Ik heb het modden afgesloten, zie hier mijn laatste post over het modden van m'n eigen beamers.
Post gerust verder over je eigen modproces, ik wil je graag helpen als je tips of info nodig hebt! 
Hoi,Dit topic wil ik gaan gebruiken om wat te vertellen over mijn modificatie. Namelijk het ombouwen van mijn beamer naar Xenon verlichting.
De beamer
Ik kwam een jaar geleden een advertentie tegen op marktplaats, waarin een beamer zonder lamp werd aangeboden. Dit voor een prijs van €50-,De beamer is een Infocus LP530, een DLP beamer die ook 1080i en 720p signalen zou moeten kunnen verwerken (component aansluitingen achterop)

Origineel zit er een 270 Watt SHP lamp in. SHP = DC (gelijkspanning). Deze zijn zeer moeilijk te vinden, en ook het vermogen van 270 Watt is nogal ongewoon. Een ander type lamp erin bouwen (zoals een HQI, CDM-T, of een 'Topspot' ) is dus niet mogelijk, want die zijn wisselspanning. En als je een wisselspanning lamp op een gelijkspanning ballast zet, branden de elektrodes in de lamp te snel af.
Leek mij niet duur, en ik was al geinteresseerd geraakt door succesverhalen op het www.diy-community.de forum.
Beamer opgehaald, maar er zat geen lamp in. Dit wist ik, maar ik dacht toen dat ik wel een reflector van een halogeenlamp o.i.d. kon gebruiken. Helaas ging dit niet zo makkelijk (lichtopbrengst was veel te mager) en daardoor heeft de beamer een jaar in de kast liggen verstoffen.
Toen ik thuis was heb ik direct de beamer opengedraaid, en een optocoupler doorverbonden met een stukje draad, zodat de beamer denkt dat de lamp al brand, en ik kon gaan experimenteren met diverse lampen.

De reflector

Na een jaar was ik het zat, en wou ik wat gaan doen met de beamer. Ik heb toen een advertentie op marktplaats gezet, met de vraag of iemand nog een kapotte lamp module had liggen voor een Infocus LP530. Ik kreeg na twee weken een mailtje van John, dat hij nog een kapotte lamp module had liggen. Na wat heen- en weer gemail, en enkele dagen wachten lag de lamp module op de mat. John, nogmaals bedankt, mocht je dit ooit lezen
Ik heb toen het gips rondom de oude lamp weggehaald, en de oude lamp eruit gesloopt.
De lamp zelf bleek niet kapot te zijn (glasbolletje was nog helder) maar het dunne draadje wat door het glas loopt was kapot, hierdoor werkt de lamp niet meer.
De Xenon set
Toen had ik een setje Xenon verlichting nodig. Dit heb ik ook gevonden op marktplaats, voor de prijs van €45 (Bedankt Lars!
De set bestaat uit 2 lampjes van 5000K (dat is de kleurtemperatuur in graden Kelvin), en 2 ballasten.
Ik gebruik maar 1 Xenon lamp, en heb er dus nog 1 op reserve liggen, leuk voor als de oude kapot is
Ik gebruik de Xenon ballast + lamp nu op een ATX voeding, omdat ik geen compacte voeding in huis had (laptop voeding is uitermate geschikt voor) die de lamp kon aanslingeren. (Bij een laptop voeding die ik hier in huis heb, 16V 4.5A, flitst de lamp alleen maar, en blijft hij niet branden)
Ik wil dit topic gaan gebruiken om de ervaringen te delen van het modificeren van beamers naar goedkopere verlichting.
Ik heb het modden afgesloten, zie hier mijn laatste post over het modden van m'n eigen beamers.
Post gerust verder over je eigen modproces, ik wil je graag helpen als je tips of info nodig hebt! 
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2009 21:54 ]