Ik heb inmiddels de D200 en de 18-200VR lens. De eerste shots die eruit kwamen waren nogal bagger maar dat wordt in een rap tempo beter. (lag natuurlijk aan mezelf) De 18-70DX komt waarschijnlijk nooit meer op deze camera (had 'm met m'n D70) en de 18-200 presteert uitstekend als walkaround lens met toch een aantal haarscherpe foto's (het is behoorlijk grauw weer en heb vandaag buiten niet beter dan 1/50s kunnen krijgen met ISO400). Hij is ongeveer een centimeter langer dan de 18-70 en zo'n 100 gram zwaarder, en de VR2 doet z'n werk uitstekend.
Over de D200 ben ik zelf goed te spreken. Vlot, autofocus merkbaar sneller en beter dan de D70, hoewel ik een nog groter verschil had verwacht, zeker met bijvoorbeeld m'n 80-400VR, maar die heeft nu in ieder geval een stuk minder last van hunting. 's Avonds de hele tijd met ISO800 geschoten, HEEL GOED! Veel beter dan de D70. Een testshot op ISO3200 gaf een acceptabele foto (zeker voor sport/journalistiek), vergelijkbaar met D70 ISO800-1000. Heel tevreden over z'n prestaties dus.
Ik heb zelf gewoon een stuk of 80 fotozaken gecontact, waarvan de meesten terugkwamen met een antwoord als "Nee deze is nog niet eens leverbaar, de prijs weten we dus ook niet" terwijl ik 'm gewoon zonder reservering eergisteren bij een fotozaak in Katwijk heb opgehaald voor een uitstekende prijs (1699 incl BTW, volledig NL model, het was wel de laatste). Ook heb ik prijzen tot wel 1999 euro voorbij zien komen. Er waren in ieder geval nog een paar zaken die 'm nog op voorraad hadden, anderen hadden ze nog nooit gezien en bij sommigen mocht ik voor 200 euro aanbetaling op de lijst komen -- yeah right). De 18-200VR lens heb ik even later ergens anders gevonden.
Het enige wat ik nog mis (m'n aparte thread daarover werd meteen afgesloten -- aan de moderator dis me suggereerde de Gouden Gids te pakken: ik heb dus een stuk of 80 zaken gecontact dus het is geen luiheid van mijn kant) is de nieuwe EN-EL3e batterij, los verkrijgbaar. Die is nog zeldzamer dan de D200 zelf en dat is nog even balen. Want als hij leeg is, dan kun je dus niets meer (en nee, de battery grip wil ik niet hebben). Blijkbaar heeft helemaal niemand die nog, wat natuurlijk niet erg slim is van Nikon, want geen enkele pro/semipro gebruikt de D200 natuurlijk op assignment als hij maar 1 accu heeft. En de D70 accu's doen het niet in de D200, passen fysiek ook niet. Nog even wachten dus!
Erg leuk overigens, de D200 kan weer automatisch meteren met m'n pakweg 30 jaar oude 35/2.0 lensje!
All in all, ik ben erg tevreden met de D200, het is een prachtig beestje!
Grbld
[
Voor 5% gewijzigd door
Grbld op 01-01-2006 18:31
]