A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Leuk! We zijn het wel erg eens geloof ik...JumpStart schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:07:
Zo, dan heb ik weer even een kleine goede daad verricht
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Voor Nikon misschien, voor Canon niet.Remy schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:40:
[...]
Jazeker. Grote body's hebben grote krachtige focusmotors die schijt hebben aan of je lens wel of niet USM/AF-S/HSM is: ze sleuren je lens gewoon naar focus en daarmee basta. Als je een prime als een 50mm of een 85mm op een D70 schroeft, en daarna op een D2H of D2X, merk je een wereld van verschil.
Er zit geen mechanische verbinding tussen Canon EF body mount en EF lens mount, het is volledig electrisch. De AF motor zit, bij een EF(-s) lens in het objectief, niet in de body.
Overigens is je antwoord, om andere reden, wel correct, ook voor Canon. Een Canon 1D(s)(mkII)(N) heeft een veel beter focus detectie systeem dan een 10D/20D/300D/350D, dus de kans dat een 1D misfocust is veel kleiner. Een 10D heeft in low-light omstandigheden ook eerder de neiging om op jacht te gaan dan een 20D, daar zit ook verschil in AF detectie.
Of de EF(-s) mount toelaat om focussnelheid te bepalen, in plaats van alleen "focus in" of "focus uit" signalen, dat weet ik niet. Daarvoor zou je een 1D(s)(2)(N) side-by-side naast een 10D/20D/300D/350D moeten laten focussen met 2 identieke lenzen.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Apart, dat wist ik nietmphilipp schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:48:
[...]
Ehhh...da's alleen op Nikon en Minolta (en misschien anderen). Bij Canon zit er geen AF motor in de body.
edit:
Dat vergat ik nog te melden ja: de AF-systemen van pro-body's zijn vaak wel een a twee stappen beter dan de lower end body's op dat gebiedOverigens is je antwoord, om andere reden, wel correct, ook voor Canon. Een Canon 1D(s)(mkII)(N) heeft een veel beter focus detectie systeem dan een 10D/20D/300D/350D, dus de kans dat een 1D misfocust is veel kleiner. Een 10D heeft in low-light omstandigheden ook eerder de neiging om op jacht te gaan dan een 20D, daar zit ook verschil in AF detectie.
[ Voor 39% gewijzigd door Remy op 13-12-2005 12:56 ]
Is dat het rare 'ding' aan de linkeronderkant op de metalen ring op deze foto?Remy schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:55:
Apart, dat wist ik nietIk zie het nu pas aan de EOS-lensmount dat er geen AF-screw zit, ziet er raar uit
http://www.dpreview.com/a...00/Images/lensmount02.jpg
Verwijderd
Ja, dat laat hij toe. Als je bijvoorbeeld een extender tussen je objectief en de camera plaatst zal de autofocus snelheid verlaagd worden.JumpStart schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:54:
[...]
Of de EF(-s) mount toelaat om focussnelheid te bepalen, in plaats van alleen "focus in" of "focus uit" signalen, dat weet ik niet. Daarvoor zou je een 1D(s)(2)(N) side-by-side naast een 10D/20D/300D/350D moeten laten focussen met 2 identieke lenzen.
als je usm/af-s/hsm hebt dan heb je ook vrij weinig te maken met de interne motor van de body. dan is de snelheid van focussen afhankelijk van de motor in de lens + autofocus module van de body (niet de motor van de body)Remy schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:40:
[...]
Jazeker. Grote body's hebben grote krachtige focusmotors die schijt hebben aan of je lens wel of niet USM/AF-S/HSM is: ze sleuren je lens gewoon naar focus en daarmee basta. Als je een prime als een 50mm of een 85mm op een D70 schroeft, en daarna op een D2H of D2X, merk je een wereld van verschil.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Verwijderd
Is de 50mm 1.8 eigenlijk stil bij het focussen of maakt die door de focus motor van de body het zelfde geluid als mijn sigma 70-300 apo?
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Met ^^Remy schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:06:
Yep, da's nou een autofocus-schroefje
Bij de (semi) pro-modellen van Nikon zit daar dus heel wat meer kracht achter dan bij de D70/D50. MULTICAM-2000 bij de D2-serie is to blame.
Om een van die redenen wil ik eigenlijk stiekem een F5: beste AF-systeem ever op een body
Als ik genoeg centen zou hebben (yeah, right, that's a big IF
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Het geluid kan van lens tot lens verschillen omdat je te maken hebt met een mechanische koppeling. Die kan soepel of stroef verlopen. Goede/dure lenzen zullen een zo soepel mogelijke overbrenging hebben gemaakt met weinig verlies en die zal wellicht minder lawaai produceren. Als je een electromotor tegenhoudt gaat ie ook meer geluid maken.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:16:
Is de 50mm 1.8 eigenlijk stil bij het focussen of maakt die door de focus motor van de body het zelfde geluid als mijn sigma 70-300 apo?
Meer AF punten is mooi alleen kan het in low light weer nadelig zijn las ik op dpreview. Een 20D heeft grotere AF punten en die zouden in low light beter kunnen 'zien'. De 1D heeft 45 kleine puntjes die dan minder goed in het donker zouden kunnen 'zien'.JumpStart schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:19:
[...]
De 5D is dan wel Full Frame, maar heeft 9+5 AF punten, tegen de 45 punts AF van de eerstgenoemde.
Evengoed...die 45 punten kunnen ook weer (desgewenst) automatisch uitgebreid worden als ie zo snel geen focus kan vinden. Hij kan dan 1 of 2 AF punten naast het gekozen AF punt 'raadplegen' om te zien of die wél iets detecteren.
Ik vermoedde al dat AF op de 1D beter/sneller werkt dan op andere bodies. Ik vroeg me al af hoe snel andere lenzen wel niet moesten zijn...
Die grotere punten hebben als nadeel weer dat je met veel groothoek sneller 'ernaast' focust.....mphilipp schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:24:
[...]
Meer AF punten is mooi alleen kan het in low light weer nadelig zijn las ik op dpreview. Een 20D heeft grotere AF punten en die zouden in low light beter kunnen 'zien'. De 1D heeft 45 kleine puntjes die dan minder goed in het donker zouden kunnen 'zien'.
Evengoed...die 45 punten kunnen ook weer (desgewenst) automatisch uitgebreid worden als ie zo snel geen focus kan vinden. Hij kan dan 1 of 2 AF punten naast het gekozen AF punt 'raadplegen' om te zien of die wél iets detecteren.
Elluk voordeel hep zun nadeel...MartijnGizmo schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:30:
[...]
Die grotere punten hebben als nadeel weer dat je met veel groothoek sneller 'ernaast' focust.....
Bij de 550 en 580ex van canon kan je er ook voor kiezen om alleen dit hulplicht te gebruiken en niet de flits.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Klopt, en een 10D in combinatie met een 420EX kan het ook, dan moet je een Custom Function op AF Assist/No Flash zetten. Nadeel hiervan is dat je alleen je centerpunt AF positie kan gebruiken, want de flitser kan geen andere punten belichten. Tenminste, de 420EX niet.abrakadaver schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:06:
Bij low light fotografie kan je ook een externe flitser gebruiken als af-hulplicht (bij canon werkt het iig super), dan 'hunt' de lens ook een stuk minder en focust ie vaak preciezer.
Bij de 550 en 580ex van canon kan je er ook voor kiezen om alleen dit hulplicht te gebruiken en niet de flits.
Silent Thunder schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:34:
new arrival![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
btw, die statief mount zit niet voor niks op je lens, zo te zien heb je je camerabody op het statief staan, zou ik niet doen
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Verwijderd
Mijn 550EX kan dat overigens weer wel, maar die custom function schakelt niet mijn externe flash uit helaas. Ook in de masterstand zit een dergelijk foefje waarbij de master niet zou mogen flashen, maar die blijft gewoon stug meedoen op de een of andere manier. A fijn, ik zal wel wat verkeerd doen.JumpStart schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:23:
[...]
Klopt, en een 10D in combinatie met een 420EX kan het ook, dan moet je een Custom Function op AF Assist/No Flash zetten. Nadeel hiervan is dat je alleen je centerpunt AF positie kan gebruiken, want de flitser kan geen andere punten belichten. Tenminste, de 420EX niet.
Hij is vergrendeld; je ziet het op de foto alleen niet zo goedWhizzCat schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:43:
[...]
btw, die statief mount zit niet voor niks op je lens, zo te zien heb je je camerabody op het statief staan, zou ik niet doen
Ik heb zo'n plaatje onder mijn cam die je op het statief klikt zeg maar.
[ Voor 13% gewijzigd door Silent Thunder op 13-12-2005 19:10 ]
zodat het zwaartepunt niet zover van het statief ligt..
Denk dat tie dat wel snapt, maar hij bedoelt waarom je de statiefgondel oftwel Tripod mount van de lens niet gebruikt. Ik denk zelf omdat die er niet bij zat.Silent Thunder schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:49:
[...]
Hij is vergrendeld; je ziet het op de foto alleen niet zo goed
Ik heb zo'n plaatje onder mijn cam die je op het statief klikt zeg maar.
Overigens gaat het met mijn Sigma 70-200 2.8 ook prima zo!
Toch weer jammer dat een 1D icm een 430EX het weer niet kan. Die 1D ontbeert gewoon die functie...en een 580EX vind ik (voorlopig) iets te duur voor wat ik ermee doe.JumpStart schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:23:
[...]
Klopt, en een 10D in combinatie met een 420EX kan het ook, dan moet je een Custom Function op AF Assist/No Flash zetten. Nadeel hiervan is dat je alleen je centerpunt AF positie kan gebruiken, want de flitser kan geen andere punten belichten. Tenminste, de 420EX niet.
Maar goed, het ging over objectieven dacht ik...
Cyclonist schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 19:27:
ik geloof dat hij bedoeld dat je het statief beter aan de lens kunt bevestigen,
zodat het zwaartepunt niet zover van het statief ligt..
Ah zoStinger666 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 19:30:
[...]
Denk dat tie dat wel snapt, maar hij bedoelt waarom je de statiefgondel oftwel Tripod mount van de lens niet gebruikt. Ik denk zelf omdat die er niet bij zat.
Overigens gaat het met mijn Sigma 70-200 2.8 ook prima zo!
Toen ik em voor het eerst erop zette was het meer onwetendheid om gewoon de camera te gebruiken.
Maar jullie hebben gelijk; tripod mount van de lens is idd beter ervoor. Ik heb 'em nu zo in gebruik.
Verwijderd
De 24-105 blunder vindt ik natuurlijk nog steeds k*t van Canon, ik ben nu namelijk nog steeds aan het wachten op m'n nieuwe exemplaar.Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:12:
Maar ik zeg nergens dat L-glas heilig zou zijn (hell, de 100-400L IS USM anyone of de QC-blunder met de 24-105L IS USM)?
Maar wat is er trouwens mis met de 100-400 L? Van wat ik heb vernomen, is het voor een zoomlens de beste manier om op 400mm nog goede prestaties te leveren, het enige wat beter is op 400mm is een 400/5.6 L prime.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
'complete' pakket (excl. doos, factuurgegevens, lens zelf)Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 19:49:
Wordt zo'n objectief geleverd zonder statiefgondel? Schandalig, zou verboden moeten worden. Zelfs met een goed statief vergroot je op deze manier de kans op schade aan camera en objectief. Daarnaast is het op deze manier niet handig balanceren van de camera op het statief en is een foto gevoeliger voor beweging... Gemiste kans.

[ Voor 8% gewijzigd door Silent Thunder op 13-12-2005 20:52 ]
Canon 10D met Speedlite 420EX: de 10D C.Fn 05 op optie 3 (AF-assist beam/Flash firing: Emits/Does not fire) en klaar is Clara.
En, in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, kan ook de 420EX meerdere focus points belichten. Aangezien ik vrijwel altijd center point AF gebruik zendt de Speedlite bij mij alleen het vertikale patroon uit. Toch maar even op alle punten zetten, en hee, er komt een kruis patroon uit. Een AF punt aan de zijkant betekent enkel dat de horizontale grid geprojecteerd wordt. Hoog of laag AF point gebruiken, en het is weer alleen het vertikaal geprojecteerde grid. Weer wat geleerd.
[ Voor 9% gewijzigd door JumpStart op 13-12-2005 20:50 ]
Op mijn 350D kan ik de 5 middelste AF posities gebruiken, slechts de uiterst linkse en rechtse lukken niet. Als ik een AF punt gebruik in het horizontale vlak, dan projecteert de 420EX een horizontale AF assist bundel en ander een verticale bundel. Misschien gaat dit niet icm een 10D, maar met een 350D kan het wel degelijk.JumpStart schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:23:
Nadeel hiervan is dat je alleen je centerpunt AF positie kan gebruiken, want de flitser kan geen andere punten belichten. Tenminste, de 420EX niet.
/edit: mosterd, maaltijd.... you get the point

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 13-12-2005 23:24 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Hmm, welke lenzen heb je al? Waar wil je je lens voor gaan gebruiken?Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 00:22:
Hoi! Ik ben me al lang aan het oriënteren op een nieuwe lens. De lenstesten van Klaus (photozone.de) zijn daarbij populair. De 70-200 f/2.8 IS vond ik een tikkeltje tegenvallen qua MTF resolutie. Maar: als je IS uitzet, worden de resultaten dan beter? De 300 f/4 IS lijkt me ook een superlens, alleen jammer dat de kwaliteit zo extreem achteruit gaat met 1.4 TC extender. De non-IS versie heeft dat niet, betekent dat dat als ik IS uitzet op de IS-versie ik dus (veel) beter resultaat krijg?
De 70-200 zoom en de 300 prime zijn nogal 2 verschillende lenzen.
"Grote" lenzen van € 600+ worden doorgaans met gondel geleverd hoorVerwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 19:49:
Wordt zo'n objectief geleverd zonder statiefgondel? Schandalig, zou verboden moeten worden. Zelfs met een goed statief vergroot je op deze manier de kans op schade aan camera en objectief. Daarnaast is het op deze manier niet handig balanceren van de camera op het statief en is een foto gevoeliger voor beweging... Gemiste kans.
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Verwijderd
Twee verschillende lenzen, maar wel twee heel mooie lenzen.Silent Thunder schreef op woensdag 14 december 2005 @ 06:29:
[...]
Hmm, welke lenzen heb je al? Waar wil je je lens voor gaan gebruiken?
De 70-200 zoom en de 300 prime zijn nogal 2 verschillende lenzen.
Ik wil de lens/lenzen handheld gaan gebruiken, dus hij moet draagbaar zijn voor mijn meisjesarmpjes. Doordat ik hem handheld ga gebruiken zal IS een grote plus zijn ivm camera shake. Het resultaat gaat het mij vooral om: resolutie en contrast.
70-200 zal voornamelijk gebruikt worden voor portretten (mooie DOF en leuk compositie kiezen), de 300mm voornamelijk voor mijn tripjes naar mooie gebieden.
Mijn vraag is dan ook: gaat de resolutie/contrast erop vooruit als je op een IS lens de IS-functie uitzet. Of blijf je verlies houden doordat dat element er nu eenmaal in zit?
Voor zover ik weet zijn er 2 manieren om IS te bewerkstelligen:
- het element als het ware van positie veranderen waardoor de stralengang in de lens veranderd (en je dus compenseert voor de beweging).
-het element mechanisch vervormen waardoor je de stralengang veranderd.
Nou is de eerste optie voor zover ik weet de meest voorkomende, zeker bij fotografie.
Hoe je het ook went of keert, het licht gaat door het IS element, of het nou aan staat of niet.
Het zou kunnen dat je met IS aan evt. meer gebruik maakt van de randen van het element, wat op zijn beurt weer kwaliteitsverlies met zich meebrengt. Ik denk alleen dat het verschil (m.b.t tot contrast) vrij minimaal zal zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat de scherpte er misschien wat onder kan lijden, als gevolg van de beweging van het element.
[ Voor 9% gewijzigd door YellowCube op 14-12-2005 09:17 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
IS/VR heeft alleen invloed op cam shake, meestal 2 tot 4 stops, maar gelukkig niet op de resolutie of het contrast. Andere lensdelen hebben daar juist wel invloed op, zoals ED/APO-glas bv.Nikon's VR System changes operation algorithms when the shutter release button is lightly pressed and during exposure. Therefore, when the shutter release button is lightly pressed, the VR lens gives you a smooth viewfinder image. During the exposure, however, the algorithm changes to compensate for every slight movement. What's more, just before exposure, the VR lens will reset to central position (optical axis) from an off-centered position which is a result of VR operation during the shutter release button is lightly pressed. Since the shift amount of the VR lens is limited, this operation maximizes VR effects as well as optical performance.
edit:
Op een statief moet IS dan ook nooit aanstaan, of je moet een budgetding van 15 eur hebben die flink gaat wiebelen. Door een statief raakt de IS-module in de war en krijg je juist blurry foto's ja: dat staat ook gewoon in de handleiding van elke IS/VR-lens, dus zo'n test is een beetje overbodigIk heb eerder een test gezien met IS aan en IS uit (op statief), waarbij het statief toch net scherper was.
edit2: ho wacht, die IS aan was zonder statief? Dan begreep ik je verkeerd. Ja, een goed statief is natuurlijk stukken beter dan IS, maar niet iedereen werkt graag met een statief, of heeft de mogelijkheid daartoe om op z'n gemak een statief neer te zetten ergens
[ Voor 25% gewijzigd door Remy op 14-12-2005 09:27 ]
Verwijderd
Niet geheel waar, op Canon's nieuwste IS-lenzen zit een automatische detectie van het statief en gaat de IS niet meer op eigen houtje op zoek naar beweging. Sterker nog, hier en daar wordt beweerd dat het nog nut kan hebben ivm de mirror terugslagRemy schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:24:
Op een statief moet IS dan ook nooit aanstaan, of je moet een budgetding van 15 eur hebben die flink gaat wiebelen. Door een statief raakt de IS-module in de war en krijg je juist blurry foto's ja: dat staat ook gewoon in de handleiding van elke IS/VR-lens, dus zo'n test is een beetje overbodig
Verwijderd
Anyway, Remy beweert dat IS dus géén verlies qua scherpte/contrast teweegbrengt?
Nah, IS/VR/AS/OS is een techniek om camera shake te compenseren. En dat stelt je dan wel in staat om langere sluitertijden te gebruiken ja.YellowCube schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:23:
IS/VR/AS etc. blijft toch een truukje om te compenseren voor weinig licht. En zoals dhr. Cruyff het ooit zo mooi stelde: "Elk voordeel heb z'n nadeel"
Er zijn bijvoorbeeld ook (militaire?) verrekijkers die voorzien zijn van eenzelfde soort optische beeldstabilitatie. Dat heeft dan niets te maken met belichtingstijd, maar puur met het stabiliseren van beeld.
Even de eerste no-brainer: een TC geeft in de regel altijd ietsje minder beeldkwaliteit. Er komt extra glas in het lichtpad en je zit met een extra mount, en dus ook met ietsje meer mechanische speling en minder nauwkeurige plaatsing.Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:02:
[...]Alleen de kwaliteit van de opnamen vond ik iets teleurstellend, de 300 IS geeft zeer goede plaatjes, alleen met TC kan het tegenvallen getuige Photozone's tests.
Mijn vraag is dan ook: gaat de resolutie/contrast erop vooruit als je op een IS lens de IS-functie uitzet. Of blijf je verlies houden doordat dat element er nu eenmaal in zit?
Wat betreft IS: Optisch verandert er niets aan de lichtweg door de lens. IS uitschakelen haalt dat zwevende element niet weg, dat had je zelf ook al bedacht. Het maakt geen optisch verschil. Behalve dan in gevallen waarbij oudere generatie IS lenzen op statief gebruikt worden met IS aan, dan kan het slechtere resultaten leveren.
Bij de keuze IS of geen IS moet je allereerst kijken naar het nut ervan voor het soort fotografie dat je doet. Open deur intrappen? Jah, best wel
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
en als je dan een cheap-ass wiebelig statief hebt, detecteert ie dat dan ook en blijft ie dan aan?Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:39:
[...]
Niet geheel waar, op Canon's nieuwste IS-lenzen zit een automatische detectie van het statief en gaat de IS niet meer op eigen houtje op zoek naar beweging. Sterker nog, hier en daar wordt beweerd dat het nog nut kan hebben ivm de mirror terugslag
Gelukkig niet, dat zou een beetje sneu zijn aangezien IS vaak 400 ~ 800 euro bovenop de normale lensprijs erbij tikt. Dan wil je natuurlijk niet inleveren op scherpte/contrast als je juist de duurdere IS-versie van een lens kooptVerwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:53:
...
Anyway, Remy beweert dat IS dus géén verlies qua scherpte/contrast teweegbrengt?
Vergeet niet dat Klaus ook maar een enthousiaste hobbyïst is die 1 exemplaar heeft getest. Leuke site als naslagwerk, maar niet heilig om lenzen op af te rekenen.....Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:21:
Op dat laatste doel ik dus ja. De tests op photozone met IS lenzen zijn voor zover ik weet uitgevoerd met IS aan. Ik heb eerder een test gezien met IS aan en IS uit (op statief), waarbij het statief toch net scherper was. Ik kan Klaus eens mailen hierover. Het zou leuk zijn dat als je kwaliteit nodig hebt en je toch genoeg licht hebt, je IS kunt uitschakelen. (want 1/400 sluitertijd heb je zo als je met goed weer buiten gaat fotograferen).
je levert wel in op scherpte. Heb er laatst nog een test over gelezen met is en de non is tegenhanger. Waaruit de versie zonder is duidelijk scherper wasRemy schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:17:
[...]
Gelukkig niet, dat zou een beetje sneu zijn aangezien IS vaak 400 ~ 800 euro bovenop de normale lensprijs erbij tikt. Dan wil je natuurlijk niet inleveren op scherpte/contrast als je juist de duurdere IS-versie van een lens koopt
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Maar ligt dat dan aan de optiek of aan de IS? Ik denk de optiek.justice_strike schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:06:
[...]
je levert wel in op scherpte. Heb er laatst nog een test over gelezen met is en de non is tegenhanger. Waaruit de versie zonder is duidelijk scherper was
Ben benieuwd welke lens jij dan specifiek bedoelt, want ik weet uit eigen ervaring dat de Nikkor 70-200 AF-S VR scherper is dan z'n oudere broertjes de 80-200 AF en AF-S lenzen op alle diafragma's, en sowieso eerder z'n sweet-spot heeft, op f/5.6 ipv de f/8 van de 80-200'sjustice_strike schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:06:
[...]
je levert wel in op scherpte. Heb er laatst nog een test over gelezen met is en de non is tegenhanger. Waaruit de versie zonder is duidelijk scherper was
' Een' test met 'een' bepaald objectief met en zonder IS. Dat is behoorlijk concreet.justice_strike schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:06:
[...]
Sterker nog, als je niet over dat nadeel heen komt, kan je maar beter helemaal stoppen met deze hobby. Als je alleen maar in lab testen gelooft en niets anders doet dan MTF onderzoekjes naspelen , beleef je imo toch weinig lol aan fotografie.
Naar scherpte kijken is zeker wel belangrijk, maar bij de meeste lenzen die in meerdere uitvoeringen te krijgen zijn (en dan doel ik op wel/geen IS) is er gewoon geen significant real life verschil.
{signature}
Verwijderd
Nu is mijn vraag: is het normaal dat de lens uitschuift wanneer je de lens verticaal houdt?
Ja, dat heet zoom-creep als ik me niet vergis. Dit komt vooral voor bij de "goedkopere" lenzen. Zit er niet een zoom-lock op de lens? Die had ik namelijk wel op m'n Sigma 18-125.Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:42:
Ik heb vorige week een Sigma 18-200mm f3.5-6.3 zoomlens gekocht voor mijn Canon 350d.
Nu is mijn vraag: is het normaal dat de lens uitschuift wanneer je de lens verticaal houdt?
Bij de goedkopere lenzen is dit inderdaad normaal, maar fijn vind ik het zelf eerlijk gezegd niet. Je kan dan bijvoorbeeld niet je camera (met die lens) op een reprostatief gebruiken of je moet met plakband ofzo gaan werken, niet echt een fraaie oplossing natuurlijk.Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:42:
Ik heb vorige week een Sigma 18-200mm f3.5-6.3 zoomlens gekocht voor mijn Canon 350d.
--
Verwijderd
En werkt alleen op 18mm.
Verwijderd
True, maar die hebben meestal nog wel een lockoptie voor tijdens het vervoer in ieder gevalRemy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:50:
[...]
Ben benieuwd waar de opmerking 'goedkopere lenzen' vandaan komt overigens: ook bij bv een Sigma 50-500 'Bigma' die toch niet echt goedkoop is, kan dit gebeuren

Goedkoop is een relatief begrip. Ik vind de Bigma een redelijk goedkope lens voor zijn bereik. Er zijn kortere lenzen die een veelvoud kosten van de Bigma. Dus in dat opzicht is het een goedkope lens. Ik denk dat je beter kunt spreken van 'budget' lenzen. Dat zijn lenzen die goedkoper in elkaar zitten en (vaak) optisch wat minder presteren. Voor het geld zijn ze vaak wél weer prima lenzen. De Canon 18-55 kitlens is wat dat betreft een prima ding voor het geld.Remy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:50:
[...]
Ben benieuwd waar de opmerking 'goedkopere lenzen' vandaan komt overigens: ook bij bv een Sigma 50-500 'Bigma' die toch niet echt goedkoop is, kan dit gebeuren
de cashback regeling voor de 70-200f4L en 300f4L IS gelden dus tot en met 31 januari, ipv maar tot 31 dec! ik zou zeggen, doe er misschien je voordeel mee..Due to a high demand of the EF 300mm f/4L IS USM and the EF 70-200mm f/4 L USM, Canon will Accept dated sales receipts up to and including the 31st January 2006 for these two products only. All Applications for all products (including the two listed here) must still be with Canon by the 15th February 2006. All existing Terms and Conditions still apply to all other products in the promotion. See terms and conditions page on this site
oh ja.. wat is eigenlijk het serienummer van mijn 17-40? op de streepjescode staan 2 nummers :
8806a003[aa] (bonvenaan)
(21)00355334 (onderaan)
welke is nu het serienummer dat ik moet invullen voor de cashback regeling?
de onderste dus
[ Voor 19% gewijzigd door WVL_KsZeN op 15-12-2005 13:16 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ze zijn dan ook slecht leverbaar!WVL_KsZeN schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:54:
Dit las ik net op de website van canon!
[...]
de cashback regeling voor de 70-200f4L en 300f4L IS gelden dus tot en met 31 januari, ipv maar tot 31 dec! ik zou zeggen, doe er misschien je voordeel mee..
offtopic:
oh ja.. wat is eigenlijk het serienummer van mijn 17-40? op de streepjescode staan 2 nummers :
8806a003[aa] (bonvenaan)
(21)00355334 (onderaan)
de onderste dus
Aankoop tot 31 DecemberWVL_KsZeN schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:54:
Dit las ik net op de website van canon!
[...]
de cashback regeling voor de 70-200f4L en 300f4L IS gelden dus tot en met 31 januari, ipv maar tot 31 dec! ik zou zeggen, doe er misschien je voordeel mee..[/offtopic]
Inzenden tot 31Januari!!!
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 15-12-2005 14:22 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
*Haalt diep adem..*RonaldH schreef op donderdag 15 december 2005 @ 14:22:
[...]
Aankoop tot 31 December
Er staat een quote van de canon website bij, waar staat dat die datum juist verlengd wordt. Bron:
http://www.canonextrapromotion.com/popup.aspx
De 17-85 is inderdaad niet zo scherp (volgens een aantal reviews), maar wel MEGA-praktisch (qua bereik). Bovendien maakt de IS een beetje van de licht(on)gevoeligheid goed. Ik twijfelde ook over de 17-8, maar ben uiteindelijk gegaan voor Sigma 10-20 + Tamron 28-75. Probleem is dat ik meer moet wisselen voor groothoek en het geheel iets duurder is (maar wel wat meer wide-bereik).Kojak2001 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:04:
Ik heb eregisteren de Canon 350d met EFS 17-85 lens gehaald..![]()
ik moet zeggen dat ik nog niet zo heel tevreden ben over die dure lens achteraf.. met name in brede instelling (17 - 24) vind ik hem niet zo scherp..maar ik heb er nog niet zo gek veel mee gefotografeerd. Portret fotos ietsje ingezoomd zijn daarentegen echt haarscherp. Ik ben blij dat ik ook nog een 50mm 1.8 heb die lekker lichtgevoelig is, daar heb ik me achteraf toch ook niet zo gerealiseerd dat die 17-85 4 - 5.6 is..
[ Voor 15% gewijzigd door T.T. op 15-12-2005 15:15 ]
neeeheeee.. dat is dus aangepast voor deze 2 moeilijk leverbare lenzen!!RonaldH schreef op donderdag 15 december 2005 @ 14:22:
[...]Aankoop tot 31 December
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Hmm ik heb ook over die twee getwijfeld. Maar ja is toch zo'n 250 euro weer erbij en dat ging me toch boven mijn budget.. Anders had ik het wellicht ook gedaan.. Hoe bevallen die twee objectieven?T.T. schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:11:
[...]
De 17-85 is inderdaad niet zo scherp (volgens een aantal reviews), maar wel MEGA-praktisch (qua bereik). Bovendien maakt de IS een beetje van de licht(on)gevoeligheid goed. Ik twijfelde ook over de 17-8, maar ben uiteindelijk gegaan voor Sigma 10-20 + Tamron 28-75. Probleem is dat ik meer moet wisselen voor groothoek en het geheel iets duurder is (maar wel wat meer wide-bereik).
Wel handig dat je dat dan even aangeeft met dit linkje: http://www.canonextrapromotion.com/popup.aspx ?WVL_KsZeN schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:20:
[...]
neeeheeee.. dat is dus aangepast voor deze 2 moeilijk leverbare lenzen!!
Het is not Al te onlogisch dat je je gewoon vergist had!
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Naja, je vergissen in een Engelse quote lijkt me niet al te gemakkelijkRonaldH schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:24:
[...]
Wel handig dat je dat dan even aangeeft met dit linkje: http://www.canonextrapromotion.com/popup.aspx ?
Het is not Al te onlogisch dat je je gewoon vergist had!
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
http://www.photozone.de/8...canon_100300_56/index.htm
Hij scoort optisch uitstekend, maar hij heeft het ook over een raar effect bij mijn lens, waarbij ik hier een voorbeeldplaatje heb:

Dit is een kleine uitsnede van een gedeelte van een testshot. Wat je hier ziet is dat de linkerranden onscherper zijn dan de rechterranden. VREEMD. Het is in ieder geval geen 'centreringsprobleem'. Hebben jullie misschien enig idee?
Op het forum van photozone.de wordt er al een beetje over gediscussieerd (http://www.photozone.de/a...sp?id=1062833A&forum=3073), waarbij er wordt gesproken over de mogelijkheid dat het ligt aan de karakteristieken van de digitale sensor en dus niet aan de lens zelf.
En het nummer staat ook op de achterkant van je lens (kant die op de camera zit).WVL_KsZeN schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:54:
offtopic:
8806a003[aa] (bonvenaan)
(21)00355334 (onderaan)
de onderste dus
Das een "beste" prijs. Ik heb die van mij voor € 259 gekocht. (niet geheel waar want ik heb de D50 als kit met deze lens gekocht, maar los kost de lens daar zo veel) Bij John Reuver.Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:52:
Ik heb de lens voor iets meer dan 400 euro bij een Combi zaak gekocht. Voor mij al een behoorlijke investering momenteel.
Edit: Ach ik moet ook beter lezen, het gaat om de 200 en niet om de 125

En die zakt trouwens niet uit als ik hem vertikaal hou (wel zonder zonnekap btw).
[ Voor 25% gewijzigd door Barrycade op 16-12-2005 14:49 ]
Ontdekte pas dat het, als je heel langzaam inzoomt, net lijkt alsof er een 'hobbel' in zit; tijdens het draaien van 10 naar 22mm remt ie iets af rond de 17mm... Lastig uit te leggen.... Klinkt dit bekend?
Of heeft zoiets te maken met de manual focus ring? Moet dat ding in een bepaalde stand staan ofzo?
[ Voor 26% gewijzigd door matthijst op 16-12-2005 17:08 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Sowieso is 400 piek een royale prijs: http://www.tweakers.net/pricewatch/117458littlejoannes schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:40:
[...]
Das een "beste" prijs. Ik heb die van mij voor € 259 gekocht. (niet geheel waar want ik heb de D50 als kit met deze lens gekocht, maar los kost de lens daar zo veel) Bij John Reuver.
Edit: Ach ik moet ook beter lezen, het gaat om de 200 en niet om de 125Maar die kost daar 349.
En die zakt trouwens niet uit als ik hem vertikaal hou (wel zonder zonnekap btw).
Het kan ook zijn dat er één of meerdere lensgroepen ineens van richting omkeren. De EF-S10-22 heeft 10 groepen, waar er meerdere van zullen bewegen ten opzichte van elkaar.matthijst schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:04:
Vraagje; iemand toevallig de Canon 10-22?
Ontdekte pas dat het, als je heel langzaam inzoomt, net lijkt alsof er een 'hobbel' in zit; tijdens het draaien van 10 naar 22mm remt ie iets af rond de 17mm... Lastig uit te leggen.... Klinkt dit bekend?
Of heeft zoiets te maken met de manual focus ring? Moet dat ding in een bepaalde stand staan ofzo?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik heb het net even geprobeerd maar hier loopt het als een zonnetje, op ongeveer 17mm zit de lens wel op het keerpunt van binnen naar buiten misschien dat het daar iets mee te maken heeft.matthijst schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:04:
Vraagje; iemand toevallig de Canon 10-22?
Misschien zijn er nog wat andere bezitters die het ook even kunnen proberen voor je.
Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl
Ik kan helaas nergens vinden of dit wel of niet waar is.
Zou iemand hier uitsluitsel over kunnen geven?
Vage is; soms doet ie het wel, soms nietTriplefox schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 18:36:
[...]
Ik heb het net even geprobeerd maar hier loopt het als een zonnetje, op ongeveer 17mm zit de lens wel op het keerpunt van binnen naar buiten misschien dat het daar iets mee te maken heeft.
Misschien zijn er nog wat andere bezitters die het ook even kunnen proberen voor je.
Misschien iets te maken met hoe de focusring staat ofzo, ik gok maar wat...
DC slaat volgens mij niet op de mount, maar op de beeldcirkel. In principe moet het werken op een 10D, aangezien die ook een crop heeft van 1.6x.thijz schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:48:
Ik sta op het punt om een Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC te kopen voor een eos 10D. Nou vroeg ik mij af of de aanduiding 'DC' slaat op het feit dat deze lens gebruikt maakt van een ef-s mount. Als dat zo is gaat dat natuurlijk niet werken en heb ik mijn geld min of meer weggegooid.
Ik kan helaas nergens vinden of dit wel of niet waar is.
Zou iemand hier uitsluitsel over kunnen geven?
Ik weet alleen niet 100% zeker of de lens verder naar binnen komt dan een standaard full-frame geschikte lens (maar dan zou het volgens mij automatisch een EF-S vatting zijn).
--
De Sigma DC lenzen maken gewoon gebruik van de EF mount (voor Canon) en zijn dus prima te gebruiken op een 10D.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
DC objectieven zijn uitsluitend ontworpen voor de specifieke kenmerken van digitale SLR camera's. De beeldcirkel is van een zodanige afmeting dat deze overeenkomt met de beeld sensor in de digitale SLR camera’s. De DC objectieven hebben, ondanks de zeer gunstige prijsstelling, een solide metalen lensvatting en worden inclusief zonnekap geleverd.matthijst schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:51:
[...]
Vage is; soms doet ie het wel, soms niet![]()
Misschien iets te maken met hoe de focusring staat ofzo, ik gok maar wat...
Staat niets over EF-S mount
bron: Site van Sigma
\o/
Zonnetje hier, op zijn best voel ik hm een fractie lichter gaan rond het keerpunt van het frontelement.... maar als dit niet genoemd was dan had ik het waarschijnlijk niet gemerkt.Triplefox schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 18:36:
[...]
Ik heb het net even geprobeerd maar hier loopt het als een zonnetje, op ongeveer 17mm zit de lens wel op het keerpunt van binnen naar buiten misschien dat het daar iets mee te maken heeft.
Lens naar beneden of boven wijzend is er wel een en ander voelbaar, dan ga je van latn zakkn naar opduwen van het front, dus dat is nog wel logisch...
Mensen met de 17-40L... die lens is bijna exact zelfde gebouwd.... en het front maakt ook een rg dezelfde beweging.
Verwijderd
Ook net even geprobeerd. Ik merk er niets van.Triplefox schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 18:36:
[...]
Op dit moment schiet ik met de overbekende 50mm F1.8 MKII, maar op dit moment ben ik serieus aan het uitkijken hoe ik de rest van de range in ga vullen. Zelf doe ik veel aan architectuur- sport- (roeien, snowboarden) party- en portretfotografie. Voor die laatste vind ik de 50mm al ideaal, dus dat kunnen jullie min-of meer buiten beschouwing laten. Verder vind ik het een vereiste dat de lenzen ook op full-frame camera's moeten functioneren. Lenzen als de EF-S 10-22mm zijn dus (helaas) geen optie.
Als fisheye wilde ik sowieso een Peleng 8mm F/3.5 kopen, gezien ik niet meer geld aan een fisheye wil uitgeven.
Even een klein overzicht van lenzen:
--------------------Objectieven Canon L--------------------
---Zoom objectieven---
Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (ø77mm) € 1329,-
Canon EF 17-40mm f/4L USM (ø77mm) € 693,-
Canon EF 24-70mm f/2.8L USM (ø77mm) € 1199,-
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (ø77mm) € 995,-
Canon EF 70-200mm f/4L USM (ø67mm) € 649,-
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM (ø77mm) € 1138,-
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM (ø77mm) € 1699,-
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (ø77mm) € 1425,-
---Prime Objectieven---
Canon EF 135mm f/2L USM (ø72mm) € 939,-
Canon EF 200mm f/2.8L II USM (ø72mm) € 665,-
Canon EF 300mm f/4L IS USM (ø77mm) € 1219,-
Canon EF 400mm f/5.6L USM (ø77mm) € 1169,-
--------------------Objectieven Sigma EX--------------------
---Zoom objectieven---
Sigma 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC HSM (ø77mm) € 445,-
Sigma 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC DG HSM (ø77mm) € 449,-
Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG ASP HSM (gelfilter) € 635,-
Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG ASP (ø82mm, gelfilter) € 429,-
Sigma 17-35mm f/2.8-4.0 EX IF ASP HSM (ø77mm) € 435,-
Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC (ø67mm) € 409,-
Sigma 20-40mm f/2.8 EX ASP DF DG (ø82mm) € 395,-
Sigma 24-60mm f/2.8 EX DG (ø77mm) € 339,75
Sigma 24-70mm f/2.8 EX ASP DF DG (ø82mm) € 409,-
Sigma 24-135mm f/2.8-4.5 EX ASP IF (ø77mm) € 324,-
Sigma 28-70mm f/2.8 EX ASP DF IF (ø67mm) € 289,-
Sigma 50-500mm f/4.0-6.3 EX APO DG RF HSM (ø86mm) € 945,-
Sigma 70-200mm f/2.8 EX IF APO HSM (ø77mm) € 749,-
Sigma 80-400mm f4.5-5.6 EX APO OS RF (ø77mm) € 990,-
Sigma 100-300mm f/4.0 EX APO IF HSM (ø82mm) € 749,-
---Prime Objectieven---
Sigma 14mm f/2.8 EX ASP IF HSM (gelfilter) € 792,90
Sigma 15mm f/2.8 EX Diagonal Fisheye HF (gelfilter) € 439,-
Sigma 20mm f/1.8 EX ASP DG DF RF (ø82mm) € 365,-
Sigma 24mm f/1.8 EX ASP DF DG (ø77mm) € 299,-
Sigma 28mm f/1.8 EX ASP DF DG HF (ø77mm) € 243,-
Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM (ø62mm) € 379,-
Sigma 50mm f/2.8 EX DG Macro 1:1 (ø55mm) € 249,-
Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro 1:1 (ø55mm) € 385,-
Sigma 150mm F/2.8 EX DG HSM (ø72mm) € 599,-
Sigma 180mm f/3.5 EX IF APO Macro 1:1 (ø72mm) € 537,-
In Tamron heb ik me nog niet zo erg verdiept.
De reden waarom ik dit vraag is omdat er zo veel mogelijkheden zijn om het in te vullen.
Reviews over dit soort lenzen zijn over het algemeen alleen maar positief, dus daar op af gaan is moeilijk. Overlapping van de range vind ik niet een noodzaak, het zou wel fijn zijn.
Om twee voorbeelden te geven:
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (ø77mm) € 995,-
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (ø77mm) € 1425,-
Sigma 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC DG HSM (ø77mm) € 449,-
--------- +
€ 2869,-
Canon EF 24-70mm f/2.8L USM (ø77mm) € 1199,-
Canon EF 70-200mm f/4L USM (ø67mm) € 649,-
Canon EF 400mm f/5.6L USM (ø77mm) € 1169,-
--------- +
€ 3017,-
Jullie zien wat zoöngeveer mijn budget is.
Om aan te geven wat ik persoonlijk fijn vind ik bepaalde situaties:
Architectuur, groothoek binnen, redelijk lichtsterk. Buiten iets in het midden (de 50mm was er wel fijn voor).
Sport:
Roeien: tele, liefst meer dan 300mm
Snowboarden: groothoek, fisheye
Partyfotografie: Groothoek, lichtsterk
Hoe zouden jullie het invullen?
Wat betreft tele, een 70-200mm f2.8 is een waanzinnige lens en ook de 300mm f4L is erg goed. Ik zou zelf de IS versies links laten liggen en kijken naar gebruikte exemplaren, zeker wanneer je budget beperkt is.
Ik heb zelf o.a. de 300mm f4L IS maar ik heb IS altijd uit staan, voor mijn tak van fotografie is IS meer een nadeel dan een voordeel. Wilt iemand een 300 f4L non IS en een 400mm f5.6L non IS inruilen voor deze 300 f4L IS met cash dan zou ik daar zeker op in gaan
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Kijk voor de gein eens hier. Je kunt dan verschillende lenzen zelf eens uitproberen en rechtstreeks ervaringen horen over het lenzenaanbod.Zegato schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 12:54:
Sinds een aantal maanden heb ik een 10D, waar ik toch wel heel wat verder mee zou willen gaan.Hoe zouden jullie het invullen?
Mijn €0,02 voor dit moment: overweeg ook de alternatieven voor L lenzen. L is geweldig spul, maar het slaat ook een gat in je budget. Er zijn tal van andere opties van Sigma, Tamron en Tokina die (zeker) voor het geld de toets der kritiek kunnen weerstaan. Tenzij je natuurlijk professioneel fotografeert en je absoluut de hoogste kwalteit moet hebben natuurlijk.
Een paar hele goede:
Tokina 12-24 F4
Tamron 28-75 F2.8
Sigma 28-70 F2.8 (heb ik zelf: toppertje!)
Sigma 100-300 F4 EX (heb ik voor €555 kunnen opscheppen...koopje!)
Zelf denk ik mijn collectie nog met iets als de Tokina 12-24 uit te breiden en voor de gein misschien een keer een Peleng als ik er een voordelig kan opscheppen.
Zoals gezegd: kijk of je op die lens meet kan komen, dan kun je met al het spul spelen.
En die nieuwe Canon 70-300 IS krijgt ongenadig goede recensies en zelfs vergelijkbaar met de 70-200 F4 L genoemd....
Maar die is niet geschikt voor Full Frame, wat wel een wens was van Zegato.matthijst schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 13:43:
Tokina 12-24 F4 schijnt erg goed te zijn...[...]
Eerst kijken naar zoombereik combinaties, daarna beslissen of je duur L glas wil hebben of veel goedkopere alternatieven.
16-35mm f/2,8L is een erg fijne voor party fotografie, lichtsterk en groothoek. Daar is eigenlijk geen goedkoper alternatief voor zonder de constante max f/2,8 kwijt te raken.
Voor het 24-70 bereik is er voor de f/2,8L tegenhanger een prima goedkoper alternatief, de 28-75 f/2,8 van Tamron. Vlak ook de 28-70 f/2,8 van Sigma niet helemaal uit. Voor de 70-200 f/2,8 L non-IS is er de Sigma 70-200 f/2,8 als stapje-lager-alternatief.
Andersom, Sigma heeft de 80-400 mm beeldgestabiliseerde lens, waar geen Canon L tegenhanger voor bestaat. Die sigma sluit erg mooi aan op je tele wensen in ieder geval, en voor roeien (dus buiten) heb je niet zo heel veel lichtsterkte nodig.
Het probleem De uitdaging voor Zegato is dat zijn fotografie wensen nogal divers zijn: En long range, èn wide (en dan liefst rechtgetrokken wide voor architectuur en fish voor snowboard fotografie) en graag ook nog lichtsterk wide...
*kuch* Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM *kuch*JumpStart schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 14:00:
Andersom, Sigma heeft de 80-400 mm beeldgestabiliseerde lens, waar geen Canon L tegenhanger voor bestaat.
Verwijderd
psst http://www.photozone.de/8..._100400_4556_is/index.htmJumpStart schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 14:00:
[...]
Andersom, Sigma heeft de 80-400 mm beeldgestabiliseerde lens, waar geen Canon L tegenhanger voor bestaat. Die sigma sluit erg mooi aan op je tele wensen in ieder geval, en voor roeien (dus buiten) heb je niet zo heel veel lichtsterkte nodig.
En daarom: komt allen naar de lens test meet en aanschouw het wonder met uw eigen ogen en trekt uw eigen conclusies. Ter leeringh ende vermeack...MartijnGizmo schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 15:03:
En zoals ik voorspelde: net zoveel mening als lenzen!
De reviewer is er lyrisch over, heeft iemand ervaring met deze lens en wat denken jullie ervan? Gewoon bedoeld voor foto's van natuur ed en soms bewegende beelden met het doel het iets dichter bij te halen.
[ Voor 10% gewijzigd door janklp op 17-12-2005 17:55 ]
Niet doen, serieus, bagger 1e klas. Ik heb er eentje gehad, zo snel mogelijk weer verkocht. pas op F8 begint ie scherp te worden en aan de 300mm kant is het helemaal ellende, CA tot en met etc. Buitengewoon bagger dus.Januszjes schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 17:54:
Ik zat er aan te denken deze goedkope lens te kopen Klik De Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G voor 100 euro ongeveer.
De reviewer is er lyrisch over, heeft iemand ervaring met deze lens en wat denken jullie ervan? Gewoon bedoeld voor foto's van natuur ed en soms bewegende beelden met het doel het iets dichter bij te halen.
Normaal ben ik niet zo van "dit is bagger" maar wat gematigder, maar dit is echt absolute crap. Kijk eens naar een Sigma APO ofzo of spaar door voor iets fatsoenlijks, hier ga je spijt van krijgen
Plastic bajonet, brrrr, de rest van dat ding is ook van plastic en het glas zou ook van plastic kunnen zijn
De AF is ook tráág, nog trager eigenlijk. Voor natuur zou het nog kunnen, als het maar statisch is, maar bewegende beelden? Kan je glad vergeten
[ Voor 6% gewijzigd door Tonio op 17-12-2005 18:30 ]
D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro
Dit topic is gesloten.
Blij met je nieuwe objectief? Vertel het niet alleen in dit topic maar vul ook de Tweakers.net productsurvey in
Objectieveninfo: hier en hier
Focal length comparison tool van Tamron: hier
Vergelijkbare tool van Canon: hier