Centraal objectieven-topic V6.0

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.766 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is bekend en zodra er een L op staat doen ze ook niet heel erg moeilijk, maar ik moet klanten ongeveer 28x per dag uitleggen waarom er bij een objectief van 250 of 500 euro geen zonnekap bij zit. Eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook erg lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij deze reageer ik nog even over mijn vraag van een eindje terug. Ik was op zoek naar een goede one-size-fits-all-lens.

Nou, ik denk dat ik er voor mijn Nikon D70 uit ben. Na lezen, denken, nog meer lezen, kijken naar jullie reacties, zoeken naar voorbeeldfoto's, etc., denk ik dat ik voor deze lens ga: Sigma 24-135mm F2.8-4.5 ASF IF Nik-D AF als One-Size-Fits-All-Lens. Overigens is het niet zo dat deze lens mijn kitlens 18-70 voor de Nikon gaat vervangen, maar meer bedoeld is als goede lens met wat meer bereik voor situaties waarin lenzen wisselen erg lastig is.

Door het vele lezen en zoeken kwam ik nog een andere leuke lens tegen, die me ook wel wat leek: Nikkor AF-D 50MM/1.8 52S 52mm. Hier wordt redelijk positief over gepraat en kost ook niet alles.

Daarnaast wil ik graag nog wat UV-filtertjes voor mijn lenzen om ze wat meer te beschermen. Zit er nog veel verschil in kwaliteit in deze dingen?

Wat denken jullie? Heb ik een verstandig besluit genomen? En ja.... ik weet dat heeeeeeeel erg dure lenzen beter zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-10 22:00

Remy

I usually get 100% accuracy

De Tamron 28-75 mag blijven :)

Hij's lekker scherp, vandaag een shoot mee gedaan. Voorproefje, 1/100e op f/4, 62mm (link is 100% crop):

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/mahrou2/DSC_3057s.jpg

Slechts wat minieme USM in PS nodig :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

wolly_a schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:33:

[...]
Daarnaast wil ik graag nog wat UV-filtertjes voor mijn lenzen om ze wat meer te beschermen. Zit er nog veel verschil in kwaliteit in deze dingen?

Wat denken jullie? Heb ik een verstandig besluit genomen? En ja.... ik weet dat heeeeeeeel erg dure lenzen beter zijn :)
Over filters: Multi coated == beter èn duurder. Als je geen filter flare wil hebben dan moet je dus voor meerlaags coating filters gaan. Zelf vind ik de flaring niet zo'n ramp, ik ben tot nu toe wel tevreden met m'n single coated UV filter.

Over de Sigma: Ik heb ermee mogen spelen, maar dan in Canon mount, en ik heb 2 bezwaren die het melden waard zijn. De eerste is meer een waarde oordeel dan een hard feit: Ik vind lenzen met niet-constante diafragma opening niet prettig. Diafragma wijd open, inzoomen, en ineens een stop (of meer) kwijtraken... Dat vind ik niet prettig werken, maar het kan goed zijn dat jij er niet zwaar aan tilt.

Het tweede is dat de lens last heeft van het zogenaamde "lens creep". Dit betekent dat de lens uit zichzelf inzakt of uitschuift als je 'em omhoog of omlaag mikt. Als je eventjes met de lens speelt is het nog niet zo erg, als je een dag lang rond zou lopen met de lens en veel omhoog en/of omlaag schiet, dan kan het je behoorlijk de keel uit gaan hangen. Ook hier, misschien til je er zelf niet zo zwaar aan, ik vond het zelf het grootste nadeel van deze lens.

Verder: De lens voelde degelijk, was optisch prima, had een aangenaam zoombereik. Kortom, prima lens voor het lagere budget, en ja, het ontwerp heeft wat tekortkomingen waar je, naargelang smaak/stijl, hinder van kan hebben.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-10 16:15

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Remy schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:45:

Hij's lekker scherp, vandaag een shoot mee gedaan. Voorproefje, 1/100e op f/4, 62mm (link is 100% crop):

[afbeelding]

En 2 lichtjes in d'r pupil! :D Maar jouw ervaring komen dus overeen met die van mij. :) De mijn gaat alleen weg als ik een Canon 24-70 F/2.8 L kan betalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

3 zelfs in de linker (haar rechteroog): in haar linkeroog (rechts in beeld) zie je de reflectie van de 2e SB800/Big Bounce niet :)

Ging erg goed dat dual flitsen overigens, beter dan verwacht. En die van mij gaat gewoon helemaal niet weg, ik neem er misschien alleen een Nikkor 17-55 DX bij...alleen vraag ik me af waarom die 1000 eur duurder moet zijn als Tamron het ook zoveel goedkoper kan :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@ JumpStart - De punten die je aangeeft zijn inderdaad best belangrijk, maar het zijn twee punten waarmee ik kon leven. Een goede allround lens zoeken die ook nog een beetje betaalbaar is voor mij, is erg moeilijk. Deze kwam er nog genadig vanaf. Ik had eerst lenzen in gedachten die in menig forum door veel mensen nog niet eens als wc-rol gebruikt zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 23:32

[afbeelding]

Ik denk dat ze met haar wijsvinger eerst in d'r neus heeft gezeten...
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:53

Zoefff

❤ 

Nielsracing schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:58:
[...]

Ik denk dat ze met haar wijsvinger eerst in d'r neus heeft gezeten...
:Y)
Ik denk dat het gewoon een stukje van d'r nagel is, maar ik wéét dat dit meer in de HK thuishoort dan in FG. Voortaan dit soort opmerkingen liever achterwege laten dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Zoefff op 04-12-2005 23:14 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-10 08:55

T.T.

Sowieso

Helemaal mee eens hoor, bovendien lekker hanteerbare lens. Deze lens is nu (ondanks de wat ongelukkige 28mm) mijn walk-around lens. Stuk lichter dan mijn Tokina 28-70 f/2.6-2.8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

wolly_a schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:57:
@ JumpStart - De punten die je aangeeft zijn inderdaad best belangrijk, maar het zijn twee punten waarmee ik kon leven. Een goede allround lens zoeken die ook nog een beetje betaalbaar is voor mij, is erg moeilijk. Deze kwam er nog genadig vanaf. Ik had eerst lenzen in gedachten die in menig forum door veel mensen nog niet eens als wc-rol gebruikt zou worden.
Tsja, ik besloot uiteindelijk voor de Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di te gaan. Minder telezoom bereik, wel constante max diafragma, geen zoom creep. Kijkende naar de positieve reacties hier op Reem's nieuwe aanwinst (ik heb 'em zelf sinds 5 aug '05) is dat zeker ook het overwegen waard.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Zoefff schreef op zondag 04 december 2005 @ 23:11:
[...]

Ik denk dat het gewoon een stukje van d'r nagel is, maar ik wéét dat dit meer in de HK thuishoort dan in FG. Voortaan dit soort opmerkingen liever achterwege laten dus.
Ten eerste weet ik niet wat "HK" moet voorstellen.
Ten tweede vind ik je reactie een tikkeltje overdreven. Een beetje humor moet kunnen hoor.
JumpStart schreef op zondag 04 december 2005 @ 23:34:
[...]

Tsja, ik besloot uiteindelijk voor de Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di te gaan. Minder telezoom bereik, wel constante max diafragma, geen zoom creep. Kijkende naar de positieve reacties hier op Reem's nieuwe aanwinst (ik heb 'em zelf sinds 5 aug '05) is dat zeker ook het overwegen waard.
Deze lens lijkt mij ook wel wat. 't Enige nadeel is inderdaad de 28mm. Geen groothoek...
Overigens wel f2.8 over de hele range, not bad at all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

Remy, ik zou hem nog even een keer testen met wat tekst enzo, ik heb het _gevoel_ dat hij niet helemaal even scherp is aan de beide kanten :) Het lijkt me sterk dat het verschil in scherpte zoveel is door scherptediepte op die minieme afstanden, maar het zou kunnen.

Ik zou hem iig gezien de slechte QC van Tamron even goed tegen het licht houden :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

@Remy,

Gefeli met je Tamron - heb hem zelf ook, vind het een alleraardigst lensje voor 300 euro. :) Maar aangezien je veel portret werk doet, is een Canon soft-focus lens misschien niets voor je? Want voor portet werk wil je mischien juist niet een "rag-scherp" objectief gebruiken.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tazzman schreef op maandag 05 december 2005 @ 01:16:
@Remy,

Gefeli met je Tamron - heb hem zelf ook, vind het een alleraardigst lensje voor 300 euro. :) Maar aangezien je veel portret werk doet, is een Canon soft-focus lens misschien niets voor je? Want voor portet werk wil je mischien juist niet een "rag-scherp" objectief gebruiken.
Ik ben verder geen expert op het gebied, vandaar de vraag: kan je dan niet beter gewoon een zachte guassian blur over de plaat heen trekken of niet USM'en? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 01:28:
[...]

Ik ben verder geen expert op het gebied, vandaar de vraag: kan je dan niet beter gewoon een zachte guassian blur over de plaat heen trekken of niet USM'en? :)
Precies! Maar dan nog is die SoftFocus een superlens, bijzonder scherp, 1 van de minder bekende super-primes. Als je het SoftFocus-deel gewoon uit laat staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04

[afbeelding]

Denk ook dat dit een hele fijne lens is, maar wat die foto betreft. Bah :( Dit is echt niet mooi! En volgens mijn heb je wel meer dan een een beetje USM gebruikt. En zij een laagje teveel make up! (NOFI)

De scherpte diepte is niet mooi en je hebt lelijke PS vlekken bij dr oor. Zonde dit Remy, ik zou zeggen, doet hem even opnieuw! :7

[ Voor 12% gewijzigd door Stinger666 op 05-12-2005 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:46
Remy zal vast binnenkort een thread openen waar je je kritiek kan spuien op z'n shoot :P

offtopic:
Al ben ik het wel enigzins met je eens. Als je in de ogen kijkt lijkt er behoorlijk te zijn verscherpt (USM of in de RAW-editor). En de belichting is ook vrij verkeerd waardoor de huid heel slecht overkomt

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57

breinonline

Are you afraid to be known?

@Remy,

Misschien dat dat waar naar werkt op zijn D70? :+

Ik heb geen idee of er ook een Nikkor variant van is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

breinonline schreef op maandag 05 december 2005 @ 06:50:
[...]

Misschien dat dat waar naar werkt op zijn D70? :+

Ik heb geen idee of er ook een Nikkor variant van is.
Yup, Nikkor 105 mm f/2.8 met DC en Nikkor 135 mm f/2 met DC. Prijzige lensjes though :)

http://www.stacken.kth.se/~maxz/defocuscontrol/ met een interessant linkje er bij, voor de liefhebbers :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Stinger666 schreef op maandag 05 december 2005 @ 02:16:
[...]

Denk ook dat dit een hele fijne lens is, maar wat die foto betreft. Bah :( Dit is echt niet mooi! En volgens mijn heb je wel meer dan een een beetje USM gebruikt. En zij een laagje teveel make up! (NOFI)
Soms kan een foto te scherp zijn ja :P En meer dan een beetje USM: eigenlijk niet, op 16-bits mode gewoon USM 55,2,1 gebruikt, en nadat ik em op 8-bit heb gezet voor de rest niet meer aan de sharpening gezeten. Blijkbaar is USM zelfs niet nodig met deze lens :P
De scherpte diepte is niet mooi en je hebt lelijke PS vlekken bij dr oor. Zonde dit Remy, ik zou zeggen, doet hem even opnieuw! :7
Haha, komt goed, dit was even snel een bewerking van 2 mins :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 21:46
Klaus heeft net de review van de Sigma 55-200 DC online gezet.. en ik snap er niks van.. In de metingen is deze scherper dan de 70-200f4L.. maar heeft wel meer vignettering en CA... (en niet constante lengte van de lens, geen constant min diafragma, draaiend front element, etc etc).. maar tóch.. Kan mijn uber-cheapie lensje echt scherper zijn? Of stinkt er iets aan de metingen van Klaus? (hij heeft 2 samples getest)

sigma 55-200 DC
canon 70-200f4L

edit:
U vraagt en wij draaien

De lens lijkt vooral tussen 55 en 100 scherper dan de 70-200.. op 200mm is de 70-200 weer duidelijk beter.. (en daar koop je zo'n lens vooral voor natuurlijk..) Maar de 55-200 valt me toch zeker niet tegen.. Ik ga van de week maar weer eens wat proberen.

[ Voor 39% gewijzigd door WVL_KsZeN op 05-12-2005 09:44 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 21:35

YellowCube

Wait...what?

^heb je een link van die meting?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 01:57
WVL_KsZeN schreef op maandag 05 december 2005 @ 09:35:
. Kan mijn uber-cheapie lensje echt scherper zijn? Of stinkt er iets aan de metingen van Klaus? (hij heeft 2 samples getest)
Klaus heeft er zelf een theorie over...

Ook deze sigma is getest bij behoorlijk koud weer. Dat zou heel goed minder vibraties en warrelingen in de lucht kunnen geven dan de tests van andere lensen die slechter lijken te presteren, maar bij veel warmer (zomer) getest zijn. Geloof dat Klaus mede hierom de 70-200 f/2.8 IS nog eens wil tsten bij koud weer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Remy: Is die Tamron 28-75 ter vervanging van de kitlens bij de D70?
Ik sta zelf op het punt een DSLR te kopen maar zit me te beraden of ik de kitlens of deze Tamron als standaard lens ga kopen. Die f/2.8 is wel heel fijn en die Tamron is ragscherp, maar de kitlens heeft toch wat meer groothoek. Mis je die groothoek nu heel erg op je Tamron, of valt het mee?

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 21:35

YellowCube

Wait...what?

RonaldH schreef op maandag 05 december 2005 @ 10:09:
[...]

Klaus heeft er zelf een theorie over...

Ook deze sigma is getest bij behoorlijk koud weer. Dat zou heel goed minder vibraties en warrelingen in de lucht kunnen geven dan de tests van andere lensen die slechter lijken te presteren, maar bij veel warmer (zomer) getest zijn. Geloof dat Klaus mede hierom de 70-200 f/2.8 IS nog eens wil tsten bij koud weer
het kan ook zo zijn dat de Sigma juist gevoeliger is voor temperatuurschommelingen (uitzetten en inkrimpen van de constructie en zelfs van het glas) en dat ie bij lage temperaturen dus gunstige resultaten aflevert.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 05-12-2005 13:45 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

@Remy: Is die Tamron 28-75 ter vervanging van de kitlens bij de D70?
Nee, ik heb hem 'naast' mijn 18-125 Sigma gekocht (die ik had gekozen ipv de D70 kitlens voor 't extra bereik ;) ) als portretlens oa. Die groothoek mis ik nog niet heel erg, het verschil van 18 naar 28 is wel flink natuurlijk, maar daar hou ik gewoon rekening mee. Als je veel landschappen of architectuur of andere 'wide-scenes' schiet, zal je 18mm best wel handig vinden :)

edit: overigens denk ik wel dat die 28-75 mijn standaard walkabout lens gaat worden in faveure van die 18-125 Sigma: oa vanwege AF-snelheid (is iets sneller, niet extreem veel, en wat stiller) en de f/2.8. De 18-125 hou ik gewoon als ik meer tele of juist meer wide nodig heb :) oftewel extreme situaties waarbij het bereik van de Tamron niet voldoende is.

[ Voor 31% gewijzigd door Remy op 05-12-2005 14:04 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:44

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 21:04:
Toch maar een 70-200L f4 aangeschaft vandaag
Ik zit er ook aan te denken om die te kopen. Hij mag dan wel even wachten, want op dit moment moet ik nog een 17-35 hebben om mijn Sigma EX 28-70 F2.8 DF (retescherp overigens, ook op 2.8) aan te vullen. En de geldbuidel moet eerst weer een beetje aansterken.

Toch kreeg ik nog een goede tip dit weekend: een Sigma 100-300 F4 EX IF (dus niet de nieuwe HSM versie). Krijgt hele goede cijfers en is vreselijk scherp. Wordt druk vergeleken met de L en is nu voor een prikkie te koop bij een of andere Duitse online shop voor €550 (om en nabij). Is uit een restpartij om plaats te maken voor de nieuwe versie, die rond de 800-900 zit.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

mphilipp schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:37:want op dit moment moet ik nog een 17-35 hebben om mijn Sigma EX 28-70 F2.8 DF (retescherp overigens, ook op 2.8) aan te vullen. En de geldbuidel moet eerst weer een beetje aansterken.
17-35 staat op DPZ te koop. Ik heb zelf Peleng 8mm, Sigma 10-20, Tamron 28-85 en Canon 100-300 nu. Lijkt me een mooie serie en het boeit echt niet dat ik geen overlap heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

T.T. schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:45:
[...]
17-35 staat op DPZ te koop.
Ja, voor een prijs waarvoor ik 'm in Duitsland nieuw kan kopen. Begin ik niet aan...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:37:

Toch kreeg ik nog een goede tip dit weekend: een Sigma 100-300 F4 EX IF (dus niet de nieuwe HSM versie). Krijgt hele goede cijfers en is vreselijk scherp. Wordt druk vergeleken met de L en is nu voor een prikkie te koop bij een of andere Duitse online shop voor €550 (om en nabij). Is uit een restpartij om plaats te maken voor de nieuwe versie, die rond de 800-900 zit.
Je bedoelt neem ik aan ipv HSM DG. Dus je kunt nu de Sigma 100-300/4.0 EX HSM IF kopen ipv de DG versie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 15:54:
[...]
Je bedoelt neem ik aan ipv HSM DG. Dus je kunt nu de Sigma 100-300/4.0 EX HSM IF kopen ipv de DG versie....
Kan ook..al die letters ook... ;) Ik krijg de link van die Duitse tent nog. Ik zal 'm dan wel hier neerpoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
mphilipp schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:37:
[...]

Ik zit er ook aan te denken om die te kopen. Hij mag dan wel even wachten, want op dit moment moet ik nog een 17-35 hebben om mijn Sigma EX 28-70 F2.8 DF (retescherp overigens, ook op 2.8) aan te vullen. En de geldbuidel moet eerst weer een beetje aansterken.

Ej, jij ook hier :*)
Ik heb gekozen voor een lens met snelle autofocus, dit omdat ik gewoon wat makkelijker autosport kan fotograferen. Volgend jaar is het tijd voor een 1,4 converter.
Met het bereik van de Sigma heb je in ieder geval een voorsprong. Mooie lens ook. Gewoon is 'n dagje testen dus :) En anders test je die 70-200 gewoon een keer van mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Nielsracing schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:41:
Volgend jaar is het tijd voor een 1,4 converter.
Ik zou deze nog dit jaar kopen, scheelt je toch 50 euro in de aanschaf ivm cashback. Zelf heb ik de 17-40 f/4 L en de 70-200 f/4 L. Ik wilde eerst de 50 f/1.8 kopen, maar die lens van Remy (Tamron 28-75) lijkt me ook heel erg lekker (en lichtsterk).

Ff wachten totdat ik het geld van de cashback terug heb... Is die lens trouwens in DLD goedkoper? En zo ja, bij welke winkel kijken jullie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nog even terugkomen op die Sigma 100-300 EX APO HSM. Nu dus bij Oehling is de Ausverkauf voor €555 omdat het een auslaufmodel is. De opvolger staat er ook al, en die is €999...het enige verschil is dat ze die DG hebben meegegeven; speciaal voor digital dus. Nou, lekker belangrijk...

Bij Fred Miranda krijgt ie een 9.6 en zijn ze lyrisch. Voor dat geld en dat bereik is ie (als ie echt zo goed is) niet te verslaan. En dankzij de F4, doet ie het ook goed met een TC. AF performance zal dan wat minder zijn, maar als je puur bereik zoekt is dat dus een reële optie.

Ik moet toch even hard gaan nadenken wat ik doe. Deze lens is straks gewoon niet meer te krijgen voor dat geld. En eigenlijk had ik een beetje meer groothoek op mijn lijstje staan (17-35). Maar ja...dit is wel erg verleidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De testshots die ik heb gezien hadden wel gigantisch zeer behoorlijk last van het bekende Sigma Yellow, misschien iets om nog even goed naar te kijken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-10 00:10
Woohoo, de Sigma 10-20 is vandaag opgepikt bij de fotoboer 8)
10mm (op een D50) is echt wijd!!!
De keuken hier in huis lijkt wel een balzaal als je een foto vanuit de hoek maakt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Mijn Peleng is getest door photozone.de ! Verrassend goed resultaat eigenlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T.T. schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:04:
Mijn Peleng is getest door photozone.de ! Verrassend goed resultaat eigenlijk :D
Die resolutie is zéér respectabel, met name als je meerekent dat het ding 150 euro ofzo kost 8)7 Leuk ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:52:
De testshots die ik heb gezien hadden wel gigantisch zeer behoorlijk last van het bekende Sigma Yellow, misschien iets om nog even goed naar te kijken :)
Oh? Die kende ik nog niet. Er is me eerlijk gezegd niets opgevallen in de piccies die ik op Pbase heb bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:12:
[...]

Oh? Die kende ik nog niet. Er is me eerlijk gezegd niets opgevallen in de piccies die ik op Pbase heb bekeken.
Het waren wel shots van kranten, dus ik weet niet in hoeverre de WB verkeerd was. Maar de 70-200 F/4L had er bij die shots geen last van. De scherpte was wel zéér oke op de Sigma! :)

Ik moet zeggen dat de 70-200 2.8 EX review op Photozone me ook allerzins meevalt / verbaast. Prachtig lensje voor het geld dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 22:48
Ik ben zo blij met m'n nieuwe 17-40.. O+ Had niet verwacht dat het zoveel zou uitmaken, nadat ik de diverse alternatieven had gebruikt, maar het punt waar ik nog het meest blij om ben is de consistentie van de autofocus in donkere omstandigheden.

En na wat navraag heb ik gehoord dat ik ook de zonnekap van m'n 24-105 L kan gebruiken als alternatieve zonnekap voor de 17-40. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:48:
Nog even terugkomen op die Sigma 100-300 EX APO HSM. Nu dus bij Oehling is de Ausverkauf voor €555 omdat het een auslaufmodel is. De opvolger staat er ook al, en die is €999...het enige verschil is dat ze die DG hebben meegegeven; speciaal voor digital dus. Nou, lekker belangrijk...
DG boeit niet/weinig. Overigens is de DG versie in Nederland 800 (bijv. bij knijn), maar dat is nog steeds een groot verschil met 555, dus ik zou voor non-DG gaan.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gium schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:00:
Ik ben zo blij met m'n nieuwe 17-40.. O+ Had niet verwacht dat het zoveel zou uitmaken, nadat ik de diverse alternatieven had gebruikt, maar het punt waar ik nog het meest blij om ben is de consistentie van de autofocus in donkere omstandigheden.

En na wat navraag heb ik gehoord dat ik ook de zonnekap van m'n 24-105 L kan gebruiken als alternatieve zonnekap voor de 17-40. :9
Twee woorden: Told ya, ding presteert ook als de nete en inderdaad, die AF is én snel en zo accuraat als de nete. Zelfs in de donkere omstandigheden waarin ik veel rondloop :) Maar hij is veel scherper dan de 17-35 van Tamron naar mijn mening, ik heb dat ding overwogen maar wideopen vond ik de resultaten maar zo-zo. Dan maar in één keer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
mphilipp schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:48:
zo te zien hebben ze hem nu al niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

@Remy,

Uhu, dat heb ik zondag dus ook al gemerkt ;) Echter kan ik wat soft-focus grapjes uithalen met PS wel, dus dat zit wel goed. Liever een lens die gewoon goed scherp is, soft gebeuren kan later altijd nog. Overigens heb ik Nikon-spul ja, dus een Canon soft-focus lens wordt beetje lastig :+

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

De 17-40 focus'd inderdaad retesnel ook in donkere omstandigheden. Je moet alleen oppassen met contrastrijke zaken op de achtergrond want daar gaat hij dan op focussen (bijv. lichtslang achter mensen die je wilt fotograferen). Je kunt dit oplossen door zelf een focuspunt in te stellen of door op manual te focussen.

Doet iemand van de partyfotografie dat trouwens? Manual focussen? Volgens mij iedereen of nie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:13

janklp

FortyTwo Capital

Ik ben van plan deze maand een dslr te kopen en namelijk de Nikon D50. Ik koop alleen de body en ik zou graag 2 lenzen erbij hebben. 1 lens met wat meer zoom 200-300 en een normale lens voor de huis tuin en keuken foto's. Nu ben ik niet zo thuis in deze wereld maar ik heb een 2 tal lenzen uitgezocht.

Het doel van de lenzen is gewoon strakke foto's maken vooral met landschap foto's en met snel bewegende beelden. Hiervoor heb ik dit uitgezocht:

- Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G review hier: http://www.kenrockwell.com/nikon/70300g.htm

- Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED review hier: http://www.kenrockwell.com/nikon/1855.htm

Wat vinden jullie van deze keuzes? Hebben jullie betere adviezen? Per lens is mijn budget 200 euro :)

[ Voor 21% gewijzigd door janklp op 06-12-2005 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die Canon past dus niet op je D50 en de Sigma 18-50 /2.8 vind je volgens mij nergens voor 200 euro. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 08:59:
[...]
zo te zien hebben ze hem nu al niet meer :(
Dan had ik de laatste... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:29:
[...]
Maar hij is veel scherper dan de 17-35 van Tamron naar mijn mening, ik heb dat ding overwogen maar wideopen vond ik de resultaten maar zo-zo. Dan maar in één keer goed :)
Ik snap dat de L-lenzen erg goed zijn, sommige zelfs uitzonderlijk goed. Maar waarom wordt elke andere lens daarmee vergeleken? Je moet natuurlijk geen Porsches en Volkswagens gaan vergelijken. Die 17-35 is zeker geen slechte lens, en ik durf zelfs te zeggen dat het een van de beter is. Zeker voor dat geld. L-lenzen zijn zodanig geprijsd, dat er (veel) goedkopere lenzen zijn die in principe zelfs meer 'bang-for-the-buck' leveren. Uiteraard ben je als pro niet lekker als je geen L neemt. Ze zijn vaak wide open al erg scherp en veel robuuster. Maar als amateur is een goede Sigma of Tamron in heel veel gevallen nét zo goed. En dat lees je ook in de reviews. Net als die Sigma 100-300 F4. Voor zijn geld zeer goed. En ik zeg dat niet om goed te praten dat ik geen L wil kopen (ik heb geen > €1500 voor een lens over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Oh nee, toch nog wel :), maar je link klopte niet.. Het is trouwens een franstalige site, en geen duitse..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:25:
[...]
Oh nee, toch nog wel :), maar je link klopte niet.. Het is trouwens een franstalige site, en geen duitse..
Link het ik ge-copy/past uit de browser. Als je http://www.foto-oehling.de gebruikt gaat het goed. Hij verandert vanzelf weer in .com, maar blijft Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
mphilipp schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:26:
[...]

Link het ik ge-copy/past uit de browser. Als je [url=http://www.foto-oehling.de] gebruikt gaat het goed. Hij verandert vanzelf weer in .com, maar blijft Duits.
Ja, ik had het net gezien.. Op de franstalige gedeelte is deze trouwens 599,- en niet 555,- :D..

maar goed.. net even gekeken naar het gewicht en daar wordt ik niet blij van :) 1.44 kilogrammetjes.. jezus. voor 50 euro meer heb je de 70-200 van canon, en die weegt maar 0,7Kg..

Ik heb trouwens net een kerstcadeautje voor mezelf besteld :) de 17-40 :D

en ik krijg net bericht dat hij met de TPG mee is :)

en nu zie ik alweer dat het pakje in de distributieroute is.. kan niet wachten!!

[ Voor 18% gewijzigd door WVL_KsZeN op 07-12-2005 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:45:
[...]
maar goed.. net even gekeken naar het gewicht en daar wordt ik niet blij van :) 1.44 kilogrammetjes.. jezus. voor 50 euro meer heb je de 70-200 van canon, en die weegt maar 0,7Kg..
Een 70-200 is geen 100-300... Hij is idd zwaar, maar een lichtsterke tele is nu eenmaal zwaar. Alle lichststerke lenzen trouwens. Ik koop er hier of daar wel een keer een 'straat-tele' bij voor een habbekrats, want hier ga je niet effe mee over straat. Is ook meer voor beestjes, snelle auto's en leuke buurvrouwen in bad... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:59:
[...]

Ik snap dat de L-lenzen erg goed zijn, sommige zelfs uitzonderlijk goed. Maar waarom wordt elke andere lens daarmee vergeleken? Je moet natuurlijk geen Porsches en Volkswagens gaan vergelijken. Die 17-35 is zeker geen slechte lens, en ik durf zelfs te zeggen dat het een van de beter is. Zeker voor dat geld. L-lenzen zijn zodanig geprijsd, dat er (veel) goedkopere lenzen zijn die in principe zelfs meer 'bang-for-the-buck' leveren. Uiteraard ben je als pro niet lekker als je geen L neemt. Ze zijn vaak wide open al erg scherp en veel robuuster. Maar als amateur is een goede Sigma of Tamron in heel veel gevallen nét zo goed. En dat lees je ook in de reviews. Net als die Sigma 100-300 F4. Voor zijn geld zeer goed. En ik zeg dat niet om goed te praten dat ik geen L wil kopen (ik heb geen > €1500 voor een lens over).
Ow zeker, maar wideopen is het verschil wel te zien hoor :) En met de huidige cashbackactie is het prijsverschil niet zo gigantisch. De kwaliteit lens die je krijgt is gewoon veel beter, betere AF (ra-zendsnel), scherpte, bouwkwaliteit en minder risico op incompatibiliteit.

Overigens ben ik dus geen pro maar een hobbyist :) Maar voor 200 137 euro verschil doe ik met al die voordelen niet echt moeilijk, dan spaar ik even door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 13:42:
[...]
Overigens ben ik dus geen pro maar een hobbyist :) Maar voor 200 137 euro verschil doe ik met al die voordelen niet echt moeilijk, dan spaar ik even door :)
Dan zou ik er ook over na gaan denken. Maar je weet ook wel dat dat niet voor elke L lens geldt.
En die 17-35 van Tamron kan ik in Duitsland al voor €349 krijgen. Maar goed, laten we nitet gaan muggeziften. Ik was op zich van plan/bereid om die 70-200 F4 L te gaan kopen, maar toen ik die Sigma 100-300 zag leek me dat een beter alternatief. En de reviews spreken voor zich. Als je even hierklikt, kun je een tweetal voorbeelden zien en die zijn echt heel erg scherp. Daar doe ik het wel voor.

Ik moet nog even zien of ik die extra cash wil neerleggen voor een 17-40 L. Ik weet dat ie vreselijk goed is, maar ik geloof niet dat ik vreselijk teleurgesteld zal zijn in die 17-35 van Tamron. Daarvoor heb ik al teveel positieve reviews gezien. En voor die €300 koop ik wel iets anders... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dat komt ook doordat die 100-300 enorm scherp, prachtlens en F/4 over de hele range :) Alleen even letten op het Sigma Yellow maar voor de rest vind ik die 100mm extra ook erg prettig. 200mm vind ik vaak net wat te kort :)

Daarnaast is het de keuze wat je wilt, en hoe vaak je het gebruikt. Die 17-40 is mijn walkaround op het moment en zit eigenlijk het grootste gedeelte van de tijd op de camera. En ja dan wil ik gewoon scherpte hebben, plus dat de lenzen tijdens de feesten nog wel eens een klap krijgen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Ik zit nog enorm te twijfelen over mijn volgende lens. 't Enige wat ik nu heb is de 70-200L f4.
Ik mis dus een hoop groothoek. Een 17-40L is ongeveer even duur als de 17-85 IS.
Moeilijk...dat bereik en de IS van de 17-85 is fenomenaal, alleen het nadeel is dat het een EF-S is.
De 17-40L is een retegoede lens, maar ik ben bang dat ik iets meer bereik wil...Of is dit overkomelijk door hier een Canon 50mm tegenaan te gooien? Iemand nuttige opmerkingen hierover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er aan wat je wilt doen, de 17-85 heeft IS en dat is voor de trillers onder ons ideaal :) Maar de 17-40 heeft over het algemeen minder CA, focust sneller en de bouwkwaliteit is zéker beter. Soms mis ik het bereik aan de bovenkant wel maar dat los ik wel op met de benenwagen ;)

Het feit dat ik een 17-40 bezit geeft wat mij betreft wel aan wat bij mij zwaarder woog: bouwkwaliteit en de scherpte. Zoals ik al zei: een lens moet bij mij tegen een stootje kunnen :) Sowieso vind ik de gaten tussen de bereiken niet boeiend, die 50mm is sowieso verplichte kost en alsof je de tijd hebt om het gat in het bereik op te lossen met een lenswissel. Ik loop wel wat dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:15:
Daarnaast is het de keuze wat je wilt, en hoe vaak je het gebruikt.
Klopt, iedereen heeft zo zijn eigen eisen/wensen enzo. Ik zal tzt nog eens kijken als ik weer wat centjes heb om een lekkere groothoek te kopen. Momenteel zit ik nog in de Tamron stand, maar wie weet kom ik een leuke L tegen... Die dingen blijven wel erg waardevast moet ik zeggen. Dat geldt sowieso voor lenzen in het algemeen, maar die L's gaan voor een beetje onder de nieuwprijs de deur uit, zelfs na jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:56:
Ligt er aan wat je wilt doen, de 17-85 heeft IS en dat is voor de trillers onder ons ideaal :) Maar de 17-40 heeft over het algemeen minder CA, focust sneller en de bouwkwaliteit is zéker beter. Soms mis ik het bereik aan de bovenkant wel maar dat los ik wel op met de benenwagen ;)

Het feit dat ik een 17-40 bezit geeft wat mij betreft wel aan wat bij mij zwaarder woog: bouwkwaliteit en de scherpte. Zoals ik al zei: een lens moet bij mij tegen een stootje kunnen :) Sowieso vind ik de gaten tussen de bereiken niet boeiend, die 50mm is sowieso verplichte kost en alsof je de tijd hebt om het gat in het bereik op te lossen met een lenswissel. Ik loop wel wat dan :)
Met andere woorden...dat wordt sparen voor een 17-40L'etje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nielsracing schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:07:
[...]

Snel sparen dan, cashback is nog maar een maand geldig...

Overigens beaam ik als 17-85 gebruiker alles wat Neographical zegt, behalve de focus snelheid, daar is erg weinig verschil tussen.... beide heel erg rap...

Voor mij woog IS en flexibiliteit zwaarder.... *denkt nog steeds over EF 24-105 F/4L*

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 08:17
Nielsracing schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:07:
[...]

Of overweeg een 28-70 (en heb er nog eentje te koop :-))

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Wisc2 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:10:
[...]

Of overweeg een 28-70 (en heb er nog eentje te koop :-))
Even lezen... hij mist een hoop groothoek :/ Hij wil juist daarom voor en 17-xx objectief en niet een 24-xx of zelfs 28-xx!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisc2
breinonline schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:14:
[...]

Even lezen... hij mist een hoop groothoek :/ Hij wil juist daarom voor en 17-xx objectief en niet een 24-xx of zelfs 28-xx!
Da's correct inderdaad. Naja een keuze te maken dus :-)

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennoone
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-10 13:42
Modbreak:Géén V&A op GoT, daar hebben we www.tweakers.net/aanbod voor!

[ Voor 86% gewijzigd door Zoefff op 07-12-2005 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
De 28-70 is niet echt mijn ding nee...
Deze maand de 17-40L kopen is geen optie. December is al een dure maand dus ik kan alle €'s gebruiken. Ik neig eigenlijk naar een 18-55 lensje voor voorlopige opvulling, alleen ben ik bang dat ik de kwaliteit zwaar vindt tegenvallen omdat ik al een L lens heb. Donaties op mijn rekening zijn altijd welkom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RonaldH schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:39:
[...]

Snel sparen dan, cashback is nog maar een maand geldig...

Overigens beaam ik als 17-85 gebruiker alles wat Neographical zegt, behalve de focus snelheid, daar is erg weinig verschil tussen.... beide heel erg rap...

Voor mij woog IS en flexibiliteit zwaarder.... *denkt nog steeds over EF 24-105 F/4L*
Mja die focussnelheid is inherent aan het beperkte bereik van de 17-40 :) Ze zeiden beiden rap zat in ieder geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisc2
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:35:
[...]

Mja die focussnelheid is inherent aan het beperkte bereik van de 17-40 :) Ze zeiden beiden rap zat in ieder geval ;)
Denk dat ik met de Cahsback er ook nog eentje koop, is toch niet teveel geld... Ennu na 1 jan. haal je dat mocht ik hem verkopen er toch uit... 8)

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Wisc2 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:58:
[...]

Denk dat ik met de Cahsback er ook nog eentje koop, is toch niet teveel geld... Ennu na 1 jan. haal je dat mocht ik hem verkopen er toch uit... 8)
Dan neem ik je 24-70L wel over voor een zacht prijsje :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
De cashback actie die momenteel loopt op de lenzen als de 17-40 en 70-200 is geldig tot en met januari 2006. Er zijn volgens mij veel mensen die denken dat de bonnen geldig zijn tot 2005, maar geen haast dus, want er is nog zat tijd om gebruik te maken van zo'n casback bon. :)

De 20D cashback actie loopt wel tot eind 2005. Daar ga ik dit jaar nog wel gebruik van maken, met personeelskorting en de cashback kom ik op een prijs waar ik hem niet voor kan laten liggen, hoewel ik nog steeds tevreden ben met m'n 300D en nu al weet dat ik in maart/april de opvolger van de 20D zal aanschaffen.

Verder kan ik mphillipp's twijfel tussen de Tamron 17-35 en Canon's L tegenhanger wel begrijpen. De Tamron heeft ook gewoon een goede reputatie. Voor velen is de trage AF van de Tamron geen probleem, maar ik vond het exemplaar dat ik had net iets te traag (persoonlijk, probeer het uit voordat je hem koopt). En aangezien ik momenteel elke week 's nachts in een discotheek moet fotograferen onder slechte lichtsomstandigheden, hecht ik toch veel waarde aan de betere AF van de Canon.

Maar optisch staat de Tamron zijn mannetje en hij wordt daarop zeer goed gewaardeerd. Voor 349 nieuw in Duitsland is het een schijntje, want voor dezelfde prijs wordt hij hier in NL op de tweedehandse markt verkocht. :9

[ Voor 4% gewijzigd door guillaumemay op 07-12-2005 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

gium schreef op woensdag 07 december 2005 @ 00:56:
Verder kan ik mphillipp's twijfel tussen de Tamron 17-35 en Canon's L tegenhanger wel begrijpen. De Tamron heeft ook gewoon een goede reputatie. Voor velen is de trage AF van de Tamron geen probleem, maar ik vond het exemplaar dat ik had net iets te traag (persoonlijk, probeer het uit voordat je hem koopt). En aangezien ik momenteel elke week 's nachts in een discotheek moet fotograferen onder slechte lichtsomstandigheden, hecht ik toch veel waarde aan de betere AF van de Canon.
Exact. Ik wil die 17-35 voornamelijk voor binnenshuis gebruiken, hoewel ik met Sinterklaas zag dat ik ook met de 28-70 niet echt in de problemen kwam... Die 1.3 crop scheelt best wel weer een paar millimeters. Maar toch, een 17-35 oid zou wel welkom zijn. Evenwel zit het er voorlopig even niet meer in. Ik heb weer zat lenzenspul gekocht.

Net nog een klein telespeeltje gekocht om mee rond te lopen. Die 100-300 ga je niet voor je lol meetorsen in je fototas. Dus daar komt dan een 80-200 USM in. Voor het echte werk die Sigma en de kleine gaat gewoon permanent in de tas. Ik hoop dat ik ze allemaal snel heb, dan kan ik gauw een keer op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 15:33
Ik had een vraag met betrekking tot de canon 70-200mm F/4, Weet iemand in hoeverre het mogelijk is foto's te maken zonder statief met deze lens. Ik vind het toch wel een moeilijke keuze om te kiezen tussen de canon 70-300 en de 70-200. Ik ben van plan zowel met alls zonder statief te schieten, dus IS lijkt me toch wel aantrekkelijk, maar het sneller foccussen e.d. op de 70-200 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

salient

Want omdat ik herhaal

De 70-300 ziet er optisch gezien behoorlijk interessant uit, maar je moet wel in ogenschouw houden dat de bouwkwaliteit een stuk onder doet dan die van de 70-200 f4 L, en dat het frontelement uitschuift en bij scherpstellen roteert, wat het gebruik van een polarisatiefilter erg vervelend maakt. Ook zit er geen afstandschaal op en is de lens niet parfocaal. En zoals je al zei is de AF minder snel. Allemaal dingen die ik wel mee zou nemen.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
b00m schreef op woensdag 07 december 2005 @ 07:43:
Ik had een vraag met betrekking tot de canon 70-200mm F/4, Weet iemand in hoeverre het mogelijk is foto's te maken zonder statief met deze lens. Ik vind het toch wel een moeilijke keuze om te kiezen tussen de canon 70-300 en de 70-200. Ik ben van plan zowel met alls zonder statief te schieten, dus IS lijkt me toch wel aantrekkelijk, maar het sneller foccussen e.d. op de 70-200 ook.
Kun je zelf eenvoudig beoordelen. Schroef een lens die f/4 kan op je camera, en stel de camera in op AV F4. ga rondlopen en kijk of je sluitertijden tussen de 1/100 en 1/300 haalt. dan kun je de 70-200 namelijk uit de hand schieten op 70mm respectievelijk 200mm. (de regel 1/effectieve focal length voor 35mm film verteld je dit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

b00m schreef op woensdag 07 december 2005 @ 07:43:
Ze hadden die 70-300 gewoon in een L-behuizing moeten gooien en er 200 euro meer voor moeten vragen. Ring-USM erin, stalen behuizing en weathersealing :9 Dan hadden ze écht een killer :9~
RonaldH schreef op woensdag 07 december 2005 @ 09:33:
[...]
Kun je zelf eenvoudig beoordelen. Schroef een lens die f/4 kan op je camera, en stel de camera in op AV F4. ga rondlopen en kijk of je sluitertijden tussen de 1/100 en 1/300 haalt. dan kun je de 70-200 namelijk uit de hand schieten op 70mm respectievelijk 200mm. (de regel 1/effectieve focal length voor 35mm film verteld je dit)
Very true, je kunt alleen wel afhankelijk van de (in)stabiliteit van je hand die regel flink breken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_nl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05-2022
gium schreef op woensdag 07 december 2005 @ 00:56:
De cashback actie die momenteel loopt op de lenzen als de 17-40 en 70-200 is geldig tot en met januari 2006. Er zijn volgens mij veel mensen die denken dat de bonnen geldig zijn tot 2005, maar geen haast dus, want er is nog zat tijd om gebruik te maken van zo'n casback bon. :)

De 20D cashback actie loopt wel tot eind 2005.
Het is juist precies andersom, kijk maar eens naar de voorwaarden op de betreffende actie pagina's op canon.nl

De 'lenzen en accesoires' actie loopt tot 31 december, voor die tijd moet je product gekocht zijn. Je hebt vervolgens nog tot eind januari om je formulier op de post te doen.
http://www.canonextrapromotion.com/terms.aspx (zie punt 3)

Voor de 20D geldt dat je hem voor 31 januari 2006 moet hebben gekocht, je hebt de tijd tot eind februari om je formulier op te sturen.
http://canoneos20dpromotion.onlinerebates.com/terms.aspx (zie punt 4)

P.S. Linkjes naar de nederlandse voorwaarden werken niet, maar daar staat dus precies hetzelfde

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | black | 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
RonaldH schreef op woensdag 07 december 2005 @ 09:33:
[...]

Ok bedankt, ik zal deze week maar een fotozaak naar binnenhuppelen met mijn cam om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
b00m schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:07:
[...]
Ok bedankt, ik zal deze week maar een fotozaak naar binnenhuppelen met mijn cam om te proberen.
Ik kan me niet voorstellen dat je zelf geen lens hebt die f4 kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
b00m schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:07:
dat kan je ook thuis doen met een lens die je al hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

xces schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:19:
[...]
Ik zou deze nog dit jaar kopen, scheelt je toch 50 euro in de aanschaf ivm cashback. Zelf heb ik de 17-40 f/4 L en de 70-200 f/4 L. Ik wilde eerst de 50 f/1.8 kopen, maar die lens van Remy (Tamron 28-75) lijkt me ook heel erg lekker (en lichtsterk).

Ff wachten totdat ik het geld van de cashback terug heb... Is die lens trouwens in DLD goedkoper? En zo ja, bij welke winkel kijken jullie dan?
Daar kan ik over meepraten, sinds ik die Tamron 28-75 heb, gebruikte ik die 50 1.8 niet meer. Dus heb ik die verkocht. :)

Ideale set verder (IMHO). Ik heb gisteren ook de 17-40 F/4L besteld (voor de 'onderkant'), hopen dat de postbode vandaag aanbelt.
gium schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:00:

Op de 24-105 L zit een EW-83H, voor 1.6x cropfactor zou je op de 17-40 een EW-83DII moeten hebben. Ik heb em maar meteen meebesteld. Maar je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen als je hem toch hebt liggen. :)
Remy schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 09:30:
[...]
Uhu, dat heb ik zondag dus ook al gemerkt ;) Echter kan ik wat soft-focus grapjes uithalen met PS wel, dus dat zit wel goed. Liever een lens die gewoon goed scherp is, soft gebeuren kan later altijd nog. Overigens heb ik Nikon-spul ja, dus een Canon soft-focus lens wordt beetje lastig :+
Absolute aanrader: KodakDIGITAL GEM Airbrush Professional Plug-In. Van 'ietsje netter' tot Barbie-look instelbaar, werkt echt goed bij portretten.

http://www.asf.com/products/plugins/airpro/pluginAIRPRO.asp
xces schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:09:
De 17-40 focus'd inderdaad retesnel ook in donkere omstandigheden. Je moet alleen oppassen met contrastrijke zaken op de achtergrond want daar gaat hij dan op focussen (bijv. lichtslang achter mensen die je wilt fotograferen). Je kunt dit oplossen door zelf een focuspunt in te stellen of door op manual te focussen.
Ik gebruikt nooit alle focuspunten, want ook bij genoeg licht kan dat vreemde resultaten opleveren. Ik ben de gebruiker, IK ben de baas! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
MartijnGizmo schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:29:
[...]
Absolute aanrader: KodakDIGITAL GEM Airbrush Professional Plug-In. Van 'ietsje netter' tot Barbie-look instelbaar, werkt echt goed bij portretten.
http://www.asf.com/products/plugins/airpro/pluginAIRPRO.asp
[...]
getver! wat ziet dát er onnatuurlijk uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Dat is nog niks hoor, er zijn zat fotografen die van de echte plastic look houden, en 't komt vaak zat in fashion/nude fotografie voor. Zie ook de Playboy bijvoorbeeld. Tnx voor de link overigens MartijnGizmo: maar die plugin kost 90 eur, ik heb sinds gister een action te pakken die het prima kan in photoshop, inclusief complete customizability, gratis en voor niks :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennywise0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-10 17:53
Heeft er iemand ervaring met de Canon 20/2.8? Er is namelijk in review niet een duidelijk beeld van deze lens. Sommige zijn er over te spreken en andere vinden hem slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:00

Garyu

WW

Remy schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:48:
Dat is nog niks hoor, er zijn zat fotografen die van de echte plastic look houden, en 't komt vaak zat in fashion/nude fotografie voor. Zie ook de Playboy bijvoorbeeld. Tnx voor de link overigens MartijnGizmo: maar die plugin kost 90 eur, ik heb sinds gister een action te pakken die het prima kan in photoshop, inclusief complete customizability, gratis en voor niks :)
Heb je misschien zin om die plugin te delen met de rest van het forum? Dan kunnen we met z'n allen meegenieten :o

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
MartijnGizmo schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:29:
Op de 24-105 L zit een EW-83H, voor 1.6x cropfactor zou je op de 17-40 een EW-83DII moeten hebben. Ik heb em maar meteen meebesteld. Maar je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen als je hem toch hebt liggen. :)
Als alternatieve zonnekap voor 1.6x cropfactor camera's is de EW-83H ook geschikt voor de 17-40. Althans, dat is me dus verteld door gebruikers op dpreview die beide lenzen hebben. Ik moet nog steeds wachten tot etbass m'n 24-105 teruggeeft voordat ik het zelf uit kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Garyu schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:31:
[...]

Heb je misschien zin om die plugin te delen met de rest van het forum? Dan kunnen we met z'n allen meegenieten :o
Sure, is geen plugin overigens, maar een action ;) Dit is de zip met de action.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:48:
U heeft vast wel een link voor ondergetekende :Y) :P

|:( |:( Iets met lezen enzo |:( |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

WVL_KsZeN schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:45:
[...]
getver! wat ziet dát er onnatuurlijk uit!
Met de settings op 100 krijg je net etalagepoppen, maar met wat lagere settings kan het resultaat erg netjes zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
_/-\o_ Krijg net een e-mailtje van mn dinnetje (die thuis was gebleven om een pakje van amazon aan te nemen met een paar boeken die ze wilde hebben) :
he lekker ding
was ik helemaal blij toen ik de ptt man voor de deur zag staan, is het je stomme lens :-(
vrouwen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
WVL_KsZeN schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:13:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat je zelf geen lens hebt die f4 kan?
Hmm, ik las iets te snel over je eerder gegeven antwoord heen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Misschien leuk (ik heb geen idee of het wat is) voor Nikon eigenaars :

Sigma 28-300 voor Nikon in de aanbieding voor 49 euri.. http://www.fotovideoboom....mweek492005_OPRUIMING.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 07-12-2005 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pennywise schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:11:
Heeft er iemand ervaring met de Canon 20/2.8? Er is namelijk in review niet een duidelijk beeld van deze lens. Sommige zijn er over te spreken en andere vinden hem slecht.
Ik heb er ervaring mee. Ben er erg tevreden mee. Is natuurlijk niet zo scherp als m'n 200mm of 85mm maar erg goed bruikbaar.
Gebruik hem ook op een eos 30 en de 10x15 afdrukken daarvan zijn ook niet verkeerd qua scherpte in de hoeken ect.
Grootste voordeel t.o.v. de sigma 20mm is de bouw (precies hetzelfde als de 85mm), de kleinere filtermaat en de snelheid. Door de USM is die heerlijk stil en de FTM geeft je meer bewegingsvrijheid.

Nadeel t.o.v. de sigma is de hogere prijs (maar volgens mij zat hij nu in het actieboekje van canon), de f/2.8 t.o.v. de f/1.8 (hoewel in aan f/2.8 genoeg heb, zeker op een analoge body) en dat canon de zonnekap (duur kreng) niet standaard meeleverd.

Voorbeeldfoto's staan op m'n site (robert.bijl.fotopic.net) bij de new york foto's.
Het grootste voordeel van deze lens vind ik dat hij een 32mm lens wordt op een 1,6x body wat een heerlijke vervanger is voor de oudewetse 35mm lens.
Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
salient schreef op woensdag 07 december 2005 @ 07:57:
De 70-300 ziet er optisch gezien behoorlijk interessant uit, maar je moet wel in ogenschouw houden dat de bouwkwaliteit een stuk onder doet dan die van de 70-200 f4 L, en dat het frontelement uitschuift en bij scherpstellen roteert, wat het gebruik van een polarisatiefilter erg vervelend maakt. Ook zit er geen afstandschaal op en is de lens niet parfocaal. En zoals je al zei is de AF minder snel. Allemaal dingen die ik wel mee zou nemen.
De AF is inderdaad minder snel maar qua kwaliteit doet ie zeker niet onder voor de 70-200f4L. Ik heb ze beide bij me gehad op een trektocht door zuidelijk afrika en ik moet concluderen dat het erg prettig schieten was met de 70-300. De 70-200 is vaker in mijn tas blijven zitten dan ik verwacht had.
Overigens is de combi 20D, Tamron 28-70 en de Canon 70-300IS een lekker licht vakantie setje.
Dat de lens uitschuift is niet zo'n probleem en het gebruik van een pola filter is ff wennen, eerst scherp stellen dan je filter draaien. No probs.
ff voorbeeldje uit Matopos Zimbabwe:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oceanic/testcase/matopos_rhino.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Inderdaad helemaal niet gek, regmaster! Ik moet wel zeggen dat mijn 70-200 toch duidelijk scherpere platen levert (ook wideopen). Daarnaast vind ik kleur/contrast niet zo denderend in deze foto, maar ik kan niet beoordelen in hoeverre dat ligt aan de lens of aan de camerasettings en/of post-processing.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
WVL_KsZeN schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:55:
_/-\o_ Krijg net een e-mailtje van mn dinnetje (die thuis was gebleven om een pakje van amazon aan te nemen met een paar boeken die ze wilde hebben) :

[...]

vrouwen :z
Ken het..gewoon zeggen dat je daarmee haar glimlach nogbeter op de foto kunt zetten. Werkt hier in ieder geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennywise0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-10 17:53
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 15:56:
[...]

Ik heb er ervaring mee. Ben er erg tevreden mee. Is natuurlijk niet zo scherp als m'n 200mm of 85mm maar erg goed bruikbaar.
Gebruik hem ook op een eos 30 en de 10x15 afdrukken daarvan zijn ook niet verkeerd qua scherpte in de hoeken ect.
Grootste voordeel t.o.v. de sigma 20mm is de bouw (precies hetzelfde als de 85mm), de kleinere filtermaat en de snelheid. Door de USM is die heerlijk stil en de FTM geeft je meer bewegingsvrijheid.

Nadeel t.o.v. de sigma is de hogere prijs (maar volgens mij zat hij nu in het actieboekje van canon), de f/2.8 t.o.v. de f/1.8 (hoewel in aan f/2.8 genoeg heb, zeker op een analoge body) en dat canon de zonnekap (duur kreng) niet standaard meeleverd.

Voorbeeldfoto's staan op m'n site (robert.bijl.fotopic.net) bij de new york foto's.
Het grootste voordeel van deze lens vind ik dat hij een 32mm lens wordt op een 1,6x body wat een heerlijke vervanger is voor de oudewetse 35mm lens.
Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel.
Bedankt voor de info. Mooie foto's op je site.
De zonnekap is inderdaad belachelijk duur. Het voordeel van deze lens vind ik ook de filtermaat, bijna al mijn lenzen hebben 72mm. En als ie dezelfde bouw heeft als de 85mm ben ik zeer tevreden, het is geen "L" maar voelt stevig aan.
Ik heb naar de Sigma gekeken maar heb geen zin om 5 lenzen uit te proberen om een goeie lens te hebben.
Nu nog vlug bestellen voordat de Cashback actie verloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 00:46
WVL_KsZeN schreef op woensdag 07 december 2005 @ 15:40:
Misschien leuk (ik heb geen idee of het wat is) voor Nikon eigenaars :

Sigma 28-300 voor Nikon in de aanbieding voor 49 euri.. http://www.fotovideoboom....mweek492005_OPRUIMING.pdf
Wat zou ik nou graag willen dat ik een nikon had zeg, 49 euro, das natuurlijk echt niks.

Voor Canon staan er alleen deze tussen:
-Sigma 24-135 (Nik, can) van 399 naar 250
-Tamron 38-80 (nik, can) van 119 naar 55
-Cosina 19-35 (can, nik) van 299 naar 215

Die laatste is nog steeds duur, de 2de kan ik niet echt iets over vinden, en die eerste tja, goede aanbieding natuurlijk, maar ben er niet echt naar op zoek, en is het eigenlijk wel een goede lens.

Ze hebben ook flitsers: Een Suntax 928AF voor 20,- maar dat is niet geschikt voor een digitale slr naar ik aanneem ??

(is natuurlijk niet helemaal de bedoeling in dit forum)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inquestos schreef op woensdag 07 december 2005 @ 18:19:
[...]

Wat zou ik nou graag willen dat ik een nikon had zeg, 49 euro, das natuurlijk echt niks.

Voor Canon staan er alleen deze tussen:
-Sigma 24-135 (Nik, can) van 399 naar 250
-Tamron 38-80 (nik, can) van 119 naar 55
-Cosina 19-35 (can, nik) van 299 naar 215

Die laatste is nog steeds duur, de 2de kan ik niet echt iets over vinden, en die eerste tja, goede aanbieding natuurlijk, maar ben er niet echt naar op zoek, en is het eigenlijk wel een goede lens.

Ze hebben ook flitsers: Een Suntax 928AF voor 20,- maar dat is niet geschikt voor een digitale slr naar ik aanneem ??

(is natuurlijk niet helemaal de bedoeling in dit forum)
Sigma 17-35 EX voor nikon/canon voor 240 euro :o (ter vergelijking 449 euro bij konijnenberg): zou dat kloppen? :? maarja ik ben toch al voorzien :Y)
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Blij met je nieuwe objectief? Vertel het niet alleen in dit topic maar vul ook de Tweakers.net productsurvey in
Objectieveninfo: hier en hier
Focal length comparison tool van Tamron: hier
Vergelijkbare tool van Canon: hier