In feite niets meer en niets minder dan het -tegenwoordig vooral spreekwoordelijke- geheim van de smid.
De komst van betaalbare dSLR heeft het hele partyfotografie gebeuren veel toegangkelijker gemaakt dus veel meer mensen zullen een poging willen wagen. Marktverzadiging? Jazeker. Als organisatie kan je kiezen voor het inzetten van een handjevol betaalde ervaren fotografen, of een veelvoud aan onervaren nieuwelingen. Netto hou je dan misschien wel evenveel treffers over, het welbekende
kwaliteit door kwantiteit, maar de nieuwelingen/hobbyisten doen het voor weinig of niets. Dat de mensen die met partyfotografie (bij)verdienen terughoudend doen met inhoudelijke tips is niet minder dan begrijpelijk, het is gewoon marktbescherming.
Zelf heb ik ook bijgedragen aan die marktverzadiging: Ik heb voor nop (uiteraard niet helemaal voor niets: een kans op naamsbekendheid kweken, meer ervaring opdoen, te laten zien wat ik kan, enz.) op Strike One geschoten. En ik heb, totdat ik terecht door iemand werd teruggefloten

, ook nooit stilgestaan bij de noodzaak tot enige terughoudendheid tot het verklappen de fijnere kneepjes van het vak.
Uiteindelijk kan je, met goeie inzet, er zelf wel komen. Oog voor mooie fotokansen moet je gewoon hebben, oog voor compositie ook. Je gear moet je door-en-door kennen en je moet grip hebben op de fundamentele basisprincipes van fotografie zodat je ook daadwerkelijk weet
wat je moet doen om de plaat in je hoofd ook daadwerkelijk vast te leggen. Het hameren op de
M stand is niet voor niets, je moet
snappen waar je mee bezig bent. De volgende no-brainer: je gear moet ook wel aan een aantal basis eisen voldoen, voldoende lichtgevoelligheid is een must. Je gezond verstand gebruiken en veel oefenen zijn de laatste ingredienten in de mix die je nodig hebt om het tot goed (party) fotograaf te schoppen.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE