[Tiscali] ADSL + Telefonie Deel 3

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:
  • 6.861 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bjck schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 14:57:
[...]

Als je netwerk kaarten aan je ZyXEL hangen gaat het toch niet sneller dan 100Mbit. Of heb je er een losse Gbit switch tussen? Dan kan het helpen om je poorten vast te zetten op die snelheid ipv auto.

Houdt dan wel rekening dat als je ze vast zet en de kabel in een niet 1000Mbps geschikte poort stopt ze niet werken ;)
Hmmm, gelukkig gaan we al wat langer mee..... Uiteraard hangt er een gigabit-switch aan de zyxel, en daaraan hangt de rest van het bedrade netwerk. Ga het proberen om ze vast te zetten op 1Gb, dank voor de tip! Maar is het een bekend probleem, en nog mooier: wordt het opgelost in de volgende firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 15:12:
[...]

Hmmm, gelukkig gaan we al wat langer mee..... Uiteraard hangt er een gigabit-switch aan de zyxel, en daaraan hangt de rest van het bedrade netwerk. Ga het proberen om ze vast te zetten op 1Gb, dank voor de tip! Maar is het een bekend probleem, en nog mooier: wordt het opgelost in de volgende firmware?
Dit is een probleem op jouw lan, niet waar Tiscali of ZyXEL iets aan kan doen. Als het niet tussen je PC's en je PC's zit (na vast zetten nog zo) dan zit het vermoedelijk tussen je ZyXEL en je switch. Als je dan de Switch niet kan vastzetten op 100M-full richting de ZyXEL heb je misschien een vervelende kwestie van incompatibiliteit tussen die beide apparaten.

Alles op auto is leuk, maar soms niet handig. Als je dan niet de mogelijkheid hebt om minstens 1 van de 2 kanten vast te zetten kan het in zeldzame gevallen niet echt lekker gaan....

Als het probleem blijft is het interessant om te testen of een PC direct aan de ZyXEL ook dit probleem geeft of niet (wel van 1000M af halen dan natuurlijk).

[ Voor 8% gewijzigd door bjck op 04-02-2006 15:21 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

bjck schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 14:34:
[...]
Dat zou opgelost moeten zijn wat ik begrijp in die MS.6 of MU.5 (ISDN) versie. Knippert je lampje wel op dat moment maar rinkelt je toestel niet als je gebeld wordt?
Dat zal ik eens in de gaten houden. Probleem is natuurlijk dat je niet weet wanneer het voorkomt, omdat ... de telefoon niet overgaat :+

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bjck schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 15:21:
[...]

Dit is een probleem op jouw lan, niet waar Tiscali of ZyXEL iets aan kan doen.
Het is een probleem op mijn LAN inderdaad, maar als er meer mensen zijn met een gigabitswitch en dergelijke problemen, zou het natuurlijk best een probleem in de Zyxel kunnen zijn (dhcp-server oid)..... Maar goed, ik zal es wat van je testen uitvoeren. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 17:25:
[...]

Het is een probleem op mijn LAN inderdaad, maar als er meer mensen zijn met een gigabitswitch en dergelijke problemen, zou het natuurlijk best een probleem in de Zyxel kunnen zijn (dhcp-server oid)..... Maar goed, ik zal es wat van je testen uitvoeren. To be continued...
Blijkbaar komt je pakketje niet bij de ZyXEL aan om je IP lease te verlengen. DHCP deelt een IP uit met een leasetijd als er door een station om gevraagd wordt. Na 50% van de leasetijd moet dat station de lease opnieuw aanvragen en dus met dezelfde periode verlengen weer. Zo kan je nooit zonder lease komen te zitten immers ;)

Als je lease dus verloopt op een station (=PC in dit geval) komt er blijkbaar een pakket niet bij de ZyXEL aan of niet terug bij de PC vanaf de ZyXEL. Mogelijk door de tussen gelegen switch bijvoorbeeld of een firewall op de PC die inkomende pakket blokkert.

Testen zonder je switch en/of zelfs met een andere (gewoon 100mbit kaartje) netwerk kaart in dezelfde pc zou wat kunnen vertellen over de switch en je netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik heb gister mijn modem geupdate naar de nieuwste versie en mijn bereik van mijn wifi is een stuk beter geworden. Maar nu doet mijn telefoon het ineens niet meer :S

Als ik mijn nummer bel, dan krijg ik gelijk de voicemail.

Ben ik wat vergeten? Op het eerste gezicht lijken alle settings hetzelfde zoals ze eerder waren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

eh, heb je SIP wel ingesteld dan? En issie ingelogd?

* JvS zit vanaf dit weekend ook op een tiscali T4 + telefonie verbinding overigens :). werkt tot nu toe erg goed.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lester
  • Niet online
SIP settings lijken ok: poort 5060 en sip.tiscali.nl

alleen is SIP Service Domain wel leeg. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
lester schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:24:
SIP settings lijken ok: poort 5060 en sip.tiscali.nl

alleen is SIP Service Domain wel leeg. Klopt dit?
Hmm, je moet je modem ff resetten (knopje in gaatje achterop 5 secs ingedrukt houden) en dan ff je telefoniegegevens opnieuw invullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-08 07:07

Nss

The Dude Abides

Het lijkt er op dat er niet gereset is na fw update, dan staan instellingen als SIP service domain niet goed. MS6b4 doet dit automatisch, dus lijkt erop dat je andere erop gezet hebt. Dus even resetten (reset knopje achterop 15sec indrukken) of naar MS6b4 updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
lester schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:12:
ik heb gister mijn modem geupdate naar de nieuwste versie en mijn bereik van mijn wifi is een stuk beter geworden. Maar nu doet mijn telefoon het ineens niet meer :S

Als ik mijn nummer bel, dan krijg ik gelijk de voicemail.

Ben ik wat vergeten? Op het eerste gezicht lijken alle settings hetzelfde zoals ze eerder waren..
Je telefonie wel opnieuw ingesteld? Die instellingen ben je wel kwijt natuurlijk na een firmware update. Even nummer+nummer+wachtwoord opnieuw invullen.

Als het/een lampje brandt bij phone (1 en/of 2) en je hebt wel bij het instellen minimaal 1 phone poort gekozen en je hoorn ligt netjes op de haak zou het moeten werken ;)
Vinnienerd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:30:
[...]

Hmm, je moet je modem ff resetten (knopje in gaatje achterop 5 secs ingedrukt houden) en dan ff je telefoniegegevens opnieuw invullen :)
Dat is wel bijna 15 seconde. Gewoon als hij opgestart is indrukken totdat je hem ziet herstarten, dan reset je hem netjes.

[ Voor 21% gewijzigd door bjck op 05-02-2006 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lester
  • Niet online
Ik ben mijn papier kwijt volgens mij, ik kan hem iig niet zo snel vinden.

Maar als ik de voicewizard doe en die voltooi dan krijg ik de volgende melding:

"ERROR: FAIL TO UPDATE DUE TO... SIP Service Domain cannot be empty."

Maar die kan je niet eens invullen in de voicewizard :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Reset je modem even naar de factory-defaults. Als hij aan staat even resetknopje vasthouden tot hij vanzelf herstart. Dan weer inloggen en even de voicewizard proberen.

Alle instellingen zijn al goed, alleen nummer+nummer+wachtwoord invullen is voldoende. Tiscali is overgestapt in de firmware van sip.tiscali.nl naar sip.telefoniedienst.nl, maar werkt prima gewoon dus zal vast wel de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lester
  • Niet online
bjck schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:46:
Reset je modem even naar de factory-defaults. Als hij aan staat even resetknopje vasthouden tot hij vanzelf herstart. Dan weer inloggen en even de voicewizard proberen.

Alle instellingen zijn al goed, alleen nummer+nummer+wachtwoord invullen is voldoende. Tiscali is overgestapt in de firmware van sip.tiscali.nl naar sip.telefoniedienst.nl, maar werkt prima gewoon dus zal vast wel de bedoeling zijn.
Alles gedaan, maar het levert helaas niets op :S

Morgen maar ff met tiscali bellen.

Het lampje op het modem van de telefoon brandt ook niet, en de aansluiting van telefoon naar modem is goed. raar allemaal

[ Voor 10% gewijzigd door lester op 06-02-2006 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
lester schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:59:
[...]

Alles gedaan, maar het levert helaas niets op :S

Morgen maar ff met tiscali bellen.

Het lampje op het modem van de telefoon brandt ook niet, en de aansluiting van telefoon naar modem is goed. raar allemaal
Als je wel DSL hebt, maar dat lampje gaat niet branden nadat je je instellingen hebt gemaakt zijn ze niet juist blijkbaar. Misschien je wachtwoord eens aanpassen op de telefinie instellingen pagina en daarmee nog eens proberen?

Kabels hoef je niet naar te kijken. Als DSL brandt en internet ook (of knippert, maar niet rood is) en je dus online bent is het volgende om voor elkaar te krijgen is een brandend lampje bij phone. Dat geeft aan of je nummer is aangemeld bij Tiscali immers. Moet iets met instellingen of je wachtwoord te maken hebben.

Instellingen zijn juist altijd na een reset sowieso, dus je nummer of wachtwoord klopt niet.

Staat er nu wel oversal sip of tel.telefoniedienst.nl in je modem? En niets aangepast daarin?

[ Voor 17% gewijzigd door bjck op 06-02-2006 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lester
  • Niet online
bjck schreef op maandag 06 februari 2006 @ 00:25:
[...]

Als je wel DSL hebt, maar dat lampje gaat niet branden nadat je je instellingen hebt gemaakt zijn ze niet juist blijkbaar. Misschien je wachtwoord eens aanpassen op de telefinie instellingen pagina en daarmee nog eens proberen?

Kabels hoef je niet naar te kijken. Als DSL brandt en internet ook (of knippert, maar niet rood is) en je dus online bent is het volgende om voor elkaar te krijgen is een brandend lampje bij phone. Dat geeft aan of je nummer is aangemeld bij Tiscali immers. Moet iets met instellingen of je wachtwoord te maken hebben.

Instellingen zijn juist altijd na een reset sowieso, dus je nummer of wachtwoord klopt niet.

Staat er nu wel oversal sip of tel.telefoniedienst.nl in je modem? En niets aangepast daarin?
Ik ga morgen even op zoek naar mijn wachtwoord, want ik heb zo geen id waar dat papier is. Misschien dat dat het is

Overal staat sip.tiscali.nl, zal die andere nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domme vraag, hoe verstuur ik sms'jes via Tiscali.Ik begrijp je 25 gratis sms'jes per maand sturen maar hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-08 07:07

Nss

The Dude Abides

tiscali.nl>diensten>sms (via de webmail dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
lester schreef op maandag 06 februari 2006 @ 01:53:
[...]

Ik ga morgen even op zoek naar mijn wachtwoord, want ik heb zo geen id waar dat papier is. Misschien dat dat het is

Overal staat sip.tiscali.nl, zal die andere nog even proberen.
Wachtwoord hoef je niet op te zoeken dat kun je op de website (telefonie instellingen) zó aanpassen (nieuwe wachtwoord werkt direct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:02

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
ik wil eigenlijk af van die wisselgesprek toontjes. Ik ben niet van plan een lopend gesprek te onderbreken voor een ander gesprek (ik vind het een duidelijk geval van technology push).
In tegenstelling tot wat op de Tiscali website staat kan ik geen "Call Waiting" optie vinden in de firmware van de Zyxel.
Hoe krijg ik dit weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
In de eerder genoemde versie (linkjes staan stukje terug) is de functie schakelbaar en standaard uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-12-2016

RobbieDee

Buuf waar ben je

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 08:16:
Zijn die mensen die de Tiscali Totale Telefonie ( zonder KPN dus ) hebben, tevreden met hun telefoon aansluiting. Ik vraag dit omdat ik van plan ben om mijn huidige KPN abo ( laten)opzeggen door Tiscali en hun Telefonie total proberen. :)
Ja ik heb TT sinds 15 december. Ik heb zelfs de splitter er tussenuit. Ik ben tevreden.

Ik zeg bewust niet 'heel' tevreden want ik heb er 1 keer een half uur uit gelegen (telefonisch onbereikbaar) terwijl ik wel kon internetten. Dat is nog tot daar aantoe maar de klachtafhandeling was ook niet naar tevredenheid. Ik heb gemaild want ik ga niet voor 10 cpm aan de lijn hangen met iets dat het alweer doet. Ik kreeg de standaard "check alles mail en reset je modem". Modem reset had ik al gedaan en had niets geholpen. Vervolgens wilden ze wel iets onderzoeken maar dan moest ik met 3 nummers en tijdstippen op de proppen komen. Dan zouden ze dat wel gaan uitzoeken. Gelukkig hadden de bellers 3 verschillende nummers achter gelaten en voicemail berichten. Ik dus braaf de headers van die mailtjes doorgestuurd in 1 mail aan de Helpdesk en toen wilden ze alsnog niks voor me uitzoeken. :r

Heel suf want dan hadden ze de dienstverlening aan ons nog verder kunnen verbeteren. Ik heb ze medegedeeld dat ik het er bij een volgende storing niet bij zal laten zitten. Maar ach. Ik ben altijd nog mobiel bereikbaar en ik heb het nummer van Rob van Velzen...

[ Voor 30% gewijzigd door RobbieDee op 06-02-2006 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

1st_Ro schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:27:
The_Cheese, Ik heb dus nog geen vast nummer (ja, die van mijn ouders, maar die gaat dus niet mee ;) ), dus wat dat betreft maakt het mij weinig uit.

Ik heb alleen nog weinig ervaringen gelezen van mensen die alles van Tiscali hebben (3 hele delen is best veel leeswerk!), dus dat ga ik nog doen. ik hoop iig morgen de knoop te kunnen doorhakken.

Bedankt iig!
Ik heb als 1 van de weinigen hier geloof ik TT. En ben dus "volledig afhankelijk" van Tiscali. Zie mijn vorige post. Maar ik kwam van een duur IDSN abo en dan is het een heel aantrekkelijke stap.

Als jij nog geen KPN telefonie abo hebt kun je je het entree tarief besparen door geen voice van ze te nemen. En dat scheelt toch wel weer.

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieDee op 06-02-2006 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perryodk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-08 23:15
Tiscali heeft weer eens DNS problemen :(
Ik heb net de helpdesk gebeld en die meneer vertelde mij dat er vanuit het hele land meldingen kwamen :/
Ik word echt moe van Tiscali en hun DNS server :| ;(

[ Voor 11% gewijzigd door perryodk op 08-02-2006 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Niet alleen DNS .. ik merkte zojuist dat DNS het niet deed, en even later had ik helemaal geen internetverbinding meer. Het modem werkte pas weer na een power off, en nu heb ik dus weer internet (en DNS lijkt het ook weer te doen).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:22:
Niet alleen DNS .. ik merkte zojuist dat DNS het niet deed, en even later had ik helemaal geen internetverbinding meer. Het modem werkte pas weer na een power off, en nu heb ik dus weer internet (en DNS lijkt het ook weer te doen).
Zelfde hier: geen internet, na herstart modem alles weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Zal wel een landelijk iets zijn geweest. Natuurlijk staat er niets op de mededelingenpagina, alleen iets over regio Sliedrecht. Zo jammer is dat, zou veel telefoontjes en ergernis schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perryodk
Nou je het zegt, ik heb mijn Speedtouch ook moeten herstarten (via webinterface).
Maar daarna heeft het probleem zich nog 2 of 3x voor gedaan. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perryodk
Arfman schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:15:
Zal wel een landelijk iets zijn geweest. Natuurlijk staat er niets op de mededelingenpagina, alleen iets over regio Sliedrecht. Zo jammer is dat, zou veel telefoontjes en ergernis schelen.
Ik heb net voor bijna 5 euro (15min) naar Tiscali gebeld, dus het zou mij en veel andere mensen idd veel geld besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Bellen doe ik pas als ik alles zelf heb geprobeerd .. modem restarten, hard reset, etc. Tot nu toe is het nog maar 1 keer voorgekomen dat ik het modem moest resetten gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
perryodk schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:08:
Tiscali heeft weer eens DNS problemen :(
Ik heb net de helpdesk gebeld en die meneer vertelde mij dat er vanuit het hele land meldingen kwamen :/
Ik word echt moe van Tiscali en hun DNS server :| ;(
Dit lees ik vrij regelmatig, is het geen optie om 1 tiscali dns en 1 andere dns-server op te nemen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
teigetjuh schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 13:31:
[...]

Dit lees ik vrij regelmatig, is het geen optie om 1 tiscali dns en 1 andere dns-server op te nemen??
Je kan eigenlijk van niemand een DNS server gebruiken. Het zijn geen DNS servers (die hebben domeinen die door een bedrijf worden gehost) maar resolvers (caching nameservers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelheids schommelingen.

Steeds verbreekt mijn adsl verbinding en krijg ik weer een andere snelheid.
Het schommelt van 14 tot 6 mb.
Gebruik een speedtouch 546 met fw 5.4
Met mijn oude speedtoch home (alcatel) heb ik gewoon constant 8mb.
Zou de lijn zo slecht zijn ?
Of deugt het netwerk van tiscali gewoon niet.?
Zit zo'n 1800meter van de centrale af , of zou dit toch te ver weg zijn.
Zopas was ie weer 14.6 en nu weer 8.447
Als ik hem reboot geeft ie weer meer aan.

HELP!

Uptime: 0 days, 0:01:54
Modulation: G.992.5 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 955 / 8.447
Data Transferred (Sent/Received) [KB/MB]: 257,00 / 3,91
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,5 / 0,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 13,5 / 38,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 7,5 / 7,5
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / GSPN
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 820 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 177.686
CRC Errors (Up/Down): 1 / 1
HEC Errors (Up/Down): 0 / 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tiscali levert helemaal geen verbindingen hoger dan 8mbit, dus ik gok dat je in een verkeerd topic zit vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:48:
Tiscali levert helemaal geen verbindingen hoger dan 8mbit, dus ik gok dat je in een verkeerd topic zit vriend.
Oh en tweakdsl via tiscali dan ?
www.tweakdsl.nl

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is tweakdsl en geen tiscali :). Dit topic gaat over de internet provider tiscali, niet over het adsl netwerk van tiscali (dan zou 12move, studentennet, compuserve, HCCnet, speedlinq en weet ik wat nog meer hier ook besproken worden ;)).

Maareh:
HELP!
Hier kunnen wij ook niets mee, het is een veel vaker voorkomend probleem en er zijn gewoon een stel zaken die je uit moet sluiten (eigen bekabeling) en anders moet je de isp informeren van je probleem.

Het kan zijn dat jouw modem gaar is, het kan zijn dat je last hebt van een matige kwaliteit van koper in de grond of een lange telefoonlijn of dat andere adsl verbindingen overspraak veroorzaken (niet op te lossen), het kan zijn dat je egen bekabeling gaar is of dat het verkeerd aangesloten is. Het kan alles zijn. Sluit je modem gewoon direct op de hoofdaansluiting zonder een splitter en met max 1m kabel, kijk eventueel wat een ander adsl2+ modem doet (altijd alles uitsluiten, dan weet je iig zeker dat het daar wel/niet aan ligt) en bel anders tweakdsl en laat ze het verder onderzoeken.
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 13,5 / 38,0
Dit suggereert volgens mij dat het aan de afstand van de centrale ligt in elk geval, slechte lijn dus, maar dat kan ook aan de kwaliteit liggen denk ik en ook aan je eigen kabels.

Gewoon standaard dus.

En hierna weer braaf verder in je eigen hok he?
Het grote TweakDSL topic - Deel 19

[ Voor 82% gewijzigd door JvS op 10-02-2006 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 14:21:
Dat is tweakdsl en geen tiscali :). Dit topic gaat over de internet provider tiscali, niet over het adsl netwerk van tiscali (dan zou 12move, studentennet, compuserve, HCCnet, speedlinq en weet ik wat nog meer hier ook besproken worden ;)).

Maareh:

[...]
Hier kunnen wij ook niets mee, het is een veel vaker voorkomend probleem en er zijn gewoon een stel zaken die je uit moet sluiten (eigen bekabeling) en anders moet je de isp informeren van je probleem.

Het kan zijn dat jouw modem gaar is, het kan zijn dat je last hebt van een matige kwaliteit van koper in de grond of een lange telefoonlijn of dat andere adsl verbindingen overspraak veroorzaken (niet op te lossen), het kan zijn dat je egen bekabeling gaar is of dat het verkeerd aangesloten is. Het kan alles zijn. Sluit je modem gewoon direct op de hoofdaansluiting zonder een splitter en met max 1m kabel, kijk eventueel wat een ander adsl2+ modem doet (altijd alles uitsluiten, dan weet je iig zeker dat het daar wel/niet aan ligt) en bel anders tweakdsl en laat ze het verder onderzoeken.

[...]
Dit suggereert volgens mij dat het aan de afstand van de centrale ligt in elk geval, slechte lijn dus, maar dat kan ook aan de kwaliteit liggen denk ik en ook aan je eigen kabels.

Gewoon standaard dus.

En hierna weer braaf verder in je eigen hok he?
Het grote TweakDSL topic - Deel 19
sorry zal niet weer gebeuren

gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

mede-Tweakers, ik heb net een Tiscali T4 aangevraagd met de draadloze Zyxel modem en straks dus ook met VoIP.

Mijn vraag: Kan ik met een 2de client (de eerste client is de Zyxel router) contact maken met de sip.tiscali.nl server, zodat ik kan bellen via mijn laptop of gebeld worden en opnemen op mijn laptop?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

VisionMaster schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 14:37:
mede-Tweakers, ik heb net een Tiscali T4 aangevraagd met de draadloze Zyxel modem en straks dus ook met VoIP.

Mijn vraag: Kan ik met een 2de client (de eerste client is de Zyxel router) contact maken met de sip.tiscali.nl server, zodat ik kan bellen via mijn laptop of gebeld worden en opnemen op mijn laptop?
Welkom hier. Gebruik zelf ook T4 met telefonie naar volle tevredenheid. Dat "met een 2de client" heb ik nog niet gehoord maar het zou moeten kunnen lijkt me. Tenzij het modem/router geheimzinnige dingen doet die we niet zien en dus niet kennen.

[ Voor 15% gewijzigd door RobbieDee op 10-02-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Hoe ik hier bij kom:
Mijn collega heeft in Zweden een sip server voor een aantal mensen ingebruik, deze is 'doorgeschakeld' met de grote telefooncentrale van de campus.
Als hij op kantoor is en hij wordt gebeld dan gaat zijn office telefoon, zijn GSM en als hij is ingelogd ook zijn laptop rinkelen dat er een inkomend gesprek is.
Simpel gezegd, dat wil ik ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Dat kan, alleen werkt het alleen als je wel achter een Tiscali ADSL aansluiting zit op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

bjck schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 22:04:
Dat kan, alleen werkt het alleen als je wel achter een Tiscali ADSL aansluiting zit op internet.
Cool, dat is geen punt, ik graaf wel een tunnel voor mijn SIP verkeer met de SSH schep.naar huis en hoop dan effe dat de latency niet te veel parte zal spelen.
Vanaf mijn werk dus zeker geen punt (Mijn workstation beschikt over een 100Mbit/s symetrisch Internet link). Ik hoop dat het ook werkt van slechter weg :+

lol, ik heb de hele kit nog niet eens, laat staan geactiveert of ik zit al plannen te maken om optimaal gebruik te maken van VoIP.

Vervolg vraag:
Kan je met een dubbele inlog (mijn Zyxel en software phone) naar de SIP-server ook naar jezelf bellen?

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 11-02-2006 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07 22:34
bjck schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 22:04:
Dus je kunt niet vanaf een ander locatie inloggen met je SIP account? En direct bellen via internet met een softphone naar je SIP account is me ook nog niet gelukt. Wellicht dat ze dat ook geblokkeerd hebben.

Ok, ze adverteren gewoon met 'normale' telefonie en dat werkt prima, dus ik voel me niet financieel genaaid ofzo. Toch maken ze gebruik van een nieuwerwetse architectuur met veel meer handige functies. Maar vervolgens blokkeren ze dat weer allemaal. Waarom toch? Laat de nerds er toch mee spelen, dan wordt het meteen getest en kun je het later zelf als dienst (€€€) aanbieden voor de minder technisch onderlegden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Je hebt ook nog te maken met netnummers en netnummer gebieden natuurlijk. Inloggen vanuit Japan met een 020 nummer is wel wat apart natuurlijk (al kan het heel handig zijn).
VisionMaster schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 00:18:
[...]

Vervolg vraag:
Kan je met een dubbele inlog (mijn Zyxel en software phone) naar de SIP-server ook naar jezelf bellen?
Geen idee en niet geprobeerd eigenlijk. Maar laat het weten hier straks zou ik zeggen.

[ Voor 50% gewijzigd door bjck op 11-02-2006 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit nu al ongeveer zo'n 2 weken, dat ik mij modem moet resetten om weer te kunnen internetten. De helpdesk van Tiscali gebeld, en ze zeiden dat alles er goed uit zag, en adviseerde me een harde reset.
Maar als ik dit zo lees, dan ligt het dus wel aan Tiscali???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fong06
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 03:44
heeft er iemand hier "nu op dit moment" last van het disconnecten van t verbinding?
of is het alleen bij mij zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

bjck schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 09:53:
Je hebt ook nog te maken met netnummers en netnummer gebieden natuurlijk. Inloggen vanuit Japan met een 020 nummer is wel wat apart natuurlijk (al kan het heel handig zijn).
[...]
Geen idee en niet geprobeerd eigenlijk. Maar laat het weten hier straks zou ik zeggen.
Roger Wilco :+

Ik zal eens wat proberen en de bevindingen posten, je weet maar nooit waar iemand de toepassing nog meer in kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 16:05:
[...]

Ik heb dit nu al ongeveer zo'n 2 weken, dat ik mij modem moet resetten om weer te kunnen internetten. De helpdesk van Tiscali gebeld, en ze zeiden dat alles er goed uit zag, en adviseerde me een harde reset.
Maar als ik dit zo lees, dan ligt het dus wel aan Tiscali???
Bij mij was het eenmalig, verbinding heeft vanaf toen ik dat postte tot aan nu stabiel gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
Ik gebruik sinds kort de nieuwste MS6 firmware. Volgens mij heb ik sindsdien last van een vrij grote vertraging bij het opnemen, hoewel ik het bij de oudere MS5 firmware ook al eens heb gemerkt. (probleem is natuurlijk dat ik niet zo vaak naar mijn eigen huis bel).
Het gevolg is dat de beller mij mijn naam niet hoort zeggen.

Op 8 december 2005 heeft j_ohn daar ook al eens over geklaagd, maar daar is eigenlijk niks uitgekomen.

Is hier ondertussen misschien meer over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
kick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 14:48

Deddiekoel

Gadget nerd

Welke F/W is dit? Is dit de laatste beta of is de final al uit?

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.tiscali.nl/helpdesk/service.asp?id=4227#faq4228 nog steeds de beta volgens mij. Zoals te zien heeft Tiscali nu een nette firmware page voor de 2602HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
Deddiekoel schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 09:34:
Welke F/W is dit? Is dit de laatste beta of is de final al uit?
In mijn Zyxel 2602 staat nu :
ZyNOS F/W Version: V3.40(MS.6)b4 | 01/25/2006

hebben andere mensen met deze Firmware geen klachten over vertraging bij het opnemen? (een vertraging die zo groot is dat de ander jouw naam niet hoort...)

[ Voor 24% gewijzigd door worker op 14-02-2006 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

worker schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:57:
[...]

In mijn Zyxel 2602 staat nu :
ZyNOS F/W Version: V3.40(MS.6)b4 | 01/25/2006

hebben andere mensen met deze Firmware geen klachten over vertraging bij het opnemen? (een vertraging die zo groot is dat de ander jouw naam niet hoort...)
Jup, heb ik ook wel eens gehad. MS5 firmware, V3.40(MS.5)D0 | 09/13/2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een waarschuwing:

ik heb sinds een maand of 9 een "2-line intelligent lineswitch", een ILS1002 geplaatst. Dat is een kastje dat er voor moet zorgen dat zowel mijn tiscali-telefonielijn als mijn KPN-lijn op alle telefoons in huis overgaat en automatisch kiest voor tiscali-telefonie als ik naar buiten bel. Werkt prima. Er zijn meer van dat soort kastjes op de markt. Beetje jammer is alleen dat ik niet gemerkt heb dat de kabel van tiscali-telefonie was losgetrokken. Het apparaatje kiest dan automatisch de 2e lijn om naar buiten te bellen. In mijn geval dus KPN belbudget. Het is niet fijn om na 2 maanden een vette rekening te krijgen van KPN voor het bellen via hen, terwijl je denkt via tiscali te bellen.. Achteraf :( heb ik pas gezien dat het controlelampje van die ILS 1002 continu rood knippert als er geen verbinding bestaat tussen het modem en dat kastje. zorg dus dat het kastje in het zicht ligt en niet verstopt zit in 1 of andere donkere hoek 8)7

Ik geef het maar ff mee... en werp nu dagelijks een blik op de lampjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Geeft hij geen andere kiestoon op zo'n moment? Dat zou namelijk wel heel erg handig zijn naast de visuele waarschuwing. Misshien is dit wel één van de redenen waarom het niet in het modem zit ingebouwd deze mogelijkheid.

Stel dat bij Wanadoo of Versatel je VoIP niet werkt en automatisch de KPN lijn gekozen wordt omdat je bijvoorbeeld je wachtwoord verkeerd hebt ingetikt. Is toch best zuur lijkt mij, zeker met Belbudget.

[ Voor 57% gewijzigd door bjck op 15-02-2006 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bjck schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 00:05:
Geeft hij geen andere kiestoon op zo'n moment? Dat zou namelijk wel heel erg handig zijn naast de visuele waarschuwing. Misshien is dit wel één van de redenen waarom het niet in het modem zit ingebouwd deze mogelijkheid.

Stel dat bij Wanadoo of Versatel je VoIP niet werkt en automatisch de KPN lijn gekozen wordt omdat je bijvoorbeeld je wachtwoord verkeerd hebt ingetikt. Is toch best zuur lijkt mij, zeker met Belbudget.
nee, geen andere toon helaas. zou inderdaad wel opvallender zijn geweest. je moet het echt hebben van de controlelampjes en (elk nadeel hep zn voordeel) de langere verbindingstijd bij tiscali, die me nu de aansluitingen weer deugen, opvalt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

Gianni Rombios schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 11:22:
http://www.tiscali.nl/helpdesk/service.asp?id=4227#faq4228 nog steeds de beta volgens mij. Zoals te zien heeft Tiscali nu een nette firmware page voor de 2602HW.
Is (lijkt) wel een nette pagina maar het is niet duidelijk wat Beta en wat Final is. Als je het mij vraagt zijn ze allemaal Beta omdat er een "beetje" in het versienummer staat. Of moet ik er van uit gaan dat ze ondanks het "beetje" Final zijn geworden OMDAT ze in een overzicht staan?

Verders zie ik de Final die ik draai (ISDN) niet in het lijstje. Dat is de ZyNOS F/W Version: V3.40(MU.4)D0 | 09/29/2005. Er is trouwens helemaal geen MU.4 in het lijstje....

Wie het weet mag het zeggen. Op forum.tiscali.nl is hier ook verwarring over.

Daar schrijft iemand (JBF) die de laatste analoge versie heeft draaien (MS6B4):
"Nog wel klinkt er af en toe geen toon (bij mij) als ik iemand bel (het is stil totdat men opneemt) en praat de andere kant wel eens een paar seconden tegen een dode lijn. Zodat het net lijkt dat ze zich niet voorstellen. Waren daar ook niet ergens wat instellingen voor? "

Ik maak er uit op dat hij dat fenomeen eerst ook had en nu nog steeds. Het komt mij ook erg bekend voor.

Wie heeft positieve ervaring met de hoogste versies die Tiscali nu in dat overzicht heeft staan? Negatieve ook graag noemen. Ik meen te begrijpen dat VOIP nu ook door de firewall gaat (slik) en dat dat niet altijd even gunstig uitpakt (mensen zetten nu de FW maar uit). Ik wil graag de Beta testen (want daarmee zou de verkeerde in gesprekstoon zijn opgelost) maar als ik er talloze andere problemen voor terug krijg en er nog een echte final aan zit te komen dan wacht ik liever nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De helpdesk adviseert altijd de laatste versie te gebruiken, de MS6b4 dus. Eigenlijk zijn het allemaal beta's want in de laatste "final" (MS5 of MU4) zaten ook fouten, waardoor er een tijd lang MS4b5 was toegevoegd op de downloadpagina en werd aangeraden door de helpdesk. Deze "beta" verhielp sommige vage problemen weer (sommige wat geavanceerdere functies waren dan wel uitgeschakeld uitgeschakeld, maar de werking was wel beter).

Die MS6b4 kan je dus gewoon als 'final' beschouwen volgens mij. En ik vrees dat er met VOIP in combinatie met analoge toestellen altijd wel problemen zullen blijven bestaan (zo hebben sommige DECT toestellen wat moeite met werken via voip), omdat die voip eigenlijk helemaal niet bedoeld is voor analoge toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

JvS schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:01:
De helpdesk adviseert altijd de laatste versie te gebruiken, de MS6b4 dus. Eigenlijk zijn het allemaal beta's want in de laatste "final" (MS5 of MU4) zaten ook fouten, waardoor er een tijd lang MS4b5 was toegevoegd op de downloadpagina en werd aangeraden door de helpdesk. Deze "beta" verhielp sommige vage problemen weer (sommige wat geavanceerdere functies waren dan wel uitgeschakeld uitgeschakeld, maar de werking was wel beter).

Die MS6b4 kan je dus gewoon als 'final' beschouwen volgens mij. En ik vrees dat er met VOIP in combinatie met analoge toestellen altijd wel problemen zullen blijven bestaan (zo hebben sommige DECT toestellen wat moeite met werken via voip), omdat die voip eigenlijk helemaal niet bedoeld is voor analoge toestellen.
Wat mijn pa gister ontdekt heeft:
Een Ericsson dedicated VoIP2Analoog kastje heeft een weektoon sterkte van 30Volt, terwijl normaal vanuit een PSTN centrale 50V komt. Dit kan problemen opgeven met toestellen die niet gevoelig genoeg zijn voor die spanning.
Er zijn nog een paar details die VoIP-analoog conversie niet 100% hetzelfde maakt als normale ouderwetese telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Het is niet zozeer VoIP wat niet werkt met bepaalde toestellen, maar het kastje wat VoIP naar een FXS (PSTN/POTS) poort omzet voor een analoog toestel. De spanning wil soms uit appraten net iets te laag zijn voor bepaalde toestellen om het te snappen dat ze moeten gaan rinkelen.

Of het nu 49V of 50V is zal hij blijkbaar moeilijk over doen.

[ Voor 22% gewijzigd door bjck op 15-02-2006 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Telkens als ik probeer mijn gesprekskosten te controleren,laadt de site heel langzaam en soms ook helemaal niet.Hebben jullie dit ook?

Dit is trouwens de site:

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik moest wat aanpassingen maken in mijn modem, dus gelijk maar de nieuwe firmware geinstalleerd.

Ik loop nu tegen het volgende probleem aan.
Ik forward een port van buiten naar binnen en als ik de firewall uit heb, geen probleem. Als ik de firewall aanzet, dan kom ik er niet meer door. Ik heb een active wan->lan forward rule aangemaakt, van any naar any met de gegeven poort(TCP) .

Als ik de default policy van block, log aanpas naar forward, log dan werkt ie wel. Echter dat zou niet moeten hoeven omdat deze als laatste aan de beurt komt en mijn rule de poort al doorlaat.
The following read-only fields summarize the rules you have created that apply to traffic traveling in the selected packet direction. The firewall rules that you configure (summarized below) take priority over the general firewall action settings above.
Wat doe ik nou verkeerd, want een default forward rule lijkt me geen goed plan

Everything is better with Bluetooth

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Met of zonder firewall actief, ik heb het nog niet kunnen merken het verschil.
Maar ik heb wel veel last van teleurstellende snelheden met P2P zoals Bittorrent.
(postcode 3225)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht een interessante tip voor degenen die problemen hebben met Tiscali telefonie: op het Tiscali forum loopt een thread waarin wordt gevraagd aan te geven welke problemen je ondervind en met welke firmware dat is. Leerzaam! Post gerust ook je eigen ervaringen, daar help je anderen ook weer mee. Zie: Hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Hallo,

volgende week krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Ik heb op dit moment nog geen kpn abo, en overweeg dus Tiscali T4 + telefonie totaal. Echter na het doorlezen van deze topics begint het wat te kriebelen... Wat als telefonie straks niet werkt met mijn gigaset 4000? Kan ik dan niet beter een KPN Budget lijn en Tiscali T4 + telefonie basis nemen? Dat soort vragen... Je zit er toch een jaar aan vast. Vandaar dat ik twee vragen heb:

1) Zijn er mensen die ervaring hebben met Tiscali telefonie & Siemens gigaset 4000? Met name ben ik benieuwd of de gigaset overweg kan met de modem en of nummerweergave het doet. Voorheen werkte nummerweergave perfect op het kpn net, en volgens de meneer bij Tiscali werkt Tiscali met de DTMF standaard, net als KPN. Dus theoretisch zou het moeten werken?

2) Mocht het bellen via tiscali niet bevallen, kan ik dan altijd nog een kpn abo erbij afsluiten? Of moet dan eerst het adsl signaal van Tiscali eraf, KPN signaal erop en dan weer een adsl signaal erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Als je toch KPN Budget naast je Tiscali ADSL hebt dan kun je natuurlijk daarmee bellen en gebeld worden. Dat vereist niets speciaals.

En ik neem toch aan dat veruit de meeste (DECT) telefoons gewoon werken met de Zyxel. Ik heb iig geen enkel probleem met mijn Panasonic DECTje. Nummerweergave werkt ook prima. Eigenlijk geen enkel verschil met een normale KPN lijn, qua werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

@draayertje,

Zelf heb ik ook Telefonie van Tiscali zonder KPN. Het is vooral Tiscali zelf die graag de schuld van allerlei telefonie problemen (voor zover die er zijn want dat valt volgens mij reuze mee) graag in de schoenen van de gebruiker schuift (don't we all?).

Dat doen ze onder meer door te vragen naar het merk en type telefoon. Alleen al door die vraag te stellen suggeren ze dat er problemen zijn met bepaalde telefoons. Ik zou de vraag willen omkeren: zijn er problemen met telefonie die aantoonbaar te herleiden zijn naar een bepaald merk en type toestel? Ik geloof er eigenlijk niks van. De interne bedrading in huis misschien ja maar het toestel...

Er is hier wel eens een post geweest van iemand waarvan de nummerweergave het niet deed. Omdat dat ding (ik meen een Philips) ook die ander methode (FSK??) ondersteunde en deze gebruiker had die methode aanstaan terwijl Tiscali en KPN de andere gebruiken.

Dus gewoon T4 met telefonie aanvragen op het kale koper. Je gaat toch niet eerst een maand wachten totdat KPN jouw je nummer heeft gemeld en de lijn heeft geactiveerd? Want pas daarna kun je op basis van linesharing bestellen bij Tiscali. In ieder geval zal een linesharing aanvraag door KPN worden gebounced als die volgens hun "DSL aanvragen systeem" nog niet geactiveerd is.

[ Voor 13% gewijzigd door RobbieDee op 17-02-2006 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Na mijn firmware upgrade lig ik in de clinch met mijn firewall (zie hier)

Ik lees in de help van het zyxel modem, in het hoofdstuk "Firewall - Rule Summary"
[...]
WAN to LAN Rules
[...]
Your customized rules take precedence and override the Prestige's default rules.
[...]
De default policy voor WAN to LAN is "block, log" en ik maak een custom rule aan voor het doorlaten van 1 poort voor WAN to LAN. Echter dan kom ik niet meer van buiten door mijn firewall op die specifieke poort. Pas als ik de default policy op "forward, log" zet, dan wel.
Maar in de help staat dat mijn eigen gemaakt regels, de default overrulen, zie de quote hierboven..

Wat doe ik verkeerd, of lees ik de help verkeerd? Of werkt de zyxel verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door jeanj op 17-02-2006 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Als je een 'forward rule' aanmaakt zelf voor WAN to LAN zou die inderdaad moeten openen die poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

bjck schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 21:24:
Als je een 'forward rule' aanmaakt zelf voor WAN to LAN zou die inderdaad moeten openen die poort.
Waar kan het dan aan liggen, want ik wil toch wel graag een default policy "block", die voor alle andere poorten geld die ik niet expliciet open zet......

Opgelost.....
Ik ben verder gegaan met mijn configuratie, en de default terug gezet op "block, log" en het werkt nog. Ik zal of wel iets bij de NAT of de Firewall zijn vergeten.

[ Voor 32% gewijzigd door jeanj op 17-02-2006 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

RobbieDee schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 20:29:
@draayertje,

Zelf heb ik ook Telefonie van Tiscali zonder KPN. Het is vooral Tiscali zelf die graag de schuld van allerlei telefonie problemen (voor zover die er zijn want dat valt volgens mij reuze mee) graag in de schoenen van de gebruiker schuift (don't we all?).

Dat doen ze onder meer door te vragen naar het merk en type telefoon. Alleen al door die vraag te stellen suggeren ze dat er problemen zijn met bepaalde telefoons. Ik zou de vraag willen omkeren: zijn er problemen met telefonie die aantoonbaar te herleiden zijn naar een bepaald merk en type toestel? Ik geloof er eigenlijk niks van. De interne bedrading in huis misschien ja maar het toestel...
Toch is dit wel zo. Die telefoontoestellen zijn bedoeld voor een analoge lijn en dit is geen analoge lijn, maar een SIP verbinding. Die phone uitgangen zijn via een D/A converter analoog gemaakt en vervolgens wordt een PSTN lijn gesimuleerde. DECT telefoons zijn ook geen 100% PSTN apparaten, maar ontvangen een PSTN signaal en zetten dat op naar een digitaal signaal wat draadloos naar de handset gaat. Soms levert dit gewoon problemen op, zeker moet toegevoegde diensten op PSTN.

Overigens kan je dit afschuiven gewoon onderzoeken door een analoog bedraad toestelletje aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:38
Beetje rare vraag, maar ik zit erover te denken om CompuServe ADSL (kopie van Tiscali ADSL, alleen goedkoper) voor m'n zus aan te schaffen/aan te raden, omdat dat prima is en het goedkoopst momenteel incl. onbeperkt bellen. Mijn vraag is nu echter of het modem later ook (met bijv. originele Zyxel firmware) te flashen is, zodat (bijv.) de voipprovider in te stellen is (in bijv. voipbuster)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

JvS schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 21:46:
[...]
knip
DECT telefoons zijn ook geen 100% PSTN apparaten, maar ontvangen een PSTN signaal en zetten dat op naar een digitaal signaal wat draadloos naar de handset gaat. Soms levert dit gewoon problemen op, zeker moet toegevoegde diensten op PSTN.
knip
Op de bedrade aansluiting tussen (DECT?) toestel en voice poort op de Zyxcel is er geen verschil met een PSTN lijn. Er is althans geen reden om aan te nemen dat de toontjes (en het gesprek) dat over die interface gaat zich anders zal gedragen dan wanneer het toestel op een KPN PSTN lijn zit.

Het enige dat wezenlijk anders is dat er in de centrale van KPN gedigitaliseerd wordt naar plessiogrone (TDM) apparatuur (vaste lage delay) terwijl er bij VOIP gesampelt (in ons geval in het Zyxel modem) wordt en in IP pakketten wordt gefrot. Ook de hele call set-up is compleet anders. Een IP netwerk is van nature onbetrouwbaar en er zijn in principe geen garanties voor vertragingen. En met name dat laatste is waar we wel eens klachten over horen. Zeker tijdens het opzetten van de verbinding.

Die verschillen zitten dus niet in het toestel maar wel in alles wat er achter ligt in de richting van het netwerk. Mijn stelling is dat toestellen die het goed doen op het KPN PSTN netwerk het ook gewoon goed doen op de Zyxel van Tiscali. Leg mij maar uit welke problemen "er gewoon soms zijn met het toestel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
flipjevandejam schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 22:27:
Beetje rare vraag, maar ik zit erover te denken om CompuServe ADSL (kopie van Tiscali ADSL, alleen goedkoper) voor m'n zus aan te schaffen/aan te raden, omdat dat prima is en het goedkoopst momenteel incl. onbeperkt bellen. Mijn vraag is nu echter of het modem later ook (met bijv. originele Zyxel firmware) te flashen is, zodat (bijv.) de voipprovider in te stellen is (in bijv. voipbuster)?
Modems geleverd door Tiscali of Compuserve hebben een aangepaste firmware. Je kan hier niet de standaard ZyXEL firmware in flashen, alleen de via de ISP aangeleverde versies.

Echter ben je qua mogelijkheden om een andere VoIP aanbieder te gebruiken helemaal niet gelimiteerd. Voornamelijk zijn alleen de default (fabrieks instellingen) anders in die firmware zodat je internet instellingen altijd goed staan en voor telefonie staan je instellingen ook standaard helemaal goed op je nummer en wachtwoord na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
bjck schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 09:30:
[...]

Modems geleverd door Tiscali of Compuserve hebben een aangepaste firmware. Je kan hier niet de standaard ZyXEL firmware in flashen, alleen de via de ISP aangeleverde versies.

Echter ben je qua mogelijkheden om een andere VoIP aanbieder te gebruiken helemaal niet gelimiteerd. Voornamelijk zijn alleen de default (fabrieks instellingen) anders in die firmware zodat je internet instellingen altijd goed staan en voor telefonie staan je instellingen ook standaard helemaal goed op je nummer en wachtwoord na.
Oh, ik heb in het verleden namelijk een Zyxel modem voor bij mijn Demon abonnement gekregen, waarbij ik na verloop van tijd wel gewoon Zyxel firmware er in heb gezet, zolang je maar de instellingen die nodig zijn goed zet (VPI en VCI was het toen volgens mij, zoiets), dat is tegenwoordig dus niet meer mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 10:09
bjck schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 09:30:
[...]

Volgens mij zou het wel kunnen, als ZyXEL de firmware zou aanbieden. ZyXEL verwijst je echter op de site al naar je ISP en levert zelf niet direct firmware voor deze routers.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
The Cheese schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 12:24:
[...]

Volgens mij zou het wel kunnen, als ZyXEL de firmware zou aanbieden. ZyXEL verwijst je echter op de site al naar je ISP en levert zelf niet direct firmware voor deze routers.
Oh? Voor de 2602HW-61 staat er toch een behoorlijk recente, met zo op het oog dezelfde features als de b5 van Tiscali.

Het lijkt me toch sterk dat het modem alleen goed werkt op het Tiscali-netwerk met de Tiscali-firmware. Doet Tiscali nog wat anders dan alleen de juiste instellingen hard-coded erin te gooien? Als dat zo is, dan zou betekenen dat hun netwerk niet geheel volgens de specs werkt. Dat zou ook betekenen dat mensen die naar Tiscali overstappen en reeds een modem hebben daar problemen mee zouden krijgen.

Ik ben aan het denken om over te stappen naar een andere provider, voor €30/maand krijg je 3x zo snel internet. Zonder telefonie, maar ik heb gisteren eens €11,60 gespendeerd aan Voipbuster en dat werkt tot dusver goed met dit modem. (op feit dat ik niet naar buiten kan bellen na, maar daar ga ik vandaag aan werken :)) Maar ik ga er toch gewoon van uit dat ik dit modem kan meenemen.

[ Voor 29% gewijzigd door Fuzzillogic op 18-02-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 10:09
Nexxennium schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 12:57:
[...]

Oh? Voor de 2602HW-61 staat er toch een behoorlijk recente, met zo op het oog dezelfde features als de b5 van Tiscali.
Jawel, maar het is een 2602 HW61C zie http://www.zyxel.nl/support/z001.html

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Die melding lijkt alleen op de firmware te slaan. Dat Tiscali er standaard de correcte settings in wil hebben staan lijkt me logisch. Maar als de hardware identiek is, dan moet je er gewoon de generic versie in kunnen gooien. Wel zul je dus even de correcte settings moeten invullen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Andere vraag is of je bij Tiscali ook die 9,50 extra betaald voor het KPN koper en zoja, of er een andere provider is die dit niet heeft/dit in de prijs inbegrepen heeft..

Hmm in de TS FAQ staat het volgende:
** Je betaalt €9.95 extra als je geen KPN-telefonie abonnement hebt op dezelfde lijn waar ook ADSL over geleverd wordt na nummer portering. Deze is in deze prijs meegenomen.

Is dit bij Compuserve eigenlijk ook het geval? Volgens mij wel, aangezien ze dus zover ik kan zien Tiscali kopiëren, maar AOL er nog wat extra geld tegenaan gooit zodat het net wat goedkoper is. Of zit ik hier helemaal verkeerd mee?

Ik heb het volgende stukje kunnen vinden:
Bij Telefonie Basis betaalt u € 5,00 per maand bovenop uw ADSL-abonnement. U behoudt uw huidige KPN-nummer en krijgt een extra nummer van CompuServe waarmee u gratis naar vaste nummers in Nederland kunt bellen. CompuServe ADSL 2048 & Telefonie (Basis) kost u slechts € 24,95 per maand.

Bij Telefonie Totaal betaalt u € 14,95 per maand bovenop uw ADSL-abonnement. U neemt uw huidige KPN-nummer mee naar CompuServe en beëindigt daarmee automatisch uw KPN-abonnement. Net als bij Telefonie Basis krijgt u een extra telefoonnummer van CompuServe. En ook met Telefonie Totaal kunt u uiteraard gratis bellen naar vaste nummers in Nederland. CompuServe ADSL 2048 & Telefonie (Totaal) kost u slechts € 34,90 per maand. De eenmalige kosten voor het meenemen van uw nummer (porteren) naar CompuServe bedragen € 29,95. U heeft geen verdere KPN-kosten meer.
Maar hier staat dus niet bij dat die 9,95 er bij inbegrepen zit zoals dat blijkbaar bij Tiscali wel het geval is, heel vreemd allemaal. Kan iemand mij uitsluitsel geven, is dit een (wezenlijk) verschil tussen de tarieven van Tiscali en Compuserve?

[ Voor 113% gewijzigd door flipjevandejam op 18-02-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Nexxennium schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 12:57:
[...]

Het lijkt me toch sterk dat het modem alleen goed werkt op het Tiscali-netwerk met de Tiscali-firmware. Doet Tiscali nog wat anders dan alleen de juiste instellingen hard-coded erin te gooien? Als dat zo is, dan zou betekenen dat hun netwerk niet geheel volgens de specs werkt. Dat zou ook betekenen dat mensen die naar Tiscali overstappen en reeds een modem hebben daar problemen mee zouden krijgen.

Ik ben aan het denken om over te stappen naar een andere provider, voor €30/maand krijg je 3x zo snel internet. Zonder telefonie, maar ik heb gisteren eens €11,60 gespendeerd aan Voipbuster en dat werkt tot dusver goed met dit modem. (op feit dat ik niet naar buiten kan bellen na, maar daar ga ik vandaag aan werken :)) Maar ik ga er toch gewoon van uit dat ik dit modem kan meenemen.
Nexxennium schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 13:08:
[...]

Die melding lijkt alleen op de firmware te slaan. Dat Tiscali er standaard de correcte settings in wil hebben staan lijkt me logisch. Maar als de hardware identiek is, dan moet je er gewoon de generic versie in kunnen gooien. Wel zul je dus even de correcte settings moeten invullen dan.
Tiscali levert 2602H(W)-61C en -63C. Firmware is aangepast met andere default instellingen, maar niet afwijkend in functionaliteiten van een normale ZyXEL die je in de winkel zou kopen verder. Echter kan je niet bij ZyXEL terecht voor een firmware van zo'n door Tiscali geleverde ZyXEL. Gebruiken voor andere VoIP aanbieders of andere DSL netwerken kan wel gewoon, is compleet aan de standaarden gewoon.

Je zal alleen je oude ISP in de gaten moeten houden voor firmware updates. En je krijgt van Tiscali natuurlijk telefonisch ook geen support als je geen abonnement hebt meer. Misschien wel iets om overnaa te denken.

Sowieso als er andere aanbieders zijn die veel goedkoper zijn geworden zal Tiscali ook vanzelf wel schuiven met abonnementen en prijzen. Als je een jaar abonnee bent kan je kiezen / overstappen naar elk abonnement wat ze aanbieden op dat moment. En ben je nog geen jaar abonnee kan je ook altijd overstappen, alleen naar een abonnement met een hoger maandbedrag als je nog geen jaar abonnee bent. 't Staat op de voorpagina linksboven: Wijzig mijn abonnement

[ Voor 14% gewijzigd door bjck op 18-02-2006 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik kan melden dat VoIPBuster prima werkt icm de 2602HW. Het apparaat ging nog wel veelvuldig op zijn plaat tijdens de experimenten, maar ik hoop dat dat nu verleden tijd is nu de nieuwe firmware erin zit. Ook bleek dat naar buiten bellen prima ging, je moet nl. naar 0031 bellen :)

Mijn verder geklooi is ook interessant voor gebruik met Tiscali's SIP: vandaag een tijd gestoeid met Axon, een eenvoudig Windows-based PBX systeem voor SIP. Geen overgecompliceerd gedoe zoals Asterisk, maar toch voldoende om nuttig te zijn. En het is gratis!

Bij installatie kun je de andere opties uitzetten. Dat zijn nl. trial-versies, waarvoor je uiteindelijk wel dient te betalen. De softphone Talk Express vormt de uitzondering, dat prog is ook gratis en werkt prima, dus die kun je mee installeren.

Wat ik gedaan heb: zet een SIP PBX op mn servertje, zodat ik met andere telefoons (extensions genaamd) daarop kan inloggen. De PBX verzorgt ook de verbinding met de externe wereld, via VoIPBuster of Tiscali. Daartoe heb ik wat poorten geforward in de router.
Log met de extensies (Softphones op desktop, laptop en de DECT die aan de ZyXEL hangt) in op de PBX.

Het werkt! Ik kan nu: intern bellen, van intern -> extern bellen via VB of Tiscali, en direct via internet naar mijn eigen domein bellen (bijv 101@randysimons.com) lijkt ook te werken.

Of in normale taal: ik kan gewoon bellen met m'n desktop, laptop (ook als ik niet op Tiscali netwerk zit!!) of DECT telefoon aan de zyxel. Als ik gebeld word dan gaan de DECT, desktop en laptop rinkelen en kan ik overal opnemen, dus ook als ik bijv. met laptop elder zit! 8) De beperkingen die Tiscali heeft opgelegd kun je hiermee weer prachtig omzeilen.

Alleen extern->intern geeft problemen. Het werkt soms, maar dan wordt de verbinding na enkele seconden alsnog dichtgegooid. Mogelijk heeft dat te maken met portforwarding.

Voor mij zijn juist deze toepassingen, mobiel bereikbaar met één nummer en zelf gratis bellen, dé voordelen van VoIP.

Hopelijk dat deze bijna-success-story anderen ook aanspoort om ermee te spelen. Wellicht kunnen we dan de problemen die er zijn samen oplossen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
RobbieDee schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 20:29:
@draayertje,

Er is hier wel eens een post geweest van iemand waarvan de nummerweergave het niet deed. Omdat dat ding (ik meen een Philips) ook die ander methode (FSK??) ondersteunde en deze gebruiker had die methode aanstaan terwijl Tiscali en KPN de andere gebruiken.

Dus gewoon T4 met telefonie aanvragen op het kale koper. Je gaat toch niet eerst een maand wachten totdat KPN jouw je nummer heeft gemeld en de lijn heeft geactiveerd? Want pas daarna kun je op basis van linesharing bestellen bij Tiscali. In ieder geval zal een linesharing aanvraag door KPN worden gebounced als die volgens hun "DSL aanvragen systeem" nog niet geactiveerd is.
Duurt het aanvragen van een kpn aansluiting zo lang dan? Daar heb ik weinig trek in. Ik denk dat ik me morgen ga aanmelden voor T4 met telefonie totaal. Ik durf de gok wel te nemen. Het lijkt mij inderdaad vrij logisch dat mijn toestel (en voornamelijk nummerweergave) gewoon gaat werken, als het ook gewerkt heeft op het kpn net. Het is natuurlijk wel zo dat je alleen de mensen hoort die klachten hebben, de mensen waarbij het prima werkt, hebben geen reden om op een forum te gaan klagen... :)

bovendien heb ik dan inderdaad ook niet de wachtijd van kpn er nog eens bij.
Heeft iemand hier enig idee hoe lang het gemiddeld duurt voordat je adsl lijn wordt opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
Ik heb Tiscali Telefonie Totaal, naar tevredenheid.
Mijn vader is ook geinteresseerd, maar die belt veel naar het buitenland. Dat is natuurlijk niet gratis via Tiscali.
Zijn er mogelijkheden om met een Tiscali abbo met telefonie (en dus de bijbehordende modem met VOIP) via een andere aanbieder te bellen? Ik lees hier veel over VoipBuster, maar ik kom er niet achter wat dat nou precies voor een dienst is.
En hoe verhoud skype zich tot dit alles?
Even voor de duidelijkheid: de eis van mijn pa is dat'ie niet "met de computer" hoeft te gaan bellen, het moet gewoon met de telefoon gaan zoals altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Dude, dit is precies wat ik wil bereiken.
Trouwens, wellicht dat je port forward de QoS niet volledig forward/behandeld na de IP-packet forward. Waarvan het packetje iets te vermangled is geraakt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 19-02-2006 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
worker schreef op zondag 19 februari 2006 @ 20:57:
Ik heb Tiscali Telefonie Totaal, naar tevredenheid.
Mijn vader is ook geinteresseerd, maar die belt veel naar het buitenland. Dat is natuurlijk niet gratis via Tiscali.
Zijn er mogelijkheden om met een Tiscali abbo met telefonie (en dus de bijbehordende modem met VOIP) via een andere aanbieder te bellen? Ik lees hier veel over VoipBuster, maar ik kom er niet achter wat dat nou precies voor een dienst is.
En hoe verhoud skype zich tot dit alles?
Even voor de duidelijkheid: de eis van mijn pa is dat'ie niet "met de computer" hoeft te gaan bellen, het moet gewoon met de telefoon gaan zoals altijd.
Skype kan alleen via het bijbehorende programma. Een hoorn zou kunnen via USB, maar de computer blijft wel een factor die moet aan staan.

Voipbuster is een VoIP/SIP aanbieder, kan met het programma. Maar ook via SIP wat het ZyXEL modem van Tiscali ook gebruikt. Tiscali heeft de mogelijkheden niet gesloten om in de modem een andere aanbieder te gebruiken, dus je zou Voipbuster kunnen bekijken.

Maar als je veel naar bijvoorbeeld de USA of Canada belt zou je ook een VoIP/SIP aanbieder daar kunnen nemen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 01:37:
[...]
nee, geen andere toon helaas. zou inderdaad wel opvallender zijn geweest. je moet het echt hebben van de controlelampjes en (elk nadeel hep zn voordeel) de langere verbindingstijd bij tiscali, die me nu de aansluitingen weer deugen, opvalt
In je zyxel kan je wel een andere toon instellen.. moet je wel opletten, sommige toestellen snappen het dan niet meer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
VisionMaster schreef op zondag 19 februari 2006 @ 21:06:
[...]

Dude, dit is precies wat ik wil bereiken.
Nou, dan weet nu je hoe je het kunt bereiken :P
Trouwens, wellicht dat je port forward de QoS niet volledig forward/behandeld na de IP-packet forward. Waarvan het packetje iets te vermangled is geraakt. :)
Inmiddels heb ik het helemaal werkend! :*) Tiscali SIP wordt nog helemaal door ZyXEL geregeld, just to be sure. VoIPBuster (VB) loopt nu door ZyXEL middels port forwarding naar de Axon PBX op m'n server. Als er gebeld wordt op VB, dan gaat alles rinkelen: de desktop (op zelfde netwerk als server), de DECT (aan de ZyXEL), en de laptop (middels VPN op een extern netwerk). Deze 3 extensions kunnen onderling bellen, en ik kan direct via internet gebeld worden. Daarvoor hoeft de beller zelf niet ingelogd te zijn op een server!

Ik weet niet wat nou precies de doorslag gaf dat het opeens wel werkte, maar mijn observaties zijn als volgt:
  • Er zijn 3 binnenkomende SIP-poorten open op de ZyXEL: 2 van de SIP-clients en 1 van de PBX achter de NAT. Deze 3 poorten hebben ook 3 verschillende adressen. 5060 (standaard SIP) naar de PBX, en 5070 en 5080 voor de twee clients van de ZyXEL zelf. (Standaard zet de ZyXEL de 2 incoming SIP poorten allebei op 5060)
  • De DECT aan de ZyXEL weigert dienst indien de beller geen User ID meestuurt. De twee softphones doen dat wél. Ik weet niet wat er gebeurt als een analoge beller nummerweergave onderdrukt.
  • Naast de SIP-poort op 5060 heb ik een range van 100 adressen vanaf de ZyXEL geforward voor RTP. Daarbij voor gezorgd dat deze range niet conflicteerd met de incoming RTP-poorten van de twee ZyXEL-clients. Het startadres van deze range dien je op te geven in de PBX-settings.
  • Ik heb geen gebruik gemaakt van de STUN server op de PBX zelf, noch van UPnP. Gewoon hardcoded adressen opgegeven.
Behaalde resultaten zijn met VoIPBuster. Maar ik ga ervan uit dat het met Tiscali SIP net zo werkt. Wellicht is mijn situatie, met 2 VoIP-accounts, juist lastiger. Het is ook mogelijk om beide accounts volledig door de PBX te laten verzorgen.

Als je toch een Windows-servertje thuis hebt staan dan is dit echt leuk en potentieel nuttig speelgoed. Wellicht is het een leuk opstapje naar het veel uitgebreidere Asterisk, maar vooralsnog voldoet dit. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Een SIP-client achter de ZyXEL zou moeten werken zonder dat je de poort verandert en zonder dat je iets hoeft te forwarden. De FW & NAT engine zou het verkeer moeten herkennen en zo weten wat te doen.

Beide poorten van de ZyXEL kan je immers ook op 5060 laten staan als je twee keer een SIP account registreert.

• De DECT aan de ZyXEL weigert dienst indien de beller geen User ID meestuurt. De twee softphones doen dat wél. Ik weet niet wat er gebeurt als een analoge beller nummerweergave onderdrukt.

Je bedoelt dat het toestel niet rinkelt als iemand zonder nummerweergave naar jou toe belt?

[ Voor 33% gewijzigd door bjck op 20-02-2006 06:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:15
Ik wil graag mijn huidige nummer op KPN belbudget houden, (om gebeld te worden) en bellen met tiscali telefonie basis. Uiteraard wil ik met al mijn telefoons (vertakt draadjes-netwerk) op beide nummers bereikbaar zijn. Werkt het standaard voip modem (ZyXEL 2602H) zo?
Anders gezegd gaat een combi lijntje (adsl+analoog), of 2 lijntjes, in, en kan je met de "Telefoon uit" bellen via voip en gebeld worden op zowel voip en analoog?

Verder vroeg ik me af of het nieuwe nummer van tiscali (voip) een normaal netnummer heeft, in mijn geval 050, en niet een ander netnummer of bv. 084.

Ook heb ik niet kunnen vinden wat de limiet van de telefonie FUP is, en hoe hard die is.

Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om de lijn tussen de IRSA en Modem af te takken en met een simpel splitsertje op de aftakking een "nood"/backup telefoon rechtstreeks op de analoge kpn-lijn te zetten. Zonder dat dit gevolgens heeft voor de boven genoemde telefonie opstelling uiteraard.

Allemaal vrij basic vragen, maar volgens mij wel vrij interessant. Ik heb er naar gezocht maar helaas niets gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 20-02-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rrob schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:17:
Ik wil graag mijn huidige nummer op KPN belbudget houden, (om gebeld te worden) en bellen met tiscali telefonie basis. Uiteraard wil ik met al mijn telefoons (vertakt draadjes-netwerk) op beide nummers bereikbaar zijn. Werkt het standaard voip modem (ZyXEL 2602H) zo?
Anders gezegd gaat een combi lijntje (adsl+analoog), of 2 lijntjes, in, en kan je met de "Telefoon uit" bellen via voip en gebeld worden op zowel voip en analoog?

Verder vroeg ik me af of het nieuwe nummer van tiscali (voip) een normaal netnummer heeft, in mijn geval 050, en niet een ander netnummer of bv. 084.

Ook heb ik niet kunnen vinden wat de limiet van de telefonie FUP is, en hoe hard die is.

Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om de lijn tussen de IRSA en Modem af te takken en met een simpel splitsertje op de aftakking een "nood"/backup telefoon rechtstreeks op de analoge kpn-lijn te zetten. Zonder dat dit gevolgens heeft voor de boven genoemde telefonie opstelling uiteraard.

Allemaal vrij basic vragen, maar volgens mij wel vrij interessant. Ik heb er naar gezocht maar helaas niets gevonden.
Zoek even op 'AX520' of 'AX521' in deze thread. Dat is een lineswitcher die voldoet aan jouw eisen. Voor 3 a 4 tientjes heb je hem.

http://www.artech.com.tw/html/english/ax520/Ax520.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
bjck schreef op maandag 20 februari 2006 @ 06:06:
Een SIP-client achter de ZyXEL zou moeten werken zonder dat je de poort verandert en zonder dat je iets hoeft te forwarden. De FW & NAT engine zou het verkeer moeten herkennen en zo weten wat te doen.

Beide poorten van de ZyXEL kan je immers ook op 5060 laten staan als je twee keer een SIP account registreert.
Misschien heb ik het me nu te ingewikkeld gemaakt ja. Ik kan dan ook niet aangeven wat nou de exacte reden van succes is. Toch zul je poorten moeten forwarden, one way or the other, als je met een SIP-apparaat achter de NAT bereikbaar wilt zijn. Axon heeft UPnP-support, maar dat lijkt alleen gebruikt te worden voor het achterhalen van het externe IP-adres. Axon werkt verder alleen met UDP, dus dat moet ook geforward worden. Ik zie anders niet hoe de modem weet naar welke machine achter de NAT hij het SIP/RTP-verkeer moet doorsturen.

Maar afhankelijk van de software van de ZyXEL hoeft het idd geen probleem te zijn als diens beide SIP-accounts dezelfde listening-poort zitten.

Je bedoelt dat het toestel niet rinkelt als iemand zonder nummerweergave naar jou toe belt?
Klopt. Er verschijnt dat een foutmelding in de log van Axon, terwijl de softphones wel gewoon overgaan. Of dat nou ligt aan Axon, VB of de ZyXEL is me nog onduidelijk. Wel weet ik dat als ik vanaf analoog gebeld word op de Tiscali-lijn, de DECT wel gewoon overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
Goed, zojuist heb ik de knoop doorgehakt en Tiscali T4 + Telefonie totaal aangevraagd. De man aan de telefoon wist me te melden dat mijn adsl lijn met 1,5 á 2 weken wordt opgeleverd. Dit lijkt me rijkelijk optimistisch, of is het wel haalbaar?

Ik kan me dan pas voor telefonie aanmelden zodra mijn verbinding actief is. Na aanmelding duurt het dan ongeveer 3 weken voordat ik kan gaan bellen/gebeld kan worden.

Voordeel is wel dat ik uit 10 nummers 2 nieuwe nummers kan kiezen.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen, op dit moment is de status:
Afbeeldingslocatie: http://www.familiedraaijer.nl/diversen/aanvraag.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

draayertje schreef op maandag 20 februari 2006 @ 15:53:
Goed, zojuist heb ik de knoop doorgehakt en Tiscali T4 + Telefonie totaal aangevraagd. De man aan de telefoon wist me te melden dat mijn adsl lijn met 1,5 á 2 weken wordt opgeleverd. Dit lijkt me rijkelijk optimistisch, of is het wel haalbaar?
Ik kan me dan pas voor telefonie aanmelden zodra mijn verbinding actief is. Na aanmelding duurt het dan ongeveer 3 weken voordat ik kan gaan bellen/gebeld kan worden.
Voordeel is wel dat ik uit 10 nummers 2 nieuwe nummers kan kiezen.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen, op dit moment is de status:
[afbeelding]
Ik zit zelf ook nog in die procedure.
Maaruhm ... 2 telefoonnummers :D
Woeiii, dat is beter dan ik heb gelezen. :+

Ik heb het 2,5 weken terug aangevraagd en a.s. donderdag komt er een monteur langs om te checken of mijn ADSL lijn wel goed is voor gebruik (KPN mannetje).
-> Ik neem aan dat hier geen kosten mee gemoeit zijn???

Deze test wordt waarschijnlijk bij mij uitgevoerd, omdat ik een bare-copper connectie heb (geen lopend abonnement van de KPN of iets anders).
Ik verwacht volgende week mijn modem en alles binnen te krijgen. Bij mij was de aavraag op 3-6 weken geschat. Daarna kon ik de telefonie aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
Juist, ik had al zo'n idee dat 1,5 week wel heel optimistisch was :) Maar we wachten het af. Grote kans dat er dan ook een mannetje bij mij langs moet komen, want het is een nieuwbouwhuis met ook alleen maar koper... Wel raar dat er dan een mannetje van de kpn langs moet komen... Buiten de koperlijnen om heb je toch niks met kpn te maken, en dan zou je verwachten dat er een mannetje van tiscali de kwaliteit komt testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

draayertje schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:07:
Juist, ik had al zo'n idee dat 1,5 week wel heel optimistisch was :) Maar we wachten het af. Grote kans dat er dan ook een mannetje bij mij langs moet komen, want het is een nieuwbouwhuis met ook alleen maar koper... Wel raar dat er dan een mannetje van de kpn langs moet komen... Buiten de koperlijnen om heb je toch niks met kpn te maken, en dan zou je verwachten dat er een mannetje van tiscali de kwaliteit komt testen...
Tja, je blijft hoe dan ook altijd in het monopoly van de KPN vastgeketend zitten, ook al gaat alles via de Tiscali. De 9,90 euro voor de huur van het stukkie koperdraad naar de wijkcentrale is nog altijd onder beheer van de KPN in opdracht van de Tiscali voor jou, mij en mede-Tweakers.
Dus de KPN wil waarschijnlijk zeker zijn van het feit dat de lijn nog goed is.

En eigenlijk maakt het mij niets uit wie het komt door meten, maar de zekerheid is wel prettig natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 20-02-2006 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

draayertje schreef op zondag 19 februari 2006 @ 20:51:
[...]
Heeft iemand hier enig idee hoe lang het gemiddeld duurt voordat je adsl lijn wordt opgeleverd?
Ik hou geen gemiddelden bij maar mijn broer (die nog geen DSL had) maar wel een KPN abo, kon bij zijn initeele aanvraag geen wensdatum opgeven (of gaf geen datum op en dan doen ze ZSM) en hij had het met ongeveer twee weken draaien. 3 weken schijnt een zachte garantie te zijn die (omdat tie zacht is) niet wordt afgegeven maar wel makkelijk wordt gehaald.

Overigens is Tiscali voor zover ik weet de enige die in het consumenten segment DSL only levert. Dus zonder linesharing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

Nexxennium schreef op zondag 19 februari 2006 @ 19:12:
Ik kan melden dat VoIPBuster prima werkt icm de 2602HW.

KNIP

Hopelijk dat deze bijna-success-story anderen ook aanspoort om ermee te spelen. Wellicht kunnen we dan de problemen die er zijn samen oplossen. :*)
Mij spoort het wel aan in ieder geval. Alleen ontbreekt bij mij wat elementaire kennis (valt in de praktijk mee hoor). Wat is een goed startpunt om het onderzoek te beginnen of heb je er zelf een klein siteje over opgezet (of ben er 1 tegen gekomen) die we allemaal wel willen lezen? Ik zie op forum.tisclai.nl ook regelmatig mensen die er (met VOIP) spannende dingen mee doen maar ze vertellen niet precies wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Nexxennium schreef op maandag 20 februari 2006 @ 15:00:
[...]

Misschien heb ik het me nu te ingewikkeld gemaakt ja. Ik kan dan ook niet aangeven wat nou de exacte reden van succes is. Toch zul je poorten moeten forwarden, one way or the other, als je met een SIP-apparaat achter de NAT bereikbaar wilt zijn. Axon heeft UPnP-support, maar dat lijkt alleen gebruikt te worden voor het achterhalen van het externe IP-adres. Axon werkt verder alleen met UDP, dus dat moet ook geforward worden. Ik zie anders niet hoe de modem weet naar welke machine achter de NAT hij het SIP/RTP-verkeer moet doorsturen.

Maar afhankelijk van de software van de ZyXEL hoeft het idd geen probleem te zijn als diens beide SIP-accounts dezelfde listening-poort zitten.
En toch zou een SIP client/toestel of iets achter NAT van de ZyXEL moeten werken zonder aanpassingen of portforwarding. De ZyXEL herkend (als het goed is) dat verkeer en weet wat ermee geddaan moet worden ;) Het is niet zomaar een NAT-router met een simpele firewall erbij de ZyXEL.
Klopt. Er verschijnt dat een foutmelding in de log van Axon, terwijl de softphones wel gewoon overgaan. Of dat nou ligt aan Axon, VB of de ZyXEL is me nog onduidelijk. Wel weet ik dat als ik vanaf analoog gebeld word op de Tiscali-lijn, de DECT wel gewoon overgaat.
Vaak als een display arrors geeft is het bij een inkomend gesprek zonder nummerweergave (anoniem). Dan snapt het toestel niet wat de ZyXEL uitstuurt naar het toestel. Toestel verwacht iets anders blijkbaar.

Dit is vaak op te lossen door je modem op FSK nummerweergave te zetten (als toestel dit ook snapt, vaak wel) helpt het meestal.
draayertje schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:07:
Bij het opleveren van een dedicated lijn voor DSL neem je een ongebruikte koperlijn in gebruik. KPN komt dan langs om te kijken of hij werkt omdat hij onderweg best onderbroken kan zijn. Omdat je geen kiestoon hebt voor telefonie van KPN weet je dus ook niet of het signaal aankomt.

Bij de oplevering zal KPN de lijn op de centrale koppelen en ter controle bij je langs komen om het op te leveren netjes en je de lijn aan te wijzen. Tiscali bestelt de koperlijn bij KPN natuurlijk en die leveren dat op verzoek van Tiscali netjes op gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door bjck op 20-02-2006 18:48 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.