Ja, als je begint kun je natuurlijk even in de knoei komen, maar dat is tegelijk ook het teken dat je huidige manier van omgaan met geld eigenlijk niet klopt. Je zou eigenlijk niet rood moeten staan, dus eigenlijk zou je dus nu al die 5 euro per dag in de kantine niet moeten uitgeven, omdat je het geld uberhaupt al niet hebt. Als je geen mogelijkheid had tot rood staan zou je nu helemaal niks kunnen uitgevenls789 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:28:
[...]
Maar hoe doe je het dan als volgt:
Je begint met YNAB en je staat -100 euro. Je weer dat er over 10 dagen 2000 netto binnenkomt en je weet dat je tot die tijd elke dag in de kantine luncht voor 5 euro per dag..
Dan moet je toch budgeteren tot die tijd? Het gaat alleen in de min (dit is mogelijk binnen het programma).
Volgens mij moet je het zo doen tot je idd geld over houdt en op de manier van YNAB voort gaat leven
haha ja dat zou inderdaad zo zijn ^^ maar sta dus wat rood omdat ik mijn geld heb weggezet (vast) en ik was vergeten dat ik ook aandelen had gekocht via mijn salaris (staat ook vast) waardoor ik dus ineens maar een kwart salaris ontving haha. Dus vandaar dat ik mijn ''koopgedrag'' niet aanpas ookal sta ik rood.Blik1984 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:38:
[...]
Ja, als je begint kun je natuurlijk even in de knoei komen, maar dat is tegelijk ook het teken dat je huidige manier van omgaan met geld eigenlijk niet klopt. Je zou eigenlijk niet rood moeten staan, dus eigenlijk zou je dus nu al die 5 euro per dag in de kantine niet moeten uitgeven, omdat je het geld uberhaupt al niet hebt. Als je geen mogelijkheid had tot rood staan zou je nu helemaal niks kunnen uitgeven
Ga vanaf mijn salaris wel werken met de regels van YNAB, heb een aantal video's gezien en snap het nut er zeker van!
Overigens sluit het naadloos aan bij het ''pay yourself first'' principe. Je reserveert bijvoorbeeld 500 euro (in de vorm van budget in YNAB) aan spaarcenten en vervolgens als je salaris krijgt boek je dat meteen af naar een spaarrekening die jouw budget van YNAB niet beïnvloed
[ Voor 12% gewijzigd door ls789 op 06-01-2015 13:46 ]
Ik ga toch maar eens naar YNAB kijken. Eigenlijk eerder na twee uur gebruik weer afgeschreven omdat ik de meerwaarde boven AFAS niet zag. Maar door de enthousiaste reacties hier ga ik het in ieder geval een maandje gebruiken.
Zelf vind ik de lastige schakel dat je op je (betaal- of spaar)rekening een berg geld ziet staan, terwijl in YNAB alles is onderverdeeld in hokjes en je onderaan de streep dus een stuk minder te besteden hebt. Dat is natuurlijk de denkslag van YNAB, maar hoe kun je dit 'makkelijker' maken?
Is het de bedoeling dat je voor bijvoorbeeld iedere (inpuls)aankoop eerst in YNAB (i.p.v. op je rekening en in je hoofd) gaat kijken of je budget het toelaat?
Is het de bedoeling dat je voor bijvoorbeeld iedere (inpuls)aankoop eerst in YNAB (i.p.v. op je rekening en in je hoofd) gaat kijken of je budget het toelaat?
Werkt inderdaad niet meer, maar bedankt voor de moeite
[ Voor 43% gewijzigd door .SnifraM op 06-01-2015 16:04 ]
lol+lol=hihi
jammer.. ik zou het overigens nogmaals proberen met een ander mailadres
dit was mijn mail naar die gasten: Hi YNAB!
Unfortunately i missed the 75% discount on steam.. is it possible to get a
key for the 75% discount price? Would be amazing!
Thanks in advance
Kreeg paar dagen later een enthousiaste reactie terug met OFCOURSE!
Thanks in advance
Heb ik gisteravond gedaan haha.. nu nog reactie afwachten!ls789 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:17:
jammer.. ik zou het overigens nogmaals proberen met een ander mailadresdit was mijn mail naar die gasten: Hi YNAB!
Thanks in advance

lol+lol=hihi
Ik heb een extended trial key gekregen van YNAB t/m 31 december 2015 door simpelweg een foto van m'n collegepas te mailen. M'n foto had ik afgeplakt. Ik kreeg de reactie (met key) binnen 4 minuten nadat ik mijn mailtje had gestuurd.
Overigens staat er geen inschrijfperiode op m'n collegepas. Wellicht een mogelijke oplossing voor mensen met een collegepas?
Had dit mailtje getikt:
Dear sir, madame,
I'm sending this mail with regard to a special license key for College students.
I'm enrolled at .... Please find attached a picture of my student card for verification. Could you be so kind to send me a free license key?
I look forward to receiving your reply and using YNAB!
With kind regards,
naam
Overigens staat er geen inschrijfperiode op m'n collegepas. Wellicht een mogelijke oplossing voor mensen met een collegepas?
Had dit mailtje getikt:
Dear sir, madame,
I'm sending this mail with regard to a special license key for College students.
I'm enrolled at .... Please find attached a picture of my student card for verification. Could you be so kind to send me a free license key?
I look forward to receiving your reply and using YNAB!
With kind regards,
naam
[ Voor 6% gewijzigd door wilmundo op 06-01-2015 18:01 ]
Die key doet het overigens niet bij mij ... hoe wissel je die in bij steam? Gewoon bij ''games'' en dan ''productcodes inwisselen''?
Bij Ynab heb ik geen optie met ''enter key''
Bij Ynab heb ik geen optie met ''enter key''
Hmm als je YNAB opstart en nog in trial modus bent, dan krijg je een optie op een key in te voeren. Als je hem bij steam gekocht hebt, wordt YNAB dan niet gevalideerd door de steam client?
het is al gelukt. Ik had een key via de mail en blijkbaar is de client via de YNAB site anders dan die van steamBonsaiboom schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:47:
Hmm als je YNAB opstart en nog in trial modus bent, dan krijg je een optie op een key in te voeren. Als je hem bij steam gekocht hebt, wordt YNAB dan niet gevalideerd door de steam client?
Eerder heb ik de vraag gesteld hoe ASN overschrijvingen geimporteerd kunnen worden. Het is me inmiddels gelukt op de volgende manier:
In ASN internetbankieren: afschriften downloaden volgens IBAN Swift MT-940.
Deze heb ik met MT2OFX omgezet (hij gebruikt hier het SNS profiel voor). Hierbij komt bij elke transactie een melding te zien die aangeeft dat een bepaald element niet gevonden wordt. Dit is onhandig, maar geen probleem.
Vervolgens kan het gemaakt OFX bestand in YNAB geïmporteerd worden. Bij het importeren zoekt YNAB automatisch naar vergelijkbare transacties om categorieën toe te wijzen, werkt best goed!
Uiteindelijk ben ik een paar uur bezig geweest om alle transacties te categoriseren, maar nu heb ik heel 2014 erin staan! Tot nu toe ziet het programma er allemaal goed uit.
In ASN internetbankieren: afschriften downloaden volgens IBAN Swift MT-940.
Deze heb ik met MT2OFX omgezet (hij gebruikt hier het SNS profiel voor). Hierbij komt bij elke transactie een melding te zien die aangeeft dat een bepaald element niet gevonden wordt. Dit is onhandig, maar geen probleem.
Vervolgens kan het gemaakt OFX bestand in YNAB geïmporteerd worden. Bij het importeren zoekt YNAB automatisch naar vergelijkbare transacties om categorieën toe te wijzen, werkt best goed!
Uiteindelijk ben ik een paar uur bezig geweest om alle transacties te categoriseren, maar nu heb ik heel 2014 erin staan! Tot nu toe ziet het programma er allemaal goed uit.
Life is not about specs, it is about joy!
Waarom zit je heel 2014 alsnog in YNAB te importeren? Wat is daar het nut van? YNAB gaat over het nu en een beetje vooruit kijken, niet over terugkijken toch?
[ Voor 33% gewijzigd door ATS op 07-01-2015 08:14 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Begrijp ik ook niet, hooguit om wat meer een trend te kunnen zien over je uitgaven per categorie. Maar dan ben je gewoon bezig om al je uitgaven te categoriseren. En dat is inderdaad juist niet de bedoeling van YNAB.ATS schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:14:
Waarom zit je heel 2014 alsnog in YNAB te importeren? Wat is daar het nut van? YNAB gaat over het nu en een beetje vooruit kijken, niet over terugkijken toch?
die denkwijze van YNAB kost overigens wat tijd om echt te begrijpen. Ik zat de eerste 10 min ook echt van ''waarom heeft dit nut..''
Dat nut zie ik nu wel (nog niet gebleken aangezien ik het pas een paar dagen gebruik).
Op youtube staan een aantal seminars, als je die even volgt dan zit je er helemaal in
Dat nut zie ik nu wel (nog niet gebleken aangezien ik het pas een paar dagen gebruik).
Op youtube staan een aantal seminars, als je die even volgt dan zit je er helemaal in
ik ga nog maar eens een gooi werpen naar YNAB. ik vind het alleen best veel werk. Zijn er nog andere offline producten die alles semi automatisch kunnen doen (zoals mint.com of money dashboard) Money dashboard was wel grappig en meer zoals ik het zou willen, maar ik wil dan ook weer offline kunnen werken.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Begin nu ook door te krijgen dat YNAB eerder complementair is aan AFAS dan dat het een vervanging is. AFAS is meer terugkijken en trends ontdekken, YNAB is vooral vooruitkijken.
Niet helemaal, als jij ook met terugwerkende kracht transacties inboekt kun je net zo goed alles via YNAB doen. Dan heb je ook de trends en rapportages om alles te bekijkenDivWhis schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:46:
Begin nu ook door te krijgen dat YNAB eerder complementair is aan AFAS dan dat het een vervanging is. AFAS is meer terugkijken en trends ontdekken, YNAB is vooral vooruitkijken.
Ik kan niet wennen aan ynab. Ga winbank proberen. Heb vooral behoefte aan trends ontdekken en goede rapporten maken en dus efficient bankexports kunnen inlezen. Winbank kan ook budgetteren. Zijn er gebruikers die ze beiden kennen en kunnen aangeven wat ynab heeft t.o.v. winbank (m.u.v. oude looks winbank)?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
In YNAB hoor je inderdaad pas geld te budgetteren op het moment dat je het binnen hebt. En dat schuift langzaam naar dat je alles voor deze maand als binnen hebt en gebudgetteerd, en je inkomen dat je deze maand binnenkrijgt dus voor volgende maand is (en eigenlijk deze maand niet meer uitgeeft). Dat bouwt automatisch een spaarbuffer op. Heb je nu wel teveel uitgegeven deze maand, dan schuift die min meteen door naar volgende maand.
Verwijderd
Ik gebruik moneywiz. Ben er erg tevreden mee, dit programma laat toe om alle uitgaven in categoriën te steken, mooie grafieken te draaien, alsook te budgetteren (hoewel ik dit niet gebruik). Daarvoor gekeken naar YNAB en ik hield al enkele jaren alles bij in Excel. Vind het fijn dat moneywiz synct over al m'n apparaten, waardoor ik steeds altijd en overal een overzicht heb van de saldo's op m'n verschillende accounts.
Moneywiz ziet er ook netjes uit moet ik zeggenVerwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:25:
Ik gebruik moneywiz. Ben er erg tevreden mee, dit programma laat toe om alle uitgaven in categoriën te steken, mooie grafieken te draaien, alsook te budgetteren (hoewel ik dit niet gebruik). Daarvoor gekeken naar YNAB en ik hield al enkele jaren alles bij in Excel. Vind het fijn dat moneywiz synct over al m'n apparaten, waardoor ik steeds altijd en overal een overzicht heb van de saldo's op m'n verschillende accounts.
Ik houd van Engels-talige apps, maar niet bij bankzaken. Klopt het dat Moneywiz niet in het Nederlands kan?
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik heb geen ervaringen met YNAB, wel met Winbank. Ik gebruik het naar tevredenheid. Vooral de automatische export (icm Rabobank) werkt voor mij goed.vandermark schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:52:
Ik kan niet wennen aan ynab. Ga winbank proberen. Heb vooral behoefte aan trends ontdekken en goede rapporten maken en dus efficient bankexports kunnen inlezen. Winbank kan ook budgetteren. Zijn er gebruikers die ze beiden kennen en kunnen aangeven wat ynab heeft t.o.v. winbank (m.u.v. oude looks winbank)?
Budgetten heb ik nog nooit gebruikt via Winbank, maar dat zit eigenlijk al deels in mijn systeem. Hetgene waar ik echt budgetten voor uittrek, daar heb ik een aparte rekening voor bij Moneyou. (onderhoud huis, Afschrijving/onderhoud auto, verwachte grote uitgaven)
Ik heb een persoonlijke betaalrekening, een huishoudelijke betaalrekening (E/O rekening) en een spaarrekening. Verder heb ik bij Moneyou nog een aantal spaarrekeningen, met mijn persoonlijke betaalrekening als tegenrekening.
Door de transacties van de 2 betaalrekeningen automatisch te importeren, wordt alles netjes bijgewerkt. (Op de rente van Moneyou na; dit moet ik wel nog even handmatig doen)
De labels die je eraan kunt koppelen werken prima; het programma weet dus vrijwel altijd aan welke bron het moet worden toegewezen.
Wel heb ik de volgende zaken nog toegevoegd om het beter te automatiseren:
- Ik heb een verzekeringspolis waar meerdere verzekeringen onder vallen. Met een automatische overschrijving iedere maand splits ik dit totaalbedrag uit naar iedere specifieke verzekering.
- Ik heb een rekening "Creditcard" toegevoegd. Zodra ik een betaling doe met mijn creditcard zet ik direct handmatig een transactie "creditcard -> uitgave" erin. Aan het eind van de maand schrijft de bank dit af, en dan MOET dit weer op 0 staan. Zo niet, dan weet ik dat daar iets fout gaat.
- Idem met Paypal.
In het begin heb ik ook wel exports gemaakt met Winbank om zo iedere maand een overzichtje te genereren. Daar kun je wel vrij aardig trends mee ontdekken. Op een gegeven moment ben ik daarmee gestopt, omdat ik er zelf te weinig mee deed. Maar het kan best goed werken.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dat is waar uiteraard. Maar om te budgetteren is het wel handig om te weten wat globaal de uitgaven zijn. Daarnaast vind ik het erg prettig om afgelopen jaar financieel te kunnen analyseren om hier voor komend jaar verbetering uit te halen (sinds begin 2014 een grote verandering ondergaan wat betreft financiële situatie).ATS schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:14:
Vanuit die gedachte is het dus wel degelijk nuttig om een heel jaar te importeren en categorieën toe te wijzen.
Verwijderd
Moneywiz draait hier gewoon in het Nederlands. Zie net dat er trouwens een tweede versie van uit is gekomen. Misschien maar eens kijken of ik zou updaten. Nu 2 jaar erg tevreden gebruiker voor het in kaart brengen van mijn uitgaven en spaarpatroon. De budgetteringen e.d. gebruik ik niet, maar zouden me misschien wel kunnen helpen om maandelijks nog meer geld op zij te zetten.pven schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:04:
Ik houd van Engels-talige apps, maar niet bij bankzaken. Klopt het dat Moneywiz niet in het Nederlands kan?
Moneywiz v2 is niet in het Nederlands beschikbaar, dit staat in de Mac App Store aangegeven:
https://itunes.apple.com/...ce/id949724400?l=en&mt=12
Desondanks is het voor mij (waarschijnlijk) een van de weinige werkbare opties. Een aantal redenen:
- ik heb alleen een Mac (en nee, ik ga niet via Bootcamp/Parallels naar Windows alleen voor een huishoudboekje)
- YNUB is niet bedoeld voor categoriseren
- AFAS Personal kan je niet op een enkele rekening filteren (alleen bij het draaien van rapporten)
- AFAS Personal kan niet overweg met beleggingsrekeningen
- veel Engelstalige apps kunnen niet overweg met MT940/CSV van Nederlandse banken
- andere online oplossingen (NL) zijn ofwel zeer verouderd of bieden erg weinig functionaliteiten
- ik wil niet gebonden zijn aan een huishoudboekje van een bepaalde bank, mocht ik daar ooit weggaan... vul zelf maar in
- Mint.com is alleen US/Canada
- Money Dashboard is alleen UK
Quicken 2015 for Mac is wellicht een optie, maar ik kan er geen trial/demo versie van vinden, no way ga ik € 75 uitgeven zonder te weten of het werkt.
Voor nu gebruik ik AFAS Personal, de gratis versie, heb een maand de Plus versie geprobeerd, maar die ene simpele optie voor het filteren op rekeningen (denk aan: ik klik op Transacties, zie alle transacties, maar vervolgens wil ik alles van 1 of 2 rekeningen zien en de rest niet) is gewoon niet mogelijk, hoe simpel dit ook is. Immers: als je een rapport draait, kan je ineens wel elke rekening in-/uitschakelen.
Desondanks is het voor mij (waarschijnlijk) een van de weinige werkbare opties. Een aantal redenen:
- ik heb alleen een Mac (en nee, ik ga niet via Bootcamp/Parallels naar Windows alleen voor een huishoudboekje)
- AFAS Personal kan je niet op een enkele rekening filteren (alleen bij het draaien van rapporten)
- veel Engelstalige apps kunnen niet overweg met MT940/CSV van Nederlandse banken
- andere online oplossingen (NL) zijn ofwel zeer verouderd of bieden erg weinig functionaliteiten
- ik wil niet gebonden zijn aan een huishoudboekje van een bepaalde bank, mocht ik daar ooit weggaan... vul zelf maar in
Quicken 2015 for Mac is wellicht een optie, maar ik kan er geen trial/demo versie van vinden, no way ga ik € 75 uitgeven zonder te weten of het werkt.
Voor nu gebruik ik AFAS Personal, de gratis versie, heb een maand de Plus versie geprobeerd, maar die ene simpele optie voor het filteren op rekeningen (denk aan: ik klik op Transacties, zie alle transacties, maar vervolgens wil ik alles van 1 of 2 rekeningen zien en de rest niet) is gewoon niet mogelijk, hoe simpel dit ook is. Immers: als je een rapport draait, kan je ineens wel elke rekening in-/uitschakelen.
[ Voor 79% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-01-2015 20:15 ]
Ook in YNAB kun je goed categoriseren. Nou ken ik de mogelijkheden van de andere pakketten niet, maar wat zijn je wensen wat betreft categorisren? Dan kan ik wellicht eens kijken of YNAB toch kan volstaan.
Is er al eens een oplossing voor Gnucash's omslachtige budgetsysteem? Ben 100% tevreden behalve over dit. Alternatieven (zeker YNAB) zijn weer matig met het organiseren van betalingsverkeer.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik kan YNAB echt niet nuttig gebruiken. En dat komt simpelweg omdat deze niet goed de mutatie-bestanden kan verwerken.
Ik heb al jaren mijn in en uitgaven via pin geregeld. Dus daarom kan ik met een goede import alles categoriseren. Maar ja, YNAB schiet daar enorm in te kort. Zelfs met MT2OFX heeft het weinig nut. Voor SEPA automatische incasso bv kan deze niet goed uitmaken waar het geld naar toe gaat.
En binnen YNAB zal ik alle transacties moeten goedkeuren... dan ben ik langer bezig met administratie dan met het beheren van mijn geld.
Dan is Cashflow toch heel wat beter qua gebruik...
Ik heb al jaren mijn in en uitgaven via pin geregeld. Dus daarom kan ik met een goede import alles categoriseren. Maar ja, YNAB schiet daar enorm in te kort. Zelfs met MT2OFX heeft het weinig nut. Voor SEPA automatische incasso bv kan deze niet goed uitmaken waar het geld naar toe gaat.
En binnen YNAB zal ik alle transacties moeten goedkeuren... dan ben ik langer bezig met administratie dan met het beheren van mijn geld.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hoeveel heb je er per maand? Ik zo rond de 150-200, gemiddeld 6 per dag. Die doe ik gewoon ff tussendoor via de app als ik op de wc zit, ergens op moet wachten of voor het slapen gaan, dat gaat echt wel snel en je bent er ook actief mee bezigkmf schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:22:
Ik kan YNAB echt niet nuttig gebruiken. En dat komt simpelweg omdat deze niet goed de mutatie-bestanden kan verwerken.
Ik check als ik op de wc zit toch liever Twitter of ander 'hersenloos' vermaak, dan dat ik me druk moet gaan maken om transacties bij te houden. Daarnaast komen er sowieso momenten dat je geen zin of geen tijd hebt (denk aan vakantie), dan ga je al achter de feiten aanlopen.hv08 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:07:
[...]
Hoeveel heb je er per maand? Ik zo rond de 150-200, gemiddeld 6 per dag. Die doe ik gewoon ff tussendoor via de app als ik op de wc zit, ergens op moet wachten of voor het slapen gaan, dat gaat echt wel snel en je bent er ook actief mee bezig
Anders bekeken: gezien het feit dat er legio (web)programma's zijn die automatisch categoriseren, zie ik geen reden om dit tegenwoordig nog handmatig te doen. Zo heb ik AFAS Personal tot op heden actief voor 1 rekening gebruikt en ben ik redelijk wat aan het knutselen geweest met de categorieën om daar op 4 hoofdcategorieën uit te komen (vaste inkomsten, vaste uitgaven, variabele inkomsten, variabele uitgaven), waaronder weer de categorieën zoals salaris, hypotheek, x-verzekering, boodschappen, etc. vallen. Dit is voor mij ideaal, omdat ik daarmee in birds eye view een trend kan ontdekken in mijn variabele inkomsten en uitgaven (vast wijzigt alleen bij salarisverhoging, andere verzekering, ander voorschotbedrag energie, etc., meestal jaarlijks dus). Om vervolgens tot in detail te kunnen zien waarom in december mijn variabele uitgaven 3x zo hoog waren (doe eens een gok
Ik gok dat ik met circa 75% van de automatische regels/categorieën tevreden ben en de overige 25% werk ik wekelijks direct na de import door. Al met al kost mij dit letterlijk 5 minuten werk per week. Al vergeet ik het dus een maand, dan ben ik gegarandeerd na een half uurtje werk weer bij. Je kan mij niet wijs maken dat je daar met handmatig werk ook maar bij in de buurt komt.
En dan ben ik er net zo actief mee bezig als jij, met het verschil dat ik zonder moeite gelijk allerlei staafdiagrammen en taarten te zien krijg waaruit in één oogopslag het verschil met de vorige week/maand/jaar duidelijk wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-01-2015 22:07 ]
In principe wijst YNAB ook automatisch categorieën toe op basis van historie of regels. Dit werkt denk ik vooral goed bij steeds dezelfde rekeningnummers of omschrijvingen enz.
Daarna is het heel makkelijk om taartdiagrammen te krijgen van alles wat je maar wilt zien.
Daarna is het heel makkelijk om taartdiagrammen te krijgen van alles wat je maar wilt zien.
Precies... op basis van historie (eerder handmatig werk) of regels (handmatig werk). AFAS Personal werkt met een database aan codes, merchants en omschrijvingen om daaruit af te leiden wat iets is. Voorbeeld: Albert Heijn wordt netjes als "boodschappen" gezien, Shell als "brandstof", en zelfs Independer als "autoverzekering" omdat er in de omschrijving "auto" staat. Hier heb ik zelf 0,0 van aan hoeven passen.
Waar het bij mij nog vaak misgaat zijn iDEAL betalingen, omdat de betaling vaak via een tussenpersoon verloopt en je alleen bij de bekendere webshops (Bol.com bijv.) ook daadwerkelijk ziet dat het van Bol.com afkomstig is. Maar uiteraard kan geen enkel programma op basis daarvan afleiden wat voor aankoop het is (boek, muziek, film of is het in dit geval een cadeau of wie weet zelfs elektronica?).
Ook jouw laatste zin: het is heel makkelijk om taartdiagrammen te krijgen. Een goed programma bedient je van tevoren al met de belangrijkste informatie in diagrammen. Aanpassen of zelf aanmaken (rapporteren) dient alleen nodig te zijn als je iets specifieks wilt bereiken/opzoeken.
Nu klink ik wellicht heel erg pro AFAS Personal, maar ik heb eerder ook al de nodige kritiek daarop geleverd (individuele rekeningen filteren bijv.). Het gaat mij hier meer om het feit dat YNAB door veel mensen aangeprezen wordt als een bepaald type programma, wat het niet is. Don't get me wrong: het is een heel goed programma voor bepaalde doeleinden, maar niet voor categoriseren/historie/rapporteren. Alleen, ik herhaal, alleen voor budgetteren.
Waar het bij mij nog vaak misgaat zijn iDEAL betalingen, omdat de betaling vaak via een tussenpersoon verloopt en je alleen bij de bekendere webshops (Bol.com bijv.) ook daadwerkelijk ziet dat het van Bol.com afkomstig is. Maar uiteraard kan geen enkel programma op basis daarvan afleiden wat voor aankoop het is (boek, muziek, film of is het in dit geval een cadeau of wie weet zelfs elektronica?).
Ook jouw laatste zin: het is heel makkelijk om taartdiagrammen te krijgen. Een goed programma bedient je van tevoren al met de belangrijkste informatie in diagrammen. Aanpassen of zelf aanmaken (rapporteren) dient alleen nodig te zijn als je iets specifieks wilt bereiken/opzoeken.
Nu klink ik wellicht heel erg pro AFAS Personal, maar ik heb eerder ook al de nodige kritiek daarop geleverd (individuele rekeningen filteren bijv.). Het gaat mij hier meer om het feit dat YNAB door veel mensen aangeprezen wordt als een bepaald type programma, wat het niet is. Don't get me wrong: het is een heel goed programma voor bepaalde doeleinden, maar niet voor categoriseren/historie/rapporteren. Alleen, ik herhaal, alleen voor budgetteren.
Denk dat jij het toch verkeerd ziet. Als je eenmaal een keer de Albert Heijn als boodschappen hebt gecategoriseerd zal YNAB dat standaard ook doen. Je kunt het zelfs nog splitsen als je bijvoorbeeld een bepaalde uitgave wilt bijhouden (want dat is het hoofddoel bij YNAB, budgetteren op bepaalde categorieen), bijvoorbeeld je uitgaves op kattenvoer en kattengrind. Goed, je moet het eenmaal zelf doen, maar bij afas moet je de categorisering ook nog specifiek goedkeuren. Is wat mij betreft niet bijzonder veel extra werk bij YNAB. De categorisering zit er dus gewoon in en kan je zo uitgebreid maken als je zelf wilt.MooDyBLueS schreef op maandag 12 januari 2015 @ 00:10:
Precies... op basis van historie (eerder handmatig werk) of regels (handmatig werk). AFAS Personal werkt met een database aan codes, merchants en omschrijvingen om daaruit af te leiden wat iets is. Voorbeeld: Albert Heijn wordt netjes als "boodschappen" gezien, Shell als "brandstof", en zelfs Independer als "autoverzekering" omdat er in de omschrijving "auto" staat. Hier heb ik zelf 0,0 van aan hoeven passen.
Rapportages zijn gewoon een standaard functionaliteit binnen YNAB en hoef je niet zelf aan te maken. Je kunt vervolgens zelf bepalen wat voor rapportages jijzelf wilt zien, een aantal zijn al wel voorgedefinieerd.
Ook qua historie, als jij heel 2014 erin wilt gooien dan is het prima mogelijk. En ook daarop kan dan gerapporteerd worden. Alleen is dat niet het specifieke doel van het programma en heeft verder, behalve het hebben van historie, niet echt veel nut binnen YNAB.
AFAS en YNAB zijn 2 verschillende programma's met verschillende functionaliteiten. Beide hebben zo hun sterke en zwakke punten.
[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 12-01-2015 08:10 ]
Heeft er iemand anders ook problemen met CSV-files van de ING (NL) converteren naar OFX/QFX met MT2OFX? Waar het eerst altijd out of the box werkte, herkent 'ie nu de bank niet meer. Ik vermoed dat het MT2OFX-ING-script achterhaald is en zo ja, heeft iemand een aangepaste? Mijn dank zou zeer groot zijn!
Zou je dat scriptje willen delen via GitHub of BitBucket? Ik wou zelf aan de gang gaan maar als er al een script bestaat die het meeste voorwerk heeft gedaan dan is dat natuurlijk een stuk handigerRukapul schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:53:
Als je er iets aan hebt dan kan ik het deel van m'n Python brouwsel dat de conversie van ING en Rabo naar m'n interne representatie wel delen. Het zou triviaal moeten zijn om die die interne representatie weer om te zetten naar YNAB formaat.
Bij deze mijn brouwsel om ING to importeren in YNAB.
Dit is de source voor een Qt gebaseerd project. Ik bouw het met met Qt 5.4 met MinGw 4.9.1. op windows, maar het zou net zo goed moeten werken op andere OSsen.
Vooralsnog geen pre-compiled versie beschikbaar, die komt nog... Ook moet ik nog even een vertaling maken, dus nog even in het Engels voor nu.
Huidige features:
Configuratie gaat vooralsnog met het handmatig editen van de config file die in je %AppData%\Roaming\ING2YNAB gegenereerd wordt. Wat daar tot nu toe in zit:
Dit is de source voor een Qt gebaseerd project. Ik bouw het met met Qt 5.4 met MinGw 4.9.1. op windows, maar het zou net zo goed moeten werken op andere OSsen.
Vooralsnog geen pre-compiled versie beschikbaar, die komt nog... Ook moet ik nog even een vertaling maken, dus nog even in het Engels voor nu.
Huidige features:
- Scant een gegeven directory op ING CSV bestanden en parsed deze
- Omschrijving wordt geparsed in verschillende velden
- Spaartransacties worden herkend en er worden automatisch "tegenboekingen" voor gemaakt
- Omzetten van pasnummers en rekeningnummers in namen van passen en rekeningen
- Categoriseren, updaten van transacties en filteren mogelijk via javascript functies
- Gebruiksvriendelijke configuratie ipv handmatig json file editen
- Voorkomen van dubbele transacties
- Wellicht uitwisseling van filter scripts via de cloud
- Sneller filteren
- enz...
Configuratie gaat vooralsnog met het handmatig editen van de config file die in je %AppData%\Roaming\ING2YNAB gegenereerd wordt. Wat daar tot nu toe in zit:
- namen voor gebruikte passen (pinpassen en OV kaarten) op basis van hun nummer
- namen voor rekeningnummers (ING rekeningnummber en spaarrekeningen)
- filters op basis van javascript
- een paar settings
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| { "accountNames": [ { "key": "X87xxxx", "value": "Spaarrekening doel blah" }, { "key": "NL28INGB00062xxxxx", "value": "ING betaalrekening" } ], "cardNames": [ { "key": "3528023xxxxxxxx", "value": "OV His" }, { "key": "011", "value": "ING Her" }, { "key": "012", "value": "ING His" } ], "filters": [ { "name": "card name in description", "script": "(function(t) { if (t.cardName.length > 0) {var d = t.cardName; if (t.description.length > 0) { d = d + ': ' + t.description;} t.description = d;} return false;})", "type": "script" }, { "name": "AH", "script": "(function(t) { if (t.name.toLowerCase().indexOf('albert heijn') > -1) {t.category = 'Dagelijkse uitgaven.Boodschappen';return true;} return false;})", "type": "script" }, { "name": "Lidl", "script": "(function(t) { if (t.name.toLowerCase().indexOf('lidl') > -1) {t.category = 'Dagelijkse uitgaven.Boodschappen';return true;} return false;})", "type": "script" } ], "settings": { "doubleSavingsTransactions": true, "pinDateAsTransactionDate": true, "scanDirectory": "C:/Users/ATS/Downloads" } } |
[ Voor 14% gewijzigd door ATS op 19-01-2015 08:20 . Reden: features toegevoegd ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Hallo,
Ik ben nieuw met het bijhouden van inkomsten en uitgaven.
Afgelopen jaar heb ik dit in excel bijgehouden, maar ben nu opzoek naar programma waar in de afschriften in kan importeren.
Ik wil graag bijhouden wat er binnenkomt,wat eruit gaat en wat ik eventueel kan sparen.
Welk programma raden jullie hiervoor aan?
Ik heb 3 rekeningen,
Vastenlasten rekening bij ing, betaal rekening bij ing, spaarrekening bij knab.
Op de betaal rekening word het slaris gestort en vervolgens word hier een deel van overgezet naar de vastenlasten rekening. (Dit moet als interne overboeking gezien worden niet als inkomsten)
Ik heb afas uitgeprobeerd maar hier kan ik bovenstaande bijvoorbeeld niet wijzigen.
Alvast bedankt!
Jeffrey
Ik ben nieuw met het bijhouden van inkomsten en uitgaven.
Afgelopen jaar heb ik dit in excel bijgehouden, maar ben nu opzoek naar programma waar in de afschriften in kan importeren.
Ik wil graag bijhouden wat er binnenkomt,wat eruit gaat en wat ik eventueel kan sparen.
Welk programma raden jullie hiervoor aan?
Ik heb 3 rekeningen,
Vastenlasten rekening bij ing, betaal rekening bij ing, spaarrekening bij knab.
Op de betaal rekening word het slaris gestort en vervolgens word hier een deel van overgezet naar de vastenlasten rekening. (Dit moet als interne overboeking gezien worden niet als inkomsten)
Ik heb afas uitgeprobeerd maar hier kan ik bovenstaande bijvoorbeeld niet wijzigen.
Alvast bedankt!
Jeffrey
ATS schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:06:
Bij deze mijn brouwsel om ING to importeren in YNAB.
Huidige features:Nog van plan toe te voegen:
- Scant een gegeven directory op ING CSV bestanden en parsed deze
- Omschrijving wordt geparsed in verschillende velden
- Spaartransacties worden herkend en er worden automatisch "tegenboekingen" voor gemaakt
- Omzetten van pasnummers en rekeningnummers in namen van passen en rekeningen
- Categoriseren, updaten van transacties en filteren mogelijk via javascript functies
Verdere suggesties zijn welkom!
- Gebruiksvriendelijke configuratie ipv handmatig json file editen
- Voorkomen van dubbele transacties
- Wellicht uitwisseling van filter scripts via de cloud
- Sneller filteren
- enz...
Configuratie gaat vooralsnog met het handmatig editen van de config file die in je %AppData%\Roaming\ING2YNAB gegenereerd wordt. Wat daar tot nu toe in zit:Voorbeeldconfig:
- namen voor gebruikte passen (pinpassen en OV kaarten) op basis van hun nummer
- namen voor rekeningnummers (ING rekeningnummber en spaarrekeningen)
- filters op basis van javascript
- een paar settings
JavaScript:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 { "accountNames": [ { "key": "X87xxxx", "value": "Spaarrekening doel blah" }, { "key": "NL28INGB00062xxxxx", "value": "ING betaalrekening" } ], "cardNames": [ { "key": "3528023xxxxxxxx", "value": "OV His" }, { "key": "011", "value": "ING Her" }, { "key": "012", "value": "ING His" } ], "filters": [ { "name": "card name in description", "script": "(function(t) { if (t.cardName.length > 0) {var d = t.cardName; if (t.description.length > 0) { d = d + ': ' + t.description;} t.description = d;} return false;})", "type": "script" }, { "name": "AH", "script": "(function(t) { if (t.name.toLowerCase().indexOf('albert heijn') > -1) {t.category = 'Dagelijkse uitgaven.Boodschappen';return true;} return false;})", "type": "script" }, { "name": "Lidl", "script": "(function(t) { if (t.name.toLowerCase().indexOf('lidl') > -1) {t.category = 'Dagelijkse uitgaven.Boodschappen';return true;} return false;})", "type": "script" } ], "settings": { "doubleSavingsTransactions": true, "pinDateAsTransactionDate": true, "scanDirectory": "C:/Users/ATS/Downloads" } }
Let us know wanneer de gecompileerde klaar is (daar ik geen Qt tools heb

Zal ik doen.chaoscontrol schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:10:
[...]
Let us know wanneer de gecompileerde klaar is (daar ik geen Qt tools heb).
Qt is overigens gewoon vrij verkrijgbaar, dus voor mensen die niet bang zijn om wat broncode te zien: die kunnen direct hun gang gaan
Wat zijn de voordelen hier van tov de standaard rabo of knab oplossingen?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Wat bedoel je?icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:31:
Wat zijn de voordelen hier van tov de standaard rabo of knab oplossingen?
Gepost tooltje is om data van ING in YNAB te krijgen. Ik zie niet hoe dat te maken heeft met Rabo of Knab?
Nee meer in het algemeen waarom afas of ynab nodig is.ATS schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:34:
[...]
Wat bedoel je?
Gepost tooltje is om data van ING in YNAB te krijgen. Ik zie niet hoe dat te maken heeft met Rabo of Knab?
Ik kan dat soort overzichten ook gewoon bij de rabo laten zien zonder aparte programmatuur.
YNAB gaat niet over overzichten. Het gaat over budgeteren. En niet iedereen zit (alleen maar) bij de Rabo. Nog een reden waarom je externe tools wil: je bank kan op elk moment besluiten er mee op te houden en je data weg te gooien. Dat heeft ING afgelopen jaar bij mij geflikt met jaren van in TIM netjes gecategoriseerde data.
Verwijderd
Zit nu in de trial van YNAB door de reacties in dit topic.
Snap nog niks van het importeren van de ING bestanden (ook niet na alle reacties hierboven), maar laat daar wel even mijn vriend naar kijken.
Wat mij aan het YNAB concept nog niet duidelijk is, is het volgende.
Ik kan een reservepost aanmaken met bijvoorbeeld ' verjaardagen'. Hier kan ik dan elke maand een bedrag voor budgetteren. Alleen, waar voer ik het ' doelbedrag' in? Budgetteren heeft alleen zin als je weet hoeveel je opzij moet zetten toch?
Zelfde gaat op voor bijv. de waterrekening, komt 1x per 3 maand. Moet ik dan maar zelf in februari bedenken hoeveel ik daarvoor ga budgetteren? Ik zou hiervoor graag een suggestie krijgen van het programma, maar dat gebeurt niet volgens mij? Ik zie alleen in april (de maand dat ik hem geagendeerd heb) staan dat er bedrag x afgeschreven wordt en ik 0 gebudgetteerd heb. maar die info wil ik toch juist in januari al hebben? Anders kom je soms alsnog voor verassingen te staan?
Snap nog niks van het importeren van de ING bestanden (ook niet na alle reacties hierboven), maar laat daar wel even mijn vriend naar kijken.
Ik kan een reservepost aanmaken met bijvoorbeeld ' verjaardagen'. Hier kan ik dan elke maand een bedrag voor budgetteren. Alleen, waar voer ik het ' doelbedrag' in? Budgetteren heeft alleen zin als je weet hoeveel je opzij moet zetten toch?
Zelfde gaat op voor bijv. de waterrekening, komt 1x per 3 maand. Moet ik dan maar zelf in februari bedenken hoeveel ik daarvoor ga budgetteren? Ik zou hiervoor graag een suggestie krijgen van het programma, maar dat gebeurt niet volgens mij? Ik zie alleen in april (de maand dat ik hem geagendeerd heb) staan dat er bedrag x afgeschreven wordt en ik 0 gebudgetteerd heb. maar die info wil ik toch juist in januari al hebben? Anders kom je soms alsnog voor verassingen te staan?
YNAB geeft daar (vzikw) inderdaad geen doelbedrag voor, maar je hebt wel rekentools tot je beschikking. Het gaat om het bedrag dat je maandelijks apart moet zetten voor die post. In geval van je waterrekening is dat dus je driemaandelijkse bedrag / 3 (+ een beetje ivm wat buffer voor je jaarafrekening wellicht?). Dat hoef je maar één keer te doen, daarna neem je gewoon het bedrag van vorige maand over. Hetzelfde geldt voor verjaardagen: er ís geen doelbedrag. Je geeft aan dat je per maand gemiddeld x gaat uitgeven aan verjaardagen. Een doelbedrag heeft geen zin, omdat je dat toch niet gaat halen: je gaat immers gedurende het jaar als het goed is steeds weer cadeautjes betalen uit het budget dat je opzij gezet hebt in die en voorgaande maanden. Tenzij je al je verjaardagsuitgaven in één keer gaat doen, haal je nooit een "doelbedrag" bij elkaar.
Vergeet ook Rule 3 niet: als niet niet klopt, is dat niet erg. Pas je budget gewoon aan aan je nieuwe inzichten, schuif met geld. Dat is prima.
Vergeet ook Rule 3 niet: als niet niet klopt, is dat niet erg. Pas je budget gewoon aan aan je nieuwe inzichten, schuif met geld. Dat is prima.
Ik ben sinds deze maand het budgetteren in Winbank ook gaan gebruiken. Ik heb de uitgaven over de afgelopen jaren bekeken, en aan de hand daarvan budgetten gaan toewijzen. Ook heb ik gezien dat ik toch wel veel geld uitgeef aan boodschappen. Door mezelf daar wat strikter een budget toe te wijzen, hoop ik er een sport van te maken om daar flink op te bezuinigen.
Of het fijn werkt (en hoe het met mijn uitgaven uitpakt) zal de praktijk moeten uitwijzen.
Of het fijn werkt (en hoe het met mijn uitgaven uitpakt) zal de praktijk moeten uitwijzen.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik heb een mogelijke oplossing voor je. Aan de hand van budgetteren, stel jij een doelbedrag vast of stel jij dit doelbedrag bij (rule 3). Verjaardagen heb ik onder de noemer ‘Voorzieningen staan’. Uiteraard kan je dit ook opnemen onder een noemer ‘Terugkerende uitgaven’. Binnen de noemer ‘Voorzieningen’ heb ik de categorie ‘Verjaardagen staan’. Je kunt zo veel mogelijk regels m.b.t. verjaardagen aanmaken als je wilt. Wat heel handig is, om ook de datum te noteren waarop je het bedrag moet hebben. Vervolgens ook degene die jarig is. Vanzelfsprekend ook het bedrag dat je denkt nodig te hebben (lees: doelbedrag) en daarachter kan je zelfs opnemen hoeveel je p/m of p/m week wilt sparen. Klinkt abstract? Zo ziet het er uit:Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:58:
Zit nu in de trial van YNAB door de reacties in dit topic.
Voorzieningen
31-03 – Verjaardag mariss83 – 210 euro – 70 p/m of 21 p/w)
04-04 – Verjaardag Piet – 40 euro – 10 p/m
28-04 – Verjaardag Greet – 60 euro -- 15 p/m
of
Voorzieningen
Verjaardagen (31-3 mariss83 (210), 4-4 Piet (40), 28-4 Greet (60)
In dit geval word je doelbedrag 310 EN je ziet direct wanneer je welk bedrag gereserveerd moet hebben.
Voor periodieke betalingen geldt precies hetzelfde. Deze heb ik dan ook staan onder de noemer ‘Terugkerende uitgaven’. Ik heb al mijn incasso’s nagelopen (ook jaarlijkse) en weet dan ook precies wanneer ik welke incasso kan verwachten. Hieronder een voorbeeld van dergelijke incasso’s/betalingen.
Terugkerende uitgaven
Begin feb/mei/aug/nov – Motorverzekering xxx eur – x p/m
En tenslotte kan je hetzelfde doen voor je maandelijkse uitgaven, bijvoorbeeld:
Maandelijkse uitgaven
1e – Zorgverzekering – xx eur
15e – Telefoonabonnement – xx eur
28e -- Sportabonnement – xx eur
Zoals je ziet, is het handig om de eerst opkomende betaling of verjaardag als eerste op te nemen en daarna de volgende etc. Op die manier wordt het geen zoekplaatje en blijft het allemaal praktisch (goed) uitvoerbaar en handelbaar.
My 2 cents. Mochten anderen hele andere ideeën hebben, dan verneem ik dat graag.
Je voorstel kan prima, alleen heb je wel een enorme vervuiling aan verschillende categoriëen en je bent wel heel erg aan het micro-budgetteren. Ga je iedere verjaardag apart budgetteren? Ook al is die maar 10 euro per jaar, oftewel 85 cent? Wat mij betreft kun je beter die vakanties op de grote hoop gooien en per maand 1 bedrag ernaartoe gooien waarvan je denkt dat voldoende is voor het hele jaar.
Ik heb bijvoorbeeld een categorie voor vakanties met een doelbedrag van 5.000 euro. Die staat in YNAB onder "Vakanties (5000)". Ik leg maandelijks daar een bedrag op in tot ik dat doelbedrag heb gehaald. Op het moment dat ik kosten heb voor vakantie boek ik die gewoon in onder die categorie. Als opmerking schrijf ik dan op voor welke vakantie die kosten zijn.
Zelfde geldt voor bruiloft met een doelbedrag. Alleen als de bruiloft achter de rug is dan gaat de categorie naar een andere master-categorie, namelijk met gerealiseerde spaarprojecten. Zodat de categorie niet verloren gaat.
Ik heb bijvoorbeeld een categorie voor vakanties met een doelbedrag van 5.000 euro. Die staat in YNAB onder "Vakanties (5000)". Ik leg maandelijks daar een bedrag op in tot ik dat doelbedrag heb gehaald. Op het moment dat ik kosten heb voor vakantie boek ik die gewoon in onder die categorie. Als opmerking schrijf ik dan op voor welke vakantie die kosten zijn.
Zelfde geldt voor bruiloft met een doelbedrag. Alleen als de bruiloft achter de rug is dan gaat de categorie naar een andere master-categorie, namelijk met gerealiseerde spaarprojecten. Zodat de categorie niet verloren gaat.
Heeft er iemand nog een tool voor YNAB om de data te laden vanuit de ING bank.
Mag ook een excel convert sheet zijn of zo.
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Je zou ook, als je het allebei wilt, in je hoofd budget inderdaad 5000 apart zetten voor vakanties en hier weer een apart budget voor aanmaken (met 5K in de plus) waarin je precies bijhoudt welke vakantie hoe duur was e.d.Blik1984 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:55:
Je voorstel kan prima, alleen heb je wel een enorme vervuiling aan verschillende categoriëen en je bent wel heel erg aan het micro-budgetteren. Ga je iedere verjaardag apart budgetteren? Ook al is die maar 10 euro per jaar, oftewel 85 cent? Wat mij betreft kun je beter die vakanties op de grote hoop gooien en per maand 1 bedrag ernaartoe gooien waarvan je denkt dat voldoende is voor het hele jaar.
Geen vervuiling, wel de info.
Ik begrijp je bedenkingen. Verjaardagen is een laste categorie. Soms heb je voor je gevoel het idee dat je al maanden geen cadeaus hebt hoeven kopen om dan in eens 10 verjaardagen in 1 maand te hebben. Ik vind het vooral belangrijk dat deze kosten mij niet overvallen.Blik1984 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:55:
Het is zeker niet mijn bedoeling om iedere verjaardag apart te budgetteren. Sterker nog, ik heb geen flauw idee wanneer bepaalde mensen om mij heen jarig zijn.
Wellicht ben je het met mij eens dat niet iedere cadeau hetzelfde is. Voor de duurdere cadeaus (duur is relatief uiteraard) kan onderstaande toegepast worden:
Verjaardagen (250,00) -- 05-05 Blik1984 175,00
Dan heb je in ieder geval het idee van een potje (250,00) en je ziet in 1 oogopslag dat je op 5-5 175,00 nodig hebt. Er zijn liefhebbers van micro-budgetting en er zijn voorstanders van een globale indicatie. Mijn reactie naar mariss84 was om aan te geven dat er verschillende opties zijn. Ze hebben allemaal overeenkomstig dat het je dwingt om na te denken over het doelbedrag.
[ Voor 6% gewijzigd door wilmundo op 21-01-2015 14:00 ]
Lees even een paar posts terug of zo...Patrick89 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:56:
Heeft er iemand nog een tool voor YNAB om de data te laden vanuit de ING bank.
Voor de meer globale gebruikers. Maak gewoon een potje aan onvoorziene kosten. Stop hier 5-10% van je budget in elke maand. Dit kan je dan uitgeven aan cadeau's en dat soort zaken.wilmundo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:56:
[...]
Ik begrijp je bedenkingen. Verjaardagen is een laste categorie. Soms heb je voor je gevoel het idee dat je al maanden geen cadeaus hebt hoeven kopen om dan in eens 10 verjaardagen in 1 maand te hebben. Ik vind het vooral belangrijk dat deze kosten mij niet overvallen.
Het is zeker niet mijn bedoeling om iedere verjaardag apart te budgetteren. Sterker nog, ik heb geen flauw idee wanneer bepaalde mensen om mij heen jarig zijn.
Wellicht ben je het met mij eens dat niet iedere cadeau hetzelfde is. Voor de duurdere cadeaus (duur is relatief uiteraard) kan onderstaande toegepast worden:
Dan heb je in ieder geval het idee van een potje (250,00) en je ziet in 1 oogopslag dat je op 5-5 175,00 nodig hebt. Er zijn liefhebbers van micro-budgetting en er zijn voorstanders van een globale indicatie. Mijn reactie naar mariss84 was om aan te geven dat er verschillende opties zijn. Ze hebben allemaal overeenkomstig dat het je dwingt om na te denken over het doelbedrag.
Mocht er op een gegeven moment teveel geld in staan kan je een deel van het budget overbrengen naar een spaarplan
Ik wil niet van alles moeten installeren daarvoor, die had ik al wel gevonden anders had ik de vraag niet gesteld
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Verjaardagen is idd lastig, bij mij zitten alle verjaardagen eigenlijk geclusterd in de maanden juni - september.wilmundo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:56:
[...]
Ik begrijp je bedenkingen. Verjaardagen is een laste categorie. Soms heb je voor je gevoel het idee dat je al maanden geen cadeaus hebt hoeven kopen om dan in eens 10 verjaardagen in 1 maand te hebben. Ik vind het vooral belangrijk dat deze kosten mij niet overvallen.
Ik heb gewoon 20 euro per maand gebudgetteerd voor verjaardagen, en ik zie wel of dat uitkomt of niet. Daarnaast heb ik een potje onvoorzien waar ik mijn overschot naartoe gooi. Mocht ik niet uitkomen met het potje voor de verjaardagen kan ik altijd wat daaruit halen en eventueel het maandelijkse budget omhoog krikken naar 25 of 30 euro.
Ik sta helemaal achter jouw aanpak. Een categorie 'verjaardagen' en eventuele ruimte uit een potje onvoorzien spreekt mij namelijk ook het meest aan. Mocht het budget voor de categorie 'verjaardagen' niet aangesproken zijn in een bepaalde maand, schuift ie gewoon door naar de eerstvolgende maand. Dat zie ik ook als een voordeel.
Enough about b'days
. Onderstaand filmpje heb ik als bijzonder nuttig ervaren. Wellicht handig voor mensen die YNAB overwegen of recentelijk in gebruik hebben genomen. Na het bekijken van het (overigens vrij lange) filmpje heb je ook een goed vertrekpunt om aanvullende informatie te zoeken.
https://www.youtube.com/watch?v=V-m0dgq8fGI
Enough about b'days
[ Voor 4% gewijzigd door wilmundo op 21-01-2015 15:42 ]
Dan moet je nog even geduld hebben tot ik een binary en een instalertje gebouwd heb ervoor...Patrick89 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:12:
[...]
Ik wil niet van alles moeten installeren daarvoor, die had ik al wel gevonden anders had ik de vraag niet gesteld
Hier nog meer recordings van de YNAB webinarswilmundo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:41:
.........
Onderstaand filmpje heb ik als bijzonder nuttig ervaren. Wellicht handig voor mensen die YNAB overwegen of recentelijk in gebruik hebben genomen. Na het bekijken van het (overigens vrij lange) filmpje heb je ook een goed vertrekpunt om aanvullende informatie te zoeken.
http://ynab.me/classmaterials
en op http://www.youneedabudget.com/support staan ook een 6 tal handige filmpjes on how to get started.
Ik ben YNAB gaan gebruiken sinds 1 jan. Voorheen Afas personal en ik moet zeggen dat YNAB me beter bevalt. (helaas niet cloud based, maar wel een sync via dropbox)
Budgetteren gaat beter, het gaat meer om vooruit kijken dan naar het verleden. Ik snap daarom ook niet zo goed dat mensen hun bank transacties willen importeren in YNAB.
[ Voor 31% gewijzigd door mister iks op 21-01-2015 17:08 ]
Volgens mij is het volgens de 'YNAB methode' juist niet de bedoeling om te budgetteren met geld wat je (nog) niet hebt, ook al weet je dat het over 10 dagen binnenkomt. Je stopt pas geld in een budget op het moment dat je het ter beschikking hebt. Althans zo heb ik het begrepen.ls789 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:28:
[...]
Maar hoe doe je het dan als volgt:
Je begint met YNAB en je staat -100 euro. Je weer dat er over 10 dagen 2000 netto binnenkomt en je weet dat je tot die tijd elke dag in de kantine luncht voor 5 euro per dag..
Dan moet je toch budgeteren tot die tijd? Het gaat alleen in de min (dit is mogelijk binnen het programma).
Volgens mij moet je het zo doen tot je idd geld over houdt en op de manier van YNAB voort gaat leven
edit: Het is dus beter om pas te beginnen met YNAB op het moment dat je salaris gestort is.
[ Voor 5% gewijzigd door .SnifraM op 22-01-2015 12:17 ]
lol+lol=hihi
Ik ben op 1-1-2015 begonnen, direct na de dure feestdagen, en toen zat ik wel even in die squeeze voor 5 dagen. Toen ben ik ook gewoon in het rood gegaan. Het kan inderdaad wel gewoon, maar het programma geeft dus aan dat het niet goed is. En dat klopt natuurlijk ook.marviins schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 12:17:
[...]
Volgens mij is het volgens de 'YNAB methode' juist niet de bedoeling om te budgetteren met geld wat je (nog) niet hebt, ook al weet je dat het over 10 dagen binnenkomt. Je stopt pas geld in een budget op het moment dat je het ter beschikking hebt. Althans zo heb ik het begrepen.
edit: Het is dus beter om pas te beginnen met YNAB op het moment dat je salaris gestort is.
Nu heb ik mijn salaris binnen en heb heerlijk al mijn potjes kunnen vullen voor de rest van januari en alvast wat kunnen overhevelen voor februari
Ik zie hier heel veel enthousiaste mensen over Ynab, maar ik/wij vinden het niks. Hebben er even naar gekeken, het is een hoop invulwerk, en dat alleen voor alle dingen die we allang weten.Richard schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:09:
Zou dan echt die 34 dagen trial eens proberen, want echt alles in aanpasbaar (binnen je budget) en de engelse termen die vallen zijn als snel transfer, split en transaction.
Misschien is het een eye-opener als je geen idee hebt wat je uitgeeft, maar als dat niet zo is vind ik het een hoop onnodig werk.
Is het niet zo dat je bij YNAB aan kunt geven op welke maand het salaris betrekking heeft? Of wel vooraf, of wel achteraf?
Daarmee kun je dus: eerst je potje vullen, dan uitgeven. Eerst uitgeven, dan je potje vullen.
Ik heb er nog niet zo ver mee gestoeid, ga ik toch ook maar eens doen.
Daarmee kun je dus: eerst je potje vullen, dan uitgeven. Eerst uitgeven, dan je potje vullen.
Ik heb er nog niet zo ver mee gestoeid, ga ik toch ook maar eens doen.
Nee, het idee is echt dat je leeft van geld dat je hebt, niet van geld dat gaat binnenkomen. Over welke maand een salaris dan gaat is irrelevant. Wat relevant is, is dat het geld er is. Deze maand kunnen leven van geld dat vorige maand is binnengekomen is daarbij erg prettig en maakt alles een stuk eenvoudiger. Betekent wel dat geld dat deze maand binnenkomt bedoeld is om volgende maand te budgeteren natuurlijk...
Ja, maar je kunt het natuurlijk zelf gebruiken zoals je wilt
Ik heb er een jaarbegroting in gemaakt en daarvoor alle inkomsten alvast ingeboekt, zodat ik globaal kan inschatten hoeveel ik overheb/tekort kom over een jaar. Uiteraard moet ik het eea gaan verschuiven als er een inkomstenbron wegvalt 
Leven van het geld van vorige maand is natuurlijk leuk, maar dat klinkt meer voor mensen die sowieso al van maand tot maand leven van hun inkomsten.
Leven van het geld van vorige maand is natuurlijk leuk, maar dat klinkt meer voor mensen die sowieso al van maand tot maand leven van hun inkomsten.
[ Voor 20% gewijzigd door hv08 op 22-01-2015 12:55 ]
Vind dat laatste ook niet zo'n boeiende filosofie, dat is gewoon een gedeelte van mijn spaargeld standaard op de betaalrekening laten staan om dat in werking te laten treden.hv08 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 12:53:
Ja, maar je kunt het natuurlijk zelf gebruiken zoals je wiltIk heb er een jaarbegroting in gemaakt en daarvoor alle inkomsten alvast ingeboekt, zodat ik globaal kan inschatten hoeveel ik overheb/tekort kom over een jaar. Uiteraard moet ik het eea gaan verschuiven als er een inkomstenbron wegvalt
Maar in de basis is YNAB natuurlijk een Amerikaans systeem, en daar is het heel normaal om op je CC te leven en alles op afbetaling te kopen. Als je ook die verhalen soms leest op het YNAB-forum...

Ok, zoals beloofd een eerste versie van een binary met installer.Patrick89 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:12:
[...]
Ik hoop dat het doet wat je wil.
Het gaat nog altijd om de versie waar ik al eerder over gepost heb. Zie daar voor wat aanwijzingen over configuratie.
Hij houdt uiteraard jouw data voor jou en gaat niets uploaden naar mij of dat soort grappen. Mocht je dat niet vertrouwen in een binary: de sources zijn beschikbaar, daar kan je ook van bouwen en controleren wat er met de data gedaan wordt.
Standaard leest hij csv files uit je Downloads folder en zoekt zelf uit welke files ING files lijken te zijn. De gegenereerde files gaan naar dezelfde plek. Ik vind zelf dat de output leesbaarder wordt als je rekeningen en passen namen geeft. Wederom: zie voorbeeldconfiguratie.
Edit: GRRR
[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 28-01-2015 07:59 ]
Bij AFAS Personal is het vrij simpel om rekeningen afzonderlijk te bekijken. Je kan namelijk de rekeningen in en uitschakelen wanneer je wilt!MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:08:
Moneywiz v2 is niet in het Nederlands beschikbaar, dit staat in de Mac App Store aangegeven:
In je rekeningoverzicht linksonder als je ingelogd bent, kan je op een rekening klikken om deze in of uit te schakelen.
[disclaimer] ik werk bij AFAS Personal...
Ik had altijd al een overzicht in Excel met verwachte uitgaven en inkomsten. Alleen heb ik 3 bankrekeningen en 2 creditcards in 2 verschillende valuta, dus 'automatisch' bijhouden wat ik uitgeef is er helaas niet bij voor mij. Ik categoriseerde wel elke 1-2 maanden al mijn uitgaven, maar kwam dan meestal tot de conclusie dat ik (weer) meer had uitgegeven dan voorzien.
Gebruik YNAB nu een paar maanden, en moet zeggen dat het uitstekend bevalt. Gisteren had ik de grote sanity check: ik moest een maand dubbele huur plus de borg van mijn nieuwe woning betalen, en dat was geen enkel probleem. Voorheen moest ik in dit soort gevallen toch vaak de spaarrekening maar weer aanspreken
Gebruik YNAB nu een paar maanden, en moet zeggen dat het uitstekend bevalt. Gisteren had ik de grote sanity check: ik moest een maand dubbele huur plus de borg van mijn nieuwe woning betalen, en dat was geen enkel probleem. Voorheen moest ik in dit soort gevallen toch vaak de spaarrekening maar weer aanspreken
Geef mij maar een Warsteiner.
Gebruikt er hier iemand eigenlijk Ledger?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ah, kijk eens aan! Een onhandige plek voor die optie moet ik zeggen, want ik heb hem ondanks mijn zoektocht niet kunnen vinden. Ik heb in het transactieoverzicht alles bekeken en ook in de instellingen, maar niks kunnen vinden. Bedankt voor de tip! Dit maakt het voor mij ineens een stuk aantrekkelijker!kmvoges schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:14:
[...]
Bij AFAS Personal is het vrij simpel om rekeningen afzonderlijk te bekijken. Je kan namelijk de rekeningen in en uitschakelen wanneer je wilt!
In je rekeningoverzicht linksonder als je ingelogd bent, kan je op een rekening klikken om deze in of uit te schakelen.
[disclaimer] ik werk bij AFAS Personal...
Als ik je aanwezig in dit topic dan even zou mogen gebruiken misbruiken: gaan jullie (binnenkort/ooit) beleggings- en pensioenrekeningen ondersteunen? In het bijzonder Brand New Day bijvoorbeeld? Of kan ik daar ergens een verzoek voor plaatsen? Dat zou het voor mij nagenoeg perfect maken.
Held! Ik krijg nog wel een error bij het opstarten.ATS schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:40:
[...]
Ok, zoals beloofd een eerste versie van een binary met installer.
Ik hoop dat het doet wat je wil.
Het gaat nog altijd om de versie waar ik al eerder over gepost heb. Zie daar voor wat aanwijzingen over configuratie.
Hij houdt uiteraard jouw data voor jou en gaat niets uploaden naar mij of dat soort grappen. Mocht je dat niet vertrouwen in een binary: de sources zijn beschikbaar, daar kan je ook van bouwen en controleren wat er met de data gedaan wordt.
Standaard leest hij csv files uit je Downloads folder en zoekt zelf uit welke files ING files lijken te zijn. De gegenereerde files gaan naar dezelfde plek. Ik vind zelf dat de output leesbaarder wordt als je rekeningen en passen namen geeft. Wederom: zie voorbeeldconfiguratie.
Edit: GRRRChrome vindt dat het malware is en gooit de download gewoon weer weg. Fijn.
Enig idee?This application failed to start because it could not find or load the Qt platform plugin "windows".
Oops... Sorry. Kennelijk vergeten de windows platform dll toe te voegen. Nog niet echt aan Qt 5 gewendMark_88 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:09:
[...]
Held! Ik krijg nog wel een error bij het opstarten.
[...]
Enig idee?
Edit: Ik heb de installer geupdated.
[ Voor 14% gewijzigd door ATS op 28-01-2015 22:22 . Reden: Nieuwe installer ]
Op dit moment staat de ondersteuning hiervan niet ingepland op onze roadmap. Dit is voornamelijk omdat er zeer weinig om gevraagd wordt. Ook is de beschikbaarheid van exports omtrent deze type rekeningen beperkt. Er gaat wel de komende jaren het nodige veranderen aan de toegankelijkheid van deze informatie en het ter beschikking stellen van eigen data aan de consument tbv bijvoorbeeld huishoudboekjes. Dan wordt ondersteuning ook een stuk aantrekkelijker ook al gebruiken minder mensen de optie hiervan.MooDyBLueS schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:46:
[...]
Ah, kijk eens aan! Een onhandige plek voor die optie moet ik zeggen, want ik heb hem ondanks mijn zoektocht niet kunnen vinden. Ik heb in het transactieoverzicht alles bekeken en ook in de instellingen, maar niks kunnen vinden. Bedankt voor de tip! Dit maakt het voor mij ineens een stuk aantrekkelijker!
Als ik je aanwezig in dit topic dan even zou mogen gebruiken misbruiken: gaan jullie (binnenkort/ooit) beleggings- en pensioenrekeningen ondersteunen? In het bijzonder Brand New Day bijvoorbeeld? Of kan ik daar ergens een verzoek voor plaatsen? Dat zou het voor mij nagenoeg perfect maken.
Ik heb de bestaande wens op onze wensenlijst in ieder geval +1 gebumped nav van jouw verzoek
Als je nog meer wensen hebt schiet ze gerust in via www.afaspersonal.nl/support
Tja, Winbank doet eigenlijk alles wat hier voorbij komt: budgetteren, rekening apart bekijken, native importeren van vrijwel alle banken, beleggingen, etc. En ook nog gratis, maar bijna geen mens die het gebruikt...
[ Voor 16% gewijzigd door SteeringWheel op 29-01-2015 15:38 ]
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.
Voor mij was de veel te oude GUI reden genoeg om weer op het kruisje te drukkenSteeringWheel schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:37:
Tja, Winbank doet eigenlijk alles wat hier voorbij komt: budgetteren, rekening apart bekijken, native importeren van vrijwel alle banken, beleggingen, etc. En ook nog gratis, maar bijna geen mens die het gebruikt...

Wellicht had ik het toch wat gevonden als ik er wat meer tijd voor had genomen, mja..
lol+lol=hihi
Goede tip.SteeringWheel schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:37:
Winbank gebruikte ik al langer, maar sinds vorige maand heb ik het budgetteren pas ontdekt.
Dat lag meer aan mij trouwens; ik ging er pas naar op zoek omdat het hier iedere keer over budgetteren ging. Volgens mij werkt dat ook wel aardig. Bij het invoeren van een transactie zie je direct in beeld wat je budget was, en hoe ver je daar nog van af zit. Ook is het inzien/aanpassen van je budgetten heel eenvoudig.
Ik ga eens een donatie doen aan de maker van het programma; ik ben de testfase al lang ontgroeid. Het programma wordt nog steeds doorontwikkeld, dus heeft de maker van mij wel een financiële bijdrage verdiend.

Ik ga eens een donatie doen aan de maker van het programma; ik ben de testfase al lang ontgroeid. Het programma wordt nog steeds doorontwikkeld, dus heeft de maker van mij wel een financiële bijdrage verdiend.
En ik moet zeggen dat de support van de maker erg goed is. Gemelde bugs worden snel opgelost, en vragen voor nieuwe features ook in veel gevallen (als hij zich erin kan vinden). Beide uit persoonlijke ervaring.
Moet eerlijk bekennen dat hij van mij ook nog geen donatie heeft gehad
Moet eerlijk bekennen dat hij van mij ook nog geen donatie heeft gehad

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.
Ik heb in het verleden redelijk wat huishoudboekjes getest. Wat ik met name belangrijk vind, en wat regelmatig ontbreekt is het volgende. (Ik gebruik in deze situaties het huishoudboekje met name om gemiddelde maandelijkse uitgaven patronen in kaart te brengen om deze vervolgens met andere maanden te kunnen vergelijken.)
Het beste wat ik momenteel heb gezien is het standalone programma Penningmeester.
- Het vinden van gelijksoortige transacties, om deze vervolgens in één handeling te koppelen aan een categorie.
- Het automatisch categoriseren van transacties.
- Het uitschakelen van bepaalde transacties of groepen transacties uit overzichten (bijv. uit diagrammen). (Anders kan het overmaken van bijv. spaarvermogen een overzicht compleet nutteloos maken.)
- Het wijzigen van de *overzichtsdatum* van een transactie. Dit is nodig indien bijv. een huurder via een automatische incasso, een incasso net iets te vroeg incasseert, waardoor de transactie in een verkeerde maand valt en daarmee het maandoverzicht verpest.
- Het spreiden van een transactie over meerdere maanden. Stel je betaalt bijvoorbeeld je zorgverzekering een jaar vooruit (waardoor je misschien korting krijgt), dan wil je dat in het overzicht per maand gespreid hebben over het jaar, anders is het overzicht voor die maand verpest.
Het beste wat ik momenteel heb gezien is het standalone programma Penningmeester.
Hoi allemaal!
Ik had ook even een vraagje over YNAB, naar aanleiding van het Financiële Onafhankelijkheid-draadje elders op Tweakers
Ik ben sinds begin deze week ook begonnen met dit programma om zo wat meer inzicht te krijgen in eventuele "verborgen" uitgaven. Nu ben ik al een heel eind met het invullen en opzetten van m'n huishoudboekje, maar er zijn toch een paar vragen die me niet helemaal duidelijk waren en waar ik zo snel geen antwoord op kon vinden:
Ik heb een betaal-account en spaar-account op YNAB, maar omdat ik m'n spaar-account helemaal niet wil terug zien in m'n "available to budget" om het op die manier zo los mogelijk te houden van enige mogelijke uitgaven, heb ik die op Off Budget gezet. Ik heb op m'n betaal-account een automatische transfer gemaakt die maandelijks een stuk spaargeld "overboekt" naar m'n spaar-account. Bij m'n spaar-account heb ik deze zelfde automatische transfer op "ontvangen" gezet. Om toch een overzicht te houden van hoeveel ik netto (zonder rente) spaar heb ik een subcategorie aangemaakt in m'n betaal-account waar ik de bedragen wat overzichtelijker bij houdt.
Nu kreeg ik in het draadje Financiële Onafhankelijkheid al de opmerking dat ik beter die spaar-account On Budget kon zetten omdat die alleen in de eerste maand meegerekend wordt bij het "start kapitaal", maar het is me toch niet helemaal duidelijk… zijn er mensen hier die daar al wat verder in zijn toevallig?
De andere vraag is
Ik heb de meeste vaste maandelijkse betalingen en inkomsten (zoals loon, hypotheek e.d.) al ingevoerd als automatische betalingen. Klopt het dat als ik nu naar de volgende maand kijk, waar ik wel alle "Budgeted" bedragen heb ingevoerd, een negatief bedrag heb staan? Komt dat omdat ik de inkomsten voor die maand nog niet binnen heb?
Alvast bedankt allemaal!
Ik had ook even een vraagje over YNAB, naar aanleiding van het Financiële Onafhankelijkheid-draadje elders op Tweakers
Ik ben sinds begin deze week ook begonnen met dit programma om zo wat meer inzicht te krijgen in eventuele "verborgen" uitgaven. Nu ben ik al een heel eind met het invullen en opzetten van m'n huishoudboekje, maar er zijn toch een paar vragen die me niet helemaal duidelijk waren en waar ik zo snel geen antwoord op kon vinden:
Ik heb een betaal-account en spaar-account op YNAB, maar omdat ik m'n spaar-account helemaal niet wil terug zien in m'n "available to budget" om het op die manier zo los mogelijk te houden van enige mogelijke uitgaven, heb ik die op Off Budget gezet. Ik heb op m'n betaal-account een automatische transfer gemaakt die maandelijks een stuk spaargeld "overboekt" naar m'n spaar-account. Bij m'n spaar-account heb ik deze zelfde automatische transfer op "ontvangen" gezet. Om toch een overzicht te houden van hoeveel ik netto (zonder rente) spaar heb ik een subcategorie aangemaakt in m'n betaal-account waar ik de bedragen wat overzichtelijker bij houdt.
Nu kreeg ik in het draadje Financiële Onafhankelijkheid al de opmerking dat ik beter die spaar-account On Budget kon zetten omdat die alleen in de eerste maand meegerekend wordt bij het "start kapitaal", maar het is me toch niet helemaal duidelijk… zijn er mensen hier die daar al wat verder in zijn toevallig?
De andere vraag is
Ik heb de meeste vaste maandelijkse betalingen en inkomsten (zoals loon, hypotheek e.d.) al ingevoerd als automatische betalingen. Klopt het dat als ik nu naar de volgende maand kijk, waar ik wel alle "Budgeted" bedragen heb ingevoerd, een negatief bedrag heb staan? Komt dat omdat ik de inkomsten voor die maand nog niet binnen heb?
Alvast bedankt allemaal!
Ja, het hele idee van YNAB is dat je pas een bedrag kan budgeteren als je ook het geld voor dat budget binnen hebt. Als je toch al een budget invoert terwijl je het geld nog niet hebt, dan sta je dus negatief, en dat is niet de bedoeling.
Hmm, maar het geld komt elke maand binnen, en 't leek me juist zo handig om alle vaste lasten (hypotheek e.d.) vooruit te plannen. Maar het is met YNAB dus echt het idee dat je pas begint te budgeteren als het geld binnen komt? Bij mij komt er 3x in de maand geld binnen, dus dat maakt 't een beetje onoverzichtelijk als ik 3x per maand m'n budget moet aanpassen/aanvullen.
Vandaar dat ik juist alles zoveel mogelijk wilde automatiseren… 3x per maand komt er op vaste momenten geld binnen, en een aantal keer per maand komen de automatische betalingen voorbij. Hypotheek gebeurt bijvoorbeeld elke einde van de maand, maar Telfort gebeurt elke 16e van de maand.
Zijn er toevallig programma's bekend die wat meer op een geautomatiseerde manier zoals hierboven omschreven werken? Ik heb zelf een Mac, en dacht even aan Moneywiz een goede te hebben, maar die kan zelf geen automatische betalingen doorvoeren in z'n systeem. iBank is er ook zo één… die kan dat namelijk wel, alleen de interface is redelijk "mwoah"
Zijn er toevallig programma's bekend die wat meer op een geautomatiseerde manier zoals hierboven omschreven werken? Ik heb zelf een Mac, en dacht even aan Moneywiz een goede te hebben, maar die kan zelf geen automatische betalingen doorvoeren in z'n systeem. iBank is er ook zo één… die kan dat namelijk wel, alleen de interface is redelijk "mwoah"
Nou, je kan ook zorgen dat je een maand vooruit kan leven. Dan kan je zo plannen dat je maand 1 leeft van het geld dat je al hebt, en dat de inkomsten van maand 1 naar het budget voor maand 2 gaan. Zo kan je de hele maand gewoon vooruit plannen. Dat is de ideale situatie in het YNAB systeem: "Living on last months income".
Je kunt wel alvast salarisinkomsten "Agenderen", hij voert ze dan pas door als die datum voorbij is gekomen.
Verder kun je maandelijks op "een bepaald icoontje" klikken om alle budgetten van de vorige maand over te nemen (Ik ga ervan uit dat je Hyp maandelijks hetzelfde is)
Verder kun je maandelijks op "een bepaald icoontje" klikken om alle budgetten van de vorige maand over te nemen (Ik ga ervan uit dat je Hyp maandelijks hetzelfde is)
20*350ZO45°
@ATS;
Dat lukt financiëel gezien ook prima, maar dat geeft (voor mij) een beetje een vertekend beeld
Ik hoop namelijk vooral wat meer inzicht te krijgen in verborgen uitgaven om m'n geldstroom wat beter in te kunnen richten… en zo wat meer over te houden.
@Richard;
Dat agenderen heb ik inderdaad al gedaan. Al m'n maandelijkse inkomsten en betalingen heb ik op de dag dat ze voorkomen al ingesteld. Je kan bij YNAB namelijk 2 soorten betalingen/inkomsten aangeven:
- Handmatige betalingen/inkomsten, die je moet Clearen aan de hand van het "C"-icoontje in de rechterkolom.
- Automatische betalingen/inkomsten, die automatisch doorgevoerd worden zodra de datum passeert.
Ik heb alle vaste lasten/inkomsten op de laatste manier al ingevoerd.
Misschien dat ik even tot de 23e moet wachten wanneer m'n salaris (in YNAB) overgeboekt wordt… misschien dat het dan wat meer tot de verbeelding spreekt bij me.
Dat lukt financiëel gezien ook prima, maar dat geeft (voor mij) een beetje een vertekend beeld
@Richard;
Dat agenderen heb ik inderdaad al gedaan. Al m'n maandelijkse inkomsten en betalingen heb ik op de dag dat ze voorkomen al ingesteld. Je kan bij YNAB namelijk 2 soorten betalingen/inkomsten aangeven:
- Handmatige betalingen/inkomsten, die je moet Clearen aan de hand van het "C"-icoontje in de rechterkolom.
- Automatische betalingen/inkomsten, die automatisch doorgevoerd worden zodra de datum passeert.
Ik heb alle vaste lasten/inkomsten op de laatste manier al ingevoerd.
Het idee achter YNAB is inderdaad dat je pas budgetteerd als je het geld daadwerkelijk binnen hebt. Wat jij wil doen is forecasten en zo eigenlijk zien hoeveel ruimte je hebt voor bepaalde uitgaves. Dat kán ook in YNAB, maar is er geen fijne tool voor.
Er zijn mensen die het hele jaar invoeren om zo te zien hoeveel je kan sparen. Voor mij is de tool met name nuttig om inzicht te krijgen in wat eruit gaat, en dat ik dat moet budgetteren voor een maand. Zo vind ik het erg als ik mijn budget moet oprekken voor 'uiteten' of 'koffie/lunch op t werk'. Daarmee zorgt het er dus ook voor dat ik dat minder ga doen, en op die manier geld bespaar.
En ook heeft het me geholpen om in te zien dat ik minder ruimte had voor luxe uitgaves dan ik dacht op basis van de geldstromen.
Er zijn mensen die het hele jaar invoeren om zo te zien hoeveel je kan sparen. Voor mij is de tool met name nuttig om inzicht te krijgen in wat eruit gaat, en dat ik dat moet budgetteren voor een maand. Zo vind ik het erg als ik mijn budget moet oprekken voor 'uiteten' of 'koffie/lunch op t werk'. Daarmee zorgt het er dus ook voor dat ik dat minder ga doen, en op die manier geld bespaar.
En ook heeft het me geholpen om in te zien dat ik minder ruimte had voor luxe uitgaves dan ik dacht op basis van de geldstromen.
't Lijkt erop dat ik daar dan net tussenin zit. Ik wil inderdaad een stukje forecasten met alle automatische inkosten en uitgaven, maar ook per maand kunnen zien wat ik dan exact over houdt.
Maar hoe hou jij alles bij in dat geval? Stel, je krijgt op de 16e je maandelijkse teruggave van de Belastingdienst, op de 23e krijg je je salaris, en op de 28e krijg je een stukje huishoudgeld (om zo alle lasten te verdelen met je partner). Dan heb je op 3 momenten in de maand inkomsten. Vervolgens krijg je op pakbeet 6-8 momenten verschillende vaste lasten, zoals hypotheek, telefonie, internet, zorgverzekering e.d. Ben je dan echt op 't moment dat je een stukje inkomsten krijgt, bezig om de rest van de maand te budgeteren?
Dat is net iets waar ik niet naar om wilde kijken, en alleen wanneer er iets willekeurigs voor komt (duurdere boodschappenmaand, bijvoorbeeld) dat je dat handmatig invoert
Maar hoe hou jij alles bij in dat geval? Stel, je krijgt op de 16e je maandelijkse teruggave van de Belastingdienst, op de 23e krijg je je salaris, en op de 28e krijg je een stukje huishoudgeld (om zo alle lasten te verdelen met je partner). Dan heb je op 3 momenten in de maand inkomsten. Vervolgens krijg je op pakbeet 6-8 momenten verschillende vaste lasten, zoals hypotheek, telefonie, internet, zorgverzekering e.d. Ben je dan echt op 't moment dat je een stukje inkomsten krijgt, bezig om de rest van de maand te budgeteren?
Dat is net iets waar ik niet naar om wilde kijken, en alleen wanneer er iets willekeurigs voor komt (duurdere boodschappenmaand, bijvoorbeeld) dat je dat handmatig invoert
Makkelijkste is dan toch gewoon je geld van deze maand voor volgende maand gebruiken.
Want in principe doe je dat al....
Ik zelf ben in januari begonnen en heb toen van mn spaargeld 1 maandsalaris* op 31.12 als inkomen gezet voor januari. Al het overige geld heb ik toen in het potje spaargeld gezet. Het salaris van januari gebruik ik dan om februari mee te budgetteren.
*ondanks dat het december was (eindejaarsuitkering etc) heb ik gewoon een 'normaal' maandsalaris beschikbaar gezet voor januari.
als je telefoonrekening op de 15e komt ga ik er dan van uit dat je dan niet in de min komt.
Want in principe doe je dat al....
Ik zelf ben in januari begonnen en heb toen van mn spaargeld 1 maandsalaris* op 31.12 als inkomen gezet voor januari. Al het overige geld heb ik toen in het potje spaargeld gezet. Het salaris van januari gebruik ik dan om februari mee te budgetteren.
*ondanks dat het december was (eindejaarsuitkering etc) heb ik gewoon een 'normaal' maandsalaris beschikbaar gezet voor januari.
als je telefoonrekening op de 15e komt ga ik er dan van uit dat je dan niet in de min komt.
Ik ga 't inderdaad even een weekje aankijken (dan komt m'n salaris binnen namelijk)… misschien dat ik nu ik rode cijfers zie in m'n budgettering zelf ook rood aanloop
Maar bedankt voor de tips/inzichten in ieder geval! Ik ben benieuwd hoeveel ik kan besparen in de maand als ik er wat meer zicht op heb
Als je genoeg spaargeld hebt kun je eigenlijk al heel simpel je inkomen budgetteren voor volgende maand. Dan zul je bijna nooit in de rode cijfers komen.
Bedenk je dat het een Amerikaans systeem is, en dus voornamelijk ook voor mensen die leven op creditcards en eigenlijk nooit spaargeld hebben
Bedenk je dat het een Amerikaans systeem is, en dus voornamelijk ook voor mensen die leven op creditcards en eigenlijk nooit spaargeld hebben
De YNAB-aanpak is zeer geschikt voor mensen die paycheck-to-paycheck leven: je zegt van elke binnengekomen dollar wat daarvan de bestemming is. "What does this money need to do before I get another paycheck". Dus bijv. "van deze check betaal ik rekening x, haal ik boodschappen voor week y en z en spaar ik bedrag q". De aanpak is er op gericht dat je niet langer kijkt naar welk bedrag er toevallig nog op je rekening staat, maar welk bedrag er nog beschikbaar is in een bepaald budget. Dit om te voorkomen dat je op basis van een positief saldo op je rekening eens even lekker uit eten gaat, terwijl je volgende week je electric bill niet kunt betalen. De bedoeling is dit om te draaien naar "living on last month's income".
In Nederland leven de meeste mensen vrijwel automatisch op die manier, omdat voor de meeste mensen het salaris aan het eind van de maand wordt uitbetaald. Als je in die situatie bent, zou ik alle inkomsten boeken op "inkomen voor *volgende* maand", zodat je aan het begin van de volgende maand weet hoeveel je die maand te besteden hebt. Wat er dan in de loop van de huidige maand binnenkomt, "negeer" je dus voor die maand (YNAB regelt dit automatisch voor je als je inkomsten op "next month" zet). Dit voorkomt dat je pas aan het eind van de maand weer uit de rode cijfers bent omdat je een maand vooruit hebt gewerkt, wat in de "living on last month's income" situatie logischer is.
Dus stel ik heb nu 100 op m'n rekening staan en vandaag is m'n salaris à 200 uitbetaald en daarvan zeg ik dat het inkomen voor maart is:

Dan heb ik natuurlijk gewoon 300 op m'n rekening, maar ik heb voor deze maand 100 te besteden en voor volgende maand 300 (200 + 100 ongebudgeteerd van deze maand). Als ik dan nu 100 budgeteer voor hypotheek, dan hou ik 0 over deze maand en heb ik 200 beschikbaar voor maart:
In Nederland leven de meeste mensen vrijwel automatisch op die manier, omdat voor de meeste mensen het salaris aan het eind van de maand wordt uitbetaald. Als je in die situatie bent, zou ik alle inkomsten boeken op "inkomen voor *volgende* maand", zodat je aan het begin van de volgende maand weet hoeveel je die maand te besteden hebt. Wat er dan in de loop van de huidige maand binnenkomt, "negeer" je dus voor die maand (YNAB regelt dit automatisch voor je als je inkomsten op "next month" zet). Dit voorkomt dat je pas aan het eind van de maand weer uit de rode cijfers bent omdat je een maand vooruit hebt gewerkt, wat in de "living on last month's income" situatie logischer is.
Dus stel ik heb nu 100 op m'n rekening staan en vandaag is m'n salaris à 200 uitbetaald en daarvan zeg ik dat het inkomen voor maart is:

Dan heb ik natuurlijk gewoon 300 op m'n rekening, maar ik heb voor deze maand 100 te besteden en voor volgende maand 300 (200 + 100 ongebudgeteerd van deze maand). Als ik dan nu 100 budgeteer voor hypotheek, dan hou ik 0 over deze maand en heb ik 200 beschikbaar voor maart:

[ Voor 19% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 18-02-2015 12:21 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Zo doe ik het inderdaad ook… alleen heb ik m'n salaris bij Scheduled Transactions ingedeeld omdat het elke maand hetzelfde bedrag is. Vandaar dat ik het bedrag waarschijnlijk nog niet bij m'n inkomsten voor maart zie staanHerko_ter_Horst schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:51:
[afbeelding]
Ook voor scheduled transactions kun je als "categorie" aangeven dat het inkomen voor de volgende maand is. En dan zal het bedrag inderdaad aan het budget toegevoegd worden op het moment dat de transactie wordt doorgevoerd.joramoudenaarde schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:58:
[...]
Zo doe ik het inderdaad ook… alleen heb ik m'n salaris bij Scheduled Transactions ingedeeld omdat het elke maand hetzelfde bedrag is. Vandaar dat ik het bedrag waarschijnlijk nog niet bij m'n inkomsten voor maart zie staan
[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 18-02-2015 13:07 ]
Precies! Ik heb m'n eerste betalingen ook op volgende maand staan. Elke 23e van de maand, beginnend bij deze maand loon vóór maart.
Net even YNAB (You Need A Budget) geprobeerd, had er nog niet eerder van gehoord, maar het lijkt hier op GoT redelijk populair te zijn.
In het kort mijn ervaring:
In het kort mijn ervaring:
- Leuke en heldere website en walkthrough.
- Eenvoudig programma, vooral gericht op budgetteren. (Heb daar weinig ervaring mee, dus weet niet hoe het met andere programma verschilt.)
- Ze gaan uit van 4 principes/rules die mensen zouden moeten hanteren bij het budgetteren, en welke verwerkt zijn in het programma.
- Importeren van data is lastiger dan Nederlandse huidhoudboekjes. De Nederlandse hebben namelijk vaak voorgeschreven importers voor diverse Nederlandse banken, welke vaak automatisch voor je de website van de bank bezoeken en zoeken naar output files, waardoor importeren minimale moeite kost. Voor YNAB i.c.m. Rabobank ging het voor mij wat lastiger: handmatig naar de Rabobank, vervolgens exporteren, daarna bleek YNAB een zeer primitieve csv importer te hebben, dus moest een Python script schrijven om deze in een YNAB leesbaar formaat om te zetten, en daarna importeren.
- Het matchen van gelijksoortige transacties werkte bij mij niet, ondanks dat de "payee" hetzelfde was of de "memo" hetzelfde was.
[ Voor 3% gewijzigd door Cyb op 18-02-2015 14:18 ]
@Cyb;
Oh, ik ben niet bij voorbaat fan van specifiek YNAB, maar omdat relatief veel mensen het lijken te gebruiken en de interface prettig over komt wilde ik 'm graag proberen. Budgettering programma's (voor de Mac) die én een prettige interface hebben, én voor de Nederlandse markt ook goed werken, en dan ook nog eens automatische overboekingen kunnen bijhouden… die heb ik nog niet goed kunnen vinden.
Zo is er voor de Mac iBank, die erg goed lijkt te werken maar die ik een behoorlijk vervelende interface vindt hebben. Moneywiz is er ook zo één: érg prettige interface, maar ook niet echt gericht op de Nederlandse markt lijkt wel.
Oh, ik ben niet bij voorbaat fan van specifiek YNAB, maar omdat relatief veel mensen het lijken te gebruiken en de interface prettig over komt wilde ik 'm graag proberen. Budgettering programma's (voor de Mac) die én een prettige interface hebben, én voor de Nederlandse markt ook goed werken, en dan ook nog eens automatische overboekingen kunnen bijhouden… die heb ik nog niet goed kunnen vinden.
Zo is er voor de Mac iBank, die erg goed lijkt te werken maar die ik een behoorlijk vervelende interface vindt hebben. Moneywiz is er ook zo één: érg prettige interface, maar ook niet echt gericht op de Nederlandse markt lijkt wel.
Ik gebruik tot op heden geen budgettering omdat ik dat heel moeiliijk vind.
In de periode December-Mei 'verdien' ik ook een pak meer dan andere maanden en heb dus geen zicht op inkomsten/uitgaven. In die periode komt er gemakkelijk 10k meer binnen dan tussen Juni-November doordat er dan gewoon geen extra's binnenkomen (13de maand, vakantiegeld, belastingteruggave, bonus,...).
Ik zou dat niet kunnen budgetteren en dat kunnen beschouwen als spaargeld.
Hoe lossen jullie dat op?
PS.: Mijn bouw heb ik wel 'gebudgeteerd', maar daar gebruik ik een groot excell-document voor en geen fancy tooltje oid.
In de periode December-Mei 'verdien' ik ook een pak meer dan andere maanden en heb dus geen zicht op inkomsten/uitgaven. In die periode komt er gemakkelijk 10k meer binnen dan tussen Juni-November doordat er dan gewoon geen extra's binnenkomen (13de maand, vakantiegeld, belastingteruggave, bonus,...).
PS.: Mijn bouw heb ik wel 'gebudgeteerd', maar daar gebruik ik een groot excell-document voor en geen fancy tooltje oid.
Het idee van budgetteren is, dat elke euro een bestemming krijgt zodra je hem ontvangt. Dus in de rijke maanden kun je ook een deel van het geld alvast budgetteren = opzij zetten voor de arme maanden.Engineer Stewie schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:42:
Ik gebruik tot op heden geen budgettering omdat ik dat heel moeiliijk vind.
Dus stel dat je in een rijke maand 1000 krijgt en in een arme maand 500. Maar je moet wel elke maand 600 aan vaste lasten afdekken. Dan budgetteer je in de rijke maand bijv. 2x je hypotheekaflossing of zo. Daar betaal je dan diezelfde maand 1x van en de rest blijft staan voor de arme maand.
Heb je ook in de arme maanden toch al genoeg om van rond te komen, dan budgetteer je in de rijke maanden simpelweg meer voor je spaar- en beleggingsdoelen.