Ik heb tot nu toe alleen maar gratis anti-virus/spyware software gebruikt en ik heb een lijstje gemaakt van de pros en cons:
Avira: Dit vind ik een fijne virus scanners, vind bijna alles en kan dit prima verhelpen, zelfs voor een gratis programma, er zijn echter een paar minpunten: 1, na iedere update verschijnt er een pop-up waar in staat dat de betaalde versie zóóó veel beter is dan de gratis versie (dit is natuurlijk logisch aangezien het de gratis versie is die ik gebruik), 2, de interface vind ik er nou niet spectaculair uitzien, het ziet er allemaal uit alsof er weinig aandacht aan is besteed vooral de knoppen zijn erg standaard (ik hoop dat dit in de volgende versie veranderd is), 3, de scan is naar mijn mening een beetje langzaam, maar ik heb dan ook erg weinig geduld. 4. soms doet de update het gewoon helemaal niet, na een half uur nog geen download.
Ad-Aware: dit is hét perfecte anti-spyware programma in mijn ogen, alles ziet er erg gebruiksvriendelijk uit, je kunt zelf kiezen of je de standaard of de gevorderde interface wilt gebruiken (hierbij zijn er meer opties die je zelf kunt instellen), de scan is relatief snel en hij vindt in de zogeheten "slimme scan" erg veel problemen (als die er zijn). ook kan je zelf bepalen wat er met de besmette files gebeurt, in quarantaine plaatsen, verwijderen, negeren en blokkeren. Dit kan bij de meeste programma's ook maar hier is het perfect geplaatst, namelijk, aan het eind van elke scan krijg je een lijst met de gevaren en daarachter de optie die hij gaat toepassen, met een roll-out menu achter elk gevaar kan je kiezen welke optie ad-aware zal toepassen. het enige nadeel is dat je sommige opties (die er overigens wel tussen staan) niet kunt gebruiken omdat het de gratis versie is. (dit in tegenstelling van Avira waar de betaalde opties er gewoon niet tussen staan).
AVG: kort gezegd, vervelend. maakt mijn systeem traag en vindt vergeleken met andere programma's erg weinig (vooral als het over trojans gaat). Het uiterlijk is niet spectaculair en de scan is middelmatig en langzaam (dit schijnt echter verholpen te zijn in de nieuwe versie die ik nog niet heb getest). dit is dan ook de rede dat ik over dit programma geen recht van spreken heb.
Windows Live Onecare: Een mooi en erg aantrekkelijk uiterlijk hiermee is dan ook alles gezegd. Met de ingebouwde optimalisatie-optie kan je de defragmentatie net zo goed overslaan omdat hij meestal niet meer dan 4-6% defragmenteert. het verwijderen van overbodige bestanden (die ook onder deze optie valt) is ook nutteloos, wanneer je de overbodige bestanden handmatig verwijderd wordt er veel meer verwijderd dan met deze optie. En tenslotte de scan, deze is verschrikkelijk langzaam, je zou denken dat de scan beter en sneller zou zijn omdat het een Windows programma is, maar niets is minder waar.
Norton (niet gratis): een mooi en goed programma, snelle updates en een goede scan, loopt “smooth” en snel. Geweldig uiterlijk en doet precies wat er bedoeld wordt. Heel overzichtelijk en goede opties. Over de firewall heb ik ook niets te klagen, heeft mijn voorkeur boven de Windows Firewall. Kortom, als dit programma gratis zou zijn, zou ik het aan iedereen aanraden.
Lavasoft anti-virus Helix: Erg jammer, qua uiterlijk PRECIES hetzelfde als Avira, ook qua opties en dergelijke lijkt het verdacht veel op Avira. Het enige verschil met Avira is het kleur gebruik. Dus voor verdere beschrijving verwijs ik u naar mijn Avira omschrijving.
Over een tijdje zal ik weer wat software op een rijtje zetten.