Programma om geld mee te beheren

Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste
Acties:
  • 1.490.828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Net even WinBank geprobeerd. WinBank kan transacties automatisch herkennen en vervolgens categoriseren tijdens het importeren, maar éénmaal geimporteerd in bijvoorbeeld "Diverse uitgaven" kan ik het niet meer achteraf automatisch laten categoriseren met specifiekere regels. Dus stel je plaats alle uitgaven van een bepaald restaurant in "Diverse uitgaven" gemixed met andere type uitgaven, en later wil je alles van dat restaurant naar de categorie "Uiteten" matchen en verplaatsen, dan moet je dat je dat handmatig één-voor-één per transactie gaan her-categoriseren.
Kan een WinBank gebruiker bevestigen of dit klopt?

Bij Penningmeester bijvoorbeeld (momenteel nog mijn favoriete huishoudboekje), kan dit wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyb op 18-02-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik gebruik winbank. Volgens mij klopt het wat je zegt, maar je kunt dit opvangen door groepen te gebruiken. Zo heb ik een groep auto, die de volgende bronnen bevat:
- Wegenbelasting
- verzekering
- brandstof
- onderhoud/reparaties
- diversen (parkeren, carwash)

Het totaal is dan wat de auto kost, maar dit is nog steeds aardig uit te splitsen.
Als je zelf al in eerste instantie alles op "diversen" gooit, tja... ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sspiff
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 18:18
Ik heb vroeger nog een tijd GnuCash (http://www.gnucash.org/) gebruikt, is een eenvoudig double-entry boekhoud pakket: je geeft je inkomende transacties in, en vult je uitgaven aan. Ondersteund verschillende rekeningen en je kan je uitgaven in categorieen indelen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

DrivinUCrazy schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:06:
Ik gebruik winbank. Volgens mij klopt het wat je zegt, maar je kunt dit opvangen door groepen te gebruiken. Zo heb ik een groep auto, die de volgende bronnen bevat:
- Wegenbelasting
- verzekering
- brandstof
- onderhoud/reparaties
- diversen (parkeren, carwash)

Het totaal is dan wat de auto kost, maar dit is nog steeds aardig uit te splitsen.
Als je zelf al in eerste instantie alles op "diversen" gooit, tja... ;)
Het veranderen van groepen/categorieen nodig voor de volgende situaties: 1) je weet niet direct waarin je een bepaalde transactie moet indelen (misschien weet je niet meer waarvan de transactie is) of 2) naarmate je boekhouding vordert, wil je misschien reeds ingedeelde transacties nog dieper categoriseren.

Ik zie trouwens dat het wel nog achteraf kan in WinBank: je kan zoeken op de omschrijving van transacties (ondersteunt boolean operators), waarna deze transacties worden geselecteerd, vervolgens kan je alle deze transacties in één handeling van groep/categorie veranderen.
Een andere optie is om te sorteren op kolom (en daarmee bijv. op tegenrekening), waarna je in één stap een reeks transacties kan selecteren en vervolgens wijzigen van groep. Edit: en zie die je ook een filter kan plaatsen op een kolom (transactie eigenschap).

[ Voor 3% gewijzigd door Cyb op 18-02-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

sspiff schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:26:
Ik heb vroeger nog een tijd GnuCash (http://www.gnucash.org/) gebruikt, is een eenvoudig double-entry boekhoud pakket: je geeft je inkomende transacties in, en vult je uitgaven aan. Ondersteund verschillende rekeningen en je kan je uitgaven in categorieen indelen, etc.
Mooi programma GnuCash, open source, gratis, ik heb er zelf ook ervaring mee. Ik zou dubbel boekhouden (double-entry boekhouden), en daarmee dus ook GnuCash, alleen niet direct "eenvoudig" willen noemen, er is namelijk wat basiskennis nodig van boekhouden, i.t.t. veel andere programma's.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:07:
[...]

Het idee van budgetteren is, dat elke euro een bestemming krijgt zodra je hem ontvangt. Dus in de rijke maanden kun je ook een deel van het geld alvast budgetteren = opzij zetten voor de arme maanden.

Dus stel dat je in een rijke maand 1000 krijgt en in een arme maand 500. Maar je moet wel elke maand 600 aan vaste lasten afdekken. Dan budgetteer je in de rijke maand bijv. 2x je hypotheekaflossing of zo. Daar betaal je dan diezelfde maand 1x van en de rest blijft staan voor de arme maand.

Heb je ook in de arme maanden toch al genoeg om van rond te komen, dan budgetteer je in de rijke maanden simpelweg meer voor je spaar- en beleggingsdoelen.
Op die fiets.
Ik spaar wel, maar leg mij nooit doelen op. Ik denk dat het moment dat we in ons huisje zitten ik daar eens mee gaan beginnen. Normaal zullen we dan gemiddeld een 60% van ons maandinkomen nodig hebben om, te kunnen leven maar op dit moment zit ik met huur en een hypotheek wat het budget op dit moment wat drukt. Nog een klein jaar en dan zijn we daar door :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:42
Ik gebruik nu een maand YNAB en loopt nu tegen een vraag aan waar jullie mij misschien bij kunnen helpen.

Ik heb de maand februari gebudgetteerd en dat loopt allemaal goed. Voor benzine heb ik in deze maand €80,- gebudgetteerd, ik heb echter nog niet hoeven tanken waardoor deze post nog niet "aangeraakt" is. Nu verwacht ik volgende maand wat meer te rijden waardoor ik meer wil budgetteren.

Wat is wijsheid met deze budget post (benzine) van de maand februari? Zal ik deze gewoon op €80 euro laten staan en in de maand maart weer €80,- budgetteren of deze terug zetten op 0 en in de maand maart iets meer budgetteren.

Mijn vraag is dan ook, finetunen jullie de budgetposten constant of houden jullie die op de geschatte waarden en kijken jullie terug naar waar je onvoldoende of teveel gebudgetteerd had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zelf budgetteer ik in de volgende maand dan nogmaals 80 euro. De balance op tanken staat dan te samen op 160 euro. Voor YNAB maakt het niet uit. Ook het continu aanpassen van je (mis)budgetten wordt aangemoedigd in de instructie filmpjes van YNAB.

Naar mijn idee maakt het dus niet uit. Hooguit dat het wat anders weergegeven wordt op reports maar dat weet ik niet zeker.

lol+lol=hihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadGert
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-08 14:58
Voor de studenten onder ons. Als je een bewijs van inschrijving, een rapportkaart of iets dergelijks van je opleiding naar YNAB doorstuurt, kan je een gratis student license krijgen (goed tot eind 2015). Het is mij zelf ook gelukt met een nederlandse beroeps opleiding.

http://www.youneedabudget...ree-for-college-students/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:38
MadGert schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:54:
Voor de studenten onder ons. Als je een bewijs van inschrijving, een rapportkaart of iets dergelijks van je opleiding naar YNAB doorstuurt, kan je een gratis student license krijgen (goed tot eind 2015). Het is mij zelf ook gelukt met een nederlandse beroeps opleiding.

Thanks, toch maar even aangevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Bandeleros schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:19:
Ik gebruik nu een maand YNAB en loopt nu tegen een vraag aan waar jullie mij misschien bij kunnen helpen.

Ik heb de maand februari gebudgetteerd en dat loopt allemaal goed. Voor benzine heb ik in deze maand €80,- gebudgetteerd, ik heb echter nog niet hoeven tanken waardoor deze post nog niet "aangeraakt" is. Nu verwacht ik volgende maand wat meer te rijden waardoor ik meer wil budgetteren.

Wat is wijsheid met deze budget post (benzine) van de maand februari? Zal ik deze gewoon op €80 euro laten staan en in de maand maart weer €80,- budgetteren of deze terug zetten op 0 en in de maand maart iets meer budgetteren.

Mijn vraag is dan ook, finetunen jullie de budgetposten constant of houden jullie die op de geschatte waarden en kijken jullie terug naar waar je onvoldoende of teveel gebudgetteerd had?
Hoeveel verwacht je uit te geven die maand? Wat je overhoudt van de afgelopen maand blijft in het potje zitten. Dus als je volgende maand 120e aan benzine verwacht uit te geven dan hoef je 40e te budgetteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:12

Thanks for sharing! Zelf ook maar even aangevraagd om mee te gaan spelen, gebruik op het moment AFAS Personal (betaalde versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RhyEdEr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-05 11:28
Je kunt hier makkelijk Excel voor gebruiken. En als je echt lui bent hoef je niet eens zelf iets te maken. In Office 2013 geeft Excel een aantal "Voorbeeld"sheets, waaronder een Budget template, die best aardig is en makkelijk te tweaken voor eigen gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door RhyEdEr op 03-03-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
RhyEdEr schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:04:
Je kunt hier makkelijk Excel voor gebruiken. En als je echt lui bent hoef je niet eens zelf iets te maken. In Office 2013 geeft Excel een aantal "Voorbeeld"sheets, waaronder een Budget template, die best aardig is en makkelijk te tweaken voor eigen gebruik.
Die discussie is al vaker geweest, YNAB is iets meer dan enkel en alleen een budget-tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met het bijhouden van zijn boekhouding m.b.v. een open-source en web-based applicatie? Dus dat je het kan draaien op je eigen server? Waardoor je zelf de macht hebt of je ervoor kiest dat je het alleen lokaal draait of ook benaderbaar laat via het web.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Aantal pagina's terug hadden we het over prijsvergelijker/systeem voor boodschappen, die gaat er dus komen als het aan dhr. Meurs ligt... http://www.omroepbrabant....er+boodschappen+doen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Zonder medewerking van de winkeliers lijkt het mij best een flinke klus om wekelijks alle actie prijzen van alle actie producten van alle supermarkten bij te werken.

Neemt niet weg dat het een goed initiatief is voor de consument en je misschien op een makkelijkere manier kunt bezuinigen met de boodschappen.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Dit kan je prima crowdsourcen. Mensen hebben er zelf baat bij dat het product met de juiste prijs in de app komt te staan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
marviins schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:39:
Zonder medewerking van de winkeliers lijkt het mij best een flinke klus om wekelijks alle actie prijzen van alle actie producten van alle supermarkten bij te werken.

Neemt niet weg dat het een goed initiatief is voor de consument en je misschien op een makkelijkere manier kunt bezuinigen met de boodschappen.
Daarom willen ze dus mensen boodschappen gaan scannen ofzo denk ik. Daarom kun je prijzenchecker worden, http://www.fairsharing.nl...d-prijzenchecker-m-v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Cyb schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:09:
Net even WinBank geprobeerd. WinBank kan transacties automatisch herkennen en vervolgens categoriseren tijdens het importeren, maar éénmaal geimporteerd in bijvoorbeeld "Diverse uitgaven" kan ik het niet meer achteraf automatisch laten categoriseren met specifiekere regels. Dus stel je plaats alle uitgaven van een bepaald restaurant in "Diverse uitgaven" gemixed met andere type uitgaven, en later wil je alles van dat restaurant naar de categorie "Uiteten" matchen en verplaatsen, dan moet je dat je dat handmatig één-voor-één per transactie gaan her-categoriseren.
Kan een WinBank gebruiker bevestigen of dit klopt?

Bij Penningmeester bijvoorbeeld (momenteel nog mijn favoriete huishoudboekje), kan dit wel.
Ik ben ook nieuw met winbank. ben je al overgestapt? wat zijn jouw voordelen tov penningmeester?

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

paranoia68 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:52:
[...]
Ik ben ook nieuw met winbank. ben je al overgestapt? wat zijn jouw voordelen tov penningmeester?
(Heb in een verdere post uitgelegd dat het, mijn quote, met Winbank wel kan, met een omweg.)
Ik ben niet echt overgestapt, meer een beetje uitgeprobeerd.

WinBank is een goed programma met veel mogelijk. Zeker als je meeneemt dat het gratis is, is het erg netjes. Door de vele opties en het relatief drukke scherm, kan het voor de beginnende gebruiker misschien wel wat lastiger zijn dan andere huishoudboekjes.
Een goede vergelijking tussen WinBank en Penningmeester kan ik niet geven, daarvoor heb ik er te weinig gebruik van gemaakt. Penningmeester past alleen wel beter bij mijn workflow: transacties categoriseren, spreiden, uitsluiten, in datum verplaatsen, om vervolgens een maandelijkse overzicht te generen van de kosten per categorie, zodat ik kan schatten hoeveel ik per maand over hou, trends kan zien en kan zien of er mogelijk ergens teveel is betaald. WinBank kan dit waarschijnlijk ook wel, maar met een indirectere/langere workflow, waardoor Penningmeester mijn voorkeur heeft. (Veel andere huishoudboekjes kunnen dit overigens helaas niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Cyb schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:28:
[...]

(Heb in een verdere post uitgelegd dat het, mijn quote, met Winbank wel kan, met een omweg.)
Ik ben niet echt overgestapt, meer een beetje uitgeprobeerd.

WinBank is een goed programma met veel mogelijk. Zeker als je meeneemt dat het gratis is, is het erg netjes. Door de vele opties en het relatief drukke scherm, kan het voor de beginnende gebruiker misschien wel wat lastiger zijn dan andere huishoudboekjes.
Een goede vergelijking tussen WinBank en Penningmeester kan ik niet geven, daarvoor heb ik er te weinig gebruik van gemaakt. Penningmeester past alleen wel beter bij mijn workflow: transacties categoriseren, spreiden, uitsluiten, in datum verplaatsen, om vervolgens een maandelijkse overzicht te generen van de kosten per categorie, zodat ik kan schatten hoeveel ik per maand over hou, trends kan zien en kan zien of er mogelijk ergens teveel is betaald. WinBank kan dit waarschijnlijk ook wel, maar met een indirectere/langere workflow, waardoor Penningmeester mijn voorkeur heeft. (Veel andere huishoudboekjes kunnen dit overigens helaas niet.)
Kan je winbank data importeren in penningmeester? Zo ja hoe?

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik snap het hele idee achter budgetteren met YNAB niet echt, gezien ik al lange tijd meer dan €1000 per maand overhoudt en spaar. Belangrijk voor mij is wel mijn uitgaven beperkt te houden, Ik ben vorige week naar de Leeuwenkoning geweest voor €80 en wil wel graag bewust geld blijven uitgeven.

Een budget is volgens mij een doel hebben. Ik heb niet echt een doel om te sparen ergens voor, totaal geen idee wat ik met €20.000 extra zou kunnen doen. Ik zou wel graag willen investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
chronoz schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 19:36:
Ik snap het hele idee achter budgetteren met YNAB niet echt, gezien ik al lange tijd meer dan €1000 per maand overhoudt en spaar. Belangrijk voor mij is wel mijn uitgaven beperkt te houden, Ik ben vorige week naar de Leeuwenkoning geweest voor €80 en wil wel graag bewust geld blijven uitgeven.

Een budget is volgens mij een doel hebben. Ik heb niet echt een doel om te sparen ergens voor, totaal geen idee wat ik met €20.000 extra zou kunnen doen. Ik zou wel graag willen investeren.
Het basis-idee van de envelop-budget aanpak die YNAB gebruikt, is dat je van elke binnenkomende euro bewust beslist wat je er mee gaat doen, door hem toe te wijzen aan een budgetpost en vervolgens bij het uitgeven te kijken naar het budget in plaats van naar je bankrekening. Daarmee voorkom je dat er "nutteloos" geld op je bankrekening staat én dat je geld uitgeeft dat eigenlijk een ander doel heeft. Dit geeft ook gelijk inzicht in je uitgaven. Je maakt dus voor alles een budget, of dat nou de dagelijkse boodschappen of het beleggen voor "later" is, niet alleen voor het geld dat je "over" hebt. Met die aanpak heb je namelijk geen geld "over", ook het bedrag dat je spaart of belegt is onderdeel van een budget/envelop.

Op zich denk ik dat de aanpak het meest oplevert als - of om te voorkomen dat - je geld te kort komt en minder als je toch al ruim kunt rondkomen. Maar bewust geld alloceren is sowieso wel verstandig als je je uitgaven wilt minimaliseren c.q. meer wilt overhouden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ah dankje, je hebt wel een goed punt, ik ga dan maar wat Youtube filmpjes van te kijken om mezelf wat meer te motiveren. Bij Afas Personal en MoneyDashBoard (erg goed voor mensen die in de VK zoals ik wonen) wordt een groot gedeelte automatisch ingedeeld, bij YNAB moet ik honderden transacties zelf indelen en ik moet nog even motivatie vinden en de logica inzien om voor alles een budget te hebben, als je al niet zoveel uitgeeft en redelijk spaart.

Vinden jullie verder naast YNAB, Afas Personal het beste huishuidboekje? Ik wil mijn moeder graag iets gratis aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
In YNAB wordt aangeraden om niet honderden transacties uit het verleden te gaan indelen. Gewoon beginnen met het huidige saldo op je bankrekening indelen voor deze maand en dan transacties bijhouden (dat laatste kan ook makkelijk via de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 06:42

Richard

Kuru Kuru Kururin

Als enthousiast YNAB gebruiker, en ook wel promoter hier op GoT, moet ik toch eerlijk toegeven dat ik op de dag van salarisstoring klik op "Make a Fresh Start..."

Ik kan gewoon niet wennen aan dat doorboeken naar volgende maanden.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:38
Das toch ook niet echt handig? :) Ik wil wel aan het eind van het jaar kunnen zien wat er nu daadwerkelijk allemaal uitgegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Richard schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:32:
Als enthousiast YNAB gebruiker, en ook wel promoter hier op GoT, moet ik toch eerlijk toegeven dat ik op de dag van salarisstoring klik op "Make a Fresh Start..."

Ik kan gewoon niet wennen aan dat doorboeken naar volgende maanden.
Wat doe je met je bankrekening? Begin je toch ook niet op 0. En hoe doe je dat met je jaarlijks terugkerende kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertrudi
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:51
ik heb aan een bestaand project om CSV te converteren voor YNAB de mogelijk toegevoegd om ING csvs te converteren.

https://ynabcsvconverter.codeplex.com/SourceControl/network/forks/Gerbrod/INGdutchbank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 09:45
Cyb schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:00:
Net even YNAB (You Need A Budget) geprobeerd, had er nog niet eerder van gehoord, maar het lijkt hier op GoT redelijk populair te zijn.

In het kort mijn ervaring:
  • Leuke en heldere website en walkthrough.
  • Eenvoudig programma, vooral gericht op budgetteren. (Heb daar weinig ervaring mee, dus weet niet hoe het met andere programma verschilt.)
  • Ze gaan uit van 4 principes/rules die mensen zouden moeten hanteren bij het budgetteren, en welke verwerkt zijn in het programma.
  • Importeren van data is lastiger dan Nederlandse huidhoudboekjes. De Nederlandse hebben namelijk vaak voorgeschreven importers voor diverse Nederlandse banken, welke vaak automatisch voor je de website van de bank bezoeken en zoeken naar output files, waardoor importeren minimale moeite kost. Voor YNAB i.c.m. Rabobank ging het voor mij wat lastiger: handmatig naar de Rabobank, vervolgens exporteren, daarna bleek YNAB een zeer primitieve csv importer te hebben, dus moest een Python script schrijven om deze in een YNAB leesbaar formaat om te zetten, en daarna importeren.
  • Het matchen van gelijksoortige transacties werkte bij mij niet, ondanks dat de "payee" hetzelfde was of de "memo" hetzelfde was.
Hoewel ik weinig ervaring met budgetteren heb, begrijp ik niet direct waar de populairteit van het programma hier op GoT vandaan komt. Het kan zijn dat de andere programma de vier principes van YNAB niet hanteren, en daardoor minder geschikt zijn voor budgetteren.
Zou je dat scriptje eventueel willen delen? Ik heb wel belangstelling in YNAB, en dit scheelt toch weer een kwartiertje werk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Payton schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:26:
[...]
Zou je dat scriptje eventueel willen delen? Ik heb wel belangstelling in YNAB, en dit scheelt toch weer een kwartiertje werk ;-)
Het Python scriptje heb ik al verwijderd geloof ik.
Ben een beetje aan het spelen met Git, en Java is mijn default language of choice, dus bij deze een Java variant:
(Niet getest in YNAB zelf.)

[ Voor 7% gewijzigd door Cyb op 27-04-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Ik heb een paar pagina's geleden ook een tooltje gepost voor ING. Gebouwd voor windows met Qt en C++.

Installer
Source
Post met wat uitleg

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Super bedankt. Was op zoek naar een goed programma en ben content met YNAB, dit komt erg goed uit. Zelfs met mijn deeltijdmaster werd dit goedgekeurd. Super, als het me ook op wat langere termijn bevalt, ben ik op koop wat meer gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 16:32
Ben ook begonnen met YNAB en moet zeggen fijn tooltje, de vrouw vind m zelfs overzichtelijk. YNAB is echt alleen offline toch? Niet dat ik iets in de cloud heb staan nu?

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Punkbuster schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:44:
Ben ook begonnen met YNAB en moet zeggen fijn tooltje, de vrouw vind m zelfs overzichtelijk. YNAB is echt alleen offline toch? Niet dat ik iets in de cloud heb staan nu?
Als je hem ook nog via ipad of iphone wilt kunnen bijwerken zul je dropbox moeten gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 16:32
Ok, alleen dan heb je het in de cloud. Ik gebruik hem alleen op mijn desktop. Bedankt voor je info

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
Nu een paar dagen zitten prutsen met YNAB. Wat volgens mij het belangrijkste verschil is met andere beheerprogramma's zoals AFAS, is dat YNAB het budgetteren promoot. AFAS en de rest lijkt meer te zitten op het categoriseren van je uitgaven. YNAB probeert je met man en macht te bewegen te kijken naar wat je budget voor een bepaalde categorie uitgaven is, en niet naar wat je nog op de bankrekening hebt.

Precies wat ik handig vind ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik gebruik YNAB ook sinds September 2014 en sindsdien geen seconde meer rood gestaan :) Het bevalt echt supergoed.

Tip voor de andere gebruikers hier: doe geen moeite om je transacties te importeren. Ik heb dit ook geprobeerd in het begin, maar je komt altijd in de knoei. Het is de moeite gewoon niet waard. Als je iedere dag even 5 minuten pakt om je transacties toe te voegen, krijg je nog beter inzicht in je uitgaves omdat je ze zelf allemaal in zit te tikken.

Gewoon even wachten tot je eerste inkomsten en vanaf dat moment gaan budgetteren en transacties intikken. Echt, héérlijk programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

hv08 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 21:14:
Das toch ook niet echt handig? :) Ik wil wel aan het eind van het jaar kunnen zien wat er nu daadwerkelijk allemaal uitgegeven is.
Beetje late reactie, maar omdat ik van maand tot maand werk, leek me dit de enige optie. Maar je hebt me aan het denken gezet.

Ik ga nu de inkomsten boeken op de dag van binnenkomst (bijvoorbeeld 15-04-2015), en alle uitgaven op 30-04. Zo blijft alles netjes binnen de maand April geboekt. Het is maar een workaround, maar ik denk dat ik dan precies heb wat ik zoek.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Punkbuster schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:41:
Ok, alleen dan heb je het in de cloud. Ik gebruik hem alleen op mijn desktop. Bedankt voor je info
Ik hoop heel erg op een web-versie binnenkort. Ben benieuwd wanneer YNAB 5 uit gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Blik1984 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:36:
[...]

Ik hoop heel erg op een web-versie binnenkort. Ben benieuwd wanneer YNAB 5 uit gaat komen
Besef wel dat je hoogstwaarschijnlijk een nieuwe licentie mag kopen :P

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Richard schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:57:
[...]

Besef wel dat je hoogstwaarschijnlijk een nieuwe licentie mag kopen :P
Blijkbaar geven ze die licentie gratis als je in het laatste halfjaar een licentie gekocht hebt, dus ik heb nog even.

En die licentie zou ik zo kopen als het een webbased variant wordt. Vind het hele inloggen op mijn desktop om een wijziging in de basis-structuur door te voeren vrij storend en nutteloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 12:35
Ik heb in een moeilijke periode "You need a budget" gebruikt en dat was na wat verkennen en pielen wel een fijne methode. Ook heb ik op mijn iphone (weet niet of er een android app van is) "Expenses Ok" gebruikt waar je elke uitgave in kan registreren, dit kun je vervolgens (handmatig) in YNAB invoeren om een overzicht te krijgen van je uitgaven en inkomsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

ignition_mp schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:42:
Ik heb in een moeilijke periode "You need a budget" gebruikt en dat was na wat verkennen en pielen wel een fijne methode. Ook heb ik op mijn iphone (weet niet of er een android app van is) "Expenses Ok" gebruikt waar je elke uitgave in kan registreren, dit kun je vervolgens (handmatig) in YNAB invoeren om een overzicht te krijgen van je uitgaven en inkomsten
Waarom zou je daar een andere app voor gebruiken dan de YNAB app zelf?
Blik1984 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:36:
[...]

Was al reeds bevestigd dat YNAB5 een web-app zal zijn :) Stond ergens op de YNAB forums..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
RvdH schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:45:
[...]

Was al reeds bevestigd dat YNAB5 een web-app zal zijn :) Stond ergens op de YNAB forums..
Interessant, heb je de bron ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Echt? Dat zou wel een afknapper zijn. Ik heb het daar helemaal niet op. Ik wil mijn applicaties en data op mijn eigen systeem hebben, en niet afhankelijk zijn van de service en het vertrouwen van een willekeurig bedrijf.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ATS schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:53:
Echt? Dat zou wel een afknapper zijn. Ik heb het daar helemaal niet op. Ik wil mijn applicaties en data op mijn eigen systeem hebben, en niet afhankelijk zijn van de service en het vertrouwen van een willekeurig bedrijf.
Volgens mij zou dat helemaal niet betekenen dat er geen programma meer is, maar volgens mij dat er ook een mogelijkheid is om web-based wijzigingen door te voeren. Denk niet dat ze zomaar al het werk wat in het programma is gegaan overboord gaan gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

ATS schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:53:
Dus nu heb je je budgetdata ook niet bij Dropbox staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 12:35
RvdH schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:45:

Waarom zou je daar een andere app voor gebruiken dan de YNAB app zelf?
mompelt iets over piraterij op desktop en dat ik tot voorkort niet wist dat er een mobiele app van was :P

Toen ik alles op orde had ben ik overgestapt op betaald YNAB (was in de aanbieding op steam zelfs) sinds dien gebruik ik het op de achtergrond om 1-maandelijks al mijn uitgaven en inkomsten in kaart te brengen en te zien of ik de financiën op pijl houd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Blik1984 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:10:
[...]

Volgens mij zou dat helemaal niet betekenen dat er geen programma meer is, maar volgens mij dat er ook een mogelijkheid is om web-based wijzigingen door te voeren. Denk niet dat ze zomaar al het werk wat in het programma is gegaan overboord gaan gooien
Maar dat betekent dan wel dat de data in de cloud moet komen te staan. Nee, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ATS schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:19:
[...]

Maar dat betekent dan wel dat de data in de cloud moet komen te staan. Nee, dank je.
Misschien gebeurt dat wel alleen als je ook daadwerkelijk gebruik wilt maken van de web-based versie. Beetje vroeg om nu allemaal assumpties te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Persoonlijk zou ik het ook wel waarderen als ze iig andere cloudproviders zouden gaan ondersteunen, naast Dropbox. Ik vind het ook niet fijn dat m'n data nu bij Dropbox staat, maar het voordeel van de cloud-sync vind ik ruim opwegen tegen het nadeel van hosten bij Dropbox.

Maar zou liever hebben dat ik m'n eigen ownCloud kon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik ben daar wel erg blij mee als ik eerlijk ben, maar dan wil ik het wel zelf kunnen hosten.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
Wat ik overigens nog niet helemaal snap, of althans niet hoe ik het handig kan doen, is het volgende. Mijn salaris wordt zo rond de 20e gestort. Dat geld is dus deels voor de huidige maand (huur is rond de 30e), en deels voor de volgende maand.

Over het geheel kloppen mijn budgetten wel; €X voor de huur deze maand, €Y voor eten, €Z voor kleertjes. Maar, hoe stop ik dat handig in YNAB? Als ik het goed begrijp lijkt de "officiele manier" te zijn om aan het einde van de maand al het niet uitgegeven geld in de categorie "Geld voor volgende maand" te stoppen. Daardoor zijn bepaalde budgetten nauwelijks aangeraakt, dat dan volgens mij vanzelf doorrolt naar volgende maand. Maar dat is dus niet per se de bedoeling. Zie ik dit allemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Payton schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:08:
Wat ik overigens nog niet helemaal snap, of althans niet hoe ik het handig kan doen, is het volgende. Mijn salaris wordt zo rond de 20e gestort. Dat geld is dus deels voor de huidige maand (huur is rond de 30e), en deels voor de volgende maand.

Over het geheel kloppen mijn budgetten wel; €X voor de huur deze maand, €Y voor eten, €Z voor kleertjes. Maar, hoe stop ik dat handig in YNAB? Als ik het goed begrijp lijkt de "officiele manier" te zijn om aan het einde van de maand al het niet uitgegeven geld in de categorie "Geld voor volgende maand" te stoppen. Daardoor zijn bepaalde budgetten nauwelijks aangeraakt, dat dan volgens mij vanzelf doorrolt naar volgende maand. Maar dat is dus niet per se de bedoeling. Zie ik dit allemaal goed?
Grofweg zijn er 2 mogelijkheden.
1. Je hele salaris gewoon budgetteren en al het surplus wordt overgeboekt naar de volgende maand.
2. Salaris splitsen, gedeelte dus al budgetteren voor de nieuwe maand.

De volgens YNAB ideale opzet is dat je je salaris helemaal niet nodig hebt, en je het salaris voor de hele volgende maand kunt gebruiken. Dan ben je volgens YNAB "buffered"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Payton schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:08:

Onze salarissen worden rond de 25ste gestort. Maar uiteraard hebben we voor de 25ste al grote uitgaven (bvb boodschappen, benzine, hypotheek) en na de 25ste ook (kinderdagverblijf, nog wat boodschappen en benzine, etc).

Op de 25ste, zodra het geld op de rekening staat, wijs ik alles toe aan "Inkomen voor deze maand". Dan vul ik het potje van kinderdagverblijf, gok ik ongeveer hoeveel we nodig hebben aan boodschappen en benzine. Daarna "split" ik de transactie van het inkomen, wat er nog niet gebudgetteerd was wijs ik toe aan "Inkomen voor volgende maand". Daarna ga ik potjes vullen in de volgende maand totdat alles weer toegewezen is.

Dus volgens mij klopt dat wel met jouw interpretatie van "de officiële manier".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanem0chi
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 17:37
Mijn dank is groot mede tweakers voor dit topic met de applicatie YNAB. Als student kan ik gratis gebruik maken, maar dit gaat/heeft zeker een hoop geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
RvdH schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:21:
[...]

Onze salarissen worden rond de 25ste gestort. Maar uiteraard hebben we voor de 25ste al grote uitgaven (bvb boodschappen, benzine, hypotheek) en na de 25ste ook (kinderdagverblijf, nog wat boodschappen en benzine, etc).

Op de 25ste, zodra het geld op de rekening staat, wijs ik alles toe aan "Inkomen voor deze maand". Dan vul ik het potje van kinderdagverblijf, gok ik ongeveer hoeveel we nodig hebben aan boodschappen en benzine. Daarna "split" ik de transactie van het inkomen, wat er nog niet gebudgetteerd was wijs ik toe aan "Inkomen voor volgende maand". Daarna ga ik potjes vullen in de volgende maand totdat alles weer toegewezen is.

Dat klinkt als iets dat ik snap ;-) Daarmee zorg je er dus voor dat je je potjes zo laat staan als ze staan, maar je knipt je inkomen op. Als je er dan elke maand voor zorgt dat er wat overblijft voor de bufferpot, zoals YNAB graag wil, koppel je de salarisbetaling los als input en kun je de instroom vanuit je buffer regelen. Gewoon op de 1e, "centjes voor deze maand". Zie ik dat goed? Of werk je niet naar het betalen vanuit de buffer toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
RvdH schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:21:
[...]

Volgens mij is het juist de bedoeling dat je naar de situatie werkt waarin ja salaris van (20) april, in zijn geheel is bestemd voor mei. De uitgaven die dus in april plaatsvinden, ongeacht de datum, zouden betaald moeten kunnen worden met het budget wat je in maart hebt toegewezen aan april (je salaris van maart dus).

Zie rule 4.

"Spend this month, what you earned last month. How? Save enough money to go an entire month without touching your regular income. Then the next month, spend last month’s income while earning this month’s income. You’ll spend this month’s income next month. See how this works in YNAB 4."

toevoeging:

Over het algemeen zal je 1 maand aan uitgaven bij elkaar gespaard moeten hebben om die inhaalslag te kunnen maken. Het vakantiegeld komt er weer aan, dus als je niet genoeg gespaard hebt, is dat wel een mooi moment om je YNAB boekhouding in 1x om te gooien en op de 'YNAB' manier verder te gaan. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door .SnifraM op 21-04-2015 15:19 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanem0chi
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 17:37
In een van de filmpjes gaven ze het ook aan, om gewoon het salaris pas in te voeren op de dag van ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Payton schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:53:
[...]

Dat klinkt als iets dat ik snap ;-) Daarmee zorg je er dus voor dat je je potjes zo laat staan als ze staan, maar je knipt je inkomen op. Als je er dan elke maand voor zorgt dat er wat overblijft voor de bufferpot, zoals YNAB graag wil, koppel je de salarisbetaling los als input en kun je de instroom vanuit je buffer regelen. Gewoon op de 1e, "centjes voor deze maand". Zie ik dat goed? Of werk je niet naar het betalen vanuit de buffer toe?
Als het goed is heb je op een gegeven moment inderdaad geen salaris meer nodig van de 25ste om dingen van de 25ste tot 31ste mee te betalen. Dan assign je dat salaris volledig aan de volgende maand. En op een gegeven moment kan je ook de 1ste tot de 25ste overbruggen, dan bel je "fully buffered", je zou dan immers een maandsalaris kunnen missen en toch een maand lang je rekeningen betalen.
marviins schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:15:
[...]

Volgens mij is het juist de bedoeling dat je naar de situatie werkt waarin ja salaris van (20) april, in zijn geheel is bestemd voor mei. De uitgaven die dus in april plaatsvinden, ongeacht de datum, zouden betaald moeten kunnen worden met het budget wat je in maart hebt toegewezen aan april (je salaris van maart dus).

Zie rule 4.

"Spend this month, what you earned last month. How? Save enough money to go an entire month without touching your regular income. Then the next month, spend last month’s income while earning this month’s income. You’ll spend this month’s income next month. See how this works in YNAB 4."
Klopt als een bus! Maar dat punt moet je wel eerst zien te bereiken :)

Ik ben helaas nog niet zo ver, ik was aardig op weg maar toen ging de vaatwasser stuk (500 eur), had mn motor een nieuwe kettingset nodig (300 eur) en brak m'n kies (kroon: 300 eur). En dat allemaal in 1 maand.. daarnaast hadden we een weekendje Birmingham gebudgetteerd op 250 euro, bleek 650 euro te zijn geworden. Oeps. Weg buffer :) Oh well.. we beginnen opnieuw. Dankzij YNAB hebben we ondanks al deze onkosten toch "normaal" kunnen leven, ik weet niet hoe we dit anders gered hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Ik weet niet wanneer jij je vakantiegeld krijgt, maar daarmee zou het omkeermoment wellicht weer bereikt kunnen zijn?

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

marviins schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:59:
Ik weet niet wanneer jij je vakantiegeld krijgt, maar daarmee zou het omkeermoment wellicht weer bereikt kunnen zijn?
Ik heb er goeie hoop op dat het de komende maanden helemaal gaat lukken: er komt €1600 van de belastingdienst terug, in mei switch ik van baan en ontvang ik ongeveer 1,5 keer m'n normale salaris, plus vakantiegeld inderdaad :).

Ik ben overigens wel benieuwd wat men gemiddeld uitgeeft per maand hier. Volgens YNAB zit ik op gemiddeld €4724 uitgaves t.o.v. €4790 inkomsten :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 22:37
RvdH schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:16:
[...]
Ik ben overigens wel benieuwd wat men gemiddeld uitgeeft per maand hier. Volgens YNAB zit ik op gemiddeld €4724 uitgaves t.o.v. €4790 inkomsten :/.
4724 uitgaves of inclusief reserveringen voor later? Dan is je vraag eigenlijk gewoon hoeveel inkomsten hebben mensen. Ben 2 maanden geleden gestart en gelijk begonnen met het salaris gebruiken voor de volgende maand. Dat en een verhuizing betekende starten met bijna lege buffers die nu weer vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Flatlinernl schreef op woensdag 22 april 2015 @ 06:47:
[...]

4724 uitgaves of inclusief reserveringen voor later? Dan is je vraag eigenlijk gewoon hoeveel inkomsten hebben mensen. Ben 2 maanden geleden gestart en gelijk begonnen met het salaris gebruiken voor de volgende maand. Dat en een verhuizing betekende starten met bijna lege buffers die nu weer vullen.
Nee dat waren helaas echt uitgaves.. maar wel incl aflossingen op doorlopend krediet. Als ik die eraf haal zitten we op 4539 aan uitgaves.

Eigenlijk vraag ik me dus meer af wat de "ratio" is bij de meeste mensen. Als ik het zo uitdruk zit ik voor inkomsten:uitgaves op 1:0.94 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RvdH schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:25:
Als het goed is heb je op een gegeven moment inderdaad geen salaris meer nodig van de 25ste om dingen van de 25ste tot 31ste mee te betalen. Dan assign je dat salaris volledig aan de volgende maand. En op een gegeven moment kan je ook de 1ste tot de 25ste overbruggen, dan bel je "fully buffered", je zou dan immers een maandsalaris kunnen missen en toch een maand lang je rekeningen betalen.
Ik vind het zo ongelofelijk dat zoveel mensen dit pas zien als ze YNAB installeren... Dat betekent dus simpelweg dat je nog geen maandsalaris aan spaargeld had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RemcoDelft schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:42:
[...]

Ik vind het zo ongelofelijk dat zoveel mensen dit pas zien als ze YNAB installeren... Dat betekent dus simpelweg dat je nog geen maandsalaris aan spaargeld had!
Dat is dan een teken van gebrek aan inlevingsvermogen van jouw kant :) Niet iedereen heeft de luxe om te kunnen sparen, voor wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
RvdH schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:45:
[...]

Dat is dan een teken van gebrek aan inlevingsvermogen van jouw kant :) Niet iedereen heeft de luxe om te kunnen sparen, voor wat voor reden dan ook.
Ik vraag me af hoeveel mensen echt niet "kunnen" sparen. Volgens mij zijn er niet zo heel veel mensen die echt geen cent kunnen missen, want sparen kan ook klein beginnen, een tientje in de maand kan al een aanzet zijn. Niet sparen, ook - of misschien wel: juist - in situaties waarin je toch al krap zit - zorgt er namelijk voor dat je je bij elke kleine tegenslag direct in de schulden moet steken, waardoor je nooit uit die krappe situatie zult komen.

Ik neem trouwens aan dat dit niet voor jou opgaat? Want met een dergelijk inkomen moeten er wel vrij bijzondere omstandigheden zijn waardoor je niet zou "kunnen" sparen (gaat me verder niks aan hoor).

Maar goed, terug on topic: een programma als YNAB kan je in elk geval het inzicht geven waar het geld aan op gaat en kan je ook helpen je geld anders "in te delen", als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RvdH schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:45:
Juist ja. " €4790 inkomsten" en dan spreken over "niet de luxe om te kunnen sparen"? Nee, dat moet je bij je uitgavenkant zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:27:
[...]

Ik vraag me af hoeveel mensen echt niet "kunnen" sparen. Volgens mij zijn er niet zo heel veel mensen die echt geen cent kunnen missen, want sparen kan ook klein beginnen, een tientje in de maand kan al een aanzet zijn. Niet sparen, ook - of misschien wel: juist - in situaties waarin je toch al krap zit - zorgt er namelijk voor dat je je bij elke kleine tegenslag direct in de schulden moet steken, waardoor je nooit uit die krappe situatie zult komen.

Ik neem trouwens aan dat dit niet voor jou opgaat? Want met een dergelijk inkomen moeten er wel vrij bijzondere omstandigheden zijn waardoor je niet zou "kunnen" sparen (gaat me verder niks aan hoor).

Maar goed, terug on topic: een programma als YNAB kan je in elk geval het inzicht geven waar het geld aan op gaat en kan je ook helpen je geld anders "in te delen", als het ware.
Als ik zou willen zou ik wel kunnen sparen, maar met een rentepercentage van onder de 1% vind ik dat behoorlijk zinloos, helemaal als er nog een lening afgelost moet worden tegen 4,7% :) Dus alles wat wij over hebben gaat naar de lening toe.

V.w.b. kunnen sparen: tsja, als we €10 per maand opzij zetten sparen gaan noemen dan ja, dat zou bijna iedereen toch wel moeten kunnen.
RemcoDelft schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:46:
[...]

Juist ja. " €4790 inkomsten" en dan spreken over "niet de luxe om te kunnen sparen"? Nee, dat moet je bij je uitgavenkant zoeken...
Dat is nogal wiedes natuurlijk dat je mogelijkheid te kunnen sparen afhankelijk is van je uitgaven :)
En ja, als we het over mijn geval specifiek hebben dan heb ik helaas erg hoge uitgaves. En dat zijn helaas geen nieuwe MacBooks of andere mooie spulletjes maar gewone saaie vaste lasten die je hebt met eigen huis, vrouw, kind en een paard :|. En zoals ik hierboven al zei gaat niet alles op maar doen we ons best schulden af te lossen, anders had ik dat geld kunnen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Worden gegevens bij YNAB in de cloud bewaard of hou je je betalingsgegevens op je pc? En hoe verschilt YNAB van bijvoorbeeld bankingtools.nl of TheMoneyer? Ik zoek een veilig huishoudboekje maar wil niet teveel betalen..

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:23:
Worden gegevens bij YNAB in de cloud bewaard of hou je je betalingsgegevens op je pc? En hoe verschilt YNAB van bijvoorbeeld bankingtools.nl of TheMoneyer? Ik zoek een veilig huishoudboekje maar wil niet teveel betalen..

Alvast bedankt!
In ieder geval niet bij YNAB op de server. Standaard alleen op de desktop en als je integratie met je mobiel wenst (om daar direct transacties in te kunnen voeren) ben je verplicht om dropbox te gebruiken en staat het daar op de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
RvdH schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:18:
[...]

Als ik zou willen zou ik wel kunnen sparen, maar met een rentepercentage van onder de 1% vind ik dat behoorlijk zinloos, helemaal als er nog een lening afgelost moet worden tegen 4,7% :) Dus alles wat wij over hebben gaat naar de lening toe.
Op zich natuurlijk begrijpelijk. Maar als principe wel "gevaarlijk". Elke tegenslag zorgt er nu waarschijnlijk voor dat je weer moet opnemen uit je doorlopend krediet. En relatief t.o.v. simpel sparen zit je dan ineens met 5,7% rente.
V.w.b. kunnen sparen: tsja, als we €10 per maand opzij zetten sparen gaan noemen dan ja, dat zou bijna iedereen toch wel moeten kunnen.
Dat bedrag noemde ik met het idee dat jij het had over mensen die bijv. van een bijstandsuitkering moeten rondkomen en elk dubbeltje omdraaien. Dan moet je klein beginnen. Maar voor iemand met een inkomen richting 2x modaal is het gewoon een kwestie van keuzes. En onderschat ook niet de waarde van een paar tientjes (be)sparen* per maand over langere tijd.
[...]

Dat is nogal wiedes natuurlijk dat je mogelijkheid te kunnen sparen afhankelijk is van je uitgaven :)
En ja, als we het over mijn geval specifiek hebben dan heb ik helaas erg hoge uitgaves. En dat zijn helaas geen nieuwe MacBooks of andere mooie spulletjes maar gewone saaie vaste lasten die je hebt met eigen huis, vrouw, kind en een paard :|. En zoals ik hierboven al zei gaat niet alles op maar doen we ons best schulden af te lossen, anders had ik dat geld kunnen sparen.
Een paard is natuurlijk zo'n keuze. En ik denk dat als je eens goed naar je huidige uitgavenpatroon kijkt, er nog op heel veel meer plekken meer luxe in zit dan "saaie vaste lasten" doet vermoeden. Moet je helemaal zelf weten, maar ik geloof niet dat je niet een significant bedrag kunt sparen*. Maar de discussie daarover past misschien beter in Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 :)

* onder 'sparen' valt wat mij betreft overigens elke vorm van vermogensopbouw, dus ook beter renderende mogelijkheden dan een simpele spaarrekening bij een grootbank
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:23:

Alvast bedankt!
YNAB kan beide, je kunt bij het aanmaken van een administratie kiezen of je die wilt syncen (via DropBox). YNAB werkt verder geheel offline. Over de insteek van YNAB is al een heleboel geschreven in dit topic, ik kan je aanraden om dat even op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:34:
[...]

Op zich natuurlijk begrijpelijk. Maar als principe wel "gevaarlijk". Elke tegenslag zorgt er nu waarschijnlijk voor dat je weer moet opnemen uit je doorlopend krediet. En relatief t.o.v. simpel sparen zit je dan ineens met 5,7% rente.
Klopt, het DK is nu de "buffer" bij onvoorziene uitgaven.
Dat bedrag noemde ik met het idee dat jij het had over mensen die bijv. van een bijstandsuitkering moeten rondkomen en elk dubbeltje omdraaien. Dan moet je klein beginnen. Maar voor iemand met een inkomen richting 2x modaal is het gewoon een kwestie van keuzes. En onderschat ook niet de waarde van een paar tientjes (be)sparen* per maand over langere tijd.

[...]

Een paard is natuurlijk zo'n keuze. En ik denk dat als je eens goed naar je huidige uitgavenpatroon kijkt, er nog op heel veel meer plekken meer luxe in zit dan "saaie vaste lasten" doet vermoeden. Moet je helemaal zelf weten, maar ik geloof niet dat je niet een significant bedrag kunt sparen*. Maar de discussie daarover past misschien beter in Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 :)
Ik zal deze discussie zeker even daarheen verplaatsen want ik vind dat natuurlijk wel heel erg interessant. Een significant bedrag kunnen sparen* zou uiteraard mijn voorkeur hebben :).
Linkje: RvdH in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
Ik gebruik naar aanleiding van dit topic al bijna driekwart jaar MMEX, met name vanwege zijn handige mobiele app. Waar ik echter tegen aan loop zijn mijn periodieke uitgaven. Denk aan zorgverzekering die ik voor het hele jaar vooruit betaal, MRB die je elke drie maanden hebt, water voor een half jaar....

Door dat soort uitgaven heb ik elke maand een vertekend beeld van wat ik nu gemiddeld aan inkomsten en uitgaven heb.

In mijn maandelijks overzicht wil ik juist ook de fictieve bedragen, dus de zorgverzekering, zien. Zo'n progrtamma moet dan door hebben dat het bedrag van laten we zeggen 1000 euro verdeeld moet worden over 12 termijnen.

Dat kan MMEX nog niet zo heel goed. Ik heb wel een budget functie gezien maar ik loop te knoeien met de verschillende categorieën en subcategorieën, wat niet echt lekker loopt.

Ik zit ook even naar YNAB te kijken (kan dit topic niet beter YNAB heten, wat een boel berichten daar over hahah) maar dat trekt me niet zo, althans die filosofie erachter in eerste instantie niet. Ik wil eigenlijk gewoon een simpel programma hebben met vooral een mobiele app waarop ik elk bonnetje kan invoeren en waarbij ik elke maand een overzichtje krijg met de periodieke en maandelijkse uitgaven gemixt door elkaar heen.

Alhoewel ik dit op hun site lees:
YNAB is built to let you easily set aside funds for larger, infrequent bills. $600 car insurance premium due in six months? Budget $100 each month into your 'Car insurance' category and watch the balance grow. When the bill is due, you pay it and everything feels the same. That is, what used to send you into financial "crisis mode" now doesn't even make you blink.
Dus wie weet kan iemand mij toch overtuigen :P

Heeft iemand een suggestie voor zoiets?

Ik kan natuurlijk in Excel iets moois maken of ik moet zelf een web-app maken maar ik ga niet het wiel opnieuw uitvinden als er al iets bestaat :P

[ Voor 15% gewijzigd door maarud op 05-05-2015 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-collective
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 06:30
Ik zoek ook een degelijk Linux alternatief (mag best online based zijn, mits de beveiliging op orde is en er geen gekke voorwaarden zijn uiteraard). Ik zit zelf bij de ABN. Een voorwaarde is het eenvoudig kunnen inzien wat de verwachting in de toekomst gaat zijn.

Ik heb net nog The Moneyer geprobeerd, maar deze geeft geen vooruitzichten ;(
Oh wacht, dat doet ie wel. Over de "simulatie" knop gekeken :P

Maar ik sta open voor alternatieven :)

[ Voor 13% gewijzigd door Q-collective op 06-06-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* We hebben andere kanalen voor reclame.

[ Voor 94% gewijzigd door Krisp op 27-06-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Ik zou het ook fijn vinden om wat meer inzicht te hebben in het financiële plaatje en heb daarom YNAB geïnstalleerd. Om te proberen. Straks (over een paar maanden) komen de lasten van een huis erbij, dus het is wel fijn om wat meer zeker te leven voor wat betreft de financien.

Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Kost wel eventjes tijd om erin te komen volgens mij... :)

De meerwaarde t.o.v. Excel moet dus nog blijken. Maar gezien de positieve ervaringen hier zal dat wel komen.

[ Voor 14% gewijzigd door PatrickG op 27-06-2015 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindeloos geleuter over YNAB wordt op dit forum vlot aanvaard maar één enkele verwijzing naar een serieus en bovendien GRATIS alternatief wordt hier genadeloos als reclame neergesabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Ik kwam het volgende programma (volgens mij een nieuwe) tegen: Hot-Accounts Personal Finance ( http://www.hot-accounts.be ). Een gratis programma gemaakt in .NET. Het ziet er vrij uitgebreid uit.
Net als WinBank volgens mij gemaakt door slechts één persoon die veel tijd en energie steekt in een mooi gratis stuk software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:07

Tripl3 D

Brother in Arms

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 23:51:
Eindeloos geleuter over YNAB wordt op dit forum vlot aanvaard maar één enkele verwijzing naar een serieus en bovendien GRATIS alternatief wordt hier genadeloos als reclame neergesabeld.
Hmm, jammer dat dit gebeurd is. Had een korte blik op je site geworpen, maar had er nog geen tijd voor gehad om het programma daadwerkelijk uit te proberen. Had gehoopt dat iemand anders er inmiddels aan toe was gekomen, maar dat zal nu waarschijnlijk niet meer gebeuren.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 23:51:
Ik snap je frustratie en ik snap ook de moderatie-ingreep. Je hebt de schijn namelijk tegen met een nieuw account waarvan de enige activiteit op Tweakers het posten van een link naar je eigen product is. Dit is precies hoe spammers opereren.

Inmiddels is de link naar je site ook al door Cyb gepost, misschien kun je daar op reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:52 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 16:04
Slarioux: is deze app ook mobiel toegankelijk?
Momenteel gebruik ik KMyMoney en het enige wat ik hier mis is een mobiele variant.
Kan Firefly ook omgaan met beleggingen?
Ik wil het wel een keer proberen op mijn FreeBSD servertje :)

[ Voor 15% gewijzigd door Pensacola op 29-06-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 98% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:52 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 18-09 10:54
Slarioux schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:54:
Mobiel doet-ie het prima, maar beleggingen kan-ie niet aan. Daar moet ik nog een x tijd in steken. Omdat ik zelf niet beleg heb ik daar nog geen tijd in gestoken.
Ik krijg een error:
PHP Fatal error: Can't use method return value in /htdocs/firefly-iii/bootstrap/cache/compiled.php on line 636" while reading response header from upstream
Php 5.6.7 & nginx 1.2.4

Dit is de code op die line

PHP:
1
2
3
4
5
6
protected function createRememberTokenIfDoesntExist(UserContract $user)
    {
        if (empty($user->getRememberToken())) {
            $this->refreshRememberToken($user);
        }
    }

[ Voor 27% gewijzigd door xzaz op 29-06-2015 12:10 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 109% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:52 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemkoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 13:59
Iemand ervaringen met AFAS personal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Slarioux schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:22:
Geen code die bij mij vandaan komt. compiled.php wordt automatisch gegenereerd door Composer op het moment dat de boel geinstalleerd wordt. De code waar je op stuk loopt komt uit het onderliggende framework.

Ik ben voor je aan het googlen. De eerste oplossing die ik zo snel kan vinden is deze: http://laravel.io/forum/0...stallation-error-in-nginx
Bedankt, ik ben wat verder gekomen.

Krijg nu een redirect naar /auth/login -> 404. Zal wel iets te maken hebben met htaccess. Heb jij een config voor rewrite speciaal voor nginx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 12:25
RemkoDJ schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:45:
Iemand ervaringen met AFAS personal?
Ja! Is alweer even geleden, maar mijn gevoel erbij was dat het voor mij te weinig diepgang bood.
Voor een overzicht van hoe je ervoor staat is het zeker goed, maar ik wilde graag dingen customizen! Custom categorieën, autoposten bij veelvoorkomende uitgaven zoals supermarkten etc.

Zit er ook nog half aan te denken een keer zelf wat te maken, orov is iets verouderd.

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ziet er interessant uit inderdaad, ga daar deze week eens naar kijken. Gebruik nu een app op mijn telefoon, maar is te onoverzichtelijk. Wil gewoon alles importeren vanaf mijn bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:52 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:43
Slarioux schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:42:
Dit is schaamteloze zelfpromotie, maar ik heb er een (open source) webapp voor gebouwd:

https://github.com/JC5/firefly-iii

Je moet er wat technische kennis voor hebben maar misschiend vind je het wat.
Woehoe, jij zit dus ook hier!

Heb volgens mij nog ooit een bugmelding gedaan en uiteindelijk maar YNAB gekocht.. :+ Maar als ik zo de printscreens bekijk wil ik toch nog wel eens een poging wagen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Steephh op 29-06-2015 13:43 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Steephh schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:37:
[...]

Woehoe, jij zit dus ook hier!

Heb volgens mij nog ooit een bugmelding gedaan en uiteindelijk maar YNAB gekocht.. :+ Maar als ik zo de printscreens bekijk wil ik toch nog wel eens een poging wagen. :P
Importeert die ook NL banken? Ik zie dat die iig wel Amerikaanse kan importeren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Slarioux schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:28:
[...]

Dit is die van mij:

code:
1
2
3
4
location / {
try_files $uri $uri/ /index.php?$query_string;
sendfile off;
}
Thanks, nog een klein rechten probleempje met de storage folder maar nu doet die het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:51 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste