Wouter Tinus schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 07:48:
EaS, heb je dit onderzoek gedocumenteerd? M.a.w. kun je links geven naar de resultaten die Intel volgens jou over het hoofd heeft gezien? Ik zou er wel eens nader naar willen kijken. Ik ben vooral benieuwd naar alle scores van 3,0GHz (DC) Opterons die je hebt weten te verzamelen, die ben ik nog nergens tegengekomen en kon zo snel ook niets terugvinden. Geëxtrapoleerde waardes kan ik niets mee, maar als er echt een betere vergelijking mogelijk is zou dat wel interessant zijn.
Wouter, niet gedocumenteerd. Wel het resultaat van wat 'nachtelijk' onderzoek met wat alcoholische versnaperingen

En ja, de 3 GHz DC Opteron waarden zijn geëxtrapoleerd. Misschien wat discutabel. Maar goed de grafiekjes dienen ook niet als bewijs ofzo. Meer een wat andere kijk op de cijfers.
Wat betreft extrapoleren in dit geval:
Voor de 'systeem' benchmarks wat minder geschikt. (TPC-C, Exchange, SAP, Notesbench)
Voor de wat meer CPU afhankelijk benchmarks wat beter geschikt. (Specint, Specfp, Specfprate, Specintrate, fluent, LS-Dyna, Specjbb2005)
Ook geldt: Soms komen geëxtrapoleerde waarden zelfs te laag uit, zeker als je een beetje de trend van benchmarketing volgt. Betere compilers. 'Vendor' trucjes -> Jarenlange ervaring met het tweaken om er weer een hogere score uit te persen dan die andere fabrikant. Immense hoeveelheden snelle storage er tegen aan gooien om bijv. de TPC-C score omhoog te voeren. Of ladingen geheugen etc. etc.
Wat betreft de 'foutjes':
LS-DYNA
Opteron 1.98x sneller dan een single-core Xeon 3.6 GHz.
Gebaseerd op:
http://topcrunch.org/benc...etails.sfe?query=2&id=463
Wall clock time: 51388
Maar er is een snellere:
http://www.topcrunch.org/...etails.sfe?query=2&id=411
Wall clock time: 49460
Ratio wordt dus 2.06.
Voor de SPEC scores zijn er 2 waardes. Intel neemt SPECxx_base2000 , ik neem SPECxx2000.
Voorbeeld:
4 cores, 2 chips:
AMD Opteron 285 SPECfp_rate2000 =
85
Xeon 5160 SPECfp_rate2000 =
83
SPECjbb2005: intel mixt BOPS 'totaal' met BOPS/JVM. Dit is zelfs ten voordele van de Opteron, maar wel fout.
Verder zijn er her en der wat verschillende software versies door elkaar gemixt (TPC-C, LS-Dyna), niet erg (er is bijna overal de hoogste score voor de Opteron genomen), maar het zou 'technisch' gezien een vergelijk net zo 'fout' maken als het extrapoleren van waardes. Dus doe ik over beide niet zo moeilijk

(De
'frontpage' trouwens ook niet

)
Goed, nu dan maar even per grafiekje kijken of extrapoleren wel zinnig is. Helaas is er soms te weinig data. Of het betreft verschillende bench software etc. Oh ja bij voorbaat: Heb de cijfers er bij gepakt die laten zien dat extrapoleren kan

Een beetja ala intel's mixen van benchsoftware etc. Natuurlijk zijn er ook resultaten te vinden die het tegenovergestelde laten zien. Je kunt dus beide kanten op. Maar het blijft toch natte vinger werk, en geen wetenschappelijke studie.
Microsoft Exchange 2003:
Dual-Core Pentium D 3 GHz:
5000
Dual-Core Pentium D 3,2 GHz:
5500
Theoretisch: 5333 -> Extrapoleren mag.
R6iNotes
2x Xeon 3.06 GHz =
5500
2x Xeon 3.4 GHz =
6050
Theoretisch: 6099 -> Extrapoleren klopt wel aardig.
SAP:
Deze cijfers en de rest volgen nog. Vandaag niet meer

Ik denk trouwens dat je een andere manier moet gebruiken om het stroomverbruik van een Opteron met DDR2 te berekenen. Los van het feit dat het verschil tussen registered DDR en DDR2 waarschijnlijk kleiner is dan dat tussen normaal DDR en DDR2, kun je gewoon niet botweg zeggen "5% per DIMM, dus 40% voor 8 DIMMs". Zou het systeem dan helemaal niets meer gebruiken als je twintig DIMMs had?

.
Je moet dus kijken naar de absolute waarde die per DIMM bespaard wordt. Die is volgens de T.net-meting 7,5 watt, maar dan hou je geen rekening met het feit dat de processor en het moederbord anders zijn. Ik heb wat datasheets van PC3200 DDR-geheugens opgezocht en die lijken zo'n beetje tussen de 5 en 10 watt te liggen, dus het lijkt me lastig om daar 7,5 watt op te besparen.
Je hebt helemaal gelijk. Heb het al even op een nette manier aangepast

. Zo'n 'berekening' doen tijdens een complete vlaag van verstandsverbijstering was aardig krom. Heb wel zo'n idee waardoor dat kwam
Maar al met al ben ik nog steeds van mening dat woodcrest lang niet de 'schokkende' resultaten laat zien die Conroe en co. op desktop gebied laat zien. Mede doordat woodcrest ook met compleet andere workloads vandoen heeft natuurlijk. Maar er is nog ruimte voor verbetering van de woodcrest cijfers. En eigenlijk is de hoeveelheid data ook nog aan de magere kant. Ook wat Socket F betreft, met DDR-2 en waarschijnlijk hoger geklokte Opterons.
Ach... de concurrentie is in ieder geval weer helemaal terug. We zullen wel zien wat het allemaal brengt.