offtopic:
Ik reageer normaliter expres niet in dit topic omdat mensen altijd nog moeten kunnen "escaleren" als men er niet onderling uit komt met de mods, maar in dit geval lijkt me dat niet aan de orde omdat het over het beleid gaat en niet een specifieke actie dus reageer ik even. Als user die graag in Softe Goederen komt, niet als admin.
Ook ik zie eigenlijk geen noodzaak tot een status-aparte voor schoolnetwerken.
Ik splist even de suggesties van Riemer en die van machje:
Specifieke vragen / discussies volgens de "eisen" van het forum in WOS/SA/PNS kunnen natuurlijk al prima. Riemer heeft goede punten over dat de situatie op een school soms anders is dan in een bedrijf maar dat past als randvoorwaarden prima in een topicstart van een specifiek probleem. Een grote hoop van vragen is erg onoverzichtelijk en nodigt al snel uit tot "snelle vraagjes ff tussendoor". Dan staan er opeens vragen over MS-Word tussendoor omdat het toevallig over het uitprinten van een tentamen gaat en dat is verschrikkelijk voor het overzicht en de terugvindbaarheid. Dus eigenlijk dezelfde argumenten als bij de meeste andere "grote" topics.
Hoe dan ook zou ik het juist zonde vinden als je je vraag beperkt tot enkel de geinteresseerden in het onderwijs, anderen kunnen - bij een uitleg van de randvoorwaarden - prima meedenken lijkt me.
Een topic zoals Riemer dat noemt over het inrichten van een schoolnetwerk en de afwegingen die daar bij komen kijken vwb. beveiliging, gebrujikersgemak, applicatiekeuzes, ondersteuning en vereisten rondom OS / filesysteem / netwerktopologie / etc. lijkt mij bij een interessante topicstart prima te doen (let op: ik reageer hier als user en niet als admin, dit is aan de WOS mods!) Maar een Groot Topic Over Alles Waar Een Schooladmin Mee Te Maken Krijgt: nee.
Of gaat het om een algemeen non- of semi-tech discussietopic van ervaringen van schoolnetwerkbeheerders en rants over de schooljeugd van tegenwoordig? In dat geval is het meer SG dan WOS (of SA of PNS)
Nee dat werkt dan ook helemaal niet.
Juist doordat je een ingang creeert voor alleen scholen kun je de moeilijke vragen buiten de gewone fora houden!
Zie boven: waarom de moeilijkere vragen buiten de gewone fora houden? Ten eerste leren anderen er dan niets van voor hun situatie en ten tweede kunnen anderendan niet meedenken.
Ik zou dan bijna zeggen: start een
http://gathering.schoolsysadmin.netEr word dan gereageerd door moderators die vakundig en terzake zijn( er zijn veel arme scholen en de weg naar een door jullie opgezet fora vinden zei vanzelf "if you build it they will come")
Moeten de moderators gaan antwoorden? Het hele idee van een forum is dat de bezoekers juist onderling discussieren en elkaar helpen. Als je verwacht dat er alleen mensen bij komen die alleen maar simpele vragen stellen en niet meedenken zie ik er al helemaal geen brood in. De moderators zijn er om te modden. (En discussieren/denken daarnaast graag mee als user-met-toevallig-een-kleurtje).
En if you build it...: waarom zit dan niet iedereen al op usenet te praten over de problematiek? En hoeveel mensen zijn er geen lid van de vele gratis nieuwsbrieven over allerhande onderwerpen?
Ik zie het voor GoT andersom, als er serieus veel topics rondom problematiek specifiek voor scholen komt, kunnen we overwegen een los forum te maken net zoals al af en toe al is gebeurd. (Maar Riemer had het niet over een forum maar een topic). Een "if you build it"...filosofie zou hier hebben geleid tot duizenden kleine subforums waar nooit iemand komt. (Vergelijk het met beginnende forums die meteen de hele subforumindeling van GoT eeuhm "lenen". Dat werkt normaliter ook niet).
Makers van software kunnen deelnemen aan de fora zodat je uieindelijk een heel nieuwe manier van probleemoplossing krijgt.
Kan nu toch ook al? Maar toch zie ik niet veel MS, Google, Sun, HP, Dell medewerkers posten. (Ja ze zijn er wel maar niet zomaar omdat hun producten worden besproken).
Als moderator van Got zou je trots mogen zijn dat je hieraan mag meewerken het is namelijk ook goed voor je kinderen en je kleinkinderen.
Pas op: dan ook voor vrijwilligersorganisaties, goede doelen, milieuverenigingen, medisch en ander wetenschappelijk onderzoeken, sportverenigingen, etc? Die hebben allen specifieke problemen en ook bij dat soort organisaties zou "men" een goed gevoel krijgen door ze te helpen.
Hoe dan ook is het ook in dat geval juist zaak om topics te openen die "GoT-waardig" zijn. Ik ben er meer trots op dat een sysadmin op een school het (samen met ons) zelf doet zodat hij het een volgende keer nog beter kan inrichten en niet simpelweg antwoord heeft op een vraag. Om spreekwoorden te misbruiken: "Give a man a fish..."
Disclaimer, hier doel ik natuurlijk niet op mensen als Riemer die al lang op GoT rondlopen
Oh ja ik vind jullie argumenten om het niet te doen een beetje flauw hoor. Er zouden zich stageres en andere bollebozen mee kunnen bezighouden die kennis van zaken hebben en het natuurlijk ook willen doen!
Of stagiaires nu zulke bollebozen zijn laat ik even in het midden, maar die kunnen nu toch ook komen om mee te denken? Waarom denk je dat er mensen op af komen die kunnen en willen meedenken? <-- het klinkt arrogant maar het zou me verbazen als er veel zijn die GoT niet al kennen.
Sorrie dat ik het nog een keer kick maar dit is echt belangrijk en ik probeer jullie de ernst ervan in te laten zien, zonder centralisatie blijft het voor een deel een klerebende op veel scholen
Hoe zie je dat anders worden enkel omdat mensen kunnen discussieren?
Hoe dan ook is iets als kennisnet.nl meer toegespitst op het onderwijs en een onderwijs-specifiek discussieforum is daar beter vindbaar: schrijf hun anders eens aan
Samenvattend lees ik het volgende:
- je wilt een apart lager onderwijs-forum
- waar "like magic" alle mensen komen die specifiek daar ervaring en interesse hebben
- wilt ook de kennis van andere GoTters gebruiken (?)
- maar wilt niet de eisen die tot dit forum leiden
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)