SjorsVN schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:47:
Door de P stand te gebruiken weet ik ongeveer wel welke instellingen ik in de M stand moet gebruiken, alleen komt daar zelden een beter resultaat uit dan wanneer ik in de P stand schiet. Ik kijk ook veel naar andere foto's, in de hoop dat ik ze zo ook eens kan nemen.
Ik heb dus uit de reacties op kunnen maken dat een D200 op het moment nog niks voor mij is. Ik ga maar eens proberen of ik überhaupt nog wel aan de 18-200 kan komen. Aangezien zowat heel fotograferend Nederland er naar zoekt.
Ik heb nu een Sigma 18-125, opzich geen verkeerde lens, maar op 125mm merk je wel dat hij wat onscherper word. Ook wil ik graag wat meer zoombereik hebbe om o.a. wat meer aan macro te doen. Ook wil ik het liefst met 1 lens werken en niet van lenzen wisselen. Is dit daarom een goede keuze of is er nog een alternatief?
Hoi Sjors,
Uit al je reacties wil ik je een paar tips geven, vat het niet verkeerd op, maar doe er je voordeel mee:
Leer eerst fotograferen.
Zet hem maar eens op de M stand. Kijk eens wat dat diafragma in combinatie met verschillende snelheden doet. En hoe dat nu zit met ISO waardes.
Ga naar de BIEB en leen een goed boek over fotografie. Gewoon een beginnersboek waar alles in beschreven staat in de basis. Probeer uit (het kost je niets, tis digitaal).
Als je dat gedaan hebt, en je weet hoe je camera reageert en werkt in welke standen, dan ga je naar een fotozaak, en dan ga je kijken welke lenzen je zou kunnen gebruiken. Als jij een 18-125 hebt, zou ik een 70-200 erbij kopen om dat extra berijk te halen. Welke lens je koopt is afhankelijk van je wensen en je kunnen.
Als jij nu wel 1600 euro wilt uitgeven voor een camera, maar geen 1600 euro voor een lens, dan klopt er iets niet in je redenering.
Vooropgesteld, de Sigma is een prima lens. De vraag is alleen heeft het in zich om voor jou z'n werk te doen?
Als je gedegen kennis hebt, dan kan je dingen kopen die naar tevredenheid kan gebruiken voor jaren.
De D200 zou in jouw geval achteruitgang zijn. Als je niet kan fotograferen, dan zie je dat waarschijnlijk sneller op een D200 dan op een D50.
Zoals iemand anders ook opmerkte, koop wat je kopen wil, tis goed voor de economie en de prijzen.
Maar als je slim bent leg je dat geld opzij, en als de hobby echt een hobbie is, zal je misschien wel eerst een goede flitser of statief willen kopen...