Nikon D200 dSLR

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.635 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:23
YellowCube schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 09:46:

Overigens heb ik de D200 al 1,5 week in bestelling staan. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
Ik heb 'm vorige week besteld (incl. grip) en mocht gerust op vier weken rekenen. Dan reken ik er zo'n 50% bij op om niet teleurgesteld te raken dus hoop ik 'm eind februari, begin maart te hebben.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:50

YellowCube

Wait...what?

wedje doen om een D200 dat ik 'm eerder heb?

:P

of een 70-200 f/2.8 VR...mag ook. Doe ik niet moeilijk over.

[ Voor 46% gewijzigd door YellowCube op 17-01-2006 10:26 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:52
Ik denk dat het rond juli/aug word dat ik em krijg (ivm sparen en prioriteiten); is tegen die tijd alweer een opvolger uit? :X :P

[ Voor 18% gewijzigd door Silent Thunder op 17-01-2006 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zit er ook over te denken om een digitale reflex te kopen; een D200 dan.

Dan wil ik daarnaast ook wel een goed objectief hebben; ik heb nu een standaard 50mm en een 28-80 objectief, dus als ik dit op een DSLR zet, zit ik met een cropfactor van 1.5, waardoor ik geen groothoek meer heb.
Nu heeft die Nikkor 18-200 wel een mooi bereik, maar ik vind het toch best wat geld voor die lens, aangezien ze nu ook niet echt lichtsterk te noemen is.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

Zoefff

❤ 

Voor zover ik weet is er ook een D200-kit met de 18-70 erbij, de veel bejubelde kitlens van de D70. Als je die aanschaft heb je een directe vervanger van je 28-80, omgerekend wordt de 18-70 namelijk een 28-105 :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
Als je een d200 kan betalen dan kan je best een betere lens dan de 18-70 kopen. Die is goed, maar niet zo goed dat hij het uiterste uit de d200 kan halen. Daarbij schijnen er wat focus probleemn te zijn met deze lens. Het is me alleen niet duidelijk wanneer deze problemen zich voordoen (backfocus, op de d70 en de d200)

anyway ik ben van mening dat je best wel een betere lens dan de 18-70 mag kopen.

Zelfs met primes kom je al vaak beter uit de voeten. en laten we wel wezen. de 50mm f/1.4 is niet zo onoverkomelijk duur. maar je krijgt er wel veel betere foto's van dan met een 18-70 (granted je hebt minder flexibiliteit maar je krijgt er wel kwaliteit voor terug)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk kan je betere lenzen op de D200 schroeven waarmee 'ie echt tot z'n recht komt, de Nikkor 17-55 f/2.8 is dan bijvoorbeeld een goede kandidaat. Ik ben er voor het gemak echter maar even van uit gegaan dat whoami niet het geld heeft om naast de €1800,- voor de D200 óók nog eens €1600,- voor een lens neer te tellen.

En dan is de 18-70 een best goed alternatief. De value-for-money verhouding is imho erg goed, en over problemen als backfocus heb ik nog nooit gehoord, en ook nog nooit last van gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoefff schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:09:
Voor zover ik weet is er ook een D200-kit met de 18-70 erbij, de veel bejubelde kitlens van de D70. Als je die aanschaft heb je een directe vervanger van je 28-80, omgerekend wordt de 18-70 namelijk een 28-105 :)
Wat dan wel weer erg jammer is, is dat hij die lens niet op zijn analoge body kan gebruiken :) Ik zou zelf toch alles op alles willen kunnen gebruiken, als is het maar om ook een backup te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
Zoefff schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:24:
Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk kan je betere lenzen op de D200 schroeven waarmee 'ie echt tot z'n recht komt, de Nikkor 17-55 f/2.8 is dan bijvoorbeeld een goede kandidaat. Ik ben er voor het gemak echter maar even van uit gegaan dat whoami niet het geld heeft om naast de €1800,- voor de D200 óók nog eens €1600,- voor een lens neer te tellen.
Het geld misschien wel, maar de vraag is ook: wil ik dat wel ? Met een lens van 1600 euro komt de D200 dan wel meer tot z'n recht, maar heb ik dat dan direct zo nodig ? Zal ik het verschil zien als een foto genomen is met lens a ipv met lens b ?
Het antwoord hierop is: nee, ik heb geen behoefte om nu een smak geld neer te tellen voor een lens, aangezien ik ook nog andere behoeftes en plannen heb. :) Ik kan later nog altijd een kwalitatief gezien betere lens kopen.
Je bent er dus goed vanuit gegaan :)
En dan is de 18-70 een best goed alternatief. De value-for-money verhouding is imho erg goed, en over problemen als backfocus heb ik nog nooit gehoord, en ook nog nooit last van gehad?
Dat denk ik ook. Ik zal iig eens een paar reviews hierover lezen.
Wat dan wel weer erg jammer is, is dat hij die lens niet op zijn analoge body kan gebruiken :) Ik zou zelf toch alles op alles willen kunnen gebruiken, als is het maar om ook een backup te hebben :)
Hmm, da's dan weer een serieus nadeel natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door whoami op 17-01-2006 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:28:
[...]

Dat is jammer ja, maar omdat hij al een 28-80 heeft lijkt me het geen onoverkomelijk probleem toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm goed punt, bereik is grofweg hetzelfde :) Nja, het komt ook wel omdat ik zelf alles op FF voorbereid koop, ik hou gewoon van uitwisselbaarheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
De 300mm f/2.8 AF-S VR ][ is een lief lensje op de D200:

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/foto/remyvr.jpg

:+ Schiet lekker ook, alleen wel lamme arm na 2,5u :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
lol

laat eens wat pics zien als je wilt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Silent Thunder op 17-01-2006 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
YellowCube schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:26:
wedje doen om een D200 dat ik 'm eerder heb?

:P

of een 70-200 f/2.8 VR...mag ook. Doe ik niet moeilijk over.
Die weddenschap ga ik toch verliezen, dus nee dank je, en m'n 70-200 VR is me te lief :P
Remy schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:16:
De 300mm f/2.8 AF-S VR ][ is een lief lensje op de D200:

[afbeelding]

:+ Schiet lekker ook, alleen wel lamme arm na 2,5u :P
Lijkt me een hééérlijke lens, die 300 f/2.8 VR. Moet het zelfs hartstikke goed doen met TC's er tussen (alleen iets van 4,5 mille of zo geloof ik :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
5500 zelfs :) Vandaar dat ik de Sigma 120-300 f/2.8 EX HSM wil. Ruim 3000 eur goedkoper, vergelijkbare optische prestaties: alleen VR zou ik dan missen.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik wil alleen niet weten hoe ontzettend dun je DOF is op 300mm f/2.8

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
YellowCube schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:30:
ik wil alleen niet weten hoe ontzettend dun je DOF is op 300mm f/2.8
Dat valt ontzettend mee, afhankelijk van je focuspunt, of dat dichterbij of verder weg ligt. Met de 200mm f/2 VR is je DOF nog wat korter hoor. Met veel kortere primes zoals een 50mm f/1.4 heb je een DOF van enkele cm's, maar dergelijke telelenzen hebben al een groter DOF van 1,5 meter of meer.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:08

DeFeCt

je wéét toch

YellowCube schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 09:46:
[...]
hoeveel ervaring heb je met (d)SLR's?
Als het helemaal niets is, dan zul je niet snel tegen de beperkingen van een D70s aanlopen en kun je daar net zo goed voor gaan. Bevalt het, dan kun je altijd nog voor een D200 gaan.

mijn 2 centen.
Ik heb weinig ervaring met dSLR, schiet zo nu en dan met de D70 van de baas maar fotografeer daarnaast wel al 15 jaar SLR (Pentax old school en Minolta Dynax 500si - ook geen hoogstaande bodies). Aangezien mijn budget niet veel hoger zal zijn dan de kit prijs van de D200 is het misschien toch verstandiger om voor de D70s te gaan en er nog een mooie lens bij te kopen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
gewoon lekker die d70s of wellicht zelfs de d50 kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:28:
[...]

Die 18 - 200 VR past dan toch ook niet op een analoge, aangezien het ook een DX lens is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
whoami schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:41:
[...]

Het geld misschien wel, maar de vraag is ook: wil ik dat wel ? Met een lens van 1600 euro komt de D200 dan wel meer tot z'n recht, maar heb ik dat dan direct zo nodig ? Zal ik het verschil zien als een foto genomen is met lens a ipv met lens b ?
Het antwoord hierop is: nee, ik heb geen behoefte om nu een smak geld neer te tellen voor een lens, aangezien ik ook nog andere behoeftes en plannen heb. :) Ik kan later nog altijd een kwalitatief gezien betere lens kopen.
Je bent er dus goed vanuit gegaan :)

[...]

Dat denk ik ook. Ik zal iig eens een paar reviews hierover lezen.

[...]

Hmm, da's dan weer een serieus nadeel natuurlijk.
dan kan je beter een d70 kopen met een goede lens. Als je dan toch niet de kwaliteiten van een d200 gebruikt waarom zou je dan het geld er dan voor neerleggen? Tja als argument aangeven dat je later misschien een betere lens gaat kopen gaat dan ook niet op. Bodies worden zo snel best oud dat je:

1. tegen de tijd dat je een nieuwe lens koopt er meteen een body bij kan kopen voor een relatief goedkope prijs die al meer kan dan de body die je nu koopt

2. je de lens zodanig snel erna koopt dat de investering in de 18-70 best wel zonde is.

Maarja ik ben dan ook ten eerste niet zo'n van van dx lenzen en vind investeren in slechte lenzen eigenlijk onnodige onkosten. De 18-70 zal best een goede lens zijn, maar zeker niet de moeite waard om op een d200 te zetten.

Als je dan echt verlegen om geld zit zou ik dan eerder voor primes gaan. je kan relatief goedkoop een 50mm en een 85mm lens kopen. icm met een tokina 12-24 moet je toch echt wel uit de voeten komen zonder een 18-70. Desnoods laat je de 85 mm lens eruit. of kies je ipv de tokina een 28 of 35 mm lens. Ach voor ieder wat wils. Ik vind het alleen een beetje zonde om een killer body te kopen met een matig tot redelijke lens.

Daarbij zou ik best nog eens willen weten waarom je niet het geld wil neerleggen voor een goede lens wat in principe waardevast is. Maar wel in een body die overkill is en zeker in waarde zal gaan dalen, imho een beetje krom. (gewoon voor de weet, niet om te zeggen dat je het niet mag hoor, iedereen heeft het recht op een verkeerde mening, zelfs jij :P)

[ Voor 12% gewijzigd door justice strike op 17-01-2006 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Bjorn Rorslett heeft z'n review af: in 1 zin samengevat:
And the big question: will I add one or more D200 cameras to my own gear? More than likely.
Review hier.

Denk dat ik er ook es eentje ga halen dan maar :P Ook na mijn eigen ervaringen van gister _o_

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Lekker op tijd Reem :P Abbadon in "Nikon D200 dSLR"
justice_strike schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:03:
[...]

dan kan je beter een d70 kopen met een goede lens. Als je dan toch niet de kwaliteiten van een d200 gebruikt waarom zou je dan het geld er dan voor neerleggen? Tja als argument aangeven dat je later misschien een betere lens gaat kopen gaat dan ook niet op. Bodies worden zo snel best oud dat je:

1. tegen de tijd dat je een nieuwe lens koopt er meteen een body bij kan kopen voor een relatief goedkope prijs die al meer kan dan de body die je nu koopt

2. je de lens zodanig snel erna koopt dat de investering in de 18-70 best wel zonde is.

Maarja ik ben dan ook ten eerste niet zo'n van van dx lenzen en vind investeren in slechte lenzen eigenlijk onnodige onkosten. De 18-70 zal best een goede lens zijn, maar zeker niet de moeite waard om op een d200 te zetten.

Als je dan echt verlegen om geld zit zou ik dan eerder voor primes gaan. je kan relatief goedkoop een 50mm en een 85mm lens kopen. icm met een tokina 12-24 moet je toch echt wel uit de voeten komen zonder een 18-70. Desnoods laat je de 85 mm lens eruit. of kies je ipv de tokina een 28 of 35 mm lens. Ach voor ieder wat wils. Ik vind het alleen een beetje zonde om een killer body te kopen met een matig tot redelijke lens.

Daarbij zou ik best nog eens willen weten waarom je niet het geld wil neerleggen voor een goede lens wat in principe waardevast is. Maar wel in een body die overkill is en zeker in waarde zal gaan dalen, imho een beetje krom. (gewoon voor de weet, niet om te zeggen dat je het niet mag hoor, iedereen heeft het recht op een verkeerde mening, zelfs jij :P)
Ik ben het niet helemaal met jouw verhaal eens; de 18-70 DX is absoluut geen kinderachtige of matige tot redelijke lens en zeker van een andere categorie dan alle overige 'kitlenzen'. Toegegeven, er bestaan betere lenzen maar dan kom je uit op de 17-55 DX en die is véééél duurder. Met losse primes werken is een keuze die je moet maken op basis van andere overwegingen, niet als sec alternatief voor een zoom als de 18-70, want dan kon je nog wel eens bedrogen uitkomen. De meeste mensen die met primes werken hebben daar veelal andere redenen voor. Plus dat je met een aantal instapprimes weer duurder uit bent dan met een 18-70, dus daar gaat je kostenvoordeel.

Ik ben het volledig met je eens dat goed glas erg belangrijk is en je beter gelijk iets goeds kunt nemen dan in stapjes al snel dingen vervangen want dan kost het je al met al alleen maar meer, maar je zult je niet een enorme bult vallen aan de 18-70, zo duur is hij niet, zeker niet als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt (en ook nog eens wat je er qua verkoop voor terug krijgt; Nikkor's zijn redelijk waardevast)

Beter kun je kijken naar hoe je je camera wilt gaan gebruiken en dan met een budget in je achterhoofd een lens gaan kiezen. Ik kan ook wel zeggen neem een 17-55 f/2.8 DX, maar als je de lichtsterke eigenschappen er bijna nooit van gaat gebruiken is het tamelijk zonde van het geld om maar een voorbeeld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
17-55 is ook gewoon scherper dan de 18-70 daarbij zou ik zelf eerder voor een 17-35 gaan maar dat terzijde.

En wat is de noodzaak om een d200 te kopen? dan kan je beter een d70 kopen en het rest bedrag investeren in een 17-55 lens, kom je alround beter uit, niet te vergeten dat je een waardevaste investering hebt gedaan die je nog kunt gebruiken op een d80/d90 die misschien wel meer bied dan de d200 tegen een lagere prijs dan de d70 wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
justice_strike schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:03:
[...]

Zeg dan eens wat die 18-200 lens zoveel beter maakt dan die 18-70 ? Qua lichtsterkte zie ik geen verschil. Wat is het scheidend vermogen dan van beide objectieven ? Kortom: wat maakt die 18-200 zoveel beter dan de 18-70 ?
Als je dan echt verlegen om geld zit zou ik dan eerder voor primes gaan. je kan relatief goedkoop een 50mm en een 85mm lens kopen.
Verlegen om geld.... Het is gewoon een feit dat ik nog andere hobbies heb, en, ik op korte termijn ook nog een grote uitgave wil doen (grond, huis).
Tot daar, een 50mm heb ik al.
Mja, dalen die bodies dan zo snel in waarde ? Als je kijkt naar de nieuwprijs van een d70 nu, en 1,5 jaar geleden, dan verschilt dat toch nog zo veel niet, of heb ik het mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
whoami schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 12:17:
Mja, dalen die bodies dan zo snel in waarde ? Als je kijkt naar de nieuwprijs van een d70 nu, en 1,5 jaar geleden, dan verschilt dat toch nog zo veel niet, of heb ik het mis ?
Niet zozeer vanwege de prijs, maar vanwege de techniek.

DSLRs zijn een relatief nieuwe product. 1 van de eerste kwam pas rond 98-99 ofzo, dus dat is zich nog allemaal aan het ontwikkelen. De techniek zal heel erg verbeterd worden in de komende jaren.

Maar bij lenzen is dat veel minder; die zijn veel waardevaster.

De vraag is alleen in hoeverre je daar rekening mee moet houden, dat ligt aan persoonlijke afwegingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 18-01-2006 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Remy schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:27:
5500 zelfs :) Vandaar dat ik de Sigma 120-300 f/2.8 EX HSM wil. Ruim 3000 eur goedkoper, vergelijkbare optische prestaties: alleen VR zou ik dan missen.
Op die lens heb ik m'n oog (jammer genoeg) ook al op laten vallen. In combo met een D200 lijkt me dat een hele fijne set.
Gelukkig ben ik m'n komend vakantie geld al 2 a 3 maal aan het uitgeven.......... :)

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
DeWaanzin: mja, ik ben op het moment goed aan het kijken naar wat voor fotografie ik ga doen de komende tijd: ik moet er zowel m'n lenskeuze (zoals die 120-300) als m'n bodykeuze (D200 of D3H) op afstemmen. Het geval is dat ik op dit moment nog geen telelens heb, het 'verste' dat ik kom is met mijn kitlens, de 18-125mm..leuke lens maar niet meer dan een walkaround ding ;)

Gezien ik me dit jaar ook in andere fotografie wil verdiepen en bekwamen zal daar voor een deel telewerk bij komen kijken. De 70-200 AF-S VR leek de eerste en best geschikte kandidaat: maar ik heb regelmatig gehoord (en ook zelf gemerkt als ik met een 70-200 VR of een 70-300 schoot) dat 200mm toch te kort kan blijken te zijn als je al met tele aan de gang gaat. En dan kunnen er wel TC's tussen gegooid worden ... maar dan ben je je f/2.8 kwijt ;)

Vandaar de (voorlopige) keuze voor die 120-300, ook omdat de D200 behoorlijk demanding is qua glas net als de D2X, vergeleken bij een D70. Zoals Bjorn Rorslett in z'n review al zegt:
D200 shares with D2X the honour of being a quite unforgiving image recording instrument. If there is any optical flaw or aberration of the image projected by your lens, the D200 will show the defect almost with the merciless clarity observed on D2X. Chromatic aberration (CA) rears its ugly head almost everywhere. Lenses you believed were just about perfect will suddenly appear devoid of their former splendour, whilst the real optical gems will take on a magical shine on their own.
Om die laatste reden wil ik voor de D200 (of misschien toch D3H) ook een Zeiss 85mm f/1.4 halen: vanwege die optische kwaliteit.

Ik ben iig blij dat mijn 10-20 optisch gezien dik in orde is, dan kom ik niet voor onaangename verrassingen te staan als ik die op de D200 schroef :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Remy schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:39:

Ik ben iig blij dat mijn 10-20 optisch gezien dik in orde is, dan kom ik niet voor onaangename verrassingen te staan als ik die op de D200 schroef :)
daar draaide Bjørn z'n opmerking toch om?
;)
Lenses you believed were just about perfect will suddenly appear devoid of their former splendour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik heb de 10-20 al getest zien worden op de D200, vandaar ;) Had em zelf maandag vergeten helaas op de INCA introdag :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

* mrknowitall heeft de Sigma 120-300 2.8 gehad. Goede lens zonder TC, &(*&(&$^& met. Hij is ook erg groot. Ik heb hem snel opgeruimd en voor de EF 70-200 2.8 IS en EF 300 2.8 gegaan.
De Sigma zou ik eerst eens goed bekijken, een 70-200 VR en 300 F4 is ook geweldig en veel flexibeler.

De D200 hoef je als je voor de Nikon mount kiest niet lang over te verzinnen ;) (De camera die ik had verwacht/op gehoopt voor de Canon 3D, wat 5D werd en full frame).

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:52

Arfman

Drome!

Nikon D3H ? Vertel ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Lijkt me een hypotetische uitspraak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

mrknowitall schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:02:
* mrknowitall heeft de Sigma 120-300 2.8 gehad. Goede lens zonder TC, &(*&(&$^& met. Hij is ook erg groot. Ik heb hem snel opgeruimd en voor de EF 70-200 2.8 IS en EF 300 2.8 gegaan.
De Sigma zou ik eerst eens goed bekijken, een 70-200 VR en 300 F4 is ook geweldig en veel flexibeler.
Hoezo is die lens met TC niet goed??? Daar ben ik wel benieuwd naar, want ik zou hem met een 1.4 TC gaan gebruiken. Ik wil toch een klein beetje het bereik behouden wat ik nu met m'n 170-500 heb. Op 500 schiet ik niet veel, maar op 400 destemeer.
Ik schiet nogal veel golfsurf foto's en een 70-200 en een 300 is geen oplossing voor me. Boven de 300 begint het net voor me. Ik schiet meestal ergens tussen de 300 en 450.
Dit in combo met de fantastische (betaalbare) 5fps van de D200 en je bent het mannetje (denk ik).

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Euh oeps :X Ik heb niks gezegd. Laten we verder over de D200 :)

[ Voor 51% gewijzigd door Remy op 18-01-2006 15:24 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrknowitall schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:02:
Mjah met een 1.4TC zit je daar ook aan, en de optische prestaties zijn nog steeds prima :) Dan wordt die 300/4 gelijk behoorlijk overbodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
whoami schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 12:17:
[...]

Zeg dan eens wat die 18-200 lens zoveel beter maakt dan die 18-70 ? Qua lichtsterkte zie ik geen verschil. Wat is het scheidend vermogen dan van beide objectieven ? Kortom: wat maakt die 18-200 zoveel beter dan de 18-70 ?
wie noemt hier de 18-200? ik vind die lens zelfs slechter dan de 18-70
[...]

Verlegen om geld.... Het is gewoon een feit dat ik nog andere hobbies heb, en, ik op korte termijn ook nog een grote uitgave wil doen (grond, huis).
Tot daar, een 50mm heb ik al.
zou je je investeringen in je cameraspullen dan niet anders regelen? zoals ik al eerder zei, is het wel verstandig om een body te kopen die kwa techniek veel sneller zal verouderen dan een lens (en dus minder waardevast is) terwijl je die techniek niet zult gebruiken (daarmee wil ik zeggen dat de lensen zie je kiest die halen niet het beste uit de body)
[...]

ja dat heb je mis. Kijk naar de d100 die was eerst 1800 die is nu bijna net zo duur als de introductieprijs van de d70 (1200 euro)

de d70 kan je onderhand kopen voor 800 euro. Das toch een waarde daling van 400 euro. Tja als je een 70-200 koopt dan zal die wel 1600 euro kosten, maar hij zal over een jaar of 2 ongeveer hetzelfde opbrengen. Maar het is natuurlijk voor iedereen zelf een keuze die ze moeten afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Remy schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:24:
[...]
Euh oeps :X Ik heb niks gezegd. Laten we verder over de D200 :)
had wat sappige specs gehoord over de d3h :) 10mpix 10fps etc... etc... erg interessant allemaal. maar hij wordt echt pas eind dit jaar geannounced als ie al dit jaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
justice_strike schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 00:01:
[...]

wie noemt hier de 18-200? ik vind die lens zelfs slechter dan de 18-70
Over welk objectief heb je het dan wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

whoami schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:26:
[...]
Over welk objectief heb je het dan wel ?
volgens mij zei ie gewoon dat ie niet kapot is van de 18-70 kitlens. Niet in vergelijking met enig andere lens.
ik ben het er overigens niet helemaal mee eens. Die 18-70 is best te pruimen en zeker voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
bijv de 17-55/2.8 AF-S DX ED. Heerlijk stukkie glas, verdomd rap en scherp. Tis alleen DX glas, dus ik twijfel. Maar de andere optie - een 17-35/2.8 AF-S ED kost evenveel en heeft een kleiner bereik, en ga ik ooit wel voor FF? Wordt FF nog wel wat? Ik weet het gewoon niet. Dus koop ik nog ff niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
offtopic:
17-35 op FF? Lijkt mij nogal onpraktisch om een zoom te hebben die effectief eindigt op 35.

Zeker vanwege die prijs; e1500 en dan kan je em alleen voor speciale wide-angle situaties gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door Silent Thunder op 19-01-2006 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Heren:
Remy schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:24:
[...]
...Laten we verder over de D200 :)
Nikon-mount glas mag hier: Het grote Nikonmount-objectieven-topic ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
HunterPro schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:46:
bijv de 17-55/2.8 AF-S DX ED. Heerlijk stukkie glas, verdomd rap en scherp. Tis alleen DX glas, dus ik twijfel. Maar de andere optie - een 17-35/2.8 AF-S ED kost evenveel en heeft een kleiner bereik, en ga ik ooit wel voor FF? Wordt FF nog wel wat? Ik weet het gewoon niet. Dus koop ik nog ff niks ;)
Ik heb gisteren gehoord van een fotograaf, dat Nikon officieel heeft laten weten dat ze 'nooit' een FF cam gaan ontwikkelen ? :? Nuja, ..... zeg nooit nooit zeg ik dan altijd, en ik weet ook niet of die fotograaf de waarheid vertelt of niet.
(Het was iemand die ook een fotografie-zaak had).

Maar goed, idd back to the d200

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 19-01-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Waarschijnlijk had hij net een dure DX lens gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ze hadden aangegeven om met "ff products" aan te komen zetten. Aangezien film discontinued is ga ik ervan uit dat het digitaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
YellowCube schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:42:
[...]

volgens mij zei ie gewoon dat ie niet kapot is van de 18-70 kitlens. Niet in vergelijking met enig andere lens.
ik ben het er overigens niet helemaal mee eens. Die 18-70 is best te pruimen en zeker voor dat geld.
yes voor het geld is hij wel ok, maar niet op een d200. Dan kan je beter je geld in een beter lens en slechtere body investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
justice_strike schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:05:
[...]

yes voor het geld is hij wel ok, maar niet op een d200. Dan kan je beter je geld in een beter lens en slechtere body investeren.
Je roept hier nu al een tijd hetzelfde, maar, je hebt dan nog steeds niet aangegeven wat er wel een goeie keus zou zijn, en waarom die andere geen goeie keus zijn.
En dan zal het toch wel wat anders moeten zijn dan enkel de lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

er kwam in een van de eerdere posts naar voren dat imperfecties (CA, onscherpte etc) in lenzen klaarblijkelijk genadeloos naar voren komen wanneer zo'n lens op een D200 gezet wordt. Lenzen die dus prima zijn voor een D70, zijn dat niet persé voor een D200.
Daar doelt Justice_strike ook op.

Wat een goede kandidaat is is imo erg persoonlijk. Wie weet stoor jij je niet aan wat CA. En wie weet is een lens als de 17-55 f/2.8 of 17-35 f/2.8 voor jou geen goede keuze vanwege de prijskaart van +1000 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 19-01-2006 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik heb al aangegeven waarom ik niet voor die keuze zou gaan. Maar laat ik het zo stellen. Waarom wil jij een d200? Wat voor mogelijkheden geeft de d200 die een andere camera jou niet geeft?

//edit
inderdaad wat yellowcube aangeeft is inderdaad wat ik bedoel. Een d70 met een 17-55 of 17-35 is ongeveer dezelfde prijs, geeft veelal betere resultaten en je hebt een paar stops meer licht. En je doet een goede investering in je lensencollectie, die relatief waardevast is. En vergeet niet dat je vaker van body verwisseld dan van lenzencollectie.

[ Voor 49% gewijzigd door justice strike op 19-01-2006 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
justice_strike schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:49:
ik heb al aangegeven waarom ik niet voor die keuze zou gaan. Maar laat ik het zo stellen. Waarom wil jij een d200? Wat voor mogelijkheden geeft de d200 die een andere camera jou niet geeft?
- snelheid op alle fronten
- totale in-depth controle in de menu's
- vertical grip
- stevige body
- grotere viewfinder
- betere ISO perf

Moet ik doorgaan? Dit in vergelijking met een D70 natuurlijk. Ja, er zijn nadelen aan zo'n overstap van D70 naar D200: je hebt wat beter glas nodig zoals een 18-70 of een 18-200 (ik heb zelf maandag een uur lang met een D200 + 18-200 geschoten, prima combo! ) maar daar kan je van tevoren redelijk rekening mee houden. Verder met 10MP is cam shake sneller een issue dan met 6MP: goeie handheld technieken zijn belangrijk.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verder met 10MP is cam shake sneller een issue dan met 6MP: goeie handheld technieken zijn belangrijk.
die's is nieuw voor me.
Leg eens uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

YellowCube schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:00:
[...]

die's is nieuw voor me.
Leg eens uit. :)
Als cam shake een shift ter grootte van een kwart subpixel veroorzaakt, dan zal dat waarschijnlijk niet opvallen, dat 'verdrinkt' de shift in de pixels zelf. Dat is immers slechts 1/8e pixelshift.

Is nu je subpixel afstand ineens kleiner, (wat het geval is bij een hogere pixelcount bij gelijkblijvend sensor oppervlak) dan is ook die beweegmarge kleiner geworden. Je kan dus ineens met minder cam shake wegkomen dan voorheen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
Als ik het goed heb, dan heb je er bij film-cams zowiezo meer last van, van die 'cam-shake'. Of heb ik het nu mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

zit wat in....alhoewel ik een beetje m'n twijfels heb hoe snel je het zal merken.
Stel je redt het met een D70 net aan, hoeveel erger is het dan met een D200.
Maargoed. Het idee is duidelijk en verder is m'n handheld techniek gewoon perfect :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Niet zo heel veel erger. 6 > 10MP is niet zo'n enorme sprong, maar de sensor is wel even groot.
Het idee is duidelijk en verder is m'n handheld techniek gewoon perfect :P
Dat merk je vanzelf wel, of die perfect is ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
JumpStart schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:09:

Is nu je subpixel afstand ineens kleiner, (wat het geval is bij een hogere pixelcount bij gelijkblijvend sensor oppervlak)
Zolang de kwaliteit ook maar gehandhaafd blijft (steeds meer pixels proppen op dezelfde sensor klinkt een beetje bezorgend); kan ik die shake wel door de vingers zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

YellowCube schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:12:
zit wat in....alhoewel ik een beetje m'n twijfels heb hoe snel je het zal merken.
Maargoed. Het idee is duidelijk en verder is m'n handheld techniek gewoon perfect :P
D200 heeft 10 mpix, de D70 6 mpix. Met andere woorden, de D200 heeft (10/6 = 1,666) keer meer pixels op dezelfde hoeveelheid oppervlak. Een D200 subpixel heeft dus 0,6x de oppervlakte van een D70 subpixel. Oppervlak -> lengte betekent SQRT(0,6) = 0,775, je moet immers nog even de wortel nemen.

Bij benadering is de subpixel pitch dus 22,5% kleiner geworden. De cam shake drempel is dan ook ongeveer 22,5% kleiner geworden.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Iets zegt me dat die shake in de praktijk totaal irrelevant is; we praten over pixels van 0.006mm, sterker, we praten zelfs over kwart pixels. Ik kan gewoonweg niet geloven dat je een shake threshold van minder dan 0.006mm hebt en dat het daardoor wél op de een en niet op de andere CCD te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Abbadon schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:47:
Iets zegt me dat die shake in de praktijk totaal irrelevant is; we praten over pixels van 0.006mm, sterker, we praten zelfs over kwart pixels. Ik kan gewoonweg niet geloven dat je een shake threshold van minder dan 0.006mm hebt en dat het daardoor wél op de een en niet op de andere CCD te zien is.
Pin me niet vast op exacte getallen, die kwart subpixel was ook maar een aanname.

Maar dat de D200 cam shake drempel een kwart tot een vijfde is afgenomen ten opzichte van de D70, op native resolutie, dat is vrij logisch. Is dat een ramp? Meestal niet nee, want blow-ups tot pixel level maak je meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik pin je ook niet op die kwart pixel vast, uit je verhaal was voor mij duidelijk dat het een aanname was. Daarenboven weerleg ik jouw, zoals we van je gewend zijn :+, theoretische verhaal ook niet; op de keper beschouwd heb je imo gelijk.

Echter, ik betwijfel wel ten zeerste of dit in de dagelijkse praktijk een issue is. Onder de juiste omstandigheden (sluitertijden, beweging etc.) zul je het evt. met pixel blow-ups kunnen vaststellen, maar om dit nu tot een issue m.b.t. goede handheld technieken te gaan verheffen (je sneed dit onderwerp niet aan, ik weet het) lijkt me nogal ver gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
wat hij zegt^^ ; theoretisch klopt het vast - ongeveer - en het klinkt allemaal zeer aannemelijk, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat een issue is voor de cam shake en je zou er dan bij analoog véél meer last van moeten hebben, de 'pixel' grote van film is een stuk kleiner dan van een digitale sensor... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:49:
wat hij zegt^^ ; theoretisch klopt het vast - ongeveer - en het klinkt allemaal zeer aannemelijk, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat een issue is voor de cam shake en je zou er dan bij analoog véél meer last van moeten hebben, de 'pixel' grote van film is een stuk kleiner dan van een digitale sensor... :?
Dat valt erg mee. Het oplossend vermogen van goede fijnkorrelige film is vergelijkbaar met het oplossend vermogen van de full frame 16,7 mpixel Canon 1DsII sensor.

Als je weet dat subpixels van de 1DsII sensor 7,2x7,2 µm meten, en die van de D200 6x6 µm (en die van de D2X 5,5x5,5 µm) dan is de korrel van goede film niet veel kleiner dan het oplossend vermogen van een goede sensor. Integendeel, het lijkt er juist op dat het omgekeerde waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 18:28:
Dat valt erg mee. Het oplossend vermogen van goede fijnkorrelige film is vergelijkbaar met het oplossend vermogen van de full frame 16,7 mpixel Canon 1DsII sensor.
ik heb het even nagerekend en je hebt een punt, van een redelijk gangbare fijnkorrelige film - fuji velvia 100f - is het oplossend vermogen 170 lijnparen per millimeter. dat is dus op een kleinbeeld frame 6.120 x 4.080 'pixels'; 16,64 megapixels dus in totaal en dat komt heel mooi overeen met de 16,7MP van de 1dsmkii

maar - hoewel een stuk minder gangbaar - er is ook film met een oplossend vermogen van 400 lijnparen per millimeter en dan kom je op 14.400x9.600 'pixels' en dat zijn zelfs 1,38 GP 8)7 deze film wordt dus met recht gigafilm genoemd...

...maar we raken erg ver off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Remy schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:58:
[...]
- snelheid op alle fronten
- totale in-depth controle in de menu's
- vertical grip
- stevige body
- grotere viewfinder
- betere ISO perf

Moet ik doorgaan? Dit in vergelijking met een D70 natuurlijk. Ja, er zijn nadelen aan zo'n overstap van D70 naar D200: je hebt wat beter glas nodig zoals een 18-70 of een 18-200 (ik heb zelf maandag een uur lang met een D200 + 18-200 geschoten, prima combo! ) maar daar kan je van tevoren redelijk rekening mee houden. Verder met 10MP is cam shake sneller een issue dan met 6MP: goeie handheld technieken zijn belangrijk.
-snelheid op alle fronten. Yes hij is sneller, maar de vraag is heb je dat nodig? ik weet niet wat je schiet. Daarbij is de autofocus in lowlight niet echt heel goed te noemen van wat ik hoor (niet zo goed als bijv d2h wat toch 2 generaties ouder is als de d200)

-totale in-depth controle in de menu's. Wat bedoel je daarmee? ten eerste is dat niet het geval. ten tweede als dat het geval was dan zou de camera er juist op achteruit gaan, je wil namelijk alles op je knoppen hebben en niet de hele tijd in je menu duiken.

-vertical grip die zijn er ook voor de d70. er zijn 2 merken die ze verkopen. allee nikon heeft ze niet dat geef ik je na.

-stevige body. Laat je je bodies de hele dag vallen? Tuurlijk weegt het mee, maar je komt me niet bepaalt over als degene die echt de meest aggresieve dingen gaat doen met zijn camera (zoals sommige echte fotografen overigens wel doen). Het zou natuurlijk kunnen dat je je camera gewoon in de achterbak goot (zoals ik sommige fotografen zie doen). Kijk als je dat doet dan zeg ik van, kijk naar een d200 omdat die steviger is.

-grotere viewfinder. dk-21m past op een d70 ds een magnifying eyepiece, geeft hetzelfde effect voor een goedkopere prijs.

-Betere iso als je een 18-70 neemt heeft die een minimum f waarde van 3.5 tot 4.5 . 15-55 heeft een constante snelheid van 2.8 op zijn minst is hij een minstens een halve stop sneller maar op zijn meest is hij 2 stops sneller. Das een verschil tussen 1600 iso schieten en 400 iso schieten. Wedden dat 400 iso schieten op een d70 met een 17-55 er beter uit ziet als 1600 schieten op een d200 met een 18-70. Daarbij heeft de d200 ook banding issues in het extreme donker. die meer naar voren komen met hogere iso's (als ik me niet vergis)

Waar wil je je camera eigenlijk voor gebruiken, als ik vragen mag?

p.s. overigens is de 18-200 en de 18-70 niet het betere glas wat je nodig hebt voor de d200. En heb je geen betere handtechnieken nodig maar gewoon een statief maar dat terzijde

[ Voor 10% gewijzigd door justice strike op 19-01-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 10:58
justice_strike schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:53:
[...]

-snelheid op alle fronten. Yes hij is sneller, maar de vraag is heb je dat nodig? ik weet niet wat je schiet. Daarbij is de autofocus in lowlight niet echt heel goed te noemen van wat ik hoor (niet zo goed als bijv d2h wat toch 2 generaties ouder is als de d200)

-totale in-depth controle in de menu's. Wat bedoel je daarmee? ten eerste is dat niet het geval. ten tweede als dat het geval was dan zou de camera er juist op achteruit gaan, je wil namelijk alles op je knoppen hebben en niet de hele tijd in je menu duiken.

-vertical grip die zijn er ook voor de d70. er zijn 2 merken die ze verkopen. allee nikon heeft ze niet dat geef ik je na.

-stevige body. Laat je je bodies de hele dag vallen? Tuurlijk weegt het mee, maar je komt me niet bepaalt over als degene die echt de meest aggresieve dingen gaat doen met zijn camera (zoals sommige echte fotografen overigens wel doen). Het zou natuurlijk kunnen dat je je camera gewoon in de achterbak goot (zoals ik sommige fotografen zie doen). Kijk als je dat doet dan zeg ik van, kijk naar een d200 omdat die steviger is.

-grotere viewfinder. dk-21m past op een d70 ds een magnifying eyepiece, geeft hetzelfde effect voor een goedkopere prijs.

-Betere iso als je een 18-70 neemt heeft die een minimum f waarde van 3.5 tot 4.5 . 15-55 heeft een constante snelheid van 2.8 op zijn minst is hij een minstens een halve stop sneller maar op zijn meest is hij 2 stops sneller. Das een verschil tussen 1600 iso schieten en 400 iso schieten. Wedden dat 400 iso schieten op een d70 met een 17-55 er beter uit ziet als 1600 schieten op een d200 met een 18-70. Daarbij heeft de d200 ook banding issues in het extreme donker. die meer naar voren komen met hogere iso's (als ik me niet vergis)

p.s. overigens is de 18-200 en de 18-70 niet het betere glas wat je nodig hebt voor de d200. En heb je geen betere handtechnieken nodig maar gewoon een statief maar dat terzijde
Je komt nu over alsof je de D70 de hemel in prijst, en de D200 een volledig overbodige upgrade is in het gamma van Nikon. Sommige mensen vinden het voor zichzelf nodig om up te graden. Laat ze, zou ik zeggen. Of je het nodig hebt kun je wel 100 pagina's over discussieren.
Banding issues bij de D200 worden overdreven. De D70 is ook geen topper wat betreft maze artifacts. Het is duidelijk dat de D200 een waardige upgrade is voor een D70(s).
By the way is een 18-70DX lens heus wel goed genoeg voor een D200 hoor. Niet alles wat goedkoper is dan € 500 is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
[...]

Natuur (vooral dieren zitten niet echt stil), evenementen, sport..ja dan heb ik die snelheid nodig. De AF in lowlight is geen enkel probleem: de AF-assist van mijn SB800's werkt prima ;)
Niet het geval? Serieuze vraag: heb je zelf al met de D200 geschoten, voor langer dan een kwartier, en de menu's bekeken? Die totale controle waar ik het over heb slaat niet over de knoppen, die zitten allemaal prima. Ik heb het over zaken als interval shoot, witbalans in kelvin, focus pattern layout, witbalans kiezen vanaf een voorbeeldfoto (4 totaal mogelijk) etcetera. dat bedoel ik met die totale controle, vergeleken bij een D70. En zo zijn er nog ettelijke tientallen menu-opties waar Phil van DPReview maar liefst 3 pagina's voor nodig had om ze te beschrijven.
Die 2 merken waaronder Harbortronics hebben geen echte grip met een sub en maincommand dial en de shutter werkt niet met AF op half-press. Alleen bruikbaar als je dus altijd MF doet, of als extra gewicht voor balans met zwaardere/langere lenzen. Ja, het is een grip, maar nee, geen dedicated echte grip zoals die van de D200.
Ik doe niet zogauw agressieve dingen met m'n cam nee: echter lopen andere mensen wel eens tegen me aan, of er lopen mensen met van alles en nog wat in het rond dat wel eens uitsteekt. Een stevige body gaat gewoon lang mee en voelt goed in de hand, simpelweg.
Een omweg, net als de grip, wederom. Geef mij maar gelijk een goeie viewfinder in zo'n body.
Nee, ik ga niet met je wedden, want dan zou ik mijn tijd verspillen. En die banding issues heeft elk model camera last van gehad sinds de 20D.
Alle soorten fotografie die je kan verzinnen, zo ongeveer.
Over die lenzen: ik heb de 18-200 ruim een uur lang getest op de D200, en het is een prima lens. Ik geloof mijn eigen bevindingen meer dan jouw tekst, als je het niet erg vindt. Over een statief: sorry, maar in teveel gevallen heb je geen kans om een statief te gebruiken: door de ruimte, door tijd, door de locatie.. wat dan ook.

Er gaat zeker een D200 bij mij komen, zeker nu ik er afgelopen maandag in totaal 2,5u mee heb geschoten met 7 verschillende lenzen, zowel met als zonder grip: hell, misschien zelfs 2 body's: ik zal vast wel in situaties komen waar een backup body handig is, of waarbij ik met een normale zoom en een telezoom zal moeten schieten vanwege de locatie of onderwerp.

Dit is gelukkig allemaal mijn persoonlijke mening, behalve die menu's, over de D200. En aangezien dat vooral door een eigen hands-on ervaring is, kan jij me daar erg moeilijk in tegenspreken.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mijn excuus ik dacht even dat je whami was, die heeft het namelijk niet over upgrade maar over gewoon als eerste camera.

Maar om een opmerking te maken. Je noemt alle dingen die je belangrijk vind, maar dan kom je eigenlijk op een d2h uit. Die heeft ingebouwde grip, hele snelle (en betere) AF. Goede iso peformance, en kost ongeveer hetzelfde als een d200.

en ach jij vind de 18-200 of 18-70 goede lensen, ik niet. Ik heb ook foto's gezien met die lenzen op de camera. Het verschil van mening mag er zijn (toch?)

Overigens zeg ik helemaal niet dat de d200 niet beter is dan de d70. alleen de investering van geld mag naar mijn mening wel meer naar de lenzen neigen dan naar de bodies.

en als je geen statief kunt gebruiken heb je nog altijd de monopod, daar geld het argument tijd en plaats niet echt :). Handtechnieken zijn leuk, maar als de sluitertijd te langzaam wordt dan kun je niet rond een statief. Tja vr is dan wel een leuke bijeenkomstigheid, maar een foto waar geen vr gebruikt wordt is meestal scherper dan een lens waar die wel gebruikt wordt.

en hands on ervaring. Meestal zie je pas wat de kwaliteit van de foto is als je thuis alles op je gemak bekijkt. Meeste foto's vind ik op het eerste gezicht wel mooi, maar na nader inspectie zie ik dat de ca toch een onnacceptabel niveau heeft. Zoals het geval bij de 18-200 lens. Tja en daar moet je je conclusies uit trekken.

[ Voor 31% gewijzigd door justice strike op 19-01-2006 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Maar om een opmerking te maken. Je noemt alle dingen die je belangrijk vind, maar dan kom je eigenlijk op een d2h uit. Die heeft ingebouwde grip, hele snelle (en betere) AF. Goede iso peformance, en kost ongeveer hetzelfde als een d200.
Ik wil geen 2400 voor een D2H of 2500 voor een D2Hs betalen, en dan 4MP hebben. Een ingebouwde grip, ik heb liever de mogelijkheid te kiezen: wel of geen grip. De D200 is 1700 eur, nogal een stap van 1700 naar 2400, vind je zelf ook niet? Die goede ISO perf: de D200 heeft een 4e gen sensor aan boord, de D2H een 2e (d100 was 1, D70 was 2, D2X was 3). In 2 generaties sensoren, en zeker door het verschil tussen LBCAST van de D2H(s) en CCD van de D200, gebeurt er veel op dat gebied: ten goede van de D200.

Als je dat ongeveer hetzelfde vindt kosten..tja ;)

edit: als eerste camera voor whoami: ja, dat zou ik hem aanraden. Omdat hij al behoorlijk wat SLR-ervaring heeft, en een starters-dSLR best kan overslaan dan. Of het de extra centen waard is: dat mag hij gelukkig zelf weten :)

[ Voor 15% gewijzigd door Remy op 19-01-2006 22:23 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Remy schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:21:
[...]
Ik wil geen 2400 voor een D2H of 2500 voor een D2Hs betalen, en dan 4MP hebben. Een ingebouwde grip, ik heb liever de mogelijkheid te kiezen: wel of geen grip. De D200 is 1700 eur, nogal een stap van 1700 naar 2400, vind je zelf ook niet? Die goede ISO perf: de D200 heeft een 4e gen sensor aan boord, de D2H een 2e (d100 was 1, D70 was 2, D2X was 3). In 2 generaties sensoren, en zeker door het verschil tussen LBCAST van de D2H(s) en CCD van de D200, gebeurt er veel op dat gebied: ten goede van de D200.

Als je dat ongeveer hetzelfde vindt kosten..tja ;)

edit: als eerste camera voor whoami: ja, dat zou ik hem aanraden. Omdat hij al behoorlijk wat SLR-ervaring heeft, en een starters-dSLR best kan overslaan dan. Of het de extra centen waard is: dat mag hij gelukkig zelf weten :)
d2h is ongeveer 1800 euro rond de prijs van een d200. Daarbij is een d2h een professionele body. Je moet maar eens rondkijken op dpreview wat de mensen zeggen over de d2h tov d200 d2x etc... Over de sensoren, de d2h heeft een cam2000 af sensor module? is die ook slechter dan de cam1000 die in de d200 zit? Meeste fotografen zijn het erover eens dat de d2h betere iso peformance heeft.

en over de vertical grip... tja dan is een d200 2000euro (moet je de grip wel erbij rekenen) en is hij in totaal (met grip) een stuk zwaarder dan de d2h. dat is ook iets wat je moet afwegen.

/edit
de d70 wordt door meeste niet gezien als een starter camera. dat is de d50. De d70 wordt in meeste gevallen gezien als de opvolger van de d100, bijna in alle opzichten beter. Veel fotografen gebruiken het als backup cam en sommige zelfs als hun main cam

[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 19-01-2006 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
2000 euro betalen voor vier mp's is absurd :)

En de D200 body is al redelijk stevig; maar je hebt dan ook nog eens het voordeel om te kunnen zeggen van ik laat die grip er ff af voor extra mobiliteit. En op andere momenten: ik zet 'em er lekker op.

Bij zo'n d2h zit je permanent aan vast.

[ Voor 85% gewijzigd door Silent Thunder op 19-01-2006 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
een stuk zwaarder
Ok, nou is't mooi geweest. Get your facts right:

Afbeeldingslocatie: http://members.iinet.com.au/~dfx/camera-weight.gif

Een D200 met grip en 2x EN-EL3e is 10 gram lichter dan de D2H. Voordat je dus met feiten gaat smijten, zorg dat ze correct zijn graag, dan wordt je serieus genomen.

Verder: 1800 euro? Vertel waar ik die kan krijgen dan nieuw? 2400 is de laagste nieuwprijs op het moment.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
van nikon.nl:
d2h == 1070 gram
d200 == 830
d200 grip = 230 gram

om het plaatje even compleet te maken de en-el3e weegt 90 dus 180 voor 2 batterijen.
de en-el4 weegt 80 gram effectief is hij dus 90 gram lichter (de d2h)

dus zonder batterij is hij 10 gram lichter. maar 2 d200 batterijen zijn wel zwaarder dan 1 d2h batterij.

en 4mpix weinig? hebben jullie gehoord van de megapixel myth :)

[ Voor 43% gewijzigd door justice strike op 19-01-2006 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
justice_strike schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:52:
en 4mpix weinig? hebben jullie gehoord van de megapixel myth :)
Ik heb er wel es van gehoord, maar zo zwart/wit is het ook weer niet; de waarheid ligt meer in het midden.

MPs zeggen inderdaad niet alles maar aan de andere kant heb je er ook redelijk wat nodig als je (rekeninghoudend met croppen) nog wat wilt overhouden voor eventuele a4-prints :)
Vier is gewoon weinig voor dslr, zeker als je er 2K voor moet dokken. Dus je moet je er idd niet scheel op kijken, maar het is wel kortzichtig om 4 mp genoeg te vinden vanwege de myth :)

Maar goed, de discussie zakt nu een beetje af naar een mieperig niveau aangezien mensen per se hun gelijk willen halen; en dat resultaat in deadboring discussies of de ene cam nu met de batterijen een paar gram meer weegt dan de andere (like...who gives a f*** :P ).

[ Voor 11% gewijzigd door Silent Thunder op 19-01-2006 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
lol inderdaad. het niveau zakt wat. maar mijn stelling blijft hetzelfde

betere lenzen ^ mindere body > betere body ^ mindere lenzen.

neemt niet weg dat de d200 een mooie camera is en erg allround is opgebouwd.

[ Voor 27% gewijzigd door justice strike op 19-01-2006 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
justice_strike schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:10:

Ja, dat wou ik nog zeggen; daar heb je idd wel gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Natuurlijk heb gehoord van de "megapixel myth". Tevens ben ik ook goede vriendjes met mijn rekenmachine. Die vertelt mij vervolgens dat ik met een D2h een foto op een A4-tje kan uitprinten met ~ 200 dpi, terwijl ik dat met een D200 op ~ 300 dpi kan doen. Een significant verschil (50%), en dat voor pakweg dezelfde prijs!

Je loopt in dit topic steeds te verkondigen dat bodies snel verouderen, maar komt vervolgens wel met een body op de proppen van bijna 3 jaar oud? Dat volg ik dan niet helemaal.

Ik snap niet helemaal waar je nou eigenlijk mee bezig bent. Je probeert volgens mij 'no matter what' alle argumenten van Remy en andere mensen tegen te spreken, waarbij je soms zulke non-argumenten geeft dat ik je bijna niet serieus meer durf te nemen.
totale in-depth controle in de menu's. Wat bedoel je daarmee? ten eerste is dat niet het geval. ten tweede als dat het geval was dan zou de camera er juist op achteruit gaan, je wil namelijk alles op je knoppen hebben en niet de hele tijd in je menu duiken.
Je geeft aan dat je niet weet wat er bedoelt word, maar tóch weet je het wel te ontkrachten? Hoe kan dat nou als je niet weet wat er bedoeld word?
vertical grip die zijn er ook voor de d70. er zijn 2 merken die ze verkopen. allee nikon heeft ze niet dat geef ik je na.
De vertical grips voor de D70 die nu verkocht worden, zijn niet te vergelijken met die van de D200. Áls de D70 versies al een sluiterknop hebben, moet je die aansluiten via een zelfgekluste poort, een IR-staafje voor je IR-ontvanger, of via een extern draadje bij de D70s. Niet vergelijkbaar met de D200-grip, waar naast een ingebouwde sluiter ook nog eens 2 command-dials aanwezig zijn.

Heb je uberhaupt wel eens 1 van de camera's en / of lenzen waar je het over hebt in je handen gehad? Pas dán vind ik dat je echt mag oordelen over de prestaties en gebruiksgemak. Statistiekjes, grafieken, extreme tests en uiterste waarden van camera's en lenzen zijn allemaal reuze interessant, maar vallen in het niet als blijkt dat je met het eindresultaat van een andere lens ook prima tevreden bent.

Ik zal je reply's niet verder onder de loep nemen omdat dat niet zo veel zin zal hebben, hopenlijk is m'n punt wel duidelijk. Misschien moet je je eens realiseren dat het op een gegeven moment niet alleen om de technische yada-yada gaat, maar ook om het plezier in fotograferen zelf. Dat iemand dan een D200 aanschaft omdat deze body nieuwer is en hij de vernieuwingen ten opzichte van een oudere body interessant genoeg vind om voor een nieuwer model te gaan, kan ik me dan bést voorstellen. Waarom tot in den eeuwigheid doorgaan met het afraden en tegenargumenten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Het eerste dat me opviel maandag aan de D200 is het gewicht (wat zwaarder dan de D70 ondanks nagenoeg dezelfde maten) en de hoeveelheid rubber :) Daarnaast is het CF-klepje/deel ideaal gedaan: gewoon een switch aan de achterkant en het klepje *plopt* open: beter dan de D70 waar je wel es last van je duim kan krijgen op de rand van het klepje. Het is even wennen aan de mode-knop ipv een dial linksboven: het flinke display van 2,5" + RGB histogram is iig erg fijn om pics te reviewen.

[ Voor 10% gewijzigd door Remy op 19-01-2006 23:26 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart zet de poederblusser op de flames! :Y)

Maar ik snap de reacties van Zoefff en Remy wel. Een originele grip, zoals die bij de D200 komt, is echt veel beter dan de 3rd party grip voor de D70. Ik weet zelf ondertussen ook hoeveel verschil een magnesium body maakt met een plastic (300D vs 10D) en dat zit 'em niet alleen in stootvastheid (laten vallen) maar in tactiele "feel" van de camera.

Goedkoop is duurkoop, en ja, een D200 is duurder dan een D70, maar zeker ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Zoefff schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:23:
Tevens ben ik ook goede vriendjes met mijn rekenmachine. Die vertelt mij vervolgens dat ik met een D2h een foto op een A4-tje kan uitprinten met ~ 200 dpi, terwijl ik dat met een D200 op ~ 300 dpi kan doen. Een significant verschil (150%), en dat voor pakweg dezelfde prijs!
Misschien moet je je eens realiseren dat het op een gegeven moment niet alleen om de technische yada-yada gaat, maar ook om het plezier in fotograferen zelf
uhm your saying?
Je loopt in dit topic steeds te verkondigen dat bodies snel verouderen, maar komt vervolgens wel met een body op de proppen van bijna 3 jaar oud? Dat volg ik dan niet helemaal.
zeggen dat body snel in waarde dalen en een oude body aanraden is niet tegenstrijdig. Dat denk jij maar dat is niet zo.
Je geeft aan dat je niet weet wat er bedoelt word, maar tóch weet je het wel te ontkrachten? Hoe kan dat nou als je niet weet wat er bedoeld word?

De vertical grips voor de D70 die nu verkocht worden, zijn niet te vergelijken met die van de D200. Áls de D70 versies al een sluiterknop hebben, moet je die aansluiten via een zelfgekluste poort, een IR-staafje voor je IR-ontvanger, of via een extern draadje bij de D70s. Niet vergelijkbaar met de D200-grip, waar naast een ingebouwde sluiter ook nog eens 2 command-dials aanwezig zijn.
ik gaf toch aan dat er geen nikon grip was? verder heb ik niets gezegd over de functies van de andere grips.
Heb je uberhaupt wel eens 1 van de camera's en / of lenzen waar je het over hebt in je handen gehad? Pas dán vind ik dat je echt mag oordelen over de prestaties en gebruiksgemak.
yes heb ik gehad.
Statistiekjes, grafieken, extreme tests en uiterste waarden van camera's en lenzen zijn allemaal reuze interessant, maar vallen in het niet als blijkt dat je met het eindresultaat van een andere lens ook prima tevreden bent.
je begrijpt me verkeerd, ik zeg niet dat je geen mooie resultaten kunt krijgen met een d200 en een aardige lens, ik zeg alleen dat je betere resultaten kunt krijgen met een andere combi voor dezelfde prijs en de voordelen van een andere combi.

anyway ik was allang van plan te stoppen met deze discussie (zie post hierboven) en ik ben blij dat ik niet de enige ben met mijn mening. ik zal het hier maar bij laten (deze post zat toch te jeuken :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Oke, duidelijk. Ik zal verder ook niet meer op je post ingaan, kan me voorstellen dat hij toch een beetje bij je jeukte ;)

Bij deze dus (en dat zeg ik ook tegen de rest in dit topic), weer on-topic over de D200 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:26
was van middag bij konijnenberg en mocht "haar" effe vast houden geweldig toestel.

Als ik hem ging bestellen kwam ik nr 130 op de lijst :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mtenbos schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:05:
was van middag bij konijnenberg en mocht "haar" effe vast houden geweldig toestel.

Als ik hem ging bestellen kwam ik nr 130 op de lijst :Z
nunog steeds, tegen februari aan? distributie wil ook niet echt opschieten :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie wil het volgende voor mij checken?
Als ik mijn D200 van links naar rechts kantel hoor ik een zacht tikje. Volgens mij is dit het systeem wat registreert of de opname in de portretstand is gemaakt, maar echt zeker weten doe ik het niet. Volgens zit ditzelfde principe ook in de D70 ingebouwd. Als ik de flitser opklap is het tikje niet meer te horen. Graag wil ik zeker weten of er niks 'los' zit in mijn D200 als iemand dit ook even wil checken???.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:24:
Als ik mijn D200 van links naar rechts kantel hoor ik een zacht tikje. Volgens mij is dit het systeem wat registreert of de opname in de portretstand is gemaakt, maar echt zeker weten doe ik het niet. Volgens zit ditzelfde principe ook in de D70 ingebouwd. Als ik de flitser opklap is het tikje niet meer te horen. Graag wil ik zeker weten of er niks 'los' zit in mijn D200 als iemand dit ook even wil checken???.
Is het niet gewoon het flitsscharniertje? Is bij heel veel camera's zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:24:
In de D70 schijnt ook een kogeltje te zitten die kijkt hoe ik m'n camera vast houd, dat zal in de D200 niet veel anders zijn denk ik. Waarschijnlijk dus niets om je druk over te maken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:49

servies

Veni Vidi Servici

[...]
Die banding issues schijnen grotendeels een hardwarefout te zijn en worden verholpen onder garantie voor zover ik het heb gehoord.
Verder is f2.8 bij mij geen 2 stops sneller dan f4.5... dat is grofweg 1,25 stop.... van f2,8 naar f3,5 is grofweg 0,75 stop. Verder schiet ik bijna nooit fotos met een volledig open lens.. dus het voordeel van die 2.8 zou al bijna geheel weg zijn... Wat is overigens de minimum f-waarde bij 55mm van de 18-70? Ik gok dat die rond de 4 ligt... dat zou dus zelfs maximaal maar 1 stop zijn...
Als ik jou was zou ik eerst eens gaan kijken naar je ademhalingstechnieken... Ik zelf heb er geen fysieke moeite mee om fotos te maken met een sluitertijd van 1/4 seconde zonder zichtbare bewegingen (niet dat ik het vaak doe maar het lukt me wel als het nodig is, of het onderwerp in die tijd stil staat is een heel ander probleem)...

Je zegt nu wel dat lenzen waardevast zijn, maar dat is natuurlijk onzin. Probeer je lenzen maar eens in te ruilen bij een vakhandel... of te declareren bij de verzekering als ze na 3 jaar gejat worden... Ik kan je bijna garanderen dat je niet meer dan de helft terugkrijgt. Bijna elke investering in "roerend goed" verliest de helft van zijn waarde binnen een uur na aankoop... eigenlijk bij het "de deur uitgaan" al...

Overigens: ik fotografeer nog steeds op film. Heb de aanschaf van de D200 maar uitgesteld aangezien deze toch zo goed als niet verkrijgbaar is... en dat schijnt nog wel even aan te houden... :| Er gaan zelfs geruchten op DPreview dat er een andere sensor inkomt...
dat klopt: maar het volgende klopt ook:
betere lenzen ^betere body ^ slechte fotograaf < slechte body ^ slechte lenzen ^ goede fotograaf

Naar mijn mening maakt het laatste deel van de opsomming ongeveer 80% tot 90% van de som uit...
en waar ligt de overgang van goede lens naar slechte lens...

@Zoeff: ik zal er de volgende keer een smiley achter zetten... Ik kan het niet een serieuze discussie noemen als je gaat klagen over bewegingen van 0.006mm... wat in theorie klopt, maar wat in de praktijk vervalt...

Kortgezegd: de 18-70 is een (redelijke tot) goede lens als basis en als je later weer meer geld tot je beschikking hebt kun je alsnog die duurdere lenzen kopen ter uitbreiding mocht je dat nodig achten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

servaas schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 11:22:
[...]

Ik kan het niet een serieuze discussie noemen als je gaat klagen over bewegingen van 0.006mm... wat in theorie klopt, maar wat in de praktijk vervalt...

[...]
Wat, heb jij nooit last van bewegingsonscherpte dan? Het gaat ook niet om handbewegingen van 0,006 mm, maar om (veel grotere) handbewegingen die leiden tot een beeldshift van 0,006 mm ter hoogte van de sensor. Ik kan het ook op 'circle of confusion' gooien, die bij een D200 kleiner is, komt op precies hetzelfde neer.

Bewegingsonscherpte is niet slechts theorie, of mis ik hier iets? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

JumpStart schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 11:54:
[...]

Wat, heb jij nooit last van bewegingsonscherpte dan? Het gaat ook niet om handbewegingen van 0,006 mm, maar om (veel grotere) handbewegingen die leiden tot een beeldshift van 0,006 mm ter hoogte van de sensor. Ik kan het ook op 'circle of confusion' gooien, die bij een D200 kleiner is, komt op precies hetzelfde neer.

Bewegingsonscherpte is niet slechts theorie, of mis ik hier iets? :?
Bewegingsonscherpte is niet slechts theorie... Echter, als je de theorie als onfeilbaar handvest zou nemen zou je dus NOOIT uit de hand kunnen schieten... In de praktijk blijkt dat het toch iets genuanceerder ligt en dat bedoel ik ermee.

[ Voor 3% gewijzigd door servies op 24-01-2006 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
[...]

Verder is f2.8 bij mij geen 2 stops sneller dan f4.5... dat is grofweg 1,25 stop.... van f2,8 naar f3,5 is grofweg 0,75 stop.
klopt ik maakte een foutje met 2.0 ipv 2.8 dan is het verschil wel meer dan 2 stops (van 2.0 naar 4.8)
Verder schiet ik bijna nooit fotos met een volledig open lens.. dus het voordeel van die 2.8 zou al bijna geheel weg zijn...
de lensen met een lagere f waarde zijn over het algemeen scherper bij lagere f waardes. Voorbeeld. de 50mm f/1.4 is scherper op tot pak em beet 5.6 dan de 50 mm f/1.8.
Wat is overigens de minimum f-waarde bij 55mm van de 18-70? Ik gok dat die rond de 4 ligt... dat zou dus zelfs maximaal maar 1 stop zijn...
neemt niet weg dat de 17-55mm scherper is
Als ik jou was zou ik eerst eens gaan kijken naar je ademhalingstechnieken... Ik zelf heb er geen fysieke moeite mee om fotos te maken met een sluitertijd van 1/4 seconde zonder zichtbare bewegingen (niet dat ik het vaak doe maar het lukt me wel als het nodig is, of het onderwerp in die tijd stil staat is een heel ander probleem)...
je reageert op de verkeerde argumenten. Ik heb nooit gezegd dat je de sluitertijd niet omhoog kan doen. Maar heb wel gezegd dat je de iso omlaag kan halen als je snelere lensen hebt.
Je zegt nu wel dat lenzen waardevast zijn, maar dat is natuurlijk onzin. Probeer je lenzen maar eens in te ruilen bij een vakhandel... of te declareren bij de verzekering als ze na 3 jaar gejat worden... Ik kan je bijna garanderen dat je niet meer dan de helft terugkrijgt. Bijna elke investering in "roerend goed" verliest de helft van zijn waarde binnen een uur na aankoop... eigenlijk bij het "de deur uitgaan" al...
toch verkopen meeste lenzen voor nagenoeg dezelfde prijs. Dat jij naar een vakhandel gaat, tja das een ander verhaal. Die vakhandel verkoopt hem zelf weer voor nagenoeg dezelfde prijs als een nieuwe lens (200 euro verschil ofzo?). Meestal krijg je bij het verkopen van je auto ook een minder goede deal dan als je hem verkoopt bij een autodealer dan als je hem zelf verkoopt. Niet gek die autodealer moet ook zijn centjes verdienen.
Overigens: ik fotografeer nog steeds op film. Heb de aanschaf van de D200 maar uitgesteld aangezien deze toch zo goed als niet verkrijgbaar is... en dat schijnt nog wel even aan te houden... :| Er gaan zelfs geruchten op DPreview dat er een andere sensor inkomt...
same here.
dat klopt: maar het volgende klopt ook:
betere lenzen ^betere body ^ slechte fotograaf < slechte body ^ slechte lenzen ^ goede fotograaf
yes maar je moet het even los zien van de fotograaf, want ik zie namelijk niet hoe goed de fotograaf is. Daarbij moet de vergelijking zijn

betere lenzen ^ slechtere body ^ slechte of goede fotograaf > slechte lenzen ^ goede body ^ slechte of goede fotograaf.

Want de fotograaf blijft hetzelfde. Het is namelijk dezelfde persoon die een beslissing moet maken tussen die twee keuzen.
Naar mijn mening maakt het laatste deel van de opsomming ongeveer 80% tot 90% van de som uit...
klopt klopt, alleen we hebben het hier over een gelijkblijvende factor. De fotograaf wordt niet slechter of beter door een andere keuze camera.

maar dit is dus weer offtopic :D Het is moeilijk een camera los te bespreken zonder de lens die erop zit te bespreken.

[ Voor 5% gewijzigd door justice strike op 24-01-2006 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

even over dat banding verhaal.
Is dat niet een beetje overdreven?
Voor zover ik weet treedt banding op (of zou het op kunnen treden) als je bijv. 3 stops onderbelicht en vervolgens de zaak weer op gaat zitten krikken naar 0 of zelfs + enkele stops.
Althans...m'n D70 heeft er op die manier "last" van.
Tenzij iemand met informatie kan komen waaruit blijkt dat het bij normaal gebruik voor kan komen is mijn vraag: "Sorry hoor, maar waar hebben we het dan over?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

servaas schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:30:
[...]

Bewegingsonscherpte is niet slechts theorie... Echter, als je de theorie als onfeilbaar handvest zou nemen zou je dus NOOIT uit de hand kunnen schieten... In de praktijk blijkt dat het toch iets genuanceerder ligt en dat bedoel ik ermee.
Er is vrijwel altijd beeldshift als gevolg van beweging/trilling. Zelfs op statief, door de trilling van het slaan van de spiegel. (Lang leve mirror lock).

Alleen als de beeldshift kleiner is dan het oplossend vermogen van objectief/sensor, dan merk je er niets van, en blijft de plaat scherp. Dat een verschijnsel niet geregistreerd wordt betekent nog niet dat het niet aanwezig is, er is dus sprake van een ondergrens. Hetzelfde geldt voor het AF systeem: Focus moet goed genoeg zijn om onscherpte kleiner te maken dan het oplossend vermogen. Zolang dat lukt is de foto scherp.

Het hele punt is dus dat die ondergrens op een D200 ietsje lager ligt dan bij een camera met grotere pixelpitch (en dus een grotere circel of confusion). CoF hangt direct af van pixeldichtheid, en die laatste is groter bij een D200, t.o.v. een D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
YellowCube schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:47:
even over dat banding verhaal.
Is dat niet een beetje overdreven?
ja :)
Voor zover ik weet treedt banding op (of zou het op kunnen treden) als je bijv. 3 stops onderbelicht en vervolgens de zaak weer op gaat zitten krikken naar 0 of zelfs + enkele stops.
Althans...m'n D70 heeft er op die manier "last" van.
klopt, maar niet altijd: ik heb er soms wel es last van bij normale foto's.
Tenzij iemand met informatie kan komen waaruit blijkt dat het bij normaal gebruik voor kan komen is mijn vraag: "Sorry hoor, maar waar hebben we het dan over?"
Bij de D200 komt het bij 'normaal' gebruik meer voor dan de D70: zie hier. Verder zal Type 1 Banding niet door Nikon gefixed worden: zie Nikonians hier.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pol parasol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
[...]

...Ik zelf heb er geen fysieke moeite mee om fotos te maken met een sluitertijd van 1/4 seconde zonder zichtbare bewegingen
Komaan zeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Zo moeilijk is het niet. Zorg dat je rustig ademhaalt, leun als het even kan ergens tegenaan en op het punt dat je hebt uitgeademt druk je af. Een beetje oefenen en je komt al een heel eind. Niet alle fotos lukken natuurlijk maar 2 uit 3 zeer goed bruikbaar (qua scherpte) lukt me toch wel in het algemeen
Natuurlijk, als ik net eerst 500 meter heb moeten hardlopen en dan snel even wat fotos moet maken, dan zal het mij ook niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

servaas schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:52:
[...]

Zo moeilijk is het niet. Zorg dat je rustig ademhaalt, leun als het even kan ergens tegenaan en op het punt dat je hebt uitgeademt druk je af. Een beetje oefenen en je komt al een heel eind. Niet alle fotos lukken natuurlijk maar 2 uit 3 zeer goed bruikbaar (qua scherpte) lukt me toch wel in het algemeen
Natuurlijk, als ik net eerst 500 meter heb moeten hardlopen en dan snel even wat fotos moet maken, dan zal het mij ook niet lukken
Plus dat je op, zeg, 24 mm, stukken makkelijker wegkomt met langere sluitertijden, dan 200 mm. Focal length telt hierin zwaar mee. Die natte-vinger-in-de-lucht regel van sluitertijd = 1/ [ mm effectieve focus lengte ] komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 22-09 10:58
[...]

Ik zelf heb er geen fysieke moeite mee om fotos te maken met een sluitertijd van 1/4 seconde zonder zichtbare bewegingen
Slaat je hart nog wel?

Als je leunt is het inderdaad een ander verhaal natuurlijk, maar dannog is 1/4e best tricky...Ligt uiteraard ook aan de lens. Op 200mm gaat dit je niet lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Nielsracing schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 20:24:
[...]

Slaat je hart nog wel?

Als je leunt is het inderdaad een ander verhaal natuurlijk, maar dannog is 1/4e best tricky...Ligt uiteraard ook aan de lens. Op 200mm gaat dit je niet lukken ;)
Idd, op 200mm zal het me zeker niet lukken en de lens moet ook niet te zwaar zijn t.o.v. het toestel, maar tot zo'n 80mm lukt 't me wel...
En ja, m'n hart slaat nog wel... op het ogenblik dat je hebt uitgeademd is je torso in maximale rust en zijn de spieren aldaar het meest ontspannen. Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat ik op een heel specifieke situatie zit te wachten, dan kun je ook veel beter een statief gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 16:52

Arfman

Drome!

Alles na 300mm lukt me sowieso (nog) niet met mijn Bigma; dat vereist niet alleen een goede techniek, maar ook oefening, veel oefening.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een D200.
ik lag nogal in de lappenmand gisteren en het weer was ook waardeloos, dus veel foto's zijn er nog niet mee gemaakt. De eerste indruk is in ieder geval goed. Ik vertel wellicht dingen die allang bekend zijn en zijn met name op het gebied van ergonomie:
- zoeker: top. Lekker groot en helder met een stortbak aan informatie (waaronder de ISO waarde). Iets wat ik in de D70 toch wel erg mistte.
- Groot LCD scherm. De grootte is niet direct het belangrijkste, maar bijv. wel het feit dat je ver genoeg op je foto in kunt zoomen om onscherpte op te merken. Ook dat vond ik een manko aan de D70.
-Histogrammen nu ook in RGB (dus voor elk kleurkanaal een histogram). Erg prettig om je witbalans op te controleren.
-Meer knopjes/schakelaars voor meer functies. Zo zit de lichtmetingmethode (matrix, center, spot) onder 1 schakelaar en persoonlijk vind ik dat prettiger dan de methode van de D70 (knopje indrukken en tegelijk aan een controlwiel draaien). Het wisselt gewoon sneller en makkelijker.
-Zwart Wit. Klinkt misschien vreemd want je kunt ook achteraf de zaak naar Z&W omzetten. Het zal wel puur het idee zijn wat het een fijne optie maakt, maar ik vind het prettiger om gelijk in ZW te fotograferen.
-Verschillende geheugenbanken voor verschillende beeldinstellingen (scherpte, verzadiging, kleurruimte etc). In zekere zin is het een beetje de vervanging van de D70's keuzewieltje met bijv. portretstand, landschapstand etc, maar dit is flexibeler. De verschillende standen van de D70 gebruikte ik nagenoeg nooit en ik verwacht van de geheugenbankoptie veel meer gebruik te maken. Het enige wat ik vurig hoop is dat je ook met 1 handeling (knop, schakelaar) van geheugenbank kunt wisselen (dus dat je niet het menu inhoeft). Heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden.
-'stille' sluiter. Of het echt veel stiller is weet ik niet, maar het klinkt minder doordringend dan van de D70.
- 5 fps: hoe je het ook went of keert, het tovert gewoon een grijns op je gezicht als je de sluiterknop 2 seconden vasthoudt op de "Continu Hoog" modus.

Al met al een hele vooruitgang op de D70.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.