explain that one to meTriplefox schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:53:
Je kan door de IS aan te laten staan op een statief de IS zelfs slopen dus check het voordat je de mist in gaat.
ja die is vaag, er zit gewoon een schroefdraad in de onderkant van je cam, hoe kan dat nou interferen met de beeldstabilisatie?
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Ik gok ook dat de Sigma sneller is; HSM is toch echt een stuk beter dan de interne motor v.d. body die via een mechanische stangenconstructie de lensgroep in de Nikkor 80-200 zo'n 1,3cm heen en weer moet bewegen.SteAlthmAn schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 01:28:
[...]
heb jij de AF 80-200 en de Sigma 70-200 op dezelfde body vergeleken?
ik dacht altijd dat de Sigma sneller was dan de Nikkor AF omdat de Sigma HSM heeft.
Dat is iets wat jezelf moet bepalen. Het is inderdaad een behoorlijke meerprijs maar je bent sowieso al een beste bom duiten kwijt voor zo'n lens, dus kon mij die extra paar honderd niets schelen, temeer ik VR wou hebben. Daarnaast is de VR véél sneller met focussen (AF-S vs AF), heeft hij een focuslimiter waardoor het focussen nóg sneller gaat en is hij nóg solider gebouwd. Hoewel qua optiek beide objectieven elkaar nauwelijks ontlopen ligt de VR qua bouwconstructie en features lichtjaren voor op de 80-200Silent Thunder schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 00:52:
Is VR op Nikon telelenzen echt een must om te hebben? Ik zie dat de Nikon 80-200 dezelfde kwaliteit heeft, maar alleen een langzamere focus + geen VR. Maar die lens scheelt wel 500 euro in prijs t.o.v. de Nikon 70-200.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ware het niet dat de Sigma last van hunting heeft...Abbadon schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:02:
Ik gok ook dat de Sigma sneller is; HSM is toch echt een stuk beter dan de interne motor v.d. body die via een mechanische stangenconstructie de lensgroep in de Nikkor 80-200 zo'n 1,3cm heen en weer moet bewegen.
Ik heb zelf de Nikkor AF 80-200 F/2.8 op een D70s, en die is toch behoorlijk rap. Niet zo snel als de AF-S kitlens, maar toch zeker snel genoeg om een vogel uit de lucht te kunnen schieten.
.edit: BTW, de AF 80-200 heeft ook een focuslimiter
[ Voor 6% gewijzigd door JJapie op 02-10-2005 13:09 ]
Waar baseer je dat op? Ik heb onder normale lichtomstandigheden totaal geen last van hunting. Als het erg donker is kun je dat nog wel verwachten maar ik heb het nog niet meegemaakt.JJapie schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:07:
[...]
Ware het niet dat de Sigma last van hunting heeft...
Ik heb de Sigma ook gehad en ik kan niet zeggen dat de Sigma echt last had van 'hunting'. Uitstekende lens, zeker voor de prijsJJapie schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:07:
[...]
Ware het niet dat de Sigma last van hunting heeft...
Ik heb zelf de Nikkor AF 80-200 F/2.8 op een D70s, en die is toch behoorlijk rap. Niet zo snel als de AF-S kitlens, maar toch zeker snel genoeg om een vogel uit de lucht te kunnen schieten.
.edit: BTW, de AF 80-200 heeft ook een focuslimiter
Als je lens perfect stilstaat op een statief kan het zijn dat de ingeschakelde VR toch nog iets beweegt en dus het uiteindelijke resultaat juist minder scherp maakt. Het hoe en waarom weet ik niet precies maar dit is evident een beperking v.d. VR/OS/IS techniek die waarschijnlijk een beetje van slag raakt omdat het geen beweging detecteert en alsnog actief 'op zoek' gaat naar bewegingen om deze vervolgens te compenseren.RobertJ schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:56:
ja die is vaag, er zit gewoon een schroefdraad in de onderkant van je cam, hoe kan dat nou interferen met de beeldstabilisatie?
VR/OS/IS werkt doordat bewegingsdetectoren registreren welke beweging de camera maakt en vervolgens een zwevend opgehangen lens element de andere kant opsturen om de beweging op te vangen. Dit kan je ook echt voelen aan de lens, de lens trilt een beetje als de stabilisatie actief is.
Jou handen vormen een volledig gedempt systeem. Een trilling, veroorzaakt door de stabilisatie zal niet resulteren in sterk terugveren van jou handen. Dat is maar goed ook. Op een statief is een camera namelijk wel een (gedempt) veersysteem, er zit altijd wel iets aan speling/veerkracht in. Wat er dus kan gebeuren is dat je feedback krijgt: De camera op statief trilt, de beelstabilisatie probeert te compenseren, veroorzaakt daarmee zelf weer een trilling, compenseert opnieuw, enz. enz. In het milde geval blijft een camera dus trillen en krijg je juist minder scherpe platen dan wanneer de stabilisatie uit staat. In het extreme geval wordt de trilling door het zwevende lens element juist versterkt. Die grotere trilling leidt tot een sterkere compensatie en daarmee wordt de trilling opnieuw versterkt... Totdat de zwevende lens op maximale kracht heen en weer gestuiterd wordt. Foute Boel™.
Hoe een gestabiliseerde lens detecteert dat 'ie op een statief staat weet ik niet, maar ik kan 2 manieren bedenken waarop zoiets bepaald kan worden. De ene manier is dat de beweging die opgemerkt wordt slechts in één richting plaats vindt, de heen-en-weer trilling van de feedback. De andere manier is dat de bewegings sensoren merken dat de camera niet meer transleert, maar alleen roteert om een vast punt. Op een statief kan een camera vrijwel niet verplaatsen, alleen draaien/roteren.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Korte versie: Op een statief is IS/OS/VR/AS alleen maar zonde van je accuduur en het zorgt mogelijk voor extra trilling. Omdat het zichzelf gaat corrigeren zal echt niet opeens je objectief exploderen hoor.
{signature}
Juist, dat lijkt mij ook. Als je immers een hele vaste hand zou hebben kan je anders je IS/OS/VR objectief slopen, beetje jammerVoutloos schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:46:
Korte versie: Op een statief is IS/OS/VR/AS alleen maar zonde van je accuduur en het zorgt mogelijk voor extra trilling. Omdat het zichzelf gaat corrigeren zal echt niet opeens je objectief exploderen hoor.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
En is de xx-200mm range een beetje goed voor vliegtuigspotten? (of eventueel tot 280mm, met een 1.4x extender).
[ Voor 35% gewijzigd door Silent Thunder op 02-10-2005 22:15 ]
Op een camera met een cropfactor zou 200mm voor een heel aantal gevallen prima moeten voldoen, maar afhankelijk van waar je staat kan die extender toch wel van pas komen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
200mm moet in principe prima lukken. Maar een stukje extra is toch wel fijn.Silent Thunder schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 22:14:
En is de xx-200mm range een beetje goed voor vliegtuigspotten? (of eventueel tot 280mm, met een 1.4x extender).
Met 200mm zul je misschien iets meer moeten croppen tijdens de nabewerking.
Ik sta vaak op Schiphol mijn Sigma 70-300mm. En dat werkt prima. Ik zit veel in het 135-200mm gebied te schieten.
Hier wat voorbeelden (kwaliteit is niet super)
149mm:
http://static.flickr.com/21/25222531_ca60ae7940_m.jpg
168mm
http://static.flickr.com/22/25222532_c2f5976493_m.jpg
en 190mm:
http://static.flickr.com/21/25222534_e641be8ed4_m.jpg
Het stuk op 200mm+ is wel fijn voor close-ups, maar daar kun je later altijd de extender voor kopen (heb momenteel even geen voorbeelden bij me van 200mm+, maar die kan ik thuis opzoeken als je dat wilt)
maar xx-200mm voldoet prima als 'spotterlens'
Extender kun je nog altijd kopen als je nog een stuk tele-bereik mist
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 11:08 ]
Ik moet het dan veel van Maastricht-Airport hebben (wat hier in de buurt ligt). Daar zal helaas de opstijg/land frequentie wel veel minder zijn dan die van Schiphol.
Maar aan je foto's te zien lijkt de range wel redelijk-goed.
Maar aan je foto's te zien lijkt de range wel redelijk-goed.
Verwijderd
Ik ken Maastricht airport niet goed, maar ik neem aan dat je vergelijkbare 'spottersplekken' hebt.
Maar zoek eens even op airliners.net op Maastricht airport en snuffel even door de exif's heen. Dan moet je een goede indicatie kunnen krijgen van wat een goede focale lengte is voor Maastricht.
Maar zoek eens even op airliners.net op Maastricht airport en snuffel even door de exif's heen. Dan moet je een goede indicatie kunnen krijgen van wat een goede focale lengte is voor Maastricht.
Goed ideeVerwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:27:
Dan moet je een goede indicatie kunnen krijgen van wat een goede focale lengte is voor Maastricht.
[ Voor 93% gewijzigd door Silent Thunder op 03-10-2005 13:33 ]
Ik heb besloten om het hele "70-200 F/4 L"-plan nog maar even te laten varen en me wat meer bezig te houden met het maken van foto's dan met het verzamelen van 'gereedschap' daarvoor. 
Ik wil echter nog wel graag een goede walkaround-lens hebben voor dat doel. Ik vind het niet zo'n ramp om wat aan groothoek in te leveren en wil max zo'n €400 uitgeven. Tot nog toe heb ik gespot:
- Sigma AF 28-70/2.8 EX DG - €327
- Sigma AF 24-60/2.8 EX DG - €357
- Sigma AF 24-70mm F2.8 EX DG Macro - €408 (bizar grote filtermaat van 82mm)
- Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF MACRO - €359
En zover ik begrepen heb is de Tamron in alle opzichten de beste keuze. Ik heb gemerkt dat ik erg blij word van de scherpte van mijn 50 1.8 bij F/2.8-F/4.0 en van wat ik zo lees (en zie!) komt de Tamron daar aardig bij in de buurt. Bijkomend voordeel is dat ik de lens makkelijk in Duitsland kan kopen en hij daar voor €>300 weggaat. Gewicht en afmetingen boeien me eigenlijk totaal niet. Het enige wat ik nergens duidelijk kan vinden, is de AF-snelheid. Iemand daar iets over te zeggen?
(hmm, nog maar even verder zitten lezen op FM, en ik denk dat ik al overtuigd ben
)
Ik wil echter nog wel graag een goede walkaround-lens hebben voor dat doel. Ik vind het niet zo'n ramp om wat aan groothoek in te leveren en wil max zo'n €400 uitgeven. Tot nog toe heb ik gespot:
- Sigma AF 28-70/2.8 EX DG - €327
- Sigma AF 24-60/2.8 EX DG - €357
- Sigma AF 24-70mm F2.8 EX DG Macro - €408 (bizar grote filtermaat van 82mm)
- Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF MACRO - €359
En zover ik begrepen heb is de Tamron in alle opzichten de beste keuze. Ik heb gemerkt dat ik erg blij word van de scherpte van mijn 50 1.8 bij F/2.8-F/4.0 en van wat ik zo lees (en zie!) komt de Tamron daar aardig bij in de buurt. Bijkomend voordeel is dat ik de lens makkelijk in Duitsland kan kopen en hij daar voor €>300 weggaat. Gewicht en afmetingen boeien me eigenlijk totaal niet. Het enige wat ik nergens duidelijk kan vinden, is de AF-snelheid. Iemand daar iets over te zeggen?
(hmm, nog maar even verder zitten lezen op FM, en ik denk dat ik al overtuigd ben
Martijn, ik heb de Tokina 28-70 f/2.6-2.8 gekocht. Deze wordt op photozone.de ook heel goed beoordeeld en is echt gebouwd als een tank (vrij zwaar). Filtermaat is 77mm. Je zou deze lens voor ongeveer 180 euro moeten kunnen kopen. Je kan ook de opvolger kopen:
pricewatch: Tokina AT-X 287 AF PRO SV 28-70mm f/2.8 (ø77mm)
Tokina AT-X 287 AF PRO SV 28-70mm f/2.8 (ø77mm)
Fotoversand-afa.de € 199,99
cornevaniperen.nl € 265,-
Nadeel van de lenzen die jij noemt vind ik dat je groothoek mist. Op het genoemde bereik lijkt de Tokina mij echter de gunstigste oplossing.
Nadeel van de lenzen die jij noemt vind ik dat je groothoek mist. Op het genoemde bereik lijkt de Tokina mij echter de gunstigste oplossing.
[ Voor 55% gewijzigd door T.T. op 03-10-2005 14:20 ]
Ik heb de Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di dus ook, en ik ben er erg tevreden mee. Ik zou alleen zo even geen gemakkelijke methode weten om AF snelheid te testen. Ik heb hier geen goeie stopwatch liggen om nauwkeurig mee te timen. Naast de 50 f/1,8 Mk II heb ik verder geen glas waarmee ik AF snelheid kan vergelijken dus dat wordt tricky.MartijnGizmo schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 14:08:
[...]
(hmm, nog maar even verder zitten lezen op FM, en ik denk dat ik al overtuigd ben)
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Naja, die heb ik ook en vind ik zeer acceptabel qua snelheid. Dus hoe doet ie het daar mee vergeleken?JumpStart schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 14:38:
[...]
Ik heb de Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di dus ook, en ik ben er erg tevreden mee. Ik zou alleen zo even geen gemakkelijke methode weten om AF snelheid te testen. Ik heb hier geen goeie stopwatch liggen om nauwkeurig mee te timen. Naast de 50 f/1,8 Mk II heb ik verder geen glas waarmee ik AF snelheid kan vergelijken dus dat wordt tricky.
Kan je eens wat plaatjes van het ding posten, de bekende muur e.d. @ 100% crops of volledige platen?T.T. schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 14:17:
Martijn, ik heb de Tokina 28-70 f/2.6-2.8 gekocht. Deze wordt op photozone.de ook heel goed beoordeeld en is echt gebouwd als een tank (vrij zwaar). Filtermaat is 77mm. Je zou deze lens voor ongeveer 180 euro moeten kunnen kopen. Je kan ook de opvolger kopen:
Huh, zijn er meerdere versie van de 17-40 in omloop dan? In mijn manual staat er niets over.THW Arie schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 22:52:
[...]
In de handleiding bij de 17-40 staat ook dat je een filter moet gebruiken om het front element te sealen.
"Although the lens is dust- and water-resistant, a filter must also be attached to the front of the lens for complete protectino. (The front of the lens moves during zooming.)"
Het enige dat genoemd word is de rubber ring die op de lens mount zit t.b.v. water en stof weerstand. Vaag.
Laat maar, stond aan het begin van de manual. Techneut hé, nooit een manual lezen ....

[ Voor 9% gewijzigd door regmaster op 03-10-2005 15:47 ]
Wil ik wel een keertje doen, maar deze week geen tijd voor helaas.neographikal schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:26:
Kan je eens wat plaatjes van het ding posten, de bekende muur e.d. @ 100% crops of volledige platen?
Ik ben sinds gisteren in het bezit van mijn eerste fatsoenlijke lens, de Sigma 100-300 EX:

Zaterdag op het circuit ga ik hem eens goed uittesten, ben heel benieuwd! Bouwkwaliteit is iig super, echt een solide strakke lens.
Ik wilde deze lens in de USA kopen, ben net terug van vakantie...maar die hadden ze dus nergens:( Wel 15 zaken afgelopen, alleen maar DL-lenzen
Deze lens bij Crown gekocht...allemachtig wat heeft die man een verzameling duur glas! Hele ruimte lag VOL met Sigma EX- en Canon L-glas...ongelooflijk!

Zaterdag op het circuit ga ik hem eens goed uittesten, ben heel benieuwd! Bouwkwaliteit is iig super, echt een solide strakke lens.
Ik wilde deze lens in de USA kopen, ben net terug van vakantie...maar die hadden ze dus nergens:( Wel 15 zaken afgelopen, alleen maar DL-lenzen
Deze lens bij Crown gekocht...allemachtig wat heeft die man een verzameling duur glas! Hele ruimte lag VOL met Sigma EX- en Canon L-glas...ongelooflijk!
Heeft iemand een prijslijst van Crown? Ik vind op internet niet echt wat... of ik kijk scheel.
[ Voor 43% gewijzigd door Silent Thunder op 04-10-2005 12:06 ]
Zoals beloofd wat samples van Tamron 11-18mm f4,5-5,6. Onder de foto de link naar een versie in 1024x680, hoger heb ik niet online staan.

Downtown Boston - http://www.xs4all.nl/~sr78/holiday/DSC_5148.JPG

Boston skyline - http://www.xs4all.nl/~sr78/holiday/DSC_5254.JPG

Times Square - http://www.xs4all.nl/~sr78/holiday/DSC_5720.JPG

Capitol Hill - http://www.xs4all.nl/~sr78/holiday/DSC_5766.JPG
Downtown Boston - http://www.xs4all.nl/~sr78/holiday/DSC_5148.JPG
Boston skyline - http://www.xs4all.nl/~sr78/holiday/DSC_5254.JPG
Times Square - http://www.xs4all.nl/~sr78/holiday/DSC_5720.JPG
Capitol Hill - http://www.xs4all.nl/~sr78/holiday/DSC_5766.JPG
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Is dat wat Vignetting op die laatste foto? Hij lijkt verder mooi scherp, alleen in de hoeken wat minder.
[ Voor 48% gewijzigd door Silent Thunder op 04-10-2005 12:16 ]
Iemand al een idee of van Iperen of Crown de 24-105 al heeft en prijzen?
Kan ze wel gaan mailen, maar vrees dat die gasten er ondertussen moe van worden
Haters everywhere but I don’t really care
Maar ze hebben ook een winkel?
En wat is hun email adres?
[ Voor 61% gewijzigd door Silent Thunder op 04-10-2005 12:23 ]
Crown == telefoon of mailSilent Thunder schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:06:
Heeft iemand een prijslijst van Crown? Ik vind op internet niet echt wat... of ik kijk scheel.
Crown (info@crown-group.demon.nl)
[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 04-10-2005 12:24 ]
dubbel
[ Voor 117% gewijzigd door Silent Thunder op 04-10-2005 12:23 ]
Crown is te bereiken op hpr@crown-group.demon.nl
Zo gezegd, zo gedaan.
Een aardig deel van zijn prijzen kun je ook altijd op marktplaats: vinden. Maarja, het zou inderdaad handiger zijn als hij 5 minuten zou besteden om even een website te maken met prijslijst
Maar Crown zijn spullen zijn toch wel nieuw enzo + garantie?T.T. schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:33:
Een aardig deel van zijn prijzen kun je ook altijd op marktplaats: vinden. Maarja, het zou inderdaad handiger zijn als hij 5 minuten zou besteden om even een website te maken met prijslijst
Meneer H.P. Ruitenberg, aka Mr Crown, heeft geen website. Dus, je moet hoe dan ook even e-mailen voor de prijs, of bellen.Silent Thunder schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:06:
hpr@crown-group.demon.nl of 033 2867030 (als m'n info goed is that is...)
Oh, en niet geheel onbelangrijk: Crown doet alleen aan Canon en Canon compatible spul!
[ Voor 11% gewijzigd door JumpStart op 04-10-2005 12:47 ]
Ja, natuurlijk. Crown is alleen een soort contactpersoon tussen jou en Canon. Ja, hier gaan veel mensen over vallen, deze definitie. 't Is een man die vanuit z'n garage (omgebouwd naar soort winkeltje + kantoor) errug mooi Canon en Sigma spul verkoopt voor erg concurrerende prijzen. Je hebt gewoon garantie en het is gewoon nieuw (hoewel hij ook wel 2e hands spul verkoopt uit inruil van andere klanten ofzo).
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat is inderdaad wat vignettering; let wel dat het diafragma wijd open staat (was een foutje). Vignettering is in elk geval een stuk minder dan op de 18-70mm kitlens.Silent Thunder schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:14:
Is dat wat Vignetting op die laatste foto? Hij lijkt verder mooi scherp, alleen in de hoeken wat minder.
Scherpte is niet super aan de randen wijd open; vanaf f8 vind ik het zelf echter prima, hetgeen bij dit soort lenzen natuurlijk zelden een probleem is, tenzij je 's nachts schiet. Scherpte in het midden is over de hele range prima vind ik. Andere punten: een filter is pure noodzaak gezien de pop-eye, maar met lenzen rondlopen zonder zelfs een UV filter is sowieso niet slim. Bouw is degelijk, wel volledig plastic m.u.v. de vatting. Geen speling in focus of zoomringen whatsoever tot nu toe.
Bestaat er nog een zaak met concurrerende prijzen omtrent Nikon-lenzen?JumpStart schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:44:
Oh, en niet geheel onbelangrijk: Crown doet alleen aan Canon en Canon compatible spul!
[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 04-10-2005 13:15 ]
als je tweedehands geen bezwaar vind : The Quality Camera Shop is gespecialiseerd in Nikonspulletjes.
Goed spul, scherpe prijs en kundig en vriendelijk personeel/eigenaar.
Goed spul, scherpe prijs en kundig en vriendelijk personeel/eigenaar.
D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO
Het was me opgevallen dat de status van de nieuwe Canon 70-300 IS USM bij konijn veranderd is van Verwacht naar Nieuw. (het is dan ook oktober, en dan zou de lens beschikbaar komen..) Maar hard zoeken op internet heeft me nog geen enkele reactie opgeleverd van iemand de lens al heeft..
Iemand al ervaringen?
Iemand al ervaringen?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ik lees nog vrij weinig over de Sigma 10-20 hier, zijn er nog zo weinig mensen die er een hebben?
Ik heb toch al wat foto's ervan langs zien komen, volgnes mij ook al een showcase grotendeels met hulp van zo'n lens. Kijk even terug in Deel 4 anders van dit topic
.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Geen zaak, meer een Mr Crown: Dhruba Sapkota, adverteerde veel onder de naam Nature Photography op http://foto.2dehands.nl/listuser/311370/Silent Thunder schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 13:13:
[...]
Bestaat er nog een zaak met concurrerende prijzen omtrent Nikon-lenzen?
"Grandma was slow, but she was old....!!"
Verwijderd
Kan via een advertentie in een regionaal weekblaadje een Canon 70-200 2.8 L kopen voor 600 euro. Vind ik een relatief lage prijs voor deze lens, maar zit twijfelen. Help! Ik wilde eigenlijk een 70-200 F/4 L die de helft lichter is dan dit objectief... De grootte en het gewicht doen mij twijfelen.
Kopen dat ding! Snel! Eventueel weer verkopen als je 'm toch niet relaxed vind, maar 600 euro is wel een heel mooie prijs
.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dan wordt eigenlijk de vraag: Heb je een vertikale grip?Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 17:26:
Kan via een advertentie in een regionaal weekblaadje een Canon 70-200 2.8 L kopen voor 600 euro. Vind ik een relatief lage prijs voor deze lens, maar zit twijfelen. Help! Ik wilde eigenlijk een 70-200 F/4 L die de helft lichter is dan dit objectief... De grootte en het gewicht doen mij twijfelen.
Want ik zou, mits het exemplaar in goede staat is, zeker de f/2,8 verkiezen boven de f/4. Het scheelt een volle stop. Bovendien kan je een f/2,8 nog voorzien van een 2x extender wat dan een nog redelijk acceptabele lichtsterkte van f/5,6 oplevert. Doe dat met een f/4 en je komt op f/8 uit.
Echter, bij gebrek aan die eerder genoemde battery grip wordt een 70-200 f/2,8 L wel erg aan de zware kant. Zonder grip zou ik daar zelf niet aan beginnen.
Verwijderd
Ik heb idd een batterygrip, een superding, ik weet niet of ik in de toekomst meer dat 200mm ga gebruiken dus een TC is voor later misschien een zorg. Maar voor nu zit ik dus te twijfelenJumpStart schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 17:40:
[...]
Dan wordt eigenlijk de vraag: Heb je een vertikale grip?
Want ik zou, mits het exemplaar in goede staat is, zeker de f/2,8 verkiezen boven de f/4. Het scheelt een volle stop. Bovendien kan je een f/2,8 nog voorzien van een 2x extender wat dan een nog redelijk acceptabele lichtsterkte van f/5,6 oplevert. Doe dat met een f/4 en je komt op f/8 uit.
Echter, bij gebrek aan die eerder genoemde battery grip wordt een 70-200 f/2,8 L wel erg aan de zware kant. Zonder grip zou ik daar zelf niet aan beginnen.
JumpStart: geld jouw verhaaltje ook voor Nikon? Dus dat een batterygrip gewenst is op de D70, als je er een Nikon 70-200/80-200 op wilt zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 04-10-2005 18:03 ]
Dit is voor een deel subjectief, en voor een deel gewoon gigantisch open deur intrappenSilent Thunder schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 17:50:
JumpStart: geld jouw verhaaltje ook voor Nikon? Dus dat een batterygrip gewenst is op de D70, als je er een Nikon 70-200 op wilt zetten.
(Goed opgemerkt trouwens, ik vond de Canon EF 70-200 f/2,8 L (IS) USM en de Nikkor 70-200 f/2,8 VR in meerdere opzichten overeenkomen: Beide ongeveer even groot, beide haarscherp, beide solide feel, beide lekker zwaar, beide intern focussend en intern zoomend, enz.)
Om te beginnen moet je (vind ik dan, waardeoordeel) gewoon een grip+strap hebben vanwege het betere comfort (de flank van de body wordt effectief langer, waardoor je meer contact hebt tussen camera en rechterhand, vingers kunnen minder gekromd liggen) en vooral ook het gemak waarmee je de camera kan laten bungelen aan je hand. Hier hoef je namelijk niet voor te knijpen, zo'n ding blijft gewoon uit zichzelf hangen, ook als je 3,3 kilo aan body/grip/lens/flitser laat bungelen.
(Voor mij zijn de verdubbelde accuduur en vertikale controls dus mooi meegenomen, maar ik vind dat zeker niet de primare voordelen van zo'n grip.)
Ik heb met de D70 + 70-200 f/2,8 VR van Abbadon in mijn handen gestaan en dat was op zich wel goed te doen, zonder grip dus. Het zwaartepunt ligt minstens 1/3e de lens in maar dat is bij het schieten zelf niet zo heel erg. Het is wel zo dat ik wat meer krampachtig de body vasthield, maar dat kan voor een deel gewoon nog een kwestie van wennen geweest zijn.
Waar een grip+strap pas ècht bij van pas komt is dus wanneer je die camera wilt laten bungelen aan je hand. Ik zou het erg onprettig vinden om zo'n zware combi constant vast te moeten houden. Met grip+strap hangt het hele zaakje aan je hand zonder dat je kracht hoeft te zetten.
(Daar komt nog bij dat een D70 sowieso al niet zo lekker in mijn grote klauwen ligt, mijn rechterduim ligt met het gewricht precies op de richel tussen cursor en scrolwieltje. Dat houdt niet prettig vast dus een grip zou er voor mij sowieso komen als ik een D70 zou hebben.)
DeurenJumpStart schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:19:
[...]
en voor een deel gewoon gigantisch open deur intrappen
Strategisch geplande open deur hoor. Mijn vraag was natuurlijk retorisch; maar zo krijg ik nog veel side-info erover.
Thnx voor je reactie, best informatief
Gaaf foto's met je 11-18, Strangelove. Wat ik me afvraag: Je leest vaak opmerkingen (bij bijv. de Sigma 12-24 of 10-20) dat er erg veel last is van flare als je een lens met zo'n wijde hoek gebruikt. Heeft de Tamron daar in meer of mindere mate last van dan de Sigma? En als je geen ervaring hebt met de Sigma, is het bovengemiddelde flare-gehalte van de Tamron jou opgevallen?
Silent Thunder, ik heb al hele stukken gelopen en uren gesjouwd met m'n D70 + 70-200 en het gros van de tijd heb ik 'm gewoon in één hand hangen. Bij het fotograferen zelf mis ik ook geen grip en mind you, ik heb geen kleine handen. Ik kan me overigens wel voorstellen dat wanneer je een grip hebt (zeker op zo'n kleine Canon als de 350D of 20D) je daar gewend aan raakt en de gewichtsverdeling of handling zonder zo'n ding, zelfs met een grotere cam als de D70, maar niks vind. Alleen heb ik er echt nooit last van gehad
Daarbij heeft ieder zo z'n eigen ding; ik heb liever dat m'n cam wat minder aanwezig is, dus nooit serieus een grip overwogen (hoewel dat met een 70-200 VR attached ook een achterhaald excuus is geworden). En telkens wanneer ik een cam in m'n handen had met een strap werd ik gek van die strap; zit me alleen maar in de weg (hoewel met een eindje lopen me zo'n strap wel weer handig lijkt). Ergo: gewoon proberen en evt. later een grip scoren.
Daarbij heeft ieder zo z'n eigen ding; ik heb liever dat m'n cam wat minder aanwezig is, dus nooit serieus een grip overwogen (hoewel dat met een 70-200 VR attached ook een achterhaald excuus is geworden). En telkens wanneer ik een cam in m'n handen had met een strap werd ik gek van die strap; zit me alleen maar in de weg (hoewel met een eindje lopen me zo'n strap wel weer handig lijkt). Ergo: gewoon proberen en evt. later een grip scoren.
okay, goed id.
[ Voor 10% gewijzigd door Silent Thunder op 04-10-2005 19:19 ]
Mooie foto's trouwens Strangelove, zie eigenlijk helemaal geen negatieve dingen aan dat beeld. Ja, misschien wat minder scherp in de hoeken misschien, maar welke lens heeft dat niet? Is het een beetje stevig solide ding die 11-18?
Het subjectieve deel is denk ik een stuk groter dan men denktJumpStart schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:19:
[...]
Dit is voor een deel subjectief, en voor een deel gewoon gigantisch open deur intrappen
Ik deel mijn mening met Abbadon, ik mis totaal geen grip met mijn D70 en Sigma 70-200. De combinatie is prima van evenwicht en ik denk dat je beter eerst zonder grip kunt proberen voor je meer geld uit gaat geven voor iets wat je wellicht helemaal niet nodig hebt.
Ik heb absoluut niet veel flare gezien, minder dan bij de kitlens zelfs. Uiteraard steekt de lens wat uit en is het vanwege de grote kijkhoek (>100 graden) makkelijker om flare op te pikken, maar dat betekent gewoon goed opletten. Ik heb geen problemen gehad met mijn composities, in sommige gevallen komt een hand of de (bijgeleverd) zonnekap wel van pas uiteraard. Met de Sigma heb ik geen ervaring.Gaaf foto's met je 11-18, Strangelove. Wat ik me afvraag: Je leest vaak opmerkingen (bij bijv. de Sigma 12-24 of 10-20) dat er erg veel last is van flare als je een lens met zo'n wijde hoek gebruikt. Heeft de Tamron daar in meer of mindere mate last van dan de Sigma? En als je geen ervaring hebt met de Sigma, is het bovengemiddelde flare-gehalte van de Tamron jou opgevallen?
Wat me wel opgevallen is dat het recht zetten van de horizon erg nauwkeurig komt met dit soort lenzen; ik heb de neiging mijn cam niet helemaal recht te houden, en met zo'n brede kijkhoek is de minste afwijking fataal en kan je met de rotate tool aan de slag. Goed de tijd nemen om je shots op te lijnen dus. Op een camera zonder grid in de zoeker zou ik deze lens (en naar alle waarschijnlijkheid alle ultra-wide angle lenzen) afraden.
In hoeverre is de DSLR van belang in verband met zo'n pro lens (Nikon 80-200/70-200).
Ikzelf heb een D70, maar ik lees incidentele berichtjes a la: ''de lens is fantastisch op mijn D2nogwat, maar op de D70 is hij nogal soft @ closeups en hij back-focused'' Een beetje vrij vertaald.
Dat zijn dan geen officiële reviews, maar usercomments; maar dan nog maakt het mij een beetje zorgen. Ja, open deur; ik weet 't (
)
Maar heeft iemand ervaring met verschillende cams op zo'n dergelijke zoom?
mja, misschien stel ik mij ook aan
Ikzelf heb een D70, maar ik lees incidentele berichtjes a la: ''de lens is fantastisch op mijn D2nogwat, maar op de D70 is hij nogal soft @ closeups en hij back-focused'' Een beetje vrij vertaald.
Dat zijn dan geen officiële reviews, maar usercomments; maar dan nog maakt het mij een beetje zorgen. Ja, open deur; ik weet 't (
Maar heeft iemand ervaring met verschillende cams op zo'n dergelijke zoom?
mja, misschien stel ik mij ook aan
[ Voor 23% gewijzigd door Silent Thunder op 04-10-2005 22:04 ]
Crown heeft al 24-105's uitgeleverd ja. Dat weet ik zeker. De prijs weet ik niet zeker: €999matthijst schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:19:
Iemand al een idee of van Iperen of Crown de 24-105 al heeft en prijzen?
Met enig zoekwerk staan er toch wel wat korte reviews hier en op DPZ over die lens. Of de 70-300 IS al uitgeleverd wordt, weet ik niet; voorlopig lijkt, helaas voor diegene die nieuwsgierig zijn naar die telezoom (oa WVL_KsZeN), alle aandacht uit te gaan naar de 24-105 en is de telezoom ondergesneeuwd.
{signature}
Ik zou je bijna aanraden eens naar een fotomeeting te komen en eens wat lenzen van mensen uit te proberen, dan kun je zelf eens testen of een dergelijke lens snel genoeg is naar jouw zinSilent Thunder schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 21:56:
In hoeverre is de DSLR van belang in verband met zo'n pro lens (Nikon 80-200/70-200).
Het gaat om context en uitleg. Zo'n pro lens zal het beste uit je cam halen, en hoe beter de cam hoe beter het mogelijke resultaat. Maar omgekeerd kan ook hetzelfde gelden; een D2X zal nóg meer uit b.v. de 70-200 VR kunnen halen dan de D70 eruit haalt.
Echter, dit neemt allemaal niet weg dat in een directe vergelijking tussen twee D70's waarvan de ene met een pro lens en de ander met een 'standaard consumenten' objectief is voorzien je met de eerste onder exact dezelfde condities technisch gezien betere platen kunt maken.
Zo was ik behoorlijk verbaasd over de kwaliteit van m'n 70-200 VR op m'n D70. Normaal als ik platen ga bewerken in Photoshop en ik zoom in naar 100% weet ik precies wanneer ik op 100% zit. Met platen geschoten met de 70-200 klik ik vaak per ongeluk door naar 200% omdat op 100% ik nog de scherpte en detail heb die ik met m'n 18-70 DX lens op zeg 50~67% zie. Hier een voorbeeldje op volledig formaat en absoluut onbewerkt behalve omzetten naar jpeg plus bijbehorende compressie (dus geen verscherping o.i.d.)
Dus ik zou me maar niet druk maken om dergelijke uitspraken
Een objectief kán te goed zijn voor je body, dan levert de extreme scherpte van het glas o.a. artifacts op, maar de D70 is geen paupercam en dergelijke objectieven zijn niet echt talrijk.
Echter, dit neemt allemaal niet weg dat in een directe vergelijking tussen twee D70's waarvan de ene met een pro lens en de ander met een 'standaard consumenten' objectief is voorzien je met de eerste onder exact dezelfde condities technisch gezien betere platen kunt maken.
Zo was ik behoorlijk verbaasd over de kwaliteit van m'n 70-200 VR op m'n D70. Normaal als ik platen ga bewerken in Photoshop en ik zoom in naar 100% weet ik precies wanneer ik op 100% zit. Met platen geschoten met de 70-200 klik ik vaak per ongeluk door naar 200% omdat op 100% ik nog de scherpte en detail heb die ik met m'n 18-70 DX lens op zeg 50~67% zie. Hier een voorbeeldje op volledig formaat en absoluut onbewerkt behalve omzetten naar jpeg plus bijbehorende compressie (dus geen verscherping o.i.d.)
Dus ik zou me maar niet druk maken om dergelijke uitspraken
Dus kortom: gewoon het beste glas kopen wat in je budget past. Is duurder glas veelal beter? Jazeker - duurdere pro lenzen zijn gewoon veelal beter. Niet alleen optisch maar ook qua bouw, afwerking, AF prestaties en vergeet ook niet zaken als restwaarde.
Zijn goedkopere lenzen dan echt slecht? Nee, veelal niet. De meeste lenzen zijn gewoon niet slecht maar vooral consumer zoom lenzen moeten flink geknepen (twee stops van wide-open) worden om de optimale scherpte te geven. Dat is veelal geen probleem maar wel wanneer je juist f/2.8 wilt gebruiken vanwege de mooie bokeh bijvoorbeeld. Dit is op zooms nog meer een probleem dan bij primes daar zooms zowiezo kwaliteit inleveren ten opzichte van primes.
Geknepen tot f/8 - f/11 zullen veel (zoom)lenzen redelijk tot uitstekende prestaties neerzetten.
Niet iedereen heeft een mega budget (of toestemming van zijn of haar wederhelft om dat potje aan te breken
) maar gesteld binnen een redelijk budget moet meestal wel een goede lens te vinden zijn. Alleen er is wel een zekere grens - ik denk niet dat je voor minder dan 300 euro een goede gebruikte of nieuwe telezoom zal vinden. De magische "100-400 f/5.6" lens die ragscherp is - die bestaat gewoon niet.
Zijn goedkopere lenzen dan echt slecht? Nee, veelal niet. De meeste lenzen zijn gewoon niet slecht maar vooral consumer zoom lenzen moeten flink geknepen (twee stops van wide-open) worden om de optimale scherpte te geven. Dat is veelal geen probleem maar wel wanneer je juist f/2.8 wilt gebruiken vanwege de mooie bokeh bijvoorbeeld. Dit is op zooms nog meer een probleem dan bij primes daar zooms zowiezo kwaliteit inleveren ten opzichte van primes.
Geknepen tot f/8 - f/11 zullen veel (zoom)lenzen redelijk tot uitstekende prestaties neerzetten.
Niet iedereen heeft een mega budget (of toestemming van zijn of haar wederhelft om dat potje aan te breken
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Ik ben van plan om de 350d te kopen + kit lens (voor groothoek bereik. Voor die paar tientjes extra kan ik hem niet laten liggen).
En dan nog de Canon EF 50/1.8 II ø 52 mm erbij voor foto's binnehuis op feestjes en andere dingen waar het redelijk donker is. (Is het dan ook zo dat bij deze lichtsterke lens de flitser en verder bereik heeft?)
En dan zoek ik nog een lens vanaf de 55 (liever 30 ofzo) mm tot de ongeveer 200 voor circa 300 euro.
Wat vinden jullie van de set tot nu toe? En welke telezoom lens raden jullie me aan.
Alvast bedankt.
En dan nog de Canon EF 50/1.8 II ø 52 mm erbij voor foto's binnehuis op feestjes en andere dingen waar het redelijk donker is. (Is het dan ook zo dat bij deze lichtsterke lens de flitser en verder bereik heeft?)
En dan zoek ik nog een lens vanaf de 55 (liever 30 ofzo) mm tot de ongeveer 200 voor circa 300 euro.
Wat vinden jullie van de set tot nu toe? En welke telezoom lens raden jullie me aan.
Alvast bedankt.
Aan de andere kant, als je een foto maakt waar de bokeh belangrijk is, dan zijn de hoeken toch onscherp dus maakt de corner-scherpte van de lens niet zo veel uit. De meeste objectieven hebben een redelijk goede center-scherpte.tazzman schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:53:
De meeste lenzen zijn gewoon niet slecht maar vooral consumer zoom lenzen moeten flink geknepen (twee stops van wide-open) worden om de optimale scherpte te geven. Dat is veelal geen probleem maar wel wanneer je juist f/2.8 wilt gebruiken vanwege de mooie bokeh bijvoorbeeld.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Detail is overigens wel dat budget lenzen ook vaak minder bedeeld zijn wat betreft bokeh-kwaliteit.
{signature}
Voor die xx-200 lens kun je natuurlijk een goedkope 50-200 lens kopen, maar persoonlijk vind ik dat je met een set als 18-55 en 50/1.8 meer zal hebben aan een telelens die begint vanaf 70mm. Het gat tussen 55 en 70 is echt heel erg klein en je moet niet vergeten dat je met een fysieke beweging (een stap naar voren) dat verschil kan opheffen.Jesp_J schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 23:40:
Ik ben van plan om de 350d te kopen + kit lens (voor groothoek bereik. Voor die paar tientjes extra kan ik hem niet laten liggen).
Alvast bedankt.
Uit eerdere discussies-> beste budget telelens tot 250 euro = Sigma 70-300 APO. Dus niet de DL maar de APO versie!
Hoger budget = Canon EF 70-200/4 L
Geld over = Zat keuzes, 70-200/2.8, 100-400 , 300 primes, etc.
Zoek je de kleinste en lichtste telelens die je van Canon kan krijgen, zodat je onopvallend op een evenement ver kan inzoomen om die 'candid' portret foto te maken, of gewoon een telelens om mee te nemen op de backpack vakantie, ga dan voor een Canon 80-200/4-5.6. Voor een prijsje rond de 80 euro wordt ie verkocht op de 2de handse markt. Heeft de bijnaam op het internet 'Pocket Rocket' en heeft een hele goede prijs-kwaliteit verhouding, een soort reputatie als de kitlens dus.
gium, hoe bevalt die Canon 24-105? Al een beetje uitvoerig getest?
Haters everywhere but I don’t really care
Ja maar niet wide-open. Zeer zeker niet zoom lenzen, zelfs mijn 70-200mm f/2.8L moet toch behoorlijk in het stof bijten in vergelijking met een 135mm f/2L. (staat ook zeer hoog op mijn lijstje!zonoskar schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 23:44:
[...]
Aan de andere kant, als je een foto maakt waar de bokeh belangrijk is, dan zijn de hoeken toch onscherp dus maakt de corner-scherpte van de lens niet zo veel uit. De meeste objectieven hebben een redelijk goede center-scherpte.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Okeeeee, ja ik heb zondag inderdaad testshots genomen met de 24-105 tegenover een 18-55 en vs. m'n 100-300 @ 100mm.. met als resultaat dat er weinig verschil te zien was, omdat het onderwerp dat ik fotografeerde te weinig kleine details had. (poster met te grote letters)matthijst schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 00:13:
gium, hoe bevalt die Canon 24-105? Al een beetje uitvoerig getest?

Dus het word op zoek naar een ander object om te fotograferen. Misschien een krant, maar die moet ik dan weer gaan platstrijken. Op dpreview hebben ze zo'n mooie 'resolution chart' ( http://www.dpreview.com/reviews/canonsd400/page9.asp ). Even googlen: http://www.gpsinformation...oto-test/pics/iso-rag.jpg . Leuk, ook nog eens met spikkels in de vakken, zodat je de kleine details ook kan zien. Ik ga zelf nog wat gekleurde vakken erin fotosoepen, dan even uitprinten, op de muur plakken en kijken of het werkt. Of misschien deze ernaast: http://www.colour-science...nter%202362x3543pixel.jpg
Ik zou er ook nog veel grotere met kleur hier kunnen kopen: http://www.diglloyd.com/diglloyd/infos/sleicher-res-chart/ .. voor meer dan 200 dollar

Deze zondag maar weer eens nog een keer proberen dus.
Deze vraag even gemist...Mooie foto's trouwens Strangelove, zie eigenlijk helemaal geen negatieve dingen aan dat beeld. Ja, misschien wat minder scherp in de hoeken misschien, maar welke lens heeft dat niet? Is het een beetje stevig solide ding die 11-18?
Het slechte nieuws is dat het op de vatting na een lens van plastic betreft; ik vind hem qua bouw echter een stuk beter dan mijn referentiekader, de 18-70mm kitlens. De lens is lichter dan de kitlens, en de zoom en focusringen vertonen geen enkele speling na twee maanden gebruik. Eigenlijk heb ik er geen enkele aanmerkingen op afgezien van het feit dat ik eigenlijk voor dat geld wel een metalen lens had verwacht; als dat dan niet zo is, dan maar een oerdegelijk stuk plastic, en dat lijkt het vooralsnog wel te zijn. Voordeel is natuurlijk dat je weinig extra gewicht meesjouwd.
[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-10-2005 07:10 ]
Abbadon schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:32:
Dus ik zou me maar niet druk maken om dergelijke uitsprakenEen objectief kán te goed zijn voor je body, dan levert de extreme scherpte van het glas o.a. artifacts op
offtopic:
Dit zul je toch een beetje moeten onderbouwen, want van deze opmerking slaat mijn bullshit-meter op tilt
Dit zul je toch een beetje moeten onderbouwen, want van deze opmerking slaat mijn bullshit-meter op tilt
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord en als iemand er last van zou moeten hebben ben ik dat wel met m'n 3MP EOS D30 met 80-200/2.8L
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Heb er een leuk artikel van in een Duits fotomagazine (dat dit ook in lab omstandigheden is waargenomen) plus dat ik dit wel eens eerder heb gelezen ergens. Overigens vind ik het bedenkelijk slechts een deel van m'n zin te quoten, deze aldus van een deel v.d. context te ontdoen en vervolgens een term als 'bullshit' te gebruiken. Ik wil hier best serieus op ingaan maar zo ontgaat me wel enigszins de lust (en een knipoog smily is dan geen goedmaker)koraks schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:00:
[...]
offtopic:
In het geval van tè scherpe objectieven, moet ik dan denken aan moirre effecten?
* JumpStart zou het erg waarderen als je dat artikel in kan scannen ofzo, of gewoon een korte samenvatting kan geven over het mechanisme van de artefacten.
* JumpStart zou het erg waarderen als je dat artikel in kan scannen ofzo, of gewoon een korte samenvatting kan geven over het mechanisme van de artefacten.
wat ik me ook afvraag van die té scherpe lenzen; begrijp ik het goed dat de sensor van de d70 al goed genoeg is om daar geen last van te hebben? in dat geval is het toch helemaal geen probleem? er zijn toch helemaal geen digitale systeem camera's met echt slechtere sensoren dan de d70?
[onderbouwde speculatie]lateef schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:36:
wat ik me ook afvraag van die té scherpe lenzen; begrijp ik het goed dat de sensor van de d70 al goed genoeg is om daar geen last van te hebben? in dat geval is het toch helemaal geen probleem? er zijn toch helemaal geen digitale systeem camera's met echt slechtere sensoren dan de d70?
Een beeldsensor onder de microscoop gezien toont duidelijk dat niet het héle oppervlak bestaat uit lichtvangende elementen, de dekking is hoog, maar niet 100%. Als een lens dus te goed presteert en een hele dunne lijn projecteert op de sensor, dan zou het kunnen gebeuren dat die lijn niet alle lichtvangende sensors op z'n pad volledig raakt, maar op sommige plaatsen ertussendoor loopt. Dan zou je dus aliasing- of moirre achtige effecten kunnen krijgen.
[/onderbouwde speculatie]
Als deze veronderstelling klopt, dan kan iedere beeldsensor hier last van hebben, al kan de ene sensor misschien een efficientere dekking hebben waardoor het effect minder uitgesproken is, dan de ander.
de nieuwe 700-300 IS usm lijkt idd in de winkel te liggen.. hier het eerste hands-on-reports die ik gevonden heb :
http://forums.dpreview.co...rum=1029&message=15302775
http://www.fredmiranda.co...owproduct.php?product=294
http://www.stevesforums.c....php?id=69491&forum_id=65
helaas nog geen samples, maar de lens lijkt idd beter dan de oude 75-300.. dit zou voor mij misschien écht de perfecte lens kunnen zijn
zeker op mijn 350d, want dan gebruik ik alleen het midden van de lens..
http://forums.dpreview.co...rum=1029&message=15302775
http://www.fredmiranda.co...owproduct.php?product=294
http://www.stevesforums.c....php?id=69491&forum_id=65
helaas nog geen samples, maar de lens lijkt idd beter dan de oude 75-300.. dit zou voor mij misschien écht de perfecte lens kunnen zijn
[ Voor 8% gewijzigd door WVL_KsZeN op 05-10-2005 15:05 ]
Kleine nuance: Die zijn er zat, alleen liggen die niet meer nieuw in de winkels.lateef schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:36:
er zijn toch helemaal geen digitale systeem camera's met echt slechtere sensoren dan de d70?
Het speculatieve tekstje van Jumpstart hierboven klinkt best aardig. Het is alleen de vraag of IRL zulke dunne lijntjes ook echt zouden opvallen. Met je eigen ogen kan je dit soort effecten ook zien bij roosters; van een afstandje zie je niet alle gaten goed en kan je patronen of gewoon een effen vlak zien. Reclames op de ramen van autobussen zijn hier ook op gebaseerd.
Ik zal niet met de term bullshit rondstrooien, maar vraag me wel af of het effect relevanter is dan een triviaal lab-feitje, met andere woorden: iets dat je in IRL fotosituaties merkt.
{signature}
Het is ook een labfeit, en zoals ik al zei zal zoiets niet snel gebeuren (maar wel leuk om te weten
). Even een quote uit het blad:
Ik heb overigens nog even de moeite genomen een ouder exemplaar van dit blad te pakken en daar loopt men zelfs tegen een dergelijke issue aan: de Nikkor Micro 60mm f/2.8 is zo vreselijk scherp (100+% score in de context van de Duitstalige quote hierboven) dat de D70s hier dus last van kan krijgen. Let wel, het gaat om lab tests en fijne beelddetails. Ze hebben ook een voorbeeld bijgevoegd met de ene helft van het plaatje (grijze circel met daarin weer een klein zwart rondje) genomen door de D70s met deze 60mm lens en de andere helft door de D2X met dezelfde lens. De D70s (welke sowieso al een minder antialias filter voor de sensor heeft dan z'n grote broers) vertoont op de randen van de circel en het rondje duidelijk beeldstoringen. Ik denk dat je het 't beste kunt vertalen als 'Een goede pro lens versterkt de zwakkere punten van een camera'. En laat moire b.v. nou niet het allersterkste punt zijn van de in dit voorbeeld aangehaalde D70(s).
Anyway, ik vond 't wel een interessant weetje.
Je kunt hier je vraagtekens bij zetten. Zelf neem ik niet snel Duitse lab's in twijfel, sla de geloofwaardigheid daarvan erg hoog aan en geloof dit ook gewoon. Maar ik weet het ook wel in het juiste perspectief te plaatsen; in de praktijk zul je er niet snel tegenaan lopen... Gesamtwerte über 75% sind sehr gut, ab 85% ist ein Objectiv hervorragend. Steigt die Auflösung der Digitalmessungen auf Werte über 95% , so beinhalten die Bilder oft Artefakte und künstliche Strukturen, die störend verfälschen. Dies passiert bei professionellen Objektiven und aggresiv arbeitenden Vergleichskameras: Das Objectiv ist für diese Kamera zu gut!
Ik heb overigens nog even de moeite genomen een ouder exemplaar van dit blad te pakken en daar loopt men zelfs tegen een dergelijke issue aan: de Nikkor Micro 60mm f/2.8 is zo vreselijk scherp (100+% score in de context van de Duitstalige quote hierboven) dat de D70s hier dus last van kan krijgen. Let wel, het gaat om lab tests en fijne beelddetails. Ze hebben ook een voorbeeld bijgevoegd met de ene helft van het plaatje (grijze circel met daarin weer een klein zwart rondje) genomen door de D70s met deze 60mm lens en de andere helft door de D2X met dezelfde lens. De D70s (welke sowieso al een minder antialias filter voor de sensor heeft dan z'n grote broers) vertoont op de randen van de circel en het rondje duidelijk beeldstoringen. Ik denk dat je het 't beste kunt vertalen als 'Een goede pro lens versterkt de zwakkere punten van een camera'. En laat moire b.v. nou niet het allersterkste punt zijn van de in dit voorbeeld aangehaalde D70(s).
Anyway, ik vond 't wel een interessant weetje.
"aggresiv arbeitenden Vergleichskameras" zou je ook nog kunnen interpreteren als camera's met veel interne verscherping.....
Dat lijkt mij inderdaad de juiste vertaling. Scherpe beelden + verscherping door de camera = niet meer mooi (zo moet je het denk ik interpreteren). Softe beelden door minder goede lenzen is wel geschikt voor verscherpen door de camera.MartijnGizmo schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 20:27:
"aggresiv arbeitenden Vergleichskameras" zou je ook nog kunnen interpreteren als camera's met veel interne verscherping.....
[ Voor 28% gewijzigd door T.T. op 05-10-2005 20:44 ]
Nu dus wel:WVL_KsZeN schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 15:01:
helaas nog geen samples, maar de lens lijkt idd beter dan de oude 75-300.. dit zou voor mij misschien écht de perfecte lens kunnen zijnzeker op mijn 350d, want dan gebruik ik alleen het midden van de lens..
http://www.pbase.com/dadas115/ef70300is
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
ah! jammer dat het van die saaie foto's zijn.. en dat er wel eeeeerrug veel gecomprimeerd is. foto's van 68KB..
ik denk dat dit wel eens de tele kan zijn waar ik op gewacht heb
Heb je toevallig al tijd gehad om met die Tokina wat plaatjes te schieten waarop de scherpte / ca / bokeh te beoordelen is? Het ding is nl. wel erg goedkoop en het lijkt mij een mooie aanvulling op mijn 17-40.T.T. schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 20:43:
[...]
Dat lijkt mij inderdaad de juiste vertaling. Scherpe beelden + verscherping door de camera = niet meer mooi (zo moet je het denk ik interpreteren). Softe beelden door minder goede lenzen is wel geschikt voor verscherpen door de camera.
nog een paar vraagjes:
- Draait het front mee?
- Van welk materiaal is de lens gemaakt?
- Hoe snel is de AF-motor?
- Hij is fullframe wat ik heb begrepen?
Voorbeeldshots gemaakt met deze lens
Nopeneographikal schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 23:20:
Heb je toevallig al tijd gehad om met die Tokina wat plaatjes te schieten waarop de scherpte / ca / bokeh te beoordelen is?
Neenog een paar vraagjes:
- Draait het front mee?
Hmm, glas + metaal? Geen idee wat precies? Ding is behoorlijk zwaar. En van dat lekkere geribbelde spul om te focussen en te zoomen. Van al mn lenzen (100-300, 18-55, 50) is deze lens verreweg het best gebouwd en ziet er het best uit.- Van welk materiaal is de lens gemaakt?
Niet erg snel, maar ik heb geen echt snelle lenzen dus ik kan het niet goed vergelijken. Bij een hardloopwedstrijd gebruikt en toen vond ik de camera (300D) icm met deze lens wat traag reageren. Elke keer tussen focussen en foto nemen zat net wat te veel tijd.- Hoe snel is de AF-motor?
Ja volgens mij wel.- Hij is fullframe wat ik heb begrepen?
Op http://www.photozone.de/a...stxt.jsp?filter=%221=1%22 was hij goed beoordeeld, op www.photodo.com een stuk minder geloof ik. Ik zal volgende week eens proberen wat shots te maken om te testen. Op http://www.fredmiranda.com/reviews/showcat.php?cat=40 staat de opvolger ook besproken. Ik denk dat zo'n lens naast een 17-40 echter alleen maar kan tegenvallen? Ik kom van de kitlens af, en ben dus denk ik veel sneller tevreden.
Ik vind deze gallery wel overtuigend om de lens te kopen (geen idee wat die SV bij de lens echter inhoudt)
[ Voor 35% gewijzigd door T.T. op 06-10-2005 01:04 ]
Bedankt T.T., kom meeten zaterdag, is er weer wat te spelen
Het ging me er trouwens meer om dat de lensvatting niet van plastic is
[ Voor 38% gewijzigd door neographikal op 06-10-2005 00:42 ]
Helaas geen tijd, ik zag overigens dat enkele mensen (misschien niet voor Canon) deze lens voor onder de 70-80 dollar via ebay hadden gekocht. Als je dan een goed exemplaar hebt (zonder focusproblemen), is het echt een koopje. Zelf ben ik deze lens nooit voor die prijs tegengekomen.neographikal schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 00:42:
Bedankt T.T., kom meeten zaterdag, is er weer wat te spelenHet ging me er trouwens meer om dat de lensvatting niet van plastic is
[ Voor 6% gewijzigd door T.T. op 06-10-2005 01:07 ]
Even terugkomend op mijn wide-angle zoektocht: ik heb mijn keuze gemaakt, het wordt de Sigma. Een aantal mensen/architectuur shots, evenals deze shots hier gemaakt met de Sigma hebben me overtuigd. Ik heb de lens aan het werk gezien op de DPZ-meet, en de combo EX HSM maakt het best een strakke lens. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen
Ik krijg bij die shots toch sterk de indruk dat er op vrij veel foto's sterke vignetting aanwezig isRemy schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 08:42:
... evenals deze shots hier gemaakt met de Sigma hebben me overtuigd. ...
--
Ja ik dacht er later ook aan, dus toch een slimline nodig op zo'n lens
--
deze serie foto's is wat overtuigender, ook door de crops die zijn toegevoegd : http://www.pbase.com/dadas115/ef70300is&page=2
en nog wat meer samples :
http://www.flickr.com/photos/henryshideaway
?ik heb het niet over de Sigma 10-20, daar ben ik helegaar niet in geïnteresseerd
en nog wat meer samples :
http://www.flickr.com/photos/henryshideaway
?ik heb het niet over de Sigma 10-20, daar ben ik helegaar niet in geïnteresseerd
[ Voor 46% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-10-2005 12:01 ]
Hou ons op de hoogte Remy! Ik sta ook op het punt om de knoop door te hakken!Remy schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 08:42:
Even terugkomend op mijn wide-angle zoektocht: ik heb mijn keuze gemaakt, het wordt de Sigma. Een aantal mensen/architectuur shots, evenals deze shots hier gemaakt met de Sigma hebben me overtuigd. Ik heb de lens aan het werk gezien op de DPZ-meet, en de combo EX HSM maakt het best een strakke lens. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen
Wel raar dat de lens dermate slecht wordt beoordeeld op http://www.photozone.de (poor, poor, poor, poor) terwijl ik het helemaal met je eens ben dat de foto's van VanDaal er super goed uitzien.Remy schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 08:42:het wordt de Sigma.
Dat komt waarschijnlijk omdat Van Daal zeer bekwaam is in composities en photoshop (wat overigs niks te maken heeft met het technische aspect van een lens). En ik refereer alleen ff naar dat foto-setje; want ik ken hem verder niet.T.T. schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 12:29:
[...]
Wel raar dat de lens dermate slecht wordt beoordeeld op http://www.photozone.de (poor, poor, poor, poor) terwijl ik het helemaal met je eens ben dat de foto's van VanDaal er super goed uitzien.
Anyways: ik zeg niet dat de foto's technisch superslecht zijn, maar ik zou mijn oordeel niet laten afhangen van iemand zijn compositie -en photoshopkwaliteiten. Het gaat tenslotte om de lens. Maar ik denk dat Remy zijn oordeel ook niet te snel laat afhangen van zoiets; maar typte dit verhaaltje toch ff om jouw verbaasdheid enigszins te verklaren
[ Voor 21% gewijzigd door Silent Thunder op 06-10-2005 12:43 ]
Verwijderd
Hoi,
Ik denk erover binnen korte tijd de EOS350d aan te schaffen. Nu ben ik geen expert op gebied van lenzen enzo, dus wat raden jullie mij aan om aan te schaffen. Kan ik beter de body kopen en dan daarnaast (2e hands) lenzen kopen?
Op foto-konijnenberg.nl staat bijvoorbeeld:
Canon EOS 350D Black + 18-55mm + 55-200mm + BG-E3 + Cf 256Mb via Canon (1178.00 euro)
Is dit een interessante zet? Of kan ik beter de lenzen dus apart nemen.
Mijn doel met fotograferen is voornamelijk natuur/landschapfotografie. Dus ik wil sowieso dat ik kleine diertjes/bloemen groot in beeld kan brengen (macro)
en dat ik ook van grote afstand op dieren kan inzoomen. Mijn budget is natuurlijk beperkt, maar wil natuurlijk wel wat uitgeven voor een hobby 
Iemand die mij hierin kan adviseren?
Alvast bedankt,
Alex
Ik denk erover binnen korte tijd de EOS350d aan te schaffen. Nu ben ik geen expert op gebied van lenzen enzo, dus wat raden jullie mij aan om aan te schaffen. Kan ik beter de body kopen en dan daarnaast (2e hands) lenzen kopen?
Op foto-konijnenberg.nl staat bijvoorbeeld:
Canon EOS 350D Black + 18-55mm + 55-200mm + BG-E3 + Cf 256Mb via Canon (1178.00 euro)
Is dit een interessante zet? Of kan ik beter de lenzen dus apart nemen.
Mijn doel met fotograferen is voornamelijk natuur/landschapfotografie. Dus ik wil sowieso dat ik kleine diertjes/bloemen groot in beeld kan brengen (macro)
Iemand die mij hierin kan adviseren?
Alvast bedankt,
Alex
Dit topic is gesloten.
Let op:
Blij met je nieuwe objectief? Vertel het niet alleen in dit topic maar vul ook de Tweakers.net productsurvey in
Objectieveninfo: hier en hier
Focal length comparison tool van Tamron: hier
Vergelijkbare tool van Canon: hier
Blij met je nieuwe objectief? Vertel het niet alleen in dit topic maar vul ook de Tweakers.net productsurvey in
Objectieveninfo: hier en hier
Focal length comparison tool van Tamron: hier
Vergelijkbare tool van Canon: hier