ing._Buttje schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 09:18:
Iets snellere geheugens hebben bewezen toch sneller te werken dan synchroon omdat je toch de busbreedte kennelijk niet vol krijgt met PC4300 .. PC6400 is denkik the way to go. En niet overklokken .. mjah, zonder veel bravoure en durf kun je met een kleine aanpassing al profiteren van een leuke snelheidswinst
Gewoon zonder veel gedoe zou ik PC6400 nemen en een bescheiden overklok doen zonder voltage te modden bijvoorbeeld.
Op zich heb je wel gelijk, maar als ik naar het prijsverschil kijk is dat imho toch een beetje overdreven.
Ik ben misschien teveel Hollander, maar aangezien je nu grofweg het dubbele betaald voor PC2-6400 t.o.v. PC2-5400 (met verder dezelfde specs) dan is dat volgens mij écht zonde als je er niet (fors) mee wil gaan overklokken. Ik heb zelf overigens alleen bij mijn vaste leverancier gekeken, en niet de pricewatch uitgeplozen, dan kan het verschil misschien flink kleiner zijn...
Omdat ik nog PC2-4300 had liggen ben ik daar eerst mee gaan testen en overclocken en heb daarbij het geheugen dus een 4:3 divider en hele losse timings moeten meegegeven om tot 3.6 GHz te kunnen komen, maar de absolute eindresultaten zijn dan nog steeds goed. Daar tegenover staat dat PC2-5400 vrijwel hetzelfde kost als PC2-4300, dus da's een makkelijkere keuze. Als het goed is heb ik zelf morgen eindelijk mijn PC2-5400 in huis en dan kan ik de resultaten gaan vergelijken, ik zal dan hier nog wel een paar cijfers/ en mijn persoonlijke conclusies posten.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het dom is op PC2-6400 te nemen, maar - met name voor mensen met smalle beurs - wat tegengas geven tegen de 'neem nou maar gewoon PC2-6400' posts in dit forum.
En wat ik meester-overclocker Rol-co (die zelf uiteraard het snelste en beste PC2-6400 of nog sneller gebruikt) het meeste hoor roepen is : koop een goede CPU koeler! En daar kan ik het alleen maar mee een zijn: op 3.6 GHz werd mijn proc > 65 graden bij volle belasting van beide cores, en dat is een (weliswaar hele simpele) heatpipe koeler (Coolermaster HyperL3) die ik ook nog had liggen en uiteraard AS5 ertussen.
Zoek maar in dit topic welke Rol-co en en de anderen bedoelen met goede koelers. (hint: mijn Thermaltake Big Typhoon is onderweg

)
Tja, keuzes, keuzes...