Het is al met al een vrij grote post geworden, heb namelijk zelf wel aardig wat research gedaan en heb dat er voor de duidelijkheid allemaal neergezet... Maar bij sommige dingen kom ik er gewoon echt niet uit, dus zou super zijn als jullie me daarbij kunnen adviseren.
Huidige specs:
* AMD Atlhon XP 1600+
* ASUS A7A266 Socket A
* 512 mb ddr pc2100 noname
* 40GB maxtor HDD (7200 rpm)
* 160GB maxtor HDD (7200 rpm)
* Ati Radeon 9600 Pro 128MB
* CD/DVD-writer (type weet ik niet, snelheid ook niet, wel vrij nieuw, tevreden over)
* Standaard miditower ATX-behuizing met 350W voeding
* Sound blaster live 1024 + externe versterker en surround boxen
* Dell breedbeeld 20" TFT
Wat doe ik ermee en welke problemen kom ik tegen?
De comp gebruik ik voornamelijk voor mijn werk, webdesign. Hiervoor draai ik bijzonder veel zware programma's tegelijk. Daarnaast draai ik daarnaast dan ook vaak gewone programma's als word, outlook, muziekprogramma, msn etc. Mijn webdesigntools wil ik graag open laten staan naast de gewone programma's omdat het prettig is snel verder te kunnen werken. Hoe dan ook, ik merk dat ik gewoon veel te weinig computerkracht heb om dit alles goed te laten werken en het is dan ook één grote trage zooi...
Spellen speel ik bijna nooit... Zo af en toe heb ik eens een fase dat ik veel behoefte heb aan spelletjes, maar over het algemeen gaat dat (nog) altijd prima met mijn huidige kaart. Mijn eisen zijn hierbij dus niet echt hoog.
Verder bel ik met mijn pc-tje, en gebruik ik hem als tv. Maar dat alles draait ook prima op mijn huidige configuratie.
Verdere problemen (of gewoon aandachtspuntjes) die ik ben tegengekomen bij mijn huidige comp:
* mijn 2 hd's functioneren niet fatsoenlijk met mijn moederbord
* comp maakt herrie als een gek, vooral de standaard cpu cooler
* het zooitje wordt vrij warm in het kastje
* de computer kan af en toe geen goede start maken, ik vermoed door het gebrek aan voldoende voeding... aangezien dit slechts af en toe is en met een reset simpel verholpen is vind ik dit nooit een probleem
Waar zat ik zelf aan te denken?
CPU. Duidelijk aan vervanging toe. Een amd64 3800+ heb ik 2dehands gekocht (met garrantie) voor de volgens mij prima prijs van 150 euro.
Moederbord Ben er nog echt niet over uit... Zelf denk ik aan de MSI K8N Neo2 Platinum met nforce3 chipset. Dual channel, socket 939, beter geluid dan dat ik nu heb, goede recenties EN agp voor mijn huidige grafische kaart. Ik zou ook kunnen gaan voor een nforce4 en dan een goedkoop pci-e kaartje erbij kunnen kopen, maar volgens mij zijn de verschillen tussen nforce3 en nforce4 minimaal (los van agp/pci-e)... En het scheelt toch al snel minimaal zo'n 100 euro... Wat denken jullie?
Geheugen: Heel veel twijfel... Ik neig zelf om naar de 2 gig te gaan omdat ik zie dat mijn comp zelf bij standaardgebruik al mijn 512mb geheugen volgooid... Voor nu zou 1 gig wel voldoende kunnen zijn, maar dan heb ik volgend jaar weer hetzelfde probleem. De reden dat 1.5gig geen optie is is omdat ik mijn mobo in dual channel wil laten draaien, wat betekent dat ik 2 vrijwel identieke geheugenmodules nodig heb (dus 2x 512 of 2x 1gig). Mijn huidige geheugen is alweer redelijk oud dus denk ik niet echt in te zetten in een dual-channel configuratie.
Ik ben trouwens volledig de weg kwijt welk geheugen ik dan nodig heb. In de tweakers FAQ heb ik wel gelezen dat ik voor amd alleen ddr en geen ddr2 geheugen kan gebruiken, dus dat staat geloof ik vast. Verder begreep ik dat het pc3200 moest zijn (voor amd 64), en dat een hogere pcxxxx notering enkel betekenis had voor overclocking (wat ik niet van plan ben). Alleen nu zijn er op de pcxxxx notering na nog heel veel verschillen in prijs (ook bij zelfde merk), en ik kom er dus niet uit wat alle verschillen zijn en vooral hoe groot de verschillen in snelheid... Ik bedoel, een 1 gig plankje kan zo 300% schelen in prijs, van hetzelfde merk nog wel. En ook kan een pc5500 zomaar goedkoper zijn dan een pc3200. Dus, wat moet ik hiermee?
Koeler: Zalman 700 Alcu, 33 eurotjes bij MyCom (zit hier op de hoek).. schijnt stil te zijn, en koelt wat ik begrepen heb prima als je niet overclocked.
Voeding: Het zou perfect zijn als het zooitje kon draaien op mijn huidige 350 watt voeding, maar ik heb zo mijn twijfels (2 hd's bijvoorbeeld). Wat denken jullie? Ik heb er volgens mij nu al heel af en toe problemen mee en denk niet dat het er echt veel beter op wordt...
Budget
Zo prijsefficient mogelijk. Dus niet het goedkoopste spul, maar ook zeker niet het duurste.
Processor krijg ik binnenkort, dus dat is geregeld. Verder denk ik koeler voor 30-50 euro. Moederbord en geheugen is wat lastiger omdat ik niet precies weet wat verstandig is om te nemen (zoals ik boven al schreef).
Moederbord zit mijn max op rond de 100. Heb het bord wat ik zelf in gedachte had voor pakweg 60 euro 2dehands gezien... Nieuw zit ie zo rond de 100 euro.
Ik heb bij alternate.com het volgende (2x 1 gig) geheugen gezien voor 189 euro:
http://www.alternate.nl/h...urce=highlight&pid=44770&
Zag ook nog het volgende by my-com:
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=69500&productType=1. 2x 1gig is dus 200 euro omgerekend, net zoveel als alternate alleen kan ik het dan direct meekrijgen.
Maar waarom zijn deze twee opties zoveel goedkoper als de rest van het geheugen wat beide winkels aanbieden? Hoe dan ook, zodra het grapje van 2 gig geheugen duurder wordt dan 250 euro denk ik toch dat ik, tijdelijk dan eventueel, voor 2x 512mb geheugen zou willen gaan gezien mijn budget...
Voeding, mocht dat echt aangeraden worden, toch wel echt max 40 euro eigenlijk...
------
Edit: Een optie is natuurlijk ook nog om te gaan voor de Asrock 939Dual-SATA2... Kan ik mijn huidige AGP kaart gebruiken en ben ik wel futureproof voor PCI-E... Het is gewoon té lastig tegenwoordig om de juiste keuze te maken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 15-12-2005 04:02
]