ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Temeer omdat het gat tussen de canon prosumer dSLR (de nieuwe 30D) en Nikon's D70s wel erg groot is geworden verwacht ik eigenlijk tegen het einde van dit jaar al een D80 of een D90. En dat is voor ons consumenten alleen maar een mooie ontwikkeling
Wat een verschrikkelijk offtopic verhaal trouwens

[ Voor 7% gewijzigd door daniel_ev op 17-03-2006 12:46 ]
Toch?
Ik denk dat de prijs van de D200 nog wel zal dalen (?)daniel_ev schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:46:
Ik denk eigenlijk niet dat Nikon een gat zal laten ontstaan tussen de D50 en de D200. Daarmee drijven ze teveel potentiele kopers richting Canon. De Eos 30D is dan té interessant voor mensen die net wat meer willen dan een 350D of een D50, temeer omdat eerstgenoemde gewoon 500 euro (oftewel duizend gulden) goedkoper is dan de D200.
[ Voor 82% gewijzigd door Silent Thunder op 17-03-2006 13:25 ]
heb hem binnen nu alleen de lens nog
Ik heb nog wel even een vraagje, ik had er een uv filter bij besteld alleen de verkeerde
nu zit ik te twijfelen tussen 2 uv filters nml. de
uv en infraroodfilter 72 mm €121,-
uv, multiresistance coated € 50,-
Is er zichtbaar prijs / kwaliteits verschil
Verwijderd
edit: daarnaast doet een IR-filter heel wat anders dan een UV-filter!
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 19:35 ]
Allebei van het merk B+WVerwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:13:
Als je het merk en het type filter even zou vermeldenDan is het wat makkelijker praten of het prutfilters zijn, Het grote Canonmount-objectieven-topic eventueel kan je ook daar kijken onder het kopje filters
edit: daarnaast doet een IR-filter heel wat anders dan een UV-filter!

Verwijderd
En je jezelf eens af gaat vragen wat je met een IR-filter moetAls je het merk en het type filter even zou vermelden
Verwijderd
Helaas zit ik voorlopig met zeer gemengde gevoelens. Positief is inderdaad de grote snelheid, 5 bps is perfect voor sportfoto's, ik zou niet eens een hogere snelheid willen omdat dan de geheugenkaart te snel volloopt. De bediening is perfect, bijna alle belangrijke instellingen zijn met een speciale knop of combinatie van knoppen in te stellen, en aan het aantal instellingsmogelijkheden komt geen eind.
Nadeel is dat het batterijverbruik me erg tegenvalt. Na 2 uur fotograferen (waarbij ik wel veel gebruik maak van het LCD-scherm) is de batterij bijna leeg, terwijl ik bij de D70 soms wel 6 uur achter elkaar bezig ben geweest.
Het meest teleurgesteld ben ik echter in de beeldkwaliteit. Al bij ISO 500 is de ruis storend aanwezig, terwijl ik in enkele goede verlichte sporthallen al 800 nodig heb, maar in de meeste hallen 1000 tot 1600. Het resultaat is vage, onscherpe, lelijke foto's met weinig details en heel veel ruis. De ruis repareer ik zo goed mogelijk met Noiseware, maar hierdoor worder de foto's natuurlijk nog onscherper.
Tot overmaat van ramp heeft de camera ongeveer 20 hete (of hoe je het wil noemen) pixels, verdeeld over 2 blauwe en 2 witte groepen, waarvan 2 groepen op veel foto's zeer storend in beeld zijn in de vom van een witte punt (eigenlijk een sterretje met 1 helder witte pixel in het midden en 4 minder heldere pixels eromheen. Hiervoor ben ik uiteraard teruggegaan naar de winkel, waar ik overigens netjes behandeld ben. Er was echter geen ander toestel beschikbaar en 1800 euro uit de kassa laten terugbetalen is ook geen optie. Het apparaat inleveren en een onbekend aantal dagen wachten vond ik eveneens geen goed idee dus ik heb het apparaat maar weer meegenomen.
Na bemiddeling van de verkoper mag ik a.s. maandag naar de importeur in Haarlem waar geprobeerd zal worden het toestel ter plekke te repareren. Volgens de verkoper kan het ding misschien "gereset" worden, ik ben benieuwd. Als dat niet lukt zou ik volgens de verkoper misschien een ander toestel meekrijgen.
De moraal van dit verhaal: ik heb nog net geen spijt van de aankoop, maar ik raad al degenen die de D200 voor indoor sportfotografie willen gaan gebruiken dringend aan om het apparaat eerst te testen alvorens tot aanschaf over te gaan.
Iig succes met je hot pixels, da's minder mooi

Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Het hogere stroomverbruik is idd logisch vanwege het grotere scherm, maar dan zou ik ook van de fabrikant verwachten dat hij er een accu met grotere capaciteit standaard bijlevert, anders ga je er op achteruit (bijv. 2500 mAh tov de 1500 mAh die je nu bij de D70 en D200 krijgt).Abbadon schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 23:44:
Dat de accu sneller leeg is herken ik, maar dat heeft volgens mij inderdaad heel veel met het LCD scherm te maken (deze telt tweemaal zoveel pixels als die v.d. D70, dus vreet ook wat meer prik). Ik heb er dan ook snel een tweede accu bij gekocht. Maar ik ben een beetje verbaasd over jouw ISO ruis opmerking, vergelijk je dit nu met jouw D70 of met je verwachtingen?
Iig succes met je hot pixels, da's minder mooi
M.b.t. de beeldkwaliteit bij hoge ISO had ik t.o.v. de D70 een verbetering verwacht, niet spectaculair maar wel meetbaar. Voorlopig zie ik echter op de D200 bij ISO 640 meer ruis dan op de D70 bij ISO 800 in verder vergelijkbare omstandigheden (zelfde soort foto, lens, diafragma, sluitertijd, lokatie).
Mijn belangrijkste referentiemateriaal zijn echter een aantal foto's op internet die met de D200 zijn geschoten, bijvoorbeeld:
http://www.pbase.com/drip/d200_08
http://www.pbase.com/guphotos/kent_state_vs_western_michigan
http://www.pbase.com/drip/d200_05
Bijna alles op ISO 800 of hoger, deze kwaliteit haal ik nu op geen stukken na.
Ook de laatste 11 samples op => dpreview hebben een "mooie, fijne" ruis die heel makkelijk verder te verbeteren is, totaal onvergelijkbaar met mijn plaatjes.
Waarschijnlijk kan ik met een lichtsterkere Nikkor lens wel betere resultaten behalen, maar gezien de eerste ervaringen met de D200 is mijn animo om verdere investeringen te doen voorlopig niet groot.
Vanavond maar weer verder oefenen.
En toen lagen er ineens een paar D200's in de lokale fotozaak hier (Middelburg). Ik even vragen of ik hem vast mocht houden, prijs gevraagd (€1699,-) en ja hoor ik ben er nu eigenaar van 1. Was het eigenlijk nog niet van plan, maar m'n pa wilde m'n D70 overkopen, dus ja wat moet je dan........
De snelheid van de AF, het aantal fps en de complete feel van de camera is wel ff ietsje beter dan die van m'n oude D70. Dat mag ook wel voor dat prijskaartje natuurlijk.
Wat me al wel opviel, was dat het previewen van je foto's op het lcd scherm default uitstaat. Dit wil voor mij al zeggen dat Nikon zeer goed weet dat dat scherm meer (teveel?) stroom vreet dan die van de D70. Ik ga er maar snel een accu bij kopen, aangezien ik al m'n foto's wil previewen. Zeker als ik raw file's in burst's aan het schieten ben, dan wil ik slechte foto's ook direct weer deleten, anders zit m'n cf-kaart wel heel erg snel vol.
XBL: theArthurrrr
Post jouwe dan esVerwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 09:38:
Mijn belangrijkste referentiemateriaal zijn echter een aantal foto's op internet die met de D200 zijn geschoten, bijvoorbeeld:
http://www.pbase.com/drip/d200_08
http://www.pbase.com/guphotos/kent_state_vs_western_michigan
http://www.pbase.com/drip/d200_05
Bijna alles op ISO 800 of hoger, deze kwaliteit haal ik nu op geen stukken na.
Verwijderd
http://www.volleyfoto.nl/20060318/01/pagina/foto001.html
De eerste wedstrijd met de D200. Alle foto's zijn bewerkt met Photoshop en Noiseware .
Ik vind de kleuren niet OK. Op de eerste 14 foto's zijn alle armen en benen geel, daarna worden ze ineens rood met dezelfde Preset white balance (mbv een wit A4-tje in de hal ingesteld).
Auto White Balance geeft eveneens matige resultaten.
(Voor de volleyballiefhebbers: dit is de halve finale playoff in de dames eredivisie tussen HCCnet Martinus in het groen en AMVJ in het wit. Vanavond 19:00 uur de 3e en waarschijnlijk laatste wedstrijd bij AMVJ in Amstelveen.)
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 13:51 ]
De kwaliteit van de kleuren hangt o.a. af van hoe goed de zaalbelichting is; en hoe goed je lens is. Op de eerste link in je referentiemateriaal word een 200mm f/2 gebruikt, das een pro lens van e4000. Dus dan word het al krom vergelijken.Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:48:
[...]
http://www.volleyfoto.nl/20060318/01/pagina/foto001.html
De eerste wedstrijd met de D200. Alle foto's zijn bewerkt met Photoshop en Noiseware .
Ik vind de kleuren niet OK. Op de eerste 14 foto's zijn alle armen en benen geel, daarna worden ze ineens rood met dezelfde Preset white balance (mbv een wit A4-tje in de hal ingesteld).
(Voor de volleyballiefhebbers: dit is de halve finale playoff in de dames eredivisie tussen HCCnet Martinus in het groen en AMVJ in het wit. Vanavond 19:00 uur de 3e en waarschijnlijk laatste wedstrijd bij AMVJ in Amstelveen.)
Verder kan de (on)scherpte op de foto's ook gerelateerd zijn aan sluitertijden. Vaak vind ik 1/800e (en sneller) prettig om mee te werken onder zo'n omstandigheden. Welke had jij hier? En welke lens heb je overigs gebruikt?
De kwaliteit hangt dus af van zoveel factoren; beetje moeilijk om te beoordelen of je cam echt defect is of niet. Ik zou in ieder geval es veel gaan schieten; en probeer het representatief te vergelijken op zoveel mogelijk factoren. En zoals hieronder word vermeld: gewenning kan ook meespelen
[ Voor 38% gewijzigd door Silent Thunder op 25-03-2006 15:08 ]
Misschien een kwestie van wennen? Na meer dan anderhalf jaar met de D70 geschoten te hebben moest ik ook even wennen aan de D200 en z'n kleuren in bepaalde omstandigheden. Let wel, een D200 is géén D70.Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:48:
[...]
De Auto witbalans is idd niet het allersterkste punt v.d. D200. Zelf schiet ik uitsluitend RAW zodat ik achteraf dit geheel naar mijn wens kan aanpassen, ik weet niet of je daar zin en tijd voor hebt, anders kun je dat ook eens proberen?
Verwijderd
De Martinus-AMVJ reportage is gemaakt in de best verlichte hal die ik tot nu toe ben tegengekomen, de Bankrashal in Amstelveen, daarom is daar nog wel wat van te maken.Silent Thunder schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 14:38:
[...]
De kwaliteit van de kleuren hangt o.a. af van hoe goed de zaalbelichting is; en hoe goed je lens is. Op de eerste link in je referentiemateriaal word een 200mm f/2 gebruikt, das een pro lens van e4000. Dus dan word het al krom vergelijken.
Verder kan de (on)scherpte op de foto's ook gerelateerd zijn aan sluitertijden. Vaak vind ik 1/800e (en sneller) prettig om mee te werken onder zo'n omstandigheden. Welke had jij hier? En welke lens heb je overigs gebruikt?
De kwaliteit hangt dus af van zoveel factoren; beetje moeilijk om te beoordelen of je cam echt defect is of niet. Ik zou in ieder geval es veel gaan schieten; en probeer het representatief te vergelijken op zoveel mogelijk factoren. En zoals hieronder word vermeld: gewenning kan ook meespelenAls je achteraf nog steeds denkt van aaaaaaargh; dan moet je het misschien voorleggen aan je fotoboer.
Alle foto's zijn gemaakt met een sluitertijd van 1/320 - 1/400. Aan 1/800 durf ik niet eens te denken, dan worden de foto's echt veel te donker.
Ik heb de Sigma 70-200/2.8 gebruikt, maar misschien doet de Nikkor 70-200/2.8 meer recht aan de D200, dus ik heb besloten om die binnenkort een weekend te gaan huren. De Nikkor 200/2.0 heb ik wel eens in m'n handen gehad, zeker een toplens, maar veel te duur, te onhandelbaar en te beperkt in gebruiksmogelijkheden, dus die wordt het zeker niet.
Verwijderd
Wennen, ja, misschien wel, maar ik was zo naïef om te denken dat ik met de D200 in gelijke omstandigheden en met dezelfde instellingen onmiddellijk betere foto's zou maken. Na 3 wedstrijden is dit nog niet geval, dus het is geen liefde op het eerste gezicht.Abbadon schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 14:48:
[...]
Misschien een kwestie van wennen? Na meer dan anderhalf jaar met de D70 geschoten te hebben moest ik ook even wennen aan de D200 en z'n kleuren in bepaalde omstandigheden. Let wel, een D200 is géén D70.
De Auto witbalans is idd niet het allersterkste punt v.d. D200. Zelf schiet ik uitsluitend RAW zodat ik achteraf dit geheel naar mijn wens kan aanpassen, ik weet niet of je daar zin en tijd voor hebt, anders kun je dat ook eens proberen?
Gelukkig heb ik wel geduld, een deel van de foto's heb ik al in RAW gemaakt. Tijd en zin maak ik wel. Ik zal ook wel moeten, want waar de D70 bedoeld was voor hobby en om ervaring op te doen, heb ik de D200 gekocht met het doel om er geld mee te verdienen, of in elk geval een deel van m'n onkosten goed te maken.
Ik zou niet willen zeggen dat de Sigma niet voldoet op een D200, maar ik wou alleen ff aanduiden dat een vergelijking met een 200/2 wel een beetje scheef wasVerwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:31:
Ik heb de Sigma 70-200/2.8 gebruikt, maar misschien doet de Nikkor 70-200/2.8 meer recht aan de D200, dus ik heb besloten om die binnenkort een weekend te gaan huren. De Nikkor 200/2.0 heb ik wel eens in m'n handen gehad, zeker een toplens, maar veel te duur, te onderhandelbaar en te beperkt in gebruiksmogelijkheden, dus die wordt het zeker niet.
Zo'n indruk kreeg ik ook al jaVerwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:37:
[...]
Wennen, ja, misschien wel, maar ik was zo naïef om te denken dat ik met de D200 in gelijke omstandigheden en met dezelfde instellingen onmiddellijk betere foto's zou maken
Beetje tips verzamelen hier; en veel schieten. Als het uiteindelijk toch niet bevalt dan zal je fotoboer niet de beroerdste zijn om 'em om te ruilen denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door Silent Thunder op 25-03-2006 18:16 ]
De witbalans functioneert duidelijk beter dan op de D70, vooral tijdens bewolkte dagen had die de neiging om te koel te zijn. Nu zijn de kleuren voor mijn gevoel een stuk neutraler. Ook opvallend is de belichting: deze is in de D200, het is al vaker geschreven, een stuk lichter dan in de D70 die vaak te donker was.
Hieronder twee plaatjes, de eerste bij avondschemering en de tweede aan het einde van de middag. De eerste kan op volledige resolutie bekeken worden. Ik zal nog eens kijken of ik vanavond een paar foto's op 5" met verschillende ISO waarden kan maken om te kijken hoe de ruis is.
De gebruikte lens is een Tokina 12-24mm F4.

EXIF data: sluitertijd 2,5", diafragma F4 en ISO 100 (klik voor volledige resolutie)

EXIF data: sluitertijd 1/40ste, diafragma F4 en ISO 100.
[ Voor 3% gewijzigd door MeteoVir op 30-03-2006 21:11 ]
Verwijderd
Afgelopen maandag ben ik bij het Nikon servicepunt in de Rutherfordstraat in Haarlem geweest.Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 22:02:
[...]
Tot overmaat van ramp heeft de camera ongeveer 20 hete (of hoe je het wil noemen) pixels, verdeeld over 2 blauwe en 2 witte groepen, waarvan 2 groepen op veel foto's zeer storend in beeld zijn in de vom van een witte punt (eigenlijk een sterretje met 1 helder witte pixel in het midden en 4 minder heldere pixels eromheen.
[...]
Wat ze precies gedaan hebben weet ik niet, maar binnen 10 minuten stond ik met een gerepareerde camera weer buiten. De witte en blauwe pixels zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, de foto's blijven voorlopig grotendeels prut.
D200 met 2.8/24mm, F8, 9s, ISO 400
[img=600,402]/URL=http://img87.imageshack.us/img87/6219/delft10240jy.jpg[/img]
[ Voor 15% gewijzigd door Daaaaf op 31-03-2006 22:27 . Reden: groter plaatje ]
[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 31-03-2006 22:00 ]

Maar de D200 gaat wel beter om met het beschikbare licht als ik het zo zie!
[ Voor 11% gewijzigd door mithras op 01-04-2006 13:51 ]
Verwijderd
Ik wil plaatjes in raw schieten maar ik heb hier voor geen software bij gekregen?
alleen cd met picture Project, deze software ziet alleen jpeg bestanden.
Weet iemand mischien of ik daar via nikon daar aan kan komen?
Mja, iedereen heeft toch wel PhotoShop CS ergens rondslingeren (daar kan het ook mee
En de nieuwste versie van Nikon View misschien? Voor mijn D100 kon ik die altijd gebruiken.Silent Thunder schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 20:33:
Nikon Capture is het pakket wat voor o.a. RAW is bedoeld. Maar dat wordt niet bij de D200 geleverd.
Mja, iedereen heeft toch wel PhotoShop CS ergens rondslingeren (daar kan het ook mee)
Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
De lucht ziet er bij het inzoomen inderdaad een beetje vlokkig uit. Dit is overigens met Ruisonderdrukking UIT, en met Hoge ISO ruisonderdrukking op NORMAAL. Misschien is er uit een RAW-bestand een beter eindresultaat te halen, dat moet ik binnenkort maar eens proberen.Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 14:16:
Mja maar ligt het aan mij of zit er behoorlijk wat ruis in die plaat? Voor de rest een lekkere plaat hoor, maar in de lucht is behoorlijk wat aanwezig. Is dit met noise surpression of zonder?
Ik vind het een beetje magertjes voor zo'n camera
maar goed het is niet anders maar ik ga zeker rawshooter proberen

Tot zover de testshots
[ Voor 70% gewijzigd door MeteoVir op 03-04-2006 00:30 ]
Ik denk dat zo'n kleine plaatjes moeilijk te beoordeleren zijn qua ruis...MeteoVir schreef op zondag 02 april 2006 @ 16:15:
Een plaatje op ISO 400, valt me zeker niet tegen qua ruis en belichting. Daaronder twee plaatjes op ISO 100, vooral de wolkenlucht was ik aangenaam verrast over.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Tot zover de testshots.
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
Wij mij op de full-res plaatjes opvalt is dat ze allemaal onscherp zijn.MeteoVir schreef op maandag 03 april 2006 @ 00:30:
Oké, de foto's zijn nu aanklikbaar voor full-res en onbewerkte versie (wel gecropped). De kleine plaatjes hebben de volgende bewerkingen in Bibble gehad: AutoLevel en Sharpening (100).
Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
Ze zijn inderdaad wel érg onscherp, ik hoop (lijkt me wel) dat dit toch aan de fotograaf ligt.Karlok[JY-616] schreef op maandag 03 april 2006 @ 07:22:
[...]
Wij mij op de full-res plaatjes opvalt is dat ze allemaal onscherp zijn.
--
Verwijderd
en waarom was dat ? Het ziet er in mijn ogen onderbelicht uit, los van de onscherpte.MeteoVir schreef op zondag 02 april 2006 @ 16:15:
vooral de wolkenlucht was ik aangenaam verrast over.
om even voor m'n beurt te praten, de lenzen waren:Karlok[JY-616] schreef op maandag 03 april 2006 @ 07:22:
[...]
Wij mij op de full-res plaatjes opvalt is dat ze allemaal onscherp zijn.
18-70 en een 12-24.
de eerste 2 foto's (18-70) is de onscherpte niet heel erg verwonderlijk, die zitten zo ongeveer op of onder de 1/f sluitertijd. Bewegingsonscherpte dus.
De wolkenlucht (12-24) verbaast me wel een beetje. De lens is goed afgestopt maar is toch vrij onscherp.
Niet om de fotograaf gelijk te verontrusten, maar ik zou toch eens een scherptetest op statief doen om te controleren of de camera/lens (van de 12-24) combinatie helemaal in orde is.
[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 03-04-2006 10:38 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Edit: wellicht wordt het tijd om mij te begeven richting Show-, test- & verzamelcases ?
@Bakman: ik was onder de indruk van het plaatje na resizen voor het web en wat Bibble er van maakte. Ik kijk normaliter niet naar de 100% plaatjes omdat ik hoofdzakelijk voor het web fotografeer en soms wat op klein formaat afdruk. Ik ben echter wel van plan om in de toekomst eens wat op posterformaat af te drukken dus ik ben blij dat jullie wat kritischer zijn op de 100% beelden dan ik in eerste instantie was

[ Voor 5% gewijzigd door MeteoVir op 03-04-2006 12:44 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Abbadon schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 21:31:
Erg blij met de cam. Wat een heerlijk grote en heldere viewfinder zeg! Althans, in vergelijking met de D70. Wat ook opvalt is het scherm achterop, dat is groot en er kan extreem ver ingezoomd worden op de foto's zodat je goed kunt zien of ' ie gelukt is qua scherpte. En de bouw is ook top, past qua kwaliteit en afwerking precies bij m'n 70-200 VR en 17-55.
Enige wat me minder bevalt zijn de twee knoppen voorop naast de lensmount. Ik heb nogal grote handen met erg lange vingers en die twee knoppen zitten m'n vingertoppen beetje in de weg.
De shutter is merkbaar sneller dan die v.d. D70 en, hoewel ik 't niet vaak zal gebruiken, klinken die 5FPS achterelkaar best wel cool
Knoppen hebben her en der andere functies dan op de D70, maar voor mijn gebruik iets logischer. Het went allemaal vrij snel als je al een Nikon dSLR gewend bent, zeker de basisfuncties. Hoewel er nog genoeg te leren is.
Heb stellig de indruk dat de AF in wat donkere omstandigheden beter is, maar heb dit niet écht goed getest.
Da's een beetje m'n eerste indruk. Nu hoop ik dat 't morgen net zulk weer wordt als vandaag om 'm buiten ff in te schieten. Iig ben ik blij
De camera zelf voelt heel goed aan. Hij is eigenlijk niet echt zwaar; maar ligt toch meer solide in je handen dan de D70. Misschien een kromme vergelijking, maar ik heb die cam nou eenmaal ook; dus voor het gemak vergelijk ik 'em daar maar ff mee. Ik heb de inhoud van de doos nog niet zo grondig doorzocht, maar ik vond de camerariem wel leuk: een echte D200-riem; ik hou wel van dat soort details. De accu uiteraard thuis meteen op de lader; en toen............ was het donker, scheisse
Oké volgende dag; licht! beterz! schieten!

De grote broer imponeert

De achterkant (like... duh)
Overigs heb ik het gevoel alsof de D200 ietwat waardiger is voor m'n 70-200 VR (die je nog net op de foto ziet bungelen), mede door z'n forsere body

[1] ISO 100

[2] ISO 125

[3] ISO 160

[4] ISO 160

[5] ISO 160

[6] ISO 160

[7] ISO 400

[8] ISO 800
NR off op allen
Plus
Pff, genoeg...
De viewfinder is amazing; niet meer zo'n 'peakhole' à la D70 en zoals gezegd: 5fps met een buffer van 22 RAW's is machtig; shuttersound het beste te omschrijven als een automatisch machinegeweer die maar door blijft ratelen. Heerlijk gewoon...
Het 11-punts AF systeem; en de dikke 10 MP zorgen nog voor extra luxe waar ik niet vies van ben.
En wellicht nog meer pluspunten wat ik vergeten ben...
Min
High ISO performance (ik heb het in dit geval even over ISO 800) is nog niet wat het zou moeten zijn. Kan nog veel beter voor zo'n dergelijke cam!!
Battery life: oké whats up with that. Ik weet niet precies wat er de bedoeling van is, maar na 1 middag al totaal l-e-e-g. De D70 had dan gewoon 1 streepje minder op de indicator, maar meneer hier is dan al totaal opgebrand. Dit moet ik in ieder geval nog grondiger onderzoeken of het misschien niet aan andere factoren ligt (?)...
Conclusie
Ik ben overall echt onder de indruk. Er zitten vast nog zoveel dingen op die ik moet ontdekken; en aan moet wennen; en ach, verder bepaalde issues waar Nikon in de toekomst nog aan moeten sleutelen, maar de eerste indruk is zeker goed.
[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 06-04-2006 14:57 ]
je vind dat de D200 i.c.m de 70-200 beter in je hand ligt...met de grip wordt dat onveer 200% beter.
W.b.t. de batterijduur, ik begreep van Abbadon ook al dat de D200 flink stroom wil eten. Op zich ook wel logisch gezien het grote scherm, die energie moet ergens vandaan komen. Daarnaast het ik ook mogen ervaren dat die 70-200 een flinke stroomvreter is met de VR ingeschakeld.
Verder erg mooie platen, ziet er zeer clean en sprankelend uit
Ja, een grip is sowieso geen slecht idee; dan heb je ook dubbele accu-capaciteit? Das in sommige situaties wel handig met hem.YellowCube schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:33:
tip: koop de grip.
je vind dat de D200 i.c.m de 70-200 beter in je hand ligt...met de grip wordt dat onveer 200% beter.
Thnx!Zoefff schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:43:
Bedoel je dat je de ISO stand nu ook snel op 'auto' kan zetten? Op de D70 kan je de ISO namelijk ook gewoon veranderen met knopje & draaiwiel hoor. Of begrijp ik je verkeerd?
W.b.t. de batterijduur, ik begreep van Abbadon ook al dat de D200 flink stroom wil eten. Op zich ook wel logisch gezien het grote scherm, die energie moet ergens vandaan komen. Daarnaast het ik ook mogen ervaren dat die 70-200 een flinke stroomvreter is met de VR ingeschakeld.
Verder erg mooie platen, ziet er zeer clean en sprankelend uit
Ja idd, die ISO-stand kon je ook al met het wieltje op de D70 regelen

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 06-04-2006 14:59 ]
als je er 2 accu's in stopt wel ja.Silent Thunder schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:57:
[...]
Ja, een grip is sowieso geen slecht idee; dan heb je ook dubbele accu-capaciteit? Das in sommige situaties wel handig.
maar de accuduur is idd wel een puntje. Bij mij is de capaciteit wel verbeterd na een paar keer opladen. Ben bij normaal gebruik van ongeveer 150 naar 260 foto's op een lading gegaan. Eerlijk gezegd is dat nog steeds niet om over naar huis te mms'en.
Verwijderd
Dit soort foto's zijn niet goed voor een bankrekeningSilent Thunder schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:30:
Ik heb 'em nu ook (woei!)
De camera zelf voelt heel goed aan. Hij is eigenlijk niet echt zwaar; maar ligt toch meer solide in je handen dan de D70. Misschien een kromme vergelijking, maar ik heb die cam nou eenmaal ook; dus voor het gemak vergelijk ik 'em daar maar ff mee. Ik heb de inhoud van de doos nog niet zo grondig doorzocht, maar ik vond de camerariem wel leuk: een echte D200-riem; ik hou wel van dat soort details. De accu uiteraard thuis meteen op de lader; en toen............ was het donker, scheisse
Oké volgende dag; licht! beterz! schieten!
[mooie plaatjes]
[edit]En gelijk tweede accu bijhalen, want ze zijn idd snel leeg

[ Voor 24% gewijzigd door Abbadon op 06-04-2006 17:22 ]
Hmm...Good battery life, updated battery design provides detailed information to camera
[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 06-04-2006 18:21 ]
Een andere optie is dat er wat nieuws aankomt.. maar dat lijkt me nu nog stug eigenlijk, de D2X is sinds januari 2005 op de markt, ruim een jaar: Sowieso is Nikon niet zo snel met het uitbrengen van nieuwe producten, alhoewel er vorig jaar 4 nieuwe intro's (D50, D200) waren waarvan 2 'updates' (D70s, D2Hs).
Iemand nog wat leuke D200-platen te showen? Kom op, er zijn al meerdere hier op GoT die een D200 hebben en ik heb er nog (te) weinig foto's van gezien!
Volgens mij waren er 'sterke geruchten' dat er in het 2e deel van 2006 iets van een D3h/x zou komen aanwaaien? Of is dat gerucht alweer verzwakt.Remy schreef op donderdag 27 april 2006 @ 09:07:
Een andere optie is dat er wat nieuws aankomt.. maar dat lijkt me nu nog stug eigenlijk, de D2X is sinds januari 2005 op de markt, ruim een jaar: Sowieso is Nikon niet zo snel met het uitbrengen van nieuwe producten, alhoewel er vorig jaar 4 nieuwe intro's (D50, D200) waren waarvan 2 'updates' (D70s, D2Hs).
[ Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 27-04-2006 09:33 ]
Ohja, een shutterbug-review van de D200
Ik vind het toch maar een raar pro-puntje:
superb lens
Jah, ..... dat heeft niets met de cam te maken. Hangt er gewoon van af welke lens je gebruikt.
Phil Askey van DPReview heeft met zn D70-review ook meteen 2 pagina's over lenzen in combo met de D70 gedaan bijvoorbeeldI worked with the supplied Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED lens, which, while not the fastest zoom on the market, made low-light shooting even more attractive. Indeed, this is a camera made for use with a VR lens, and I can see that the 18-200mm should be an essential lens for any travel kit.
Aangezien de D200 oa met die 18-200 AF-S VR wordt geleverd als kit, is het dus niet zo vreemd om die 'mee' te reviewen en in de conclusie het als een pro-punt mee te nemen.
[ Voor 9% gewijzigd door Silent Thunder op 24-05-2006 18:16 ]
Nou jah, die grip kwam er sowieso; dus dan heb ik dat probleem ook opgelost

[ Voor 60% gewijzigd door Silent Thunder op 24-05-2006 18:20 ]
Verwijderd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 18:30 ]
Al met de D200 zat Nikon met de vraag om een FF uit te brengen of een DX format camera, het antwoord weten we inmiddels (^^)
Silent Thunder schreef op donderdag 27 april 2006 @ 09:32:
[...]
Volgens mij waren er 'sterke geruchten' dat er in het 2e deel van 2006 iets van een D3h/x zou komen aanwaaien? Of is dat gerucht alweer verzwakt.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
En van waar haal je die wijsheid ? Heb je een betrouwbare bron ?litebyte schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 03:18:
Waarschijnlijk in 2007/2008 zullen 2 nieuwe camera's uitkomen, de FF D3 en een D3H
Al met de D200 zat Nikon met de vraag om een FF uit te brengen of een DX format camera, het antwoord weten we inmiddels (^^)
[...]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Sure! (^^) Mijn schoonbroer die werkt bij een Kamera no Naniwa vestiging in Den Den town Osaka - Japan (^^) Dit verhaal doet al een tijdje de ronde en niet alleen in Japan ook op dpreview en verschiilende andere bekende foto sites, inclusief het bericht dat de nieuwe FF van Nikon een gebogen/holle sensor heeft, om zo ook goede kwaliteit te verkrijgen aan randen van foto's.
Prijs zal rond de 750.000 Yen liggen
whoami schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 09:40:
[...]
En van waar haal je die wijsheid ? Heb je een betrouwbare bron ?
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Verwijderd
Dit verhaal doet hier ook een tijdje de ronde (sinds februari als ik me niet vergis), niet echt iets nieuws dus.litebyte schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 01:19:
Dit verhaal doet al een tijdje de ronde en niet alleen in Japan ook op dpreview en verschiilende andere bekende foto sites, inclusief het bericht dat de nieuwe FF van Nikon een gebogen/holle sensor heeft, om zo ook goede kwaliteit te verkrijgen aan randen van foto's.
Of je moet nieuwe aanwijzingen (foto's, specs) hebben natuurlijk
Best wel erg ja, nou moet hij in de statiefschroef, oei oeiVerwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 18:24:
Dat is nou een van de grote voordelen van de D200 imho, eindelijk een christelijke grip. Alleen heeft de knuppel op de designafdeling bij Nikon vergeten er een aansluitinkje voor de handstrap op te zetten

1 van de grote voordelen van de D200 is, dat je zoveel voor zo weinig krijgt, naar verhouding. Voor minder dan 1600 eur nu krijg je een nagenoeg pro body met nagenoeg pro features/kwaliteit/snelheid. De D200 is 90% van de D2X voor 2000 eur minder.
Nee, de cam is niet perfect, gezien de issues met oa de accuslurp, weinig scherpte direct uit de cam en het bandingverhaal bij de eerste modellen: maar elke dSLR die nu op de markt is, heeft zo zn issues. In verhouding doet de D200 het echter erg goed, net als zn kleinere broertje de D50, die nu nog maar 577 voor de kit kost. Geen geld, als je ziet wat je ervoor krijgt
Nikon komt morgen met een nieuwe oude dSLR, en als ze daar ook een erg goeie van maken, hebben ze een prima winnertrio voor 2006, naast de oudere modellen als de D70(s) en de D2H(s).
Het is alom redelijk bekend dat in het begin een D200-accu niet zo lang mee gaat
Hoeveel shots halen jullie in NEF op 1 accu, met gebruik van AF?
Hoeveel shots in JPEG full fine op 1 accu, met gebruik van AF?
Hoeveel chimping doen jullie in de tussentijd? Scherm altijd aan (autoreview) of niet?
Daarnaast merk ik dat VR ook behoorlijk een accu leeg kan slurpen: waar ik normaal een behoorlijke tijd doe met een D70-accu, loopt hij nu wat sneller leeg (maar gaat nog steeds behoorlijke tijd mee). Hoeveel invloed heeft VR op de D200-accu bij intensief gebruik?
En verder: wie heeft er al een 3rd-party EN-EL3e te pakken kunnen krijgen, hoeveel mAh is die en hoe lang gaat die mee in de D200 tov een genuine accu?
Dat inwerken klopt heel goed: ik ben van 160 opnames naar 340 gegaan (na 5 keer herladen).
NEF heb ik nog niet echt uitgeprobeerd. Ik ben erachter dat de noodzakelijkheid van NEF gebruik bij de D200 minder is dan bij de D70
En 3rd party accu's kan ik kort over zijn: begin ik niet aan.
Noem het maar kortzichtig, maar ik heb niet zo'n zin om voor een relatieve geldbesparing (op de totale prijs van de camera gezien) eventueel gezeik te krijgen
[ Voor 72% gewijzigd door YellowCube op 02-06-2006 10:43 ]
De precieze cijfertjes weet ik niet, maar in den beginne was ie na 1 middag op. Nu kan ik op 1 accu ongeveer 2 volledige middagen of ochtenden schieten. Dus opzich is het (qua gevoel) wel een verdubbeling.
Ik schiet uncompressed RAW.
[ Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 02-06-2006 10:49 ]
Verwijderd
YellowCube schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 10:39:
NEF heb ik nog niet echt uitgeprobeerd. Ik ben erachter dat de noodzakelijkheid van NEF gebruik bij de D200 minder is dan bij de D70
Mbt accu gebruik, ik heb nog geen klachten, al is het inderdaad wel minder dan bijv. bij de D2X (maar die accu's mag je natuurlijk niet met elkaar vergelijken). Nu moet ik wel zeggen dat mijn scherm altijd uit staat en dat ik zeker niet elke foto op mijn scherm beoordeel. Als je eenmaal met een shoot (onder gelijke omstandigheden) bezig bent hoef je niet elke foto te controleren en weet je zelf wel wat goed is en wat niet.
Nee sorry, ik kan niet gokken na het maken van een foto of hij goed scherp is, goed belicht is en mn model haar/zijn ogen wel of niet open heeft. Image review heb ik echt wel nodigAls je eenmaal met een shoot (onder gelijke omstandigheden) bezig bent hoef je niet elke foto te controleren en weet je zelf wel wat goed is en wat niet.
Met de D200 is gebleken dat als je jpeg fine full schiet, je prima jpegs krijgt waarvan het niet altijd zeker is, dat je die kwaliteit zal benaderen met een NEF-processor. Ook in post processing moet je NEF omgezet worden naar jpeg, en de processor in de D200 is behoorlijk goedIk schiet alles en alleen maar in RAW. Jpeg verlies je altijd kwaliteit.
Verwijderd
definieer het verlies van kwaliteit.Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:00:
[...]
Ligt maar net aan je toepassing lijkt me... Ik schiet alles en alleen maar in RAW. Jpeg verlies je altijd kwaliteit.
Mbt accu gebruik, ik heb nog geen klachten, al is het inderdaad wel minder dan bijv. bij de D2X (maar die accu's mag je natuurlijk niet met elkaar vergelijken). Nu moet ik wel zeggen dat mijn scherm altijd uit staat en dat ik zeker niet elke foto op mijn scherm beoordeel. Als je eenmaal met een shoot (onder gelijke omstandigheden) bezig bent hoef je niet elke foto te controleren en weet je zelf wel wat goed is en wat niet.
In je details e.d. zul je het niet zien, je verlies informatie en dan met name kleurinformatie. Dit houdt in dat als je bijv. de belichting of witbalans achteraf wilt corrigeren, je dan wel de kans loopt om kwaliteit te verliezen. Wat dat betreft is JPG dus een nadeel, als je achteraf nog eens stevig aan het corrigeren wilt slaan.
Waar ik dus op doel met het verschil tussen de D200 en D70, of althans wat mij opvalt, is dat (vooral!) de lichtmeting en WB van de D200 gewoon net even dat beetje extra hebben waardoor achteraf veel minder correctie nodig is.
[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 02-06-2006 14:50 ]
Verwijderd
Nikon Capture 4.4 doet dat wel. Ik gebruik echter Adobe bridge en die doet het niet. Wil ik nog wel gaan verkennen...Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:11:
Emuleert Nikon capture dan niet de processor in de camera? Bij Canon gebeurt dit wel namelijk, just wondering
Verwijderd
Ik ben het met je eens. Als je afdrukken van 40X50 (of groter) uit de printer wilt laten rollen is de kleurinformatie toch wel erg belangrijk en dus ook de controle hierover. Veel meer dan als je enkel een 10X15 print maakt of je foto's voor het "web" schiet. Daarbij is de correctie van een shoot via een batch (workflow) zo gepiept.YellowCube schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:47:
[...]
definieer het verlies van kwaliteit.
In je details e.d. zul je het niet zien, je verlies informatie en dan met name kleurinformatie. Dit houdt in dat als je bijv. de belichting of witbalans achteraf wilt corrigeren, je dan wel de kans loopt om kwaliteit te verliezen. Wat dat betreft is JPG dus een nadeel, als je achteraf nog eens stevig aan het corrigeren wilt slaan.
Waar ik dus op doel met het verschil tussen de D200 en D70, of althans wat mij opvalt, is dat (vooral!) de lichtmeting en WB van de D200 gewoon net even dat beetje extra hebben waardoor achteraf veel minder correctie nodig is.
Verwijderd
Hoe deed jij dat in de tijd van de analoge fotografie dan?Remy schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:10:
[...]
Nee sorry, ik kan niet gokken na het maken van een foto of hij goed scherp is, goed belicht is en mn model haar/zijn ogen wel of niet open heeft. Image review heb ik echt wel nodig
[...]
Hmmm, ik heb mijn D200 recht uit de verpakking meteen op NEF gezet (en dat AF hulplicht uitgezet....Remy schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:10:
Met de D200 is gebleken dat als je jpeg fine full schiet, je prima jpegs krijgt waarvan het niet altijd zeker is, dat je die kwaliteit zal benaderen met een NEF-processor. Ook in post processing moet je NEF omgezet worden naar jpeg, en de processor in de D200 is behoorlijk goed
Toen schoot ik Ixus APS en had ik geen controle over exposure of diafragmaVerwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:01:
[...]
Hoe deed jij dat in het tijd van de Film dan????
Focusbiep hopelijk ook uit?Hmmm, ik heb mijn D200 recht uit de verpakking meteen op NEF gezet (en dat AF hulplicht uitgezet....) Zo te horen is het dus de moeite waard om een test te doen tussen MAX JPG en NEF.... ik ben benieuwd. Iemand al tests/voorbeelden ervan?
En tests/voorbeelden: je hebt zelf een D200, en eigen ervaring/tests zijn nog het meeste waard toch? Ik zou zeggen, ga je gang en posts ze hier
De extra informatie die een RAW bestand bevat is erg handig om scene's met veel contrast wat neutraler te maken. (dus een foto van een binnenlocatie waarbij het raam naar buiten normaalgesproken overbelicht zou zijn). Daarbij maakt het i.m.o. weinig uit of je nou voor het web, een grote of kleine afdruk bezig bent.Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:56:
[...]
Ik ben het met je eens. Als je afdrukken van 40X50 (of groter) uit de printer wilt laten rollen is de kleurinformatie toch wel erg belangrijk en dus ook de controle hierover. Veel meer dan als je enkel een 10X15 print maakt of je foto's voor het "web" schiet. Daarbij is de correctie van een shoot via een batch (workflow) zo gepiept.
De kleurcorrectie kan je (bijna) net zo goed in jpeg (levels met zwart/grijs/witpunt bepalen) als RAW (witbalans) doen.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
Tot op heden heb ik RAW files, inclusief de post-processing als prettiger ervaren dan JPG's. Ik krijg overigens kriebels van compressie over compressie acties. Ik ben het niet met je eens dat het voornamelijk tot uiting komt in situaties met veel contrast, maar dat is een persoonlijke mening..abrakadaver schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:18:
[...]
De extra informatie die een RAW bestand bevat is erg handig om scene's met veel contrast wat neutraler te maken. (dus een foto van een binnenlocatie waarbij het raam naar buiten normaalgesproken overbelicht zou zijn). Daarbij maakt het i.m.o. weinig uit of je nou voor het web, een grote of kleine afdruk bezig bent.
De kleurcorrectie kan je (bijna) net zo goed in jpeg (levels met zwart/grijs/witpunt bepalen) als RAW (witbalans) doen.
Ik ben het met je eens dat het niet uitmaakt wat je output is, alleen is een foto op 40x50 formaat minder vergeefelijk dan een 10x15!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 16:52 ]
Verwijderd
Er zijn situaties waarin de witbalans wijzigen dmv. levels niet helemaal lekker loopt. Het is vervelend als je geen onderwerp op de foto hebt dat neutraal grijs is. (er van uit gaande dat je geen grijskaart mee genomen hebt)abrakadaver schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:18:
[...]
Dan vind ik raw/nef toch een uitkomst.
Overigens viel me vandaag op hoe robuust de D200 is, ik hield de nieuwe Canon 30D voor het eerst in m'n handen, een prachtding, maar de D200 is toch merkbaar net een tikje robuuster (behuizing is volgens mij net een tikkeltje dikker).
Imo is er niet 1 beslissend antwoord op de vraag of je JPG/RAW zou moeten schieten (ik weet dat het niet echt de vraag was, maar meer over de kwaliteit van JPG vs. NEF).
Het ligt er (in ieder geval wat mij betreft) maar net aan wat je later van plan bent met de foto's. Als ik zometeen 3 weken op vakantie ga, dan staat m'n camera het grootste deel van de tijd gewoon op JPG. In 95% van de gevallen voldoet het prima. Het voorkomt dat ik met een zwaar arsenaal aan CF kaarten en imagetanks richting den vreemde moet. En verder ben geenzins van plan om na 3 weken vakantie nog eens een aanzienlijke tijd te spenderen aan het omzetten van de 3 weken aan vakantieplaatjes die in JPG al gelijk goed (genoeg) waren geweest.
het kan allemaal in batch-mode etc, maar toch
Zie ik iets waarvan ik denk dat ik er later meer mee wil doen of waarbij de omstandigheden eventuele nabewerking noodzakelijk maken (belichting bijv.), dan wissel ik wel van format.
Dus wedijveren puur op kwalitatief gebied (behoud van kleurinformatie etc) wil ik nog wel aan. Maar overall gezien gaat die stelling voor mij in ieder geval niet op.
Maargoed...voor mij begon de discussie vanwege het feit dat nabewerking op de D200 minder nodig is t.o.v. de D70 en dat dus de NEF vs. JPG vraag minder relevant wordt.
En overigens zou je een keer een 1Ds MKII naast je D200 moeten houden...da's weer een andere wereld.
o.a. een financiele wereld
[ Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 03-06-2006 09:47 ]
Oh ja, ik had gisteren ook een 1Ds MKII in m'n handen (ze hebben hier bij de MM tegenwoordig van alles

Maar, ik heb beide (D200 en 1D MKII) meermaals in m'n handen gehad, en moet zeggen dat het allebei gewoon degelijke cams zijn hoor. Vooral het gewicht vind ik juist wel prettig, je hebt echt het idee iets in je handen te hebben
Volgens mij is het een 1D MkII N die ze hebben staan.Abbadon schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 12:14:
Ik heb 't dan ook puur over de kwaliteit. Wat in ieders eigen praktijk handig is, is een complééét ander verhaal![]()
Oh ja, ik had gisteren ook een 1Ds MKII in m'n handen (ze hebben hier bij de MM tegenwoordig van alles), erg robuust ding, maar ik vond 'm behoorlijk vergelijkbaar met de D200 qua stevigheid (alleen de grip v.d. D200 is dat natuurlijk niet). Daarom viel het me ook zo op dat de D200 toch best wel behoorlijk robuust is. Niet dat dat verder erg belangrijk is, want ik gooi toch niet met die dingen
ik heb nu een D50 met een Sigma 18-125mm lens. Er komt voor mij binnekort een smak geld vrij en dat wil ik graag aan deze hobby besteden. Ik wil graag ook een `echt goede camera alleen weet ik het nog niet zeker over de D200. Met m'n D50 gebruik ik vooral de P stand en soms (lees:heel soms) de A+M stand. Auto probeer ik zo vaak mogelijk te vermijden. Heb ik dan wel iets aan een camera als de D200. Volgens mij is die meer voor mensen gemaakt die echt het uiterste uit hun camera willen halen.
Met deze genoemde dingen wil ik weten, is de D200 echt iets voor mij of moet ik het bij de D50 houden?
Verwijderd
Verwijderd
Hebbe hebbe hebbe is misschien wat overdreven, maar het lijkt mij een pracht ding om te hebben.

Je kunt zelf geen voordeel noemen, wat voor jou van toepassing is, maar wilt hem toch hebben. Thanks for proving my point zullen we maar zeggen
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 20:13 ]
De meerwaarde is:SjorsVN schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:05:
Hebbe hebbe hebbe is misschien wat overdreven, maar het lijkt mij een pracht ding om te hebben. Maar jullie zeggen dus dat het voor mij niet echt een grote meerwaarde leverd?
10 mPix (is niet superveel, maar leuk meegenomen)
Makkelijker bediening, meer knoppen op de body (Moet je ze wel gebruiken)
Snellere camera. Autofocus is sneller, reageert sneller op de toetsen
Betrouwbaardere camera. De camera lijkt het onder meer extreme omstandigheden het goed te doen, waarbij het bij de andere camera's vaker mislukt. Er dook eens een meeuw naar een stuk brood op de grond. In de duikvlucht nam ik een stuk of tien foto's van het dier, in de hoop dat er één zou lukken. De camera stond in volgmode focuspriority en klikte ongeveer vijf foto's per seconde. Alle foto's waren goed belicht en scherp.
Grotere patsfactor
Ik heb zowel een D50, als een D70 en een D200. De D50 is in continue gebruik bij mijn vriendin. Ik ben enthousiast over de D200, maar de D70/50 is ook niet misselijk.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest.
Maar Grzzl als je dus van mij leest dat ik vooral in de P stand schiet (ik heb de camera een maandje of 5, ben 17, het is m'n eerste echt serieuze camera, en ik wil toch wel ver gaan met fotografie als hobby) is de D200 dan veel specialer dan een D50?
Je zou nu misschien vast ook wel denken: 17 jaar, 5 maanden je eerste serieuze camera in bezit, absoluut niet doen. Maar ik zoals ik al zei wil ik ver gaan met fotografie.
[ Voor 44% gewijzigd door SjorsVN op 12-06-2006 20:25 ]
Verwijderd
Mijn tip als je scherpere foto's wilt: haal glas, de body heeft een stuk minder invloed op je uiteindelijke beeldkwaliteit dan het glas. Daarbij beschikt de D50 over een prima sensor die zelfs op het ruisgebied beter presteert dan de D200. Motto van het verhaal: de camera is zo te zien je beperking niet, eerder je glas, maar over het algemeen (ook in mijn geval) ligt de beperking toch echt bij de fotograaf zelf
Dat was dus inderdaad de vraag, en hij daar geen duidelijk antwoord op weet te geven: waarom zou hij hem dan moeten kopen?YellowCube schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:23:
wat doe je nu met je D50.
Heb je het idee dat de functies en kwaliteit van die camera ernstig tekortschieten voor hetgene wat je nu doet.
Je schiet in de stand die vaak gekscherend de paniekstand wordt genoemd, probeer eerst de rest van creatieve mogelijkheden eens uit. Daarnaast is het ver gaan in de fotografie een kwestie van jezelf verdiepen in compositie, originaliteit en artistieke aspecten, niet een kwestie van zoveel mogelijk geld in de hardware pompen.SjorsVN schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:17:
Je zou nu misschien vast ook wel denken: 17 jaar, 5 maanden je eerste serieuze camera in bezit, absoluut niet doen. Maar ik zoals ik al zei wil ik ver gaan met fotografie.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 20:30 ]
Heb je het idee dat de functies en kwaliteit van die camera ernstig tekortschieten voor hetgene wat je nu doet.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens, maar in het geval van de D50 en D200 wel. Je gaat niet ineens beter fotograferen doordat je een D200 hebt. Echt niet. Wanneer dit wel uit zou maken is wanneer je heel snel en toch trefzeker moet werken. Geen sportfotografie, dat is nog steeds langzaam, maar oorlogsjournalistiek en zo.Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:21:
maar over het algemeen (ook in mijn geval) ligt de beperking toch echt bij de fotograaf zelf
Dergelijke situaties komen in dagelijks leven echt wel weinig voor.
Nee daar heb je gelijk in hoor ik ben echt niet iemand die de dingen zo duur mogelijk wilt hebben, en met ver gaan bedoel ik dus ook wat jij net opnoemde. Ik ben in pricincipe nu gewoon nog erg aan het proberen (niet de hobby zelf, maar met instellingen) en het liefst probeer ik de dingen met goede aperatuur. Ik wil gewoon weten of de D200 iets is. Ik heb ook de nieuwe 18-200 VR2 lens van Nikon op het oog. Ik kan die dus beter kopen ipv een D200?Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:21:
Je schiet in de stand die vaak gekscherend de paniekstand wordt genoemd, probeer eerst de rest van creatieve mogelijkheden eens uit. Daarnaast is het ver gaan in de fotografie een kwestie van jezelf verdiepen in compositie, originaliteit en artistieke aspecten, niet een kwestie van zoveel mogelijk geld in de hardware pompen.Tenzij je echt tegen de hardwarematige grenzen aanloopt, zoals ik deed met de 300D qua ruis, zou ík het niet doen. Maar als je het geld er om andere reden voor over hebt, halen en heb er plezier van, je hoeft er ons niet voor aan te kijken
[ Voor 8% gewijzigd door SjorsVN op 12-06-2006 20:35 ]
Verwijderd
Als eerste wil ik zeggen dat fotografie geen bips met hardware te doen heeft. Alle foto's die echt indruk maken hebben of een lage resolutie of een slecht contrast. Laat je niet gek maken door die kneuzen in dpreview forums die hun camera aanbidden.SjorsVN schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:17:
Hardware matig betere foto's maken dat is mijn voordeel. Laat ik het dan anders stellen, als je de kwaliteit van de D200 of 100% zet hoeveel is de D50 dan? Ik wil zelf gewoon een goede kwaliteit camera hebben daarom vraag ik ook of de D200 iets is, en dan wacht ik niet (neographikal ) op reacties waar ik in belachelijk word gemaakt.
Maar Grzzl als je dus van mij leest dat ik vooral in de P stand schiet (ik heb de camera een maandje of 5, ben 17, het is m'n eerste echt serieuze camera, en ik wil toch wel ver gaan met fotografie als hobby) is de D200 dan veel specialer dan een D50?
De D50 is een betrouwbare trefzekere camera waarbij je (wanneer je normaal fotografeert) tot enorme hoogtes kunt komen. Toen ik de D200 net had, heb ik me zeker vier weken voor mijn kop geslagen waarom ik dat geld heb uitgegeven (en nog heb ik soms mijn momenten).
Als je écht wil leren fotograferen, leer je camera en dat kan ook door hem in p-stand te laten staan. Hoewel soms wil je wel eens met je scherptediepte experimenteren (portretten en macro) soms heb je een bepaalde sluitertijd nodig (races en watervallen). Leer vooral kijken en kijk veel naar andere foto's
Ik heb een ook een fotosite (guess what), niet dat ie interessant is (issieniet), maar klik eens nieuws aan en klik op de links (inderdaad die links staan) Er zitten wat "beleefdheidslinks" tussen, maar ook geweldige fotografen. (http://bobreurink.nl)
Op dpreview wordt in de forums geweldig geleuterd. Bijvoorbeeld het dynamisch bereik van elke camera is ongeveer 7 stops, alleen de S3 en 5D hebben iets meer (ik geloof acht stops). Ook de rest van de onzin is soms alleen maar om hun eigen aanschaf goed te praten. (en toch blijf ik die zooi lezen...)
Dit topic is gesloten.