Nikon roept 340.000 potentieel gevaarlijke accu's terug

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83017

Topicstarter
Nikon heeft een persbericht de deur uit gedaan waarin het waarschuwt voor een mogelijk defect in 340.000 EN-EL3-batterijen waardoor deze te warm kunnen worden tijdens het opladen. Het zou gaan om batterijen die tussen mei en september 2004 zijn gefabriceerd en hierna zijn meegeleverd met een van deze camera's of als extra batterij zijn gekocht. Wie dus een Nikon D70(s), D100 of D50 heeft en gebruikt maakt van een EN-EL3-batterij doet er goed aan om het serienummer van de batterij te vergelijken met de serienummers op de site van Nikon. Indien je in bezit bent van een dergelijke gevaarlijke batterij kun je contact opnemen met Nikon, om de batterij te laten vervangen. Dit gebeurt geheel kosteloos, daar Nikon een voorgefrankeerd postpakket richting de gedupeerde zal opsturen, waarmee de batterij geretourneerd kan worden aan Nikon. Deze zal hierna een EN-EL3a of EN-EL3e batterij terugsturen. Waarom Nikon de EN-EL3 niet vervangt door een EN-EL3 is niet bekend. Wellicht dat het een tegemoetkoming is voor het ongemak, daar de EN-EL3a en EN-EL3e een grotere capaciteit hebben.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/39765

Opletten geblazen dus als je een Nikon uit 2004 hebt. Een kleine waarschuwing voor mensen die de frontpage niet bezoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 83017 op 09-11-2005 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Met hier de directe link naar de 'foute' serienummers van de EN-EL3 accu's.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Dit soort accu's (dus niet alleen de nikon versies, maar ook minolta, canon, etc lipo accu's) worden toch bijna allemaal in dezelfde fabriek geproduceerd? Zou dit gevaar van ontploffende accu's dan niet ook bij andere merken aanwezig zijn?

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83017

Topicstarter
Tonio schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:00:
Dit soort accu's (dus niet alleen de nikon versies, maar ook minolta, canon, etc lipo accu's) worden toch bijna allemaal in dezelfde fabriek geproduceerd? Zou dit gevaar van ontploffende accu's dan niet ook bij andere merken aanwezig zijn?
Er worden wel gelijksoortige accu`s in zelfde fabrieken gemaakt, dus ik denk dat er wel een kans aanwezig is dat zoiets kan voorkomen. Vaak zullen de accu`s technisch wel wat van elkaar verschillen, waardoor probleem misschien niet in andere series zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Anoniem: 83017 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:02:
[...]

Er worden wel gelijksoortige accu`s in zelfde fabrieken gemaakt, dus ik denk dat er wel een kans aanwezig is dat zoiets kan voorkomen. Vaak zullen de accu`s technisch wel wat van elkaar verschillen, waardoor probleem misschien niet in andere series zit.
Er zitten in zo'n accu natuurlijk wel een aantal circuitjes die tegen dit soort warm worden/overbelasting/kortsluiting moeten beschermen, en deze zijn, bedenk ik me net, waarschijnlijk wel vrij camera specifiek, en ik denk in dit onderdeel het foutje zit, wat kan verklaren dat de andere fabrikanten hier nog nooit wat over hebben gezegt (en dat je er niks over leest van gebruikerservaringen)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Het zal alleen bij deze productie gebeurt zijn, welke bijv. alleen voor nikon was. Mocht bijv. Canon dezelfde serie of fout hebben hoor je dat wel. Net als bij de sony-ccd's

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
Dat was al een tijdje bekend: Nikon D70(s) deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 21:56
Dat weten we heus wel, alleen niet iedereen gaat 40 pagina's doorzoeken :)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 23:33

Zoefff

❤ 

Maar ik vind dit wel een apart topic waard :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja... ik heb dus een Duitse Nikon die ik bij Foka in rotterdam gehaald heb. Ik hoefde me toen ook niet te registreren bij Inca want alle garantie liep via foka... Nu vraag ik me af hoe dit dan met zo'n accu vervangen moet ?

* Apen-nootjes gaat strakkies thuis ff de accu bekijken en als ik zo'n accu heb, foka maar ff bellen denk :)

edit:

* Apen-nootjes heeft dus idd een batterij die vervangen dient te worden... :'( (4AAK)

[ Voor 14% gewijzigd door Apen-nootjes op 10-11-2005 15:23 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 22:19
Ik heb een 4BABje.. Dat wordt terugsturen :)

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Yups, ik kan em ook terugsturen, maar ik wacht nogwel even todat die online registratie klaar is, via de telefoon is nogal een ramp hoor ik hier en daar...

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ik ben ze al 2 dagen aan het bellen, maar ze zijn alleen maar in gesprek :(

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

* Apen-nootjes heeft gevonden hoe je het als het goed is ook online kan doen !
How to apply for a replacement battery
Apply for a replacement battery on-line by registering your EN-EL3 battery with our Support Centre. In the 'Product Registration' area a t the bottom of the form add EN-EL3 battery and enter the battery batch number in the 'serial number' field. Failure to register your EN-EL3 battery will result in a replacement not being sent.The postal address you register will be the address to which the replacement battery is sent, check your address if you already have an account. When you have completed registration you will be sent a confirmation email. Use this link CLICK HERE to create a new account or update your existing account.
* Apen-nootjes heeft het net gedaan... ben benieuwd....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Anoniem: 121381

Apen-nootjes schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:19:
Mja... ik heb dus een Duitse Nikon die ik bij Foka in rotterdam gehaald heb. Ik hoefde me toen ook niet te registreren bij Inca want alle garantie liep via foka... Nu vraag ik me af hoe dit dan met zo'n accu vervangen moet ?

* Apen-nootjes gaat strakkies thuis ff de accu bekijken en als ik zo'n accu heb, foka maar ff bellen denk :)

edit:

* Apen-nootjes heeft dus idd een batterij die vervangen dient te worden... :'( (4AAK)
Ik heb het geluk :*) (of de pech want ik krijg dus geen EN-EL3a of EN-EL3e van Nikon :'( ) dat mijn batch nummers (heb 2 accu's) niet in de lijst staan maar ik begrijp dat alle Europese accu's centraal verzameld worden en van daaruit ook de vervangende accu's verzonden worden (dus niet via INCA of lokale fotoboer), dus het zou niet uit moeten maken dat je in NL een DE Nikon hebt gekocht, maar ik geloof dat de Europese site door INCA wordt beheert dus je weet het natuurlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds75
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heeft iemand hier al response gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudj
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Gisteren kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn op het telefoonnummer dat bij Nikon vermeld staat. Aardige jongen aan de lijn gekregen. Mijn indruk is dat ergens boven bij Nikon iemand geen risico´s met de serie batterijen wilde (vooral niet omdat Nikon een paar weken terug zelf het bericht in de wereld bracht dat echt alleen originele batterijen betrouwbaar zijn) en dat er van het ene op het andere moment een oplossing de wereld is ingebracht. Degene die mij te woord stond gaf aan dat ik het best via de telefoon de inruil kon regelen (ik denk dat dat het via de website niet zo wilde lukken). Zelf heb ik een nietmerk reserve, dus voor mij geen probleem, wel voor iedereen die er geen heeft en dus een paar dagen zonder zit. Hadden ze de dealers niet kunnen inschakelen? Ik denk wel dat het laatste woord nog niet is gezegd over de gekozen oplossing.

ruudj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudj
BTW

Er werd verder niets gevraagd dan het produktienummer van de batterij. Ik heb een DE D70, dat is niet aan de orde geweest.

ruudj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds75
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verleden week donderdag envelop ontvangen, gelijk dezelfde dag retour.

Kreeg gisteren een mailtje dat mn accu is ontvangen en dat ik een nieuwe accu binnen 5 a 10 dagen thuis kan verwachten!

Tot nu toe gaat het sneller dan ik had verwacht.
Nu maar afwachten of het echt allemaal soepel verloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudj
Vandaag ontvangen: een EN-EL3e (dus ook voor een D200 geschikt)
De envelop heb ik een week of twee geleden ontvangen en vorige week maandag teruggestuurd. De mail met het verzendbericht had ik op 5 december ontvangen.

[ Voor 56% gewijzigd door ruudj op 09-12-2005 16:21 ]

ruudj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Interessant om te weten, maar geen nuttige toevoeging aan het topic. Gelieve 'hij is binnen!!11one' opmerkingen achterwege te laten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:29
Ik vind het wel vreemd. Accu's beginnend met 44.. en 46.. blijken niet goed te zijn.
Ik heb 45...
Zouden ze ff in tussenliggende periode een goede serie hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze 2 productlijnen hebben, waarbij de ene de oneven nummers produceert, en de ander de even nummers. Of er is inderdaad een goede serie tussendoor geweeest. Joost mag het weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Zoefff schreef op maandag 12 december 2005 @ 00:54:
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze 2 productlijnen hebben, waarbij de ene de oneven nummers produceert, en de ander de even nummers. Of er is inderdaad een goede serie tussendoor geweeest. Joost mag het weten ;)
44.., 46.. 47.. 48.. 49.. enz zijn niet goed, dus van even of oneven nummers kan ook geen sprake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 11:49

janklp

FortyTwo Capital

En ik kreeg net een nieuwe mail van Nikon met een update over nog een serie gevaarlijke accu's. Ik zal ze hier even plaatsen:

SERIENUMMERS VAN DE BATTERIJEN
44AC, 46AC, 46AD, 46AE, 46AF, 46AG, 46AH, 46AI, 46AJ,
46AK, 46AL, 46AM, 46AN, 46AO, 46AP, 46AQ, 46AT, 46AU,
46AV, 46AW, 46AX, 46AY, 47AA, 47AB, 47AC, 47AD, 47AE,
47AF, 47AG, 47AH, 47AI, 47AJ, 47AK, 47AL, 47AM, 47AN,
47AO, 47AP, 47AQ, 47AR, 47AS, 47AU, 47AV, 47AW, 47AX,
47AY, 48AA, 48AB, 48AC, 48AD, 48AE, 48AF, 48AG, 48AH,
48AI, 48AJ, 48AK, 48AL, 49AA, 49AB, 49AC, 49AD, 49AE,
49AF, 49AG, 49AH, 49AI, 49AJ, 49AK, 49AL, 49AM, 49AN,
49AP, 49AQ, 49AR, 49AS, 49AT, 49AU, 4AAA, 4AAB, 4AAC,
4AAD, 4AAE, 4AAF, 4AAG, 4AAH, 4AAI, 4AAJ, 4AAK, 4AAL,
4AAM, 4BAA, 4BAB, 4BAC, 4BAD, 4BAE, 4BAF, 4BAG, 4BAH,
4BAI, 4BAJ, 4BAK, 4BAL, 4BAN, 4CAA, 4CAB, 4CAC, 4CAD,
4CAE, 4CAF, 4CAH, 4CAI, 4CAJ, 51AA, 51AB, 51AC, 51AD,
51AE, 51AF, 51AG, 51AH, 53AA, 53AB, 54AE, 54AF, 54AH

De onderste 2 rijen zijn nieuw volgens mij. Balen zeg, die van mij zit er ook bij. Ik sta in een soort van wachtrij en als je daarin vooraan staat wordt je accu aanvraag behandeld. Lekker dan, ik fotografeer in de tussentijd gewoon door iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Nikon doet nu net of de onderste nummers nieuw zijn. Deze stonden al vanaf 6 December 2005 op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe lang duurt de hele operatie gemiddeld ? Want ik heb maar één accu en een weekje zonder d50 is nogal vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Mr.SiS schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:50:
Hoe lang duurt de hele operatie gemiddeld ? Want ik heb maar één accu en een weekje zonder d50 is nogal vervelend.
Duurt ongeveer een week of 3 na verzending van je accu naar Ierland. Dus even een 2e kopen voordat je hem opstuurt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 20:25

MBV

Ik vind het best vaag. Ik heb ten tijde van dat bericht een serienummer ingeklopt, omdat die van mij in een 'foute' serie zou zitten. Ik dus hopen op een 3e, maar ik heb niks meer gehoord. Iemand anders een zelfde ervaring?
Ja, mijn adresgegevens en tel.no zijn goed :P
Pagina: 1

Let op:
"Hij is binnen, jeej!!!"

Fijn voor je, maar dat hoeft niet iedereen te melden natuurlijk :P