Beste mensen, ik heb sinds ± 2 mnd. internet van Tiscali (4096/640 + telefonie) waarbij ik het multi-pcmodem heb aangeschaft (doe het zelf pakket). Hierbij heb ik 3 PC's op het modem aangesloten en ik heb (nog) geen telefonie. Ik heb echter nog paar vragen/problemen.
1) Ik trof geen enkel boekje of iets dergelijks aan bij het modem zelf (over hoe je 'm moet configureren etc.) Klopt dit/Is dit normaal? (behlave die boekjes van tiscali dan, hoe je 'm installeerd)
2) Ik heb ooit vernomen dat er in een router een ingebouwde firewall zit. Ik weet niet of dit altijd het geval is en dus ook niet of er op dit modem een firewall zit. Ik draai nu op de pc's zelf een firewall. Is dat overbodig?
3)* Zoals ik al schreef, heb ik 3 computers op het multipcmodem aangesloten. De snelheid van het internet verschilt alleen enorm per computer.
Op PC1is de snelheid (gemeten met speedtest.nl) 4068/508. Normaal neem ik aan. (specs: winxp,1.7ghz, 265 ram)
Op PC2 is de snelheid 1332/167. Stukken slomer dus. (specs: win2000, 64ram, 366hz ofzo)
Op PC3 is de snelheid 2311/289. Nog steeds sloom (specs: win98, 32mbram, 166Hz

)
Ik vraag me af: is dit normaal. PC3 is wat betreft specs ouder dan PC2, maar toch sneller. Ik denk niet dat het dus hier aan ligt. En als ik me goed herrinnner, was de snelheid op PC3, hier sloot ik mijn nieuwe Tiscali-internet voor het eerst aan en testte dit, toen ook rond de 4000/...)
Mijn vraag luid: Is dit normaal?
*Noot: Ik heb (nog) geen nieuwe firmware of iets dergelijk geinstalleerd. Hierdoor ondervind ik het probleem van uitvallen v/h modem (bv als ik online multiplayer, of bij gebruik van bittorrent, maar ook bestanden versturen via msn gaat traag, volgens msnprobleemoplosser ligt dit aan de NAT ofzo, ik heb begrepen dat dat dus met modeminstellingen te maken heeft).
MVG, nazoax -- Mijn dank is groot