Beamers omgebouwd naar goedkopere lampen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-06 20:54
/me Neemt aanloop en schopt..

Een tijdje geleden had ik op de rommelmarkt een Sharp XR-10S gekocht met een kapotte lamp voor €10,-.
Met het oog op dit topic dacht ik dat kan ik wel fixen.. :p en dat is ook deels gelukt. Na het doorverbinden van de lamp-ok-optocoupler en een 50w halogeen lamp inbouwen werkte de beamer weer maar uiteraard erg donker.

De beamer is dus nog OK.

De lamp zelf staat niks op :-( alleen op het alu plaatje aan de achterkant van de lamp: RLMPFA024WJ Google weet daar niet zoveel raad mee :-( Verder staat er nog op dat er mercury (kwik) in zit. Na wat zoekwerk kwam ik toen op een UHP lamp.

Via marktplaat heb ik toen voor 50 euro een 150W UHP lamp gekocht en ingebouwd (optocoupler weer in orginele staat). Bij het inschakelen van de beamer gaat de lamp aan en krijg ik beeld! _/-\o_ "bezig met opwarmen" maar dan gaat de lamp weer uit :'(

Als ik de optocoupler doorverbind gaat de lamp helemaal niet aan, dus ik dacht hij heeft die startboost nodig, en dan sluit ik daarna zelf die lamp-ok-optocoupler wel kort.. maar ook dan gaat de lamp uit :'(

Heeft iemand nog een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:48
Normaal zou je nog kunnen proberen om de lamptimer resetten, maar jij bent helemaal verkeerd bezig.
Volgens de specificaties die ik hier vind zit er helemaal geen UHP in van 150, maar een 275W DC lamp

En in een beamer die normaalgesproken met DC (gelijkspanning) lampen werkt kun je geen UHP (wisselspanning) lamp zetten. Als je het wel zou doen dan brand de ene elektrode van de lamper sneller weg dan de andere. En daardoor is je UHP lamp binnen de kortste keren overleden.

En het vermogen klopt ook niet, je beamer is gemaakt om 275W lampen aan te sturen, en jij zet er een 150W lamp in. Ik denk dat je van geluk mag spreken dat de lamp niet geëxplodeerd is |:( :X

Ik zou in jouw geval (je hebt de beamer al werkend, en je hebt de originele lamp nog) een Xenon lampje in de originele reflector bouwen.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
Ohja, dat zou ik er nog bij zetten, dat ik op de printplaat een + en - tegen gekomen was :P dus dan zou het om een SNH lamp gaan :? naja, anyway dit gaat niet werken dus..

Wat exploderen betreft.. ach ja, living on the edge 8)7 :+

De orginele reflector heb ik nog (al lamploos en wel :*) ) dus ik zal eens kijken of ik ergens el-cheapo een xenon met balast kan vinden.. net mijn DX bestelling de deur uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-07 14:46
technocow schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:13:
Ohja, dat zou ik er nog bij zetten, dat ik op de printplaat een + en - tegen gekomen was :P dus dan zou het om een SNH lamp gaan :? naja, anyway dit gaat niet werken dus..

Wat exploderen betreft.. ach ja, living on the edge 8)7 :+

De orginele reflector heb ik nog (al lamploos en wel :*) ) dus ik zal eens kijken of ik ergens el-cheapo een xenon met balast kan vinden.. net mijn DX bestelling de deur uit :(
Gelukkig hebben ze gratis verzendkosten ;)

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-07 21:21
Ik heb net een beamer op de kop getikt voor 10 euro, een oud modelletje (boxlight revolution 3700) maar het is alleen bedoelt om films mee te kijken. Er schijnt standaard een 150w lamp in te zitten. Deze mag ik kopen voor 450 dollargh!!!

Nu weet ik niet of een 2500lm 30w led voldoende is om redelijk beeld te krijgen. Of kan ik beter gelijk naar 50w (4000 lm) of 100w (8000 lm) kijken?

De 30w en 50w zijn nog te betalen. Maar met de 100w led is het bijna niet rendabel.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• technocow
Er zit een 150W Metal Halide lamp in aldus projectorcentral (thnx to ThinkPad ;) )

En nu weet ik niet of dit wel een UHP lamp is :? Als dat wel zo is zou je deze persoon kunnen proberen.. daar had ik hem ook vandaan :P

• ThinkPad
Volgens mij is het wel UHP, tenminste als ik dit zo lees: Wikipedia: Metal halide lamp dan werkt het op dezelfde manier als een UHP gasontladingslamp.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-07 21:21
Ik zit een beetje te zoeken naar metal hallide lampen. 150w schijnt voor zo'n 8000 lumen te staan.

Dat zou dus een 100w led zijn... Kan ik beter een aftermarket 150w metal hallide bulb kopen. Is een stuk goekoper. 10 euro voor een lamp die nog op de interne ballast werkt ook. Moet ik alleen een eigen ophanging en reflector zien te knutselen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• technocow
ThinkPadd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 22:41:
Volgens mij is het wel UHP, tenminste als ik dit zo lees: Wikipedia: Metal halide lamp dan werkt het op dezelfde manier als een UHP gasontladingslamp.
Dat dacht ik ook :) maarja.. ik dacht wel meer de vorige keer :P O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 21:22
Kan ik eindelijk ook eens posten in dit topic >:), vandaag een beamer op de kop getikt, het betreft een Davis DL X10, resolutie van 1024*768 DLP beamer van 10 jaar oud. Symptonen: De beamer stopte er opeens mee.

Heb zonet de beamer opengemaakt kwam er gelijk achter dat de eigenaar ook al een poging gewaagd bleek te hebben want de flatcable zat los en enkele schroeven zaten niet op hun plek.

Defecte lamp zoals te verwachten. Deze is ontploft en alle stukjes los glas zitten in de reflector.

Lamp is een wisselspanningslamp als ik het goed heb:

Specificaties van het beesie:

UHP 150W F2
CZ 003
MADE IN BELGIUM

Wat raden jullie mij aan? Is xenon een goede oplossing of zijn er goedkope alternatieve balast lampen die ik in de oude lens kan bevestigen op de tweakers© manier? :)

Ik wacht op jullie reacties en ga ik de tussentijd de lamp ontdoen van zijn gips. zitten een paar kleine barstjes in het glas van de reflector (wssch door de ontplofte lamp ontstaan). Dus nu maar hopen dat het goed gaat :D.

Ik zie bij de DLP beamer ook een kleurenwieltje oid zitten die tussen de lichtbundel inzit?

edit:

Zonet de reflector onddaan van het gips, enige probleem nu is dat ik het glas voor de reflector los moet halen, heeft er iemand enige suggestie hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik kan er niet tussenkomen met een keukenmesje :(

[ Voor 9% gewijzigd door Bloodhoundje op 01-10-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
DLP is een beetje brak om om te bouwen. Want bij een DLP beamer wordt sowieso al heel erg inefficient van het licht gebruikt gemaakt (kijk maar eens in je beamer, het licht moet waarschijnlijk door een heel klein gaatje de beamer in), en als je dan een alternatieve lamp erin zet houd je dus helemaal weinig licht over.

Een LCD beamer is wat dat betreft beter.

En in jouw geval zou je er het beste een UHP lamp in kunnen zetten, omdat die nog een aardige stoot licht geeft.

En dat glas kun je misschien wel met een flosdraadje ofzo lossnijden, want ik geloof dat hij (tenminste in mijn geval toen) met hittebestendige kit vastzit.

Good luck, en het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
ThinkPadd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 22:00:
DLP is een beetje brak om om te bouwen. Want bij een DLP beamer wordt sowieso al heel erg inefficient van het licht gebruikt gemaakt (kijk maar eens in je beamer, het licht moet waarschijnlijk door een heel klein gaatje de beamer in), en als je dan een alternatieve lamp erin zet houd je dus helemaal weinig licht over.

Een LCD beamer is wat dat betreft beter.

En in jouw geval zou je er het beste een UHP lamp in kunnen zetten, omdat die nog een aardige stoot licht geeft.

En dat glas kun je misschien wel met een flosdraadje ofzo lossnijden, want ik geloof dat hij (tenminste in mijn geval toen) met hittebestendige kit vastzit.

Good luck, en het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt d:)b
Flosdraad, dat is nog eens een goed idee! Daar had ik dus nog helemaal niet aan gedacht :9
Hoe zou het gaan als ik een Xenon lamp erin plaats? Ik heb een beetje rond georiënteerd over deze lampen en er wordt gesproken dat ze zeer goed werken. Alleen vraag ik me dan af hoe goed ik die focus weer krijg op het 1cm² brede staafje waar het licht in moet. Ik overweeg om de hals van de reflector voorzichtig onder water uit te schuren en dan genoeg ruimte te maken om de xenon lamp erin kwijt te kunnen. Het enige wat ik dan afvraag is hoe de lichtval is van een xenon lamp vs een UHP lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Vandaag een goede voortgang geboekt, zal binnekort wat foto's uploaden!

Die beamer is onwijs mooi in elkaar gestoken, ik heb de gehele HV driver van de lamp eruit gehaald en daarna was het een kwestie van 1 weerstandje prikken op 1 van de connectoren om het lamp OK signaal te versturen!

Heb nu een mooie lege ruimte waar straks de xenon driver in past.

Natuurlijk moest ik toen even testen of er beeld uitkwam, met een kleine witte led in de lenzen geschenen tot ik een goed punt vond en daarna met 1 oog de projectorlens ingekeken, ik zag een mooi klein schermpje met daarop het beeld dat ik verwachtte! Enige waarvan ik even schrok was dat ik in het midden van het beeld een soort bruinige vlek leek te zien. Maar ik denk dat dit komt door de witte led. Hopelijk is het geen verkleuring op het schermpje in de DLP beamer (het is en blijft een 10 jaar oude beamer he ;) )

So far so good so stay tuned! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Maar eens kijken of ik een sample kan aanvragen van dit mooie stuk techniek: http://www.alibaba.com/pr...Ballast_Suitable_for.html

220volt 50watt HID ballast voor Xenon lampen, Als ik deze kan samplen zou dit een ideale oplossing zijn voor veel mensen met een Xenon lamp in hun beamer. Scheelt een grote adapter voor de 6-8amp piek te leveren en natuurlijk ook weer ruimte. Als deze goed werkt zal ik alles in mijn beamer intern kunnen oplossen en dan hoef ik alleen nog even de schakeldraden te zoeken voor het lamp on/off signaal. Dan kan ik de beamer laten werken zoals die werkte met de oude UHP peer :9 .

p.s. Beetje stil dit topic. Ben ik de enige overlevende van het beamer ombouwen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een mooie 46" TV aan de muur hangen dus ik doe niks meer met beamers, maar voor support ben ik wel aanwezig :P

Er zijn volgens mij nog wel wat mensen mee bezig, maar die zijn niet zo actief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Dat verklaard waarom het hier zo stil is, hopelijk krijgen meer mensen de smaak weer te pakken in het beamer modificeren :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 12:46
Ik moet nog steeds een lamp regelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
Ik heb een beamer en een lamp alleen passen ze niet bij elkaar :P dus wacht ik nu even tot ik wat anders tegen kom :) Xenon vind ik stiekem toch te duur voor een oplossing waar weer een losse unit voor nodig is met voeding en ballast :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Wat is het type van je lamp en heb je er een fototje van? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
Noxious schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:01:
Wat is het type van je lamp en heb je er een fototje van? :P
Die dus.. ik ben dat dus niet @ marktplaats maar daar had ik hem wel vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06 21:29
Ik ben er ook mee bezig op het moment. Heb de reflector uit mijn Epson EMP-7250 al uitgekrabd. Nu is het al een paar dagen wachten op de Topspot 150w 4200k lamp die ik besteld heb..

Als ik er verder mee ben zal ik hier een verslagje posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Kosten van Xenon valt op zich wel mee hoor, ik heb de oude HV voeding uit mijn beamer gehaald en die bewaar ik (mocht ik ooit weer terug willen naar UHP lampen).

Wat ik nu heb betaald:

1x set Xenon lampen H7 6000k 55Watt : 84€ (Van een autoforum het laatste setje)
1x EVC --> VGA kabel voor mijn beamer zodat ik een vga aansluiting heb voor mijn PC: 7€ (Dealextreme)

Ik gebruik een computervoeding om het geheel te testen. Mocht dit alles naar behoren werken dan bestel ik de volgende voeding van ebay:
http://cgi.ebay.com/ws/eB...&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
Een 12V 10A voeding bedoeld voor LEDstrips maar natuurlijk ook vrij inzetbaar om mijn Xenon balast te voeden van de opstartstroom van 8A. Dit alles past in de overgehouden lege ruimte van mijn beamer door het weghalen van de oude HV voeding. (25$)

De Xenon lampen is een set van 2 lampen en 2 ballasten. Hiervan heeft een vriend van mij de andere lamp+balast gekocht, wat dus een prijs van 42€ draagt per persoon.

Totale kosten: 49€ exclusief de 12VDC 10A voeding die ik later bijbestel als het resultaat bevalt.

Mocht het resultaat niet bevallen dan kan ik altijd mijn xenon setje weer de deur uitdoen en alsnog een UHP lamp kopen van marktplaats oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
hmmm had via marktplaats een Xenon setje gescoord met een kapot lampje.. geen probleem natuurlijk aangezien ik er maar 1 nodig heb :p
Vanmorgen kwam de postbode het pakketje brengen en heb het meteen maar even ingebouwd :*)
Bij de advertentie stond niet zoveel en heb er verder ook niet naar gevraagt maar het gaat hier dus om een 8000K 35watt setje :') opzich komt er genoeg licht vanaf maar door de 8000K heb ik bijna geen geel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
:D 8000K is wat overdone ja, haha heb je er een foto van hoe het er uit ziet? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
Eh, kan ik vanavond wel even maken, het is nu te licht :P Ik snap het alleen niet helemaal, wit ziet er wel echt wit uit.. en zover ik weet is wit r+g+b :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
8000k is al aardig blauwachtig licht. 10.000 is al paars dus het kan wel kloppen wat jij zegt: blauw en rood gaan overheersen (paars) en groen (geel benodigd) blijft achter. Eigenlijk moet je niet hoger dan 6000k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
ja, ik weet dat 8000k naar blauw gaat, maar dan zou 'wit' toch ook blauw-ig moeten zijn :? Misschien is dat ook wel zo maar valt het niet op omdat ik geen #FFFFFF ernaast heb 8)7 (8>

[ Voor 32% gewijzigd door technocow op 12-10-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
ploatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.tomsmit.nl/beamer.jpg

Het lijkt wel 16 kleuren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326220

Heeft er iemand ervaring met een 'Infocus LP 435' ?
Ik bedoel ivm welke optocoupler ik dan zou moeten verbinden zodat de beamer denkt dat er wel een lamp aanwezig is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Even een kort berichtje:

Mijn beamer project is jammer genoeg spaak gelopen :( , had de lamp in de beamer zitten en de helderheid was top, en toen kwam een nare verassing:

De beamer vertoonde alle kleuren in geel/groen, door het aanpassen van het contrast versprong per klik de kleur naar een compleet ander spectrum. Ook was er op het scherm een hele grote bruinige vlek aanwezig.

Na nadere inspectie blijkt er een hap te zijn uit het rode kleurenspectrum. De groen gele kleuren zijn veroorzaakt door een defect in de aansturing. Dus niet meer te repareren. Als ik weer zin heb koop ik wel weer een 2dehands beamer maar ik hou het voorlopig voor gezien :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kick!

Ik ga weer eens wat proberen, ditmaal met LED :P

Ik heb nogsteeds die pricewatch: 3M MP7640i (SVGA, 350:1, 1200, LCD) staan, en hij was nog omgebouwd zodat hij zonder lamp wou starten.

Ik had een hele tijd geleden een dikke LED zaklamp gekocht bij DealExtreme: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16240

Die even provisorisch in de beamer gezet en het viel me dik mee, ik kon er prima Family Guy mee kijken in ieder geval :D _O_

Voordelen van LED:
  • Direct aan, niet eerst opwarmen
  • Goede witte lichtkleur
  • Makkelijker te koelen
  • Zuiniger
  • Minder vermogen, dus je hoeft niet een grote voeding te gebruiken zoals bij Xenon
Ik ga eens rondkijken voor een nog LED module :P

Ik heb nog geprobeerd om een foto te maken, maar mijn HTC Desire had er geen zin in, foto werd heel donker, was amper iets te zien. Beetje jammer :/

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2010 12:59 ]

• Michel5128
Hey allemaal,
het is alweer even geleden dat ik gepost heb en ook dat ik met mijn beamer bezig bent geweest. Bij deze wil ik toch nog even een verslagje maken over mijn project. Het gaat hier om een Epson EMP-7250 LCD beamer. Flink groot en zwaar ding maar desalniettemin prima geschikt om om te bouwen. :p

Dit is de originele reflector in de houder direct na het demonteren ervan:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/4r3x8i.jpg

Zoals je kunt zien was de lamp een beetje stuk. ;)
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/x1ynnt.jpg

Geen probleem, op www.n-joymusic.nl een Topspot 150w G12 lamp gekocht van 4200k. Wilde eerst een 5200k nemen omdat die 'witter' licht geeft maar ik las op verscheidene plekken dat deze groenig licht kan gaan geven na het kapot maken van het glazen omhulsel. Gebleken is dat 4200k prima volstaat. :)
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/av32uu.jpg

Hier heb ik het glas voorzichtig stuk geslagen en het lampje eruit gehaald.
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/rcq23k.jpg

Hier staat het gips te drogen met de nieuwe lamp in de reflector.
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/34xqq8p.jpg

Hier de testopstelling:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/1zf5dt.jpg

En het resultaat (helaas wat slechte fotokwaliteit):
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/e6reyw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/14uw2mv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/25snzux.jpg

Zoals je ziet kun je er prima een filmpje op kijken! Helaas toen ik hem op locatie wilde gebruiken was de lichtintensiteit veel te laag. Ik heb het idee dat er wat mis mee is door het vervoeren oid. Ik heb echter nog geen tijd gehad er weer naar te kijken... :( wordt vervolgd dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjuh28
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07 21:24

Adjuh28

2 1337 4 chaos

Hoi allemaal,
heb twee weken geleden een beamer gevonden ,dit bleek een hitachi ed-x12 te zijn helaas zat hier geen lamp meer bij.
http://www.aboutprojectors.com/Hitachi-ED-X12-projector.html

Ik heb dit topic altijd al redelijk gevolgd dus vond leek het me wel leuk om deze beamer ook om te bouwen.
(zeker als je kijkt wat een lampt voor deze beamer kost,voor een gratis beamer wilde ik geen 250 euro uitgeven O-) )

Als vervangende lamp had ik gekozen voor een halogeen lamp die een vermogen had van 250W bij 24V
net als die hitachi lamp.

http://nl.farnell.com/phi...gx5-3-24v-250w/dp/1303450

In de tijd dat ik moest wachten op lamp heb ik de beamet open gehad en de voeding + lamp beveiliging/aansturing ( hoe je dat ding ook noemt :P ) goed door gepluist.

(sorry de slechte foto's deze heb ik met mijn telefoon moeten nemen )

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgQqT3nOQI/AAAAAAAAABo/h0bRIpvCzkc/s576/P201110_16.120001.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgQtMBuM1I/AAAAAAAAAB8/uS77C64eKSo/s576/P201110_17.470002.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgQtXC6C_I/AAAAAAAAACA/c5i15rPfAo4/s576/P201110_17.470003.JPG

Daarna samen met een vriend de beveiliging gebypast door de middelste octokop kort te sluiten.
De beamer bleef draaien ook al zat er geen lamp in ,dus dat was een mooi resultaat.

Dus ik denk leg ik mijn telefoon zet de flits aan in de beamer doen en kijken of het er wel iets van beeld uit kwam. Dit was jammer genoeg niet dus moesten we de bovenste octokop ook kortsluiten.Toen was er beeld :Y

Lampen was ondertussen al binnen en sloten hem aan op de aansluiting van de normale beamerlamp.

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgQp3FOm8I/AAAAAAAAABk/IVdaiP4X__o/s576/P201110_10.430001.JPG

Hij ging aan ,ging gloeien ,........... en ging weer uit :F

Na enige tijd nog geprult te hebben met de beveiliging en de voeding hadden we het opgegeven.

Tijd voor een nieuwe aanpak. :Y) De lamp extern voeden
De volgende dag even thuis wat rond gezocht voor een voedinkje voor de lamp.

Na wat speur werk en wat spinnewebben,heb ik dit sgatje gevonde :P

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgQuwi09WI/AAAAAAAAACM/mQmVBxkpRXI/s576/P211110_12.240002.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgQvB-yuqI/AAAAAAAAACQ/Kp4fzZpMFPQ/s576/P211110_12.240003.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgQwgmJ3GI/AAAAAAAAACc/6FjX_0mF70U/s576/P211110_12.250001.JPG

goed voor zo 15 kg aan koper. O-)

Voor extra veiligheid de voeding op een aparte groep aangesloten en de voeding te verbinden met een schakelaar bestemd voor 10A.

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgKv1ZrnFI/AAAAAAAAABA/msTnvrxIb-k/s576/P211110_15.270001.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgKwxFHKhI/AAAAAAAAABM/VlyEs1mNy-A/s576/P211110_15.270003.JPG

Voor betere leef omstandigheden voor de lamp hebben we tussen de voeding en de lamp ook nog een 16A schakelaar gezet.

ook hebben we een pentium 2 omgebouw tot ophanging / koeling voor de lamp.

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgKxWCEOcI/AAAAAAAAABU/cstPEabWfQw/s576/P211110_15.270005.JPG

Na de koeler opmaat gezaagt te hebben,hebben we het geval in de beamer gezet.
Voor extra koeling hadden we er nog een fan er bovern geplaatst.

We zetten de beamer aan en lamp en het resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgKyKzTEYI/AAAAAAAAABY/qIUYKek69kQ/s576/P211110_15.510001.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_oXIyy0leRW4/TOgKyeOwPmI/AAAAAAAAABc/BrgSBYM2QSk/s576/P211110_15.510002.JPG

Daarna wou ik hem weer aanzetten en klapte de lamp :'(
ik maakte een stomme fout door eerst de lamp aan te zetten en daarna de voeding,hierdoor ging er een piek naar de lamp ,toen zei het lampje auw en ging uit.

Dus vandaag 2 lampjes besteld en hopelijk zullen deze dinsdag binnen zijn.

groetjes adjuh

[ Voor 22% gewijzigd door Adjuh28 op 20-11-2010 20:12 . Reden: foto's werkte niet ]

There are 10 kinds of people.Those who can read binary and those who can't. Is beamer reanimeren met een halogeen lampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Michel5128 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 13:57:
Hey allemaal,
het is alweer even geleden dat ik gepost heb en ook dat ik met mijn beamer bezig bent geweest. Bij deze wil ik toch nog even een verslagje maken over mijn project.
Ik denk dat je de lamp moet uitrichten terwijl hij aanstaat, dan kun je zien hoe het lichtbeeld veranderd.

Wel oppassen dat je geen schok krijgt, want er staat een redelijk hoge spanning op die lamp, en dat vind je hartje niet zo leuk denk ik :P

Adjuh28 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 20:02:
Hoi allemaal,
heb twee weken geleden een beamer gevonden ,dit bleek een hitachi ed-x12 te zijn helaas zat hier geen lamp meer bij.
http://www.aboutprojectors.com/Hitachi-ED-X12-projector.html

groetjes adjuh
WTF!?

Je zet een halogeen lamp van 24V op een aansluiting van de beamer die ongeveer een paar kilovolt kan leveren, en je verbaast je er over dat de lamp het niet doet :o ?

Ik denk dat je van geluk mag spreken dat je de glassplinters niet uit je netvlies hoefde te pulken :N

En waarom halogeen gebruiken? Die dingen worden pokkeheet, zuipen ontiegelijk veel stroom (waardoor je dus zo'n lompe transformator nodig hebt), en de lichtkleur is ontzettend geel.

Over m'n eigen projectje, ik heb dit besteld uit China :9

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.39959
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42746
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.39963
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12834

Dat ga ik in m'n beamer (3M MP7640i LCD beamer) vrotten en dan hoop ik dat er genoeg licht uit komt om hem goed te kunnen gebruiken. Ik heb alle errors (schakelaartje van lampkamer, optocoupler van voeding) al uitgeschakeld, en de originele hoogspanningsvoeding voor de originele lamp eruitgesloopt (was een losse module die met 2 stekkertjes vastzat), zodat ik daar mooi ruimte heb voor die LED driver.

I'll keep you updated :w

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2010 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjuh28
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07 21:24

Adjuh28

2 1337 4 chaos

hey thinkpad

heb alles zo veilig moeglijk proberen te doen gezien de omstandigheden :)

Die beamer geeft standaart ook 24v naar zijn orginele lamp dus zie het probleem niet ,daarnaast hebben ze allebei het zelfde vermogen .
Dus die voeding van die beamer zou er geen problemen mee moeten hebben .

Die LEDs leken me ook interessant maar wou daar eerst bij kijken hoe het bij andere mensen werkte :*)
hoe wil je die LED module gaan koelen ?

groetjes adjuh

There are 10 kinds of people.Those who can read binary and those who can't. Is beamer reanimeren met een halogeen lampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
ThinkPadd schreef op zondag 21 november 2010 @ 00:48:
[...]

Ik denk dat je de lamp moet uitrichten terwijl hij aanstaat, dan kun je zien hoe het lichtbeeld veranderd.

Wel oppassen dat je geen schok krijgt, want er staat een redelijk hoge spanning op die lamp, en dat vind je hartje niet zo leuk denk ik :P

Ik had m al een keer verplaatst. Had hem er dieper ingezet en het werd een stuk beter. Dieper dan dit kan hij echter niet aangezien het bolletje al bijna tegen de opening in de reflector zit. Er zit wel wat aanslag in het glaasje van de lamp, misschien dat dit er iets mee te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het lampje moet volgens mij ook niet helemaal naar achter, volgens mij zitten ze origineel ongeveer halverwege, en dan nog een klein stukje naar achteren.

En die aanslag verminderd natuurlijk wel de lichtopbrengst, dus je zou kunnen kijken of je dat schoon zou kunnen maken (misschien met stukje keukenpapier + Glassex ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:34
Mijn beamer doet het nog steeds op de originele lamp, maar ik ben ook al een jaar aan het orienteren op een goed alternatief als de lamp het begeeft.
Laatst zag ik van die 100watt leds. Als je er daar 2 van doet en die direct op door een prisma laat schijnen krijg je een gecombineerde bundel. Daarna een lens ervoor en je hebt een mooie beam, right?

code:
1
2
3
4
5
6
         prisma
 led -->/_\<-- led
         =               <-- lens
         |
         v
          licht bundel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zal vast wel lukken, maar volgens kan je dat nooit kwijt in je beamer :P

Ik heb vandaag trouwens mijn bestelling van Dealextreme ontvangen, maar die knuppels hebben de verkeerde LED verzonden. Ik had een 30W model besteld, maar heb een miezerig 10W powerledje ontvangen.

Wordt vervolgd dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim007
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02-2024
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 21:27:
Zal vast wel lukken, maar volgens kan je dat nooit kwijt in je beamer :P

Ik heb vandaag trouwens mijn bestelling van Dealextreme ontvangen, maar die knuppels hebben de verkeerde LED verzonden. Ik had een 30W model besteld, maar heb een miezerig 10W powerledje ontvangen.

Wordt vervolgd dus...
Hoelang zou je nog moeten wachten op je nieuwe 30W led?
Hoe ga je deze trouwens koelen?

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb hem vandaag op eBay besteld, als ik moet wachten op die lui van Dealextreme dan praten we al over 2011 denk ik :+

Ik hoop dat deze (komt ook uit Hongkong) er met een week of 2 a 3 is.

Ik ben nu bezig om de originele lamphouder (plastic framepje) passend te maken zodat de lens + reflector + koelblok e.d. erin past.

Heb ook al even geprobeerd met de 10W LED, en dan krijg ik er wel beeld uit, maar daar heb je alleen wat aan als je het beeld klein houdt (max 50cm ofzo) en in een totaal donkere kamer. In een verlichte kamer en met groot beeld is er niks mee te beginnen.

Oh en koeling, ik heb een dik aluminium koelblok van een S478 P4 koeler die ik op maat heb gezaagd tot een blok die mooi in de lamphouder past. De koeling komt wel goed want in de lampruimte zit oorspronkelijk al een fan die de 150W UHP lamp moet koelen, en ik ga het koelblok zo plaatsen dat de luchtstroom door het koelblok heen stroomt (langs de vinnen).

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim007
let wel op, 2400mA is het absolute maximum van stroom volgens de datasheet: http://files.hueyjann.tw/vip/HPR40E-19K30xWx.pdf

beter een beetje minder door sturen ;)

Met die lens die je besteld hebt, hoe wordt je licht gebundeld? is het aanvaardbaar om te gebruiken in een dlp beamer?

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik gebruik deze voeding: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42746 en die kan max 2000mA leveren dus die stroom komt wel goed ;)

Mijn lens bundelt het licht, maar de bundel is alsnog aardig groot. Ik heb als ik met de LED in m'n hand een meter van de muur sta ongeveer een vlek van 1 x 1 meter op de muur, dus dat is aardig groot :P

Voor DLP heb je daar niet zoveel aan, want ik ken die LP530 en daar is het gaatje echt heel klein (1x 1 cm ofzo?) dus dat wordt heel lastig om daar een bruikbare hoeveelheid licht uit te krijgen.

Ik weet dat het niet aantrekkelijk klinkt, maar ik denk dat je die LP530 beter aan de kant kunt gooien (of verkopen) en dan gaan zoeken naar een LCD beamer ipv DLP. Bij LCD heb je een veel grotere lichtopening en is het dus ook makkelijker om er een beetje een bruikbaar beeld uit te krijgen.

Ik zal binnenkort eens wat foto's maken hoe het er nu bij ligt, is wel leuk voor jullie denk ik :)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2010 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim007
ThinkPadd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 23:42:

Voor DLP heb je daar niet zoveel aan, want ik ken die LP530 en daar is het gaatje echt heel klein (1x 1 cm ofzo?) dus dat wordt heel lastig om daar een bruikbare hoeveelheid licht uit te krijgen.
klein is het zeker en vast, maar moeilijk gaat ook...
Wil het zeker geprobeerd hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-07 00:58
Michel5128 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 13:57:
Hey allemaal,
het is alweer even geleden dat ik gepost heb en ook dat ik met mijn beamer bezig bent geweest. Bij deze wil ik toch nog even een verslagje maken over mijn project. Het gaat hier om een Epson EMP-7250 LCD beamer. Flink groot en zwaar ding maar desalniettemin prima geschikt om om te bouwen. :p

Zoals je ziet kun je er prima een filmpje op kijken! Helaas toen ik hem op locatie wilde gebruiken was de lichtintensiteit veel te laag. Ik heb het idee dat er wat mis mee is door het vervoeren oid. Ik heb echter nog geen tijd gehad er weer naar te kijken... :( wordt vervolgd dus!
dus heb je nou de reflector voorzichtig kapot geslagen en daar een nieuwe lamp in geschoven, of heb je de lamp in '' de lamp'' verangen?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Ik heb een nieuwe lamp in de reflector gezet, net zoals je dat bij de xenon zou doen. Die Topspot lampen zijn echter te groot om in de opening van de reflector te passen dus moet je het buitenste glaasje van die lamp er af halen. Zoals je op de foto ziet hoe je dan het binnenste glazen bolletje van de lamp over.

Heb mijn beamer gisteren toevallig ook weer open gehaald om te kijken waarom de lichtintensiteit ineens zo laag was. De exacte oorzaak weet ik nog steeds niet maar ik vermoed dat hij niet goed in het brandpunt van de lamp zit en daarom opnieuw vastgemaakt moet worden. De houder met lamp staat nu aangesloten buiten de behuizing zodat ik op de muur kan zien of hij ongeveer goed zit. Na een paar keer eraan proberen wil de lamp ineens niet meer aan... Je ziet in het glazen bolletje van de lamp dat er stroom loopt maar hij wil niet meer ontbranden..

Misschien dat op een of andere manier het gas eruit is? ;(

Ben trouwens wel heel benieuwd naar die LED lamp van Thinkpad!

[ Voor 3% gewijzigd door Michel5128 op 14-12-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je niet toevallig kortsluiting tussen de pinnen van je lamp? Dat had ik bij m'n Xenon setje ook, maar dan in de kabels. Zat een kleine beschadiging in de kabels naar de lamp, en daar sprongen de vonken ook over naar de andere kabel :o

Ik ben zelf ook heel benieuwd naar die 30W LED, heb hem nu besteld op eBay, en nu is het wachten :|

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2010 22:52 ]

• Michel5128
Okee de lamp gaat weer aan, het was een probleem met de stekker... Alleen nu de lamp opnieuw in de reflector vastgemaakt zit is het beeld niet beter. Het valt me nu eigenlijk pas op dat ik alleen 'zwart' beeld heb. Ook het menu verschijnt niet meer ook al is de kamer nog zo donker.

Mijn probleem ligt duidelijk ergens anders. Nu zat ik te denken, zouden de LCD's kapot gegaan zijn door het vervoer van de beamer? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Werkt je hack nog wel? (Kortsluiten van optocouplers)

Probeer het anders eens met een andere (felle) lamp.

Kan best dat je beamer gewoon is overleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

Ik ben zelf ook heel benieuwd naar die 30W LED, heb hem nu besteld op eBay, en nu is het wachten
Ik heb een 30 watt led in mijn beamer gehad maar dat gaf te weinig licht.

De beamer is een MP7750 van 3M. Dat is een lcd beamer.
En dit is de led http://www.samenkopen.net/action_product/641586/386799

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Interessant, heb je misschien foto's van hoe je het erin hebt gebouwd e.d. ?

En gebruik(te) je ook een lens voor de LED eigenlijk? Want die LED's hebben zonder lens een extreem wijde bundel, volgens de eBay pagina heeft de mijne een bundel van 140 graden. Als je dus geen lens en reflector gebruikt raak je veel licht kwijt via de zijkanten.

[ Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had hem alleen erin geplaatst om te testen,dus zonder lens of reflector.
Toen had ik op ong 1 mtr redelijk goed beeld. Maar wel weinig licht.

De houder voor de orginele lamp had ik eruit gehaald en de schakelaar overbrugt om een foutmelding te voorkomen.

De led zit op een koelblok van een pentium 1 koeler (kan ook een 486 koeler zijn geweest). Die past nl precies in de beamer. Omdat er in de beamer een fan zit wordt alles goed gekoeld.

Ik zal van de week nog eens testen met een lens en reflector en zal dan wat foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag de 30W LED ontvangen.

Heb hem even getest op m'n labvoeding afgeregeld op 15V en 2,1A maar omdat de LED op een spanning tussen 16 en 18V werkt krijg ik er maar de helft aan licht uit (hij trekt nu 1A op 15V, wat neer komt op 15W). M'n labvoeding gaat helaas maar tot 15V.

Ik hoop dat de AC driver van DX ook vlot binnenkomt.

Ik ben nu bezig om de LED vast te maken op het koelblok.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
ThinkPadd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 17:59:
Werkt je hack nog wel? (Kortsluiten van optocouplers)

Probeer het anders eens met een andere (felle) lamp.

Kan best dat je beamer gewoon is overleden
Ik heb geen hack nodig omdat ik een Topspot lamp gebruik i.c.m. de originele voeding.

Update: zojuist de LCD's losgekoppeld van de printplaat en de beamer aangezet. Resultaat: een mooie witte projectie op de muur. Ik concludeer hieruit dat mijn LCD's zijn overleden. Dit betekent voor mij het einde van het project met deze beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

testje gedaan met een reflector.
De reflector is een GU10 halogeenspotje die ik doorgezaagd heb.

Afbeeldingslocatie: http://dropbox.com/u/1564167/halogeen_gezaagd.jpg

Zo ligt de reflector op de 30watt powerled:

Afbeeldingslocatie: http://dropbox.com/u/1564167/led_reflector.jpg

En dan krijg ik dit beeld op 1,5 mtr afstand op een witte muur:

Afbeeldingslocatie: http://dropbox.com/u/1564167/1_5mtr_beeld.jpg

Dat beeld is goed maar je zal niet echt met dicht geknepen ogen kijken.

Nu het beeld op ongeveer 3mtr afstand:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1564167/3mtr_beeld.jpg

En weg is de lichtsterkte :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Michel5128 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:12:
[...]

Ik heb geen hack nodig omdat ik een Topspot lamp gebruik i.c.m. de originele voeding.

Update: zojuist de LCD's losgekoppeld van de printplaat en de beamer aangezet. Resultaat: een mooie witte projectie op de muur. Ik concludeer hieruit dat mijn LCD's zijn overleden. Dit betekent voor mij het einde van het project met deze beamer.
Kijken voor een andere beamer met defecte lamp op Marktplaats / Tweakers V&A ?
Anoniem: 73026 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:37:
testje gedaan met een reflector.
De reflector is een GU10 halogeenspotje die ik doorgezaagd heb.

[afbeelding]

Zo ligt de reflector op de 30watt powerled:

[afbeelding]

En dan krijg ik dit beeld op 1,5 mtr afstand op een witte muur:

[afbeelding]

Dat beeld is goed maar je zal niet echt met dicht geknepen ogen kijken.

Nu het beeld op ongeveer 3mtr afstand:

[afbeelding]

En weg is de lichtsterkte :(
toon volledige bericht
Je zou het nog kunnen proberen met een lens ervoor: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12834

Bij mijn LED zitten de LED's wel verder uitelkaar dan bij de jouwe zie ik. Mijn LED: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_39959_1.jpg

30 puntjes, dus ze zijn 1W per stuk.

Hoe heb je dat glas zo netjes gesneden trouwens?
En wat voor voeding gebruik je voor je lamp?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zo'n lens nog in een overhead projector zitten. Die zal ik eens voor de reflector plaatsen.

Ik had bij die led ook een AC driver erbij gekocht:
http://www.samenkopen.net/action_product/641586/163591

Het snijden is vrij simpel (maar ik slijp ook wel eens half edelstenen zoals amethist enzo) .

Het glas heb ik gezaagd met een diamant schijfje die je op je dremel kan zetten. Dat schijfje is bij bijna elke bouwmarkt te krijgen.

Je moet de schijf wel continu nat houden (druppelen met water).
Omdat ik een dremel op accu heb kon ik dat mooi onder de waterkraan doen.

Absoluut nooit doen met een 220 volt dremel!! levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blokker1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 09:33
ze hebben nu reflectors voor die leds
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.39963
gr blokker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klopt, die heb ik ook besteld destijds :)

Stelt niet heel veel voor trouwens, lullig plastic dingetje met wat reflecterend materiaal (wat er makkelijk af schilfert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blokker1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 09:33
Oke, heb hem ook besteld maar nog niet binnen.
niet te veel van voorstellen dus.
gr blokker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee precies.

Waar ik trouwens ook mee zit is hoe ik de lens erop moet monteren. Ik heb hem nu gewoon met plakband aan de randen vastzitten erop, maar dat is niet helemaal de bedoeling.

Ik vraag me dan ook af hoe die lui dat hebben bedacht, want ik zie nergens vooorbeelden van zo'n reflector met een lens erop :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Het lijkt mij ook wel leuk om een beamer om te bouwen naar een goedkopere lamp, alleen ik weet niet waar ik moet beginnen.

Bijvoorbeeld de lampkeuze, welke keuzes heb je allemaal? Ik lees xenon, LED en halogeen. Nog meer? Wat is de beste optie qua lichtopbrengst? En wat qua prijs? Xenon haalt blijkbaar bij lange na de lichtopbrengst van een originele lamp niet? LED zeker ook niet?

En bij het uitzoeken van een beamer, waar moet ik dan allemaal op letten? Het liefst wil ik toch wel (minstens) 1080p hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Halogeen is crap, verkeerde lichttemperatuur (veel te geel licht) en lichtopbrengst is niet hoog genoeg.
LED heeft goede lichtkleur (helderwit) en is erg fel als je zo'n dikke powerled (30W, 50W, of zelfs 100W) neemt.
Xenon heeft ook goede lichttemperatuur als je de 5500 / 6000k versie neemt, komt ook een goede stoot licht vanaf.

Halogeen valt dus sowieso af. En qua prijs zitten Xenon en LED redelijk dichtbij elkaar.

Bij het uitzoeken van een beamer zou ik persoonlijk voor een LCD beamer gaan (met 3 LCD paneeltjes binnenin). Je komt ook in grote aantallen DLP beamers tegen, maar die zijn moeilijker om te bouwen (om later een goede lichtopbrengst te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim007
ik heb nu de led van dx ontvangen, lekker felle led, echter is dat licht zowat heel verspreid(ook met de reflector van dx)

aangezien ik een dlp projector heb moet dat licht door een kleine opening :s, bestaan er zo langen waarvan het brandpunt redelijk dicht bij de lens ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb vandaag de LED voeding ontvangen, gelijk even snel getest en werkt zo te zien prima.

Heb het helaas hartstikke druk op dit moment dus updates komen binnenkort wel (foto's van hoe de projectie er nu uit ziet e.d.)

To be continued....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Vandaag een beamer ontvangen die ik bij V&A had zien staan. Het is een Toshiba TLP-T60M LCD met een 165W UHP (AC) lamp.

Beschreven was het volgende probleem:
Volgens de reparateur is de lamp defect. De beamer gaat nog wel aan. na enige tijd gaat de lamp led knipperen en worden de lamp en "on" led rood.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/313067.big.jpg

Dacht dat dit makkelijk opgelost zou zijn. Ik had namelijk nog een gemodde lamp liggen uit mijn vorige project, de beamer met kapotte LCD's. Dus ik de lamp erin, doet niets. Lamp uit de Toshiba getest in de andere beamer en deze blijkt gewoon te werken! Het probleem moet dus ergens anders in zitten. Heb toen de ballast print los gehaald en de optocouplers doorverbonden. Heb ze een voor een allemaal gehad, dit gaf echter geen effect behalve dat de lamp led soms niet gaat knipperen tussendoor maar direct op rood springt. Zie verder ook geen slechte elco's oid op de voedingsprint.

Iemand misschien nog ideeën wat het zou kunnen zijn? Zou graag de originele lamp weer werkend krijgen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Goeie vraag...

Ik denk dat het ergens in het elektrisch circuit fout gaat.

Je kunt het beter op www.circuitsonline.net proberen denk ik, daar zitten de echte techneuten qua elektronica.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2011 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Haha en ik ben ook weer deels van de partij. Ik heb toevallig ook een Toshiba beamer bemachtigd, ik heb hier de TDP-B3. Ik loop alleen op een ander punt vast:

Oude lamp is defect, je kan zien dat de beamer enkele pogingen waagt om hem in te schakelen en daarna opgeeft.
De beamer gaat dus wel "aan" maar ik heb geen beeld. Ook niet als ik er met een zaklamp in schijn en in de lens kijk (alleen zwakjes licht te zien geen beeldvorming). Nu probeer ik dus uit te vinden welke opto ik moet hebben. Maar er is echt nergens informatie te vinden over de voeding. Ik heb de opto op de HV voeding van de lamp doorverbonden wat resulteert dat de lamp 1 startpoging doet en daarna niet meer opnieuw probeert (lijkt me een lamp-ok signaal). (Anders blijft die het opnieuw proberen.) Maar met mijn xenon lamp voor de kleurenschijf zie ik wel licht door de lens. Maar geen beeld. Op 1 of andere manier wil de beamer nog steeds niet geheel inschakelen. De fans gaan na enkele seconden wel harder draaien voor de koeling, maar het beeld blijft hetzelfde. Alleen bij inschakelen zie je heel kort even het beeld ietsje feller zijn en dan weer dempen.

Heeft iemand misschien al eerder met deze beamer gewerkt? Ik ben erachter dat een InFocus P335 zeer waarschijnlijk hetzelfde powerboard gebruikt als mijn beamer. Typenummer van het powerboard is P/N 510-1430-04 REV.01

Foto's volgen later vanavond

edit:

En de fototjes:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2iqo8qw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/29cxeo4.jpg

heb nummer 1 doorverbonden. nummer 2 heb ik geprobeerd maar dit maakte geen verschil en nummer 3 is van de voeding zelf. Ik heb fotos gezien waarin deze was weggebrand nadat die slechter schakelde dus die zal het zeker weten niet zijn. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bloodhoundje op 21-01-2011 17:17 . Reden: Foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Michel5128 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:51:
Vandaag een beamer ontvangen die ik bij V&A had zien staan. Het is een Toshiba TLP-T60M LCD met een 165W UHP (AC) lamp.

Beschreven was het volgende probleem:
Volgens de reparateur is de lamp defect. De beamer gaat nog wel aan. na enige tijd gaat de lamp led knipperen en worden de lamp en "on" led rood.

[afbeelding]

Dacht dat dit makkelijk opgelost zou zijn. Ik had namelijk nog een gemodde lamp liggen uit mijn vorige project, de beamer met kapotte LCD's. Dus ik de lamp erin, doet niets. Lamp uit de Toshiba getest in de andere beamer en deze blijkt gewoon te werken! Het probleem moet dus ergens anders in zitten. Heb toen de ballast print los gehaald en de optocouplers doorverbonden. Heb ze een voor een allemaal gehad, dit gaf echter geen effect behalve dat de lamp led soms niet gaat knipperen tussendoor maar direct op rood springt. Zie verder ook geen slechte elco's oid op de voedingsprint.

Iemand misschien nog ideeën wat het zou kunnen zijn? Zou graag de originele lamp weer werkend krijgen. :*)
toon volledige bericht
Gebruik je wel een UHP lamp van hetzelfde Wattage als de oude die erin zat? met een lager wattage start de lamp dacht ik wel, maar dit is slecht voor zowel de lamp als driver. Met een te hoog wattage kan de lamp niet starten.
Als de lamp erin zit, doet hij echt niets niets? Of hoor je hem wel een startpoging wagen + zie je in de lamp zachtjes blauwe vonkjes tijden de startpoging?
Als je niets hoort controleer dan of de driver enige brandplekken vertoond.

edit:

Je kan ook nog controleren of er niet ergens een schakelaartje zit die controleert of de behuizing dicht is, bij Toshiba beamers is dit vaak het geval, de beamer zal dan ook geen startpogingen ondernemen!

[ Voor 6% gewijzigd door Bloodhoundje op 22-01-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat schakelaartje hebben volgens mij bijna alle beamers.

Ik zal een andere keer even naar de foto's kijken, zit nu op m'n telefoon en dan wil dat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Het is ietswat lage kwaliteit, maar ik heb zonet even een led geprikt bij de optocoupler die in de UHP driver schakelt:
YouTube: Test toshiba tdp-b3

Zichtbaar is dat er communicatie tussen het mainboard verloopt en de UHP driver, er wordt data verzonden op het moment dat de led brand. Afhankelijk van de data probeert de UHP driver lang of kort de lamp te starten. De terugkoppel heb ik nog niet bekeken.

Ik vraag me af of dit protocol uit te lezen is, ik heb geprobeerd het signaal terug te echoen, echter werkt dit niet. Hierop krijg ik een leuke piep te horen uit te voeding :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hmmm mijn kennis gaat ook maar tot een beperkte hoogte, en als je alle optocouplers al geprobeerd hebt weet ik het eigenlijk ook niet :-(

Heb je trouwens nog gekeken naar schakelaars bij het lamp afdekkapje ofzo? Want dat werd hierboven aan je gevraagd maar je hebt er nog niet op gereageerd :P

Update over mijn beamer, ik heb de voeding nu netjes weggewerkt in de beamer, op de plek waar eerst de originele hoogspannings voeding voor de lamp zat. Deze bleek met een stekker vast te zitten aan het moederbord, en kon ik dus eenvoudig lospluggen.

Helaas is de 30W LED toch niet fel genoeg :-( Ik krijg het niet goed op de foto, anders had ik even een fototje geschoten. Als ik de beamer op de grond zet en op m'n witte plafond projecteer is het nog behoorlijk goed te kijken, maar als ik hem op m'n witte rolgordijn laat projecten van een meter of 3 afstand is het al te donker om goed te kunnen kijken.

Erg jammer. Misschien dat ik hem binnenkort nog even helemaal openmaak, en dan kijk of ik misschien wat kan wijzigen aan het lichtkanaal. Ik heb dat al een keer eerder gedaan om alles vanbinnen stofvrij te maken, en toen zag ik dat er behoorlijk wat lensjes, glazen paneeltjes e.d. in zaten. Misschien dat ik daar een of meerdere weg van kan halen zodat er minder licht verloren gaat. Als ik de lamp namelijk buiten de beamer laat schijnen komt er een behoorlijke stoot licht uit wat mijn kamer bijna tot daglicht niveau verlicht 8)

Er bestaan wel echte LED beamers, zoek maar eens op "Dell LED projector" op eBay, dan vind je filmpjes van een beamer zo groot als een broodtrommel waar een zeer helder beeld uitkomt, powered by led verlichting :P

[ Voor 63% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2011 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Die echte led beamers gebruiken een aangepaste versie van de huidige DLP techniek. In plaats van het kleurenwiel zijn er gewoon RGB led modules in geplaatst die de functie overnemen. Hierdoor gaat er zo min mogelijk licht verloren ;).

Ik lijk gewoon heel veel pech te hebben met elke poging die ik waag met een diy beamer :( Mijn vorige beamer had een defect kleurenwiel waardoor ik geel/groen beeld had. Deze beamer lijkt nu op te starten, maar ik denk dat de DLP chip is overleden. Ik krijg gewoon geen beeld. Als ik in de lens kijk zie ik de rasters van het scherm. maar het is geheel leeg. geen kleur. lijkt gedimd wit licht. Ook als ik er iets op aansluit of op een menu keuze druk gebeurd er helemaal niets :( .

Kan ook al niet aan een servicemanual komen om te controleren wat er mis is, heb die van een Toshiba TDP-B1/3 nodig of een InFocus LP335. Dus mocht iemand er 1tje hebben slingeren.... 8)7

edit:

Schakelaartje werd niet aan mij gevraagd, ik gaf die tip ;) . In mijn beamer heb ik die schakelaar allang doorverbonden liggen :>

[ Voor 7% gewijzigd door Bloodhoundje op 23-01-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Technokiddy schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:50:
[...]

Gebruik je wel een UHP lamp van hetzelfde Wattage als de oude die erin zat? met een lager wattage start de lamp dacht ik wel, maar dit is slecht voor zowel de lamp als driver. Met een te hoog wattage kan de lamp niet starten.
Als de lamp erin zit, doet hij echt niets niets? Of hoor je hem wel een startpoging wagen + zie je in de lamp zachtjes blauwe vonkjes tijden de startpoging?
Als je niets hoort controleer dan of de driver enige brandplekken vertoond.

edit:

Je kan ook nog controleren of er niet ergens een schakelaartje zit die controleert of de behuizing dicht is, bij Toshiba beamers is dit vaak het geval, de beamer zal dan ook geen startpogingen ondernemen!
Het is de originele (werkende) lamp die er nu in zit, dus met het juiste vermogen. Er worden geen startpogingen gedaan. Ballast print had inderdaad een doorgefikte smoorspoel. (denk tenminste dat het een smoorspoel is ;) ) Heb er 1 winding af gehaald en weer vast gesoldeerd maar dit gaf geen resultaat. Waarschijnlijk is er meer stuk.

Lampkapje is het zeker niet want die zit er op. Als ik hem er af haal geeft de beamer een andere melding. Heb inmiddels wel de optocoupler gevonden van het lamp-ok signaal. Alleen hier heb ik eigenlijk niks aan want dat doet de beamer zeker geen startpogingen meer. :9

Heb trouwens een topic op circuitsonline.net gestart, alleen nog geen reacties. :( Hopelijk kunnen ze me daar helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Michel5128 op 24-01-2011 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Kan je enkele foto's posten van je lampdriver? boven/onderkant, dan kunnen wij meekijken naar eventuele defecten. Controleer ook de hoofdvoeding van de beamer op brandplekken.

De lampdriver krijgt een DC spanning van rond de 300v dacht ik, dus dit zou je ook altijd nog met een multimeter kunnen controleren om te zien of er uberhaupt spanning op staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 11:41

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Technokiddy schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:57:
Die echte led beamers gebruiken een aangepaste versie van de huidige DLP techniek. In plaats van het kleurenwiel zijn er gewoon RGB led modules in geplaatst die de functie overnemen. Hierdoor gaat er zo min mogelijk licht verloren ;).

Ik lijk gewoon heel veel pech te hebben met elke poging die ik waag met een diy beamer :( Mijn vorige beamer had een defect kleurenwiel waardoor ik geel/groen beeld had. Deze beamer lijkt nu op te starten, maar ik denk dat de DLP chip is overleden. Ik krijg gewoon geen beeld. Als ik in de lens kijk zie ik de rasters van het scherm. maar het is geheel leeg. geen kleur. lijkt gedimd wit licht. Ook als ik er iets op aansluit of op een menu keuze druk gebeurd er helemaal niets :( .

Kan ook al niet aan een servicemanual komen om te controleren wat er mis is, heb die van een Toshiba TDP-B1/3 nodig of een InFocus LP335. Dus mocht iemand er 1tje hebben slingeren.... 8)7

edit:

Schakelaartje werd niet aan mij gevraagd, ik gaf die tip ;) . In mijn beamer heb ik die schakelaar allang doorverbonden liggen :>
Ik ben ook op zoek naar een service manual (voor mijn Hitachi CP-X260). Net als die van jouw staat er een service manual op nodevice.com.... tegen betaling. Misschien als er nog mensen een manual van daar willen kunnen we een dag-account kopen. 8 euro voor 1 manual is anders wat zonde...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
CopperCAT schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:21:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een service manual (voor mijn Hitachi CP-X260). Net als die van jouw staat er een service manual op nodevice.com.... tegen betaling. Misschien als er nog mensen een manual van daar willen kunnen we een dag-account kopen. 8 euro voor 1 manual is anders wat zonde...
http://www.bugmenot.com/view/nodevice.com? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Deze werken niet (al geprobeerd :) ). Accounts zijn maar geldig voor beperkt aantal dagen en met gelimiteerd aantal downloads per dag

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Technokiddy schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:23:
Kan je enkele foto's posten van je lampdriver? boven/onderkant, dan kunnen wij meekijken naar eventuele defecten. Controleer ook de hoofdvoeding van de beamer op brandplekken.

De lampdriver krijgt een DC spanning van rond de 300v dacht ik, dus dit zou je ook altijd nog met een multimeter kunnen controleren om te zien of er uberhaupt spanning op staat :)
Heb wat foto's gemaakt. Check aub even het Circuitsonline forum (http://www.circuitsonline.net/forum/view/91739).

Die voedingsspanning had ik inderdaad al gecontroleerd. Deze gaf iets van 320 of 325v, lijkt me in orde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
en toen was Technokiddy ook weer terug in de strijd >:)

Heb voor 35€ een Panasonic HD Ready LCD beamer op de kop weten te tikken. Lamp defect, heb de opto's al gevonden en als ik de lens inkijk zie ik op het scherm "Replace Bulb" aangegeven, Ik kan het menu etc inkomen. Dus nu moet ik een feller licht hebben om alles goed te kunnen lezen en de lamp timer te resetten.

Klein vraagje, hoe krijgen sommige van jullie die reflector zo netjes afgezaagd? Ik moet van de reflector een stuk van de achterkant afzagen zodat ik daar de xenonlamp door naar binnen kan laten lopen, maar ik krijg die dingen niet gezaagd. Wat gebruiken jullie hier zoal voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Helemaal overheen gelezen, dank Thinkpad! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Hier ook nog even een laatste update van mijn kant. Heb inmiddels de eilandjes van de spoel op de ballast netjes opnieuw gesoldeerd en de beamer is weer helemaal in orde! De behuizing zit weer netjes in elkaar en inmiddels heeft hij al meer dan 2 uur gespeeld met de originele lamp. Helaas heb ik bij het onderzoeken de lampteller gereset, dus ik weet niet hoeveel uren de lamp nog te gaan heeft.

Heb de instelling nu trouwens op eco-mode staan. Dan werkt de lamp op 135watt ipv 165. Qua lichtopbrengst zie je het verschil bijna niet maar de fans zijn dan wel een stuk stiller! 8)

Ik denk dat ik van geluk mag spreken dat de originele lamp nog goed was, zodat het ombouwen (nog) niet nodig is geweest. Ben erg bij met mijn nieuwe aanwinst, dus voorlopig zal er geen nieuw project meer komen. :9~

Iedereen erg bedankt voor de hulp en reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Top om te horen!

Ik ben nu bezig een manier te vinden om de hals iets uit te vijlen van binnen, ik heb mijn xenonlamp al ietsje aangepast, maar de hals van de reflector loopt ietsje smaller op het einde. Hierdoor past de xenonbuis er net niet doorheen :( . Dus nu eens uitvinden wat de beste mogelijkheid is om te schuren, ik ga denk ik vanavond/morgen een gok wagen met mijn dremel+een metalen schuurkop. En dan het geheel onder water proberen te schuren :) .

[edit]
Ben op dit moment ook aan het proberen de voet van de xenonbuis in te korten, hij is niet iets te lang. Als ik hem ingekort krijg kan ik de lamp in de originele behuizing plaatsen :o

[ Voor 17% gewijzigd door Bloodhoundje op 01-02-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
update van mijn kant:

Beamer werkt, heb de xenonlamp in de originele reflector zitten en mijn focuspunt lijkt goed te zijn. Jammer genoeg is een deel van de reflectieve coating van mijn huidige reflector missend. (kleine stukjes afgebladerd). Maar ik heb beeld. De projectie is nog niet supersterk. maar dit was met alleen blauw beeld. Als ik de andere kleuren erbij heb denk ik dat ik een beter resultaat haal. Ook Kan ik de lamp misschien nog ietsje beter uitrichten. Maar dat zal nog wel even tijd kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Wordt dus toch beter de lamp uitrichten. Ik kan in een pikdonkere kamer beeld zien. Maar het is te zwak om fijn naar te kunnen kijken. Ik denk dat de lamp verder in de lens moet zitten voor een beter focuspunt. Dus morgen maar verder expirimenteren. En desnoods de achterkant afzagen/vijlen zodat ik de lamp dieper in de beamer kwijt kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Morgen weer verder testen. Mijn focuspunt ligt 2mm verder dan waar ik nu zit. Dit kan veel verschil maken in. Lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand nog op zoek naar een cheapo beamertje?

V&A aangeboden: Toshiba TDP-S25

(Niet mijn advertentie ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Denk niet echt geschikt voor ombouw aangezien het een DLP model is met een 180watt lamp. Ook de 800x600 resolutie is niet echt om over naar huis te schrijven. Maar voor wie er op wil gokken dat de originele lamp nog even mee gaat wel een leuk aanbod. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
eeeen mijn beamer is functionerend! :) . Lamp is zo perfect mogelijk uitgericht, voeding van de xenon wordt getriggerd als de beamer aan en uitgaat. Nu moet ik alleen nog een kleine 10m vga kabel maken of een dvi kabeltje kopen >:) .

Ik zal binnekort even foto's posten van het resultaat. De opbrengst valt btw wel tegen. Met een 55watt xenon kan ik mooi browsen etc. maar het niet niet helder genoeg om lekker een filmpje op te kijken. Daar is het toch net allemaal wat te donker voor.

Ik heb wel zitten brainstormen, misschien xtje een full overhaul te doen. 3x 30watt leds halen in de kleuren RGB. die achter bijbehorende lcd displays plaatsen en dan testen wat het resultaat is :9

Maar dat is voor latere zorg. Eerst maar eens kijken hoelang de beamer het nu volhoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat van die RGB LED's is wel een ziek plan >:)

Hoe heb je dat opgelost met dat triggeren van je Xenon voeding? Iets met een relais gekoppeld aan optocoupler ofzo? Ik heb in mijn beamer de LED voeding gekoppeld aan de voedingsschakelaar. Die schakelaar zet spanning op de beamer, maar dan gaat m'n beamer niet gelijk aan omdat ie in standby staat (vergelijkbaar met de voedingsknop achterop je PC).

VGA kun je geloof ik ook zelf maken van 1 of 2 netwerkkabels, al weet ik niet hoe de kwaliteit van je beeld dan wordt. Maar is misschien het proberen waard aangezien een VGA kabel van die lengte redelijk duur is.

Ik ga (als ik tijd heb, druk met school atm :/ ) eens kijken of ik nog wat dingen uit de optiek van m'n beamer kan slopen. Bijvoorbeeld UV filter glaasjes ofzo. Dat scheelt ook altijd een beetje qua lichtopbrengst.

Ik ging eens zoeken naar beamers die omgebouwd zijn naar LED, en kwam een topic tegen van iemand die er ook mee bezig is. Hier kun je goed zien hoe het zit met glasplaatjes e.d. in een beamer: http://lumenlab.com/forum...19&view=findpost&p=274563

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Ik heb een vga kabel gemaakt met een stuk UTP van 12 meter. nadeel is ghosting. Het is niet extreem te merken maar de tekst is iets waziger dan normaal.

Mijn beamer heeft een 12v uitgang die is bedoeld om projectieschermen te triggeren als de beamer aangaat. Eerst probeerde ik dit via een relais te schakelen. Maar dan storte de uitgang in en gebeurde er niets. Uiteindelijk heb ik een optocoupler uit de lampdriver "geleend" en die schakeld nu mijn xenon voeding in. De voeding voor mijn xenon is een Xbox360 voeding. Deze leveren 12v 16.5A en staan standby tot de 5v draad met de trigger verbonden is. Dus hier heb ik de opto aangehangen. :9

Voordeel: Als ik de beamer met mijn afstandsbediening aanzet gaat de lamp ook gelijk netjes aan.
Nadeel: Als ik de beamer uitschakel, gaat de cooldown periode in. Normaal is dit het moment dat de lamp uitgaat en wordt afgekoeld. Echter het trigger signaal gaat pas uit na de cooldown periode. Hierdoor is de xenon dus aan tot de beamer echt uit is, en koelt dan rustig af.

Ik verwacht daar btw geen problemen mee omdat de xenon maar 55watt is, dus ook veel minder warmte moet worden gekoeld.

Die RGB leds lijken mij effectief omdat er dan zo min mogelijk licht verloren gaat (rood scherm rode led is veel efficiënter dan er wit licht doorheen sturen waarna er maar 33% uitkomt ;) .

Ik ben redelijk tevreden over mijn beamermod, het enige wat me nog dwarszit is de brightness. Ik vind dat er toch nog behoorlijk veel licht verloren gaat van zo een xenon. Het verwijderen van die uv filters is een slim idee. Ik heb ook al overwogen om te kijken of ik verder kan modificeren aan de beamer en de lamp b.v. dichterbij de lcd's kan krijgen om een nog betere opbrengst te krijgen.
Misschien ga ik binnekort aan de slag met een paar platen dun bladstaal om een reflector te maken die perfect past voor de xenon om zo echt het 100% perfecte brandpunt te behalen en dus nog meer licht kan vangen :) .

Ik ga btw die andere site met de LED projector later vanavond even bekijken. Het klinkt best interessant en ik vraag me af wat voor een rendement ze behalen en of het de moeite waard is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn beamer heeft een 12v uitgang die is bedoeld om projectieschermen te triggeren als de beamer aangaat. Eerst probeerde ik dit via een relais te schakelen. Maar dan storte de uitgang in en gebeurde er niets. Uiteindelijk heb ik een optocoupler uit de lampdriver "geleend" en die schakeld nu mijn xenon voeding in. De voeding voor mijn xenon is een Xbox360 voeding. Deze leveren 12v 16.5A en staan standby tot de 5v draad met de trigger verbonden is. Dus hier heb ik de opto aangehangen.

Voordeel: Als ik de beamer met mijn afstandsbediening aanzet gaat de lamp ook gelijk netjes aan.
Nadeel: Als ik de beamer uitschakel, gaat de cooldown periode in. Normaal is dit het moment dat de lamp uitgaat en wordt afgekoeld. Echter het trigger signaal gaat pas uit na de cooldown periode. Hierdoor is de xenon dus aan tot de beamer echt uit is, en koelt dan rustig af.

Ik verwacht daar btw geen problemen mee omdat de xenon maar 55watt is, dus ook veel minder warmte moet worden gekoeld.
Ik heb op mijn beamer 3 opto's en 1 ervan schakelt de lamp uit en na de cooldown gaat de beamer zelf uit.
Zit er bij jouw niet ergens een opto die de lamp als eerste uitschakelt? Lijkt mij dat dit in elke beamer zo is.

Dan zou ik de voeding zelf schakelen en niet een standbye signaal geven.

Een voeding van een xbox is een goeie want ik had nog geen fatsoenlijke voeding gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Voor iemand die hier mee verder wil gaan, t.e.a.b.: V&A aangeboden: NEC VT540 Projector :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ga denk ik binnenkort eens proberen met individuele LED's.

Mijn projector heeft 3 LCDtjes: Rood, Groen, Blauw.

Als ik voor ieder schermpje een LED zoals dit kan zetten dan moet ik vast een betere lichtopbrengst krijgen.

Ik heb nog wel een 10W witte LED liggen van DX, eens kijken of ik er dan een beetje helder beeld uit krijg. Kleuren enzo kloppen dan voor geen meter natuurlijk, maar het gaat mij puur om even te kijken of het helder genoeg is. Als het helder genoeg is kan ik de rest bestellen :)

Oja ik kwam trouwens nog een mooie projector tegen die standaard al LED als verlichtingsbron gebruikt, de Acer K11. Reviews: YouTube: acer k11 die geeft wel een zeer strak beeld! Alleen jammer dat hij maar een beetje een magere resolutie heeft, zeker gezien het bestaan van Blu-ray films, die wil je natuurlijk niet op 800*600 kijken

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2011 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Met aparte LED's gaat niet lukken, wordt te moeilijk om dat optisch in orde te krijgen. Als ik het nu probeer zie je de individuele emitters duidelijk terug op het beeld.

Ik heb nog wel wat geprobeerd, en eigenlijk is m'n 30W LED waardeloos qua lichtopbrengst, vergeleken met een kleinere powerled.

Ik heb even m'n Dealextreme zaklamp uit elkaar geschroefd, zodat ik alleen de led en koelblok overhield, en heb dat even in m'n beamer gehangen, gevoed door m'n labvoeding (4V @ 1A). Dan is het beeld stukken helderder dan met m'n 30W. Komt misschien ook omdat dit allemaal wat fijner is, daardoor een kleinere lichtbundel heeft en beter te richten is. De 30W is nogal lomp, daar nog een lompe reflector en lens bij, en er valt weinig aan te richten e.d.

Ik zit nu te kijken naar SST-90 LED, dat is volgens mij de sterkste powerled die beschikbaar is op dit moment. Er bestaan ook wel 100W LED's die er ongeveer hetzelfde uitzien als m'n 30W LED, maar dat is allemaal veel te lomp.

Waar ik alleen nog mee zit is om een passende reflector te vinden voor de SST-90. Dealextreme heeft namelijk wel een reflector voor een SST-90 maar die is te groot, hij is namelijk 7.3cm diameter terwijl de lichtopening in m'n beamer maar 4x4 cm is. Als ik die reflector dus zou gebruiken gooi ik veel licht weg.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2011 21:24 ]

• ThinkPad
Iemand nog ideeën wat voor LED ik erin kan proppen?

Ik zie nu ook een P7 LED: http://www.dealextreme.co...inum-drop-in-module-36030

De keuze is gewoon te groot, maar ik ben niet zo up2date in de powerled wereld dat ik direct weet welke het meeste licht geeft :-(

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2011 21:37 ]

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

ThinkPadd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 21:20:
Iemand nog ideeën wat voor LED ik erin kan proppen?

Ik zie nu ook een P7 LED: http://www.dealextreme.co...inum-drop-in-module-36030

De keuze is gewoon te groot, maar ik ben niet zo up2date in de powerled wereld dat ik direct weet welke het meeste licht geeft :-(
Ik heb ook een tijd zitten kijken om mijn beamer van een of meerdere high power LEDs te voorzien. Helaas vind ik dat echt geschikte LEDS nog te duur zijn (+150 euro, zonder driver). Daarnaast ben ik ook niet overtuigd over de kleur. Het ene wit is het andere niet: mijn nachtkastlampje heeft witte leds maar toch kan je er nauwelijks kleuren mee onderscheiden in het donker.
Als je niet voor LEDs kiest gewoon omdat het cool is :P zou ik aanraden om toch "gewone" metaaldamplampen te gebruiken. Bijvoorbeeld van www.lumenarc.co.uk

Dat gezegd zijnde :) https://www.ssl-id.net/le...c397ec1edb39c039d4c8ed91d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb het volgende besteld:

http://www.dealextreme.co...-with-strap-1-18650-50513
http://www.dealextreme.co...ard-for-flashlights-50025

Die zaklamp ga ik uit elkaar slopen zodat ik alleen reflector + Cree XM-L LED overhoud. En dan aansluiten op die driver van 2e linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ThinkPadd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 13:48:
Heb het volgende besteld:

http://www.dealextreme.co...-with-strap-1-18650-50513
http://www.dealextreme.co...ard-for-flashlights-50025

Die zaklamp ga ik uit elkaar slopen zodat ik alleen reflector + Cree XM-L LED overhoud. En dan aansluiten op die driver van 2e linkje.
Die zaklamp was na 2 week ineens niet leverbaar, heb m'n geld teruggevraagd en nu deze besteld:
http://www.dealextreme.co...-with-strap-1-18650-50512

Hopelijk is die wel redelijk vlot hier, zodat ik weer verder kan knutselen :9
Pagina: 1 2 3 4 Laatste