Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus indien je iets serieuzer ermee wilt bezig zijn, ga je best voor die s6500 kwa prijs/kwaliteit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@gsm-it
@Smarron
Bedankt voor jullie reactie, de specs van de TZ3 en de R6 verschillen niet echt groot.
Dus ik zal wel in de winkel de keuze moeten maaken welke ik lekkerder vind om me te gebruiken

Curica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:29

Smarron

The bend

En laat even weten welke het is geworden!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 01:03:
dus indien je iets serieuzer ermee wilt bezig zijn, ga je best voor die s6500 kwa prijs/kwaliteit dan.
Ik denk dat het qua prijs/kwaliteit een prima camera is voor wat je wilt ja. :)
Kijk nog even een review als deze door, dan zie je ook hoe die een beetje werkt en wat de plus en minpunten zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb er idd al verschillende reviews over gelezen en ze vinden het toch een goede camera. enkel gaat ie precies nogal fel de mist in vanaf iso1600 (ruis) en zelfs vanaf 800 al een beetje.

verder maakt hij precies wel goede foto's.

ik denk dat als je de ruis wilt tegen gaan bij nacht of bv party foto's, dat je dan al echt een SLR moet kopen

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:08:
heb er idd al verschillende reviews over gelezen en ze vinden het toch een goede camera. enkel gaat ie precies nogal fel de mist in vanaf iso1600 (ruis)

verder maakt hij precies wel goede foto's.

ik denk dat als je de ruis wilt tegen gaan bij nacht of bv party foto's, dat je dan al echt een SLR moet kopen
ISO 1600 is met geen enkele compact/prosumer echt te doen.
Ik vind hem qua ISO prestaties juist erg goed, ISO 400 is heel erg goed bruikbaar en ISO 800 ook nog wel. Alleen DSLR's zijn daar echt beter in.
Bij nacht moet je toch snel met statief fotograferen en dan kun je gewoon ISO 100 icm. een lange sluiterstijd gebruiken en krijg je niks geen ruis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is weer waar ja. want ik heb paar sample fototjes gezien op iso100 tijdens de avond of nacht en daar zit idd weinig tot geen ruis in.

feit is wel dat je langere sluitertijd dan weer in het nadeel kan spele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Of als voordeel, hier een voorbeeldje van mij zelf (welliswaar met een DSLR) waar je erg mooie strepen van de autos die langs komen krijgt. ;) Elk voordeel hep z'n nadeel.

Die is trouwens op ISO 100 geschoten (15 sec. f/8.0) en echt ruisvrij (wat wel fijn is omdat die op 2 meter breed is uitgeprint. 8)

[ Voor 22% gewijzigd door -DG- op 14-06-2007 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die foto is echt wel vet knap :D

idd ja met de auto's geeft dit wel een leuk effect. en in feite... veel dingen kan ik mij niet direct inbeelden die savonds zeer felle bewegingen maken buiten concerten dan maar dat ligt niet direct binnen men intresses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 07:38
Ik werk nu met een Olympus C-450 zoom. De foto's zijn best goed maar de ruis als het een beetje donker is, is vervelend en de afdrukvertraging van boven de seconde is om te janken. Voor de rest een goede camera hoor ;) . Nu wilde ik echter wat betere foto's kunnen schieten. Daarbij zijn de volgende camera's mij opgevallen. De canon S5, de Sony dsc-h9 en de Pentax k110d-kit.

Nu vroeg ik me af welke de beste van de rij is. Ik weet dat de Pentax in een iets andere categorie valt maar dan heb je natuurlijk wel gelijk een dslr, met echt heeeeel weinig afdrukvertraging. Daarnaast hoorde ik dat de megazoomcamera's er lang over doen om scherp te stellen. In hoeverre is dit waar?

Owja over waar gesproken. Vandaag stond ik bij de Mediamarkt in R'dam de verkoper vertelde mij dat een niet dslr meer ruis heeft omdat er licht op de sensor valt en deze daarom warm wordt. Naar mijn idee klopt hier geen reet van. 8)7

Maar welke camera zouden jullie nemen? (+motivatie please)

[ Voor 91% gewijzigd door Eksit op 18-06-2007 16:50 ]

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 07:38
bumpje voor dit topic

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:55

Barrycade

Through the...

Beetje vreemd rijtje met die superzooms en een dSLR met kitlens, als je betere foto's wil maken dan met je C-450.

Wil je ruisvrij foto's willen maken, dan heeft dat natuurlijk niets met de zoom te maken. Maar met de grote van de sensor.
Dus Ruisvrij en geen afdrukvertraging-> dSLR.
Veel zoom voor onder de 500 euro en iets meer afdrukvertraging -> superzoom.

Maar de Nikon D40 is ook onder de 500 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk ben ik samen met mijn broertje nu op zoek naar een camera, voor het vissen.

Dit betekend een budget van ongeveer +/- max 250 + accesoires.

Mijn eisen zijn:
Ook goed in de nacht foto's kunnen maken
Megapixels niet zo belangrijk
Zoom ook niet zo (is wel leuk om foto's te maken van vissen in het water enzo.. dan is het wel handig maar 3x dan genoeg)
Image Stabilisator

Hierbij kwam ik dan uit op de Panasonic Lumix DMC L7
Vanwege het belangrijkste .. Prijs - image stabilisator - ook leuke zoom (6x) - grotere lens in de prijsklasse...

Is dit een beetje goede camera voor deze doeleinden? Kan namelijk nergens een echte duidelijke kwalitatieve reviews vinden

Merk net dat ik in het verkeerde topic zit te replyen.
Excuus hiervoor, maar mijn vraag blijft open staan O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:14

Vis

Nikon D40... Ben hard aant twijfelen, ja of nee, die lensen zijn gewoon zo fucking duur

Wil graag weten of je aan die kitlens van 18-55 mm voldoende hebt voor te beginnen met dslr

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Vis schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:31:
Nikon D40... Ben hard aant twijfelen, ja of nee, die lensen zijn gewoon zo fucking duur

Wil graag weten of je aan die kitlens van 18-55 mm voldoende hebt voor te beginnen met dslr
Ik weet zeker dat je prima uit de voeten kan met een kitlens. Een aantal vaste bezoekers van FGA hebben gewoon prima platen afgeleverd hier met een kitlens. Een kitlens wordt vaak afgedaan als iets afgrijselijks, maar is altijd stukken beter dan de lensjes van de meeste compactjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vis schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:31:

Ligt heel erg aan wat je voor dingen wilt fotograferen. Ik heb ook een maand of 4 met alleen de kitlens gewerkt en ik heb me daar prima mee vermaakt, maar er waren zeker momenten waarop ik graag een telelens had gehad. Die ik er inmiddels dus ook een bij heb aangeschaft. Maar die gebruik ik dus naast de kitlens en voorlopig gaat dat ook nog wel even zo blijven.

Maar het kan ook best zijn dat je er achter komt dat je helemaal geen telebereik nodig hebt en het prima met alleen de kitlens af kan, of dat je juist meer groothoek wil en er een ultragroothoek lens bij neemt ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 20-06-2007 17:12 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met die 18-55mm kan je zeker je eerste stappen zetten.wsl zal je na verloop van tijd wel nog ene telelens aankopen om toch eens wat verder te zoomen en dat kost je dan wel weer wat geld (55-200mm kost iets van een 230-300€, afhankelijk van winkel)

op flickr vind je groups met foto's in enkel getrokken met de d40 kitlens en daar zitte echt gave dingen tussen.

ik ga er mij ook eentje aanschaffen trouwens. nu met de cashback actie is dit een zeer goede prijs/Kwaliteits aankoop denk ik toch :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:14

Vis

dank jullie wel voor de info..

en idd, op Flickr eens flink zitten neuzen, en er zitten toch best aangenaame plaatjes tussen van een D40 met enkel de kitlens!

ik wil eigenlijk vanalles wat fotograferen, macro op zn tijd, landschappen, gebouwen, noem maar op...

die actie met die cashback is trouwens zeker top!

alleen zit ik nog te kijken waar ik m het beste kan bestellen dan, en waar goeie service is, want wil namelijk wel garantie, minimaal 1 jaar.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje pricewatch lezen :)

bij digital street staat ie't goedkoopste dacht ik. ik ga mijne bij konijnenberg aanschaffe denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:12
Vanwege een tripje wil ik een nieuwe compacte camera uitzoeken.

Eisen :
Zo klein mogelijk
Goede foto's in donkere situaties

Om gelijk aan de kritiek te voldoen, dit kan dus niet. Maar ik wil dus de beste optie. Hij moet namelijk mee met uitgaan etc. Nu ben ik aan het kijken geweest en leken mij de Sony camera's wel leuk. De W-90 en de T-20.

Zijn er echte voordelen van een "uitschuif" lens t.o.v. de T-20. Deze heeft namelijk een interne lens. Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Andere toestellen die ik heb bekeken :

Pentax S7
Olympus mju 780

De rede om voor de Sony's te gaan zijn er 2 :
1) Goede accu-duur
2) Heb nog een memory card.

Kan iemand mij helpen welke camera nu echt het beste is in deze situatie !?

Budget : +/- 300euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Ik zit toevallig in het zelfde schuitje als hierboven en wil een leuke point en shoot cam voor erbij, mijn budget ligt een beetje hoger waardoor de Sony W200 of T100 binnen bereik liggen, maar wat zijn nu de echte alternatieven voor deze camera's en maakt de uitschuif lens meer verschil behalve de 2x zoom.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik ben aan et kijken voor de Sony T20, Fuji F5 of Canon Ixus 750. Ook wel nieuwsgierig naar de mening van de tweakers :p Ben al even aan het lezen op diverse review sites en deze cams gaan aardig met elkaar op. de Ixus valt er een beetje buiten, maar heb nu een 400 waar ik erg tevreden mee ben geweest al die tijd, maar vond het tijd voor een upgrade. Specs zeggen F5, gevoel Ixus, maar smaak weer T20. Of moet ik mijn blik verruimen met andere toestellen.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Smaak zegt bij mij ook Sony T20 .. en ik heb eigenlijk vandaag de knoop doorgehakt en besteld. Ik heb het idee dat foto's maken een kwestie van gelukt is. (Ik jaag nu heel veel echte fotograferen in het harnas)

Even de uitleg hier achter, ik heb foto's zitten bekijken van onze vakanties en met welk toestel ze zijn gemaakt, of het een leuke en ook mooie foto is hangt gewoon af van de timing. En dat is met 10 bier op weer een kwestie van geluk. Ik hou het er maar op dat ik gewoon niet kan fotograferen.

Voor mijzelf heb ik de knoop doorgehakt omdat de Sony T20 handzaam en zakzaam is. Hem hem geprobeerd in mijn zak en dat beviel prima. Ik zoek ook echt een camera die ik altijd mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Mijn camera is er net mee opgehouden :( (Finepix S5000). Volgens mij is het CCD stuk, alles werkt gewoon, alleen de foto's bestaan uit paars, geel en zwarte strepen

Ik vond dit een geweldige camera, grote zoom, goede bediening, goede foto's en niet al te groot en zwaar. Voor mijn vakantie in augustus was ik van plan mijn S5000 mee te nemen, maar nu hij stuk is heeft dat ook weinig nut meer. Ik ben daarom op zoek naar een nieuwe.

DE zoom beviel mij zeer goed van de camera, dus op de nieuwe moet ook een goede zoom zitetn. Een zoombereik van 8 x vind ik echt wel het minimum. Verder moet de camera kwalitatief goede foto's maken en net zo uitgebreid zijn als de S5000. Iets meer megapixels (s5000 heeft 3MP) is natuurlijk helemaal niet erg.

De lens van de S5000 was erg gericht op tele (37-370mm lens) Liever had ik ook gezien dat de zoom 30-300 was zodat er ook leuke "brede" foto's gemaakt mee kon worden.

Ik vind 250 euro voor een nieuwe camera een leuke prijs. Het kan uiteraard wel iets meer zijn, maar 500 euro is gewoon echt te veel, ik heb dan wel en camera in de vakantie, alleen geen geld voor een vakantie, en dat is ook weer niet de bedoeling :P

Ik kwam uit bij de Finepix S5600, S5700 en S6500. Allenmaal zijn ze rond de 200-250 euro, hebben ze 10 maal zoom en 6-7 megapixels. Ik heb gekozen voor de Fuji camera's omdat ik erg tevreden ben over dit merk en ze niet al te duur zijn. Ik denk ook dat met mijn budget en eisen ik automatisch uitkom bij een Fuji.

Ik zit alleen erg te twijfelen welke camera ik moet nemen. De S5700 heeft uitgebreide filmmogelijkheden (inzoomen en scherpstellen tijdens filmen, dat kunnen de andere twee niet), SD geheugen. Ik vind alleen de camera er niet uitzien en volgens mij is het CCD ook niet echt geweldig.
De S5600 is de opvolger van (de opvolger van) mijn S5000. In specs is hij gelijk, alleen is hij beter, hij heeft meer pixels en hogere ISO.
De S6500 is volgens mij een klasse hoger dan de S5x00 camera's. Hij heeft een lens welke ik wil (28-300) en een erg hoge ISO waardes (3200, de S5700 en S5600 gaan niet hoger dan 1600, mijn S500 haalt de 800 maar). Volgens mij moet deze camera daarom betere foto's opleveren dan de S5600 of de S5700.

Ik neig daarom ook om de S6500 te halen voor 270 euro. IS dit voor mij een goede keus, of zijn mer met mijn eisen en mijn budget betere camera's te krijgen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilco14
  • Laatst online: 22-07 20:34
Ik ben op zoek naar een camera net onder het dslr segment. Ik wil eigenlijk de goede eigenschappen van de slr maar voor een prijs van de compact camera.
Zo ben ik op zoek naar een camera met een groot zoombereik, een goede houvast en een hoop instelmogelijkheden om creatief te kunnen omgaan met licht en belangrijk beeldstabilisatie.
Op mijn lijstje staan de volgende camera's:

fujifilm finepix s5700
fujifilm finepix s6500 (beide zonder beeldstabilisatie)
panasonic lumix fz8

Zijn er verder nog camera's die aan dit lijstje toegevoegd kunnen worden, en welke keuze is de beste?

Heb je beeldstabilisatie echt nodig bij deze camera's met die telezoom?, want volgens mij is de s6500 de beste keus op de beeldstabilisatie na?

P4 3ghz, 250 gb 512 mb 6600gt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:14
wilco14 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:26:
fujifilm finepix s5700
fujifilm finepix s6500 (beide zonder beeldstabilisatie)
panasonic lumix fz8

Zijn er verder nog camera's die aan dit lijstje toegevoegd kunnen worden, en welke keuze is de beste?
Sony DSC-H7, Sony DSC-H9, Olympus SP-550UZ, Canon S3is, Canon S5is, Panasonic FZ50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilco14
  • Laatst online: 22-07 20:34
Ik had per ongeluk nog niet gemeld dat mijn budget op max 350 ligt, en dan vallen er een heleboel af

P4 3ghz, 250 gb 512 mb 6600gt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een boel reviews gelezen van verschillende digitale (ultra)compact camera's, maar ik kom er niet helemaal uit. Veel zijn er gericht op binnensituaties, beweging en weinig licht, maar dat is niet echt wat mij bezighoud. Misschien kan iemand van jullie me helpen:

Ik ga een tijd naar Saudi-Arabië (vanaf a.s. 15 oktober) en ik wil graag een goede camera (met groothoeklens!!!) om allerhande situaties en landschappen op de foto te zetten. Omdat het erg fel en licht is, wil ik graag een goede buitencamera. Ivm de hitte moet 't een handzaam dingetje zijn, en vanwege 't budget mag 't niet boven de €300 uitkomen.

Zelf is mijn oog al gevallen op:

de Canon IXUS 850 IS vanwege de groothoeklens. Hierbij zou de noise wel een probleem zijn vanaf ISO 400+

de Ricoh Caplio R6, vanwege groothoek en zoom. Deze heeft alleen geen beeldstabilizatie en is relatief onbekend (dus misschien minder goed)

Verder hoop ik op jullie advies. Deze, een andere, of moet ik wachten op nieuwere types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
edit: foutje :o

[ Voor 153% gewijzigd door lowfi op 27-06-2007 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
makkie ;) schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:58:
Ik ben aan et kijken voor de Sony T20, Fuji F5 of Canon Ixus 750. Ook wel nieuwsgierig naar de mening van de tweakers :p Ben al even aan het lezen op diverse review sites en deze cams gaan aardig met elkaar op. de Ixus valt er een beetje buiten, maar heb nu een 400 waar ik erg tevreden mee ben geweest al die tijd, maar vond het tijd voor een upgrade. Specs zeggen F5, gevoel Ixus, maar smaak weer T20. Of moet ik mijn blik verruimen met andere toestellen.
Morgen op pad met mijn T20, eerste indruk ? Erg goed. Foto van Laptop in donker zonder flits en de tekst kon ik lezen .. das een hele vooruit gang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk hier al enige tijd rond op de verschillende fora en zit met een keuzeprobleem.

Ik wil een nieuwe digitale camera, als vervanging voor mijn huidige, kapotte Powershot A95.

Ik heb een aantal eisen voor mij zelf opgesteld:

- Superzoom
- IS
- Kantelbaar LCD-scherm
- Zo compact mogelijk
- Niet zwaarder dan ong 500 gr
- Prijs max € 500
- Megapixels vrij onbelangrijk, wel minimaal 5/6

Zelf ben ik uitgekomen op de Powershot S5IS. Ik heb goede ervaringen met Canon en ben redelijk merkvast. Daarnaast heeft de S5 een kantelbaar scherm.

Daarnaast zag ik dat de Lumix FZ8. Deze is een stuk lichter dan de S5, maar heeft geen kantelbaar scherm.
De TZ2/3 komt dan ook gelijk om de hoek kijken, die is nog een stuk lichter, maar komt wat minder goed uit de reviews dan de FZ8.

Omdat ik nog geen reviews heb gezien van de S5 weet ik nog niet wat ik moet doen en wat verstandig is.
Over twee weken ga ik op vakantie en dan wil ik er een hebben!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Zelfde als hierboven

Canon Powershot S5 IS (8MP, 12x zoom, 36-432mm, f/2.7-3.5) € 424,-
Fujifilm FinePix S9600 (9MP, 10.7xzoom, 28-300mm, f/2.8-11) € 399,-
Panasonic DMC-FZ50S (10MP, 12x zoom, 35-420mm, f/2.8-3.7) € 435,-
Panasonic DMC-FZ8 (7.2MP, 10x zoom, 36-...mm) € 275,-

Ik ga morgen, lekker vrije middag, de panasonic kopen/bekijken/proberen, doorslaggevend formaat in combi met de prijs prijs. De Panasonic doet niets/niet veel onder voor de S5 maar het prijsverschil is wel beduidend. Fuji viel voor mij afvanwege de xd kaarten, het formaat en de foto's die ik persoonlijk niet mooi vindt. De FZ50 is luxe model van Panansonic dat gelijk een slag groter is. Ik laat weten wat het morgen wordt :+

ps. Heb hiervoor altijd Casio/Canon camera's gehad. Canon heb ik altijd iets mee dus dit merk laat ik liever links liggen. Casio heeft super betrouwbare, superkleine compacts. Alleen niets in de categorie die ik nu zoek.

[ Voor 13% gewijzigd door thefox154 op 28-06-2007 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Laatst online: 20:03

Rico

Wie dit leest is gek....

Ik zit ook te twijfelen tussen een Ixus 850is of de Caplio R6.
Beide hebben groothoek alleen de Caplio heeft een CCD stabiliser en de Ixus een echte lens shift stabiliser.
Caplio is goedkoper en heeft meer zoom maar slechtere flitser en wat meer ruis.
moeilijk moeilijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:29

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Maeslant schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:33:
[...]

Morgen op pad met mijn T20, eerste indruk ? Erg goed. Foto van Laptop in donker zonder flits en de tekst kon ik lezen .. das een hele vooruit gang!
Schaam je niet om wat uitgebreider verslag te doen als je er wat meer mee gewerkt hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 10:10

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Ik zou jullie graag om wat advies vragen. Ik wil namelijk binnenkort een nieuwe digicam kopen (i.v.m. vakantie), en loop op dit moment nog heel erg te twijfelen of ik een compact camera of dSLR moet aanschaffen. Misschien dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Jullie willen dan natuurlijk weten waarvoor ik de camera ga gebruiken, en welke eisen ik stel. In eerste instantie zal ik de camera gebruiken voor vakantiefoto's (Oostenrijk, dus hopelijk veel buitenfoto's, maar ook wel binnenfoto's van kerken bijvoorbeeld), landschappen en in de toekomst misschien ook wat portretfotografie.

De camera moet in ieder geval goede scherpe foto's maken. Ik heb nooit verder dan 55mm gezoomt, dus veel zoom is voor mij geen vereiste (maar misschien voor de toekomst wel leuk). Tot zover kunnen volgens mij zowel compacte- als dSLR-camera's voldoen, alhoewel dSLR vast wel iets beter zal zijn.

Voordeel van een compact camera zou zijn dat 'ie wat makkelijke mee te nemen is op vakantie en doorgaans wat goedkoper is (rond de 300 euro heb je volgens mij wel goede cams). Ik ben alleen bang dat ik na verloop van tijd toch meer wil, en dan spijt krijg dat ik niet meteen een dSLR gekocht heb. Een Nikon D40 is aan de andere kant nu netto ook zo'n 400 euro.

Dus wat denken jullie? Heb ik meer dan genoeg aan een goede compact, of raden jullie toch een dSLR (in mijn geval dus max. een Nikon D40) aan? En wat zijn nou echt voor- en misschien zelfs nadelen van een dSLR t.o.v. een compact (ik lees zoveel dat ik het echt niet meer helemaal snap)?

Alvast bedankt voor jullie reacties! En ik houd jullie natuurlijk op de hoogte! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tja een goede compact is altijd handig. Een dSLR is leuk, maar niet altijd handig meenemen. Dus het hebben van het ene sluit het andere niet uit. Ik denk dat de meeste mensen hier met een dSLR ook een compact hebben.
Dus sta je nu nog niet te springen om een dSLR te kopen is het raadzaam om een goede compact te kopen waarmee je een tijdje vooruit kan. Dus niet een point-and-shoot, maar een met meer mogelijkheden.
Ik ben Nikonian, dus kijk bijvoorbeeld eens bij de wat duurdere Coolpixjes à la S500, P5000 (ok vooruit bv de Canon Powershot's 600/700 serie of de ixusjes) leveren knappe platen af en als je eenmaal aan de dSLR bent heb je geen spijt van je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moest ff voor een digitale camera camera voor mn ouders gaan kijken. Nu zijn ze totaal niet technisch, dus willen ze een simpel dingetje. Nu hebben ze wel een eisenlijst, met behoorlijk wat eisen. Hier volgenze:

simpele bediening
goede en sterke flits
niet te veel moeilijke handelingen verrichten bij het maken van foto (ze laten hem dus altijd op auto-functie staan)
groothoeklens
grote knoppen
beeldstabalisator
flinke zoom (optische zoom)
optische zoeker

Het budget hiervoor is max. 350 euro incl. tasje, accu, kaartje etc.

Heeft er een van jullie tips welke goede camera aan deze eisen voldoet?

Ik zat zelf te denken aan canon a710is. Iemand beter idee?
Bij voorbaat dank! :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Ray-zor schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:56:
[...]

Schaam je niet om wat uitgebreider verslag te doen als je er wat meer mee gewerkt hebt. :)
Ik heb jammer genoeg dit weekend geen tijd gehad. Maar ik wil het volgende weekend wel even doen. Wat willen jullie weten ?

Kan iemand even een voorbeeld van een goede review posten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Knars, ik kom er niet uit als camera leek.

Ik heb een fujifilm finepix s5600 camera. Echter is deze soms nogal onhandig groot, nu zat ik al een tijdje met de gedachte om er een kleine camera bij te kopen (broekzak formaat).
Nu had mijn vriendin van haar werk een Kodak v705 meegenomen, deze is klein maar heeft ook een groothoek lens. Dat is iets wat ik wel eens miste aan de s5600 (bijv. een gebouw er niet volledig op kunnen krijgen).

Nu zat ik te kijken voor een zo klein mogelijke camera, met groothoeklens. Nu bleven er naar ad-hoc eliminatie, ervaring met andere camera's ed. 2 over nm.

- Canon Digital IXUS 850 IS
- Panasonic Lumix DMC-FX30

Eisen die ik stel:

- Klein (broekzak)
- Stevig/degelijk (altijd in broekzak :P )
- Stof bestendig
- Groothoek lens
- Weinig instel gezeur

Nu gaat er een lichte voorkeur uit naar de Panasonic, omdat deze dunner is dan de Canon. Maar ik kan nog niet echt beslissen. Wie heeft er tips?

Zijn de Panasonic Lumix DMC-FX01 of Canon IXUS 800 IS evt iets? Zijn wat meer budget, maar is 'toch maar voor er bij'. En de 850 IS is bijv. 100 euro duurder dan de FX01, dat scheelt 50% vind ik ook nogal wat.

Edit: wat ik zo snel kon zien, heeft de 800 IS geen groothoek lens, dus deze valt af. Maar in bovenstaande review van de 850 IS, stellen ze de FX01 voor als goedkopere vervanger (welke bijna even goed is).

[ Voor 16% gewijzigd door mhr-zip op 01-07-2007 20:32 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyLogic66
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-08 16:38
Hoi iedereen..

Ik wil graag een digitale camera kopen om gewoon es een keer tussendoor een kiekje te maken, niks sirieus dus. Mijn eisen:
- Hij moet klein zijn en in een broekzak passen
- Hij moet goede foto's kunnen maken, dus geen geruis enzo en dat de foto's gewoon scherp zijn.
- Moet beetje mooi ogen (maar ze zijn tegenwoordig allemaal wel mooi denk ik)
- Hij moet redelijk goed kunnen zoomen.

Ik heb totaal geen kennis van camera's, fotografie e.d, maar ik zat gisteren een beetje te zoeken en kwam op deze 2 uit: Canon Ditigal IXUS 70 en Panasonic Lumix DMC-TZ3. Allebij hebben ze nadelen, de Canon is superklein maar heeft een heel slechte zoom en de Panasonic heeft een goede zoom, maar hij is me net iets te groot voor in de broekzak.

Weet iemand een camera die beter aan mijn eisen kan voldoen? Mijn budget ligt zo rond de 350 euro.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 19:38:
Ik moest ff voor een digitale camera camera voor mn ouders gaan kijken. Nu zijn ze totaal niet technisch, dus willen ze een simpel dingetje. Nu hebben ze wel een eisenlijst, met behoorlijk wat eisen. Hier volgenze:

simpele bediening
goede en sterke flits
niet te veel moeilijke handelingen verrichten bij het maken van foto (ze laten hem dus altijd op auto-functie staan)
groothoeklens
grote knoppen
beeldstabalisator
flinke zoom (optische zoom)
optische zoeker

Het budget hiervoor is max. 350 euro incl. tasje, accu, kaartje etc.

Heeft er een van jullie tips welke goede camera aan deze eisen voldoet?

Ik zat zelf te denken aan canon a710is. Iemand beter idee?
Bij voorbaat dank! :*
De Panasonic Lumix TZ2/3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ook mijn suggestie ja. De TZ3 dan. Alleen zijn de knoppen niet erg groot, maar ook niet hinderlijk klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Het is tijd om onze oude olympus c2040 te vervangen.. 2.1mp, en door de grootte heb je hem nooit bij je als je in de gelegenheid bent om een leuke foto te maken..

Het wordt dus tijd voor een (ultra) compact camera. Mijn budget ligt ongeveer op maximaal 300eu. Liefst eronder natuurlijk.
Met name de canon ixus serie spreekt me erg aan, compact genoeg om gewoon in je zak te dragen. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer…
Wat gezoek wees uit dat de ixus 70 een goede camera is, de 75 is dezelfde alleen dan met een groter scherm?
De 850 is wat duurder, 3.8x optische zoom ipv 3 verder niet veel meer boeiends? De 950 lijkt me wat overkill voor me.

Dan viel mn oog nog op de lumix tz serie (1, 2, 3). Iets groter, maar 10x optische zoom.
Wat zou voor mij de beste keus zijn, ik neig zelf het meest naar de ixus 70/75. ik gebruik de camera voor huis tuin en keuken fotografie, foto's op vakantie, en af en toe met feestjes/stappen.

Ook vind ik het leuk om af en toe wat te spelen met instellingen, vooral sluitertijd en time-lapse ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in de Ixus serie zoekt, dan zou ik zelf voor de 8 of 9 honderd serie gaan. Zie DPreview voor de reviews, maar kort samengevat: ze zijn beter dan de ixus7x. De 8xx en 9xx hebben allemaal een beeldstabilisator aan boord (op de 900Ti na), waardoor de kans op een scherpe foto groter is. Van de Ixus serie zou ik zelf voor de 850 gaan ivm de 28 mm groothoek (hoewel de reviewers zeiken over een lagere kwaliteit lens dan bijvoorbeeld de 800, maar daarbij voorbij gaan dat alle groothoekobjectieven wat kwaliteit verliezen).

De Panasonic TZ serie is een heel andere serie. Compact, maar niet broekzakcompact en met een veel groter zoombereik. Kortom wat vind je belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Panasonic DMC-LZ7?

Ik ben opzoek naar een camera voor uitgaan (goede pics in het donker) en voor op vakantie.

Ik heb zelf een Fuji S5500, maar deze is te groot om mee te slepen.

Het liefst wil ik max 200 euro uitgeven. DE LZ7 kost maar 185 euro. Leuke prijs dacht ik zo.

Panasonic staat bekend om zijn ruis? Vandaar mijn vraag of iemand deze camera heeft?

Kort door de bocht ,wat is de beste keus voor een camera voor max 200? Eventueel kan ik ook op marktplaats een wat ouder model kopen, maar daar staan er al zoveel op..

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08 16:27

DapperKonijntje

Draw monkey

Ik zit met een dilemma en hoop dat mensen mij hier over de streep kunnen trekken.

Ik zoek momenteel een camera voor alledaags gebruik, vakantie kiekjes enzo, rond het bedrag van 200 euro.

Nu heb ik veel lopen zoeken en zijn er 2 camera's die mijn voorkeur hebben.

De Fuji Finepix F30 en de Panasonic Lumix TZ2/3

Nu zag ik dat de Fuji geen stabilisatie had en de panasonic 10x zoom, maar de fuji komt bij donkere omstandigheden veel beter uit de verf wat beeldkwaliteit betreft.
Ik las ook dat de Fuji veel sneller schiet waardoor de stabilisatie geen probleem was.

De camera wordt vooral gebruitk voor vakantie fotos enzo, maar ik wil er ook bij minder licht mooi mee kunnen schieten.

Kan iemand mij over de streep trekken? :)

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
DapperKonijntje schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 09:44:
Ik zit met een dilemma en hoop dat mensen mij hier over de streep kunnen trekken.

Ik zoek momenteel een camera voor alledaags gebruik, vakantie kiekjes enzo, rond het bedrag van 200 euro.

misschien omdat de tz2 en 3 stukken duurder zijn dan 200eu? :)
volgens de PW respectievelijk 290 en 320eu.

//edit:
ik denk dat het de 850IS gaat worden.. valt daar handmatig de sluitertijd in te stellen?
en hoe zijn de ervaringen met de flitser, ik hoor in mijn omgeving dat de ixus-serie daar nogal op inleverd?

[ Voor 17% gewijzigd door Fried op 06-07-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een vraagje:

is het het verschil in kwaliteit waard om een canon G7 te nemen in plaats van een A710 (of misschien wel een A640), gekeken naar de prijzen (resp. €420 en €250)?

waarom allemaal canon?
omdat ze goed uit de bus komen en ik liever zo'n model heb dan een plattere (zoals een Caplio R6 of fujitsu f31)

eigenlijk is mijn vraag: wat is een leuke maar doch uitgebreide camera voor een prijs tot €450 (maximale max €500), voor een beginnende hobbyist fotograaf.

begrijp ik het trouwens goed dat dSLR voor mijn budget geen zin heeft?

groeten,

Olaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn je eisen aan een camera? Zo hebben we namelijk een beetje weinig info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 17:00:
een vraagje:

is het het verschil in kwaliteit waard om een canon G7 te nemen in plaats van een A710 (of misschien wel een A640), gekeken naar de prijzen (resp. €420 en €250)?

waarom allemaal canon?
omdat ze goed uit de bus komen en ik liever zo'n model heb dan een plattere (zoals een Caplio R6 of fujitsu f31)

eigenlijk is mijn vraag: wat is een leuke maar doch uitgebreide camera voor een prijs tot €450 (maximale max €500), voor een beginnende hobbyist fotograaf.

groeten,

Olaf
Voor een dslr is je budget inderdaad veel te krap, maar als je echt dslr-achtige opties wil hebben in een compacte behuizing, dan zou ik inderdaad voor een G7 gaan.

Ik denk dat je voor de rest van jouw vragen op www.dpreview.com een prima antwoord kan vinden.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Waarom niet een Panasonic TZ3? Ik overweeg namelijk zelf zo een te kopen.

[CiP] Le Régional Built To Last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Audi-Addict schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 23:17:
Heeft iemand ervaring met de Panasonic DMC-LZ7?

Ik ben opzoek naar een camera voor uitgaan (goede pics in het donker) en voor op vakantie.

Ik heb zelf een Fuji S5500, maar deze is te groot om mee te slepen.

Het liefst wil ik max 200 euro uitgeven. DE LZ7 kost maar 185 euro. Leuke prijs dacht ik zo.

Panasonic staat bekend om zijn ruis? Vandaar mijn vraag of iemand deze camera heeft?

Kort door de bocht ,wat is de beste keus voor een camera voor max 200? Eventueel kan ik ook op marktplaats een wat ouder model kopen, maar daar staan er al zoveel op..
Zeker geen Panasonic nemen (zegt een TZ-3 bezitter :) ) Veel ruis in het donker. Gezien jouw budget en het feit dat je echt een pocketcamera wilt hebben, kun je denk ik niet om de Fuji F30/F31d heen. Uitstekende camera voor foto's in het donker en zeer compact. Past ook perfect in je budget!
DapperKonijntje schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 09:44:

Nu heb ik veel lopen zoeken en zijn er 2 camera's die mijn voorkeur hebben.

De Fuji Finepix F30 en de Panasonic Lumix TZ2/3

Nu zag ik dat de Fuji geen stabilisatie had en de panasonic 10x zoom, maar de fuji komt bij donkere omstandigheden veel beter uit de verf wat beeldkwaliteit betreft.
Ik las ook dat de Fuji veel sneller schiet waardoor de stabilisatie geen probleem was.

De camera wordt vooral gebruitk voor vakantie fotos enzo, maar ik wil er ook bij minder licht mooi mee kunnen schieten.

De TZ3 is sowieso geen optie gezien de prijs. Je moet even de reviews lezen en dan kun je zien dat IS niet per se een gemis is bij de F30/F31d.
Fried schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 10:40:
[...]

misschien omdat de tz2 en 3 stukken duurder zijn dan 200eu? :)
volgens de PW respectievelijk 290 en 320eu.

//edit:
ik denk dat het de 850IS gaat worden.. valt daar handmatig de sluitertijd in te stellen?
en hoe zijn de ervaringen met de flitser, ik hoor in mijn omgeving dat de ixus-serie daar nogal op inleverd?
Overweeg de 800IS, die maakt mooiere foto's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 17:00:
een vraagje:

waarom allemaal canon?

groeten,

Olaf
Wellicht is het ook eens de moeite waard om de Powershot S5IS onder de loep te nemen. Deze is niet echt compact meer vind ik zelf, maar voldoet zeker aan jouw eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smarron schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 19:11:

Overweeg de 800IS, die maakt mooiere foto's. :)
Ik zou groothoek boven een klein beetje scherpte verkiezen.... Het is dus maar wat je belangrijk vindt!

Daarnaast vind ik het verloop van de laatste posts erg grappig:
-Neem x, die wil ik ook.
-Koop Y, ik heb hem ook!

Er worden aannames gedaan over mogelijkheden (net als dslr), fotografie in het donker en compactheid. Daarnaast kost een D40 kit rond de 400 euro (na aftrek), valt dus binnen budget. Kortom, wat wil je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
Smarron schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 19:11:
[...]
Zeker geen Panasonic nemen (zegt een TZ-3 bezitter :) ) Veel ruis in het donker.
[...]
Werkelijk? Ik vind de TZ-3 vooral aantrekkelijk vanwege de grote optische zoom mogelijkheden. Zijn de foto's in het donker echt beduidend slecht? Want iets onscherp in het donker is niet zo'n groot probleem, ik bedoel, wanneer schiet je nou zo vaak foto's in het pikdonker. Als het niet te veel moeite is, zou je hier of daar een foto kunnen uploaden die in het donker gemaakt is (op hoge resolutie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:07:
Ik zou groothoek boven een klein beetje scherpte verkiezen.... Het is dus maar wat je belangrijk vindt!
Ja, daar gaat het volgens mij altijd om. Maar als mensen een camera willen hebben en daar een aantal eisen bijzetten, is het aan ons om daar een advies (mening) over te geven. Ik heb in het eisenpakket van bijv. Fried niet gevonden dan hij een groothoek belangrijk vindt, alleen dat hij ook een Ixus overweegt. Vandaar dat ik op de uitstekende 800IS uitkwam, want de Ixus-serie vind ik zelf helemaal niks wat betreft fotokwaliteit en die zijn allemaal 35mm.
Goesiman schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:23:
Werkelijk? Ik vind de TZ-3 vooral aantrekkelijk vanwege de grote optische zoom mogelijkheden. Zijn de foto's in het donker echt beduidend slecht? Want iets onscherp in het donker is niet zo'n groot probleem, ik bedoel, wanneer schiet je nou zo vaak foto's in het pikdonker. Als het niet te veel moeite is, zou je hier of daar een foto kunnen uploaden die in het donker gemaakt is (op hoge resolutie)?
Ik ben een trotse bezitter van een TZ3 en vind de zoom inderdaad geweldig. Onscherp in het donker valt wel mee, het is vooral ruis wat je bij 400iso al gaat zien.

Ik heb uiteindelijk ook de keuze gemaakt om ruis in het donker voor lief te nemen (wat je zelf al zegt, hoe vaak schiet je in het donker. Ik heb duizenden foto's bekeken welke ik in het verleden heb gemaakt en amper wat in het donker geschoten.) en daar wel een extreme camera voor terug te krijgen. 10x zoom, 16:9, 28mm, redelijk compact, SD, 3" LCD verslaan dan alle andere camera's.

Ik probeer vanavond wel wat pics te schieten, dan kun je het zien. Op 10x15cm zie je vrij weinig van ruis, op ware grootte is het wel heel goed te zien. Ik moet de camera dan locken met intelligent ISO op 400iso, want op automatische stand zit hij al snel op 800 of 1250 en dat is echt volledig onbruikbaar.

http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz3/page3.asp
Zie onderaan de pagina wat testfoto's op hoge iso's.

Ik zou de camera dus zeker aanraden, maar voor de mensen die vooral met weinig licht/in het donker willen schieten is de Panasonic zeker niet de beste (eerder slecht vergeleken met andere merken). Vind je dat niet belangrijk, zijn er naar mijn mening weinig camera's die de TZ3 kunnen verslaan (vergeleken met andere pocketcamera's).

http://www.flickr.com/photos/8946451@N08/
Hier wat vakantiefoto's en wat testfoto's van mij (allen 100% onbewerkt). De enige foto in het donker geschoten is met flits, dus helaas geen hoge iso.

[ Voor 3% gewijzigd door Smarron op 07-07-2007 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
Die foto's zijn voor mij perfect. Ik ben eruit, de TZ-3 gaat het worden. Bedankt voor je toelichting Smarron :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk wel even of ze hem op voorraad hebben waar je hem besteld. De levertijden voor de NL modellen zijn momenteel namelijk dramatisch. Ik zou dus alleen bestellen waar ze hem voorradig hebben, anders zit je misschien voor een tientje eindeloos te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Heeft iemand ervaring met de technische dienst van Sony? Ben vandaag al 5 weken verstoten van mijn W85! (die na 1 week kapot ging. Mijn dealer wist mij te vertellen dat dit nog nooit bij een sony was gebeurd)

Ben net gebeld en hij is weer binnen!!! :D:D 5 weken dus, maar ik ben weer blij ^____^

[ Voor 18% gewijzigd door Tjebakka op 07-07-2007 16:03 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor al de reacties allemaal, excuses voor dat ik niet meer uit heb gelegd in mn post over wat ik precies wil met een camera, maar ik had nogal haast en wilde snel even een paar vraagjes kwijt.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:07:
[...]

Daarnaast vind ik het verloop van de laatste posts erg grappig:
-Neem x, die wil ik ook.
-Koop Y, ik heb hem ook!

Er worden aannames gedaan over mogelijkheden (net als dslr), fotografie in het donker en compactheid. Daarnaast kost een D40 kit rond de 400 euro (na aftrek), valt dus binnen budget. Kortom, wat wil je ermee?
Wat ik ermee wil is vooral (een beetje van) alles fotograferen wat ik tegenkom en genoeg mogelijkheden op een camera hebben om dit te vangen op de manier die ik wil, mijn twee voornaamste eisen zijn dus: goeie kwaliteit in uiteindlopende lichtsomstandigheden en verstelbaarheid.

overige eisen:
goeie kwaliteit van foto's is natuurlijk altijd een eis, maar bij mij hoeft zich dit niet noodzakelijk te vertolken in een hoog aantal pixels.
Voor zoom geld vrijwel hetzelfde, 12x hoeft echt niet, vind 6x zoom ook wel ruim voldoende, wel zou ik een groothoek functie leuk vinden.
Image stabiliser heeft toch ook eigenlijk wel mijn voorkeur (handig in combinatie met een grotere sluitertijd dacht ik zo)

zelf kwam ik al snel uit op de G7 omdat dit wel rond de top is van de compacts wat mogelijkheden betreft, maar ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat deze camera toch ook niet echt serieus (genoeg voor de, dan wel niet fanatieke, hobbyist) is, dit vanwege de vele teleurstellingen ten opzichte van de G6 (zoals er zijn het ontbreken van RAW ondersteuning en het langzamer zijn van de lens). Waardoor je dus misschien beter alsnog voor de bijna 200 euro goedkopere A710 kan gaan (ookal heeft deze geen metale behuizing met vele handige knoppen en oogt ie toch ook echt minder leuk). Wat betreft de S5 (niet erg veel naar gekeken), is dit vergelijkbaar met de G7 (dan wel G6) in de zin dat het meer voor de prosumer/ hobbyist is dan voor gewoon een beetje point-and-shoot-werk?

Een SLR zou wel erg leuk zijn omdat je bij deze sowieso praktisch alles kan instellen, er natuurlijk vele lenzen filters flitsers op gezet kunnen worden (alhoewel dit pas in de toekomst relevant zou kunnen zijn in mijn geval) en omdat ze gewoon betere foto's maken (bij ceteris paribus, wanneer de omstandigheden gelijk zijn dus). Jammer genoeg is er niet echt een kit die onder de €500 kost. Mig29, wat bedoel je met 400 "na aftrek"? aftrek van belastig? :P (leek mij enigszins logisch sinds het grofweg 20% scheelt met pricewatch).

hoop dat ik zo een beetje een beeld heb gegeven van wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Laatst online: 13:59
Nee Nikon heeft nu een 90 euro cashback actie. Niks engs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Ok, nog even kort:
Wat zoek ik?

Broekzakformaat
Goede auto-instellingen (maar toch zou ik zelf spelen met sluitertijd wel leuk vinden af en toe)
Groothoek lijkt me ook wel handig
Stabilizer
Zoom natuurlijk het liefst zo hoog mogelijk (alhoewel ik meer dan 3x nog nooit als een gemis heb ervaren)
Snelle opstart tijd
Redelijke filmpjes

Budget rond de 300 max.

Ik heb het idee dat ik de tz3 wel kan laten varen, alhoewel die 10x zoom natuurlijk wel erg lekker is. Maar als hij lastig in je zak past schiet je er nog weinig mee op.

De 850is heeft nog steeds mn voorkeur, ben ook wel canon gewend aangezien mn broer een ixus 50 of 60 heeft meen ik. Alhoewel zelfs die voor mij op het moment zou voldoen, wil ik een eigen toestel, en waarom dan niet meteen een betere?

Zie ik nog andere toestellen over het hoofd, of kan ik maar beter de knoop doorhakken en de 850 bestellen?

Verder nog 1 vraag: is een 'SanDisk Secure Digital Ultra II 2GB' snel genoeg om filmpjes 640x430 30fps te verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ixus 850 is een zeer goede camera. Als ie heeft wat je zoekt, kun je er geen buil aan vallen. De UltraII kaartjes zijn snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Laatst online: 26-08 13:51
Ik heb echt geen verstand van camera's en nu zit ik er wel over te lezen maar er zijn echt zoveel. Ik ben op zoek naar een redelijk compacte camera met 10 x optische zoom en een redelijk brede hoek lens. Ik zat al wel te kijken naar diverse Powershots maar kom er dusver nog niet echt uit.

Iemand een idee? Budget zit ergens 200 - 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

CR35 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 12:02:
Ik heb echt geen verstand van camera's en nu zit ik er wel over te lezen maar er zijn echt zoveel. Ik ben op zoek naar een redelijk compacte camera met 10 x optische zoom en een redelijk brede hoek lens. Ik zat al wel te kijken naar diverse Powershots maar kom er dusver nog niet echt uit.

Iemand een idee? Budget zit ergens 200 - 400.
Dan heb je maar 1 optie: Panasonic TZ3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Zat lang te dubben tussen een Ricoh Caplio R6 en de Canon Ixus 850IS
Nu toch maar de canon besteld. De point en shoot modus is wat beter. De flitser is veel beter en het ruisgehalte is minder dan de ricoh.
Ook het klepje wat de lens beschemt is bij de ricoh te fragiel en heel makkelijk te openen. De canon is net even wat steviger.
Verwacht de canon deze week en voor 270euro incl verzending lijkt me een nette prijs.
Wou een kleine camera met een 28mm lens. Hoeveelheid zoom was minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Rico schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:12:
Zat lang te dubben tussen een Ricoh Caplio R6 en de Canon Ixus 850IS
Nu toch maar de canon besteld. De point en shoot modus is wat beter. De flitser is veel beter en het ruisgehalte is minder dan de ricoh.
Ook het klepje wat de lens beschemt is bij de ricoh te fragiel en heel makkelijk te openen. De canon is net even wat steviger.
Verwacht de canon deze week en voor 270euro incl verzending lijkt me een nette prijs.
Wou een kleine camera met een 28mm lens. Hoeveelheid zoom was minder belangrijk.
waar heb je deze besteld?? ik heb hem namelijk een halfuur geleden voor 299eu en 10eu verzenden besteld!! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Bij iemand in helmond. Adverteert veel op marktplaats.
Is ook nog een een nederlandse camera en geen duitse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
aha, i see.. dan ga ik toch liever voor 3 tientjes meer voor een nieuwe, met garantie enzo..

alleen 2 weken wachten tot de review... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaduciA666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-08 20:31
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera en aangezien mijn kennis niet erg hoog ligt vraag ik jullie maar te hulp :9.

Ik ben op zoek naar een vrij compacte camera, het hoeft niet zo'n model te zijn die superslang e.d is, maar het liefst heb ik wel dat ik hem gewoon veel mee kan nemen.

Ik wil wel veel zelf in kunnen stellen, dus de standaard compactcamera'tjes zijn niet voldoende. Ook een hoge optische zoom is belangrijk, want ik wil dingen wel een beetje naar me toe kunnen halen. Ik wil graag ook sluitertijd kunnen instellen. Redelijke groothoeklens, het moet iig niet zo zijn dat ik tientallen meters van een gebouw af moet staan. En in het donker wil ik ook redelijke foto's kunnen maken, dus ruis vind ik ook niets^^.

Ik zag onder andere de Canon Powershot A710IS, en de Fuji FinePix S6500 FD (al lijkt mij deze dan weer wel wat groot).

Marja zouden jullie mij een beetje verder kunnen helpen? Als de kwaliteit een stuk beter is van de foto's en de camera is dan wat groter vind ik geen probleem, dan gaat de kwaliteit toch voorop :). Het liefst zo rond de 250-300 euro, goedkoper mag natuurlijk ook :9, maar niet hoger dan 300 graag

Alvast bedankt :)

[ Voor 11% gewijzigd door LaduciA666 op 10-07-2007 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Deze is nieuw en met garantie hoor
Zodra hij binnen is laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Laatst online: 26-08 13:51
Smarron schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 12:33:
[...]
Dan heb je maar 1 optie: Panasonic TZ3
bedankt, ik weet inmiddels genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Fried schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:30:
aha, i see.. dan ga ik toch liever voor 3 tientjes meer voor een nieuwe, met garantie enzo..

alleen 2 weken wachten tot de review... :/
geen 2 weken dus :) hij is gisteren verzonden... met een beetje mazzel vandaag in huis! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaduciA666
LaduciA666 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:00:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera en aangezien mijn kennis niet erg hoog ligt vraag ik jullie maar te hulp :9.

Ik ben op zoek naar een vrij compacte camera, het hoeft niet zo'n model te zijn die superslang e.d is, maar het liefst heb ik wel dat ik hem gewoon veel mee kan nemen.

Ik wil wel veel zelf in kunnen stellen, dus de standaard compactcamera'tjes zijn niet voldoende. Ook een hoge optische zoom is belangrijk, want ik wil dingen wel een beetje naar me toe kunnen halen. Ik wil graag ook sluitertijd kunnen instellen. Redelijke groothoeklens, het moet iig niet zo zijn dat ik tientallen meters van een gebouw af moet staan. En in het donker wil ik ook redelijke foto's kunnen maken, dus ruis vind ik ook niets^^.

Ik zag onder andere de Canon Powershot A710IS, en de Fuji FinePix S6500 FD (al lijkt mij deze dan weer wel wat groot).

Marja zouden jullie mij een beetje verder kunnen helpen? Als de kwaliteit een stuk beter is van de foto's en de camera is dan wat groter vind ik geen probleem, dan gaat de kwaliteit toch voorop :). Het liefst zo rond de 250-300 euro, goedkoper mag natuurlijk ook :9, maar niet hoger dan 300 graag

Alvast bedankt :)
Anyone O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Kijk eens naar de Ricoh Caplio R6
Heeft 7x optische zoom en ook een 28mm groothoek.
Nog een zeer klein formaat ook en nieuw te vinden voor 285 euro.

Verwacht mijn eigen Canon ixus 850IS morgen.
Tracktrace geeft aan dat hij verstuurd is.
Dit weekend mag hij dan gelijk aan het werk :)
2Gb 60x SD kaart is ook al binnen dus nou zoek ik nog een goed hoesje.

[ Voor 41% gewijzigd door Rico op 12-07-2007 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Rico schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 22:01:

die van mij kwamen ze gister al mee aan de deur... helaas was ik er toen niet, vandaag word ie opgepikt van het postkantoor.
ik heb nog geen grotere SD erbij gekocht, ik denk dat het een 1 a 2 gb sandisk ultra II wordt. SD kaartje en hoesje koop ik binnenkort wel bij de lokale foto-boer :)
eerst vanavond maar eens spelen met het toestel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaduciA666
Rico schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 22:01:

Dankje;). Ik heb beetje gekeken en lijkt me wel een leuk ding. Maar waar ik niet helemaal uit ben is of dat je zelf veel kan instellen, ik geloof het wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger had ik er weinig behoefte aan, maar nu merk ik meer en meer dat ik af en toe wel eens iets op foto wil zetten als herinnering bvb. (eerste digicam)

Ik heb al heel wat onderzoek gedaan (ook vroeger). Er zijn sindsdien veel nieuwe modellen op de markt, dus m'n voorkeuren zijn ook iets veranderd.

Nu heb ik de voor mij nagenoeg perfecte camera gevonden (denk ik): Canon A640. Alle andere alternatieven vergelijk ik hier dus mee.
Voordelen:
• 2.5" swivel lcd => schermpje beschermen, fotograferen uit hoeken
optische viewfinder => Liever wel dan helemaal niets. Vroeger als kind had ik wel een eenvoudige 35 mm camera. Dat gevoel wil ik terug. Beetje oldskool, maar goed :) . Ook al is het maar 70% nauwkeurig en onscherp enz... je kan tenminste nog 'iets' framen, ook als er wat minder licht is, of als je batterij wil sparen.
• 4 x zoom, genoeg lijkt mij.
-penlites => in camera's van groter formaat zoals deze een vereiste. In supercompact heb je uiteraard geen keuze, maar dus liever penlites (op vakantie kan je gemakkelijk in de supermarkt accu's halen indien nodig)
• Degelijk formaat => ik zie het nut niet zo van de supercompact. Ik heb graag het gevoel 'iets' vast te hebben, en wil effectief foto's gaan maken. Niet nonchalant op een knopje gaan drukken. Supercompacts zijn trouwens veel te licht, onhandige kleine knopjes, moeilijker vast te houden met mijn grote handen... Dus ixus-like cams vallen af.
• veel goede presets, maar ook uitgebreide instelmogelijkheden. Doorgroeien is mogelijk.
• -Canon[/b] => altijd goede kwaliteit, mooie kleuren, goede reviews
SDgeheugen
Vrij snel voor een compact camera (ook belangrijk)

That's all the camera i'm ever gonna need. DSLR's zijn boven mijn niveau (geef ik eerlijk toe, heb ik dus ook niet nodig, ook niet als 'compensatie' of wat dan ook. Verder zijn ze veel te duur, heb ik geen zin in dat lenzengeneuzel en het wordt alleen maar duurder: extra lenzen)

Eén groot probleem echter: groothoek. De meeste compacte camera's beginnen allemaal bij 35mm (35mm equivalent). En als ik iets als uitermate storend ervaar, is het wel om helemaal in de muur te moeten kruipen om op een feestje de hele verjaardagstafel op de foto te krijgen. Ipv twee en een half gezicht.

Nu lees ik dat er opzet lensjes zijn om meer wide angle te verkrijgen. Is dat iets waard? Of loop je daar beter in een grote boog omheen en zoek je beter een camera die effectief op 28 mm (35mm eq) begint.

Andere interessante camera's leggen het altijd wel in één of meerdere punten af tegen deze canon.
-fuji F30: geen optische finder, 38mm-..., geen SD kaart.
-Ricoh R6: geen optische finder (kan ik eventueel nog wel mee leven). Is ricoh een goed gevestigd merk? Of meer een aziatisch budget merk, built to a price. Deze bieden wel 28mm-200mm aan en dus een degelijke groothoek.

Overigens zou ik waarschijnlijk voor de A630 gaan. Helemaal dezelfde, maar 60 euro goedkoper en 8 ipv 10 MP (wat me verder ook minder boeit, 8 is zeker genoeg). Voor 200 euro lijkt mij dit de beste camera die je op dit moment kan kopen in die klasse.

Zie ik iets over het hoofd? Zijn er camera's die misschien nog beter voldoen (denk aan groothoek). Maar ik een goede keuze met die canon A630/640. Vereiste: SD geheugen (prijs, aanbod, sony valt dus af) Andere tips? laat maar komen... bedankt ieg

edit: ik keek ook nog naar de G7, maar die lijkt mij nauwelijks meerwaarde te hebben boven de A640, en zeker niet voor nog eens een extra 200 euro . Eveneens geen raw, niet zó veel meer instelmogelijkheden, zelfde soort lensbereik. Enige wat ik zie is de flash hotshoe. Maar daarvoor ga ik geen 200 euro extra uitgeven. (260 in vergelijking met de A630). Het lijkt erop dat canon de A's zo aantrekkelijk en goed heeft gemaakt, dat ze hun eigen G wat in de weg zitten. Zeker met die prijs/kwaliteit verhouding

edit: ik zie ook deze TZ3. 28-280mm. Alleen wel veel ruisgevoeliger dan canon lijkt het wel. Geen optische viewfinder, wel IS, veel duurder. Zucht, de perfecte cam bestaat weer maar eens niet zo blijkt. Ik moet nog maar eens nadenken over hoezeer ik groothoek wil. Want dan zal het toch deze panasonic moeten worden denk ik. Hoezeer ik ook onder de indruk ben van de canon.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Als je de prijs als belangrijkste factor neemt, denk ik dat de Canon zeker een goede keuze zou zijn. Ricoh is overigens ook een goed cameramerk, maar ik zou de TZ3 sowieso boven de R6 verkiezen. Groothoek is inderdaad wel ideaal. Het probleem met de andere kandidaten is wel direct het verschil in prijskaartje. 10mp of 8mp is beiden erg veel, maar belangrijker dan mp's is de sensor type. Als er geen verschil is tussen de A630 en A640 zou ik de 8mp nemen. De TZ3 is inderdaad ruisgevoeliger dan een aantal andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Heb mijn IXUS 850IS binnen. Super cameraatje.
Nog even een 2Gb SD erbij gekocht en een DCC-70 tasje van canon en het feest kan beginnen.
Morgen even een lading fotos schieten. Corner softness is op de eerste test shots zeer nihiel.
Macro werkt erg goed en is erg scherp.
Aanrader voor de mensen die nog twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oops, foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2007 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, weinig feedback in dit topic blijkbaar :)
Smarron schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 16:39:
Als je de prijs als belangrijkste factor neemt, denk ik dat de Canon zeker een goede keuze zou zijn. Ricoh is overigens ook een goed cameramerk, maar ik zou de TZ3 sowieso boven de R6 verkiezen. Groothoek is inderdaad wel ideaal. Het probleem met de andere kandidaten is wel direct het verschil in prijskaartje. 10mp of 8mp is beiden erg veel, maar belangrijker dan mp's is de sensor type. Als er geen verschil is tussen de A630 en A640 zou ik de 8mp nemen. De TZ3 is inderdaad ruisgevoeliger dan een aantal andere merken.
Als TZ3>R6, en aangezien ik niet zo onder de indruk ben van de reviews van de TZ3 (die toch duidelijk een paar prominente minpunten aangeven), dan vallen beide dus af ten voordele van de canon a640 (630)

Het prijsverschil is idd een bepalende factor. De G7 haal ik dan ook aan als voorbeeld. Héél weinig meerwaarde (voor mij) boven de de a640. En wordt niet extreem veel beter gereviewed, dus ik vind die dan die 200 euro extra niet waard. In die prijscategorie zijn er dan weer andere toestellen interessanter.

Ik zou dan, zoals ik aangeef, waarschijnlijk voor de 630 gaan, omdat het verschil in MP me nauwelijks kan boeien, en toch een 70 tal euro goedkoper is. (misschien dan toch de a640 vanwege de remote capturing functie, die de a630 niet heeft en wat misschien wel bruikbaar kan zijn)

Ander nadeel met groothoek willen is dat dit vaak meteen één of andere superzoom lens inhoudt. (wat niet echt nodig is). Zo is er bvb deze prachtig ontworpen Olympus SP-550 UltraZoom met 18.00x zoom
(28-504mm eff) glaswerk (!!). Blijkt dat er toch wat comprissen te vinden zijn. 28-200 was voor mij ook genoeg geweest, en had misschien een lens opgeleverd met minder compromissen. Niettegenstaande een prachtige camera, alleen wat aan de prijzige kant (anderzijds, een slr met dit bereik kost je mistens het dubbele)

Heeft echt niemand ervaring met die opzet lensjes? In reviews is daar wel sprake van, maar er wordt nooit dieper op ingegaan. Als dat enigzins aanvaardbare resultaten heeft dan zou het enige minpunt van deze canon weggewerkt zijn (wel met een 'truukje' maar goed)

Nog een reden waarom ik groothoek belangrijk vind is bvb in musea of op shows van wat dan ook foto's maken van bvb auto's. Je kan veel dichter gaan staan, wat minder problemen oplevert met andere toeschouwers, beshikbare ruimte, enz...

edit: fujifilm 6500 is dan weer een optie (overal goed gereviewed, 28-300), wel iets duurder, maar wel meteen ook heel wat bulkier vergeleken met andere superzooms. Wel goede high iso performance weer. (voor een compact sensor, leve fuji)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaduciA666
Ja inderdaad, die reden voor groothoek is bij mij ook belangrijk. Ik heb geen zin om dingen van grote afstanden te gaan fotograferen, en dan weer dat er enorm veel mensen voor lopen. Of als je een groep mensen op de foto wilt zetten dat je keiver moet gaan staan.

En die fuji was mij ook al opgevallen, mooie prijs en ziet er goed uit. Maar mij lijkt ie nogal groot inderdaad. En ikk wil dan weer wel vrij compact. Maja de perfecte camera bestaat dan niet of althans ik ben hem nog niet tegengekomen xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
heb em nu 4 dagen binnen, net echter pas een 2 gig apacer high speed kaartje erbij gekocht...
goed voor 646 foto's op de hoogste stand.

nog niet echt gelegenheden gehad tot het maken van foto's... zonder flits binnen (donker) en volledig optisch ingezoomd is de kwaliteit wat minder. verder zijn ze perfect.
filmpjes hebben me positief versteld doen staan... al zijn ze ongeveer 100mb per minuut, beeld is haarscherp, en geluid goed.

verder is hij erg snel gereed om foto's te maken, onder de sec nog gok ik. en laat ie zich makkelijk meedragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:25

13art

Moderator Mobile
Ook ik ben nog altijd op zoek naar een vervangening van mijn Canon Digital Ixus 430. Wat betreft foto's is het in mijn ogen een fantastische camera, mooi mee te nemen, bij voldoende licht mooie foto's, macro ziet er ook erg mooi uit, en ook de kleuren vind ik super bij Canon.

Toch wil ik een nieuwe, met name om de volgende redenen.
1) Wil meer dan 3x zoom
2) Wil toch iets betere foto's kunnen maken tijdens het uitgaan (veelal dus donker)
3) IS lijkt me wel handig
4) Iets meer instelmogelijkheden zoals bijv diafragma.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een de Canon Digital IXUS 950 IS maar dit is ook 'maar' 4x zoom. Is dit een hele verbetering toz van de 3x die ik nu heb?

Welke andere camera's komen nog meer in de richting van mijn eisen? Dus de kwaliteit van de foto net als bij de ixus 430 (wat betreft kleur en scherpte) maar dan meer zoom en betere foto's in het donker.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Fried schreef op maandag 16 juli 2007 @ 15:04:
heb em nu 4 dagen binnen, net echter pas een 2 gig apacer high speed kaartje erbij gekocht...
goed voor 646 foto's op de hoogste stand.

nog niet echt gelegenheden gehad tot het maken van foto's... zonder flits binnen (donker) en volledig optisch ingezoomd is de kwaliteit wat minder.
Met volledige optische zoom zouden de foto's net zo scherp moeten zijn. Heb je wat voorbeelden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:58
Smarron schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 08:36:
[...]
Met volledige optische zoom zouden de foto's net zo scherp moeten zijn. Heb je wat voorbeelden ?
Kom nou, het is geen Canon L series. Compacts zijn qua glas al niet veel soeps, en ingezoomed is vaak niet veel beter. Het is niet meer dan normaal dat het beeld slechter wordt als je inzoomed, je gaat dan meer van de lens vragen. Je gebruikt dan maar 1 klein plekje glas voor compleet de afbeelding. Dus ga je dan de kwaliteit van de lens op de proef stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hallo, laat ik me hier ook melden.

Budget: 400-500 euro
Huidige camera: Canon Powershot S45 compactcamera
Gaat weg: Hij is 4 jaar oud en begint problemen met de sensors te krijgen.
Wat fotografeer ik: De camera gaat overal met me mee heen. Ik fotografeer binnen, buiten, vaak gewoon gelegenheidsfoto's en soms ook hele series natuurfoto's of sport- en muziekevenementen.
Erg veelzijdig dus. Het belangrijkste aan de camera nu vind ik dat hij klein is en stevig: hij is in 4 jaar best wel eens op de grond geploft en nooit stuk gegaan. Het glaasje van de zoeker is gebarsten, maar daar kijk ik nooit door. Hij hangt op festivals en tijdens vakanties aan mijn broekriem. Er zit een sterk verschil tussen de foto's die ik maak: buiten, natuurfoto's: rechte lijnen zoeken, mooie kleuren, scherp stellen op kleine frummeltjes. En af en toe fotografeer ik tijdens afstudeeravonden of rockconcerten. Dan wil je graag een enorme lenstoeter, hoge ISO en zoveel mogelijk licht vangen zodat je geen bewogen figuurtjes hebt. En het is ook gewoon de camera die ik tijdens uitjes altijd bij de hand heb, soms zeg ik het wel eens: ik trek sneller mijn camera dan Lucky Luke schiet ;) Daarbij heb ik ook veel profijt van de menuutjes en knopjes. Ik weet ze echt op de tast snel en goed te vinden.
Ik flits echt nooit en schiet altijd op AV of Manual stand. Macrofunctie gebruik ik ook graag. In het donker zie ik niet graag ruis op mijn foto's, maar ik ben vaak genoodzaakt om op ISO 400 te schieten. Ruis is jammer maar met zo'n prutslensje als wat er op een S45 zit, gewoon niet anders.
De knoppen op de S45 beginnen ook af te slijten. De multifunction-kruisknop rechtsbovenop hapert naar beneden (dus doorloop ik m'n menuutjes nu altijd naar boven :P )
Voordelen op een rijtje:
compact, handzaam - stelt snel scherp - macrofunctie - onverwoestbare body - volledig manual in te stellen - Canon - Canon menustructuur - CF kaartjes zijn goedkoop.
Nadelen:
kleine lens - komt niet over als imposante camera - knoppen verslijten - specifieke accu - lichtsensor op hol na 4 jaar.

Ik wil dus graag weer een Canon. Ik heb een telelens (Canon EF) voor op mijn analoge 500n, gekocht met de bedoeling die op een dag op een DSLR te schroeven. Ik vrees echter dat ik met mijn eisen gewoon geen DSLR moet kopen, maar een compactcamera. Maar dan zit ik weer met die gruwelijk kleine lens voorop. Schieten in het donker en ver inzoomen is er dan niet bij. Als het even kan wil ik wel een zwarte, dat staat al íets imposanter. Tijdens evenementen zie ik er echt uit als een toerist terwijl mijn foto's achteraf er niet om liegen: ik kan technisch goed fotograferen en heb vaak het goede moment te pakken. Maar ja, leg dat een fotograaf met 5 kilo EOS en lenzen om z'n nek maar eens uit. Voor het uiteindelijke doel zijn onze foto's even goed (okay, meer ruis). Ruiken jullie hier frustratie? Ja? Goed, ik weet ook wel dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten.

Maar weet iemand de gulden middenweg voor mij?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark Blue schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:21:
Hallo, laat ik me hier ook melden.

[knip-knip]

Maar weet iemand de gulden middenweg voor mij?
Ik zou zeggen, wandel de dichtsbijzijnde fotozaak binnen waar ze een Canon PowerShot S5 IS hebben en probeer 'm uit. Heel erg compact is 'ie niet, maar je hebt wel alles wat je zou willen hebben en nogal aardig wat meer. :P

Zelf heb ik voor de 'iedere dag, overal mee naartoe'-camera een PowerShot A710 IS — compact, prachtige resultaten. Het was eigenlijk de opvolger van m'n Fuji Finepix 2600Z, maar door alles wat ermee kan, is het de handzame opvolger geworden van m'n Finepix S20. Ik heb er, toen 'ie net in de winkel lag, iets van 275 euro voor neergelegd, dus die zou perfect binnen je budget passen. Er gaan twee AA batterijen in en SD kaartjes. De macro-modus is ronduit geweldig en de kwaliteit van de foto's vind ik prachtig. :)

Je hebt op Flickr de A710 IS pool, waar je vrij duidelijk ziet wat er allemaal mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

baquelappe schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:07:
[...]

Kom nou, het is geen Canon L series. Compacts zijn qua glas al niet veel soeps, en ingezoomed is vaak niet veel beter. Het is niet meer dan normaal dat het beeld slechter wordt als je inzoomed, je gaat dan meer van de lens vragen. Je gebruikt dan maar 1 klein plekje glas voor compleet de afbeelding. Dus ga je dan de kwaliteit van de lens op de proef stellen.
Ik vind dat mijn camera nog steeds een mooie kwaliteit laat zien op 10x optisch. Daarom ben ik ook benieuwd of het aan de lens ligt, of eerder aan de gebruiker. Canon heeft volgens mij gewoon goede lenzen en met optische zoom zou je weinig tot geen verschil in kwaliteit hoeven te zien. Digitale zoom is dan een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Smarron schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:55:
[...]
Ik vind dat mijn camera nog steeds een mooie kwaliteit laat zien op 10x optisch. Daarom ben ik ook benieuwd of het aan de lens ligt, of eerder aan de gebruiker. Canon heeft volgens mij gewoon goede lenzen en met optische zoom zou je weinig tot geen verschil in kwaliteit hoeven te zien. Digitale zoom is dan een heel ander verhaal.
Heb je wat voorbeelden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:50:
[...]

Zelf heb ik voor de 'iedere dag, overal mee naartoe'-camera een PowerShot A710 IS — compact, prachtige resultaten. Het was eigenlijk de opvolger van m'n Fuji Finepix 2600Z, maar door alles wat ermee kan, is het de handzame opvolger geworden van m'n Finepix S20. Ik heb er, toen 'ie net in de winkel lag, iets van 275 euro voor neergelegd, dus die zou perfect binnen je budget passen. Er gaan twee AA batterijen in en SD kaartjes. De macro-modus is ronduit geweldig en de kwaliteit van de foto's vind ik prachtig. :)
Mijn voorkeur ging hierboven vooral richting A630/640, maar na wat nader onderzoek denk ik gewoon voor de A710 te kiezen.

Verschil: 2 batterijen ipv 4. Maar blijkbaar doet de 710IS het heel behoorlijk op 2 batterijen (in verhouding in die soort categorie) en aangezien het gewone penlites betreft (niet duur) gemakkelijk te vervangen indien ze tóch zouden opraken. (en met de optische viewfinder kan je batterij sparen!)

Geen kantelbaar scherm. Maar daar leg ik me dan maar gewoon bij neer. Hoeft ook niet per se, maar het leek me in eerste instantie leuk om te hebben. Anderzijds, als dat een criterium is, wordt het wel heel moeilijk om een camera te kiezen :p Kantelbare schermen zullen ook wel fragieler zijn, weer iets dat mis kan gaan. En ik ben groot genoeg om niet al te hoog boven me uit te moeten schieten indien de situatie dat vereist.

7mp ipv 10 boeit me ook totaal niet. 7 is meer dan genoeg, en laat zelfs nog wat crop toe.

Maar voor mijn eisen lijkt deze camera echt helemaal perfect te zijn:
- AA batterijen
- optische viewfinder
- SD kaart (!!!)
- IS (!!!)

Verder blijkt het apparaat heel snel te zijn (continu 2 foto's per seconde !!, valt me erg mee als dat zou kloppen)

Ziet er nog eens mooi uit ook en heeft een body dat voor een gedeelte uit metaal bestaat.

De A710 is ook nog eens iets goedkoper dan de A640, terwijl het in principe hetzelfde of meer kan. (en beschikt ook over remote capture, wat de A630 dan weer niet heeft)

De lens is eveneens beter. Een nette 6x zoom. Dit spreekt me meer aan dan de typische 10x/12x/14x zoom lenzen op fixed lens prosumer compacts. In reviews blijkt toch vaak duidelijk dat deze érgens wel steekjes laten vallen. Altijd is er wel ergens een compromis omdat ze té veel willen in één lens. (ofwel te softe wide angle, te trage telezoom, enz... vignetting, barrel distortion, enz...)

Hier gaat het om een bescheidener, maar toch heel bruikbare, 6x zoom. Mits digitaal inzoomen kan daar nog wel iets bij (en de 7mp laat bij deze ook wel wat marge toe)

Qua formaat is het helemaal ideaal, en in elk geval beter dan de f6500, om maar iets te noemen.

De optische viewfinder schijnt nogal slecht te zijn, maar beter wél dan helemaal geen. En optische viewfinders zijn zowieso al zeldzaam op digitale compacts. Ook al zijn ze onnauwkeurig, je kan toch de batterij sparen, veel shots maken van snel bewegende onderwerpen, ...

En verder: de accessoires!
Accessories
  • Conversion Lens Adapter (LA-DC58G)
  • Wide-Converter 0.7x lens (WC-DC58N)
  • Tele-Converter 1.75x lens (TC-DC58N)
  • Close-Up Lens 250D (58mm)
  • Battery and Charger Kit (CBK4-300)
  • High Power Flash (HF-DC1)
  • AC Power Adapter Kit (ACK800)
  • Waterproof Case WP-DC6
  • Waterproof Case weights WW-DC1
  • Soft Case DCC-80
Extern te gebruiken flash (zonder hotshoe weliswaar) en belangrijkste voor mij: de wide converter. Als deze goed werkt dan heb ik met de 710 echt de ideale camera. All things to all men. En meer camera dan ik ooit zal nodig hebben, met veel instelmogelijkheden om door te groeien en zelf meer invloed uit te oefenen.

edit: prentje van de externe flash
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/a410/canon_hf-dc1_flash.jpg

Ik vraag me dus nog steeds af waarom je een G7 zou kopen. Deze wordt in het algemeen niet echt goed gereviewed. (ergonomie). Schiet eveneens geen .raw, biedt dezelfde 'creative control'. Enige wat verschilt is de hot shoe voor een flash. De A710IS heeft ook IS. Volgens mij is de G7 dan totaal overbodig geworden. (en zeker als die 200 euro duurder is)

Nikon heeft als ik het goed heb in dat segment (compact) niets wat zich met de A serie van canon kan meten. Volgens mij staat de A serie als een huis.

Zo snel mogelijk maar eens bestellen dan (als het budget in orde komt). Ik denk niet dat het mij zal spijten. Deze camera lijkt niet iets té perfect :p en sprookjes bestaan niet ;)

edit: als enige puntje van kritiek vind ik wat opmerkingen over de lage resolutie van het scherm. Maar daar valt wel mee te leven denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 04:19:
[...]

Mijn voorkeur ging hierboven vooral richting A630/640, maar na wat nader onderzoek denk ik gewoon voor de A710 te kiezen.

Verschil: 2 batterijen ipv 4. Maar blijkbaar doet de 710IS het heel behoorlijk op 2 batterijen (in verhouding in die soort categorie) en aangezien het gewone penlites betreft (niet duur) gemakkelijk te vervangen indien ze tóch zouden opraken. (en met de optische viewfinder kan je batterij sparen!)
Ik schiet dagelijks redelijk wat plaatjes en kan voor zover ik weet m'n 2Gb kaart volschieten (en dan ben ik alweer twee weken verder :P) voordat er iets met de batterijen gebeurt. :)
Verder blijkt het apparaat heel snel te zijn (continu 2 foto's per seconde !!, valt me erg mee als dat zou kloppen)
Klopt ook nog. Ik heb dat vorige week 'ns uitgeprobeerd; in een paar tellen had ik 30 foto's en het ging aan de lopende band, dus qua buffer en alles is het echt top. :)
Qua formaat is het helemaal ideaal, en in elk geval beter dan de f6500, om maar iets te noemen.
Voor mij was het de upgrade vanaf m'n Finepix 2600Z, maar uiteindelijk is het gewoon de vervanger geworden van m'n Finepix S20 Pro. :Y)
En verder: de accessoires!
Accessories
  • Conversion Lens Adapter (LA-DC58G)
  • Wide-Converter 0.7x lens (WC-DC58N)
  • Tele-Converter 1.75x lens (TC-DC58N)
  • Close-Up Lens 250D (58mm)
  • Battery and Charger Kit (CBK4-300)
  • High Power Flash (HF-DC1)
  • AC Power Adapter Kit (ACK800)
  • Waterproof Case WP-DC6
  • Waterproof Case weights WW-DC1
  • Soft Case DCC-80
Daarvan heb ik alleen de softcase. De onderwaterbehuizing staat ook nog op de verlanglijst, maar die koop ik pas als ik de papiertjes op zak heb om te mogen duiken en wanneer ik naar landen ga die een mooie onderwaterwereld hebben. :)
Extern te gebruiken flash (zonder hotshoe weliswaar) en belangrijkste voor mij: de wide converter. Als deze goed werkt dan heb ik met de 710 echt de ideale camera. All things to all men. En meer camera dan ik ooit zal nodig hebben, met veel instelmogelijkheden om door te groeien en zelf meer invloed uit te oefenen.
Ik heb zelf alleen ervaring met een groothoekconvertor op m'n S20; een monster van Olympus had ik daarop geschroefd, met mooie resultaten. :)
Ik vraag me dus nog steeds af waarom je een G7 zou kopen. Deze wordt in het algemeen niet echt goed gereviewed. (ergonomie). Schiet eveneens geen .raw, biedt dezelfde 'creative control'. Enige wat verschilt is de hot shoe voor een flash. De A710IS heeft ook IS. Volgens mij is de G7 dan totaal overbodig geworden. (en zeker als die 200 euro duurder is)
Ik had die ook nog overwogen, maar na veel recensies waar mensen dus stelden dat de A710 vrijwel niet verschilt met de G7, afgezien dan dus van het absurde prijsverschil, ben ik fijn voor de A710 gegaan. Ander pluspunt: enorm lage shutter lag. Ben ook wel gecharmeerd van de stitch-assist optie en het feit dat je echt gruwelijk veel zelf in kan stellen; inclusief de mogelijkheid voor een custom witbalans. :*)

Mijn enige punt van kritiek is, dat ze de zoom in meer stappen hadden mogen verdelen, maar da's voorlopig meer een detail dan iets wat ik echt zwaar heb mee laten wegen bij de aanschaf van dit fotografische wonder. :)
Nikon heeft als ik het goed heb in dat segment (compact) niets wat zich met de A serie van canon kan meten. Volgens mij staat de A serie als een huis.

Zo snel mogelijk maar eens bestellen dan (als het budget in orde komt). Ik denk niet dat het mij zal spijten. Deze camera lijkt niet iets té perfect :p en sprookjes bestaan niet ;)

edit: als enige puntje van kritiek vind ik wat opmerkingen over de lage resolutie van het scherm. Maar daar valt wel mee te leven denk ik?
Lage resolutie? :?

Trouwens wel een tip, maar dat zeg ik meer als fanboy: koopt bij Shieldzone.com even een beschermer voor je scherm; kost bijna niks (rond de 7 euro; verzendkosten rekenen ze niet) en je hebt een stuk langer plezier van je scherm als je je camera overal mee naartoe neemt. En als je afvraagt waarom die link naar een beschermer voor een G7 gaat; voor de A710 hebben ze er geeneen, maar na zorgvuldig foto's met elkaar vergeleken te hebben, zag ik dat alleen het Canon logo op een andere plaats stond, maar dat beide schermen verder identiek waren. En het feit dat dat ding alweer vier maanden om m'n scherm zit, is ook bewijs genoeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als in weinig pixels voor de grootte van het schermpje. Een 2.5" display met 115.000 pixels. Daar waar andere merken soms dubbel zo veel pixels hebben. Zou blijkbaar resulteren in minder scherpe beelden op het schermpje zelf. Op zich valt het wel mee (heb ik gelezen) maar als je het naast andere toestellen legt merk je het wel degelijk (blijkbaar).

Maar goed, peanuts. Hierover ga ik niet moeilijk doen, gezien de andere features wat deze camera te bieden heeft. Ik ben nu wel zeker van m'n keuze, bedankt voor de respons ieg!

(heb nog wat rondgezocht, maar kan zometeen niets vinden mét SD, mét optical viewfinder, mét dezelfde kwaliteiten voor 250 euro. Dus canon it is! )

Eventueel kan ik die zelfs laten meebrengen uit de US, waardoor dit helemaal een 'no brainer' wordt. Met de huidige koers omgerekend een 190 tal euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:39
Ok dan, na weken lang topics te hebben doorgespit en vele reviews te hebben doorgelezen, ben ik uiteindelijk bij een aantal camera's uitgekomen. Echter kan ik nog geen keus maken welke beter is en daarom vraag ik jullie om advies.

Ik wil de camera tijdens mijn vakantie in Turkije gaan gebruiken om mooie vakantieshots te kunnen maken, echter heb weer geen zin om tijdens de vakantie steeds weer met instellingen te moeten gaan spelen. Aangezien dit niet echt gezellig is als je maar met ze tweeen op vakantie gaat en de ene steeds met zijn camera zit te spelen.

Maar aan de andere kant heb in de loop van de jaren alle instellingen van mijn huidige Sony P72 al doorgespit en wil ik eigenlijk ook meer vrijheid mbt instellingen van de camera.

Eisen die ik dus had gesteld waren:
  • Compact/licht.
  • Goede allrounder
  • Maakt kwalitatief goede outdoors en indoors foto's, de laatste komt omdat mijn huidige camera binnenhuis toch minder scoort. (Binnenkort een symposia, dus wil ik toch wel wat leuke shots kunnen maken)
  • Mogelijkheid om met veel instellingen te kunnen spelen.
  • Maakt op auto mode goede foto's, aangezien de vriendin waarmee ik op reis ga geen fotoginiek is.
  • Zuinig met accu of batterij.
  • Min 6 megapixels
  • Min 3 x optische zoom
  • Onder de magische 300 euro grens
Wat ik heb gevonden:
  • Canon Ixus 75
  • Canon Ixus 800
  • Fujifilm 5700
  • Fujifilm 6500
Mijn gevoel zegt dat ik voor één van de Canon camera's moet gaan, deze zijn lekker compact en maken mooie foto's. Alleen kan ik geen beslissing maken of ik nou de Ixus 75 of de Ixus 800 beter vind. De eerste is een nieuwere model, maar de Ixus 800 heeft weer image stabilization. Verder hebben de Ixus 75/800 als nadeel dat de flits een beetje zwak is

Tja en dan de Fujifilm camera's, de 5700 is relatief klein, veel instellingen, maar heeft redelijk last van CA. (paarse gloed). De 6500 heeft hier weer minder last van maar is weer groot kwa formaat.

Welke advies kunnen jullie mij geven, het zijn natuurlijk twee verschillende type camera's. Twee ervan vallen onder compacte camera's en de andere twee onder superzoom. Of weten jullie betere alternatieven?

Graag jullie advies. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PCMedic schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:33:

Ik wil de camera tijdens mijn vakantie in Turkije gaan gebruiken om mooie vakantieshots te kunnen maken, echter heb weer geen zin om tijdens de vakantie steeds weer met instellingen te moeten gaan spelen. Aangezien dit niet echt gezellig is als je maar met ze tweeen op vakantie gaat en de ene steeds met zijn camera zit te spelen.
Daarvoor hebben die dingen een 'auto' stand ;) Beter uitgebreide instelmogelijkheden voor wanneer ze je wél wil en een goede auto stand, dan alleen een auto stand en verder helemaal niets.
Eisen die ik dus had gesteld waren:
[list]
...
• Goede allrounder
De ixus'en vallen wat mij betreft al af.
• Maakt kwalitatief goede outdoors en indoors foto's, de laatste komt omdat mijn huidige camera binnenhuis toch minder scoort. (Binnenkort een symposia, dus wil ik toch wel wat leuke shots kunnen maken)
• Mogelijkheid om met veel instellingen te kunnen spelen.
De ixus'en vallen wat mij betreft al af
• Maakt op auto mode goede foto's, aangezien de vriendin waarmee ik op reis ga geen fotoginiek is.
• Zuinig met accu of batterij.
Aangezien je op reis gaat zou ik gewone penlites aanbevelen.
• Min 6 megapixels
• Min 3 x optische zoom
• Onder de magische 300 euro grens
[/list]
Dat hebben ze tegenwoordig allemaal wel. Vergis je niet hoe 4x zoom tov 3x toch wat extra mogelijkheden biedt. Net iets meer vrijheid.
Wat ik heb gevonden:
  • Canon Ixus 75
  • Canon Ixus 800
  • Fujifilm 5700
  • Fujifilm 6500
Mijn gevoel zegt dat ik voor één van de Canon camera's moet gaan, deze zijn lekker compact en maken mooie foto's. Alleen kan ik geen beslissing maken of ik nou de Ixus 75 of de Ixus 800 beter vind. De eerste is een nieuwere model, maar de Ixus 800 heeft weer image stabilization. Verder hebben de Ixus 75/800 als nadeel dat de flits een beetje zwak is
idd, canons. Maar wat mij betreft geen ixus, alhoewel dat waarschijnlijk persoonlijke voorkeur is. Wat betreft instelmogelijkheden moet je daar al niet zijn. Die dingen zijn gemaakt om automatisch zonder veel gedoe zelf hun foto's te maken. Beginnen ze trouwens ook niet bijna allemaal bij 38mm groothoek? Als je op vakantie van jezelf en je vriendin wat kiekjes wil schieten wil je een redelijke groothoek. Minstens 35mm zou ik zeggen.

Mijn advies, een powerschot A serie. Meer controle zal je in een compact camera niet vinden, daar is de A serie specifiek voor ontworpen. Ze zijn 'iets' groter, maar nu ook weer niet zoveel dat ze niet gemakkelijk in een tasje of rugzakvakje passen.
Tja en dan de Fujifilm camera's, de 5700 is relatief klein, veel instellingen, maar heeft redelijk last van CA. (paarse gloed). De 6500 heeft hier weer minder last van maar is weer groot kwa formaat.
De 6500 is echt te groot, dat is nagenoeg dslr formaat. Dat wil je op vakantie niet meesleuren. Het zal meer een last worden dan een plezier. Dus vergeet die twee 'slr-like' camera's. A serie is compact genoeg voor op vakantie, en performant genoeg.
Welke advies kunnen jullie mij geven, het zijn natuurlijk twee verschillende type camera's. Twee ervan vallen onder compacte camera's en de andere twee onder superzoom. Of weten jullie betere alternatieven?

Graag jullie advies. _/-\o_
Daarom toch wel een beetje een raar lijstje niet? Twee supercompacts en twee superzooms. En volgens mij zijn ze geen van beide geschikt voor uw toepassing :)

De A serie valt er perfect tussen in, dus zoek daar eens wat reviews van. De 570 en de 710 heeft dan ook nog eens IS. 570: 4x zoom, en 710 een mooie en bruikbare 6x zoom. (geen overdreven 10x zoom die altijd wel ergens minder zal presteren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
Doe dan gewoon meteen een Panasonic TZ3 of zo. Begint nog wider (veel en veel wider dan 35mm in ieder geval), heeft een prima zoom, stabilizer etc. Zal voor de meeste mensen prima foto's maken want als je een Ixus ook goed genoeg vindt zal een TZ3 zeker niet teleurstellen. Lijkt mij voor op vakantie een ideaal apparaat. En van die eventuele ruis zie je met lekker veel zonlicht toch weinig.

Denk echter ook wel dat de 710 de beste camera is qua prijs/kwaliteit hoor. In ieder geval gemiddeld veel beter dan die nieuwe megapixelracerecordverbreker onzincamera's. En je kan er lekker mee experimenteren qua settings.

[ Voor 22% gewijzigd door Brad Pitt op 22-07-2007 18:59 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
De Canon 710 heeft geen groothoeklens, tenzij je 35mm groothoek wilt noemen. Heb zelf de Fuji 6500 maar daarvan zijn de kleuren relatief vaal. Als je dus Canon/Sony kleuren gewend bent gaat dat erg tegenvallen. Ook heeft deze camera geen image stabilizer en maakt 'ie gebruik van relatief dure en langzame XD-cards. De auto-stand is ook slecht, kiest te snel voor te hoge ISO's.

De 28mm stand en de handmatige zoom zijn daarentegen erg fijn en de plaatjes die er uit komen, ondanks de relatief lage 6 megapixels, ook prima. Je zal als je "poppende" kleuren wilt echter wel wat moeten postprocessen. De body is ondanks (dankzij...) zijn formaat ook erg fijn, maar wel groot inderdaad.

Ik denk dat 90% van de mensen eerder tevreden zullen zijn met de Canon 710, maar deze mist dus een heel groot gebied qua wide-angle in vergelijking met de Fuji. En de 300mm op de Fuji is ook alleen echt goed bruikbaar als je veel licht hebt dan wel een heeel vaste hand. Voor een voorbeeld van 28-300mm, zie: maximum wide (28mm) tot maximum tele (300mm) (zo uit camera, geen P.P.)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maversne
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:29
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Canon A700. Budget is rond de 400 a 500 euro en ik wil een camera waarmee ik goed kan inzoomen en tevens snelle beelden kan fotograferen.

Ik wil het liefst wel een splinternieuw model hebben zodat ik er weer effe lang tegen aan kan gaan :)

PC Specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maversne schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 01:48:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Canon A700. Budget is rond de 400 a 500 euro en ik wil een camera waarmee ik goed kan inzoomen en tevens snelle beelden kan fotograferen.

Ik wil het liefst wel een splinternieuw model hebben zodat ik er weer effe lang tegen aan kan gaan :)
A710IS ? ben je voor 260 euro klaar ;) Update tov de vorige: IS. Bega niet de fout door te denken dat je met dat bedrag 'net nog naar de DSLR kan gaan'. Dat zal eerder een ontchoogeling worden. Met dat budget heb je alleszins keus genoeg. Ik zou ook wat minder uitgeven eerlijk gezegd. Voor 300 kan je al heel wat vinden.

Als je dat bedrag toch wil uitgeven, kijk dan eens naar de Olympus superzoom (550 denk ik, de laatste in elk geval). Schijnt een subliem toestel te zijn. De lens is niet overal perfect en je moet er wat compromissen bijnemen (in hoeverre dat miereneuken is kan ik niet zeggen), maar wat een bereik heeft die lens zeg.

Plus heel erg mooi en goede rubberen grip.

Je zegt er ook niet echt bij in welke grootte we je iets moeten aanraden, dus dat blijft vooral eigen voorkeur. Blijf bij canon als je daar tevreden over was (niet de G7, té duur, té weinig meerwaarde tov A640/A710IS, en toch redelijk wat ontevreden reacties voor die prijs.) Je kan geen slechte keuze maken als je bij merken blijft zoals canon, sony eventueel, fuji (voorzichtigheid is toch geboden, lees reviews)

Good luck
Pagina: 1 ... 9 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.