Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 11 | ||||
![]() | ||||
Geschiedenis | ||||
Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 1 Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 2 Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 3 Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 4 Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 5 Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 6 Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 7 Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 8 Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 9 Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 10 | ||||
Inleiding | ||||
Nvidia heeft voor het mainstream segment van de grafische- kaarten markt de betaalbare 6600 serie op de markt gezet. Uiteindelijk zal de hele FX serie van de markt af zijn en wat dan over is, zijn de GeForce 6200, de 6600 en de high-end 6800 series. Ze zijn op dit moment te koop in 2 smaken: AGP en PCI-e 16x. De core van de 6600 is NV-43 (gebaseerd op de NV-40) en beschikt over 8 pixel pipelines en 3 vertex shader units. Er zijn twee versies te verkrijgen, namelijk de normale en de GT versie. code:
code:
| ||||
De AGP versies van deze kaart | ||||
Ongeveer een maand na de introductie van de 6600(GT) kwam er uiteindelijk een AGP versie uit van de 6600GT, die we allemaal met groot enthousiasme ontvingen, doordat de meeste mensen toch nogsteeds gebruik maken van een AGP-moederbord. Deze kaart maakt gebruik van een bridge van PCI-E naar AGP. Helaas paste dit niet op de kaart zonder de koeler anders te plaatsen. (Vandaar de vreemde lay-out van de kaart). De reference kaart van Nvidia is geclockt op 900Mhz ipv de 1Ghz. De snelheid van de core is wel precies hetzelfde. Toch hebben de meeste fabrikanten van de kaart de kaart op dezelde snelheid geklokt als die van het PCI-E broertje. De 6600GT AGP is momenteel helaas minder goed beschikbaar dan de PCI-E kaart, vooral omdat de kaart erg gewild is. De 6600 is helaas nog niet verkrijgbaar. wel weten we dat MSI deze kaart wel heeft uitgebracht in een AGP versie. Ook heeft Chaintech hier een versie van. Natuurlijk hebben fabrikanten verschillende AGP versies op de markt gebracht. Meeste populair zijn de merken Leadtek, Club3D, Asus en XFX. Vooral door de iets betere beschikbaarheid van deze kaarten. Gelukkig doet de AGP versie niet onder voor de PCI-E kaart qua performance: ![]() Hier nog enkele reviews van de AGP versies: • 6600GT AGP review met overclock resultaten van Firingsquad • Review van de XFX 6600GT AGP van AMDreview • Review van 6600GT AGP van Neoseeker • Review van Firingsquad met 5 verschillende 6600GT's: Asus, XFX, MSI, Leadtek en BFG • Review van de 6600GT AGP door Bit-Tech • Review 6600GT AGP door Beyond3d | ||||
PCI Express 256MB GeForce 6600GT | ||||
Volgens The Inquirer heeft nVidia zonder veel bombarie een nieuwe GeForce 6600 GT met 256MB geheugen en een PCI Express-interface geïntroduceerd. Dit is op zich opmerkelijk, daar de GeForce 6600 GT met 256MB geheugen voor de AGP-interface wel bestond. Waarom nVidia meer dan een jaar na de introductie van de GeForce 6600 GT pas met een 256MB PCI Express-model komt, is onbekend. Toch denkt The Inquirer dit te weten. Volgens de site zou een SLI-opstelling van twee GeForce 6600 GT-kaarten met 256MB in Doom 3 betere prestaties leveren dan een GeForce 6800 Ultra, voor een 30% lagere prijs. Echter sinds de introductie van de GeForce 7800-serie heeft nVidia geen reden meer om een 256MB-versie van de 6600 GT tegen te houden. ![]() | ||||
Verschillende merken | ||||
Er zijn natuurlijk zoals altijd verschillende fabrikanten die de kaart uitbrengen. Asus ![]() Zoals we van asus gewend zijn sinds de 6800 serie, trekken ze toch weer een beetje hun eigen plan. Zo hebben ze bovenop de GT nog een GT top. Die kaart is uitgerust met 1,6ns RAM (beter overclockbaar), een core-clocksnelheid van 550 mhz en een geheugensnelheid van 1,1ghz. Asus claimt dat deze zo'n 10% winst behaald t.o.v. de normale GT. ![]() Let op: Dit is (in ieder geval voorlopig) wel een pci-e kaart! Leadtek ![]() Club 3D ![]() XFX ![]() MSI ![]() Sparkle ![]() Inno3d ![]() Palit ![]() Prolink ![]() Chaintech ![]() Gigabyte ![]() Albatron ![]() Point of View | ||||
Polls | ||||
Poll: Van welk merk is jou 6600 (GT)? • Leadtek • Club 3D • Asus • XFX • Aopen Ook een poll maken? Klik hier Poll: Hoeveel MHZ doet jouw 6600(GT) core? • 500-520 • 521-540 • 541-560 • 561-580 • 581-600 • >600 Ook een poll maken? Klik hier Poll: Hoeveel MHZ doet jouw 6600(GT) memory? • 1000-1050 • 1051-1100 • 1101-1150 • 1151-1200 • 1201-1250 • >1250 Ook een poll maken? Klik hier Poll: Hoeveel 3d marks kun jij uit je 6600 (GT) persen? (2k1) • <18000 • 18001-20000 • 20001-22000 • 22001-24000 • 24001-26000 • >26000 Ook een poll maken? Klik hier Poll: Hoeveel 3d marks kun jij uit je 6600 (GT) persen? (2k3) • <8000 • 8000-8500 • 8501-9000 • 9001-9500 • 9501-9800 • 9801-10000 • >10000 Ook een poll maken? Klik hier Poll: Hoeveel 3d marks kun jij uit je 6600 (GT) persen? (2k5) • <2500 • 2501-3000 • 3001-3500 • 3501-3800 • 3801-4000 • >4000 Ook een poll maken? Klik hier | ||||
SLI | ||||
Wanneer je beschikt over een pci-e kaart en een moederbord met 2 van die 16x sloten dan is het mogelijk de de pci-e versie in SLI (samenwerken van twee kaarten) te draaien. Dit geeft zoals je kan verwachten een behoorlijke perfomance boost. ![]() Onderstaande polls zijn toegevoegd voor de mensen met een SLI opstelling van deze videokaart! Wees sportief en ga niet zomaar wat voten als jij een non-sli opstelling heb! Poll: Hoeveel 3d marks kun jij uit je 6600 (GT) SLI persen? (2k1) • <24000 • 24001-25000 • 25001-26000 • 26001-27000 • >27000 Ook een poll maken? Klik hier Poll: Hoeveel 3d marks kun jij uit je 6600 (GT) SLI persen? (2k3) • <12000 • 12001-13000 • 13001-14000 • 14001-15000 • 15001-16000 • >16000 Ook een poll maken? Klik hier Poll: Hoeveel 3d marks kun jij uit je 6600 (GT) SLI persen? (2k5) • <5000 • 5001-5500 • 5501-6000 • 6001-6500 • 6501-7000 • >7000 Ook een poll maken? Klik hier Hieronder een quote van Bart van Klaveren met betrekking tot het toepassen van SLI: Linkje naar Meuktracker | ||||
PureVideo | ||||
![]() Wat is PureVideo?
Later dit jaar zal er ook support zijn voor H.264/MPEG-4 AVC Dit document geeft een aardig overzicht : PureVideo Technology Overview (pdf) Wat heb ik nodig? * Een GeForce 6 of 7 GPU * Windows Media Player 10 build 3923 of later (met DRM update & DXVA hotfix) * Nvidia's ForceWare driver * Nvidia's PureVideo Decoder * Microsoft Windows XP mét Service Pack 2 (voor VMR9 support) Hoe kom ik aan PureVideo? Je kan op de site van Nvidia een 30-dagen trial downloaden, die het met deze key 60 dagen werkt Na deze proefperiode kan je de PureVideo Decoder hier kopen. Hoe configureer ik PureVideo? Naast de NVIDIA PureVideo Decoder User's Guide is er ook een Reviewers Guide met tips (enigszins gedateerd). Voor beste kwaliteit en prestaties is het noodzakelijk Video Mixing Renderer (VMR) te activeren in Windows Media Player : Als "use high quality mode" is aangevinkt onder "File Playback", dan is het mogelijk dat MPEG-4 ASP videobestanden (XviD, DivX5 etc.) in zwart/wit met een groenige waas worden afgespeeld. Selecteer dan "Use overlays" onder "File Playback". Als FFDShow op je systeem staat of stond, dan werkt PureVideo waarschijnlijk niet. Wees terughoudend met het installeren van codecpacks. Controleer met Windows XP Video Decoder Checkup Utility of PureVideo als MPEG-2 preferred codec actief is. Meer informatie : Scott Vouri Interview #1 Scott Vouri Interview #2 ATI's Avivo vs. NVIDIA's PureVideo: De-Interlacing Quality Compared ATI VideoShaders - NVIDIA PureVideo NVIDIA PureVideo Presentation Principled Technologies PureVideo test report (pdf) NVIDIA GeForce 7800 GTX Preview (eerste 6 slides) en natuurlijk www.nvidia.com/page/purevideo.html | ||||
Reviews/ benchmarks | ||||
Reviews • Veel Verschillende merken tegenover elkaar • Gigabyte GV-NX66T128D-3 Review • Gigabyte GV-NX66T128D 6600GT Review -zelfde kaart als hierboven dus. • nVidia 6600GT Preview • x700Pro vs. 6600GT • Algemene nVidia 6600GT Review • 6600GT & 6800GT Review • Inno3D 6600GT Review • nVidia's SLi - 6600GT Performance Review • Albatron 6600GT Review • AnandTech - 6600GT Review • Galaxy 6600 Review • NVIDIA's GeForce 6 SLI: Demolishing Performance Barriers Artikel • Half-Life 2 Performance Preview: The Graphics Hardware Squeezer Benchmarks ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||
6600 GT of 6800 LE?? | ||||
Hier zijn de afgelopen tijd al zeer veel vragen over geweest. Beide kaarten hebben zo hun voordelen: De LE heeft als voordeel dat je met het programma'tje RivaTuner de extra pipelines en vertex shaders kan unlocken, met als gevolg dat je er misschien wel een 6800 GT/ Ultra core aan overhoud! Echter er bestaat een kans dat de pipelines niet naar behoren werken en dus artifacts geven. Gelukkig is de kans redelijk groot dat je eigenlijk altijd wel iets kan unlocken. nVidia heeft natuurlijk ook van heel dit gebeuren gehoord en heeft om die reden nu iets gevonden dat het waarschijnlijk niet meer mogelijk is te unlocken. Er zijn mensen mee bezig om uit te vinden hoe dat zit, maar er is voorlopig nog geen antwoord.* Mensen die geen zin hebben in getweak en gewoon @ stock 8000 3d marks willen halen moeten voor de 6600 GT gaan. De 6600 GT haalt namelijk zo'n 1500 punten meer t.o.v. de 6800 LE (in originele staat) in 3d mark 2003. *Update: Met de nieuwste versie van rivatuner (15.3), is het al weer mogelijk om de pipelines te unlocken, maar garantie op een goede werking is er natuurlijk niet. Het blijft een gok... | ||||
Geluidsproductie en Warmte | ||||
Geluidsproductie Vind je noise level belangrijk? Tsja, wie wil er nu een stofzuiger in z'n kast? Niemand toch? Goed, om dat beslissen welk merk je wil is hier heel duidelijk grafieken die laten zien welke kaart het stilst is. ![]() Warmte De nieuwe generatie videokaarten heeft al aardig wat watt's nodig om zijn taak te kunnen uitvoeren. Het merendeel van deze energie gaat verloren aan hardware-vijand nummer 1: Warmte! Hieronder een tweetal screenshots van de verschillende 6600 aanbieders met de daarbij horende temperaturen in graden celsius van zowel Idle als Load. ![]() ![]() | ||||
Koeling van deze kaart | ||||
Aaangezien de standaard koeling op de GeForce 6600 (GT) redelijk wat geluid produceerd zijn er al wat alternatieven op de markt gesignaleerd. Naast het zelf modden/toepassen van je (water)-koeling kun je kiezen uit de volgende koelers: De Zalman VF-700cu: ![]() Met full koper design Voor meer info over dit product, surf even langs de website van Zalman. Voor de meest actuele prijzen van deze koeler surf je even naar de Pricewatch. Voor vragen en/of opmerkingen over deze koeler: Discussietopic in DOC. De Zalman VF-700alcu: ![]() Deze koeler is qua specs precies hetzelfde als de cu versie, met de uitzondering dat deze koeler bestaat uit Koper en Aluminium, waardoor deze koeler ietsje minder koelt dat de volledige kopere versie van deze koeler. Voor meer info over dit product, surf even langs de website van Zalman. Voor de meest actuele prijzen van deze koeler surf je even naar de Pricewatch. Voor vragen en/of opmerkingen over deze koeler: Discussietopic in DOC. De Arctic Silencer rev. 6 ![]() Deze referentie van de Arctic Silencer serie zal geschikt zijn voor de 6600(GT) PCI-E! Verwacht wordt dat deze koeler medio februari het daglicht zal zien en te koop zal zijn bij de talloze webshops. Eigenaars van een AGP 6600(GT) zullen nog even geduld moeten hebben om hun kaart te kunnen voorzien van een Arctic Silencer. Wat? Hoe? en vooral Wanneer? je zult het als eerst lezen in dit topic! En passen deze koelers op mijn 6600(GT) AGP? De Zalman VF-700cu en VF-700alcu passen zonder problemen op de AGP versie van deze kaart! Ik heb zelf een Club3D AGP 6600GT met Zalman VF-700cu en het past perfect! Enig nadeel is dat de memsinkjes niet meer passen, en je deze dus weg moet laten of aan moet passen. Link naar de site van Zalman over dit onderwerp! | ||||
Pricewatch | ||||
Alle recente prijzen van de verschillende merken en versies kun je hier vinden. | ||||
Overclocking / Voltmod | ||||
Aangezien sommige kaarten meer volts krijgen op hun gpu en mem, kunnen ze logischerwijze hoger clocken Wil je nu uitzoeken hoeveel ja kaart krijgt moet je op het aangeduide punt meten: Je rode pen van je multimeter hou je ertegen, de zwarte hou je ergens tegen het metaal van je kast. Er zijn meerdere voltages meetbaar; Het opstart voltage (als je in je boot zit naar windows): Deze is afhankelijk van de kaart 1.2V~1.4V Je windows voltage:1.4V~1.55V Je game voltage:1.45V~1.55V Bij mijn orginele kaart was dit 1.2 bij het opstarten, 1.36 in windows en ingame 1.45. Bij de XFX heb ik ergens gevonden dat die waarden telkens 0.1V hoger liggen,dus heb ik mijn kaartje gemod zodat hij de voltages kreeg van een XFX, resultaat, hogere speeds Nu heb ik ingame 1.55V staan, maar ik heb ook al 1.6V gedaan (allemaal met waterkoeling) en kon mijn core 646Mhz aan ipv 636 @ 1.55. Wat je nu moet doen om meer volts te geven aan je kaart (0.1 a 0.15V extra kan echt geen kwaad De weerstand die je hieronder in het plaatje zit kan je modden door met een B2 potlood rond te kleuren en zo de weerstand te verlagen van ~550Ohm naar 500Ohm of 475Ohm. Per 25 Ohm dat je hem laat zaken (meet je met multimeter), stijgt het voltage 0.05V. Nu heb ik ondervonden dat ik met een potloodje niet lager dan 530Ohm raakte, wat toch al een kleine performance winst gaf. en heb ik er maar een potentionmeter erover gesoldeerd van 10K, zo kon ik alles afregelen op 475Ohm (de totale weerstand) Maar ben nu niet zo'n voorstander van die potentionmeter meer en heb gewoon een vaste weerstandswaarde paralel erop gesoldeerd (die in totaal nu 490 Ohm is voor mijn kaartje en ingame dus 1.55V levert). Als je een vaste waarde weerstand erover wilt zetten (wat ik veliger vind) haal je best een 5500 Ohm weerstand bij de elektronica boer. Dit maakt van je standaard weerstand op je kaartje een 500 Ohm ipv 550 Ohm, 0.1V meer dus Het plaatje waar de weerstand zit op mijn bordje(is bij meeste kaartjes dezelfde plaats) Ik hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd Altijd als je je kaart gemod hebt, eerst het aantal Ohm meten, dan in je pc rammen en het voltage meten Excuses voor de grote foto's, maar het moet toch duidelijk zijn waar het juist zit **Edit** De problemen waren er opeens en zijn ook zo goed als direct weggegaan, we zijn nu een maand verder, en mijn kaartje fragged nog steeds door Veel succes! | ||||
About PureVideo | ||||
Als je PureVideo en Windows Media Player niet goed configureert, dan werkt DXVA en PureVideo niet naar behoren. Klik hier voor de nodige uitleg. (pdf file) Verder staat ffdshow de werking van PureVideo in de weg. (dank aan FFWD) | ||||
Op- en/of aanmerkingen & Credits | ||||
Met grootste dank aan MisteRMeesteR om alle voorgaande topic's in elkaar te boxen!! Met grote dank aan radeonx800 voor het in mekaar draaien van Deel 1! Met grote dank aan Anandtech.com voor de meeste screenshots Met dank aan SneaZ voor het tikken van het AGP stukje! Met dank aan IceFreak voor de foto's van de PoV kaart/doos Met dank aan DeNB3rt voor de vorige delen |
Jaja, na enkele delen afgestaan te hebben ben ik weer terug als TS van dit mooie Topic over de 6600GT
[ Voor 18% gewijzigd door MisteRMeesteR op 06-12-2005 20:32 ]
www.google.nl