-Leon- schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 14:04:
[...]
Effe offtopic mode:
Tommy, complimenten (!!!!) voor die build die je daar gemaakt hebt! Zelfs op de foto's ziet het er strak uit op dat formaat! Mag ik je vragen hoeveel je nou ongeveer kwijt bent voor zo'n goede setup? En is het aan te raden om zo'n beamer zelf te bouwen ipv te kopen? (Zal wel vergelijkbaar zijn met een desktop zelf samenstellen of kopen. Voor hetzelfde of minder geld betere kwaliteit??)
Ik zit er nu zwaar overna te denken om zelf ook zo'n ding te bouwen

Thanks, ik ben er ook wel een beetje trots op :); het heeft me veel tijd en 'studie' gekost (ben nooit echt een knutselaar geweest). Toentertijd was ik voor het hele project ongeveer 2000 euro kwijt, maar daar zitten ook niet beamer aspecten bij: HTCP, kelder opknappen, projectiedoek en gereedschap. Ik denk dat ik aan de beamer zelf zo'n 1000 euro kwijt was. Dat kon toen goedkoper, maar ik ben enorm precies en veeleisend (en dat heeft me aan het eind het plezier aan het project gekost, later kon ik er weer van genieten).
Tegenwoordig moet je voor minder klaar kunnen zijn. Info daarover, ga naar dity.nl en vraag naar bwijk2007 (Pieter Bas). Hij was naar mijn weten de eerst in Nederland met een zelf gemaakte full hd beamer, ik was de tweede.
Of het aan te raden is hangt af van wat je wil. Geld besparen, mjoa mogelijkerwijs bespaar je een paar honderd euro en heb je een enorm schermoppervlak. Maar zoals ik al eens eerder heb gesteld is schermgrootte niet alles, evenmin zijn pixels dat! Ik kies (nu) eerder voor een goed HD-ready scherm (qua kleuren en zwartwaarde) dan voor een full HD DIY-beamer.
Waar het bij een DIY-beamer aan scheelt is zwartwaarde. Je krijgt nooit zo diep zwart als bij een plasma. Lichtopbrengst kan ook minder zijn. Mijn beamer doet het bij lichte films uitstekend en dan is het echt een genot om naar full HD of naar HD ready te kijken (ik zie overigens zelfs op dit formaat weinig verschil tussen 720p en 1080p, ik vind die hele FULL HD hype de grootste onzin), maar bij donkere films mis je het diepere zwart.
Als je dit project wil starten moet je er echt zin in hebben. Als je er eenmaal klaar mee bent en het werkt, dan geeft dat wel veel voldoening!
Ben je veeleisend qua kleuren en zwartwaarde, doe het dan niet. Koop dan een plasma (of spaar voor een JVC DLA-HD100). Zo'n commerciele beamer zal het wel voor je doen als je veeleisend bent en dan heb je een subliem en groot beeld. Nadeel is dat je bij een commerciele beamer dure lampen moet kopen (lampen met een kleine ARC (vonkenboog). De reden dat men zelf beamers maakt ligt vaak in het gegeven dat wij heel eigenwijs lampen gebruiken met een grotere ARC, wat het ook prima doet (een HD film op mijn scherm is werkelijk superscherp). Die lampen kosten 40 euro ofzo (weet 't niet eens meer) en gaan veel en veel langer mee

.
Als je vragen hebt hoor ik 't wel!
Hier de beamer
Edit:
een 720p schermpje ipv een 1080p schermpje gebruiken zou ik wel aanraden... scheelt geld en ik denk dat je op bepaalde aspecten betere resultaten kunt behalen. Bovendien blijft je beamer kleiner. Mijn monster is een meter lang, maar dat moest ook omdat het scherm vrij dicht op de beamer kwam te staan (optisch geneuzel..).
[
Voor 5% gewijzigd door
Tommy The Cat op 18-04-2009 16:15
]