Beamers omgebouwd naar goedkopere lampen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27

Ik heb het modden afgesloten, zie hier mijn laatste post over het modden van m'n eigen beamers.
Post gerust verder over je eigen modproces, ik wil je graag helpen als je tips of info nodig hebt! :)

Hoi,
Dit topic wil ik gaan gebruiken om wat te vertellen over mijn modificatie. Namelijk het ombouwen van mijn beamer naar Xenon verlichting.

De beamer

Ik kwam een jaar geleden een advertentie tegen op marktplaats, waarin een beamer zonder lamp werd aangeboden. Dit voor een prijs van €50-,

De beamer is een Infocus LP530, een DLP beamer die ook 1080i en 720p signalen zou moeten kunnen verwerken (component aansluitingen achterop)
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/530.jpg

Origineel zit er een 270 Watt SHP lamp in. SHP = DC (gelijkspanning). Deze zijn zeer moeilijk te vinden, en ook het vermogen van 270 Watt is nogal ongewoon. Een ander type lamp erin bouwen (zoals een HQI, CDM-T, of een 'Topspot' ) is dus niet mogelijk, want die zijn wisselspanning. En als je een wisselspanning lamp op een gelijkspanning ballast zet, branden de elektrodes in de lamp te snel af.

Leek mij niet duur, en ik was al geinteresseerd geraakt door succesverhalen op het www.diy-community.de forum.

Beamer opgehaald, maar er zat geen lamp in. Dit wist ik, maar ik dacht toen dat ik wel een reflector van een halogeenlamp o.i.d. kon gebruiken. Helaas ging dit niet zo makkelijk (lichtopbrengst was veel te mager) en daardoor heeft de beamer een jaar in de kast liggen verstoffen.

Toen ik thuis was heb ik direct de beamer opengedraaid, en een optocoupler doorverbonden met een stukje draad, zodat de beamer denkt dat de lamp al brand, en ik kon gaan experimenteren met diverse lampen.
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/solderen.jpg

De reflector

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/31vv3e8nnrl._sl500_aa280_.jpg
Na een jaar was ik het zat, en wou ik wat gaan doen met de beamer. Ik heb toen een advertentie op marktplaats gezet, met de vraag of iemand nog een kapotte lamp module had liggen voor een Infocus LP530. Ik kreeg na twee weken een mailtje van John, dat hij nog een kapotte lamp module had liggen. Na wat heen- en weer gemail, en enkele dagen wachten lag de lamp module op de mat. John, nogmaals bedankt, mocht je dit ooit lezen ;)

Ik heb toen het gips rondom de oude lamp weggehaald, en de oude lamp eruit gesloopt.
De lamp zelf bleek niet kapot te zijn (glasbolletje was nog helder) maar het dunne draadje wat door het glas loopt was kapot, hierdoor werkt de lamp niet meer.

De Xenon set

Toen had ik een setje Xenon verlichting nodig. Dit heb ik ook gevonden op marktplaats, voor de prijs van €45 (Bedankt Lars! ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/vision.jpg
De set bestaat uit 2 lampjes van 5000K (dat is de kleurtemperatuur in graden Kelvin), en 2 ballasten.

Ik gebruik maar 1 Xenon lamp, en heb er dus nog 1 op reserve liggen, leuk voor als de oude kapot is 8)

Ik gebruik de Xenon ballast + lamp nu op een ATX voeding, omdat ik geen compacte voeding in huis had (laptop voeding is uitermate geschikt voor) die de lamp kon aanslingeren. (Bij een laptop voeding die ik hier in huis heb, 16V 4.5A, flitst de lamp alleen maar, en blijft hij niet branden)

Ik wil dit topic gaan gebruiken om de ervaringen te delen van het modificeren van beamers naar goedkopere verlichting.

Ik heb het modden afgesloten, zie hier mijn laatste post over het modden van m'n eigen beamers.
Post gerust verder over je eigen modproces, ik wil je graag helpen als je tips of info nodig hebt! :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Update 1:

Heb ook wat gedaan aan de ventilatoren in de beamer. Zelfs op de eco stand waren ze nog te rumoerig, dus ben op zoek gegaan naar een +5V en een ground. Die heb ik gevonden, en daar heb ik 2 ventilatoren op aangesloten. 1 die in de lampkamer zit, en 1 aan de voorkant van de beamer.

Ze draaien beide nu op +5V. De overige 2 ventilatoren heb ik niet aangesloten, is niet nodig bij Xenon.

Ik moest wel het RPM signaal van 1 ventilator gebruiken, en op alle fan aansluitingen van het moederbord zetten, omdat de beamer anders denkt dat er een ventilator storing heeft.

Update 2:

Vandaag FIMO klei gekocht, en de lamp bevestigd. Duurt alleen wel lang om FIMO aan de open lucht te laten drogen, normaal moet het in de oven.

Update 3:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0043.jpg
Dit is hoe ik de lamp heb vastgemaakt. De fimo klei is wel al gebarsten door de hitte, en het is een beetje bruin geworden, maar het blijft zitten dus dat is geen probleem.

[ Voor 160% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2008 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 09:35
Veel gereserveerd :+

Lijkt me een leuk projectje :) Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 19:41

mace

Sapere Aude

Forumsoftware doet vaag, ik had ook al dubbelposts vandaag. :)

Als je een goedkope laptopvoeding wilt hebben zou ik eens op dealextreme kijken.

Stukken goedkoper dan hier, en dan ook écht stukken. :)

[ Voor 63% gewijzigd door mace op 19-07-2008 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 19:08

Corn

Raar jongetje

Er loopt geen dun draadje (als gloeidraadje dan) door de lamp, omdat de (vaak HQI lampen) vlambooglampen zijn.

Verder nog wat tips:

Vaak kun je vrij goedkoop een nieuwe HQI lamp kopen en die dan weer met gips vastzetten in de reflector. Als je het gips makkelijk weg wilt krijgen, helpt het om een paar dagen in azijn te laten weken.

Het punt waar de lamp in de reflector zit is erg belangrijk en luistert heel nauw. Markeer dus ook het punt waar het licht bij de originele lamp vandaan kwam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Corn schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:44:
• Er loopt geen dun draadje (als gloeidraadje dan) door de lamp, omdat de (vaak HQI lampen) vlambooglampen zijn.

Dat klopt, maar ik bedoel het draadje wat richting de elektrode gaat, wat aan de pootjes van de lamp zit zegmaar. Zo zag het er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/beamerlamp.jpg

Bij dat witte schuine streepje aan de linkerkant was de geleider kapot.
Hij is ook zo dun dat ik er niet zo een kroonsteentje o.i.d. op kan zetten.

• Verder nog wat tips:

• Vaak kun je vrij goedkoop een nieuwe HQI lamp kopen en die dan weer met gips vastzetten in de reflector. Als je het gips makkelijk weg wilt krijgen, helpt het om een paar dagen in azijn te laten weken.

• Gips heb ik gewoon weggekrabt met een schroevendraaiertje / dun dremel boortje. :)

• Het punt waar de lamp in de reflector zit is erg belangrijk en luistert heel nauw. Markeer dus ook het punt waar het licht bij de originele lamp vandaan kwam!

Ja, ik kan de lamp ook wel uitrichten terwijl de beamer aan staat, dus zo'n probleem is het gelukkig ook weer niet.

Ik zit alleen nog te kijken hoe ik de lamp vast ga maken. M'n vader wil het doen met fimo klei, of door aluminiumfolie om het Xenon lampje heen te wikkelen, en hem dan klem te drukken in de hals van de reflector.

Ik zit zelf meer aan zoiets te denken:
http://www.uploadarchief.net/files/download/halterung.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 19:41

mace

Sapere Aude

ThinkPadd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:56:
Ik zit alleen nog te kijken hoe ik de lamp vast ga maken. M'n vader wil het doen met fimo klei, of door aluminiumfolie om het Xenon lampje heen te wikkelen, en hem dan klem te drukken in de hals van de reflector.
Dat is wel heel erg ghetto zeg, zou ik niet doen. :P

Ik zou dit gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/Siliconenkit%20hitte.jpg

Heb ik ook gebruikt om een paneel van de oven vast te maken, werkt perfect, zit nu 3 jaar later nog steeds muurvast. En die plaat wordt erg heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:20
Leuk project. :) Je vraagt je af waarom een nieuwe beamerlamp altijd zo duur moet zijn, zo te zien kan het ook met een laag budget. ;)

Waarom heb je gekozen voor 5000K Xenon? Zomaar? Of zit daar nog een reden achter? Een verkeerde kleurtemperatuur is best funest voor je beeld lijkt me?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb 4 van je 5 update-reserverings-posts gemoved naar een topic in de trashcan. Zodra je ze echt nodig hebt, kan je een DM sturen oid, move ik er weer eentje terug, maar ik denk eigenlijk dat het nog wel even diir voordat je over de 128K text zit ;)

Verder: interessant project. Ik zit er zelf eerder nog aan te denken om eens een keer een LCD-beamer met LEDs onderhanden te nemen, maar dit kan ook ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 19-07-2008 22:52 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Heel erg stoer! Ik wou dat ik zo handig was. Respect!

Een beamer lijkt me altijd nog erg gaaf maar het is net iets te duur om 'voor de lol' te kopen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt allemaal voor de reacties :) d:)b

mace schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 21:20:
[...]

Dat is wel heel erg ghetto zeg, zou ik niet doen. :P

Ik zou dit gebruiken:
[afbeelding]
Kijk het probleem is: Ik heb er nu een Xenon lamp in zitten, maar die hebben ook niet het eeuwige leven. Daarom moet het dus ook niet weer muur, en muurvast zitten, want die moet er op een gegeven moment ook weer uit :P Het liefste doe ik het gewoon met zo'n klem, zodat je de reflector van de beamer zo min mogelijk 'gebruikt'. Die is namelijk erg moeilijk om te krijgen, en weer zo'n mooie deal (hoefde voor deze beamerlamp alleen de verzendkosten te betalen :9 ) lukt vast niet.

Edit: Alhoewel, ik zie nu pas dat je het over siliconenkit hebt, ik dacht over iets wat keihard werd. Siliconenkit voor oven/fornuis heeft m'n pa nog liggen, en dat kun je ook zo weer wegsnijden als de lamp op is.

Xander schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 21:31:
Leuk project. :) Je vraagt je af waarom een nieuwe beamerlamp altijd zo duur moet zijn, zo te zien kan het ook met een laag budget. ;)

Waarom heb je gekozen voor 5000K Xenon? Zomaar? Of zit daar nog een reden achter? Een verkeerde kleurtemperatuur is best funest voor je beeld lijkt me?
Ik denk dat een originele beamerlamp zo duur is, omdat er winst op moet worden gemaakt. Die dingen worden in Korea, China e.d. gemaakt, maar ze worden wel door een strenge kwaliteitscontrole gehaald. Luchtbubbeltje = afgekeurd. De reflector moet ook helemaal 100% zijn, zonder dingen die het lichtbeeld kunnen verstoren. Dat kost allemaal geld, en dan moet er nog winst op worden gemaakt ook.

Ik heb niet specificiek voor 5000K gekozen, dit was het goedkoopste Xenon setje, en ook het dichtste bij, dus de keuze was snel gemaakt. Meestal wordt overigens 6000K gebruikt. En een verkeerde kleur is inderdaad funest voor je beeld. Bij te lage Kelvin (halogeenlamp doet iets van 4300K geloof ik) en van die sjonnie Xenon doet 10.000K (paars 8)7 ) dan komen je kleuren echt heel slecht uit.

Sprite_tm schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 22:50:
Ik heb 4 van je 5 update-reserverings-posts gemoved naar een topic in de trashcan. Zodra je ze echt nodig hebt, kan je een DM sturen oid, move ik er weer eentje terug, maar ik denk eigenlijk dat het nog wel even diir voordat je over de 128K text zit ;)

Verder: interessant project. Ik zit er zelf eerder nog aan te denken om eens een keer een LCD-beamer met LEDs onderhanden te nemen, maar dit kan ook ;)
Dankje :)

Jij hebt toch al eens een DLP (Compaq MP<xxxx> ? ) onderhanden genomen? Zoiets meen ik gelezen te hebben in topic van MrDummy.

LED was trouwens ook nog een mogelijkheid geweest, maar ik ben niet zo'n held met zelf een reflector maken, met lenzen klooien e.d.

Lordy79 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 22:59:
Heel erg stoer! Ik wou dat ik zo handig was. Respect!

Een beamer lijkt me altijd nog erg gaaf maar het is net iets te duur om 'voor de lol' te kopen.
Ik heb nog 2 beamers :X
Een LP580 (oud ding, met twee goede lampen) gescoord voor €120

Het duurste aan een beamer is en blijft toch wel de lamp :/

Tweedehands hoeft het dus niet zo veel te kosten, maar ik heb dan ook echt een speurneus om dingen goedkoop van marktplaats te trekken O-)

Wat trouwens vreemd is, ik vind het knutselen e.d. aan de hardware leuker dan het gebruiken ervan. Het geeft mij veel voldoening als ik iets weer werkend krijg bijv. maar ik gebruik het daarna amper 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-06 19:51
Leuk gedaan, eigenlijk heel straightforward. Ik heb zelf nog een CRT beamer liggen die het niet doet en waar ik ook eens tijd aan zou moeten besteden... naja dat komt nog wel.

Ik weet niet hoeveel watt je xenons zijn, ik verwacht meer dan 40, maar mocht het minder zijn dan heb je hier misschien wat aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Springuin op 19-07-2008 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 06:20
Een gemiddelde Xenon lamp verbruikt zo'n 35W geloof ik. Alleen het opstarten zal meer kosten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De lamp zelf is 35W ja. Het opstarten kost inderdaad veel stroom, ik kreeg hem eerst alleen aan de praat met een gelaccu (een normale voeding kon de piekstroom niet leveren). Met een ATX voeding werkt het nu ook goed, maar dat is geen blijvende oplossing.

Op dat forum waar ik het over had (diy-community.de) gebruiken ze meestal iets van 15V 6A.

Als het uiteindelijk goed werkt ga ik ook nog wat knoeien met de fans denk ik. Ze maken nu zelfs in de eco stand nogal veel lawaai. Dat wordt dus misschien paar fans eruit slopen (er zitten stuk of 4 in, en Xenon wordt niet zo super, super heet als de originele lamp)

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2008 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ah ja, xenon lampen. Ze staan bekend om de goede kleurenverloop maar gek genoeg zie je ze alleen in duurste beamers terug, ondanks dat je ze goedkoop kan kopen.

Goedkoopste beamers beginnen al met UHP (dat is wisselstroom lamp) en aantal met gelijkstroom versies. Xenon zie je daar dus niet terug.

Ik ga nog wel verder onderzoeken met LED techniek omdat je nog steeds hier goed licht kan benutten en richten. Daarbij hoef je niet afkoelen, het werkt direct en is ook koeler en zuiniger. De electronica kan simpel blijven.

UHP is zelf duur maar dat komt door aantal zaken:
- er is inderdaad strenge selectie bij lamp controle, vooral omdat ze makkelijk ontploffen bij onjuiste gebruik, er zit hoge druk in.
- lamp alleen kost rond 120-200 Euro, maar complete lamp met houder komt al snel op 300-700 Euro. Speciaal voor bepaalde type beamer. De prijs is dus min of meer verdubbeld alleen maar voor stukje plastic en/of metaal. Er worden blijkbaar prijsafspraken gemaakt om ze kunstmatig hoog te houden.
- levensduur loopt veel uiteen. Eentje claimt al einde te zien hebben na 1000 hr, maar er zijn lampen die tot 6000 hr of zelfs 8000 hr uithouden. Waar komen die enorme verschillen eigenlijk vandaan? De prijs van 1000hr is vaak nagenoeg gelijk als 6000hr lamp. Dus 1000hr lamp is extreem duur gemaakt.

Veel mensen zijn dus niet blij dat prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Zelfs budget shops zijn nauwelijks goedkoper van dan echte beamer shops. Lampen voor oude beamers worden nauwelijks afgeprijsd. En dat is jammer.

Xenon is goede lamp voor beamers. Maar wat is eigenlijk de levensduur van een goedkope lamp?

Edit:
Laatste alert over kortsluiten optocoupler. Niet elke beamer werkt hiermee. Ik heb dat ervaren op mijn Compaq MP1600 beamer. Als ik die reeds laat verbinden nog voordat beamer aangezet wordt, denkt beamer het al als een storing en stopt ermee. Het moet eerst wachten op lamp-on signaal (led aan in andere optocoupler) en dan pas mag het kortgesloten worden.
In principe kun je van 2 optocouplers 1 optocoupler maken, dat is makkelijk gedaan. Dat werkt zeker in meeste beamers.
Maar direct verbinden: het zal niet altijd werken.

Edit2:
Een 35W Xenon heeft ongeveer 4500-5000 lumen lichtsterkte, als ik uit andere sites kan halen. In beamer zal dat flink afnemen, maar dan wordt het toch nog voldoende voor donkere kamer kijken.
Kleurtemperatuur moet tussen 5000-6000k zijn, dan zit je nog in de witte gebied.
Hoewel Xenons in auto's niet gekoeld worden (ze zitten in reflector) dus als je hier in beamer beetje koelt, is levensduur zeker langer dan voorgeschreven.
Verder zijn er ook ballastloze goedkope Xenonlampen, die zijn niet aan te raden vanwege blauwe lampglas. Op marktplaats vind je ze al rond 90 Euro voor twee Xenon lampen met ballast.
Ik moet nog weten over de levensduur zelf, maar het is wel interessante mogelijkheid. Maar in DLP beamer blijft het nog steeds 'brute force' licht: groot lamp, kleine lichtopening = veel verlies. Voor LCD beamer is dat wel beter, ik kan dat eens keertje proberen in Philips XG10 beamer.

Tenslotte nog dit: de kleurweergave zal iets anders uitzien, omdat het afgestemd is op kleurenspectrum van UHP (mercury) lamp. Dat heeft veel grotere blauwe piek dan Xenon. Een beamer met meer kleur instelmogelijkheden in setup is dus aan te raden, om juiste kleuren te herstellen. (Bij LED is dat bijna niet nodig, het komt vrijwel overeen met mercury)

[ Voor 36% gewijzigd door MrDummy op 20-07-2008 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

ThinkPadd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:09:

Ik heb nog 2 beamers :X
Een LP580 (oud ding, met twee goede lampen) gescoord voor €120
Philips Hopper XG10 gescoord voor €80, zou defect zijn, maar na openen en weer dichtschroeven doet hij het weer, en heeft de lamp nog meer dan 3000h te gaan 8) _/-\o_
Ja precies. Maar ik ben zo'n anti-geluksvogel als het op zulke dingen aangaat dat ik voor 100 euro een kapotte beamer met 3 kapotte lampen koop :P

Maar ik hoop dat een vriend/kennis ooit zo'n ding over heeft en voor een prikkie wil verkopen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105262

Oh, zal ik 1 tip geven met fimo klei?

FIMO moet je niet op kunstof plakken! Fimo is zulk gemeen spul als je het niet bakt... het vreet letterlijk elk kunstof kapot...

Vroeger veel met dat spul gekleid en beestjes mee gebakken.... had ook een mooi bakje om het in te bewaren, maar het vrat dus al die doosjes kapot als je het niet in alufolie bewaarde...

Verder heb ik geen technische dingen hier bij toe te voegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wauw wat tof, een reactie van een tweakster in mijn techtopic :o :P Hoe kom jij hier nou terecht :D

Ik heb het op glas zitten, en op keihard kunststof. Het is niet normaal kunststof, het kunststof voetje van de lamp is ook hittebestendig e.d.

Ik denk dat dat wel goed gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[offtopic]
las je verhaal in KMT en volgde je linkje ;) [/]

Glas gaat wel goed ja, maar hopen dat het je kunststof niet gaat aan vreten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe lang duurt het dan voordat het kunststof gaat aanvreten? Ik heb het er nu 4 dagen ofzo op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bah ik heb me laten vangen, ik dacht dat je xenon's in je bmw (beamer wordt soms ook in de engelse taal gebruikt voor een bmw dacht ik.) had gestoken en dat die nu niet werkten.

Nuja dit is ook interessant :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pfoe... Fimo zit opzich al in plastic wat niet aan vreet, dus ligt er net aan wat voor een soort kunststof...

Maar na 2 weken ofzo, of een maand zag je het echt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
leuk project ben er gelijk in gesprongen ik heb hier een lpd beamer waarvan de lamp is overleden .Ik heb via marktplaats een setje Xenon 6000k besteld en ontvangen ik heb een tube bison high temp gekocht dus alles is klaar voor de proef.Ben eerst gaan testen of de lamp werkt met een atx voeding de eerste problemen deden zich voor de lamp gaat evn (een tel ) aan daarna over?Ik denk misschien te weinig Amp dus probeer ik hem eerst maar een op een auto accu de lamp brand mooi wit en fel .Ik heb bij de buurman een voeding geleend gelijkspanning 12Volt 6Amp helaas weer het zelfde probleem nu zie ik op de ballast staan een start van 6,5 Amp (zie foto) en zou dus betekenen dat ik nog te weinig Amp heb,Nu mijn vraag wat doe ik fout omdat er in het artikel wordt verwezen naar een laptop voeding of een atx voeding.
Wie weet raad en wil mij helpen
al vast bedankt.

jan

Afbeeldingslocatie: http://img516.imageshack.us/img516/3133/dsc00818ek1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Leuk dat jij er ook aan begint Jan :Y

Je hebt inderdaad een sterkere voeding nodig. Ik weet niet hoeveel Watt die ATX voeding is die je nu gebruikt? Ik heb eentje van 350Watt dacht ik, en daar wil het prima mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
ThinkPadd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 21:57:
Leuk dat jij er ook aan begint Jan :Y

Je hebt inderdaad een sterkere voeding nodig. Ik weet niet hoeveel Watt die ATX voeding is die je nu gebruikt? Ik heb eentje van 350Watt dacht ik, en daar wil het prima mee.
ik ben weer een stapje verder ik heb nu een voedingsblok van 10Amp
ik heb een lamp die continu blijft branden mooi toch?
nu heb ik de optocoupler doorverbonden zou als beschreven hoop ik
ik heb alles weer terug gebouwd.
de test
ik start de beamer door op de groene knop te drukken en je hoort hem aan springen het groene lampje gaat knipperen ik steek de lamp aan gaat ook branden maar helaas geen licht op mijn scherm na 30 seconde gaat de beamer weer opstarten het groene lampje blijft coninu knipperen
is er misschien iets fout gegaan bij het doorverbinden van de optocoupler ?
wie weet raad

jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 13:44
jvos schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:14:
[...]

ik ben weer een stapje verder ik heb nu een voedingsblok van 10Amp
ik heb een lamp die continu blijft branden mooi toch?
nu heb ik de optocoupler doorverbonden zou als beschreven hoop ik
ik heb alles weer terug gebouwd.
de test
ik start de beamer door op de groene knop te drukken en je hoort hem aan springen het groene lampje gaat knipperen ik steek de lamp aan gaat ook branden maar helaas geen licht op mijn scherm na 30 seconde gaat de beamer weer opstarten het groene lampje blijft coninu knipperen
is er misschien iets fout gegaan bij het doorverbinden van de optocoupler ?
wie weet raad

jan
Heb je wel de juiste doorverbonden? Bij mijn beamer zaten er 2, de ene was andersom geplaatst. (Daardoor schakelde de voeding in, de 2e optocoupler was feedback dat de lamp brandde).

Zoals ook in andere topics aangehaald kan t ook zijn dat je m pas moet doorverbinden NADAT ie opgestart is, dus niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
DJSmiley schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:18:
[...]

Heb je wel de juiste doorverbonden? Bij mijn beamer zaten er 2, de ene was andersom geplaatst. (Daardoor schakelde de voeding in, de 2e optocoupler was feedback dat de lamp brandde).

Zoals ook in andere topics aangehaald kan t ook zijn dat je m pas moet doorverbinden NADAT ie opgestart is, dus niet direct.

Ik doe mee met dit project maar heb helaas niet zoveel kennis electronica,dus weet ik niet goed raad met je advies ik heb volgens de foto's gewerkt ik de zelfde beamer als die van Thinkpad
kan ik schade aanrichten als ik een ander doorverbind?

jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

1 xenon bulb is goed voor 4500 lumen licht. Gebruik je beide naast elkaar, dan kan je 9000 lumen aan ruwe licht leveren. Dat moet je alleen nog wel zoveel mogelijk reflecteren naar de juiste kant. Bij DLP is dat klote doordat er klein gaatje voor zit. Voor LCD beamer is dat makkelijker omdat gat groot is, 7x5 cm ongeveer. Wel opletten op de lichtverschillen tussen beide xenons. En natuurlijk wat koelen.

De ballast heeft dus hoge inschakelstroom nodig. Je zou kunnen doen met kleine 12V accu die je gewoon opgeladen houdt via ATX voeding.

En elke merkvoeding (o.a. Enermax) hebben versterkte 12V lijnen dat minstens 20A kunnen, zelfs met 365Watt versie. Gebruik die. Goedkopere atx voedingen hebben zwakkere 12V lijnen.
Mocht het toch problemen maken, zet er paar flinke elco's ertussen om grote pieken op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gebruik je wel de originele reflector Jan? Het zou kunnen dat je lichtsensor (die heeft de LP500 / LP530 ook namelijk) te weinig licht binnenkrijgt.

Hoe zit je Xenon lampje in de reflector? Bij mij moest hij er niet helemaal in, maar ongeveer een centimeter uitsteken naar achter.

Wat voor Xenon lampjes heb je? Ook H1 ? (dus dat je gelijk het lampje ziet, en niet dat er nog extra reflectoren omheen zitten, zoals hier ?

Geef anders even het precieze type van je beamer, dan wil ik wel even zoeken wat je moet doorverbinden.

Mijn beamer is geen echte Infocus LP530, maar een kloon, namelijk een "TA Dataview 370". Deze is misschien net wat anders dan jouw beamer.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
ThinkPadd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 12:19:
Gebruik je wel de originele reflector Jan? Het zou kunnen dat je lichtsensor (die heeft de LP500 / LP530 ook namelijk) te weinig licht binnenkrijgt.

Hoe zit je Xenon lampje in de reflector? Bij mij moest hij er niet helemaal in, maar ongeveer een centimeter uitsteken naar achter.

Wat voor Xenon lampjes heb je? Ook H1 ? (dus dat je gelijk het lampje ziet, en niet dat er nog extra reflectoren omheen zitten, zoals hier ?

Geef anders even het precieze type van je beamer, dan wil ik wel even zoeken wat je moet doorverbinden.

Mijn beamer is geen echte Infocus LP530, maar een kloon, namelijk een "TA Dataview 370". Deze is misschien net wat anders dan jouw beamer.
ik heb ook een kloon denk ik achterop staat TA avitec model TA-500 maar voorop staat DLP

ik gebruik een H7 lamp zie foto http://img356.imageshack.us/img356/7886/dsc00821fg1.jpg

ik hoop dat je wat kunt vinden

jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het lampje is in ieder geval goed.

Ik denk dat je het toch anders moet solderen. Maak anders eens een overzichtsfoto van de optocouplers.

Gebruik je wel de orignele reflector? Het kan zijn dat de beamer te weinig licht binnenkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
ThinkPadd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 01:03:
Het lampje is in ieder geval goed.

Ik denk dat je het toch anders moet solderen. Maak anders eens een overzichtsfoto van de optocouplers.

Gebruik je wel de orignele reflector? Het kan zijn dat de beamer te weinig licht binnenkrijgt.
hier de foto van de optocouplers.

http://img521.imageshack.us/my.php?image=dsc00863ut9.jpg

ik gebruik de orginele reflector

bij het rode balkje heb ik een bruggetje gemaakt

alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door jvos op 06-08-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is de verkeerde :P

Je moet U5 hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00863ut9.jpg

Misschien dat ik vanavond wel even foto's post van mijn resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
ThinkPadd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:54:
Dat is de verkeerde :P

Je moet U5 hebben.

[afbeelding]

Misschien dat ik vanavond wel even foto's post van mijn resultaat.
ik U5 doorverbonden en de verkeerde weer vrij geven maar nu blijft het groene lampje knipperen??

ik zie ghraag jou reultaat

jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Groene lampje is dat de lamp bezig is met opstarten.

Heb je het lamp klepje wel dicht? Daar zit namelijk een schakelaar die controleert of het klepje dicht is.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0045.jpg

In het rode vlakje zit een klein schakelaartje die wordt ingedrukt als het klepje erop zit.

Foto van hoe de lamp vast zit, is te zien op de 1e pagina.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2008 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
ThinkPadd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:13:

Heb je het lamp klepje wel dicht? Daar zit namelijk een schakelaar die controleert of het klepje dicht is.

[afbeelding]

In het rode vlakje zit een klein schakelaartje die wordt ingedrukt als het klepje erop zit.

ThinkPadd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:13:

[afbeelding]

ok bedankt voor de foto's maar het klepje zat er op maar het groene lampje blijft knipperen en er komt geen licht uit de lens ik heb de lamp naar voren en naar achter geschoven maar geen effect
ik heb de lamp vast gezet met bisin temp kit(ik heb het metalen stripje van de oude lamp verwijderd
wat dwars voor de lamp zat)
nog een goede raad?

[ Voor 62% gewijzigd door jvos op 06-08-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270357

Spam plaats je maar ergens anders.

[ Voor 90% gewijzigd door _ferry_ op 06-08-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe knippert het lampje? Langzaam of snel? (langzaam is ongeveer 1sec per pulsje zegmaar).

Het kan zijn dat de beamer nog niet gereset is.

Resetten doe je op deze manier:
With the projector menu closed, press and hold the Volume – button. Then press the Source button. Hold both buttons down for 10 seconds.
"Volume -" in gedrukt houden, dan "Source" indrukken, en beide ingedrukt houden voor 10 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
ThinkPadd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 19:24:
[...]

Hoe knippert het lampje? Langzaam of snel? (langzaam is ongeveer 1sec per pulsje zegmaar).

Het kan zijn dat de beamer nog niet gereset is.

Resetten doe je op deze manier:

[...]

"Volume -" in gedrukt houden, dan "Source" indrukken, en beide ingedrukt houden voor 10 sec.
het mag niet lukken het lampje blijft groen branden alleen de ventilatoren gaan aan je ziet ook niet de kleurenschijf gaan draaien ik heb zoals je hebt beschreven de machine ge reset maar ik zie niet iets gebeuren ik weet of dat ook zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Probeer het eens op deze manier, door U4 door te verbinden.
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/lp500%20avitec.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Let op bij doorverbinden opto: bij mij met Compaq beamer heb ik gemerkt dat alvast doorverbinden geen zin heeft. Men moet eerst wachten op lamp-aan signaal van de controller deel. Deze kijkt pas daarna naar lamp-ok signaal via andere opto.
Mocht het gebeuren dat lamp-ok signaal eerder gesloten wordt voordat lamp-aan signaal is afgegeven, dan knippert het lamp led op beamer wel even maar dan stopt ie toch nog ermee na paar seconden.

Wat mogelijk wel gaat lukken is dat je van beide opto's 1 opto van maak. Dat gaat wel direct maar kans is groot dat het lukt. De volgorde klopt dan: beamer on -> lamp-aan -> lamp-ok -> beamer loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
ThinkPadd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:22:
[afbeelding]
Helaas ook niet als ik U4 door verbind krijg ik een constante pieptoon (de zelfde toon als ware dat de beamer aanspringt maardan aan een stuk door)
ik ga morgen met vakantie voor 3 weken ik hoop dat de topic nog even wordt aangehouden zodat ik daarna weer verder kan met het project (kun je mij anders even mailen janvanos@msn.com)
alvast bedankt
jan

Anoniem: 186914

_/-\o_ Als eerste mijn complimenten, ThinkPad! _/-\o_

Ondanks dat dit niet je eigen idee is, vind ik het zeer bewonderingswaardig dat je dit zelf op praktische wijze uitvoert. _/-\o_

De beamerlamp vervangen door een xenon lampje heeft een aantal grote voordelen, nl:
-een xenon setje is in de meeste gevallen goedkoper dan een originele vervangingslamp;
-een xenonlamp heeft normaal een levensduur van zo'n 3000 uur;
-xenon heeft een hoge lichtopbrengst bij een laag vermogen;
-dus minder stroomverbruik;
-dus minder warmteontwikkeling;
-dus minder warmteafvoer noodzakelijk;
-minder fans = stiller
-enz

De standaard xenon-setjes die te koop zijn hebben meestal 35W lampjes, maar er zijn ook setjes verkrijgbaar met een vermogen van 50W als je op zoek bent naar een hogere lichtopbrenst. Nadeeltje hiervan is dat de prijs evenredig toeneemt met het vermogen, maar in de bijbel staat te lezen: "Zoekt en ge zult vinden." ;)

Misschien is het een ideetje om voor de voeding een goedkope jumpstarter te gebruiken. Een jumpstarter heeft zekers een voldoende startamperage om de xenonlamp te starten en de oplader levert ruim voldoende stroom om het stroomverbruik van het geheel bij te houden. Of je gooit je de 12V ballast weg en sloop een 220V TL-armatuurtje om de boel wat compacter te houden.

Electronische producten kun je in Azie per scheepscontainer laten (na)maken voor een appel en een ei. Ik weet niet in hoeverre er patenten zijn op dit principe, maar met een goedkope "HID-beamer" kun je een groot gat in de markt vullen en een gevreesde concurrent worden voor de "gewone" beamer. (Of je accepteert een mega afkoopsom van de beamerlamp-producenten die de prijzen dan ongestoord kunstmatig hoog kunnen houden). Noem mij maar gek, maar hier zou ik mijn geld in investeren.

Hopelijk post je hier nog een paar pic's van het eindresultaat, hiernaar ben ik dan ook zeer benieuwd. Succes!

• ThinkPad
Projectie foto's maak ik 's avonds als ik tijd heb wel even. Overdag lukt het niet goed om foto's te maken, omdat ik toch een klein beetje licht van buiten in m'n kamer krijg.

Wel heb ik gemerkt dat er een duidelijk verschil zit hoe ik m'n apparatuur op de beamer aansluit :o

Via composiet (gele stekkertje) is het beeld erg donker, eigenlijk te donker, zelfs met de brightness instellingen aangepast.

Via component (rode, groene, blauwe stekkertjes) is het beeld een stuk helderder, en ook scherper. Dit met de brightness een klein beetje omhooggezet.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2008 23:08 ]

Ik had gezien dat je een 5000K lamp gebruikt, deze geeft dan volgens mij een geelachtig licht. De hoogste lichopbrengst bereik je met 6500K, dit is wit licht / daglicht en heeft daardoor de beste verdeling van de zichtbare golflengtes. Dit verschilt trouwens ook van merk tot merk, er worden van die goedkope setjes aangeboden wat 6500K moet voorstellen, terwijl er een raar blauwgroen uitkomt. De gasdruk in het lampje is voornamelijk bepalend voor de kleurtemperatuur van het licht en de betere merken hebben hun productieproces gewoon beter onder controle.

Het gebruik van een lens kan ook kleurafwijkingen veroorzaken door het prisma effect bij een afwijkend brandpunt, dus hiermee kan je ook wat spelen.

Maar dat wist je natuurlijk al ;)

• ThinkPad
Voor mijn ogen is het gewoon spierwit, maargoed het zit nu ook al helemaal ingebouwd e.d.

Als deze lampen versleten zijn (ik heb er 2 namelijk :+ ) dan koop ik wel 6000K lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

6000 uur verder _O- lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254242

Ook begonnen met beamer TA 370(zelfde ding, ander jasje) en xenon set gekocht.
Zelfde probleem als Jan.
Bij mij zitten er meer optocouplers in,6 stuks , U5 doorverbinden geeft niet het gewenste effect.
Lamp losweken met schoonmaakazijn lukt ook niet. "gips" blijft hard als een steen..

Jan Volgens mij zitten er in een atx voeding verschillende 12v groepen met verschillende amperages , probeer eens een andere set draden...

Xenon werkt bij mij op een 300w atx ennuh, je bruggetje in de atx connector moet blijven zitten , niet zoals op een mobo alleen pulsje geven.

Wilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wilbert, heb je de optocoupler op dezelfde manier doorverbonden zoals hier:

http://www.uploadarchief.net/files/download/solderen.jpg ?

En krijgt de beamer wel genoeg licht? Als hij te weinig licht krijgt dan laat hij ook niks zien (heb ik ervaring mee, ik was aan het testen met halogeenlampje en dat werkte niet altijd).

Heb je de lamp timer ook al geprobeerd te resetten? Kan zijn dat de lamp allang op is (2000h) en dat de beamer eerst ge-reset moet worden voordat hij weer werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2008 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb de lamptimer geprobeerd te resetten. Of dat gelukt is??
Optocoupler is op zelfde manier kortgesloten als hier aangegeven.
lampvoet inmiddels afgebroken doordat gips niet mee wilde werken :( ondanks de schoonmaakazijn.
Nog ff geen tijd gehad om verder te gaan.
Ben ook nog met een windgeneratorprojekt bezig.
O ja, ik heb dezelfde tic, het repareren is veel leuker als er mee werken, vaak kijk ik er ook nauwelijks meer naar om.
In dit geval, ik heb 2 TA 370's (handig met een auto xenon set, die gaan per 2 :)
Mijn bedoeling is om met polarisatiefilters 3D te kunnen projecteren, ben ik ook al lang mee bezig.
Heb veel foto's gemaakt met twee gekoppelde SLR's

Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik las dat een beamerlamp van 150 watt zo'n 15.000 lumen produceerd.
Zo'n beamer heeft een lumen output bij de lens van slechts ~ 1700-2200 lumen.

Er gaan dus ontzettend veel lumen verloren in een beamer. Ik vroeg me vervolgens af of een xenon lamp dit kan compenseren....

Iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Opperhoof schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:22:
Ik las dat een beamerlamp van 150 watt zo'n 15.000 lumen produceerd.
Zo'n beamer heeft een lumen output bij de lens van slechts ~ 1700-2200 lumen.

Er gaan dus ontzettend veel lumen verloren in een beamer. Ik vroeg me vervolgens af of een xenon lamp dit kan compenseren....

Iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?
Kan goed hoor. Ik heb hier een 120watt beamerlamp.. en ja, die geeft een ENORME hoeveelheid licht. De beamer waar ie uitkwam was 1000 lumen. Alleen de lamp los geeft een enorm gerichtte felle straal. Op 2m afstand voel je de hitte als je in de spot zit. Als ik m op mn (witte) plafond laat reflecteren (2.60m hoog, vanaf de grond), is t feller dan directe zoninval op een zomerdag.

Aangezien de projector waar ie uitkwam defect is (LCD panelen verkleurd), doet de lamp nu dienst als zoeklicht en staat ie bij menig vriendenfeestje op het dak. Dat ding zie je bijna 1km verderop nog door de lucht... dus reken maar dat dat idd heeeeel veel lumen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
DJSmiley schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:28:
[...]

Aangezien de projector waar ie uitkwam defect is (LCD panelen verkleurd), doet de lamp nu dienst als zoeklicht en staat ie bij menig vriendenfeestje op het dak. Dat ding zie je bijna 1km verderop nog door de lucht... dus reken maar dat dat idd heeeeel veel lumen zijn ;)
Leuk, maar let wel op dat je geen problemen krijgt met luchtverkeer.

Volgens mij staan er wel ergens opnamen online van piloten die last hebben van een laserlampje, en dat even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
Over de kleuren in K,

ik lees hier regelmatig dat een hogere K meer licht geeft.

Dit is zeker onwaar. Een lagere K geeft witter licht (vanaf 4000 gaat het blauw worden, 8000 is blauw en 10000 is al paars). Een (duurdere) auto gebruikt zo'n 3500-4500K in Xenonlicht, en dit is wit.
De lichtopbrengst neemt ook wat toe bij lagere K .

Lagere K is duurder. Vandaar dat de meeste HID-kits 8000 of misschien 6000 K leveren. Is blauw, staat goed in de tuningscene en relatief goedkoop. Een 4500K set zou veel beter zijn. Zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb er nu dus 5000K in zitten.

4300K is geel.

4500K is ook te geel voor een beamer.

6000K is perfect voor een beamer, ga je hoger > blauwtint, ga je lager > geeltint

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2008 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 18:18
http://www.pilotxenon.nl/images/stories/kleuren/kleure-2.jpg

Hier zie je een afbeelding van een kleurenschema dat Xenon gebruikt.
Daar zie je dus ook dat 6000K echt het witte licht is.
8000K is een lichte blauwtint, en 10000K is de echte blauwtint, daarboven (12000K) gaat naar paars toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij is dat kleurenschema wel een beetje waardeloos.

Die koplampen zijn met photoshop veranderd enzo.

Maar het klopt wel dat 6000K wit is, eronder geel, en boven de 6000K blauw/paars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvos
ThinkPadd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:22:
[afbeelding]
Hallo ik ben weer terug van vakantie en wil graag het project voort zetten ik was gebleven bij de doorschakeling van de opto's dat wilde niet lukken ik heb de tijd gereset zoals was geadviseerd wie weet er nog een andere oplossing mbt de opto's
jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
Mijn beamer is voorzien van een nog werkende NSH lamp.
Dit schijnt een vrij normaal en veel voorkomende beamerlamp te zijn.

Nu kan ik alleen nergens info vinden over specificaties van deze lamp. Zoals het type voeding, spanning, amperage, opstart spanning, voeding modules, etc etc.

Iemand die me kan helpen aan een paar trefwoorden waarmee ik wel wat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Opperhoof schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 17:30:
Mijn beamer is voorzien van een nog werkende NSH lamp.
Dit schijnt een vrij normaal en veel voorkomende beamerlamp te zijn.
Neuh... het is afhankelijk van de merk die dat doet. Niks veelvoorkomende. Philips b.v. doet alleen UHP (hun product), Acer, BenQ en Canon doen vaak NSH. NSH wordt meestal gezien als veelgebruikte type voor budgetbeamers, UHP zit bij betere merken (Sony, Infocus, Eiki, Toshiba)
NSH = gelijkstroom versie
UHP = wisselstroom versie

UHP komt meer voor dan NSH. (circa 500 stuks tegen 120 stuks)
Er zijn meer long-life UHP lampen en maar weinig NSH. (4000 hr en hoger)

Zoek gewoon op type beamer, dan krijg je passende lamp bij en dus ook wat specificaties.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 06-09-2008 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
@ THinkpad:

Ik begrijp een beetje dat bij jou de xenon mod is gelukt?!
Kun je misschien een paar fotos maken van het verkregen geprojecteerde beeld en de geschatte vermindering in lumen in vergelijking met de originele lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:16

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik heb ook dezelde beamer, gemod met een Ostar led lamp maar geeft te weinig licht vind ik, dus ik wil ook een xenon kitje inbouwen. Thinkpad zou je wat foto;s kunnen maken om te vergelijken ? Ik geloof dat met een 50watt xenon lamp al hele goede resultaten gehaald kunnen worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanavond beamer 2 aan de praat met xenon!
Lichtopbrengst is niet echt hoog, maar de lamp is nog niet uitgericht.
Veel moeite gehad met porceleinen lampvoet verwijderen van reflector.
Blijkt niet te bewerken met dremel.
als een nootje gekraakt met een waterpomptang.
Ogen dicht en heeeeeeel voorzichtig :)
zelfs de 2e reflector die al een barst had bleef heel.
Daarna gipsresten weggefreesd.
4 vinnetjes in de bovenkap van de beamer verwijderd omdat die de lamp wegduwen.
Mijn xenonset H7 past eigenlijk net niet in de reflector, dus ook nog een beetje glas weggeslepen.
Beamer 1 nog steeds niet aan de praat.
Is vrijwel identiek aan de tweede, alleen de behuizing is zilver gespoten.
U5 doorverbinden geeft geen resultaat.
na een vergeefs aantal startup's blijft alleen de groene led knipperen.
Jan de Vos heeft zelfde probleem.
in ieder geval eindelijk eentje aan de praat, ga er een biertje op pakken. ;)
Bedankt Thinkpad en proost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101049

Ik heb nog een werkende hitachi x275 lcd beamer en ben ook van plan die eens over te zetten op xenon..

ik heb nog een H7 liggen op 50W met ballast en een laptopvoeding waarmee ie opstart

iemand enig idee of de optocoupler "mod" ook nodig is bij hitachi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Anoniem: 101049 schreef op zondag 02 november 2008 @ 09:19:
Ik heb nog een werkende hitachi x275 lcd beamer en ben ook van plan die eens over te zetten op xenon..

ik heb nog een H7 liggen op 50W met ballast en een laptopvoeding waarmee ie opstart

iemand enig idee of de optocoupler "mod" ook nodig is bij hitachi?
Volgens mij bij alle beamers wel nodig, het is namelijk een veiligheidsfeature, daarom zal het wel in elke beamer zitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
And the story continues..... :w

Ik had de beamer aan m'n PC hangen, beetje films kijken, spelletje doen enzo.

Toen kwam er opeens rook uit :o

Ik dat ding opengemaakt, bleek dat de fimo klei compleet verkoold was rondom de lamp.

Ook vond ik de lichtopbrengst nogal laag, dus ik denk dat de lamp ook langzaam is weggezakt, doordat de fimo klei heet werd.

Nu moet ik dus wat anders verzinnen, en kwam ik op "Pattex Repair Express"

Ik vraag me alleen af, of die wel tegen de hitte van die lamp kan. Op die info pagina van Pattex staat
Temperatuursbestendigheid -30°C tot + 120°C
Nu word die Xenon lamp wel heet, maar ik heb geen idee hoe heet (heb ook geen mogelijkheid om het te meten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
ThinkPadd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:57:
And the story continues..... :w
..

Ik vraag me alleen af, of die wel tegen de hitte van die lamp kan. Op die info pagina van Pattex staat
[...]

Nu word die Xenon lamp wel heet, maar ik heb geen idee hoe heet (heb ook geen mogelijkheid om het te meten)
Ik gok wel hoger dan 120 graden... heb je geen multimeter in de buurt met thermokoppel? er zijn aardig wat budgetmetertjes waar een thermokoppel op zit, kun je prima tot paar 100 graden mee meten.

http://www.futurlec.com/Multimeters.shtml
$5,90, verzendkosten $4 (totaal dus ongeveer 8 eur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee helaas geen thermokoppel.

Ik had op http://diy-community.de forum ook al gevraagd aan iemand die dat spul ook had gebruikt, en volgens hem ging het prima.

Dat spul ga ik morgen dus even kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 14:38

cdoens

Peugeot-gek

Als je een soort klei zoekt die heet kan worden, ga eens naar je automaterialenzaak en haal daar "GunGum".
Dat is kleipasta waar je scheurtjes in uitlaten mee kunt dichten.
Het spul wordt wel hard, maar als het eraf zou moeten (vervangen oid) dan kun je het wel makkelijk wegkrabben.

Succes, ik zal dit topic zeker in de gaten houden, misschien kom ik ook nog wel een kapot beamertje tegen :)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Er zit inmiddels Pattex Repair Express op, uitrichten ging wel erg lastig, omdat ik de Xenon lamp aan moest hebben om te kijken of de lichtopbrengst goed was, en door de hitte van de Xenon lamp bleef de kneedlijm flexibel. Ik heb uiteindelijk m'n pa er bij geroepen, en die heeft met wat ducktape de lamp gefixeerd, terwijl ik hem in de juiste positie hield. Toen heb ik de lamp uitgezet, en er een klein ventilatortje met een flinke airflow (Papst 24V @ 5000 RPM ofzo) op gezet, waardoor het nu al bijna knetterhard is.

Nu maar hopen dat het straks niet helemaal weer flexibel word als ik de lamp ga gebruiken.

Dan heb ik dat Pattex Repair Express voor jan *** gekocht.

Wel dom, want op die forums (diy-community.de) lijkt het allemaal zo makkelijk 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2008 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
iemand ervaring met de onderstaande beamers?
> Mitsubishi LVP-SA51U
> Epson EMP-54
allebij de lamp van defect.

Nu zat ik dus ook te denken aan een xenon lamp, alleen worden deze per 2 geleverd. Ik wil dus maar 1beamer voorzien van een lamp en gebruiken. Iemand intressen in de andere xenon lamp om de kosten toch een beetje te besparen? Op SK.net is nu een leuke actie, waardoor een setje maar 55euro kost (evt. gedeelt door 2 dus.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

erikvanhoutert schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:08:
iemand ervaring met de onderstaande beamers?
> Mitsubishi LVP-SA51U
> Epson EMP-54
allebij de lamp van defect.

Nu zat ik dus ook te denken aan een xenon lamp, alleen worden deze per 2 geleverd. Ik wil dus maar 1beamer voorzien van een lamp en gebruiken. Iemand intressen in de andere xenon lamp om de kosten toch een beetje te besparen? Op SK.net is nu een leuke actie, waardoor een setje maar 55euro kost (evt. gedeelt door 2 dus.)
Ik heb interesse, pm me maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285902

ben net begonnen met het ombouwen, maar waar zit de optocoupler,
dacht op het voeding maar het zit er niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: http://rocky.digikey.com/weblib/Fairchild/Web%20Photos/New%20Photos/46-4-DIP.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.electronicrepairguide.com/optocoupler%204n35.jpg

Zo zien optocouplers er uit, aantal pootjes dat ze hebben kan wel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar de probleem is waar zitten die,

op de voeding?

en bedankt, nu weet ik dat ik rekening met de zwarten ook moet houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat verschilt per beamer, soms zitten ze op de lampvoeding (hoogspanning gebeuren) en soms op de printplaat van de beamer.

Gewoon even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Houd er ook rekening mee dat niet alle opto's voor de lampaansturing zijn, elke geschakelde voeding heeft opto's voor de terugkoppeling van de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik weet niet zeker of ik de goede voeding hebt,

er zit een bruin stekkertje 2 bij elkaar 1 apart
als goed is dat voor de lens

er zit een soort ronde vertilator op(ik bedoel rond met een diepte erin wat je ook bij oude boten had)
en is een beetje verpakt met ijzer, met een beetje plastic

ps: ik heb een nec vt670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Misschien dat je hier wat mee kunt? Wel van een ander type NEC:

http://diy-community.de/s...?t=23448&highlight=NEC+VT

Over jouw type is niks te vinden op dat forum helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dit was de enige die ik kon vinden :(

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/bhhj06.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kan best dat dat ze zijn hoor. Vaak is er 1 die zegt dat de lamp moet onsteken, en de ander die koppelt terug met de melding "Lamp brand, lamp is OK"

Ik weet alleen niet welke je moet kortsluiten.

Meestal moet je hem wel aan de kant zonder het bolletje/stipje op de optocoupler kortsluiten.

Probeer beide optocouplers eens kort te sluiten (niet tegelijk O-) )

Ik denk dat proberen niet zo heel veel kwaad kan.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/optocoupler.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2009 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb het all gevonden zat wel in voeding maar zag het over de hoofd zat aan de zijkant,

maar nu is de probleem, er gebeurd niks het zegt nog gewoon dat het lamp kapot is
en power led brand oranje,

heb het gedaan zoals deze hier,
http://diy-community.de/s...?t=23448&highlight=NEC+VT

maar het werkt door een of een ander reden niet,
morgen ga ik het opnieuw open maken om te kijken of de draad mis los is gegaan ofzo,

als je weet wat dit probleem is, zou ik het graag van u willen horen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Zijn dat wel de optocouplers van je lamp?

De projectoren die ik bypassed heb hadden een aparte print/printdeel tbv de ontsteking van de lamp. Vrij duidelijk herkenbaar aan de hoogspanningscascade die naar de lampvoet zelf liep. (Immers, de ontstreekspanning komt niet zo door een printbaantje)

Het kan ook zijn dat er (ook in de buurt van de hoogspanning) een kabeltje naar je main PCB loopt, met daarop de betreffende optocouplers

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 05-01-2009 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

weet niet zeker wat probleem is, want het power led brand groen en rood tegelijk,

en lamp brand rood, volgens die site moet het wel die optocoupler zijn zit te proberen tevinden wat de probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je hebt er nu totaal geen lichtbron in zitten toch?

Het kan ook zo zijn, dat er een lichtsensor in de beamer zit, die kijkt of er genoeg op de sensor valt, zo ja > goed, beamer aan.

Zo nee, storing > LED's branden.

Probeer eens met een dikke haloogeenpit (12V 35W ofzo) naar binnen te schijnen, en kijk eens wat er dan gebeurt.

En dat linkje wat ik gaf, naar diy-community.de gaat over een ander type beamer hé! Niet over jouw type!!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

weet ik maar type de erbij staat is hetzelfde,
dus neem aan dat het goed is,

ik weet niet zeker waar de lichtsensor is,
maar ik heb op het moment geen licht bron ik had wel een 50 watt halogeen erin om te testen maar nog steets hetzelfde probleem

had het hallogeen in orginele behuizing gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Leuk dat ik dit topic vond, ik heb nog een EMP-51 ergens liggen waarvan de lamp kapot is.
Heb in plaat van de lamp te vervangen een nieuwe beamer gekocht aangzien die qua prijs net zo veel kosten als een nieuwe lamp voor de oude en gedateerde EMP-51.

Ga eens kijken of ik em aan de praat kan krijgen met led of xenon.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

LED denk ik dat behoorlijk lastig wordt, die dingen willen een stuk kouder blijven dan xenon/halogeen en zijn niet bijster veel efficienter, dus je hebt waarschijnlijk meer koelvermogen nodig/een interessante heatsink. Zou wel stoer zijn.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147275

Ik ben zelf ook aan de gang gegaan met het ombouwen van een koopbeamer (Eiki LC-XNB2). Nu vraag ik mij het volgende af:
- Ik heb volgens mij de optocoupler gevonden, en heb ook geprobeerd deze kort te sluiten. Dit lukt echter niet. De beamer blijft een rood lampje geven als de beamer wordt opgestart. Ik heb wel getest met een halogeen lamp of de beamer beeld geeft. Dit is wel het geval. Een aantal seconden geeft hij het opstartbeeld van de beamer en vervolgens verdwijnt het beeld en geeft de beamer een rood lampje waar beamer staat.
Dit is de beamer:
Afbeeldingslocatie: http://www.xfl.nl/beam/beamer.JPG
Zo ziet hij er open uit (in het midden, onderin zit de voeding voor de lamp):
Afbeeldingslocatie: http://www.xfl.nl/beam/beamerin.JPG
Dit zijn de optocouplers:
Afbeeldingslocatie: http://www.xfl.nl/beam/opto.JPG
Is het niet mogelijk om de voeding voor de lamp geheel weg te laten? Ik neem aan dat het kabeltje (wat bestaat uit 3 kleine kabels) aangeeft of de beamerlamp aanwezig is of niet...

Daarnaast heb ik de defecte lamp verwijderd. Echter constateerde ik dat er een kleine barst in de reflector zit De lamp is nog niet kapot. Kan ik deze op een manier verstevigen?
Afbeeldingslocatie: http://www.xfl.nl/beam/lamp1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xfl.nl/beam/lamp2.JPG

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je beide optocouplers geprobeerd? En aan beide kanten?

Het kan ook nog zijn dat je de lamptimer moet resetten. Vaak als de lamp van een beamer op sterven na dood is, dan gaat hij nog wel even aan, maar gaat hij na een paar seconden weer uit.

Hoe je de timer moet resetten staat op blz 43 van deze PDF:
http://www.eiki.de/data/pdfmanuals/LC-XNB2(PB6H).pdf

Ik weet alleen niet of je genoeg tijd hebt om dat te doen, voordat hij weer uit gaat.

Volgens mij is de lamp die in jouw beamer zit een AC (wisselspanning) lamp. Dan kun je volgens mij ook wel een andere gasontladingslamp inbouwen (zie ook dit topic op diy-community: http://diy-community.de/s...hp?t=22342&highlight=XNB2 )

Dan heb je waarschijnlijk een beter beeld dan met Xenon, omdat zo'n andere lamp (Topspot gebruiken ze volgens mij in dat topic) veel meer vermogen heeft (150 ofzo) dan een Xenon 35W / 50W

Als jouw lamp inderdaad wisselspanning is, en 150W, dan kun je volgens mij deze lamp wel gebruiken:
http://www.n-joymusic.nl/...-6000h-4200k-p-16800.html

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2009 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de sneller reactie. Denk je wel dat het glas het niet begeeft. De lamp wordt toch warmer dan xenon. Ik heb al een xenon motor kit besteld (H1 6000K). Ik kan eventueel deze bestelling wel afblazen. Is het ingewikeld om die gasontbrandingslamp er in te bouwen? Dan hoef ik namelijk geen externe voeding enz. er in te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die gasontladingslamp hoef je alleen mechanisch in te bouwen zeg maar. Je meot zorgen dat hij goed in je reflector zit.

Elektrisch hoef je alleen maar 2 draadjes aan te sluiten op die lamp.

Het mooie van die gasontladingslamp is, dat hij gewoon op je beamer kan worden aangesloten. Je hoeft dan dus niet te klooien met die optocouplers.

En er zit nu alleen een scheurtje in het glas, dat komt heel vaak voor.

Ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat ik dan een topspot 5200k 150w moet hebben of niet? Ik had gezien op de forums dat je de lamp in moet tapen en dan het buitenste glas er vanaf moet breken. Met welk spul kan ik dit dan vastzetten in de reflector? En hoe kan ik zien hoeveel watt de lamp moet zijn? Staat dit in de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trouwens op deze: http://www.eiki.be/NL/easyboard12/eiki_lc-xnb2(w).htm pagina staat dat de lamp Lamp 150 Watt UHP is. Dus ik denk dat ik de 5200k 150w moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, dan kan je die lamp gewoon gebruiken ja.

En ze doen dat inderdaad met plakband.

Meestal word hij vastgezet in de reflector met gips, dit is warmtebestendig, lamp wordt namelijk erg heet.

Je moet wel even kijken of het type lamp wat jij wil kopen geen groen licht geeft nadat je de buitenste glaslaag er vanaf hebt gehaald.

Sommige lamptypes gaan ineens heel erg groen licht geven, en gaan chemisch stinken als je het buitenste glas eraf haalt.

Maar dat kun je het beste even opzoeken op www.diy-community.de, want in die materie heb ik me niet echt verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het forum even nagelezen. Ik zie dat bij 120-135 Watt -> 4200K het beste gebruikt kan worden en bij 150 Watt -> 5200K. Ik ga dus de gok wagen met 5200k. Aangezien er iemand op het forum van diy-community.de het al gelukt is het type beamer om te bouwen die ik heb met dezelfde lamp (topspot 5200k) dan moet dat wel goedkomen. Als ik de lamp binnen heb dan zal ik wel foto's en updates plaatsen hier.
Kan ik trouwens gewone gips halen? Of moet ik bij de bouwmarkt/kluswinkel vragen naar een speciaal type. En hoe kan ik dit het best aanbrengen? Ik zag op diy-community.de dat men het in een plastic zak doet, en vervolgens een klein hoekje uitknipt. Is de gips niet te vloeibaar? De reflector wordt anders behoorlijk vies. En hoe kan ik de lamp het best uitrichten?
Ik stel wel wat veel vragen maar ik hoop dat je me kunt helpen. Erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 147275 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 09:46:
Kan ik trouwens gewone gips halen?
Of moet ik bij de bouwmarkt/kluswinkel vragen naar een speciaal type. En hoe kan ik dit het best aanbrengen? Ik zag op diy-community.de dat men het in een plastic zak doet, en vervolgens een klein hoekje uitknipt. Is de gips niet te vloeibaar? De reflector wordt anders behoorlijk vies. En hoe kan ik de lamp het best uitrichten?
Ik stel wel wat veel vragen maar ik hoop dat je me kunt helpen. Erg bedankt!
Het gips verhaal kan ik je helaas niet mee helpen. Ik heb mijn Xenon lamp destijds met fimo klei vastgezet, en later met Pattex Repair Express, maar dit was allebei niet goed. Het werd namelijk weer zacht door de hitte van de lamp :(

Dat gips verhaal kun je het beste daar even navraag naar doen, of hier wat topics lezen
http://diy-community.de/forumdisplay.php?f=60
en http://diy-community.de/forumdisplay.php?f=61

Uitrichten heb ik gedaan met de lamp nog los in de reflector, en toen aangezet (pas op voor hoogspanning die naar de lamp loopt :o ) en dan de lamp een beetje heen en weer geschoven, totdat ik een mooie puntbron op de muur zag. Hierbij moet je wel oppassen, want er staat een hoge spanning op de lamp als hij opstart, de lamp word erg heet, en is ook nog eens zeer fel (niet recht in de lamp koekeloeren dus).

Maar het uitrichten is nog best wel lastig, want die middelen die ik gebruikte om de lamp mee vast te zetten droogden nog redelijk snel op (half uur, uur ofzo) maar gips duurt volgens mij wat langer.

En in die tijd moet de lamp wel op dezelfde plek blijven zitten :X

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 28-05-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil is tussn een UHP lamp en een P-VIP.
Ik heb een dell 2200mp beamer, waarvan de lamp binnenkort zomaar eens zou kunnen springen (teller is kapot en heeft echt al veeeel aangestaan).

Deze beamer heeft een 200W P-VIP lamp. Nu zag ik op internet dat UHP van Phillips is en P-VIP van OSRAM, maar dat het op hetzelfde neerkomt en ze op hetzelfde voltage werken.

Mijn vraag is een beetje of ik dus ook gewoon zo'n topspot in de reflector kan bouwen en deze aansluiten op de voeding van de beamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vaak is alleen de naam verschillend ja.

Wat belangrijk is, is het voltage waar de lamp op werkt, en of je beamer een wisselspanning of gelijkspanning type is.

De beamer waar ik mee heb geknutseld had een SHP lamp, en dat is gelijkspanning.
Ook had mijn lamp een raar vermogen, 270 Watt.

Gelijkspanning zijn volgens mij geen lampen voor te vinden. Die Topspot e.d. worden volgens mij gebruikt voor dikke spots in theaters/skybeamers etc.

Jouw lamp heeft een vermogen van 200 Watt, en het zou nog wel eens moeilijk kunnen worden om daar een andere lamp voor te vinden.

Wat soms wel helpt is om de beamer in eco mode te laten draaien. Dan krijgt de lamp minder stroom waardoor hij langer mee gaat. Maar helaas gaat er dan meestal ook maar 10 Watt ofzo van af.

Je zult echt op zoek moeten gaan naar een lamp van 200 Watt, want als je eentje van 150 Watt aansluit dan knalt die uit elkaar, of heeft hij geen lang leven.

Het is niet zoals bij een normale gloeilamp, dat je gewoon een andere lamp in de fitting kan draaien. Vermogen, spanning e.d. moet allemaal hetzelfde zijn.

Je kunt trouwens wel meten of het een AC (wisselspanning) of DC (gelijkspanning) lamp is.

Als de beamer volledig is opgestart, en de lamp is op volle sterkte, dan zou je met een multimeter de spanning die op de lamp staat kunnen meten. Volgens mij is dit iets van 70 - 90V.

Niet meten als je de beamer gaat aanzetten / aanzet, want dan sloop je je multimeter (de spanning zit dan in de kilovolts :o )

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 25-03-2009 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Mischien is van die hittebestendige kit voor ovens iets om de lamp mee vast te zetten?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste