The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
http://www.digit-life.com...ntel-conroe-2-13-ghz.html ik vrees van wel voor jeRoman schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 11:58:
Is de EN6600 een quad core???? Als dat zo is voor 263 euro excl BTW![]()
Heb net 2 dagen mijn D-940, toen ik zag dat de Core2 Duo ook aal leverbaar is. B.v de En6400 kost exact zoveel dan de D-940. Zou de 2.13 Ghz Core2Duo veel sneller zijn dan de 3.2 Ghz snelle D-940?
Immers draait de Core2duo op 266x4 Mhz FSB en de D-940 op 200x4 Mhz. Heeft daarin tegen minder en tragere Cache.
Reken maar niet direct: [rml]The Source in "[ Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opt..."[/rml]IRCfreAk schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:05:
wanneer kan ik een woodcrest aanschaffen en deze in dual dual core 2 duo opstelling zetten?
Klopt, ik heb de benchmarks vlak voor mijn neus liggenEaS schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 00:02:
Wie vast wil weten wat we straks o.a.op (ongetwijfeld!) tweakers e.d. als leesmateriaal zullen aantreffen bij de introductie van Core 2. Moet even dit 'persvoer' van Intel doorlezen:
ftp://download.intel.com/pressroom/kits/press/core2
"The processors in this press kit are sent to you under embargo. You are requested to hold publication of Intel Core 2 Extreme and Intel Core 2 Duo processor platform benchmarks results and launch/availability information until on or after 8:00 AM Pacific Time on July 27, 2006."
Wat krijgen we te zien?
"The much anticipated processors you have read and heard so much about are here for your examination -- the Intel® Core™ 2 Extreme processor X6800 and Intel® Core™ 2 Duo processor E6700!"
Verder wel interessant:
epi-trends-final2.pdf
Intel Core2 Duo and Intel Core2 Extreme Processors Vcc, Icc, and Power Specifications.pdf
Ben benieuwd of Core 2 ook 'duty cycles' inlast als Tc boven de -grofweg- 60°C uitkomt.

[ Voor 70% gewijzigd door XWB op 27-06-2006 00:27 ]
Ik vraag me dit af omdat bijvoorbeeld single threaded applicatie zoals een counterstrike server of bijv een game dan veel beter zou presteren.
Uitgebreidere Woodcrest benchmarks. De 2.33GHz 5140 wordt tegenover de hele Opteron range gezet en Intels eigen 3.73GHz 5080 Bensley. Ondanks dat de 5140 de helft kost van een Opteron 285 en Xeon 5080 heeft hij geen enkele moeite met deze veel duurdere cpu's. Alleen met de Apache en Sciencemark benchmarks kan hij het niet helemaal bijbenen. Ziet er best goed uit voor workstation gebruik en belooft nog wat voor de 2.66 en 3.0GHz 5150 en 5160
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Hoop alleen wel dat de diversiteit aan moederborden een beetje rap gaat groeien, en dat er flink wat reviews van zowel NForce5 als Intel 965 planken gaan verschijnen.
Tesla Model Y RWD (2024)
Verwijderd
Bedankt voor de link! Dat is nou eigenlijk precies het systeem dat ik wil gaan samenstellen, Supermicro X7DAE, 2x Xeon 5130, 2 gig geheugen, raptor 74GB en een opslag schijf. Dus identiek aan het test-systeem, alleen neem ik er ook nog een 3d-kaart bij.Abbadon schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 18:14:
http://www.gamepc.com/lab...t.asp?id=woodcrest&page=1
Uitgebreidere Woodcrest benchmarks. De 2.33GHz 5140 wordt tegenover de hele Opteron range gezet en Intels eigen 3.73GHz 5080 Bensley. Ondanks dat de 5140 de helft kost van een Opteron 285 en Xeon 5080 heeft hij geen enkele moeite met deze veel duurdere cpu's. Alleen met de Apache en Sciencemark benchmarks kan hij het niet helemaal bijbenen. Ziet er best goed uit voor workstation gebruik en belooft nog wat voor de 2.66 en 3.0GHz 5150 en 5160
Verwijderd
De notebook versie (merom) schijnt dus rond augustus gelanceerd te worden... Kan ik er van uit gaan dat ik dan uiterlijk 10 september al een Merom-notebook in bezit heb of is dit voorbarig? Ik vraag me dit af omdat ik rond die tijd op stage ga naar het buitenland, en vantevoren een nieuwe laptop moet hebben.
Verwijderd
Zeg doe eens zelf research!Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:29:
Iemand enig idee hoeveel de Core 2 Extreme gaat kosten en wanneer deze gelaunched wordt?
pak hem beet 1000 euro weggegooid geld..
Prijzen:
E6300 209,90 Euro
E6400 254,90 Euro
E6600 349,90 Euro
E6700 559,90 Euro
Dit gewoon even ter vergelijking met Nederlandse prijzen.
Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)
ik zie op die site dat de e6400 4mb cache heeft, terwijl ik overal zie dat die 2mb heeft... wat is waar? of zijn allebei te verkrijgen?
gewoon een foutje.
[ Voor 7% gewijzigd door Tachyon op 28-06-2006 11:19 ]
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Verwijderd
Ik dank je voor deze zeer informatieve opmerking
Thnx dat is flink wat geld, dacht dat hij een stuk goedkoper wasIRCfreAk schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:53:
pricewatch: Intel Core 2 Duo X6800 Extreme (S775, 2.93GHz, 1066MHz FSB, 4MB, Boxed)
pak hem beet 1000 euro weggegooid geld..
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 12:52 ]
Qua geld scheelt et niet zo erg veel geloof ik.
Bedankt iig!
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Uhm ja, stukken duurder als in NL dus. ter vergelijking bij salland:Djoekie schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:12:
Duitse shop (http://www.snogard.de/) waar ik wel eens kom (uurtje rijden), heeft sinds vandaag de Core 2 Duo's in haar assortiment staan. Verwachte levertijd "Produkt wird in mehr als 9 Tage erwartet"...kan dus vanalles zijn.
Prijzen:
E6300 209,90 Euro
E6400 254,90 Euro
E6600 349,90 Euro
E6700 559,90 Euro
Dit gewoon even ter vergelijking met Nederlandse prijzen.
E6300 195,01 Euro
E6400 234,00 Euro
E6600 325,00 Euro
E6700 533,00 Euro
en dan zijn er mss nog wel shops te vinden waar ze nóg goedkoper zijn
[ Voor 17% gewijzigd door struul op 28-06-2006 22:08 ]
Verwijderd
Pardon?Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 12:39:
[...]
Ik dank je voor deze zeer informatieve opmerking. Jammer als je zo je postcount moet opkrikken.
[...]
Thnx dat is flink wat geld, dacht dat hij een stuk goedkoper was.
Postcount opkrikken?
Sorry ik ben niet iemand die geilt op zijn postcount.
Ik geef alleen even aan dat men wat verder kan zoeken dan zijn of haar neus lang is.
Ik zou deze ZEKER laten liggen. Als je namelijk goed kijkt is hij maar ietsie sneller dan de E6700 en heeft hij verder geen extra's. Zelfs of hij mp unlocked is, is nog de vraag.
De volgende extreme edition wordt wel "interessant", deze krijgt namelijk 4 cores. Overigens kost IEDERE extreme edition altijd +/-1000 euro, zelfs oudere modellen wanneer nieuwere beschikbaar zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 29-06-2006 11:50 ]

Wat mij opvalt:
Laat maar weer eens zien hoe achterlijk timedemo's zijn, voor wat betreft een representatieve indruk van 'gameplay'.
Zoals John Carmack al eens over timedemo's zei "Timedemo doesn't do any game logic."
En laat nu net in die tak van sport Core 2 Duo de sterkste indruk achterlaten (t.o.v. de 'oudere' generatie CPU's).
Conclusie: Voor een (game)benchmark 'rig' altijd de 4MB versie kopen!
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/26028272
[ Voor 95% gewijzigd door BalusC op 04-07-2006 23:48 ]
[ Voor 99% gewijzigd door BalusC op 04-07-2006 23:49 ]
Ik gebruik de te bouwen pc vooral voor usenet leechen, dvd encoding met DVD Rebuilder en af en toe een potje Fifa.
Verwijderd
Is de laatste echt veel beter?
De e6300 worden binnen een aantal weken wel geleverd, maar is het niet verstandiger om te wachten tot de babyziektes er uit zijn?
Babyziektes? Denk je nou echt dat ze jouw een product leveren wat niet voldoet aan hetgeen er wordt vermeld? Als het goed is komt stepping 5 pas in de winkel, betekend dus dat er 4 steppings zijn geweest waaruit "fouten" (eerder verbeteren productieproces) zijn gehaald.Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 12:31:
Ik wou een systeem samenstellen maar ondertussen is het al juli en de komst van de conroe's is al een stuk dichterbij, er zijn al conroe moederborden beschikbaar. Ik was van plan een D930 te kopen, maar de E6300 is ook in dezelfde prijsklasse.
Is de laatste echt veel beter?
De e6300 worden binnen een aantal weken wel geleverd, maar is het niet verstandiger om te wachten tot de babyziektes er uit zijn?
En ja een Pentium D moet je laten liggen als je voor dezelfde prijs een Core 2 Duo kunt krijgen. En mensen een E6300 en E6400 is een Allendale, geen Conroe. Conroe's zijn de E6600 en de E6700.
[ Voor 15% gewijzigd door Dukey op 03-07-2006 15:13 ]
Tsja, inkoppertjeIJnte schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:28:
kan iemand nog een korte reactie geven op mijn vraagVraagje
Dit is natuurlijk geen 'Wat moet ik nemen???' topic. Voor jou geldt dat als je kunt wachten, wacht dan de vergelijkende reviews af. Kun je niet wachten, neem dan de D 805. Er is wel het een en ander naar buiten gebracht over de Core 2 Duo performance, maar eigenlijk betreft het maar een handje vol benchmarks en testjes. Het ziet er veelbelovend uit maar je kunt helaas benchmarks niet zomaar naar de praktijk doortrekken.IJnte schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:28:
kan iemand nog een korte reactie geven op mijn vraagVraagje
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
SorryAbbadon schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:45:
[...]
Dit is natuurlijk geen 'Wat moet ik nemen???' topic. Voor jou geldt dat als je kunt wachten, wacht dan de vergelijkende reviews af. Kun je niet wachten, neem dan de D 805. Er is wel het een en ander naar buiten gebracht over de Core 2 Duo performance, maar eigenlijk betreft het maar een handje vol benchmarks en testjes. Het ziet er veelbelovend uit maar je kunt helaas benchmarks niet zomaar naar de praktijk doortrekken.
Thnx
Ik las trouwens in een ander topic dat de maximale geheugen bandwith van een (niet overgeklokte) Core 2 Duo maar PC4200 (dual channel bedraagt)CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ (aantal 1) :
- De verwachte datum van binnenkomst in ons magazijn is op 18/07/2006.
Heb ik dan voor niks CL4 PC6400 geheugen gekocht?
Verwijderd
Waar heb jij hem in de preorder staan?Jimbolino schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:08:
heb mijn E6600 nu al een tijdje in de pre-order staan, ben benieuwd of ie de geschatte datum haalt:
[...]
Ik las trouwens in een ander topic dat de maximale geheugen bandwith van een (niet overgeklokte) Core 2 Duo maar PC4200 (dual channel bedraagt)
Het ligt eraan wat je ermee van plan bent. Als je niet gaat overclocken is de bandbreedte op dit moment niet noodzakelijk. Maar je weet nooit wat je in de (nabije) toekomst nog eens aan je systeem gaat wijzigen waardoor het ineens wel erg van pas komt toch?Jimbolino schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:08:
Ik las trouwens in een ander topic dat de maximale geheugen bandwith van een (niet overgeklokte) Core 2 Duo maar PC4200 (dual channel bedraagt)
obcs, maar denk niet dat ze hem voor de 27e leveren, aangezien de levertijd al 1 of 2 keer opgeschoven is...Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:16:
Waar heb jij hem in de preorder staan?
overklokken ga ik zeker doen.XXlerator schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:38:
[...]
Het ligt eraan wat je ermee van plan bent. Als je niet gaat overclocken is de bandbreedte op dit moment niet noodzakelijk. Maar je weet nooit wat je in de (nabije) toekomst nog eens aan je systeem gaat wijzigen waardoor het ineens wel erg van pas komt toch?
het lijkt me leuk om de fsb en geheugenbus gelijk te trekken, alleen daar heb je wel erg duur geheugen voor nodig...
als mijn E6600 er niet op tijd is heb ik nog een 805 D in de bestelling staan, komt mijn geheugen toch nog van pas
[ Voor 8% gewijzigd door Jimbolino op 04-07-2006 21:54 ]
Verwijderd
De launch schijnt volgens http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32793 eerder plaats te vinden... (we zullen zien).Jimbolino schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:51:
[...]
obcs, maar denk niet dat ze hem voor de 27e leveren, aangezien de levertijd al 1 of 2 keer opgeschoven is...
[...]
overklokken ga ik zeker doen.
het lijkt me leuk om de fsb en geheugenbus gelijk te trekken, alleen daar heb je wel erg duur geheugen voor nodig...
Gaat alleen maar over de NDA (Non-disclosure agreement) die alle review sites hebben gesloten met intel... maar misschien dat het gekoppeld is aan de echte introductie van de cpuVerwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:55:
[...]
De launch schijnt volgens http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32793 eerder plaats te vinden... (we zullen zien).
[ Voor 10% gewijzigd door Jimbolino op 04-07-2006 22:00 ]
Verwijderd
Je zegt het zelf alJimbolino schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:59:
[...]
Gaat alleen maar over de NDA (Non-disclosure agreement) die alle review sites hebben gesloten met intel... maar misschien dat het gekoppeld is aan de echte introductie van de cpu

De vergelijkingen van de core2duo die ik tegen gekomen ben zijn allemaal vs AMD X2 cpu's en andere van de laatste generatie.
Nu vraag ik mij af hoeveel ik er op vooruit ga van bijv. mijn socket-a amd barton 2400mhz (3800+) naar bijv. de core duo2 2,1ghz en dan speciaal met gamen en video bewerken.
Zal deze presetatie boost meer of minder zijn 100% zijn voor single threaded programma's en 150% voor multi threaded programma's?
Edit:
Ik kwam deze review tegen:
link
Hierin krijgen ze de core2conroe stepping 4 maximaal op 3399mhz (x6800)
Later krijgen ze een stepping 5 cpu (E6600) en deze haalt 3600mhz!
Dit terwijl zijn stepping 4 tegenhanger (E6600) 2927mhz haalde.
En dit alles met de boxed koeler!
Bij de E6600 3600mhz is de instelling 9x400mhz 1,4volt ipv de default 9x267 1,3volt.
Dus om te overclocken kun je beter deze nemen, want bij 400mhz lijkt mij dat het moederbord de beperkende factor word de fsb is dan 1600mhz.
De E6400 haalt op 8x400mhz "maar" 3200mhz.
Laat stepping 5 maar komen!!!
Edit2:
Hier nog een gedeeltelijk andwoord op mijn eigen vraag:

Hier is ook mooi te zien het verschil tussen core2 duo en core2 single
Ik had even verkeerd gekeken

[ Voor 73% gewijzigd door Lennart_1337 op 07-07-2006 00:14 ]
Ik zie geen Core 2 Single daar in staan hoor? Bedoel je soms Core Duo? Dat is de mobiele variant en nog van de vorige generatie, maar wel degelijk "duo".Lennart_1337 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:14:
[afbeelding]
Hier is ook mooi te zien het verschil tussen core2 duo en core2 single
Maar in die review van die link die ik gaf word er wel een benchmark gehouden met single en duo varianten (dan zetten ze denk ik de 2e core uit) en dan zie je spellen dat ze toch veel baat bij duo core hebben.
Soms kan het toch wel handig zijn bij bepaalde applicaties om een core uit te zetten. En dan bedoel ik niet of het programma multiprocessor bewust is, maar bij de Core architectuur kan één core gebruik maken van de hele 4mb cache. Huidige Netburst heeft totaal 4mb (2mb ieder) maar de ene core kan niet aan de andere z'n cache komen. Wat je dus ziet dat bijv bepaalde benchmarks betere scores laten zien bij het uitschakelen van een core. Nu nog een progje waarmee je een core kunt uitzetten "on-the-fly" in windows (Vroegah in BeOS kon dit standaardLennart_1337 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:17:
Ik had idd. verkeerd gekeken.
Maar in die review van die link die ik gaf word er wel een benchmark gehouden met single en duo varianten (dan zetten ze denk ik de 2e core uit) en dan zie je spellen dat ze toch veel baat bij duo core hebben.
Als ik de Intel E6300 vergelijk met de AMD Athlon 4000+ (single core) met behulp van deze en deze test dan wint de 4000+ op stock snelheid. Wanneer beide overklokt zijn, dan gaat de E6300 denk ik hard winnen
[ Voor 5% gewijzigd door dr snuggles op 15-07-2006 17:02 ]
Misschien omdat de E6300 een dual core is...? Singlecore's kunnen in sommige gevallen beter presteren omdat software niet altijd multiprocessor bewust is.wwillem schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 17:00:
Heeft iemand al benchmarks kunnen vinden van de Core 2 Duo vs Athlon 64 single coreIk zie overal vergelijkingen met de X2, maar er wordt net gedaan alsof de single core versie niet meer bestaat.
Als ik de Intel E6300 vergelijk met de AMD Athlon 4000+ (single core) met behulp van deze en deze test dan wint de 4000+ op stock snelheid. Wanneer beide overklokt zijn, dan gaat de E6300 denk ik hard winnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Dukey op 15-07-2006 18:17 ]
Precies om die reden lijkt het mij nuttig om benchmarks tussen alle beschikbare cpu's te zien. Ik neem tenminste aan dat je alleen een dual-core neemt als het qua prijs/prestatie-verhouding interessant is.Djoekie schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 18:16:
[...]
Misschien omdat de E6300 een dual core is...? Singlecore's kunnen in sommige gevallen beter presteren omdat software niet altijd multiprocessor bewust is.
Wat wil je hier nou mee zeggen dat singlecore net zo goed is als dual core?wwillem schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 18:31:
[...]
Precies om die reden lijkt het mij nuttig om benchmarks tussen alle beschikbare cpu's te zien. Ik neem tenminste aan dat je alleen een dual-core neemt als het qua prijs/prestatie-verhouding interessant is.
kom op zeg je weet zelf nog niet eens waar je over praat. Pas als je ooit is met Hypertreading of Multicore gewerkt heb kun je hier over oordelen.
Single core met Dualcore vergelijken, is appels met peren vergelijken.
Sterker nog ik zou nooit meer zonder hypertreading of dualcore willen!
[ Voor 7% gewijzigd door duncanvdlinden op 15-07-2006 19:06 ]
Verwijderd
ben van een p4 2.0 ghz naar een D920 (2..8 ghz) overgestapt en ik zou ook nooit meer terug willen naar single core.
Nee ik wil niet de dual-core vs single-core discussie opnieuw starten, ik zoek alleen benchmarksduncanvdlinden schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 19:05:
[...]
Wat wil je hier nou mee zeggen dat singlecore net zo goed is als dual core?
kom op zeg je weet zelf nog niet eens waar je over praat. Pas als je ooit is met Hypertreading of Multicore gewerkt heb kun je hier over oordelen.
Single core met Dualcore vergelijken, is appels met peren vergelijken.
[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 15-07-2006 21:10 ]
http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=2795&p=14
Niet op voorraad.
Dit upgrade-pad lijkt mij ook wel een interessante optie. Zeker met de verwachte slechte leverbaarheid en hoge(re) prijs van Conroe's in de eerste maanden.Thandor schreef op maandag 19 juni 2006 @ 23:52:
Ik vind zelf de Intel Pentium D930 wel interessant. Deze is m.b.v. een leuk moederbord wel aardig over te clocken. (FSB op 233MHz is al vlot 3,5GHz)
Gezien menig moederbord wel hoger kan (266MHz, QDR1066) denk ik dat de D930 geen slechte aankoop is. Immers kun je i.c.m. snel DDR2-SDRAM en een hoge FSB veel bandbreedte creëren.
De Intel Pentium D805 zal sowieso een lagere FSB hebben en zal sowieso warmer. worden (90nm i.p.v. 65nm)
Tevens zal de Intel Core 2 Duo 'Conroe' een upgrade kunnen zijn als je gaat voor een moederbord met 'Conroe' support. Nu een D930 kopen en later upgraden lijkt mij helemaal geen slechte keus
Maar heeft iemand (recent) een overzicht gezien van de verwachte prijzen van de D9xx serie na 27 juli? Dit kan ik nergens meer vinden na de lovende reviews over de conroe.
Verwijderd
Dit bedoel je??KifArU schreef op maandag 17 juli 2006 @ 21:56:
[...]
Dit upgrade-pad lijkt mij ook wel een interessante optie. Zeker met de verwachte slechte leverbaarheid en hoge(re) prijs van Conroe's in de eerste maanden.
Maar heeft iemand (recent) een overzicht gezien van de verwachte prijzen van de D9xx serie na 27 juli? Dit kan ik nergens meer vinden na de lovende reviews over de conroe.
------>> nieuws: Introductie Conroe en prijsverlagingen op 23 juli
Conroe E6700 in combinatie met PC8500 geheugen heeft besteld
ik zie dat veel mensen PC6400 geheugen kopen, maar als je de beste snelheid wil is het volgens mij
beter dat je je geheugen 1:1 laat lopen met je FSB (correct me if i'm wrong).
ik heb dat in het hardware.info mmagazine gelezen want daar hebben ze een test gedaan met deze type's geheugen en het PC8500 geheugen van Corsair TWIN2X2048-8500C5 kwam als beste uit de bus met de hoogst overclock.
maar aan de anderekant is het ook wel begrijpelijk want het is best wel duur geheugen.
kan niet wachten tot de conroe leverbaar is
dit heb ik allemaal besteld:
Conroe E6700
PC8500 geheugen Corsair TWIN2X2048-8500C5
Asus p5b wifi deluxe
Sapphire ati radeon X1900XT
3 samsung 250Gb harddisk's Spinpoint SP2504C (in raid 0)
en er zit nog een samsung 215tw widescreen tft monitor aan te komen.
dit lijkt mij wel een geschikte setup voor de conroe.
Verwijderd
Met pc5400 loopt je fsb toch al 1:1?carnage6 schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 13:45:
als ik zo eens het forum door lees dan lijkt het wel of ik de enige ben die een
Conroe E6700 in combinatie met PC8500 geheugen heeft besteld![]()
ik zie dat veel mensen PC6400 geheugen kopen, maar als je de beste snelheid wil is het volgens mij
beter dat je je geheugen 1:1 laat lopen met je FSB (correct me if i'm wrong).
ik heb dat in het hardware.info mmagazine gelezen want daar hebben ze een test gedaan met deze type's geheugen en het PC8500 geheugen van Corsair TWIN2X2048-8500C5 kwam als beste uit de bus met de hoogst overclock.
maar aan de anderekant is het ook wel begrijpelijk want het is best wel duur geheugen.
kan niet wachten tot de conroe leverbaar is
dit heb ik allemaal besteld:
Conroe E6700
PC8500 geheugen Corsair TWIN2X2048-8500C5
Asus p5b wifi deluxe
Sapphire ati radeon X1900XT
3 samsung 250Gb harddisk's Spinpoint SP2504C (in raid 0)
en er zit nog een samsung 215tw widescreen tft monitor aan te komen.
dit lijkt mij wel een geschikte setup voor de conroe.
Weet iemand toevallig zo'n benchmark?

Serieus: ik heb al 5 jaar zowat geen upgrade meer gedaan. Wilde laatst een nieuwe AMD PC kopen (AMD 64 3400+) maar ik zie dat ik voor ongeveer dezelfde prijs (nu athans) een Core 2 Duo kan kopen.
Na het lezen van alle berichten, lijkt het erop dat er nu eindelijk echt iets gaat komen van Intel. Als ik de benchmarks moet geloven is een Core 2 Duo E6300 over t algemeen even snel als een 4000+
Verwijderd
Lijkt mij dat jij je vraag eigenlijk al uitstekend zelf beantwoord hebt.Frenkpie schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 16:36:
Zou het overstappen van een AMD Thunderbird 1400 @ 1200 (op 1400 mhz crasht ie) en 512 PC133 SD geheugen naar een Conroe 6300 nut hebben?![]()
![]()
Serieus: ik heb al 5 jaar zowat geen upgrade meer gedaan. Wilde laatst een nieuwe AMD PC kopen (AMD 64 3400+) maar ik zie dat ik voor ongeveer dezelfde prijs (nu athans) een Core 2 Duo kan kopen.
Na het lezen van alle berichten, lijkt het erop dat er nu eindelijk echt iets gaat komen van Intel. Als ik de benchmarks moet geloven is een Core 2 Duo E6300 over t algemeen even snel als een 4000+
Met een FSB van 1066 * 4 (quadpumped) * 2 (ddr) = 8528
Heb je dus PC8500 geheugen nodig om de FSB:MEM op 1:1 te laten lopen
Echter, kan de cpu deze geheugensnelheid helemaal niet aan, dus de winst zal hooguit enkele procenten zijn, ipv de beoogde 50%
Je zit een factor 2 verkeerd. Je kunt met PC4300 zelfs 1:1 draaien.Jimbolino schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 02:50:
[...]
Echter, kan de cpu deze geheugensnelheid helemaal niet aan, dus de winst zal hooguit enkele procenten zijn, ipv de beoogde 50%
266mhz is namelijk de FSB / 4 van de processor (1066 / 4) en 266mhz is de echte snelheid van PC4300 (533 / 2).
Alles daarboven ga je dus meer geven dan wat theoretisch nodig is, alhoewel natuurlijk wel al blijkt dat performance beter wordt als je meer geeft.
Overigens de huidige socket 775 processors krijgen standaard al een 4:5 mee doordat de 800 FSB / 4 = 200mhz en de snelheid van het geheugen 266mhz (266 * 2 = 533 = PC4300) is.
Ik denk dan ook dat de Conroe biossen straks ook zoiets standaard gaan gebruiken als 4:5, zodat je op een geheugensnelheid komt van 333mhz, oftewel PC5300 wat nodig is. Maar ja als ik zie dat ik makkelijk mijn 'goedkope' 2x 1Gb PC4300 Corsair Value Select op PC6400 snelheden kan draaien. Wat voor nut heeft het dan voor een normale gebruiker om voor het dure PC8500 te gaan, niks dus.
@Ambi, jij snapt het
[ Voor 39% gewijzigd door Dukey op 19-07-2006 09:27 ]
@carnage6 en Jimbolino, wat jij hier bedoeld is dat om de bus voldoende te vullen, je inderdaad beter af bent met PC8500, maar op 1:1 DRAM:FSB ratio lopen met PC8500 kan je vergeten, want dan heb je een FSB nodig van 533 MHz en dat gaat je cpu/mobo niet trekken. Afhankelijk van hoever je met OC geraakt, zal je dus met een andere ratio dan 1:1 moeten werken (2:1 zonder OC). Persoonlijk vind ik PC8500 zwaar overkill omdat de geringe prestatiewinst de hoge kostprijs niet rechtvaardigd. Ik denk dat PC5400 of PC6400 een betere keuze zouden zijn. Verwacht ook niet dat je een retail Conroe zover kan overklokken als een engineering sample waarop de meeste huidige OC success verhalen gebaseerd zijn. Als je 400 MHz FSB (1:1 met PC6400) haalt met een retail conroe, denk ik dat je jezelf heel gelukkig mag achten.Jimbolino schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 02:50:
[ Voor 4% gewijzigd door ambi op 19-07-2006 10:30 ]
Steam/uPlay: EvulKlowne
Het wordt wel stillaan tijd om het te snappen, we zitten er al voldoende lang over te zanikken in het conroe mobo topic
Core 2 Duo: Effects Of Memory Timings@bit-tech.net
[ Voor 5% gewijzigd door ambi op 19-07-2006 09:46 ]
Jah, zoals het er nu naar uit ziet wel... maar ik zelf wacht nog de prijsdalingen van amd's af... en die gaan niet gering wordenFrenkpie schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 16:36:
Zou het overstappen van een AMD Thunderbird 1400 @ 1200 (op 1400 mhz crasht ie) en 512 PC133 SD geheugen naar een Conroe 6300 nut hebben?![]()
![]()
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Mijn vuistregel is om cpu te vervangen als er iets is wat 3x zo snel is, en dat punt zijn we nu genaderd, een Amd 5400 "is 3x zo snel" als wat ik nu heb.
Jammer dat ze niet gelijk het verschil tussen DDR2-800, DDR2-667 en DDR2-533 hebben bekeken, voor mij is het in ieder geval duidelijk dat al die timings een zo klein effect hebben dat ik het verwaarloos.ambi schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 09:45:
Alweer meer van hetzelfde:
Core 2 Duo: Effects Of Memory Timings@bit-tech.net
http://www.behardware.com...ntel-core-2-duo-test.htmlToolskyn schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:41:
Jammer dat ze niet gelijk het verschil tussen DDR2-800, DDR2-667 en DDR2-533 hebben bekeken, voor mij is het in ieder geval duidelijk dat al die timings een zo klein effect hebben dat ik het verwaarloos.
Je kunt zowiezo niet zeggen dat iets drie keer sneller is dan een ander iets, als je daarbij niet verteld waarin je het in vergelijkt...?Sjah schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:26:
Alleen jammer dat de conroe niet meer makkelijk met me oude p4 1.8A (@2.66) te vergelijken is. Amd 5000 kan je nog iets zeggen, maar moet je een E6400 met een Amd 5000 vergelijken....
Mijn vuistregel is om cpu te vervangen als er iets is wat 3x zo snel is, en dat punt zijn we nu genaderd, een Amd 5400 "is 3x zo snel" als wat ik nu heb.
Misschien een leuke link voor jouw is deze:
http://www23.tomshardware.com/cpu.html
Deze wordt ook regelmatig geupdate en kun je straks ook de Core 2 Duo's vergelijken met een P4 2,0ghz (komt toch in de buurt he
Ik kan niet wachten tot de Conroe's erbijstaanDjoekie schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:07:
[...]
Je kunt zowiezo niet zeggen dat iets drie keer sneller is dan een ander iets, als je daarbij niet verteld waarin je het in vergelijkt...?
Misschien een leuke link voor jouw is deze:
http://www23.tomshardware.com/cpu.html
Deze wordt ook regelmatig geupdate en kun je straks ook de Core 2 Duo's vergelijken met een P4 2,0ghz (komt toch in de buurt he)
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Relatief gezien wel ja, maar een p4 1,8 lijkt me nog een prima surf, mail, download, htpc computertje of je stopt hem in de kelder als servertje. Zou hem iig niet wegdoen, tenzij je het geld nodig hebt.Sjah schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:13:
je hebt gelijk, ik zie dat met divx encoding die 4800+ 3x zo snel is, maar met lame mp3 nog geen 2x zo snel. Al met al kan je toch zeggen dat als ik grofweg 3x zo snel wil, de tijd bijna aangebroken is. (mag ook wel, die p4 heb ik ook al 4 jaar, das megalang in de pc-wereld, nietwaar)
Bij een PC-boer natuurlijk. En nu ontopic verder aubVerwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:55:
Waar kan ik eigenlijk het beste een preorder voor een Core 2 Duo 6700 of 6800 plaatsen?
Verwijderd
Je hebt boeren en BOEREN heBalusC schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:00:
[...]
Bij een PC-boer natuurlijk. En nu ontopic verder aub
Aangezien Tweakers wel vaker processor launches meemaken vroeg ik me alleen af waar ze meestal als eerste op voorraad zijn
Sorry hoor Balus!
Verwijderd
Goh je kent het verschil niet tussen de boeren?BalusC schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:17:
Hier kun je de online PC-boeren vinden: http://tweakers.net/pricewatch. Simpeler kan niet.
Daar waar de voorraadsmeter op een getal staat dat hoger dan 0 is of daar waar via de mail wordt bevestigd dat de processoren binnen zijnVerwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:15:
[...]
vroeg ik me alleen af waar ze meestal als eerste op voorraad zijn

Wat voor verschillen?Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:31:
[...]
Goh je kent het verschil niet tussen de boeren?
Prijsverschillen zijn duidelijk zichtbaar op de site. Na het aanklikken van een product komt je pagina's tegen zoals deze waarbij je op de handen kunt klikken die voor de shopnaam staan zodat je ervaringen kunt lezen over de shop.
Zo moeilijk is dat niet neem ik aan?
Verder gelieve ontopic gaan, deze 'discussie' hoort niet in dit topic.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
grtz
Allen oc shop in de Uk heeft de X6800 op voorraad..
Niet op voorraad.
http://www.pcone.nl/redir...ssrp=1&d_word=BX805576600
Alweer een dag opgeschovenFBtje schreef op maandag 24 juli 2006 @ 17:55:
toch heeft PCone de verwachte leverdatum staan op 24-7
http://www.pcone.nl/redir...ssrp=1&d_word=BX805576600
Bl44t
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 09:01 ]
Hmm.. een vraagje van een semi-leek dan maar na al dit cijfertjes geweld.ambi schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 09:24:
[...]
@carnage6 en Jimbolino, wat jij hier bedoeld is dat om de bus voldoende te vullen, je inderdaad beter af bent met PC8500, maar op 1:1 DRAM:FSB ratio lopen met PC8500 kan je vergeten, want dan heb je een FSB nodig van 533 MHz en dat gaat je cpu/mobo niet trekken. Afhankelijk van hoever je met OC geraakt, zal je dus met een andere ratio dan 1:1 moeten werken (2:1 zonder OC). Persoonlijk vind ik PC8500 zwaar overkill omdat de geringe prestatiewinst de hoge kostprijs niet rechtvaardigd. Ik denk dat PC5400 of PC6400 een betere keuze zouden zijn. Verwacht ook niet dat je een retail Conroe zover kan overklokken als een engineering sample waarop de meeste huidige OC success verhalen gebaseerd zijn. Als je 400 MHz FSB (1:1 met PC6400) haalt met een retail conroe, denk ik dat je jezelf heel gelukkig mag achten.
Stel je neemt een conroe 6600. Die heeft een bus van 1066Mhz.
Als je niet gaat overklokken is 533 mhz geheugen dual channel (pc4300) toch voldoende om het contact soepel te laten verlopen? Of ben ik abuis?
Flickr PSN ID= cheironnl
In theorie is het prima, maar het is gebleken dat meer ook meer performance geeft. Dus bijv een verhouding 4:5 (cpu 266mhz : mem 333mhz) zal betere scores geven. Maar om meteen te kiezen voor PC8500 is dan weer overdreven en onnodig. Overigens is het zo dat vaak PC4300 heel ver kan worden overgeklokt. Ik kan mijn setje 2x 1Gb Corsair Value select PC4300 cl4 heel makkelijk op PC6400 cl4 draaien met een voltage van 2,10 volt.cheiron schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 10:53:
[...]
Hmm.. een vraagje van een semi-leek dan maar na al dit cijfertjes geweld.
Stel je neemt een conroe 6600. Die heeft een bus van 1066Mhz.
Als je niet gaat overklokken is 533 mhz geheugen dual channel (pc4300) toch voldoende om het contact soepel te laten verlopen? Of ben ik abuis?
Kijk ook eens in het Conroe moederborden topic, want daar is deze vraag al vaker beantwoordt net zoals in dit topic.
[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 25-07-2006 11:05 ]
kun je zien dat een 5000+ een veel hogere geheugenbrandbreedte heeft als een core 2 duo.
ik ben benieuwd of het echt te merken is in bepaalde applicaties, en de performance van de pc.
kan iemand daar helderheid over geven?
Verwijderd
Zie mijn verwijzing naar de Anandtechtest een paar posts boven je.duncanvdlinden schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:02:
In een review als dit: http://www.legitreviews.com/article/362/8/
kun je zien dat een 5000+ een veel hogere geheugenbrandbreedte heeft als een core 2 duo.
ik ben benieuwd of het echt te merken is in bepaalde applicaties, en de performance van de pc.
kan iemand daar helderheid over geven?
Kan niet echt uit de conclusie halen wat je dan met een hogere bandbreedte kan.Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:09:
[...]
Zie mijn verwijzing naar de Anandtechtest een paar posts boven je.
Een hoge bandbreedte is alleen maar fijn om de communicatie tussen chipset, processor, videokaart etc de vrije hand te geven. M.a.w. ga je je bandbreedte beperken dan beperk je in feite heel veel in het systeem en dat ga je merken aan alles (procentueel). Ga je de processor meer geven dan nodig dan heeft ie zogezegd meer "hoofdruimte" voor het geval dat nodig mocht zijn.duncanvdlinden schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:28:
[...]
Kan niet echt uit de conclusie halen wat je dan met een hogere bandbreedte kan.
Je kunt het een beetje vergelijken met je internetverbinding, je kunt wel een server hebben die met 500kb/sec kan uploaden, maar als jezelf maar een telefoonlijn gebruikt gaat het echt niet sneller dan wat je telefoonlijn aan kan.
Je ziet dus bijv ook na een bepaald punt de processor geen gebruik meer kan maken van de aangeboden bandbreedte en dus ook niet veel sneller wordt, wat VOOR dat punt wel het geval was.
Dat punt kun je uit de verschillende reviews zelf eruit proberen te vissen of zelf testen totdat je merkt dat het niet veel beter wordt. Overigens hangt het zeer af van welke applicaties je gaat gebruiken of de processor gebaat is met meer bandbreedte ja of te nee.
[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 25-07-2006 14:16 ]
Precies, het is leuk voor sythetische benchmarks, maar het gaat om de perf. in realworldapplicaties, en als de Conroe dat met minder bandbreedte beter doet, dan telt dat alleen.duncanvdlinden schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:28:
[...]
Kan niet echt uit de conclusie halen wat je dan met een hogere bandbreedte kan.
Niet op voorraad.
Juist dat vind ik het gekke van de hele benchmark, het is eigenlijk de meest teleurstellende benchmark van alle core 2 duo benchmarks.edward2 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 14:14:
[...]
Precies, het is leuk voor sythetische benchmarks, maar het gaat om de perf. in realworldapplicaties, en als de Conroe dat met minder bandbreedte beter doet, dan telt dat alleen.
Maar kijk je wat ie in real life nou kan met allerlij applicaties, is het gewoon supergoed.
Ik vraag mij daarom dus ook af wanneer ik het ga merken, maar zo te lezen dus als je serieus gaat multitasken?
Vmware gebruik ik af en toe, maar dat gaat mij eigenlijk met mijn p4 (ddr400) en hypertreading ook al lekker af, tenminste als ik naast een vmware installatie nog anders wil doen, nou daar maakt een core 2 duo dan natuurlijk helemaal gehakt van.
moet ik is proberen met mijn turion64
hopelijk komen ze dan hier ook aanwaaien
[ Voor 36% gewijzigd door duncanvdlinden op 25-07-2006 17:15 ]
Waar zie jij in g0dsnaam 8 augustus op die screenshot? Tis nog altijd de 27ste Juli, dat het begint.duncanvdlinden schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 17:10:
8 augustus gaat het core 2 duo feest dus pas echt beginnen?
hopelijk komen ze dan hier ook aanwaaien
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische discussie omtrent de Dual Core Intels.
Het is dus zeker geen topic om doelloos "Welke moet ik nemen?" vragen te dumpen.
Hiervoor zijn er reviews en hierover is de FAQ van dit subforum duidelijk genoeg.