ELI5; waarom hebben jullie ervoor gekozen om het afhankelijk te maken van serverfunctionaliteiten en niet gewoon lokaal?Slarioux schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:38:
[...]
Het draait echt als een malle maar helemaal foolproof is het nog niet
Volgens mij zit er in Office 2013 een standaard template voor kasboekje en/of huishoudboekje
Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?
-
[ Voor 101% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:51 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Ooit ynab (you need a budget) gekocht op steam, werkt goed, gebruik het alleen niet echt meer.
Is ook een mobiele app voor en synchroniseren gaat via oa dropbox
Is ook een mobiele app voor en synchroniseren gaat via oa dropbox
[ Voor 26% gewijzigd door Manke op 29-06-2015 19:43 ]
Grappig, ik heb AFAS ook een tijdje gebruikt en in mijn herinnering kon 'ie dat soort dingen juist wél. Ik had een soort auto-koppelingen gelegd voor de 3 supermarkten hier, voor de tankstations enz., en die werden dus vanzelf aan bepaalde posten gekoppeld. Waarom ik het dan niet meer gebruik? Luiheid, ook zonder inzicht blijven we boven de nul. Maar eigenlijk wil ik best blijvend inzicht in waar al dat geld blijft...Kingofthemall schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:57:
[...]
Ja! Is alweer even geleden, maar mijn gevoel erbij was dat het voor mij te weinig diepgang bood.
Voor een overzicht van hoe je ervoor staat is het zeker goed, maar ik wilde graag dingen customizen! Custom categorieën, autoposten bij veelvoorkomende uitgaven zoals supermarkten etc.
Zit er ook nog half aan te denken een keer zelf wat te maken, orov is iets verouderd.
Klopt, je kunt gewoon een inkomsten/uitgaven sheet maken in Excel natuurlijk.Spacialz schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:45:
Volgens mij zit er in Office 2013 een standaard template voor kasboekje en/of huishoudboekje
Maar het is de visie achter YNAB, dat je met het inkomen van de vorige maand de huidige maand financiert. Dat is nou net anders dan simpelweg je inkomsten en uitgaven categoriseren.
Ik heb YNAB nog niet serieus gebruikt hoor, misschien doe ik andere programma's te kort door YNAB hier alleen in te noemen. Ik weet het simpelweg ook niet
En zeg nou zelf, er zijn zo veel programma's dat je door de bomen het bos ook niet echt ziet... YNAB heeft tenminste een grote community. Maar of ik er echt wat aan ga hebben is de vraag en ik vind 60 euro ook echt veel geld...
Is Microsoft money Sunset plus trouwens niets?
Ik heb even YNAB gebruikt maar kon er niet aan wennen... Het idee van maandelijks budgetteren werkt niet bij mij omdat ik al uit mezelf zuinig leef. Ik heb vooral behoefte aan inzicht en snel & efficient dit inzicht te verkrijgen. Penningmeester gebruik ik hiervoor en ik ben er erg blij mee. Naast reguliere aankopen alle hypotheek en beleggingsportfolio's erin opgenomen ik heb een goed beeld van mijn 'net worth' en welk percentage van mijn inkomen ik spaar/aflos/beleg per jaar&maand. Ook de vele uitgebreide rapportages die je weer kan syncen met online presentaties voor op tablet/telefoon kan ik erg waarderen.
[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 30-06-2015 07:47 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Dat is ook goed om te lezen! Die kost 35 euro zie ik.
Daar moet ik ook een keertje mee aan de slag.
Ik moet zeggen dat ik YNAB ook wel erg omslachtig vind op het eerste gezicht. Misschien is de leercurve hoog en het beheer nadien niet zo tijdrovend.
Daar moet ik ook een keertje mee aan de slag.
Ik moet zeggen dat ik YNAB ook wel erg omslachtig vind op het eerste gezicht. Misschien is de leercurve hoog en het beheer nadien niet zo tijdrovend.
Ik heb het ingericht en zal het de komende maand eens uitproberen. Is er ook een lijstje met todo's. Zal wel leuk zijn als bij een spaarrekening ook de rente ed kan meegenomen worden.Slarioux schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:52:
[...]
Lokaal als wat? Windows app, of website?
Ik ben lekker gaan nerden ooit en daar is het uit voortgegroeid. Lokaal draaien is overigens prima mogelijk met vagrant, maar de server/client constructie komt voort uit de gebruikte techniek.
[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 30-06-2015 16:20 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
-
[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:51 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Ik loop tegen dezelfde foutmelding aan, dus een redirect naar /auth/login --> 404.xzaz schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:18:
[...]
Thanks, nog een klein rechten probleempje met de storage folder maar nu doet die het
Echter heb ik lighttpd draaien als webserver.
Heb je hier wellicht ook een oplossing voor?
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Zet tijdelijk je storage even op 777, voor verdere debug check de log even.Memphisto schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:18:
[...]
Ik loop tegen dezelfde foutmelding aan, dus een redirect naar /auth/login --> 404.
Echter heb ik lighttpd draaien als webserver.
Heb je hier wellicht ook een oplossing voor?
Het tijdelijk op 777 zetten van de storage dir had ik al gedaan om wat permissie problemen te omzellen.xzaz schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:31:
[...]
Zet tijdelijk je storage even op 777, voor verdere debug check de log even.
Echter zie ik geen meldingen meer verschijnen in de lighttpd error.log en de logs van firefly-iii.
Dus loop een beetje vast met opties..
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
-
[ Voor 152% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:48 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Laatste versie een paar uur geleden van github getrokken, dus tenzij je iets flick geupdate hebt lijkt het me daar niet in te zitten(?).Slarioux schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:23:
[...]
Even een update van Github trekken voor de zekerheid. Dit ookal gezien?
code:
1 2 3 4 location / { try_files $uri $uri/ /index.php?$query_string; sendfile off; }
Dat is mijn config iig.
Is de code die je aangeeft niet specifiek voor nginx? Ik maak gebruik van lighttpd. Als de code universeel is, waar moet ik het dan plaatsen? Sorry voor de noob-vraag, maar mijn kennis van webservers is vrij beperkt...
Alvast dank.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:48 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Als je dat wilt doen, heel graag!Slarioux schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:49:
Sorry, ik las verkeerd. Lighttpd ken ik helemaal niet. Vind je het goed dat ik daar morgen even in duik?
Heb recent niet veel bijzonders veranderd iig.
Alvast bedankt!
-
[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:47 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Wat is nu de beste manier om te updaten? Ik heb in mijn firefly-ii directory geen .git repository. Ik heb je installatie instructie gevolgd.
Ik ben sinds begin juli gestart met YNAB. Werkt prima maar zit een beetje met een vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden. Ik en mijn vriendin ontvangen op of voor de 26e ons loon. Op dat moment maak ik spaargelden e.d. over. Is het ook mogelijk om YNAB zo in te stellen dat de maand op de 27e begint? Anders blijven de budgetten zo scheef tov de/(mijn) werkelijkheid....
toettoett
Voor zover ik weet niet, maar waarom is dat relevant? Je kan het beter zo plannen dat de inkomsten die je op de 26e ontvangt bedoeld zijn om de maand erna van te leven, niet dezelfde maand nog. In dat geval maakt het niet uit wanneer je je inkomen krijgt, zolang het maar is voordat de maand start. En in feite maakt het ook niet uit of dat geld op een spaarrekening staat of op een lopende rekening.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Je kan het inkomen ook gelijk toekennen aan de volgende maand, en niet aan de maand waarin het binnenkomt.
Precies zo doe ik het ook.Trenchdog schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:31:
Je kan het inkomen ook gelijk toekennen aan de volgende maand, en niet aan de maand waarin het binnenkomt.
Toen ik begon met YNAB gaf ik het inkomen ook aan dezelfde maand waardoor je eigenlijk geen budget had en 'rood' stond tot de 25e dat het saris kwam.
Nu weet je precies wat je hebt voor volgende maand en kan je dat budgeteren.
Hmm zo kan het natuurlijk ook.. Ik denk dat ik dat maar ga proberen.
toettoett
Vond dit topic nadat ik zelf wat met YNAB heb gespeeld. Hoewel de online tooltjes die ik verder zie best flashy en mooi zijn vond ik de demo-omgeving van firefly erg indrukwekkend.Slarioux schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:42:
Dit is schaamteloze zelfpromotie, maar ik heb er een (open source) webapp voor gebouwd:
https://github.com/JC5/firefly-iii
Je moet er wat technische kennis voor hebben maar misschiend vind je het wat.
M'n bsd jail thuis is nu "even" bezig met het compileren van 240 packages aan updates
Ik zag trouwens ook staan dat je Google Analytics kunt toepassen. Mag ik aannemen dat als je daar niets invult er geen contact gezocht wordt met Google? (ik mijd Google-gebruik waar ik kan)
-
[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:42 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
voorheen dat de abn toch ook een soort van huishoudboekje? Krijg dit niet meer op de site gevonden en ben nu aangewezen op mijn eigen excelsheet. Zou eigenlijk handig zijn als banken dit voor je kunnen faciliteren aan de hand van je uitgaven. (zelf categoriseren en desnoods lokaal met een app bijwerken zoals bij YNAB....
...
Ziet er gaaf uit, maar is er ook een (gevuld) demo account?Slarioux schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:42:
Dit is schaamteloze zelfpromotie, maar ik heb er een (open source) webapp voor gebouwd:
https://github.com/JC5/firefly-iii
Je moet er wat technische kennis voor hebben maar misschiend vind je het wat.
Ik zit er niet echt op te wachten mijn eigen transacties online te uploaden om te zien hoe alles precies werkt
Ik kan het natuurlijk ook downloaden en optuigen, maar niet geschoten is altijd mis!
lol+lol=hihi
Is gestopt, werd te weinig gebruikt om het in de lucht te houden (helaas).koentjuh1987 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:35:
voorheen dat de abn toch ook een soort van huishoudboekje? Krijg dit niet meer op de site gevonden en ben nu aangewezen op mijn eigen excelsheet. Zou eigenlijk handig zijn als banken dit voor je kunnen faciliteren aan de hand van je uitgaven. (zelf categoriseren en desnoods lokaal met een app bijwerken zoals bij YNAB....
jammer. Nu ik ben gaan samenwonen met mijn vriendin is het juist handig om de financien een beetje overzichtelijk te houden...PLAE schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:40:
[...]
Is gestopt, werd te weinig gebruikt om het in de lucht te houden (helaas).
...
@koentjuh1987, ik ben ook gewoon begonnen het maken van een budget overzicht in excel sheet.
Daar moet je dan ook alles inzetten van inkomsten maar ook maandelijkse uitgaven die je altijd doet.
Zoals de kapper. Als het onder de streep geld over houd dan zit je iig al goed.
Daar moet je dan ook alles inzetten van inkomsten maar ook maandelijkse uitgaven die je altijd doet.
Zoals de kapper. Als het onder de streep geld over houd dan zit je iig al goed.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:41 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Anoniem: 135383
Heeft er iemand in Afas Personal al een oplossing kunnen bedenken voor een ING spaarrekening? Ik zoek me een ongeluk, maar krijg het niet voor elkaar zoals ik wil.
Probleem is dat die spaarrekening hetzelfde nummer heeft als de betaalrekening en ik deze niet kan toevoegen.
Wanneer ik spaar, dan schakel ik deze transacties maar uit, want die ziet hij nu als uitgaven.
Een andere optie zou zijn om het saldo van mijn spaarrekening gewoon bij te plussen bij het saldo van de betaalrekening en dan spaar-transacties altijd uitschakelen.
Probleem is dat die spaarrekening hetzelfde nummer heeft als de betaalrekening en ik deze niet kan toevoegen.
Wanneer ik spaar, dan schakel ik deze transacties maar uit, want die ziet hij nu als uitgaven.
Een andere optie zou zijn om het saldo van mijn spaarrekening gewoon bij te plussen bij het saldo van de betaalrekening en dan spaar-transacties altijd uitschakelen.
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe iedereen zijn indeling gemaakt heeft, categorisering van je budgetten zeg maar. Valt bijvoorbeeld je KPN abonnement onder telecom of huishouden en je Pathe unlimited pas?
Ik heb nu momenteel erg zoekende naar een goede indeling maar heb globaal dit:
Verzekeringen
Ziektekostenverzekering
Overlijdensverzekering
Verzekeringen bij ABN (Aansprakelijkheid-, doorlopende reis en rechtsbijstand verzekering)
Transport
Onderhoud/afschrijving auto
Brandstof
Abonnementen
KPN
Vodafone (iPad)
Pathe Unlimited
Transip (VPS + domeinen)
Persoonlijk
Studie
Vrije uitgaven (geld wat ik voor mezelf beschikbaar stel voor wat dan ook die maand)
Sparen
Woning/Trouwerij
Vakantie
Cadeaus (gezamenlijke spaarrekening waar we cadeaus voor familie / vrienden van betalen)
Prive
Overig
Knab kosten
ABN kosten
Waar brengen jullie bijvoorbeeld bankkosten onder. Ben heel benieuwd naar jullie indeling.
Note: Ben nog inwonend dus niet veel vaste lasten maar hypotheek start binnenkort zodra de akte de notaris gaat passeren (nieuwbouw)
Ik heb nu momenteel erg zoekende naar een goede indeling maar heb globaal dit:
Verzekeringen
Ziektekostenverzekering
Overlijdensverzekering
Verzekeringen bij ABN (Aansprakelijkheid-, doorlopende reis en rechtsbijstand verzekering)
Transport
Onderhoud/afschrijving auto
Brandstof
Abonnementen
KPN
Vodafone (iPad)
Pathe Unlimited
Transip (VPS + domeinen)
Persoonlijk
Studie
Vrije uitgaven (geld wat ik voor mezelf beschikbaar stel voor wat dan ook die maand)
Sparen
Woning/Trouwerij
Vakantie
Cadeaus (gezamenlijke spaarrekening waar we cadeaus voor familie / vrienden van betalen)
Prive
Overig
Knab kosten
ABN kosten
Waar brengen jullie bijvoorbeeld bankkosten onder. Ben heel benieuwd naar jullie indeling.
Note: Ben nog inwonend dus niet veel vaste lasten maar hypotheek start binnenkort zodra de akte de notaris gaat passeren (nieuwbouw)
[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 25-08-2015 15:33 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:35 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Ik gebruik nog steeds MMEX naar alle tevredenheid. Makkelijk nieuwe transacties inkloppen via de Android app en rapportages beheren via de desktop app. Met custom reports heb ik een mooi overzicht van mijn vaste lasten, variabele lasten en eenmalige/bijzondere uitgaven.
Ik zit nog steeds wat te stoeien met de categorieën (doe je bijvoorbeeld brandverzekering bij de categorie Vaste lasten - Huis of de categorie Vaste lasten - Verzekering) maar de verdeling vast - variabel - eenmalig is wel een succes om goed in beeld te hebben wat ik minimaal moet 'verdienen'.
Ik zit nog steeds wat te stoeien met de categorieën (doe je bijvoorbeeld brandverzekering bij de categorie Vaste lasten - Huis of de categorie Vaste lasten - Verzekering) maar de verdeling vast - variabel - eenmalig is wel een succes om goed in beeld te hebben wat ik minimaal moet 'verdienen'.
Hmm ABN heeft natuurlijk weer een eigen export, iemand toevallig al een tooltje draaien om deze te converteren naar een import voor YNAB?
Gewoon dagelijks bijhouden wat je hebt uitgegeven en dit handmatig invoeren in ynab. Zo word je beter bewust van wat je hebt uitgegeven.lubbertkramer schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:59:
Hmm ABN heeft natuurlijk weer een eigen export, iemand toevallig al een tooltje draaien om deze te converteren naar een import voor YNAB?
En als je net begint met ynab zijn de oude transacties niet meer van belang, het geld is toch al uitgegeven.
Kutte van ING is dat ze soms de datum van een boeking veranderen. Dus daarom loop ik nu maar expres altijd een week achter.larsiey schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:18:
[...]
Gewoon dagelijks bijhouden wat je hebt uitgegeven en dit handmatig invoeren in ynab. Zo word je beter bewust van wat je hebt uitgegeven.
En als je net begint met ynab zijn de oude transacties niet meer van belang, het geld is toch al uitgegeven.
Zou juist een reden zijn als ik al die kleine pinbetalingen handmatig moet doen om Ynab overboord te gooien. (reden dat ik ook stopte met AFAS toen de automatische koppeling om zeep werd geholpen) Dan zelf maar even stoeien met de structuur van ABN en converteren naar YNAB.larsiey schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:18:
[...]
Gewoon dagelijks bijhouden wat je hebt uitgegeven en dit handmatig invoeren in ynab. Zo word je beter bewust van wat je hebt uitgegeven.
Uiteraard zijn er veel uitgaven die onder meer dan één potje vallen, maar ik probeer me te houden aan het volgende:lubbertkramer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:26:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe iedereen zijn indeling gemaakt heeft, categorisering van je budgetten zeg maar. Valt bijvoorbeeld je KPN abonnement onder telecom of huishouden en je Pathe unlimited pas?
Maandelijkse uitgaven
Wonen (grootste bedrag elke maand naar gedeelde algemene rekening, valt heel veel onder, hypotheek, verzekeringen, g/w/l etc)
Netflix/Spotify
Bankkosten
Auto
Dagelijkse uitgaven
Benzine
Cash (meer een soort rest-potje)
Uitgaan
Cadeautjes
Uit eten
Kleding
Concerten/Festivals
Kapper
Speciale biertjes
Tegenvallers
Bootonderhoud/Liggeld
Huisonderhoud
Zorgkosten
Bril
Tandarts
Vakantie
Sparen
Voor later
Bootuitbreiding
Studieschuld
Volop overlap natuurlijk, vooral bij sommige dagelijkse uitgaven. Daar schuif ik ook volop mee. Die specifieke tegenvallers zoals Bril, tandarts etc gaan om kleine maandelijkse bedragen maar het zijn kosten die ik toch eens in de zoveel tijd maak dus heb ze wel meegenomen. Idem voor zorgkosten, hoog eigen risico maar met een eigen spaarpotje dus geen punt als er iets gebeurt. Potje vakantie heb ik nog niet echt gebruikt, omdat veel vakantie-uitgaven eigenlijk uit de andere potjes komen. Maar goed, ik budgetteer pas sinds begin dit jaar dus er valt vast nog een en ander te verbeteren
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ben een paar weken geleden overgestapt op Knab. Voordeel hiervan is dat ik gratis betaalrekeningen incl betaalpas kan aanvragen. Makkelijk budgetteren zo.
Ik maak gewoon een bepaald bedrag over op een rekening (bijv boodschappen), en daar moet ik het dan mee doen. Eén van de rekeningen gebruik ik dan puur voor het ontvangen van betalingen (belastingdienst, salaris) + vaste lasten cq incasso's. Lekker overzichtelijk zo.
Ik maak gewoon een bepaald bedrag over op een rekening (bijv boodschappen), en daar moet ik het dan mee doen. Eén van de rekeningen gebruik ik dan puur voor het ontvangen van betalingen (belastingdienst, salaris) + vaste lasten cq incasso's. Lekker overzichtelijk zo.
Hou je dat dan ook bij? En hoe doe je dat? Het lijkt me niet dat je 2 keer afrekent tijdens het boodschappen doen, dus moet je achteraf de bon nalopen?JCE schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:36:
Ik heb geld gebudgetteerd voor de volgende zaken:
• Eigen boodschappen
• Eigen vaste lasten
• Gezamenlijke boodschappen
• Gezamenlijk overige
• Gezamenlijke vaste lasten
• Kleding
• Overige dingen
• Uitgaan
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
-
[ Voor 108% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:34 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Ah, ok, duidelijk 
Wij moeten zelf ook gaan bezuinigen (ik ben € 500 netto inkomen + leaseauto achteruit gegaan) en ik zit nog een beetje te zoeken naar hoe en wat. Bij ons gaat veel geld op aan gemaksdingen: we zijn veel van huis en dan is het makkelijk om onderweg wat te eten te scoren, maar ook duur, zeker als je ook nog wat gezonds wil eten.
Wij moeten zelf ook gaan bezuinigen (ik ben € 500 netto inkomen + leaseauto achteruit gegaan) en ik zit nog een beetje te zoeken naar hoe en wat. Bij ons gaat veel geld op aan gemaksdingen: we zijn veel van huis en dan is het makkelijk om onderweg wat te eten te scoren, maar ook duur, zeker als je ook nog wat gezonds wil eten.
Wat wij doen:Ardana schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:34:
Ah, ok, duidelijk
- Alle geld komt binnen op gezamenlijke rekening, vandaar worden vaste lasten, sparen + gezamenlijke boodschappen betaald.
- Elke maand wordt er vast bedrag naar persoonlijke rekening overgemaakt als zakgeld (voor kleding, eten onderweg, gadgets, uitgaan, etc).
Voordeel daarvan is dat je nooit meer dan je zakgeld uitgeeft, en dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je van 'gezamenlijk' geld een onzinnige gadget of 100 paar schoenen koopt. Vast budget voor zulke dingen, en als het op is is het op.
Nog nauwkeuriger budget hebben we niet. Ik zou toch nooit de moeite nemen om dat allemaal bij te houden.
Zo doen wij het ook. Kan ik rustig een ps4 en spellen kopen terwijl mijn vriendin het aan andere dingen uit kan geven. Ik geef namelijk af en toe een groot bedrag uit terwijl mijn vriendin heel veel kleine aankopen doet. Zo blijft het mooi in balans.Pooh schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:13:
[...]
Wat wij doen:
- Alle geld komt binnen op gezamenlijke rekening, vandaar worden vaste lasten, sparen + gezamenlijke boodschappen betaald.
- Elke maand wordt er vast bedrag naar persoonlijke rekening overgemaakt als zakgeld (voor kleding, eten onderweg, gadgets, uitgaan, etc).
Voordeel daarvan is dat je nooit meer dan je zakgeld uitgeeft, en dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je van 'gezamenlijk' geld een onzinnige gadget of 100 paar schoenen koopt. Vast budget voor zulke dingen, en als het op is is het op.
Onze gezamelijke budgeteren we wel en sinds we dat doen sparen we elke maand meer geld.
-
[ Voor 101% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:33 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Hadden wij eerst ook maar onze inkomens kwamen verder uit elkaar te liggen en daarom was het niet helemaal een eerlijke verdeling meer.JCE schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:47:
[...]
Overigens hebben wij (met opzet) niet de constructie van hierboven gebruikt. We hebben het bedrag vastgesteld dat we elke maand nodig hebben voor de gezamenlijke zaken, en dat betalen we 50/50. De rest van je salaris is vrij spelen.
Wij hebben beiden een vergelijkbaar uitgavenpartoon, en vinden het fijn om wat grotere uitgaven (> € 25) met elkaar te overleggen, waar mogelijk. We hebben beiden niet echt grote wensen, zeker niet op het gebied van gadgets (ik denk dat we, incl. laptops, telefoons, tablets en games) ongeveer € 100 pm samen er aan uitgeven (vergelijk: we hebben beiden laptops van € 2.000, maar mijn telefoon was 3 jaar geleden € 40).
We hebben de grote hoop, waar alles op binnenkomt en vanaf gaat, en dat werkt prima voor ons. We moeten dus nu alleen écht bezuinigen op de kleine dingen: luxe eten, buiten de deur eten/activiteiten en "kado'tjes" (tussen aanhalingstekens, want dat bestaat bij ons vaak uit voor anderen betalen als we gezamenlijk leuke dingen doen).
We hebben de grote hoop, waar alles op binnenkomt en vanaf gaat, en dat werkt prima voor ons. We moeten dus nu alleen écht bezuinigen op de kleine dingen: luxe eten, buiten de deur eten/activiteiten en "kado'tjes" (tussen aanhalingstekens, want dat bestaat bij ons vaak uit voor anderen betalen als we gezamenlijk leuke dingen doen).
Dat hebben wij om 2 redenen niet gedaan:JCE schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:47:
[...]
Juist, wij zitten daar ook eeuwig mee te kloten. Kwestie van volhouden.
Overigens hebben wij (met opzet) niet de constructie van hierboven gebruikt. We hebben het bedrag vastgesteld dat we elke maand nodig hebben voor de gezamenlijke zaken, en dat betalen we 50/50. De rest van je salaris is vrij spelen.
- Ten eerste niet heel eerlijk als de ene werkt en de ander studeert.
- En daarnaast is het vooral heel slecht voor je spaargedrag. Ik ga uit van het principe dat je eerst spaart, en de rest uitgeeft. Salarisverhogingen e.d. komen bij ons in principe ten goede aan de spaarpot, tenzij we besluiten onszelf meer zakgeld te geven. Dat werkt beter dan andersom, alles maar uitgeven wat je over hebt.
Is er iemand die YNAB gebruikt i.c.m. Rabobank? Ik krijg mijn transacties niet ingeladen...
_0.o_
Wij budgetteren per maand een x bedrag aan zakgeld voor persoonlijke uitgaven als gadgets, kleding e.d.
Op deze manier heb je goed grip op alle 'onzinnige' uitgaven.
Op deze manier heb je goed grip op alle 'onzinnige' uitgaven.
[ Voor 74% gewijzigd door Skeuomorf op 23-10-2015 11:24 ]
Er werd al een tijd over gepraat, maar er komt nu dan toch eindelijk een nieuwe versie van YNAB
http://forum.youneedabudget.com/categories/the-future
Ik vind het er mooi uitzien, en ik kan YNAB4 ook niet meer gebruiken aangezien ik geen persoonlijke laptop/desktop meer heb. Maar ben absoluut geen fan van een subscription model. Ik weet dan ook nog niet of ik YNAB nog wel ga gebruiken in de toekomst
http://forum.youneedabudget.com/categories/the-future
Ik vind het er mooi uitzien, en ik kan YNAB4 ook niet meer gebruiken aangezien ik geen persoonlijke laptop/desktop meer heb. Maar ben absoluut geen fan van een subscription model. Ik weet dan ook nog niet of ik YNAB nog wel ga gebruiken in de toekomst
Gewoon YNAB 4 blijven gebruiken toch? $50 per jaar heb ik ook geen zin in.
www.oldskoolnl.nl
Heb helaas geen eigen laptop/desktop meer (alleen zakelijk, mag ik geen eigen applicaties op installeren). Dus ik kan YNAB4 niet meer gebruiken aangezien je niks kan wijzigen in de apps op je iPad en iPhoneRoppedop schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:01:
Gewoon YNAB 4 blijven gebruiken toch? $50 per jaar heb ik ook geen zin in.
Ik denk niet dat ze 1 nederlander gaan vinden die $50 per jaar gaat aftikken voor zo'n programma.
Tenzij er echt een killer feature bijkomt die je niet wilt missen.
Als het moet zou ik eerder zelf in Excel gaan knutselen dan deze subscription onzin.
Als het moet zou ik eerder zelf in Excel gaan knutselen dan deze subscription onzin.
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Helemaal niemand wil ik niet zeggen, maar denk wel dat het beperkt is. De enige reden waarom ik het gekocht had was omdat het met de Steam sale maar 12,50 kostte. De stap naar een verplichte 50 euro per jaar vind ik ook te grofJuup schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:23:
Ik denk niet dat ze 1 nederlander gaan vinden die $50 per jaar gaat aftikken voor zo'n programma.
Jammer van deze stap... Maargoed, wie weet zal er wel een alterantief voor YNAB komen. Denk dat er veel zo over zullen denken. Daarnaast is YNAB nu ook weer niet zo ingewikkeld.
YNAB gaat mijn geld niet krijgen omdat er volgens mij nogal wat stappen nodig zijn om mijn transacties in te lezen. Maar helaas ben ik wel gezwicht voor het abonnement verhaal, ik gebruik zelf Cashflow Manager wat de meest uitgebreide versie is. Binnenkort word er weer 30 euro voor het jaar afgehaald.Juup schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:23:
Punt is vooral dat als ik het zelf wil gaan maken dat ik dan maanden verder ben en ik dan alsnog de helft mis maar als het nog veel duurder gaat worden ga ik ook wel op zoek naar een alternatief of gewoon anders bij gaan houden. Zorg daarom ook altijd dat je archief gewoon in een handig formaat staat en niet alleen in het programma.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:12 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Ik ben ook op zoek naar een dergelijke app. Inderdaad liefst een die we mobiel kunnen gebruiken.
Inzicht heb ik al verkregen. Daaruit blijkt dat we zo'n gemiddeld 1250,- (soms dus echt bijna 1.500,-) aan huishoudelijke uitgaven doen (boodschappen, frietje, Chinees, Kruidvat/Etos voor de kleintjes). Het is niet dat we daarmee meer uitgeven dan er binnen komt, maar het zou mooi zijn wanneer we wat meer kunnen sparen voor een leuke reis of zo.
Dus het kan volgens mij wel minder.
Nu zoek ik dus een app waarmee wij op onze iPhones/iPads wanneer we een uitgave hebben gedaan deze daarop kunnen vastleggen. Liefst gekoppeld aan een budget. Daarmee wordt je je nog bewusterof hoeveel je hebt uitgegeven en wat de impact op je budget is.
Het moet wel snel en simpel in te voeren zijn. Anders ga je het niet gebruiken. Tenminste mijn vriendin zeker niet.
Ik zie de app Next, maar die is dan weer TE simpel. Andere apps zijn weer niet geschikt voor meerdere gebruikers. AFAS Personal is meer om achteraf inzicht te krijgen.
Ik wil geen maandelijks abonnement. App zelf mag best wat kosten.
Lijkt heel simpel wat ik vraag toch? Ik zal dan ook vast verkeerd zoeken. Het is niet meer dan een veredelde Excel in app vorm toch?
Een leuke should have zou zijn wanneer je een foto van een bonnetje kan koppelen aan een ingevoerde uitgave.
Inzicht heb ik al verkregen. Daaruit blijkt dat we zo'n gemiddeld 1250,- (soms dus echt bijna 1.500,-) aan huishoudelijke uitgaven doen (boodschappen, frietje, Chinees, Kruidvat/Etos voor de kleintjes). Het is niet dat we daarmee meer uitgeven dan er binnen komt, maar het zou mooi zijn wanneer we wat meer kunnen sparen voor een leuke reis of zo.
Dus het kan volgens mij wel minder.
Nu zoek ik dus een app waarmee wij op onze iPhones/iPads wanneer we een uitgave hebben gedaan deze daarop kunnen vastleggen. Liefst gekoppeld aan een budget. Daarmee wordt je je nog bewusterof hoeveel je hebt uitgegeven en wat de impact op je budget is.
Het moet wel snel en simpel in te voeren zijn. Anders ga je het niet gebruiken. Tenminste mijn vriendin zeker niet.
Ik zie de app Next, maar die is dan weer TE simpel. Andere apps zijn weer niet geschikt voor meerdere gebruikers. AFAS Personal is meer om achteraf inzicht te krijgen.
Ik wil geen maandelijks abonnement. App zelf mag best wat kosten.
Lijkt heel simpel wat ik vraag toch? Ik zal dan ook vast verkeerd zoeken. Het is niet meer dan een veredelde Excel in app vorm toch?
Een leuke should have zou zijn wanneer je een foto van een bonnetje kan koppelen aan een ingevoerde uitgave.
Op de foto maken na klinkt het precies als ynab, gebruik het ook al een jaar naar tevredenheid
[ Voor 31% gewijzigd door hv08 op 31-10-2015 12:54 ]
Waarom wil je elke uitgave direct kunnen invoeren? Ik denk dat op de lange termijn je dat niet volhoudt. Iedere maand bankexport inlezen waarbij ca. 70-80% direct wordt toegekend aan post & groep werkt sneller toch? Het gaat om trends & inzicht krijgen voor mijn gevoel. Bovendien heb je ook veel uitgaven die je niet bewust doet maar wel mee wil laten tellen voor overzicht?readytoflow schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:02:
...
...
[ Voor 35% gewijzigd door vandermark op 31-10-2015 16:07 ]
Kijk eens naar YNAB, al meerdere keren genoemd in dit topic en ik heb het enige tijd geleden aangeschaft. Kost wel wat, maar draait op meerdere platformen en de filosofie staat mij wel aan.readytoflow schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:02:
Als je doel alleen inzicht en trends zijn dan kun je idd prima zo te werk gaan. Het voordeel van dagelijks invoeren (in de praktijk deed ik het 1x per week) is dat je je ook meer bewust wordt van je uitgavenpatroon en zo minder gaat uitgeven en dus meer over houdtvandermark schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:07:
[...]
Waarom wil je elke uitgave direct kunnen invoeren? Ik denk dat op de lange termijn je dat niet volhoudt. Iedere maand bankexport inlezen waarbij ca. 70-80% direct wordt toegekend aan post & groep werkt sneller toch? Het gaat om trends & inzicht krijgen voor mijn gevoel. Bovendien heb je ook veel uitgaven die je niet bewust doet maar wel mee wil laten tellen voor overzicht?
Met dien verstande dat er een update gaat komen op basis van subscription, moet je maar net willen. Dan kun je nog wel YNAB4 kopen, maar die krijgt natuurlijk geen tot weinig support meer voor de toekomst, laat staan updatesDAzN schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:40:
[...]
Kijk eens naar YNAB, al meerdere keren genoemd in dit topic en ik heb het enige tijd geleden aangeschaft. Kost wel wat, maar draait op meerdere platformen en de filosofie staat mij wel aan.
Eens, maar bewustwordng komt bij mij niet na één aankoop, wel als ik na een maand het totaalbeeld heb van die maand en dat in vergelijking tot periode daarvoor. Vervolgens ben ik me de gehele volgende maand meer bewust.Blik1984 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:07:
[...]
Als je doel alleen inzicht en trends zijn dan kun je idd prima zo te werk gaan. Het voordeel van dagelijks invoeren (in de praktijk deed ik het 1x per week) is dat je je ook meer bewust wordt van je uitgavenpatroon en zo minder gaat uitgeven en dus meer over houdt
Ok, dat verandert de zaak uiteraard. Heb je hier een bron voor?Blik1984 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:10:
[...]
Met dien verstande dat er een update gaat komen op basis van subscription, moet je maar net willen. Dan kun je nog wel YNAB4 kopen, maar die krijgt natuurlijk geen tot weinig support meer voor de toekomst, laat staan updates
Heb het een tiental posts eerder ook al genoemd. Meer info op het forum van YNAB.DAzN schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:13:
[...]
Ok, dat verandert de zaak uiteraard. Heb je hier een bron voor?
Ik gebruik zelf de app Wallet. Deze app is gratis en voldoet aan mijn eisen. Is lekker simpel en overzichtelijk. Heeft budgetten en je kan ook foto's toevoegen aan je uitgaven (zie halverwege youtube filmpje).readytoflow schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:02:.
https://www.walletapp.net/
YouTube: Wallet - new material design
[ Voor 11% gewijzigd door Ruben0s op 31-10-2015 22:03 ]
Ik voer elke transactie in; en zoveel werk is het niet en je krijgt er ontiegelijke inzage van. Als je het te veel werk vindt pin je gewoon een bedrag a €300,- en zet je die onder 'boodschappen'. Dan hoef je niet elke pintransactie in te voeren.vandermark schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:07:
[...]
Waarom wil je elke uitgave direct kunnen invoeren? Ik denk dat op de lange termijn je dat niet volhoudt. Iedere maand bankexport inlezen waarbij ca. 70-80% direct wordt toegekend aan post & groep werkt sneller toch? Het gaat om trends & inzicht krijgen voor mijn gevoel. Bovendien heb je ook veel uitgaven die je niet bewust doet maar wel mee wil laten tellen voor overzicht?
Ik voer ook alles zelf in en pin zoveel mogelijk. Als je op de bank zit even inloggen op mobiel bankieren en overnemen. Of op de wc, je hebt altijd wel paar minuutjes per dag over
Ze geven zelf op het forum aan dat er nog steeds support is voor versie 3 en er zelfs vragen van versie 2 gesupport worden.Blik1984 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:10:
[...]
Met dien verstande dat er een update gaat komen op basis van subscription, moet je maar net willen. Dan kun je nog wel YNAB4 kopen, maar die krijgt natuurlijk geen tot weinig support meer voor de toekomst, laat staan updates
Dat zegt natuurlijk nog niets over de updates, maar ze zullen heus niet bij de release van versie 5 direct stoppen met het bijhouden van 4.Turf_Hacker
I can reassure you that YNAB 4 will continue to work for as long as you choose to use it. We have customers still using YNAB 3 and YNAB Pro (second version of YNAB) to budget. We know because they sometimes write in to support.
[ Voor 5% gewijzigd door Bastiaan op 01-11-2015 13:35 . Reden: Directe link naar bron toegevoegd ]
Er is nogal een verschil tussen daadwerkelijk support en of hett programma nog werkt
En wie gaat ynab4 nog kopen voor 60 euro als er een nieuwe versie is waarvan je weett dat daar alle focus op ligt
En wie gaat ynab4 nog kopen voor 60 euro als er een nieuwe versie is waarvan je weett dat daar alle focus op ligt
Ach het is maar voor zeg maar een aantal maanden tot max een jaar denk ik. Dan moet het wel ingesleten zijn. Het is nu vooral bewustwording.
Ik wil YNAB dan toch wel een kans geven. Is toch een maand uit te proberen zo te zien.
Ik heb YNAB 4 gedownload. Waarschijnlijk gebruik ik het nu al weer verkeerd. Paar vragen dus:
- De maandelijkse uitgaven die ik budgetteer, die hoef ik neem ik aan niet elke keer opnieuw in te voeren.
- Waar en hoe vul ik inkomsten in? Bijvoorbeeld inkomen, Bel. teruggaaf, marktplaatsverkopen etc...
Ik wil YNAB dan toch wel een kans geven. Is toch een maand uit te proberen zo te zien.
Ik heb YNAB 4 gedownload. Waarschijnlijk gebruik ik het nu al weer verkeerd. Paar vragen dus:
- De maandelijkse uitgaven die ik budgetteer, die hoef ik neem ik aan niet elke keer opnieuw in te voeren.
- Waar en hoe vul ik inkomsten in? Bijvoorbeeld inkomen, Bel. teruggaaf, marktplaatsverkopen etc...
Yup, gevonden. Brengt mij inderdaad aan het twijfelen. YNAB4 is op dit moment goed genoeg voor mij, maar ik ga anderen niet adviseren het nu aan te schaffen.Blik1984 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 21:38:
[...]
Heb het een tiental posts eerder ook al genoemd. Meer info op het forum van YNAB.
Het wijst zich wel redelijk vanzelf. Daarnaast heeft ynab ook wel een goede korte video tutorials. Ik zou die even kijkenreadytoflow schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:11:
Ach het is maar voor zeg maar een aantal maanden tot max een jaar denk ik. Dan moet het wel ingesleten zijn. Het is nu vooral bewustwording.
Zijn er hier mensen met ervaring met https://www.pfinking.nl/ ?
Nu 2 maanden AFAS Personal gebruikt, maar afgelopen maand al 3 issues bij de helpdesk gedropt, waar er 2 met de oplossing komen dat het maar onhandig is er dat ik er maar mee zou moeten leven.
Niet echt handig.
Nu 2 maanden AFAS Personal gebruikt, maar afgelopen maand al 3 issues bij de helpdesk gedropt, waar er 2 met de oplossing komen dat het maar onhandig is er dat ik er maar mee zou moeten leven.
Niet echt handig.
Er zijn ook elke dag gratis lessen van YNAB. Waar ze ook een gratis exemplaar aan een deelnemer weggeven.EJPostema schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:52:
[...]
Het wijst zich wel redelijk vanzelf. Daarnaast heeft ynab ook wel een goede korte video tutorials. Ik zou die even kijken
http://www.youneedabudget.com/support/training-and-education
Ik ben zelf een tijdje bezig geweest om een simpel online programma te vinden waarin ik een overzicht van mijn financiën kan krijgen, zonder dat ik de controle verlies over mijn data ergens in 'de cloud'. Zo'n programma heb ik niet kunnen vinden. Daarnaast leek het me wel leuk om iets in elkaar te knutselen.
Daarom heb ik een webapplicatie'tje gemaakt waarbij alle data lokaal in de browser database (IndexedDB) wordt opgeslagen. Zo kan je op alle devices de applicatie gebruiken (zelfs offline na het laden van de site). Na gebruik heb je het zelf in de hand hoe je de data verder opslaat, online in de cloud of lokaal.
Dezelfde terughoudende gedachte omtrent online dataopslag kwam ik vaker in dit topic tegen, dus ik dacht laat ik mijn geknutsel delen: http://safin.gs
Daarom heb ik een webapplicatie'tje gemaakt waarbij alle data lokaal in de browser database (IndexedDB) wordt opgeslagen. Zo kan je op alle devices de applicatie gebruiken (zelfs offline na het laden van de site). Na gebruik heb je het zelf in de hand hoe je de data verder opslaat, online in de cloud of lokaal.
Dezelfde terughoudende gedachte omtrent online dataopslag kwam ik vaker in dit topic tegen, dus ik dacht laat ik mijn geknutsel delen: http://safin.gs
Ziet er erg interessant uit mpsmith! Hij werkt bij mij (OSX 10.10, Safari 9.0) alleen niet zo best
Misschien niet helemaal in het kader van "tweaken", maar sinds kort ben ik overgestapt naar de Knab bank en daar krijg je direct een heel mooi digitaal kasboek bij:

Je kunt zelfs geëxporteerde transacties van andere banken importeren. Zo had ik in een uurtje het overzicht op mijn inkomsten en uitgaven vanaf jaren terug, wat ik bij mijn vorige bank(en) altijd miste
Uiteraard moet je dan wel van bank willen wisselen...

Je kunt zelfs geëxporteerde transacties van andere banken importeren. Zo had ik in een uurtje het overzicht op mijn inkomsten en uitgaven vanaf jaren terug, wat ik bij mijn vorige bank(en) altijd miste
Uiteraard moet je dan wel van bank willen wisselen...
Als je ergens PHP kan draaien, is mijn tooltje Firefly III misschien iets voor je.mpsmith schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:40:
Ik ben zelf een tijdje bezig geweest om een simpel online programma te vinden waarin ik een overzicht van mijn financiën kan krijgen, zonder dat ik de controle verlies over mijn data ergens in 'de cloud'. Zo'n programma heb ik niet kunnen vinden. Daarnaast leek het me wel leuk om iets in elkaar te knutselen.
Hmm dat is niet zo mooi. Safari op OSX had nog niet echt mijn focus. Ik zal er in het weekend eens naar kijken. Bedankt voor het doorgevenjoramoudenaarde schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:47:
Ziet er erg interessant uit mpsmith! Hij werkt bij mij (OSX 10.10, Safari 9.0) alleen niet zo best
Ik heb jouw tool ook bekeken en kon niet direct achterhalen of de data encrypted wordt opgeslagen. Ik ben zelf ook zo begonnen, alleen kreeg de 'theoretische paranoia' de overhandJCE schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:12:
[...]
Als je ergens PHP kan draaien, is mijn tooltje Firefly III misschien iets voor je.
Slechts deels. Alle strings (namen, beschrijvingen) en attachments, uploads (tijdelijke files) worden encrypted. Bedragen, datums, dat soort dingen niet.mpsmith schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:32:
[...]
Ik heb jouw tool ook bekeken en kon niet direct achterhalen of de data encrypted wordt opgeslagen. Ik ben zelf ook zo begonnen, alleen kreeg de 'theoretische paranoia' de overhand. Wie zegt dat mijn data ook daadwerkelijk veilig is waar ik het host. Het zou lokaal op een NAS kunnen, maar dan ben je wel erg gelimiteerd in waar je het kunt gebruiken en kunnen andere geïnteresseerden er geen/moeilijker gebruik van maken.
Het is al een ontzettende crime om zulke data te encrypten aan de applicatie-zijde. Zoeken in data is schier onmogelijk want alles moet binnen getrokken worden, dan gedecrypt, dan zoeken, en dat is dan je resultaat. Schiet niet op.
Voor een deel zit de encryptie er dus wel in. Maar mocht je database gejat worden ligt er nog steeds veel op straat. Elke maand een transactie met versleutelde omschrijving maar met bedrag 1900,-, goh dat zal wel salaris zijn dan.
Liever dan deze encryptie uitbreiden regel je encryptie op database-niveau zodat Firefly III het niet meer hoeft te regelen.
Ik zal de readme op dit punt uitbreiden. Het wordt wel genoemd hier en daar, maar krijgt geen expliciete aandacht.
[ Voor 4% gewijzigd door Firefly III op 17-12-2015 12:26 ]
Wellicht interessant om te melden, ABN Amro is (weer) actief met een programma voor inzicht, ditmaal als iOS app genaamd Grip: https://www.abnamro.nl/nl/prive/apps/grip/kenmerken.html. voorlopig beperkte test met max 10k gebruikers.
Ik ben benieuwd zal het eens proberen ziet er wel nuttig uit.JCE schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:12:
[...]
Als je ergens PHP kan draaien, is mijn tooltje Firefly III misschien iets voor je.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Het was even zoeken naar een geschikte testomgeving (heb het kunnen testen met Safari 8 op iOS) en ik heb een eigenaardigheidje van Safari er uit moeten werken, maar nu werkt het. Ik ga ervan uit dat het nu ook bij jou werkt op Safari 9 op OSX. Ben benieuwd of dat zo is en hoe je het vindt.joramoudenaarde schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:47:
Leuk topic. Moet nog eea teruglezen maar zag winbank hier en daar al genoemd. Fyi, de layout is aan het veranderen (betaversie 2.70).
Ik gebruik winbank al 10 jaar, geeft goed inzicht. Mis echter een beetje een tablet variant, heb zelf geen vaste pc meer maar draai en op een USB op mijn werklaptop.
Kan Firefly draaien op een raspberry en dan te benaderen via html?
Ik gebruik winbank al 10 jaar, geeft goed inzicht. Mis echter een beetje een tablet variant, heb zelf geen vaste pc meer maar draai en op een USB op mijn werklaptop.
Kan Firefly draaien op een raspberry en dan te benaderen via html?
2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi
Heeft iemand hier al new YNAB geprobeerd? Ik sta nog niet te springen, ondanks dat ik heel erg fan ben van YNAB 4. De nieuwe is helemaal online (meh) en betaal je per jaar (meh).
request.getCookies();
Ik vind het vooral een bijna onoverkomelijk nadeel dat het nu allemaal in de cloud staat... ik ben nog niet overgestapt en twijfel ook heel erg of ik dat wel ga doen. Vooral ook omdat je blijkbaar geen transacties kan importeren (alleen van ondersteunde banken, wat alleen amerikaanse banken zijn) en sommige features niet echt lekker werken volgens mij. Ze kunnen ook geen externe security audit overleggen. Ik baal hier best wel van, want Ynab 4 was gewoon prima software, maar wordt dus niet meer verder ontwikkeldBoGu5 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:27:
Heeft iemand hier al new YNAB geprobeerd? Ik sta nog niet te springen, ondanks dat ik heel erg fan ben van YNAB 4. De nieuwe is helemaal online (meh) en betaal je per jaar (meh).
Hoe bevalt Cashflow Manager? Ben het zelf ook aan het overwegen. YNAB werkt niet ideaal voor mij, omdat het importeren van bankdata wat omslachtig is. Een programma dat voor de Nederlandse markt gemaakt is lijkt me wat handiger.AcXeller schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:17:
[...]
YNAB gaat mijn geld niet krijgen omdat er volgens mij nogal wat stappen nodig zijn om mijn transacties in te lezen. Maar helaas ben ik wel gezwicht voor het abonnement verhaal, ik gebruik zelf Cashflow Manager wat de meest uitgebreide versie is. Binnenkort word er weer 30 euro voor het jaar afgehaald.
Punt is vooral dat als ik het zelf wil gaan maken dat ik dan maanden verder ben en ik dan alsnog de helft mis maar als het nog veel duurder gaat worden ga ik ook wel op zoek naar een alternatief of gewoon anders bij gaan houden. Zorg daarom ook altijd dat je archief gewoon in een handig formaat staat en niet alleen in het programma.
Ik gebruik het inmiddels bijna 5 jaar en zeker sinds versie 5 zijn er weer een aantal punten verbeterd. Eigenlijk nooit problemen gehad met importeren behalve dan dat de bank zelf nog wel eens een melding veranderd en hij dan niet herkend dat deze al in het systeem zat en er dus dubbel inkomt. Ik heb dan ook een txt waar de hele historie in staat en deze werk ik steeds bij om hem vervolgens te importeren. Als al je rubriek regels goed staan mag dit geen probleem zijn.triesvan schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:33:
[...]
Hoe bevalt Cashflow Manager? Ben het zelf ook aan het overwegen. YNAB werkt niet ideaal voor mij, omdat het importeren van bankdata wat omslachtig is. Een programma dat voor de Nederlandse markt gemaakt is lijkt me wat handiger.
Deze methode is niet perse nodig omdat hij wel dubbele records herkend maar ik merkte dat door de loop van de tijd er toch wel eens wat fout ging, mede doordat codes veranderd waren bij de export van de bank.
Wat overzichten betreft kan ik er ook aardig mee uit de voeten. De manager versie heb ik vooral voor het budget gedeelte.
Dit vind ik dus ook een behoorlijke tegenvaller nu blijft YNAB 4 nog minstens een half jaar ondersteund maar ik ben inmiddels firefly aan het testen. Dit kan ik temminste zelf op mijn eigen server draaien zodat ik weet dat het alleen intern benaderbaar is.Martin Sturm schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:24:
[...]
Ik vind het vooral een bijna onoverkomelijk nadeel dat het nu allemaal in de cloud staat... ik ben nog niet overgestapt en twijfel ook heel erg of ik dat wel ga doen. Vooral ook omdat je blijkbaar geen transacties kan importeren (alleen van ondersteunde banken, wat alleen amerikaanse banken zijn) en sommige features niet echt lekker werken volgens mij. Ze kunnen ook geen externe security audit overleggen. Ik baal hier best wel van, want Ynab 4 was gewoon prima software, maar wordt dus niet meer verder ontwikkeld
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ik vind het ook erg jammer van YNAB. Wilde het net weer goed gaan gebruiken, voornamelijk omdat ik de app en het concept zo sterk vind. En nu gooien ze hun eigen glazen in, door datgene wat er goed aan was, naar de prullenbak te verwijzen. Ik wil geen altijd-online-app waar ik altijd-voor-moet-betalen ...
Ik ben een ynab4 gebruiker en ben ook weg. Groot voorstander van de web app omdat ik enkel en alleen een werk-laptop heb waarop ik geen software mag installeren, maar groot tegenstander van een maandelijkse fee voor een dergelijk programma. Het lijkt erop dat de bedenker van YNAB iets teveel over zijn eigen huishoudboekje heeft nagedacht over de rug van zijn gebruikers om.Bonsaiboom schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:42:
Ik vind het ook erg jammer van YNAB. Wilde het net weer goed gaan gebruiken, voornamelijk omdat ik de app en het concept zo sterk vind. En nu gooien ze hun eigen glazen in, door datgene wat er goed aan was, naar de prullenbak te verwijzen. Ik wil geen altijd-online-app waar ik altijd-voor-moet-betalen ...
heeft er al iemand naar MijnGeldzaken.nl gekeken? (dit was eerst viewoncash?)
Ziet er goed uit en is overzichtelijk, je kan ook je hypotheek, pensioen en verzekeringen ingeven.
Het is gratis, maar voor extra diensten moet je betalen, ook kan je advies per minuut kopen.
Ziet er goed uit en is overzichtelijk, je kan ook je hypotheek, pensioen en verzekeringen ingeven.
Het is gratis, maar voor extra diensten moet je betalen, ook kan je advies per minuut kopen.
[ Voor 5% gewijzigd door houthakker op 07-01-2016 22:00 ]
Wat is er op tegen op YNAB 4 te blijven gebruiken... Leuk dat het uitontwikkeld is enzo, maar het programma doet toch wat het moet doen zonder bugs (iig heb ze niet gevonden).
Ik blijf dit voorlopig iig gebruiken, ga ook niet overstappen
Ik blijf dit voorlopig iig gebruiken, ga ook niet overstappen