Op dit moment heb ik een aluminium Velbon VEB-3 statief. Erg stevig maar redelijk zwaar (1,8 kg), een snelkoppeling ontbreekt en één klem is afgebroken, waardoor het statief niet meer tot maximale hoogte uitgeklapt kon worden. Ook merk ik dat hij eigenlijk te groot is om mee te nemen op vakantie. Tijd voor iets nieuws dus.
Ik ben op zoek naar een goed (reis)statief voor vooral foto (en een klein beetje video). Eisen:
- Budget: max. €150, liever iets minder.
- Kwaliteit: de set moet goed zijn, ik wil geen ding dat over 2 jaar niet meer werkt. Moet met een budget van €150 wel lukken, lijkt me.
- Draagvermogen: genoeg voor een Canon 5D2 + 28-70mm f/2.8, dus zo'n 1600 gram werkelijk draagvermogen zonder ook maar een millimeter in te zakken.
Als ik alle verhalen mag geloven, dan springt er één statief uit:
pricewatch: Manfrotto Photo kit with 804RC2 Head, 055XB Tripod
Maar zoals ik al zei: ik wil het statief ook graag op reis gebruiken. Ik zou dus graag een statief hebben dat lichtgewicht is, klein opvouwt en groot en stevig genoeg is (à la de Manfrotto hierboven). Ik besef me echter dat dat met een budget van €150 niet gaat lukken. Vakanties zijn vooral stedentrips, dus een hele dag sjouwen en shoppen met een groot statief bij me, lijkt me geen goed idee. Normaal gesproken ga ik met het vliegtuig op vakantie, vaak alleen handbagage. Dan blijven er eigenlijk maar een paar opties over die in de handbagage passen: de Joby Gorillapods.
Voor een 5D2 + 2.8-objectief lijkt de Gorillapod SLR-ZOOM (met geadverteerd draagvermogen van 3kg) niet genoeg te zijn, dus kom ik uit op de Focus. Zo'n Gorillapod heeft eigenlijk ook een kop nodig (voorkeur gaat dan uit naar een balhoofd). Joby maakt zelf de Ballhead X, in een set te koop met de Focus voor €129, de Focus los voor €90:
pricewatch unsorted: Joby GorillaPod Focus Set Ministatief incl. Ballhead - X
pricewatch: Joby Gorillapod Focus
Dit balhoofd schijnt redelijk stevig te zijn, niet al te duur i.c.m. een Gorillapod Focus. Aan de andere kant heeft het balhoofd een quick-release-systeem dat je met een schroefje aan de zijkant vast moet schroeven. Met andere woorden: het is eerder een release-systeem dan een quick-release-systeem. Je zit natuurlijk niet vast aan het balhoofd van Joby, een balhoofd van Manfrotto o.i.d. zou ook nog kunnen (en daarmee ook voor in de toekomst evt. geschikt zijn, als blijkt dat ik toch nog behoefte heb aan een paar langere statiefpoten). Manfrotto heeft rond dat prijspunt 2 statiefkoppen: de 496 (valt af want geen quick release) en de 494RC2:
pricewatch: Manfrotto 494RC2
Tl;dr:
- Wat zou jullie voorkeur hebben voor een algemeen reisstatief onder de €150: de Manfrotto 055XB + 804RC2, Gorillapod Focus + balhoofd, of een ander statief?
- Als je voor de Gorillapod Focus gaat, zou je dan kiezen voor het balhoofd van Joby (€40), of is er voor dat bedrag een veel beter balhoofd te vinden?
[
Voor 3% gewijzigd door
tobiasvs op 04-11-2013 12:49
]