Even een paar observaties en uitleg aan de hand van mijn eigen waarden en wat ik voorbij zie komen. Correct me if I'm wrong:
Edit: iets anders: de Speedtest.nl test is (momenteel/nog?) niet betrouwbaar voor de hogere snelheden.
Ook ftp.xs4all.nl lijkt op zo'n 10 mbit/s gecapped te zijn: downloaden met meerdere threads helpt hier. Betrouwbaarder lijkt ftp.tweakdsl.nl/test/100mb.bin.
- Het lijkt erop dat de Afname Dichtbij bij ADSL2+ erger is geworden (hogere afname), terwijl de Afname Ver weg juist is afgenomen. Mogelijk is dit een eigenschap van ADSL2+? Wie weet wat Dichtbij en Ver weg in deze context betekent?
Je zou hieruit kunnen afleiden dat als je afname dichtbij al slecht was dat je situatie in dat geval dus kan verslechteren bij ADSL2+ t.o.v. gewone ADSL... - De SNR-marge (Signal to Noise Ratio) is afhankelijk van je snelheid: hoe hoger je snelheid wordt ingetraind, hoe lager de marge die je over houdt (hoe hoger de marge hoe beter uiteraard).
- Het lijkt erop dat de Livebox de marge minimaal 6 dB probeert te houden, waarschijnlijk is dit ook zinvol, want als je marge lager is zal je steeds meer CRC-fouten krijgen. (Een CRC-error betekent dat er een 1 als een 0 wordt gezien of andersom door ruis op je lijn, als dit voorkomt moet een heel pakket opnieuw worden opgehaald, als dit te vaak gebeurt gaat je effectieve snelheid dus erg omlaag).
- Voor de geinteresseerden: ES-teller staat voor Errored Seconds teller: deze houdt bij hoeveel seconden de laatste 15 minuten en de laatste dag je ADSL-signaal een bepaald aantal fouten in die seconde bevatte (verkeerd overgekomen bitjes).
Edit: iets anders: de Speedtest.nl test is (momenteel/nog?) niet betrouwbaar voor de hogere snelheden.
Ook ftp.xs4all.nl lijkt op zo'n 10 mbit/s gecapped te zijn: downloaden met meerdere threads helpt hier. Betrouwbaarder lijkt ftp.tweakdsl.nl/test/100mb.bin.
[ Voor 9% gewijzigd door Soze op 19-11-2005 00:11 ]