PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Laat alsjeblieft meer weten zodra je zelf op de hoogte bent. Ik zou er ook wel eentje willen hebben, een v2.0 dan, maar ik ben niet zo heel erg happig op online bij een buitenlandse site aanschaffen. (Al hangt dat sterk van de prijs en het prijsverschil af natuurlijk.)hjs schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:41:
[...] Kreeg vandaag nl bericht dat een NL shop ze binnenkort gaat verkopen.
Ziet er wel grappig uit voor een euro of 130 nl.
http://www.lensbabies.com
Dus, welke winkel en wanneer ze leverbaar zijn zou ik graag willen horen van je.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Ja en nee....ik wil 'm ook gaan gebruiken met 1,4x of 2x extender, dan is die ene stop zeer welkom als extraatje....en inderdaad IS een aanrader, maar daar ga ik nog even over nadenken....en flink doorsparen.Roeligan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:30:
[...]
Buiten dat, (let wel imho!!!) is het die 1e stop niet waard (ten opzichte van de 70-200/4). Als je dan toch een 2.8 neemt doe dan de IS versie. Ik heb ook de f/4 genomen omdat ik de prijs niet kon verantwoorden voor 1 stop. (nogmaals dit is imho).
met hemJumpStart schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:39:
[...]
Laat alsjeblieft meer weten zodra je zelf op de hoogte bent. Ik zou er ook wel eentje willen hebben, een v2.0 dan, maar ik ben niet zo heel erg happig op online bij een buitenlandse site aanschaffen. (Al hangt dat sterk van de prijs en het prijsverschil af natuurlijk.)
Dus, welke winkel en wanneer ze leverbaar zijn zou ik graag willen horen van je.
heb een keer een lensbaby geleend en dat vond ik wel wat hebben.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik ben benieuwd hoeveel mensen deze week nog gaan vragen welke lens ze willen hebben in het bereik 70-300, zonder de Sigma APO te noemen. Mensen, we hebben niet voor niets 30 pagina's volgekletst over die lenzen, er is een search

Als je alleen een 1.4x extender wilt gebruiken, kan je alsnog uit de voeten (qua autofocus dan) met de f4 lens, met de 2x extender uiteraard niet meer.MissingDog schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 18:45:
[...]
Ja en nee....ik wil 'm ook gaan gebruiken met 1,4x of 2x extender, dan is die ene stop zeer welkom als extraatje....en inderdaad IS een aanrader, maar daar ga ik nog even over nadenken....en flink doorsparen.
Ik heb zelf de 70-200 f4 lens in bezit gehad en het was/is een hele fijne scherpe lens met naar mijn idee nog zelfs iets snellere autofocus dan de 2.8 versie. Heb uiteindelijk toch besloten om de 70-200 2.8 IS te kopen, maar ik mis echt het HEERLIJKE geringe gewicht van de f4 als ik bv. door de dierentuin slenter, dat is gewoon een serieus nadeel van de 2.8.
--
1.4x is een eventuele optie bij de F4 ja, maar eigenlijk is 2x (met een F2.8) the way to go...aangezien ik de lens ook op m'n analoge 35mm body wil gebruiken en er anders aan 't lange eind een beetje veel millimeters weg gaan vallen (zit nu met de crop van de 300D). Maar tot mijn saldo toereikend is blijft 't nog even fijn dromen.salient schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 20:01:
[...]
Als je alleen een 1.4x extender wilt gebruiken, kan je alsnog uit de voeten (qua autofocus dan) met de f4 lens, met de 2x extender uiteraard niet meer.
Ik heb zelf de 70-200 f4 lens in bezit gehad en het was/is een hele fijne scherpe lens met naar mijn idee nog zelfs iets snellere autofocus dan de 2.8 versie. Heb uiteindelijk toch besloten om de 70-200 2.8 IS te kopen, maar ik mis echt het HEERLIJKE geringe gewicht van de f4 als ik bv. door de dierentuin slenter, dat is gewoon een serieus nadeel van de 2.8.
Het was Cameranu die ze kreeg, mail ze maar voor meer infoJumpStart schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:39:
[...]
Laat alsjeblieft meer weten zodra je zelf op de hoogte bent. Ik zou er ook wel eentje willen hebben, een v2.0 dan, maar ik ben niet zo heel erg happig op online bij een buitenlandse site aanschaffen. (Al hangt dat sterk van de prijs en het prijsverschil af natuurlijk.)
Of bekijk de nieuwe site die morgen live gaat, als het goed is.
Ik had mijn schoonpa geholpen met de koop van een compacte digicam (Sony P200)
Komt die man met een lens aan, Nikkor 70-300mm, heel lief enzo maar volgens mij is het maar een matig lensje
Maar, iets is beter dan niets en eerst maar een proberen voordat ik oordeel
[edit]
Die gasten zijn echt maf, heb al antwoord van ze op een mailtje.
Het wachten is nog op antwoord van de leverancier, kan nog ff duren dus.
[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 31-10-2005 21:23 . Reden: mail verwerken ]
Als jij het regelt, schrijf mij maar op voor 1 Sigma 70-300 APO nikon mountMBV schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 19:33:
Ruik ik een IA?
offtopic:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen deze week nog gaan vragen welke lens ze willen hebben in het bereik 70-300, zonder de Sigma APO te noemen. Mensen, we hebben niet voor niets 30 pagina's volgekletst over die lenzen, er is een search
Ben je gek, daar zijn er al genoeg winkels van. IA's zijn vaak voor dingen die slecht in Nederland te verkrijgen zijn, en omdat het duur is om 1 chip uit de USA te halen, kan je dan beter een IA starten. Het ging dus ook om die lensbaby. en daar heb ik zelf geen interesse in, was dus meer een hint naar de mensen die hem wél willen hebben. En dat stukje over de Sigma was even frustratie van me af schrijven.Danster schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 07:05:
[...]
Als jij het regelt, schrijf mij maar op voor 1 Sigma 70-300 APO nikon mount
Verwijderd
Een 70-200/2.8 kopen omdat je hem met de 2x wil gaan gebruiken zou ik zeker niet doen. Ga dan voor de 400/5.6, de 300/4 Is met 1,4x of als je geen prime wilt een 100-400L of 100-300 f/4 van sigma.MissingDog schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 20:12:
[...]
1.4x is een eventuele optie bij de F4 ja, maar eigenlijk is 2x (met een F2.8) the way to go...aangezien ik de lens ook op m'n analoge 35mm body wil gebruiken en er anders aan 't lange eind een beetje veel millimeters weg gaan vallen (zit nu met de crop van de 300D). Maar tot mijn saldo toereikend is blijft 't nog even fijn dromen.
Converters zijn hulpmiddelen om als je geen geld hebt (of niet verder kan zoals met de 1200mm
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Ik bedoel ook vooral in de range van 200mm en daarboven. Waar ze ook voor bedoelt zijn.YellowCube schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:48:
vergeleken met een nieuwe lens is het niet veel, maar ik vind teleconverters ook nog best aan de prijs.
De 100-400L en 100-300 van sigma maken het gat 50mm-100mm te groot voor me en ik ben niet van plan daar nog opvulling tussen te gooien. 70-200 is een mooi bereik en de 2.8 is voor mij net dat ene stopje extra wat het aanschaffen en gebruik van de 2x TC aanvaardbaar maakt voor als er meer mm's nodig zijn. Een 100-300+ met een prime rond de 70-80mm er tussen is voor mij teveel van 't goede om mee te zeulen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:46:
[...]
Een 70-200/2.8 kopen omdat je hem met de 2x wil gaan gebruiken zou ik zeker niet doen. Ga dan voor de 400/5.6, de 300/4 Is met 1,4x of als je geen prime wilt een 100-400L of 100-300 f/4 van sigma.
Converters zijn hulpmiddelen om als je geen geld hebt (of niet verder kan zoals met de 1200mm)toch een bepaald brandpuntafstand te krijgen. Standaard uitgaan van een converter betekend gewoon dat het niet de juiste lens is. Een 70-200 is erg mooi maar als je meer mm's wilt is het gewoon niet de juiste lens.
Het gaat me voornamelijk om 't gebied 70-200, met de mogelijkheid meer mm's te pakken met de TC, niet om nou zoveel mm's aan 't uiteinde continu beschikbaar te hebben
[ Voor 11% gewijzigd door MissingDog op 01-11-2005 17:25 ]
Verwijderd
Dan zou ik eerder kiezen voor de 70-200 en daarboven een extra prime als de 300 of 400. Maar dit alleen als je ook echt vaak boven de 200mm komt. Als ik je reactie hierboven lees zal dat niet vaak voorkomen en gebruik je 70 tot 200mm vaker of zelfs meer. Dan is een extra converter zeker handig.MissingDog schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:22:
[...]
De 100-400L en 100-300 van sigma maken het gat 50mm-100mm te groot voor me en ik ben niet van plan daar nog opvulling tussen te gooien. 70-200 is een mooi bereik en de 2.8 is voor mij net dat ene stopje extra wat het aanschaffen en gebruik van de 2x TC aanvaardbaar maakt voor als er meer mm's nodig zijn. Een 100-300+ met een prime rond de 70-80mm er tussen is voor mij teveel van 't goede om mee te zeulen.
Wat ik bedoelde is dat je zo'n ding er standaard opzet omdat je eigenlijk altijd boven de 200mm zit.
Een Canon EF 200/2.8 kost ongeveer net zoveel als een 70-200/4, is dat geen optie? Of zeg ik nu iets heel raars?MissingDog schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 20:12:
[...]
1.4x is een eventuele optie bij de F4 ja, maar eigenlijk is 2x (met een F2.8) the way to go...aangezien ik de lens ook op m'n analoge 35mm body wil gebruiken en er anders aan 't lange eind een beetje veel millimeters weg gaan vallen (zit nu met de crop van de 300D). Maar tot mijn saldo toereikend is blijft 't nog even fijn dromen.
http://www.digitalkamera.de/Info/News/30/09.htm
Zat te denken om een zoom aan te schaffen voor mijn D50 maar het zou wel eens kunnen zijn dat mijn kitlens wordt vervangen door dit beestje
Ik weet niet, ze zeggen in principe niks nieuws op deze site, alleen geven ze aan wat de afkortingen allemaal betekenen. Ik zou wachten tot iemand die lens daadwerkelijk in de hand heeft gehad en wat testfoto's laat zien. Want alleen afgaan op de specs lijkt me wat voorbarig. Daarnaast zal deze lens vast niet goedkoop wordenDanster schreef op woensdag 02 november 2005 @ 07:42:
Heb wat meer info kunnen vinden over de Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED (let op in het duits)
http://www.digitalkamera.de/Info/News/30/09.htm
Zat te denken om een zoom aan te schaffen voor mijn D50 maar het zou wel eens kunnen zijn dat mijn kitlens wordt vervangen door dit beestje
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Je kan het gat opvullen met de 85/1.8 een goede lens voor weinig geld (359,-).MissingDog schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:22:
[...]
De 100-400L en 100-300 van sigma maken het gat 50mm-100mm te groot voor me en ik ben niet van plan daar nog opvulling tussen te gooien. 70-200 is een mooi bereik en de 2.8 is voor mij net dat ene stopje extra wat het aanschaffen en gebruik van de 2x TC aanvaardbaar maakt voor als er meer mm's nodig zijn. Een 100-300+ met een prime rond de 70-80mm er tussen is voor mij teveel van 't goede om mee te zeulen.
Het gaat me voornamelijk om 't gebied 70-200, met de mogelijkheid meer mm's te pakken met de TC, niet om nou zoveel mm's aan 't uiteinde continu beschikbaar te hebben
Hij is niet zwaar of groot, als je een 100-300 mee kan nemen, dan kan deze lens zeker mee. Je kan hem zo in je jaszak stoppen.
De 2x TC is alleen aan te bevelen bij de super tele's zoals de 400, 500 en 600. Op andere lenzen kan het wel maar laat de kwaliteit te wensen over.
Een andere lens die je het bereik geeft is de Sigma 80-400/4.5-5.6 OS, het geeft je het bereik wat je zoekt en als extra beeldstabilisatie.
[ Voor 12% gewijzigd door baslab op 02-11-2005 10:46 ]
... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...
Alleen is focust deze lens toch een stukje minder snel. Als ze hem voor een paar euro meer als HSM uitovering zouden hebben zou ik het wel weten.Pennywise schreef op woensdag 02 november 2005 @ 09:56:
Een andere lens die je het bereik geeft is de Sigma 80-400/4.5-5.6 OS, het geeft je het bereik wat je zoekt en als extra beeldstabilisatie.
Ze zijn juist bij meer combinaties te gebruiken dan de extenders van Canon zelf. Uiteraard moet je altijd kijken of het max diafragma nog goed genoeg is voor je autofocus en blijft eerst testen het devies.baslab schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:44:
De TC van Sigma, 1.4 en 2 zijn niet op alle objectieven en camera's te gebruiken (zoals Pennywise ook aangeeft), naar schijnt. Eerst proberen voordat je koopt is aan te raden.
{signature}
die 85mm zit me te dicht op mijn Tamron 90mm, weinig meerwaarde te halen daar...70-200 is het meest gebruikte bereik voor mij als 't om tele gaat....voor de paar keren dat ik meer mm nodig heb pak ik er liever een 2x TC bij dan dat ik een 100-300 (of meer) ga kopen en met een groter gat 50-90mm te kampen heb.Pennywise schreef op woensdag 02 november 2005 @ 09:56:
[...]
Je kan het gat opvullen met de 85/1.8 een goede lens voor weinig geld (359,-).
Hij is niet zwaar of groot, als je een 100-300 mee kan nemen, dan kan deze lens zeker mee. Je kan hem zo in je jaszak stoppen.
De 2x TC is alleen aan te bevelen bij de super tele's zoals de 400, 500 en 600. Op andere lenzen kan het wel maar laat de kwaliteit te wensen over.
Dat valt nogal mee. Ik heb zelf ervaring met een 70-200 f/4 op een 1.4TC en de resultaten zijn prima. Nét niet zo scherp als de 70-200 alleen, maar het is echt geen wereld van verschil.Pennywise schreef op woensdag 02 november 2005 @ 09:56:
[...]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Ik zei dus ook 2x TC, de 1.4x TC is inderdaad goed te gebruiken.koraks schreef op woensdag 02 november 2005 @ 13:00:
[...]
Dat valt nogal mee. Ik heb zelf ervaring met een 70-200 f/4 op een 1.4TC en de resultaten zijn prima. Nét niet zo scherp als de 70-200 alleen, maar het is echt geen wereld van verschil.
Er is een lens waar de 2x TC heel goed op is en dat is de Canon 300/2.8. Dan behoud je redelijk goeie kwaliteit. Maar de Canon 300/2.8 is op zichzelf al erg goed, sommige zeggen zelfs dat het Canons scherpte lens is.
[ Voor 23% gewijzigd door Pennywise0 op 02-11-2005 13:08 ]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Verwijderd
Ik denk dat eer toch naar de 200/1.8 gaat. Maar 300/2.8 zit daar natuurlijk niet ver achter.Pennywise schreef op woensdag 02 november 2005 @ 13:04:
[...]
Ik zei dus ook 2x TC, de 1.4x TC is inderdaad goed te gebruiken.
Er is een lens waar de 2x TC heel goed op is en dat is de Canon 300/2.8. Dan behoud je redelijk goeie kwaliteit. Maar de Canon 300/2.8 is op zichzelf al erg goed, sommige zeggen zelfs dat het Canons scherpte lens is.
Verwijderd
Is zeker een goede optie, maar dan moet je er natuurlijk wel iets bij hebben om de +/- 70mm te vervangen. Ik heb zelf gekozen voor de combi 85mm f/1.8 met een 200mm f/2.8 boven de 70-200/4 of 70/200/2.8 omdat ik die laatste te opvallend vind, en erg van lichtsterke lenzen hou. Nou is de 70-200 ook 200mm f/2.8 maarjafnoff schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:44:
[...]
Een Canon EF 200/2.8 kost ongeveer net zoveel als een 70-200/4, is dat geen optie? Of zeg ik nu iets heel raars?
Beeldkwaliteit vind ik bovendien ook erg belangrijk en de plaatjes die van de 200mm komen zijn echt om van te smullen.
Heb geen webspace meer dus kan het niet laten zien maar op pbase zijn genoeg plaatjes te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 14:32 ]
Ik ben ook gezwicht voor Cokin:T.T. schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:02:
Ik heb de stap genomen
Sigma AF 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Canon
Cokin veel spul
Cokin Filter P Systeem Introductie kit + Filterhouder (+ boekje) BP-800D
Cokin Filter P Systeem Adapterring 67mm
Cokin Filter P Systeem P-Filter 121 Cromo Grijs G-2
Cokin Filter P Systeem P-Filter 154 Grijs ND-8X
Geen 120 en 153 erbij, dat kan later nog wel. Ik wil eerst véél verschil zien om alles eens uit te proberen.
Dit waren de resultaten (optische score/mechanische score)
1. Olympus Zuiko Digital ED 7-14mm f/4: 93/91
2. Tokina AT-X PRO 12-24mm f/4 SD (IF) DX: 85/87
3. Olympus Zuiko Digital 11-22mm f/2.8-3.5: 85/86
4. Nikkor AF-S 12-24mm f/4 DX G IF-ED: 78/76
5. Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM: 69/80
6. Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM: 68/71
7. Tamron SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 DI II LD-Asph. (IF): 67/73
In het tijdschrift staat ondermeer gedetaileerde tests van de diverse lenzen. Ik heb het tijdschrift zelf nog niet maar als ik hem nog tegenkom laat ik nog wel even weten.
[ Voor 2% gewijzigd door Garyu op 02-11-2005 15:51 . Reden: Ook de Tamron is dus DG en dus niet geschikt voor FF ]
Al is Olympisch technisch gezien fullframe
Er waren in dit topic toch een aantal mensen die op zoek waren naar een UWA, vandaar dat ik het lijstje maar even heb gepost. Ik was aangenaam verrast door de prestatie van de Tokina en ik dacht dat er vast wel mensen zijn die dit interessant vinden.Garyu schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:04:
Tsja, dat die Olympus op 1 staat vind ik niet zo gek, als je ook het prijskaartje meeneemt. Het lijkt me dat de Tokina de beste optie is, mits je de 2mm extra van de Sigma niet per se nodig hebt. Verder zijn volgens mij alle lenzen uitgezonderd de Tamron niet geschikt voor Fullframe (of zie ik dat verkeerd?).
@Pennywise het zijn inderdaad allemaal DG lenzen
[ Voor 4% gewijzigd door Excibular op 02-11-2005 15:31 ]
[ Voor 5% gewijzigd door baslab op 02-11-2005 15:35 ]
... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...
Ik vind het zeker een interessant lijstje, en bevestigd eigenlijk wel wat ik erover gelezen heb tot nu toe. Namelijk dat de Sigma 10-20 en de Canon 10-22 minder goed presteren dan de Tokina 12-24. Het verschil van 2 mm is eigenlijk de enige reden om dan toch voor de Sigma te gaan.ExCibular schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:30:
[...]
Er waren in dit topic toch een aantal mensen die op zoek waren naar een UWA, vandaar dat ik het lijstje maar even heb gepost. Ik was aangenaam verrast door de prestatie van de Tokina en ik dacht dat er vast wel mensen zijn die dit interessant vinden.
De Olympus-dingen zijn inderdaad technisch misschien fullframe, maar effectief wel met een 2x-cropfactor
Bijvoorbeeld:
http://www.pbase.com/cameraguy21773/sigma_1020_samples
Ohnee, geen Tokina daarbij. Nou... ik ben benieuwd naar de verschillen tussen Tokina en Sigma
tokina 12-24-f4 review
[ Voor 46% gewijzigd door T.T. op 02-11-2005 16:13 ]
Populair spul kennelijk:MartijnGizmo schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:37:
[...]
Ik ben ook gezwicht voor Cokin:
Cokin Filter P Systeem Introductie kit + Filterhouder (+ boekje) BP-800D
Cokin Filter P Systeem Adapterring 67mm
Cokin Filter P Systeem P-Filter 121 Cromo Grijs G-2
Cokin Filter P Systeem P-Filter 154 Grijs ND-8X
Geen 120 en 153 erbij, dat kan later nog wel. Ik wil eerst véél verschil zien om alles eens uit te proberen.
Helaas zijn de door u bestelde artikelen momenteel niet meer bij ons uit voorraad leverbaar.
We doen ons uiterste best om het door u bestelde produkten binnen afzienbare tijd te leveren. Echter zijn we in deze gevallen afhankelijk van onze leverancier/importeur.
U krijgt bericht zodra uw bestelling compleet is en wordt verstuurd.
Effe wachten dan maar.
Dus geen cropfactor want het is fullframeGaryu schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:50:
[...]
De Olympus-dingen zijn inderdaad technisch misschien fullframe, maar effectief wel met een 2x-cropfactor. En die 7-14 is stervens duur ook nog
.
Anyway, de 7-14 is ook getest in de Focus. Ook daar zijn ze zeer te spreken over deze lens. Ze testen hem praktische vrij van CA, geen vignettering van betekenis (incl lichtafval) en de vertekening is voorbeeldig gecorrigeerd. Ze zijn ook zeer te spreken over de mechanische kwaliteit! Ik hoop binnenkort deze lens op mijn camera te schroeven als ik voor een korte trip naar Noorwegen ga.
Dat is pech hebben, ik had het gelijk de volgende dag (@konijn)!
Het is nu (regen) toch geen weer voor Cokin systeem, dus je mist niets
DG is iets heel anders. DG lenzen kunnen gewoon fullframe zijn.ExCibular schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:30:
Maar in het geval van DG sluit designed for digital fullframe camera's dus niet uit.ExCibular schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:43:
[...]
DG wordt ook wel gebruikt als 'designed for digital'. Maar goed voor de duidelijkheid, ik bedoel inderdaad lenzen voor digitale camera's met een crop factor.
[ Voor 28% gewijzigd door Voutloos op 02-11-2005 16:52 ]
{signature}
DG wordt ook wel gebruikt als 'designed for digital'. Maar goed voor de duidelijkheid, ik bedoel inderdaad lenzen voor digitale camera's met een crop factor.Voutloos schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:28:
[...]
DG is iets heel anders. DG lenzen kunnen gewoon fullframe zijn.Er worden door verschillende fabrikanten verschillende afkortingen gebruikt (DC, Di II, EF-S, DX, etc), maar DC is wel redelijk geaccepteerd als algemene afko. Een andere manier is gewoon zeggen dat het voor >= 1.5x cropfactor is, aka APS-C en kleinere formaat sensors.
http://www.photozone.de/8...canon_1022_3545/index.htmGaryu schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:50:
[...]
Ik vind het zeker een interessant lijstje, en bevestigd eigenlijk wel wat ik erover gelezen heb tot nu toe. Namelijk dat de Sigma 10-20 en de Canon 12-24 minder goed presteren dan de Tokina 12-24. Het verschil van 2 mm is eigenlijk de enige reden om dan toch voor de Sigma te gaan.
De Olympus-dingen zijn inderdaad technisch misschien fullframe, maar effectief wel met een 2x-cropfactor. En die 7-14 is stervens duur ook nog
.
http://www.photozone.de/8...s/tokina_1224_4/index.htm
De canon (welke 10-22 is overigens, niet 12-24

CA op de Tokina is wijd open 2.5 pixels, das bruuuut veel, de canon neemt genoegen met de helft, wat heeeeel goed is voor een ultrawide.
De sigma heb ik nog geen wetenschappelijke test van gevonden.
Stuur hier je Sigma 10-20 heen zodat we ook van die lens een knappe test hebben.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Eh, ja.. 10-22 bedoelde ik ookRonaldH schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:49:
[...]
http://www.photozone.de/8...canon_1022_3545/index.htm
De canon (welke 10-22 is overigens, niet 12-24) is /veel/ scherper dan de tokina. Zeg maar dat de Canon wijd open beter is als de tokina op zijn best (F8)
CA op de Tokina is wijd open 2.5 pixels, das bruuuut veel, de canon neemt genoegen met de helft, wat heeeeel goed is voor een ultrawide.
Stuur hier je Sigma 10-20 heen zodat we ook van die lens een knappe test hebben.

Had ik ook al bedacht, dus ik wacht geduldig af.T.T. schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:15:
[...]
Dat is pech hebben, ik had het gelijk de volgende dag (@konijn)!
Het is nu (regen) toch geen weer voor Cokin systeem, dus je mist niets
Dat ziet er wel even wat anders uit.....RonaldH schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:49:
[...]
De canon (welke 10-22 is overigens, niet 12-24) is /veel/ scherper dan de tokina. Zeg maar dat de Canon wijd open beter is als de tokina op zijn best (F8)
* MartijnGizmo speelt met de gedachte om z'n Peleng weg te doen en een UWA te kopen.....
Kennelijk wil je graag de Canon verkopen maar ik ben het niet helemaal met je eens.RonaldH schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:49:
[...]
De Canon is aan de wijde kant inderdaad scherper dan de Tokina op f4. Op de andere resoluties vind ik de Tokina toch echt beter presteren, zeker gezien de slechte hoekwaardes van de Canon.
De Canon heeft duidelijk meer last van vignettering, de Tokina heeft inderdaad veel last van CA. Dus het is maar net waar je meer waarde aan hecht. De Canon is wel 2mm wijder maar ook zo'n 70% duurder dan de Tokina.
Nou maakt het voor mij niets uit, ik heb al die Sigma 10-20 gekocht, maar als ik naar die website kijk, dan is het toch duidelijk dat de lenzen elkaar niet zo veel ontlopen en zeker niet het verschil tussen 85 of 68/69 punten in beoordeling kan rechtvaardigen.ExCibular schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:54:
Kennelijk wil je graag de Canon verkopen maar ik ben het niet helemaal met je eens.
De Canon is aan de wijde kant inderdaad scherper dan de Tokina op f4. Op de andere resoluties vind ik de Tokina toch echt beter presteren, zeker gezien de slechte hoekwaardes van de Canon.
De Canon heeft duidelijk meer last van vignettering, de Tokina heeft inderdaad veel last van CA. Dus het is maar net waar je meer waarde aan hecht. De Canon is wel 2mm wijder maar ook zo'n 70% duurder dan de Tokina.
{signature}
Mooi lichtsterk (voor een wide angle iig), niet teveel fish effect (wat ik zelf een plus vind) en geschikt voor Full Frame, voor als ik over 2 of 3 jaar aan een 5D (of diens opvolger) ga.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Wrom? Heb ik een zaak in canon artikelen ofzo waar ik niets vanaf weet ?ExCibular schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:54:
[...]
Kennelijk wil je graag de Canon verkopen maar ik ben het niet helemaal met je eens.
Is er nog een linkje waar deze resultaten verantwoord staan ?T.T. schreef op woensdag 02 november 2005 @ 18:56:
[...]
Nou maakt het voor mij niets uit, ik heb al die Sigma 10-20 gekocht, maar als ik naar die website kijk, dan is het toch duidelijk dat de lenzen elkaar niet zo veel ontlopen en zeker niet het verschil tussen 85 of 68/69 punten in beoordeling kan rechtvaardigen.
Ik heb die kerel trouwens aangeboden mijn Sigma 10-20 op te sturen, ben benieuwdRonaldH schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:36:
Is er nog een linkje waar deze resultaten verantwoord staan ?
TofT.T. schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:42:
[...]
Ik heb die kerel trouwens aangeboden mijn Sigma 10-20 op te sturen, ben benieuwd
Verwijderd
Nu zie ik iedereen op dit forum altijd praten over de sigma 70-300 APO en dat die zo goed schijnt te zijn voor zijn prijsklasse, en dat zou ook de prijsklasse zijn waaruit ik een telelens zou willen kiezen. Nu zag ik gisteren op http://www.photographyreview.com/ dat daar de in brandpuntsafstand en diafragagrote gelijke tamron 70-300 nog een stuk beter werd beoordeeld. Toen keek ik in de pricewatch en zag ik dat die lens bijna de helft van de sigma kost (€125). Heeft iemand ervaring met deze 2 lenzen of 1 van de 2 en kan iemand mij zeggen of er een reden zou zijn om voor de meer dan €100 duurdere sigma te gaan?
Heb naast een beetje macro-geklooi binnen nog niet echt mee kunnen fotograferen in verband met het weer en een operatie.
Ik weet het niet, maar ik vond je reactie nogal negatief t.o.v. van de tokina en eigenlijk ten onrechte. De negatieve aspecten van de Tokina wist je zo te vinden maar over de Canon alleen maar goeds terwijl daar zeker toch het e.e.a. aan schort.RonaldH schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:28:
[...]
Wrom? Heb ik een zaak in canon artikelen ofzo waar ik niets vanaf weet ?
Uitgebreide testen kan je vinden in het Duitse blad fotoMAGAZIN. Als ik dat blad van de week nog in handen krijgen zal ik wel even wat details posten.Is er nog een linkje waar deze resultaten verantwoord staan ?
Alle lensen schort wat aan. Iets wat nogal eens stevig ontkent wordt.ExCibular schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:07:
[...]
Ik weet het niet, maar ik vond je reactie nogal negatief t.o.v. van de tokina en eigenlijk ten onrechte. De negatieve aspecten van de Tokina wist je zo te vinden maar over de Canon alleen maar goeds terwijl daar zeker toch het e.e.a. aan schort.
Mijn indruk is Daar waar de Tokina zwakker presteerd dan de canon presteerd hij ook vrij stevig minder, terwijl de steken die de Canon laat vallen ten opzichte van de Tokina minder groot zijn kwa verschil.
De canon is dus optisch beter op basis van de photozone test, maar dat MOET hij ook zijn, want hij is duurder.
Ik snap trouwens niet waarom er bij de ene lens zwaar gevallen wordt over CA en de andere lens die een nog groter CA probleem heeft dat het ineens niet meer zo belangrijk is.. (EF-S 17-85 vs Tokina 12-24 vs Sigma 18-50 DC, de eerste is nog het minst erg)
Om die reden hou ik hem zelf ook (naast de Tokina 12-24 en Peleng 8mm qua UW-werk). Lekker lichtsterk voor binnen.JumpStart schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:15:
Ach ja, afgelopen weekend met de Sigma 15 mm f/2,8 fish van Korakal mogen spelen, en het is wel duidelijk dat die er komt.
Mooi lichtsterk (voor een wide angle iig), niet teveel fish effect (wat ik zelf een plus vind) en geschikt voor Full Frame, voor als ik over 2 of 3 jaar aan een 5D (of diens opvolger) ga.
http://www.xs4all.nl/~deodate/Tokina1224/
http://www.xs4all.nl/~deodate/Tokina1224/samples.htm
Ik ben wel erg benieuwd naar die test in dat fotoblad, hoewel ik niet denk dat het mijn keuze anders had laten uitvallen. Tokina heeft f/4 over gehele bereik, wat binnenshuis een pluspunt zou kunnen zijn, maar over het algemeen ga ik voor landschapsfotografie en dan wil je toch richting f/9-11. Voor de DoF heb je die f/4 sowieso niet nodig (dat werkt toch niet op 12mm). Daarnaast nog de 2mm extra op de Sigma/Canon (3,2 mm effectief?) verschil.... Neemt niet weg dat die Tokina (zelfde prijs) natuurlijk ook een goede lens is. Alleen die Canon lijkt wat duur.

Om nog maar eens 10 vs 12 mm te benadrukken
[ Voor 81% gewijzigd door T.T. op 03-11-2005 00:15 ]
Heb ook gekeken en gezocht.. en gevonden ... Kwam uit op een 10-22.. En moet zeggen uiterst tevreden aan alle kanten !Voutloos schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:09:
De Canon 10-22 heeft een aantal voordelen op de andere lenzen en heeft ook een paar nadelen, waarvan de hogere prijs de meest significante is. Prijs mag echter niets te maken hebben met de beoordeling van optische kwaliteit. Beoordeel nou maar gewoon objectiefdan mag de lezer zelf beslissen of hij de prijs gerechtvaardigd vindt.
Kanonnier zeg maar.
Ik ben het dus helemaal niet met bovenstaande eens. Ik denk dat juist op de diafragma's waar het vaak om gaat (dus niet wideopen) bij landschapfotografie presteert de Tokina beter. Dit gecombineert met de zwakke corner prestaties van de Canon kan ik mij voorstellen waarom ze de voorkeur geven aan de Tokina. Wat mij betreft is het belangrijkste pluspunt van de Canon de 2mm extra.RonaldH schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:30:
[...]
Alle lensen schort wat aan. Iets wat nogal eens stevig ontkent wordt.
Mijn indruk is Daar waar de Tokina zwakker presteerd dan de canon presteerd hij ook vrij stevig minder, terwijl de steken die de Canon laat vallen ten opzichte van de Tokina minder groot zijn kwa verschil.
De canon is dus optisch beter op basis van de photozone test, maar dat MOET hij ook zijn, want hij is duurder.
[ Voor 13% gewijzigd door Excibular op 03-11-2005 08:27 ]
Zo, die van mij is verstuurd, samen met mijn Peleng! Ik denk dat we over een aantal weken dus twee reviews kunnen vindenRonaldH schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:49:
Moedig, maar een aanwist voor de community.T.T. schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:04:
[...]
Zo, die van mij is verstuurd, samen met mijn Peleng! Ik denk dat we over een aantal weken dus twee reviews kunnen vinden
- Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX (ongeveer 450,-)
- Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di (ongeveer 360,-)
- Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO (ongeveer 240,-)
Nu het geld nog
Dat vond ik ook
Komt redelijk overeen met wat ik heb gedaan:Garyu schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:11:
- Sigma 10-20 (449)
- Tokina 28-70 (180) - 2e hands
- Canon 100-300 (100) - 2e hands
Dan heb ik nog die kitlens en die Peleng erbij.
[ Voor 27% gewijzigd door T.T. op 03-11-2005 12:27 ]
Ik heb de onderste 2 al, die 10-20 komt er nog wel. Ga denk ik eerst de 70-300 vervangen door een 70-200 4 of eventueel 2.8 (Canon of Sigma).Garyu schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:11:
Volgens mij zou een ideaal setje lenzen er nu overigens ongeveer zo uitzien, voor net iets meer dan 1000 euro's:
Nu het geld nog
Zeer toevallig is dat precies de set die ik nu op het oog heb als uitbreidingGaryu schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:11:
Volgens mij zou een ideaal setje lenzen er nu overigens ongeveer zo uitzien, voor net iets meer dan 1000 euro's:
Nu het geld nog
Je kan eventueel nog de review afwachten van die kerel die mijn lens krijgt, tenzij het natuurlijk haast heeft of dat je er voldoende vertrouwen in hebt.Remy schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:33:
Voor de 10-20 heb ik nog de meeste toepassingen in gedachten, zowel indoor als outdoor, dus die gaat het ws worden
Ik heb er zelf al een aantal weken geleden mee geschoten, voor ongeveer een uur: en de dag daarvoor nog met de Tokina 12-24T.T. schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:51:
[...]
Je kan eventueel nog de review afwachten van die kerel die mijn lens krijgt, tenzij het natuurlijk haast heeft of dat je er voldoende vertrouwen in hebt.
Lenzen wisselen vind ik juist 1 van de pluspunten van een dSLR, maargoed.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 13:59:
Martijn en Tim, thanks voor de reacties/ervaringen
Zit vreselijk te dubben of ik voor de combi kitlens/28-75/70-300 ga of toch de tamron 18-200mm (die behoorlijk redelijk gereviewed wordt) om de groothoek te blijven houden en overlap met mijn 70-300.
De reden om voor de tamron 18-200 te gaan is het beperken van lenzen wisselen (maar met verlies van lichtsterkte tov de kitlens in het 18-55mm bereik)
De reden voor de 28-75 is de lichtsterkte (maar met verlies van groothoek)
Aangezien ik geen losse groothoek kan betalen op dit moment neig ik toch meer naar de 18-200mm. En dat maar als walkaround lens te gebruiken.
Maar dat is voor het objectieven topic. Nogmaals bedankt voor de reacties!
De keuze is dus kitlens + vrij goede telelens + zeer goed middenbereik, of kitlens-kwaliteit over het hele bereik? Keuze lijkt me duidelijk.
Verwijderd
Over lenzen wisselen zijn we het eens. Echter, ik heb nog niet de ideale combinatie (gat tussen de kitlens en de Sigma). Tijdens mijn vakantie in Italie heb ik veel gelopen met mijn Sigma (70-300), maar elke keer bij een kerk/leuk gebouw/etc weer wisselen met de kitlens (en er zijn veel kerken in ItaliëMartijnGizmo schreef op donderdag 03 november 2005 @ 14:24:
Vanuit het 350D topic:
[...]
Lenzen wisselen vind ik juist 1 van de pluspunten van een dSLR, maargoed.
De keuze is dus kitlens + vrij goede telelens + zeer goed middenbereik, of kitlens-kwaliteit over het hele bereik? Keuze lijkt me duidelijk.
Dat beschouw ik als een lastige wissel (te vaak). Daarom ben ik op zoek naar een lens die lekker op de cam blijft, tenzij ik echt iets meer wil (tele) of iets minder (groothoek), maar dat moeten de 'uitzonderingen' worden. Dus minder lenswissels.
Maar je hebt me nu wel af gebracht van mijn 18-200 plan
Nu lekker sparen voor de 28-75mm...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 15:58 ]
Verwijderd
niemand heeft nog echt op m'n vraag geantwoord en aangezien ie nu al een stuk of 20 berichten terug is denk ik niet dat iemand nog naar zo'n oude vraag kijkt. Dus heeft weet iemand de verschillen tussen de Sigma 70-300 APO en Tamron 70-300?Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 20:04:
hey, ik heb sinds een paar dagen de 350D, en heb al aardig wat foto's gemaakt, ook al waren het niet al te boeiende foto's, maar ik merkte in het park bij ons, dat, toen ik een reiger wilde fotograferen, ik toch eigenlijk wel een telelens nodig had (reiger vloog weg toen ik te dichtbij kwam). Nu was ik sowieso al van plan om tegen het eind van het jaar een telelens te halen, maar goed.
Nu zie ik iedereen op dit forum altijd praten over de sigma 70-300 APO en dat die zo goed schijnt te zijn voor zijn prijsklasse, en dat zou ook de prijsklasse zijn waaruit ik een telelens zou willen kiezen. Nu zag ik gisteren op http://www.photographyreview.com/ dat daar de in brandpuntsafstand en diafragagrote gelijke tamron 70-300 nog een stuk beter werd beoordeeld. Toen keek ik in de pricewatch en zag ik dat die lens bijna de helft van de sigma kost (€125). Heeft iemand ervaring met deze 2 lenzen of 1 van de 2 en kan iemand mij zeggen of er een reden zou zijn om voor de meer dan €100 duurdere sigma te gaan?
Verwijderd
Of met 2 bodies werken, dat lijkt me ook wel luxeVerwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 15:57:
maar elke keer bij een kerk/leuk gebouw/etc weer wisselen met de kitlens (en er zijn veel kerken in Italië) en vervolgens weer de Sigma er op.
Dat beschouw ik als een lastige wissel (te vaak).
Verwijderd
Inderdaad. Afgelopen zomer een trouwerij geschoten. Had een 20D te leen met een 70-200 4L + 50mm 1.8 + Tamron 28-75mm 2.8. Mijn 350D met de Tamron en flitser en een 20D met een 70-200 4L + flitsers en een veel te duur manfrotto statief. Voelde me helemaal het mannetjeVerwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 17:41:
[...]
Of met 2 bodies werken, dat lijkt me ook wel luxe
Enige nadeel: je sjouwt je een breuk (samen met nog iemand de hele dag lopen zeulen).
Ook weer mee eensMartijnGizmo schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:30:
Veel oefenen, dan word je er erg snel en handig in.Tijdens mijn vakantie in Keulen heb ik juist alleen de 28-75 gebruikt met af en toe de Peleng, de Sigma 70-300 niet 1 keer gebruikt.
Maar ik ben opzoek naar een combinatie van objectieven waarbij ik 1 point-and-shoot lens heb met een lekker bereik en een behoorlijke kwaliteit. Alles wat buiten dat bereik valt, kan ik dan schieten met of mijn Sigma (tele) of kitlens (groothoek). Vaak zijn dat toch al wel onderwerpen waar je meer tijd voor hebt, of waarvan je vantevoren weet dat je ze gaat schieten. Kortom, vantevoren weet je al welke lens je gaat gebruiken (bij. mijn telelens op schiphol).
Ergo, minder lenswissels... (en dat is mijn doel)
Maar goed, ik kan snel wisselen hoor
Wedstrijdje doen?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 18:37 ]
De Tamron heeft geen "low-dispersion" (APO) glaselement.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:42:
[...]
niemand heeft nog echt op m'n vraag geantwoord en aangezien ie nu al een stuk of 20 berichten terug is denk ik niet dat iemand nog naar zo'n oude vraag kijkt. Dus heeft weet iemand de verschillen tussen de Sigma 70-300 APO en Tamron 70-300?
Canon L lenzen hebben vaak een Super UD (Super Ultra Low Dispersion) element bij het glas, en het is juist dát peperdure element dat voor de betere plaatjes zorgt (vooral te zien aan minder CA, dus scherpere lijkende lijnen, beter contrast en kleuren, etc).
Maar de Tamron is natuurlijk wel heel goedkoop, en voor zijn prijs maakt hij volgens mij vrij goede plaatjes. Ik denk alleen niet dat hij aan de Sigma kan tippen, maar dat mag ook wel als je bijna 2x meer betaalt voor de Sigma lens.
Ik kan ook wel snel wisselen hoor. Het probleem ligt me meer bij de bereikbaarheid van m'n '2de' lens. Die is nu in m'n rugzak, en de hele procedure van 'tas op de grond, tas open, lens 1 eruit, wissel, lens 2 in tas, tas dicht, tas weer op rug', neemt bij mij het meest in beslag. Ik zit er dus ook over na te denken om een losse koker met schouderband ofzo te kopen. Of zo'n koker aan m'n riem vast te gespen (ideaal), alleen ben ik bang dat ik er dan wel erg corky uit zal zienVerwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 18:36:
[...]
Maar goed, ik kan snel wisselen hoor
Wedstrijdje doen?
Verwijderd
Iemand al ervaring met de 18-70mm lenskit van de konica minolta dynax 5d? Ik kon hier niks vinden en op internet verder ook geen reviews.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Verwijderd
Ik heb er (nog) geen maar wat wil je er precies over weten? En wat wil je ermee gaat fotograferen?Dexter schreef op donderdag 03 november 2005 @ 22:15:
Zijn er hier eigenlijk mensen met Shift-Tilt lenzen en zo jah, welk merk-type en waarvoor gebruik je hem en hoe bevalt het werken met een dergelijke lens? Ik wil er ooit zelf ook nog eens een aanschaffen (nu even het geld niet voor), maar ben eigenlijk nog meer benieuwd naar mensen die ook zo'n ding hebben.
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Ik ben dus niet geinteresseerd in de Optische en mechanische kwaliteit van zo'n lens, ik schiet met Olympus en denk erover na om de 35-100 f/2 te kopen deze lens is ongeveer evenzwaar als elke willekeurige 70-200 lens van de concurrentie.
Ik heb in zutphen even met een lens van 1 kilo gelopen (de EF 24-70 f2.8), op een 20d zonder extra batterygrip eronder en handstrap, en dat viel wat tegen, niet zozeer het gewicht, maar wel de balans in de camera. Met grip&handstrap is dat een stuk beter te doen, dan heb je de camera veeeel minder krampachtig vast.ExCibular schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:23:
Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen van mensen hier zijn met een 70-200 f/2.8 lens. Het gaat mij hierbij vooral om het gewicht, hoe bruibaar is deze lens als je een dagje op locatie gaat schieten. In de rugzak met twee andere lensen en een body , is dat goed te doen of maakt deze lens het erg zwaar?
Ik ben dus niet geinteresseerd in de Optische en mechanische kwaliteit van zo'n lens, ik schiet met Olympus en denk erover na om de 35-100 f/2 te kopen deze lens is ongeveer evenzwaar als elke willekeurige 70-200 lens van de concurrentie.
Ik heb zelf de goedkoopste van de 70-200 f2,8 van Sigma, het is een bom van een lens, ik heb ook de 70-200 f2,8 van Canon vast gehouden, deze is lichter en misschien een tikkeltje scherper maar duurder (en witExCibular schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:23:
Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen van mensen hier zijn met een 70-200 f/2.8 lens. Het gaat mij hierbij vooral om het gewicht, hoe bruibaar is deze lens als je een dagje op locatie gaat schieten. In de rugzak met twee andere lensen en een body , is dat goed te doen of maakt deze lens het erg zwaar?
Ik heb zelf de 70-200 2.8 IS van canon en ik moet eerlijk bekennen, hoe fijn deze lens ook is, dat ik de 70-200 f4 erg mis kwa gewicht. Een dagje dierentuin is wel te doen natuurlijk, maar was gewoon stukken prettiger met de f4, het scheelt ook bijna een kilo in gewicht.ExCibular schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:23:
Ik weet niet of Olympus een soortgelijke lens heeft en je moet natuurlijk zelf de afweging maken of je de lichtsterkte van 2.8 hoger laat wegen dan het gewicht wat het met zich meebrengt.
--
Een van de redenen waarom de nieuwe 18-200VR van Nikon zo gaaf is lijkt mij... Redelijk lichte lens (560g) en door de VR win je toch een paar stops waardoor het toch wel een lekkere lens is... Heeft ExCalibur niks aan, maar tochsalient schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:45:
[...]
Ik heb zelf de 70-200 2.8 IS van canon en ik moet eerlijk bekennen, hoe fijn deze lens ook is, dat ik de 70-200 f4 erg mis kwa gewicht. Een dagje dierentuin is wel te doen natuurlijk, maar was gewoon stukken prettiger met de f4, het scheelt ook bijna een kilo in gewicht.
Ik weet niet of Olympus een soortgelijke lens heeft en je moet natuurlijk zelf de afweging maken of je de lichtsterkte van 2.8 hoger laat wegen dan het gewicht wat het met zich meebrengt.
200/18 = 11,111111.Martijn schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 16:03:
[...]
Een van de redenen waarom de nieuwe 18-200VR van Nikon zo gaaf is lijkt mij... Redelijk lichte lens (560g) en door de VR win je toch een paar stops waardoor het toch wel een lekkere lens is... Heeft ExCalibur niks aan, maar toch
Een zoomfactor van 11 dus, ik ben benieuwd hoe dat optisch gaat presteren. Klinkt als een erg leuke all-rounder, maar zonder prijs en optische prestatie kan je dat niet definitief stellen.
Ik heb nu de 14-54 f2.8-3.5 en de 40-150 f/3.5-4.5. Dit is een aardige combinatie als je op zoek bent naar goede kwaliteit bij een laag gewicht (dus voor mij geen 18-180). Ik wil alleen meer snelheid. Vandaar mijn interesse in de 35-100. Voor mij een perfecte lens alleen moet ik hem uiteindelijk niet te zwaar vinden.
http://www.slrgear.com/re.../170/sort/2/cat/23/page/1ExCibular schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:41:
Olympus komt ook met een 18-180. Volgens diverse geruchten is dit een lens die Tamron bouwt onder licentie van Olympus, Olympus is alleen wat conservatiever met haar mm telling dus gaat hij maar tot 180.
Ik heb nu de 14-54 f2.8-3.5 en de 40-150 f/3.5-4.5. Dit is een aardige combinatie als je op zoek bent naar goede kwaliteit bij een laag gewicht (dus voor mij geen 18-180). Ik wil alleen meer snelheid. Vandaar mijn interesse in de 35-100. Voor mij een perfecte lens alleen moet ik hem uiteindelijk niet te zwaar vinden.
De lens van Tamron is geen hoogvlieger, moet behoorlijk dicht (f8 tot f11) om scherp te worden. Ik heb al eens eerder gehoord dat zuiko 18-180 dezelfde lens is.
10x zooms zijn altijd compromissen, ook de EF 28-300 L IS van canon (kost slechts 2200 euro

De Nikon zal vermoedelijk een zelfde 'probleem' hebben... maar wel 4 stops VR, dus het zal in gebruik wel een fijne lens worden
Ik praat even over de Sigma 70-200 F2.8ExCibular schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:23:
Ding is best zwaar maar de eerste keer dat ik er een half dagje mee heb gelopen heb ik nergens last van gehad. Ik hou mijn D70 om m'n nek inclusief 70-200 en hou het geheel dan bij de lens beet. Het gewicht zorgt er ook voor dat de camera en objectief lekker in balans zijn. In de rugzak is het geen probleem zolang je een goede rugzak hebt die niet snel gaat irriteren aan de banden. Het is toch 1300 gram waar je over praat.
De 70-200 is bij verreweg mijn meest favouriete lens en het gewicht is totaal geen issue. Uiteraard niet te vergelijken bij een 50mm van plastic, maar door de veelzijdigheid en kwaliteit een heerlijk ding om te gebruiken. Ik denk dat je zo'n ding gewoon eens moet lenen/uitproberen op een meeting of wat ook om zelf te kunnen beoordelen of je snel last gaat krijgen van het gewicht want volgens mij lopen de meningen nog weleens uiteen
Verwijderd
Ik had jou lens ook even uit geprobeerd op de meeting. Mijn god wat een mooi dingSmartDoDo schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 18:55:
[...]
Ik denk dat je zo'n ding gewoon eens moet lenen/uitproberen op een meeting of wat ook om zelf te kunnen beoordelen of je snel last gaat krijgen van het gewicht want volgens mij lopen de meningen nog weleens uiteen
Vooral het verschil in balans is echt enorm vergeleken met mijn tamron koffiemolen. Het is dat ik nu niet zoveel geld heb, ander wist ik het wel
Verwijderd
hey pauluzzz, hoe bevalt je "tamron koffiemolen"? Ik ben namelijk op zoek, zoals in mijn sig staat, naar een betaalbare, goede telelens en mijn oog viel op de sigma 70-300 APO DG Macro en de tamron 70-300. Die tamron is echter ongeveer de helft van het geld. Nu zei iemand echter tegen me in dit topic dat de sigma een low dispersion element had en de tamron niet, maar mij valt nu op dat de tamron niet voor niet LD in zijn naam heeft staan en ook een low dispertion element blijkt te hebben. Maareh, hoe bevalt ie dus over het algemeen?Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 19:26:
[...]
Ik had jou lens ook even uit geprobeerd op de meeting. Mijn god wat een mooi ding![]()
Vooral het verschil in balans is echt enorm vergeleken met mijn tamron koffiemolen. Het is dat ik nu niet zoveel geld heb, ander wist ik het wel
Verwijderd
Ik heb hem gekocht "voor het bereik". De AF is traag, en houdt van hunten. Verder is die optisch niet zo denderend. Maar ik heb er opzich wel leuke foto's mee kunnen maken, en voor die 130 euro die het gekost heeft heb ik er geen spijt van hoor.Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 21:15:
[...]
hey pauluzzz, hoe bevalt je "tamron koffiemolen"? Ik ben namelijk op zoek, zoals in mijn sig staat, naar een betaalbare, goede telelens en mijn oog viel op de sigma 70-300 APO DG Macro en de tamron 70-300. Die tamron is echter ongeveer de helft van het geld. Nu zei iemand echter tegen me in dit topic dat de sigma een low dispersion element had en de tamron niet, maar mij valt nu op dat de tamron niet voor niet LD in zijn naam heeft staan en ook een low dispertion element blijkt te hebben. Maareh, hoe bevalt ie dus over het algemeen?
Maar het is natuurlijk niet te vergelijken met een nikon/sigma/canon 70-200 f/2.8/4 AF-S/IS/VR
Dus als je bijvoorbeeld van plan bent om vliegtuigen te gaan spotten, zou ik even door gaan sparen voor een lens met o.a. een snellere AF. Maar als "voorlopige telelens" is die tamron nog best aardig. Ik wil opzich ook wel een betere, maar dat gaat financieel niet echt leuke op korte (en iets langere) termijn.
En vergeleken met mijn Sigma in Zutphen.neographikal schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:55:
prut, AF is trager dan de APO en de optische prestaties zijn niet jofel. Ik heb er zelf één
Verwijderd
De meeste architectuurfotograven zullen wel met een TC werken. Zoals Simon Warren die een Sinar 5x4 in camera gebruikt.Dexter schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 00:19:
Ik fotografeer nogal wat architectuur en zou daarvoor graag een keer met zo'n lens willen werken (om het eens te proberen) en als het bevalt dan ook een aan willen schaffen. De meeste architectuurfoto's die je in de bladen etc. ziet zijn ook met dergelijke lenzen genomen zodat je geen verticale perspectivische vertekening zichtbaar hebt...
http://www.simonwarren.com/
Als je een TS lens wilt proberen moet je hem gewoon eens een keer huren. Kom je het beste te weten of het ook echt is wat je wilt. Als je hem gaat gebruiken met een 1,6x of 1,5x cropbody zou ik zeker een hoekzoeker erbij nemen zodat je het beeld kan vergroten en zo toch redelijk goed scherp kan stellen.
Op Fredmiranda ( www.fredmiranda.com/forum ) en dan vooral in het canonforum zijn er veel gebruikers van TS lenzen. Als je een specefieke vraag hebt kun je die daar het beste stellen. Altijd wel iemand die het antwoord heeft.
Ik twijfel nog over een macro lens. Is er een webpagina waar staat uitgelegd wat de voordelen zijn van een macro lens en belangrijker nog: hoe je kan bepalen welke het beste bij je wensen aansluit? Is een macro lens puur bedoeld om kleine dingen mee te fotograferen, of is zo'n lens ook geschikt om er andere dingen mee te fotograferen?
Ik zoek namelijk een lens waarmee ik kleine tot middelgrote (zeg 10-100cm) dingen mee kan fotograferen. Het zou best kunnen dat de kitlens (18-70mm nikon) daarvoor prima geschikt is, maar als een macro lens een betere keus is, dan wil ik me er toch eentje aanschaffen. Het is dan wel handig als ik weet hoe ik de juiste kan kiezen
[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 05-11-2005 16:10 ]
Die kerel vind mijn lenzen niet interessantT.T. schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:04:
[...]
Zo, die van mij is verstuurd, samen met mijn Peleng! Ik denk dat we over een aantal weken dus twee reviews kunnen vinden
Bericht hierboven
Dit topic is gesloten.
Blij met je nieuwe objectief? Vertel het niet alleen in dit topic maar vul ook de Tweakers.net productsurvey in
Objectieveninfo: hier en hier
Focal length comparison tool van Tamron: hier
Vergelijkbare tool van Canon: hier