Vrijdagmiddag ben ook voor het eerst buiten geweest met m'n 17-55 2.8 DX, het zonnetje scheen voor een half uurtje, dus ik als de wiedeweerga naar buiten
Ik heb 'm ter vervanging van mijn 18-70 3.5-4.5DX. Voornaamste reden is dat ik onder mindere omstandigheden dezelfde prestaties kan behalen als de 18-70 onder optimale omstandigheden. De 18-70 is een uitstekende lens maar om het maximum er uit te halen moet je 'm behoorlijk dichtknijpen (f/8) en zeker niet op 18mm gaan schieten (vignetting en vervorming). Daarnaast kun je met f/2.8 ook meer met DOF spelen (vind ik cool) en ben ik érg gecharmeerd van een stevige bouw, vooral ik sinds m'n 70-200 VR op dit gebied
spoiled ben.
Een andere reden is dat ik afgezien van macro's/close-up's alles met maximaal twee lenzen wil kunnen doen, ben nml. aartslui en heb een hekel aan continu lenzen wisselen. De 17-55 DX 2.8 en 70-200 VR 2.8 vullen elkaar in mijn geval perfect aan

Ik 'mis' alleen het stukje 55 tot 70mm maar dat is een kwestie van één, twee stappen naar voren of achteren.
Anyway, de 17-55 DX. Het eerste wat opvalt is dat hij behoorlijk groot en zwaar is in vergelijking met de 18-70 DX:
Overigens viel mij het gewicht eerlijk gezegd flink mee; ik gebruik erg vaak m'n 70-200 en daarmee vergeleken is de 17-55 een ware lichtgewicht (de 18-70 is dan een vlieggewicht

). Opvallend, voor mij althans, aspect v.d. 17-55 is dat de zonnekap op de buitenste behuizing vast zit en niet meebeweegt wanneer het lenslement uitschuift tijdens het zoomen. Op 17mm schuift het lenselement 1,9cm naar buiten (
B in plaatje hieronder) waardoor de zonnekap gelijk een stukje minder over de voorste lens heenhangt en zo ook geen bron van vignetting kan worden. Erg nifty:
Qua bouw is de 17-55 stukken steviger dan de 18-70. De laatste is geheel van plastic maar de 17-55 is van metaal. En wat me ook érg bevalt is dat de zoom en focusringen omgedraaid zijn t.o.v. de 18-70. Nu heb ik de zoomring daar waar ik 'm hebben: niet aan het uiteinde maar aan de kant v.d. bajonet, net als m'n 70-200.
Over de prestaties ben ik zo op het eerste gezicht erg te spreken. Ik heb 'm nog te kort om hier iets zinnigs over te zeggen maar op 17mm presteert de 17-55 beduidend beter dan de 18-70 op 18mm: minder vervorming en ik heb nog geen vignetting kunnen waarnemen

Scherpte en contrast zijn zo te zien erg goed. Het valt me op dat ik binnen Photoshop géén of minder USM gebruik, dat zegt heel wat. Hieronder een voorbeeld met daaronder een 100% crop. Er is nul komma niks aan verscherping of contrastverhoging toegepast! Dit is een grote poster welke ik op zo'n vijf meter afstand uit de hand geschoten heb op f/5.6, zie hoe leesbaar de kleine lettertjes zijn geheel aan de onderkant (dus geen eens het beste gedeelte van de lens):
Qua detail en oplossing weinig reden tot klagen dus. Dit geldt overigens ook voor de kleuren, ook prima over te spreken.
In ieder geval ben ik er erg blij mee en kan hier nu weer jáááááren mee vooruit. Alle tijd om nog beter met dit objectief kennis te maken, iets wat me ongetwijfeld veel plezier zal opleveren (want dáár doe ik het voor

)
Just pick a dead end and chill out 'till you die.