Grappig dit over hoe een versterker moet klinken. Ik moet zeggen dat ik de verschillen tussen versterkers die ik in winkels heb gehoord altijd zooooo enorm subtiel gevonden heb. Ik heb een paar keer een verschil gehoord, dat was toen ik van een akai midi-setje met bose 301 speakers overging naar een denon receiver (met later B&W dm602's) en toen ik daarna van de denon reveiver overgestapt was op een AMC 3030 buizenversterker (en daarna op mijn huidige sonyES prologic versterker).
Voor de rest is het me altijd een beetje niet opgevallen, ik heb ze allemaal een jaar lang full time mogen beluisteren bij Raf in H'sum en het enige wat me opviel was dat verkopers die met elkaar praten het allemaal met elkaar eens zijn dat yamaha en sonyES heel fel en 'pittig' zijn, dat NAD, marantz en rotel heel neutraal zouden zijn en dat denon heel wollig zou moeten klinken.
Maar als er dan een klant/'kenner' de winkel in kwam, was de NAD ineens erg warm, de sony heel correct en de rotel heel 'gecontroleerd' en een andere klant/'kenner' zei weer heel wat anders, maar wist wel inmense verschillen te horen.
Als ik met een nieuwe luisteraar ging luisteren, gingen we eerst speakers uitzoeken. Dan kwam bijna altijd de B&W DM602, de chario syntar100, de chario syntar200T of de mission 750le als beste uit de test, als een andere verkoper dit ging doen, dan werd het vaak een JM-lab luidspreker

. Als ik vervolgens met een 'schone' klant die veel verschil hoorde blind versterkers ging vergelijken, hoorde ze wel verschil, maar wisten
nooit ook maar een versterker er uit te pikken (uit twee, degene die mooier of strakker was wisselde in een sessie rustig 6 keer

) en als ik ging vertellen dat de yamaha veel aggresiever klonk, dan hoorde mijn klant dat ook

.
Grappig dat ik deze ervaring nu hier ook weer zie

. ALs mensen met elkaar praten dan komen ze tot overeenstemming en als ze onafhankelijk gaan luisteren, horen ze allemaal wat anders.
[
Voor 3% gewijzigd door
JvS op 12-11-2005 12:05
]