“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Als ik jouw was zou ik (gezien je al een beetje aangeeft a-technisch te zijn) gewoon ergens anders een monitor vandaan toveren en die gebruiken. Je bent namelijk al lang genoeg bezig om de beamer zelf te bouwen. Als je namelijk zelf gaat k*ooien dan is de kans groot dat je het lcd scherm zal slopen opmdat je waarschijnlijk dan niet weet waar je mee bezig bent. Ik heb zelf voor de zomervakantie voor 100 euro een errug goed iiyama scherm van 15 inch 2e hands gekocht. Die kan je nu waarschijnlijk voor een stuk minder al krijgen gezien er veel minder mensen een beamer nu aan het maken zijn(en dus minder gewilt is).
[LTS][MTS][HTS]
Ik ga in elk geval proberen om hem te laten werken, en anders...
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Anoniem: 117334

ik vraag me af of dit problemen geeft met hitte, ik ben nog wel van plan er een of twee fannetjes naast te zetten. Ook om de fans af te dichten zodat er echt een luchtstroom onder het scherm is. Maar ik weet niet of dit goed genoeg is en of de kap er omheen teveel warmte zal vast houden.
ook heb ik de printplaten voor de lcd controller en voeding aan de zijkant van de beamer gemonteerd.
onder de platen zit een laag schuim en antistatische folie. Er komt nog wel een soort van cover overheen.
ik vraag me alleen af of dit problemen kan opleveren?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 117334 op 25-10-2006 01:53 ]
Anoniem: 144949
Compaq Armada 4220T
Pentium 1
32MB ram
4 gig hd
Ik zit dus ook mt de kwestie om van LCD naar VGA een overgang te maken. De laptop heeft wel een vga connector op de achterkant dus er zit een lcd->vga controller in, maar wat ik zelf ga nodig hebben is een vga-> lcd controller. De vraag is dan ook: werkt dit ding in beide richtingen?
Nee die werkt niet in beide richtingen zover ik weet (was het maar waarAnoniem: 144949 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:24:
Heb hier ook een oude laptop liggen waarvan ik het lcd scherm wil gebruiken om een beamer te maken.
Compaq Armada 4220T
Pentium 1
32MB ram
4 gig hd
Ik zit dus ook mt de kwestie om van LCD naar VGA een overgang te maken. De laptop heeft wel een vga connector op de achterkant dus er zit een lcd->vga controller in, maar wat ik zelf ga nodig hebben is een vga-> lcd controller. De vraag is dan ook: werkt dit ding in beide richtingen?
De laptop werkt verder dus helemaal niet meer ? Weet je wel zeker dat het scherm het dan nog wel doet ?
[LTS][MTS][HTS]
Welke van de volgende opties is het meest plausibel?
1) mobo heeft vga signaal, loopt naar vga connector aanwezig op de laptop, en wordt omgezet naar een signaal leesbaar voor de tft. In dit geval kan ik die omzetting hergebruiken en dus gewoon de tft rechtstreeks op een vga kabel aansluiten van mijn pc. Voeding (als een tft dit nodig heeft) kan ik zelf verzorgen
Dus van x -> x+y (wat ik nodig zou hebben)
2) mobo geeft tft signaal, loopt naar de tft en wordt ook afgetakt naar een controller die tft signaal omzet naar vga welke vervolgens naar de vga connector van de laptop loopt (mits de controller hierbij maar in 1 richting werkt wordt de zaak verder heel moeilijk te realiseren, ik zal dan zelf een controller moeten maken/vinden die de zaak in de andee richting doet werken)
Dus van y -> x+y (wat ik in omgekeerde richting nodig heb)
3)mobo geeft datalijnen die gemeenschappelijk gebruikt worden voor de tft en de vga connector. Losstaande van het feit dat er misschien een andere pin-lay-out is en de ene misschien een lijn minder gebruikt dan de andere zijn beide interfaces dus gelijk. In dit geval moet het project redelijkwijze ook nog te realiseren zijn. Zelf een overgang maken van de ene interface naar de andere is noodzaak, echter is hiervoor geen actieve elektronische tussenkomst voor nodig.
Dus van x=y -> x+y
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 04-11-2006 17:06 ]
1. Kijk eerst even of die laptop werkt voordat je hem openschroeftAnoniem: 144949 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:03:
Hoewel het niet 100% zeker is, vermoed ik dat de adapter kapot is wardoor de laptop geen spijs meer krijgt. In eerste instantie is het de bedoeling om voorlopig de adapter terug aan de praat te krijgen of een voorlopige voeding te maken.
Als ik jouw was zal ik dus eerst kijken of de tft\laptop nog werkt.
Werkt de laptop zelf niet dan kan je opzoek gaan naar het protocol dat samenhangt met de tft. Aan de hand van het "protocol" ga je een decoder chip opzoeken. Van de chip lees je goed de datasheet en ga je zelf dus weken knutselen om zelf een VGA to LCD conversie te maken.
Dit laatste zou ik als ik jouw was nooit doen trouwens. Koop gewoon een goede 2e hand TFT en blijf niet bij het idee hergebruik laptop zitten want dat gaat je erg veel tijd kosten(en op den duur lukt het waarschijnlijk nog niet echt zoals je wilde).
2.
Werkt de laptop nog dan zou ik het eerst zo simpel mogenlijk houden, gewoon windows runnen en via wireless of kabeltje filmpje overzetten om te gaan kijken of gewoon dvd\cd tje in de drive gooien.
Hoe je dan de beamer moet maken verder is aan jouw. Waarschijnlijk zul je een aantal datakabels naar de tft meoten gaan verlengen (lees je ook terug in dit topic).
[LTS][MTS][HTS]
Dat is net het probleem. De specs van de laptop zijn:Emiel1984 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:58:
2.
Werkt de laptop nog dan zou ik het eerst zo simpel mogenlijk houden, gewoon windows runnen en via wireless of kabeltje filmpje overzetten om te gaan kijken of gewoon dvd\cd tje in de drive gooien.
Hoe je dan de beamer moet maken verder is aan jouw. Waarschijnlijk zul je een aantal datakabels naar de tft meoten gaan verlengen (lees je ook terug in dit topic).
Pentium 226MHz
32mb ram
4 gig hd
Géén usb, géén ethernet en géén optische drive.
Kortom: hier is dus niet veel mee aan te vangen en aldus blijft er van deze optie zo goed als niets over.
Omdat de laptop toch niet meer gebruikt werd en ik er misschien nog iets mee dacht aan te vangen is mijn idee gegan naar een DIY-beamer. Het is niet mijn uiteindelijk doel om een beamer te hebben maar gewoon om me bezig te houden met een leuk projectje zonder daarvoor te veel moeten gaan aanschaffen.
Maar goed, ik moet hem eerst terug aan de praat zien te krijgen.
Hoe installeer(de) je dan een OS ? Met Floppy's ? (hoop het niet voor jeAnoniem: 144949 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 18:26:
[...]
Dat is net het probleem. De specs van de laptop zijn:
Pentium 226MHz
32mb ram
4 gig hd
Géén usb, géén ethernet en géén optische drive.
Wat voor laptop heb je dan precies (merk en type). Je hoeft trouwens neit winXP
te draaien, linux of een oudere versie van Win is ook mogenlijk
[LTS][MTS][HTS]
Anoniem: 103066
Heeft iemand ervaring met AMW schermen?
Ik sta op het punt een f159 te kopen om een beamer te bouwen.
De specs zijn goed, er is enkel niks te vinden over eventuele ffc problemen.
Wat vinden jullie trouwens een goeie prijs voor een 2ehands scherm voor in een beamer?
Eff een vette topic kick ( in de tussentijd is er weinig verandert aan mijn vervelende situatie)Mielmania schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:16:
Nou na aanleiding van dit topic ook aan de bouw(/sloop) gegaan met een 15" tft van philps en een OHP van M3 ( de 9550) .
Heb het hele zaakje runnend, maar nu kapte in ene het beeld ermee. Het lampje geeft aan dat hij ontvangst krijgt ( helaas nu ook als er geen vga meer in zit) en hij geeft simpelweg geen beeld meer.
Met het lampje bedoel ik dat hij groen is als hij ontvangst heeft en orangje als hij geen ontvangst heeft vna de vga kabel.
Backlight doet het, alles ziet er uit alsof hij direct beeld zou moeten geven. Maar helaas, die blijft uit.
Ik zal nog eens alle kabeltjes langslopen of ze er goed in zitten. Maar ik vrees het ergste...
Mensen die nog miss tips hebben?
Foto's volgen van mijn opstelling.
heeft iemand een idee?
Want anders heb ik een OHP (3M 9550) en een (waarschijnlijk) kapotte 15" tft van Philips, te koop. Wel met verlengd kabeltje. ( miss heb jij goude hangjes en fiks je dat ding in 2 sec.)
Ik hoop dat iemand nog een leuke suggestie heeft.

hoi
Het enige waar ik aan kan denken is controleren dat je laptop/pc waar je hem aan hebt aangesloten ook hebt laten selecteren dat je beeld krijgt op dat scherm, evt. opnieuw opstarten helpt ook
En je zult de ffc's vast ook al wel nagelopen hebben op breuken en gekeken of ze goed erin zaten.
Helaas zijn gestripte tft's zeer kwetsbaar, ik heb een hele tijd het forum van diyprojector gevolgd en daar zijn er ook een redelijk aantal kapot gegaan. Wat bijvoorbeeld vaak mis gaat is dat de ffc een heel klein beetje scheef zat, waardoor er kortsluiting ontstond, en dan is het einde scherm.
In dat geval is waarschijnlijk dat alleen het scherm zelf kapot is, en de aansturing nog klopt. Dan zou je op zoek kunnen gaan naar een zelfde scherm dat ook kapot is. Er zijn veel merken fabrikanten, maar de panelen komen maar van een paar fabrikanten, dat zou je uit kunnen zoeken.
Thas schreef op donderdag 14 december 2006 @ 23:48:
Ik neem aan dat je de input wel goed hebt staan, geen 1280 als hij maar 1024 aankan?
En je zult de ffc's vast ook al wel nagelopen hebben op breuken en gekeken of ze goed erin zaten.
Helaas zijn gestripte tft's zeer kwetsbaar, ik heb een hele tijd het forum van diyprojector gevolgd en daar zijn er ook een redelijk aantal kapot gegaan. Wat bijvoorbeeld vaak mis gaat is dat de ffc een heel klein beetje scheef zat, waardoor er kortsluiting ontstond, en dan is het einde scherm.
In dat geval is waarschijnlijk dat alleen het scherm zelf kapot is, en de aansturing nog klopt. Dan zou je op zoek kunnen gaan naar een zelfde scherm dat ook kapot is. Er zijn veel merken fabrikanten, maar de panelen komen maar van een paar fabrikanten, dat zou je uit kunnen zoeken.
Punt 1 en 2 heb ik zelf indd al geprobeerd.
Dat over die ffc's klinkt aanemelijk ( maar het gekke is, is dat ik er ontiegelijk vaak mee hebben zitten schuiven en hij dat wel aankon ( of miss was dat dus net de druppel)

Andere kapotte panelen en/of die dan wel of niet compatible zijn word me allemaal beetje teveel gezeik ( vond dit al zo'n gedoe). Als ik al die tijd die hierin zit, in werken had gestoken, had ik nu een F**king gruwelijk beamer/ lcd tv kunnen kopen.
Maargoed houd je weer van de straat
Dus om in het OHP DIY beamer topic maar gelijk het eff aan te kondigen:
Ik een OHP (3M 9550) en een (waarschijnlijk) kapotte 15" tft van Philips, te koop. Wel met verlengd kabeltje. ( miss heb jij goude hangjes en fiks je dat ding in 2 sec.)Hoef er niet jackpot voor, laat maar horen via mail ofzo.
hoi
Bdw mss dat ik hem uit een of ander oud apparaat ga slopen. Van die shelf-all in one audio sets zitten er vol mee.
T60P Widescreen
Hoeveel wil je er wel niet hebben ?? Gezien er verzendkosten bijkomen wordt het verschil met een andere winkel echt niet erg grootSeesar schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 09:03:
Ik heb het ffc probleem, maar als ik nu naar de site van Farnell kijk dan kosten die kabeltjes (20-weg) 1.42€. Mij lijkt dus niet dat zo'n ding zoveel moet kosten toch, of kijk ik nou verkeerd?
Bdw mss dat ik hem uit een of ander oud apparaat ga slopen. Van die shelf-all in one audio sets zitten er vol mee.
[LTS][MTS][HTS]
met andere winkel? farnell werd toch juist in de startpost aangeraden, maar er werdgesproken over kabeltjes die 20 euro kosten, maar dat valt dus wel mee eigenlijk. Welke winkel heb ik dan overheen gelezen? Kweet niet of ik als particulier eigenlijk bij farnell kan bestellen, uit jouw woorden op te maken niet dus.Emiel1984 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 09:52:
[...]
Hoeveel wil je er wel niet hebben ?? Gezien er verzendkosten bijkomen wordt het verschil met een andere winkel echt niet erg groot. Als zo een kabeltje al goedkoper te krijgen is. Deze kabeltjes worden namelijk nou niet echt door de massa veel gekocht.
T60P Widescreen
Ik heb afgelopen zomervakantie een OHP beamer gebouwd met een 3M 2100 (AHBS). Werkt perfect tot twee weken geleden. Toen is één van de lampjes geknapt, nou ben ik die andere aan het gebruiken, maar volgens mij is die al aan het einde van zijn latijn. Dus ik zoek een nieuwe.
Ik ben er achter gekomen dat ik 24V 275W FNT lampjes er in heb zitten. Nu zat ik al te kijken en vond ik dit.
Helaas is dit niet zo'n goedkope oplossing, vanwege de verzendkosten etc. Ik woon in Utrecht en Twente, maar heb helaas nog geen winkel gezien die in die regio's is gesitueerd en deze lampen verkoopt. Nu hebben veel meer winkels deze lampen
Mijn vraag is nu: Er staat geen FNT bij de beschrijving, zal deze lamp wel passen? Slaat FNT op het voetje van de lamp?
FNT slaat op het type lamp. Je moet per se een FNT lamp hebben als je huidige lamp dat ook heeft.kikibu schreef op woensdag 27 december 2006 @ 12:23:
Mijn vraag is nu: Er staat geen FNT bij de beschrijving, zal deze lamp wel passen? Slaat FNT op het voetje van de lamp?
BronLamp Type — When replacing a projector screen lamp, it is important to use the correct lamp type to ensure your safety. The most common (and least expensive) lamp type is the ENX type. Some of the more advanced models use a more specialized lamp type such as EVW, FNT, or FXL. Lamp type is clearly marked on each of our product pages for your convenience and future reference.
FNT is trouwens een ANSI-codering, zie hier. FNT houdt dus het volgende in: 24V,275W PLATINUM PINS
In het lijstje met ANSI codes dat ik postte staat bij HLX: HLX IS NOT A PART NUMBER - A PREFIX FOR MANY OSRAM CODED LAMP TYPES. En bij EVC: 24V,250W (6958).kikibu schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:51:
Ok bedankt. Dus als ik het goed begrijp gaat deze lamp niet werken, omdat er geen FNT bij staat (en bv. geen 275W is)
Dus het is gewoon een ander type lamp.
Ben nog wat verder gaan zoeken en vond oa dit. Zie 5e pagina en dan de 3e kolom van onderen. Daar staat
1
| 4050300023120 6607 HLX64656 FNT 24V 275W G6,35 |
Is het zelfs correct als ik zeg dat alle lampen met code FNT geschikt zijn voor mijn OHP?
Sorry als ik zo doordram...
[ Voor 77% gewijzigd door kikibu op 28-12-2006 16:16 ]
Ja.kikibu schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:08:
Is het zelfs correct als ik zeg dat alle lampen met code FNT geschikt zijn voor mijn OHP?
Hoe goed is het beeld kwaliteit nu precies (specificaties zeggen me niets).
Ik wil er graag zelf ook 1 maken, alleen weet ik niet hoe het zit met de kwaliteit van het beeld.
Ik wil het gaan gebruiken voor het afspelen van series en films. Is een DIY beamer m.b.v een 15 inch tft te vergelijken met een beamer die je in de winkel koopt? zoja rond welke prijsklassen zit je dan?
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Na redelijk wat opzoeken ben ik het volgende gestoten >
http://diy-beamer.com/EN/...viewItem.asp?idProduct=89
Kan iemand bevestigen dat als ik een kabeltje van 20 draadjes van 1 Cm wil verlengen dit de beste keuze is zonder veel soldeerwerk enz? Het is niet mogelijk het ene uiteinde van het originele kabeltje eruit te doen dus kan ik niet gewoon het kabeltje vervangen.
Anoniem: 131383
jmmr dat de tft niet zo doorzichtich is als glas want nu word het beeld een beetje geel/wit. zeg maar heeeeel licht geel.
iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen.
Wel vreemd. Ik gok op een laagje dat er nog op ligt, eventueel kan je wel via beeldeigenschappen dat aanpassen hé
Ik wacht nog steeds op het FFC verlengstukje, hopelijk komt deze volgende week toe!
Anoniem: 131383
die heb ik op de spiegel gelegt in de ohp denken jullie dat dit ook werkt?
en het heeeeeel licht gele hoord denk ik want als de tft uit staat en de beamer aan dan heeft hij dat nog steeds, maar stoort me niet omdat je het niet ziet als de tft aan staat.
dit komt doordat er een polarisatiefilter aanwezig is op het tfscherm. Bij Hami *7/8inch high resolution schermen , kun je die weghalen evenals psOne schermen. Als je googled op polarisationfilter op tft schermen bij de bekende diybeamer forums vind je vast wel veel howto's.Anoniem: 131383 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 14:06:
mijn beamer is nu ook klaar.
jmmr dat de tft niet zo doorzichtich is als glas want nu word het beeld een beetje geel/wit. zeg maar heeeeel licht geel.
iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen.
ik volg dit topic nu al een tijdje, alleen blijf ik met een vraag zitten.
Hoe goed is het beeld kwaliteit nu precies (specificaties zeggen me niets).
Ik wil er graag zelf ook 1 maken, alleen weet ik niet hoe het zit met de kwaliteit van het beeld.
Ik wil het gaan gebruiken voor het afspelen van series en films. Is een DIY beamer m.b.v een 15 inch tft te vergelijken met een beamer die je in de winkel koopt? zoja rond welke prijsklassen zit je dan?
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
http://diy-beamer.com/EN/...viewItem.asp?idProduct=89
En ik moet zeggen het werkt fantastisch!
Ik zal nu vanalles gaan afwerken maar mijn eerste film op mijn DIY projector is een feit!
Ter info voor toekomstige kopers
Er zit dus een draad van rond de 20cm bij en een klein printplaatje waarmee je het huidige kan verlengen. Ik gebruik het op een IBM T21 maar ik kan je de site dus aanraden. Netjes verpakt en rap na bevestiging van de betaling gekregen.
/edit :
Hier een paar foto's!
http://users.telenet.be/nickskev/projector/nieuw/
Check ook zeker het filmpje voor meer details. Nu nog een kastje bouwen waar het allemaal inpast en wat steviger monteren + usb muis en keyboard aansluiten en ik ben er klaar voor!
[ Voor 20% gewijzigd door nick_vh op 11-01-2007 18:50 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Anoniem: 115165
Ik ben ook van plan om een beamer te maken met een OHP,. Nu kan ik aan een Liesegang Trainer Special HR 575 komen.
Ik zit alleen met het probleem dat de lampen amper te krijgen zijn,. En welke ik heb gezien waren veelste duur voor mij.
Nu vroeg ik mij af of ik in de Liesegang een nieuwe lamp-set kan inbouwen? (ik heb geen idee hoe een OHP eruit ziet)
ik zoek een een beetje een goede tft scherm, 20ms of beter bijvoorbeeld, aangezien jullie kennis en ervaring hebben, welke zijn een beetje goed? of hebben jullie ook maar wat gegokt?
ik heb al wel gezocht, maar niemand vertelt waarom hij voor een bepaald apparaat heeft gekozen.
[ Voor 14% gewijzigd door kaasaanfiets op 25-01-2007 20:36 ]
Elke overhead projector zal wel volstaan. Maar neem geen scherm groter dan 15", je zal (tenzij je enorm groot beeldoppervlak hebt op je OHP nogal wat beeldverlies hebben.
Voor de rest is het trial and error. Zie starttopic voor het klassieke FFC kabeltjes probleem ook. Als je concrete vragen hebt in betrekking met producten kan dit gerust. 20ms moet nog wel lukken voor films denk ik maar ga niet veel hoger!
Ik bouw binnenkort een eigen kast voor de onderdelen van de overhead projector. Zal zien hoe het gaat lukken
zoals bovenstaande poster al verteld, wat je hebt liggen in de kast, familie nog heeft liggen, goedkoop is aan te komen door kapotte standaard, etc.. Dat zijn de onderdelen die veelal gekozen zijn. Ikzelf had geen TFT scherm maar had wel het plan al liggen dat ik iig niet een OHP wou gebruiken maar alles meer zelf wou opbouwen. Ik ben toen wat websites doorgelopen welke veel informatie over de ervaringen van mensen verschafte. Er stonden toen een aantal TFT's op als bruikbaar, helaas omdat iedereen ineens zelf een beamer ging bouwen kon ik er geen terugvinden voor een normale prijs op marktplaats en andere soorgelijke websites.koekoek2003nl schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:35:
Welke OHP zijn een beetje goed, of maakt het niet uit (aangezien het om de sterkte van de lamp gaat)
ik zoek een een beetje een goede tft scherm, 20ms of beter bijvoorbeeld, aangezien jullie kennis en ervaring hebben, welke zijn een beetje goed? of hebben jullie ook maar wat gegokt?
ik heb al wel gezocht, maar niemand vertelt waarom hij voor een bepaald apparaat heeft gekozen.
Uiteindelijk kon ik vrij goedkoop een goed werkende IIYAMA krijgen in Amersfoort. Hiervoor heb ik toen 100 Euro betaald, dat is niet weinig maar de specificaties waren erg goed. Een andere soortgelijk scherm danwel hetzelfde vond ik voor minimaal 180 euro, ik had dus gewoon een gelukstreffer en heb dan ook direct het scherm gekocht na het werkend te hebben gezien.
De lampset heb ik gekocht van een bedrijf ergens in zuid duitsland, ik vond deze via internet en vond daarbij veel mensen met goede ervaringen met dit bedrijf. Echter had ik niet zo een geluk en heb daardoor bijna 4 maanden op mijn lampenset moeten wachten.
De benodigde lenzen waren de eerste onderdelen die ik had van DIY-beamer. Deze heb ik gekocht via een inkoopactie.nl actie.
Waar ik op doel is dat het me gewoon voorbij kwam en het aanbod me wel aansprak. Ik ben dan ook pas op het idee gekomen om een beamer te bouwen toen ik de lenzenset van inkoopactie.nl tegen was gekomen.
Wat ik je adviseer is om goed te (onder)zoeken. Laat je niet overhaasten want het bouwen van de beamer is waar het ook om gaat. Je wil niet naderhand balen omdat je een dag later ineens een veel beter plan kreeg. Teken , schrijf , etc je ideeen op papier. Wil je simpel beginnen of wil je meer richting design.. er zijn vele wegen die leiden tot een werkende beamer.
[LTS][MTS][HTS]
niet geschikt voor gamen dus, zou een film hiermee kijken nog wel redelijk ogen?
maarja voor 30 euro kan je ook niet veel verwachten.
Onverwachts ben ik op een andere monitor gestuit:
EIZO FlexScan L 367
Display type Flat panel display:TFT active matrix
Display (projector) diagonal size 15 in
Viewable screen size 15 in
Compatibility PC, Mac
Width 12.8 in
Depth 6.8 in
Height 13 in
Weight 8.2 lbs
Features ScreenManager
Software type Drivers & Utilities
Enclosure color Gray
Display (projector) technology TFT active matrix
Response time 25 ms
Max resolution 1024 x 768
Dot pitch 0.3 mm
Color support 24-bit (16.7 million colors)
Image brightness 250
Display (projector) image contrast ratio 450:1
Max vertical view angle 150
Max horizontal view angle 160
Max sync rate (V x H) 75 Hz x 61 KHz
Built-in devices Stereo speakers
Cable(s) included 1 x Display cable, 1 x Audio cable, 1 x USB cable
Audio OutputAudio output form factor Integrated
Audio output type Speaker(s)
Ik heb alleen ergens gelezen dat het niet zo goed als als er integrated speakers, en een soort van videokaart in zitten? kan iemand mij daar iets meer over vertellen?
En hoe duur schatten jullie deze monitor?
[ Voor 78% gewijzigd door kaasaanfiets op 28-01-2007 14:30 ]
Maar aub ga niet voor elke component een nieuwe vraag of kick starten.. Probeer het uit, kijk verder dan je neus lang is.. die vragen hoeven echt niet in het DIY beamer topic denk ik
Hoe duur? het is precies of je geen beslissingen durft nemen? Die eizo is zeker goede kwaliteit alleen is de resolutie nogal klein dus zal je nogal wat overtollig licht hebben.
Test dat eerste scherm eens dan weet je direct of het een film goed kan afspelen? Of zoek er wat reviews over. Het blijft inderdaad risicovol als er teveel extra snufjes op zitten in verband met die ffc (flat foldable cables) kabeltjes vooral.
De plaatjes in de topicstart werken niet meer. Kan de TS dit oplossen?
Ik vind dat er een mogelijkheid moet zijn om de plaatjes van goedgekeurde topicstarts op GoT te kunnen hosten. Denk maar aan de topics over de xx" TFT's, ATI nieuwsdiscussie, Vista Ervaringen...
*preview

Bij een DIY beamer is het toch zo dat je apart onderdelen als lampen lenzen en behuizing regelt en bij een beamer mbv een OHP en LCD hoef je toch slechts deze twee componenten te combineren...?
Edit:
Volgens deze link waarbij men gebruik maakt van een "sterke witte lamp, de meeste mensen gebruiken metaalhalogeendamp lampen" is er sprake van een levensduur van 20.000 uur en een prijs van 40 euro. Dat is dan een stuk aantrekkelijker dan de 300 uur van een OHP-lamp... Kan het haast niet geloven.
[ Voor 40% gewijzigd door Tommy The Cat op 08-02-2007 16:27 ]
Bij dat laatste is er anders nog genoeg gepruts en gedoe hoor. Een LCD op een OHP leggen levert je nog geen klap op. Tuurlijk, iemand met verstand van zaken zal zn hand minder snel omdraaien voor een beamer volledig uit eigen onderdelen opgebouwd, maar als tweaker-in-opleiding is dit al heel erg DIYTommy The Cat schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 16:13:
Ik ben even in de war. Een DIY beamer is toch wat anders dan een OHP met lcd...?
Bij een DIY beamer is het toch zo dat je apart onderdelen als lampen lenzen en behuizing regelt en bij een beamer mbv een OHP en LCD hoef je toch slechts deze twee componenten te combineren...?
Ziet er goed uit. Ik moet ook weer bezig eigenlijkkenny89 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 18:52:
Ben zelf ook bezig met een beamer , maar dan zonder het OHP gedeelte. Wilde iets meer uitdaging en tegelijkertijd is het ook voor school.
*preview
[afbeelding]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Maar ik weet eigenlijk niet hoe ik dat moet doen. Iemand een idee?
zijn er 15 inch tft's die wel s-video/composite of component input hebben dan? Kheb namelijk nog helemaal geen scherm, ben me nog op de te kopen onderdelen aan het orienterenkenny89 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:43:
Je hebt een tftscherm zonder s-video/composite input he? Dan is denk ik een VGAbox inbouwen in je DIYbeamer het meest praktische. Deze zet namelijk het composite/s-video/ signaal door naar vga , waardoor je die wél aan je beamer kan linken. VGAboxen waren vaak te koop voor +/- 30euro? bij gamewinkels online zoals liksang/playasia.
Zo niet dan klinkt die vga-box idd als de oplossing! Dank kenny
Dit ziet er wel geschikt uit:
http://www.thuisbioscoop.nl/component-adapter.html
[ Voor 5% gewijzigd door Tommy The Cat op 11-02-2007 22:22 ]
http://ducore.nl/actie/07/
15 inch Acer scherm voor Euro 45,-
En nee, ik heb niets te maken met die winkel, kreeg het binnen per mail.
Pay peanuts get monkeys !
Hoe zit het met de FFC-issues met dat ding?Dutch_guy schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:33:
Wellicht een goede tip voor de DIY beamer bouwers:
En nee, ik heb niets te maken met die winkel, kreeg het binnen per mail.
=edit=
Hij heeft FFC-issues: http://www.baseportal.com...tal.pl?htx=/Lumenlab/main
[ Voor 11% gewijzigd door sopsop op 14-02-2007 11:51 ]
sopsop schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:46:
[...]
Hoe zit het met de FFC-issues met dat ding?
=edit=
Hij heeft FFC-issues: http://www.baseportal.com...tal.pl?htx=/Lumenlab/main
De prijs van dat Eizo scherm is ook geen geld
[ Voor 10% gewijzigd door Emiel1984 op 14-02-2007 17:35 ]
[LTS][MTS][HTS]
Anoniem: 164668
Maar....
Zijn er ook bouwtekeningen te vinden? van zo'n diy beamer, met details van de fresnels e.d., en de maten e.d.?..(niet het ohp ding)
Ik weet niet goed waar ik op moet zoeken, en ik vindt het best wel leuk om een keer zoiets inelkaar te prutsen!.
bvd
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 164668 op 14-02-2007 21:02 ]
Hier heb ik er een paar dagen terug een gevonden: http://www.lumenlab.com/diy/Anoniem: 164668 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:01:
Zeker interresant dit!...
Maar....
Zijn er ook bouwtekeningen te vinden? van zo'n diy beamer, met details van de fresnels e.d., en de maten e.d.?..(niet het ohp ding)
Ik weet niet goed waar ik op moet zoeken, en ik vindt het best wel leuk om een keer zoiets inelkaar te prutsen!.
bvd
Ze hebben een gratis guide en een pro-guide. Voor die pro moet je betalen. Zelf ben ik mij net als jou aan het orienteren op een bouwplan en ik denk dat ik een plan maak van een mix van andere ideeen. Kijk ook eens op www.dity.nl daar staat ook veel.
Edit:
Heeft iemand ervaring met een vga-component aansluiting? Zelf zag ik deze kabel: http://www.thuisbioscoop.nl/component-adapter.html
Dit wil ik gaan gebruiken om het tft-scherm binnen m'n (toekomstige) DIY-beamer direct aan te sluiten op m'n dvd speler die een component uitgang heeft
Ik vraag me af of deze omzetting nog significant verlies van signaal oplevert.
[ Voor 20% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-02-2007 13:50 ]

[ Voor 17% gewijzigd door k5052 op 17-02-2007 13:16 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Dat kan helaas niet, die kabel is geen converter.Tommy The Cat schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:47:
[...]
Hier heb ik er een paar dagen terug een gevonden: http://www.lumenlab.com/diy/
Ze hebben een gratis guide en een pro-guide. Voor die pro moet je betalen. Zelf ben ik mij net als jou aan het orienteren op een bouwplan en ik denk dat ik een plan maak van een mix van andere ideeen. Kijk ook eens op www.dity.nl daar staat ook veel.
Edit:
Heeft iemand ervaring met een vga-component aansluiting? Zelf zag ik deze kabel: http://www.thuisbioscoop.nl/component-adapter.html
Dit wil ik gaan gebruiken om het tft-scherm binnen m'n (toekomstige) DIY-beamer direct aan te sluiten op m'n dvd speler die een component uitgang heeft
Ik vraag me af of deze omzetting nog significant verlies van signaal oplevert.
@kenny89, specs van je Beamer? Ziet erg goed uit zeg.
@Sprite_tm, beter laat dan nooit
[ Voor 4% gewijzigd door MrVegeta op 17-02-2007 17:06 ]
Ik kwam na het spuiten van de kast er helaas achter dat ik na het sprayen eigenlijk het geheel een uur in een oven op 160 graden in had moeten bakken voor een beter resultaat. Onze oven is veel te klein dus dat had zoiezo al niet gekunt.
Nu heb ik dus zo af en toe mijn beamer aan staan en merk ik dat er een chemisch luchtje ontstaat, zoiets als verlucht.
Heeft iemand van jullie dit probleem ook en\of hoe kan ik dit eventueel oplossen ? Het is nu na een half jaar wel een stuk minder maar ik ben het liever helemaal kwijt
[LTS][MTS][HTS]
Wel frappant die die opmerking staat onder een post die nou net weer aangeeft dat het ook in het CM kan staanSprite_tm schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:51:
Na een overleg van... errm... zo'n 14 maandenzijn we er als EL/CM-kroew achtergekomen dat dit topic eigenlijk toch stiekem misschien wel beter in EL terechtkan. Schopje die kant op dusch.
Anoniem: 115165
Zit alleen met een vraagje. Aangezien ik een paneel ga maken om me TFT op te leggen, met alle printplaten en koeling erbij. Deze word alleen 5,4 CM hoog.
Dus me TFT komt 5,4 CM hoger op me OHP te liggen. Kan dit kwaad? Of moet me TFT zo dicht mogelijk op me OHP liggen?

Om jullie een idee te geven van de grote van het scherm: De afmeting is 4 bij 4. Het bovenstaande beeld is een breedbeeld DVD van Taxi 3 en heeft een grote van ongeveer 4 bij 2.
Ik kon eerder ook niet de beamer naar achteren verplaatsen, het beeld werd dan wazig of te groot. Nu staat de beamer niet zoals eerder meer een klein stukje vooruit maar echt naast\achter de bank.
Edit1: Bijna vergeten, ik gebruik gewoon een laken als scherm gezien mijn kast uit planken bestaat met 'treden' . De foto is gemaakt met een K800i gezien ik de 'echte camera' even heb uitgeleend
[ Voor 26% gewijzigd door Emiel1984 op 23-02-2007 14:49 ]
[LTS][MTS][HTS]
wat voor scherm heb je al basis gebruikt? In mijn eigen beamer heb ik een psone scherm gebruikt , maar volgens mij rust er een vloek op mij aangezien 2 psone schermpjes dood zijn verklaard. Ben van plan om verder te gaan met een goedkoop piranha scherm , aangezien ik het dringend nodig heb en niet veel geld over heb voor mijn beamer.
Is er een aardige gotter die mij kan helpen met het solderen van een weerstandje? (omg. tilburg) *heb geen soldeerbout meer *
Ik heb een iiyama scherm: Prolite E380s 2e hands gekocht. Doet het ook nog perfect. De opbouw van de kast was zo dat ik ondanks de korte lcd 'strips' (weet de naam zo ff niet) niks hoefde te verlengen.kenny89 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:04:
nice!
wat voor scherm heb je al basis gebruikt? In mijn eigen beamer heb ik een psone scherm gebruikt , maar volgens mij rust er een vloek op mij aangezien 2 psone schermpjes dood zijn verklaard. Ben van plan om verder te gaan met een goedkoop piranha scherm , aangezien ik het dringend nodig heb en niet veel geld over heb voor mijn beamer.
Als je 2x PS1 schermpje al hebt gebruikt is het misschien een idee om naar je koeling te kijken. Hoe koel jij je lcd scherm ?? Dit laatste is namelijk echt noodzakelijk.
Ik gebruik 3 kleine 4 cm fans voor de lcd. Daarnaast gebruik ik 1 fan van 6 cm om de warmte bij de lamp eruit ( niet erin) te blazen. Hier EEN LINK naar een filmpje die ik een hele tijd geleden is hebt gemaakt van mijn eigen projectje.
[LTS][MTS][HTS]

Zou iemand voor mij eens naar mijn ontwerp willen kijken? ik weet namelijk niet zeker of de afstanden van de lamp <-> lenzen <-> tft kloppen zo?
Fresnel 1 heeft een brandpunt van 160 mm
Fresnel 2 heeft een brandpunt van 305 mm
De objectieflens is onbekend maar als ik mijn PDA ongeveer 34-36 cm achter de lens houd krijg ik een scherp beeld op de muur op zo'n 2-2,5 meter verderop
het ontwerp:
[ Voor 4% gewijzigd door No13 op 24-02-2007 01:06 ]
Is in deze situatie dan de kwaliteit van het te projecteren beeld niet goed omdat die 2 brandpunten niet bij elkaar komen?
Ik kan de 2e fresnel wel opschuiven zodat het brandpunt in de objectieflens valt (terwijl het brandpunt daarvan op de tft blijft) maar win ik daar ook iets mee?
[edit] Bij nader meten blijkt mijn objectief een brandpunt van 320 mm te hebben, dit is dus op 15 mm na hetzelfde als van de 2e fresnel, daarnaast zit mijn fresnel ongeveer 1,5-2 cm van het tft scherm af en zo vallen de brandpunten precies over elkaar
[ Voor 22% gewijzigd door No13 op 25-02-2007 12:15 ]
Dat weerstandje is 99.9% zeker gaan roken omdat er ergens anders in het circuit iets mis is gegaan. Meestal een kortsluiting, maar kan ook zijn dat een parallele component juist open is gegaan waardoor er teveel load over dat componentje is gaan lopen.kenny89 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:47:
het was geen kwestie van koeling, in mijn scherm wordt alles goed gekoeld, fresnel lenzen en het scherm worden niet warmer dan 20/30 graden. De eerste x was gewoon een domme fout van mij, ik was slordig en verbond +kant met de -kant. En vandaag begon mijn scherm opeens te roken , terwijl ik het niet eens in mijn beamer had. Ik had het voor de test even aangesloten op tafel en voor dat ik het wist stond de printplaat in de fik. *klein weerstandje is gaan roken, voor de rest geen schade.. zover ik het zie.* Daarom vraag ik ook of er iemand in de omgeving is met een kleine soldeerbout , het liefste smd. Ik heb namelijk 2 printplaten nu , en probeer mijn huidige bord te repareren door dat weerstandje erop te zetten.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Maar dat is een 10,4 inch schermpje op een veel grotere fresnel en ik heb dus genoeg ruimte rondom vrij
maar je hoeft in principe niet actief te koelen tussen de tft en de glasplaat?No13 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:58:
mijn "oude" beamer heeft het tft scherm ook ongeveer 1 cm boven de fresnel liggen.
Maar dat is een 10,4 inch schermpje op een veel grotere fresnel en ik heb dus genoeg ruimte rondom vrij
Anoniem: 164668
Volgens mij wel, want anders kan het TFT verkleuren, en het wordt te heet...donald_dick schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:45:
[...]
maar je hoeft in principe niet actief te koelen tussen de tft en de glasplaat?
Anoniem: 120082
Ik heb met mijn 250 watt HPI lamp geen aparte koeling voor mijn TFT, wel tussen het TFT en de overhead projector een uv en IR filterAnoniem: 164668 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:51:
[...]
Volgens mij wel, want anders kan het TFT verkleuren, en het wordt te heet...
Dat gaat nu zo'n 1,5 jaar prima
Dat hangt helemaal dus af van waar je die dingen gaat kopen. 2e hands ben je misschien voor 50-100 euro al klaar, een ander geeft er 200 euro aan uit... is maar net wat voor lamp/tft je gaat gebruiken en waar je (goedkoop?) aan een overhead projector kan komenAnoniem: 120082 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:58:
Ik heb ook wat interesse in het bouwen van een beamer. Wel vraag ik me af wat tegenwoordig de prijs zoals is voor het totale pakket? Zoals een paar posts terug zijn er al 15" tft-monitors te vinden voor 45 euro. Hoeveel betaal je zo tegenwoordig voor een redelijk goede maar 'normale' diy beamer. (Met normaal bedoel ik niet een speciale case met speciale verf en wat case-mod dingen erin, alleen het noodzakelijke dus)
[ Voor 51% gewijzigd door No13 op 26-02-2007 18:30 ]
Anoniem: 210439
Tezamen met bijv. een TFT schermpje wat ik al heb ?
Of kan ik zelf de CCD repareren ? [ lijkt me niet, daarom ombouwen naar een DIY ]
greetz,
Raptor
Je webcam is dus kapot ??Anoniem: 210439 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 21:35:
Is het mogelijk om van een Beamer waar alleen het CCD defekt is een DIY Beamer te bouwen ?
Tezamen met bijv. een TFT schermpje wat ik al heb ?
Of kan ik zelf de CCD repareren ? [ lijkt me niet, daarom ombouwen naar een DIY ]
greetz,
Raptor
"CCD's worden toegepast als vertragingslijn in ondere andere televisieontvangers maar zijn vooral bekend als de chip die een fotografisch beeld om kan zetten in een elektrisch signaal"
(Wellicht bedoel je je backlight... )
Je kan in ieder geval indien je backlight kapot is controleren of je tft zelf het nog wel doet. Dit doe je door de tft aan te sluiten zoals je normaal ook zou doen, echter gebruik je nu zelf een lamp om achter de tft om te controleren of de tft zelf wel nog beeld geeft. (Simpelweg dus zelf voor een alternatief backlight zorgen.
[LTS][MTS][HTS]
ik denk dat ik het misschien verkeerd uitgelegd heb.
Hetgeen wat kapot is, is de BEAMER [een echte beamer Marquant MMB-1] . het onderdeel in die beamer betreft het CCD.
Als dit een losse print is, ik ben electronicus, kan ik hoogstwaarschijnlijk als het gangbare onderdelen/chips zijn, de print repareren.
Echter lukt dit niet, dan wil ik de onderdelen uit die beamer hergebruiken voor een DIY beamer.
Dus de lamp, lens, etc...
Dan heb ik dus niet meer de CCD nodig vermoed ik en kan ik een normale TFT gebruiken die in mijn kast ligt om een DIY te bouwen toch ?
Is dit al eens door iemand gedaan ? en zoja, heeft die persoon een beschrijving ? of kan ik gewoon de standaard beschrijvingen van internet gebruiken.. zoals doosje maken. 2 spiegels. 2 fans. lens erin. lamp onderin tft in het midden en klaar...???
Greetz,
Rappie
Mijn fout ...
Ik heb het idee dat dat wel mogenlijk moet zijn maar bedenkt je wel dat je de kast van je beamer niet kan herbruiken, tenzij er al een 8 (of 15) inch scherm inzat, maar dat lijkt mij niet.
De rest zou je waarschijnlijk weer kunnen gebruiken. Alleen weet ik niet of je er blij van wordt. Op google vond ik namelijk dat je oorspronkelijke beamer (maar) 1100 ansi lumen kon leveren. Wanneer je een scherm groter gebruikt ga je meer licht verliezen en wordt de projectie dus nog donkerder. Hoeveel donkerder weet ik niet mischien valt het nog mee.
Is er geen mogelijkheid om een andere CCD ergens 2e hand op te kopen. Mocht je de print niet kunnen repareren.
Als je trouwens toch een andere kast gaat gebruiken kan je overigens wel een lamp nemen met meer vermogen. Op marktplaats zag ik dat de lamp dezelfde fitting gebruikt als de meeste DIY beamers. Dit laatste moet je zelf even extra controleren.
Je zou de volgende onderdelen extra nodig hebben;
- Fresnels ( de lamp moet namelijk het licht voor het nieuwe(grotere) scherm verdelen)
- Andere kast.
- Optie is een betere lamp.
Suc6
[LTS][MTS][HTS]
Nu is het zo dat ik elektrische voorschakelapparatuur wil gebruiken voor de HQI-TS 400w D. Dat heb ik in Duitsland al gevonden, echter voor 200 euro's! Nu ben ik al enige tijd op zoek naar evsa voor deze lamp in Nederland, maar tot op heden nog niks gevonden.
Weet iemand of dit in Nederland beschikbaar is?
CCD is een OPNEEMCHIP voor videocameras en duurdere webcams.Anoniem: 210439 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 21:55:
Hetgeen wat kapot is, is de BEAMER [een echte beamer Marquant MMB-1] . het onderdeel in die beamer betreft het CCD.
Als dit een losse print is, ik ben electronicus, kan ik hoogstwaarschijnlijk als het gangbare onderdelen/chips zijn, de print repareren.
Echter lukt dit niet, dan wil ik de onderdelen uit die beamer hergebruiken voor een DIY beamer.
Dus de lamp, lens, etc...
Dan heb ik dus niet meer de CCD nodig vermoed ik en kan ik een normale TFT gebruiken die in mijn kast ligt om een DIY te bouwen toch ?
Is dit al eens door iemand gedaan ? en zoja, heeft die persoon een beschrijving ? of kan ik gewoon de standaard beschrijvingen van internet gebruiken.. zoals doosje maken. 2 spiegels. 2 fans. lens erin. lamp onderin tft in het midden en klaar...???
Why the hell kom je aan CCD afkorting in beamers? Beamers nemen niks op, zenden alleen maar beelden uit.
Beamers hebben wel LCD schermen, maar vaak gescheiden in betere generaties. Met een L dus.
Erg oude beamers hebben alle kleuren in 1 LCD scherm, nieuwere hebben 3 losse: R-G-B schermen. Ze zijn zeer precies op elkaar afgestemd en mag je dus niet uit elkaar halen.
Als je dus bedoelt dat LCD deel stuk is, kun je wel alleen lichtbron gebruiken, maar ik vrees dat besturing dat anders gaat doen. De beamer is heel compact gemaakt dan DIY beamer die 15 inch groot is. De mooi gebundelde licht is dus niet bruikbaar.
Bovendien is groot deel van schakeling nauw samen met lichtbron en foutdetectie daarvan. Ik geloof daarom niet dat je makkelijk uit elkaar kan halen.
Je kan wel beamer nemen met defecte lichtbron. Dan moet je detectie misleiden zodat het zonder lamp ingeschakeld wordt. Dat lukt vaak met eerste generatie beamers met halogeen lichtbron of metal-halide lamp. Die worden meestal alleen op temperatuur gecheckt.
Maar defecte LCD deel, dat is wel moeilijker. Zeker als het beveiligd geheel is in latere generatie beamers.
http://www.samenkopen.net/action_products/863030Tommy The Cat schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:15:
Inmiddels ben ik mij al enige tijd aan het verdiepen in een DIY beamer en ben bijna toe aan het bestellen van onderdelen. Alleen heb ik de voorkeur om dat uitsluitend in nederland of duitsland te doen.
Nu is het zo dat ik elektrische voorschakelapparatuur wil gebruiken voor de HQI-TS 400w D. Dat heb ik in Duitsland al gevonden, echter voor 200 euro's! Nu ben ik al enige tijd op zoek naar evsa voor deze lamp in Nederland, maar tot op heden nog niks gevonden.
Weet iemand of dit in Nederland beschikbaar is?
hier al eens gekeken??
Het enige wat mij ervan weerhoudt om er een DIY beamer van te maken is het simpele feit dat een DIY, zover ik begrepen heb, alleen een PC als aansturing kan gebruiker.
Ik kan denk ik niet een DVD los neerzetten. En dit is hetgeen ik wel een beetje van baal.
Want dan ben ik meteen aan het bouwen
Stel nu dat ik een 2800 lumen Sony DVL met een kapotte lamp op de kop kan tikken ?
En hier niet de originele lamp inbouw, maar een normale lamp en de lamp aansluitingen verbouw ?
Zoals op samenkopen.net en dan bijv. een 400W lamp ?
Word dit dan "te heet" in een originele beamer ?
[waarom zijn die lampen nu toch zo grrrrrrrr-duur.... sniff...
Jullie melden om bijv. een CCD op de kop te tikken. ok CCD zal dan LCD zijn.
Het is inderdaad de andere kant op. CCD is licht/beeld naar digitaal en LCD/etc is digitaal naar beeld/licht... De reden waarom ik CCD noemde is omdat die marquant op markplaats staat en de eigenaar dit zo noemde... Ik ging er vanuit, want ik zat nog niet zo diep in echte beamer technologie, dat een CCD waarschijnlijk de benaming voor beide kanten zou zijn :-)
ik will jullie beiden bedanke voor de verduidelijking tot zover..
fresnels heb ik er toch 2 voor nodig ? 1 boven de TFT en 1 onder de TFT ?
[60 euro geloof ik de stuk...]
En als ik de lens van die 2800 lumen kan hergebruiken is het inderdaad top voor in een DIY, maar zit ik nog steeds met het feit dat ik de DIY zonder pc ook wil kunnen laten draaien met bijv. alleen een DVD....maar ok whatthefuck...sluit wel een pc aan!.
Waarom zit ik moeilijk te doen bedenk ik me net. Wil 1 van mijn 6 slaapkamers een studiomaken.
Afstand is zo'n 4 meter van wand tot wand......
Ik heb designs gezien met een mdf-box met hitte bestendige verf intern, dan de box in 2 verdiepingen verdelen en hierin een gat voor de TFT met de fresnels uitzagen.
onderste gedeelte de lamp met een spiegel onder 45 graden, en bovendste gedeelte ook een spiegel onder 45 graden die het geprojecteerde beeld van de TFT naar de lens knalt...
En natuurlijk iets van 4-6 kleine pc fans...
Ik las bij jullie zaken over afstelling, zijn dit de fresnels ? en kan dit op het oog???
Greetz maar weer,
Raptor
Ook zijn er TFT schermen met ingebouwde TV tuner (zie de link naar SK actie in mijn vorige post) waardoor je zo'n beetje alles waar een coax signaal uit komt kan weergeven
want volgens mij wordt mijn lamp veels te heet. ik heb nu een 400 watt lamp erin zitten en als ik mijn TFT scherm er zelfs 6 cm bovenhoud vertoont deze na een half uur kijken en dikke grijze kring in het midden. een teken dat hij te warm wordt.
dus dat wordt een nieuwe lamp. de vraag is, waar haal ik zo'n lamp in een echte winkel, geen webshop
Die van mij is ook 400 Watt en ik heb geen problemen hoor, wel 3 fannetjes om het scherm te koelen zoals ik al eerder posttedonald_dick schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:57:
waarkopen jullie jullie lampen?
want volgens mij wordt mijn lamp veels te heet. ik heb nu een 400 watt lamp erin zitten en als ik mijn TFT scherm er zelfs 6 cm bovenhoud vertoont deze na een half uur kijken en dikke grijze kring in het midden. een teken dat hij te warm wordt.
dus dat wordt een nieuwe lamp. de vraag is, waar haal ik zo'n lamp in een echte winkel, geen webshop
Lamp <----> Scherm is 6 cm ?? Ik hoop het niet want dan heb je geluk dat deze het nog doet.
mijn lamp zit zo een 30 cm van het lcd en daarnaast zit en een filter tussen + een plankje met de lens om het licht te verspreiden.
De lamp zelf is gekoelt (zoals ook iets eerder gepost) met 1x een 6cm fan welke naar buiten! blaast.
@ raptor_gua gebruik geen gewone lamp !
[ Voor 13% gewijzigd door Emiel1984 op 27-02-2007 17:51 ]
[LTS][MTS][HTS]
En hoe is deze lamp gekoeld?donald_dick schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:57:
waarkopen jullie jullie lampen?
Zie hierboven.. aangepast
[LTS][MTS][HTS]
ja inderdaad is misschien veel beter.
Ik ga eens op samenkopen.net neuzen hoeveel ik kom met de eisen die ik heb.
Ok dus als ik buiten een pc ook los een DVD player wil kunnen aansluiten moet ik op zoek naar een andere TFT... hmm heb nu nog een 12 inch touch TFT DVI...
Dus ik ga eerst eens met die aan de gang..
Dank je voor alle infor jongens... :-)
Rappie
Dit is dan wel een oplossing, weet niet of het werkt maar zag de link is eerder voorbijkomen in dit topic.Anoniem: 210439 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 08:29:
Ok dus als ik buiten een pc ook los een DVD player wil kunnen aansluiten moet ik op zoek naar een andere TFT... hmm heb nu nog een 12 inch touch TFT DVI...
Dus ik ga eerst eens met die aan de gang..
[LTS][MTS][HTS]
Ik wil hetzelfde, heb inmiddels begrepen dat deze kabel alleen niet voldoende of zelfs nutteloos is. Ik vraag me zelfs af waar het wel voor kan dienen. Je zult het signaal moeten omzetten/converteren. Daarvoor zijn apparaatjes beschikbaar.Emiel1984 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:24:
[...]
Dit is dan wel een oplossing, weet niet of het werkt maar zag de link is eerder voorbijkomen in dit topic.
Zie bv:
http://www.mcsnet.nl/nl/dept_83.html
http://www.videofrank.nl/...?cPath=70&products_id=765
en deze:
www.x2vga.com
Van deze weet ik (nog) niet zeker of dit werkt met videosignaal dvd (component) + tft scherm 15 inch (vga). Dit apparaat is voornamelijk gemaakt voor spelcomputers.
Wat ik zelf ga doen weet ik nog niet, 't is niet goedkoop, maar wel goedkoper dan bv een aparte pc of laptop voor dvd input. Daarnaast is het mbt het geluid m.i. veel gunstiger als je een dvd-speler gebruikt ivm de aansluitmogelijkheden naar de versterker toe.
Zie ook dit topic: \[DVD/TFT] DVD-Speler aansluiten op TFT-scherm. Mogelijk?
[ Voor 5% gewijzigd door Tommy The Cat op 28-02-2007 13:02 ]
TFT scherm : IBM 4820-48T
[ dit is een 12" scherm SVGA 800x600 touch... DVI only en 2 USB voor touch ]
Moet nog wel adapter 12-24V hebben omdat spanning eerst van een 24V USB poort
kwam. Scherm reageert al vanaf 12V. [ ut lijkt wel een breedbeeld TFT 12" scherm,
maar kan gezichtsbedrog zijn hoor... specs moelijk door mij te vinden op intersnert.]
Fresnels : Ik had nog een andere TFT, waarvan helaas de aansturing opgeblazen was en alleen
Strepen van boven naar beneden geeft in de vorm van "The Matrix".
Zoals je vaak ziet in kleinere/goedkopere TFT schermen, is dat er maar 1 backlight
gebruikt word. Dan 2 fresnels voor verspreiding van het licht.
1 fresnel met een soort van alu-folie voor verspreiding verticaal en de andere set voor
horizontaal, zag ik middels een zaklamp. [ zijn deze goed genoeg ? ik denk nutteloos en alleen voor lichtverspreiding..ach koop wel fresnels zijn niet duur en ieg beter vermoed ik]
MDF : moet nog figuurzagen en zag volgende link als schema to build

http://www.diyprojectorco...s/pico_at_a_glance_en.htm
Als ik op samenkopen.net kijk zie ik al een setje, zoals eerder door jullie genoemd als lamp voor 69 eurootjes. En dan heb ik nog een lens nodig.
Zou 1 van jullie eens je licht/oordeel kunnen geven over het geheel ?
Krijg ik hier een mooie DIY beamer voor en met wat kan ik het vergelijken ?
Ik bedoel met aantal lumen enzo.
Bijv..
setje1 -- een gemiddeld niet al te duur maar wel verstandig setje
setje2 -- een mooi goed setje voor een strak resultaat..
Oja, vanzelfsprekend zal ik jullie updaten met het verloop van mijn DIY beamer...
Wil hem denk ik toch niet van MDF maken maar dat multiplex hout ofzo en dan een beetje een iets modernere vorm en dan meteen maar ff aan het plafond gehangen met mogelijheid tot kantelen van boven naar beneden en draaien links rechts. Op internet zie je al vaak van dit soort ideeen zoals bijv. het idee van de volgende heren :
http://www.engadget.com/2006/11/13/how-to-build-your-own-hd-projector-part-4/
Deze link scheelt zoeken naar de gehele thread van hun :
http://www.engadget.com/search/?q=Build+your+own+HD+projector
Greetz,
Rappie
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 210439 op 01-03-2007 09:06 ]
http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=17103&hl=haas&st=580
Ga ik na bouwen maar dan met het 12" TFT schermpje.
Resolutie dus 800x600...
Moet dus een lampkit, lens, fresnels, en nog zo'n afbuiglens bestellen...
Als ik lensen bekijk zie ik alleen vaste lenzen, zijn ze er ook die je dus door te draaien kan verstellen ? of is dit gewoon "not done".. en dien je de afstelling etc op een andere manier uit te voeren ? Ik wil gewoon lekker flexibel kunnen zijn met de beamer.. snappie...
Ik lees ook dat ik achter de lamp een reflectie folie moet doen. Snap ik natuurlijk zodat het meeste licht naar voren geprojecteerd word... en achterop een 2-tal fans. Ik denk dat ik beter 2 grote fans kan laten lopen op halve kracht. Scheelt een hoo dB... denk ik zo...
Alleen is dit halogeen en maar 6.99 de 2 voor 300W...!
230V dus heb alleen een voetje nodig. Hoe warm word dit. Tis wel eel zuiver wit licht volgens mij.
Of is dit dus niet geschikt ?! [ scheelt een hoop in je centen voor een DIY beamer. En ruimte in je DIY kastje...[ geen trafo etc etc... ]
Rappie
Ut kan wel en ze zijn ook wel licht genoeg, alleen brand je kast bijna af door de hitte die ze produceren.. ok das dan ook duidelijk voor mij geworden...
Heb ik net mijn 12" IBM touch uiit elkaar gehaald zag ik de extremere variant van de FCC...
Ik heb op mijn monitor 1 print onderaan, zoals alle TFT monitoren.
Aan de zijkant zit er ook een, echter niet met een kabeltje verboden wat al zeer butt is.
Maar ze zitten gewoonweg op elkaar geclicked! Dus connector in elkaar.
Nu kan ik solderen tussen beide printen, gezien naast de connector ik met een dunne soldeerbout een flatkabel ertussen kan solderen.
Maar wilde deze mooie touch, die nu nog 170 euro waard is in de verkoop, niet dusdanig verbouwen dat ik hem niet meer origineel in elkaar kon kneien...
Dus dan maar op zoek naar een 15".. ut zit niet echt mee, maar als dit me tegenhoudt hehehehe nope...Ik ga overigens de staande kast van Haas nabouwen...
Hij gebruikt 1 spiegel, dus ik neem aan dat ik dan mijn TFT op de kop moet in bouwen... toch ?
Zo nu op lumenlab eens de lijst met TFT monitoren bekijken die niet zo'n butt kabeltje hebben...
greetz,
Rappie