Centraal objectieven-topic V5.0

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.295 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:05:
[...]

Nou ja, het is voor beide lenzen even moeilijk dus. Maar hoe verklaar je dan dat de rechterkant van de 17-40mm wel scherp is?
Dat is al verteld een paar posts hierboven en je kunt het waarschijnlijk laten fiksen bij Canon :)

Schoonmaken van lenzen? Microfilterdoekje en een keer ademen op je lens en boenen maar :)

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 11-10-2005 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
neographikal schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:05:
[...]

Dat is al verteld een paar posts hierboven en je kunt het waarschijnlijk laten fiksen bij Canon :)

Schoonmaken van lenzen? Microfilterdoekje en een keer ademen op je lens en boenen maar :)
Heb gelijk toch maar ff zo'n setje besteld. Microvezeldoekjes haal je bij de appie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Stinger666 schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:09:
[...]

Heb gelijk toch maar ff zo'n setje besteld. Microvezeldoekjes haal je bij de appie toch?
Gewoon de lokale fotoboer binnen lopen voor een microvezel lenzendoekje :) Kostte hier €6,- :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:02:
[...]

Zeker leuk, ik had er zelf één tot ik hem uit m'n klauwen liet vallen :(
Vond het eigenlijk erger van m'n 77mm polafilter (dure krengen) want die spatte finaal uit elkaar, en met diverse krassen op het frontelement van het objectief en een fikse deuk in de behuizing is het over en uit met de Tokina :/

Ik ben dan ook erg geinteresseerd in de test aangezien ik toch een nieuw objectief wil.. Moet die test alleen niet te lang op zich laten wachten ;)
als je toch geld hebt voor een D2x, waarom ga je dan ook niet voor de Nikkor 17-55 f/2.8 ?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:28:
[...]

als je toch geld hebt voor een D2x, waarom ga je dan ook niet voor de Nikkor 17-55 f/2.8 ?
Misschien omdat het geld op is? Je kunt het immers maar één keer uitgeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja maar als je dan moet kiezen tussen dure body of beter glas, dan gaat wmb de laatste voor. Al is het maar omdat het langer meegaat en het uiteindelijk meer voor de kwaliteit van je plaatjes betekent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Zo, hierbij mijn test. Het was me nooit opgevallen hoe soft de lens eigenlijk is op f/2.8 :o Als je naar f/3.5 of f/5.0 gaat wordt het een stuk beter. Met name wide (28mm) + f/2.8 is eigenlijk te soft voor gebruik. Op hogere f-waarden zou ik de lens wel als zeer scherp beoordelen.

Allemaal crops hieronder, genomen met Canon 300D in A(perature) stand, niet manual focus, maar ik geloof niet dat het veel uitmaakt. ISO was constant 200.

Tokina AT-X Pro 28-70 f/2.6 - f/2.8 (ouder model dan de Tokina die nu te koop is) Nieuwe model kost rond de 200 euro.

Afbeeldingslocatie: http://tinypic.com/ei0dv7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tinypic.com/ei0e4l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tinypic.com/ei0e80.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tinypic.com/ei0e91.jpg

Let wel, ik heb een ouder model : de Tokina AT-X Pro 28-70 f/2.6 - f/2.8

Mijn conclusie: 28mm f/2.8 is te soft, 70mm f/2.8 is wel bruikbaar (als je maar niet crops gaan nemen). De lens wordt een stuk scherper door naar f/5 of f/8 te gaan, met name voor wide-angle is dat eigenlijk wel een must. Tele vind ik op 5.6 eigenlijk al best scherp.

[ Voor 36% gewijzigd door T.T. op 11-10-2005 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet er sowieso speciaal voor mij nog even bij om welk objectief het gaat :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:41:
Zet er sowieso speciaal voor mij nog even bij om welk objectief het gaat :>
Hehe, dat stond er inmiddels al onder :)
edit: en nu ook erboven.

[ Voor 7% gewijzigd door T.T. op 11-10-2005 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:28:
[...]

Wellicht wel maar die Tokina lens had ik al. Gelukkig ben ik verzekerd.
Ik ben er persoonlijk nog niet uit welke lens ik wil hebben overigens. Wellicht dat ik in de tussentijd een Tokina AT X 28-80/2,8 haal.
neographikal schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:35:
Mja maar als je dan moet kiezen tussen dure body of beter glas, dan gaat wmb de laatste voor. Al is het maar omdat het langer meegaat en het uiteindelijk meer voor de kwaliteit van je plaatjes betekent :)
Tja in mijn geval werkte het iets anders omdat ik "niets" aan een camera had waar ik met moeite kon zien of iets scherp was met handmatig focussen. Vandaar dat ik de keuze heb gemaakt body eerst de rest zien we later wel. Een middenklasse objectief blijft een middenklasse objectief op een dure body. En eenmaal een klap geld uitgegeven moet je even schipperen met wat je hebt he ;)
T.T. schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:36:...
Let wel, ik heb een ouder model : de Tokina AT-X Pro 28-70 f/2.6 - f/2.8

Mijn conclusie: 28mm f/2.8 is te soft, 70mm f/2.8 is wel bruikbaar (als je maar niet crops gaan nemen). De lens wordt een stuk scherper door naar f/5 of f/8 te gaan, met name voor wide-angle is dat eigenlijk wel een must. Tele vind ik op 5.6 eigenlijk al best scherp.
Ik had het PRO SV model (dus de nieuwe met constante f2.8 maar je verhaal komt grotendeels wel overheen. f5.6 was bij wide het best.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:33
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:48:

Wellicht wel maar die Tokina lens had ik al. Gelukkig ben ik verzekerd.
Ik ben er persoonlijk nog niet uit welke lens ik wil hebben overigens. Wellicht dat ik in de tussentijd een Tokina AT X 28-80/2,8 haal.
Kun je niet beter 'tussentijd' niet doen? Want zo kost het uiteindelijk meer pegels. Als ik zo'n body had kwam daar een 17-55 f/2.8 op, makkelijk zat. Maar toegegeven, je moet het geld wel ff hebben liggen want goedkoop zijn die dingen niet :( Ik heb 'm zelf ook al héél lang op 't oog maar heb eigenlijk beetje moeite zo'n bedrag te verantwoorden voor zo'n lens.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 23:39:
[...]

Kun je niet beter 'tussentijd' niet doen? Want zo kost het uiteindelijk meer pegels. Als ik zo'n body had kwam daar een 17-55 f/2.8 op, makkelijk zat. Maar toegegeven, je moet het geld wel ff hebben liggen want goedkoop zijn die dingen niet :( Ik heb 'm zelf ook al héél lang op 't oog maar heb eigenlijk beetje moeite zo'n bedrag te verantwoorden voor zo'n lens.
Een hoop mensen denken dat ik in de dikke € Euro's zit en dat ik zo'n lens uit m'n arm schuif :+. Ik kan gewoon geen dikke dure vette lens betalen. Ik heb m'n D2X met de verkoop van mijn D70 kunnen veroorloven en dat was wel zeker voor dit jaar het einde van de luxe. Waarom koop je zo'n duur ding dan? Omdat ik simpel weg een oog (tunnel effect en meer) probleem heb. Die D70 had gewoon stof in een kast geweest zijn. Ik heb mijn D70 goed kunnen verkopen, en mijn lenzen gehouden.

8)7 Dit moet eigenlijk in een sticky waarom /me Krusher een D2X heeft. En geen dikke dure lensen heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Iemand enig idee of de 24-105L ergens in NL op voorraad is op dit moment?
Ik ga volgende maand op vakantie en wil er toch eigenlijk wel eentje te pakken krijgen voor die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
hallo mensen, ik ben op zoek naar een (tele)-zoom lens met een macro van 1:1 en ik heb (hoop ik) 300 euro te besteden (verjaardagsgeld) ik heb een EOS 300D

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

CrushOne schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 17:07:
Ik ga volgende maand op vakantie en wil er toch eigenlijk wel eentje te pakken krijgen voor die tijd.
Crown dacht ik.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
krijnvanleeuwen schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 18:46:
hallo mensen, ik ben op zoek naar een (tele)-zoom lens met een macro van 1:1 en ik heb (hoop ik) 300 euro te besteden (verjaardagsgeld) ik heb een EOS 300D

bvd
Er zijn zoomlenzen die 1:2 halen (bijv. de Sigma 70-300), maar zoomlenzen welke 1:1 halen zijn er volgens mij niet (of in ieder eval geen moderne lenzen en zeker niet binnen dat budget). Voor 1:1 of groter right out the box (geen extenders, voorzetlenzen, omgekeerde lenzen etc) zal je toch voor een prime lens moeten gaan.

Dus je moet een keuze maken, een zoomlens (waarschijnlijk telebereik) met redelijke macro, of een prime met echte macro.

[ Voor 18% gewijzigd door Voutloos op 13-10-2005 19:03 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Kans is groot dat de Foto Klein Professional in Rotterdam nog voorraad heeft. Die zit vlakbij centraal station. Telefoon= 010-4141344. Ik heb die van mij namelijk daar gehaald en werd goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wederom Canon lensen hier. En dit is een algemeen objectieven topic? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:23:
Deze discussie is al eens gevoerd een tijdje terug, specifieke topics vond men toen niet handig en tja, Canon is nou eenmaal de grootste :)

Anyway, moet toch eens een knoop gaan doorhakken wat ik met die 50mm ga doen. 1.8 of 1.4, maar als ik zoveel geld ga neertellen voor een 1.4 dan kan ik ook een 85mm 1.8 gaan halen voor twee tientjes meer. Die is echt ragscherp is en ideaal voor portretwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:23:
Zoiets heet marktwerking ;)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:25:
[...]

Deze discussie is al eens gevoerd een tijdje terug, specifieke topics vond men toen niet handig en tja, Canon is nou eenmaal de grootste :)

Anyway, moet toch eens een knoop gaan doorhakken wat ik met die 50mm ga doen. 1.8 of 1.4, maar als ik zoveel geld ga neertellen voor een 1.4 dan kan ik ook een 85mm 1.8 gaan halen voor twee tientjes meer die echt ragscherp is en ideaal is voor portretwerk :)
Ik heb zelf ook naar de 85mm gekeken, maar vind (had op moment aanschaf alleen kitlens + 55-200) de mix bij de 50mm tussen lekker rondlooplensje en F1.8 een zeer prettige. Dit en de plannen om de kitlens door 17-40 te vervangen hebben voor mij de doorslag gegeven.

85mm is inderdaad heerlijk voor portretten (op een fullframe ook goed bruikbaar hiervoor), maar als je ook een cheap sleur&pleur lensje wilt om lekker zorgenloos mee rond te lopen....dan zou ik toch voor 50mm F1.8 gaan...die stap naar de 1.4 is financieel zo'n groot gat dat ik 'm qua lichtsterkte en scherpte (nog) niet de moeite waard vond om in te investeren en 85 was voor mij net teveel milimeters ivm de huidige 55-200 en toekomstige aanschaf 70-200 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 05:57

breinonline

Are you afraid to be known?

MissingDog schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:33:
[...]

Ik heb zelf ook naar de 85mm gekeken, maar vind (had op moment aanschaf alleen kitlens + 55-200) de mix bij de 50mm tussen lekker rondlooplensje en F1.8 een zeer prettige. Dit en de plannen om de kitlens door 17-40 te vervangen hebben voor mij de doorslag gegeven.

85mm is inderdaad heerlijk voor portretten (op een fullframe ook goed bruikbaar hiervoor), maar als je ook een cheap sleur&pleur lensje wilt om lekker zorgenloos mee rond te lopen....dan zou ik toch voor 50mm F1.8 gaan...die stap naar de 1.4 is financieel zo'n groot gat dat ik 'm qua lichtsterkte en scherpte (nog) niet de moeite waard vond om in te investeren en 85 was voor mij net teveel milimeters ivm de huidige 55-200 en toekomstige aanschaf 70-200 2.8
Neo heeft de 50/1.8. Hij kijkt voor vervanging door 50/1.4 maar twijfelt of hij in plaats daarvan niet de 85/1.8 zal kopen.

@Neo: in jouw geval lijkt me een 85/1.8 eigenlijk veel nuttiger.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:25:
[...]
Anyway, moet toch eens een knoop gaan doorhakken wat ik met die 50mm ga doen. 1.8 of 1.4, maar als ik zoveel geld ga neertellen voor een 1.4 dan kan ik ook een 85mm 1.8 gaan halen voor twee tientjes meer. Die is echt ragscherp is en ideaal voor portretwerk :)
Persoonlijk heb ik gekozen voor een 50mm 1.4. De build-quality en het feit dat je hem op 1.8 enz. kunt gebruiken zonder softness geeft voor mij de doorslag. Op een 1.6x body zou ik niet denken aan een 85mm, eerder een 35 F1.4 (maar men-o-men wat is die duur).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

twixx schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 09:17:
...eerder een 35 F1.4 (maar men-o-men wat is die duur).
Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM ? :) 399 eur bij Kam-Express ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 06:49:
[...]

Neo heeft de 50/1.8. Hij kijkt voor vervanging door 50/1.4 maar twijfelt of hij in plaats daarvan niet de 85/1.8 zal kopen.

Kleine correctie: ik hád er één :P Die is stuq en gaat toch vervangen worden :) Op zich beviel hij me best wel, alleen de AF was wat luiddruchtig en niet even snel. Aan de andere kant kost het ding geen jota en kan ik er altijd nog een échte decent lens bijhalen zoals die 85mm :)

Enne 35mm 1.4, moet ik die camera soms in de neus van degene die voor lens staat duwen? :+

[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 14-10-2005 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

koop je de 180mm f/2.8...kun je gezellig per megafoon communiceren.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 09:47:
[...]

Kleine correctie: ik hád er één :P Die is stuq en gaat toch vervangen worden :) Op zich beviel hij me best wel, alleen de AF was wat luiddruchtig en niet even snel. Aan de andere kant kost het ding geen jota en kan ik er altijd nog een échte decent lens bijhalen zoals die 85mm :)

Enne 35mm 1.4, moet ik die camera soms in de neus van degene die voor lens staat duwen? o
:+
Ik heb gekozen om een 85mm bij de 50mm te nemen en dat is erg goed bevallen. De bouw, snelheid en beeldkwaliteit van de 85mm is echt een stuk beter. Of de omgerekende 135mm op een 1,6 crop camera je teveel is kan ik natuurljik niet zo zeggen.
Ik gebruik een 20mm als rondloop lens en de 85mm is daar een erg mooie aanvulling op.
Succes met kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 06:49:
[...]

zie nu dat de 50/1.8 kaput is....gewoon weer kopen...en dan een 85mm erbij over een ?maand? ;)

[ Voor 43% gewijzigd door MissingDog op 14-10-2005 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet trouwens zeggen dat de 50mm hier nog erg weinig gebruikt wordt nadat ik de 85 had gekocht. Misschien zonde om de 50mm erbij te nemen.
De canon 35/1.4 of 35/2 is dan een betere keuze. Sigma 30/1.4 natuurlijk ook als je niet van plan bent analoog of 5d te gaan.
35/2 is echt een juweeltje. Heerlijk brandpuntafstand op FF of analoog en lekker klein lensje.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
Mjah, of de Canonians zijn n00bs :P

Desalniettemin, er is al vaker geopperd om een Nikon objectieven topic te openen, om het zo overzichtelijk te houden , maar daar willen de mods niet aan.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

RobertJ schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:49:
[...]

Desalniettemin, er is al vaker geopperd om een Nikon objectieven topic te openen, om het zo overzichtelijk te houden , maar daar willen de mods niet aan.
Als jullie het wel al allemaal weten waarom wil je dan een topic openen?
neographikal schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 09:47:
[...]

Enne 35mm 1.4, moet ik die camera soms in de neus van degene die voor lens staat duwen? :+
Okee, dat wist ik niet. Ga dan maar voor de 85/1.8. Als je de 50mm mist kan je die zo bijkopen, kost toch niks.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

RobertJ schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:49:
[...]

Wat eerst met een Nikon Ni-kon, kan wel met een Ca-non. :Y)
Mensen met een D50 worden zowiezo niet serieus genomen... *buk*
Op zich zou dat wel kunnen maar wat ga je doen met Third Party objectieven zoals Sigma, Tamron, Tokina etc?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Alsjeblieft zeg, Krusher heeft deze discussie vaak genoeg aangezwengeld en elke keer wordt het weer ruzie om de 3rd party lenzen. Kan deze discussie echt niet in een apart topic?
Reacties op deze opmerking mogen ook meteen in dat topic. :Y)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als erover gediscussieerd moet worden, ga vooral je gang. Mijn reden om _niet_ op te splitsen is dat er dan een Canon topic ontstaat met _veel_ ervaringen met 3rd party objectieven zoals Sigma, Tamron en Tokina en een Nikon topic waar dezelfde vragen worden gesteld die in het Canon topic al beantwoord zijn. Een Sigma 70-200/2.8 EX HSM op een Nikon D70 doet het net zo goed en is net zo scherp en snel als een Sigma 70-200/2.8 EX HSM op een Canon EOS 20D. Wat heeft het dan voor zin om de Nikon mount versie apart te gaan bespreken ipv ze in 1 topic te houden? En als er zo weinig Nikon vragen en ervaringen gepost worden, zijn Nikon gebruikers misschien minder mondig of er zijn gewoon minder Nikon gebruikers of Nikon gebruikers weten beter wat ze moeten kopen of vragen er niet zo snel om. Wat de reden ook is:

Nikon gebruikers (en ook Minolta of Fuji gebruikers) kunnen hier gewoon vragen stellen en als het 3rd party objectieven betreft komen hier de Canonians en Nikonians wel met de ervaringen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Wel wil ik best erop gaan letten dat ik bijvoorbeeld voortaan het merknaampje vaker noem teneinde verwarring te voorkomen. Overigens kan ik Nikon, Minolta etc spul ook aan een beknopte benaming herkennen en zeker als er iets als VR en Af-S in de naam staat weet ik ook dat ik een postje kan skippen, zelfde zullen genoeg mensen andersom ook doen :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ik vind het allemaal wel interessant om te lezen, merk maakt me niet zoveel uit.. hoe meer kennis hoe beter :P

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:36

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Sigma 10-20 op 10 mm. Wat een fijn stukje speelgoed. Ben er tevreden mee. Wide-angle is 'the shit'.

Paar kiekjes voor het idee.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/nan1/got/piano.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/nan1/got/wide-angle.jp.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 14-10-2005 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:33
Grrrrrene schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:51:
Als erover gediscussieerd moet worden, ga vooral je gang. Mijn reden om _niet_ op te splitsen is dat er dan een Canon topic ontstaat met _veel_ ervaringen met 3rd party objectieven zoals Sigma, Tamron en Tokina en een Nikon topic waar dezelfde vragen worden gesteld die in het Canon topic al beantwoord zijn. Een Sigma 70-200/2.8 EX HSM op een Nikon D70 doet het net zo goed en is net zo scherp en snel als een Sigma 70-200/2.8 EX HSM op een Canon EOS 20D. Wat heeft het dan voor zin om de Nikon mount versie apart te gaan bespreken ipv ze in 1 topic te houden? En als er zo weinig Nikon vragen en ervaringen gepost worden, zijn Nikon gebruikers misschien minder mondig of er zijn gewoon minder Nikon gebruikers of Nikon gebruikers weten beter wat ze moeten kopen of vragen er niet zo snel om. Wat de reden ook is:

Nikon gebruikers (en ook Minolta of Fuji gebruikers) kunnen hier gewoon vragen stellen en als het 3rd party objectieven betreft komen hier de Canonians en Nikonians wel met de ervaringen :)
Persoonlijk vind ik het eigenlijk helemaal geen slecht idee Nikon en Canon te splitsen. 3th party objectieven vormen ook geen probleem omdat je het per mount bespreekt. Daarnaast is het niet altijd zo dat Tamron lens huppledepup hetzelfde presteert op een Canon body type whatever als op een Nikon body type whatever. Tevens heb je nu discussies en vergelijkingen tussen een Tamron objectief en Canon alternatief waar een geïnteresseerde met een Nikon camera in feite niks aan heeft. En mocht die iemand daar wél in geïnteresseerd zijn dan kan hij dat _altijd_ lezen in dat andere topic. Maar da's mijn persoonlijke mening dan, voor mij zou het iig een stuk prettiger te volgen en lezen zijn omdat het me als Nikon bezitter geen lor interesseert hoe een lens het op een Canon doet :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Grrrrrene schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:51:

.... een copy-paste vanuit 'Centraal objectieven-topic V2.0'. :Y) scheelt weer tijd toch.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Even een algemene vraag. Hoe controleer je nu of je lens voldoet aan hetgeen de lens zou moeten voldoen.
Om even concreet te zijn, ik heb sinds een paar dagen een EF 300L f4 IS erbij, alleen vind ik de foto kwaliteit tegenvallen voor zo'n toplens.
Hoe kan ik nu het beste testen of de lens retour moet of dat de combi met mijn camera misschien niet helemaal de juiste is? Het vreemde is ook dat ik een error 99 kreeg direct nadat ik de lens voor het eerst op de camera had zitten. Na de camera te hebben uitgezet en de accu eruit gehaald te hebben verdween het geknipper. Daarna de camera gereset en de geheugen kaart geformateerd, tip via een of andere site. Tot nu toe nog geen error 99 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Abbadon schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:53:
[...]

Persoonlijk vind ik het eigenlijk helemaal geen slecht idee Nikon en Canon te splitsen. 3th party objectieven vormen ook geen probleem omdat je het per mount bespreekt.
Hmm, ik vind het om redenen die ik al eerder in een "Centraal objectieven-topic" heb aangegeven niet handig. (mede om dubbelnoeming 3rd party fabrikanten, verder het Olympus-, Pentax-, Konica-Minolta-, Bronica-, Mamiya-, Sigma-, Voigtländer-, Rollei-, Fuji-, Leica-objectieven topic) Ook presteert lang niet elk Nikon-objectief even goed. Verder vind ik het een kleine moeite om boven in het zoekbalkje bijvoorbeeld Nikon te typen, dan zie je tenslotte alleen de posts die dat woord bevatten. Maar er zijn natuurlijk ook argumenten vóór splitsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
regmaster schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 23:19:
Even een algemene vraag. Hoe controleer je nu of je lens voldoet aan hetgeen de lens zou moeten voldoen.
Om even concreet te zijn, ik heb sinds een paar dagen een EF 300L f4 IS erbij, alleen vind ik de foto kwaliteit tegenvallen voor zo'n toplens.
Hoe kan ik nu het beste testen of de lens retour moet of dat de combi met mijn camera misschien niet helemaal de juiste is? Het vreemde is ook dat ik een error 99 kreeg direct nadat ik de lens voor het eerst op de camera had zitten. Na de camera te hebben uitgezet en de accu eruit gehaald te hebben verdween het geknipper. Daarna de camera gereset en de geheugen kaart geformateerd, tip via een of andere site. Tot nu toe nog geen error 99 gehad.
Ik heb ook ooit error 99 gekregen bij m'n 50/1.8 II. Die is net terug van de reparatie en doet het nu weer prima, de geconstateerde klacht was dat de diafragma lamellen soms vast bleven zitten. Dat had ik zelf ook al gezien toen ik een paar keer op de 'depth-of-field'-preview knop drukte. Heel misschien dat de 300/4 dat ook heeft??

En verder zou je de 300/4 kunnen testen tegenover je 70-200/4 + 1.4 extender. Allebei op 280 mm en foto's maken van een goed testonderwerp met verschillende diafragma's. De 300 prime móet naar mijn mening gewoon scherper zijn op alle diaframa openingen als hij tegenover je zoomlens+extender wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

Maar da's mijn persoonlijke mening dan, voor mij zou het iig een stuk prettiger te volgen en lezen zijn omdat het me als Nikon bezitter geen lor interesseert hoe een lens het op een Canon doet :)
... een mening waar ik het helemaal mee eens ben. De postcount in dit topic gaat door het dak soms, en dan kost het vrij veel moeite om tussen het Canon-geweld ergens die paar (voor mij) interessante postjes terug te vinden. Zeker als ik een dag of 2-3 niet heb gekeken loop ik soms tientallen posts achter, die ik allemaal langs moet gaan of er misschien iets wordt gezegd over een voor mij interessant onderwerp.

Laat die splitsing maar komen, liever vandaag dan morgen nog.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 23:19:
post eens wat plaatjes gemaakt met de lens. Ik heb de 200/2.8L vergeleken met de 85/1.8 en qua scherpte zit er niet veel verschil in maar wel in contrast en kleuren. Ik zie zelf tenminste duidelijk verschil. Waar ik met de 85mm nog wel eens een foto moet of wil nabewerken is dit met de 200mm soms niet eens nodig.
Uit tests zie ik dat de 70-200 toch wel een stuk onderdoet aan de 200/2.8. De 300/4 IS lijkt me gelijk aan de 200mm dus zou je wel een verschil moeten zien tussen een crop van de 70-200 op 200mm en de 300mm.

Testen tegenover de 70-200 op 280mm kan ook maar is volgens mij niet nodig. De 300mm moet de 70-200 ook zonder converter makkelijk de baas zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
breinonline schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:03:
[...]

Als jullie het wel al allemaal weten waarom wil je dan een topic openen?

.
Volgens mij zag jij de smiley niet! :>
tazzman schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:45:
[...]

Wat eerst met een Nikon Ni-kon, kan wel met een Ca-non. :Y)
Mensen met een D50 worden zowiezo niet serieus genomen... *buk*
:( :+
[...]

Persoonlijk vind ik het eigenlijk helemaal geen slecht idee Nikon en Canon te splitsen. 3th party objectieven vormen ook geen probleem omdat je het per mount bespreekt. Daarnaast is het niet altijd zo dat Tamron lens huppledepup hetzelfde presteert op een Canon body type whatever als op een Nikon body type whatever. Tevens heb je nu discussies en vergelijkingen tussen een Tamron objectief en Canon alternatief waar een geïnteresseerde met een Nikon camera in feite niks aan heeft. En mocht die iemand daar wél in geïnteresseerd zijn dan kan hij dat _altijd_ lezen in dat andere topic. Maar da's mijn persoonlijke mening dan, voor mij zou het iig een stuk prettiger te volgen en lezen zijn omdat het me als Nikon bezitter geen lor interesseert hoe een lens het op een Canon doet :)
Dat denk ik dus ook, de stelling dat al die objectieven gelijk presteren op alle verschillende cams is natuurlijk niet waar. Het zou dan toch een prima alternatief zijn om een Nikon topic erbij te maken. Een chaos zal het er echt niet van worden, integendeel.
begintmeta schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 23:31:
[...]

Hmm, ik vind het om redenen die ik al eerder in een "Centraal objectieven-topic" heb aangegeven niet handig. (mede om dubbelnoeming 3rd party fabrikanten, verder het Olympus-, Pentax-, Konica-Minolta-, Bronica-, Mamiya-, Sigma-, Voigtländer-, Rollei-, Fuji-, Leica-objectieven topic) Ook presteert lang niet elk Nikon-objectief even goed. Verder vind ik het een kleine moeite om boven in het zoekbalkje bijvoorbeeld Nikon te typen, dan zie je tenslotte alleen de posts die dat woord bevatten. Maar er zijn natuurlijk ook argumenten vóór splitsen :)
Die search is natuurlijk handig, maar waarom dan niet een apart topic, want met searchterm 'nikon' kan, en wil ik ook niet de sigma's zien die op alle Canon's gezet worden, en besproken worden. Simpelweg omdat dat geen accurate maatstaf is, omdat een objectief wel degelijk anders presteert op verschillende camera's.
Arfman schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:04:
[...]

... een mening waar ik het helemaal mee eens ben. De postcount in dit topic gaat door het dak soms, en dan kost het vrij veel moeite om tussen het Canon-geweld ergens die paar (voor mij) interessante postjes terug te vinden. Zeker als ik een dag of 2-3 niet heb gekeken loop ik soms tientallen posts achter, die ik allemaal langs moet gaan of er misschien iets wordt gezegd over een voor mij interessant onderwerp.

Laat die splitsing maar komen, liever vandaag dan morgen nog.
Hier sluit ik me dan bij aan, het gaat hier erg, erg hard met de posts, en hoewel ik fotografie erg interessant vind, is het niet altijd even leuk om verschillende Canon lenzen te bestuderen.

Ik hoop dat Grrrrrene er eventjes een nachtje over wil slapen, en er misschien dan nog eens op terug wil komen.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is inderdaad ook een prima optie om voor alles een apart topic te openen, maar het aantrekkelijke van dit topic is voor mij dat diverse fabrikanten en combinaties van objectieven en camera's langs kunnen komen, evenals misschien algemenere vragen over objectieven.

Voor opsplitsen kan natuurlijk pleiten de ongelijke verdeling van gebruikers, waardoor de diversiteit van het topic te klein wordt, en het eigenlijk toch eerder een Canon (en in mindere mate Nikon) topic wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

[...]
Maar da's mijn persoonlijke mening dan, voor mij zou het iig een stuk prettiger te volgen en lezen zijn omdat het me als Nikon bezitter geen lor interesseert hoe een lens het op een Canon doet :)
En ik zie zat mensen hier ook in Canon, Nikon en KM topics posten. Ik lees ze ook allemaal. Ik post het meeste bij Canon, daar weet ik het meeste vanaf. Maar dat wil niet zeggen dat de rest oninteressant is. Oók mijn persoonlijke mening, maar dat maakt een gemengd topic voor mij veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

RobertJ schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 01:21:
Die search is natuurlijk handig, maar waarom dan niet een apart topic, want met searchterm 'nikon' kan, en wil ik ook niet de sigma's zien die op alle Canon's gezet worden, en besproken worden. Simpelweg omdat dat geen accurate maatstaf is, omdat een objectief wel degelijk anders presteert op verschillende camera's.
Sterker nog, ik heb hier op papier, het bewijs dat een lens van Tokina, Sigma of Tamron gewoon anders presteerd op een Nikon D70 of op een Canon 350D. Is technisch heel goed te verklaren. De ene is CCD en de andere is CMOS, en deze sensor hebben gewoon een andere reflectie, waardoor je binnen de lens een ander soort strooilicht krijgt.

Echter hoe ver wil je gaan in het afsplitsen van topics. Want een Tokina 12-24 F/4 presteert welliswaar nagenoeg gelijk op een Nikon D70, D70s, D50 en D100, maar weer anders op een D2X. Want uiteindelijk heeft ook de resolutie van de sensor een invloed. En hetzelfde verschil is er ook tussen de 300D, 350D en 20D bijvoorbeeld.

Wellicht dat daarom het idee om alles gewoon in een topic te houden, misschiens niet eens zo slecht is.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

Ralph Smeets schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:53:
[...]
Echter hoe ver wil je gaan in het afsplitsen van topics. Want een Tokina 12-24 F/4 presteert welliswaar nagenoeg gelijk op een Nikon D70, D70s, D50 en D100, maar weer anders op een D2X. Want uiteindelijk heeft ook de resolutie van de sensor een invloed. En hetzelfde verschil is er ook tussen de 300D, 350D en 20D bijvoorbeeld.

Wellicht dat daarom het idee om alles gewoon in een topic te houden, misschiens niet eens zo slecht is.
Met alle respect, maar hoeveel mensen met een D2X of Canon 1D(s)-MkII posten hier ? Dat zijn vaak pro-fotografen die (nogmaals, met alle respect voor dit forum) of op DPZ posten of helemaal geen internetfreaks zijn. Ja OK, Krusher heeft een D2X. Da's 1 tegen .. euhm .. 1000 ? :+

Dus er zou prima een Nikon topic kunnen zijn over lenzen voor de D50, D70, D70s, D100, maar ook de D2X. Zelfde voor Canon, een mooi topic met allerlei lenzen vanaf de 300D tot de 1Ds-MkII. Zou mij in ieder geval een heleboel leestijd en moeite schelen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Blablo, welles nietes..... nu gaan we weer verder over objectieven als het aan mij ligt.

Mijn Tamron 28-75 2.8 is ook binnen. Erg snel moet ik zeggen, dinsdag besteld, vrijdag zat er een briefje van de postbode in de bus (omdat ik er niet was).

Net even wat getest qua focus en scherpte, en dat lijkt mij allemaal dik in orde. * MartijnGizmo is blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
RobertJ schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 01:21:

Simpelweg omdat dat geen accurate maatstaf is, omdat een objectief wel degelijk anders presteert op verschillende camera's.
Ja en nee, dingen als scherpte wide open zijn volgens mij toch behoorlijk afhankelijk van alleen het objectief en niet van de camera, toch? Of zie ik nu iets over het hoofd? En dingen als bouwkwaliteit, problemen met zoomcreep enzovoorts zijn volledig mount-onafhankelijk.
[...]

Ik hoop dat Grrrrrene er eventjes een nachtje over wil slapen, en er misschien dan nog eens op terug wil komen.
Naja, als de meerderheid voor is ga ik natuurlijk niet dwars liggen. De reden dat ik tegen de opsplitsing ben is puur omdat ik bang ben dat dan 90% van de ervaringen met objectieven bij het Canon kamp worden gepost en Minolta of Nikon gebruikers veel minder ervaringen gepost krijgen. Voor mij als Canon gebruiker maakt dat weinig uit, maar blijkbaar ervaren de Nikon gebruikers dat ook niet als probleem, dus tsja, dan vind ik het wel prima :Y)

Overigens zijn we als crew ook van plan een betere samenwerking op te zetten met de frontpage. Zoals jullie misschien weten kun je je ervaringen met diverse producten kwijt in de Product Survey (PRS in het kort). We zien de ervaringen in dit soort topics dan ook graag terug in de Product Survey Lenzen & Objectieven

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 15-10-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
FF het goede voorbeeld gegeven:

Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG ASP (ø82mm, gelfilter) survey door Grrrrrene

Algemene beoordelingAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifFeaturesetAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
BouwkwaliteitAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifHandlingAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
Scherpte/contrast wide-openAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifScherpte/contrast stopped-downAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
Chromatische aberratieAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifVervormingAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
VignetteringAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk2_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifLens flareAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk1_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk1_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk1_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
Autofocus-snelheidAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifPrijsAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
[/list]Ervaring met één exemplaar, sinds januari 2003
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/zpx.gif

Toen ik mijn Sigma 15-30 EX kocht was er geen DC serie met 10mm zooms, de 15-30 was de wijdste zoom die er was. De keuze ging voor mij tussen de Sigma 15-30 EX en de Canon 17-40/4L. Ik was me bewust dat de 17-40 scherper was, wide open, maar de Sigma was wat wijder (2mm scheelt best veel in het groothoeksegment) en flink goedkoper.

Achteraf had ik denk ik toch liever de 17-40 gehad omdat de Sigma best wel tegenvalt qua scherpte. 15mm is zeker in het begin erg lekker, ook met cropfactor (ik heb een EOS D30), maar als je foto's er pas op f/5.6 of f/8 scherp uit rollen bederft dat toch een beetje de pret.

De 15-30 is erg degelijk gebouwd, redelijk gelijk aan de Canon L-objectieven. Focussen doet hij redelijk snel en voor zover ik kan beoordelen redelijk accuraat, maar de focusmotor maakt zo'n rotgeluid: een hoge piep. Hoewel een groothoek objectief veel minder hoeft te draaien voor het focussen, zou HSM (en dus een snellere, stillere focusmotor) erg lekker zijn geweest, maar helaas zit dat er niet op. Hij is erg gevoelig voor flare, iets waar bijna alle supergroothoek objectieven last van hebben. Het voorste lenselement heeft veel weg van een knikker en vangt zelfs met de zon uit je frame nog licht op wat voor flare kan zorgen.

Sigma objectieven hebben vaak de neiging een wat gele tint aan je foto te geven (tenminste, dat lees je wel 's in reviews) en daarin is de 15-30 geen uitzondering. Ook hiervan was ik me bewust en met digitale fotografie is dat niet echt een groot probleem. De 17-40, waar ik hem mee vergeleek, was veel neutraler, maarja, die prijs he?

Bij de 15-30 wordt een filteradapter geleverd die je over de zonnekap schuift. Op 15mm zie je een normaal filter zitten, een slim filter weet ik eerlijk gezegd niet, ik heb alleen normale filters. Het voorste element steekt bijna nog voor de zonnekap uit, dus is erg kwetsbaar: een UV filter ter bescherming is meer dan aan te raden dus.

Een nadeel vond ik zelf de zoomring, die loopt erg stroef en is voor zo'n moeilijk draaiende ring een beetje te smal. De 82mm filtermaat is ook geen geweldige eigenschap, een 82mm polarizer of UV filter van goede kwaliteit is niet goedkoop.

Door de focusring achteruit te schuiven (met een klik) schakel je over van AF naar MF. Erg handig om zonder je oog bij het oculair vandaan te halen ff snel naar MF te schakelen, hoewel full time manual focus (FTM) handiger zou zijn geweest icm een HSM focusmotor.

Al met al best een leuk objectief met een faire prijs, maar met de komst van de 10-XX tot 12-XX objectieven van Canon, Nikon, Sigma, Tamron en Tokina misschien toch wat outdated geraakt. Echter moet je je wel bedenken dat de Sigma 15-30 fullframe is en dat zijn niet alle andere ultra groothoek objectieven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/check0.gif Negatieve eigenschappen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
- 82mm filtermaat
- Flaregevoelig (hoewel andere ultragroothoeken dat ook hebben)
- Niet bijster scherp wide open
- Gelige kleurtoon
- Flink groot vergeleken met cropfactor-objectieven
- Luidruchtige AF
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/check.gif Positieve eigenschappen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
- 15mm op fullframe
- Goede bouwkwaliteit
- Ligt lekker in de hand
- Behoorlijk scherp stopped down (optimaal @ f/5.6-f/8)
- Handige MF/AF schakelaar op de focusring
- Ondanks ontbreken HSM geen trage AF
[ Bekijk in Productsurvey ] [ Survey invullen ]

Dat soort lijstjes als hierboven kun je dus krijgen door de PRS in te vullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
netjes _/-\o_
erg goeie review, hoop dat meer mensen dit gaan doen.. ikzelf ben erg slecht in reviews (lange texten) schrijven, helaas.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens bij Foto Kiekie in Alkmaar. Was er vorige week en daar hadden ze hem staan.
www.kiekie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:33:
[...]

Kijk eens bij Foto Kiekie in Alkmaar. Was er vorige week en daar hadden ze hem staan.
www.kiekie.nl
http://www.japancamera.nl/ zou ze ook op voorraad hebben (net als de 5D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

MartijnGizmo schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:56:
Blablo, welles nietes..... nu gaan we weer verder over objectieven als het aan mij ligt.

Mijn Tamron 28-75 2.8 is ook binnen. Erg snel moet ik zeggen, dinsdag besteld, vrijdag zat er een briefje van de postbode in de bus (omdat ik er niet was).

Net even wat getest qua focus en scherpte, en dat lijkt mij allemaal dik in orde. * MartijnGizmo is blij :)
Ik zet mijn monoloog gewoon voort: vandaag een aantal foto's gemaakt, en damn, wat een (voor mij) ongekende scherpte! Op F/2.8 al erg scherp en op F/4 snij je je vingers aan het beeld. :) Voor het eerst dat ik foto's rechtstreeks uit de camera in RAW op 100% ook nog scherp vind.

Goede motivatie voor mijn L-telelens-spaar-woede. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik heb vandaag 3 lenzen van mijn tante gehad,
namelijk de:

- Canon FD 28mm 1:2.8 (groothoek)
- Canon FD 50 mm 1:1.8 (portret)
- Tokina SD 70-210mm 1:4-5,6 (tele)

Wie weet of hier een converterring voor te koop is voor de EOS 350D en voor welke prijs?
Ik ga namelijk een 350D aanschaffen en zou deze lenzen daar graag op gebruiken.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

D4V3 schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 23:56:
namelijk de:

Wie weet of hier een converterring voor te koop is voor de EOS 350D en voor welke prijs?
Homemade: http://www.rit.edu/~andpph/text-eos-to-fd-adapter.html

Op eBay staan ze voor $79 en anders zoeken met Google op "EF FD adapter".....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
D4V3 schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 23:56:
namelijk de:

Ik heb zo'n FD naar EF adapter. Via ebay gehaald voor 80 US dollar. Mijn advies: Niet doen. Het is het geld niet waard, want je verliest een stop licht en het bereik wordt ook vermenigvuldigd met 1.4x. Verder heb je ook nog last van veel CA en de beelden zijn gewoon niet superscherp. Het is een leuke gadget, maar ik gebruik de FD lenzen nu voor de camera's waar ze voor bedoeld zijn; m'n pa's Canon A1 en T70.

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 17-10-2005 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:22:
[...]

post eens wat plaatjes gemaakt met de lens. Ik heb de 200/2.8L vergeleken met de 85/1.8 en qua scherpte zit er niet veel verschil in maar wel in contrast en kleuren. Ik zie zelf tenminste duidelijk verschil. Waar ik met de 85mm nog wel eens een foto moet of wil nabewerken is dit met de 200mm soms niet eens nodig.
Uit tests zie ik dat de 70-200 toch wel een stuk onderdoet aan de 200/2.8. De 300/4 IS lijkt me gelijk aan de 200mm dus zou je wel een verschil moeten zien tussen een crop van de 70-200 op 200mm en de 300mm.

Testen tegenover de 70-200 op 280mm kan ook maar is volgens mij niet nodig. De 300mm moet de 70-200 ook zonder converter makkelijk de baas zijn.
Deze foto met de 300 mm geschoten. Ik vind hem niet scherp. Er was voldoende licht, sluitertijd was hoog genoeg, IS was ingeschakeld maar toch zoiets als dit. Ik heb er nog wel meer gemaakt met verschillende instellingen maar beter dan dit werd het dit.
Ik vraag me af of het misschien een camera vs. lens issue zou kunnen zijn. Of dat mijn 20D gewoon een probleem heeft met focussen. Suggesties?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oceanic/testcase/special/IMG_0104_small.jpg

edit:
Testje vanochtend. Erg fris maar wel mooi licht. geschoten uit de hand zonder IS.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oceanic/testcase/special/test_klein.jpg

Wat is jullie mening? Ziet er wel redelijk uit, toch? Tijdens het verwerken van de RAW met BibleLite zag ik ineens de detail van het jaartal terug. Erg grappig op zo'n afstand.

[ Voor 15% gewijzigd door regmaster op 17-10-2005 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
regmaster schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 08:01:
[...]

Deze foto met de 300 mm geschoten. Ik vind hem niet scherp. Er was voldoende licht, sluitertijd was hoog genoeg, IS was ingeschakeld maar toch zoiets als dit. Ik heb er nog wel meer gemaakt met verschillende instellingen maar beter dan dit werd het dit.
Ik vraag me af of het misschien een camera vs. lens issue zou kunnen zijn. Of dat mijn 20D gewoon een probleem heeft met focussen. Suggesties?

[afbeelding]
Gezien de tijd dat de foto is gemaakt lijkt het mij een goede plaat.
De zon is dan al aan het dalen en gisteren was het redelijk vochtig, als je dan over zon grote afstand( ik gok toch al snel 500m) over een grasveld staat te schieten zal je snel inleveren op beeldkwaliteit vanwege opstijgende waterdamp.
Afgelopen vrijdag zelf ook de hele middag aan de slag geweest en ik merkte een verschil in kwaliteit vanaf een uur of drie toen de zon ging dalen.
Als je een goede lenstest wil doen pak dan een statief en maak een opstelling binnen zonder dat weersomstandigheden invloed kunnen hebben, anders ben je appels met peren aan het vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Triplefox op 17-10-2005 08:26 ]

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-09 08:56
regmaster schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 08:01:
[...]

[afbeelding]
Het is niet geheel onlogisch dat deze foto onscherp is. Zoals je ziet heeft het vliegtuig geen centrale positie in de foto. Waardoor het scherpte punt (als die in het midden zou liggen) op de bomen is gericht. Dat maakt je toestel (iets) onscherper. Ik ben totaal niet bekend met de 20D en de scherpstel velden, maar misschien ligt het daaraan.

Verder is 300x1,6 = 480mm, als je dat niet vaak schiet kan het zijn dat er onscherpte optreed gewoon door het trillen van je zelf. IS (schijnt) niet te helpen bij sluiters boven 1/500ste (ben geen ervaringsdeskundige maar lijkt me logische conclusie) dus verwacht daar ook niet al te veel van.

Probeer eens wat platen te maken van stilstaande objecten met je lens? Doet hij het dan nog steeds niet?

Verder valt het met wel op dat er onnoemlijk veel mensen met een 20D focusproblemen hebben.

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:59
Triplefox schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 08:24:
[...]

Gezien de tijd dat de foto is gemaakt lijkt het mij een goede plaat.
De zon is dan al aan het dalen en gisteren was het redelijk vochtig, als je dan over zon grote afstand( ik gok toch al snel 500m) over een grasveld staat te schieten zal je snel inleveren op beeldkwaliteit vanwege opstijgende waterdamp.
Afgelopen vrijdag zelf ook de hele middag aan de slag geweest en ik merkte een verschil in kwaliteit vanaf een uur of drie toen de zon ging dalen.
Als je een goede lenstest wil doen pak dan een statief en maak een opstelling binnen zonder dat weersomstandigheden invloed kunnen hebben, anders ben je appels met peren aan het vergelijken.
Je ziet je anti-alias filter... Digitale fotos moet je een beetje USM op doen om dat effect teniet te doen. Zo te zien is deze zo uit de cam (geen foto software tag in de Exif, wel allerlei spul die door foto software nog wel eens weggegooid wordt) Canon raad aan radius 0.3 strength 300 treshhold 0

In camera sharpening staat standaard heel laag op DSLRs, omdat USM een beetje smaak is..

Vergeet niet dat de 20D met de 350D de hoogste pixeldichtheid (pixels per cm... LP/mm sensor etc) heeft van alle dslrs op de markt op de Olympus 4/3rths na, en dat pixelpeeping altijd problematische zaken gaat zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
RonaldH schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 10:35:
[...]

Je ziet je anti-alias filter... Digitale fotos moet je een beetje USM op doen om dat effect teniet te doen. Zo te zien is deze zo uit de cam (geen foto software tag in de Exif, wel allerlei spul die door foto software nog wel eens weggegooid wordt) Canon raad aan radius 0.3 strength 300 treshhold 0

In camera sharpening staat standaard heel laag op DSLRs, omdat USM een beetje smaak is..

Vergeet niet dat de 20D met de 350D de hoogste pixeldichtheid (pixels per cm... LP/mm sensor etc) heeft van alle dslrs op de markt op de Olympus 4/3rths na, en dat pixelpeeping altijd problematische zaken gaat zien.
wat bedoel je met 'pixelpeeping' ? Is dat hetzelfde als mierenneuk modus over één of twee pixeltjes links of rechts of is het iets anders?
Ik gebruik op de 20D standaard Parameter1 i.p.v. de default parameter2. Die doet intern al iets aan sharpening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een oproep gedaan hier op het werk of iemand ook lenzen had te leen, nu heb ik een aantal gekregen. Waaronder een Sigma DL Zoom 70-300 1:4-5.6, nu vraag ik me natuurlijk af of deze op mijn EOS350D past... Weet iemand dit?

De rest is helaas te oud en zal vast niet passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ligt eraan welke mount het is, maar die DL-versie is nogal prut hoor :) Ik zou hem niet nemen in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolleDries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-07 12:27
Recentlijk een nieuwe aanschaf gedaan; de nieuwe canon 70-300 IS USM op m'n 350d.
Erg fijne lens :P strakke plaatjes in combinatie met een GOED werkende IS (in tegenstelling tot z'n voorganger de 75-300 IS USM).

Maar nu de crux, omdat ik m'n reeds aanwezige pola filter (62mm) graag op deze nieuwe canon wilde plaatsen een step-up ring (58 -> 62) gekocht en wat schets m'n verbazing ?
J***s mina :( wat een lelijk out-of-focus beeld levert dat op... ben ik hierin de enige of zijn er ook al anderen met deze ervaring ?

Geen idee wat er mee loos is, m'n andere (general purpose tamron 18-200) werkt er namelijk uitstekend mee, heb er al fijne plaatjes mee geschoten. Dus dat kan 'm niet zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door DolleDries op 17-10-2005 11:52 . Reden: *Duh* moet IS zijn geen USM ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Laatst online: 14-06 16:25
[...]

Een mooi technisch verhaal wat absoluut op een of andere manier zal kloppen maar ik heb het hier simpelweg over waterdamp die vrijkomt als de zon een dag heeft staan schijnen op een vochtig veld, en dat lijkt mij niets te maken te hebben met de pixeldichtheid van een 20D of whatever want dat effect heb je net zo goed met het blote oog als met film en dus ook digitaal.
Het is gewoon een verschijnsel wat je op dat moment ziet en thats all, als het regent en je maakt een foto heeft dat vrij weinig met de kwaliteit van de sensor of camera te maken maar dan heb je gewoon minder beeld door de regen/mist/sneeuw/damp die op dat moment aanwezig is.
Uiteraard kan je wel het naderhand proberen te verbeteren met een PS oid.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 11:26:
Ligt eraan welke mount het is, maar die DL-versie is nogal prut hoor :) Ik zou hem niet nemen in ieder geval :)
Heb hem erop..joekel van een lens..en zwaar :P

hij werkt wel, maar krijg af en toe Error 99 in beeld. Moet ik eerst de camera off/on doen :)

Verders werkt ie wel goed. Ik heb hem een paar weken te leen van een collega :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Sorry, da's (niet meer) juist. Zie http://www.dpreview.com/reviews/nikond2x/

De Nikon D2X heeft lichtgevoellige elementen van 5,5 bij 5,5 µm, de 20D zit op 6,4 x 6,4 µm.

En verder werkt het AA filter op een radius van een enkele pixel grootte (of minder) om moirré effecten te voorkomen, dus kan je de onscherpte in die bewuste foto niet wijten aan het AA filter. De onscherpte in de vliegtuigfoto is, als je het met guassian blurr moet nabootsen, méér dan r=1. Ik hou het zelf eerder op een focus issue.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 16:01

Garyu

WW

JumpStart schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:22:
[...]

Sorry, da's (niet meer) juist. Zie http://www.dpreview.com/reviews/nikond2x/

De Nikon D2X heeft lichtgevoellige elementen van 5,5 bij 5,5 µm, de 20D zit op 6,4 x 6,4 µm.

En verder werkt het AA filter op een radius van een enkele pixel grootte (of minder) om moirré effecten te voorkomen, dus kan je de onscherpte in die bewuste foto niet wijten aan het AA filter. De onscherpte in de vliegtuigfoto is, als je het met guassian blurr moet nabootsen, méér dan r=1. Ik hou het zelf eerder op een focus issue.
Of het feit dat er gewoon een waas over de landingsbaan ligt omdat daar net met hoge snelheid een paar wieltjes een flink vliegtuig hebben moeten stoppen (of stijgt ie net op?) icm de hitte die uit de turbines komt. Dat veroorzaakt van die warme lucht kringeleffecten waardoor je zicht gewoon wazig is en blijft. Daar helpt geen enkele lens tegen. Als je naar die tweede testfoto kijkt zie ik namelijk geen onscherpte :?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:52:
[...]

Of het feit dat er gewoon een waas over de landingsbaan ligt omdat daar net met hoge snelheid een paar wieltjes een flink vliegtuig hebben moeten stoppen (of stijgt ie net op?) icm de hitte die uit de turbines komt. Dat veroorzaakt van die warme lucht kringeleffecten waardoor je zicht gewoon wazig is en blijft. Daar helpt geen enkele lens tegen. Als je naar die tweede testfoto kijkt zie ik namelijk geen onscherpte :?
Die eerste foto is gemaakt in de buurt van de Kaagbaan, aan het begin dan. Het vliegtuig taxi't (?) weg op op te stijgen. De zon was erg fel, en door het ietwat vochtige weer krijg je daar een beetje damp van, hierdoor heb ik ook bewust voor f8 gekozen i.p.v. f4 of 5.6.
Foto 2 is vanochtend genomen, het was erg fris en kurkdroog, en de zon was al een beetje aan het opkomen. Wat mij betreft het mooiste deel van de dag. Deze foto is zonder IS genomen. Met IS erbij zag het er ietsje minder uit. De lens gaat overigens retour verkoper met dit geneuzel én het gewicht/omvang heb ik weinig trek om de lens op mijn aanstaande trektocht mee te slepen.
Case closed wat mij betreft maar misschien wel interessant voor anderen die vergelijkbare issues hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
* neographikal heeft Sigma zojuist van een smeekbede voorzien wanneer er een 80-400 OS mét HSM uit gaat komen O-)

Dat zou voor mij echt dé ultieme tele zijn op het moment, zowel qua budget, bereik, snelheid, scherpte als AF-snelheid :)

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 17-10-2005 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

À propo de Sigma 80-400 OS, http://tweakers.net/productsurvey/survey/1418

[ Voor 3% gewijzigd door Ralph Smeets op 17-10-2005 21:57 ]

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om een Canon 350d met 18-55 kitlens te gaan aanschaffen.
Maar er is ook een 55-200 kitlens bij te krijgen voor rond de €190,-- extra is dat slim of kan ik er beter wat euro bij leggen en een andere tele lens nemen.

Die tele wil ik gaan gebruiken voor soms een race op zandvoort en binnenvaartschepen.

Ik zit me al geruime tijd suf te lezen en zie nu inmiddels door de lenzen het bos niet meer.
Ik ga dus voor het eerst starten met zo'n mooie camera maar kan me helaas niet alles permiteren.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
voor dat geld kan je beter de olympus e-300 met twinlens kit kopen. de lenzen die daarbij komen zijn echt een stuk beter dan de 18-55 en 55-200 die bij bepaalde 350d kits zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Zowel de Olympus E-300 als de Canon 350D kits hebben een leuke prijs/prestatieverhouding en de brandpuntafstanden komen effectief ook op hetzelfde neer en het kunnen allebei goede aankopen zijn. De Olympus is misschien als startaankoop iets goedkoper, maar als je significant meer groothoek wil dan de kitlens wordt het al heel gauw, heel duur dankzij de 2x cropfactor. Je komt dan op een 7-14mm lens voor Olympus van 1500 euro, waar je bij Canon uit lenzen van rond de 400-650 euro kan kiezen.

Een SLR systeem neem je ook vanwege de uitbreidingsmogelijkheden (en anders wil je vanzelf wel op een vroeger of later tijdstip gaan uitbreiden :P ). :) Wat ik in ieder geval wil zeggen is dat het rekensommetje ingewikkelder is dan puur de initiële aankoop.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *DEEL 2* heb ik ook al gelezen en daar zijn en blijven de meningen ook verdeeld :)

Ook de Konica Minolta Dynax 7D vind ik een erg mooie maar net ff te duur :(

Dus ga ik voor de 350d en zit nu in het stadium welke lenzen er bij moeten komen.
Ik lees op veel plaatsen dat je voor dat geld die 18-55 niet kan laten liggen en er altijd later nog een betere lens voor in de plaats kan nemen maar over die 55-200 kan ik niet zo veel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

De 55-200 wordt door veel winkels aangeboden in combinatie met de kit+kitlens. Het is een lens die qua bouw iets beter is dan de kitlens en ongeveer dezelfde kwaliteit levert. Je kan voor minder geld de Sigma AF 70-300/4.0-5.6 DG MAKRO krijgen die een stukje beter schijnt te zijn. Bovendien heb je dan nog iets meer tele-bereik ook. Wil je doorsparen dan moet je voor de 70-200/4L van Canon maar met >500EUR is dat een flinke (prijs)klasse hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie in de pricewatch deze 2 staan :

Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 DG Macro 1:2 (ø58mm) €135
Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG Macro (ø58mm) €218

Wat is het verschil tussen deze twee lenzen.
Macro = zal voor zich spreken kan dat trouwens ook met zo'n 55-200 canon lens ?
DG = ? digitaal
APO = ? automatische .... vergelijkbaar met usm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik denk dat je je nog eens een beetje moet inlezen, sowieso zijn deze vragen al veeellll vaker beantwoord, ook in deze objectieventopics :) De APO is kortweg gezegd de betere lens van de twee en biedt bescherming tegen CA, ook wel purple fringing genaamd.

De macrofunctie van deze lenzen moet je je sowieso niet al te veel van voorstellen, en het is geen eens een echte macro; die doen op zijn minst 1:1. Dat wil overigens niet zeggen dat het onbruikbaar is, dit is een voorbeeld van mijn Tamron 70-300:

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/21/27845289_1249a3a80e.jpg

Klikbaar voor een grotere versie.

[ Voor 51% gewijzigd door neographikal op 17-10-2005 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 23:15:
Ik denk dat je je nog eens een beetje moet inlezen, sowieso zijn deze vragen al veeellll vaker beantwoord, ook in deze objectieventopics :) De APO is kortweg gezegd de betere lens van de twee en biedt bescherming tegen CA, ook wel purple fringing genaamd.

De macrofunctie van deze lenzen moet je je sowieso niet al te veel van voorstellen, en het is geen eens een echte macro; die doen op zijn minst 1:1
Zucht ik dacht dat ik het op papier allemaal al wel een beetje begreep krijg ik dit....
Ga me binnen kort dan toch maar bij de lokale fotoclub melden dan kan ik de hele avond vragen stellen ;)
Ik ben bij nl al wel bij Kamera Express BV geweest (flut tent trouwens) en daar werd ik ook niet zo heel veel wijzer wel werd mij de 350d met kitlens en Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG Macro aangeboden voor onder de €1000,- maar de doosjes bleven keurig gesloten achter de toonbank...

In ieder geval bedankt voor de info.

PS volgens mij kan ik beter gewoon zo'n set gaan kopen en tegen de welbekende beperkingen en tegenvallers muur aanlopen om dan na 1-2 jaar ervaring wel de set naar mijn zin aan te schaffen of toch gewoon tevreden te zijn met wat ik gekocht heb. Ik weet eigenlijk niet of er een hoe zijn jullie ooit gestart met dslr topic is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

neographikal schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 21:36:
* neographikal heeft Sigma zojuist van een smeekbede voorzien wanneer er een 80-400 OS mét HSM uit gaat komen O-)

Dat zou voor mij echt dé ultieme tele zijn op het moment, zowel qua budget, bereik, snelheid, scherpte als AF-snelheid :)
Daar sluit ik me helemaal bij aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 23:38:
[...]

Daar sluit ik me helemaal bij aan!
Ik zou zeggen, stuur er ook een mail achteraan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 23:33:
PS volgens mij kan ik beter gewoon zo'n set gaan kopen en tegen de welbekende beperkingen en tegenvallers muur aanlopen om dan na 1-2 jaar ervaring wel de set naar mijn zin aan te schaffen of toch gewoon tevreden te zijn met wat ik gekocht heb. Ik weet eigenlijk niet of er een hoe zijn jullie ooit gestart met dslr topic is :*)
Mja ik heb eerst een kitlens gehaald, en die Tamron 70-300. Nu heb ik sinds een maand een 17-40 F/4L dus het kan hard gaan, maar je kan je glas vaak wel kwijt tegen goede prijzen. Upgraden hoeft niet veel te kosten :)

*oeps iets met een editknop*

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 17-10-2005 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 23:33:
[...]

Zucht ik dacht dat ik het op papier allemaal al wel een beetje begreep krijg ik dit....
Ga me binnen kort dan toch maar bij de lokale fotoclub melden dan kan ik de hele avond vragen stellen ;)
Ik ben bij nl al wel bij Kamera Express BV geweest (flut tent trouwens) en daar werd ik ook niet zo heel veel wijzer wel werd mij de 350d met kitlens en Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG Macro aangeboden voor onder de €1000,- maar de doosjes bleven keurig gesloten achter de toonbank...
Over KE heb ik al meerdere slechtere geluiden gehoord. Vraag ook eens rond bij die fotoclub voor een goede winkel.
Ik weet eigenlijk niet of er een hoe zijn jullie ooit gestart met dslr topic is :*)
Dit topic is ooit als volgt gestart, met dank aan Oscar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

breinonline schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 06:50:
[...]

Over KE heb ik al meerdere slechtere geluiden gehoord. Vraag ook eens rond bij die fotoclub voor een goede winkel.
[...]
Dit topic is ooit als volgt gestart, met dank aan Oscar :)
KE is een klote winkel en een goede winkel B)

Klote vanwege belachelijk lage inruil prijzen, erg kortaf en zoals boven al gemeld is er van bekijken weinig bij.

Aan de andere kant hebben ze _echt_ we lverstand van zaken, en het is een dozen schuiver (daarom komt er nix uit de verpakking) waardoor ze wel een goede prijs kunnen hanteren.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 23:12:
Ik zie in de pricewatch deze 2 staan :

Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 DG Macro 1:2 (ø58mm) €135
Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG Macro (ø58mm) €218

Wat is het verschil tussen deze twee lenzen.
Macro = zal voor zich spreken kan dat trouwens ook met zo'n 55-200 canon lens ?
DG = ? digitaal
APO = ? automatische .... vergelijkbaar met usm
DG == Digital Grade, een speciale coating op de achterse lens om reflecties te voorkomen
APO == Apochromatic, lenzen met een speciale coating om apochromatise 'vervormingen' tegen te gaan.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

neographikal schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 23:38:
[...]

Ik zou zeggen, stuur er ook een mail achteraan :P
Dat bedoelde ik dus met mijn reactie..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Roeligan schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 07:57:
[...]

KE is een klote winkel en een goede winkel B)

Klote vanwege belachelijk lage inruil prijzen, erg kortaf en zoals boven al gemeld is er van bekijken weinig bij.

Aan de andere kant hebben ze _echt_ we lverstand van zaken, en het is een dozen schuiver (daarom komt er nix uit de verpakking) waardoor ze wel een goede prijs kunnen hanteren.
Wel uitkijken voor de wel eens wat te hoge tweedehandsprijzen, en je eventueel niet laten afschrikken door de wat botte afhandeling van klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ralph Smeets schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 08:13:
[...]
DG == Digital Grade, een speciale coating op de achterse lens om reflecties te voorkomen
APO == Apochromatic, lenzen met een speciale coating om apochromatise 'vervormingen' tegen te gaan.
En APO levert op DSLR's dus betere resultaten lees je overal. Altijd voor de APO versie gaan dus.

- edit - gezien de eigenschappen van de laag zal dat ook wel voor SLR's gelden trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door breinonline op 18-10-2005 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:43:
[...]

Wel uitkijken voor de wel eens wat te hoge tweedehandsprijzen, en je eventueel niet laten afschrikken door de wat botte afhandeling van klanten.
Kan aan mij liggen maar volgens mij moet een winkel het juist van de klanten hebben.
Zoals ik hier her en der lees karren er aardig wat mensen op en neer naar den ham vanwege de juiste en goede service.
Maar laten we dit topic maar weer over objectieven laten gaan dat is veel leuker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:36:
[...]

Kan aan mij liggen maar volgens mij moet een winkel het juist van de klanten hebben.
Zoals ik hier her en der lees karren er aardig wat mensen op en neer naar den ham vanwege de juiste en goede service.
Maar laten we dit topic maar weer over objectieven laten gaan dat is veel leuker :+
O, ik wist nog niet dat Kamera Express tegenwoordig net als Foto Konijnenberg in Den Ham zit. Verder moet een winkel het volgens mij vooral van € hebben. Die kan de winkel op verschillende manieren proberen te vergaren. Goede service, lage prijs, snel leveren, goed advies... veel klanten en lage prijs, weinig klanten en hoge prijs, veel klanten en hoge prijs. Tegenwoordig gaan veel mensen gewoon voor een lage prijs (en vaak terecht natuurlijk). Maar dat is hier allemaal inderdaad wat offtopic.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 18-10-2005 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraagje:

welke lens levert betere optische prestaties:

-sigma 18-50mm f/2.8
-sigma 24-70mm f/2.8

wilde ik gewoon graag even weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:38:
even een vraagje:

-sigma 18-50mm f/2.8
-sigma 24-70mm f/2.8

Dat kan je zo niet zeggen, want Sigma heeft er meerdere versies van rondslingeren. EX of niet, DG, enz. Een goeie bron om een idee te krijgen van hoe goed de lens is, is om de user reviews te lezen op het Fred Miranda forum. Is nog geen 100% compleet beeld zo, maar beter dan niets. Als de lenzen er tenminste bij staan. Zie http://www.fredmiranda.com/reviews/

EDIT: Ok, ze staan erbij, en scoren beide goed: 8,1 uit 10 en 8,5 uit 10, uit 47 en 39 user reviews respectievelijk. Welke van de twee je ook kiest, daar zal je geen buil aan vallen, beide lenzen scoren goed. Zoek de topicstart op en probeer de beide focal length tooltjes eens. Het is eerder een vraag wat belangrijker voor je is, wide angle of telezoom, en aansluiten van zoombereik op eventuele andere objectieven die je al hebt, of van plan bent (ooit) aan te schaffen.

[ Voor 28% gewijzigd door JumpStart op 18-10-2005 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:38:
even een vraagje:

-sigma 18-50mm f/2.8
-sigma 24-70mm f/2.8

Veel mensen die de Sigma 18-50mmf/2.8 EX op het oog hebben kopen toch de Tamron 17-35mm XR Di Asp omdat de laatste toch scherper is. En bovendien is de 50mm van de Sigma niet echt 50mm, maar meer 45mm. Ook de Sigma 24-70mmf/2.8 wordt vaak vergeleken met de Tamron 28-75mmf/2.8 XR Di LD Asp en die laatste is dan ook weer favoriet.

Let wel, ik heb geen van alle lenzen, ook ik lees user reviews op fredmiranda.com :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik wil je alvast waarschuwen voor de AF van de 24-70 EX 2.8, dat is een herrieding en een koffiemolen. De 18-50 heb ik helaas nog niet mee gewerkt, de Tamron 17-35 is een hele behoorlijke lens :)
Dear Sander

Thank you for your inquiry and your comments. At this time, no announcement has been made by Sigma, regarding making any changes such as you describe.
The addition of HSM AF drive or OS function mechanism, would add considerably to the cost of a lens. We hope this information is helpful to you.

We haven't received many complaints about AF speed or noise, with the 80-400mm OS lens. For normal subjects, it generally autofocuses quite quickly. We hope this information is helpful to you.

Sincerely

SCA-
Nooooooooooooooooooooooooooooooooo :'( 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door neographikal op 18-10-2005 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
begintmeta schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:44:
[...]

O, ik wist nog niet dat Kamera Express tegenwoordig net als Foto Konijnenberg in Den Ham zit.
lol :p
even een vraagje:

-sigma 18-50mm f/2.8
-sigma 24-70mm f/2.8

Ik heb de Sigma 18-50/2.8 EX gehad, en naar mijn mening ook een vrij goede versie.
Pluspunten: Mooi lensje, goedkoop voor de kwaliteit die hij levert, ik had een hele bruikbare f/2.8. De bouw is ook goed, AF is snel, alleen maakt ie wel geluid. En het voorste element van de lens roteert niet, dus dat is handig voor je pola filter. Maar mijn mening een goed alternatief voor de 17-40 L als je aan een krap budget zit. Ook is de lens erg licht qua gewicht en makkelijk mee te nemen.
Minpunten: Geen full frame, dus op een cropfactor camera is de 17-40 L in de hoeken gewoon merkbaar scherper. De 17-40 L heeft ook een stille AF en stelt nóg sneller scherp, en is natuurlijk weersbestendig.

Van de 24-70 weet ik niet of ie scherper is. Het is sowieso een ander bereik dat de meesten voor andere doeleinden gebruiken.
Naar mijn mening levert Sigma goede lenzen met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

neographikal schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:48:
Ik wil je alvast waarschuwen voor de AF van de 24-70 EX 2.8, dat is een herrieding en een koffiemolen. De 18-50 heb ik helaas nog niet mee gewerkt, de Tamron 17-35 is een hele behoorlijke lens :)

[...]

Nooooooooooooooooooooooooooooooooo :'( 8)7
Prutsers, ze sturen mij dezelfde mail..... :7
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Blij met je nieuwe objectief? Vertel het niet alleen in dit topic maar vul ook de Tweakers.net productsurvey in
Objectieveninfo: hier en hier
Focal length comparison tool van Tamron: hier
Vergelijkbare tool van Canon: hier