Stalkert schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:20:
Toch nog even een vraagje, de nieuwe dell (verboden woord hier

) XPS700 wordt wel geleverd met een Conroe CPU (standaard E6400). Wat is nu precies het verschil met de CPU die hier in zit en de losse die je overal kan bestellen. Ik heb eigenlijk snel een nieuwe PC nodig en kan geen maand ofzo meer wachten (tot ik een geschikt mobo in mijn bezit heb). Hebben jullie argumenten om toch te wachten en door te gaan met bouwen van mijn eigen systeem?
Ga maar eens een consumenten-systeem samenstellen op dell.nl dan zul je zien dat je wel erg duur uit bent t.o.v. wat je werkelijk krijgt. Een systeem gebaseerd op een Core 2 Duo "Allendale" E6400 komt met alle goedkoopste opties (2GB geheugen, 160 GB HD, DVDbrander, verplicht Windows XP, 256MB, 7900GS videokaart, Dimension XPS700 soundkaart) al op € 1.737. Dat vind ik nogal wat...
Als het hetzelfde systeem zou willen samenstellen waarbij je zelf de vrije keus hebt uit alle soorten hardware dan bespaar je niet alleen ontzettend veel, je kunt het ook nog eens compleet afstemmen op je eigen wensen. Bovendien heb je voor de genoemde prijs van het Dell systeem slechts een schijf van 160 GB en 4 x 512 RAM waardoor eventuele latere uitbreiding lastiger wordt en duurder.
Ben zelf nu een systeem aan het samenstellen op basis van een Core 2 Duo Conroe E6600 en ben voor een kwalitatief beter en sneller systeem (behalve de videokaart) minder kwijt dan wanneer ik een Dell zelfs met een E6300 Allendale zou aanschaffen (die Dell kost namelijk € 1.677,50) om over de prijs van een E6700 Conroe nog maar te zwijgen (die Dell kost namelijk € 2.260,60 met identieke componenten).
Met de beschikbaarheid van de Core 2 Duo boxed versies zal het ook wel goed komen. Binnen een paar weekjes zou je er wel een kunnen hebben dacht ik zo... Dat lijkt me het geduld wel waard.
Voor mijn systeem moest ik de volgende kosten maken:
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 306,95
Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) € 233
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK) € 256,02
Asus GeForce 7600 GS 512MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI) EN7600GS Silent/HTD/512M € 149,50
2 x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 200
Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 129
Totaal: € 1274,97 (zijn niet de laagste prijzen, als je gaat shoppen kun je nog wel zo'n € 50 tot € 75 besparen)
DVD-brander heb ik nog, het mobo heeft on-board sound, windows heb ik al en een videokaart is voor mij minder belangrijk. Maar goed, met de totale kosten van ongeveer € 1275 zou ik echt niet willen ruilen met welke Dell-configuratie dan ook...
De enige situatie die ik kan verzinnen waarom iemand wel een Dell zou willen kopen is:
Je weet niet hoeveel een computer kost en wil je daarin ook niet verdiepen want je betaalt toch gewoon. Je wilt bovendien gewoon een apparaat uit een doos en als er wat mis is bel je graag een helpdesk omdat je geen "handige" vriend hebt. Daarnaast surf en mail je toch alleen maar en speel je misschien 's een game in een wilde bui.
Ach ja, die doelgroep bestaat wel degelijk. Oh ja, voor een bedrijf kan het natuurlijk wel een goed idee zijn om een zootje office-computers bij Dell aan te schaffen maar dan spelen er hele andere dingen...
Sorry voor deze off-topic post.. Kon het niet laten.
[
Voor 12% gewijzigd door
Verwijderd op 04-08-2006 00:56
]