Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...
Hmm, 230€, dat zou dan rond de €500 zijn voor mij. Een mens begint toch te twijfelenChevy454 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:59:
[...]
ik ben alleen voorstaander voor Muzzy en DamIk tolereer (
) Bos, Akrapovic en Yoshimura
Maar denk dat er wel mensen bekend mee zijn op motor-forum. Ik denk alleen dat je dan geen echte "winst" op het gebied van vermogen kunt eisen. Qua geluid zal het wel erop vooruitgaan.
De prijs vind ik wel aan de hoge kantDe Dam blaffer voor de ZX-9R van mijn oom kostte maar 230 euro meen ik, van RVS gemaakt en zeer degelijk qua geluid. Niet te asociaal maar ook niet te stil
En ze hebben ze ook voor FJR

Zou nog niet misstaan eigenlijk, als dat dan nog tit is, zelfde kleur als het grijs aan m'n motor dan
[ Voor 17% gewijzigd door DinX op 19-10-2005 20:21 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
tiet is duurder... maarja, dat is altijd met tieten, they don't come cheapDinX schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:16:
Zou nog niet misstaan eigenlijk, als dat dan nog tit is, zelfde kleur als het grijs aan m'n motor danEn als die DAM's allemaal zo klinken als de mouse-over van het menu
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Aangezien ik nog wel op de gix zal gaan rijden tot de 1200gs'en goedkoper worden, heb ik volgend jaar een andere uitlaat nodig, met E-keur merk.. kijken waar ik tegen aan loop, zal wel een laser doutech worden.
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Bos is sindskort ook E-keurCapoeirist schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 09:01:
Aangezien ik nog wel op de gix zal gaan rijden tot de 1200gs'en goedkoper worden, heb ik volgend jaar een andere uitlaat nodig, met E-keur merk.. kijken waar ik tegen aan loop, zal wel een laser doutech worden.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Bos titaan is cool maar erg duur.
de GP1 is trouwens ook vet... die zag ik laatst ergens 2e hands.. woei..
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Is al een keer geweestVerwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 14:43:
of is zoiets al is geweest?
op 1 cylinder is een afdruk van een bougie te zien (
pakkingen zien er niet lekker meer uit (waarschijnlijk eenk eer open gehaald en weer teruggeplaatst
maar verder geen enkele reden om compleet geen compressie meer te geven

kleppen zien er ook allemaal bruin uit (2 gaan er richting zwart maar is volgens collega motorrijder die er aanwezig was nog te doen(mischien toch maar vervangen uit veiligheid?))
Kop is nu weg naar een motorzaak die alles even na gaat meten en kijken... nu maar hopen op goed nieuws; dat er niets mis is en dat er blijkbaar met de pakking ergends iets niet lekker heeft gezeten..
side note:
(en maar weer wachten... inmiddels 14 dagen een rijbewijs en nog 0 meter gereden

*burp*
Dat snap ik nietrimpeldinky schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:07:
op 1 cylinder is een afdruk van een bougie te zien ()
Je had eigenlijk ook beter een lektest gedaan
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2005 04:07 ]

(gelukkig heb ik daar een smoesje voor
als et goed is word er vandaag naar gekeken door een echte expert dus dan weet ik het zeker
*burp*
Dat is niet al te duur voor die inox dempers. 400 euro voor 2Prijzen (exclu. DB-killers):
2 ronde inox 400 euro,ovale 450 euro.
2 ronde carbon 600 euro,ovale carbon 650 euro.
2 ronde titanium 700 euro,ovale 750 euro.
700 euro voor twee tiet dempers is ook niet duur. mijn enkele carbon pijpje koste al 650.DinX schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:58:
[...]
Dat is niet al te duur voor die inox dempers. 400 euro voor 2
Maar... hoe klinkt het
Have a wheelie good weekend!
Geen idee. Ze hebben jammer genoeg geenfragmenten op hun site staanFragDaddy schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:06:
[...]
700 euro voor twee tiet dempers is ook niet duur. mijn enkele carbon pijpje koste al 650.
Maar... hoe klinkt het
Misschien dat Chevy er beter mee bekend is ?
Tja je moet er wel mee oppassen. Aangezien jij er elke dag op naar je werk gaat wil je neem ik aan geen herriepijp zoals de devil die ik eronder heb hangen. Mijn vader heeft onder zijn VFR een titanium highmount leovince hangen zonder DB-killer en die produceert nog een behoorlijk beschaafd geluid, wel iets luider, maar zeker niet keihard. Voordeel is ook dat daar nog een DB-killer in kan als je echt legaal of zonder herrie aan je kop wilt rijden.DinX schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:31:
[...]
Geen idee. Ze hebben jammer genoeg geenfragmenten op hun site staan
Geluidsfragmenten zeggen ook zo weinig, want die beluister je met een paar speakertjes en dat klinkt heel anders dan de echte pijp.

Afgelopen maandag mijn ketting +achtertandwiel vervangen. Voor nog niet, omdat ik geen dop maatje 27 had.

Enige puntje is dat mijn rechterknipperlicht niet knippert. Voor gaat ie branden, en achter doet ie niks. Vanavond of morgen maar even checken.
DB killers kosten 20€ per stukFragDaddy schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:12:
[...]
Tja je moet er wel mee oppassen. Aangezien jij er elke dag op naar je werk gaat wil je neem ik aan geen herriepijp zoals de devil die ik eronder heb hangen. Mijn vader heeft onder zijn VFR een titanium highmount leovince hangen zonder DB-killer en die produceert nog een behoorlijk beschaafd geluid, wel iets luider, maar zeker niet keihard. Voordeel is ook dat daar nog een DB-killer in kan als je echt legaal of zonder herrie aan je kop wilt rijden.
Geluidsfragmenten zeggen ook zo weinig, want die beluister je met een paar speakertjes en dat klinkt heel anders dan de echte pijp.
en ja dat meen ik serieus..ding is 26 jaar oud bijna.
[ Voor 83% gewijzigd door Capo op 21-10-2005 16:37 ]
laten staan, ding gaat niet vooruit. Z500 is echt oude meuk. Als je nu zei: Z1000 ofzo ja dat is wel mooiArtcore schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:32:
Wat is een fatsoenlijk vraagprijs voor een 1980 Kawasaki Z500? Heb er nl. een te koop zien staan.
[afbeelding]
Laat dat ook maar staan..
of neem alvast reserve versnellingsbak etc. etc. etc.
ouwe meuk allemaal met meer kwaaltjes als de heden ten daagse ducati fietsen.
Heb jij voor dan ook een ketting en achtertandwiel?BreadFan schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:20:
Afgelopen maandag mijn ketting +achtertandwiel vervangen. Voor nog niet, omdat ik geen dop maatje 27 had.
Don't play dumb with me, that's a game you can't win....
Toch hebben die oude Z's mooie lijnen hoor.Capoeirist schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:14:
[...]
In zo'n Z1000 moet je gewoon meteen een gsxr1100, gsx1100f of bandit 12 blok hangen
en in zo'n Z500 meteen een gsxr750 blok
Modern rijwielgedeelte eronder en gaan. Winterprojectje
[ Voor 16% gewijzigd door FragDaddy op 21-10-2005 19:09 ]
Klinken beschaafd: niet te luid, niet te zacht. Je kan met de DB-killer het regelen door de opening van de DB killer groter te maken. Grootste probleem bij Dam is... geen E-keur dus kan problemen opleveren in Duitsland.DinX schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:31:
Geen idee. Ze hebben jammer genoeg geenfragmenten op hun site staan
Emiel, van jou pik ik veel maar als jij met jouw 112kg op mijn pik gaat staan dan ga ik ook op jouw pik staan springenCapoeirist schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:14:
Mwah, het valt allemaal wel eigenlijk best mee. Goed die Z1000's zijn allemaal niet meer de nieuwste, dat is een feit maar vertel mij dan maar eens welke fiets de tand des tijds wel goed heeft doorstaan? En besides, een racecut versnellingsbak kost niet zo gek veel eigenlijk. Moet je maar es op Schnitz gaan kijken maargoed, zo'n Z1000 is dan ook eerder een hobbyfiets en geen eerste fiets
Het is iig geen Devil SB2 als je dat wilt wetenFragDaddy schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:06:
700 euro voor twee tiet dempers is ook niet duur. mijn enkele carbon pijpje koste al 650.
Maar... hoe klinkt het
[ Voor 64% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2005 19:24 ]
Dat het oude meuk is weet ik ook wel.Chevy454 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:12:
[...]
laten staan, ding gaat niet vooruit. Z500 is echt oude meuk. Als je nu zei: Z1000 ofzo ja dat is wel mooi
112kg? ik word met de dag zwaarder in jou gedachte geloof ikChevy454 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:11:
Emiel, van jou pik ik veel maar als jij met jouw 112kg op mijn pik gaat staan dan ga ik ook op jouw pik staan springen![]()
Mwah, het valt allemaal wel eigenlijk best mee. Goed die Z1000's zijn allemaal niet meer de nieuwste, dat is een feit maar vertel mij dan maar eens welke fiets de tand des tijds wel goed heeft doorstaan? En besides, een racecut versnellingsbak kost niet zo gek veel eigenlijk. Moet je maar es op Schnitz gaan kijken maargoed, zo'n Z1000 is dan ook eerder een hobbyfiets en geen eerste fiets
Ik zou geen fiets kopen voor 500 euro. Als je al zo'n goedkope fiets moet kopen heb je dan wel geld over voor reperatie's ? reperatie's die j emet een wat betere fiets niethad gehad..
en een racecut versnellingsbak ? leuk maar als het budget zo laag is niet realistisch
oude troep is oude troep.. kost bakken met geld en veel lol heb je er nog niet van. en daarnaast bakken met geld heb je niet, ong 500 euro is de grens..
(is niet lulligbedoeld..maar realistisch, kan nu bot klinken maar trust me.. zo bedoel ik het niet)
Hmm, dan eet je nog net geen kippenren per dag leegCapoeirist schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:24:
112kg? ik word met de dag zwaarder in jou gedachte geloof ik105/106 houd het echt op hoor
Ik had het meer over het feit dat je een Kawa met een Stukgatie vergelijkt(is niet lulligbedoeld..maar realistisch, kan nu bot klinken maar trust me.. zo bedoel ik het niet)
Het lijkt een soort van metalen TIK, KLENK gaat het als je hem in zijn 1 zet. Onder het rijden boven de 2e versnelling, heb ik er geen last van.
Nu is het zo als ik stil sta en hem in zijn 1 zet en die TIK hoor, dat ik de ketting even snel aan zie spannen, zou het kunnen zijn dat de ketting te los ligt? heeft nu een speling van 5cm?
Zou het ook wat anders kunnen zijn? suggesties?
-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-
Wat de oorzaak zou kunnen zijn? slecht onderhoudthe-spawn schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:19:
Nu is het zo als ik stil sta en hem in zijn 1 zet en die TIK hoor, dat ik de ketting even snel aan zie spannen, zou het kunnen zijn dat de ketting te los ligt? heeft nu een speling van 5cm?
Zou het ook wat anders kunnen zijn? suggesties?
Kettingspeling van 5cm, ga jij soms door het veld rossen met dat ding?

Ga maar eens die kettingspanning bijstellen, in de topicstart staat hoe je dat moet doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2005 20:22 ]
Een kennis van me heeft hem hier van de week neergezet, hij is op zakenreis en kon ik er mooi op rijden buiten me eigen CBR.Chevy454 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:20:
[...]
Wat de oorzaak zou kunnen zijn? slecht onderhoud
Kettingspeling van 5cm, ga jij soms door het veld rossen met dat ding?
Ga maar eens die kettingspanning bijstellen, in de topicstart staat hoe je dat moet doen.
Maar eerst zat er die tik niet in dacht ik, tot ik er vandaag mee ging rijden. Maar ik zal hem eens stellen dan.
-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-
Hebben veel motoren, zeker als het wat kouder is buiten (een auto schakelt in het begin ook wat lastiger als het echt koud gaat worden over het algemeen).
Geluid hoor je ws beter doordat die ketting zo los staat.
Mn Eigen VF'je komt nog wel goed trouwens, morgen de kop vastzetten en het blok afmaken (vandaag de 2 uitlaatkleppen terug gezet en en de cilinderbank vrijgemaakt van pakkingzooi), hopelijk zondag het blok dr weer onder friemelen (origami met 50-60kg, joy

En dan lekker door de regen gaan cruisen ws...
[ Voor 33% gewijzigd door 4x2 op 21-10-2005 20:42 ]
leeg
Je hebt zeker gelijk, maar mijn situatie is zo, ik heb net m'n rijbewijs en studeer nog. Als ik een brikkie voor 400 a 500,- koop, kunnen reparaties er wel vanaf. Daarnaast is een fiets uit 1980 wegenbelasting vrij en zal de verzekering ook wel meevallen. 't Is gewoon om wat mee te oefenen (zowel op technisch als 'rijvaardigheid'-vlak). Voor zulke doeleinden is zo'n ouwe Kawa best prima imo.Capoeirist schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:24:
[...]
Ik zou geen fiets kopen voor 500 euro. Als je al zo'n goedkope fiets moet kopen heb je dan wel geld over voor reperatie's ? reperatie's die j emet een wat betere fiets niethad gehad..
oude troep is oude troep.. kost bakken met geld en veel lol heb je er nog niet van. en daarnaast bakken met geld heb je niet, ong 500 euro is de grens..
(is niet lulligbedoeld..maar realistisch, kan nu bot klinken maar trust me.. zo bedoel ik het niet)
Ok.. we snappen elkaar..Artcore schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:49:
[...]
Je hebt zeker gelijk, maar mijn situatie is zo, ik heb net m'n rijbewijs en studeer nog. Als ik een brikkie voor 400 a 500,- koop, kunnen reparaties er wel vanaf. Daarnaast is een fiets uit 1980 wegenbelasting vrij en zal de verzekering ook wel meevallen. 't Is gewoon om wat mee te oefenen (zowel op technisch als 'rijvaardigheid'-vlak). Voor zulke doeleinden is zo'n ouwe Kawa best prima imo.
In iedergeval een oude jap kopen, goed rond kijken, misschien kun je voor net wat beetje extra een leukere fiets kopen, maarja wegenbelasting vrij levert extra geld op voor reperatie's..
kijk even op www.motor-forum.nl , komt regelmatig wat voorbij .. zag ook nog ergens iets over pekelfietsen.. bedoel opzich..
Idd, niks mis mee, en je kan er nog best pret op hebben.Artcore schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:49:
[...]
Je hebt zeker gelijk, maar mijn situatie is zo, ik heb net m'n rijbewijs en studeer nog. Als ik een brikkie voor 400 a 500,- koop, kunnen reparaties er wel vanaf. Daarnaast is een fiets uit 1980 wegenbelasting vrij en zal de verzekering ook wel meevallen. 't Is gewoon om wat mee te oefenen (zowel op technisch als 'rijvaardigheid'-vlak). Voor zulke doeleinden is zo'n ouwe Kawa best prima imo.
Ik zou er niet al te veel geld voor neertellen als de staat niet bekend is. (pakkie shag, kratje hertog jan) Is de fiets pasgeleden opgeknapt (denk aan kleppen, remmen, ketting, tandwielen, lagers, koppeling en evt zuigers) dan kan je er iets meer voor neertellen.
Nu weet ik niet hoe het zit met de onderdelen van een Z500, maar kijk ook eens met een schuin oog naar CB fours. Daar waren er héél veel van, en zijn er dus ook veel onderdelen van...
Wise enough to play the fool
since the French only saw the law as a "guideline". That has now changed !! There's a new kid in town; the new Minister of Justice/Security; Nicholas Sarkozy, is TOUGH !!
If you are caught speeding, 30 kph over the posted speed limit, you automatically loose your license for 3 (THREE) years !! If you are caught doing 50 kph over the limit, you'll get 6 (SIX) months jail time. If you're caught a second time, you'll go to jail for 3 years !
And to enforce this, the police force is being equipped with 1,000's of laser radars. Where last year there where maybe 1,000 radars in all of France, now there will be 10,000's of them.
Biking rules are also being tightened up. Bikes are no longer allowed to lane split (lane filtering). They are also not allowed to park on the sidewalk. Noisy bikes will be specifically sought out and removed from circulation
The verdict is set in stone. The Ministry of Transport has decided that filtering between lanes of traffic is a prohibited practice.
"Riding between traffic lanes is a grey area in legal terms" explained Catherine Herviou,legal co-ordinator for the French Motorcycle Federation, "so the police are now interpreting certain traffic rules in order to stamp out the practice. On trunk roads and motorways,filtering has recently been classified as undertaking, which attracts a 135 euro fine, three penalty points and a possible ban of up to three years. It is clear that filtering urgently needs to be given a proper legal status"
Filtering has always been tolerated by french motorists, albeit subject to sporadic law enforcement. In June, the CRS nicked over 60 riders who were filtering on the A4 motorway outside Paris. In response, around 400 local bikers staged a hour long demonstration at a nearby motorway toll booth, holding up the barriers and handing out protest information leaflets to 4.000 motorists who were then able to go through without paying.
The demo organisers explained "If filtering was made fully legal, it could be incorporated into driver/rider training. That way, drivers would take more notice of the presence of bikes and riders would learn to ride more carefully between traffic lanes.
Various propositions have been put forward, from riders who reckon that 50 km/h between lanes must be practical, to training schools who feel that any speed differential between bikes and cars should not exceed 20 km/h.
The transport ministry has received all of these propositions but prefers to preserve the current vague legal situation, an attitude which has satisfied no-one.
*bazelt iets over voltaire en andermans verachtelijke rechten verdedigen

^- Dit is dan Nicholas Sarkozy.
"motoren zijn inherent gevaarlijker voor de bestuurder dan de auto voor de bestuurder. Derhalve meer maatregelen om de rijders tegen zichzelf te beschermen. Te vaak glippen de motoren door de mazen van het net." wellicht niet goed vertaald maar de strekking is duidelijkLe but n'est bien entendu pas de "réprimer les motards, mais de les protéger y compris contre eux-mêmes", a précisé le ministre, car "n'oublions pas que les motards sont parmi les plus exposés des usagers de la route". Ainsi donc, selon le ministère de l'intérieur de la République française, les motos ne disposeraient pas de carrosserie et faire de la moto serait matériellement plus dangereux que conduire une voiture.
Ik lees nu ook iets over het toenemen van pk's in motoren en dat het gelijk opgaat met toename van het aantal doden door motoren. Dat klopt toch niet of wel?
www.moto-net.com/p_article.php?RefArticle=886
Moto-net en FFMC = te zien als een Franse MF en MAG
[ Voor 35% gewijzigd door ROFLASTC op 22-10-2005 03:14 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Z500, ik weet het niet. Tis een Zed maar het is niet de bekendste Zed. De bekendste zijn wel zeker de Z900 of de Z1000. Maar een klep van een Z900 kost het drievoudige van een Z1000 klep, daarom dat ik ook Z1000 zei.teacher schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 01:02:
Nu weet ik niet hoe het zit met de onderdelen van een Z500, maar kijk ook eens met een schuin oog naar CB fours. Daar waren er héél veel van, en zijn er dus ook veel onderdelen van...
Maar idd, onderdelen zijn aan de kostelijke kant en Z1000's zijn echt geliefd. Ik wil graag een Z1000 met een druppeltank van een Z900, omfg.. zo mooi
Wise enough to play the fool
Met statistiek kan je alles bewijzen als je wil.ROFLASTC schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 03:13:
Ik lees nu ook iets over het toenemen van pk's in motoren en dat het gelijk opgaat met toename van het aantal doden door motoren. Dat klopt toch niet of wel?
De export in China stijgt en het geboortecijfer hier daalt, hebben die 2 daarom een verband met elkaar
Ik zie persoonlijk niet in waarom meer pk's meer doden zou moeten veroorzaken.
Met m'n divi heb ik meer close (en minder close

Verkeersnazi's zoals die fransman verdienen een nekschot.
[ Voor 7% gewijzigd door DinX op 22-10-2005 12:28 ]
Heey jij als belg kunt vast een mondje frans? Hoe is mijn vertaling hierboven?DinX schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:27:
[...]
Met statistiek kan je alles bewijzen als je wil.
De export in China stijgt en het geboortecijfer hier daalt, hebben die 2 daarom een verband met elkaar
Ik zie persoonlijk niet in waarom meer pk's meer doden zou moeten veroorzaken.
Met m'n divi heb ik meer close (en minder close) calls gehad dan met m'n huidige fiets zie meer dan het dubbel aan pk's heeft.
Verkeersnazi's zoals die fransman verdienen een nekschot.
And it goes BRAAAAAPP!
Le but n'est bien entendu pas de "réprimer les motards, mais de les protéger y compris contre eux-mêmes", a précisé le ministre, car "n'oublions pas que les motards sont parmi les plus exposés des usagers de la route". Ainsi donc, selon le ministère de l'intérieur de la République française, les motos ne disposeraient pas de carrosserie et faire de la moto serait matériellement plus dangereux que conduire une voiture.
Het klopt wel wat er in dat stukje staat. Maar laat mensen dat lekker voor zichzelf uitmaken.Het doel is natuurlijk niet motards te bestrijden, maar om ze te beschermen tegen zichzelf, aldus de minister, want vergeet niet dat motards bij de meest zwakke weggebruikers horen.
Volgens het ministerie van binnenlandse zaken van de Franse Republiek, zouden de motoren niet over carrosserie beschikken en motorrijden is dus materieel gevaarlijker dan autorijden.
Weet ik ook dat wanneer ik een bocht mis op de motor ik er slechter aan toe gaan zijn dan wanneer dat met de auto zou gebeuren.
Verwijderd
Dit is tot nu toe altijd al mijn droommotor geweest:
www.highland.se
Deze komt in 3 versies: de Outback, de Supermotard en de Allroad.
Momenteel zou men voorkeur uitgaan naar de Outback of de Allroad, maar toch meer naar die laatste...
Wat denken jullie van deze brommers?
Ik weet wel dat het de ideale fietsen zijn voor in de stad en voor het "platteland" (als in onverhard). Klinkt tegenstrijdig die 2 locaties maar het is wel zo.
Ze zijn heel licht en wendbaar waardoor je goed door druk verkeer kan, afslaan, bochten,... perfect voor de stad. Als ik zie hoe vlot ze met die fietsen richting rood licht (tussen de auto's door) of de file gaan
En ze zijn natuurlijk gemaakt voor onverhard, dus dug dat ze daar goed rijden
Power output 62,5 kW (85 hp) at 6000 rpm and max. torque 104 Nm at 4000 rpm
Die combinatie van die 2 isWeight / Top speed 164 kg / +200 km/h
Ik heb bvb 134Nm op +/- 300kg en dat trekt als een beest, heb je een idee
Zalig wanneer je vaak moet optrekken (stad).
Met die pk's en top kan hij ook nog goed mee op de snelweg. Buiten dan het feit dat je de wind vol in je gezicht krijgt
[ Voor 34% gewijzigd door DinX op 22-10-2005 13:52 ]
Verwijderd
Offroad zou ik willen, gewoon omwille van de "vrijheid van offroad" te kunnen gaan. Maarja dat is dus maar mijn droommotor he. Het prijskaartje steekt dan wel tegen...
Op deze link nog veel fotos en filpjes over te vinden. Het merk zou zelf ook al een tuning kit hebben waarmee het vermogen van 85 naar 100 PK gaat. Verder is het heel spijtig dat er geen Belgische dealer is.
En 200 km/u is wel lekker voor een offroad, niet?
-> daarvoor dat ik net liever met de motor rijdt als met de auto, dan voel je tenminste dat je aan het rijden bentDinX schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:49:
Met die pk's en top kan hij ook nog goed mee op de snelweg. Buiten dan het feit dat je de wind vol in je gezicht krijgt
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2005 13:59 ]
Wat is een groot understatement hier. 104Nm bij 4000 rpm op 165kg is een berg koppel hoor. Kan me inbeelden dat het voor een beginner best een uitdaging is zelfs. Maarja, goed je handje leren controlerenVerwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:56:
Ja, een offroad brommer die toch wat kracht heeft spreekt mij wel aan.
ik heb nogal veel vertrouwen in dat ik m'n rijbewijs ga halen, en wil een 25kw sportmotor rijden waar ik na 2 jaar het setje uit laat halen om dr nog vrolijk jaren op verder te cruisen. ff rondgekeken en het aanbod van zoiets was niet zo gek groot. In 3 motorzaken waren er voor ongeveer dezelfde prijs een hoop onbegrensde motoren te vinden die nog es voor 100-500 euro teruggetuned moesten worden, en totaal 2 zx6r'en die al teruggetuned waren.
Paar dagen over nagedacht, budget bekeken, risico afgewogen en vandaag weer ff langs motor centrum eindhoven geweest en de knoop doorgehakt:
1998 Kawa ninja ZX6R 25KW
14.000 km op de teller
4600,-

En nou nog even m'n rijbewijs halen

De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED
Mooie motor zeg
Niet Motorhuis Eindhoven, even voor de zekerheid ?
Motorcentrum Eindhoven (ex groenen motoren) heeft een reputatie van het oplappen van schadebakken en die verkopen, zonder dat te melden.
leeg
ik had liever gehoord dat het zowiezo een goeie koop was, maar goed, ook handig om te weten
ik heb er voor zover ik kon (al heb ik er niet veel verstand van), niks mis aan kunnen zien. Zag er heel netjes uit, en de zaak in het algemeen liet bij mij en ons pap een goeie indruk achter.
Ik zal het over ongeveer 3 maanden met zekerheid kunnen zeggen als ik m'n rijbewijs heb. Tot die tijd staat ie daar in de stalling. Als m'n rijbewijs heb bel ik hun op, geven ze em een afleverbeurt, doen ze d'r een grote rooie strik omheen en neem ik em mee.
Voor de leek onder ons, namelijk mij: stel dat het een opgeknapt schade model is, wat betekent dat dan precies? Zal ie minder lekker rijden, snel stuk gaan?
[ Voor 4% gewijzigd door GTOfire op 22-10-2005 19:40 ]
Weet je nietGTOfire schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:39:
Voor de leek onder ons, namelijk mij: stel dat het een opgeknapt schade model is, wat betekent dat dan precies? Zal ie minder lekker rijden, snel stuk gaan?
Verwijderd
Waarom beter deze modellen die jij aanhaalt?Chevy454 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:30:
Geen highland, beter een Superduke of een LC8 950 adventure al dan niet in SM trim.
De superduke is toch bijlange niet zo off-road gericht als de highland en die adventure komt ook al niet in de buurt, die is te dakar-achtig. Beide hebben dan ook hun spatbord van het voorwiel vlak op de band staan en de highland niet. Ze hebben natuurlijk wel een lekker vermogen, maar ik vind dat deze 2 modellen toch uit een andere klasse komen die niet vergelijkbaar is met de klasse van de highland.
MOOIE FIETS ! snel je rijbewijs halen dan!GTOfire schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:30:
zo, doe mij een dwangbuis om en verklaar me voor gek
ik heb nogal veel vertrouwen in dat ik m'n rijbewijs ga halen, en wil een 25kw sportmotor rijden waar ik na 2 jaar het setje uit laat halen om dr nog vrolijk jaren op verder te cruisen. ff rondgekeken en het aanbod van zoiets was niet zo gek groot. In 3 motorzaken waren er voor ongeveer dezelfde prijs een hoop onbegrensde motoren te vinden die nog es voor 100-500 euro teruggetuned moesten worden, en totaal 2 zx6r'en die al teruggetuned waren.
Paar dagen over nagedacht, budget bekeken, risico afgewogen en vandaag weer ff langs motor centrum eindhoven geweest en de knoop doorgehakt:
14.000 km op de teller
4600,-
[afbeelding]
wel even een vraagje.. daar net achter het knipperlicht lijken wel krassen op de kuip te zitten, of is dat de foto?
Nou de Highland, waar kom je aan de onderdelen? een KTM heeft toch wel een iets grote dealernetwerk dan de Highland in Nederland dunkt mij. Ik vind de highland erg mooi, dat niet maar de KTM LC8 950 lijkt me toch fijner in verband met onderhoud en onderdelen.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:44:
Waarom beter deze modellen die jij aanhaalt?
Divide and conquer.
Verwijderd
Gewoon naar Zweden verhuizen he.Chevy454 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:11:
Nou de Highland, waar kom je aan de onderdelen? een KTM heeft toch wel een iets grote dealernetwerk dan de Highland in Nederland dunkt mij. Ik vind de highland erg mooi, dat niet maar de KTM LC8 950 lijkt me toch fijner in verband met onderhoud en onderdelen.
Die Highland is dan ook een droombrommer hoor (hoewel ik die toch ooit wil hebben).
Mja maar die KTM modellen beschouw ik gewoon al niet als alternatief vanwege een al redelijk afwijkend concept/model (niet off-road genoeg of te dakar). Voor dat ik de Higland kende was de Honda XR650R of de CR250 mijn droom, maar deze moeten nu toch onderdoen.
Toen ik in het examencentrum zat om mijn theorie te doen voor de moto, kwam daar toch niet toevallig zon XR650R aangereden zeker ! Was ik natuurlijk voor de rest van de tijd afgeleid. Natuurlijk achteraf een kijkje gaan nemen en wat een kolos van een brommer is dat, moet je met een ladder opklimmen. En toen die 650cc eencilinder in gang gekicked werd, wat een zalig geluid !
Tja die moto heeft toch wel een indruk achtergelaten, maar toen kwam het merk highland op de proppen en dan weet je wel genoeg...
Bijkomende vraag: hoe zit het met je rijbewijs halen in Nederland? Theorie examen? Verplichte lessen? Praktijk examen? Maneuvers? Dure prijzen?
Die verkoper was vrij overtuigend in dat hij ook snapt dat ik als dat goed gaat na 5 jaar weer naar hun terug kom. Motorrijders schijnen toch een groot deel van hun leven bij dezefde zaak te blijven, dus als ze me daarmee zouden naaien zijn ze een hoop geld kwijt aan nieuwere motoren de komende 30 jaar
en lef en domheid scheelt elkaar niet zoveel, dus ik laat maar ff in het midden wat ik het meest heb
Maar toch, mondelijke afspraken zijn rechtsgeldig, recht hebben is één, recht krijgen is twee.
In ieder geval, mooie fiets! En succes met je examen!
Divide and conquer.
je hebt 2 examens, 1 voor je meneuvres en 1 voor je praktijk.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:32:
[...]
Bijkomende vraag: hoe zit het met je rijbewijs halen in Nederland? Theorie examen? Verplichte lessen? Praktijk examen? Maneuvers? Dure prijzen?
Je theorie examen moet je hebben voor je 2e examen, het praktijkdeel dus. Voor je verrichtingen mag je zo op.
Je eerste les zul je op een parkeerterrein van de rijschool de motor voor het eerst rijden en beheersen. (als je dat al kan, zie 2e les en verder
je 2e les en tot je eerste examen rij je op je motorfietske naar een flink parkeerterrein waar je 1,5-2 uur je verrichtingen oefent.
Daarna ga je praktijklessen krijgen, dus gewoon de openbare weg.
Dan je 2e examen en dan ben je klaar
prijzen van lessen zijn bij mijn rijschool 39,- per uur. Maneuvre examen is 125 euro, praktijk examen 199,-
Highland filmpjes al gezienVerwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:32:
Tja die moto heeft toch wel een indruk achtergelaten, maar toen kwam het merk highland op de proppen en dan weet je wel genoeg...
De highland vind ik ook erg leuk maar de beschikbaarheid van onderdelen vind ik toch wel een serieus minpunt. Ik zou voor een KTM gaan, mooi oranje is niet lelijk
[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 22-10-2005 20:49 ]
Mooie fiets,GTOfire schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:30:
zo, doe mij een dwangbuis om en verklaar me voor gek
14.000 km op de teller
4600,-
Zoiets zoek ik ook ongeveer als ik m'n rijbewijs heb, maar dan geen 25KW
Maar ik vroeg me af of achterop zitten een beetje te doen is, aangezien ik ook van plan ben op vakantie te gaan met de motor en mijn vriendin wil natuurlijk ook mee
ik ga m'n pak kopen op het moment dat ik die motor ga halen, of iemand moet zeggen 'kun je beter nou al doen'.
Maar wat voor pak is het beste denken jullie? Ik heb na wat info van de verkopers een neiging gekregen tot een leren combi-pak, zodat ik kan kiezen of ik me omkleed op mijn bestemming of alleen de jas uit doe en de broek aan hou als draag broek voor de dag.
Door die keuze valt een complete overal af, maar dan is er nog wel textiel. Bij racemotoren is mij door de verkopers verteld dat textiel wat teveel kan gaan fladderen, maar een andere zei weer dat 7-8 van de 10 rijders toch voor textiel gaan.
de nadelen van leer, niet waterdicht, kouder, lijken mij in de winter makkelijk op te lossen door een jack over het pak heen aan te trekken oid, en in de zomer stik je dan weer niet van de hitte zoals in textiel.
Maar ja, textiel is wel weer makkelijker aan te doen en op je bestemming om te kleden, dus daarom weet ik het nog nie
zijn er hier nog meningen of heb ik alle voor en tegens zelf al opgenoemd?
Bij mij is het dus leer voor de pleziertochtjes en textiel voor de rest.
Een tijdje terug met mijn leren pak het asfalt gekust, het valt op hoe goed dat pak de glijpartij overleefd heeft. Alleen wat oppervlakkige krasjes. En het ging toch met >80 km/uur. Zelf ook zeer weinig schade eraan over gehouden, alleen een lichte hersenschudding en een schaafwondje.
Evolution is trouwens naar mijn idee een goedkoop maar goed merk. Een aanrader voor de beginner.
[ Voor 8% gewijzigd door WouterG op 23-10-2005 11:55 ]
Ik heb altijd een mening, dat had je misschien beter niet kunnen vragen:GTOfire schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:47:
nog es een vraagje:
ik ga m'n pak kopen op het moment dat ik die motor ga halen, of iemand moet zeggen 'kun je beter nou al doen'.
Maar wat voor pak is het beste denken jullie? Ik heb na wat info van de verkopers een neiging gekregen tot een leren combi-pak, zodat ik kan kiezen of ik me omkleed op mijn bestemming of alleen de jas uit doe en de broek aan hou als draag broek voor de dag.
Door die keuze valt een complete overal af, maar dan is er nog wel textiel. Bij racemotoren is mij door de verkopers verteld dat textiel wat teveel kan gaan fladderen, maar een andere zei weer dat 7-8 van de 10 rijders toch voor textiel gaan.
de nadelen van leer, niet waterdicht, kouder, lijken mij in de winter makkelijk op te lossen door een jack over het pak heen aan te trekken oid, en in de zomer stik je dan weer niet van de hitte zoals in textiel.
Maar ja, textiel is wel weer makkelijker aan te doen en op je bestemming om te kleden, dus daarom weet ik het nog nie
zijn er hier nog meningen of heb ik alle voor en tegens zelf al opgenoemd?
Leer of textiel. Als je je broek aan wil houden de hele dag zou ik GEEN leer nemen. Ik heb zelf een combi. Dan kun je als je even bij iemand op bezoek gaat, of op een terrasje gaat zitten, je jas uittrekken. Een raceoverall wilde ik daarom ook niet. Maar in die strakke leren broek met kneesliders en protectors de hele dag zitten werken ofzo? Echt niet! Dan neem ik gewoon een spijkerbroek en normale schoenen mee in mijn tanktas en duik ik even het toilet in als ik op mijn werk aankom.
Het ligt er ook aan wat je rijstijl en gebruik van de motor is. Voor mij is het puur voor de fun, dus ik rij alleen als het mooi weer is. Naar mijn werk ook alleen als het mooi weer is en dan rij ik vaak binnendoor en terug een stuk om (over een dijk of langs het klaverblad voor een paar rondjes). Dat is ook meteen mijn rijstijl. Lekker sportief. Ik gebruik dus kneesliders en die vind je eigenlijk alleen op een leren broek of combi. Op textiel zou ik die dingen ook nooit zetten, want als je de grond draait, schuift die kneeslider meteen weg en zit je met je textiel aan de grond. Daarnaast heb ik nog altijd het idee dat leer bij een schuiver beter beschermd dan textiel, maar dat is kennelijk al achterhaald door modern textiel.
Als ik ooit in de regen moet rijden (bijvoorbeeld als ik op vakantie ben, of als ik een afspraak met de dealer heb en het regent) dan heb ik een regenoverall. Daarmee blijft mijn pak droog. Daarnaast heb ik waterdichte race-laarzen (Sidi Vertebra 2). Die had ik min of meer toevallig gekocht, want de zijn net wat breder dan de normale vertebra laarzen. Daardoor paste ze me beter, bij de kassa hoorde ik pas dat ze waterdicht zijn. Nou en dat zijn ze. Niet verkeerd voor race-laarzen.
Alleen mijn handschoenen raken nu nog doorweekt.
En als ik nou een keer overvallen wordt door een buitje, tja dan regen ik maar nat. Als ik thuiskom kleed ik me dan wel weer om.
P.S. De pasvorm van elk merk en zelfs nog elk type pak is verschillend. Dus je moet eerst je maat weten en daarna moet je eigenlijk alle merken en types pakken die je kunt/wil betalen passen om te kijken welke het beste zit. Om het probleem even aan te geven: ik ben twee zaterdagen bezig geweest om een pak en laarzen uit te zoeken. Ik heb zo'n beetje alle pakken en alle laarzen in de winkel aangehad. (Kalsbeek Zwolle.. heeft VEEL kleding
Ik ga dus ook niet aangeven dat een bepaald merk goed is, want je moet gewoon kopen wat je lekker vindt zitten. Alle bekende merken zijn goed/veilig. Ik heb Alpinestars als pak en als handschoenen en (zoals eerder al gezegd) Sidi laarzen, maar dat komt dus puur omdat de pasvorm voor mij perfect is en niet omdat ik dat merk perse wilde of omdat er een aanbieding was ofzo.
Koop je leren pak ook niet te ruim, het mag best strak zitten, zolang het niet pijn doet. Alhoewel. de eerste twee weken waren mijn knieeen na een halfuurtje rijen helemaal rood geschaafd, zo strak zat het. Koop je je pak te ruim dan gaat het na een tijdje nog ruimer zitten en dan gaat het flabberen, koop je je pak precies op maat (lekker strak!) dan gaat het na een paar weken rijden (pas) lekker zitten. Daarnaast moet je testen hoe het pak zit als je op de motor zit (liefst een motor die zo veel mogelijk lijkt op je eigen motor). Het mag als je op de motor zit wel wat trekken, maar je moet wel normaal je benen op de steppies kunnen zetten (en uit kunnen steken voor de kneedowns
Een leren combi is in de winter (eigenlijk onder de 15-20 graden) te koud en in de zomer (bij 30+) te warm. ik heb nog een ander leren pak dat heel los zit (meer een chopper

Kortom. Als je een mooiweer rijder bent kun je voor leer gaan (als je sportief wil gaan rijden is het zelfs een must). Ik rij in een leren combi rond en zelfs mijn vader rijdt in een leren combi (alleen zonder kneesliders). We zouden beide niet anders meer willen. Het zit lekker (goed passend pak gaat als een 2e huid zitten), staat mooi, wappert niet en is veilig.
Als je het hele jaar door rijdt (zoals Dinx) dan zou ik een mooi en goed allweather pak aanschaffen.
Een motor met 14.000km op de teller. Man dat ding is nog nieuw. Daar kan weinig mee mis zijn, of hij moet gruwelijk in elkaar gereden zijn.. maar dan moet je dat ook wel kunnen zien als je een beetje oplet.Laten we hopen dat het allemaal goed zit.
Joh. Zo'n ZX6R. Dat rijdt goed, dat stuurt goed, dat is (als die 25kw beperking er straks uit mag) ook nog eens vreselijk rap. Het enige wat je tegen kan gaan staan is het comfort, maar aan de andere kant.. zo extreem is die fiets helemaal niet. Je zult er niet in 1x mee naar zuid-spanje rijden en dan uitgerust afstappen (zoals met die FJR van Dinx), maar het is ook niet zo dat je er na een uurtje of twee sturen helemaal kapot af stapt. Nee dat komt best goed.ik heb afgesproken (niet op papier, dus ik snap dat het geen harde afspraak is) dat als blijkt dat het een kutfiets is voor mij, ik dat ding in kan ruilen voor een andere en dan niet ineens 1000 euro bij moet leggen voor een gelijkwaardige motor
Ik zie anders heel weinig mensen op een echte supersport motor rijden met een textiel pak. Ik denk dat de verhoudingen eerder omgedraaid zijn. Daarnaast is het natuurlijk weer zo dat 9 van de 10 (of zelfs 99 van de 100) supersport rijders ook mooiweerrijders zijn.. Nou zie ik wel elke dag op weg naar mijn werk een of andere halve zool door weer en wind op een fucking ducati 999 van/naar zijn werk rijden en die heeft een textiel pak of in iedergeval een jas over zijn leren pak heen ofzo. maargoed.Bij racemotoren is mij door de verkopers verteld dat textiel wat teveel kan gaan fladderen, maar een andere zei weer dat 7-8 van de 10 rijders toch voor textiel gaan.
[ Voor 62% gewijzigd door FragDaddy op 23-10-2005 17:34 ]
hardstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg (ook tomcat, die was iets beknopter
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik voor een leren combi-pak. Leer voor de veiligheid, combi voor het uit kunnen doen van de jas. Zo'n knal-oranje regenoveral erbij voor slecht weer als het moet. Zal wel niet helpen tegen kou, maar je bent wel droog en goed zichtbaar. Kou heb ik me in mijn leven altijd al doorheen kunnen bikkelen, en ik heb nog niet echt dingen waar ik persé heen moet op de motor in de winter.
Zit nog wel te twijfelen of ik het pak koop als ik de motor op ga halen of dat ik het al eerder doe. Mijn redenatie is aan de ene kant dat het nogal overdreven is om met een mooi shiny leren combi pak op m'n les ER-5 te stappen. Maar aan de andere kant kan ik dan alvast het pak een beetje om me heen laten vormen en hoef ik als ik mn zixxer krijg niet te wennen aan motor EN pak, maar alleen de motor.
edit:
Ik bedenk me trouwens nu ALWEER een vraag
Hoe zit het met oordoppen? Ik heb m'n instructeur er nooit over gehoord, maar volgens m'n theorie CD kan je blijkbaar gehoorbeschadiging oplopen zonder die dingen. Zijn ze echt nodig of is het overdreven bescherming? (Nou zal m'n ER-5je prolly wat minder herrie geven dan m'n zx6, dus wie weet gaat er over 3 maanden een wereld van kennis voor me open op dat gebied
gerelateerde vraag: in m'n auto rij ik veel prettiger met muziek aan. Het leid me niet af, het zorgt er juist voor dat ik me beter op m'n gemak voel, ik rij vloeiender en zonder na te denken over wagenbeheersing, dus ik let meer op het verkeer. Aangezien ik m'n instructeur ook in mn oor kan horen bléren als ik rij zal muziek ook wel lukken denk ik dan. Is dat bij een motor juist wel afleidend, of ligt dat aan jezelf? En is het uberhaubt te doen, bijv. een mp3-speler in een zak met een oordop onder je jas door (ik verzin het ter plekke).
[ Voor 35% gewijzigd door GTOfire op 23-10-2005 18:42 ]
Verwijderd
Natuurlijk zijn er dan wel weer verschillende oordopjes te krijgen. Ik heb alpine oordopjes die voor ongeveer 20 euro te koop zijn bij Safe of Motoport. Je krijgt die dan met twee filters, groene en gele. Groen is het standaardfilter maar ik rij liever met geel in. De oordopjes zijn ook bedoelt om bepaalde geluiden eruit te filteren, bijvoorbeeld het windgeruis. Andere geluiden worden makkelijker doorgelaten waardoor je wel tot op redelijk niveau met elkaar kunt praten. Of dat ook echt zo is weet ik niet, heb nooit met schuimrubber dopjes in mijn oren gereden dus weet ook niet wat het effect daarvan is. Misschien dat er hier mensen zijn die dat wel doen?
Wat het muziek betreft, ik zou het zelf niet doen. Als ik aan het motorrijden ben wil ik horen wat de motor doet, dat vind ik veel prettiger
Ik zou al eerder voor een pak gaan kijken. Zoals ik zei is dat niet iets dat je in een halfuurtje moet doen als je je motor gaat halen. Ga gewoon eens rustig op een vrije zaterdagmiddag pakken passen en als je er niet meteen uit bent, dan loop je weer weg en dan kijk je een volgende zaterdagmiddag nog een keer. Zo'n stuk koe kost toch een hoop geld en je hebt hem toch vaak aan. Belangrijk dat zoiets goed zit. Laat je ook uitgebreid informeren hoe zo'n pak hoort aan te voelen.GTOfire schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:30:
holy CRAP en of je een mening hebt.. lol
hardstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg (ook tomcat, die was iets beknopter).
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik voor een leren combi-pak. Leer voor de veiligheid, combi voor het uit kunnen doen van de jas. Zo'n knal-oranje regenoveral erbij voor slecht weer als het moet. Zal wel niet helpen tegen kou, maar je bent wel droog en goed zichtbaar. Kou heb ik me in mijn leven altijd al doorheen kunnen bikkelen, en ik heb nog niet echt dingen waar ik persé heen moet op de motor in de winter.
Zit nog wel te twijfelen of ik het pak koop als ik de motor op ga halen of dat ik het al eerder doe. Mijn redenatie is aan de ene kant dat het nogal overdreven is om met een mooi shiny leren combi pak op m'n les ER-5 te stappen. Maar aan de andere kant kan ik dan alvast het pak een beetje om me heen laten vormen en hoef ik als ik mn zixxer krijg niet te wennen aan motor EN pak, maar alleen de motor.
edit:
Ik bedenk me trouwens nu ALWEER een vraag
Hoe zit het met oordoppen? Ik heb m'n instructeur er nooit over gehoord, maar volgens m'n theorie CD kan je blijkbaar gehoorbeschadiging oplopen zonder die dingen. Zijn ze echt nodig of is het overdreven bescherming? (Nou zal m'n ER-5je prolly wat minder herrie geven dan m'n zx6, dus wie weet gaat er over 3 maanden een wereld van kennis voor me open op dat gebied)
gerelateerde vraag: in m'n auto rij ik veel prettiger met muziek aan. Het leid me niet af, het zorgt er juist voor dat ik me beter op m'n gemak voel, ik rij vloeiender en zonder na te denken over wagenbeheersing, dus ik let meer op het verkeer. Aangezien ik m'n instructeur ook in mn oor kan horen bléren als ik rij zal muziek ook wel lukken denk ik dan. Is dat bij een motor juist wel afleidend, of ligt dat aan jezelf? En is het uberhaubt te doen, bijv. een mp3-speler in een zak met een oordop onder je jas door (ik verzin het ter plekke).
Over die oordopjes kan ik kort zijn: Doen. Ik heb ooit eens oordoppen op maat laten maken. En 1x ingehad. vond ik niets. Ik rij rond met van die gele foam dingen van de drogist of bouwmarkt. Voor 5 euro heb je er 10 en daar doe ik een heel seizoen mee (ze zijn schoon te wassen in warm water). Het verschil tussen die op maat gemaakte dingen en die gele proppen: Die gele proppen blokkeren al het geluid en die op maat gemaakte dingen blokkeren alleen de schadelijke frequenties.
Trouwens... het is niet het motor-geluid dat schadelijk is voor je gehoor, maar het windgeruis om/tegen je helm aan. Dat verneukt je gehoor. Daarnaast is het vermoeiend om de hele tijd met die herrie rond te rijden. Het is even wennen/eng dat je minder hoort, maar als je eenmaal gewend bent dan wil je nooit meer zonder rijden.
Ik heb zelf ook altijd muziek opstaan in de auto. Op de motor heb ik dat niet en dat mis ik helemaal niet. Op de motor heb ik een heel ander gevoel en zit ik met een heel ander doel. Dan wil ik helemaal geen muziek aan me kop. Ik kan me ook niet voorstellen dat muziek goed is voor mijn rijgedrag. Zeker niet de hardrock muziek die ik normaal luister. Veel te opzwepend voor mijn toch al redelijk wilde rijgedrag. Oh en uit mijn herrie-uitlaat komt alle muziek die ik ooit nodig heb. Daarnaast moet ik horen wanneer ik moet schakelen. Ik heb echt geen tijd om op de toerenteller te kijken als ik flink aan het sturen ben, dan flikker ik van de dijk. En door die herrie-pijp hoor ik de motor meer dan goed genoeg, zelfs met die gele proppen in mijn oren.
maargoed, als je rustig gaat cruisen door de weilanden, dan kun je wel een muziekje opzetten denk ik.
[ Voor 13% gewijzigd door FragDaddy op 23-10-2005 19:44 ]
Maak nu nog gebruik van die gele wegwerp dingen maar ga een stel op maat laten maken. Die gele dingen wel doormidden knippen omdat ze anders gaan knellen met een helm op. Is trouwens wel lastig uit je oor te pulken als je ze te klein maakt
- muziek: lekker laten voor wat het is
Ik heb 1 x met muziek op gereden en m'n indruk was dat ik minder op de muziek lette en minder op de weg. Juist ja, minder op allebei. Je bent zo druk bezig met de weg en alles errond in de gaten te houden dat je minder goed op de muziek let. En als je er dan toch op gaat letten dan let je weer minder goed op de weg.
Ik zit elke dag 2 x 45 minuten op de motor (hetzelfde stuk) en heb nog nooit de behoefte aan muziek gehad. Als je bezig bent met het verkeer rond je dan vliegt de tijd sowieso al.
Zeker als je "vrij vlotjes" door het drukke spitsverkeer rijdt heb je er toch niks aan.
En ga je een hele dag rijden in de Eifel dan ben je ook meer bezig met je bochten dan wat anders.
En doppen, het is al genoeg aangetoond dat de windruis gearandeerd je gehoor beschadigt.
Je mag er op het moment zelf dan geen last van hebben, maar als je op je 40ste een hoorapparaat nodig hebt / minder goed hoort, of last krijgt van tinitus spreek je wel anders.
Een ander voordeel van doppen is dat je meer geconcentreerd rijdt als je ze in hebt. Net als met muziek wordt je door die windruis afgeleid. Ik merk het zelf vrij goed als ik eens een keer zonder doppen rij. Het tegen-argument wat je veel hoort is dat je dan je motor niet meer hoort, maar dat is totale nonsens. Met fatsoenlijke doppen wordt alleen de windruis weggefilterd waardoor je je motor juist nog beter hoort.
Ik heb zelf maatdoppen (kost €120 ongeveer, gaan 3 jaar mee) en zou niks anders meer willen. Ik heb een hele tijd met van die paraplu'tjes gereden, maar dat kan gewoon niet tippen aan maatdoppen qua comfort en werking.
Van die gele doppen (van 3M dacht ik) ben ik dan weer geen voorstander. Die dingen houden al het geluid tegen. Dus de windruis, het geluid van je motor, het geluid om je heen,..
Ik hoor persoonlijk graag een auto toeteren, of een ambulance aankomen dan helemaal niks.
[ Voor 9% gewijzigd door DinX op 23-10-2005 19:54 ]
Verwijderd
Kwestie van met je eigen goede pak naar de les te gaan: zeker doen als je die kans hebt, lijkt me veel plezieriger als uitrusting van de rijschool zelf te moeten gebruiken. Moet je op de moment zelf snel passen terwijl je geen enkele kennis van zaken hebt dus dat draait gegarandeerd uit op niet comfortabel zittende kledij -> dus weeral afgeleid. Dus zeker niet denken dat dat overdreven gaat zijn !
Qua oordopjes: de korte periode dat ik gereden heb nooit aangedaan (niet eens aan gedacht) en ik vond dat heerlijk zo. Ben gelijk automatisch met mijn gehoor gaan gebruiken als "waarnemingszintuig" in het verkeer. In de auto rijdt ik nu ook al met alle ramen wagewijd open (zelfs op deze moment in het jaar

Zeer zeker, op mn VF (standaard dempers) kon ik de auto's naast me bij het stoplicht gewoon horen, hoorde het met niet te hoge snelheid als dr een auto naast/achter me zat en ambulances hoor je helemaal prima, het is echt aan te raden en ik kan geen enkel goed argument bedenken om ze niet in te doen.Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:41:
De vraag is: kan je ook nog de andere omgevingsgeluiden goed horen buiten de motor zelf (auto's enzo) ?
Zijn van die universele Alpine dingen en ik heb die dingen vaker in dan ik mn volledige pak aan heb (99% vd tijd dus).
Ik heb ook wel eens geprobeerd met muziek te rijden, had niet het idee dat ik minder alert reed, wel dat ik heel soms naar de muziek ging rijden (slalommen op de maat vd muziek en nog wel meer vage acties
En iets anders: het blok hangt weer in mn VF, ben er samen met mn vader ruim een uur mee bezig geweest, wat een ongelooflijke kloteklus was dat zeg...
Hij is nu voor een groot deel afgebouwd, alleen de carburateurs nog, de duc dempers pas maken en alle boutjes nalopen, kapwerk dr op enzo.
En dan weer rijden, hoop ik....
Inclusief duidelijke V4 grom dit keer
leeg
3 jaar maar? Ik kreeg bij het aanmeten te horen zeker 5.DinX schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 19:53:
Ik heb zelf maatdoppen (kost €120 ongeveer, gaan 3 jaar mee) en zou niks anders meer willen. Ik heb een hele tijd met van die paraplu'tjes gereden, maar dat kan gewoon niet tippen aan maatdoppen qua comfort en werking.
Iig goede doppen zijn een must. Maar wat ook erg goed werkt tegen windgeruis is een goede helm. Ik ben begonnen met doppen en een Aroih helm, man dat was als rijden zonder doppen in mij Arai en dan zijn er nog die stiller zijn qua windgeruis.
Ik hoor nog wel wat van omgevingsgeluiden ik denk zelfs meer als zonder doppen. Zonder wordt alles nog al snel overstemd door het windgeruis en mijn uitlaat, maar nu het windgeruis veelal is weggefilterd vallen andere dingen meer op.Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:41:
De vraag is: kan je ook nog de andere omgevingsgeluiden goed horen buiten de motor zelf (auto's enzo) ?
[ Voor 37% gewijzigd door Memendo op 23-10-2005 23:00 ]
leeg
Verwijderd

Dit stuk was zo vreselijk glad, de eerste ging onderuit om niks, de tweede schrok en ging ook, en tot slot wilde de volgende even helpen en ging ook onderuit.

Slootkant, ook al zo lekker glibberig.

De camping (toch nog dik 40 man, waarvan 1 helemaal uit Denemarken)

Max & friends

Ik geloof dat ik het naar mijn zin had!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 10:06 ]
Dan lijkt me die F650GS Dakar wel een goede keuze ja
Maar geweldige pics, zoals altijd
[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 24-10-2005 10:16 ]
http://www.gehoorbescherming.info/
voor je oordopjes, man zit in geldrop, achter zijn huis doet hij dat, goed en goedkoop!
Mooie fiets!!
edit
en toch wil ik #$%%#$$% een bmw
[ Voor 10% gewijzigd door Capo op 24-10-2005 13:26 ]
Vrijdag een gesprek bij BMW

Ga ik op mijn tong bijten bij dat gesprek of ga ik mijn hart op de tong leggen? Moeilijke keuze. Het zal waarschijnlijk niet goed overkomen als ik zeg dat BMW enkel maar auto's maakt
En toch... en toch.... toch vind ik ze stiekum erg leuk, vooral wanneer je zo'n K1200S mee naar huis krijgt als cadeau
[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 24-10-2005 18:35 ]
Verwijderd
Krijg ik meer als genoeg op school hoorVerwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:38:
Dan zeg je toch dat je het als techneut belangrijk vindt om óók kennis te hebben van dingen die je echt in geen enkele andere normale motor ooit tegen zult komen?
Docent: "Zeg David, ik zit met een probleem. Jij werkt te snel en ik heb te weinig proeven"
Chevy454: "Geen probleem toch? Kan ik eerder naar huis gaan"
Docent: "Nee, dat mag niet hé
Chevy454 loopt mee en "Ja daag......... Ik ben niet helemaal gek

Auto uitlijnen met behulp van schietlood, waterpas en een schuifmaat.. Hoezo bezigheidstherapie?

Ik sta niet op de foto, zijn mijn collega en docent op de foto.
[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 24-10-2005 19:08 ]
nu ben ik iig overtuigd van oordopjes, muziek laat ik maar mooi achterwege, en ik heb ook al zoiets van 'kan net zo goed nou al m'n pak kopen'. Zit alleen wel met het 'probleem' dat ik dus hartje winter op de openbare weg zal gaan rijden, en ik wil dus eigenlijk het liefst een leren combi-pak. Volgens mij gaat dat niet echt prettig kennis maken worden met zoiets, maar aan de andere kant moet ik wel weten hoe het is, want ik zal het heus op m'n ninja ook moeten doen
Als je vaak met temperaturen onder de 15 graden wil gaan rijden.. dan is zo'n leren race combi echt koud hoor. laat staan dat je echt 'hartje winter' onderweg bent als de temperatuur beneden het vriespunt zakt.GTOfire schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:54:
woei, wederom zeer bruikbare reacties allemaal, hardstikke bedankt
nu ben ik iig overtuigd van oordopjes, muziek laat ik maar mooi achterwege, en ik heb ook al zoiets van 'kan net zo goed nou al m'n pak kopen'. Zit alleen wel met het 'probleem' dat ik dus hartje winter op de openbare weg zal gaan rijden, en ik wil dus eigenlijk het liefst een leren combi-pak. Volgens mij gaat dat niet echt prettig kennis maken worden met zoiets, maar aan de andere kant moet ik wel weten hoe het is, want ik zal het heus op m'n ninja ook moeten doen(wat klinkt dat gaaf trouwens, "m'n ninja")
Waarom wil je 's winters doorrijden?
Als je ook hartje winter wilt gaan rijden heb je 2 opties: een textiel en een leren pak kopen of alleen een een textiel pak. Met een koeienhuidje (of kangoeroehuidje voor Chevy454) alleen red je het niet in de winter, onder de 10 graden is de gevoelstemperatuur op een motorfiets in beweging al vlug rond of onder het vriespunt, laat staan dat het dan ook nog eens echt vriest.GTOfire schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:54:
Zit alleen wel met het 'probleem' dat ik dus hartje winter op de openbare weg zal gaan rijden, en ik wil dus eigenlijk het liefst een leren combi-pak. Volgens mij gaat dat niet echt prettig kennis maken worden met zoiets, maar aan de andere kant moet ik wel weten hoe het is, want ik zal het heus op m'n ninja ook moeten doen(wat klinkt dat gaaf trouwens, "m'n ninja")
Wat mij betreft mag je het gerust proberen hoor, maar ik kan je er van verzekeren dat je snel in de winkel zal staan om een textiel pak te halen of je motor in de winter in de garage zal houden.
[ Voor 3% gewijzigd door The Bad Seed op 24-10-2005 20:50 ]
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
that's the kicker, nou vraag je iets wat ik nog niet weet
Ik ben echt niet van plan om m'n motor aan de kant te zetten als het regent of wat kouder is. Ik heb tot nu toe op m'n lesmotor met 10 graden en fikse regen gereden, en toen had ik ook lol op dat ding. Niet hartje-winter omstandigheden, maar om maar aan te geven dat ik verwacht geen mooi-weer-rijder te worden.
Maar MOET ik in de winter ergens heen op de motor? neuh..
Ik zit nl weer op school, dus dagelijkse ritten doe ik veel goedkoper met OV. Als ik in de winter ergens heen moet dat ik anders met de auto zou doen (dus zeg maar alles behalve school), zou ik daar gerust de motor voor willen pakken, maar het hoeft niet.
Reden dat ik postte 'moet ik hartje winter met leer rijden, maar ja, zal ik met m'n ninja ook moeten', is dat ik verwacht m'n A in januari te halen.
Oftewel, als ik nu een leren pak koop en ik wil dat zoals ik voorstelde op m'n lesmotor al gebruiken en een beetje inrijden, zit ik in hartje winter met leer op de motor. En ook als ik in januari m'n motor ophaal en ermee rij (ik ga dat ding toch niet nog 2 maanden laten staan als ik m'n papiertje heb gehaald), rij ik de eerste 2 maanden met kauhwe klauhwe (briljante uitspraak).
Dus.. lekker duidelijk nog?
Da's voor mij de redenering, maar door gebrek aan ervaring weet ik dus niet hoe goed die is
p.s. Ik denk op zich ook wel dat ik m'n pakkeuze meer als 'eerste pak' moet zien. Ik vind het een beetje overdreven om meteen bij het begin al 2 pakken te kopen, maar ik gok dat ik na een jaar of wat als ik meer ervaring heb en zeker als ik meer ga rijden ik de andere soort er ook bij koop. Textiel zou ik kopen voor het extra gemak en voor 's winters. Leer zou ik kopen voor het betere rijgevoel zonder fladderen en voor extra veiligheid. Ik moet dus alleen beslissen welke voor mij het eerste jaar het belangrijkst zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door GTOfire op 24-10-2005 21:26 ]
Laatste tijd zie ik nogal veel after market xenon kitjes, en vroeg me dus af of dit eventueel niks voor een motor of dergelijke zou zijn?
Juist vooral omdat je graag veel overzicht als motorrijder wilt?
Wat zijn dus de gangbare fitting maten , en zijn er meer mensen die hier ooit over hebben gedacht?
Auto's hebben een automatische hoogteregeling vanwege de hoge opbrengst van de xenon verlichting. Geen goed idee op de motorAcIDeR schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:15:
Laatste tijd zie ik nogal veel after market xenon kitjes, en vroeg me dus af of dit eventueel niks voor een motor of dergelijke zou zijn?
Juist vooral omdat je graag veel overzicht als motorrijder wilt?
naar het schijnt zou een regenpak winddicht zijn.... Ga het niet testen nu, is me te koudThe Bad Seed schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:49:
Wat mij betreft mag je het gerust proberen hoor, maar ik kan je er van verzekeren dat je snel in de winkel zal staan om een textiel pak te halen of je motor in de winter in de garage zal houden.
[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 24-10-2005 22:34 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Succes ermee, zo'n weer had ik ookSunder schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:20:
Zo morgen afrijden voor mijn AVB. Natuurlijk regent het horizontaal en zware windstoten. Nu maar hopen dat die suffe pionnen blijven staan...
Niet alle auto's hebben een elektronisch verstelbaar koplampen setje.Chevy454 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:32:
[...]
Auto's hebben een automatische hoogteregeling vanwege de hoge opbrengst van de xenon verlichting. Geen goed idee op de motor
[...]
En je kunt het toch lekker laag monteren op de motor?je hebt dan in elk geval licht genoeg?
Verwijderd
Dat is al aangepast, nu ook verplicht voor aftermarket montage.Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:47:
Offtopic: bij standaard montage op auto's af fabriek is voor Xenon lampen automatische hoogteregeling en koplampsproeiers/wisser zelf verplicht.
Divide and conquer.
Succes! Ik mag 14 november, zal ook wel leuk weer zijnSunder schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:20:
Zo morgen afrijden voor mijn AVB. Natuurlijk regent het horizontaal en zware windstoten. Nu maar hopen dat die suffe pionnen blijven staan...
err... houten balk? Ik heb volgens mij iets gemist, want ik heb alleen nog over pionnen heen geredenChevy454 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:45:
[...]
alleen was de houten balk waar ik op moest rijden zo spek glad dat ik moest corrigeren om de motor niet te doen vallen maarja, reed ik van de plank af.
Ja daarom vloekte ik nog eens dat ik geen bmw hebVerwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:59:
Je hebt wat gemist Capoeirist (zie drie omhoog)
tis een belg die ChevyGTOfire schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:01:
err... houten balk? Ik heb volgens mij iets gemist, want ik heb alleen nog over pionnen heen gereden
Verwijderd
Hehe, daar zat bij mij rubber op.Chevy454 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:45:
Succes ermee, zo'n weer had ik ookalleen was de houten balk waar ik op moest rijden zo spek glad dat ik moest corrigeren om de motor niet te doen vallen maarja, reed ik van de plank af. PRACHTIG GECORRIGEERD maar ik kan u niet doorlaten want u bent niet over de gehele lengte van de balk gereden.

Dat zou een oplossing kunnen zijn.. een regenpak over een leren pak dragen in de winter. Al vraag ik me af of dat warm genoeg is. En nee.. ik ga het ook niet testen.. brrrr.Chevy454 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:32:
naar het schijnt zou een regenpak winddicht zijn.... Ga het niet testen nu, is me te koud
Maar ik zou er wel goed over nadenken waar je de motor nu eigenlijk voor wil gebruiken. Als je het hele jaar door wil rijden en je wil (voorlopig) maar 1 pak hebben, dan zou ik een textiel allweather kopen. Met uitritsbare voeringen en alles er op en er aan.
Ik gebruik de motor puur voor de fun en alleen als het een beetje warm weer is. Als het kouder dan 15 graden is dan trek ik niet mijn race-combi aan, maar een andere leren pak dat ik heb dat veel te groot is. Daar doe ik dan een pyjamabroek en een dikke trui onder aan. Maar als de temperatuur onder de 10 graden komt ga ik daar ook niet meer mee rijden, want dan 'bevriezen' mijn vingers en mijn tenen alsnog.
En ik rij ook nog eens sportief, waardoor ik dus boven de 20 graden in iedergeval mijn kneesliders 'nodig' heb. Vandaar dus leer.
Als jij je motor koopt om het hele jaar door te rijden en in de zomer ook rustig rijdt (dus geen kneedowns, snel bochtenwerk of hoge snelheden) dan heeft het weinig zin om je in het leer te steken (behalve dat het mooier is en minder wappert op hoge snelheid)
Tja, het is een beetje lastig uitleggen, maar de meeste leren pakken hebben ventilatieopeningen en zijn erg dun en zijn eigenlijk prettig tussen de 20 en 30 graden. Als het kouder wordt heb je het echt koud en als het warmer wordt zweet je je de ziekte. Maar tussen die temperaturen is het heerlijk.
Met koud weer een halfuurtje rijden zal met leer ook wel gaan, maar een uurtje of 3 achter elkaar... nah echt niet. de gevoelstemperatuur is zo veel kouder. Steek je blote arm maar eens vijf minuten uit het raam van de auto op de snelweg als het buiten een graad of 12 is.. moet je eens kijken hoe koud dat wordt.
Mja, eerste tijd wel natuurlijk, maar ik verwacht ongeveer hetzelfde te doen als met m'n auto. In het begin rustig max 120 op de snelweg, eerste 2 maanden erachter komen dat 140-150 best kan als het niet zo druk is, en inmiddels een jaar verder weet ik dat ie pedal-to-the-metal bij de 180 jankend om genade smeekt.
Met de motor ben ik gedisciplineerd genoeg om eerst de grens van een afstand te vinden, daarna dat bemeesteren en daarna pas de grens te gaan verleggen. Een geinige lange S bocht onderweg naar de grote les-parkeerplaats bij Empel nam ik eerst met 50, toen nam ik em zelfverzekerd met 50, vervolgens zelfverzekerd met 60, en sinds een les of 5 rem ik er niet meer voor af (60km zone, dus ik rij dan 70-75 ofzow

Dus nee, eerste maand geen knee-downs voor mij.. maar zodra ik me helemaal zeker voel op die motor zal het ongetwijfeld steeds een stukje harder gaan.
Vandaar nog altijd de twijfel om toch voor leer te gaan, ook al is het winter als ik afrij en hoor ik vaker textiel dan leer
Een vraag voor ALS ik leer neem: is het dan nog steeds verstandig om dat van tevoren al te kopen en bij het lessen in te rijden? Lijkt me dat het inrijden wel een goed idee is, maar ik les dus in de wintermaanden en dan kan ik wellicht beter gewoon de textiele leskleding nemen om mezelf te beschermen tegen de kou, want je weet van tevoren dat je dr 1,5 uur op zit.
edit:
woohoo, weer een vraag! 1 keer goed antwoord krijgen en je komt niet meer van me af
Hoe hebben jullie je beestje verzekerd? Ik kreeg van tevoren vooral te horen dat motorverzekeringen ergens rond de 200 per jaar kosten, maar als ik ga kijken bij wat verzekeraars is dat dus alleen voor WA en als je geluk hebt WA+. Heeft er dan niemand full-casco en dat soort meuk?
WA moet, diefstal lijkt me ook erg prettig, maar in hoeverre is het wenselijk om glijpartijen e.d. te verzekeren voor 700 euro extra per jaar?
[ Voor 16% gewijzigd door GTOfire op 25-10-2005 14:05 ]
Dat is helemaal afhankelijk van de leeftijd en dagwaarde van je motor. Een nieuwe motor allrisk verzekeren lijkt me vrij logisch. Maar als je motor ouder dan 3-4-5 jaar is, zou ik al geen allrisk verzekering meer afsluiten.GTOfire schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:34:
edit:
woohoo, weer een vraag! 1 keer goed antwoord krijgen en je komt niet meer van me af
Hoe hebben jullie je beestje verzekerd? Ik kreeg van tevoren vooral te horen dat motorverzekeringen ergens rond de 200 per jaar kosten, maar als ik ga kijken bij wat verzekeraars is dat dus alleen voor WA en als je geluk hebt WA+. Heeft er dan niemand full-casco en dat soort meuk?
WA moet, diefstal lijkt me ook erg prettig, maar in hoeverre is het wenselijk om glijpartijen e.d. te verzekeren voor 700 euro extra per jaar?
Totaal niet rendabel. 1000 euro per jaar betalen, terwijl de schade voor 800 is opgeknapt.
Don't play dumb with me, that's a game you can't win....
Dit topic is gesloten.