Hoop dat hij pin compatible is dan zijn er namelijk snel goede moederborden op de marktThe Source schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:22:
Mhh... krijg net van ATI te horen dat R580 en RD580 in januari te verkrijgen zal zijn. Ben benieuwd
Hehe. Dat is wat ik al een tijd zit te roepen hier... dat ATi ook met multi-core drivers komt. Had een vogeltje me nl een tijdje geleden ingefluisterdedward2 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:27:
ATI heeft waarschijnlijk multicore drivers volgens DB.
http://www.beyond3d.com/f...thread.php?t=23726&page=2
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Doei nieuwe computer! Dan kan ik het nog wel op brengen om nog 3 maandjes te wachten.The Source schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:22:
Mhh... krijg net van ATI te horen dat R580 en RD580 in januari te verkrijgen zal zijn. Ben benieuwd
Verwijderd
Misschien daarom dat nvidia niet direct met een tegenhanger voor de xt komt. Met de GTX hebben ze genoeg om de XL te verslaanVerwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:35:
[...]
Nog erger of net zo erg dus als het X800XTPE "debacle"? Ik meen me te herinneren dat de X800XTPE een week of 6/8 na de launch, al zij het zeer mondjesmaat, te krijgen was in NL.
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat dit nu weer het geval is.Ati zal met nóg zo'n grap volledig
afgeslacht worden door de pers, en terecht.
Dat wist ATI mij al een paar maanden geleden te vertellen, dat R580 in December klaar zou zijn en dan in Januari beschikbaar zou zijn. Meestal neem ik dat bericht met een korreltje zout, ik heb het hier op GoT wel tussen neus en lippen door wel laten vallen maar roadmaps en productie schema's veranderen altijd. Maar zojuist melde ATI mij weer hetzelfde, ach ja, het is duidelijk gezien de korte tijd dat het gewoon een product refresh is.edward2 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:30:
[...]
You got to be kidding, dat betekend dus waarschijnlijk dat NV op de X1800 gaat reageren ?
[ Voor 11% gewijzigd door The Source op 03-10-2005 20:58 ]
Uhm, ja, x1800xt december (prolly) en r580 in januari 
wtf?
wtf?
Verwijderd
Dat kan ook gewoon niet als ze pas in december met de X1800XT komen.The Source schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:57:
[...]
Dat wist ATI mij al een paar maanden geleden te vertellen, dat R580 in December klaar zou zijn en dan in Januari beschikbaar zou zijn. Meestal neem ik dat bericht met een korreltje zout, ik heb het hier op GoT wel tussen neus en lippen door wel laten vallen maar roadmaps en productie schema's veranderen altijd. Maar zojuist melde ATI mij weer hetzelfde, ach ja, het is duidelijk gezien de korte tijd dat het gewoon een product refresh is.
Hmm lijkt me toch erg sterk, das 1-2 maanden nadat de R520 in de winkels ligt.The Source schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:22:
Verwijderd
Dan gaan veel mensen zich bekocht voelen. Ik denk wel
dat hij met mondjes mate leverbaar gaat zijn deze maand
en dus voor absurde hoge prijzen over de toonbank zal gaan.
En dat de r580 gewoon veel simpeler en goedkoper te maken
zal zijn dan de r520 en daarom ook dat ati er zo snel mogelijk
mee op de proppen wil komen denk.
dat hij met mondjes mate leverbaar gaat zijn deze maand
en dus voor absurde hoge prijzen over de toonbank zal gaan.
En dat de r580 gewoon veel simpeler en goedkoper te maken
zal zijn dan de r520 en daarom ook dat ati er zo snel mogelijk
mee op de proppen wil komen denk.
Toch lijkt me het niet slim om dit te doen, als dit echt zo is en het nieuws verspreid, dan zullen weinig mensen een R520 kopen maar wachten op de R580, I know I will!!
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
De simpele brute kracht van de X1600XT is onvoldoende om de X800XT PE te verslaan. Daar kunnen optimalisaties in architectuur helpen, maar de achterstand in power zeker niet ongedaan maken.CJ schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:35:
[Verhaal over waarom X1600XT wel eens sneller zou kunnen uitvallen dan X800XT PE]
De X800XT PE heeft in vergelijk met de X1600XT o.a:
* ruim 1,5x zo veel geheugenbandbreedte tot zijn beschikking
* 16 pipes (tegenover 12 voor de X1600)
* een VEEL hogere fill-rate
Dit vertaalt zich dan allemaal ook in een 25% hogere 3DMark05 score. De X1600XT scoort default lager dan de X800XT PE met alle IQ aan!! Nu kun je dat natuurlijk negeren en stug volhouden dat de X1600 dat behoorlijke verschil in brute kracht met zijn vernieuwde architectuur misschien wel kan compenseren, maar dat lijkt me niet erg realistisch he?
Zeker voor zaken als HDR, AA en AF is gewoon grof veel fill-rate en geheugenbandbreedte nodig, ook al is de GPU geoptimaliseerd. Je zult dus naar wat ik voorspel vooral in de resoluties vanaf 1280x1024 - zeker met eye-candy aan - gaan merken dat de X800XT structureel de X1600 eruit gaat lopen.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
Same here ik wacht nog wel even. koop ik eerst wel 2 gb ram een 24" TFT en een Athlon X2 CPU dan is alles wel klaar voor een XI900 of hoe i dan ook mag heten
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Met enige logica denkend lijkt het me dat de R580 niet eerder komt dan de G80, Ati gaat echt niet met zichzelf concurreren en zeker niet in zo'n kort tijdsbestek. Eerst moet er geld verdiend worden aan de R520. Of de X1800XT moet dusdanig klote te produceren zijn, dan is 't wat anders natuurlijk.Benotti schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:00:
Uhm, ja, x1800xt december (prolly) en r580 in januari
wtf?
En voorzover ik gelezen heb wordt de G80 niet eerder verwacht dan Maart...
Maar wel een interessante (kwa perf.) refresh als ik de geruchten mag geloven met 3 alu's?The Source schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:57:
[...]
het is duidelijk gezien de korte tijd dat het gewoon een product refresh is.
Niet op voorraad.
Verwijderd
mm als ie zoveel sneller is kopen we hem gewoon, en als de r580 ook weer zoveel sneller, kopen we die ook. Keuze maak jezelf. Hoe sneller hoe beter is mijn mottoscreamteam schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:36:
Toch lijkt me het niet slim om dit te doen, als dit echt zo is en het nieuws verspreid, dan zullen weinig mensen een R520 kopen maar wachten op de R580, I know I will!!
Hey, ik wil een X800/850 XT PE gaan kopen, denken jullie dat de prijzen gaan zakken als die nieuwe reeks kaarten van ATI uitkomt? En hoeveel schatten jullie ongeveer (gebaseerd op het verleden)?
Dan weet ik wanneer ik het beste m'n nieuwe kaartje kan gaan kopen
With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!
Ik weet niet precies wat de prijzen zijn atm, maar ga er maar vanuit dat het niet tot nauwelijks zal zijn als ik sommige prijzen voorbij zie komen hier. Als je gaat kopen moet dat binnen nu en een maand, anders heb je kans dat ze niet meer te koop zijn.Cold_Phoenix schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:03:
Hey, ik wil een X800/850 XT PE gaan kopen, denken jullie dat de prijzen gaan zakken als die nieuwe reeks kaarten van ATI uitkomt? En hoeveel schatten jullie ongeveer (gebaseerd op het verleden)?
Afhankelijk van hoe efficient de nieuwe memory controller + ringbus is, hoeft de geheugenbandbreedte niet echt veel te zeggen. Om daar nu al een conclusie over te trekken weten we nog te weinig van de RV530 architectuur.FirefoxAG schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:37:
De X800XT PE heeft in vergelijk met de X1600XT o.a:
* ruim 1,5x zo veel geheugenbandbreedte tot zijn beschikking
16 standaard pipes vs 12 multi-threaded pixelprocessors. Of ATi noemt gewoon oude tech iets nieuws, of de RV530 heeft toch daadwerkelijk iets nieuws aanboord wat voor een verrassing kan zorgen.* 16 pipes (tegenover 12 voor de X1600)
Zegt niets over RV530. Ik denk namelijk dat de fillrate cijfers van R580 ook VEEL lager zullen uitvallen (zelfde 3 in het rijtje 4-1-3-2 en 16-1-3-1). Als je kijkt naar de pure fillrate cijfers volgens de standaard berekening (corespeed * aantal pipes) dan heeft de X1600XT een fillrate van iets meer dan 7000 terwijl de X800XT er eentje van 8000 heeft. Maar ook dit hoeft niet veel te zeggen. Zie bv de GF6800U met een veel lagere fillrate, die ondanks z'n lagere snelheid toch de boel goed kon bijbenen mede dankzij het feit dat-ie meer werk per clock verrichtte.* een VEEL hogere fill-rate
Volgens mij zijn de cijfers op de sheets wat lager dan in het echt... X1800XT zou volgens horen zeggen ook al 9700 halen op stock speeds. X1600XT zal dan ook iets hoger uit komen te vallen. Het verschil is misschien dan iets van 10% in 3dM.Dit vertaalt zich dan allemaal ook in een 25% hogere 3DMark05 score. De X1600XT scoort default lager dan de X800XT PE met alle IQ aan!! Nu kun je dat natuurlijk negeren en stug volhouden dat de X1600 dat behoorlijke verschil in brute kracht met zijn vernieuwde architectuur misschien wel kan compenseren, maar dat lijkt me niet erg realistisch he?
Zeker voor zaken als HDR, AA en AF is gewoon grof veel fill-rate en geheugenbandbreedte nodig, ook al is de GPU geoptimaliseerd. Je zult dus naar wat ik voorspel vooral in de resoluties vanaf 1280x1024 - zeker met eye-candy aan - gaan merken dat de X800XT structureel de X1600 eruit gaat lopen.
En het feit dat de RV530 full speed HDR + AA aan kan dankzij FP10, en HDR steeds vaker gebruikt gaat worden, is volgens mij toch iets wat je niet moet onderschatten.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Ik ben nog best happy met m'n 7800GTX maar toch denk ik ook vaak zo. At the end of the day is het ook gewoon een kwestie of je de knaken hebt.Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:53:
[...]
mm als ie zoveel sneller is kopen we hem gewoon, en als de r580 ook weer zoveel sneller, kopen we die ook. Keuze maak jezelf. Hoe sneller hoe beter is mijn motto
Niet alle aankopen voor een hobby hoeven natuurlijk 100% economisch te zijn...
Op papier ziet m.n. de X1800XT er best goed uit. Ik zie iig wel een aantal zaken die me aanspreken.
Of het een succes wordt hangt imo af van:
- waarmaken beloofde IQ/FPS in de reviews
- leverbaarheid. (als je m niet kan krijgen heb je er immers geen r&k aan...)
- prijsstelling (tov nVidia & IQ/FPS meewegend)
- waarmee reageert nVidia.
Dat laatste vind ik zelf behoorlijk interessant. Ze komen vrijwel zeker met:
- nieuwe drivers die wat winst opleveren.
- een 512mb versie.
Wat kunnen ze nog meer hebben?
De ATI's komen met een paar fundamentele wijzigingen die nVidia niet 1 op 1 zal kunnen volgen zoals High Fidelity Color enzo.Echter ze hebben de 7800GTX al ruim 3 maanden in channel. 4 maanden als de start levering van de x1800xt idd op 5 november pas is.
Derhalve lijkt het volgende mogelijk:
- een 7800 met gelijke memspeed als ATI voor de X1800XT gebruikt. (750 ipv 600)
- enigzins hogere corespeeds. (500 ipv 430 ??)
- scherpere prijs ?
- Last but not least is het mss zelfs niet onwaarschijnlijk dat ze rond november in staat zijn om een 32pipe kaart uit te brengen ondanks dat het bestaan van een ultra kaart categorisch ontkent wordt.
Ja het zijn mooie tijden...
[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 03-10-2005 22:38 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
En wat zou de reden daarvan zijn? Als de R520 heel goed presteert kan die toch een hele poos op de markt blijven?The Source schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:22:
Moet wel lukken. nVidia had de NV30 toch ook vlug vervangen door de NV35?jeroen-v schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:01:
[...]
Hmm lijkt me toch erg sterk, das 1-2 maanden nadat de R520 in de winkels ligt.
[ Voor 30% gewijzigd door XWB op 03-10-2005 22:37 ]
Neeh want als nVidia met de 7900 of een 7800 Ultra komt staan ze weer 2e en ze willen weer king of the hill zijn.Hacku schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:36:
[...]
En wat zou de reden daarvan zijn? Als de R520 heel goed presteert kan die toch een hele poos op de markt blijven?
[...]
Moet wel lukken. nVidia had de NV30 toch ook vlug vervangen door de NV35?
En ik heb geen idee hoe lang de NV35 op zig liet wachten maar het was volgens mij wel langer dan de 1 a 2 maanden die het nu zou moeten gaan duuren ( volgens de geruchten dan )
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 03-10-2005 22:59 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
ff een paar (erg) interessante berichtjes tussendoor: 
http://www.theinquirer.net/?article=26658
http://www.theinquirer.net/?article=26658
http://www.theinquirer.net/?article=26657ATI to ship hundreds of thousands of Pentium 4 chipsets
To fill the gap
By Fuad Abazovic: maandag 03 oktober 2005, 13:02
NVIDIA IS not ready with its next generation Intel integrated chipset. The chip codenamed C60 is expected to come out in late Q4, if Nvidia is lucky or even before, if the things take the different turn.
Therefore Intel was talking with its strategic cross licensing partner ATI and gave those guys the chance to earn some money from its chipset business unit. ATI will end up in many Intel low end graphic boards and you can expect many OEM systems.
It's a very simple story, ATI will replace all 915 designs with its Xpress 200 motherboards and for the first time you might even have a chance to play some games on those integrated boards.
We told you in a separate part why Intel dropped out of the market and to refresh your memory it did it before it was not earning much money, it wants to give other vendors a chance as it killed the third party vendor market with its Centrino "Platform" and because 915 are not fully Vista capable - it's as simple as that.
We believe that even Dell might get some massive orders as Dell had 915 and recent Intel roadmaps seen by the INQ implied that Intel will stop the production of all 915 based boards as soon as Q4 2005, pretty much in the next month or two.
So overnight ATI is becoming the largest integrated chipset player, and this is definitely a great thing for this business unit. Nvidia did expect that ATI will become a serious chipset player at some point but it didn’t expect that it will take most of its integrated business at one stroke. Nvidia stalled on Intel chipset side and it is now paying the price for that.
ATI, on the nother hand, is pumping out hundreds of thousands of chipsets and these numbers are soon to reach the millions, as there is a huge demand for low cost integrated stuff. As soon as Intel drops out with 915, the only choice you will have are Xpress 200 and some Via and SIS boards. Nvidia's C60, possibly named Geforce 6150 for Intel is coming out later at a time still to be announced.
The margins are not great in the integrated chipset business but we are sure that ATI might earn some of it, otherwise it would not make much sence just to be there and make the losses. When I think about it, it happened before but you can earn some cents if not dollars if you do the job right
PS: Het verbaast me overigens dat op de inq nog niet gelinked is naar de X1800/1600/1300 sheets die in dit topic staan....Why Intel dropped out of the integrated graphics business
Give "others a chance" plus lack of features for Vista
By Fuad Abazovic: maandag 03 oktober 2005, 13:10
THE MOST spectacular and surprising thing that took place in 2005 is definitely Intel's decision to drop out of the entry level 915G chipset businesses. We heard some juicy details so we kind of know what was going on and what led to that decision.
OK, we have to give Apple credit for announcing its support for Intel chips as well, but graphic wise this is the most important story of the year. When it comes to money, this means that some companies are going to boost significantly and Intel won't lose much because of its decision.
With Centrino, Intel seriously put some additional pressure on its third party vendors. Just for an Intel sticker, it demands some money from the one that puts the notebook on the market, it asks you to buy its CPU, chipset and not so great wireless LAN and it definitely leaves you with ony Hobson's Choice.
As Centrino powered notebooks are the most popular notebook configuration around, you can imagine that companies such as Nvidia, ATI, Broadcome, Via and SIS were not that happy with Centrino and could not get their usual share of the industry cake.
The second key point was the i915G's lack of support for all of the future Longhorn–Vista Aeroglass desktop interface. Intel 915G and its GMA 900 could not get Microsoft's imprimatur on it. You can have an idea that Intel is very nasty in persuading anyone including Microsoft but we learned after hard lobbying it simply could not persuade the Vole, and Microsoft didn’t want to lower the bar at any cost. Interestingly enough, Intel's GMA 950 can meet the Aero glass specification and Intel will continue to sell its quite highly priced dual core supporting the i945G chipset.
You can say that Intel is not dropping out of the integrated chipset market it actually just regrouping its troops. We expect that Intel plans to return in the next year or two, and we suspect that it plans to do so big time.
Remember, Intel is a big player with more than fifty per cent of overall graphic shipments, so when such a company decided to drop out of the market segment it completely chances the balances.
Last, but certainly not the least, was the fact that the profit margins in chipset market are incredibly low. We learned that sometimes we are talking about less then a dollar, and sometimes even less then a dime. Some companies are actually making a loss on integrated chipset just to be there and just in order to be able to get some money our of that business on a long terms. So Intel was not that generous after all, as it will leave a bitter piece of bread to all of its followers.
I guess that now its vision is more clear, maybe Aeroglass clear, but as you know it always involves lot of politics. And of course money.
[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 03-10-2005 23:11 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat verbaast me niets. Fudo die zogenaamd nooit NDA's ondertekend. Fudo die opeens op Ibiza is gesignaleerd en daar de Flamenco deed met verschillende ATi lui. Fudo die ineens stil is over de X1K serie.Help!!!! schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:01:
PS: Het verbaast me overigens dat op de inq nog niet gelinked is naar de X1800/1600/1300 sheets die in dit topic staan....
Overigens ben ik benieuwd wat voor invloed het heeft op de marktaandeelcijfers nu Intel ineens ATi chipsets gaat gebruiken in hun low-end (en dus massa) product.
Dat multi-threaded drivers maakte ik eigenlijk al op uit de slides, leek me sowieso vrij logisch dat ATi ook iets dergelijks zou doen, mag duidelijk zijn dat de echte high-end inmiddels wel afgestapt is van de single-core CPU's en overgestapt is op dual-core.edward2 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:27:
ATI heeft waarschijnlijk multicore drivers volgens DB.
http://www.beyond3d.com/f...thread.php?t=23726&page=2
Ik ben benieuwd of die al meegenomen zijn in de slides en Ibiza benches....
Ik was al bang dat de X1800XT moeilijk leverbaar zou zijn en The Source wrijft het er ook weer lekker in, jammer maar goed so be it, je kan natuurlijk te verwend worden zeg ik tegen mezelf
Ben hier overigens nog steeds benieuwd naar:
Nog iets anders btw, Call of Duty 2 presteert geweldig op de Xbox 360, maar crap op de PC. Op de PC heeft de game pas echt genoeg aan 512MB geheugen op de videokaart, hoe komt het dat de performance dan wel goed is op de Xbox 360 waar het hele systeem samen het slechts moet doen met 512MB? Ligt dat puur aan de geheugenbandbreedte?
[ Voor 22% gewijzigd door shuogg op 03-10-2005 23:57 ]
Verwijderd
Tsja, in wat voor resolutie presteert hij geweldig. 480p? Op 720p zou wat knapper zijn maarshuogg schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:55:
[...]
dit is altijd nog 'slechts' 1280x720, en daarnaast weten we niet zeker of o.a. de texturekwaliteit etc.
wel hetzelfde is.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 00:10 ]
Fudo? Fuad bedoel je... tja als je die gast stil wilt houden moet je 'm uitnodigen op een partyCJ schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:20:
[...]
Dat verbaast me niets. Fudo die zogenaamd nooit NDA's ondertekend. Fudo die opeens op Ibiza is gesignaleerd en daar de Flamenco deed met verschillende ATi lui. Fudo die ineens stil is over de X1K serie.
He bah nog een dag wachten tot de echte release :Pik begin toch nieuwschierig te worden
Fudo, was dat niet de marktnaam voor de X8x0 series!?The Source schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 00:08:
[...]
Fudo? Fuad bedoel je... tja als je die gast stil wilt houden moet je 'm uitnodigen op een partyhij weet wel hoe dat moet, zeker bij ATI, daar is hij ook elk jaar op de befaamde ATI/Cebit party te vinden. Wel zwak inderdaad, Mike roept altijd geen NDA's.. maar dit lijkt ergens anders op.
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Fuad wordt ook regelmatig Fudo genoemd op L'Inq. Vandaar dat-ie zo blij was dat er eindelijk een core naar hem vernoemd was.The Source schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 00:08:
[...]
Fudo? Fuad bedoel je... tja als je die gast stil wilt houden moet je 'm uitnodigen op een partyhij weet wel hoe dat moet, zeker bij ATI, daar is hij ook elk jaar op de befaamde ATI/Cebit party te vinden. Wel zwak inderdaad, Mike roept altijd geen NDA's.. maar dit lijkt ergens anders op.
De R420 heette Loki. R520 heette Fudo.sain onez schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 00:38:
[...]
Fudo, was dat niet de marktnaam voor de X8x0 series!?
CJ, help me de codenaam van de R400 eens te herinneren..
R400 is nu R500.oeLangOetan schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 01:20:
R500 komt in de XBox 360.
Codenaam van de chip in de XBox 360 is volgens mij Xenos.
Dus R400 zou ook Xenos moeten zijn
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Urhm, goede vraag. Ik weet alleen de volgende:oeLangOetan schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 01:20:
R200 = Chaplin
R300 = Stinger
R400 => Viper (?) => R600
R420 = Loki
R500 = C1/Xenos
R520 = Fudo
RV200 = Sidewinder
RV360 = Thunderhead/Thunderstorm/Rainbow
Gokje trouwens van Viper. Er stond een chip op een of andere roadmap genaamd Viper en die had als naam Radeon 9900Pro en zou moeten draaien op 450Mhz core en 375Mhz mem, een soort snellere 9800XT dus. Dus R400 zal het niet zijn.
Dat komt toch ook gewoon omdat de 360 maar 1 (naja 2 als je de harde schijf meetelt) hardwareprofiel heeft, dus dan kan je gewoon perfect optimaliseren voor die console, je kan (uiteindelijk) het maximale uit de hardware pushen, want je hoeft geen rekening te houden met slomere grafische kaarten of CPU's ofzo...shuogg schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:55:
[...]
[...]
en dat CoD 2 512 mb nodig heeft is nog zeker niet bewezen, lees maar ff aan het eind van het vorige topic, spel doet heel raar met geheugendetectie...
maar ALS het spel echt 512mb nodig heeft, denk ik dat ie gewoon lekker draait doordat er gewoon mooi geoptimaliseerd is
DB van B3D heeft inmiddels gehint naar R590. Deze zou op een roadmap staan als "optioneel". Waarschijnlijk is dit een die-shrink 0.08u + lowk versie van de R580. Goedkoper en sneller dan R590. Als deze info klopt dan lijkt het er op dat dit een vulling is tot aan Windows Vista in November 2006. En als de rest van de info klopt dan kan het heel goed dat ATi al voor Vista met R600 komt dwz medio Oktober 2006.
Er wordt geklaagd over de beschikbaarheid van de CF producten van Ati.
http://voodoopc.blogspot....-found-ati-crossfire.html
http://www.pcper.com/article.php?aid=171
De hardste klap komt toch wel van HardOCP
Morgen dus geen review van de X1800XT bij HardOCP? Hopelijk wel.Posted by Kyle 6:19 PM (CDT)
ATI CrossFire MIA:
There has been a lot of hoopla about ATI and their CrossFire master cards lately, and I figured I would drop my 2 cents about all of this. Let me start by saying that we checked today with one of the Nets largest online computer parts retailers and they explained to me that they did not anticipate having stock on ATI CrossFire Master cards till November. Now keep in mind this is a mere 5 to 6 (depending how you count) MONTHS after their initial introduction of the product back in May...of this year.
Instead of waxing on for pages, I am going to cut to the chase and say what everyone is thinking and what many of us in the technology press are feeling.
1. ATI, HardOCP is not your personal PR bitch, so don't treat us like one again. You're on thin ice and you should be ashamed of your actions this year. We at HardOCP don't want to be a mouthpiece for vaporware in order to keep your stock price up. So from now on, if it is not the real deal, just keep it to yourself.
2. Continue with the "If NVIDIA does it, we can do it too!" methodology that has been working for you guys for a while now. But from now on, keep a tighter timeline.
3. Repeat after me. Paper launches, NO. Product launches, YES.
4. NVIDIA is setting the new standard by having their card builders selling the products on the day that they are launched. Learn it, know it, live it. And NVIDIA, don't change up on us now.
The bottom line is that the enthusiast hardware community wants products, not Canuck promises. ATI is quickly burning through a solid and loyal fan base that they built back in the days of the 9700/9800. Now is the time for ATI to step up with honest damage control, not another half filled basket of half baked promises.
And oh yeah, Quake 4 just went Gold. WooHoo! I think I just found a reason to go ahead and go SLI. (Always been a big Quake fan...) Too bad CrossFire is not a real option, although I am unsure whether or not I would consider it at this time, just due to having a fear of lacking support and service by ATI.
Verwijderd
En Sampsa heeft toegegeven dat ze cherry picked kaarten hebben gekregen.
En dan deze zin: "Continue with the "If NVIDIA does it, we can do it too!" methodology". Hilarisch gewoon.
100% waarheid natuurlijk over de crossfire launch.biobak schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:25:
En dan deze zin: "Continue with the "If NVIDIA does it, we can do it too!" methodology". Hilarisch gewoon.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 10:21 ]
Dit zal ATi niet leuk vinden aan de andere kant ze zeggen gewoon wat giganties veel mensen nu denken. Ze kunnen het idd ook niet meer permiteren of dus de spullen wel te hebben maar vooral niet in de winkels. Nu hopen dat ATi het ook daatwerkelijk verandert maar dat verwacht ik eerlijk gezegt nog niet bij deze kaarten. Mischien weer bij de R580/R590 of R600.
En wat wordt die R590 dan ? waarom nu al naar 0.08 µ ? toch te veel problemen met 0,09 µ en dus ook nog een speedbump in mhz ? is opzig wel leuk maar ik vraag me af wat hier van waar is.
En wat wordt die R590 dan ? waarom nu al naar 0.08 µ ? toch te veel problemen met 0,09 µ en dus ook nog een speedbump in mhz ? is opzig wel leuk maar ik vraag me af wat hier van waar is.
Verwijderd
Ik ben benieuwd wanneer ATi haar Crossfire moederborden in de winkels heeft het zal denk ik nog een maand of 2 duren, en door deze negatieve publiciteit/niet leverbaar zullen veel mensen ook nu nog SLI kiezen, zoals ook te lezen valt in de tekst van HardOCP
Geweldig ook hoe je op elk klein beetje "negatief" nieuws springt alsof je een hongerige wolf bent die weken niets gegeten heeft.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:49:
En Sampsa heeft toegegeven dat ze cherry picked kaarten hebben gekregen.
[...]
100% waarheid natuurlijk over de crossfire launch.
ATi's Grayskull reageerde met:
Waar jij natuurlijk meteen op sprong met het volgende waarmee je er ook nog eens een compleet ander issue er bij haalde om extra olie op het vuur te gooien...Cherry picking to me means that someone rounds up a bunch of the highest speed bin parts, runs them to the limit and then selects the best one to use. This did not happen for sure. Unless someone has a different meaning for cherry picking, then the cards were not cherry picked.
The fact that I was able to take a random card and get higher clocks with much less temperature only proves this.
If Macci + Sampsa did have a cherry picked card and ran it with LN2 they should be getting unmatchable overclocks...which they obviously aren't.
BronPosted by HaLDoL @ XtremeSystems:
Hmm who should I believe? Sampsa or ATi PR? Are you gonna leak emails now to prove you're right?
Since this is the ATI PR forum I would like a PR comment on this:
http://voodoopc.blogspot.com/2005/1...-crossfire.html
http://hardocp.com/ (H]ardNews 13th Edition Monday October 03, 2005 Posted by Kyle 6:19 PM (CDT))
Over de CrossFire DFI moederborden weet AACDIRECT te vertellen dat DFI ze beloofd had dat hij ze in de komende dagen op voorraad zou krijgen. Oh en ze zijn duur.
@ Astennu, 0.08u is vergelijkbaar met 0.11u tov 0.13u. De technische problemen wat betreft soft-ground zijn opgelost, maar 0.08u is een manier om goedkoper cores te maken. Het is voor zover ik weet een die-shrink van 0.09u en er is low-k op beschikbaar. Door dit laatste zijn 0.08u cores hoger te klokken. Aan de andere kant zou het natuurlijk kunnen zijn dat de softground problemen dan wel zijn opgelost, maar dat TSMC niet voldoende cores kan produceren die en dat ATi daarom UMC heeft ingeschakeld om bij te springen met R521, RV531, RV516. Misschien dat zij het beter kunnen (en goedkoper)..I talked with DFI USA last week. They expect the production boards in the next few days. This shipment was not to be samples but stock for shipping. They will cost around $229.00.
...
RDX200 CF-DR
I did not get a ETA on the one based on the reference design. (I also have not heard directly from DFI USA that it will even be called CF-BT. Of course I did not ask either. They did say it was coming for sure.)
Both boards should rock...going to be intersting to see which is better. I was told from a good source that the RDX200 was going to be good. I have a reference CF board and I KNOW it rocks.
I know r5XX cards are going to be available at launch. Just not so sure on which ones. I hope we see tons of all versions. Only a few days till we know for sure.
Jah daar zat ik ook al aan te denken dat UMC dan de 0,08 µ low k kaartjes gaan maken terwijl TSMC de andere 0.09µ low k doet. En is 230 dollar niet een beetje veel ? zal worden hier euro's. Je betaalde voor SLI planken iets van 190 euro als ik me niet vergis. Mja kan in het begin ook wel hoger zijn geweest.
Heb er volgens mij nog geen antwoord op gehad. CJ zal het vast wel weten, toch?Benotti schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:55:
Op een van de sheets zag ik iets staan mbt soft shadows. Op dit moment heeft de soft shadows in fear een zeer grote performance hit op alle huidige kaarten (afaik), is het de bedoeling dat deze hit significant minder wordt met de x1800 serie? Zou wel weer leuke vooruitgang betekenen
btw, ik denk dat alleen UMC voor dit ogenblik aan .08µ werkt en zoals CJ zegt is het een soort optical die shrink
Sommige mensen zeggen dat de R520 yields nog niet zo heel erg goed zijn, maar dit schijnt het tegenover gestelde te zijn aldus DB. Alleen kan het zijn dat vanwege de manier van launchen van ATi deze maand, het lijkt alsof de yields nog niet goed zijn. Het lijkt er echter op dat ATi nog iets achter de hand houdt.
Als we alle feiten op een rijtje nemen dan:
- zijn de yields heel erg goed van R520XT
- verschijnt X1800XT later op de markt
- X1800XT schijnt lager geklokt te zijn dan mogelijk is
- R580 ligt op schema voor een Januari launch
- 12 pipes X1800LE is verdwenen, wat doet vermoeden dat een groot gedeelte van de R520 cores 4 werkende quads hebben.
Wat voor redenen zou je nog meer kunnen verzinnen om de X1800XT later op de markt te gooien als de yields wel goed zouden zijn? Heeft de R580 er iets mee te maken?
Ik ben benieuwd of ATi de cores met softground probleem gaat gebruiken voor de X1800XL.quote: Dave BaumannDave Baumann
While some will jump to various conclusions about the way the release will occur, there are reasons why they are not really as they seem. I think the clocks on the XT are actually fairly conserative for a high end product in relation to what they could do.
Als we alle feiten op een rijtje nemen dan:
- 12 pipes X1800LE is verdwenen, wat doet vermoeden dat een groot gedeelte van de R520 cores 4 werkende quads hebben.
Wat voor redenen zou je nog meer kunnen verzinnen om de X1800XT later op de markt te gooien als de yields wel goed zouden zijn? Heeft de R580 er iets mee te maken?
We merken het wel, als er geen X1800XT's te vinden zijn deze maand, gaat het er bij mij moeilijk in dat er geen problemen zijn. ATI heeft een nieuwe goed verkopende GPU hard en hard nodig..
[ Voor 3% gewijzigd door edward2 op 04-10-2005 15:35 ]
Niet op voorraad.
Idd ze graven hun eigen graf. De meeste mensen weten helemaal niets af van wat er gaat komen en kopen de dingen die in de winkel liggen maar er ligt geen next gen ATi dus dan raden de verkopers denk ik de nVidia aan als prijs / prestatie. En de mensen die het wel weten. Hebben ook zo iets van ja zeggen dat je het hebt is een maar zorg maar eens dat iedereen het kan kopen zo niet dan gaan we wel naar de concurent. genoeg mensen die afgelopen 2 weken een GTX hebben gekocht. Zolang de XI800 XT er niet is blijft dat door gaan. En de mensen eisen min of meer van ATi ook hun spullen in de winkel te hebben bij de launghe. Als ze dit niet hebben dan is dat een slechte zaak. Al helemaal als je kijkt hoelang het al wel niet uitgesteld is.
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 04-10-2005 15:11 ]
Tech Report heeft eind vorige week ook geklaagd over het gebrek aan CF kaarten en Mobo's. Maar in plaats van alleen een artikel te plaatsen, hebben ze ook even contact op genomen met ATi. Tech Report meldt nu het volgende:
Radeon X850 XTs CrossFire Edition cards have been shipped to Newegg and we expect them to be posted any time now and we are confident no later than the end of the week. The X800 XLs and X800s will follow shortly after—around October 10th.
DFI's CrossFire Edition motherboards will also be available on Newegg at the end of this week/beginning of next. The others: MSI, ASUS, GBT, ECS, PCPartner, ABIT will follow will follow shortly thereafter.
Nu zullen de meeste mensen geen xl1800 gaan kopen 
Maar ze krijgen wel een steeds slechtere naam doordat de high-end kaarten slecht leverbaar zijn, dat zijn toch de kaarten waar over gepraat wordt.
Maar ze krijgen wel een steeds slechtere naam doordat de high-end kaarten slecht leverbaar zijn, dat zijn toch de kaarten waar over gepraat wordt.
Ik snap die XL en de prijsklasses ook niet goed eigenlijk.
X1800XT 512MB: $549
X1800XT 256MB: $499
X1800XL 256MB: $449
Voor $50 meer heb je een kaart die een stuk sneller is. En voor nog eens $50 meer heb je 512MB er op zitten. En om over het gat tussen de X1600XT 256MB @ $249 en X1800XL $449 nog maar niet te spreken... Maar goed, ATi is wel vaker raar bezig met de prijsklasses.
Als er geen X1800Pro of LE met 12 pipes komt op $349, dan verwacht ik dat ATi de XL snel naar die hoek duwt. XL associeren veel mensen nu toch nog steeds met goede prijs/kwaliteit en wel rond de $299 prijsklasse.
Dan iets anders. OC Workbench heeft de specs gepost van de ABIT AT8 CrossFire moederbord:

http://www.ocworkbench.co...bb.php?/topic/7/1001.html
Voor $50 meer heb je een kaart die een stuk sneller is. En voor nog eens $50 meer heb je 512MB er op zitten. En om over het gat tussen de X1600XT 256MB @ $249 en X1800XL $449 nog maar niet te spreken... Maar goed, ATi is wel vaker raar bezig met de prijsklasses.

Als er geen X1800Pro of LE met 12 pipes komt op $349, dan verwacht ik dat ATi de XL snel naar die hoek duwt. XL associeren veel mensen nu toch nog steeds met goede prijs/kwaliteit en wel rond de $299 prijsklasse.
Dan iets anders. OC Workbench heeft de specs gepost van de ABIT AT8 CrossFire moederbord:

http://www.ocworkbench.co...bb.php?/topic/7/1001.html
Verwijderd
Wat denken jullie van de speculatie op B3D dat de XT eigenlijk al de R580 is en dat dan ook de reden is waarom de XT niet beschikbaar gaat zijn bij launch.
Omdat we dat van jouw niet snel zullen horen met je selectieve berichtgeving. En lees mijn laatste posts eens in dit topic, ik denk niet dat er veel negatiefs bijzit.CJ schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:36:
[...]
Geweldig ook hoe je op elk klein beetje "negatief" nieuws springt alsof je een hongerige wolf bent die weken niets gegeten heeft.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 15:50 ]
Ik heb dat letterlijk zelf ook gespeculeerd, zonder overigens iets van inside info te hebben, maar gewoon de wet van de logica. Dit is heel goed mogelijk. De R520 verschijnt dan alleen in XL vorm met voldoende yields en de R580, die al lang in ontwikkeling is, verschijnt iets later als high end.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:37:
Wat denken jullie van de speculatie op B3D dat de XT eigenlijk al de R580 is en dat dan ook de reden is waarom de XT niet beschikbaar gaat zijn bij launch.
Niet op voorraad.
Het zou kunnen, maar dan hebben ze dat toch goed weten te verbregen. Ik denk dat de R580 gewoon vliegendsvlug er achter aan komt. Ik denk dat er daar door zo'n prijs verschil zit tussen de XL en the preformance kaarten. Het hele zaakje zal wel een tree naar beneden gaan over een paar weken, als de R580 uit komt.
Begrijp mij niet verkeerd, ik zou willen dat de XT de R580 is. Maar het lijkt me niet. Dan zouden we toch wel iets er over gehoord moeten hebben. Dat is toch groot nieuws.
Begrijp mij niet verkeerd, ik zou willen dat de XT de R580 is. Maar het lijkt me niet. Dan zouden we toch wel iets er over gehoord moeten hebben. Dat is toch groot nieuws.
zie 9800pro en de XT die verchil in r350 / r360 hadden....
of valt dit niet zo makkelijk te stellen, core die later kwam, en vervolgens ook op de pro pcbs werd gebruikt!? (ivm betere yields en dergelijke)
of valt dit niet zo makkelijk te stellen, core die later kwam, en vervolgens ook op de pro pcbs werd gebruikt!? (ivm betere yields en dergelijke)
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Dat zou niet goed zijn voor ati. De R580 zou hun achterstand op nvidia moeten rechttrekken.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:37:
Als de R80 dan presteerd zoals in de nu bekende benches (waar hij als R520 wordt gezien), dan kan ati een eventuele opvolger van de 7800 niet aan, want ik neem aan dat nvidia rond begin nieuwe jaar toch met een nieuwe kaart komt. Hoeft maar een kleine speedbump te zijn (7900GTX oid), maar bedoelt als reactie op R580. En ik denk niet dat ati dan alweer iets nieuws heeft.
Het verschil tussen R520 en R580 zou groter moeten zijn dan dat, eerder vergelijkbaar met 9700->9800sain onez schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:56:
zie 9800pro en de XT die verchil in r350 / r360 hadden....
[ Voor 23% gewijzigd door -db- op 04-10-2005 16:00 ]
Ik denk eerder nog een groter verschil. Voor zover ik weet kreeg de 9800 er alleen de FIFO buffer en wat extra hyper Z stuff bij. Nu zou er intern flink gesleuteld zijn. Meer pipes, Rops wat dan ook.
Waarschijnlijk gaat de XI800 Dat prijsgat opvullen zodra de R580 komt, nou kunnen ze er nog veel geld voor vragen, zodra de R580 klaar is gooien ze de R520 in de uitverkoop om plaats temaken voor de R580.CJ schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:34:
Ik snap die XL en de prijsklasses ook niet goed eigenlijk.
Voor $50 meer heb je een kaart die een stuk sneller is. En voor nog eens $50 meer heb je 512MB er op zitten. En om over het gat tussen de X1600XT 256MB @ $249 en X1800XL $449 nog maar niet te spreken... Maar goed, ATi is wel vaker raar bezig met de prijsklasses.![]()
[afbeelding]
Lijkt mij het meest voor de hand liggend gezien het prijzen gat
Maar aan de andere kant. Lieten ze niet gewoon kaarten EOL gaan bij de x800 reeks? Omzo het prijs segment probleem op te lossen?
Ach ach, hun eigen graf, de verkoop van de highend kaarten is ong 10% van de totale omzet? Volgens mij zelfs wel lager.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Maar 90% van de naam, en dat is alles wat de meeste verkopers (en 90% van de kopers die denken zelf slim te zijn) weten.Thund3r schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 16:10:
Ach ach, hun eigen graf, de verkoop van de highend kaarten is ong 10% van de totale omzet? Volgens mij zelfs wel lager.
Dat kan zijn, maar de vraag is hoever de R590 is, en hoe ver is nvidia. Het 'voordeel' van de R580 is dat hij los van de R520 is ontwikkeld en daarom geen last heeft van de nasleep van de vertraging van de R520. Als ati nu een core moet doorschuiven (en er dus een tussenuit valt als highend), dan kan het alleen maar lastiger worden om nog op peil te komen met nvidia.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 16:24:
[...]
ATi heeft de R590 achter de hand voor de opvolger van de GTX dacht ik.
Worden ze zodadelijk ingehaald door de volari
[ Voor 47% gewijzigd door -db- op 04-10-2005 16:35 ]
Verwijderd
ATi heeft de R590 achter de hand voor de opvolger van de GTX dacht ik.-db- schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:57:
[...]
Dat zou niet goed zijn voor ati. De R580 zou hun achterstand op nvidia moeten rechttrekken.
Als de R80 dan presteerd zoals in de nu bekende benches (waar hij als R520 wordt gezien), dan kan ati een eventuele opvolger van de 7800 niet aan, want ik neem aan dat nvidia rond begin nieuwe jaar toch met een nieuwe kaart komt. Hoeft maar een kleine speedbump te zijn (7900GTX oid), maar bedoelt als reactie op R580. En ik denk niet dat ati dan alweer iets nieuws heeft.
Het is echter nog steeds zo dat degene die het snelste is in de benchmarks (ook al is het maar 1 FPS) de meeste kaarten verkoopt, want de snelste is de beste (let wel: dat is een beweringThund3r schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 16:10:
Want zeg nou zelf: wie raadt er nou een Intel Graphics Chipset aan voor gamers?

Verwijderd
Kombatant, een Rage3D mod die op de launch party in Ibiza is geweest ontkent iig stellig datVerwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:37:
de XT eigenlijk een R580 zou zijn.
http://www.rage3d.com/boa...p=1333945415&postcount=14
Maar let op, de topic starter maakt ook als grapje dat Kombatant de X1800 naam had ontkend. En dat heeft hij ook. Dus je kunt dit van twee kanten bekijken. Imo.
Verwijderd
Waar past de R590 dan in het plaatje?Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 17:04:
[...]
Kombatant, een Rage3D mod die op de launch party in Ibiza is geweest ontkent iig stellig dat
de XT eigenlijk een R580 zou zijn.
http://www.rage3d.com/boa...p=1333945415&postcount=14
Ik begin nu ook te denken dat de r580 naar voren wordt geschoven voor de x1800xt, en dat dan de r590 bedoelt is om als tegenhanger voor een refresch van nvidia rond januari.
CJ schreef al dat de r590 optioneel was dus hoeven ze hem niet uit te brengen maar dus alleen als nvidia een refresh uitbrengt die niet meer is is bij te houden door een eventuele speedbump van de r580.
CJ schreef al dat de r590 optioneel was dus hoeven ze hem niet uit te brengen maar dus alleen als nvidia een refresh uitbrengt die niet meer is is bij te houden door een eventuele speedbump van de r580.
R590 is XI800XT PE misschien?
Awtsj, de wrevel ligt toch wel heel erg dicht onder de oppervlakte...biobak schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:25:
[...]De hardste klap komt toch wel van HardOCP

Dit vind ik toch wel ietwat unfair... ATi heeft een aardige tijd flink voorgelopen op nV - ook op gebeid van "echte" launches (Geforce FX anyone) alleen is nu het stuivertje gewisseld.2. Continue with the "If NVIDIA does it, we can do it too!" methodology that has been working for you guys for a while now. But from now on, keep a tighter timeline.
Neemt niet weg dat het inderdaad kwalijk is dat ATi de fanbase zo lang aan het lijntje houd...
Te laat en te duur en nog wat issues... dit is bepaald geen aanmoediging voor mensen met SLI moederborden om over te stappen op crossfire. Een SLI mobo is al te krijgen voor $80 (=80 Euro) minder...CJ schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:36:
Over de CrossFire DFI moederborden weet AACDIRECT te vertellen dat DFI ze beloofd had dat hij ze in de komende dagen op voorraad zou krijgen. Oh en ze zijn duur.

Gezien ATi die XT's keihard nodig heeft voor sales, en ze door de pers afgefikt gaan worden als die niet heeeeeeel erg binnenkort beschikbaar komen, zie ik weinig andere opties dan yieldproblemen. Anders heeft ATi (PR) een akelig grote behoefte aan zelfmasochismeCJ schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 14:56:
Sommige mensen zeggen dat de R520 yields nog niet zo heel erg goed zijn, maar dit schijnt het tegenover gestelde te zijn aldus DB. Alleen kan het zijn dat vanwege de manier van launchen van ATi deze maand, het lijkt alsof de yields nog niet goed zijn. Het lijkt er echter op dat ATi nog iets achter de hand houdt.
Weinig feiten hier... niets anders dan geruchten eigenlijk...Als we alle feiten geruchten (via ATi (PR)) op een rijtje nemen dan:
Gerucht 2 sluit overigens zoals gezegd hoogstwaarschijnlijk gerucht 1 uit: ik wil best geloven dat R520 yields goed zijn (XL wel te verstaan), maar ik kan me moeilijk aan de indruk onttrekken dat de XT yields slecht zijn... of in ieder geval tot voor kort slecht waren, waardoor geen behoorlijke voorraad kon worden opgebouwd.
"X1800XT = R580 ipv R520" had gekund, maar dan zouden we dat al gehoord hebben vanuit Ibiza. Het is nogal onlogisch de reviewers aldaar op R520's te trakteren, die te laten reviewen en benchen tegen GTX, en vervolgens een veel snellere R580 te launchen onder dezelfde productnaam.
Ik denk dus dat die optie erg onwaarschijnlijk is.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
De R580/R590 hebben een andere pipeline configuratie dan de R520, HaDoL. De R580 is het antwoord op de G70-90nm-32pipes variant. De G80 kan verwacht worden rond november volgend jaar idem voor de R600. De R590 zal waarschijnlijk een speedbump van de R580 zijn, misschien zal de R590 gelanceerd worden ipv de R580 omdat die anders te vroeg zou komen..
Ze staan toch onder NDA daar? Wie weet hebben ze wel de R580 gebencht als 1800XT. Maar goed, ik leef in de wolken.
Kombatant reageerde anders zeer positief toen ik op 4 august vermeldde dat mijn vermoeden was dat de Radeon "X1800" was en dat de R600 de naam "X2800" mee zou krijgen.Upke dupke schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 17:13:
Maar let op, de topic starter maakt ook als grapje dat Kombatant de X1800 naam had ontkend. En dat heeft hij ook. Dus je kunt dit van twee kanten bekijken. Imo.
Maar goed, voor zover ik weet is de definitieve naam pas later in Augustus vast komen te staan en zou de R520 eerst iets anders heten. Kombatant wist namelijk ook zeker dat de R520 eerst anders zou gaan heten. Een vriend van me grapte al dat ATi mijn naamgeving had gelezen en toen de naamwijziging had doorgevoerd.
Wat ik tot nu toe van R580 gehoord heb is dat het een 6 quad pixelprocessingunit gaat worden die 768 threads tegelijk aan kan (dus 24 pixelprocessors). En ook zouden de eerste samples zonder moeite op snelheden lopen waarop de R520XT nu ook loopt.
Ik verwacht neit veel goeds als de R520 die nu getest wordt de R580 is dus ook met maar 16 pipes. DAn zouden het er toch ineens 24 moeten zijn. En de R590 dan mischien 32 ? of de 16 met 3 Alu's en de R590 met 24 pipes en 3 alu's.
Anders is het toch aardig game over als en de R520 mislukt is en de R580 zo traag ( vergeleken met de GTX die al lang uit is ) is dan is de toekomst toch erg somber.
Edit:
CJ was net iets eerder. Dus idd een 24 pipe kaart met 3 alu's ?? aangezien de R520 512 treads kan. Maar CJ denk je dan dat die R80 al meteen komt als XI800 XT ? dus wel een 24 pipe kaart ?
Anders is het toch aardig game over als en de R520 mislukt is en de R580 zo traag ( vergeleken met de GTX die al lang uit is ) is dan is de toekomst toch erg somber.
Edit:
CJ was net iets eerder. Dus idd een 24 pipe kaart met 3 alu's ?? aangezien de R520 512 treads kan. Maar CJ denk je dan dat die R80 al meteen komt als XI800 XT ? dus wel een 24 pipe kaart ?
[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 04-10-2005 19:40 ]
Zullen we eerst maar eens afwachten Astennu? 
Het is tenslotte nog maar *kijkt op horloge* 13 uur en 20 minuten, en dan is het zover!
Let the final countdown start mates
Het is tenslotte nog maar *kijkt op horloge* 13 uur en 20 minuten, en dan is het zover!
Neeh snap ik maar omdat iederen dat naar boven haald dat de R520 er niet meer zou zijn maar de R580 zou zijn denk ik aan de gevolgenJejking schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:39:
Zullen we eerst maar eens afwachten Astennu?
ATI kicked met de huidge lineup+ cat 5.9 al but in Fear?:
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=57552
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=57552
[ Voor 6% gewijzigd door edward2 op 04-10-2005 20:04 ]
Niet op voorraad.
dat is niet met de nieuwe 81.xx drivers gedaan.. maar aan de andere kant.. het is ook een X800 XT PE .. mss doet de X850 XT PE wel weer beter...
en beter gewoon goede GELIJKE systemen doen... want de GFX had duidelijk een beter/ander systeem...
Nieuwsflash: TSMC kondigt productie aan van eerste X-Architecture chip op 90nm
TSMC heeft in samenwerking met Cadence en ATi gewerkt aan de X Architecture, een proces dat er voor kan zorgen dat de productiekosten omlaag moet brengen, snellere performance kan opleveren als ook minder stroom kost.
Tot nu toe werd dit alleen op een van ATi's 0.11u chips gebruikt (waarschijnlijk RV370 / RV410), maar nu gaat dit ook gebruikt worden op toekomstige 90nm chips van ATi. Waarschijnlijk dus op RV505, RV540, RV560, R580, R590 of R600.
Bron: http://www.tsmc.com/tsmcd...=1648&newsdate=2005/10/04
TSMC heeft in samenwerking met Cadence en ATi gewerkt aan de X Architecture, een proces dat er voor kan zorgen dat de productiekosten omlaag moet brengen, snellere performance kan opleveren als ook minder stroom kost.
Tot nu toe werd dit alleen op een van ATi's 0.11u chips gebruikt (waarschijnlijk RV370 / RV410), maar nu gaat dit ook gebruikt worden op toekomstige 90nm chips van ATi. Waarschijnlijk dus op RV505, RV540, RV560, R580, R590 of R600.
Nieuwsflash: ATi legt verlaging garantie van 3 jaar naar 1 jaar uit
Klinkt op zich best aannemelijk. En aangezien BBA kaarten toch alleen maar in de US verkocht worden, lijkt het me verder ook niet echt een probleem.
Bron: http://www.anandtech.com/news/shownews.aspx?i=25024In other ATI news today, Legit Reviews has a response from the company on their new warranty policy. For those that didn't already know, ATI has reduced the warranty on their video cards from 3 years (and in some cases 5 years) to 1 year:
When we spoke to ATI about the warranty changes they explained that it was done for a number of reasons. After studying the average "return rate over time" charts it was discovered that nearly 90% of all video card returns were done in the first 60 days. This means that consumers very seldom used their warranty on the second and third years per the old warranty plan. Since ATI's warranty plan covers production cards for three years a large inventory of cards has to be kept on hand for warranty work. This inventory is nothing more than a money pit for ATI, as the cards lose value each and every day.
Klinkt op zich best aannemelijk. En aangezien BBA kaarten toch alleen maar in de US verkocht worden, lijkt het me verder ook niet echt een probleem.
Maar een core moet er toch helemaal op ontworpen worden ? je kunt toch niet ff zeggen van dit heb ik als ontwerp we gaat dit ff met de X Architechture maken. En ze hebben dit pas resent af dus ik vraag me af is de R520 daar wel op gemaakt ? of kun je dit toch altijd toepassen >CJ schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:21:
Nieuwsflash: TSMC kondigt productie aan van eerste X-Architecture chip op 90nm
R520 is er niet op gemaakt. X Architecture was er tot op dit moment alleen op 0.11u. TSMC was al een tijd lang aan het experimenteren op ATi's 0.11u chips. Als ik het goed heb begrepen dan is X-Architecture voornamelijk bedoeld voor High Volume processors, dus R520, R580 en R590 vallen zowiezo af. Aangezien X Architecture op 0.09u dus net aangekondigd is, lijkt het me sterk dat RV515 en RV530 al gemaakt zijn met dit proces (tenzij ze al lang aan het oefenen zijn). Eerder lijkt me dat RV505, RV540 en RV560 hier gebruik van gaan maken.
Oh en om terug te komen op je vraag of er een complete redesign nodig is. Nee. ATi heeft gewoon een bestaande 0.11u core gebruikt en dit verhuist naar het X Architecture proces.

Edit: dan nog wat anders... Ga naar de volgende site http://www.sapphiretech.com/en/products/mainboards.php en klik daar op het dropdown menu van Current Mainboard Solutions and tell me what you see.
Oh en om terug te komen op je vraag of er een complete redesign nodig is. Nee. ATi heeft gewoon een bestaande 0.11u core gebruikt en dit verhuist naar het X Architecture proces.
Overigens heb ik iets toegevoegd aan de first post, namelijk de velden waar morgen meer info in komt te staan over de X1K serie.ATI's Buchner went on to explain that last year ATI embarked on a new design and took an existing Manhattan design in production at TSMC at 0.11-micron. ATI tried not to change anything in the design and just moved it onto the X Architecture.
"We took the design, kept the design size, re-routed it with X and were able to remove a layer – we were able to run comparison wafers and found that we got a lot of yield, performance and power benefits," he explained.
Edit: dan nog wat anders... Ga naar de volgende site http://www.sapphiretech.com/en/products/mainboards.php en klik daar op het dropdown menu van Current Mainboard Solutions and tell me what you see.
[ Voor 47% gewijzigd door CJ op 04-10-2005 21:01 ]
OMG...!!
alleen jmmr dat er geen info of iets dergelijks bij staat..
Moh, "aannemelijk" is niet echt de juiste uitdrukking. "Leuk voor ATi, veel minder leuk voor de consument" klinkt al heel wat beterCJ schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:25:
Nieuwsflash: ATi legt verlaging garantie van 3 jaar naar 1 jaar uit
Bron: http://www.anandtech.com/news/shownews.aspx?i=25024
Als ze er bezwaren tegen hebben om lang dead stock te houden kunnen ze ook eenvoudig in de loop der tijd "oudere" defecte kaarten vervangen door gelijkwaardige of betere modellen. Bijvoorbeeld een 9800Pro door een X800... daarmee voorkom je de "dead stock" problemen, handhaaf je je garantie en maak je je klanten blij. Je zal 't maar net hebben: X1800XT van $550,- gekocht, die het na een jaar en een dag besluit te begeven... waarna je dus kan fluiten naar garantie en je geld. Gewoon een slechte zaak i.m.o...
Gelukkig hebben we er hier inderdaad geen last van...
[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 04-10-2005 21:12 ]
Full Specz
Crossfire II
ik neem aan dat dit te maken heeft met de R520 ? of met de RD580 ?
Die X achitechtuur ziet er ook goed uit ben benieuwd naar de toekomst er van.
Die X achitechtuur ziet er ook goed uit ben benieuwd naar de toekomst er van.
Ik denk dat ze gewoon twee types CF moederborden gaan uitbrengen. Een AMD en een Intel editie. Maar dat staat er nu een beetje ongelukkig.Astennu schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 21:16:
Crossfire IIik neem aan dat dit te maken heeft met de R520 ? of met de RD580 ?

Gelekte X1300 Review!
http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=1723&cid=3&pg=1
Het ziet er naar uit dat hij in sommige tests erg goed doet, maar in bv splinter cell SM 3.0 path 8XAF toch flink klop krijgt van the 6600 GT. De average FPS test.
Het ziet er naar uit dat hij in sommige tests erg goed doet, maar in bv splinter cell SM 3.0 path 8XAF toch flink klop krijgt van the 6600 GT. De average FPS test.
[ Voor 51% gewijzigd door Upke dupke op 04-10-2005 22:06 ]
Voor een Budget kaart vind ik het lang niet slecht hoor
Alleen wel raar dat in UT 2004 de FPS grandioos zakt op 1600 1200
Verwijderd
IK merk dat de x1300 reeks het in 3dmark 05 heel goed doet(de beste) maar kwa prestatie achterblijft in gaming benchmarks in vergelijking tot de x700 reeks zoals je in deze benchmarks kan zien.Upke dupke schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:02:
Gelekte X1300 Review!
Geen goeie zaak imho.Hoop dat het bij de x1800 anders is...we shall see tommorow hopefully.. ..
Verwijderd
Ben benieuwd of de NDA zodadelijk om 12 uur al vervalt voor de europese websites of moeten ook zij op de Amerikaanse tijd wachten?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 22:31 ]
Mwah ik vind het eigenlijk zwaar tegen vallen als je in je achterhoofd houdt dat een x700 (laat staan een x700pro) al veel minder dan 149$ kost. Zo budget vind ik dat allemaal niet.Krizzie schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:26:
Voor een Budget kaart vind ik het lang niet slecht hoor![]()
Hehe, ik denk tot morgen..Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:29:
Ben benieuwd of de NDA zodadelijk om 12 uur al vervalt voor de europese websites of moeten ook zij op de Amerikaanse tijd wachten?
Verwijderd
Het is nu 22:44 en de teller wijst nog 10 uur en 16 minuten aan dus dat wordt morgenochtend 9 uur als ik me niet vergis.Upke dupke schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:36:
[...]
Hehe, ik denk tot morgen..De teller op de ATi website geeft iets van 9 uur of 10 uur s'ochtends aan. (Morgen vroeg dus)
Ik ben erg benieuwd, vooral wanneer die 1600 XT komt want die wil ik graag hebben.
Ik vraag me af wat er gebeurd is met de Xfire mobo chipsets, daar hoor je niet echt veel meer van.
Denk dat die wel wat veelbelovender zijn dan de Express 200 Xfire mobo's.
Denk dat die wel wat veelbelovender zijn dan de Express 200 Xfire mobo's.
Een beetje verlies heb je altijd...
...
[ Voor 121% gewijzigd door kaasaanfiets op 05-10-2005 00:12 ]
Verwijderd
koekoek2003nl schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:48:
ik heb een probleempje met mijn X800XT
offtopic:
Je zit in het verkeerde topic. Lees de topicstart eens door
Je zit in het verkeerde topic. Lees de topicstart eens door
budget of niet, vanuit een technisch perspectief is het wél een 4-pipes kaart die aardig netjes stoeit met 8-pipers...Brainless-NL schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:34:
[...]
Mwah ik vind het eigenlijk zwaar tegen vallen als je in je achterhoofd houdt dat een x700 (laat staan een x700pro) al veel minder dan 149$ kost. Zo budget vind ik dat allemaal niet.
wat dat betreft is die x600 een leuk vergelijk aangezien dat ook een 4-piper is, maar op 500MHz
offtopic:
@koekoek; niet hier, open maar een nieuw topic oid
@koekoek; niet hier, open maar een nieuw topic oid
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Jammer dat de review technisch gezien haast niet ingaat op de architectuur van de RV515. Alleen maar een opmerking dat SM3.0 het goed doet vind ik ook maar zo zo...

pricewatch: Sapphire Radeon X700 128MB DDR (PCI-e, DVI-I)
Dit kost de X700 nog maar, en een 6600
pricewatch: Club3D GeForce 6600 128MB (PCIe, DVI), CGNX-668TVD-1
Dan vind ik 50% boven de prijs toch wel wat veel voor een 1300Pro
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
sorry...
[ Voor 99% gewijzigd door kaasaanfiets op 05-10-2005 00:13 ]
Dat roep ik dus ook al een hele tijd... same with X1600 trouwens...Thund3r schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 23:19:
pricewatch: Sapphire Radeon X700 128MB DDR (PCI-e, DVI-I)
Deze site maakt op enkele benches na exact dezelfde vergelijking als ATi... een $150 kostende X1300Pro tegen de $100 kostende 6600 en X700... 50% prijsverschil... dit is geen "budget" vs "budget" maar "appels" vs "peren".
Door de X1300Pro een MSRP van $150 mee te geven positioneert ATi hem zelf als lower midrange. In een eerlijke vergelijking worden dus de 6600GT en X700Pro die wel in de ~$150 prijsklasse zitten meegenomen... en die meppen de X1300Pro - zoals ik al had voorspeld - tot moes.
Laat staan als we nog ff de X800GT erbij sleuren, die ook ongeveer in dat prijssegment zit... dan is het drama voor X1300Pro pas echt compleet

Voor het geld dat ervoor neergeteld moet worden valt die kaart qua performance dus gewoon vies tegen
If it is "not ment to compete" with the "midrange" 6600GT, then DON'T PRICE IT THE SAME!!!

<edit>
Damn' mijn handen jeuken om reviewer/analist te worden zodat ik hardwareproducenten eens flink een schop onder hun hol kan geven bij dit soort bullsh*t...

[ Voor 46% gewijzigd door Cheetah op 05-10-2005 00:13 ]
Full Specz
Verwijderd
Het is puur de bedoeling om elkaar hier op de hoogte te houden van de laaste nieuwtjes op het gebied van ATi-GPUs! Heb je problemen met je videokaart? Gebruik dan eerst de search-functie van het forum. Bestaat er nog geen onderwerp over... Open dan een nieuw topic!!!!!
/qoute
Het is dus een probleem met je temperatuur, daar zijn zat topics over te vinden wat je daar aan kan doen en wat je zelf kunt onderzoeken.
/qoute
Het is dus een probleem met je temperatuur, daar zijn zat topics over te vinden wat je daar aan kan doen en wat je zelf kunt onderzoeken.
koekoek2003nl schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 23:30:
[...]
heb ik gedaan
ik ga toch geen nieuw topic openen omdat mijn videokaart warmer word dan ik denk dat hij hoort te zijn...
Blijkbaar heb je een bril nodig.Heb je problemen met je videokaart? Gebruik dan eerst de search-functie van het forum. Bestaat er nog geen onderwerp over... Open dan een nieuw topic!!!!!
/offtopic
Maaruh, de x1800 wordt morgen wel gewoon geintroduceert met de rest van de modellen, maar hij zal itt andere modellen pas later verkrijgbaar zijn, heb ik het dan juist?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Dit topic is gesloten.