Programma om geld mee te beheren

Pagina: 1 ... 10 ... 21 Laatste
Acties:
  • 1.484.729 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:35
EJPostema schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:47:
Wat is er op tegen op YNAB 4 te blijven gebruiken... Leuk dat het uitontwikkeld is enzo, maar het programma doet toch wat het moet doen zonder bugs (iig heb ze niet gevonden).

Ik blijf dit voorlopig iig gebruiken, ga ook niet overstappen
Gebruik het ook nog steeds. De nieuwe YNAB is volgens mij volgens mij nog niet eens helemaal af en moeten er nog verschillende functies gemaakt worden.
Ook hou ik niet zo van elke maand een bedrag betalen. Ik betaal liever in een keer een bedrag. Ik heb nu YNAB gratis omdat ik een studentje ben. :)

Ik heb nog wel gekeken naar een alternatief. Hier kwam ik dan uit bij afaspersonal maar daar moet dus ook betaalt worden om bepaalde functies te verkrijgen waaronder budgetteren dacht ik.
Heb ook nog gekeken naar gnucash maar dit is mij iets te uitgebreid voor persoonlijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 13:31
Ik ben erg tevreden over penningmeester, inclusief budgetteren en custom rapporten voor mobiel en tablet.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-06 22:27

Don Quijote

El Magnifico

Heeft er hier iemand ervaring met Pocketsmith? Ik heb zojuist mijn data van mint.com van mijn Amerikaanse rekeningen overgeheveld en dat was simpel en snel. Ziet er verder heel netjes uit, met vooralsnog alle informatie die ik nodig heb. Het grote voordeel is ook dat ze claimen ook compatibel te zijn met mijn Nederlandse bank ABN Amro, echter om dit te testen moet je een betaald abonnement nemen.

Op papier de ideale tool, omdat ik nu NL en US apart bij moeten houden in respectievelijk AFAS Personal (waar ik sowieso niet echt fan van ben) en Mint.com, en Pocketsmith deze twee kan integreren.

Ik hoor graag of iemand de link met ABN werkend heeft gekregen (ik heb ondertussen ook een mailtje uitstaan naar support om te kijken of ze mij een dagje kunnen laten testen alvorens ik geld over ga maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200

ik ben van plan te budgeteren met een simpele spreadsheet, waar mijn vaste lasten al in staan en ik iedere week/maand variabele uitgaven kan toevoegen.
Maar ik zie de bonnetjes zich al opstapelen en ben bang dat ik de discipline niet kan opbrengen ze in te voeren.
Bestaat er een super simpele app, waar je zelf wat categorieen kan definieeren (bv boodschappen, kleding, horeca etc) en vervolgens bij iedere uitgave ter plekke het bedrag kan invoeren en toevoegen aan de categorie? En vervolgens totalen kan oproepen? Meer heb ik niet nodig, ik hoef geen grafische weergaves te zien ed.

Ik heb gekeken naar bestaande apps en software maar vind de meeste te uitgebreid en ingewikkeld voor wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:51
Anoniem: 386200 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:35:
ik ben van plan te budgeteren met een simpele spreadsheet, waar mijn vaste lasten al in staan en ik iedere week/maand variabele uitgaven kan toevoegen.
Maar ik zie de bonnetjes zich al opstapelen en ben bang dat ik de discipline niet kan opbrengen ze in te voeren.
Bestaat er een super simpele app, waar je zelf wat categorieen kan definieeren (bv boodschappen, kleding, horeca etc) en vervolgens bij iedere uitgave ter plekke het bedrag kan invoeren en toevoegen aan de categorie? En vervolgens totalen kan oproepen? Meer heb ik niet nodig, ik hoef geen grafische weergaves te zien ed.

Ik heb gekeken naar bestaande apps en software maar vind de meeste te uitgebreid en ingewikkeld voor wat ik wil.
In principe kun je in ynab vaste lasten automatisch in laten boeken en ter plekke variabele lasten inboeken. Je moet alleen zin hebben in een jaarlijks abonnement van 50 dollar. Persoonlijk pas ik daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06 15:22

Piper

No guts, no glory

Anoniem: 386200 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:35:

Bij Penningmeester kan je gewoon je transacties inlezen en hij heeft zelf door dat bv. 'Albert Heijn' onder boodschappen valt, verreweg het grootste deel zet 'ie automatisch goed neer en je kan zelf autorules aanmaken. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:57
Ik zoek al jaren naar iets fatsoenlijks maar op een of andere manier werkt het allemaal niet zo lekker.

Aantal eisen
- Regels kunnen instellen op meerdere niveau's (rekening nummer, omschrijving, type, bedrag,etc)
- Overschrijvingen tussen rekeningen kunnen negeren
- Transacties gemakkelijk kunnen splitsen, ook via automatische regels
- Regels kunnen koppelen aan budgetten.
- Eigen uitgaven/inkomsten schema kunnen bouwen. Waarbij uitgaven en inkomsten niet per se gesplitst moeten zijn (denk aan zorgtoeslag en zorgpremie of reiskostenvergoeding en reiskosten).

Daarnaast twee Nice to haves
- Uitgaande leningen/geld wat je hebt voorgeschoten kunnen bijhouden in een aparte lijst (welke niet onder uitgaven valt)
- Direct ook je hypotheek en aflossing bijhouden.

Misschien is het handig om met wat tweakers samen een algemene wensen/functielijst op te stellen. Kunnen we per pakket aangeven wat het wel/niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
• Wat zijn regels precies? Wanneer treden die in werking? Wil je dat het programma op een transactie reageert? Of wil je dat bepaalde transacties niet "mogen"?
• Wanneer moeten transacties tussen rekeningen genegeerd worden? Tellen ze dan niet als inkomsten, of als uitgaven in bepaalde weergaven? Zijn ze onzichtbaar?
• Hoe ziet zo'n uitgaven/inkomsten schema er uit?

Leningen zijn dingen die ik zelf nog wil bouwen, want ik ga binnenkort ook iets groots voorschieten. Dan zijn hypotheken de volgende stap natuurlijk.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
JCE schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:26:
• Wat zijn regels precies? Wanneer treden die in werking? Wil je dat het programma op een transactie reageert? Of wil je dat bepaalde transacties niet "mogen"?
• Wanneer moeten transacties tussen rekeningen genegeerd worden? Tellen ze dan niet als inkomsten, of als uitgaven in bepaalde weergaven? Zijn ze onzichtbaar?
• Hoe ziet zo'n uitgaven/inkomsten schema er uit?

Leningen zijn dingen die ik zelf nog wil bouwen, want ik ga binnenkort ook iets groots voorschieten. Dan zijn hypotheken de volgende stap natuurlijk.
-Regels zijn die criteria die bepalen in welke categorie de transactie wordt ingedeeld. Vaak hebben de aanbieders al regels ingesteld die niet lekker werken en kan je zelf maar beperkt eigen criteria instellen.
-Genegeerd als in niet meegenomen als inkomsten of uitgaven. Bijvoorbeeld wanneer je geld overmaakt naar je spaarrekening of bankrekening van een andere bank.
-Voor mij een bepaalde volgorde van uitgaven en inkomsten onder elkaar.
Bijv.

+Loon
+Netto Loon
------------------
+Reiskostenvergoeding
-Brandstofkosten/verzekering etc.
=Saldo reiskosten
+ Zorgtoeslag
- Zorgpremie
- Tandartskosten
= Saldo zorgkosten

etc.
Als je dit precies hetzelfde kan bouwen qua budget, kan je gemakkelijk vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zelf gebruik ik penningmeester nu al een tijdje en de dingen die je noemt zijn mogelijk.
-Regels zijn die criteria die bepalen in welke categorie de transactie wordt ingedeeld. Vaak hebben de aanbieders al regels ingesteld die niet lekker werken en kan je zelf maar beperkt eigen criteria instellen.
Automatische acties op transacties kun je invullen zoals je zelf wilt. Op (tegen)rekeningnummer, transactieomschrijving, mededeling, af/bij bedrag. Volgens mij gewoon op alle attributen die een transactie heeft.
-Genegeerd als in niet meegenomen als inkomsten of uitgaven. Bijvoorbeeld wanneer je geld overmaakt naar je spaarrekening of bankrekening van een andere bank.
Het is mogelijk om transacties het type PM te geven. Dit is speciaal voor interne boekingen bedoeld zodat deze niet als inkomsten of uitgaven worden gezien.
Zie de volgende link van penningmeester
Bijv.

+Loon
+Netto Loon
------------------
+Reiskostenvergoeding
=Saldo reiskosten
+ Zorgtoeslag
- Zorgpremie
- Tandartskosten
= Saldo zorgkosten
Wat ik hier doe is transacties die 'bij elkaar horen' onder dezelfde post zetten (bijvoorbeeld zorgkosten), maar diezelfde transacties ook nog eens opslitsen naar een andere post (bijvoorbeeld zorgtoeslag).

Ik gebruik dit bijvoorbeeld voor de hypotheek.

De transactie krijgt als post 'Hypotheek'. Maar de transactie splits ik ook in 'Hypotheekaflossing' en 'Hypotheekrente'. In mijn rapporten heb ik dus zowel Hypotheek (totaalbedrag p/m) als Hyptheekrente (deel van totaal) en Hypotheekaflossing (deel van totaal).

En je kunt de transactie ook gewoon in 1 deel splitsen i.p.v. meerdere delen.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 710439

-
Verkeerde topic :+

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 710439 op 10-01-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 17:28
Frankvbr schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:33:
[...]

Dat zou natuurlijk niet genegeerd moeten worden, maar geregistreerd moeten worden als boeking van de enige rekening naar de andere.
Ik gebruik al 10 jaar Acemoney. Voor het importeren van mijn bankafschrift heb ik allerlei regels ingesteld, zodat betaling automatisch op de juiste partij en categorie worden geboekt. Boekingen van de ene rekening naar de andere worden automatisch als overboeking geregistreerd.

Acemoney heeft tegenwoordig ook een Android app waarmee je bonnetjes kunt registreren door ze te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
AFAS Personal gebruik ik, kan je direct je transacties importeren vanaf je bankomgeving. Erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Frankvbr schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:33:
[...]

Check. Ik ben nu iets aan het knutselen voor Firefly waarmee je transacties bij het aanmaken of bij het updaten door regels kan laten wijzigen. Op deze pagina kan je lezen wat ik in gedachten heb. Matcht dat een beetje met wat je zoekt?
Mijn tool kan dat.
Bijv.

+Loon
+Netto Loon
------------------
+Reiskostenvergoeding
=Saldo reiskosten
+ Zorgtoeslag
- Zorgpremie
- Tandartskosten
= Saldo zorgkosten

etc.
Als je dit precies hetzelfde kan bouwen qua budget, kan je gemakkelijk vergelijken.
Dus een soort "post", waarin je zowel inkomsten als uitgaven samenvoegt. Een post "zorg" of "reiskosten" of andere zaken. Zeker handig in combinatie met het kunnen splitsen van transacties, zoals je salaris opsplitsen in 4, 5 of 6 "transacties" vallende onder 1 hoofd-transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Hier dan toch een beetje een 'tegengeluid' betreffende YNAB.

Ik zal niet direct overstappen, wil ten minste mijn volledige historie kunnen behouden, en reports kunnen zien. bovendien: YNAB 4 werkt nog prima voorlopig.
Maar uiteindelijk zal ik wel overgaan op de nieuwe YNAB. Het nadeel van de cloud zie ik in mijn geval niet echt, aangezien alles nu ook op dropbox staat. Het voordeel vind ik dan weer dat ik op een andere PC eventueel ook in kan loggen (ik maak nog wel eens budgetten voor anderen, of help ze daarbij)

Die €40,- per jaar is wat minder inderdaad, maar ik snap het wel. (vanuit het oogpunt van een ondernemer gezien, ik zou ook bij voorkeur een abo-model aanhouden als ik software/diensten zou maken). Voor dat geld ga ik ook niet weer opnieuw beginnen met wat anders, waarvan ik niet weet of het goed werkt en of de (iOS) apps wel lekker werken.

Edit: ook nog even naar Penningmeester gekeken. (heb ik niets aan, want ik werk op OS X), maar las dit:
Update Januari 2016:
Vanaf januari 2016 is een Penningmeester licentiecode aan te schaffen voor 1, 2 of 3 jaar. Updates en upgrades kunt u gratis downloaden en installeren.
Niet duur overigens, €35 voor drie jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 14-01-2016 13:33 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
NovapaX schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:23:
Hier dan toch een beetje een 'tegengeluid' betreffende YNAB.

Ik zal niet direct overstappen, wil ten minste mijn volledige historie kunnen behouden, en reports kunnen zien. bovendien: YNAB 4 werkt nog prima voorlopig.
Maar uiteindelijk zal ik wel overgaan op de nieuwe YNAB. Het nadeel van de cloud zie ik in mijn geval niet echt, aangezien alles nu ook op dropbox staat. Het voordeel vind ik dan weer dat ik op een andere PC eventueel ook in kan loggen (ik maak nog wel eens budgetten voor anderen, of help ze daarbij)

Die €40,- per jaar is wat minder inderdaad, maar ik snap het wel. (vanuit het oogpunt van een ondernemer gezien, ik zou ook bij voorkeur een abo-model aanhouden als ik software/diensten zou maken). Voor dat geld ga ik ook niet weer opnieuw beginnen met wat anders, waarvan ik niet weet of het goed werkt en of de (iOS) apps wel lekker werken.

Edit: ook nog even naar Penningmeester gekeken. (heb ik niets aan, want ik werk op OS X), maar las dit:

[...]
Cloud heb ik allemaal geen problemen mee, het is nauwelijks gevoelige informatie die er in staat. Ook vind ik het super dat je gewoon via een web-app alles kan bijhouden ipv een desktop-applicatie. Maakt alles een stuk makkelijker om bij te houden.

Alleen dus dat subscription-model, daar wil ik zo ver mogelijk van weg blijven. Ook al kost het me maar 50 dollar per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Ik gebruik nu al een jaar YNAB, naar volle tevredenheid!

Echter loop ik nu tegen een boeking aan waar ik niet uitkom.
Namelijk aflossing van een stuk hypotheek, hoe zouden jullie dit in YNAB zetten?

Wat heb ik al gedaan:
1 - boeken als uitgave, maar eigenlijk is dat zonder categorie. Dat vind hij niet leuk.
2 - Offbudget account aangemaakt en als transfer geboekt, maar dan blijf ik voor die maand zwaar overbudget. (nadat ik voor die maand ook budget toevoeg, daarvoor ziet hij het als overspend)

Waar ik tegenaan loop is dat er nu een bedrag 'budgeted in dec' staat waardoor ik dus zwaar over budget lijk. En ik niet weet hoe ik dit moet herstellen.

Het liefst zou ik het bedrag ook uit de balans halen, en alleen meetellen als ik hem specifiek toevoeg.

Als ik Huis als on budget account gaat dan kan het wel, maarja is toch eigenlijk wel off-budget want ik kan er niet zo bij :|

[ Voor 7% gewijzigd door JBplap op 20-01-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

DivWhis schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:13:
Heeft er hier iemand ervaring met Pocketsmith? Ik heb zojuist mijn data van mint.com van mijn Amerikaanse rekeningen overgeheveld en dat was simpel en snel. Ziet er verder heel netjes uit, met vooralsnog alle informatie die ik nodig heb. Het grote voordeel is ook dat ze claimen ook compatibel te zijn met mijn Nederlandse bank ABN Amro, echter om dit te testen moet je een betaald abonnement nemen.

Op papier de ideale tool, omdat ik nu NL en US apart bij moeten houden in respectievelijk AFAS Personal (waar ik sowieso niet echt fan van ben) en Mint.com, en Pocketsmith deze twee kan integreren.

Ik hoor graag of iemand de link met ABN werkend heeft gekregen (ik heb ondertussen ook een mailtje uitstaan naar support om te kijken of ze mij een dagje kunnen laten testen alvorens ik geld over ga maken)
Mocht iemand het boeiend vinden. Ik heb even met de support van Pocketsmith gepraat en tijdelijk een premium account gekregen. Het is mij in ieder geval niet gelukt de connector met ABN aan de praat te krijgen. Dus voor mij geen optie, dan blijf ik liever bij Mint.com voor mijn US rekening en AFAS voor NL. Overigens zie ik in Nederland nog geen alternatief voor Mint.com, daar lijkt een mooie mogelijkheid te liggen om zelf iets te beginnen. Ik zie daar in ieder geval wel brood in, eens kijken of er een beetje snel een proof of concept in de lucht te krijgen is. Mochten er nog mensen altijd al hebben willen meedoen in een startup ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JBplap schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:35:
Ik gebruik nu al een jaar YNAB, naar volle tevredenheid!

Echter loop ik nu tegen een boeking aan waar ik niet uitkom.
Namelijk aflossing van een stuk hypotheek, hoe zouden jullie dit in YNAB zetten?

Wat heb ik al gedaan:
1 - boeken als uitgave, maar eigenlijk is dat zonder categorie. Dat vind hij niet leuk.
2 - Offbudget account aangemaakt en als transfer geboekt, maar dan blijf ik voor die maand zwaar overbudget. (nadat ik voor die maand ook budget toevoeg, daarvoor ziet hij het als overspend)

Waar ik tegenaan loop is dat er nu een bedrag 'budgeted in dec' staat waardoor ik dus zwaar over budget lijk. En ik niet weet hoe ik dit moet herstellen.

Het liefst zou ik het bedrag ook uit de balans halen, en alleen meetellen als ik hem specifiek toevoeg.

Als ik Huis als on budget account gaat dan kan het wel, maarja is toch eigenlijk wel off-budget want ik kan er niet zo bij :|
Volgens mij als volgt:
Categorie aanmaken, aflossing hypotheek. Offbudget account met hypotheekschuld. Budgetteer het bedrag in je categorie, boek het daar ook af, en transfereer het naar je off-budget account.

Dan heb je een categorie om op te budgetteren, budget ook afgeboekt en ook op je bankrekening is het afgeboekt vanwege de transfer

Als het niet mocht kloppen, vraag het eens op het YNAB-forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Waar komt het geld vandaan dat je aflost?

Volgens mij gaat het zoals hierboven is gezegd. Al zou je het ook als een uitgave post kunnen doen zonder een off-budget account, als je je hypotheek niet wilt meenemen in YNAB.

Echter op welke manier je het doet, als je niet genoeg budget hebt blijf je diep in het rood staan voor die maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
EJPostema schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:36:
Waar komt het geld vandaan dat je aflost?

Volgens mij gaat het zoals hierboven is gezegd. Al zou je het ook als een uitgave post kunnen doen zonder een off-budget account, als je je hypotheek niet wilt meenemen in YNAB.

Echter op welke manier je het doet, als je niet genoeg budget hebt blijf je diep in het rood staan voor die maand
Klopt, de off-budget account hoef je niet perse te hebben. Het belangrijkste is dat je een categorie hebt waar je de aflossing op budgetteert en de uitgave ook uiteindelijk op doet. Dan zou het goed moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Precies, als je door deze aflossing erg over je budget heen gaat betekend dit dat je (volgens YNAB) het geld niet hebt om dit te doen. Als het van een spaarpotje doen kan je daar het geld uit halen en dan vervolgens dit geld budgetteren op de post van de aflossing. Je kan namelijk negatieve getallen invoeren in YNAB. Dus als je 2000 euro in een spaarpotje hebt staan en je budgetteert -1000 gaat er 1000 euro uit en heb je dat geld om te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Het lijkt idd mis te gaan met het budget voor die maand. (dat vele malen hoger is dan std maandelijks budget)

Gisteren las ik ook al ergens dat ik elke maand naar 'available to budget' 0 moet managen. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan.

Nu heb ik elke maand een aantal k over en laat ik dat in die maand staan.

Mogelijk moet ik dit dus met terugwerkende kracht budgetteren voor de categorie Aflossing.

Al had ik gisteren als test al even de hypotheek vanuit de cat spaargeld gedaan, maar dan nog leek hij niet mijn budget voor die maand te verhogen.
EJPostema schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:29:
Als het van een spaarpotje doen kan je daar het geld uit halen en dan vervolgens dit geld budgetteren op de post van de aflossing. Je kan namelijk negatieve getallen invoeren in YNAB. Dus als je 2000 euro in een spaarpotje hebt staan en je budgetteert -1000 gaat er 1000 euro uit en heb je dat geld om te besteden.
Dit zal het zijn!

Ik had de post voor die maand + gebudgetteerd, dit zal met - moeten en dan zal het geld waarschijnlijk wel beschikbaar komen!

Thx, kan het vanavond thuis pas testen, maar denk wel dat dat het is.

[ Voor 35% gewijzigd door JBplap op 21-01-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Als je over je je budget heen gaat is dat opzich niet zo erg. Dit gaat normaliter van je budget van volgende maand af. Als je ervoor kiest zaken te laten staan in een post ga je je misschien rijker rekenen dan je daadwerkelijk bent.
Uiteindelijk komt het wel weer goed als je dat potje wilt aanvullen. Maar ik zou hier wel mee oppassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik heb nu denk ongeveer een jaartje YNAB gebruikt maar de laatste tijd eigenlijk steeds minder. Het gaat mijn vooral voor inzicht, waar gaat hoeveel in. Het van te voren een budget maken boeit me eigenlijk helemaal niet zo. Het kost dan toch relatief 'veel' moeite om YNAB bij te houden ik kan namelijk geen transacties van mijn bank (SNS Regiobank) importeren. Ik denk dat ik maar even ga kijken naar dat penningmeester, ziet er goed uit en daar staat bij dat ze mijn bank supporten :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 21:22
Ziet er zeker goed uit. 15,- per jaar is ook een nette prijs.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-05 21:13
Leukste blijft voor mij excel. lekker formuletjes schrijven en tabbladen toevoegen voor van alles nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Maar jij gooit al je transacties handmatig in je excel? Of heb je een import tooltje geschreven?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Penningmeester is idd erg fijn. Wat ik steeds meer ga waarderen zijn de eindeloze custom rapporten die je kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik ga Penningmeester ook eens bekijken. 15 euro per jaar vind ik nog te doen voor zoiets dergelijks.

edit: niet mogelijk voor mij vanwege de fysieke installatie die nodig is. Werkt neit op mijn werk-laptop

[ Voor 35% gewijzigd door Blik1984 op 21-01-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

EJPostema schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:29:
Precies, als je door deze aflossing erg over je budget heen gaat betekend dit dat je (volgens YNAB) het geld niet hebt om dit te doen. Als het van een spaarpotje doen kan je daar het geld uit halen en dan vervolgens dit geld budgetteren op de post van de aflossing. Je kan namelijk negatieve getallen invoeren in YNAB. Dus als je 2000 euro in een spaarpotje hebt staan en je budgetteert -1000 gaat er 1000 euro uit en heb je dat geld om te besteden.
Uiteindelijk was het nog simpeler 8)7
Heb uit potje 'Spaargeld' (budget 0 deze maand) een transfer gedaan naar off-budget account 'Huis'.
Dus hij staat nu als outflow op het maandelijkse overzicht en resterende budget van dat potje is kleiner geworden.

Als ik met een negatief bedrag ging budgetteren klopte er weer niks van.

En de maandbedragen lijken weer normaal.
Total balance is nu wel incl huis.

Geen idee waarom dit gisteren uberhaupt mis ging |:(
Wil nu met terugwerkende kracht (jaja is YNAB eigenlijk niet voor :P ) afgelopen jaar hypotheek betaling ook gaan splitsen naar rente (kosten) en aflossing, die moet ook naar offbudget 'Huis.'

Gaat er wel voor zorgen dat ik die rekening ook moet gaan managen ivm rente op spaarhypo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200

Ik ben ook begonnen met een simpel spreadsheetje, ik vind de meeste software te ingewikkeld.
Dit is hoe ik nu te werk ga:

Ik heb drie uitgaven categorieen, met subcategorieen gemaakt, voor allen heb ik een budget gemaakt waar ik binnen probeer te blijven.
- vaste lasten: staan in spreadsheet, hoef ik weinig aan te doen
- variabele uitgaven met jaarbudget: voorbeeld is kleding. Zodra ik een uitgave doe, voer ik hem in in de spreadsheet, en zie ik meteen hoeveel jaarbudget ik nog over heb voor deze subcategorie.
- variabele uitgaven met maandbudget: voorbeeld is boodschappen. Zodra ik een uitgave doe, voer ik hem meteen in in een app op mijn mobieltje. Ik gebruik nu deze app
Google Play: Expense Manager
voor iphone vond ik deze https://itunes.apple.com/...-expense/id932322041?mt=8
Aan het eind van de maand voer ik de totaal bedragen van bv. boodschappen in in de spreadsheet.
Voordeel van deze werkwijze is dat ik op ieder moment kan zie hoeveel budget ik voor bijvoorbeeld boodschappen nog over heb in de maand.
Ik importeer dus niets uit mijn bankrekeningen, maar kijk wel 1x per maand of er nog uitgaven zijn die ik gemist heb.
Aangezien ik nog maar net begonnen ben, moet nog blijken of dit werkt, tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Mattie112 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:57:
Maar jij gooit al je transacties handmatig in je excel? Of heb je een import tooltje geschreven?
gewoon handmatig: alles gaat hier met pin (geen contanten). 2 min dagelijks uitgaven invoeren en klaar.

Fijne ervan is dat ik alles zelf kan inrichten:
vaste lasten: alle vaste maandelijkse lasten (behalve auto kosten)
auto: das logisch
boodschappen: alles van luiers, tot shampoo en wortels :)
overig: kleren, uitjes e.d.: standaard elke maand te veel eigenlijk. 8)7

en al die bedragen komen bij elkaar in een verzamelblad.

[ Voor 3% gewijzigd door ptholemy op 25-01-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Anoniem: 386200 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:38:
Ik ben ook begonnen met een simpel spreadsheetje, ik vind de meeste software te ingewikkeld.
Dit is hoe ik nu te werk ga:

Ik heb drie uitgaven categorieen, met subcategorieen gemaakt, voor allen heb ik een budget gemaakt waar ik binnen probeer te blijven.
- vaste lasten: staan in spreadsheet, hoef ik weinig aan te doen
- variabele uitgaven met jaarbudget: voorbeeld is kleding. Zodra ik een uitgave doe, voer ik hem in in de spreadsheet, en zie ik meteen hoeveel jaarbudget ik nog over heb voor deze subcategorie.
- variabele uitgaven met maandbudget: voorbeeld is boodschappen. Zodra ik een uitgave doe, voer ik hem meteen in in een app op mijn mobieltje. Ik gebruik nu deze app
Google Play: Expense Manager
voor iphone vond ik deze https://itunes.apple.com/...-expense/id932322041?mt=8
Aan het eind van de maand voer ik de totaal bedragen van bv. boodschappen in in de spreadsheet.
Voordeel van deze werkwijze is dat ik op ieder moment kan zie hoeveel budget ik voor bijvoorbeeld boodschappen nog over heb in de maand.
Ik importeer dus niets uit mijn bankrekeningen, maar kijk wel 1x per maand of er nog uitgaven zijn die ik gemist heb.
Aangezien ik nog maar net begonnen ben, moet nog blijken of dit werkt, tips zijn welkom.
same here. Gebruik alleen geen appje (ga het eens proberen!) voer dagelijks even in excel in. Heb je ook een verzamelblad? Gebruik ik voor totaal overzicht: inkomen en uitgaven en netto winst/verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-06 09:06
De KB van AFAS personal is handig, maar ik kom er niet helemaal uit.

Als ik het goed heb begrepen moet je een transactie naar je spaarrekening als een kruispost behandelen.
Dit betekent dat ik waarschijnlijk mijn spaarrekening moet toevoegen. Worden deze transacties naar mijn spaarrekening als een interne overschrijving gezien?

Ik probeer altijd meer te sparen dan het minimale wat ik voor ogen heb. Dat zou ik dan ook terug willen zien in het budgetvenster. Is het een kwestie van een nieuwe subcategorie aanmaken of wat?

Uiteraard wordt er van een tweaker verwacht dat hij het e.e.a. zelf 'tweaked' maar als de kennis van medetweakers paraat is waarom de tijd er opnieuw insteken?

TLDR:
Hoe geef je spaartransacties juist weer (is het verplicht om je spaarrekening ook toe te voegen) en is het mogelijk om dit in het budget op te nemen?
Kun je zelf hoofdcategorieën toevoegen?

bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Pff, ik was al onder de indruk van het brede aanbod, maar nu ik dit topic heb gelezen zie ik het bos echt niet meer :)

Dit was m'n short list voordat ik hier uit kwam:
  • AFAS
  • (scant bonnetjes mbv een app?)
  • Mijngeldzaken.nl
  • Cashflow Viewer
  • Cashflow Online(?!)
  • The Moneyer.nl
Her en der wat reviews gezien en de naam van www.themoneyer.nl kwam steeds terug - iemand daar ervaring mee? Ben nog een rooky op dit gebied dus om ze 1 voor 1 af te gaan, leek me ook wat veel.

Persoonlijk ben ik niet direct op zoek naar customized reports en 3D pie charts etc, dus de basics (inzicht, totalen, automatisch categoriseren etc) zijn genoeg. Zoiets als Penningmeester ziet er erg feature rijk uit, maar ik vraag me af of zoiets niet te veel van het goede is om mee te beginnen?! Ook YNAB wordt vaak genoemd, maar als ik bij een betaalde dienst al niet eens 'direct' kan importeren is het voor mij eigenlijk ook al no-go!

Wees consequent, maar niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik gebruik sinds kort Ynab, maar wil hier ook m'n banktransacties importeren in plaats van ze handmatig toe te voegen. Weet iemand hoe dit kan? Ik kan namelijk echt helemaal nergens een 'importeer' knopje vinden om m'n bankafschriften te importeren.

Heb wel gezien dat ik een directe koppeling met de bank zou moeten kunnen maken, maar dat werkte niet. Vandaar m'n vraag om te kunnen importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik vind het helemaal geen bezwaar om handmatig alle transacties in YNAB te importeren. In tegendeel, het zorgt er voor dat je heel goed op de hoogte bent van de stand van allerlei potjes. Ik kan je zo uit m'n hoofd vertellen dat ik volgende week pas weer uit eten kan ipv dit weekend ;)

Heb overigens wel een maandelijkse post 'cash' van 50,- euro om niet ál het kleine grut te moeten inkloppen. (Een vergeten boodschap, een bak koffie ergens, pakje peuken etc)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:41
Dat laatste herken ik, eigenlijk los ik dat op door een reconcile te doen op mijn cash. Effect is uiteindelijk hetzelfde gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 15:11
Sinds kort hier ook mee bezig, omdat ik toch graag inzichtelijk wil hebben waar het geld precies heen gaat (hoewel je het gevoelsmatig wel weet) en hoe uitgaven zich ontwikkelen door de jaren heen. Budgettering per groep zou dan een volgende stap zijn.

Van de week "BankTrans" gedownload, en even mee gespeeld. Je kan iig de .csv van je banktransacties importeren. Maar vond het verder niet heel gebruiksvriendelijk.
Iemand misschien ervaringen mee?

Bijzonder grote gemiste kans eigenlijk van de banken dat ze binnen internetbankieren niet analyse-mogelijkheden aanbieden.

[ Voor 6% gewijzigd door KingKoning op 05-02-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
KingKoning schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:28:

Bijzonder grote gemiste kans eigenlijk van de banken dat ze binnen internetbankieren niet analyse-mogelijkheden aanbieden.
Hebben ze wel gedaan, alleen zijn ze er ook allemaal weer mee gestopt. Te weinig animo voor denk ik. Ging ook allemaal soort subscription-based en was je er toch al snel weer 30-40 euro per jaar voor kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [bassie]
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
Zit zelf bij KNAB, daar heb je wel een analyse over je rekening genaamd digitaal kasboek.

Ben zelf geïnteresseerd in Ynab, ben benieuwd of er hier ook gebruikers zijn die sinds kort een abonnement heeft bij Ynab, a 5 dollar of 50 dollar per jaar. Vind het namelijk een hoopjes geld.
Zo ja wat zijn jullie bevindingen, is het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[bassie] schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 01:54:
Zit zelf bij KNAB, daar heb je wel een analyse over je rekening genaamd digitaal kasboek.

Ben zelf geïnteresseerd in Ynab, ben benieuwd of er hier ook gebruikers zijn die sinds kort een abonnement heeft bij Ynab, a 5 dollar of 50 dollar per jaar. Vind het namelijk een hoopjes geld.
Ik doe de trial nu, heb zelf Ynab4. Op dit moment is het het zeker niet waard. Een boel functionaliteit zit er nog niet in en wordt gefaseerd uitgerold, bijvoorbeeld rapportages. Ik heb zelf sowieso een hekel aan subscriptions, dus mij zien ze niet meer terug bij ynab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:07
Zojuist AFAS Personal eens bekeken en kort getest met een paar transacties. Zag er in het eerste oogopslag goed en handig uit. Kon alleen zo snel niet vinden of het gratis is/blijft. Niet dat je na x aantal transacties of paar maand gebruik moet betalen.

Iemand ervaringen met AFAS Personal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [bassie]
Blik1984 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 08:41:
[...]

Ik doe de trial nu, heb zelf Ynab4. Op dit moment is het het zeker niet waard. Een boel functionaliteit zit er nog niet in en wordt gefaseerd uitgerold, bijvoorbeeld rapportages. Ik heb zelf sowieso een hekel aan subscriptions, dus mij zien ze niet meer terug bij ynab
Ok dank voor je antwoord.
Heb een trial doorlopen in Ynab 4, hoopte op een goede steam sale afgelopen december, maar helaas komen ze hiermee.....

Ik kan Ynab 4 wel nog upgraden met een licentie.
Maar ben wel geïnteresseerd in Ynab 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
[bassie] schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 01:54:

Ben je tevreden over die analyse mogelijkheden bij krab? Zit al een tijdje te twijfelen misschien naar hen over te stappen. Onder meer hier door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik zit ook te twijfelen. Ben wel erg gehecht aan Ynab. 50$ is niet weinig, maar ja voor een jaar. Anderzijds: waarom maken ze daar nou gewoon geen 25$ van, volgens mij verkopen ze dan echt tig keer meer licenties... iets met omzetmaximalisatie enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [bassie]
KingKoning schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:03:
[...]

Ben je tevreden over die analyse mogelijkheden bij krab? Zit al een tijdje te twijfelen misschien naar hen over te stappen. Onder meer hier door.
Ja wij zijn zeer tevreden!
Digitaal kasboek geeft een goede analyse van je bankrekening, het werk intuïtief.

Je kan je geldstromen zelf toewijzen aan sub categorieën zoals boodschappen, pin opnames, bank kosten enzovoort. Welke in een hoofd categorieën terugkomen Sparen, Huishouden, medische kosten, vervoer enzovoort.
De software herkent zelf de transacties en wijst ze zelf toe. Door middel van software kan je gemakkelijk zien hoe de geldstromen gaan, dit vergemakkelijkt het budgetteren, wat je overigens niet kan doen in de bankomgeving.Ook kan je in digitaal kasboek je andere spaar- of betaalrekeningen beheren, wel moet je deze gegevens invoeren

Maar om alleen over te stappen voor de digitaal kasboek vind ik wat ver gaan, wat ons over de streep heeft getrokken;
- goede (zo niet de beste) spaarrente
- Binnen je pakket kan je onbeperkt spaarrekeningen aanmaken, je betaald hiervoor niets extra's. Zo hebben wij een spaarrekening voor; snel buffer spaar rekening, sparen voor auto, sparen voor verbouwing, reservering voor ziekte verzekering (betalen we jaarlijks), sparen voor vakantie
- Binnen je pakket kan je onbeperkt betaal rekeningen openen met betaalpassen, we hebben dan betaal rekeningen voor; vaste lasten rekening, rekening voor binnenkomende bedragen, betaalrekening waar we ons salaris op storten en alle pin transactie op uitvoeren
- DMV de verschillende rekeningen kan je allerlei alerts instellen, zo hebben wij Allerts voor rood stand, dan wordt er automatisch geld over geboekt van de spaar rekening. Andersom werkt het ook, we hebben een plafond ingesteld met maximum bedrag op de rekeningen, overschrijf je deze grens dan wordt er geld over geboekt naar spaarrekening. Allerts instellen voor bijschrijvingen, afschrijvingen, geld automaten transactie enzovoort. Ook denkt KNAB actief mee met bijvoorbeeld spaargeld overboeken naar een kwartaal spaarrekening (hogere rente), het maximileert je spaar vermogen. Alle alerts krijg je een mail over. Wij hebben onze rekeningen automatisch ingesteld zodat we alleen hoeven te controleren.

Nadelen;
- de prijs 5,- per maand, enige nuance dit kan je wegstrepen als je meerdere betaalrekeningen en of creditcards bij een andere bankier heb, en of je voldoende spaar vermogen heb (hogere spaarrente), alhoewel dit weer relatief is, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie...
Maar als je alleen voor jezelf een betaalrekening heb is het wel erg duur
- betaalomgeving en de app is minder fancy als bij ING, daar kwamen wij vandaan

Je kan overigens 3 maanden uitproberen, alhoewel het digitaal kasboek systeem pas interessant wordt bij big data, dus als je volledig over bent

En nee we hebben geen aandelen in KNAB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
EvaluationCopy schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:15:
Ik zit ook te twijfelen. Ben wel erg gehecht aan Ynab. 50$ is niet weinig, maar ja voor een jaar. Anderzijds: waarom maken ze daar nou gewoon geen 25$ van, volgens mij verkopen ze dan echt tig keer meer licenties... iets met omzetmaximalisatie enzo...
Gebruik nog YNAB4, voldoet ook nog prima voor mij.
Misschien dat het over een tijd nodig is als het niet meer werkt op mijn besturingssysteem maar zien we dan wel weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ja daar zit ik dus mee, mijn iPhone is echt aan het eind van z'n Latijn, wordt vervangen door een Lumia en voor MS is er geen app van Ynab 4...

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

DivWhis schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:05:
[...]

Mocht iemand het boeiend vinden. Ik heb even met de support van Pocketsmith gepraat en tijdelijk een premium account gekregen. Het is mij in ieder geval niet gelukt de connector met ABN aan de praat te krijgen. Dus voor mij geen optie, dan blijf ik liever bij Mint.com voor mijn US rekening en AFAS voor NL. Overigens zie ik in Nederland nog geen alternatief voor Mint.com, daar lijkt een mooie mogelijkheid te liggen om zelf iets te beginnen. Ik zie daar in ieder geval wel brood in, eens kijken of er een beetje snel een proof of concept in de lucht te krijgen is. Mochten er nog mensen altijd al hebben willen meedoen in een startup ;).
Zoals al aangegeven, heb ik afgelopen weekend een beetje zitten klussen en echt lastig om iets zelf in elkaar te draaien is het niet. Sterker nog, ik denk dat ik met nog een paar dagen werk iets heb wat in ieder geval voor mij beter werkt dan wat ik nu in NL gebruik; AFAS. Op het budgeteren na heb ik alle functionaliteit van AFAS waar ik gebruik van maak wel draaien. Wellicht niet zo mooi en elegant, maar het werkt.

Enige jammere op dit moment is dat ik nog steeds met de hand de transactie moet downloaden via de bank en vervolgens moet uploaden. Ik zie wel dat ABN een API voor boekhoudprogramma's heeft, maar ik gok dat ze die niet vrijgeven aan elke willekeurige thuisklusser. Mocht iemand een oplossing weten. Ik hoor het graag.

Ik heb een van de dashboards even online gezet; de bedragen zijn omwille van privacy aangepast.
Dashboard

Wanneer ik de overige data ook geanomiseerd heb zal ik ook de transacties pagina en de categorieen dashboards online zetten. Indien er hier nog mensen zijn die het zelf zouden willen gebruiken, feature requests kan je altijd bij mij kwijt :). Of nog beter help mee met bouwen!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Hah! Zelfbouwconcurrentie :D

Ziet er mooi uit man, goede layout.

Wat betreft de API's, dat zit er wel aan te komen, maar voorlopig nog niet. Hoewel er zakelijk al een boel mogelijk is, is er voor de thuisbankier niet zoveel te halen. Nog niet in ieder geval.

Zie ook:

http://finno.nl/2015/07/3...ive-2-for-dummies-deel-1/
http://finno.nl/2015/07/3...ive-2-for-dummies-deel-2/
http://blog.equens.com/20...t-een-kans-of-bedreiging/

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ik ben duidelijk het wiel weer opnieuw aan het uitvinden. Firefly ziet er goed uit! en lijkt een hoop van de functionaliteit te bevatten die ik zoek! Op eerste gezicht mis ik alleen beleggingen en overige activa/passiva (huis/hypotheek). Wanneer ik tijd heb ga ik eens proberen het aan de praat te krijgen.

De aankomende directive heb ik even gemist, maar dat lijkt goed nieuws te zijn! Mits, de eisen tot API toegang niet overdreven streng zijn.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Oh niks er van, gewoon doorbouwen, het is een leuke hobby :7

Ik wilde je geenszins in de wielen rijden of wat dan ook. Ik ben wel gecharmeerd van je best/worst month en de "Net Worth" grafiek. Het kan best dat ik die ga overschrijven ;).

Misschien had je al gezien dat je mijn tooltje kan demo-en op mijn eigen site. Als je de tool zelf gaat installeren, pak dan de handleiding B-)

Wat betreft de directive: het kan nog wel even duren en ik verwacht inderdaad strenge eisen. Je zag hetzelfde geintje fout gaan bij de slimme meters. Elke harrie met een postcode / huisnummer combinatie bleek die uit te kunnen lezen. Pas later is daar een tegenbeweging ontstaan (vanuit de netbeheerders). Ik verwacht dat banken het heel moeilijk gaan maken. Zeker omdat ze zo ongelofelijk veel data hebben (particuliere afschriftjes is echt maar een heel klein gedeelte) kan het best een uitdaging worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Firefly III op 11-02-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik gebruik firefly nu sinds september en het bevalt mij uitstekend. Ben niet graag scheutig met m'n gegevens en hiermee kan ik alles in eigen beheer houden op mijn thuisserver. JCE reageert altijd erg snel als ik een keer een vraag heb of een bug tegenkom, wat altijd prettig is.

Je zou het handmatig in moeten voeren van al je bonnetjes/uitgaven als nadeel kunnen ervaren, maar dat geeft mij juist weer extra flexibiliteit. Als dat bij jou geen groot bezwaar is zou ik zeker adviseren het uit te proberen; kost niets! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

JCE schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:31:
Oh niks er van, gewoon doorbouwen, het is een leuke hobby :7
Je hebt gelijk. Het is leuk om te doen. Vooral omdat het niet perse iets is waar ik ervaring in heb (websites bouwen) goed om de hersenen weer eens wat in te spannen ;).
Ik wilde je geenszins in de wielen rijden of wat dan ook. Ik ben wel gecharmeerd van je best/worst month en de "Net Worth" grafiek. Het kan best dat ik die ga overschrijven ;).
Ga je gang. Ik kan je zelfs de code geven :).
Misschien had je al gezien dat je mijn tooltje kan demo-en op mijn eigen site. Als je de tool zelf gaat installeren, pak dan de handleiding B-)
Ik ga een deze dagen wel even een demo account aanmaken. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
JCE schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:05:
[...]

Check. Ik ben nu iets aan het knutselen voor Firefly waarmee je transacties bij het aanmaken of bij het updaten door regels kan laten wijzigen. Op deze pagina kan je lezen wat ik in gedachten heb. Matcht dat een beetje met wat je zoekt?

[...]

Mijn tool kan dat.

[...]

Dus een soort "post", waarin je zowel inkomsten als uitgaven samenvoegt. Een post "zorg" of "reiskosten" of andere zaken. Zeker handig in combinatie met het kunnen splitsen van transacties, zoals je salaris opsplitsen in 4, 5 of 6 "transacties" vallende onder 1 hoofd-transactie.
Heb al weer een tijdje weinig aan mijn overzichten besteed, precies waarom ik dus een applicatie zoekt die zaken al zelf goed toewijst.

Ik zou me graag in je Tool verdiepen, maar van die hele installatie snap ik geen reet en is me helaas dus een beetje teveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:07
Trezzahn schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:01:
Zojuist AFAS Personal eens bekeken en kort getest met een paar transacties. Zag er in het eerste oogopslag goed en handig uit. Kon alleen zo snel niet vinden of het gratis is/blijft. Niet dat je na x aantal transacties of paar maand gebruik moet betalen.

Iemand ervaringen met AFAS Personal?
Any1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Frankvbr schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 22:07:
[...]

Heb al weer een tijdje weinig aan mijn overzichten besteed, precies waarom ik dus een applicatie zoekt die zaken al zelf goed toewijst.

Ik zou me graag in je Tool verdiepen, maar van die hele installatie snap ik geen reet en is me helaas dus een beetje teveel werk.
Waar snap je precies geen reet van, en kan ik je dat wellicht zo uitleggen dat je er wel een reet van snapt? Het is complex, maar niet supermoeilijk. :7
DivWhis schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 22:05:
[...]

Je hebt gelijk. Het is leuk om te doen. Vooral omdat het niet perse iets is waar ik ervaring in heb (websites bouwen) goed om de hersenen weer eens wat in te spannen ;).

Ga je gang. Ik kan je zelfs de code geven :).

Ik ga een deze dagen wel even een demo account aanmaken. Ik ben benieuwd!
Nou hier, dan komt het goed. Jat ook vooral features en ideeën van mij, anders had ik het niet open source gemaakt allemaal. :7

[ Voor 37% gewijzigd door Firefly III op 13-02-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
[bassie] schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:10:
[...]

Ja wij zijn zeer tevreden!
Digitaal kasboek geeft een goede analyse van je bankrekening, het werk intuïtief.

Je kan je geldstromen zelf toewijzen aan sub categorieën zoals boodschappen, pin opnames, bank kosten enzovoort. Welke in een hoofd categorieën terugkomen Sparen, Huishouden, medische kosten, vervoer enzovoort.
De software herkent zelf de transacties en wijst ze zelf toe. Door middel van software kan je gemakkelijk zien hoe de geldstromen gaan, dit vergemakkelijkt het budgetteren, wat je overigens niet kan doen in de bankomgeving.Ook kan je in digitaal kasboek je andere spaar- of betaalrekeningen beheren, wel moet je deze gegevens invoeren

Maar om alleen over te stappen voor de digitaal kasboek vind ik wat ver gaan, wat ons over de streep heeft getrokken;
- goede (zo niet de beste) spaarrente
- Binnen je pakket kan je onbeperkt spaarrekeningen aanmaken, je betaald hiervoor niets extra's. Zo hebben wij een spaarrekening voor; snel buffer spaar rekening, sparen voor auto, sparen voor verbouwing, reservering voor ziekte verzekering (betalen we jaarlijks), sparen voor vakantie
- Binnen je pakket kan je onbeperkt betaal rekeningen openen met betaalpassen, we hebben dan betaal rekeningen voor; vaste lasten rekening, rekening voor binnenkomende bedragen, betaalrekening waar we ons salaris op storten en alle pin transactie op uitvoeren
- DMV de verschillende rekeningen kan je allerlei alerts instellen, zo hebben wij Allerts voor rood stand, dan wordt er automatisch geld over geboekt van de spaar rekening. Andersom werkt het ook, we hebben een plafond ingesteld met maximum bedrag op de rekeningen, overschrijf je deze grens dan wordt er geld over geboekt naar spaarrekening. Allerts instellen voor bijschrijvingen, afschrijvingen, geld automaten transactie enzovoort. Ook denkt KNAB actief mee met bijvoorbeeld spaargeld overboeken naar een kwartaal spaarrekening (hogere rente), het maximileert je spaar vermogen. Alle alerts krijg je een mail over. Wij hebben onze rekeningen automatisch ingesteld zodat we alleen hoeven te controleren.

Nadelen;
- de prijs 5,- per maand, enige nuance dit kan je wegstrepen als je meerdere betaalrekeningen en of creditcards bij een andere bankier heb, en of je voldoende spaar vermogen heb (hogere spaarrente), alhoewel dit weer relatief is, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie...
Maar als je alleen voor jezelf een betaalrekening heb is het wel erg duur
- betaalomgeving en de app is minder fancy als bij ING, daar kwamen wij vandaan

Je kan overigens 3 maanden uitproberen, alhoewel het digitaal kasboek systeem pas interessant wordt bij big data, dus als je volledig over bent

En nee we hebben geen aandelen in KNAB ;)
Thanx voor deze uitgebreide info! Zit al langer naar KNAB te kijken, voor meer redenen dan het kasboek, dus erg interessant om ervaringen te lezen. Misschien toch maar is die proefmaanden aanvragen. Het zou sowieso iets duurder gaan worden (heb 2 betaalrekeningen en een CC), maar rente is daarentegen hoger en je heb weer het gemak van alles bij 1 bank (spaargeld staat nu bij internetbanken met hogere renten dan de grootbanken). Dit laatste natuurlijk alleen als de rente relatief hoog blijft bij KNAB.
Echter het gedachtegoed van KNAB en de technische mogelijkheden (alerts, kasboek verschillende spaarrekeningen) spreken me iig erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:34
Ik zit ook te kijken naar een app om inzicht te krijgen in mijn uitgaven, het gaat me niet zozeer om budgetteren. Ik heb zojuist alle transacties van 2015 geimporteerd in Afas personal en gecategoriseerd. Het enige vervelende is dat ik nog steeds geen goed inzicht heb in de uitgaven die ik doe. Dit komt denk ik omdat ik heel veel / vaak overboekingen doe tussen verschillende rekeningen (betaal- en spaarrekeningen). Die transacties wil ik er eigenlijk helemaal niet in hebben, ik wil gewoon goed inzicht hebben in de daadwerkelijke uitgaven die ik doe. Weet iemand of het mogelijk is Afas zo te configureren dat ik al die "interne" overboekingen eruit haal?

@hierboven: ik ben nu iets meer als een jaar geleden overgestapt naar Knab. Prima bank omdat alles online te regelen is en ook direct actief is. Internetbankieren omgeving vind ik niet echt fijn werken en de app ook niet. Ik kom van de rabobank en de (oude) interface daar vond ik fijner, helemaal van de app.

[ Voor 19% gewijzigd door IceM op 14-02-2016 11:58 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Vanmiddag firefly maar eens uitgeprobeerd. Werkt op het eerste gezicht goed. Maar heb nog niet veel data erin staan (een ynab import zou handig zijn, ook voor velen hier). Krijg de import vanuit ASN bank nog niet echt werkend.

Hoe zit het trouwens met de installatie op je eigen server? Ben beetje huiverige hiermee vooral ivm PHP. Een aantal tools die ik gebruik gebruiken nog PHP 5 en heb geen idee hoe het met backwards compatibility zit.

@Frankvbr, bedoel je het installeren van alle dependencies? Dit is wel ff wat uitzoek werk. Voor de leken zou het wel handig zijn als je gewoon een stukje code hebt hiervoor wat je kan copy pasten.

dus "sudo apt-get install ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

IceM schreef op zondag 14 februari 2016 @ 11:45:
Dit komt denk ik omdat ik heel veel / vaak overboekingen doe tussen verschillende rekeningen (betaal- en spaarrekeningen). Die transacties wil ik er eigenlijk helemaal niet in hebben, ik wil gewoon goed inzicht hebben in de daadwerkelijke uitgaven die ik doe. Weet iemand of het mogelijk is Afas zo te configureren dat ik al die "interne" overboekingen eruit haal?
Op de transactiepagina ga je naar filters en selecteer je "interne overschrijvingen" vervolgens kan je deze transacties allemaal categoriseren als "overboeking" en uitschakelen in de overzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

EJPostema schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:20:
Vanmiddag firefly maar eens uitgeprobeerd. Werkt op het eerste gezicht goed. Maar heb nog niet veel data erin staan (een ynab import zou handig zijn, ook voor velen hier). Krijg de import vanuit ASN bank nog niet echt werkend.

Hoe zit het trouwens met de installatie op je eigen server? Ben beetje huiverige hiermee vooral ivm PHP. Een aantal tools die ik gebruik gebruiken nog PHP 5 en heb geen idee hoe het met backwards compatibility zit.
Van YNAB weet ik dat het niet lekker werkt. Daar moet ik nog mee verder. Heeft ook met hun exportformaat te maken. Bij uitgaven zetten ze het bedrag in een andere kolom dan bij inkomsten. Moet dus nog wat knutselen om de import-code die velden op te kunnen laten pikken.

Voor de (in)compatibility tussen PHP5 en PHP7 kan je dit lijstje bekijken. Van Firefly weet ik dat de overgang naar PHP7 zonder een centje pijn ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:34
DivWhis schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:58:
[...]

Op de transactiepagina ga je naar filters en selecteer je "interne overschrijvingen" vervolgens kan je deze transacties allemaal categoriseren als "overboeking" en uitschakelen in de overzichten.
Ik zie geen mogelijkheid om transacties te markeren als interne overschrijving. Dit lijkt ook geen losse catagorie te zijn? Mijn spaarrekeningen kan ik bij KNAB niet als CSV exporteren dus het is niet mogelijk om die in Afas personal te zetten denk ik ...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:23
Ik heb alle uitgaven in een Excelsheetje staan. Elke maand een apart tabblad met alle vaste uitgaven die maand die ik een keer in de week of een keer in de twee weken even open en een kleurtje geef als het afgeboekt is van mijn rekening.
Dan zie ik doorgaans wel redelijk hoeveel geld er nog af moet/gaat die maand. Tegen de tijd dat alle cellen een kleurtje hebben gekregen is de maand ook voorbij en schuif ik een tabblad op. Waar ik weer alles een kleurtje geef als het eraf is.

Bovenin staan dan nog wat cellen die optellen van geld over vorige maand en saldo spaarrekening enzo, dus dan kan ik bv ook een paar maanden vooruit kijken en zien wat dan ongeveer mijn spaarsaldo zal zijn.

Dat is in principe meer dan genoeg voor mij. Ik hoef/wil niet vanalles exporteren vanaf mijn rekening.

Wat ik wel zou willen is dat het er allemaal wat sjieker/gelikter uit zou zien, maar met grafieken en tabellen en diagrammen enzo ben ik totaal niet handig in Excel.

Bestaat er niet een simpel programmaatje, voor mijn part gewoon een wat mooiere versie van mijn Excelbestandje, die doet wat ik wil?

Ik heb dat YNAB ook eens geprobeerd, maar ik vond dat veel te ingewikkeld. Bovendien hou ik elke maand genoeg geld over dat ik niet eens alles hoef te budgetteren. Ik kan elke maand een nieuwe koelkast kopen mocht dat nodig zijn, dus ik vond dat maar omslachtig en veel te uitgebreid.

Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik ben net als anderen hier op zoek naar een goede tool voor persoonlijke finance management. Jaren lang MS Money gebruikt, en later overgestapt naar Quicken. Ergens in 2014 opgehouden met het maandelijks overtikken van bankafschriften, dus sindsdien overzicht kwijt.

@PCE, heeft Firefly ook een interface die werkt op in een mobiele browser waarmee ik makkelijk transacties kan invullen?

Ben ook nog wel geïnteresseerd in AFAS personal, maar ik heb mijn data liever in een open formaat op mijn eigen servers staan :)

En ik ben uit Quicken gewend dat ik bijvoorbeeld ook transacties kan opsplitsen, etc, dat ik rekeningen kan reconcilen (Ik heb op datum x nog 34 euro in mijn portemonnee, dus boek het ontbrekende geld maar op post Y, etc). Dat soort dingen zitten ook in alle moderne softwarepakketjes?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

axis schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:20:
@PCE, heeft Firefly ook een interface die werkt op in een mobiele browser waarmee ik makkelijk transacties kan invullen?
Ik gebruik Bootstrap als layout engine. Met daar bovenop "Admin LTE 2".

Als je deze pagina op je mobieltje opent, of gewoon je browser heel smal sleept, heb je een redelijk idee van hoe het er uit ziet. Het is niet perfect, maar werkt best lekker.

De aankomende versie heeft een wat uitgebreidere "manifest" waardoor je hem makkelijk aan je homescreen kan toevoegen als "app" voor zowel Android als iPhone. Dat wil zeggen, als je jouw installatie online zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
vosss schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:52:
Ik heb alle uitgaven in een Excelsheetje staan. Elke maand een apart tabblad met alle vaste uitgaven die maand die ik een keer in de week of een keer in de twee weken even open en een kleurtje geef als het afgeboekt is van mijn rekening.
Dan zie ik doorgaans wel redelijk hoeveel geld er nog af moet/gaat die maand. Tegen de tijd dat alle cellen een kleurtje hebben gekregen is de maand ook voorbij en schuif ik een tabblad op. Waar ik weer alles een kleurtje geef als het eraf is.

Bovenin staan dan nog wat cellen die optellen van geld over vorige maand en saldo spaarrekening enzo, dus dan kan ik bv ook een paar maanden vooruit kijken en zien wat dan ongeveer mijn spaarsaldo zal zijn.

Dat is in principe meer dan genoeg voor mij. Ik hoef/wil niet vanalles exporteren vanaf mijn rekening.

Wat ik wel zou willen is dat het er allemaal wat sjieker/gelikter uit zou zien, maar met grafieken en tabellen en diagrammen enzo ben ik totaal niet handig in Excel.

Bestaat er niet een simpel programmaatje, voor mijn part gewoon een wat mooiere versie van mijn Excelbestandje, die doet wat ik wil?

Ik heb dat YNAB ook eens geprobeerd, maar ik vond dat veel te ingewikkeld. Bovendien hou ik elke maand genoeg geld over dat ik niet eens alles hoef te budgetteren. Ik kan elke maand een nieuwe koelkast kopen mocht dat nodig zijn, dus ik vond dat maar omslachtig en veel te uitgebreid.

Iemand? :)
Ook als je elke maand genoeg geld over hebt is het budgetteren erg zinvol. Je kan bijvoorbeeld precies zien hoeveel geld je over hebt en een goede schatting maken hoeveel geld je over zou moeten hebben.

Met dit verschil weet je of je nog wat extra bij moet sparen, of dat je teveel geld achter de hand houd en daar iets leuks of een investering van kan doen.

Anyway, naar mijn mening is YNAB nog wel een van de betere en gebruiksvriendelijke programma's. Het is ook echt niet heel ingewikkeld. Er is veel goede (en korte) uitleg dmv filmpjes en tekst te vinden op de site. Op die manier komt iedereen er wel uit.

Firefly ziet er overigens ook veelbelovend uit :)
JCE schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:29:
[...]

Van YNAB weet ik dat het niet lekker werkt. Daar moet ik nog mee verder. Heeft ook met hun exportformaat te maken. Bij uitgaven zetten ze het bedrag in een andere kolom dan bij inkomsten. Moet dus nog wat knutselen om de import-code die velden op te kunnen laten pikken.

Voor de (in)compatibility tussen PHP5 en PHP7 kan je dit lijstje bekijken. Van Firefly weet ik dat de overgang naar PHP7 zonder een centje pijn ging.
Thnx, ga het gewoon wel ff proberen. En anders doe ik wel weer een rollback naar PHP 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
Ik vond YNAB maar wat onoverzichtelijk. En ik heb geen zin om elke euro in een potje te moeten stoppen in zo een programma.

Als ik in mijn excelbestandje kijk dan zie ik ook in 1 oogopslag hoeveel geld er nog de deur uit gaat en dat in combinatie met hoeveel er op mijn rekening staat laat ook precies zien wat ik nog kan verbrassen mocht ik daar trek in hebben.

Eigenlijk zoek ik gewoon een relatief simpel excel gebeuren maar dan eentje met wat grafiekjes of diagrammen of schema's ofzo erbij. Gewoon omdat dat er leuk uit ziet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 17:33

CAP-Team

XBL: CAPTeam

metroaccount

Eigen knutselprojectje. Werk ik al een aantal jaren aan. Inclusief balans, verlies en winst rekening per maand of per periode (21e van de maand tot de 20e van de volgende maand). Debiteuren, crediteuren, facturen, kassa systeem.

Van de Rabobank kan ik de geëxporteerde transacties inlezen en automatisch categoriseren.

:7

draait op php en mysql, nog niet geschikt voor derden.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 14:41
Zo, ben tot de aankoop overgegaan van Penningmeester. Tot voor kort had ik Cashflow manager. Die vond ik wel ok, maar betalen voor nieuwe updates vond ik niet ok en hun prijs voor een jaarabonnement vond ik té. Zeker aangezien ze niet echt regelmatig updates uitbrengen en ik nog steeds alles manueel moest doen om in een grote hoeveelheid mijn bankafschrift in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 11:48
Ik ben aan het zoeken naar een alternatief op Penningmeester en nu lees ik dat ze hun licentie hebben aangepast. Ik was er vroeg bij en moest vorig jaar een licentie upgrade kopen en nu lees ik dat ik hem per jaar moet upgraden.
Toch maar is kijken naar een alternatief.

---
Gezocht vanavond naar een offline alternatief, maar is toch lastiger te vinden. Heeft iemand een suggestie, verlijkbaar met Penningmeester?

[ Voor 21% gewijzigd door vanputten80 op 22-02-2016 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcootten
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-06 20:21
Heeft iemand Firefly draaiende gekregen op een Synology? ik ben wel benieuwd naar dit pakket maar zie dat PHP 7 een vereiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

marcootten schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:38:
Heeft iemand Firefly draaiende gekregen op een Synology? ik ben wel benieuwd naar dit pakket maar zie dat PHP 7 een vereiste is.
PHP7 wordt een vereiste vanaf de volgende versie. De huidige release is nog PHP5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
vanputten80 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:50:
Ik ben aan het zoeken naar een alternatief op Penningmeester en nu lees ik dat ze hun licentie hebben aangepast. Ik was er vroeg bij en moest vorig jaar een licentie upgrade kopen en nu lees ik dat ik hem per jaar moet upgraden.

---
Gezocht vanavond naar een offline alternatief, maar is toch lastiger te vinden. Heeft iemand een suggestie, verlijkbaar met Penningmeester?
Je kan ook kiezen voor 2 of 3 jaar, elk extra jaar is dan €10 extra (3 jaar is €34,95). 1€ per maand voor zo'n topprogramma heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46

---
Mag ik Winbank nog eens herhalen O-)
Laatst nog een aantal kleine feature requests gedaan, in de volgende versie zaten ze er in. En dat voor nop :9

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06 15:22

Piper

No guts, no glory

---
Als je 'm al gebruikt en een licentie hebt hoef je niet elk jaar/3 jaar een nieuwe licentie kopen maar blijf je gewoon je huidige (eenmalig) betaalde licentie gebruiken. Dat nieuwe betaalsysteem is alleen voor nieuwe gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Inmiddels heb ik firefly nu ook al een tijdje draaien om mee te spelen ( de echte administratie gebeurd er nog niet in) maar ik merk dat ik snel uit gewoonte terug grijp naar YNAB4.

De reden van terug grijpen komt voornamelijk doordat ik een soort van tabel vorm wil hebben waarin ik mijn maand status kan zien.

Dus iets dergelijks zoals

Periode - 3 1 Maart t/m 31 Maart
RekeningBedragOpenstaande
Hypotheek12340
Nuon9090
Ziggo800

Ik weet eigenlijk niet of dit simpel te realiseren is voor op "het dashbord". Of desnoods een eigen tab in het sidepanel.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

ShadowBumble schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:50:
Inmiddels heb ik firefly nu ook al een tijdje draaien om mee te spelen ( de echte administratie gebeurd er nog niet in) maar ik merk dat ik snel uit gewoonte terug grijp naar YNAB4.

De reden van terug grijpen komt voornamelijk doordat ik een soort van tabel vorm wil hebben waarin ik mijn maand status kan zien.

Dus iets dergelijks zoals

Periode - 3 1 Maart t/m 31 Maart
RekeningBedragOpenstaande
Hypotheek12340
Nuon9090
Ziggo800

Ik weet eigenlijk niet of dit simpel te realiseren is voor op "het dashbord". Of desnoods een eigen tab in het sidepanel.
Heb je al gekeken naar "Bills" / "Contracten"? Is dat wat je zoekt? Daarmee krijg je op je frontpage een grafiekje, en in de maandrapportage ook een lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik gebruik altijd excel. Lekker formules maken en mooie overzichtjes maken. Lekker vrij in wat je doey en maakt. Applicaties hebben nooit wat ik precies zoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeners
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07-2024
Hoi JCE,

Ik probeer firefly te installeren op mijn eigen servertje maar ik krijg een 404 error dat /login niet gevonden kan worden....

Misschien zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

doeners schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:41:
Hoi JCE,

Ik probeer firefly te installeren op mijn eigen servertje maar ik krijg een 404 error dat /login niet gevonden kan worden....

Misschien zie ik iets over het hoofd.
Als je Apache draait, zorg er dan voor dat je "AllowOverride All" hebt aangezet in je server configuratie.

Als je nginx draait, zorg dan dat je site configuratie dit bevat:

code:
1
2
3
4
    location / {
        try_files $uri $uri/ /index.php?$query_string;
        sendfile off;
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

JCE schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:17:
[...]

Heb je al gekeken naar "Bills" / "Contracten"? Is dat wat je zoekt? Daarmee krijg je op je frontpage een grafiekje, en in de maandrapportage ook een lijstje.
Ja en nee, maar dit is ook redelijk persoons gebonden dus misschien "zeur" ik nu maar dit is puur hoe IK het graag zou zien.

Ja het gedeelte van Bills / Contracten bied redelijk wat ik zoek maar is het gelijk ook niet. Persoonlijk wil ik namelijk geen harde data gekoppeld hebben aan die rekening, ik wil gewoon daar de maand hebben staan ipv per 1 Maart. Dus niet verwacht op datum X maar bijvoorbeeld Periode Maart 2016. (Immers zou het niet uit mogen maken wanneer die rekening betaald wordt als het maar voor die periode is)

Het grafiekje vind ik persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben, ik zie daar liever een lijstje met "Nog niet betaald deze periode". Tevens zou het fijn zijn als je gewoon kan opgeven of een rekening kan fluctueren of dat er een vast bedrag is.

Het zijn dus voornamelijk kleine dingen alhoewel ik echt niet snap hoe de widget op het dashbord is want ik heb 1250 euro aan test rekeningen erin staan maar de widget geeft nog 2.1K te betalen deze maand :S

Zelfde geld voor de "Je betaalrekening grafiek" ik snap logisch gezien dat het een leuk grafiekje is maar als je zoals ik meerdere "asset accounts" hebt dan wil ik ze ook in het overzicht hebben. Mijn betaal rekening bevat namelijk alleen maar het geld voor de vaste lasten en geen cent meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

ShadowBumble schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 22:52:
[...]

Ja en nee, maar dit is ook redelijk persoons gebonden dus misschien "zeur" ik nu maar dit is puur hoe IK het graag zou zien.

Ja het gedeelte van Bills / Contracten bied redelijk wat ik zoek maar is het gelijk ook niet. Persoonlijk wil ik namelijk geen harde data gekoppeld hebben aan die rekening, ik wil gewoon daar de maand hebben staan ipv per 1 Maart. Dus niet verwacht op datum X maar bijvoorbeeld Periode Maart 2016. (Immers zou het niet uit mogen maken wanneer die rekening betaald wordt als het maar voor die periode is)

Het grafiekje vind ik persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben, ik zie daar liever een lijstje met "Nog niet betaald deze periode". Tevens zou het fijn zijn als je gewoon kan opgeven of een rekening kan fluctueren of dat er een vast bedrag is.

Het zijn dus voornamelijk kleine dingen alhoewel ik echt niet snap hoe de widget op het dashbord is want ik heb 1250 euro aan test rekeningen erin staan maar de widget geeft nog 2.1K te betalen deze maand :S

Zelfde geld voor de "Je betaalrekening grafiek" ik snap logisch gezien dat het een leuk grafiekje is maar als je zoals ik meerdere "asset accounts" hebt dan wil ik ze ook in het overzicht hebben. Mijn betaal rekening bevat namelijk alleen maar het geld voor de vaste lasten en geen cent meer :+
De datum wordt verder niet gebruikt, slechts in de sortering. Ik had het ooit bedacht als "herinnering" maar bij mij fluctueert het ook, en het is niet superhandig inderdaad.. Die pagina valt daar wel op aan te passen eventueel. Zie ook dit nieuwe issue.

De wel/niet nog betaald deze periode moet je nu nog afleiden uit het feit dat februari de laatste is ofwel dat maart "verwacht" wordt. Dit kan wel aangepast worden zodat die pagina wat meer informatie geeft. Zie ook dit issue.

Als je nog 2.1K te betalen hebt tegenover 1250,- aan contracten (neem aan dat je dat bedoelt?) kan dat liggen aan een aantal dingen:
  • Firefly pakt het gemiddelde van wat je opgeeft. Als je een contract opgeeft tussen de 500 en 600 euro verwacht Firefly een rekening van 550.
  • Als de daadwerkelijke transactie niet gekoppeld is aan een contract pakt-ie hem ook niet op en denkt Firefly dat er nog betaald moet worden.
  • Als je rood staat op je credit card wordt dit ook meegenomen in de te betalen contracten, omdat de standaardoptie (en tot nu toe enige) optie voor een CC is dat je hem aan het eind van de maand betaalt.
Ik ken de details verder niet. De sommetjes in Firefly kloppen in ieder geval.

Welke grafiek bedoel je met "je betaalrekening grafiek"? Er zijn er een aantal. En als oplossing, zou je dan liever één balk hebben die alles bij elkaar optelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

JCE schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:10:
[...]
Als je nog 2.1K te betalen hebt tegenover 1250,- aan contracten (neem aan dat je dat bedoelt?) kan dat liggen aan een aantal dingen:
  • Firefly pakt het gemiddelde van wat je opgeeft. Als je een contract opgeeft tussen de 500 en 600 euro verwacht Firefly een rekening van 550.
  • Als de daadwerkelijke transactie niet gekoppeld is aan een contract pakt-ie hem ook niet op en denkt Firefly dat er nog betaald moet worden.
  • Als je rood staat op je credit card wordt dit ook meegenomen in de te betalen contracten, omdat de standaardoptie (en tot nu toe enige) optie voor een CC is dat je hem aan het eind van de maand betaalt.
Ik zal hem vanavond eens leeghalen kwa rekeningen en kijken of het dan verdwijnt misschien toch, rood staan doe ik niet aan ;) Ik moet bekennen dat ik er nog niet veel onderzoek naar gedaan heb het was een puntje wat "opviel".
JCE schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:10:
[...]
Welke grafiek bedoel je met "je betaalrekening grafiek"? Er zijn er een aantal. En als oplossing, zou je dan liever één balk hebben die alles bij elkaar optelt?
Deze staat standaard op het dashbord links boven, deze laat altijd maar 1 rekening zien in de grafiek. Misschien is het handig om zelf bij je rekeningen een vinkje te kunnen aanzetten om dit wel of niet te weer te geven. Het is vooral een cosmetisch issue net zoals ik een kolom grafiek netter vind ogen dan een lijngrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

ShadowBumble schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:46:

Deze staat standaard op het dashbord links boven, deze laat altijd maar 1 rekening zien in de grafiek. Misschien is het handig om zelf bij je rekeningen een vinkje te kunnen aanzetten om dit wel of niet te weer te geven. Het is vooral een cosmetisch issue net zoals ik een kolom grafiek netter vind ogen dan een lijngrafiek.
Welke rekeningen daar zichtbaar zijn kan je terug vinden onder Options / Preferences (Opties / Voorkeuren).

Een kolomgrafiek kan ook een optie zijn natuurlijk, ik zal hem onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

JCE schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:49:
[...]
Welke rekeningen daar zichtbaar zijn kan je terug vinden onder Options / Preferences (Opties / Voorkeuren).
Ah daar zit hij verstopt ! Dan heb ik natuurlijk niks gezegd daarover :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Piper schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:32:
[...]

Als je 'm al gebruikt en een licentie hebt hoef je niet elk jaar/3 jaar een nieuwe licentie kopen maar blijf je gewoon je huidige (eenmalig) betaalde licentie gebruiken. Dat nieuwe betaalsysteem is alleen voor nieuwe gebruikers.
Dat gaat alleen nog maar op voor de huidige versie 5. Zodra je 6 wilt gaan gebruiken moet je opnieuw licenties aanschaffen en ga je ook gewoon per jaar betalen.

bron

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

ShadowBumble schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:51:
[...]

Ah daar zit hij verstopt ! Dan heb ik natuurlijk niks gezegd daarover :)
Geen probleem! Ik schiet nog twee issues in. Nieuwe rekeningen moeten standaard zichtbaar worden en een optionele kolomgrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeners
JCE schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:46:
[...]

Als je Apache draait, zorg er dan voor dat je "AllowOverride All" hebt aangezet in je server configuratie.

Als je nginx draait, zorg dan dat je site configuratie dit bevat:

code:
1
2
3
4
    location / {
        try_files $uri $uri/ /index.php?$query_string;
        sendfile off;
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeners
Hoi JCE,

Ik probeer mij ing csv rekening overzicht te importeren. Echter heeft de ing een veld dat zegt bij/af.
Dit veld geeft aan dat het een uitgave of een inkomst is. Ik kan dit nergens naar toe mappen. En alles komt nu binnen als inkomen. Ik ben nog nooit zo rijk geweest ;))

Is hier iets voor te maken ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

doeners schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:30:
Hoi JCE,

Ik probeer mij ing csv rekening overzicht te importeren. Echter heeft de ing een veld dat zegt bij/af.
Dit veld geeft aan dat het een uitgave of een inkomst is. Ik kan dit nergens naar toe mappen. En alles komt nu binnen als inkomen. Ik ben nog nooit zo rijk geweest ;))

Is hier iets voor te maken ? ;)
Oh dat is wel een hele leuke ja :P.

Dat kan denk ik wel. Zou je op Github een issue willen openen, en een voorbeeld willen uploaden? Censureer daar vooral flink in, maar een regel of 5 a 10 zijn wel handig.

Er valt wel wat voor te fixen namelijk. Dan krijg je straks de situatie dat je voor die kolom de optie "ING bij/af indicator" kan kiezen (er is er al eentje voor de Rabobank, als je goed kijkt), en dan is het opgelost.

Maar dat moet ik wel even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeners
JCE schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:34:
[...]

Oh dat is wel een hele leuke ja :P.

Dat kan denk ik wel. Zou je op Github een issue willen openen, en een voorbeeld willen uploaden? Censureer daar vooral flink in, maar een regel of 5 a 10 zijn wel handig.

Er valt wel wat voor te fixen namelijk. Dan krijg je straks de situatie dat je voor die kolom de optie "ING bij/af indicator" kan kiezen (er is er al eentje voor de Rabobank, als je goed kijkt), en dan is het opgelost.

Maar dat moet ik wel even testen.
Super,

Ja die had ik al gezien, maar is weer anders dan de ING.
Ik heb een issue geopend op github met een link naar beschrijving van de csv volgens de ing

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocM3
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-02-2023
JCE schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:43:
[...]

Ik gebruik Bootstrap als layout engine. Met daar bovenop "Admin LTE 2".

Als je deze pagina op je mobieltje opent, of gewoon je browser heel smal sleept, heb je een redelijk idee van hoe het er uit ziet. Het is niet perfect, maar werkt best lekker.

De aankomende versie heeft een wat uitgebreidere "manifest" waardoor je hem makkelijk aan je homescreen kan toevoegen als "app" voor zowel Android als iPhone. Dat wil zeggen, als je jouw installatie online zet.
Ik volg dit topic nu een tijdje en zie veel positieve reacties over je programma. Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet nu en dat kan ik niet vinden. Is dat hoe FireFly er ongeveer uit ziet?

Ben ook wel benieuwd naar meningen over de nieuwe YNAB. Iemand die daar iets over kan delen? Het idee dat het in de cloud moet spreekt mij minder aan. Dan kan je net zo goed weer naar AFAS of KNAB gaan. Of heeft YNAB daar ook in de cloud voordelen over?

Don't they have towels in the future ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

DocM3 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:53:
[...]

Ik volg dit topic nu een tijdje en zie veel positieve reacties over je programma. Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet nu en dat kan ik niet vinden. Is dat hoe FireFly er ongeveer uit ziet?
Dank voor je compliment! :*)

Er is een demo / test website. Zie deze pagina voor meer info. Je kan ongeveer 30 dagen rondklikken, kijken of Firefly iets voor jou is. Daarna moet je echter aan de bak, want je zult je eigen installatie moeten draaien. Als je daar hulp bij nodig hebt, stuur dan vooral een berichtje :7.

Edit: en gelijk een bug gevonden. Goed bezig :D

[ Voor 3% gewijzigd door Firefly III op 07-03-2016 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
DocM3 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:53:
[...]
Ben ook wel benieuwd naar meningen over de nieuwe YNAB. Iemand die daar iets over kan delen? Het idee dat het in de cloud moet spreekt mij minder aan. Dan kan je net zo goed weer naar AFAS of KNAB gaan. Of heeft YNAB daar ook in de cloud voordelen over?
Wellicht ben je al bekend met YNAB Classic (voorheen YNAB 4). In dat geval raad ik je aan om deze link te bekijken om te zien wat er nieuw is aan YNAB t.o.v. YNAB Classic:

Link

Ditis nog steeds geen antwoord op je vraag. Ik heb YNAB Classic bijna een jaar lang gebruikt, letterlijk zo'n beetje vanaf 1 januari 2015 tot ongeveer eind 2015. Op een gegeven moment gebruikte ik YNAB niet meer. Waarom niet? Ik zit zelden achter mijn eigen desktop. En die heb ik juist nodig om het budget te kunnen bepalen, want dat kon niet via mijn Android app. Verder wilde ik geen Dropbox gebruiken voor YNAB. Maar het idee achter YNAB stond mij juist aan. Ik merkte dat ik veel meer inzicht kreeg in mijn inkomsten en uitgaven.

Vandaar dat ik YNAB opnieuw wilde proberen en laat er nu een tijdje een 'nieuwe versie' zijn, te weten YNAB. Dit bood de gelegenheid om met een schone lei te beginnen. Dit zijn de dingen die mij zijn opgevallen:
-webbased: ik kan nu achter iedere pc gebruik maken van YNAB, dus ik heb geen desktop app nodig van YNAB;
-sterk verbeterde Android app: ik kan budgetten aanpassen via mijn app. Verder lijkt de app aardig op de webbased versie;
-inspector: van te voren stel je vast op welk bedrag je wilt uitkomen in een bepaalde categorie en via een kleur zie je of te veel hebt uitgegeven (rood), er onder zit (oranje) of het bedrag waar je op uit wilt komen hebt gehaald (groen). Simpel voorbeeld: stel dat je iedere maand een x bedrag wilt sparen voor je vakantie. Dan stel je dat in via de inspector en ziet vervolgens in 1 oogopslag hoe je het doet;
-het is mogelijk om inclined berekeningen toe te passen. Simpel voorbeeld: stel je hebt 45,87 over van de categorie boodschappen van de maand februari. En je wilt op 300 uitkomen voor de maand maart, dan kan je in de cel staan en intikken (300-45,87+enter) en je hebt het bedrag aangevuld tot 300. Hoeft er ook geen rekenmachine aan te pas te komen.
-rapporten kan je nu nog niet terugvinden in YNAB. Mocht je dit waarderen van YNAB 4/Classic, dan is dat iets waar je rekening mee moet houden. Het staat wel in de planning dat dit terugkeert.
-verder had ik ook geen zin om te werken met een migratie van YNAB Classic naar YNAB. Zie dat eerder mis gaan, dan goed gaan. Vandaar dat ik even de tijd heb uitgetrokken om het goed in te richten, maar dan werkt het voor mij ook erg goed. Onder een hoofdcategorie 'Vaste kosten', heb ik bv een subcategorie 'zorgverzekering'. Deze laatste heb ik staan als: 'bedrag (datum van incasso, bv 29e) -- Zorgverzekering'. Helemaal bovenaan staan de incasso's die als eerste plaatsvinden en de laatste incasso's van de maand heb ik onderaan staan (chronologische volgorde dus). Op die manier zie ik dus in 1 oogopslag wat het bedrag is, wanneer deze wordt afgeschreven en door wie er wordt afgeschreven. Mocht het een kwartaal- of jaarbetaling zijn, dan kan je dit er uiteraard bij zetten. Bv 29-6 zodat je weet dat de eerstvolgende termijnbetaling dan plaatsvindt;
-afwezigheid van importeren van bankgegevens vind ik geen gemis;
-met creditcardbetalingen wordt ook anders omgesprongen. Zie hiervoor de website van YNAB. Neem ook een kijkje bij het bloggedeelte op de site, zitten handige artikelen tussen: link 2

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeners
Hoi JCE,

Bedankt voor de toevoeging voor de ing csv bestanden.

Mag ik je nog een feature request vragen ? :)

Ik heb wat regels gemaakt voor bv categorie boodschappen. Is het mogelijk om iets te maken, dat je de huidige regels kan uitvoeren, dus een soort van "run now" .

Zo kan ik bv in 1 keer alle jumbo betalingen onder de categorie boodschappen zetten.

Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

doeners schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:17:
Hoi JCE,

Bedankt voor de toevoeging voor de ing csv bestanden.

Mag ik je nog een feature request vragen ? :)

Ik heb wat regels gemaakt voor bv categorie boodschappen. Is het mogelijk om iets te maken, dat je de huidige regels kan uitvoeren, dus een soort van "run now" .

Zo kan ik bv in 1 keer alle jumbo betalingen onder de categorie boodschappen zetten.

Bedankt alvast :)
Dat kan in de volgende versie. In versie 3.8.0 heeft Github user roberthorlings precies die functie ingebouwd, omdat hij zat met hetzelfde probleem. Je kan dan bovendien ook kijken welke transacties nu al aan je regel voldoen, zonder de regel gelijk uit te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://i.nder.be/c5mhbxgw/600

Je ziet dat je een bereik kan kiezen en de rekeningen waarop je de regels kan toepassen. Het zit er dus aan te komen. Denk er wel aan dat je voor 3.8.0 PHP 7 moet gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeners
Oh super,

Wanneer denk je dat 3.8 klaar is ?
Pagina: 1 ... 10 ... 21 Laatste