[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 11.267 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

En om het bovenstaande maar even te verifiëren, een vergelijk tussen:

Athlon 64 3800+ -> 2,4 GHz - 512 KB L2 Cache
Athlon 64 4000+ -> 2.4 GHz - 1 MB L2 Cache

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/reviews/2004q4/athlon64-fx55/doom3.gif

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/reviews/2004q4/athlon64-fx55/farcry.gif

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/reviews/2004q4/athlon64-fx55/cs-source.gif

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/reviews/2004q4/athlon64-fx55/ut2004.gif

Een performance winst van ~ 3 tot 5.5% bij een cache verdubbeling van 512KB naar 1MB L2 Cache.

Een FX lijn met 4MB cache zou dus wel eens voor leuke verrassingen kunnen zorgen.

Maar goed, dit is natuurlijk allemaal 'natte vinger' werk. Het is wachten wat er bij de lancering van conroe allemaal op de markt is/komt. En naast timedemo's zijn er natuurlijk veel andere performance zaken waarop afgerekend moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door EaS op 08-03-2006 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:10
We zien het wel, maar je hebt zeker een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:24

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Het cache maakt bij die games inderdaad een verschil. Bij het encoden van bepaalde audio/video bestanden ziet men soms andere resultaten, namelijk praktisch geen verschil. Je kunt daarom ook geen conclusies trekken uit een paar resultaten.
Naast dat is performance niet de enige factor die bepaalt of jij een product gaat kopen. De prijs speelt namelijk ook een rol tijdens de aanschaf van een nieuw onderdeel :)

Voordat ik goede benchmarks en prijslijsten heb gezien kan ik nog niet oordelen welke processor straks een betere keus is ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij het encoden van bepaalde audio/video bestanden ziet men soms andere resultaten, namelijk praktisch geen verschil.
Hierbij is namelijk sprake van continue datastromen, waarvan van te voren allang bekend is waar deze vandaan komt. Dan heeft cache idd weinig nut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: 'Intel Conroe betere gamechip dan AMD FX-60'

Waarom proberen er zoveel personen het nieuws "te rechtvaardigen" ten voordele van AMD?
Reacties in het genre van "de cpu is véél te duur", "verkeerde manier van testen", "korrels zout nemen", "CnQ zorgt voor véél minder verbruik", ... Juist alsof ze persoonlijk aangevallen worden door die paar scores die nog geen voldoende blik werpen op de algemene prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Precies hetzelfde beeld zagen we bij AMD vs Intel ten tijde dat de P4 superieur was over de K7 en AMD met de K8 kwam ;) Oftewel: laat de bevooroordeelde gewetenlozen maar lekker subjectief blaten.

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 08-03-2006 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Vaak zie je de woorden van een fanboy, de één wil Intel en de ander wil persé AMD.

Daar is (vrijwel) niets aan te doen. Persoonlijk koop ik het liefst hetgeen wat op dat moment het beste is. Een Intel Pentium D zal ik ook niet kopen, als ik over een half jaar een nieuwe PC zal kopen zal ik de 'Conroe' zeker meenemen als optie. Of het nou Intel of AMD is maakt mij niet uit, zolang het product maar goed is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 08-03-2006 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:53

MrDrako

nep ict'er

Het zijn ook vaak mensen die net een 600 euro kostende amd proc kochten waarna bekend word dat een intel cpu voor 500 euro over 6 maanden meer prestaties gaat leveren. Voel je je toch aardig in je zak getrapt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag zojuist een preview over de Conroe vs FX60

http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=2&id=1845

Klinkt veelbelovend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is al eerder op de FP geweest :) nieuws: 'Intel Conroe betere gamechip dan AMD FX-60'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 12:40:
nieuws: 'Intel Conroe betere gamechip dan AMD FX-60'

Waarom proberen er zoveel personen het nieuws "te rechtvaardigen" ten voordele van AMD?
Reacties in het genre van "de cpu is véél te duur", "verkeerde manier van testen", "korrels zout nemen", "CnQ zorgt voor véél minder verbruik", ... Juist alsof ze persoonlijk aangevallen worden door die paar scores die nog geen voldoende blik werpen op de algemene prestaties.
Gewoon overheen lezen, zijn veelal pubers die niets beters te doen hebben :)

Overigens ben ik tamelijk onder de indruk van Intel's laatste loot aan de cpu boom, de core duo. M'n vriendin heeft een laptop met zo'n cpu en deze 1.66GHz tweekopper komt op veel vlakken toch érg dicht in de buurt van m'n 2GHz Athlon X2. Belooft veel goeds voor al het nieuwe Intel spul wat aankomend jaar uitkomt (en minder goeds voor m'n portemonnee 8)7 )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik zag trouwens in die FX60 vs T2600 review dat er van een Intel Badaxe (intel 975 chipset) moederbord gebruikt werd gemaakt }) . Die zijn gewoon te koop nu.

Zou dus betekenen dat je met een intel 975 moederbord HOOGSTWAARSCHIJNLIJK met een biosupdate klaar bent voor de Conroe. Ik zelf hoop hetzelfde voor m'n Asus P5WD2 (955 chipset) :D . Anders moet ik idd net als Abbadon weer eens diep in de buidel tasten....

[ Voor 32% gewijzigd door Dukey op 14-03-2006 10:22 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

Conroe komt niet in een ander voetje terecht dan?? Dacht dat ik iets gelezen had over een andere socket...?

Edit: nevermind...ik haalde Conroe en CoreDuo door elkaar...Niks gezegd dus... En ik kan alleen maar wachten en hopen dat mijn P5WDG2-WS hem ook zal ondersteunen.

[ Voor 44% gewijzigd door Dexter op 14-03-2006 11:19 ]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat ik nog niet heb kunnen vinden is of de Intel Dual Core varianten ook een hotfix nodig hebben om goed te werken binnen WinXP

Zoals te vinden is op > http://www.madshrimps.be/...ead.php?s=&threadid=20424

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

aramdin schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 10:37:
Wat ik nog niet heb kunnen vinden is of de Intel Dual Core varianten ook een hotfix nodig hebben om goed te werken binnen WinXP

Zoals te vinden is op > http://www.madshrimps.be/...ead.php?s=&threadid=20424
Blijven twee procesoren he, daar verander je niks aan. Probleem zal zich dus ook voor doen op Intel Pentium D, Xeon's en de nieuwe Core Duo's. M.a.w. het probleem zit bij de spelfabrikanten die geen multithreading inbouwen in hun spellen. Het wordt nergens beschreven voor intel omdat gamers die het opvalt dat ze een iets mindere prestatie hebben ook meestal een AMD hebben :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Djoekie schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:35:
[...]

Blijven twee procesoren he, daar verander je niks aan. Probleem zal zich dus ook voor doen op Intel Pentium D, Xeon's en de nieuwe Core Duo's. M.a.w. het probleem zit bij de spelfabrikanten die geen multithreading inbouwen in hun spellen. Het wordt nergens beschreven voor intel omdat gamers die het opvalt dat ze een iets mindere prestatie hebben ook meestal een AMD hebben :+ .
Ik heb tot nu toe alleen maar gelezen dat AMD gebruikers die fix toepasten (myself included 8) , 3800+ Toledo). Ik heb pas geleden een systeem voor een buddy van mij samengesteld op basis van een Intel Pentium D 920 vandaar mijn vraag :)
Dat systeem voelde ook alles behalve traag aan ;)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan a.s. weekend een nieuw pc'tje te bouwen. En ben me helemaal gaan verdiepen in het welles/nietus dual core verhaal.
Als ik het goed begrijp zijn de games die tot nu toe uitkomen, niet echt compitabel met dual core. Ok ok.. er zijn games die het wel ondersteunen, maar er zijn nog niet (tot mijn weten) spellen uitgekomen die op de dual core gericht zijn.
Ik lees veel erover dat de mogelijkheden waanzinnig zijn, maar wanneer gaan die mogelijkheden ook echt benut worden. Het verschil in de spellen tussen een 3800x2 of een 3800+ vind ik toch wel redelijk groot. Maar als ik het goed begrijp, als die 2e core ook benut gaat worden, heeft de x2 versie dat zo ingehaald.

Mijn vraag, weet iemand of er op dit moment daadwerkelijk (meerdere) spellen speciaal voor duel cores ontwikkeld worden? Dit zou toch een grote opluchting zijn voor mij, aangezien ik tot nu toe alleen maar speculaties op het internet zie gaan. "Ja in de toekomst haal je het met je x2 er zo uit". Tja in welke toekomst is dit? 1/2 jaar.. of praten we over een jaar of 4?

In de xbox360 is het wel zo dat er een triple core inzit toch? Dat is toch wel iets wat mij meer hoop doet geven op de toekomst van duel-core games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Je andere vragen kan ik geen antwoord op geven, maar op de laatste wel. Er zitten 3 PowerPC cores in, de eerste reeks spellen die zijn uitgekomen maken "allemaal" maar gebruik van 1 core. Als de volgende gen uitkomt dan gaan we pas wat meemaken...

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Ik heb echt geen langzame pc al zeg ik het zelf maar m'n 299 euro kostende Xbox 360 Core kan een HDTV filmpje dat gedeeltelijk haperd op m'n pc, vlekkeloos afspelen. Dus ik heb toch wel een idee dat of die PowerPC's flink stuk krachtiger zijn OF er wordt wel gebruikt gemaakt van meerdere processoren. Hoe dat dan weer bij games zit weet ik niet, maar de games die ik heb zijn al prima qua look & feel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Maybe mij zijn ze geoptimaliseerd voor dat HDTV media, maar die powerpc cores zijn niet zwakjes nee :)

[ Voor 5% gewijzigd door aramdin op 21-03-2006 17:36 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Beetje oude replies waar ik op reageer, maar goed :P :

Die Intel Conroe lijkt me echt helemaal geweldig. Als je zo die vergelijking leest, ziet het er naar uit dat Intel een flinke inhaalslag maakt. Ik hoop echt dat de Conroe in real life ook echt beter is. Daar zie ik deze voordelen van:
  • De CPU wordt minder heet en zou goed overgeklokt kunnen worden. Dan valt er van zo'n CPU echt een monster te maken.
  • AMD zal moeten antwoorden met een betere of vergelijkbare CPU, wat weer als voordeel heeft dat er meer concurrentie is, waardoor de prijzen weer zullen dalen en prestaties nog meer toe moeten nemen.
  • Eindelijk weer eens Intel op het gamersvlak. Ik heb ervaringen met zowel Intel als AMD. Als de prestaties gelijk lagen, zou ik voor Intel gaan, ook al is die duurder, omdat Intel zelf echt hele goede chipsets maakt. Stabiel, goed overklokbaar, snel, Matrix RAID (dat lijkt me echt zo handig om te hebben) etc. Je betaalt er wel wat meer voor, maar dan heb je ook wat. Helaas is Intel de laatste tijd ook niet lekker bezig met chipsets: voor iedere nieuwere CPU heb je zowat weer een nieuwe chipset nodig. Ik hoop dat ze met de komst van de Conroe daar dus verandering in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

The__Virus schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:18:
Helaas is Intel de laatste tijd ook niet lekker bezig met chipsets: voor iedere nieuwere CPU heb je zowat weer een nieuwe chipset nodig. Ik hoop dat ze met de komst van de Conroe daar dus verandering in brengen. [/list]
Intel is heel goed in het verkopen van een totaal pakket. Neem bijv Centrino platform, normaal mens zou bij het horen van Pentium M en Centrino zeggen dat Centrino een nieuwere processor is (in werkelijkheid hetzelfde). Bij desktop willen ze dit er ook door heen duwen door idd een bepaalde serie processors te koppelen aan een bepaalde chipset.

Persoonlijk volg ik Intel weer sinds de 875 chipset die erg goed was, daarna had ik een 915 en nu een 955. Eerlijk gezegd vindt ik de chipset/moederbord spannender dan een processor :+ . Terwijl in het AMD kamp meer de focus ligt op de processor.

Daarom snap ik ook niet waarom mensen er voor kiezen om een bijv een Intel dual core te draaien op een goedkoop VIA of Sis moederbord, je mist teveel van alle Intel snufjes die te vinden zijn alleen op moederborden met Intel chipsets.

En juist die combinatie maakt het voor mij zo duidelijk dat ik voorlopig alleen Intel processor's en Intel chipset's op m'n moederborden wil.

edit:
Djoekie wil graag Conroe met ICH8R 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Dukey op 05-04-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Djoekie schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:09:
[...]
Persoonlijk volg ik Intel weer sinds de 875 chipset die erg goed was, daarna had ik een 915 en nu een 955. Eerlijk gezegd vindt ik de chipset/moederbord spannender dan een processor :+ . Terwijl in het AMD kamp meer de focus ligt op de processor.

Daarom snap ik ook niet waarom mensen er voor kiezen om een bijv een Intel dual core te draaien op een goedkoop VIA of Sis moederbord, je mist teveel van alle Intel snufjes die te vinden zijn alleen op moederborden met Intel chipsets.

En juist die combinatie maakt het voor mij zo duidelijk dat ik voorlopig alleen Intel processor's en Intel chipset's op m'n moederborden wil.
Heb je helemaal gelijk in! Heb onlangs voor een maat van me een Intel pc samengesteld en de chipset van Intel vind ik ook hun sterke punt. Bij AMD is het idd eerder de proc die belangrijker is, komt maybe doordat nVidia "uber" chipsets maakt waar een Via of Sis niet aan kan tippen. AMD richt zich volgens mij ook grotendeels alleen op procs

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Ben ik het ook helemaal mee eens inderdaad, nu ik er even over nadenk. Wijzelf hebben ook nog de socket 478 875P, helaas van mn ouders, dus ik mag er nix mee doen, maar het is echt een goed bord. Enige nadeel van die ICH8R wordt het gebrek aan PATA-poorten. Zat er nou nog 1 op of helemaal niet? 1 is voor mij voldoende (DVD/CD), want heb toch SATA schijven. Hoe meer SATA poorten, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

The__Virus schreef op donderdag 06 april 2006 @ 15:51:
Ben ik het ook helemaal mee eens inderdaad, nu ik er even over nadenk. Wijzelf hebben ook nog de socket 478 875P, helaas van mn ouders, dus ik mag er nix mee doen, maar het is echt een goed bord. Enige nadeel van die ICH8R wordt het gebrek aan PATA-poorten. Zat er nou nog 1 op of helemaal niet? 1 is voor mij voldoende (DVD/CD), want heb toch SATA schijven. Hoe meer SATA poorten, hoe beter.
Nope geen PATA meer en AC97 geluid verdwijnt ook.
Afbeeldingslocatie: http://www.hwupgrade.it/immagini/17-02-2006_intel.jpg
Ik heb dan ook zelf al geinvesteerd in een Sata brander: Plextor 712SA. Tis niet de beste maar hij was goedkoop en goed genoeg voor voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
AC97 mis ik toch niet, heb al een X-Fi :P. Hoop maar niet dat High Definition Audio erg goed is, dan is dat wel een beetje zonde.

Dit bericht maakt mij echt ontzettend blij :D :
nieuws: Intel Conroe 2,4GHz zet indrukwekkende cijfers neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Toch jammer dat er maar 6 SATA poorten te vinden zijn op die nieuwe ICH8 chip. Terwijl je ook nog eens je CD/DVD spelers/branders erop aan moet sluiten. In dat opzicht zouden 10 SATA poorten niet misstaan, dat zou toch leuke mogelijkheden opleveren icm Matrix Raid :)
Dat HD audio bestaat trouwens al langer, en is een prima opvolger voor het AC97 geluid.
Verder kijk ik echt uit naar die nieuwe Intel (dual core versie) Conroe, dat belooft wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Aangezien iedereen positief over de Conroe is ben ik benieuwd wanneer die uit is. Ik hoorde zomer maar is die dan ook leverbaar? Is er verder bekend wanneer op welke socket die komt? En is er trouwens een intel socket wat overweg kan met Crossfire?

Edit: Ik zie nu dat deze pas over 6 maanden in de winkel ligt, niet interessant voor mij om zo lang te wachten en de Videokaart is toch het belangrijkste bij hoge resoluties. AMD wordt het dus

[ Voor 29% gewijzigd door Wackmack op 08-04-2006 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Nou ik wacht wel op de Conroe..deze: E6600 2,40GHz 4MB 1066MHz 65W. Met overclockpotentie is het erg snel....Vraag me inderdaad af voor welke platform die komt.

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silitek schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 19:48:
Nou ik wacht wel op de Conroe..deze: E6600 2,40GHz 4MB 1066MHz 65W. Met overclockpotentie is het erg snel....Vraag me inderdaad af voor welke platform die komt.
Dat is degene die ook van mij word eind dit jaar!

En nog meer;
- Nieuw Moederbord (liefst i985, dit zal wel de performance chip worden van intel).
- Windows Vista
- misschien een Videokaart erbij in SLI, en misschien 1gb ram erbij.

Dit jaar wordt ckr chill voor een uitbouwtje in mijn pc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Gewoon op S775, maar er komen wel nieuwe chipsets voor uit. Volgens mij zijn die 1e benchmarks die gisteren op de FP gepost zijn ook gewoon uitgevoerd op een bestaand moederbord met een 975X chipset.

Zie ook:
nieuws: Intel Conroe niet compatible met huidige S775-borden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
en de conroe draait ook zonder problemen op de 975x? dus als ik nu een s775 systeem samen zou stellen op basis van een 975x chipset, wat ik hard aan het overwegen ben, kan ik dan later dit jaar gewoon een conroe erop prikken :?

edit: of hebben de nieuwe chipsets nieuwe features die zeker het wachten waard zijn..

[ Voor 19% gewijzigd door struul op 09-04-2006 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Nee daar zou ik niet op rekenen. Misschien dat het op sommige moederborden (eventueel met een nieuwe bios) goed zal werken, maar dat is absoluut niet zeker.
Hoewel de chip nog steeds gebruikmaakt van het vertrouwde Socket 775 en qua uiterlijk dan ook nauwelijks verschilt van de huidige (dualcore) Pentium 4, vereist de nieuwe architectuur een betere spanningsregelaar op het moederbord. Deze moet niet alleen lagere spanningen ondersteunen, maar ook kleinere tussenstappen. '......' Als de stroomvoorziening van een moederbord echter niet gebouwd is om het vermogen zo fijntjes te regelen als vereist is, kan een simpele BIOS-update geen uitkomst meer bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik hoop dat die nieuwe intel cpu de AMD niet genadeloos plat slaat. Als dat het geval is koopt iedereen een Intel en gaat AMD mischien falliet. En dat zou betekenen dat er geen concurentie meer is en wij als comsumenten te veel gaan betalen.

De AM2 gaat niet al te veel doen voor AMD of ze moeten idd snel met een grotere cache op de proppen komen. Maar dat verwacht ik ook niet. Mischien kunnen ze de schade beperken maar denk toch wel dat de intel sneller gaat zijn. Nu wachten op de K8L. Volgens mij moet die de F ref gaan opvolgen en heeft deze ook een CO processor.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Hmm mensen die hoopten dat hun huidige Socket 775 moederbord zou werken met de nieuwe Conroe hebben als nog pech. Ik lees net in dit bericht dat er toch een hardware revisie moet komen wil een bepaald moederbord werken (vanwege de voltageregulatoren zoals eerder bekend). In het artikel wordt de Intel D975XBX (Bad Axe) aangehaald, schijnbaar zal revisie "301" de Conroe ondersteunen en de nu verkrijgbare "202" dus niet.

Iemand die dit moederbord toevallig heeft, of is het mogelijk al een "301" te krijgen (artikel is van 16 feb)?

http://tech.tom.com/2006-02-16/006U/04477714.html (gebruik babblefish, chinees vereen - > engels).

[ Voor 19% gewijzigd door Dukey op 13-04-2006 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:57
Na het lezen van een aantal reacties is het alweer een stuk duidelijker echter:

Ik wil totaal niet OC'en en gamen is belangrijker als video's verwerken dus dan denk ik dat het een AMD wordt of niet?

Bij de review was de x2 3800+ stukken sneller als de Dual Core van Intel 2800Mhz. Nadeel van AMD is weer dat het S939 socket geen lang leven geschonken blijft.

Of toch beter wachten op de Intel Conroe, aangezien ik mijn hele leven al tevreden ben met Intel (nog nooit AMD oid gehad) alleen zullen de prijzen vrij hoog liggen van Conroe CPU's als deze uitkomen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:24:
Bij de review was de x2 3800+ stukken sneller als de Dual Core van Intel 2800Mhz. Nadeel van AMD is weer dat het S939 socket geen lang leven geschonken blijft.
S939 gaat inderdaad weg. Maar, dat wil niet zeggen dat jouw systeem opeens onbruikbaar wordt ;)
Jij koopt de machine en draait er een tijd mee. Als je binnen een half jaar denkt dat de CPU te traag is dan kun je je alsnog verdiepen in overclocken of een snellere (tot X2 4800+/5000+) processor kopen. Het ligt er maar net aan hoe snel je de processor wilt upgraden.

Het geheugen mag dan wel verouderd DDR-SDRAM zijn, de AMD Athlon 64 X2 kan er prima mee uit de voeten dus maakt het niet uit. Als je de CPU flink wilt upgraden (ofwel, als je verwacht om later meer CPU power te hebben) kan moet je overwegen :
• Zijn de huidige S939 topmodellen snel genoeg als upgrade.
• Kun je wachen op Intel Core Duo of de nieuwe AMD Athlon 64 X2 met DDR2-SDRAM ondersteuning?

Wat mij betreft is het : De machine is nu nodig dus koop je het apparaat nu. Wachten op next-gen hardware kan wel maar in principe kun je dan altijd wel blijven wachten ;).

Als je nu een Intel Pentium D koopt kun je er DDR2-SDRAM bijnemen. Je hebt dan een slechtere processor (t.o.v. de AMD Athlon 64 X2) maar wel het geheugen dat gebruikt kan worden bij Core Duo (Conroe) of voor Socket AM2 processoren. De vraag is wel, is het zinvol om je daar op voor te bereiden. Geheugen prijzen zijn niet zo hoog en het S939 platform i.c.m. DDR-SDRAM (wat ook de enige optie is) presteert erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Versteegrob schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 19:38:
Aangezien iedereen positief over de Conroe is ben ik benieuwd wanneer die uit is. Ik hoorde zomer maar is die dan ook leverbaar? Is er verder bekend wanneer op welke socket die komt? En is er trouwens een intel socket wat overweg kan met Crossfire?

Edit: Ik zie nu dat deze pas over 6 maanden in de winkel ligt, niet interessant voor mij om zo lang te wachten en de Videokaart is toch het belangrijkste bij hoge resoluties. AMD wordt het dus
Waarom hoor ik overal (die quote is dus slechts een voorbeeld) dat mensen zeggen dat het nog 6 maanden duurt tot de Conroe pas uit is. Dat hoorde ik 2 maanden geleden ook al... Ok, men heeft aangekondigd dat de eerste release in Q3 is, en dat is juli, augustus en september. En over 6 maanden is het (midden) september en dat valt ook wel in Q3 (dat weet ik), maar de release zou toch ook gewoon begin juli zijn?? Ik weet namelijk niet of ik zo lang nog kan wachten... :P

Ik bedoel waarom is "iedereen" zo "negatief"?

Edit: zijn er al nauwkeurigere (dan Q3) release data bekent?

[ Voor 6% gewijzigd door Regeneration op 15-04-2006 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2681

revisie 304 gaat dus conroe ondersteunen als ik het goed begrijp.
Lijkt me geen slecht bord. Jammer dat de OC functie´s minder zijn, maar met wat mods en clockgen komen we een end denk ik.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Extera schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:49:
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2681

revisie 304 gaat dus conroe ondersteunen als ik het goed begrijp.
Lijkt me geen slecht bord. Jammer dat de OC functie´s minder zijn, maar met wat mods en clockgen komen we een end denk ik.
Als je een paar berichten terug leest dan vermeld ik dat 301 het al zou moeten kunnen. Maar ja dan nog, als je zo'n bord via internet koopt (tis niet echt in een normale shop te krijgen) weet je nog niet welke revisie je koopt. Erbij vermelden welke je wilt werkt ook niet altijd, vraag eens bij mensen die een zwarte coolermaster stacker bestellen :+ .

[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 18-04-2006 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
hier word het bord te koop aangeboden. Ik zit er aan te denken, misschien kunnen we er meerdere bestellen en zo de verzendkosten delen?

Beste is denk ik om dit via mail op te regelen (zie profiel)
je weet dan wel zeker dat je een goede revisie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=19331

Hier is ie ook in Nederland te koop. Vraag is echter of het de goede revisie is dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Nieuwe AMD Cpu wordt 23 mei verwacht, hopelijk de Conroe ook dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaYwaLkUr schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:38:
Nieuwe AMD Cpu wordt 23 mei verwacht, hopelijk de Conroe ook dan!
Conroe wordt pas gelanceerd in Q3 van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vriend van me heeft een core duo het is een asus laptopje, eigenlijk vind ik dat wel best leuk hij kan makkelijk een game server hosten op een coretje en dan game spelen op de andere. Ik vond dat wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
AMD heeft aagekondigd de AM2 socket sneller te launchen, vraag me af hoe Uber die wordt tov de Conroe!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 04:01
aramdin schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:59:
AMD heeft aagekondigd de AM2 socket sneller te launchen, vraag me af hoe Uber die wordt tov de Conroe!
Ik denk dat 'ie eerder Unter wordt t.o.v. de Conroe >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Maar AMD doet hem toch niet zomaar vervroegen, wellicht komt de Conroe eerder of is dat alleen maar dromen van mijn kant? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaYwaLkUr schreef op donderdag 20 april 2006 @ 12:34:
Maar AMD doet hem toch niet zomaar vervroegen, wellicht komt de Conroe eerder of is dat alleen maar dromen van mijn kant? :P
Wat ik begrepen heb ligt er al een aanzienlijke voorraad AM2 moederborden en CPU's klaar om te worden verscheept naar de dealers etc. Waarom de release kunstmatig uitstellen als je al aan de vraag zou kunnen voldoen? Opslag kost ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees overal dat de Pentium D de slechtere processor is in vergelijking met de X2 ( af en toe vraag ik me af of iedereen wel even objectief is qua mening over Intel/AMD,maar dat terzijde), maar als je gaat kijken naar de testen (op tomshardware), dan kan `n D930/D940 goed meekomen met `n X2-3800. Hij is enkel minder zuinig dan de X2 3800. Daarom zou ik graag weten waarin de X2 dan de betere processor is?
Ik wil namelijk binnenkort mijn systeempje gaan upgraden en ik heb niet het geduld om op de Conroe te wachten. Daarnaast betwijfel ik of deze echt zoveel sneller is, er zijn voor zover ik weet nog geen officiële benchmarks. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de Pentium D-serie, zeker als ik ga kijken naar de pricewatch waar de Pentium D 940 erg in prijs is gezakt ( de prijswijziging waar die Taiwanese chipbakkers o.i.d. `t over hadden?).
Graag zou ik dus willen weten waarin de X2 de betere processor is. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
De X2 kan bv intern op hoge snelheid communiceren, terwijl de Intel variant dat via de tragere processorbus moet doen.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:33:
Ik lees overal dat de Pentium D de slechtere processor is in vergelijking met de X2
Dat klopt, technisch gezien doet de Intel Pentium D ook onder.
( af en toe vraag ik me af of iedereen wel even objectief is qua mening over Intel/AMD,maar dat terzijde)
Naast de mensen die de X2 aanprijzen zijn er ook mensen die de Pentium D aanprijzen. Fanboys zullen altijd naar 'hun' merk neigen. Een aantal kijkt naar prijs/kwaliteit verhoudingen.

Dat laatste is relevant, persoonlijke meningen zijn irrelevant bij de keus van een processor.
maar als je gaat kijken naar de testen (op tomshardware), dan kan `n D930/D940 goed meekomen met `n X2-3800.
De AMD Athlon 64 X2 3800+ heeft over het algemeen een kleine voorsprong op de Intel Pentium D930 qua prestaties.
Hij is enkel minder zuinig dan de X2 3800. Daarom zou ik graag weten waarin de X2 dan de betere processor is?
Zoals je al zei, de betere prestaties en het lagere energieverbruik.
Ik wil namelijk binnenkort mijn systeempje gaan upgraden en ik heb niet het geduld om op de Conroe te wachten. Daarnaast betwijfel ik of deze echt zoveel sneller is, er zijn voor zover ik weet nog geen officiële benchmarks.Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de Pentium D-serie, zeker als ik ga kijken naar de pricewatch waar de Pentium D 940 erg in prijs is gezakt ( de prijswijziging waar die Taiwanese chipbakkers o.i.d. `t over hadden?).
Graag zou ik dus willen weten waarin de X2 de betere processor is. Alvast bedankt.
Toen de topicstart geschreven werd en de X2 3800+ en de D830 beoordeelt werden waren de prijzen anders dan nu. De 'toen' is dan ook nog niet zo gek lang geleden ;)
Zoals de topicstart laat zien was de D830 €26,- lager geprijsd dan de X2 3800+. Dat kleine prijsverschil is een tijd zo gebleven. (Beide processoren zijn gedaald in prijs)

Tot zover had de X2 3800+ altijd de voorkeur.

Tegenwoordig (vanaf de laatste paar dagen) zijn de prijzen blijkbaar gedaald. De prijzen van de Intel Pentium D processoren wel te verstaan. Gezien de prijzen van processoren snel fluctueren is het ook altijd verstandig om zelf prestaties te vergelijken tussen de processoren. Er werd vroeger gezegd dat de X2 3800+ beter was dan de D830/D930. Dat is nu nog zo. Echter hoeft beter niet zozeer aantrekkelijker te zijn.

Als ik kijk in de pricewatch dan zie ik een D930 voor € 205,- en een D940 voor €244,-. De D8xx serie kun je beter achterwege laten, die zijn duurder en slechter.
Gezien de volgende processoren DDR2-SDRAM gaan gebruiken is het handig om bij de aanschaf van een nieuw systeem ook DDR2-SDRAM te kopen. De Intel Pentium D 9xx heeft zo voorkeur t.o.v. de AMD Athlon 64 X2 3800+.
Heb je reeds een S939 platform dan is het uiteraard een ander verhaal ;)

Al met al, vergelijk de prestaties. Bekijk jouw upgrade schema en bekijk de prijzen en maak daaruit een conclusie. Mijn ervaring is dat je daarbij niet moet luisteren naar mensen die zeggen 'koop product y :o ' zonder een goede onderbouwing ;)

Ga in ieder geval niet op oude ervaringen af. Als je 2 jaar geleden een goede ervaring had met product y wil dat niet zeggen dat product y nu nog steeds een aantrekkelijk product is. Misschien is product x dat 2 jaar geleden enorm slecht was wel veruit de beste geworden :)
Vergelijk dus de producten, prestaties, kwaliteit en prijzen die op dit moment worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Een review van het Bensley Platform:

http://www.tomshardware.c..._bensley_platform_tested/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
miss niet de meest betrouwebare bron, maar Nvidea blokkeert dus SLI ondersteuning voor conroe, verderop in het topic staat dat de chipset's van Nvidea geen conroe gaan ondersteunen.

Ik weet niet wat ik er van moet geloven, maar dit zou dus betekenen dat Conroe alleen met crossfire gaat werken. Op zich niet zo'n probleem omdat ik ATI en Nvidea beide goede producten vind hebben. Alleen is een crossfire opstelling wel een stuk duurder.

edit: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=96756 de bron

[ Voor 10% gewijzigd door Extera op 21-04-2006 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Extera schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 09:31:
miss niet de meest betrouwebare bron, maar Nvidea blokkeert dus SLI ondersteuning voor conroe, verderop in het topic staat dat de chipset's van Nvidea geen conroe gaan ondersteunen.

Ik weet niet wat ik er van moet geloven, maar dit zou dus betekenen dat Conroe alleen met crossfire gaat werken. Op zich niet zo'n probleem omdat ik ATI en Nvidea beide goede producten vind hebben. Alleen is een crossfire opstelling wel een stuk duurder.

edit: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=96756 de bron
Wel even in verband brengen he.
Er staat namelijk niks nieuws, huidige intel chipset's kunnen ook niet met SLI overweg. Nvidia (niet Nvidea :+ ) wilt SLI exclusief voor hun eigen chipsets houden. Dus de Conroe kan wel degelijk SLI ondersteunen zodra hij samen met een Nvidia Chipset wordt gebruikt.

P.S. er zijn work-arounds voor dit "probleem" B) .

[ Voor 4% gewijzigd door Dukey op 21-04-2006 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
oke daar heb je gelijk in, maar Nvidea chipset's voor intel zijn wel een stuk slechter in overklokken.
Nu ligt mijn prioriteit meer bij overklokken.

Dit lijkt me een beter bord als hij conroe ook gaat ondersteunen (zal ongetwijfeld dmv een bios update gebeuren)
ASUS P5WD2 series ervaringen

[ Voor 33% gewijzigd door Extera op 21-04-2006 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Haha, deze is na druk van Intel offline gehaald. Volgens mijn bronnen wil Intel enkel Woodcrest reviews, dus alle reviewers moeten maar wachten totdat er woodcrest samples zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Ik dacht vanmiddag al, die is vast om de een of andere reden, van waarschijnlijk Intel, weggehaald. De zoveelste non-interessante nieuwe Netburst cpu gooit natuurlijk roet in de vervroegde 'marketingplannen'. Intel is imo wel érg druk bezig zich m.b.v. de Conroe (en dus Woodcrest) rumours, teasers en sneak previews te positioneren als de huidige leverancier van de (in feite virtuele!) snelste en beste cpu's. Mooi geregiseerde poging het tij in een wel heel vroeg stadium te doen keren, dat heb ik Intel volgens mij nog nooit eerder zo zien doen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Iemand ook al opgevallen dat de Intel Pentium 950 ff in prijs gehalveerd is!!!!
pricewatch: Intel Pentium D 950 Dual Core (S775, 3.4 GHz, 800MHz, 2x2MB,Boxed)

Ik weet dat het was aangekondigd, maar meestal valt het resultaat tegen bij zo'n uitspraken. Ik kan je zeggen dat een 950 C1 revisie (verbruikt 50watt minder bij 100% load dan z'n voorganger) echt wel interessant is....maar ja die Conroe......ah keuzes keuzes..... :+

edit:
iemand interesse in een Intel 830? :7

[ Voor 9% gewijzigd door Dukey op 27-04-2006 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Djoekie schreef op donderdag 27 april 2006 @ 16:19:
Iemand ook al opgevallen dat de Intel Pentium 950 ff in prijs gehalveerd is!!!!
pricewatch: Intel Pentium D 950 Dual Core (S775, 3.4 GHz, 800MHz, 2x2MB,Boxed)

Ik weet dat het was aangekondigd, maar meestal valt het resultaat tegen bij zo'n uitspraken. Ik kan je zeggen dat een 950 C1 revisie (verbruikt 50watt minder bij 100% load dan z'n voorganger) echt wel interessant is....maar ja die Conroe......ah keuzes keuzes..... :+

edit:
iemand interesse in een Intel 830? :7
Hmm, dilemmas dilemmas :) Zulke prijsdalingen heb ik ook nog niet gezien, meestal zitten die in de regionen van 20-25% wat op zich al aardig wat is.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
Een review van de Pentium XE 965. Zie er nog niks over in dit topic, maar dit blijkt dus iig de laatste telg van de Netburst architectuur te zijn :) mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Mooi werk. Ligt het nu aan mij, of zijn die kalenders dezelfde als ze bij Apple gebruiken? Wie weet wat er in de nieuwe PowerMac komt...

Ik bedoel zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0911/DSC_0102.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
  • Laatst online: 03-09 00:08
Ik had ff niks te doen, dus hier ff een update van de tabellen:

Nieuw tabelletje voor de 800 serie:

NaamKlokfreq.FSBTDPCache*Max. temp.
Pentium D 8052666MHz133MHz QDR95W1MB L264,1C
Pentium D 8202800MHz200MHz QDR95W1MB L264,1C
Pentium D 8303000MHz200MHz QDR130W1MB L269,8C
Pentium D 8403200MHz200MHz QDR130W1MB L269,8C
Pentium 840 XE3200MHz200MHz QDR130W1MB L269,8C

Nieuw tabelletje voor de 900 serie:

NaamKlokfreq.FSBCacheHT
9202,8GHz200MHz QDR2x2MBNee
9303,0GHz200MHz QDR2x2MBNee
9403,2GHz200MHz QDR2x2MBNee
9503,4GHz200MHz QDR2x2MBNee
9553,46GHz266MHz QDR2x2MBJa
9603,6GHz200MHz QDR2x2MBNee

.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Aangepast en uitgebreid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Game-Freak schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 12:21:
Ik had ff niks te doen, dus hier ff een update van de tabellen:

Nieuw tabelletje voor de 800 serie:

NaamKlokfreq.FSBTDPCache*Max. temp.
Pentium D 8052666MHz133MHz QDR95W1MB L264,1C
Pentium D 8202800MHz200MHz QDR95W1MB L264,1C
Pentium D 8303000MHz200MHz QDR130W1MB L269,8C
Pentium D 8403200MHz200MHz QDR130W1MB L269,8C
Pentium 840 XE3200MHz200MHz QDR130W1MB L269,8C

Nieuw tabelletje voor de 900 serie:

NaamKlokfreq.FSBCacheHT
9202,8GHz200MHz QDR2x2MBNee
9303,0GHz200MHz QDR2x2MBNee
9403,2GHz200MHz QDR2x2MBNee
9503,4GHz200MHz QDR2x2MBNee
9553,46GHz266MHz QDR2x2MBJa
9603,6GHz200MHz QDR2x2MBNee

.
Misschien handig om ook te vermelden welke revisie er nu is en de tdp van 950 is nu ook 95watt, alleen de 960 en de extreme edition's zijn hoger. En der bestaat een 965 :+ . De 8xx serie heeft 2x 1mb cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Djoekie schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 13:55:
[...]

Misschien handig om ook te vermelden welke revisie er nu is en de tdp van 950 is nu ook 95watt, alleen de 960 en de extreme edition's zijn hoger. En der bestaat een 965 :+ . De 8xx serie heeft 2x 1mb cache.
Daarom had ik er ook neergezet : 'Aangepast en uitgebreid'. De ontbrekende processoren zijn toegevoegd. Hetzelfde voor iets meer informatie. Steppings heb ik achterwege gelaten. Bepaalde Intel Pentium D 8xx processoren zijn met zowel stepping A0 als B0 te vinden. De nieuwste processoren zijn als het goed is allemaal geproduceerd als B0. De 65nm 'Presler' processoren, ofwel de Intel Pentium D 9xx processoren zijn tot nu toe allemaal B1.

Bij de '8xx series-tabel' staat overigens een * bij cache. Aan cache groottes is er dus niets fout aan die tabel zolang 'ie in mijn TS staat. Daar staat namelijk de uitleg bij dat sterretje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
  • Laatst online: 03-09 00:08
Nog even een vraagje, ik moet voor me werk een keuze maken tussen de DELL SC1425 en de DELL 850.

Even de specificaties zoals wij ze dan zouden gaan krijgen:

DELL PowerEdge SC1425
64-bit Intel Xeon 2.8Ghz 2MB L2 cache (800Mhz)
Dual CPU bord, maar er zit er maar een in...
512MB DDR 1024MB
80GB 7200rpm SATA

DELL PowerEdge 850
Intel Pentium D (Dual Core) (800Mhz)
1024MB DDR2 533Mhz
80Gb 7200rpm

Ik heb al gekeken naar benchmarks ofzo, o.a. op Tomshardware.com maar daar staat de Xeon niet in de lijst en in de Tweakers db staan deze 2 processoren er ook niet tussen.

Laten we er vanuit gaan dat we beide systemen voor dezelfde prijs kunnen krijgen, welke zouden we dan beter kunnen aanschaffen?

[edit] Laten we voor de PowerEdge uitgaan van een 830 of een 930 Pentium D.
930 is natuurlijk beter, maar ik heb niet doorgekregen welke er in zou gaan.
De server word door een reseller gebruikt als webserver met DirectAdmin.
DELL PowerEdge SC1425 krijgt 1024Mb

[ Voor 18% gewijzigd door Game-Freak op 05-05-2006 16:19 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Ik heb het e.e.a. nagezocht. Je geeft niet veel specs wat voor verwarring zorgt.
De Xeon CPU is wellicht deze ? De Intel Pentium D, ik heb geen idee welk model erin zit.
Volgens mij is de Xeon die je opgeeft een 'Paxville' processor. Dit is een dual-core Xeon.

Niettemin, de Intel Pentium D heeft meer geheugen tot z'n beschikking. Als de machine veel RAM nodig heeft dan heeft dat de voorkeur. Moeten er enorm veel berekeningen worden uitgevoerd en is RAM praktisch irrelevant dan heeft de Xeon wellicht voorkeur gezien deze uit te breiden is met een 2e processor :)

[ Voor 200% gewijzigd door Thandor op 05-05-2006 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Interessant!
60$ bord met 'Conroe' support en AGP - De realiteit
De titel heb ik gelijk maar vertaald gezien Cyrillisch niet in een [url=]-tag werkt ;)

Wat er zoal staat: HKEPC heeft informatie gekregen van ASRock over een moederbord dat alle LGA775-processoren zal ondersteunen. Daarbij moet men denken aan de 'Conroe', de Pentium XE, de Pentium D, de Pentium 4 en de Celeron processoren. Het bord kan ook overweg met een FSB van 266MHz (QDR1066).
Het bord zelf beschikt nog over een oud AGP slot en een tweetal DDR-SDRAM sloten.

Ondanks het feit dat het bord niet voldoet aan de VRM11 specificaties draaide een 'Conroe' E6700 processor prima :)
De vraag die nog niet beantwoord is, is de vraag : Zal het bord ook een 333MHz (QDR1333) FSB gaan ondersteunen? De eXtreme Editions van de 'Conroe' gaan namelijk een 333MHz (QDR1333) FSB gebruiken.

Al met al een interessant bord. Zeker voor $60. Hetgeen wat ik een nadeel vind ik dat er slechts 2 DDR-SDRAM sloten opzitten. Als dit er 4 waren kon ik nogmaals 2x512MB bijsteken en 2GB krijgen. Dit omdat ik reeds 2x512MB in bezit heb en toch graag 2GB wil in mijn volgende systeem. Uiteraard hoop ik dat de prestaties niet tegenvallen maar de benchmarks komen tegen die tijd wel.
In ieder geval wel mooi dat ASRock met 'stokoude hardware' toch de nieuwe processoren ondersteunt.

Op de site van ASRock staat het product : ASRock -> 775i65G. 'Conroe' wordt enkel ondersteunt bij PCB versie 2.0 of nieuwer.

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 06-05-2006 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Laatst online: 08-05 07:44
Sja, de vraag is of je dat wilt. Het is en blijft asrock. Lijkt mij nou niet de bedoeling dat je je nieuwe Conroe op een bordje gaat zetten, waar het mischien minder op presteert. Kunnen ze nog zoveel zeggen, maar als je uberhaupt al een conroe koopt. Heb je toch nog wel zeker 60 euro meer dan die 60 van jouw om een redelijk decent moederbord te halen.

Goed AGP is dan wel wat handig, maar who cares. AGP is toch dood, je zult toch een keer de overstap moeten maken. Dat is gewoon een feit. Maar zijn er geen andere moederborden van iets betere fabrikanten die aan die eisen voldoen? :)

Asrock is geen slecht merk, maar het blijft budget. En dat zul je merken in de 'andere' features die op je bord zitten. :>

[ Voor 10% gewijzigd door Timo op 07-05-2006 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
fooker schreef op zondag 07 mei 2006 @ 10:14:
Sja, de vraag is of je dat wilt. Het is en blijft asrock. Lijkt mij nou niet de bedoeling dat je je nieuwe Conroe op een bordje gaat zetten, waar het mischien minder op presteert. Kunnen ze nog zoveel zeggen, maar als je uberhaupt al een conroe koopt. Heb je toch nog wel zeker 60 euro meer dan die 60 van jouw om een redelijk decent moederbord te halen.
Als de prestaties op bepaalde vlakken slechts een paar procenten achterloopt is dat geen enkel probleem. Dat er een ASRock merknaam op zit overigens ook niet, zolang het product maar goed werkt :)
Goed AGP is dan wel wat handig, maar who cares. AGP is toch dood, je zult toch een keer de overstap moeten maken. Dat is gewoon een feit.
Ik game vrij weinig. Althans, nieuwe games. Zodoende verwacht ik dat mijn X800 nog prima zal voldoen over 2 jaar. Misschien nog wel langer. Een goedkoper moederbord, geen extra grafische kaart moeten kopen én gebruik maken van mijn huidige DDR-SDRAM is veel aantrekkelijker qua prijs dan alles nieuw kopen ;)
Maar zijn er geen andere moederborden van iets betere fabrikanten die aan die eisen voldoen? :)
Nee, de andere S775 borden hebben vaak een gaar AGP slot. Het AGP slot op dit moederbord presteert gewoon normaal.
Asrock is geen slecht merk, maar het blijft budget. En dat zul je merken in de 'andere' features die op je bord zitten. :>
Maar niet alle features zullen misschien nodig zijn. Een bord kan 1000 features hebben maar daar heb je niets aan als je er maar één gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Gezien de nieuwe naamgeving aan de 2e generatie op de core achitectuur gebaseerde intel cpu's;
is het misschien handing om dit aan te passen, of om hier een nieuw topic over te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nieuwsgierig of de bekende websites na de officiële aankondiging van Core 2 Duo ook echte benchmarks mogen gaan plaatsen. SuperPI is leuk en aardig maar ik zou graag eens zien wat de CPU in bijvoorbeeld Oblivion doet of wat de compileertijd van de X-server is op mijn linuxbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 21:28:
Ik ben nieuwsgierig of de bekende websites na de officiële aankondiging van Core 2 Duo ook echte benchmarks mogen gaan plaatsen. SuperPI is leuk en aardig maar ik zou graag eens zien wat de CPU in bijvoorbeeld Oblivion doet of wat de compileertijd van de X-server is op mijn linuxbak.
Ik zit eigenlijk ook te wachten totdat we benches zien van Intels nieuwe speeltjes in de topgames van vandaag de dag.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
fooker schreef op zondag 07 mei 2006 @ 10:14:
Niet zo lang geleden nog een test geweest van "high end" moederbord vs een "budget" moederbord. Na vele testen was de conclusie dat er welgeteld 0.25% verschil was qua performance. Het enigste wat er verschilde waren de features...

Click: nieuws: Premium nForce 4 IE- versus budget i915-moederbord

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 22:45
wat ik vooral verbazend vind, is dat ze de !865pe chip zover hebben gekregen dat hij native 266MHz (1066QDR) 'doet'. Deze chip is gemaakt voor 200MHz (800QDR) en zou dus eigenlijk constant overgeklokt lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
p43000 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 09:01:
wat ik vooral verbazend vind, is dat ze de !865pe chip zover hebben gekregen dat hij native 266MHz (1066QDR) 'doet'. Deze chip is gemaakt voor 200MHz (800QDR) en zou dus eigenlijk constant overgeklokt lopen!
Dat heeft ASRock inderdaad netjes gedaan. Vergeet echter niet dat deze chipset hoge klokfrequenties kan halen. Wellicht zijn de latere versies van deze chipset prima in staat om 266MHz te draaien.

Vroeger kon de i440BX ook goed opschalen. Met de i865 is dat hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:09
Hey, ik had een vraagje. Ik wil binnenkort een nieuwe pc samenstellen. Het is voornamelijk om te gamen. Ik had eigenlijk besloten een AMD64 3700 te kopen (heb een budget van rond de 700) maar nu zie ik dat de Pentium D930 voor hetzelfde geld te kunnen kopen. Wat is beter voor een game pc?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een technische vraag over de Pentium D:

Heeft deze proc een dubbele interrupt (INT) lijn? Dus gaan er aparte interrupts naar beide processoren?

Ik kan dit n.l. nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
remanus schreef op zondag 14 mei 2006 @ 13:50:
Hey, ik had een vraagje. Ik wil binnenkort een nieuwe pc samenstellen. Het is voornamelijk om te gamen. Ik had eigenlijk besloten een AMD64 3700 te kopen (heb een budget van rond de 700) maar nu zie ik dat de Pentium D930 voor hetzelfde geld te kunnen kopen. Wat is beter voor een game pc?

Alvast bedankt
Daar zijn benchmarks over te vinden. Bekijk o.a. de CPU Charts van Tom's Hardware. Ga geen nieuw systeem kopen als jouw applicaties slechts 2 FPS harder lopen of 2 seconden eerder klaar zijn.
Zie overigens PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? :)
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 21:27:
Even een technische vraag over de Pentium D:

Heeft deze proc een dubbele interrupt (INT) lijn? Dus gaan er aparte interrupts naar beide processoren?

Ik kan dit n.l. nergens vinden.
Google - 'dual core interrupt'

De eerste quote gaat over Hyper Threading Technology. Deze heeft dus 2 APIC's en heeft voor zover ik weet dan een dubbele Interrupt?
The added circuitry enables the processor to maintain two separate architectural states and separate Advanced Programmable Interrupt Controllers (APIC) which provides multi-processor interrupt management and incorporates both static and dynamic symmetric interrupt distribution across all processors. The shared resources include items such as cache, registers, and execution units to execute two separate programs or two threads simultaneously.
Als ik het hele verhaal (zie de link bij de quote) lees denk ik wel dat een dual-core machine 2 interrupts heeft zodat een programma ook de keus heeft om zelf bepalen of het de aandacht krijgt van de linker of de rechter core :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Ik ben genoodzaakt om mijn pc sneller te upgraden dan ik had verwacht. (moederbord + proc in rook opgegaan) Het liefst had ik voor een Core 2 Duo willen gaan, maar die is jammergenoeg (nog) niet uit. Nu had ik gehoord dat er nu al moederborden op de markt zijn die de core 2 duo al ondersteunen.., is dat waar en zo ja, welke bordjes zijn dat precies?

Anders zit er niks anders op dan wat budgetzooi nu te kopen, en maar een paar maandjes te wachten. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
De Intel 975XBX "bad axe" Revisie 304 ondersteund conroe.
LETOP, revisie 304 dus.

dit is voor zover ik weet het enige bord wat retail al mondjesmaat te verkrijgen is.

MSI 975 Versie 2A gaat conroe ondersteunen zoals alle andere moederbord fabrikanten eigenlijk, alleen zijn die nog niet verkrijgbaar voor zover ik weet.

Ook Asrock komt met AGP borden voor conroe.

[ Voor 40% gewijzigd door Extera op 16-05-2006 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
Vold schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 21:24:
Ik ben genoodzaakt om mijn pc sneller te upgraden dan ik had verwacht. (moederbord + proc in rook opgegaan) Het liefst had ik voor een Core 2 Duo willen gaan, maar die is jammergenoeg (nog) niet uit. Nu had ik gehoord dat er nu al moederborden op de markt zijn die de core 2 duo al ondersteunen.., is dat waar en zo ja, welke bordjes zijn dat precies?

Anders zit er niks anders op dan wat budgetzooi nu te kopen, en maar een paar maandjes te wachten. :'(
Lees mijn laatste reply in het ASUS P5WD2 topic eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Ik heb onder het kopje Moederborden een klein lijstje toegevoegd met 'Conroe-ready' moederborden. Dit is nog niet helemaal compleet en wellicht valt er nog wat meer over te vertellen :)

Overigens hoop ik de topicstart binnenkort een keer globaal door te lopen en bij te schaven. Bepaalde stukken tekst zijn aan vervanging toe en er zijn nog wat nieuwe dingen bijgekomen die ik erin wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Ik heb een Pentium D930 gekocht op een ASUS p5p800 SE. Het is lang geleden dat ik een INTEL bak kocht maar ben aangenaam verrast. Bord is niet het snelste maar ik bezit nog over ddr1 geheugen (Corsair twin expert xxl 2-2-2-5) en nog een vlotte AGP kaart waar ik nog geen afstand van kan doen.

188 euro is voor de D930 een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Laatst online: 13-09 23:10
Ik ben voor een vriendin een budget computertje in elkaar aan het zetten rondom een Pentium D805. Hier zoek ik nog een moederbordje voor.

Ik heb zelf echt er een AMD, dus ben niet zo goed op de hoogte van alle verschillende chipsets en dergelijke. De bedoeling is dus gewoon een stabiel budget bordje, zo rond de 50 euro.
Er moet in ieder geval geintegreerd geluid, lan, en sata II op zitten. De bedoeling is DDR2 geheugen te gaan gebruiken.

In de pricewatch is genoeg te vinden voor die prijs, maar de verschillende chipsets zeggen mij allemaal niet zoveel. Dus aanbevelingen zijn zeer welkom :)

eventueel ook iets met een geintegreerde videokaart. Scheelt weer in de kosten.. Er gaat een beetje op geautoCAD worden, maar voornamelijk 2D.

[ Voor 11% gewijzigd door Xtuv op 17-05-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 22:45
psst, kijk hier eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Na mijn examens wil ik ook gaan upgraden naar een Intel Dual Core platform. Ik zit nog wel een beetje te dubben over welke optie ik zal nemen. Het budget is ongeveer 600-650 euro.

Voor dit geld zoek ik dus een nieuwe CPU, een nieuw mobo en 1GB Dual Channel 800MHz DDR2 geheugen.

Nu heb ik voor mezelf twee mogelijke configuraties opgesteld:

Huidig:

- Intel P4 3.2GHz Northwood
- Asus P4V800D-X
- 4x512MB Kingston HyperX PC2700 (2-2-2-5)
- Asus AX800 Pro

Upgrade A:

- Intel Pentium D805 - 120 euro
- Moederbord (S775, 2x PCI-E 16x, PC6400, Gbit LAN) - 200 euro
- 2x512MB OCZ Gold EL PC6400 - 125 euro
- Asus 7900GT 256MB - 275 euro
Prijs: 720 euro

Upgrade B:

- Intel Core 2 Duo E6600 - 310 euro
- Moederbord (S775, PCI-E 16x én AGP8x, PC6400, Gbit LAN) - 200 euro
- 2x512MB OCZ Gold EL PC6400 - 125 euro
- Asus AX800 Pro - 0 euro
Prijs: 635 euro

Mijn voorkeur gaat uit naar Upgrade B, om een aantal redenen:
  • Snellere en nieuwere CPU
  • Goedkopere upgrade
  • Kan mijn AGP kaart blijven gebruiken
Toch vraag ik me af of er wel fabrikanten zullen zijn die moederbord (gaan) maken die Conroe support én AGP8x+PCI-E16x én PC6400 ram én Gbit LAN hebben. Weten jullie daar wat meer van?

Kan ik beter blijven doorsparen voor Upgrade A of Upgrade B met PCI-E videokaart?

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

^^ je wilt zo'n 600 euro uitgeven voor een upgrade :? ...zou ik niet doen!!. kan je beter op een Conroe systeem wachten. Als je het huidige AGP/DDR1 wilt gebruiken kun je kiezen voor een D930 met ASUS p5p800 se. Toevalig heb ik deze combo zelf aangeschaft. En dat voor 188 euro proc + 74 voor de mobo.

Ben aangenaam verrast met de D930...clock aardig goed. Met een beetje Mem duw je hem zo naar 3,6 3,8 of mischien wel 4ghz :) ...

antic freezer 7 pro ga ik halen..aan dan kijken of tie wilt gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik heb zojuist een Pentium D 950 op een Asus P5WD2-E Premium moederbord geinstalleerd met een Zalman CNPS9500 koeler. Arctic Silver ertussen enzo :)

Anyway, die processor doet al volgens de Asus BIOS zo'n 61-62 graden C draaien, in de BIOS ! Is dit normaal ofzo ? Hij steekt in een Ammo533 met de zijkant open at the moment. Ook de northbridge op die plank is serieus warm. Nochtans twee 120mm fans erin voor doorstroming. De koeler lijkt ook goed gemonteerd te zijn, de basis is in ieder geval wel warm genoeg om makkelijk 40-50 graden te zijn. Het zou best zuigen als het systeem met idlen al 60 graden is, wat gaat dat geven in de zomer met een game :X

[ Voor 23% gewijzigd door Phuncz op 17-05-2006 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Frank Knopers: dit soort vragen horen in het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden?" topic in Complete Systemen & Laptops ;) Mijn verzoek is dan ook om daarin verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Phuncz schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:08:
Ik heb zojuist een Pentium D 950 op een Asus P5WD2-E Premium moederbord geinstalleerd met een Zalman CNPS9500 koeler. Arctic Silver ertussen enzo :)

Anyway, die processor doet al volgens de Asus BIOS zo'n 61-62 graden C draaien, in de BIOS ! Is dit normaal ofzo ? Hij steekt in een Ammo533 met de zijkant open at the moment. Ook de northbridge op die plank is serieus warm. Nochtans twee 120mm fans erin voor doorstroming. De koeler lijkt ook goed gemonteerd te zijn, de basis is in ieder geval wel warm genoeg om makkelijk 40-50 graden te zijn. Het zou best zuigen als het systeem met idlen al 60 graden is, wat gaat dat geven in de zomer met een game :X
Denk toch dat je koeler niet helemaal goed zit. Ik draai m'n D 930 op 42 graden IDLE 60 graden LOAD met de standaard koeler. Zit wel Arctic silver 5 tussen. Deze waardes moet je ongeveer hebben. Zeker met 2 120mm fans in je kast word de boel behoorlijk heet. Wat voor voeding hangt er aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
probeer de koeler nog eens opnieuw te monteren.
Maak je koeler en heatspreader van je pcu even schoon met thinner en AS5 erop ter grote van een halve rijstkorrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Phuncz schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:08:

Heb je een C1 revisie? Check even met CPU-Z. Zou dit graag willen weten, zodat ik een idee heb of de C1's nu te krijgen zijn via normale kanalen.

Waarschijnlijk niet gezien de hoge temperaturen.... :/ jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

De Artic freezer 7 pro zit er net op. Helemaal geruisloos is de koeler niet maar kom ook van waterkoeling af dan maakt natuurlijk alles herrie >:) ..Maar ga van IDLE 45 naar 23 graden :9~ . Aanrader voor de s775 dus.

foto voor de duidelijkheid:

klik
Afbeeldingslocatie: http://img50.imageshack.us/img50/4290/dsc000095xz.th.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door silitek op 18-05-2006 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het is een revisie B1.

Ik merk nu dat ie in Windows XP idle draait aan 50 graden ongeveer. Stresstest doe ik dadelijk wel als 3DMark 2006 binnen is. De koeler is op zich ook een heel pak minder warm. Ik zal laten weten hoe het loopt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00

nFo

Die C1 revisie zou volgens Intel vanaf 24 april beschikbaar moeten zijn.
http://developer.intel.co...n/Processors/D0106083.pdf

Date Customer Must be Ready to Receive Post-Conversion Material: Apr 24, 2006

Description of Change to the Customer:
Boxed Intel® Pentium® D Processors 930, 940 and 950 will undergo the following changes for the B-1 to C-1 processor stepping conversion:
• CPUID will change from F62 to F64
• C-1 is pin compatible with B-1
• New S-specs for converting products
• The advanced power management features Enhanced HALT State and Enhanced Intel
SpeedStep® Technology will be enabled
• The Pentium D Processors 940 and 950 will change from the 2005 Performance FMB (130W) to
the 2005 Mainstream FMB (95W)
• The Platform Compatibility Guide indicating the processor FMB will be added to the processor
mark as illustrated with the following example:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

nFo schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:37:
Die C1 revisie zou volgens Intel vanaf 24 april beschikbaar moeten zijn.
http://developer.intel.co...n/Processors/D0106083.pdf

Date Customer Must be Ready to Receive Post-Conversion Material: Apr 24, 2006

Description of Change to the Customer:
Boxed Intel® Pentium® D Processors 930, 940 and 950 will undergo the following changes for the B-1 to C-1 processor stepping conversion:
• CPUID will change from F62 to F64
• C-1 is pin compatible with B-1
• New S-specs for converting products
• The advanced power management features Enhanced HALT State and Enhanced Intel
SpeedStep® Technology will be enabled
• The Pentium D Processors 940 and 950 will change from the 2005 Performance FMB (130W) to
the 2005 Mainstream FMB (95W)
• The Platform Compatibility Guide indicating the processor FMB will be added to the processor
mark as illustrated with the following example:
Ja dat was al bekend, alleen je ziet nu de meeste winkels toch nog ff die oude voorraad eruit mikken. Je weet dus echt niet wat krijgt totdat het ding in je handen hebt thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Met 3DMark 2006 wordt ie 65-67 graden. Kamertemp is 21 graden, kast staat open, de koeler wordt ook warmer wat wel eens idd. die temperatuur kan zijn. Dus volgens mij is de CPU-koeler toch goed gemonteerd, anders werd de koeler zelf toch niet zo warm ! Is die CNPS9500 dan niet voldoende ?
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische discussie omtrent de Dual Core Intels.

Het is dus zeker geen topic om doelloos "Welke moet ik nemen?" vragen te dumpen.
Hiervoor zijn er reviews en hierover is de FAQ van dit subforum duidelijk genoeg.