Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 00:26
Hoe meer ik lees, hoe meer ik toch richting de 055XPROB neig..
Gezien ik ook wel eens buiten aan de slag ga lijkt het me wel handig om in ieder geval op ooghoogte te kunnen werken :)

Dat het statief iets zwaarder is zie ik als een pluspunt, ik hoef er geen bergen mee te beklimmen, en wat gewicht met de midden kolom horizontaal lijkt me een goed idee.

Helaas heb ik ook wel door dat het statief niet de grootste hap uit het budget is, maar in het geval van een 055XPROB misschien zelfs wel de kleinste :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Het is gewoon een goed statief :) Je ziet vaak dat ze hem nog wel eens aanbieden als set met de 3-wegskop van Manfrotto. Een goede en betaalbare 3-wegskop wat het een mooie set maakt voor een goede prijs. Ik ben voor de Benro gegaan omdat ik die middenkolom in wat meer graden kan positioneren maar anders was het ook de 055XPROB geworden met zo'n 3-wegskop.

Als je naar een bepaald statief neigt is het sowieso handig om even in een winkel een kijkje te gaan nemen en met het ding te spelen. Zet hem eens op in wat verschillende configuraties. Werkt dat makkelijk? Is hij dan nog wel licht genoeg? Kun je ook gelijk kijken of je toch niet liever een balhoofd hebt ipv zo'n 3-wegskop of juist weer iets anders. Ook niet onbelangrijk.

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 19-10-2013 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Yahrr schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:16:
Ik heb de Manfrotto 804RC2 en vind het een waardeloos ding. Op zich wel handig je je de 3 richtingen apart kan bedienen maar hij loopt niet mooi soepel.
Daarnaast gebruik ik een Manfrotto balhoofd 486RC2 en die werkt super. Eigenlijk doe ik daar alles mee.
Nadeel van een balhoofd vind ik altijd dat je camera+lens na het vastzetten toch een beetje naar beneden verschuift wat bij de 804RC2 veel minder is en als het goed is bij de 410 Junior helemaal niet gebeurt, omdat deze geared is :)

Mocht er een magische balhoofd bestaan die hier geen last van heeft dan hoor ik dat graag, want de Manfrotto 410 Junior kost een kleine 200 € geloof ik :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

nero355 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 01:29:
[...]

Nadeel van een balhoofd vind ik altijd dat je camera+lens na het vastzetten toch een beetje naar beneden verschuift wat bij de 804RC2 veel minder is en als het goed is bij de 410 Junior helemaal niet gebeurt, omdat deze geared is :)

Mocht er een magische balhoofd bestaan die hier geen last van heeft dan hoor ik dat graag, want de Manfrotto 410 Junior kost een kleine 200 € geloof ik :X
Ik ken er wel een aantal, maar die zijn nog prijziger (Arca Swiss, Markins, e.d.).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb een Markins Q3T en die heeft daar inderdaad geen last van. Wel ietsje duurder dan die €200 (maar ook weer niet zoveel). Voor algemeen gebruik is een balhoofd wel een stuk makkelijker in gebruik, zo'n 3-weg hoofd is dan erg omslachtig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
nero355 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 01:29:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik daar nooit last van. Misschien komt dat omdat ik meestal met standaard- of groothoekbrandpunten werk en het niet in de gaten heb. Of het komt omdat de balhoofden die ik heb van Manfrotto en van Benbo mooi geleidelijk aan vastdraaien. Ik laat de camera pas los als het balhoofd volledig vastgezet is.

En als je niet kan kiezen dan neem je zowel een balhoofd als een 3-weg. Ik heb mijn 3-weg op een snelkoppelplaatje staan en klik die zo op het balhoofd. Best of both worlds :)

[ Voor 9% gewijzigd door Yahrr op 20-10-2013 12:09 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De 3 Legged Thing AirHed 1 kan 35kg dragen en heeft ook geen last van dat hij zakt, vast is vast. Draait overigens erg soepel zowel pannen als het balhoofd zelf :)

Kost 139 pond .. ~ 165 euro, misschien dat een optie?

http://www.3leggedthing.com/airheds/ah1/ah1bk.html

[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 20-10-2013 15:28 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Op dit moment heb ik een aluminium Velbon VEB-3 statief. Erg stevig maar redelijk zwaar (1,8 kg), een snelkoppeling ontbreekt en één klem is afgebroken, waardoor het statief niet meer tot maximale hoogte uitgeklapt kon worden. Ook merk ik dat hij eigenlijk te groot is om mee te nemen op vakantie. Tijd voor iets nieuws dus.

Ik ben op zoek naar een goed (reis)statief voor vooral foto (en een klein beetje video). Eisen:
- Budget: max. €150, liever iets minder.
- Kwaliteit: de set moet goed zijn, ik wil geen ding dat over 2 jaar niet meer werkt. Moet met een budget van €150 wel lukken, lijkt me.
- Draagvermogen: genoeg voor een Canon 5D2 + 28-70mm f/2.8, dus zo'n 1600 gram werkelijk draagvermogen zonder ook maar een millimeter in te zakken.

Als ik alle verhalen mag geloven, dan springt er één statief uit:

pricewatch: Manfrotto Photo kit with 804RC2 Head, 055XB Tripod

Maar zoals ik al zei: ik wil het statief ook graag op reis gebruiken. Ik zou dus graag een statief hebben dat lichtgewicht is, klein opvouwt en groot en stevig genoeg is (à la de Manfrotto hierboven). Ik besef me echter dat dat met een budget van €150 niet gaat lukken. Vakanties zijn vooral stedentrips, dus een hele dag sjouwen en shoppen met een groot statief bij me, lijkt me geen goed idee. Normaal gesproken ga ik met het vliegtuig op vakantie, vaak alleen handbagage. Dan blijven er eigenlijk maar een paar opties over die in de handbagage passen: de Joby Gorillapods.

Voor een 5D2 + 2.8-objectief lijkt de Gorillapod SLR-ZOOM (met geadverteerd draagvermogen van 3kg) niet genoeg te zijn, dus kom ik uit op de Focus. Zo'n Gorillapod heeft eigenlijk ook een kop nodig (voorkeur gaat dan uit naar een balhoofd). Joby maakt zelf de Ballhead X, in een set te koop met de Focus voor €129, de Focus los voor €90:

pricewatch unsorted: Joby GorillaPod Focus Set Ministatief incl. Ballhead - X
pricewatch: Joby Gorillapod Focus

Dit balhoofd schijnt redelijk stevig te zijn, niet al te duur i.c.m. een Gorillapod Focus. Aan de andere kant heeft het balhoofd een quick-release-systeem dat je met een schroefje aan de zijkant vast moet schroeven. Met andere woorden: het is eerder een release-systeem dan een quick-release-systeem. Je zit natuurlijk niet vast aan het balhoofd van Joby, een balhoofd van Manfrotto o.i.d. zou ook nog kunnen (en daarmee ook voor in de toekomst evt. geschikt zijn, als blijkt dat ik toch nog behoefte heb aan een paar langere statiefpoten). Manfrotto heeft rond dat prijspunt 2 statiefkoppen: de 496 (valt af want geen quick release) en de 494RC2: pricewatch: Manfrotto 494RC2

Tl;dr:
- Wat zou jullie voorkeur hebben voor een algemeen reisstatief onder de €150: de Manfrotto 055XB + 804RC2, Gorillapod Focus + balhoofd, of een ander statief?
- Als je voor de Gorillapod Focus gaat, zou je dan kiezen voor het balhoofd van Joby (€40), of is er voor dat bedrag een veel beter balhoofd te vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 04-11-2013 12:49 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik zou eens naar die Feisol carbon statieven kijken. Daar hoor ik alleen maar goede dingen over, bij meerdere modellen kan je middenkolom ondersteboven inklappen, scheelt weer lengte.

Als je bij manfrotto wilt blijven zou ik dan toch doorsparen voor de CX versie, wellicht kan je de wat kleinere 190CX versie nemen. Scheelt weer lengte en gewicht.

Gorillapod Zoom: niet aan beginnen, sowieso zijn die niet gemaakt om te staan, alleen handig als je je camera aan een railing of paal wilt klemmen.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 21:19
@tobiasvs, ik heb zelf ook de gorillapod zoom (40D + 17-55/70-200) en ik kan je zeggen dat ondanks hij erg handig lijkt, dat ik deze in de praktijk gewoon niet gebruik. Je bent veel langer bezig om alle pootjes zo goed mogelijk neer te zetten om het gewicht te dragen, en om em achteraf weer fatsoenlijk op te bergen.
Je kunt beter een gewoon statief nemen. Die 055xb heb ik ook :) Dat is echt een oerdegelijk statief, ultrastevig, maar ik als fanatiek wandelaar in de schotse hooglanden zou er niet aan denken deze mee te slepen. No way.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, en ik kan je maar 1 ding zeggen: hoewel 150 euro toch veel geld is voor een statief, kun je voor deze prijs nooit de stabiliteit en reis-baar-heid in 1 krijgen.

De Gorillapod Focus is wel stevig, maar je zit weer met dat opzetten en opbergen. Je bent gewoon lang aant klungelen ermee, en hij is echt behoorlijk prijzig voor wat je ermee kunt. Zo'n gorillapod beschouw ik alleen als handig voor situaties waar je een statief wilt, maar niet mag/kunt opzetten. En je bent toch afhankelijk van je omgeving; wanneer er iets in je omgeving niet op werkhoogte is, dan is je gorillapod ook al "onbruikbaar".
Ik meen in een review gezien te hebben, dat die joby balhoofden vrij goed zijn. Niet zo goed als een Sirui o.i.d., maar goed genoeg. Kijk ook eens naar Triopo balhoofden. Ze zitten volgens mij niet in de 40 euro-categorie, maar ze zijn goedkoper dan de Sirui's en andere bekendere merken. Universal_creations (en ik meen Nomad ook) heeft er zo ene en zijn tevreden.

Mocht je toch open staan voor duurdere alternatieven, wil ik je de Sirui N-2204 carbon + Sirui K-20X balhoofd onder de aandacht brengen. Bij amazon.co.uk te krijgen voor 306 pond (355 euro). Ter vergelijk: het goedkoopste in NL is al 359 euro voor enkel dit statief en dan moet je balhoofd er nog eens bij.
Hier lees je mijn ervaring over de Sirui en ook een link naar amazon:
productreview: Sirui N-2204 Carbon review door Deathchant
De Feisol CT3442 is wellicht ook een alternatief, maar duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 04-11-2013 14:04 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-10 15:12
Ik zal dit topic maar even een schopje geven.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een statief voor m'n D7000 die ik op dit moment gebruik met een 18-105 (kit)lens en een 35mm f1.8 (en natuurlijk voor een eventuele vervanger in de toekomst).
Ik ben eigenlijk opzoek naar een statief waar ik wel een tijd mee vooruit kan, dus geen 20 euro statiefje dat na een week kapot is.

Dit zijn de richtlijnen waar ik op dit moment aan denk:

- Niet te zwaar, zodat het statief makkelijk mee te nemen is (circa. 1.5 kg incl. balhoofd).
- Poten die ver uitgeklapt kunnen worden voor foto's vanaf een laag standpunt (of misschien een omkeerbare middenkolom?)
- Budget max 200 euro (liever een stuk minder).
- Stabiel, zodat er bij langere sluitertijden geen trillingen worden overgebracht op de foto.
- Compact wanneer ingeschoven zodat het gemakkelijk mee te nemen is en aan een tas bevestigd kan worden.

Ik heb wat rond zitten kijken maar er is zo veel keus dat ik door de bomen het statievenbos niet echt meer zie.
Nu kwam ik bij Digimaxx deze Sirui T-1004X + G10x balhoofd tegen.
Het gewicht van 1,1kg lijkt me wel fijn om mee te nemen en de laagste werkhoogte van 13,5 cm lijkt ook niet verkeerd (of zie ik dat verkeerd).
Nu kwam ik ook nog het K-20x balhoofd tegen maar deze leek bijna hetzelfde te zijn als de G10x, behalve dat hij wat meer draagvermogen heeft, zit er nog veel verschil tussen deze K- en G- balhoofden en zou de G10x genoeg zijn om een camera van rond de 2Kg te kunnen houden (ook in portrait stand met de camera aan de zijkant van het statief).
Heeft iemand ervaring met dit model en zou dit aan mijn richtlijnen voldoen, of zijn er voor deze prijs nog andere alternatieven.

Alvast bedankt.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

AdmiralSnipe schreef op zondag 10 november 2013 @ 03:17:
Ik heb wat rond zitten kijken maar er is zo veel keus dat ik door de bomen het statievenbos niet echt meer zie.
Nu kwam ik bij Digimaxx deze Sirui T-1004X + G10x balhoofd tegen.
Het gewicht van 1,1kg lijkt me wel fijn om mee te nemen en de laagste werkhoogte van 13,5 cm lijkt ook niet verkeerd (of zie ik dat verkeerd).
Nu kwam ik ook nog het K-20x balhoofd tegen maar deze leek bijna hetzelfde te zijn als de G10x, behalve dat hij wat meer draagvermogen heeft, zit er nog veel verschil tussen deze K- en G- balhoofden en zou de G10x genoeg zijn om een camera van rond de 2Kg te kunnen houden (ook in portrait stand met de camera aan de zijkant van het statief).
Heeft iemand ervaring met dit model en zou dit aan mijn richtlijnen voldoen, of zijn er voor deze prijs nog andere alternatieven.

Alvast bedankt.
mijn ervaringen met balhoofden is dat ze allemaal wel een groot gewicht kunnen dragen als je ze in de horizontale of portret stand hebt staan. Er is dan weinig kracht nodig om m overeind te houden (in portretstand kan je m tegen de aanslag houden) als je het statief schuin naar onder wil laten wijzen met een grote camera kan een klein balhoofd moeilijk worden.

ipv een omkeerbare middenkolom kan je vaak ook gewoon de poten 180 graden draaien zodat de middenkolom naar beneden wijst. Dat is over het algemeen wat makkelijker dan de middenkolom te verwisselen.Anders zit je vaak met het probleem dat op de laagste stand de middenkolom tegen de bodem aanzit en de minimale werkhoogte de hoogte van de middenkolom is.

laat ik dan toch een ander alternatief noemen:
ik heb zelf de pricewatch: MeFoto RoadTrip kit Titanium

Van de benro groep. Ik heb m gekocht ipv de siuri vanwege het luxere balhoofd, die heeft 2 knoppen waarmee je m vast kan zetten.Met de èèn stel je de stijfheid in en kan je dus goed in positie brengen en loslaten(camera blijft dan in positie) en met de andere knop draai je m dan helemaal vast. verder kan ie ook wat meer dragen. hij is met 1.6 kilo geen super lichtgewicht meer.

goedkopere optie is de http://www.statiefshop.nl...-tripod-kit-titanium.html die heeft een kleiner balhoofd, kan wat minder hoog maar is wel kleiner en lichter (1.2 kg)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
mrc4nl schreef op zondag 10 november 2013 @ 13:44:
[...]

mijn ervaringen met balhoofden is dat ze allemaal wel een groot gewicht kunnen dragen als je ze in de horizontale of portret stand hebt staan. Er is dan weinig kracht nodig om m overeind te houden (in portretstand kan je m tegen de aanslag houden) als je het statief schuin naar onder wil laten wijzen met een grote camera kan een klein balhoofd moeilijk worden.

ipv een omkeerbare middenkolom kan je vaak ook gewoon de poten 180 graden draaien zodat de middenkolom naar beneden wijst. Dat is over het algemeen wat makkelijker dan de middenkolom te verwisselen.Anders zit je vaak met het probleem dat op de laagste stand de middenkolom tegen de bodem aanzit en de minimale werkhoogte de hoogte van de middenkolom is.

laat ik dan toch een ander alternatief noemen:
ik heb zelf de pricewatch: MeFoto RoadTrip kit Titanium

Van de benro groep. Ik heb m gekocht ipv de siuri vanwege het luxere balhoofd, die heeft 2 knoppen waarmee je m vast kan zetten.Met de èèn stel je de stijfheid in en kan je dus goed in positie brengen en loslaten(camera blijft dan in positie) en met de andere knop draai je m dan helemaal vast. verder kan ie ook wat meer dragen. hij is met 1.6 kilo geen super lichtgewicht meer.

goedkopere optie is de http://www.statiefshop.nl...-tripod-kit-titanium.html die heeft een kleiner balhoofd, kan wat minder hoog maar is wel kleiner en lichter (1.2 kg)
Bedankt voor je reactie,

Die Mefoto had ik ook al een beetje op het oog en lijkt wel vergelijkbaar met de Sirui die ik noemde.
Ik zie echter niet echt wat het verschil dan is tussen het Q1 balhoofd van de Mefoto en de G10x van de Sirui, je hebt het over 2 knoppen bij de Mefoto maar de G10x lijkt dat ook te hebben.
Ik twijfel vooral een beetje over dat G10x balhoofd, het lijkt erop dat velen de K-serie (bijv. K-20x) preferen boven de G-serie omdat de waterpas beter af te lezen is (en misschien nog om andere redenen).
De Sirui T-1204x leek me ook wel fijn maar dan zit ik alweer een stuk boven m'n budget.
Op foto-tip.pl is de T-1204x wel een stuk goedkoper dan in NL, namelijk 182 euro i.p.v. 219 hier.
Iemand ervaring met deze site??
Dan zou je met balhoofd rond de 280 euro uitkomen wat ik eigenlijk iets te veel vind, Maarja als je er een paar een hele tijd mee vooruit kunt...

Nvm, boven de 200 euro wordt me toch wat te gek voor een eerste (degelijke) statief.

Overigens lijkt het me ook wel handig dat het statief aardig hoog komt zonder de centerkolom te hoeven verhogen, zodat het allemaal wat minder snel onstabiel wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door AdmiralSnipe op 10-11-2013 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

AdmiralSnipe schreef op zondag 10 november 2013 @ 14:19:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Die Mefoto had ik ook al een beetje op het oog en lijkt wel vergelijkbaar met de Sirui die ik noemde.
Ik zie echter niet echt wat het verschil dan is tussen het Q1 balhoofd van de Mefoto en de G10x van de Sirui, je hebt het over 2 knoppen bij de Mefoto maar de G10x lijkt dat ook te hebben.
ah mijn fout, op de site van digimax blijkt de 3e knop verborgen te zitten
Ik twijfel vooral een beetje over dat G10x balhoofd, het lijkt erop dat velen de K-serie (bijv. K-20x) preferen boven de G-serie omdat de waterpas beter af te lezen is (en misschien nog om andere redenen).
De Sirui T-1204x leek me ook wel fijn maar dan zit ik alweer een stuk boven m'n budget.
ik zou niet te zwaar wegen aan een waterpasje. je kan via de camera ook vaak al aan de horizon zien of een foto scheef staat. daar hoef ik niet iedere keer voor op het waterpas te kijken. desnoods koop je zon waterpasje die je op de flitsschoen zit. goed zichtbaar.
Overigens lijkt het me ook wel handig dat het statief aardig hoog komt zonder de centerkolom te hoeven verhogen, zodat het allemaal wat minder snel onstabiel wordt.
zekers. maar als je een compact statiefje wil die ook hoog kan,heb je ook weer meer secties nodig waardoor dus vooral de onderste sectie weer meer speling geeft. dat blijft lastig te combineren. normaal is dat niet zon punt. maar als je boven een reling (van een brug ofzo) uit wil komen is dat inderdaad wel handig dat je dan geen gebruik hoeft te maken van een middenkolom. ter versteviging kan je vaak ook een gewicht aan de middenkolom hangen. zo worden de benen steviger naar beneden gedrukt en heeft wind minder invloed.
kijk dus even naar de max hoogte met ingeschoven middenkolom.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind Benro netter afgewerkt dan Sirui voor vergelijkbare prijzen en vond ik ze net wat stabieler (YMMV, was een erg klein verschil). Benro is ook wat langer op de markt. Zo heeft Sirui geen slechte naam, maar over Benro zijn er al jaren heel tevreden gebruiker reviews.

Ik zou zeggen, probeer een winkel te vinden die allebei heeft (KameraExpress, sowieso best goede prijzen), neem je camera mee en ga testen. Ik heb bijna een uur statieven staan testen bij KE Amsterdam, vonden ze geen enkel probleem en ik ging met een zeker gevoel naar huis.... met een ander statief dan dat ik in eerste instantie wou kopen (ik wilde de Sirui en ging naar huis met de Benro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 23:58:
Ik vind Benro netter afgewerkt dan Sirui voor vergelijkbare prijzen en vond ik ze net wat stabieler (YMMV, was een erg klein verschil). Benro is ook wat langer op de markt. Zo heeft Sirui geen slechte naam, maar over Benro zijn er al jaren heel tevreden gebruiker reviews.

Ik zou zeggen, probeer een winkel te vinden die allebei heeft (KameraExpress, sowieso best goede prijzen), neem je camera mee en ga testen. Ik heb bijna een uur statieven staan testen bij KE Amsterdam, vonden ze geen enkel probleem en ik ging met een zeker gevoel naar huis.... met een ander statief dan dat ik in eerste instantie wou kopen (ik wilde de Sirui en ging naar huis met de Benro).
Uitproberen is waarschijnlijk wel het beste idee.
Op internet staat genoeg maar toch is dat anders dan wanneer je een product zelf kunt bekijken en uitproberen.
Het enige probleem is dat er hier in het noorden naar mijn weten niet veel grote camerawinkels zijn waar het een en ander te bezichtigen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AdmiralSnipe schreef op zondag 17 november 2013 @ 00:08:
[...]

Uitproberen is waarschijnlijk wel het beste idee.
Op internet staat genoeg maar toch is dat anders dan wanneer je een product zelf kunt bekijken en uitproberen.
Het enige probleem is dat er hier in het noorden naar mijn weten niet veel grote camerawinkels zijn waar het een en ander te bezichtigen valt.
Tsja, combineer het met een dagje uit in de beschaafde wereld? ;)

Soms zijn er dingen waarbij ik de prijs van het treinkaartje over zou hebben om het zelf te voelen. Overigens vind ik wel dat als je een geruime tijd gaat testen in een winkel je niet hem daarna op een internet site moet bestellen. Dat is gewoon horkerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens, de schouderhoogte van een tripod is natuurlijk het stabielst, maar de centerkolom van een goed merk is prima voor 99% van de toepassingen. Zo ook 3 of 4 secties. Gecontroleerde tests wijzen uit dat minder beter is, maar meer secties is een stuk kleiner opgevouwen. En toen ik stond te testen met lange sluitertijden kon ik geen verschil zien.

Voor studio werk is het natuurlijk allemaal veel simpeler, het stabielste statief zonder franje, maar hou in je achterhoofd dat je een kleiner statief veel sneller meeneemt. Liever een statief dat voldoet qua stabiliteit wat ik makkelijk meeneem dan een perfect stabiel wat thuisblijft omdat ik het niet wil meesjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik maar eens op pad ga om het een en ander uit te proberen.
Ik zit nu wel een beetje te kijken naar statieven die rond de 50cm zitten wanneer opgevouwen, een gewicht (zonder balhoofd) van rond de 1,2-1,5kg hebben (zodat het statief niet altijd thuis blijft en makkelijk aan een tas te hangen is) en een hoogte van minimaal 150cm (vaak is dat met middenkolom omhoog als je de andere "wensen" in acht neemt).
Tevens lijken me die draaiknoppen aan de statiefpoten handiger dan zulke clipjes dus ik ben ook benieuwd hoe die dingen aanvoelen.

Ik heb nu de volgende statieven op het oog:

- Benro A2692TB1 / Mefoto Globetrotter, Mefoto is onderdeel van Benro en deze globetrotter schijnt hetzelfde te zijn als de Benro, terwijl de Mefoto voor 50 euro minder online staat.

- Sirui N-1004 + K-30x (of G20), relatief licht en compact maar voor de combinatie met de K-30x ben je hier in Nederland rond de 270 euro kwijt.
In Polen staat dezelfde combi voor rond de 200 euro bij foto-tip.pl
Heeft iemand ervaring met die site, want voor 200 euro lijkt het me wel een interessante combi.

De Sirui balhoofden kwamen ook goed uit een balhoofden test van Traumflieger terwijl ik over de B1 van Benro ook een aantal negatieve ervaringen lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04:21

the mod man

iets van beeldmaker

Van mij mag je mijn sirui met balhoofd wel testen, woon in die ene grote stad in het noorden.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Welke Sirui + balhoofd heb je??
Als ik in de buurt van Urk ben moet ik nog maar eens bij Cameranu langs, daar hebben ze volgens mij wel aardig wat statieven staan.
Maar bedankt voor het aanbod, als ze in Urk niks interessants hebben en ik nog nieuwsgierig ben naar een Sirui dan laat ik het wel even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Een ietwat late reactie, maar ben inmiddels wat verder in mijn denkproces. Wat betreft de afweging Gorillapod vs Manfrotto 055XB: ik ga voor een klassiek statief. Een Gorillapod biedt echt te weinig voor het bedrag dat je ervoor neer moet tellen en bleek in de winkel niet al te gemakkelijk op te zetten.

Helaas kwam ik er bij het zoeken achter dat de titel v.d. pricewatch-vermelding niet klopte. Het gaat namelijk niet om de 055XB maar de 055XDB. Het verschil: geen foam om de poten heen (dus ijskoud om in de winter te dragen) en geen fliplocks maar twistlocks (duurt 2x zo lang om ze op te zetten, als ik filmpjes op YouTube mag geloven, en voor veel mensen een minpunt). Allebei "grote" nadelen naar mijn mening. Bij de Saturn hadden ze de 055XDB niet staan, maar wel de 055XPROB met 804RC2-hoofd. Heerlijk stabiel, het hoofd zag er prettig uit.

Ze hadden er echter nog een hangen: de Vanguard Alta Pro 263 AB 100 (263 AT-poten met B-100 balhoofd). Ongeveer dezelfde functionaliteit als de 055XPROB, maar dan voor een lagere prijs. Hij voelde een stuk lichter (400 gram om precies te zijn), de clips voelden iets minder robuust. Al met al een positieve indruk, dus de moeite waard om mee te nemen in mijn overwegingen.

En dan de derde die ik mee wil nemen in de vergelijking. Rond de €150 heb je ook een Benro A650FBH2. Inclusief balhoofd, maar met 1 extra pootsegment.

Al met al werd de keuze er niet gemakkelijker op, dus heb ik alles even onder elkaar gezet in deze tabel:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2rvzsk4.png

Een aantal vragen:
- Is het verschil van 3 of 4 pootsegmenten echt zo duidelijk merkbaar in stabiliteit als op verscheidene internetfora wordt geschetst?
- Zijn er hier gebruikers die een balhoofd met knop én schroef vast moeten zetten? Merken jullie dat je liever een balhoofd zonder schroefbevestiging hebt?
- Afgaande op bovenstaande gegevens, voor welk statief zouden jullie gaan? Of zijn er nog statieven die niet in het lijstje hierboven staan, maar er wel een plek verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

AdmiralSnipe schreef op zondag 17 november 2013 @ 11:38:
Welke Sirui + balhoofd heb je??
Als ik in de buurt van Urk ben moet ik nog maar eens bij Cameranu langs, daar hebben ze volgens mij wel aardig wat statieven staan.
Maar bedankt voor het aanbod, als ze in Urk niks interessants hebben en ik nog nieuwsgierig ben naar een Sirui dan laat ik het wel even weten.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dit weekend had CameraNu iets van 25% extra korting op de statieven die ze op voorraad hadden.

* BlaTieBla kwam er ook te laat achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sirui balhoofden kwamen ook goed uit een balhoofden test van Traumflieger terwijl ik over de B1 van Benro ook een aantal negatieve ervaringen lees.
Traumflieger is geen review maar een infomercial ;)

Dit was mijn conclusie toen ik voor precies dezelfde keuze stond:

Verwijderd in "[Advies] Statief"

Ik kwam toen ook voor de Sirui en veranderde mijn mening. In ieder geval kan ik je het G10X balhoofd van harte afraden (gekocht en snel weer teruggebracht). Ga dan in ieder geval voor de K versie.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2013 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
BlaTieBla schreef op zondag 17 november 2013 @ 19:25:
[...]

Beetje mosterd na de maaltijd, maar dit weekend had CameraNu iets van 25% extra korting op de statieven die ze op voorraad hadden.

* BlaTieBla kwam er ook te laat achter.
Oh jammer, dat was wel interessant geweest.
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 20:04:
[...]

Traumflieger is geen review maar een infomercial ;)

Dit was mijn conclusie toen ik voor precies dezelfde keuze stond:

Verwijderd in "[Advies] Statief"

Ik kwam toen ook voor de Sirui en veranderde mijn mening. In ieder geval kan ik je het G10X balhoofd van harte afraden (gekocht en snel weer teruggebracht). Ga dan in ieder geval voor de K versie.
Traumflieger verkoopt zelf ook ja dus je hebt gelijk dat het niet de meest objectieve "reviews" zullen zijn.
Ik las echter op verscheidene fora ook veel positieve reacties, vooral op de K-serie balhoofden.
Ze zien er voor die prijs ook wel degelijk uit (in hoeverre je dat op een plaatje kunt zien...) en zo'n waterpas op het balhoofd lijkt me ook wel handig voor landschapsfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
tobiasvs schreef op zondag 17 november 2013 @ 19:13:
Een aantal vragen:
- Is het verschil van 3 of 4 pootsegmenten echt zo duidelijk merkbaar in stabiliteit als op verscheidene internetfora wordt geschetst?
- Zijn er hier gebruikers die een balhoofd met knop én schroef vast moeten zetten? Merken jullie dat je liever een balhoofd zonder schroefbevestiging hebt?
- Afgaande op bovenstaande gegevens, voor welk statief zouden jullie gaan? Of zijn er nog statieven die niet in het lijstje hierboven staan, maar er wel een plek verdienen?
- Geen idee, ik heb bij mijn statief nooit echt veel verschil gemerkt in stabiliteit als ik verschillende hoeveelheden segmenten gebruik (de mijne heeft er 4, maar je kunt met een lagere hoogte ook 2 of drie segmenten gebruiken). In principe hebben meerdere segmenten dunnere eindsecties en die zullen (bij gelijk materiaal) wel minder stijfheid hebben.
- Weet niet precies wat een knop en schroef moet voorstellen (heb de statieven niet specifiek opgezocht).
- Ik zou de Benro kiezen, licht, vouwt kort op (beiden komen de draagbaarheid ten goede). Manfrotto zou ik niet kiezen vanwege 3-weg kop en gewicht. Balhoofd is voor algemene fotografie een stuk sneller en makkelijker in gebruik (en lichter) dan een 3-weg kop.

Ik heb mijn statief uitgekozen op gewicht vooral en ook stabiliteit, maar dat is over het algemeen een dure combinatie. Het weegt totaal (statief + balhoofd) iets van 1.3 kg, geloof ik en dat maakt dat ik er weinig van merk als ik die aan m'n rugzak hang. Een statief zoals die manfrotto (zoiets heeft een kennis van me ook), zou ik niet zo gauw meenemen op een dagje uit, die bijna 3 kg extra aan de rugzak is wel goed merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

tobiasvs schreef op zondag 17 november 2013 @ 19:13:
Een aantal vragen:
Geen ervaring mee, maar elke koppeling is toch een punt waar de stijfheid minder door wordt denk ik?
Die schroef is neem ik aan enkel om mee te bepalen hoe los het balhoofd staat als je de knop los zet? Althans, zo werkt mijn Manfrotto balhoofd. Dat vind ik persoonlijk wel prettig.
Wat ik in elk geval mis, zijn de 055XPROB en 055XB. Beide kosten maar een paar tientjes meer, maar nemen wel een aantal nadelen van de 055XDB weg (pootmechanisme, foam). Bovendien bieden die twee statieven een mogelijkheid om je camera dicht boven de grond te plaatsen. De XPROB door een kantelbare middenkolom en de XB door de meegeleverde korte middenkolom. Maar ik weet niet in hoeverre je daar behoefte aan hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
Orion84 schreef op maandag 18 november 2013 @ 08:38:
[...]
Geen ervaring mee, maar elke koppeling is toch een punt waar de stijfheid minder door wordt denk ik?
Hoe meer segmenten, hoe dunner de onderste ook is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Of hoe dikker de bovenste? :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dank voor alle reacties! Ik bedoel met "knop en schroef" de bevestiging van de quick release-plaat. Manfrotto heeft 2 hendeltjes die samen de camera releasen, bij Vanguard slide je het plaatje in de houder, 1 knopje voorkomt dat hij uit de houder valt maar om het plaatje daadwerkelijk vast te zetten, moet je een schroef aandraaien. Iets minder "quick" dus.

Bij de Benro gaan de poten van 29mm doorsnede naar 20mm doorsnede. Opvallend is dat de Manfrotto op dezelfde diameter uitkomt: de poten zijn respectievelijk 29, 25 en 20mm in doorsnede. In dat opzicht zijn ze dus hetzelfde, of betekent het dat Benro dunner aluminium gebruikt? Die ruimte zal ergens vandaan moeten komen namelijk :P

De reden dat de 055X(PRO)B er niet bijstaat, is het budget: €150 was eigenlijk mijn max. Één of twee tientjes oprekken kan, maar meer dan dat moet het echt niet worden. Op Marktplaats komen ze niet zo vaak langs, dus tweedehands is niet echt een optie.

Ik merk in ieder geval dat ik zelf nogal twijfel. Veel mensen zeggen balhoofd, veel mensen zeggen cliplocks, veel mensen kiezen voor zo weinig mogelijk pootsegmenten. Ach, we hebben nog even tot 5 december..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-10 09:17

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf heb ik niet gekozen voor een quick release, maar voor het aandraaien. Gebruik het Markins systeem. Het is maar wat je prettig vind. Zelfde geld voor de release van de poten. Twist of clip. Hier heb ik gekozen voor twist. Clip heb ik persoonlijk nooit prettig gevonden. Gebruik een Gitzo traveler serie 2

Zelf twee keer teveel bespaard op een statief. Wat resulteerde in het niet gebruiken van het statief. Soms is het verstandig om door te sparen ;-)

Ga niet teveel af op individuele meningen, maar probeer deze mee te nemen in je selectie, maar ..... ga zeker proberen om zelf te testen. Bijvoorbeeld met je eigen camera.

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 18-11-2013 16:03 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat Gitzo twist systeem is wel wat anders dan de vleugelmoeren van de manfrotto 055XDB.

Ik heb een Manfrotto 190XB (goedkopere, lichtere, dunnere, variant van de 055XB) met clips en ook een Manfrotto monopod met clips. Werkt wat mij betreft prima, maar de twistlock op mijn Velbon CF-730 werkt op zich ook prima. Voordeel van de clips is dat (mits goed afgesteld) vast = vast en je kan in 1 oogopslag zien of het vast zit. Bij twistlock heb ik soms nog wel eens dat ik vlug m'n statief wil neerplanten en dan vergeet om een van de ringen goed aan te draaien.

Quickrelease van Manfrotto werkt op zich ook best wel prima. Nadeel is alleen wel dat het niet uitwisselbaar is met andere merken (waar vaak een arca swiss compatible systeem gebruikt wordt wat wel uitwisselbaar is). Maar daar heb je geen last van zo lang je maar 1 statief hebt, of alles van Manfrotto neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Het gebrek aan foam is inderdaad een belangrijk gemis, maar een rolletje stuurlint van de fietsenmaker doet dan weer wonderen. Of racketlint. Mijn Manfrotto heeft 1 foampoot en 2 stuurlintpoten en die laatste pakken het lekkerst beet :-)

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ah, dat wordt bedoelt met een schroef. Ik heb ook een Markins kop met een draaiknop om de boel aan te draaien. Misschien niet net zo snel als een zo'n flip lock, maar wel iets flexibeler.

Ben het overigens eens met Superdaantje dat je beter iets langer door kunt sparen voor iets dat goed is dan dat je nu iets koopt en dan nooit gebruikt of over een jaar toch weer wat anders wilt.

Foam vind ik zelf niet echt nodig, maar ik draag het statief eigenlijk nooit los, altijd aan de rugzak. Mijne is ook van carbon, waardoor die in de kou ook niet zo koud aanvoelt als iets van aluminium of een ander metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treces
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 11:22
Ik ben op zoek naar een all-round statief met als hoofddoel het maken van timelapses. Budget is zo'n €100,- maar mag best iets meer zijn. De statief hoeft niet het lichtste model te zijn, wendbaarheid lijkt mij belangrijker. Statieven waarbij de poten plat kunnen worden gelegd hebben bij mij dan ook de voorkeur. Wat betreft draagkracht moet het makkelijk een 6D + 70-200 f/2.8 kunnen dragen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, het aanbod is dan ook erg groot. Wat zijn nou de meest gangbare modellen of merken? Wat kunnen jullie mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Treces schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:54:
Ik ben op zoek naar een all-round statief met als hoofddoel het maken van timelapses. Budget is zo'n €100,- maar mag best iets meer zijn. De statief hoeft niet het lichtste model te zijn, wendbaarheid lijkt mij belangrijker. Statieven waarbij de poten plat kunnen worden gelegd hebben bij mij dan ook de voorkeur. Wat betreft draagkracht moet het makkelijk een 6D + 70-200 f/2.8 kunnen dragen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, het aanbod is dan ook erg groot. Wat zijn nou de meest gangbare modellen of merken? Wat kunnen jullie mij adviseren?
Dan zou je denk ik op iets als dit uitkomen, ik moet wel zeggen dat je budget wat aan de lage kant is voor je eisen! ;) Ook het gewicht van de camera combinatie zal misschien voor wat problemen gaan zorgen in je zoektocht met dat budget :)

http://tweakers.net/price...plus-233ap/specificaties/

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treces
Ventieldopje schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:02:
[...]

Dan zou je denk ik op iets als dit uitkomen, ik moet wel zeggen dat je budget wat aan de lage kant is voor je eisen! ;) Ook het gewicht van de camera combinatie zal misschien voor wat problemen gaan zorgen in je zoektocht met dat budget :)

http://tweakers.net/price...plus-233ap/specificaties/
Aan wat voor budget zou ik dan moeten denken? En wat heeft een statief uit die prijsklasse meer of beter dan die je mij net voorlegt? Die ziet er namelijk vrij goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je zal al een stuk ruimer qua keus komen te zitten rond de 150 - 200 euro. Met dat budget kun je een stabieler statief kopen welke ook meer gewicht kan dragen, als je namelijk aan de mag draagkracht van je statief zit en zeker in je huidige prijsklasse dan blijven ze vaak niet echt stabiel als er wind staat.
Daarnaast heb je de keus voor een balhoofd, daarmee kun je veel sneller je camera positioneren zoals jij dat wil.

Daarnaast is een duurder statief al een stuk minder plastic en gaat het veel langer mee ;) Ik zou adviseren eerst eens rond te gaan zoeken in een klasse die je in eerste instantie net iets de duur lijkt en vergelijk deze eens met het statief dat ik je gestuurd heb en anderen die je gevonden hebt :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik ben nu zelf ook in die prijsklasse aan het kijken en had m'n zinnen gezet op een Manfrotto 055XB. Die werd helaas niet meer voor €150 geleverd, maar ik kwam erachter dat de 055XPROB voor €186 bij Amazon.de te koop is. Voor €150 heb je de basic variant (055 XDB).

Wat bedoel je trouwens met "wendbaarheid"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:23
tobiasvs schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:57:
Ik ben nu zelf ook in die prijsklasse aan het kijken en had m'n zinnen gezet op een Manfrotto 055XB. Die werd helaas niet meer voor €150 geleverd, maar ik kwam erachter dat de 055XPROB voor €186 bij Amazon.de te koop is. Voor €150 heb je de basic variant (055 XDB).

Wat bedoel je trouwens met "wendbaarheid"?
Dat wanneer je 1 knopje los draait, je heel de camera kan draaien. In tegenstelling met een statiefkop waarbij je een knop hebt voor horizontaal, verticaal en tilt.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ah, dus je zoekt naar een balhoofd. Dan zijn die Manfrotto's niet wat je zoekt (reken op een prijs van rond de €200-220 voor een combi van balhoofd + 055XPROB/XDB).

De Vanguard Alta Pro 263AB al bekeken? €180, balhoofd, qua features vergelijkbaar met de 055XPROB en stevig genoeg om je camera te dragen.

• Treces
Ventieldopje schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:16:
Je zal al een stuk ruimer qua keus komen te zitten rond de 150 - 200 euro. Met dat budget kun je een stabieler statief kopen welke ook meer gewicht kan dragen, als je namelijk aan de mag draagkracht van je statief zit en zeker in je huidige prijsklasse dan blijven ze vaak niet echt stabiel als er wind staat.
Daarnaast heb je de keus voor een balhoofd, daarmee kun je veel sneller je camera positioneren zoals jij dat wil.

Daarnaast is een duurder statief al een stuk minder plastic en gaat het veel langer mee ;) Ik zou adviseren eerst eens rond te gaan zoeken in een klasse die je in eerste instantie net iets de duur lijkt en vergelijk deze eens met het statief dat ik je gestuurd heb en anderen die je gevonden hebt :)
Dit ziet er dan vrij ideaal uit:
pricewatch: Manfrotto Photo kit with 804RC2 Head, 055XDB Tripod

Als ik zo de reviews mag lezen zijn Manfrotto of Vanguard de merken die je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben verwezen naar dit topic vanuit het Nikonmount topic met de volgende aandachtspunten voor het uitzoeken van een statief. Ik heb een Nikon D3200 met als zwaarste lens momenteel de 55-300 van rond de 500 gram. Ik ga er vanuit dat ik uiteindelijk nog wel zwaardere lensen zal kopen. Op dit moment heb ik alleen een gorillapod en dat voldoet helaas niet meer. Ik zoek dus een mooi statief.

Gewicht (zwaar statief is misschien stabieler of goedkoper, maar laat je wellicht ook vaker thuis omdat je geen zin heb om al dat gewicht mee te sjouwen)
- Het liefst zo licht mogelijk, maar dat moet niet af doen aan de overige punten.

Maximale/minimale hoogte (wil je laag bij de grond kunnen, hoe lang ben je voor een comfortabele werkhoogte)
- Ik ben rond de 1,90 m, dus het is handig als het statief redelijk hoog kan. Ook zou ik het fijn vinden als hij ook laag bij de grond kan.

Budget
- rond de 150 euro

Wat er op moet (vooral van belang bij lange telelenzen, waar extra stabiliteit voor vereist is en die gauw veel kunnen wegen wat het statief ook moet kunnen dragen)
- De 55-300 en eventuele zwaardere lensen moeten erop kunnen.

En wellicht wat voor soort statiefkop (balhoofd meest algemeen inzetbaar, 3-wegkop handig voor panorama's of i.d. maar extra handelingen om in te stellen, fluidhead voor video, gimbalhead voor lange telelenzen).
- Ik denk dat een balhoofd handig is voor mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Je kan eens kijken bij statieven van Benro, Redged, Sirui, of Feisol. Er zijn nog veel meer merken, maar dit zijn over het algemeen wel merken met een goede prijs/pret verhouding.

Travel statieven zijn meestal licht en kunnen ook klein opgevouwen worden, wat voordelen kan hebben bij het ergens op vast binden van het statief (denk rugzak of iets dergelijks). Er zijn ook statieven waar je een poot los kan draaien en als monopod kunt gebruiken. Dit kan handig zijn als je graag ook een monopod wil gebruiken.

Voor jouw eisen hoeft het niet een al te zwaar statief te zijn, de lenzen en body zijn allemaal behoorlijk licht.

Een balhoofd hoeft niet verschikkelijk duur te zijn, maar de betere balhoofden kunnen wel behoorlijk in de prijs lopen. Je merkt dit vooral in bedieningsgemak en nauwkeurigheid van het balhoofd. Dus als je voor 150 euro een mooi statief ziet, bedenk je dan ook nog dat je daar een balhoofd met koppelplaat en cameraplaat bij moet hebben wat ook zo een 100 euro extra kan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
De merken die je opnoemt hebben vooral ook een hoge prijs. En ik gok dat die 150euro incl. balhoofd is. Daarnaast moet het statief ook nog eens een behoorlijk eind omhoog. Klein opvouwen betekent meer segmenten en dat betekent minder stabiel (dunste segmenten worden nog dunner).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Travel statieven winnen vooral bij het opvouwen door de poten om de kop te vouwen, dat vereist niet meer segmenten maar haalt wel de al gauw 10cm hoogte van de kop er af. De merken die ik opnoem hebben meen ik ook wel statieven van onder de 150 euro. Ik noemde de kop + koppelplaten eigenlijk vooral omdat mensen het nogal eens willen vergeten bij het beramen van een budget en het kiezen van een statief en er dan een goedkope kop bij halen die dan vervolgens de indruk van het totaal behoorlijk kan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik kom uit op bijvoorbeeld http://www.cameranu.nl/nl...50fbh2/h4164_20234_156354 of http://www.cameranu.nl/nl...50fbh2/h4164_20234_156354, waarbij de 2e een stuk meer weegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zie twee keer dezelfde link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Mijn advies, noteer een paar modellen en ga eens langs de winkel om een paar uit te proberen (net als die pan/balheads) Wat wij fijn vinden werken, hoeft voor jou niet te gelden.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Hmm, telefoon werkt niet altijd even handig. Ik zal later op de dag een wat uitgebreidere post maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Kijk ook eens naar de MeFoto statieven (o.a. bij CameraNU). Deze heb je al voor 120 euro inclusief een balhoofd wat geschikt is voor jouw camera/lens combo. Alleen gaan deze niet zo erg hoog.

Ook interessant zijn de statieven van Three Legged Thing: redelijk compact, schappelijk gewicht en deze kunnen ook behoorlijk hoog door een uitschuifbare maar heel stabiele middenkolom. Alleen de prijs is wel ver boven budget.

Maar je koopt een statief ook voor de toekomst, dus het is beter om daar nu goed in te investeren in plaats van elke keer upgraden. Zelf ben ik tevreden met m'n Gitzo series-2 basalt. Werkt prima met m'n D700/D7100 in combinatie met een 80-400 of 300/4 lens. Ik gebruik hierbij een Markins M10 balhoofd of een swinghead van NatureStuff. Totale plaatje komt wel ruim boven de 1000 euro (statief, balhoofd, swinghead, plates, etc) maar ik gebruik het nu al zo'n 4 jaar naar volle tevredenheid en dat zal ook de komende jaren nog wel zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Met alle respect, maar met een statief van € 1000,00 zou ik de deur niet uit durven. Maar waarom zou je nieuw willen kopen? Aan een statief kun je niet zoveel verklooien en indien dat toch is gebeurd dan zie je dat al bij aankoop. Een tweedehands Manfrotto zoals hieronder staat heeft nog geen € 100,00 gekost. Dan ben je ook niet zo bang als je er mee op pad gaat en hij om je nek slingert.

Misschien is het een idee om bij een volgende meeting een statiefshow te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Yahrr schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:53:
Met alle respect, maar met een statief van € 1000,00 zou ik de deur niet uit durven.
Tja, mijn camera+lenzen komen makkelijk boven die 1000 euro uit, en die laat ik ook niet thuis liggen daarvoor.

Maar inderdaad, tweedehands zou je ook goed uit moeten kunnen voor een statief. Wel even letten op beschadigingen, deukjes en of de clips om de segmenten te fixeren nog soepel werken.

Verder goed advies om eens een statief in de winkel te gaan bekijken, geeft een beter idee hoe de verschillende gewichten aanvoelen, hoe hoog en laag iets kan, hoe stabiel iets is (zet er eens je langste lens op (300mm), geef een tikje tegen de poot en kijk eens door je zoeker hoe snel de trilling uitdempt).

MeFoto is meen ik een rebadge van Benro, maar dan in vrolijke kleurtjes.

[ Voor 28% gewijzigd door henkie196 op 18-12-2013 13:36 ]

• Cobiwan
  • Niet online
Ik denk dat het deze wordt: http://www.cameranu.nl/nl..._20234_156354#tab-reviews

Deze lijkt mij voor mijn beginnersgebruik voldoende en dan hoef ik niet te zoeken naar een balhoofd. Ook kan deze aardig wat gewicht aan, hetgeen handig is voor toekomstige uitbreidingen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Met alle respect, maar met een statief van € 1000,00 zou ik de deur niet uit durven. Maar waarom zou je nieuw willen kopen?
Waarom zou je dat niet durven ?
Laten we niet vergeten dat we allemaal een verschillenden budget hebben voor de hobby fotografie of voor sommige beroep. Mij persoonlijk maakt het niet uit wat iemand gebruikt. Belangrijkste is dat je plezier aan je hobby beleeft.

Zelf heb ik geen probleem met de waarde van de door mij zelf gebruikte spulletjes. Deze zijn goed verzekerd.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sj44k13 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 01:23:
Ik denk dat het deze wordt: http://www.cameranu.nl/nl..._20234_156354#tab-reviews

Deze lijkt mij voor mijn beginnersgebruik voldoende en dan hoef ik niet te zoeken naar een balhoofd. Ook kan deze aardig wat gewicht aan, hetgeen handig is voor toekomstige uitbreidingen.
Benro is een goed merk...

Advies ga met je camera naar de winkel en test deze eens uit met je eigen camera objectief combinatie. Zelf ooit via internet een statief gekocht en deze verdween in de kast, omdat ik hem niet prettig in gebruik vond. En dat was toch best zonde ;-)

• Cobiwan
  • Niet online
Heb gisteren even bij de mediamarkt gekeken, daar zag ik dat een balhoofd in ieder geval makkelijker is voor mij dan een 3 weg. Er is hier niet echt een camera winkel in de buurt waar ik veel kan testen helaas. Het wordt dus de Benro. Mocht die niet bevallen, dan verkoop ik hem wel weer :).

[ Voor 16% gewijzigd door Cobiwan op 19-12-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Met alle respect, maar met een statief van € 1000,00 zou ik de deur niet uit durven. Maar waarom zou je nieuw willen kopen? Aan een statief kun je niet zoveel verklooien en indien dat toch is gebeurd dan zie je dat al bij aankoop. Een tweedehands Manfrotto zoals hieronder staat heeft nog geen € 100,00 gekost. Dan ben je ook niet zo bang als je er mee op pad gaat en hij om je nek slingert.

Misschien is het een idee om bij een volgende meeting een statiefshow te organiseren.
Het algemene publiek en dieven zijn minder op de hoogte dat een statief zo veel geld kan kosten en zijn ook minder in staat om te zien of dit nu een heel duur statief is of niet. Je loopt meer risico als je met een FF body en witte 70-200 rondloopt volgens mij ;) Dat is beter gekend dat dat duur is, dan een Gitzo statief bvb.

Sowieso vind ik dat je, binnen de grenzen van het redelijke, je je niet te veel mag laten beperken uit schrik voor dieven of andere misdadigers. De kans is vrij klein, mits je een beetje oplet, dat je bestolen of overvallen wordt, alleszins op de plaatsen waar ik kom.

Over het Benro statief, dat lijkt mij prima. Een 55-300 is niet echt een zware lens, dat zou dit statief prima moeten aankunnen.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
@LaurentS
Het ging me niet eens om diefstal, maar mijn statieven zijn de meest mishandelde onderdelen van mijn foto-uitrusting. En ik ben toch echt zuinig op mijn spullen.
Je trapt er een keer tegenaan bij het opruimen, hij slingert om je nek en zwaait dan ergens tegenaan, achter in de kofferbak ligt hij onder ander spul en na een sessie buiten zitten de poten onder de viezigheid en kraakt en knarst alles bij het inschuiven (met uitzondering van de Benbo). Dan heb ik liever een oud tweedehandsje dan een nieuwe. Net als je auto, de eerste kras doet het meeste pijn.
Maar ieder zijn keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Yahrr schreef op zondag 22 december 2013 @ 16:11:
@LaurentS
Het ging me niet eens om diefstal, maar mijn statieven zijn de meest mishandelde onderdelen van mijn foto-uitrusting. En ik ben toch echt zuinig op mijn spullen.
Je trapt er een keer tegenaan bij het opruimen, hij slingert om je nek en zwaait dan ergens tegenaan, achter in de kofferbak ligt hij onder ander spul en na een sessie buiten zitten de poten onder de viezigheid en kraakt en knarst alles bij het inschuiven (met uitzondering van de Benbo). Dan heb ik liever een oud tweedehandsje dan een nieuwe. Net als je auto, de eerste kras doet het meeste pijn.
Maar ieder zijn keus.
Ik ga ook redelijk zuinig met m'n spullen om maar bij een statief zou ik hier denk ik minder op letten dan bij een camera of een lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De reden dat een statief ook minder ontzien wordt is dat je die voor je (fotografie)leven hebt (een goed statief wel te verstaan). Lenzen en bodies worden vaak na een paar jaar (of na het op de markt komen van een nieuwer modelletje) doorverkocht. Plus dat een statief met een kras of een deuk (over het algemeen) nog gewoon zal werken waarvoor die bedoeld is, terwijl een lens of camera in sommige gevallen waardeloos wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 14:30
Ik heb momenteel dit statief pricewatch: Manfrotto 190XDB + 496RC2, maar zou graag iets anders willen.
Sowieso een ander hoofd.

Wordt voornamelijk gebruikt voor nacht/long-exposure foto's en wil er ook meer gebruik van maken voor macro foto's.

Ik zag deze tijdens het zoeken pricewatch: Manfrotto 222 en vond die wel leuk.
Heb er geen ervaring mee, vandaar ook de vraag hier.
Lijkt mij een stuk makkelijker/sneller bewegen dan de kop die ik nu heb.
Nadeel is dan weer panorama shots? Maar daar doe ik minder mee dan bovenstaande 3 punten.

Ben ook niet zo bekend met andere merken dan Manfrotto.

Als statief zou ik nu wel graag iets willen waarbij ook de middelste kolom te verplaatsen is.
Zowel hoger, lager als horizontaal.
Had laatst een statief gevonden, die bij die 222 hoorde (stond iets bij dat er een bepaalde schroef/gat-maat bij hoorde?) maar kan die nu niet meer terugvinden.

Budget ongeveer €300,- ? Statief incl kop welteverstaan.

De pricewatch: Vanguard Alta Pro 263AT met de BBH-200 ziet er ook wel leuk uit.

Reviews zeggen echter dat die de middenkolom van Vanguard niet echt goed/stevig vast zit :(

[ Voor 11% gewijzigd door NeutraleTeun op 05-01-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Ik zie dat op veel plaatsen het volgende statief wat is goedkoper is geworden:
http://www.bol.com/nl/p/v...statief/9000000011379366/

Ik ben zelf al lang op zoek naar een statief, en ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met dit model? Is het het geld waard? Ik heb zelf geen honderden euro's over voor ontzettend lichte statieven en moet het daarom een beetje in deze richting zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 16:10
NeutraleTeun schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 14:13:
Wordt voornamelijk gebruikt voor nacht/long-exposure foto's en wil er ook meer gebruik van maken voor macro foto's.
Heb je inmiddels al een keuze gemaakt?

Ik ben zelf ook nog aan het rondkijken voor een beter statief. Ik ben gecharmeerd van de statieven van meFoto en 3 Legged Thing. 3 Legged thing heeft statieven die ook voor macro geschikt zijn zoals Jack: Hierbij kun je ook de middenkolom omdraaien voor macro:

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/d4ox42bqd/tripod_small.jpg

edit: Je hebt net zoals de Vanguard inderdaad ook nog statieven waarbij je de middenkolom horizontaal kunt zetten, maar volgens mij heb je dan wel een zwaarder studio statief nodig wil dat stabiel zijn? Het zou wat mij betreft toch wel mooi zijn om hem ook makkelijk mee te kunnen nemen.
edit2: Ik heb overigens geen ervaring met de statieven of merken. Ik heb al wel een winkel gevonden in Utrecht die meFoto verkoopt,dus wellicht dat ik daar binnenkort alvast even binnenloop. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Jur_ op 23-01-2014 15:32 ]

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nog niet echt, heb het een beetje naar de achtergrond verplaatst aangezien ik ook twijfelde over een nieuwe sling strap.

Inmiddels de Carry Speed ontvangen (nog niet kunnen testen), maar als deze blijft zit ik niet meer met dat probleem van strap en statief.
Alleen... die CS FS-PRO mounting plate is een Arca Swiss compatibel plaat. Dus dan moet mijn Manfrotto sowieso de deur uit en moet ik eens op zoek naar Arca Style statievenkop en dus een nieuwe selectie maken.

Zal mij dus binnenkort weer hier melden, waarschijnlijk :D

Die MeFoto heeft me iets teveel segmenten in de poten.
En volgens mij zijn die 3LT's nogal vrij prijzig.
Voor mij iig.

[ Voor 8% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-01-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:40

ötzi

eclecticus

NeutraleTeun schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:34:Alleen... die CS FS-PRO mounting plate is een Arca Swiss compatibel plaat. Dus dan moet mijn Manfrotto sowieso de deur uit en moet ik eens op zoek naar Arca Style statievenkop en dus een nieuwe selectie maken.
Tot die tijd kun je gewoon je Manfrotto plaat op de Carryspeed schroeven en zo toch je statief gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Uiteraard, maar is wel een goede reden *kuch* om iets nieuws te kopen.

Wil tevens kijken (gezien ik ook lange lenzen heb met statiefgondel) of ik iets kan bedenken om verschillende platen vast te laten zitten, zodat ik die niet elke keer hoef te wisselen.
Even kijken en denken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Laatst online: 02:19
Als je voor Arca gaat is Kirk wel een goeie voor (custom) plates. Ze maken voor bijna alle cams/lenzen wel passende plates. Ze hebben ook wel dealers in Europa, staat wel ergens op hun site. En alles is Arca compatible.

Zijn helaas wel relatief prijzig, maar prima (en stevig) plaatjes van aluminum. NatureStuff is ook goed maar heb iets minder keuze dus dan ligt het aan je lenzen / bodies :P

*edit*
had eerst even op je link moeten klikken om te zien dat je die kogel aan de zijkant van de plate nodig hebt voor je strap |:(

[ Voor 26% gewijzigd door CrashOverDrive op 23-01-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Laatst online: 01-10 13:44
Nipje schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:33:
Ik zie dat op veel plaatsen het volgende statief wat is goedkoper is geworden:
http://www.bol.com/nl/p/v...statief/9000000011379366/

Ik ben zelf al lang op zoek naar een statief, en ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met dit model? Is het het geld waard? Ik heb zelf geen honderden euro's over voor ontzettend lichte statieven en moet het daarom een beetje in deze richting zoeken.
Ik heb hem ook en vind hem voor de centen prima. Is wel wat log en zwaar maar dat heeft dan weer als voordeel dat hij redelijk stevig staat. Hem bevestigen op een tas is hierdoor wel weer wat problematisch.
Ik heb hem al geruime tijd stevig in gebruik en hij heeft nog geen enkel mankement.
Heb je specifieke zaken die je wilt weten?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
Voor een vakantie naar ijsland ben ik op zoek naar een handzaam statief welke in mijn handbagage trolley past.

Voor mij is een quick release een must.
Voor de rest zou een laag gewicht prettig zijn.

Prijs waar ik aan zat te denken wat <150euro.

Nu kwam ik op het volgende statie: Manfrotto Befree MKBFRA4-BH

Heeft iemand ervaring met dit statief? Of nog andere/betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
darklord007 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:15:
Voor een vakantie naar ijsland ben ik op zoek naar een handzaam statief welke in mijn handbagage trolley past.

Voor mij is een quick release een must.
Voor de rest zou een laag gewicht prettig zijn.

Prijs waar ik aan zat te denken wat <150euro.

Nu kwam ik op het volgende statie: Manfrotto Befree MKBFRA4-BH

Heeft iemand ervaring met dit statief? Of nog andere/betere opties?
Sirui T1004 in combinatie met een Sirui G20 balhoofd kan ook een optie zijn.
Zit met 180 euro wel een beetje boven je budget maar is met 1,5 Kg wel relatief licht.
Balhoofd is ook Arca Swiss compatibel.

Afbeeldingslocatie: http://www.tokina.eu/sirui/wp-content/uploads/2011/09/Statief_T-1004x.png

+

Afbeeldingslocatie: http://www.prophotographygear.com/images/SIRUI/SR-G20.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
jelveen schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:53:
[...]

Ik heb hem ook en vind hem voor de centen prima. Is wel wat log en zwaar maar dat heeft dan weer als voordeel dat hij redelijk stevig staat. Hem bevestigen op een tas is hierdoor wel weer wat problematisch.
Ik heb hem al geruime tijd stevig in gebruik en hij heeft nog geen enkel mankement.
Ik vroeg me vooral af of hij stevig en stabiel is. Daarnaast is het voor mij toch ook wel belangrijk dat hij redelijk mee te nemen is tijdens een tripje door een stad. Deze lijkt er dan misschien iets groot voor. Ik heb deze overige statieven nog op het oog:

http://www.amazon.com/Man...ed-Carrying/dp/B00011X0X2
http://www.statiefshop.nl...o-294-3-kit-rc2-3way.html
http://www.statiefshop.nl...frotto-293-4-kit-rc2.html

Ik weet alleen echt even niet welke kant ik op moet. Ik heb tevens ook geen idee wat nou de huidige lijn is van Manfrotto. De 294 en 293 zijn volgensmij relatief nieuw.

De 728B sprak me gisteren in de winkel erg aan, maar op internet kwam ik vervolgens de 294 en 293 tegen. Heeft iemand ervaringen met de statieven hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Sirui T1004 is een mooi setje pootjes, heb ze sinds kort ook en ze bevallen me wel. Als compact echt een issue is zou je de T1005 nog kunnen overwegen die zijn iets van 5CM korter volledig ingeschoven.
Zelf heb ik de zwaardere K30-X kop erbij dus ik durf niks over de G20 te zeggen.
jelveen schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:53:
[...]

Ik heb de Sherpa 450 en het zijn redelijk solide maar wel wat forse poten, ze staan redelijk stevig. Je moet je alleen niet te veel van de uitschuifbare middenkolomn voorstellen. De kop daarentegen is imho een heel ander verhaal. Daar zou ik tenzij zeer goedkoop met een grote boog omheen gaan. Een bitch om goed af te stellen naar mijn mening en in veel gevallen moet je kunst grepen uit gaan halen wil je het resultaat behalen wat je voor ogen had.

Eind van de zomer bijvoorbeeld was ik op het strand bezig met een zonsondergang. Ik moest al lopen knoeien met poten inschuiven enzovoort om de camera horizontaal te zetten, er zit niet genoeg ruimte voor correctie in de kop met dat het strand iets schuin afloopt.
Toen ik omkeek en zag dat de skyline achter me ook best mooi was en ik daar een paar platen van wilde hebben kon ik niet zomaar even de camera rond draaien op het statief, ik moest heel de boel oppakken, omdraaien poten weer goed om in en uitschuiven...

Voor mijn 100 euro zou ik uitkijken naar iets anders, althans iets met een andere kop. Toen ik bezig was met de selectie van een andere set pootjes en kop las ik dat nog zo mooi, ik weet niet waar.
De poten moet goed zijn, maar het bedieningsgemak mag iets minder zijn, vooral de kop moet goed zijn omdat je daar het meeste aan zit te verstellen en je dus ook het snelste mee gefrustreerd raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Ik heb een Nikon D7100 en wil dit combineren met Manfrotto 055 XPROB + 808RC4 kop.

Of adviseren jullie een andere statief/kop? Ik ben een amateur fotograaf en maak ook video opanmes met de Nikon.

[ Voor 96% gewijzigd door Mandrake466 op 24-01-2014 11:41 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
AdmiralSnipe schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:24:
[...]

Sirui T1004 in combinatie met een Sirui G20 balhoofd kan ook een optie zijn.
Zit met 180 euro wel een beetje boven je budget maar is met 1,5 Kg wel relatief licht.
Balhoofd is ook Arca Swiss compatibel.

[afbeelding]

+

[afbeelding]
Thxs,
maar de manfrotto is net wat compacter op de vouwen en is net wat lichter.
Dus dan zou daar mijn voorkeur eerder naar uit gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mandrake466 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:55:
Ik heb een Nikon D7100 en wil dit combineren met Manfrotto 055 XPROB + 808RC4 kop.

Of adviseren jullie een andere statief/kop? Ik ben een amateur fotograaf en maak ook video opanmes met de Nikon.
Statief is prima, maar de kop is overduidelijk voor foto's bedoeld dus ga naar een winkel en ga wat videokoppen testen : Dat is gewoon de beste manier d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Sinds een aantal dagen ben ik druk met het uitzoeken van een statief en ben erachter dat mensen best vaak Manfrotto aanbevelen. Ik heb nu in principe de keuze uit 2 setjes, waarvan één volgens mij duidelijk van betere kwaliteit is. Waar ik nieuwsgierig naar ben, is of de andere mogelijkheid ook prima zal zijn of niet. Het gaat om de volgende setjes.

• Manfrotto MK294A3 + D3RC2 voor ongeveer €95,00
• Manfrotto 055XPROB + 804RC2 voor ongeveer €140,00

Wat me eerlijk gezegd wel mooi lijkt is dat het onderstaande setje van heel laag kan fotograferen. 10cm tegenover 50cm.

Zou iemand hier advies over kunnen geven?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Luxicon schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:03:
Sinds een aantal dagen ben ik druk met het uitzoeken van een statief en ben erachter dat mensen best vaak Manfrotto aanbevelen. Ik heb nu in principe de keuze uit 2 setjes, waarvan één volgens mij duidelijk van betere kwaliteit is. Waar ik nieuwsgierig naar ben, is of de andere mogelijkheid ook prima zal zijn of niet. Het gaat om de volgende setjes.

• Manfrotto MK294A3 + D3RC2 voor ongeveer €95,00
• Manfrotto 055XPROB + 804RC2 voor ongeveer €140,00

Wat me eerlijk gezegd wel mooi lijkt is dat het onderstaande setje van heel laag kan fotograferen. 10cm tegenover 50cm.

Zou iemand hier advies over kunnen geven?
Waar zie je die setjes staan voor die prijzen??
Die eerstgenoemde combo staat bij veel winkels voor ca. 140 euro en de 2e voor rond de 220.
Waar denk je het statief voornamelijk voor te gaan gebruiken?
Vooral de laatste combinatie is met 3,15 kg wellicht niet zo comfortabel om gedurende langere tijd mee te zeulen.
Als je veel rondloopt en het statief aan een tas wilt hangen kun je misschien beter voor een lichter reisstatief gaan, die zijn vaak ook compacter in te klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben toe aan een nieuw statief.
Momenteel heb ik de Manfrotto 725B, een fotostatief.
Aangezien ik toch steeds meer met video doe en dit statief geen vervangbare kop heeft, tijd voor wat anders.

Nu heb ik van het weekend de Vanguard Tracker 3 mogen proberen.
Prima ding, mooie kop met genoeg instel mogelijkheden voor wat ik er mee wil en kun je soepel mee pannen.
Enige nadeel is, ding weegt aardig wat tenopzichte van de Manfrotto die ik nu heb.

Nu zoek ik een statief met dezelfde mogelijkheden als de Tracker 3, maar dan met het gewicht van de 725B. Heeft iemand een tip voor me? Prijs maakt me niet zo heel veel uit, lichtgewicht vind ik belangrijker.

Gaat een 1Dmk4, met een redelijk arsenaal uit het L-segment aan lenzen op worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
AdmiralSnipe schreef op zondag 26 januari 2014 @ 20:37:
[...]
Waar zie je die setjes staan voor die prijzen??
Die eerstgenoemde combo staat bij veel winkels voor ca. 140 euro en de 2e voor rond de 220.
Waar denk je het statief voornamelijk voor te gaan gebruiken?
Vooral de laatste combinatie is met 3,15 kg wellicht niet zo comfortabel om gedurende langere tijd mee te zeulen.
Als je veel rondloopt en het statief aan een tas wilt hangen kun je misschien beter voor een lichter reisstatief gaan, die zijn vaak ook compacter in te klappen.
Dat zijn Marktplaats prijzen. ;)
Ik wil het gaan gebruiken om foto's van het landschap te maken, en voor foto's waar hogere sluitertijd gewenst is. Ik zou in het donker ook graag mooie foto's willen maken. Daarnaast ben ik van plan te gaan experimenteren met bijvoorbeeld water i.c.m. hogere sluitertijd. Ik ben niet zozeer van plan om het statief altijd mee te nemen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Luxicon schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:40:
[...]

Dat zijn Marktplaats prijzen. ;)
Ik wil het gaan gebruiken om foto's van het landschap te maken, en voor foto's waar hogere sluitertijd gewenst is. Ik zou in het donker ook graag mooie foto's willen maken. Daarnaast ben ik van plan te gaan experimenteren met bijvoorbeeld water i.c.m. hogere sluitertijd. Ik ben niet zozeer van plan om het statief altijd mee te nemen.
Ah 2e hands, op die manier. :)
Vooral met lange sluitertijden tijdens nachtfotografie is een stevig statief wel nodig.
De 055XPROB is best wel een populair statief als je op internet rondkijkt, schijnt ook wel stevig te zijn en heeft een middenkolom die horizontaal geplaatst kan worden (kan bijvoorbeeld voor macro fotografie handig zijn).
Wel lijkt het erop dat er geen haakje onderaan de middenkolom zit waar je tegengewicht (bijv. een tas) aan kunt hangen om trillingen te reduceren, ik heb hier zelf geen ervaring mee dus misschien dat iemand anders zijn/haar ervaringen hierover kan mededelen.
Betreft het statiefhoofd: heb je al gekeken naar een balhoofd in plaats van de 804RC2?
Dit lijkt meer een pan/tilt head waarbij je meerdere draaiknoppen hebt om verticale, horizontale en schuine bewegingen te realiseren.
Met een balhoofd hoef je maar aan één knop te draaien waarna je de camera vrij rond kunt bewegen, dit lijkt me zelf praktischer en sneller.
Als je een niet al te duur statief wilt hebben, die redelijk stevig is en hierbij het hogere gewicht voor lief neemt lijkt de 055XPROB me geen verkeerde keus, wel zou je nog even naar een paar filmpjes van balhoofden kunnen kijken om erachter te komen of zoiets handig voor je kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
AdmiralSnipe schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:35:
[...]

Betreft het statiefhoofd: heb je al gekeken naar een balhoofd in plaats van de 804RC2?
Dit lijkt meer een pan/tilt head waarbij je meerdere draaiknoppen hebt om verticale, horizontale en schuine bewegingen te realiseren.
Met een balhoofd hoef je maar aan één knop te draaien waarna je de camera vrij rond kunt bewegen, dit lijkt me zelf praktischer en sneller.
Ben ik volstrekt niet met je eens. Ik gebruik zowel een balhoofd als een 3-assige kop en ik geef aan de laatste de voorkeur. Het balhoofd gebruik ik vrijwel uitsluitend op mijn monopod, omdat het lichter is en makkelijker te vervoeren. Op een 3-poot is een balhoofd naar mijn ervaring heel vervelend. Je het alles goed ingesteld, maar je wilt nog een heel klein beetje voorver neigen? Draai je balhoofd los en je apparatuur gaat alle kanten op. Met een 3-assige kop beweegt alleen de as die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Bedankt, dat is dan duidelijk. Ik wist niet echt dat er verschil was met statiefhoofden. Ik vroeg me al af hoe deze werken. Ik ga dan voor de 055XPROB. Het zal een redelijk zwaar zijn om mee te sjouwen, maar dat heb ik er voor over. Het niet dat ik het statief iedere keer mee neem. Behalve als dit duidelijk de beste resultaten geeft, ook met lage sluitertijd en minimale beweging. Op zich ben ik er blij mee dat het statiefhoofd meerdere standen heeft om los van elkaar in te stellen. Dat kost meer tijd, maar dat lijkt me wel handig om preciezer te kunnen werken. Nu hopen dat die dinsdag al binnen is. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Toff schreef op maandag 27 januari 2014 @ 00:11:
[...]

Ben ik volstrekt niet met je eens. Ik gebruik zowel een balhoofd als een 3-assige kop en ik geef aan de laatste de voorkeur. Het balhoofd gebruik ik vrijwel uitsluitend op mijn monopod, omdat het lichter is en makkelijker te vervoeren. Op een 3-poot is een balhoofd naar mijn ervaring heel vervelend. Je het alles goed ingesteld, maar je wilt nog een heel klein beetje voorver neigen? Draai je balhoofd los en je apparatuur gaat alle kanten op. Met een 3-assige kop beweegt alleen de as die je wilt.
Het is maar net wat je prefereert.
Met een balhoofd kun je snel alle kanten op bewegen terwijl je met een 3-assige kop misschien wat preciezer kunt afstellen, maar dit kost meer handelingen en tijd.
Ik zit zelf naar een compact reisstatief te kijken en dan gaat m'n voorkeur toch uit naar een balhoofd vanwege de snelheid en het gemak, maar ook omdat die een stuk compacter zijn dan de meeste 3-assige koppen.
Je hebt trouwens ook balhoofden waarbij je de frictie kunt regelen zodat het balhoofd niet alle kanten opvliegt.

[ Voor 5% gewijzigd door AdmiralSnipe op 27-01-2014 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 21:19
Ik fotografeer mijn vriendin's producten in een minifotostudio en gebruikte daar een 055XDB met een 804RC2 3-assige kop voor. Sinds een jaar gebruik ik de Sirui N-2204 carbon met Sirui K-20X balhoofd en ik heb dus beide werelden getest.
Met de 3-assige kop kun je idd iets preciezer zijn, maar dit kost idd tijd. Het werken met een balhoofd is een STUK flexibeler: je kunt alle kanten op, meer dan een 3-assige kop. Dat je dan niet extreem nauwkeurig bent neem ik op de koop toe, omdat het werken met een balhoofd een stuk sneller is. Doordat je zo flexibel bent kun je op alle mogelijke manieren het precisiewerk compenseren.

Ik ben in ieder geval veel sneller met een balhoofd, zeker ook wanneer ik regelmatig switch van portretstand naar landscape.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:13:
Ik ben toe aan een nieuw statief.

Nu zoek ik een statief met dezelfde mogelijkheden als de Tracker 3, maar dan met het gewicht van de 725B. Heeft iemand een tip voor me? Prijs maakt me niet zo heel veel uit, lichtgewicht vind ik belangrijker.

Gaat een 1Dmk4, met een redelijk arsenaal uit het L-segment aan lenzen op worden gebruikt.
Benro of Sirui bieden de meeste waar voor hun geld. Carbon-versies het lichtst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat hiervoor al gezegd is, een balhoofd vind ik sneller en makkelijker werken dan een driewegskop. Weegt over het algemeen ook minder. En als je een goed balhoofd hebt is het ook zeker niet zo dat als je het balhoofd los draait dat het meteen omvalt of dat het minder nauwkeurig is.

Ik kan voor mezelf ook wel situaties bedenken waar een driewegskop handig kan zijn, maar voor algemeen gebruik zou ik het niet aanbevelen.

/edit
SlagerBlom schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:47:
Benro of Sirui bieden de meeste waar voor hun geld. Carbon-versies het lichtst.
Of een Gitzo voor de meeste stabiliteit (en hoogste prijs). Hangt er een beetje vanaf hoeveel bereik de verschillende lenzen hebben van Derice. Een licht carbon statiefje zal over het algemeen geen problemen hebben korte lenzen, maar als je boven de 200-300mm gaat is een beetje extra stabiliteit toch ook wel gewenst. Alleen worden de statieven daar natuurlijk niet veel lichter van over het algemeen.

En zoals al hierboven betoogt kan een goede kop daar ook bij meehelpen. Ik zou zelf gaan voor een Arca-Swiss compatible kop zodat je niet na een tijdje vastzit aan één bepaald merk (Manfrotto of Gitzo, voornamelijk). En ook daar is er een groot verschil in gewichten. Denk aan merken als RRS (Really Right Stuff), Kirk, Markins, Arca-Swiss, Acratech of iets dergelijks. Alhoewel ik heb begrepen dat Gitzo tegenwoordig ook is begonnen met Arca-Swiss compatible koppen.

[ Voor 56% gewijzigd door henkie196 op 27-01-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een goed statief voor de Panasonic FZ200?

Denk toch dat het die gaat worden, scheelt wel heel erg veel geld met de Panasonic G6.

En omdat ik ook wil filmen, wil ik toch graag een statief erbij. Wel graag een beetje een compacte en lichte omdat ik hem ook mee wil nemen op vakantie.

Het budget is maximaal €50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 11:04:
Weet iemand een goed statief voor de Panasonic FZ200?

Denk toch dat het die gaat worden, scheelt wel heel erg veel geld met de Panasonic G6.

En omdat ik ook wil filmen, wil ik toch graag een statief erbij. Wel graag een beetje een compacte en lichte omdat ik hem ook mee wil nemen op vakantie.

Het budget is maximaal €50.
Misschien als je veel geluk hebt kan je voor dat geld ergens een leuk tweedehands dealtje doen. Maar nieuw zou ik niet weten waar je voor dat geld iets bruikbaars kan halen. Klinkt misschien cru, maar gemiddeld genomen doe je bij die prijs zoveel consessies dat dat gene wat overblijft niet de moeite waard is imho.
Voor mijn Pana FZ30 had ik het Velbon sherpa 450 statief, en dat is gezien het pan head mogelijk redelijk bruikbaar voor video. De kop is wel een bitch voor fotografie, maar het lijkt of je veelal pan heads ziet op statieven uit de goedkopere klasse. Misschien ook wel omdat dat de vorm is die veel mensen associeren met een statiefkop. Ik heb dat ding toen geselecteerd op hoogte in combinatie met prijs en draagkracht, duidelijk niet op draagbaarheid en gebruiksgemak.
Een paar posts terug heb ik al een en ander geventileerd hier over.

Om terug te komen bij jou situatie zou ik 2 tips willen geven. Ga eerst een poosje met je toestel aan de slag om te ontdekken waar en wanneer je stabiliteit mist. Deze "test" periode geeft je dan tijd om te ontdekken of je meer budget vrij wil maken voor een goed statief en dit budget te sparen, dan wel heel goed te zoeken naar een leuk koopje hier of daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vroegere vriend van mij had een Hama Star 60 en deze deed zijn werk prima. Het gaat er toch om dat de camera stabiel staat of zie ik dat verkeerd?

Welk bedrag moet ik minimaal aan denken dan en welk statief zou dan de beste keuze zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
Ik ventileer hier misschien veel van mijn mening en ik weet niet hoe objectief deze is. Maar ik denk dat als je statieven praat dat iedereen het erover eens is dat perfect niet bestaat en dat je altijd ergens een compromis moet sluiten.
ik blijf erbij om eerst te proberen, stel dat je nou veel rond huis blijft dan kan je een flinke consessie doen op het gebied van gewicht bijvoorbeeld... Of je merkt dat je veel dicht bij de grond zit waardoor je misschien met een kleiner statief toe kan. Of je kiest nu iets stevigs en zwaars en merkt dat je het nooit gebruikt omdat je het teveel gesleep vind... Of je houdt rekening met video maar blijkt het in praktijk niet te gebruiken waardoor je weer gebruiksgemak voor foto hebt laten liggen.

Ik heb even kort gezocht naar de Hama Star en dan zie ik niet direct de 60, wel de 61. Misschien is zoiets voor 15 tot 20 euro inderdaad een hele mooie leerschool om te ontdekken. Hopelijk blijft deze voldoen voor de levensduur van je camera en langer, anders heb je een instrument om te ontdekken wat je anders/beter wil in een volgende aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je advies, zal ook nog even navraag doen bij de fotowinkels hier in de stad.

Is dit nog wat voor op vakantie? whttp://m.mediamarkt.nl/shop/nl/NL/catalog/Tripods-483465/HAMA-Statief-Traveller-3-175067/t navraag doen in wat winkels in de stad.

Uit de prijs lijk ik op te maken dat deze beter is dan de Hama Star, klopt dat of is er een andere reden voor het prijsverschil? Hij is kleiner, maar er zit geen tas bij...

Ik wil het statief trouwens niet alleen voor filmen gebruiken, ook voor fotografie...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:58:
Bedankt voor je adviezen, zal ook eens navraag doen in wat winkels in de stad.
Ik zou zeggen als je er toch op uit gaat, neem je camera mee. Ga statieven voelen en kijk bijvoorbeeld eens of je die Hama van die vriend eens een dagje kan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is inmiddels geen vriend meer, dus lenen zal helaas niet gaan. Kan wel op Facebook vragen of er iemand met een statief is die ik kan lenen om uit te proberen.

De camera moet ik ook nog kopen, maar kan de combinatie vast wel testen in de winkels.

Zie ook nog de edit van mijn vorige post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:16:
Een vroegere vriend van mij had een Hama Star 60 en deze deed zijn werk prima. Het gaat er toch om dat de camera stabiel staat of zie ik dat verkeerd?
Klopt dat de camera stabiel moet staan, maar het ene statief is het andere niet. Hou maar eens een goedkope en lichtgewicht Hama/Velbon vast en vergelijk dat qua stabiliteit met een goedkoop maar zwaar statief. Nou zul je voor een point+shoot camera zeker geen dik en zwaar statief nodig hebben, maar sommige van de goedkope en lichtgewicht statieven doen behoorlijk zwabberig aan.

Voor goedkoop, licht en compact zou ik al gauw denken aan een tafelstatief. Dit kun je niet ver uitschuiven (moet je dus op een tafel of iets dergelijks zetten voor een normale werkhoogte), maar is licht, compact en door de korte pootjes vaak toch behoorlijk stabiel. Maar ja, als je die werkhoogte wel normaal wilt hebben is dat natuurlijk niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:11:
[...]

Klopt dat de camera stabiel moet staan, maar het ene statief is het andere niet. Hou maar eens een goedkope en lichtgewicht Hama/Velbon vast en vergelijk dat qua stabiliteit met een goedkoop maar zwaar statief. Nou zul je voor een point+shoot camera zeker geen dik en zwaar statief nodig hebben, maar sommige van de goedkope en lichtgewicht statieven doen behoorlijk zwabberig aan.

Voor goedkoop, licht en compact zou ik al gauw denken aan een tafelstatief. Dit kun je niet ver uitschuiven (moet je dus op een tafel of iets dergelijks zetten voor een normale werkhoogte), maar is licht, compact en door de korte pootjes vaak toch behoorlijk stabiel. Maar ja, als je die werkhoogte wel normaal wilt hebben is dat natuurlijk niet echt een optie.
Wat zou dan wel een goede optie zijn volgens jou?

Eventueel kan ik het budget wel wat oprekken als ik dan echt betere kwaliteit krijg voor foto en film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zoals men zegt over statieven: laag gewicht, stabiel, goedkoop, je kan er twee van uitkiezen. Maar verder kan ik je zo gauw geen concrete aanbevelingen geven, ik heb me nog nooit echt verdiept in dit segment. Daarnaast heb ik ook een zware dSLR en de vereisten daarvoor zijn gewoon anders.

Voor tafelstatieven (mocht de beperkte hoogte geen probleem zijn), zou ik gewoon eens kijken wat een fotokonijnenberg of cameranu in het assortiment heeft staan. Verder kun je bij de lokale Mediamarkt of fotozaak eens een paar statieven bekijken en proberen (neem je camera mee), dat geeft een beter idee van gewicht en stabiliteit van een statief, en ook van de soepelheid van een kop (vooral van belang voor video).

Ik denk niet dat je voor een point+shoot een groot budget nodig hebt voor een statief, maar heb daar verder geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga wel in de winkels vragen en uitproberen, bedankt!

Bedoel je met de soepelheid van de kop voor het filmen dat hij naar alle kanten moet kunnen bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
ook, maar ook hoe vloeiend dat gaat, of dat het eerder happerend gaat(wat dan weer niet leuk uitziet in een filmpje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tip!
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Dit topic is gesloten.