Nikon D200 dSLR

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.635 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
-Histogrammen nu ook in RGB (dus voor elk kleurkanaal een histogram). Erg prettig om je witbalans op te controleren.
Euh witbalans? Histogram is voor belichting toch? ;)
De verschillende standen van de D70 gebruikte ik nagenoeg nooit en ik verwacht van de geheugenbankoptie veel meer gebruik te maken. Het enige wat ik vurig hoop is dat je ook met 1 handeling (kno, schakelaar) van geheugenbank kunt wisselen (dus dat je niet het menu inhoeft). Heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden.
Als het goed is kan je de custom function button aan de voorkant daarvoor toewijzen, om snel te kunnen wisselen tussen banks :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:50

YellowCube

Wait...what?

Remy schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:13:
[...]
Euh witbalans? Histogram is voor belichting toch? ;)
nee hoor...als jij bijv. het blauwe histogram nogal naar rechts ziet staan kun je, afhankelijk van de foto, opmaken of je witbalans wel ok is.
[...]
Als het goed is kan je de custom function button aan de voorkant daarvoor toewijzen, om snel te kunnen wisselen tussen banks :)
dank
d:)b

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ah goed punt, je hebt gelijk, dat bekijk ik met Camera RAW ook wel eens :) En geen dank hoor ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:23
Lucky bastard dat je 'm al hebt! :P Heb van mijn bestelling nog niks gehoord. Heb je er trouwens ook een extra accu bij kunnen scoren want die zijn (of waren?) dacht ik erg slecht leverbaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Het was in mijn geval ook stom toeval dat ik er bij MM tegenaan liep...ik wilde je nog mailen, maar je nam niet op :P
Ik zie nu de noodzaak van een extra accu nog niet. Ben t.z.t. wel van plan er nog een grip bij te kopen en dan ga ik wel zoeken naar een extra accu.
Overigens wel 1 minder puntje ontdekt: het instellingswieltje aan de voorkant van de camera (dus waarmee je bijv. je diafragma regelt) ligt wat dieper in de body en draait zwaarder dan bij de D70. Het is wellicht een kwestie van wennen, maar het is iets minder prettig draaien.
beetje zeikerig misschien...maargoed

@Remy: Heb er nog even naar gekeken, maar je kunt het wisselen van geheugenbank met opnameinstellingen helaas niet onder de functieknop (FUNC) zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 06-02-2006 19:06 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

YellowCube schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:05:
Het was in mijn geval ook stom toeval dat ik er bij MM tegenaan liep...ik wilde je nog mailen, maar je nam niet op :P
Droogkloot :P

O shit wat doe ik hier nou weer :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:45:
Lucky bastard dat je 'm al hebt! :P Heb van mijn bestelling nog niks gehoord. Heb je er trouwens ook een extra accu bij kunnen scoren want die zijn (of waren?) dacht ik erg slecht leverbaar.
Accu's zijn dramatisch slecht leverbaar. Volgende week vrijdag komt er weer een plukje NL binnen (bij Inca) en anders een week later. Heb niet het hele topic doorgelopen en weet dus niet waar je hem hebt besteld (en al helemaal niemand noemt prijzen :? ), dus ik weet niet of je afhankelijk bent van een importkanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
YellowCube schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:05:
Ik zie nu de noodzaak van een extra accu nog niet. Ben t.z.t. wel van plan er nog een grip bij te kopen en dan ga ik wel zoeken naar een extra accu.
De grip is erg koel, past prima om de body 'compleet' te maken :)[q]Overigens wel 1 minder puntje ontdekt: het instellingswieltje aan de voorkant van de camera (dus waarmee je bijv. je diafragma regelt) ligt wat dieper in de body en draait zwaarder dan bij de D70. Het is wellicht een kwestie van wennen, maar het is iets minder prettig draaien.
beetje zeikerig misschien...maargoedGhehe, dat heb ik ook wel gemerkt, maar komt misschien door de environmental sealing + nieuwigheid.
@Remy: Heb er nog even naar gekeken, maar je kunt het wisselen van geheugenbank met opnameinstellingen helaas niet onder de functieknop (FUNC) zetten.
He bah, nouja, het was te proberen.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:34:
[...]

Accu's zijn dramatisch slecht leverbaar. Volgende week vrijdag komt er weer een plukje NL binnen (bij Inca) en anders een week later. Heb niet het hele topic doorgelopen en weet dus niet waar je hem hebt besteld (en al helemaal niemand noemt prijzen :? ), dus ik weet niet of je afhankelijk bent van een importkanaal.
Ik heb 'm vier week geleden bij Corné besteld (goede ervaringen mee) voor € 1668,- (plus een grip à 179,-). Hij zei dat ik op vier week moest rekenen, dus de cam zou deze week geleverd zou kunnen worden. Alleen heb ik er in m'n hoofd gelijk maar zes week van gemaakt, maar wie weet heb ik een beetje geluk.

Dat van die accu levertijden zuigt :/ (eigenlijk zuigt het helemaal qua Nikon levertijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:26
heb hem vorige week bij progress besteld en ze gaan er gewwon van uit dat ie volgende week leverbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Nikon heeft een officieel statement (weliswaar geen pressrelease maar een Q&A stuk) uitgebracht over de banding:
Why is it that when I enlarge images on the computer screen, I see a pattern of vertical lines throughout the image?
A pattern of vertical lines may on rare occasions appear in images containing extreme contrast. This will only occur with a limited number of early-production D200 cameras, under normal shooting conditions this pattern will not occur in images.

The pattern will only become visible when the image is enlarged on the computer screen above 100%. The appearance of this pattern may vary depending on the sensitivity setting used, the pattern does not occur at an ISO setting of 100 ISO. Images printed at a print size of A3 (297 mm x 420 mm / 11 in x 14 in.) or smaller this pattern is almost undetectable, and therefore should have little impact on general photography and printing.

If you experienced this pattern occurring in your images, please contact your nearest Nikon service representative. Nikon will adjust the image output level so that the pattern of lines will become virtually undetectable.
link.

Het kan zijn dat Nikon nu alle D200's aan het nakijken is in service centra waardoor de leveringen voorlopig zijn opgeschort.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 14:06

salient

Want omdat ik herhaal

If you experienced this pattern occurring in your images, please contact your nearest Nikon service representative. Nikon will adjust the image output level so that the pattern of lines will become virtually undetectable.
Wat een vreemde "oplossing". Ik krijg het idee dat je bijvoorbeeld met je dure versterker naar de audiozaak gaat en vertelt dat er een ruis inzit en ze je dan vertellen om het volume iets zachter te zetten 'want dan hoor je de ruis minder'. Valt me een beetje tegen.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dat zegt Nikon niet. Ze hebben gewoon een technische oplossing om de banding kwijt te raken.
Wat de versterker van de fabrikant zou zeggen is dat ie intern het een&ander gaat veranderen zodat de ruis niet tot nauwelijks meer hoorbaar is.

Wat ik begrijp is dat jij liever zou zien dat de fabrikant het hele binnenwerk vervangt?

[ Voor 17% gewijzigd door YellowCube op 10-02-2006 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:52
Dat weet je toch niet YC?

Misschien gaat Nikon wel het 1 inleveren om het ander te maken. Bijvoorbeeld een bepaalde waarde omlaag draaien zodat die banding minder zichtbaar is; maar daardoor verlies je in sommige situaties onder sommige omstandigheden iets aan kwaliteit. Dus dat er sprake is van een compromis om het probleem op te lossen.

Maar goed, das speculeren. Ik denk dat we gewoon moeten afwachten totdat er weer massa's mensen gaan fotograferen met de fixed toestellen.

[ Voor 51% gewijzigd door Silent Thunder op 10-02-2006 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

YellowCube schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 17:30:
dat zegt Nikon niet. Ze hebben gewoon een technische oplossing om de banding kwijt te raken.
Wat de versterker van de fabrikant zou zeggen is dat ie intern het een&ander gaat veranderen zodat de ruis niet tot nauwelijks meer hoorbaar is.

Wat ik begrijp is dat jij liever zou zien dat de fabrikant het hele binnenwerk vervangt?
Ik vind intern het een-en-ander aanpassen toch wel heel wat anders als (even in de versterker-termen blijvend) bv. een potmeter wat dicht draaien, waardoor natuurlijk dan wel de ruis zal verdwijnen (of zoals nikon het nu noemt: nagenoeg niet meer detecteerbaar), maar ook de uiteindelijke geluidskwaliteit beinvloed wordt.
Dus in het geval van een potmetertje verdraaien zeg ik ja, dan heb ik liever dat het hele binnenwerk vervangen wordt.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:52

Arfman

Drome!

Je weet niet wat ze doen, dus speculeren en/of klagen erover is zinloos ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Arfman schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 18:32:
Je weet niet wat ze doen, dus speculeren en/of klagen erover is zinloos ;)
Mwoa.. speculeren mag toch? Ik klaag ook niet echt (nouja een beetje misschien) maar ik vind het geen handige formulering van ze.
En wellicht valt het ook allemaal best wel mee.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

Zoefff

❤ 

Speculeren mag natuurlijk, maar in hoeverre het zin heeft valt te betwijfelen ;)

Ik vind het juist erg open van Nikon dat ze duidelijk op tafel leggen wat het probleem is, en aanbieden om het te verhelpen. Dat valt me dus helemaal niet tegen, ik vind het juist een uitstekende behandeling van je klanten :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Het is waar dat het voor Nikon pleit dat ze er in elk geval eerlijk over zijn. Nu nog hopen dat de service-afhandeling een stuk beter (lees sneller) is dan bij canon met de beruchte 24-105's uit de eerste serie. Hoor verhalen van mensen die al vanaf november(!!!!) zitten te wachten op hun nieuwe c.q. gerepareerde lens.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Precies, je kunt er ook niets aan doen, zoals Canon met de 5D ... http://dpreview.com/reviews/canoneos5d/page25.asp

Het hele bandingverhaal begint nu echt stomvervelend te worden, op DPreview fora gaat het bijna over niets anders meer.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

salient schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 19:05:
Het is waar dat het voor Nikon pleit dat ze er in elk geval eerlijk over zijn. Nu nog hopen dat de service-afhandeling een stuk beter (lees sneller) is dan bij canon met de beruchte 24-105's uit de eerste serie. Hoor verhalen van mensen die al vanaf november(!!!!) zitten te wachten op hun nieuwe c.q. gerepareerde lens.
Ach, zo kunnen alle fabrikanten natuurlijk steekjes laten vallen. Ik wacht bijvoorbeeld ook nog steeds op mijn gerepareerde camera, die ik eind november heb ingeleverd, maar waar tot een week geleden nog niets aan gerepareerd was omdat ze blijkbaar nog verzekeringspapieren misten. En dat terwijl ik wel meermaals contact heb gehad met de vraag hoe het er voor stond :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 15:52

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Arfman schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 19:05:
Precies, je kunt er ook niets aan doen, zoals Canon met de 5D ... http://dpreview.com/reviews/canoneos5d/page25.asp

Het hele bandingverhaal begint nu echt stomvervelend te worden, op DPreview fora gaat het bijna over niets anders meer.
Het probleem met de forums van DPReview is dat er gewoon een groot aantal pixelneukers zitten. Mensen die meer bezig zijn met de optische kwaliteit dan met de kompositie. Dan krijg je dus dit soort taferelen waar alleen nog maar over één negatief punt van de D200 wordt gesproken en fink wordt overdreven. Hetzelfde hebben gezien met de moire van de D70. En de paarse vlekken die je kon krijgen als je extreem snelle sluitertijden gebruikt.... Twee dingen waar je in de praktijk nagenoeg geen last van hebt. Dit soort gasten gaat waarschijnlijk bij een foto die een belangrijke prijs heeft gewonnen, waarschijnlijk zeiken over de kwaliteit van het apparaat waarmee hij genomen is. Dat heeft niks meer met fotograferen te maken.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

salient schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 18:35:
[...]

Mwoa.. speculeren mag toch? Ik klaag ook niet echt (nouja een beetje misschien) maar ik vind het geen handige formulering van ze.
En wellicht valt het ook allemaal best wel mee.
ok..speculatie:
wellicht komt het probleem in eerste instantie uberhaupt wel door een te hoge output. Dan is het goede oplossing.
en nu hou ik er ook over op, want het heeft inderdaad weinig zin.
Heb het bij mijn exemplaar overigens nog niet gezien, maar ik heb er ook nog niet bijster veel mee kunnen fotograferen. Alles op z'n tijd zullen we maar zeggen en het is goed te weten dat Nikon eventuele problemen oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Nu toch 'soort van' officieel bericht: DPReview: Nikon confirm D200 banding, fix available:
Nikon USA (and Europe) have both added knowedge base entries which confirm the existence of the so called 'banding issue'. According to the USA entry this affects only "a limited number of early-production D200 cameras" and that if you have a D200 which exhibits such banding "Nikon will, without charge, evaluate your camera to determine if adjustment to the camera's image output level is required. Adjustment, if required, will optimize the camera's image output level, thereby reducing visible banding to a minimal level."

Phil: It's good that Nikon have finally confirmed this issue, it's a shame they didn't react earlier as discussion about it has been rife for at least six weeks and can only have been damaging to the image of the camera. I'm also a little amused by the "won't be visible in prints of size A3 and smaller" comment from the Nikon Europe text.
Yep, dit is al sinds de eerste leveringen mid december aan de gang, maar zo'n reactie is beter dan niks :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wegens gebrek aan goed weer ben ik binnen even aan de slag geweest met de D200 en ik heb de indruk dat je de camera (veel meer dan de D70) echt goed in dient te stellen wil je er prettige resultaten uit halen. Bijv. het onjuist instellen van de witbalans lijkt een redelijke invloed op de kwaliteit van het beeld te hebben en dat komt het meeste naar voren in de ruisniveau's, maar ook in de (schijnbare) scherpte van je beeld. Het vereist (zoals ik het zie) allemaal wat meer aandacht.

In dat laatste zit gelijk het manko, want heel veel tijd had ik niet. Ben zo even aan de slag gegaan en gewoon wat instellingen geprobeerd en het resultaat op een laptopscherm bekeken. Ten tweede was alles bij kunstlicht (flits, lamp, kaars) wat neem ik aan ook wel z'n invloed heeft. Ten derde ga ik er wellicht met een bepaalde verwachting in. Ook dat kan je waarneming beinvloeden.

Wat me positief opviel is het AF systeem. Op de D70 ben ik het handmatig selecteren van een andere scherpstelpunt op de camera achterwege gaan laten omdat er in veel gevallen toch geen goed scherpe foto's uitkwamen. Da's hier wel anders.
Over de snelheid van het AF systeem kan ik nog weinig zeggen, maar ik heb de indruk dat het daar wel erg snor mee zit. Ik heb alleen m'n 17-55 op de camera gehad en die is van zichzelf al erg snel. De beste kandidaat voor een snelheidstest zou de 180mm zijn. Die is gewoon 'traag' en dus prima materiaal om te testen.

Ik zal later nog wat foto's van gisteren neerzetten ('t zijn maar kaarsjes, dus verwacht er niet teveel van)

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 13-02-2006 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wat testfoto's van D200 en D70 met een bandelichterdoosje als onderwerp. Het is allemaal wel quick 'n dirty vanwege een tijdsgebrek.

Instellingen:
50mm Sigma macro lens.
SB800 flitser gebounced.
Focus op het midden.
JPG compressie, auto verscherping, auto saturatie, sRGB etc.
Beeld optimalisatie: Normaal
Witbalans: Auto.
Lichtmeting: Center Weighted.
1/60 sluitertijd, f/5.6
Belichtingscompensatie: +1.7 EV
ISO 200-1600

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/D200/D200_ISO200_th.JPG
De D200 op ISO200

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/D200/D70_ISO200_th.JPG
D70 op ISO200.

De resultaten zijn qua belichting al anders. Waarom weet ik niet precies. Het standpunt van de D200 is ietwat hoger, maar of dat nou 'n zo dramatisch verschil zou moeten geven vraag ik me af.
Wellicht een verschil in meting. Geen idee.

100% crops:
Er zit een verschil in hoeveel je ziet en dat is uiteraard vanwege de 4 Mpixels die de D200 rijker is. Het leek me niet handig de D200 foto's te verkleinen naar 6 Mpixels (beetje zoiets als een Porsche en een Ferrari vergelijken en de Ferrari uitrusten met een Porsche motor omdat het anders niet eerlijk zou zijn). Dus je krijgt ze zoals ze zijn.
Het cropgebied is is voor de ISO200 crops 640X640 en het midden ligt voor zowel de D200 als de D70 op precies hetzelfde punt.
Het ISO1600 cropgebied is 650X550. Ook daar ligt het midden op dezelfde punten.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/D200/D200_01_mid_ISO200.jpg
D200: 100% crop van het midden. ISO200
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/D200/D70_01_mid_ISO200.jpg
D70: 100% crop van het midden. ISO200

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/D200/D200_01_links_ISO200.jpg
D200: 100% crop links. ISO200
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/D200/D70_01_links_ISO200.jpg
D70: 100% crop links. ISO200

Het verschil in detail is hier goed te zien. De kleine lettertjes zijn bij de D200 veel scherper.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/D200/D200_ro_ISO1600.jpg
D200: 100% crop rechtsonder. ISO1600

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/D200/D70_ro_ISO1600.jpg
D70: 100% crop rechtsonder. ISO1600
Hier is een erg duidelijk verschil te zien. De ruis van de D200 is veel minder en uniformer dan bij de D70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Welke lens had je op de d200? Het lijkt wel of ik in de laatste foto op iso1600 van die fiets toch een vorm van CA bespeur.
Overigens vind ik de belichting van de D70 eigenlijk beter dan van de D200 (in dit specifieke geval dan toch). Bij de D200 neigt het naar overbelichting. Wellicht maakt hier het standpunt toch uit, het doosje glimt misschien een beetje waardoor bij de ene foto het zwarte gedeelte toch een soort spiegelde en de belichting beinvloedde.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik heb dezelfde lens gebruikt op zowel D200 als D70 en wel een Sigma 50mm f/2.8 macro.
Een lens die optisch op het niveau van de Nikor 60mm f/2.8 Micro zit.

Maar wat je nu zegt over de 'overbelichting' van de D200 klopt op zich wel. Ten eerste omdat de foto's idd enigzins overbelicht zijn en ten tweede omdat de D70 erom bekend staat juist onder te belichten. Ik neem aan dat de verklaring daar ergens ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door YellowCube op 13-02-2006 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Eigenlijk zou je zoiets moeten doen met daglicht en zonder flitser. Volgens mij is de belichtingssituatie nu met de flitser alleen complexer geworden en dus lastiger identiek te krijgen voor beide cams. Op het eerste gezicht vind ik de D70 plaat mooier, dit door de kleur en belichting. 't Is iig wel duidelijk dat de D200 meer detail heeft, maar da's ook niet zo gek met die extra pixels.

edit:
Da's je 98ste foto nog maar met je nieuwe cam, je bent wel zuinig zeg :P

[ Voor 11% gewijzigd door Abbadon op 13-02-2006 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ben idd zuunig...dat krijg je als je zuunig met je vrije tijd om moet gaan.
zoals ik al zei moet ik ook nog best wel even wennen aan de camera en alle instellingen. Alles op z'n tijd.

het precies gelijk krijgen van de omstandigheden is nog wel stof tot nadenken. Daglicht lijkt me ook niet volledig ideaal. Wellicht gewoon een bouwlamp pakken.
Misschien is het ook aardig om eens na te denken over een dynamisch bereik testje. Moet ook niet al te moeilijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 13-02-2006 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Levering heeft weer vertraging opgelopen. Maand geleden besteld maar nu is de levertijd wéér met een maand verlengd :/ 't Is dat sommige mensen 'm al hebben maar anders zou ik aan vaporware denken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 18:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ja, maar ik wil geen import. Met dit soort bedragen wil ik volledige ondersteuning van de importeur, punt. Daarbij is 1800,- voor een import veel te duur. Leuk aanbod voor de mensen die écht desperate zijn, dat ben ik dus niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 18:25
Abbadon schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:52:
Ja, maar ik wil geen import. Met dit soort bedragen wil ik volledige ondersteuning van de importeur, punt. Daarbij is 1800,- voor een import veel te duur. Leuk aanbod voor de mensen die écht desperate zijn, dat ben ik dus niet :P
Volkomen mee eens..

Heb zelf de D50 NL en maar al te blij dat het een NL is..want is al 2 x bij Inca geweest.. :'(

Stuur hem zelf naar Inca en 3 dagen later heb ik hem weer in huis.. :) :)
Grote pluim voor Inca _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door fotojunk op 17-02-2006 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

YellowCube schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:53:
wat testfoto's van D200 en D70 met een bandelichterdoosje als onderwerp. Het is allemaal wel quick 'n dirty vanwege een tijdsgebrek.
[...]

De resultaten zijn qua belichting al anders. Waarom weet ik niet precies. Het standpunt van de D200 is ietwat hoger, maar of dat nou 'n zo dramatisch verschil zou moeten geven vraag ik me af.
Wellicht een verschil in meting. Geen idee.
[...]
Door het "ietwat hoger" pak je ineens de diffuse lichtreflectie van het tafelblad mee, wat weerkaatst wordt van het bandelichterdoosje. Daarom is het contrast van het D70 shot veel groter.

Al weet ik niet of dat ook de rest van het verschil in belichting verklaard...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de D200 grip heeft overigens 1 klein nadeel: er zit speling op.
Da's niet erg bij normaal gebruik, maar bij nachtopnames op een statief wel.

Maar eens op zoek gaan naar wat dunne stripjes rubber en die tussen de grip en camera zetten.
schijnt dat een aantal oude Nikons hetzelfde probleem hadden met de motordrives en ook daar deed een rubberen strip wonderen
JumpStart schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 13:20:
[...]

Door het "ietwat hoger" pak je ineens de diffuse lichtreflectie van het tafelblad mee, wat weerkaatst wordt van het bandelichterdoosje. Daarom is het contrast van het D70 shot veel groter.

Al weet ik niet of dat ook de rest van het verschil in belichting verklaard...
volgens mij is het verschil contrast juist afkomstig van het verschil in belichting.
En ik ben er eigenlijk steeds meer van overtuigd dat het verschil komt door de standaard onderbelichting die de D70 heeft.

[ Voor 46% gewijzigd door YellowCube op 17-02-2006 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
En ik ben er eigenlijk steeds meer van overtuigd dat het verschil komt door de standaard onderbelichting die de D70 heeft.
Yep, en die onderbelichting vindt plaats in het midden- en bovengebied: een custom curve in de D70 laden kan dit oplossen. Zowel de D50 als de D70 onderbelichten ongeveer 0.3 tot 0.5 stop: ik schiet heel vaak met +0.3 :) De D200 is precies goed afgesteld, en heeft een uiterst accurate lichtmeter.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik heb overigens min of meer hetzelfde probleem met mijn 10D + grip.

Iedere grip die gemaakt is van plastic en met 1 schoef vastzit aan de body zal het nodige aan flex vertonen. Dat is eenvoudigweg het resultaat van het gebrek aan stijfheid in plastic en de beperkte bevestiging/ontwerp van de grip. Your mileage may very natuurlijk, maar vreemd is het niet.

Buiten kort na elkaar zonder flitser fotograferen zal je denk ik een beter beeld geven van hoeveel verschil er in belichting is dan binnen met flits... [/open deur] enzo.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

maar die foto's van D200 en D70 zijn niet vlak na elkaar gemaakt.
Eerst 4 met de D200, daarna lens wisselen, camera van statief wisselen en dan weer 4.
Tijd genoeg.

Maar verder ben ik het met je eens en had ik ook al van te voren bedacht dat er wat verschil op zou kunnen treden.

Wat overigens wel erg apart is, is het verschil in zoekergrootte. Als je naar je D70 wisselt denk je in eerste instantie dat je het statief of het object verder naar achteren hebt gezet...'t is opeens zo klein.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 17-02-2006 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
.'t is opeens zo klein.
Dat heb ik ook gemerkt ja. Wel slim van Nikon om dat op de D200 'recht' te zetten: een grotere viewfinder is heerlijk. Aanstaande zondag heb ik een shoot waarbij ik ook met wat analoog spul zal schieten (EOS pro body, zal dus even wennen worden :P ) en ik heb er al eens eerder mee geschoten: wat een enorme viewfinder vergeleken bij mijn D70, heerlijk. Dubbel Super Panavision breedbeeld vergeleken bij de tunnelvision 1:0,75 van de D70 :)

Wat ik her en der wel merk op de (internationale) fotofora is dat Nikon netjes de D200-zaken mbt banding etc afhandelt, en snel ook: dat vind ik toch wel weer goed nieuws. Als het goed is zullen daarnaast de nu wachtende orders (mensen die sinds 1 nov wachten!) ook gevuld worden, zodat het ding 'normaal' beschikbaar is voor de mensen die niet op de wachtlijst staan.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Goed nieuws voor mensen die een body besteld hebben bij een leverancier van NL producten. Eergisteren heeft Inca weer een plukje (helaas wederom te klein) binnengehad en deze zullen vandaag aankomen bij de diverse winkels.

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

DPReview heeft eindelijk de complete review af:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/

Mestreechs volksleed:

• Remy

Remy

Topicstarter
32 pagina's :o Nou, heb ik wat te lezen, ben benieuwd wat de conclusies zijn :)

LinkedIn
Instagram

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Waar vooral mijn bek van open viel zijn sommige van de sample images. Wat een detail!
Wel jammer van de ruis bij hoge iso's, maar verder indrukwekkend.

• Remy

Remy

Topicstarter
So with the negative out of the way I can now say that I really enjoyed the D200. It's one of those cameras which you look forward to picking up, I really got on with its design and ergonomics, it's small enough not to break your back yet sturdy enough to feel absolutely purposeful, solid and reliable. It fills the photographer with an air of confidence that each time they need it the camera is going to perform. It also has an air of luxury, quality and thoughtful design which other cameras sometimes miss, manufacturers mustn't forget that many professional photographers have to 'live' with their camera day in day out, thinking hard about how it should feel and operate can really make a big difference. Nikon didn't and the D200 is a great camera to get along with.
Damn, Phil zegt precies wat ik ook merkte met de D200 ruim een maand geleden: een baby D2X terwijl er zeer weinig wordt ingeleverd. Ik wil er niet 1, ik wil er 2! :9

LinkedIn
Instagram

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Na het lezen van de review van Phil, ben ik tot de conclussie gekomen dat ik toch echt maar eens moet gaan overwegen om mijn binnenkort twee jaar oude D70 met vervroegd pensioen te sturen ;) Dit is gewoon de ultieme Nikon voor iedereen die gebruik maakt van de Nikon-F-mount en geen geld heeft voor de D2X, en ten opzichte van de D70 wel een grotere zoeker, betere AF en de mogelijkheid voor een vertikale grip wil hebben. Zoals ik dus ;)

Net als toen de D70 uitkwam, heeft Canon eigenlijk niets dat echt vergelijkbaar is. De D200 is gewoon 100% profie, waar de 20D en de 5D semi-profi is.

Mestreechs volksleed:

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
De D200 is inderdaad een onwijs geile camera voor het geld. Hij is voor mij alleen een jaartje te laat gekomen. Was hij er een jaartje eerder geweest dan was mijn camera keuze toch een stuk lastiger geworden. Ik ga nu mijn camera niet inruilen - ik ben nog uiterst tevreden met mijn e-1 en heb nog alle vertrouwen in het four-third systeem - maar mocht er binnen een jaar toch nog geen positieve geluiden zijn mbt (semi-)pro bodies vanuit het four-thirdsconsortium, dan ga ik de switch wellicht toch nog maken. zeker als de zeiss primes tegen die tijd goed leverbaar zijn...

• Remy

Remy

Topicstarter
Ralph: Dat is toen al begonnen met de D70 zelf toen ja: die had al iets 'pro's' over zich vergeleken bij de toenmalige competitie. Nu met de D200 gaat dat nog een stapje hoger zelfs: en voor niet eens zo heel veel meer geld in verhouding :o (500 euro - introprijs D70 was 1199 vs 1699 voor de D200 nu).

Tuurlijk 500 euro is nog altijd behoorlijk wat, maar als je daarbij bedenkt wat je ervoor terug krijgt, poeh :)

LinkedIn
Instagram

• Abbadon
M'n vriendin haalt morgen m'n D200 op!!! Ze heeft zoëven belletje gehad dat 'ie binnengekomen is \o/ Dus morgenavond als ik naar d'r toe ga heb ik 'm :P

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ralph Smeets schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 14:34:
...Dit is gewoon de ultieme Nikon voor iedereen die gebruik maakt van de Nikon-F-mount en geen geld heeft voor de D2X,
Remy schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 14:59:
Ralph: Dat is toen al begonnen met de D70 zelf toen ja: die had al iets 'pro's' over zich vergeleken bij de toenmalige competitie. Nu met de D200 gaat dat nog een stapje hoger zelfs: en voor niet eens zo heel veel meer geld in verhouding :o (500 euro - introprijs D70 was 1199 vs 1699 voor de D200 nu)
Met de D70 was dat inderdaad ook al heel erg, misschien nog wel erger dan met de D200 nu. De D200 zal misschien best wat klanten van de D2X wegkapen, maar de D70 maakte destijds het leven van de D100 behoorlijk zuur. Op de body (materiaal - discutabel) en uitbreidingsmogelijkheden als een grip na was de D70 eigenlijk een betere camera dan de D100. Dat zie ik de D200 nog niet doen bij de D2X, maar indrukwekkend is hij/het wel.

Wat dat betreft vind ik de update cycli van Nikon beter dan die van Canon. Oké het duurt langer, maar alle klanten worden zo ontzettend blij van zo'n update. Bij Canon zie je nu toch wat lange gezichten omdat de 30D niet de update is die verwacht werd. Nikon zorgt er op deze manier voor dat je body langer zijn waarde (zowel materieel als emotioneel) houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 18:07:
M'n vriendin haalt morgen m'n D200 op!!! Ze heeft zoëven belletje gehad dat 'ie binnengekomen is \o/ Dus morgenavond als ik naar d'r toe ga heb ik 'm :P
Ik zei toch dat ze weer waren binnen gekomen ;) Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Highly Recommended
Hebbehebbehebbuuuuuu.....

Ik moet helaas nog even doorsparen, maar men... Wat een cam!

You can either agree with me or be wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Hoi schatje...hoe was je d....

jajajajaj....staatie?

:P

maarre, veel plezier ermee. Als je 'm net hebt, is het een beetje alsof je op safari gaat.
Een spannende ontdekkingstocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

YellowCube schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 07:23:
[...]

[i]Hoi schatje...hoe was je d....

jajajajaj....staatie?
EXACT hetgeen ik wilde typen toen ik Abbadon's post las _O_

Die D200 is zeker geil, maar als ik voor mezelf naga of ik hem kan verantwoorden .. nee. En dan bedoel ik niet alleen financieel, maar ik vind mezelf nog niet gevorderd genoeg om aan een D200 te mogen zitten, eerst de grenzen van de D70 met kitlens maar eens opzoeken, aan de nog bijna nieuwe Bigma heb ik ook al (letterlijk en figuurlijk) m'n handen vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Laatst online: 21-08 22:49
Remy schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 14:59:
Ralph: Dat is toen al begonnen met de D70 zelf toen ja: die had al iets 'pro's' over zich vergeleken bij de toenmalige competitie. Nu met de D200 gaat dat nog een stapje hoger zelfs: en voor niet eens zo heel veel meer geld in verhouding :o (500 euro - introprijs D70 was 1199 vs 1699 voor de D200 nu).

Tuurlijk 500 euro is nog altijd behoorlijk wat, maar als je daarbij bedenkt wat je ervoor terug krijgt, poeh :)
En als je weet dat ik zelfs € 1750 voor een D100 heb betaald :+

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

hehehe...m'n tante (60) heeft ook een D200 aangeschaft.
Ze fotografeert al een goede 40 jaar en heeft de laatste 25 jaar met een Pentax MX i.c.m. een 50mm f/1.4 geschoten. Met de D200 vond ze de tijd rijp om over te stappen naar digitaal.
Zoomlenzen is ze eigenlijk niet bekend mee, dus ze hield het liever bij een prime. Om toch enigzins te wennen aan zoomlenzen heeft ze de Nikon 18-70mm erbij gekocht en als prime een 35mm f/2.0.
En het aardige is... ze heeft de camera gewoon zo ingesteld dat ie net zo werkt als haar oude Pentax. Met andere woorden; AF uit, diafragma gewoon via de diafragmaring.
Helemaal blij is ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hahaha :) veel plezier met je D200 en ik wil pics zien in het pics topic :)

Enne... doe je vriendin de groeten :P

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
heb hem nog steeds niet bijna 4 weken geleden besteld :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Erg blij met de cam. Wat een heerlijk grote en heldere viewfinder zeg! Althans, in vergelijking met de D70. Wat ook opvalt is het scherm achterop, dat is groot en er kan extreem ver ingezoomd worden op de foto's zodat je goed kunt zien of ' ie gelukt is qua scherpte. En de bouw is ook top, past qua kwaliteit en afwerking precies bij m'n 70-200 VR en 17-55.

Enige wat me minder bevalt zijn de twee knoppen voorop naast de lensmount. Ik heb nogal grote handen met erg lange vingers en die twee knoppen zitten m'n vingertoppen beetje in de weg.

De shutter is merkbaar sneller dan die v.d. D70 en, hoewel ik 't niet vaak zal gebruiken, klinken die 5FPS achterelkaar best wel cool :+

Knoppen hebben her en der andere functies dan op de D70, maar voor mijn gebruik iets logischer. Het went allemaal vrij snel als je al een Nikon dSLR gewend bent, zeker de basisfuncties. Hoewel er nog genoeg te leren is.

Heb stellig de indruk dat de AF in wat donkere omstandigheden beter is, maar heb dit niet écht goed getest.

Da's een beetje m'n eerste indruk. Nu hoop ik dat 't morgen net zulk weer wordt als vandaag om 'm buiten ff in te schieten. Iig ben ik blij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

die 2 knoppen naast de lensmount.
De bovenste is je DOF preview. Heb je die weleens per ongeluk ingedrukt terwijl de SB800 op je camera zit?
En wat ik toch wel een kleine beetje jammer vind is dat je de verschillende opnamebanken (A,B,C,D) niet met 1 knop op je camera kunt wisselen. Dat was toch wel handig geweest.
Oh well, misschien dat een firmware update dat ooit oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Abbadon schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 21:31:
Da's een beetje m'n eerste indruk. Nu hoop ik dat 't morgen net zulk weer wordt als vandaag om 'm buiten ff in te schieten. Iig ben ik blij :P
In het hele land zonnig, behalve Grûnn. :)

Edit: zul je altijd zien: ik druk op "Verstuur bericht" en de zon begint te schijnen! :o

[ Voor 17% gewijzigd door MartijnGizmo op 25-02-2006 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Hoe is de ISO 100? Echt lekker om op te schieten t.o.v. de D70 iso 200?

[ Voor 51% gewijzigd door Silent Thunder op 25-02-2006 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

of het lekkerder schieten is zou ik niet zo willen zeggen.
De plaatjes zien er wel wat 'cleaner' uit.

Ben vandaag even onderweg geweest vanwege het mooie weer en sja...niks kan tippen aan een lekker stukje zonlicht.
Nadeel was wel dat het wat heiig was hier in Rotterdam en dat geeft i.c.m met de laagstaande zon wel snel fletse plaatjes. Verder wel een zodanig geslaagde hoeveelheid foto's kunnen maken dat ik toch wel erg enthousiast ben geworden over de D200 (zeker icm de 17-55)
Zou graag wat willen laten zien, maar om de een of andere reden doet Nikon Editor dit met m'n bestanden:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/kleuren_01.jpg

als je het een mooi effect vind wil ik allicht de hele serie posten.
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schiet je RAW? Anders even Capture One proberen: daar komen sowieso ganz ganz geile kleurtjes uit, vergeet alleen niet het kleurmanagement uit te zetten. Anders gaan je jpeg's verschillen met wat je in de raw-converter ziet :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rvdgeijn/CRW_0060_600.jpg

Quick-n-dirty voorbeeld van wat eruit komt, vanaf een 300D weliswaar :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nikon editor doet dit met zowel raw als jpg bestanden.
Capture One heb ik hier zo 1,2,3 niet.
Eerst maar even een herinstal doen van het een&ander.

misschien wat suf dat ik Nikon editor gebruik, maar persoonlijk vind ik het prima werken voor de snelle bewerkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 18:49:
nikon editor doet dit met zowel raw als jpg bestanden.
Capture One heb ik hier zo 1,2,3 niet.
Eerst maar even een herinstal doen van het een&ander.

misschien wat suf dat ik Nikon editor gebruik, maar persoonlijk vind ik het prima werken voor de snelle bewerkingen
offtopic:
psst, msn doet hier raar, voeg mij anders eens toe. Msn-adres staat in het profiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
MartijnGizmo schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 11:37:
[...]

In het hele land zonnig, behalve Grûnn. :)

Edit: zul je altijd zien: ik druk op "Verstuur bericht" en de zon begint te schijnen! :o
Maar hier in Utrecht, waar ik het weekeinde zit, was het wel zonnig :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/pauwblauw.jpg

Wat me buiten opgevallen is, is dat de D200 iets anders met belichting (en lichtmeting?) omgaat dan de D70. De laatste houdt 't net een tikkeltje donkerder, daardoor vind ik sommige platen uit de D200 iets teveel licht hebben. Maar dat is een kwestie van je daarop aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wat mij tot nu toe zeer positief opvalt is het AF systeem. Geweldig.
M'n langzame 180mm is een stukje sneller geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.chip-fotovideo.nl heeft de D200 getest. "En om eerlijk te zijn hebben de testresultaten ons totaal overdonderd".

De D200 staat nu met een puntentotaal van 98 (theoretisch maximum = 100) op nummer 1 van de lijst met professionele dsrl's, boven de canon EOS 5D (94) punten en de Canon EOS 20D (84 punten). De echte professionele camera's als de D2X en EOS 1D ontbreken overigens in de lijst.

"Beeldkwaliteit" en "Ergonomie" krijgen 100 punten (d.w.z.: beter dan alle andere geteste camera's), "Uitrusting" 98 punten en "Documentatie en service" 84 punten.

Als specifieke positieve punten worden genoemd de soliditeit van de body, de isolatie tegen stof en spatwater, het kleurendisplay, de eenvoud van de bediening, de instellingsmogelijkheden, de snelheid.

Het meest opvallende vind ik dat Chip Fotovideo van mening is dat de D200 op het gebied van de beeldkwaliteit een nieuw record vestigt. Zij vinden de beeldkwaliteit van de D200 beter dan die van de volformaat Canon 5D, vooral dankzij het uitermate lage ruisniveau, dat zelfs nog onder het niveau van de 5D zou liggen. Dat laatste zou ik nog wel eens door testfoto's bevestigd willen zien.

Het is natuurlijk maar 1 van de vele tests, maar ze zijn wel erg lyrisch. :)

Voorlopig staat de D200 als nummer 1 op mijn lijst als opvolger van mijn D70, die ik vooral voor sportfotografie gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 10:20:
[...]

Het meest opvallende vind ik dat Chip Fotovideo van mening is dat de D200 op het gebied van de beeldkwaliteit een nieuw record vestigt. Zij vinden de beeldkwaliteit van de D200 beter dan die van de volformaat Canon 5D, vooral dankzij het uitermate lage ruisniveau, dat zelfs nog onder het niveau van de 5D zou liggen. Dat laatste zou ik nog wel eens door testfoto's bevestigd willen zien.
[...]
"het uitermate lage ruisniveau" ... Ok, op welke ISO waarde?

Bron: DPreview D200 review
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page21.asp
Up to ISO 800 there's very little noticeable difference in noise (in the gray and black patches). At ISO 1600 the EOS 5D's black patch (representing shadow areas in a normal image) looks cleaner than both Nikon's [D200 en DX2], however both also present a more 'film like' monochromatic noise pattern, the EOS 5D exhibits some chroma (color) noise. At ISO 3200 the EOS 5D performs much better than either Nikon. The biggest difference from ISO 800 upwards is the effect Nikon's noise reduction has on detail, becoming gradually more blurred as sensitivity increases, in this respect Canon has it.
En beeldkwaliteit, D200 vs 5D, studio scene comparison staat hier:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page27.asp
the EOS 5D carrying a 25% megapixel advantage. This combined with the D200's default conservative sharpening mean that the EOS 5D's image looks much more detailed and crisper. [...] Equalizing the sharpening a little things are closer, but the EOS 5D still exhibits an advantage in resolving fine detail (see the tree on the Bailey's label). That said you have to ask yourself is this a 'double the price' advantage, to me at least it is not.
Prijs-prestatie technisch wint de D200 het wel, volgens Phil Askey

[ Voor 31% gewijzigd door JumpStart op 26-02-2006 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 26-09 15:31
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 10:20:
http://www.chip-fotovideo.nl heeft de D200 getest. "En om eerlijk te zijn hebben de testresultaten ons totaal overdonderd".

De D200 staat nu met een puntentotaal van 98 (theoretisch maximum = 100) op nummer 1 van de lijst met professionele dsrl's, boven de canon EOS 5D (94) punten en de Canon EOS 20D (84 punten). De echte professionele camera's als de D2X en EOS 1D ontbreken overigens in de lijst.

"Beeldkwaliteit" en "Ergonomie" krijgen 100 punten (d.w.z.: beter dan alle andere geteste camera's), "Uitrusting" 98 punten en "Documentatie en service" 84 punten.

Als specifieke positieve punten worden genoemd de soliditeit van de body, de isolatie tegen stof en spatwater, het kleurendisplay, de eenvoud van de bediening, de instellingsmogelijkheden, de snelheid.

Het is natuurlijk maar 1 van de vele tests, maar ze zijn wel erg lyrisch. :)

Voorlopig staat de D200 als nummer 1 op mijn lijst als opvolger van mijn D70, die ik vooral voor sportfotografie gebruik.
overdreven lyrisch, en ze missen soms wat logoica in de vergelijking. De Canon 5D heeft veel minder ruis dan die d200, en is full frame, eigenlijk niet te vergelijken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Los van de uitkomst van de test, wanneer ze zo beginnen zet ik meteen al vraagtekens bij de reviewers/redacteuren:
7(8)7

De D50/D70(s)/300D/10D/350D/20D dSLRs zijn géén professionele camera's. Of trekken ze de grens tussen professioneel en niet-professioneel tussen de D50/D70/350D en 20D/D200 ?? Die laatsten zijn op z'n hoogst semi-pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Ik ga deels met je mee.

Maar wat is de reden om de D200 NIET professioneel te noemen (of Semi profesioneel?)
Ik weet wel dat het apparaat zo genoemd wordt, maar ik vind dat ie het niet of semi wel gepasseerd is. Als ik het toestel bekijk (qua review) bij Phil, dan kan ik toch niet anders meer zeggen dat dit gewoon een profesionele camera is.

De 20d van canon, ik verdiep me er teweinig in om daar over te concluderen dus doe ik verder geen uitepsraken over.

You can either agree with me or be wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Whatever de reviews: het is gewoon een dijk van een camera, de D200. Dat de verschillen tussen de diverse nieuwe body's zó vreselijk uitvergroot moeten worden om überhaupt verschillen te zien en het vergelijk op bepaalde aspecten verzandt in pixelgeneuk in de marge zegt eigenlijk genoeg over hoe goed de diverse camera's zijn en hoe ze aan elkaar gewaagd zijn. Alleen is het schijnbaar een vereiste om ondanks dat alles coûte que coûte een 'De Beste' aan te wijzen (iets wat zonder de gebruikerscontext imo tamelijk zinloos is 8)7 )

Het spul is over de gehele linie alleen maar beter geworden en da's hartstikke mooi voor de gebruikers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Het punt van kritiek op het stukje van Chip Fotovideo was puur dat het meteen al begint met een inconsequente stelling. Dan ga ik me afvragen of de rest ook wel logisch in elkaar steekt of niet. Daar komt dan het lyrische toontje bij, de vaste schaal (Wat doe je als camera B beter presteert dan camera A, terwijl camera A al de maximaal haalbare score van 100 had?) en het twijfelachtige oordeel over beeldkwaliteit. (Zie de D200 vs. 20D en D200 vs.5D van DPreview).

Oordelend op features mag je, wat mij betreft, de D200 zeker semi-professioneel noemen. Als men dat ook doet voor de 10D/20D/30D serie, dan is dat niet meer dan terecht. De D200 heeft bovendien nog sealing, wat de 10D/20D/30D reeks niet heeft. (Overigens is de D200 niet waterdicht, die claim maakt Nikon expliciet niet, maar de sealing maakt de cam zeker wel bestendiger.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Abbadon schreef op zondag 26 februari 2006 @ 11:40:
Whatever de reviews: het is gewoon een dijk van een camera, de D200. Dat de verschillen tussen de diverse nieuwe body's zó vreselijk uitvergroot moeten worden om überhaupt verschillen te zien en het vergelijk op bepaalde aspecten verzandt in pixelgeneuk in de marge zegt eigenlijk genoeg over hoe goed de diverse camera's zijn en hoe ze aan elkaar gewaagd zijn. Alleen is het schijnbaar een vereiste om ondanks dat alles coûte que coûte een 'De Beste' aan te wijzen (iets wat zonder de gebruikerscontext imo tamelijk zinloos is 8)7 )

Het spul is over de gehele linie alleen maar beter geworden en da's hartstikke mooi voor de gebruikers :P
Amen op dat eerste en AMEN op dat laatste.

Het mooie van een goede gezonde concurentiestrijd op de markt is dat de consument meer keuzes heeft en meer waar voor zijn/haar geld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Abbadon schreef op zondag 26 februari 2006 @ 11:40:
...
Uh ja, ik snap al dat gemiep in dit topic ook niet over wel of niet (semi-)pro noemen, en over die review van Chip-dinges. Er zijn maar iets van 3 of 4 reviewers over de wereld echt serieus te nemen op camgebied, en dat zijn Phil Askey, Thom Hogan en Bjorn Rørslett: die eerste omdat hij echt -overal- op let en niks vergeet, een mierenneuker op de gezonde manier. Die laatste twee omdat ze ook echt fotografen zijn en hun brood ermee verdienen: dus precies weten wat een fotograaf wel en niet wil met een cam.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De D50/D70(s)/300D/10D/350D/20D dSLRs zijn géén professionele camera's. Of trekken ze de grens tussen professioneel en niet-professioneel tussen de D50/D70/350D en 20D/D200 ?? Die laatsten zijn op z'n hoogst semi-pro.
In de "Professionele klasse" staan de Nikon D200, Canon EOS 5D, Canon EOS20D, Fuji Finepix S3 pro en Konica Minolta Dynax 7D.

In de "Amateurklasse" staan o.a. de Canon EOS 350D, Nikon D70s, D70, D50, Olympus E-500, Konica Minolta Dynax 5D en Canon EOS 300D (in die volgorde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JumpStart schreef op zondag 26 februari 2006 @ 11:48:
[...] Dan ga ik me afvragen of de rest ook wel logisch in elkaar steekt of niet. Daar komt dan het lyrische toontje bij, de vaste schaal (Wat doe je als camera B beter presteert dan camera A, terwijl camera A al de maximaal haalbare score van 100 had?
[...]
Daar hebben ze wel over nagedacht. Als een nieuw geteste camera op een bepaald onderdeel beter scoort dan alle andere geteste camera's (in dezelfde klasse) krijgt de nieuwe 100 punten, en worden de punten van alle eerder geteste camera's naar beneden bijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 14:42
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:41:
[...]
In de "Professionele klasse" staan de Nikon D200, Canon EOS 5D, Canon EOS20D, Fuji Finepix S3 pro en Konica Minolta Dynax 7D.

In de "Amateurklasse" staan o.a. de Canon EOS 350D, Nikon D70s, D70, D50, Olympus E-500, Konica Minolta Dynax 5D en Canon EOS 300D (in die volgorde).
Waarom wil men zo graag camera's in hokjes stoppen? Is een professional die een D70 gebruikt ineens een amateur? Of ben je ineens semi-pro als je een D7D gebruikt?

Het mooie van de huidige SLRs is dat ze allemaal goed zijn, en dat ze allemaal verschillende sterke punten hebben. De camera's die jij in de amateurklasse schaart zijn beter dan de professionele camera's van een aantal jaar geleden. Maakt dat de oude camera's ineens amateurklasse? Of zijn de nieuwe gewoon allemaal professioneel? Hou toch eens op.

The bottom line is, en dat hebben meer mensen al gezegd: wij krijgen steeds meer en betere camera voor ons geld. Er zijn eigenlijk geen DSLRs meer op de markt waar je je een buil aan kunt vallen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Leuke tip:
I would like to share a small trick with D200 owners that I have been using with great success the last weeks.
If blurry and out of focus pictures are really bugging you you should read this.

I program the multi selector so that I get 100% zoom when pressed in the middle. I also program the command dial on the back so when viewing the photo you can flick back and forth between the same focus point on different pictures. Having done this I now always take a burst of 3-4 photos when photographing a subject. By viewing the 100% photo and flicking back and forth between the burst pictures I can see what pictures offers the best sharpness and subsequently delete the blurry, out of focused ones.

I hope you understand this trick and can use it in any way. I use it all the time as the D200 is a very sophisticated professional machine and not as forgiving as my old D70.
Met de D200 kan dit goed namelijk, op dat grote scherm: op de D70 is dat lastiger :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Remy schreef op zondag 26 februari 2006 @ 11:52:
[...]
Uh ja, ik snap al dat gemiep in dit topic ook niet over wel of niet (semi-)pro noemen, en over die review van Chip-dinges. Er zijn maar iets van 3 of 4 reviewers over de wereld echt serieus te nemen op camgebied, en dat zijn Phil Askey, Thom Hogan en Bjorn Rørslett: die eerste omdat hij echt -overal- op let en niks vergeet, een mierenneuker op de gezonde manier. Die laatste twee omdat ze ook echt fotografen zijn en hun brood ermee verdienen: dus precies weten wat een fotograaf wel en niet wil met een cam.
En Ken Rockwell dan? ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Remy schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 09:33:
Leuke tip:
[...]
Met de D200 kan dit goed namelijk, op dat grote scherm: op de D70 is dat lastiger :)
dat grote scherm is ontzettend fraai en handig, maar kan ook wel serieus voor vraagtekens zorgen.
Zo wordt om de een of andere vage reden eventuele CA op overdreven wijze op dat scherm getoond.
Ik zat even te rommelen met een 50mm macrolens en het kan bij glimmende voorwerpen en highlights erop weleens voorkomen dat er een klein beetje CA ontstaat.
Dat zie je dus op dat scherm gigantisch groot terug. Alsof ie de nadruk erop legt.
Ga je vervolgens op je pc kijken, dan is de CA echt een miniscuul, nauwelijks waarneembaar blauw randje. Wel vreemd.
Zo kan het bij hele hoge contrasten ook voorkomen dat de randen van een voorwerp in een RAW bestand enigzins kartelig/pixelachtig worden. Ook dit zie je op het scherm zwaar overdreven terug. Ga je vervolgens kijken op je pc dan moet je tot 150% vergroten om het enigzins te zien (en dat effect verdwijnt bij het omzetten naar bijv. JPG volledig).

Erg leuk, maar je kunt je de eerste paar keren behoorlijk lamschrikken van de rare effecten die het scherm tevoorschijn kan toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
YellowCube schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 08:56:
Heb je die weleens per ongeluk ingedrukt terwijl de SB800 op je camera zit?
Ik ben nu dus halfblind :X

*&%$@! lekker hoe je SB800 daar op reageert, zeker als je er met je snuit bovenhangt, ik schrok me de pleuris :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:22:
[...]

*&%$@! lekker hoe je SB800 daar op reageert, zeker als je er met je snuit bovenhangt, ik schrok me de pleuris :X
Dat doet mijn camera ook. Wat is het nut daarvan eigenlijk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:45:
[...]

Dat doet mijn camera ook. Wat is het nut daarvan eigenlijk? :?
Daar kan je mee controleren of je objectief, eventueel incluus zonnekap, een zichtbare schaduw werpt of niet. Is bij digitaal schieten niet meer zo van belang, schieten, controleren, wissen, maar ten tijde van film nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Misschien een stomme vraag, maar wat gebeurt er dan? Ik mag aannemen dat je de dof-preview knop gebruikt. Bij m'n D70 + SB-600 gebeurt er niets engs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:45:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar wat gebeurt er dan? Ik mag aannemen dat je de dof-preview knop gebruikt. Bij m'n D70 + SB-600 gebeurt er niets engs.
Bij Canon EOS / Speedlite gaat de flitser dan (70 Hz gepulsed) 1 seconde lang af, zodat je kan zien of objectief, of kap, een schaduw in je beeld werpt. En van Abbadon begreep ik dat de D200 de flitser zelfs 3 seconden lang laat afgaan. Dit noemt men ook wel "modeling flash" (soms ook als "modelling" gespeld) wat blijkbaar ook erg nuttig kan zijn om mutli-flash belichtingen "live" te zien.

Zie o.a. http://photonotes.org/cgi-bin/entry.pl?id=Modellingflash

[ Voor 23% gewijzigd door JumpStart op 09-03-2006 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
[...]

Hey, dat had je zaterdag weer! :+ Wel apart, en hoort eigenlijk niet: op de D70 gaat dat wel goed, ook als er een flitser op zit :) Maar verder blijft die D200 een stoere cam hoor, sweetness :9

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 11:32:
[...]
Hey, dat had je zaterdag weer! :+ Wel apart, en hoort eigenlijk niet: op de D70 gaat dat wel goed, ook als er een flitser op zit :) Maar verder blijft die D200 een stoere cam hoor, sweetness :9
:? Bedoel je dat een D200 géén modelling flash behoort af te vuren als je DoF preview gebruikt? Dat verbaast me, Canon doet immers hetzelfde met dezelfde knop, alleen moet dan de flitser op slave mode staan. Ik zou verwachten dat het zo hoort.

Of bedoel je dat het voorheen bij Nikon gebruikelijk was om de modeling flash alleen af te laten gaan via de flitser zelf?

Overigens, volgens Ken Rockwell, bron
Modeling Flash

A really annoying feature is Modeling Flash. This is a blinding several-second-long continuous burst of flash. It happens when you press the depth-of-field preview button when the flash is on. It nearly blinded me since I have the habit of looking into my lens and stopping it down to peer at the diaphragm. HA! Fooled me! That hurt.

Default is ON. I turned this off under CUSTOM SETTING (pencil icon) > Bracketing/Flash > Modeling Flash (e4).
Ja, als je van dichtbij je lens in wil kijken om het diafragma te zien, en dus de DoF preview gebruikt dan sta je wel even jezelf tijdelijk blind te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:00:

[...]

Ja, als je van dichtbij je lens in wil kijken om het diafragma te zien, en dus de DoF preview gebruikt dan sta je wel even jezelf tijdelijk blind te maken :+
OMG 8)7 Als je echt zo in de lens kijkt en die flitser burst een eind weg. Dan neem ik aan dat je wel ff blind wordt. Niet echt heel slim.
Maar wat is dan precies het verschil in Modeling Flash op de D70 en D200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nou, zoals nu al een paar keer uitgelegd, op de D200 gaat 'ie af als je de DOF-preview knop indrukt, op de D70 gaat 'ie alleen af als je op een knop op de flitser zelf drukt.

Als je wat grotere handen hebt, dan kan het bij de D200 wel eens gebeuren dat je bij het vastpakken van de camera het DOF-preview knopje indrukt. Het overkwam mij zaterdag dus ook, zelfs nadat Abbadon het al gedemonstreerd had :P

Irritant is imho ook dat er 'no return' is. Als je het modeling-flash knopje op de flitser zelf indrukt, dan stopt 'ie meteen zodra je het knopje los laat. Druk je het DOF-preview knopje op de D200 in, dan blijft 'ie gewoon een seconde of 3 flitsen. Druk je dus ergens op dat knopje terwijl je eigenlijk niet wilt opvallen, ben je dus goed de sjaaq© :P

[ Voor 32% gewijzigd door Zoefff op 14-03-2006 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
Ik heb een Nikon d200 besteld (31-01-2006) maar nog steeds niets :Z :Z

hoelang zitten jullie (al) te wachten voor dat je het toedtel hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik ga die 'feature' straks bij thuiskomst direct uitzetten! (ik zie nu dat dat kan, maar had me er ook nog niet in verdiept)

mtenbos, ik heb 'm half januari besteld maar de levertijden werden telkens langer en langer. Op een gegeven moment had ik gewoon geluk door me in te schrijven bij MediaMarkt nummer twee die dezelfde middag er eentje geleverd kreeg. En aangezien ik als enige op de lijst stond was ik de geluksvogel :P

Sowieso is alles wat ook maar met D200 te maken heeft hier vreselijk slecht leverbaar. Ik heb nu een extra originele accu welke ik via eBay in Duitsland heb besteld en ik heb me daar nu ook maar de grip besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die japannertjes kunnen het blijkbaar niet bijsleutelen. ;) nog ff geduld hebben totdat de grote stormloop voorbij is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Mja het is wel een 'probleem' van Nikon, die leverbaarheid hoor. Echt geduldige mensen wachten wel even, zelfs de mensen die op 1 nov (de off. aankondiging) hebben besteld en kortgeleden nog niks hadden: gelukkig zijn bijna alle wachtlijsten wel gevuld en werken ze nu voor gewone bestellingen/voorraad. Het ding is gewoon hot en zal dat voorlopig echt wel blijven: juist omdat zowel (semi)pro's als de gevorderden amateurs er graag een willen vanwege het ideale prijs/features-pakket.

Ik wacht ook de storm wel af, de wannahave-extra's tov de D70 zijn erg fijn, maar niet all-important voor mij :) Binnenkort zullen ze de productie wel op kunnen schroeven, zeker als de D70(s) eruit gaat: dat is de verwachting om meer kopers richting de D200 te 'duwen': of juist richting de goedkopere D50. Hoe minder productielijnen en verschillende onderdelen, hoe goedkoper een bedrijf kan produceren :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 13:55

Res-q

Redder in nood?

Ik weet niet of Nikon de D70s zomaar uit productie zal nemen. Het gat tussen de D50 en D200 wordt dan wel heel erg groot (€500 vs €1700). De D70 zit daar met €800 wel mooi tussenin vind ik, en kan met de paar extra features t.o.v. de D50 toch nog wel wat omzet creëren (denk aan DOF-preview, draadloos flitsen, wb-finetune e.d.). Er zullen best heel wat mensen zijn die deze features best wel waarderen, maar niet direct bereid zijn om een D200 aan te schaffen.

Bovendien denk ik dat Nikon een te groot gat laat vallen ten opzichte van bijvoorbeeld een Canon 20D/30D, wat mooi tussen de €700 van de D70 en €1700 van de D200 in zit :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Je vergeet misschien de optie dat Nikon een 'echte' D70(s) opvolger uit gaat brengen als ze gestopt zijn met die productie: en ondertussen dus wat kopers richting D50 of D200 sturen tot die opvolger op de markt is ;)

Een D80 of D90 binnen nu en 1,5 jaar is geen onmogelijkheid. Ik verwacht bovendien dat Nikon dan nieuwe sensors gaat gebruiken ipv de good old CCDs van de D50/D100/D70(s)/D200. De originele D70 is van april 2004: de update-D70s is april 2005 op de markt gekomen: bijna een jaar geleden. Ik denk dat ze de beste strengths van de D50 en D200 (niet teveel van die laatste natuurlijk ;) ) in een doorontwikkelde D70-body zullen stoppen.

En die sensor .. wie weet :) Een Fuji SuperCCD in een Nikon is geen onmogelijkheid O-)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Zo'n CMOS sensor zou ook niet slecht zijn :) Al dan niet doorontwikkeld.

Volgens mij heeft zoiets bewezen zeer ruisbestendig te kunnen zijn.
Canon gebruikt het ook al gewoon in haar 20D-cams, terwijl Nikon de CMOS alleen toepast in de echte high-end pro hoek zoals de D2x.

[ Voor 98% gewijzigd door Silent Thunder op 15-03-2006 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
De D2X-sensor was nog behoorlijk experimenteel: daar heeft Nikon 'geluk' mee gehad, het is hun eerste generatie CMOS in een pro-body. Voorheen hadden ze LBCAST voor de D2H/D2Hs: de D1/X/H gebruikten allemaal een CCD.

En ook CCDs kunnen prima pics met weinig ruis afleveren hoor: kijk maar es naar de Fuji S3 Pro of de D50 ;) CMOS is leuk, maar niet per se hèt antwoord op zulke zaken. Mogelijk dat Nikon eerst met de D3H komt met een doorontwikkelde 3rd gen jfet LBCAST sensor erin: en dan het kleine broertje daarvan in een D80/D90 stopt, da's ook gewoon mogelijk.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.