400tjes worden in Nederland niet meer nieuw gevoerd omdat die posers hier denken dat je minimaal een 600 nodig hebt om mee te komen in het verkeer en omdat een 400 niet stoer klinkt (woww, ik rijd je poep met mijn gti).
maar ik moet welk zeggen er zitten behoorlijke prestatie verschillen in. de sports touring bijv. heeft 660cc en 45pk. das toch meteen een heel ander beestje.
Dat is een 1-cilinder

En 45PK gaat nog hard van zn plek, alleen op top is het niet zo geweldig.
en onderhoudt. Ik had gehoord dat een motor in het algemeen 2 onderhouds beurten per jaar nodig heeft. 1 kleine en een grote en dat de grote onderhouds beurt ongeveer 400 euro is. Maar dat ligt ook een beetje aan de rijstijl en het motortype af.
En hoeveel je gaat rijden (grote beurt iedere 10000km, om de 30-40000 kleppen stellen, geloof me, als je 20000 per jaar gaat rijden ben je behoorlijk geld kwijt aan onderhoud).
En dan vergeet je de onderdelen zoals banden/remblokken/ketting-tandwielen/klein grut en vooral die banden tikken heel hard aan.
Als je nl iedere 6000km een achterband om zeep helpt (wat wel gebeurt als je een klein beetje door gaat rijden).
Zo'n R6/R1/iedere bekuipte motor is vrij duur in arbeidsloon omdat alles erg compact is en goed weggestopt zit, je bent dus gauw een uur of 2-3 verder voordat je uberhaupt carburateurs kan synchroniseren/bougies vervangen. (voor een R6 en ander supersport grut staat dacht ik 6-7 uur voor een goede grote beurt).
de fz6 is een leuke motor.... mja net niet zo mooi als de r6 en die is weer net niet zo mooi als de r1

ik denk dat ik ze eens in het echt zou moeten zien. Nu heb ikde r1 al wel gezien en een heleboel andere motoren (kawasaki ninja etc...) en is eigenlijk de r1 de enige die in mijn hoofd achterbleef als een mooie motor. De fz1 is weer eigenlijk gewoon een afgekapte r1 dus de mening daarover zal ik niet eens vragen, lijkt me gewoon een stapje te hoog gegrepen voor mij.
Persoonlijk vind ik geen enkele nieuwe motor met kuip mooi (ZX10R daar gelaten, die gaat).
Maar goed, dat is allemaal smaak

.
Ik zou, als je je rbw hebt eens proefritjes gaan maken (en probeer niet te crashen).
Dan weet je meteen of je je broek volscheit op een R1/R6 en of het je type motor is/of je dr goed op past.
wat zou ongeveer het verschil aan onderhoudskosten zijn tussen bijvoorbeeld een fz6 en een r6? ik kan namelijk niet echt goed de kosten inschatten.
Als er verschil in zit, dan zit het in arbeidskosten doordat er geen kuip aan de kant moet, voor de rest lijken die motoren heel erg op elkaar.
//edit overigens weet ik vrij zeker dat de onderhoudskosten de kosten voor een ferrari of een porsche niet zullen overstijgen

Hehehehe.
[Voor 6% gewijzigd door 4x2 op 11-02-2006 13:01]