Beamers omgebouwd naar goedkopere lampen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een update:

Ik heb mijn bestelling geplaatst van een Topspot 5200k (+/- €30,-) en deze werd binnen een week geleverd. Deze lamp heb ik in plakband gewikkeld en voorzichtig met een tang gebroken. Vervolgens heb ik met een stanleymes het plakband weggesneden zodat de lamp er goed uit verwijderd kon worden. Vervolgens ben ik naar een bouwzaak geweest om daar gips te kopen. Ik heb normale gips gehaald en vervolgens op internet gekeken wat de beste verhouding is. Ik heb de verhouding 2:1 aangehouden. 200gr gips 100ml water. Dit heb ik vervolgens goed gemengd en in een plastic zakje gedaan. Heb er een hoekje van af geknipt en heb even gewacht. De gips werd al harder dus heb het in de reflector gespoten. Dit ging niet erg goed omdat het nog te vloeibaar was. De lamp kwam hierdoor ook onder gips te zitten. Na het uitharden heb ik de lamp weer gemonteerd en de kabels aangesloten op de draadjes met hittebestendige verbindingen (deze kun je bij de electronicawinkel halen). De beamer heb ik vervolgens aangedaan en deze deed het perfect! Ik heb vervolgens geprobeert of het beeld ook goed was met een s-video kabel. Dit is niet het geval. Het best kun je een vga kabel gebruiken. Als scherm heb ik een verduisterend rolgordijn van de IKEA gebruikt. Goedkoop, en zeer helder!

Maarrrr:

Na een aantal weken deed de beamer het ineens niet meer. Ik heb de lamp er uit gehaald en gekeken wat er kapot was. Ik zag dat de lamp behoorlijk bruin was. Ook was 1 connector (die niet hittebestendig was) kapot. Ook was het gips niet hard en het brokkelde af. Terug bij af dus... Volgens mij is de lamp te veel bewogen en dat er gips op gekomen is, komt de lamp denk ik ook niet ten goede... Ik heb dus nog een nieuwe lamp besteld en de reflector weer voorbereid. Dit keer heb ik een document gevonden waar de verhoudingen van gips op staan (http://www.keramikos.eu/website/content/uploads/GIPS.doc)
Ik heb de verhouding 3:1 aangehouden. Dit is de meest harde verhouding dus dat moet goed gaan. Vervolgens heb ik een plakbandje met de plakzijde op een groter plakbandje geplakt. Deze heb ik vervolgens op de onderkant van de reflector gemaakt. Vervolgens heb ik de onderkant goed afgesloten met plakband. Ik kan dus direct de vloeibare gips gieten vanaf de bovenkant. De lamp heb ik er vervolgens van bovenaf ingedaan. Deze heb ik heel even vastgehouden om de goede positie vast te houden. Daarna heb ik de lamp laten hangen in een glas met de smalle zijde van de reflector naar beneden. Na een dag heb ik de plakband verwijderd. Dit keer ziet het er goed en sterk uit. Ik heb vervolgens de lamp weer proberen aan te sluiten. Dit ging verkeerd en de reflector brak. Deze heb ik met hittebestendige kit van BISON weer gerepareerd. Dit geheel laat ik minimaal 2 dagen uitharden. Wel heb ik al even geprobeert of de beamer weer aangaat. Dit is het geval. :*) . Krijg binnen een week 10m vga kabel en heb een beugel gemaakt. De beamer komt mooi aan de wand te hangen.

Een tip aan iedereen is: neem de tijd... Ik ben de eerste keer te overhaast te werk gegaan en dit heeft geresulteert in een kapotte lamp (€30,-). Kijk ook op http://www.diy-community.de/, hier staat veel info op! Al met al een leuk projectje. Ik zal hier binnenkort een paar screens plaatsen.

ThinkPad, bedankt voor alle info! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Haha vet dat het gelukt is 8)

Maar als ik je verhaal zo lees, heb je de lamp niet uitgericht, je hebt hem zo te horen gewoon gewoon in de reflector vastgezet.

Mocht je beeld te donker zijn als je helemaal klaar bent, dan kun je kijken of je de lamp weer los kunt halen, en beter uitrichten (buiten de beamer aanzetten, en dan op een muur ofzo richten en kijken of je een mooie puntspot kunt krijgen).

Maar dat uitrichten is echt irritant. Ik weet niet wat voor beamer jij hebt (DLP/LCD) ?

Bij mijn LP530 was het echt zeer belangrijk dat ik de (Xenon) lamp goed ging uitrichten omdat het beeld anders veel te donker was, of er kwam gewoon geen licht uit.

Bij een DLP beamer heb je ook maar een klein gaatje (minder dan 1x1 cm) waar het licht doorheen gaat.

Bij een LCD beamer is het al een stuk makkelijker, daar heb je een veel grotere opening waar het licht doorheen gaat, de beamer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor met meedenken. Ik heb de vorige keer de beamer ook niet uitgericht en dit is ook niet nodig volgens mij bij mijn beamer. Ik heb bijna een maand zeer goed licht gehad. Ik moest mijn kamer wel verduisteren maar dat ik normaal bij een beamer. De lamp zit precies in het midden. Miss ligt het meer aan het soort beamer wat jij ook aangeeft. Ik ga straks wel even testen hoe het beeld is. Weet jij trouwens of de hittebestendige kit van BISON
Afbeeldingslocatie: http://www.bison.nl/upload/3e0ebb0fc6df32f24013f83.gif
een beetje goed blijft zitten? Ik neem aan dat de beamerlamp niet heter wordt dan 300c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb geen idee eigenlijk.

Misschien dat je wat van die kit op een staafje ofzo smeert, en dan even aansteker eronder houden om te kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de beamer onlangs weer aangezet en hij werkt weer perfect! Hij heeft 3 uur non-stop goed gefunctioneerd. Volgens mij is het goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kleine tip: Bij automateriaal zaken hebben ze Exhaust Repair Putty, dit kan 1000c worden zonder probleem, en wordt niet zacht. Het is een soort van klei met glasvezel (of ander soort vezel) op waterbasis. Kost 10e en is niet stuk te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:05:
Een kleine tip: Bij automateriaal zaken hebben ze Exhaust Repair Putty, dit kan 1000c worden zonder probleem, en wordt niet zacht. Het is een soort van klei met glasvezel (of ander soort vezel) op waterbasis. Kost 10e en is niet stuk te krijgen ;)
Ik heb het spul in de uitlaat van m'n auto zitten. Daar krimpt en barst het... (het zit er nu denk ik 2 maanden in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Quinny schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 15:26:
[...]

Ik heb het spul in de uitlaat van m'n auto zitten. Daar krimpt en barst het... (het zit er nu denk ik 2 maanden in)
maar is dat barsten/krimpen niet het gevolg van de trillingen van de uitlaat?
just my thoughts...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja denk ook dat het door het trillen komt.

Wat overigens wel zo is bij zulk soort spul, dat het extreem kan stinken.

Ik had toen FIMO klei op m'n lamp, en daarna Pattex Repair Express, maar dat begon allebei echt te meuren als de lamp een tijdje aanstond.

Gips is dan een voordeel, omdat het reukloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quinny schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 15:26:
Ik gok puur dat het de vochtigheid is vanuit de auto (motor) en/of de spetters van de weg. Of verkeerd drogen van het spul.

Mijn ervaring is dat ik het op een warme dag moet aanbrengen (25c+) met de zon op mijn auto (niet aan onderkant, duh). Eerst goed schoonmaken met staalborstel, daarna stuk vullen (niet te dik) en laten drogen, daarna nog een keertje vullen en opnieuw laten drogen.
Doe ik dit niet, en breng ik bijvoorbeeld veel aan in een keer (of teveel water, om het soms iets soepeler te maken), of als het een koudere (nattere) dag is, dan werkt het voor geen meter (idd scheuren, barsten, schilferen).

Als ik straks wat tijd heb, dan zal ik een halogeenlampje (20w) proberen icm putty, en deze laten drogen achter mijn PC. Dit is kwa warmte gok ik wel iets anders dan een Xenon, maargoed ;)

Ik zit nog steeds te wachten tot er een beamer op werk stuk gaat (lamp), dan krijg ik de defecte beamer en kopen ze zelf een nieuwe (ivm 5 jaar oude beamer, lamp is "relatief" duurder dan nieuwe beamer).

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren een Hitachi PJ-TX10 op de kop getikt 7(8)7 met een defecte lamp.
Lamp is rustig opgebrand, niet ontploft, reflector nog helemaal heel.
Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/DT00611.jpg

Na flink lezen op het DIY forum van onze oosterburen besloten om 2 Topspot 4200k lampen te bestellen; lijkt me makkelijker dan een xenon met ballast te gaan inbouwen.

Zat na te denken over een constructie om makkelijk de lamp uit te richten / bevestigen / verwisselen:
Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/lamphouder.gif

Idee dus om een hittebestendig buisje met een binnendiameter van 7mm te nemen, waarin de lamp gezet kan worden. Dit keramische buisje dan vervolgens met een metalen beugeltje verstelbaar maken, zodat uitrichten makkelijker wordt.

Iemand hier tips voor / ideeën over? Lijkt mij een stuk eenvoudiger dan met gips te gaan knoeien!
Zodra de lampen binnen zijn van plsshop ga ik knutselen, houdt jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nice! Ziet er goed uit!

Maar kun je geen metalen buisje gebruiken? En dan zorgen dat het draadje van de lamp geïsoleerd is?

Apart trouwens dat jouw reflector van de zijkant zo doorzichtig is, dat was bij mij bijna niet zo. Je moest goed kijken als je de lamp wou zien.

Echt tof trouwens dat steeds meer mensen hier mee bezig zijn, ben wel trots op mezelf dat ik dit initiatief heb gestart :9

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadeel van metaal is geleiding hitte; ik ben bang dat hiermee mijn hele bevestigingsbeugeltje zo heet wordt dat deze van de plastic houder af smelt... vandaar dat ik dacht aan keramisch materiaal

heeft iemand de truc eerder vermeld in dit forum al eens geprobeerd - azijn om het gips week te maken???
Ik moet toch een poosje wachten op de topspot bestelling; kan best de boel in azijn zetten, maar wel handig om zeker te weten dat dit nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mjaa het schijnt te helpen, heb het op diy-community.de ook wel eens gelezen.

Maar volgens mij werkt het niet altijd

En over dat buisje, ik ken geen keramisch buisje :P

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2009 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:05:
Mjaa het schijnt te helpen, heb het op diy-community.de ook wel eens gelezen.

Maar volgens mij werkt het niet altijd

En over dat buisje, ik ken geen keramisch buisje :P
Tja, gisteren de reflector in de azijn, vanochtend gekeken; geen enkel verschil... dus ik als ongeduldige tweaker ook maar gewoon ouderwets met een schroevendraaier etc. aan de slag. Zie hier het resultaat van een half uurtje noeste arbeid:

Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/lamp_1.jpg
De lamp is gesneuveld bij verwijderen van het gips. verder geen probleem. Van te voren had ik gemeten hoe ver het glasbuisje uit de reflector stak. Ik weet nu dus precies waar het brandpunt van de reflector zit. Maakt het wel makkelijker :)
Het voorste glas was vrij makkelijk te verwijderen door met een aardappelschilmesje de kitrandjes te verwijderen en voorzichtig het glas los te wrikken.

Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/lamp_2.jpg
Close-up van de lamp

Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/lamp_3.jpg
opening is kleiner dan de nieuwe lamp

Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/lamp_4.jpg
De reflector weer in de originele behuizing

Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/lamp_5.jpg

Nu maar weer nadenken over de constructie straks....
EDIT: nog even een foto van de beamer zelf...
Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/lamp_6.jpg

Ik heb net even gegoogled op PPS, het "plastic" materiaal van de lamphouder - dit is bestand tegen temperaturen tot 240°C, dus als ik nou een aluminium busje neem, deze weer met een klein klemmetje vastzet aan de houder, dan zijn hopelijk de overgangen van buisje -> klemmetje -> houder genoeg om de temperatuur onder de 240°C te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2009 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou wel aanpassingen aan de lamp doen, en niet aan de reflector.

Een nieuwe lamp is zo gekocht, maar een reflector een stuk moeilijker.

Als je de reflector sloopt (doordat je de opening in de hals groter/breder probeert te maken) en hij breekt, dan ben je de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 10:48:
Ik zou wel aanpassingen aan de lamp doen, en niet aan de reflector.

Een nieuwe lamp is zo gekocht, maar een reflector een stuk moeilijker.

Als je de reflector sloopt (doordat je de opening in de hals groter/breder probeert te maken) en hij breekt, dan ben je de sjaak.
Tuurlijk, de reflector kom ik nu niet meer aan.... maar daarom moest het glas ook van de reflector af - anders past die topspot er niet in... deze heeft een glazen "bolletje" van 15-16 mm diameter. Straks misschien nog even langs de bouwmarkt - kijken wat er aan metalen busjes/bevestigingsmateriaal mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, heeft even geduurd, maar vanochtend kwamen de lampen binnen! (had meteen maar twee besteld om de verzendkosten te drukken)

Op mijn werk de houder van de topspot tussen de bankschroef om te kraken. Vervolgens plakband om het glas en dit ook even in de bankschroef:
Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/topspot1.jpg

Vanavond meteen de lamp even in de reflector gezet met kroonsteentjes en wat koperdraad ter versteviging:
Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/topspot2.jpg

Houston, we have visual contact! 8) Alles werkt! Meerdere keren de lamp even af laten koelen en klein stukje verplaatsen in de reflector. uiteindelijk redelijk fel beeld! Eerst even op de studeerkamer wat testjes doen op het ikea rolgordijn (daglicht duidelijk te zien, kamer niet echt wat je noemt donker)
Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/beeld1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/beeld2.jpg

Werkt prima! Toen werd het donker, tijd om eens beneden te proberen. OMG! als ik wil kan ik wel 5 meter breed projecteren (moet wel de plasma van de muur en de meubels aan de kant)
Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/beeld3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.paxmedia.nl/tweakers/beeld4.jpg
Hier al gauw een schermdiameter van 3 meter. Ter verduidelijking; de plasma is een 94cm.
De muur is wit sierpleister dus verre van optimaal.

Verbeterpunten:
1) Lamp goed uitrichten, zodat ik zeker weet dat ik optimale lichtopbrengst uit mijn 30 euro lamp haal. Vervolgens met gips vastzetten.
2) Projectiescherm. Vrees dat een ikea gordijn het niet gaat redden, heb toch zeker 240cm breed nodig, eigenlijk nog meer. Iemand nog tips voor los doek?

Al met al kan ik deze mod iedereen aanraden, een kind kan de was doen! Geen externe voeding, apparaat lijkt volledig origineel. totale kosten: 1 x beamer 120 euro + Topspot lamp 32 euro.

Zodra ik ga gipsen maak ik nog wel wat foto's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 19:15

FlyEragon

Alien Monkeys

Netjes Mindwipe, heb je de standaard aansluiting gebruikt voor je lamp ? Dus zonder verdere aanpassingen aan de aansturing van de lamp ? Ik heb een hele tijd namelijk lopen k*tten met een led lamp maar resultaat is bij lange niet bruikbaar dus misschien ook maar zo een topspot lampje inbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
FlyEragon schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:27:
Netjes Mindwipe, heb je de standaard aansluiting gebruikt voor je lamp ? Dus zonder verdere aanpassingen aan de aansturing van de lamp ? Ik heb een hele tijd namelijk lopen k*tten met een led lamp maar resultaat is bij lange niet bruikbaar dus misschien ook maar zo een topspot lampje inbouwen...
Ja, de lamp zit aangesloten op de originele voeding (ballast) van de beamer. Dat is ook het voordeel van zo'n topspot lampje, je hoeft alleen een andere lamp in de reflector te zetten.

Goed resultaat trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlyEragon schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:27:
Inderdaad alleen de lamp op de ballast aangesloten, weinig aan gemod verder. Let wel op dat die topspot lampen wisselspanningslampen zijn, UHP of UHB worden de orignele lampen dan wel genoemd. Heb je een gelijkspanningstype, dan past de topspot wel maar zal de levensduur erg kort zijn ;)

Succes met ombouwen; en veel voorbereidend leeswerk doen op diy-community.de - daar staat echt ontzettend veel info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 19:15

FlyEragon

Alien Monkeys

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 17:35:
[...]
Succes met ombouwen; en veel voorbereidend leeswerk doen op diy-community.de - daar staat echt ontzettend veel info!
Thanks voor de info, scheelt weer een hoop uitzoekwerk, binnenkort op vakantie 8) en daarna maar eens aan de slag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-11-2018
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 09:19:
Ik heb nog een werkende hitachi x275 lcd beamer en ben ook van plan die eens over te zetten op xenon..

ik heb nog een H7 liggen op 50W met ballast en een laptopvoeding waarmee ie opstart

iemand enig idee of de optocoupler "mod" ook nodig is bij hitachi?
Tweetyor zou je misschien wat info kunnen geven over merk ballast en wat voor laptop voeding hoeveel Ampere en hoeveel Volt aangezien ik ook een 50W xenon verlichting in een NEC VT590 wil inbouwen maar ik las op internet dat de 50Watt Xenon een piekstroom van 21 ampere heeft voor een X aantal seconden.
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
Ik zal binnenkort even wat foto's posten van mijn beamer en de optocouplers tevens heb ik de spanningen van alle optocouplers gemeten ik heb 3 witte optocouplers 7E: P421F 4GR 9S2 te vinden onder de naam P421F en aan de onderkant van de lampaansturingsprint zitten 3 zwarte genaamd NEC 2561 LJ725 maar ik weet niet zeker of dat optocouplers zijn kon de datasheet niet vinden.

Zoals ik al zei foto's en spanning metingen komen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
Hier komen de foto's ik weet niet hoe ik ze op deze pagina kan tonen dus daarom maar even zo
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1743367.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1743368.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1743369.html

[ Voor 194% gewijzigd door MM_1337 op 12-07-2009 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Voor de eerste de beste die interesse heeft (af te halen in Zutphen):
- 3M MP7640i projector met defect lamp (incl afstandsbediening)
- Sharp PG-C30XE, doet het nog, maar schijnt na verloop van tijd niet meer helder in focus te blijven.

Kratje bier of een lekkere fles wijn is altijd welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tip! Gebruik de macro stand van je fototoestel, dan krijg je van dichtbij scherpe foto's.

Ik zit sterk te denken aan de bovenste optocoupler op deze foto:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1743369.html

Die staat namelijk in omgekeerde richting, en dat is volgens mij bijna altijd de optocoupler die het signaal aan de beamer doorgeeft.

Probeer die eens door te verbinden :)

reclamedoos schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:10:
- 3M MP7640i projector met defect lamp (incl afstandsbediening)
Ik heb jou een mailtje gestuurd op het e-mail adres wat in je profiel staat, over deze beamer :)

Heb wel zin om die te gebruiken voor een v2 van deze mod :P

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
Helaas ik heb alle optocouplers geprobeerd door te verbinden bij het starten ik hoor wel dat hij ontsteekt
maar hij geeft na verloop van tijd aan dat er een lamp error is.

BTW als ik de lamp naast de beamer heb (wel aangesloten natuurlijk) dan ontsteekt hij wel dus blijkbaar heb ik geen lichtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je ze wel aan de goede kant door verbonden? Want je moet de optocoupler doorverbinden aan de kant van de sensor, niet aan de kant van de LED (een optocoupler is een blokje met een LED erin, en een lichtgevoelige sensor).

Als je de LED doorverbind, dan geeft hij geen licht, en werkt het dus alsnog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
Ik heb ze allemaal geprobeerd en doorverbonden aan de fotodiode kant datasheet opgezocht van de witte optocouplers, zelfs combinaties maar tot nu toe geen suc6 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
MM_1337 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:21:
Ik heb ze allemaal geprobeerd en doorverbonden aan de fotodiode kant datasheet opgezocht van de witte optocouplers, zelfs combinaties maar tot nu toe geen suc6 :(
Ik ben er vanuit gegaan dat de zwarte optocouplers hetzelfde werken als de witte misschien dat ze op andere spanningen werken maar verder hetzelfde. Misschien dat er nog iets anders dan de optocouplers moet worden kortgesloten of voorzien van een bepaalde spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Balen dat het niet wil lukken :( !

Ik heb ook al voor je op diy-community.de daar zijn al heel wat beamers gepasseerd die zijn omgebouwd, maar het type wat jij hebt heeft nog niemand wat mee gedaan (ik kan niks vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
Ik heb nog wat andere projecten gevonden van andere beamers in de lagere klassen maar die hebben dezelfde electronica als mijn beamer alleen wat minder lichtopbrengst en lagere resolutie maar voor de rest zijn die beamers in dezelfde reeks gewoon gelijk dus ik ga nog wat draden doorverbinden zoals ze het op dat forum hebben gedaan met de VT45 enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
Mocht het werken dan zit ik alleen nog met het probleem dat ik er 50Watt Xenon in wil hebben en die heeft een piekstroom van 21 ampere ik heb geen adapter gevonden die dat kan leveren en ik wil ook geen grote PC voeding is ook niet optimaal 35Watt xenon trekt 10 ampere dus dat is wel te doen maar toch liever 50Watt.
Iemand in dit topic heeft het wel voor elkaar gekregen met een laptopadapter zegt hij maar hij reageert niet op mijn berichtje :'(

Tweetyor laat van je horen!!! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik kreeg mijn 35 Watt Xenon niet werkend met een 16V 4.5A adapter :P

PC Voeding was soms ook wel eens moeilijk, maar toen ik een iets sterkere had gevonden ging het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
ThinkPadd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 20:20:
Ik kreeg mijn 35 Watt Xenon niet werkend met een 16V 4.5A adapter :P

PC Voeding was soms ook wel eens moeilijk, maar toen ik een iets sterkere had gevonden ging het wel.
Hoe sterk is die adapter nu dan want xenon 35Watt trekt 10 ampere voor ongeveer 5 seconde en dan zakt het in elkaar naar de 3,5 ampere ongeveer. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb geen idee eigenlijk, volgens mij was het een ATX voeding van 300 Watt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
ThinkPadd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 18:32:
Ik heb geen idee eigenlijk, volgens mij was het een ATX voeding van 300 Watt ofzo.
ATX voedingen halen welk 10 ampere op elke 12 volt lijn ligt ook aan het vermogen maar je hebt er toch minimaal 2 ofzo dus iets van 10 ampere elk dus ben 1 lijntje haal jij het al. Het staat trouwens voor geen meter zo'n ATX voeding aan je beamer :'( toch liever een adapter neemt ook makkelijker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, bij mij stond de beamer ook niet in de huiskamer ofzo :P gewoon op m'n slaapkamer, en als hij aanstaat kijk je toch naar voren :+

Ik heb nu dus die 3M van reclame doos reclamedoos in "Beamer omgebouwd naar Xenon verlichting." hier staan.

Ik probeer het voorste glaasje van de reflector eraf te halen, aan de zijkanten is het gelukt met een dun mesje, maar op de hoeken zit hij nog vast.

Het glaasje zit vast met een soort kit.
Is al gelukt door via de zijkant een van de hoeken los te steken met schroevendraaier :)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
reclamedoos schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:10:
- Sharp PG-C30XE, doet het nog, maar schijnt na verloop van tijd niet meer helder in focus te blijven.
De Sharp projector staat hier nog te wachten op een liefhebber die er iets mee kan. Iemand? Tegen vergoeding van de verzendkosten kan hij eventueel ook worden opgestuurd.

Als er maandag nog geen reactie is, gaat de beamer mee met het grof vuil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
Reclamedoos ik wil hem wel van je overnemen naar het grofvuil is ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
De Sharp beamer is een enkele reis grof vuil bespaard gebleven en krijgt daarvoor in plaats een enkele reis naar zijn nieuwe baasje MM_1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb nog een lamp uit de reflector van een oude beamer kunnen slopen, deze lamp werkt prima met de 3M 7640i, alleen hij past niet in de reflector van de 3M 7640i

Iemand een idee hoe ik het gat in de reflector (waar de lamp in steekt) groter kan maken?

Boren ofzo?

Ik heb ook een Dremel, met van die steenachtige hulpstukjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.soer.nl/shop/images/9706199dremel.JPG

Die roze dingen bovenaan heb ik er 1 of 2 van.

Zou het daarmee lukken? Wat is de beste manier om een gat in glas te vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
Probeer het maar voorzichtig weg te slijpen maar pas op voor die glasdeeltjes die wil je niet in je longen.
en mocht er een bast ofzo in komen dan kan je dat altijd nog lijmen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
BTW ik heb de 2 bovenste optocouplers doorverbonden gebrugd en nu krijg ik dezelfde spanningen als wanneer ik de beamer gewoon aanzet met lamp maar HELAAS zelfs nu geeft de beamer na een tijdje lamp error met rode lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het redelijk veilig wil doen pak je een diamant vijltje. Ik geloof dat dremel ook diamant freesjes heeft. wel koelen met een beetje water. als alternatief kan waterproof schuurpapier ook werken (als je maar geduld hebt). Ik slijp regelmatig half edelstenen en die zijn nog gevoeliger (breekbaarder) en harder dan glas.

Die stenen worden snel heet wat het glas laat barsten. Ook slijten ze op glas behoorlijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MM_1337 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 19:54:
BTW ik heb de 2 bovenste optocouplers doorverbonden gebrugd en nu krijg ik dezelfde spanningen als wanneer ik de beamer gewoon aanzet met lamp maar HELAAS zelfs nu geeft de beamer na een tijdje lamp error met rode lichten.
Heb je er wel een lamp inzitten (maakt niet uit wat).

Kan namelijk zijn dat er een lichtsensor inzit, die nu geen licht detecteert, en dat de beamer daarom in storing vliegt. Probeer eens met een halogeen spotje een beeld te krijgen op een muur ofzo.

Ook zit er vaak een schakelaartje ergens in het lichtcompartiment, die wordt ingedrukt door een pinnetje op het klepje van het lichtcompartiment. Die moet je ook overbruggen / indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
ThinkPadd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 09:18:
[...]

Heb je er wel een lamp inzitten (maakt niet uit wat).

Kan namelijk zijn dat er een lichtsensor inzit, die nu geen licht detecteert, en dat de beamer daarom in storing vliegt. Probeer eens met een halogeen spotje een beeld te krijgen op een muur ofzo.

Ook zit er vaak een schakelaartje ergens in het lichtcompartiment, die wordt ingedrukt door een pinnetje op het klepje van het lichtcompartiment. Die moet je ook overbruggen / indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
MM_1337 schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 17:26:
Zo ver ik weet zit er geen lichtsensor in want als de beamer aan staat dan hangt de lamp buiten de beamer en die schijnt de andere kant op dus de beamer vangt er geen licht van en dan doet de beamer het gewoon.

De schakelaar waar jij het over heb is gesloten want ik heb het klepje van het lichtcompartiment gesloten dus dat is inorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij hebben we dan alle opties waar het aan zou kunnen liggen wel gehad :(

Balen ook dat er zo weinig over jouw beamer is te vinden in combinatie met die optocouplers.

Ik heb op diy-community.de (waar echt heel veel mensen zitten die al beamers hebben omgebouwd) een topic geopend over de NEC VT590, en welke optocouplers je moet kortsluiten om hem te laten werken.

Zodra ik iets weet zal ik het hier laten weten :)

P.S Gebruik de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop als je nog wat wil toevoegen aan je vorige post, dan hoef je niet steeds een extra bericht onder je vorige te zetten ;)

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2009 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je niet gewoon je opto's gemold? Als in: netjes voorschakelweerstandje etc gebruikt?
Opto's kosten trouwens ook bijna niets dus je kunt ze zo vervangen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Boudewijn schreef op zondag 19 juli 2009 @ 01:55:
Heb je niet gewoon je opto's gemold? Als in: netjes voorschakelweerstandje etc gebruikt?
Opto's kosten trouwens ook bijna niets dus je kunt ze zo vervangen.
Heb je het verhaal wel gelezen :+ ?

Hij heeft niks met voorschakelweerstandjes te maken, die optocouplers zitten standaard al ingebouwd in z'n beamer. Hij moet alleen zorgen dat hij op de een of andere manier de beamer voor de gek kan houden (door iets met de optocouplers te doen, net zoals het zou zijn als er wel een lamp in zou zitten) zodat hij er een andere lamp in kan stoppen.

MM_1337,

Ik heb ook reactie op het topic wat ik had gemaakt over de VT590 :D

Iemand denkt dat het waarschijnlijk zo moet:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YftRFp9W6Is05M8WGNxUxQC1/thumb.jpg

Ik zou zeggen, probeer het, en laat weten of het gelukt is :D

Bijslijpen van mijn reflector met Dremel is trouwens ook gelukt. De reflector is wel gebroken, maar dat plak ik zo weer met secondenlijm :)

Zometeen maar even wat gips er in prutsen, en de lamp uitrichten, gips laten uitharden, en dan is het klaar :D

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM_1337
Helaas heb ik die mannier al geprobeerd zonder resultaat alleen door de onderste twee aan de rechterkant van het plaatje te bruggen krijg ik de juiste spanningen op de print maar de spanningen van de andere print die de besturingsprint van spanning voorziet (de gele print) heeft dan andere spanningen dan wanneer de lamp er aan zit waardoor de beamer niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat gebeurt er precies als je het op de manier doet zoals ik beschreef? Dan kan ik dat uitleggen aan de mensen van diy-community.de

De 3M 7640i is ook weer klaar. Er zit nu een 150 Watt lamp in (volgens mij UHP) uit een oude beamer die ik nog had staan (Infocus LP580).

Helaas had die LP580 geen lampteller, dus ik weet niet hoe lang ik nog met die lamp kan doen.

Het beeld is goed, alleen ik vind het persoonlijk iets te donker. M'n vader vond het wel prima, en die had wel interesse in de beamer. Ik heb hem dus doorgeschoven naar m'n vader.

Het gips houdt het ook goed uit tot nu (heb hem 1.5h aangehad denk ik) het stonk eerst wel, en het kraakte en knetterde ook vanuit de lampkamper van de beamer, maar nu is het stil, en ruik je ook niks meer (ik tenminste niet).

Helaas houd het hier voor mij op, ik heb nu 2 beamers gemod (DLP en LCD) en ik vond het prachtig om te doen, maar ik heb een LCD TV en het beeld daarvan is echt super. Een beamer is prachtig voor groot beeld, maar qua kwaliteit gewoon een stap terug voor mij.

Een korte samenvatting: Een beamer ombouwen kan prima, het resultaat is ook zeker niet slecht, er valt mee te kijken, maar het beeld is (bij mij) na de ombouw toch een stuk donkerder dan bij een originele lamp. Ik vind dit zelf nogal vervelend, omdat sommige films uit zichzelf nogal donker zijn, en dan zit je gewoon naar een bijna zwart scherm te kijken. Andere films zijn al een stuk beter te kijken.
Ook maakt het uit welke ingang je op de beamer gebruikt, de één is een stuk helderder dan de andere.

Let bij het aanschaffen van een beamer die je wilt ombouwen op het volgende:
  • Zorg dat het een LCD beamer is, die zijn goed om te bouwen. DLP kan ook wel, maar daar komt het zo kritisch hoe je lampje in de reflector zit, dat het bijna onmogelijk is om dat met het gewenste resultaat te doen. Het licht moet bij een DLP beamer namelijk door een gaatje kleiner dan 1x1 CM
  • Zorg dat je een beamer bemachtigd die een wisselspannings lamp heeft. Beamers met een UHP / UHB (of andere wisselspanningslampen) kun je zo een andere gasontladingslamp in stoppen (Topspot e.d.) Beamers met een SHP lamp (of andere gelijkspanningslampen) kun je niet zomaar ombouwen, omdat er in reguliere apparaten (in discoverlichting worden gasontladingslampen gebruikt bijv.) geen gelijkspanningslampen gebruikt worden. Gelijkspannings gasontladingslampen zul je dus ook niet tot zeer moeilijk vinden. En als je ze al vind ben je alsnog een kapitaal kwijt.
  • Zorg dat de beamer een lamp heeft met een vermogen van 150 Watt. Daar zijn namelijk zeer makkelijk lampen voor te vinden (de gasontladingslampen die je kunt gebruiken om in een beamer te stoppen worden normaal in discolampen gebruikt) Bij lampvermogens van 200 Watt, 180 Watt, 250 Watt zijn zeer moeilijk vervangbare lampen te vinden.
  • Zorg dat de originele reflector erbij zit als je de beamer koopt. Ik ben bij m'n LP530 de fout in gegaan door hem zonder reflector te kopen (originele eigenaar had de kapotte lamp al weggeknikkerd :X ) De beamer heeft toen een jaar in de kast gelegen, omdat ik nergens de originele reflector kon bemachtigen (uiteindelijk via marktplaats gekocht, toen iemand hetzelfde type beamer als defect aanbood).
    Je hebt waarschijnlijk minder geluk dan ik, en de kans is erg klein dat je de originele reflector kunt bemachtigen
Ik blijf hier nog wel actief, mensen die nog vragen hebben, of tips nodig hebben

Iedereen bedankt voor de hulp, steun, tips en vooral: Happy modding, en veel kijkplezier met je omgebouwde beamer _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nnx7YcbOzLbNDBLNpqXLx3p9/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:09
Bij het opruimen ben ik nog een oude beamer tegen gekomen. Het is een Sharp LCD-beamer type XV-C1E. Klik hier voor foto's.

Is dit een goede kandidaat om om te bouwen? De beamer werkte de laatste keer dat ik hem heb aangesloten nog wel, maar er komt weinig licht vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb 4 beamers. Twee LCD en twee DLP beamers.
De eerste LCD is Philips Hopper XG10. 600 lumen licht. Maar die is 2e generatie en dus vol met electronica. Niet makkelijk te maken. Mogelijk ga ik ermee ombouwen.
Tweede is ASK C6 Compact. 900 lumen licht. Slechts 1 printplaat voor alles. Maar het wordt niet omgebouwd omdat ik nog serieus films mee ga kijken. Het is wel moderne beamer.

Derde en vierde zijn beide DLP beamers, defecte Compaq verticale beamers. Daar heb ik al uitgebreid beschreven in eigen LED beamer topic. Ik heb geen probleem met 20 Watt Osram led, maar zoals je kan verwachten is het beeld niet fel genoeg. Ik heb wel in tussentijd goede reflector/lens gevonden voor led (uit Conrad gekocht) die licht beter bundelt naar voren met ongeveer 40-60% meer licht. De beste lens is zelfs voor Luxeon Rebel led ontworpen.
Hier komt nog wel een experiment met 2x20W leds en wat spiegels op DLP beamer.

Intussen duiken er extra zware leds op met 50 tot 100W lichtvermogen. Maar ze zijn niet meer compact en lens erop doen is niet eenvoudig. Gebruik ze daarom alleen voor LCD beamers, dan is lichtweg nog breed genoeg. Philips beamer kan eerste proefkonijn worden. Daarvoor koop ik wel sterke 100W led voor en kijk dan wat ie kan doen op LCD beamer.
En misschien op DLP beamer met omgekeerde lens (breed naar smal)

De LED experimenten lopen bij mij nog wel door, alleen wel langzamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
My-life schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 16:08:
Bij het opruimen ben ik nog een oude beamer tegen gekomen. Het is een Sharp LCD-beamer type XV-C1E. Klik hier voor foto's.

Is dit een goede kandidaat om om te bouwen? De beamer werkte de laatste keer dat ik hem heb aangesloten nog wel, maar er komt weinig licht vanaf.
http://uk.cinenow.com/products/1760-xvc1e zegt 150 Watt.

Dat is een veelvoorkomend lampvermogen bij een UHP (wisselstroom) lamp.

Je kan het beste de lamp er even uithalen, en kijken wat er op staat (UHP ofzo)
MrDummy schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:14:
Ik heb 4 beamers. Twee LCD en twee DLP beamers.
De eerste LCD is Philips Hopper XG10. 600 lumen licht. Maar die is 2e generatie en dus vol met electronica. Niet makkelijk te maken. Mogelijk ga ik ermee ombouwen.
Tweede is ASK C6 Compact. 900 lumen licht. Slechts 1 printplaat voor alles. Maar het wordt niet omgebouwd omdat ik nog serieus films mee ga kijken. Het is wel moderne beamer.
Philips beamer kan eerste proefkonijn worden.
Philips Hopper XG10 heb ik ook een tijdje gehad. Die had volgens mij een 120 Watt lamp. Daar moet je ook wel een 150 Watt UHP in kunnen drukken (120 Watt ga je niet vinden ;) en als je eentje met een lager vermogen erin zit, klapt je lamp uit elkaar )
Ik heb die van mij wel eens open gehad, en er zat inderdaad een flinke bak elektronica in (de beamer is ook groot vind ik, als je hem vergelijkt met andere beamers.

Maar dat valt vast wel om te bouwen, ik heb op diy-community.de er ook al eens naar gevraagd: http://diy-community.de/s...php?p=250171&postcount=15

Ik denk trouwens dat een andere (UHP) lamp makkelijker is dan met LED lampen te gaan klooien. Je hebt echt nogal wat vermogen nodig om er een beetje een helder beeld uit te krijgen, dat ga je met LED's niet redden denk ik.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2009 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

ThinkPadd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:29:
Philips Hopper XG10 heb ik ook een tijdje gehad. Die had volgens mij een 120 Watt lamp. Daar moet je ook wel een 150 Watt UHP in kunnen drukken (120 Watt ga je niet vinden ;) en als je eentje met een lager vermogen erin zit, klapt je lamp uit elkaar )
Ik heb die van mij wel eens open gehad, en er zat inderdaad een flinke bak elektronica in (de beamer is ook groot vind ik, als je hem vergelijkt met andere beamers.
Leuk detail: ASK en Philips hebben kennelijk dezelfde lampvermogen, maar verschillende lumen output. Lampreflector is ook hetzelfde. Beiden branden 4000 hr mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
ThinkPadd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:29:
[...]

http://uk.cinenow.com/products/1760-xvc1e zegt 150 Watt.

Dat is een veelvoorkomend lampvermogen bij een UHP (wisselstroom) lamp.

Je kan het beste de lamp er even uithalen, en kijken wat er op staat (UHP ofzo)

[...]
Ik zie op de lamp zelf niets staan:
Afbeeldingslocatie: http://my-life.mallerd.nl/GoT/Beamerlamp%201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://my-life.mallerd.nl/GoT/Beamerlamp%202.jpg
Afbeeldingslocatie: http://my-life.mallerd.nl/GoT/Beamerlamp%203.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ook niet aan de onderkant van dat lamp 'bakje' ?

Of aan de binnenkant van het klepje die het lamp gat afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Dat zal ik dan nog even bekijken.

Is het ook weleens mogelijk om zonder een extra voeding Xenon in te bouwen of heb je altijd een losse voeding nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je hebt altijd een losse voeding nodig voor Xenon. Ze werken namelijk op een heel andere spanning / vermogen dan de originele lamp.

Maar een 150 Watt gasontladingslamp (Topspot bijv.) gaat denk ik wel werken, als de lamp die er nu in zit UHP, en 150 Watt is.

Zoek anders nog wat op Google, met het typenummer van je beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
De lamp werkt nog wel. Xenon zou enkel interessant zijn als deze meer licht geeft zodat de beamer ook in een minder verduisterde ruimte bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha Thinkpad,

Na de inspiratie opgedaan tijdens het lezen van deze thread, een infocus lp600 op de kop getikt.
Al een hele tijd geleden gelezen en heb nu de tijd en een beamer.
De reflector / lamphouder is klaar voor xenon. :)

Het powerboard van deze beamer (510-2003) is een beetje onduidelijk voor me. Ik kan de optocoupler van de lamp niet vinden om m te jumpen.
Heb jij zin en tijd om hier even naar te kijken? En mogelijk een advies te geven waar deze zit?
Ik heb tijdelijk geen goede camera bij de hand :o , ik hoop dat dit voor nu afdoende is. Indien nee, leen ik van een maat een goede camera.

http://picasaweb.google.c...merGalore?feat=directlink

Alvast dank voor je tijd

Groet!

Vince

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoi Vince,

Op de laatste foto:

http://picasaweb.google.c...tlink#5411721238242686882

Heb je aan de linkerkant een rij met zwarte blokjes. Dat zijn optocouplers.

Je moet even kijken welke in tegengestelde richting staat, en die kun je proberen om door te verbinden.

Er zit een stipje op die de richting aangeeft, vaak staat er 1tje de andere kant op.

Je kunt dat op deze foto van mijn beamer wel zien:

http://www.uploadarchief....wnload/lp500%20avitec.jpg

En anders zou ik even op diy-community.de registreren, en het daar vragen, want daar heb ik m'n info ook weg.

Verder heb ik ook niet echt verstand van die optocouplers namelijk :P Ik weet alleen dat het meestal degene is die in tegengestelde richting staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha Thinkpad,

Dank voor je snelle reply.
Ik ga reggen bij de mannen van diycommunity. Dit powerboard heeft er 2 die een andere richting uitstaan.
Maar wel weer goed om dat van die direction dots te weten!

Dank,

Groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Zou het trouwens te doen zijn om een Philips MSD200 of MSD250 pas te maken in een beamer, zonder dat de buitenhuls van de lamp eraan moet geloven?

In scanners en moving-heads zitten die dingen gewoon in een keramische voet gestoken, er komt een aardige bak licht uit @ 6500K, en ze zijn redelijk goed verkrijgbaar. Ik vraag me alleen af of dat in een beamer gaat werken met warmteproductie, en of zo'n lamp (herhaaldelijk) goed uit te lijnen is.

Let trouwens op als je die HID of UHP lampen sloopt: Het bolletje bevat kwik. Niet gezond.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk dat de elektroden van die MSD lampen (zijn ook gasontladingslampen toch?) te ver uit elkaar staan, en je daardoor te weinig licht hebt.

En als je dat buitenste glas er niet af wil halen, moet je een groot gat in je reflector maken, en dat is ook weer niet positief voor je lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo daar,

Na een zoektocht bij Diy-community en Diyaudio, tast ik vooralsnog in het duister mbt tot welke optocoupler ik moet jumpen om het powerboard te laten denken dat de lamp aan is.
Heeft er iemand een lp600 getrickt? zo ja zie hier de foto met de optocouplers.
http://picasaweb.google.c...c2n3XV8LA?feat=directlink
Na contact met thinkpad was ik hoopvol de correcte optcoupler te vinden.
Als er iemand ervaring heeft en denkt ja die moet je hebben ben ik eeuwig dankbaar.

:)

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelValee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 00:58
Veel plezier, ;) ik zou je toch willen vragen een brandblusser in de buurt te houden. En in geen geval de lamp aan te laten als je weg gaat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Leuk dit, ik wist ook wel dat het moest kunnen. Ik heb hier 3 beamers staan, (2 x 3m 8746, 1x ask impression A4+ extra lamp) Alle lampen zijn jammer genoeg op maar reflectors heel. Met de informatie die ik hier heb gelezen moet het me lukken om er weer 1 goed werkend te krijgen. Ik heb de lampen inmiddels bekeken, en het lijkt me te doen. Ik heb alleen te weinig info over beamers om te beslissen welke lampen ik ga gebruiken. Het makkelijkste lijkt mij een topspot, dan hoef ik niets aan de beamer zelf te doen, maar kan dat ook? Weet iemand toevallig wat meer over deze type beamers? Wat ik heb kunnen vinden heeft de Ask een 150W lamp UHP, vond ik op het forum van de oosterburen. Bij deze lamp kun je ook makkelijk overal bij. De 3m 160 watt UHB, maar weet het niet zeker. Heeft iemand een tip? Zou toch leuk zijn als je op deze manier een lange tong kunt uitsteken naar de fabrikanten met hun hoge prijzen voor nieuwe lampen.

Alvast bedankt voor de informatie tot nu toe.

Antoine _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij is UHP en UHB beide wisselstroom, dus daar moet je zo een Topspot lamp voor kunnen gebruiken.

Ik zou voor de 3M (die met de 160W lamp) even kijken of er ook een ecomode op zit (dan brand de lamp minder fel, waardoor ie langer mee gaat). Maar door deze ecomode zakt het vermogen ook (meestal met 10W ofzo) en dan kun je daar ook gewoon een Topspot instoppen.

Als hij geen ecomode heeft kan je er ook wel een Topspot in stoppen, maar dan draait die 150W lamp dus op 160W, en dan slijt hij een stuk sneller (of hij klapt uit elkaar :P, maar dat zal wel niet zo snel gebeuren met 10W verschil :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Thinkpad,

Dank voor je snelle reactie, ik ga het proberen. Ik heb inmiddels uit beide de lampen eruit gehaald. Ook bij de 3m lijkt het te doen, op de module staat trouwens idd 160w, 77v. . Van beide beamers heb ik trouwens ook nog een orginele module, handig om te kijken hoe het ook alweer zat. Ook voor het uitrichten, want dat lijkt me het lastigste van alles. Ik las al: buiten de beamer de lamp aandoen en op de muur richten en dan zorgen dat je een mooie punt krijgt. Maar dan wordt wel heet en oppassen dat je de draatjes niet aanraakt, hoe heb jij dat gedaan? en hoe heb jij het probleem met het vastzetten uiteindelijk opgelost, met gips?. Dan nog een laatste vraag, ik kwam op marktplaats deze advertentie tegen:

http://www.marktplaats.nl...branduren.html%3Fxref%3D1

Verder geen specs ofzo, zegt jou dat iets?

Alvast weer bedankt, je verdient een eervolle vermelding op dit forum.

Antoine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat uitrichten deed ik gewoon door de lamp op een bepaalde manier in de reflector te positioneren, en dan de beamer/lamp aanzetten. Wel een zonnebril op doen, want er komt een enorme stoot licht uit als je de lamp zo bloot hebt liggen (en zonder die zonnebril kan je toch niet echt goed zien of de lamp gefocussed is, je ziet 1 witte lichtvlek :P )

Vastzetten heb ik met gips gedaan uit een klein emmertje. Volgens mij was dat bedoeld om naden in gipsplaten af te werken. Maar volgens mij kan iedere gipssoort wel, als het maar warmte kan verdragen (staat immers rechtstreeks in contact met de lamp) en niet superlangzaam opdroogt (dan heb je kans dat je lamp verzakt en niet meer goed is uitgericht).

Het valt bij een LCD beamer trouwens wel mee met het uitrichten, het licht gaat bij een LCD beamer namelijk via 1 groot gat de beamer in. Als het een DLP projector met kleurenwiel zou zijn, kon je het modden wel vergeten, want dan moet het licht door een gaatje van 1x1cm en moet je de lamp dus heel precies uitrichten (In het begin van het topic heb ik het met een DLP projector geprobeerd, maar dat is niet te doen, LCD is zoveel makkelijker).

Die lamp op marktplaats is niks, ding is veel te groot, zelfs als je het buitenste glas eraf zou halen.
Het binnenste bolletje van een Topspot lamp ofzo is het makkelijkste, al heb je wel kans dat hij groen licht gaat uitzenden, omdat je het buitenste glas eraf haalt 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat lukken, nu nog een adresje waar ik ze kan bestellen. Iemand een idee?

• ThinkPad
http://www.n-joymusic.nl/...200k-dw-ste-91201796.html

Ik weet alleen niet of 5200K de goede kleurtemperatuur is.

Je wilt namelijk niet te geel, maar ook niet te blauw. Gewoon spierwit licht.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik kwam in V&A deze beamer tegen:

V&A aangeboden: NEC VT540
NEC VT540

Op diy-community.de zijn al wat mensen geweest die deze beamer hebben gemod:
http://diy-community.de/search.php?searchid=2313547

Ik denk ik zeg het even, heeft iemand weer wat te knutselen :) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier een beamer Dell 2300MP, heb zelf de lamp vervangen(alleen de lamp/reflector) dus niet het kastje eromheen wat je er zo inschuift.
Maar nu blijft hij aangeven dat de lamp op is, nu heb ik wel gelezen dat je iets door moet solderen.
Om de beamer te laten denken dat er een nieuwe lamp in zit?

Wie weet wat ik precies moet solderen?
Ik krijg de beamer niet eens open nadat ik alle schroeven eruit heb gehaald.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 18:58:
Heb hier een beamer Dell 2300MP, heb zelf de lamp vervangen(alleen de lamp/reflector) dus niet het kastje eromheen wat je er zo inschuift.
Maar nu blijft hij aangeven dat de lamp op is, nu heb ik wel gelezen dat je iets door moet solderen.
Om de beamer te laten denken dat er een nieuwe lamp in zit?

Wie weet wat ik precies moet solderen?
Ik krijg de beamer niet eens open nadat ik alle schroeven eruit heb gehaald.. :(
Hoe staat het met je Frans?
http://forum.allinbox.com...0mp-xenon-sujet_557_1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet erg best, maar zal het eens bekijken, Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Google Translate :P

Ik heb er even snel doorheen gelezen met Google Translate, maar lijkt er niet op dat ze daar een oplossing hebben. Er worden wel wat doorverbindingen gesuggereerd, maar die blijken niet helemaal te werken.

En meestal kun je de lamp timer resetten door een bepaalde knoppencombinatie in te houden.

Edit: Ik heb het al gevonden voor de 2300MP :)

Menu > Management > Lamp Reset > Yes

:)

[ Voor 114% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar ik kan helemaal niks zien omdat de lamp niet werkt, dus hoe kan ik dan in menu komen :P
Zoiezo bedankt voor jullie moeite! ben zelf ook nog hard aan het zoeken naar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zat nog eens te denken, er zit een vga out op de beamer, mischien als ik die op een comp. scherm aansluit dat ik dan wel in het menu kan komen.
Is even proberen :D

Shit werkt niet.. weer verder op zoektocht.

-Edit- vandaag weer mee bezig geweest, ik heb de lamp+behuizing in een beamer(dell 2400mp dus 1 type nieuwer) van een vriend geprobeert en de lamp werkte perfect dus daar ligt het niet aan.
Ik moet hem echt op 1 of andere manier resetten.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:33
Kun je iets meer vertellen over hoe je de lamp hebt vervangen en welke vervangingslamp je hebt gebruikt?
Ik heb een 2200mp en misschien gaat die binnenkort ook wel kapot, dan heb ik vast wat goede informatie om hem te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kwam er net achter dat ik nooit foto's van het eind-projectie-resultaat heb gepost.

Hier een foto van hoe het eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pT8GyjEuJYuueAtTqN4H7vIy/thumb.jpg

Aardig donker dus. Ik heb hier de brightness en contrast ook al omhoog geschroefd, want anders is het nog donkerder :|

Na een tijdje kijken wen je er wel aan, maar in sommige scenes mis je gewoon een hele hoop omdat het beeld zo donker is.

En ik ga uit deze de Xenon lamp slopen en binnenkort opnieuw beginnen met een LCD beamer (deze is DLP).

Bij LCD heb je meer lichtopbrengst omdat het door een veel groter gat gaat. Bij DLP is het namelijk een erg klein gaatje waar het licht doorheen moet (nog geen 1x1cm). Bij een LCD is het gat waar het licht uit de lamp de beamer in gaat ongeveer 4x4 cm, veel groter dus

Ik ben daarvoor nog op zoek naar een LCD beamer: V&A gevraagd: LCD beamer met kapotte lamp

Als je me daar aan kunt helpen dan mag je dat aan mij laten weten via een DM of e-mail (adres staat wel in m'n profiel)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:46
Ik heb laatst een NEC VT540K gescoort voor 50 euro, met defecte lamp (bedankt fabje!). :P

Ik heb wat rondgesnuffelt en lees van alles over o.a. Xenon. Ben bij dit topic halverwege maar moet nog even vinden wat de volgende logische stap is. Binnenkort maar eens de projector van binnen bekijken en kijken of ik wat kan ontdekken.

Als iemand me wat hints kan geven voor dit of vergelijkbare types, dan altijd graag ;)

Losse lampen zijn vindbaar vanaf 175 dollar overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die is volgens mij wel eens vaker omgebouwd door luitjes van diy-community.de

Snuffel eens rond op dat forum (je moet wel Duits kunnen) of zoeken even met google "VT540K site:diy-community.de"

Dan weet je in ieder geval welke sensoren je moet overbruggen (vaak een optocoupler voor het "Lamp OK" signaal en de schakelaar van de lampruimte (wel zo handig als je wilt testen met dat klepje open :P

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2010 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Tnx :Y O+ ik heb idd e.e.a. gevonden (ook fabje had het daar al over idd).. Komt goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weet je al wat je er in gaat zetten dan? Xenon?

Zo'n Xenon setje kun je op Marktplaats wel goedkoop halen: http://link.marktplaats.nl/352747662

Dat is er eentje voor de motor, maar dat maakt niet uit want je hebt toch maar 1 lamp nodig.

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Zit wel aan Xenon te dneken ja, was ook al wat goedkope setjes tegengekomen op DealExtreme enzo :P

In hoeverre maakt het uit of ik 6000/7000 of 8000K aan kleurtemperatuur haal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Voor je uiteindelijke projectieresultaat misschien :+ ? Als je lamp niet wit is dan kloppen de uiteindelijke kleuren niet.

Ik zou zo wit mogelijk doen, en dat is volgens mij 6000K, ga je hoger wordt het blauwer, ga je lager wordt het geler
http://www.delonixradar.com.au/hid-xenon/colour-chart.php

Misschien is 5000K zelfs beter. Meen dat ik dat ook heb. Maar het verschil tussen 5000K en 6000K ga je uiteindelijk amper zien denk ik.

Zorg trouwens ook dat je een stevige 12V voeding hebt voor de Xenon ballast, want ik gebruik een oude 250W Seasonic ATX voeding, en die heeft er niet altijd zin in (m'n lamp knettert dan een beetje maar gaat niet aan)

[ Voor 63% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2010 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De laatste dagen ben ik druk bezig geweest een oude IIyama LPX 100 beamer om te bouwen voor Xenon. En dat is al behoorlijk gelukt, binnenkort zal ik wat details posten zodra ik alles optimaal heb. Er moet nog wat aangepast worden om de lamp mooi in het brandpunt te krijgen.

Nog even een paar vragen:
- Op de originele lamp/reflector zit aan de voorkant een stuk glas. Hoe nodig is dat? Ik heb namelijk het idee dat toch een deel van het licht weerkaatst wordt hierdoor. Door de beperkte lichtopbrengst van de Xenon (35w 6000k H1) moet natuurlijk wel zoveel mogelijk licht de lenzen door.
- De huidige 200W at voeding die ik gebruik voldoet wel, maar dat moet kleiner kunnen natuurlijk. Heeft iemand een tip voor een mooie voeding (12v 6A)? Of kan ik gewoon een willekeurige van eBay/DealExtreme halen?

De LPX100 schijnt overigens gelijk te zijn aan een Sharp PG C20XE en PG C20XU

Op dit moment is er trouwens prima film mee te kijken, gisteravond The Matrix gekeken. Natuurlijk een redelijk donkere film, maar goed te doen! (Verduisterde ruimte is wel noodzakelijk)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat stukje glas is volgens mij een UV filter, en zou ik er wel voor laten zitten. Lijkt me niet zo prettig als je constant UV licht in je ogen krijgt gestraald.

Voor de voeding zou je een stevige laptopvoeding kunnen gebruiken.

Er zijn trouwens ook 50W Xenon setjes te koop, die geven nog meer licht, maar het is lastig om aan die setjes te komen omdat ze volgens mij niet zijn toegestaan op de openbare weg.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 16-06-2010 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het 35W setje heb ik voor 30 euro op de kop getikt (enkele pit en ballast), ik wilde er direct mee aan de slag kunnen.

Voor wat betreft dat UV-filter: dat lijkt me eigenlijk niet, er zit in het midden ook gewoon een gat in en aan de zijkant kan ook aan alle kanten het licht er uit. Bovendien moet het licht nog door meer filters, prisma's en weet ik wat allemaal. Het lijkt meer op een bescherming voor als de lamp ontploft, zodat er niet al te veel kapot gaat.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Dat zit er bij mij ook voor, glas met een dikte van zo'n 8mm gok ik zo uit mn hoofd met in het midden een gat idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Kick(tm): het is gelukt! :D

Ik heb nog geen lamp, maar het modden van de beamer zelf is succesvol :P als ik in het lampenbakje een gloeilamp gooi, en door de lens kijk, zie ik het NEC logo in het spiegelbeeld.

Ik zal nog wel een handleiding met foto's maken zodra ik ook een lamp heb en 'ie in elkaar zit, maar het is kinderlijk eenvoudig. Het koste me nogal wat uitzoekwerk tho, met behulp van een thread uit 2005 (zonder plaatjes) op een Duits forum, en een thread uit 2004 van iemand die 'm gemod had (maar waar het nog 4x mis ging) in het Frans waar ook nog eens de helft van de foto's misten. :P

Het is nu nog een hoopje onderdelen, want de behuizing is er vanaf maar dat komt ook wel weer goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-02-2023
Daar is v&a voor.

[ Voor 91% gewijzigd door Sprite_tm op 30-07-2010 13:47 ]

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Hi, even oprafelen.
Ik heb twee stuks NEC 1050MT

Beide werken nog, maar één heeft al zijn lampduur gehaald, en de ander komt ook binnenkort. Op termijn wil ik ze beide ombouwen voor een goedkopere lamp (ze zijn écht duur...) met xenon. Kan dat bij deze beamers?

Gebruik ze voor 3d projectie, dus wat meer opbrengst is ook prettig ivm de filters.

• ThinkPad
Meer opbrengst gaat je sowieso niet lukken, laat ik je maar snel uit die droom halen ;)
Xenon is lang zo sterk niet als een originele lamp (35W Xenon vs ~150W origineel ;) )

Er is weinig te vinden over de 1050MT helaas :-(
Pagina: 1 2 3 4 Laatste