Ik zou niet weten waarom dit niet kan. Je moet dan een ATA kopen (leuk
foto overzicht).
Dat is een klein doosje met daarop vier aansluitingen:
1. naar je (analoge) telefoon (FXS aansluiting);
2. naar je telefoonlijn (dus naar de LB telefoonaansluiting) (FXO aansluiting);
3. naar de Ethernet aansluiting van het ADSL modem toe;
4. naar je LAN toe;
5. ok, een vijfde, de voeding.
Zo'n ATA zit tussen je PC (of je thuisnetwerk) en de Ethernetaansluiting van het ADSL modem. De ATA's werken o.a. met het SIP protocol. Zodra je gaat telefoneren wordt de uploadsnelheid van je LAN een beetje geknepen. De hoeveelheid is afhankelijk van de gebruikte codec (voice compressie) en dat is weer afhankelijk van de geluidskwaliteit die je accepteerd / wat jouw SIP provider accepteerd. Niet iedere ATA heeft twee Ethernetaansluitingen. In dat geval gaat jouw netwerkverkeer niet door de ATA en kan hij ook niet "knijpen". Je moet dan de ATA op je netwerk (of Livebox) aansluiten alsof het een pc is. Maar dan speelt het probleem: hoe zorg ik er voor dat in mijn netwerk/Livebox het VOIP verkeer met voorrang wordt behandeld? (ga ik nu even niet op in).
In principe kunnen twee van die kastje gratis naar elkaar bellen door het IP adres op je telefoon in te typen. Maar in de praktijk wil je toch naar iedereen kunnen bellen en heb je een SIP provider nodig (die o.a. een koppeling maakt naar het normale telefoonnet). Je blijft (normaalgesproken) gebeld worden via je oude nummer over je bestaande telefoonlijn (maar is over te zetten naar je SIP provider).
Ik moet je wel waarschuwen: er zijn nog heel wat haken en ogen. Ik gebruik (nog) geen ATA. Ik heb de afgelopen tijd er wel heel veel over gelezen. Ik krijg de stellige indruk dat VOIP / ATA kastjes net uit het embryonale stadium komen. De ergste problemen zijn opgelost. Het lijkt de Livebox wel. Een aantal vragen die je jezelf zou kunnen stellen:
- Is de geluidskwaliteit vergelijkbaar met onze oude telefoon?
- Kan ik werkelijk alle nummers bellen?
- Zou het voor kunnen komen (en hoe vaak) dat ik wil bellen maar dat de SIP provider overbelast is?
- Kan en wil ik een fax aansluiten op de ATA?
- Kan ik bellen/gebeld worden als de SIP provider / spanning op ATA uitvalt?
- Blijft mijn nummerherkenning werken (er schijnen meerdere technieken te bestaan)?
- Wil ik ooit met twee of meer SIP providers werken (op basis van een telefoonnummer (reeks) kiest de ATA "SIP provider 2" omdat deze goedkoper naar 06 nummers belt, en ondersteund mijn ATA dat?
- Wil ik meerdere telefoons parallel schakelen of ze individueel aansluiten op de ATA (meerdere FXS aansluitingen nodig)?
- Wil ik dat ik naar mijn ATA kan bellen (analoog) en dat hij mij doorzet naar een VOIP gesprek (naar het buitenland)?
- Voegt mijn ATA locale netnummer toe als ik het niet invoer?
- Hoeveel snelkeuzenummers kent mijn ATA?
- En zo kan je nog 50 vragen verzinnen.
Overigens zijn ook, om het eens uit te proberen, ook Softphone (VOIP-SIP op je pc) te downloaden.
Ik vermoed dat er nog een ander fundamenteel probleem is: de VOIP pakketjes die je via je ISP naar je SIP provider stuurt moeten met een speciale voorrang behandeld worden. Anders krijg je te maken met wissellende vertragingstijden tijdens je gesprek. Technisch is dat haalbaar (VOIP pakketjes zijn herkenbaar), maar goedkope ISP hebben dit (nog) niet in hun netwerk geïmplementeerd / bieden het jou niet aan met zo'n goedkoop abonnement. En bedenk: via welke ISP's gaat mijn VOIP gesprek voordat ik bij mijn SIP provider ben (geven die mijn VoIP pakketjes allemaal voorrang?) en hoeveel vertraging ontstaat er dan en is dat voor telefonie nog acceptabel (als je met DECT werkt geeft dat ook al een extra vertraging t.o.v. traditionele telelefoon)? Een oplossing is VOIP te nemen bij je eigen ISP. Die kan dan zijn netwerk zo inrichten dat op zijn netwerk zijn eigen VOIP pakketjes met voorrang verwerkt worden. Dit is mogelijk omdat die pakketjes niet gerouteerd hoeven te worden naar een andere ISP (men heeft een eigen koppeling naar het traditionele telefoonnet) waardoor men alles in eigen hand heeft. Aanbieders als Versaltel, Tiscali en Wanadoo *zouden* een goed werkend VOIP systeem kunnen aanbieden.
De cirkel is weer rond. Wanadoo biedt zo'n service aan. Alleen zijn ze (en dat geldt voor alle andere providers net zo weet ik van ervaringen van mijn kennisen bij Casema, Ticali en Veratel) net uit het embryonale stadium. Het werkt. Ik ben nog niet tevreden. Ik vindt de geluidskwaliteit slecht en de vertragingen zijn erg wisselend en vaak veel te groot waardoor een gesprek moeilijk verloopt. Maar het komt wel goed (zou je mogen verwachten). Maar geef ik ze genoeg tijd? Ik ben bang dat als ik overschakel van Wanadoo telefonie naar een andere VoIP oplossing dat het niet echt veel beter wordt. Heeft iemand ervaringen (zal wel niet gezien de naam van dit draadje: [Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringen)?
Bekende ATA fabrikanten:
grandstream
sipura
Maar denk ook aan de traditionele ADSL/Router fabrikanten zoals Linksys, Draytek etc.
Een aantal Nederlandse SIP providers:
talkin2ya / budget phone
xeloq
Adaline
gratissip
voip planet
Aardige link
voxilla (vooral het forum)