RonaldH schreef op maandag 07 november 2005 @ 09:12:
[...]
[ook even dom moddergooien]
Droom fijn verder. DE CA van de 17-85 is /volledig/ weg te werken, fijn dat je linked naar een plaat die als voorbeeld moet dienen wat de lens zonder nabewerking doet, maar ga der niet zielig mee je brakke sigma zitten te verheerlijken, waar Klaus van heeft laten zien dat er een
wolkje paars achterblijft (LCA) bij de sigma (Dit IS gecorrigeerd, het is 200% crop en ik zie heel wat minder dan 4 pixels)
Ik probeer helemaal geen lenzen te verheerlijken hier. Zoals je ziet heb ik de Sigma 18-50/2.8 niet eens meer, dus zo fantastisch vond ik die lens ook niet. Wel reageerde ik puur op deze zin van jou:
* Sigma 18-50 is erg goed kwa scherpte, maar CA is ronduit slecht.
* Ef-S 17-85 IS Allrounder, Doet alles "goed" maar alleen de IS (image stabiliser) is briljant

(zwakste punt is CA @ 17mm, maar deze is nog een stuk minder dan de sigma) een van de meest veelzijdige objectieven op een 20d. IS is een winner als je IS waardeerd.
Waarbij je eerst wijst op het feit dat de Sigma 18-50/2.8 last heeft van CA en op dat punt ronduit slecht presteert , maar daarna raad jij wel iemand een 17-85 aan die alles "goed" doet.
Helaas vermeld je niet dat de 17-85 zelfs nóg meer CA vertoont (waaronder dus ook purple fringing die jij in de categorie van LCA onderverdeelt, of vind jij dat de dikke paarse lijnen op de foto van photozone geen voorbeelden zijn van dat verschijnsel??) dan een Sigma 18-50/2.8 en ik vind dat hij op dat punt dus niet "goed" presteert. Dat vond ik dus raar en vandaar dus mijn reacties erover.
En ik vind het ook goed dat je een voorbeeldfoto neerzet van CA bij de Sigma 18-50/2.8, maar die foto is dus, in tegenstelling wat jij beweert, niet gecorrigeerd. Nergens uit de gehele recensie is te halen dat die foto gecorrigeerd is. Ik kan je adviseren om het zelf nog maar een keer na te gaan:
http://www.photozone.de/8...s/sigma_1850_28/index.htm en als ik de zin heb gemist waarin iets in de trant staat van:'this picture has been post processed to remove CA, but it could not be removed" dan neem ik al m'n woorden terug natuurlijk.
En sorry, je moet nog even opnieuw gaan lezen wat TCA en LCA zijn.
LCA: niet alle kleuren worden /scherp/ op de sensor weergegeven. Dus een aantal kleuren zijn permanent voorzien van lensblur: hier kun je /geen/ correcties voor uitvoeren (anders dan sharpening, wat een optische illusie opwekken is)
Ik kan je aanraden om je eigen gelinkte artikel eens goed door te lezen. Mijn reactie:
"Tevens kan ik uit het gelinkte verhaal halen dat de mate van LCA vermindert naarmate je de lens afstopt, terwijl afstoppen niet zal helpen tegen de transversale CA ..........." staat er bijna letterlijk in:
"Distortion and TCA depend on the position of the aperture stop but are not affected by its size, i.e., stopping down the lens does not improve matters.
Spherical aberration and LCA are independent of the position of the aperture stop, but their adverse effect on the image quality is reduced upon stopping down the lens."ELKE lens heeft CA, en ELKE lens wint kwaliteit door CA correcties uit te voeren. (Daar waar je het niet bewust ziet, komt het namelijk terug als onscherpte). Ook Carl zeiss distagon 21mm heeft nog CA (een hele kleine fractie TCA om precies te zijn) en kan dus postprocessign verbeterd worden, en of ik nu een halve pixel corrigeer met een ACR profiel, of 2 pixels, het kost dezelfde moeite, mits het TCA is.
Je hoeft mij niet te vertellen (of te schreeuwen, zoals ik het zie uit je hoofdletters) dat elke lens CA heeft. Dat heb ik zelf nog uitgelegd aan Alex214 in dit topic, elf berichten voordat jij over een 17-85 + 70-300 combo schreef. Beter opletten dus, want ik ben niet één of andere newbie die net bezig is met fotografie, dus zulke logische dingen hoef je niet naar me toe te schreeuwen.
Oja... veel succes met actie fotos en een Manual Focus Carl Zeiss, voor mij is een all round lens de betere keuze. Iedereen moet zijn eigen afweging maken. dus niet achter Ronald en guim aanlopen

Weer zo'n denigrerende toon die helemaal niet gerechtvaardigd is. Het is voor iedereen logisch dat een 21mm prime zonder AF niet geschikt is voor actiefoto's (óf je moet alleen overzichtsfoto's willen maken). Ik vind het ook bijzonder overbodig en kleinerend om me daar dan succes mee te wensen, aangezien je er dan vanuit gaat dat ik als een mongool een 21mm prime zonder AF mee zou nemen naar een situatie waar ik actiefoto's zou moeten maken.
Wat ik hier opschrijf zijn pure adviezen vanuit mijn eigen standpunt en hoeven uiteraard niet gevolgd te worden. Zo zou ik dus niemand adviseren om een 21mm prime zonder AF als enige lens mee te nemen naar een evenement waar je actiefoto's zal gaan maken.
Blijf objectief, want meningen en als schaapjes achter de kudde aanlopen hebben we niets aan, en de fotografie wereld is men nogal schaapachtig. Ik heb geprobeerd objectief de kwaliteiten en gebreken van een aantal relevanten lensen voor de vraagsteller weer te geven, doe ik iets fout, corrigeer het dan, maar ga niet je eigen lens lopen ophemelen waar die lens domweg een zwaar probleem heeft, nota bene zo goed als even erg als de lens waar tegen je af zet

Het gebrek aan objectiviteit was eigenlijk de reden waarom ik tegen jouw berichten ben ingegaan. Ik weet uit eigen ervaringen dat de Sigma 18-50/2.8 zijn beperkingen heeft, en ik vind het ook logisch en goed dat je zijn CA als een negatief punt opnoemt.
Maar om dan één regel eronder een lens te adviseren, en daarbij vermeld dat die 17-85 lens alles "goed" doet, terwijl uit diverse tests blijkt dat ook deze lens helemaal geen kanjer is qua CA, dan ben je gewoon niet objectief bezig.
Geef dan andere argumenten om de 17-85 aan iemand te adviseren (bijv. de geweldige IS, supersnelle AF, perfect bereik, goede scherpte), maar geef dan ook de negatieve punten weer en bagatelliseer die niet, want een lens die bijv. zulke extreme distortie vertoont is ook op dat punt alles behalve "goed".
[
Voor 11% gewijzigd door
guillaumemay op 07-11-2005 15:21
]