 256MB inderdaad in het $179-199 vak wil stoppen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat zou kloppen, zou al opkijken van 650 ;)
Misschien hebben ze de verkoopprijs in Euro's en de corespeed door elkaar gehaald :P
Je wilt de prijs in euro's niet weten. :X Heb het even omgerekend en kom uit op zo'n €850.
Anoniem: 38733 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 02:22:
[...]

Dat heb ik je al eens eerder verteld, default staat Ati's mipmap detail level/texture preference reeds maxed out.
Correct me iiw, maar zover ik weet is dit niet het geval bij Nvidia's default mode.
Bever! schreef op woensdag 07 december 2005 @ 02:31:
[...]
kerel, ati heeft standaard HQ aanstaan, dat nvidia dit default op quality moet zetten om nog enigszins goede fps te halen lijkt mij meer een flaw van nvidia.
Klopt allebei. Daarom ben ik dus ook zeer voor HQ vs HQ. ATi draait gewoon altijd al in High Quality instellingen (niet te verwarren met HQ AF). Alle sliders staan bij ATi op max, terwijl dit bij nVidia niet zo is.

Na HIS en Asus heeft ook GeCube de snelheden van de X1800XT opgevoerd naar 700/800. Zij brengen deze uit onder de noemer X1800XT VIVO Extreme Edition.

Afbeeldingslocatie: http://www.gecube.com/cms_file.php?id=1148
http://www.gecube.com/pro...od_id=41580#Specification

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 07-12-2005 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
K ben wel benieuwd wanneer we zo een 700-800 kaartje kunnen kopen. Zou wel erg leuk zijn. En ik vraag me ook wel af wanneer die XL's A15 cores krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjuh
Anoniem: 109887 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:55:
Ik heb idd exact hetzelfde met een X1800xl. Het is wel speelbaar zonder AA en AF maar als ik 1 van deze 2 dingen aanzet heb ik bagger performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Markjuh schreef op woensdag 07 december 2005 @ 08:42:
[...]

Ik heb idd exact hetzelfde met een X1800xl. Het is wel speelbaar zonder AA en AF maar als ik 1 van deze 2 dingen aanzet heb ik bagger performance.
Maar op wat voor een reso speel je dan ? Want mijn X800 XL draaide op dezelfde settings als mijn X1800 XL .alleen de X800 XL had 30-45 fps en de X1800 XL heeft 45-65 FPS. En dat was met alles max @ 1024-768 met ook full AA en full AF. Dit was toen wel zonder HQ AF en AAA. Dus ik zal vanaaf een testen zonder AAA. Ik denk dat het daar ik kan zitten of in de HQ AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjuh
Astennu schreef op woensdag 07 december 2005 @ 08:48:
[...]

Maar op wat voor een reso speel je dan ? Want mijn X800 XL draaide op dezelfde settings als mijn X1800 XL .alleen de X800 XL had 30-45 fps en de X1800 XL heeft 45-65 FPS. En dat was met alles max @ 1024-768 met ook full AA en full AF. Dit was toen wel zonder HQ AF en AAA. Dus ik zal vanaaf een testen zonder AAA. Ik denk dat het daar ik kan zitten of in de HQ AF.
op 1280x1024. AAA heb ik al uitgezet maar heb wel HQ AF aanstaan in het CCC. Misschien dat het daar wat mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Markjuh schreef op woensdag 07 december 2005 @ 08:55:
[...]

op 1280x1024. AAA heb ik al uitgezet maar heb wel HQ AF aanstaan in het CCC. Misschien dat het daar wat mee te maken heeft.
Nou 1280 is wel zwaar hoor. Me X800 XL die stikte daar in. En 1024 liep redelijk. Op de X1800 ging 1024 helemaal goed dus met 40+ fps. En 60+ is helemaal soepel. Maar meestal had i 55 dus dat is mooi. Maar idd gister met AAA en HQ AF was het vaak 25 en 20. Dus ik ga het nog wel eens testen.

Maar ik kan veel meer GFX power gebruiken. Mischien toch maar een CF master card kopen :P Aanzien ik nog steeds niet weet wanneer ik die R580 / R590 kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Markjuh schreef op woensdag 07 december 2005 @ 08:55:
[...]

Ik speel ook op 1280*1024 .AAA en HQ AF staat bij mij aan en zit bij MW tussen de 15-30FPS wat dus echt bagger is. Zelfs FarCry draait nog redelijk goed daarmee.

Ik heb nog wat 3DMark05 gedraaid op verschillende CPU speeds .

X1800XT @ 625-750

7866 3DMark05 @ 1.8GHz
8238 3DMark05 @ 2.0GHz
8564 3DMark05 @ 2.2GHz
8885 3DMark05 @ 2.4GHz

X1800XT @ 720-820

8045 3DMark05 @ 1.8GHz
8728 3DMark05 @ 2.0GHz
9126 3DMark05 @ 2.2GHz
9515 3DMark05 @ 2.4GHz

Die X1800 Kan nog meer maar ik wacht nog ff op de een goed werkende ATi Tool met Find max Core-Mem

Had eigenlijk een X2 4800+ willen halen , Maar na het nieuws dat de FX 60 10Jan uit zou komen, toch maar besloten het nog ff op een 3000+ te houden .

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 109887 op 07-12-2005 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 109887 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:32:
[...]

Ik speel ook op 1280*1024 .AAA en HQ AF staat bij mij aan en zit bij MW tussen de 15-30FPS wat dus echt bagger is. Zelfs FarCry draait nog redelijk goed daarmee.

X1800XT @ 625-750

7866 3DMark05 @ 1.8GHz
8238 3DMark05 @ 2.0GHz
8564 3DMark05 @ 2.2GHz
8885 3DMark05 @ 2.4GHz

X1800XT @ 720-820

8045 3DMark05 @ 1.8GHz
8728 3DMark05 @ 2.0GHz
9126 3DMark05 @ 2.2GHz
9515 3DMark05 @ 2.4GHz

Die X1800 Kan nog meer maar ik wacht nog ff op de een goed werkende ATi Tool met Find max Core-Mem

Had eigenlijk een X2 4800+ willen halen , Maar na het nieuws dat de FX 60 10Jan uit zou komen, toch maar besloten het nog ff op een 3000+ te houden .
wat voor een voltages heb je op die core staan ? Stock ? en hoe hard blaast de fan van de cooler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:04

Krizzie

Progressive Music \o/

Anoniem: 109887 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:32:
[...]

X1800XT @ 625-750

7866 3DMark05 @ 1.8GHz
8238 3DMark05 @ 2.0GHz
8564 3DMark05 @ 2.2GHz
8885 3DMark05 @ 2.4GHz

X1800XT @ 720-820

8045 3DMark05 @ 1.8GHz
8728 3DMark05 @ 2.0GHz
9126 3DMark05 @ 2.2GHz
9515 3DMark05 @ 2.4GHz

Kaart is wel erg cpu gelimiteerd :o

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:52:
[...]

wat voor een voltages heb je op die core staan ? Stock ? en hoe hard blaast de fan van de cooler ?
Dat was op 1.325 voor de core , en mem is stock . En de fan staat vol open .
Krizzie schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:02:
[...]

Kaart is wel erg cpu gelimiteerd :o
Dat vond ik ook al :( .

En ik hoop dat NFS Mw beter gaat draaien als Cat 5.12 uit komt , denk dat dat driver ligt , want Farcry draait wel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 109887 op 07-12-2005 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Die TOP/extreme/PE versies van de XT zijn leuk maar veel "gewone" XT versies halen 700/800 op stock volts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 19:31
Viss schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:26:
Die TOP/extreme/PE versies van de XT zijn leuk maar veel "gewone" XT versies halen 700/800 op stock volts.
Ja, daarom maken ze ook die TOP/extreme/PE versie's ;) omdat ze dat kunnen.. _/-\o_ kan je gelijk ook vragen.. waarom maken ze een XT XL Pro enzovoort.. en nvidia doet het ook.. :)

[ Voor 28% gewijzigd door jimbojansen op 07-12-2005 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109887 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:06:
[...]
Ik speel ook op 1280*1024 .AAA en HQ AF staat bij mij aan en zit bij MW tussen de 15-30FPS wat dus echt bagger is.
Heb jij toevallig Ati tool op de achtergrond draaien tijdens het spelen? (zo ja let eens op de clockspeed die hij aangeeft als je een 3D applicatie afsluit. ;) Bij mij geeft hij dan 380mhz. aan. Ati tool gebruik ik dus niet want die is buggy like hell, doet hele rare dingen.)

NFSMW draait hier gewoon goed op 1280x1024/4xAAA/8xHQAF, in-game alles max. FPS tussen de 30-60, AVG is schat ik rond de 40/43.
(XT @ 690/800)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 07-12-2005 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Ik gebruik ATItool alleen voor voltages en fan. 2D tab van OC tool voor core/mem speed. Heb bij services ATI Smart and ATI Hotkey uitgeschakeld. Heb je CCC 3D tab gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:46
[...]

En zolang ik video's als onderstaande tegenkom ben ik nogal wantrouwend over Nv's default Q mode, dit is (soms, in gevallen zoals dit) gewoon troep wat je voorgeschoteld krijgt;

Uncompressed Fraps, HL2 Deathmatch, 7800GTX Forceware 81.85, default Q mode (181Mb)

Video's afkomstig uit forum anandtech; http://forums.anandtech.c...did=1728417&enterthread=y
wow! dat is wel erg duidelijk en irri!
op zulke momenten vind ik het wel jammer dat ik weer een Nv erin heb (snelste in laptop voor mij :) )

maar gelukkig was het me nog maar weinig opgevallen (doe niet heel veel games)...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
jimbojansen90 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 16:15:
[...]

Ja, daarom maken ze ook die TOP/extreme/PE versie's ;) omdat ze dat kunnen.. _/-\o_ kan je gelijk ook vragen.. waarom maken ze een XT XL Pro enzovoort.. en nvidia doet het ook.. :)
Nja mensen testen dit met 100% fan speed en dat hebben de tops niet. En ik denk dat een top dan ook wel 750+ core haald want er moet een marge op zitten van ongeveer 10% mocht het eens warm weer zijn. Of de cooling van de kast niet ideaal zijn dan moet i toch nog werken.

En ik denk dat als mensen hun huidige XT @ 700-800 clocken en die dan vervolgens in warm weer gebruiken met de standaart fan speed van 10% hun wel problemen krijgen. Kan iemand dat eens testen ? of ze bv nfs MW kunnen doen zonder vastlopers @ 700-800 met standaart voltage en fan speeds ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
Powercolor X800 GTO 16
Posted by overclocker at 11:41

This new offering from Powercolor enhances the X800 GTO series with 16 pipelines compared to the 12 pipelines offered by other manufacturers.

The spec of X800GTO 16 reach the same level of X800XL and it has a low street price of only USD 179.Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2005/newsphotos/dec/x800%20GTO16.jpg
leuk kaartje voor (zeer) weinig geld! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 18:00
Ik weet niet waar CJ of FireFoxAG het halen maar er zijn momenteel GEEN kaarten die FP textures kunnen filteren, en onlangs werd er aangegeven op B3D dat FP filtering wel eens een eindje op zich zou kunnen laten wachten omdat het niet zo relevant is, het is echter wel mogelijk te filteren met behulp van shaders.

//edit, heh ik was mis, ik verwarde filtering met mip mapping maar filtering zonder mipmapping is nogal nutteloos ..

[ Voor 17% gewijzigd door oeLangOetan op 07-12-2005 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:11

epo

Heeft iemand met een X1800Xt al BF2 SF geprobeerd? Bij mij crashed deze na het enteren van het level :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

jimbojansen90 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 20:51:
Leuk kaartje voor (zeer) weinig geld! :D
Ik vraag me af of ATi hier blij mee is. Maar deze wil ik ook wel voor dat bedrag (heb nu een GeCube X800 GTO in bestelling staan bij Alternate voor 185 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
epo schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:19:
Heeft iemand met een X1800Xt al BF2 SF geprobeerd? Bij mij crashed deze na het enteren van het level :(
dat had ik ook met m'n 6800ultra....bf2+sf opnieuw geinstalleerd, en toen deed ie het weer

heeft dus weinig met x1800xt of ati te maken... net als deze post trouwens

[ Voor 19% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-12-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

epo schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:19:
Ik heb nergens last van in BF2 - Farcy draait zelfs met een reso 1280x1024 ( 8x AAA en 16x HQ AF ) en alles op max in de game rond de 40-70 FPS . Alleen NFS MW wil niet echt, begin langsaam aan een probleem in MW of in Cat 5.11 te denken, Want mij 3DMark score is goed . Dus ik hoop dat Cat 5.12 wat zal gaan helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 109887 op 08-12-2005 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:11

epo

BF2 standaard en alle andere games draaien prima met mij x1800xt, alleen de expansion Special Forces geeft dus problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jimbojansen90 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 20:51:
[...]

leuk kaartje voor (zeer) weinig geld! :D
Beste bang-for-buck kaart van dit moment. Het is gebaseerd op de R430 en draait op 400/500 (als ik het goed heb). Hiermee is het dus gewoon een volledige X800XL met 16 pipes en dat maar voor $179!

Volgens mij is dit echt het teken dat ATi af wil van zijn SM2.0 lijn. Maar of het verstandig is voor hun zelf, weet ik niet zo zeer. Een X800XL voor $179 presteert natuurlijk stukken beter dan een X1600XT 256MB voor $179. Dus ze kunnen hun eigen glazen ingooien. Maar aangezien de X1600XT nog niet echt overal te krijgen is, is dit natuurlijk wel een uitgelezen kans om een graantje mee te pikken van de eindejaarsverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Laatst online: 08-06 17:13

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Is FSAA met HDR op een Radeon 9800 (pro) met HL2 nu wel of niet mogelijk? Want als ik Lost Coast speel met HDR doet ie het prima (afgezien dat de FPS niet geweldig hoog is..), maar als ik dan AA aanzet ingame op 2x ofzo, dan zijn de meeste textures ineens paars/roze enzo...

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05-2024

Dracul

Ooh yeah!

Naar mijn weten is dat alleen mogelijk met de nieuwste generatie X1xxx kaarten.
Correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dracul schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:10:
Naar mijn weten is dat alleen mogelijk met de nieuwste generatie X1xxx kaarten.
Correct me if i'm wrong.
Wrong :) De X800 en X850 kunnen ook een heel eind komen. Die X850 Heeft ook heel veel opties alleen niet genoeg voor een stikker SM 3.0. Maar X800 en X850 kaartjes kunnen wel HDR in LC je ziet igg wel verchil. Of ze alles doen wat een X1k kaart doet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oet schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:23:
Is FSAA met HDR op een Radeon 9800 (pro) met HL2 nu wel of niet mogelijk? Want als ik Lost Coast speel met HDR doet ie het prima (afgezien dat de FPS niet geweldig hoog is..), maar als ik dan AA aanzet ingame op 2x ofzo, dan zijn de meeste textures ineens paars/roze enzo...
Als je in-game een beeldinstelling hebt veranderd moet je het spel even volledig afsluiten en weer opstarten, dan ben je van die paarse textures verlost.
HDR+AA op de Valve manier moet gewoon goed werken op je kaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 08-12-2005 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x

Ik snap dat nog steeds niet van nV dat ze default op Q i.pv. HQ staan, ik bedoel koop je een vette kaart en out of the box staan de settings niet op HQ? Trouwens heeft iemand een goed voorbeeld van wat shimmering nou precies is op nV kaarten en kan je dit ook krijgen op HQ?

Trouwens iemand hier die ATT gebruikt en daarmee ook de fansnelheid van de VGA aanpast? Want ik doe dat namelijk wel en heb m'n settings bewaard in profielen, maar na een reboot staan de settings weer op default en profielen krijg ik niet geladen :?
* MaTr1x wordt een beetje gek van de X800XT PE die wil opstijgen tijdens WoW...

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

aanvinken 'include in profile' en overschrijf je gemaakte (manual depending on temp) profiel dan eens.....

nadat ik een driver update, en ATT deinstalleerd zich, antwoord ik JA op keep profiles and settings en na herinstalleren worden alle settings netjes onthouden...

Ook zie ik dan me ooit eerder opgeslagen 'ok' profiel weer in beeld staan, met de gezette fanspeeds...(maar dus wel met include in profile aangevinkt..)

ps de benamingen van de settings zijn ff verzonnen , ben aant werk, maar moet er toch behoorlijk op lijken... 8)

[ Voor 24% gewijzigd door SAiN ONeZ op 08-12-2005 16:17 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
hehe het lijkt er i.i.g. wel op ;)
Maar IIRC heb ik al 'include in profile' aangevinkt staan (kan ff niet kijken, ben ook op werk) en profielen heb ik sowieso steeds overschreven, heb er nu iets van vijf, maar als ik er eentje selecteer gebeurt er niks helaas...

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

MaTr1x schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:43:
[...]

Ik snap dat nog steeds niet van nV dat ze default op Q i.pv. HQ staan, ik bedoel koop je een vette kaart en out of the box staan de settings niet op HQ? Trouwens heeft iemand een goed voorbeeld van wat shimmering nou precies is op nV kaarten en kan je dit ook krijgen op HQ?

Trouwens iemand hier die ATT gebruikt en daarmee ook de fansnelheid van de VGA aanpast? Want ik doe dat namelijk wel en heb m'n settings bewaard in profielen, maar na een reboot staan de settings weer op default en profielen krijg ik niet geladen :?
* MaTr1x wordt een beetje gek van de X800XT PE die wil opstijgen tijdens WoW...
In het bericht dat je quote staan 2 filmpjes van wat shimmering precies is en dat het ook nog is op HQ, maar wel minder :X
Ik was even op zoek naar welke level dat is zodat ik even kon vergelijken met mijn kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
m277755 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:38:
[...]

In het bericht dat je quote staan 2 filmpjes van wat shimmering precies is en dat het ook nog is op HQ, maar wel minder :X
Ik was even op zoek naar welke level dat is zodat ik even kon vergelijken met mijn kaart
Precies. :o

Ik moet echter zeggen dat ik altijd op HQ speel en me niet kan herinneren dat het zo duidelijk/erg was in HL2.
In de games die ik nu speel valt het me eerlijk gezegd niet echt op. Echter imo zou dit shimmeren gewoon niet voor mogen komen. Zeker niet op Q en HQ mode.

Maar nogmaals ik constateer(de) af en toe wel shimmering maar niet zo erg. In dat voorbeeld van Q ziet het er echt niet uit.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
m277755 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:38:
[...]

Argh :o :X sorry
Ik moet die filmpjes nog kijken, zit nu nog op werk, maar wou ze vanavond gaan kijken.
* MaTr1x schaamt zich diep :/

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:53:
[...]

Precies. :o

Ik moet echter zeggen dat ik altijd op HQ speel en me niet kan herinneren dat het zo duidelijk/erg was in HL2.
In de games die ik nu speel valt het me eerlijk gezegd niet echt op. Echter imo zou dit shimmeren gewoon niet voor mogen komen. Zeker niet op Q en HQ mode.

Maar nogmaals ik constateer(de) af en toe wel shimmering maar niet zo erg. In dat voorbeeld van Q ziet het er echt niet uit.
In World Of Warcraft schijnt het ook erg te zijn. Kheb het alleen zelf niet gezien. K heb 3 dagen een 6800 GT gehad en toe verlangde ik al weer terrug naar me X800 Pro. Echt voorlopig geen nvidia voor mij. Maar uitsluiten dat ik ooit een andere kaart koop als een ATi doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Apple, wat is je mail?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jij hebt mail. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149755

blijkbaar ook wat prestatieverbeteringen:

# 3DMark05 gains as much as 5.7%
# 3DMark03 gains as much as 3.3%
# 3DMark2001 SE gains up to 10%
# Aquamark 3 gains up to 16%
# Comanche 4 improves as much as 20%
# Far Cry gains as much as 25% on some product configurations
# Half-Life 2 performance improves as much as 8%
# Splinter Cell improves as much as 8% in certain parts of the game
# Tomb Raider Angel of Darkness runs as much as 10% faster
# Unreal Tournament 2004 framerates improve as much as 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En gelden die performancegains ook alleen maar voor de X1K, of is dat ook zo voor de oudere kaarten als de X8x0-reeks of eventueel nog de 9x00-serie?

* Jejking hoopt op een bevestigend antwoord vanwege zijn X800XL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Anoniem: 149755 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:53:
blijkbaar ook wat prestatieverbeteringen:

# 3DMark05 gains as much as 5.7%
# 3DMark03 gains as much as 3.3%
# 3DMark2001 SE gains up to 10%
# Aquamark 3 gains up to 16%
# Comanche 4 improves as much as 20%
# Far Cry gains as much as 25% on some product configurations
# Half-Life 2 performance improves as much as 8%
# Splinter Cell improves as much as 8% in certain parts of the game
# Tomb Raider Angel of Darkness runs as much as 10% faster
# Unreal Tournament 2004 framerates improve as much as 10%
Zeker met dual CPU's op 640*480 :D

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
Jejking schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:09:
En gelden die performancegains ook alleen maar voor de X1K, of is dat ook zo voor de oudere kaarten als de X8x0-reeks of eventueel nog de 9x00-serie?

* Jejking hoopt op een bevestigend antwoord vanwege zijn X800XL ;)
jaah.. ik kreeg maarliefst een verhoging van 20!!! ja, je leest het niet verkeerd.. 20 punten..!! in 3D mark 05.. dus.. :P (X800 Pro btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
edward2 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:11:
[...]

Zeker met dual CPU's op 640*480 :D
Nou ik ben benieuwd. Want laatst waren ze vaak slomer en idd alleen met dual core net ietsjes sneller. Maar met singel core langzamer :\.

Owh well eerst maar eens een goed clockende Dual core zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt erop dat het CCC van Cat5.12 niet open wil met dotnet 2.0 maar persé 1.1 wil. 8)7

Nou moet ik 1.1 er weer opzetten. |:( Ik weet niet waar Ati mee bezig is met die dotnet shit. Programmeer dat CCC nou toch gewoon op een normale manier, dan opent het ook wat vlotter. :O

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 08-12-2005 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:51:
[...]

In World Of Warcraft schijnt het ook erg te zijn. Kheb het alleen zelf niet gezien. K heb 3 dagen een 6800 GT gehad en toe verlangde ik al weer terrug naar me X800 Pro. Echt voorlopig geen nvidia voor mij. Maar uitsluiten dat ik ooit een andere kaart koop als een ATi doe ik niet.
Het hangt ook af van de games die je speelt. BF2 vind ik erg leuk maar dat spel had bijvoorbeeld weer issues met mijn X800XL.

Op mijn huidige kaart heb ik die problemen niet dan wel veel minder maar misschien is het inmiddels opgelost met de laatste catalysts.

Verder het volgende:

http://www.theinquirer.net/?article=28228
ATI's R580 chips in production

Next generation ATI shapes up

By Fuad Abazovic: donderdag 08 december 2005, 17:05

LAST SUMMER we wrote about ATI's next high end chip. It's codenamed R580 and it was taped out when Nvidia released its GTX 256 MB part. The first tape out was successful and the chip has looked good ever since.
It’s a 90 nanometre part with some marchitectural advantage and it will be all that we expected from R520 aka "Fudo" chip. We know that ATI is in volume production of the R580 and it's getting ready for a late January, early February launch.

Let's go back in time. When ATI had its problems with R520 chips and could not clock them at over 500 MHz, it pushed the R580 plan forward and gave it priority. If ATI team could not resolve this nasty bug, ATI would just move to R580. Well, the R520 is out and selling quite well and Nvidia helped ATI as it created an incredible demand for 512MB cards and now cannot deliver them. People are just going for the available Radeon X1800XT 512MB cards. Interesting isn’t it but I have to say that X1800XT can not match Geforce 7800 GTX 512 performance but it's available.

The special thing about this card is that it will be able to process many more pixels than R520 but we need to understand it better before we give you the number. From what we know the card won't have more than sixteen pipelines but will be able to process much more than thirty two pixels per clock. We will let you know soon how that is possible.

We know that R580 will be able to process many more pixels than the current R520 and it indicates it's going to end up as a much faster card. People believe that R580 will be all that we expected from R520, so after all we might be getting the real Radeon 9700 successor with a great speed and marchitecture. This card is about to fight the upcoming 90 nanometre, 32 pipes G71.

[ Voor 72% gewijzigd door Help!!!! op 09-12-2005 00:19 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.