PhilipsFan schreef op Saturday 07 January 2006 @ 20:53:
Nou, ik ben m'n 3 maanden oude Canon EF-S17-85 kwijt, vandaag ingeleverd bij broer Konijn vanwege slechte scherpte. Ze vonden 'm daar ook niet geweldig, hij wordt gecalibreerd. Camera ook maar meteen ingeleverd vanwege defecte pixels (rode en blauwe pikkeltjes op de foto's). Normaal duurt het 4 weken, maar ze zouden mijn apparatuur met spoed laten behandelen omdat het nog zo jong was. Ze durfden niet te zeggen hoe kort of lang dat 'met spoed' dan is.
[...] De camera en objectief horen toch gewoon omgeruild te worden als er zo snel na aankoop iets niet goed is? Dat versta ik onder goede service. Opsturen naar Canon en er "spoed" op schrijven kan een willekeurige webshop ook doen. Volgende keer maar weer gewoon bij de goedkoopste webshop bestellen dus, of overdrijf ik nu en heb ik gewoon domme pech? Gaat dit tegenwoordig overal zo in het fotowereldje?
Kijk, als jij je kapotte mp3 speler inlevert, dan is het voor een fabrikant goedkoper om jou een nieuwe te geven. Voor iets dat, weetikveel, tot 100 euro kost om te maken is het gewoon te duur (transportkosten, uurloon, administratie) om daar een expert naar te laten kijken.
Het wordt een heel ander verhaal als jij met een paar honderd euro aan apparatuur aan komt zetten
waarbij het probleem ook nog eens bekend is. Slechte kalibratie? Kwestie van even bijstellen. Hot-pixels? Kwestie van remappen. Dat zijn "veilige" problemen waarbij redelijk goed bekend is dat het is op te lossen, en ook hoe lang daarvoor nodig is. Repareren kost minder dan gewoon een nieuw apparaat geven.
Ik kan het $fabrikant niet kwalijk nemen dat ze zo doen. Als reparatie goedkoper is dan vervangen, dan repareer je. Is vervangen goedkoper dan reparatie (hierbij uitgaande van
kosten, niet verkoopprijs) dan vervang je. Het is niet realistisch, lijkt me, om in jou geval vervanging te verwachten.
Lullig om dat achteraf in te wrijven, maar wat voor meerwaarde heeft echt kopen nog als je 2 uur plus brandstof kwijt bent? Het spijt me om het zo bot te zeggen, maar ik vind het een domme zet. Als je al weet wat je wil hebben en de winkel zit toch ver weg, laat dan maar sturen. Zelf halen heeft
dan geen meerwaarde. Het wordt een ander plaatje als er een plaatselijke toko zit, waar je zonder moeite meteen langs kan.
Oh, overigens, omdat het Canon betreft... Buiten de garantie had je, omdat je toch zelf moet opdraaien voor de kosten, de tussenpersoon uit kunnen schakelen en direct naar de reparateur kunnen stappen:
http://www.rofarepair.nl/reparatie Dat scheelt kosten èn tijd. Die doen in ieder geval hot-pixel remapping. Of ze ook re-calibereren zou ik niet weten.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE