markmart33 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 21:30:
Ik ben inderdaad realitisch genoeg dat ze niet voor mij een kabel gaan vervangen, maar gezien het feit dat die kennis van mij die in een andere gedeelte van mijn woonplaats woont ook lagere waardes heeft, zou wel kunnen betekenen dat er in de centrale iets misschien niet echt goed zit.
Nee, dat betekent, zoals ik net al zei, eerder dat er iets in de wijk niet goed is, namelijk minder goede bekabeling in de wijk zelf. Denk aan wat ouder koper, dat misschien aan vervanging toe is, of denk, zoals bjck al zei, aan bijvoorbeeld "omwegen"; als er ergens water tussen jou en de wijkcentrale zit, kan het maar zo zijn dat de kabels een lekkere omweg nemen.
Wat je argument betreft dat ik blij moet zijn met 11 mb voor 22 eur, dat soort argumenten lees ik vaker hier en vind ik grote onzin.
Dus als ik iets kan kopen wat voor een lagere prijs is dan normaal moet ik maar eventueel genoegen nemen met het feit dat het misschien beschadigd is of dat er onderdelen missen?dat is wat je eigenlijk bedoeld volgens mij?
Absoluut incorrect. Jouw verbinding is helemaal niet beschadigd, en daarom zette ik ook "probleem" tussen aanhalingstekens. De specificatie van wat jij moet krijgen is
tot 20 Mbit/sec, en hoewel de ondergrens hierbij niet hard gedefinieerd is door Wanadoo (of niet voor zover ik kon vinden), durf ik met enige zekerheid te zeggen dat jij daar ver boven zit.
Iedereen heeft heeft recht op de best mogelijk kwaliteit voor het zelfde geld, en via de Wanadoo snelheids meter zou ik toch een ca 4 mb snellere verbinding moeten kunnen krijgen.
Ja ja ik snap dat het gewoon een java script of iets dergelijks is en niks daadwerkelijk meet.
Dus ik zou het zeer op prijs stellen als Wanadoo toch nog eens gaat kijken in de centrale of er iets wellicht niet helemaal goed ingesteld staat.
Die snelheidsmeting doet een snelheids
schatting op basis van een afstands
schatting. Je ziet het al: dat is twee onzekerheden bovenop elkaar gestapeld. De kans dat die het dus mis heeft is redelijk aanwezig - over het algemeen, als je naar gemiddelden gaat kijken, zal hij nog best wel kloppen, maar op individuele basis is de kans natuurlijk best groot dat hij afwijkt. Vandaar ook alle voorbehouden die bij het ding vermeld staan.
bbned deed het in het verleden (en waarschijnlijk nog steeds) bij hun 8 Mbit/sec produkt als volgt: je kan een snelheid halen tussen de 2 en de 8 Mbit/sec. Haal je minder, dan wordt er storingsonderzoek uitgevoerd. Konden ze het probleem niet vinden of oplossen, dan mocht je je verbinding gratis downgraden naar een snelheid die je wel kon behalen.
Nou heeft Wanadoo ten eerste die ondergrens dus niet duidelijk vastgesteld, en ten tweede is er geen lager produkt om naar te downgraden - dat maakt hun "fallback procedure" wel iets complexer, aangezien ze je geen alternatief kunnen bieden. Maar, je had 4 Mbit/sec, en je bent "geupgrade", dus hoger dan dat mag je toch verwachten dat je haalt (overigens vraag ik me nog steeds af wat er dan gebeurt met klanten die voor de upgrade de 4 Mbit al niet haalden, maar da's een andere discussie). Jij haalt ook echt veel hoger dan de eerdere snelheid, dus je bent overduidelijk geupgrade.
Ik noemde eerder al de prioriteiten van Wanadoo. Andere problemen stijgen qua prioriteit natuurlijk ver boven jouw "probleem" uit, dat zal je met me eens zijn. Maar dan moet je ook nog even het financiele plaatje bekijken. Ik weet uit het verleden dat een van de goedkoopste monteurspartijen die ADSL storingsonderzoek uitvoerden ongeveer €75,- per storingsonderzoek in rekening bracht - en die monteurspartij is failliet gegaan. Jij brengt 22,50 per maand in het laadje. Daarvoor betaalt Wanadoo een ADSL poort, KPN lijnhuur, een stukje colocatie in de centrale, een stukje DSLAM chassis plus bouw, een stukje fibernetwerk en colocatie ergens in de buurt van de AMS-IX, een stukje netwerk- en systeemsupport, een stukje produktontwikkeling, een stukje marketingcampagnes, een stukje modembezorging, brieven, en noem het allemaal maar op. Nou weet ik bij god niet wat hun kosten zijn, dus ook over de marges op het produkt kan ik onmogelijk iets nuttigs zeggen, maar iets vertelt me dat ze als ze 1x een monteur voor jou langs sturen, dat je dan de eerstkomende tig jaar een probleemloze klant moet zijn, anders lever je helemaal niets op. Dus ze zullen hun storingsonderzoeken vast wel erg goed uitkiezen.