TweakDSL *new and/or improved* deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste
Acties:
  • 7.431 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:04:
[...]

Het probleem treft heel Tilburg blijkbaar, ik zit op centrale Tilburg-de Reit met een ZyXEL modem.
Hmmm...dat zijn er dus al 4 in tilburg, ben in iedergeval blij dat het niet aan mij ligt.
Zit zelf nu een week op Tilburg-Heikant (@PtheWild1: Dag buurman ;) ) met een ZyXel 2602
en al een week tobben geblazen.... geen goed begin.
Ik hoopte er toch op vooruit te gaan om van @home naar TweakDSL over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
HoppyF schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 18:02:
[...]

@bjck en @Burne, bedankt voor jullie reacties en toelichting.
Ik denk dat ik mij niet helemaal goed uitgedrukt heb, ik bedoel dus niet dat er een volledig redundant pad moet liggen naar de eindgebruiker. Dat is immers onbetaalbaar en komt ook ik feite neer op een dubbele lijn.
Waar het mij om gaat is dat het pad van de gebruiker af gezien gewoon één lijn is en dat ook de lijnen vanaf de centrale naar het knooppunt één lijn mag zijn maar dat het daarna wel redundant is.
Dat lijkt me ook logisch omdat bij storing of uitval heel veel mensen tegelijk getroffen worden als er een onderdeel defect raakt wat in dat pad zit.

Dat er toevallig één of een aantal gebruikers last hebben van een storing is niet zo erg, maar als het gaat om een grote groep gebruikers of zelfs meerdere ISP's is het een ander verhaal.
De kosten zijn dan ook niet zo hoog om dit dubbel uit te voeren omdat je dan gebruik maakt van de overcapaciteit in een netwerk lijn. Bij uitval van een redundante lijn heb je dan hooguit last van een slechtere performance doordat er meer mensen over dezelfde lijn moeten. Dit is echter maar tijdelijk en geen ramp. Er is dan ook tijd om een reparatie uit te voeren en daar heb je dan relatief weinig last van.

In het specifieke geval van de afgelopen dagen heb ik begrepen dat het om een "Global switch" ging die de problemen veroorzaakte, je hebt het dan niet over een ding wat in een centrale staat maar over een wezenlijk belangrijk onderdeel van het netwerk. Dat is ook wel gebleken omdat veel mensen last van deze storing hadden.

Over de kosten. Ja dit kost geld, maar als het het over een groot aantal gebruikers hebt is dit niet zo veel. En daar betalen nu juist ons maandelijkse abo geld voor a XXXX Euro's. In mij geval toch 720 Eurotjes per jaar.

[...]
Kan best dat op Global switch lijnen vanaf centrale aankomen en daar samengevoegd worden. Die geef je aan hoeven niet dubbel uitgevoerd te worden. Als er dus zeg zo'n 12 tot misschien wel 40 centrales uitkomen op 1 interfacekaart die toevallig defect raakt heb je toch nogsteeds een deel van je netwerk dat plat gaat.

Er blijft een single-point-of-failure, tenzij je alles dubbel uitvoert.

Bij mijn weten is core-netwerk van BBNed ook in een ring structuur. Maar dan nog is het stuk naar die core toe toch de 'zwakke' plek en zal altijd zo blijven in elk DSL netwerk. Er kan een enkele link down gaan, maar ook een interfacekaart waar meerdere (velen) aan hangen.

Of als meerdere centrales of steden aan een netwerk van een derde partij hangen voor het verkeer tussen centrale en knooppunt/core. Kan het ook gebeuren dat daar een probleem ontstaat waardoor meerdere tegelijk down gaan.

Dit blijf je houden, tenzij je alles dubbel doet.

Als meerdere mensen in dezelfde stad/centrale eenzelfde iets ervaren kan je d'r vanuit gaan dat het onder de aandacht is en aan een oplossing gewerkt wordt natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 30-09-2005 22:41 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bass69
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-01-2024
Striker2k2 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 20:52:
gebruikt er hier verder nog iemand voipbuster icm 716v5?
werkt perfect, heb nu de 0031 nrs gewoon in het telefoenboek van dect telefoon opgeslagen dus das geen probleem meer.
wat wel kut is is dat ik geen Forced FXO service heb. kan dus niet via kpn bellen met *01*
heb wel de firmware gedowngrade... :X

is er iemand die het ook gebruikt en/of zijn firmware NIET heeft gedowngrade en het kan checken?
zit onder toolbox, telephony, configure en dan View telephony services
Heb hier ook voipbuster werkend i.c.m. Speedtouch 716v5 (softwareversie 5.3.2.6.0)
Diverse opties in de configuratietool uitgeprobeerd om de Forced FXO service beschikbaar te krijgen maar zonder resultaat. Heb zelfs de configuratietool van versie 5.3.1 nog even geprobeerd.
Ik zag wel dat je bijvoorbeeld bij de optie "Tiscali met telefonie" één extra telephony service beschikbaar krijgt t.o.v. "Tiscali zonder telefonie" maar helaas geen Forced FXO.
De voice commands in de CLI guide kloppen trouwens ook niet (meer).
Ik heb echter een groot probleem bij gebruik van VOIP: de 716v5 reset vaak spontaan.
Zonder gebruik van VOIP heb ik hier geen last van en heb een stabiele verbinding op TIS DSL2.
Heeeft iemand anders ook last van deze spontane resets bij gebruik van VOIP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:56
Time Since Power-on: 0 days, 20:57:51

Vandaag paar keer gebeld met voipbuster naar vast en mobiel.
Verbinding viel 1x weg maar zo te zien is hij niet reset, zal in de gaten houden of hij lang up blijft.
Met mijn ST home haalde ik wel een uptime van 30 dagen ofzo.

(Offtopic: Uptime is niet zo hoog omdat ik gister lang heb lopen kloten met de dhcp pool en leases. Heb ze uiteindelijk maar handmatig via telnet ingevoerd want om je pcs, xbox en laptop ed vaste ips en de juiste toe te kennen via de webinterface is echt kut met peren. Je kan niet eens de pool editten :()

EDIT: goh, leuk dat je erover begint....
Uptime: 0 days, 0:00:23
de dsl verbinding viel net dus ff weg, bedoel jij dat of reset jouw 716 compleet?
BTW ik heb al een email verstuurd naar speedtouch over geen forced fxo, misschien als jij het ook ff doet dat ze er eerder naar kijken: http://www.speedtouch.com/userform.htm

EDIT2:
He heb weer ff via telnet ernaar gekeken en heb forced fxo nu wel.
Log in met je admin account dan:

admin}=>voice services
{admin}[voice services]=>list
Service Status Code Provisioned
--------------------------------------------------
transfer deactivated 96 yes
hold deactivated 94 yes
waiting deactivated 43 yes
mwi deactivated 98 yes
clip deactivated 30 yes
clir deactivated 31 no
privnumb deactivated 99 no
colp deactivated 76 no
colr deactivated 77 no
3pty deactivated 95 yes
forcedFXO activated 01 yes
{admin}[voice services]=>

provision type=forcedFXO

dan zet je hem aan zodat je via web kan activaten/deactivaten, de rest kan je dus ook zo aanzetten
via telnet activaten: activate type=forcedFXO
met help krijg je te zien welke commando's je kan gebruiken, help [commando] krijg je commando syntax

ik heb dit nog gedaan: assign type=forcedFXO servicecode=0

hier werkt het nu: *0* bellen, dan bij nieuwe kiestoon nummer intoetsen en ik bel via kpn (standaard is het dus *01*)
je kan ook direct het nummer intoetsen merk ik je moet dan *0*# ervoor doen
# zorgt ervoor dat hij automatisch belt _/-\o_
supersimpel dus, dit kan ik me ma nog aanleren :+

genoeg getest nu met voip en de telefoon, was weer leuk 8)
succes ermee :Y)

[ Voor 83% gewijzigd door Striker2k2 op 01-10-2005 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 17:37

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Stuurt Tweak het modem na betaling of er voor? Ik heb al betaald, en een DSL lijn migratie, maar nog geen modem.. het oude ding hier is op sterven na dood..Maandag even bellen denk ik?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:08

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:25:
[...]

Hmmm...dat zijn er dus al 4 in tilburg, ben in iedergeval blij dat het niet aan mij ligt.
Zit zelf nu een week op Tilburg-Heikant (@PtheWild1: Dag buurman ;) ) met een ZyXel 2602
en al een week tobben geblazen.... geen goed begin.
Ik hoopte er toch op vooruit te gaan om van @home naar TweakDSL over te stappen.
Oh, maar het kan zeer zeker wel goed werken hoor. Heeft het ook een tijd gedaan hier... tot ergens vorige week dan. Toen ging het ergens bij TweakDSL/Tiscali fout maar de oorzaak is blijkbaar nog niet bekend. Volgende week is er echter nog onderhoud dus laten we dat nog even afwachten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:07
Nijl schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:39:
Stuurt Tweak het modem na betaling of er voor? Ik heb al betaald, en een DSL lijn migratie, maar nog geen modem.. het oude ding hier is op sterven na dood..Maandag even bellen denk ik?
Hoi,
Ik kreeg heel het handeltje zonder wat te betalen opgestuurd en is er dan nu wel sinds twee weken afgehaald ...dus modem kreeg ik al een weekje of twee terug opgestuurd en is nu net vandaag netjes eraf gehaald(betaald).
Maar gewoon even bellen en of mailen dan weet je denk genoeg !!
Groeten Ben een Xsdsl Fan!! en nu tweakDSL Freak bye bye ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bass69
  • Laatst online: 10-01-2024
Striker2k2 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:07:

EDIT: goh, leuk dat je erover begint....
Uptime: 0 days, 0:00:23
de dsl verbinding viel net dus ff weg, bedoel jij dat of reset jouw 716 compleet?
Mijn 716v5 reset compleet. Ik verwacht dat het een softwareprobleem zal zijn dus ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn waarbij de 716v5 spontaan reset bij het gebruik van VOIP.
Bedankt trouwens voor de Forced FXO tip via de CLI Ik ga het meteen even uitproberen!
Ik had via speedtouch.com ook al een berichtje gestuurd maar dat is nu niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
hier werkt het nu perfect, via de nrs in het telefoonboek bellen we via voipbuster gratis
als je een 0900 of 0800 moet bellen heb ik een snelkiesnummer aangemaakt onder de 2 met *0*#
de 2 dus even twee seconden inhouden, echte nr erachteraan, bel knop indrukken en
hij belt direct via kpn
moet je een ander nr in nederland bellen dan heb ik een snelkiesnummer onder de 3
aangemaakt met 0031

how easy can it be :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat resetten van de Alcatel 716v5 bij VOIP gebruik is zorgelijk.

Wel mooi dat ie een zgn life-line heeft, dat zit bij de Zyxel alleen op de Prestige 2602WHL en dat is volgens mij niet het type dat TweakDSL levert.
Zij leveren zover ik weet de 2602WH, zonder life-line.

Het is blijkbaar een keuze van Alcatel om de web GUI erg simpel en speels te houden.
Ziet er erg goed uit en is voor 'normaal' gebruik ook voldoende, om te tweaken is het echter niets. Wil je dat doen, dan zul je de (overigens erg krachtige) CLI moeten gebruiken.
Ik weet niet in hoeverre de CLI en de webinterface elkaar in de weg zitten. Het lijkt me dan ook verstandig om als tweaker alleen de CLI te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

In het specifieke geval van de afgelopen dagen heb ik begrepen dat het om een "Global switch" ging die de problemen veroorzaakte, je hebt het dan niet over een ding wat in een centrale staat maar over een wezenlijk belangrijk onderdeel van het netwerk.
GTS ofwel 'Global Switch' is de naam van een locatie van de AMS-IX. Geen apparaat.
Over de kosten. Ja dit kost geld, maar als het het over een groot aantal gebruikers hebt is dit niet zo veel. En daar betalen nu juist ons maandelijkse abo geld voor a XXXX Euro's. In mij geval toch 720 Eurotjes per jaar.
Ik heb gisteren bij de slegte 'Telecommunicatie' van Tolsma en den Heijer gekocht. Mijn eerste introductie in telecom, bijna 25 jaar geleden. Bron van prachtige voorspellingen waar geen reet van klopt. Zoals dat in 2030 heel Nederland over zou moeten zijn op ISDN, en dat die overgang 50 jaar kost vanwege de schaal van het telefoonnet in Nederland. Ook wordt er een gouden toekomst voor huurlijnen voorspeld, vanwege de betrouwbaarheid van die dingen. De opvolger van de huurlijn, digistream van KPN, is nog altijd leverbaar. Voor een paar honder euro in de maand heb je een digistream van 64 tot 256Kbit binnen een beperkt geografisch gebied. Je betaalt per kilometer, dus alleen binnen dezelfde stad is het te doen. De standaard digistream heeft een beschikbaarheid van 98.5 procent.
En 99 procent is niet goed, dan moet veel hoger zijn. Bijvoorbeeld 4 negens, of te wel 99,99 procent, dat is een een downtime van 52 minuten per jaar.
En als je meer dan dat wilt moet je flink met geld wapperen. 99.9% vertienvoudigd de prijs, en nog een negen erbij wordt het voordeliger om zelf de graafvergunning te regelen en zelf permanent personeel naast alle apparaten te zetten. Want je strooit hier leuk met cijfertjes, maar het gaat nergens over. Een van de dienstverleners heeft personeel in de stad Groningen wonen, speciaal voor storingen in de drie noordelijke provincies. Nu gaat er iets stuk in Emmen. Groningen-Emmen is 64 kilometer, en net geen uur rijden. Een 99.99%-SLA is onmogelijk te halen. De monteur is al 53 minuten onderweg voordat 'ie bij de klant is, en dan heeft 'ie -1 minuten om het probleem te vinden, apparatuur te vervangen of KPN aan te sturen. Die ook voor premium-storingen 4 uur de tijd nemen, en dat houdt in dat je rustig 3.5 uur op ze zit te wachten. Simpele logistiek maakt 99.99 onmogelijk.

En dan hebben we het nog simpel gehouden. Die meneer slaapt 's nachts. Als je 'm belt moet 'ie wakker worden, z'n kop onder de kraan houden, aankleden, twee koppen sterke koffie naar binnen werken en z'n busje uit de parkeergarage halen. Als dat een half uur kost is het weinig. Dus maak er maar 1.5 uur van, van die aanrijtijd.

En dat alles voor 59.95 per maand? Ik dacht het niet.

Voordat je met een percentage gaat wapperen moet je je even afvragen wat de implicaties zijn. Met 99.999% heb je niet eens de tijd om een kast open te schroeven. Met 99.99% kun je niet op tijd personeel ter plaatse krijgen. 4 en 5 negens is dus volledige redundantie. Alles dubbel, alles permanent bewaakt met personeel op de locatie of er vlakbij, alles klaar om over te schakelen op de tweede lijn, dus zie verhaal over alles in het pad dubbel uitvoeren. 99.9% is lastig te doen. Ook 's nachts personeel verspreidt over het hele land wakker, klaar om met gillende sirene's naar de klant toe te scheuren. Je zal maar moeten graven. 98.5% begint in het redelijke te komen. Maar kost nog altijd aanzienlijke investeringen aan alle kanten. En voor jou als thuisgebruiker volstrekte onzin en onbetaalbaar.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
En dan is dat nog het worst-case-scenario. Het kan ook gewoon wel 100% uptime hebben (gepland onderhoud niet meegeteld) zomaar zelfs.

En vergeet ook niet dat het ondanks alle genoemde inspanning hierboven dat er soms technische storingen ontstaan waar een team van engineers van de telco aan een oplossing werken samen met een team van de hardware fabrikant (Cisco bijvoorbeeld).

Je hebt storingen door een hardware defect wat vrij simpel met een fysieke handeling te verhelpen kan zijn. Maar ook nog de gecompliceerde storingen waar de hardware niet defect is (na vervangen 't zelfde probleem) en toch problemen heeft/veroorzaakt.

[ Voor 66% gewijzigd door bjck op 01-10-2005 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

En wederom lag de verbinding er hier uit (Tilburg)... modem had wel linesync maar geen IP.

Doen mijn IP-gegevens statisch in te voeren èn op IP naar irc.tweakers.net en GoT te gaan kan ik wel gewoon surfen.

Maf.

-- Edit: met de TweakDSL DNS-servers geconfigureerd op mijn PC zelf (ipv dat de PC aan de ZyXEL vraagt om DNS info) kan ik nu weer gewoon surfen. Doet echter verder niets af van het feit dat het modem geen IP meer had toen ik vanochtend opstond.

-- Update: er zijn meerderen met een probleem, hoogstwaarschijnlijk storing in Tilburg.

[ Voor 47% gewijzigd door Wildfire op 01-10-2005 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:31

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

koffiedrinker schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:43:
[...]

TweakDSL heeft ook nog een 0900-TWEAKHD of 0900-8932543 nummer en ik denk dat deze mensen voorgaan. Voor het nummer betaal je lokaal tarief, dus dat valt wel mee.
Succes!
Mail is in dit geval geen optie

bedankt, ik probeer het maandag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Laatst online: 14-05 20:48
als je adsl2+ aanvraagt heb je 2 keuze's bbned of tiscali bijde zijn even duur maar op de aanvraag formulieren van bijde is er een duidelijk verschil ga je voor bbned dan is het modem gratis ga je naar tiscali dan kost ie minimaal 79 euro.

beetje vreemde gang van zaken doen als je het verhaal leest dan is het allemaal zo spotgoedkoop dat je afsluitkosten moet betalen en ook het modem moet bekostigen,maar gelden die regels dan alleen voor tiscali gebruikers ??????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:30

The_Duke

ho gek!

Wildfire schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 09:32:
En wederom lag de verbinding er hier uit (Tilburg)... modem had wel linesync maar geen IP.

Doen mijn IP-gegevens statisch in te voeren èn op IP naar irc.tweakers.net en GoT te gaan kan ik wel gewoon surfen.

Maf.

-- Edit: met de TweakDSL DNS-servers geconfigureerd op mijn PC zelf (ipv dat de PC aan de ZyXEL vraagt om DNS info) kan ik nu weer gewoon surfen. Doet echter verder niets af van het feit dat het modem geen IP meer had toen ik vanochtend opstond.

-- Update: er zijn meerderen met een probleem, hoogstwaarschijnlijk storing in Tilburg.
gelukkig zijn er meer mensen in tilburg die er last van hebben. Het viel me de laatste weken ook al op dat de verbinding heel erg onregelmatig is, ik hoop dat ze dit snel oplossen want ik word er gek van!
Ik heb tiscali en zit in oud noord (goirkestraat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

The_Duke schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 12:39:
[...]

gelukkig zijn er meer mensen in tilburg die er last van hebben. Het viel me de laatste weken ook al op dat de verbinding heel erg onregelmatig is, ik hoop dat ze dit snel oplossen want ik word er gek van!
Ik heb tiscali en zit in oud noord (goirkestraat)
Het is best wel erg, dit is al de vierde keer in iets van 2.5 week tijd... :(

Storing is ondertussen nog steeds niet verholpen en ik kan nu enkel on-line door in het modem alles statisch in te stellen (met DNS geconfigureerd op de PC zelf ipv modem als DNS te nemen).

-- Update: storing blijkbaar verholpen, heb weer een IP via DHCP.

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 01-10-2005 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 18:26
tymiek schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:31:
Ik heb nu ook mijn modem binnen, maar met het config tooltje kan ik niets. Ik krijg de hele tijd deze melding "SysInstallSWError" en dat op 2 verschillende systemen, meerdere netwerkkabels...Het werkt nu wel door zelf alles in te vullen, maar een conf file gebruiken is fijner denk ik. Hebben meer mensen dit probleem met de 716G?
Ik heb een 716v5 en heb ook die foutmelding als ik de configtool opstart. Googelen naar de foutmelding levert maar een (nutteloze) hit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sylvesterrr schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:31:
[...]

In principe hoef je geen downtime (max. +/- 15 minuten) te ervaren.
1) Vraag je TweakDSL-lijn aan
2) Zodra je lijn is gemigreerd (check je IP-adres/hostname) om de dag neem je contact op met Demon (Customer Service) per e-mail, en zeg je dat je lijn per xx-xx-2005 is gemigreerd, en dat je per die datum je abonnement wil opzeggen.

En klaar is kees. Je hoeft niet dubbel te betalen, je hoeft haast geen downtime te ervaren. Wat betreft de lijnstabiliteit en snelheid: je zit nu al op het Tiscali-netwerk, je verbinding zou er in principe niet op achteruit moeten gaan.
Hmm, eerder dan ietwat foutief voorgelicht...
Heb Demon al opgezegd met de nadrukkelijke wens te willen migreren.

Maar even belangrijk,
zit hier ook met het voip verhaal in de knoop.

Zyxcel voip
|
Draytek 2900VG
|
Linksys WRT54G

Heb begrepen dat voip op de Draytek niet werkt zodra de 2900VG achter een NAT router draait.
De Zyxcel zou dan dus in Bridged mode moeten draaien.
Maar dan ben ik dus de VOIP fuctionaliteit van de Zyxcel kwijt hetgeen geen optie is.

Het terugkoppelen van de Zyxcel op het lan zodat de voip poorten werken zou als dat al gaat zowiezo via een losse switch en wellicht met de WRT54 kunnen, right?

De oplossing om alle ipnr's een vast ip te geven om zodoende geen externe ipnr's te verzamelen is hier niet echt haalbaar,

Is het draaien van de Zyxcel VOIP modem als router ingesteld als DMZ voor de Draytek een oplossing of loop ik met de Draytek dan toch nog tegen het nat probleem van de Zyxcel aan?

Vanaf de Draytek valt iig (helaas) niet terug te koppelen en aangezien de Zyxcel maar 1 lan poort heeft zal er zowiezo een extra switch tussen moeten.
Wellicht dat het mogelijk is de WRT54g met openwrt als firmware, terug te koppelen naar de Zyxcel via de extra switch en op de WRT en de Zyxcel zo via deOpenWRT firmware z'n eigen Vlan en vaste ipnr te geven?

Is wel een zooitje zo 8)7
Zit ik er naast of is er hoop dit zo werkend te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 14:32:

[...]

..aangezien de Zyxcel maar 1 lan poort heeft zal er zowiezo een extra switch tussen moeten.
Mijn ZyXEL heeft gewoon vier poorten, terwijl het aanmeldformulier idd één LAN-poort vermeldde.

-- Edit: dit is gewoon de ouderwetse versie-met-draadjes dus... :)

[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 01-10-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dat scheelt dan iig weer een switch maar het is zo natuurlijk wel afwachten wat je uiteindelijk in huis krijgt.
Neem aan dat je niet de wifi versie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

En TweakDSL Tilburg is weer down... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Over de SLA.
[...]
En 99 procent is niet goed, dan moet veel hoger zijn. Bijvoorbeeld 4 negens, of te wel 99,99 procent, dat is een een downtime van 52 minuten per jaar.
Daar is nu wel duidelijk genoeg over gezegd qua netwerk, maar om even een ander parallel voorbeeldje te geven waarom dat soort percentages niet werken:

Bedrijf X heeft 5 servers die een maatpakket gebruiken met database en live koppelingen naar andere db's.
Geen eigen IT department, maar een ingehuurde toko als beheerder (want dat is "goedkoper").
Bedrijf X wil echter wél meer dan 99.9 procent uptime en een SLA met 4 uur time to fix.
Geen failover, geen clustering (want daarvoor moet je hardware investeren en dat is weer duur).
Dus als er iets mis gaat moet er een mannetje ter plaatse op komen draven, diagnose stellen en dan afhankelijk van het probleem ter plekke oplossen.
Binnen die 4 uur dus ook mogelijk vervangen van een raidcontroller, server herinstalleren, backup restoren (30GB aan DBfiles) en de boel weer in de lucht hebben.
4 uur betekent dat zo'n calamiteit ook maar 1x per jaar "mag" voorkomen.

Dat noemen we ook wel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 01-10-2005 15:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
ymmv schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 14:23:

Ik heb een 716v5 en heb ook die foutmelding als ik de configtool opstart. Googelen naar de foutmelding levert maar een (nutteloze) hit op.
Het blijkt dat je gewoon je modem moet hebben aangesloten voordat je de software installeert. Dit is op zich logisch, ware het niet dat het meegeleverde boekje adviseert om eerste de software te installeren en dan pas de Speedtouch aan te sluiten en aan te zetten. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Yep,
nummer portering van ISDN nummer naar een 2e lijn op zelfde adres.
DSL was er al af, alleen moest die ISDN lijn gewoon weg! En de opzegging kan alleen dan via portering gedaan worden zoals aangegeven.

Op dit moment ben ik GEEN fan van TweakDSL.
Claim afwijzen en maar zeggen dat ik het mag oplossen met KPN. Pffff sorry maar ik ben er nog verbolgen onder.
bjck schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:37:
[...]

Het gaat hier om een nummerportering toch? Niet om een lijntype omzetting bij KPN. Als je van een vaste aansluiting bij KPN (ISDN of PSTN) het (hoofd)nummer porteert naar een andere aanbieder dan KPN wordt door KPN automatisch je telefonie abonnement gestopt. Je DSL blijft dan vanzelf dedicated achter gewoon.

Overigens kan DSL-signaal er in 5 werkdagen vanaf zijn. En duurt een remigratie van ISDN naar PSTN bij KPN ook 5 werkdagen. De 2-3 weken is wat gebruikelijk omdat je iedereen constant op de juiste tijd de juiste actie moet laten uitvoeren ;)

[...]

Hier straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

De storing in Tilburg moet inmiddels weer opgelost zijn, het gaat om de volgende centrales:
Tilburg-reeshof (Tb-Reh)
Tilburg-De reit (Tb-Reit)
Tilburg-Centrum (Tb-C)
Tilburg-Heikant (Tb-Hekt)
Het probleem is op dit moment verholpen.
Eindgebruiker zouden op dit moment weer een ip adres moeten kunnen verkrijgen.
Het kan zijn dat de pc of de router van de eindgebruikers uit en aan gezet moet worden.

[ Voor 53% gewijzigd door Floor-is op 01-10-2005 17:09 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Floris schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:08:
De storing in Tilburg moet inmiddels weer opgelost zijn, het gaat om de volgende centrales:

[...]

Het kan zijn dat de pc of de router van de eindgebruikers uit en aan gezet moet worden.
Ok, dan zet ik de ZyXEL weer op DHCP. Het was vanmiddag een tijd opgelost, maar toen ging het weer onderuit.

-- Edit: storing is NIET opgelost! Zelfs na een modemreset krijg ik gèèn IP. Ik heb de boel nu maar weer op statisch gezet.

-- Edit #2 (twee uur later alweer): nog steeds niet verholpen. Pokkezooi! Ik ben iig blij dat het helpt om in het modem IP, subnet en gateway zelf in te geven. Maar diegenen die dat niet weten zitten dus zonder verbinding... erg klote.

[ Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 01-10-2005 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

DeGodefroi schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 16:48:
Yep,
DSL was er al af, alleen moest die ISDN lijn gewoon weg! En de opzegging kan alleen dan via portering gedaan worden zoals aangegeven.

Claim afwijzen en maar zeggen dat ik het mag oplossen met KPN. Pffff sorry maar ik ben er nog verbolgen onder.

[...]
Bij mij weten kan ISDN alleen door KNP worden omgezet naar POTS of helemaal worden weggehaald.
Zit nu zelf in dat proces en het wachten is op het weg halen van de ADSL verbinding voordat KPN mijn ISDN lijn omzet.
In het verleden schijnt daar een 'minder nette' oplossing voor werd gekozen maar dat gaf achteraf problemen. Soms gelijk maar ook wel een tijdje later.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tymiek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:40

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

ymmv schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 16:13:
[...]

Het blijkt dat je gewoon je modem moet hebben aangesloten voordat je de software installeert. Dit is op zich logisch, ware het niet dat het meegeleverde boekje adviseert om eerste de software te installeren en dan pas de Speedtouch aan te sluiten en aan te zetten. |:(
Ik heb het op 2 manieren gedaan op 2 verschillende systemen...dus een keer met modem erbij en een keer zonder (dan ook nog via usb of ethernet, wireless lukt niet wat het serienummer klopt niet wat ze willen weten)
Het werkt vooralsnog goed zonder die configtool, dus maar ff wachten op een oplossing zonder veel zelf te verkloten.

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Sinds een aantal dagen heb ik geregeld last van een klapperende verbinding.

Volgens mij is mijn centrale (A'dam/Bijlmer) vorige week gemigreerd en sindsdien
heb ik problemen.

Probleem:

Verbinding stopt er mee, linesync aanwezig. DHCP release en renew en ik heb weer
heel even verbinding (+- 10 seconden) daarna valt het weer uit. Dit gebeurt zowel met mijn
firewall (m0n0wall) als direct met een PC aan het modem.

Modem: Speedtouch 516

Meer mensen met soortgelijke problemen?

Edit: Ik heb een TisDSL2 verbinding (nog op ADSL1)

[ Voor 6% gewijzigd door J3roen op 01-10-2005 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
DeGodefroi schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 16:48:
Yep,

[...]
Huh. ISDN kan je opzeggen of omzetten naar een POTS telefoonlijn bij KPN. Er is echter één ristrictie. Dat is dat er geen linesharing (dus DSL signaal) op die lijn mag zitten.

Dit is ook heel logisch. Als je linesharing hebt gaat het KPN telefonie signaal door de apparatuur van de dsl-telco heen. Hier is bij het aanleggen lijntype ook afgestemd op elkaar (je moet juiste type bij aanvraag ook opgeven). Als je dus een POTS lijn hebt gaat het bij de dsl-telco door een POTS/PSTN splitter(kaart) heen. En visa-versa natuurlijk.

Zou KPN het wel toelaten om nu die POTS lijn op jou verzoek naar ISDN te migreren heb je een probleem. Dat signaal komt niet door die splitter(kaart) heen immers. Andersom wil het soms nog werken, maar geen garanties dus not-done.

Opties om ISDN bij KPN op te zeggen is gewoon een brief of een belletje misschien. Of je (hoofd)nummer porteren naar een andere aanbieder dan KPN. KPN laat dan automatisch de hele dienst vervallen en je abonnement is weg. Wat is een telefonie abonnement immers zonder zo'n nummer.

Als je dus linesharing hebt wordt dat automatisch een dedicated lijn.
CRiSiS schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 22:30:
Sinds een aantal dagen heb ik geregeld last van een klapperende verbinding.

Volgens mij is mijn centrale (A'dam/Bijlmer) vorige week gemigreerd en sindsdien
heb ik problemen.

Probleem:

Verbinding stopt er mee, linesync aanwezig. DHCP release en renew en ik heb weer
heel even verbinding (+- 10 seconden) daarna valt het weer uit. Dit gebeurt zowel met mijn
firewall (m0n0wall) als direct met een PC aan het modem.

Modem: Speedtouch 516

Meer mensen met soortgelijke problemen?

Edit: Ik heb een TisDSL2 verbinding (nog op ADSL1)
Linesync valt ook niet even weg op zo'n moment? Statisch invullen van IP-gegevens (ip, gateway, subnet, dns) houdt verbinding wel online?

[ Voor 20% gewijzigd door bjck op 01-10-2005 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

bjck schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 22:44:
[...]

Linesync valt ook niet even weg op zo'n moment? Statisch invullen van IP-gegevens (ip, gateway, subnet, dns) houdt verbinding wel online?
Voor zover ik kan zien niet. Statisch invullen helpt helaas niet. Heb ik ook reeds geprobeerd.
Heel vreemd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bjck schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 22:44:
Zou KPN het wel toelaten om nu die POTS lijn op jou verzoek naar ISDN te migreren heb je een probleem.
Nogal, ja. In plaats van 6-20mA lijnstroom heb je opeens 80-127volt gelijkspanning op je telefoonlijn staan, en er zijn niet veel moderne toestellen die dat overleven. Telefoon, antwoordapparaat, nummermelder, dslmodem en splitter, en met een beetje pech fax of PC kunnen zo de prullenbak in, en KPN mag weer eens met de aansprakelijkheidsverzekering bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
CRiSiS schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:03:
[...]

Voor zover ik kan zien niet. Statisch invullen helpt helaas niet. Heb ik ook reeds geprobeerd.
Heel vreemd probleem.
Misschien is er nieuwere (andere) firmware voor je modem dat beter werkt? Of als het puur DHCP/IP gerelateerd is al eens een PC direct aan je modem (die bridged is blijkbaar) gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

This Summer 2006 ADSL2+ Nu Nu Nu
MMM helpt niet dan maar weer maandje wachten. :O :O :z :Z

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

bjck schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:12:
[...]

Misschien is er nieuwere (andere) firmware voor je modem dat beter werkt? Of als het puur DHCP/IP gerelateerd is al eens een PC direct aan je modem (die bridged is blijkbaar) gehangen?
Helaas geen nieuwe firmware. Ik heb nog wel een ander modem liggen, een standaard 510. Misschien dat ik die morgen er eens op zet. Direct PC aanhangen heeft hetzelfde probleem.

Overigens werkt het nu al weer een uur goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 21:45
Burne schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 03:43:
[...]

GTS ofwel 'Global Switch' is de naam van een locatie van de AMS-IX. Geen apparaat.
Ok, maakt ook niet zoveel uit hoe het ding heet maar wel waar in het netwerk deze router zich bevindt.
Ik ben nog steeds van mening dat een belangrijk onderdeel in het netwerk redundant uitgevoerd moet worden. Dus ik vraag niet om het hele netwerk dubbel uit te voeren maar slechts het deel waarbij er vele (honderden of meer) verbindingen overheen lopen.
Door het uitvallen van een dergelijk apparaat tref je vele gebruikers wat niet nodig is als er redundantie aanwezig is. Uitval op een "lager" nivo is acceptabel omdat het dan om een individuele gebruiker gaat dan wel een kleine groep mensen.
Vanwege de kosten, dat zeg je zelf al, is het gewoon niet mogelijk om alles dubbel uit te voeren en dat hoeft ook niet.
............ Simpele logistiek maakt 99.99 onmogelijk.
.
Is juist, maar het gaat er ook niet om om de logistiek bijna 100% beschikbaar te krijgen, dat lukt niet. Wat wel kan is een hoge beschikbaarheid op de hoofdroutes in het netwerk.
Als dit dubbel uitgevoerd is heeft de gebruiker daar weinig of geen last van en is er vanuit zijn oogpunt gezien een 100% beschikbaarheid. Het netwerk is echter wel voor een deel onbruikbaar door het defect en haalt zeker geen 100% maar dat geeft niet. De monteur kan vervolgens rustig het onderdeel gaan vervangen of men kan het probleem verder gaan onderzoeken.
Dat is het voordeel van redundante systemen en het is zeker niet onbetaalbaar.
Je moet dus onderscheid maken tussen beschikbaarheid op applicatie nivo en systeem nivo, dat is wat ik er mee wil zeggen.
Er wordt zo hier en daar gesproken over een ring netwerk van BBned, en misschien is het ook wel zo uitgevoerd, ik ken de details niet. Als het een ring is zou je weinig problemen mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Dus ik vraag niet om het hele netwerk dubbel uit te voeren maar slechts het deel waarbij er vele (honderden of meer) verbindingen overheen lopen.
Dus toch elke centrale dubbel? Zitten op heel veel centrales al >300 aansluitingen natuurlijk.

Als dit nu weer net niet hoeft komt je bij volgende punt:

Als er 24 centrales, met gemiddeld misschien ~200 aansluitingen op een knooppunt niet redundant aankomen, maar wel op dezelfde interface van een router of switch hangen heb je nogsteeds dit probleem als die interface defect gaat.

Netwerk zal verder prima dubbel zijn uitgevoerd met backup paden etc. Maar dit voorkom je niet op centrale niveau (wat dus al meer users kan treffen dan je noemt) tenzij je daar al een dubbele fiber op aansluit die ook fysiek een andere route neemt en van andere partij is afgenomen.
Er wordt zo hier en daar gesproken over een ring netwerk van BBned, en misschien is het ook wel zo uitgevoerd, ik ken de details niet. Als het een ring is zou je weinig problemen mogen verwachten.
Op de punten waar verkeer van meerdere centrales samenkomt is het een ring. Daar komt het binnen op een punt in de ring en heeft vanaf daar een dubbele route naar de ISP toe. Vaak is de koppeling BBned <--> ISP weer niet dubbel waardoor daar zelfde probleem kan ontstaan alleen dan voor (een deel van) de klanten van die betreffende ISP.

Het gaat gewoon niet lukken, zeker niet voor deze prijzen. En die prijzen zijn volgens vele geschreven nu al 'niet meer van deze tijd'.
Dat is het voordeel van redundante systemen en het is zeker niet onbetaalbaar.
Vaak liggen glasvezels in dezelfde geul bij elkaar al. Dus dan zal je naar heel veel afzonderlijke locaties (centrales) al zelf moeten (laten) graven via een fysiek andere route. Als je daar de kosten even van gaat berekenen a ~€200 per meter glasvezel leggen (graven, vezel, vergunningen etc) is het ondoenlijk, irrieel en voor veel bedrijven onbetaalbaar wellicht.

[ Voor 37% gewijzigd door bjck op 02-10-2005 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bjck schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 00:04:
[...]
Dus toch elke centrale dubbel? Zitten op heel veel centrales al >300 aansluitingen natuurlijk.

Als dit nu weer net niet hoeft komt je bij volgende punt:

Als er 24 centrales, met gemiddeld misschien ~200 aansluitingen op een knooppunt niet redundant aankomen, maar wel op dezelfde interface van een router of switch hangen heb je nogsteeds dit probleem als die interface defect gaat.
Nee niet elke centrale dubbel. Als er een defect in één centrale optreedt kan dit gebeuren. Dan zullen er hooguit iets van ~200-300 gebruikers last van hebben of wat meer.
Het probleem was we pas hadden was zeker uitgestrekt over meerdere centrales en ook ISP's en dat vind ik dus vreemd. Als het verderop in het netwerk wel dubbel uitgevoerd zou zijn mag een dergelijk probleem niet voorkomen.
[...]
Op de punten waar verkeer van meerdere centrales samenkomt is het een ring. Daar komt het binnen op een punt in de ring en heeft vanaf daar een dubbele route naar de ISP toe. Vaak is de koppeling BBned <--> ISP weer niet dubbel waardoor daar zelfde probleem kan ontstaan alleen dan voor (een deel van) de klanten van die betreffende ISP.

Het gaat gewoon niet lukken, zeker niet voor deze prijzen. En die prijzen zijn volgens vele geschreven nu al 'niet meer van deze tijd'.
BBned -> ISP niet dubbel? lijkt me nu juist een belangrijke pijplijn waar vele duizenden lijnen over kunnen lopen...
[...]
Vaak liggen glasvezels in dezelfde geul bij elkaar al. Dus dan zal je naar heel veel afzonderlijke locaties (centrales) al zelf moeten (laten) graven via een fysiek andere route. Als je daar de kosten even van gaat berekenen a ~€200 per meter glasvezel leggen (graven, vezel, vergunningen etc) is het ondoenlijk, irrieel en voor veel bedrijven onbetaalbaar wellicht.
Ja dat is ondoenlijk. Als een graafmachine een hele bos kabel stuk maakt heb je een probleem.
Daar helpt een tweede of derde kabel ernaast niet tegen.
Maar goed ik ga er vanuit dat ongelukken door graafwerkzaamheden e.d. niet dagelijks voorkomen.
Het komt voor dat hebben we al eens eerder gehoord met bijvoorbeeld een KPN telefooncentrale die door zoiets getroffen werd.

Maar goed, je ziet dat Prorail en de NS de zaken ook niet op orde hebben, hoe kan er anders een computerstoring optreden door spanningsuitval? Daar zou ook enige redundantie niet gek zijn en niet te vergeten UPS-en en nood aggregaten. Maar oke dat heeft niets te maken met dit topic maar wel met uitval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Link is belangrijk BBned <--> ISP inderdaad, maar vaak niet redundant. Vaak is dit ook een fysieke verbinding die kort is en binnen zelfde of naastgelegen datacenter. Dus storing is of een interface, config aan een kant. Fysieke problemen met fiber zal je weinig zien.

Dan heeft die ISP een 'probleem' met (een deel van) de lijnen op dat moment inderdaad. Als daar 2000 a 4000 dsl-lijnen doorheen gaan liggen ze plat of performance problemen. Zelfde aantal kan je hebben op gehele dsl-netwerk als ergens een interfacekaart stuk gaat op knooppunt van meerdere centrales.

Zou een ISP meerdere koppelingen hebben kunnen die weer uitkomen op dezelfde router/switch bij BBned. Als die moeilijk doet maakt dat dus ook weer niets uit verder.

Ik bedoelde met graven ook letterlijk een fysiek andere weg kiezen. Dus niet je nieuwe/andere fiber ook in dezelfde geul leggen.

En je leest (nogsteeds) over 't feit heen dat meerdere centrales (zelfs meer dan 20) wel eens op dezelfde interfacekaart fysiek hangen op eerste knoop/koppel punt. Dus als die plat gaat (defect of softwarematig) liggen nogsteeds een groot deel van de centrales los van je netwerk.

Kortom: Je blijft het houden. En net wat Burne zegt, een monteur standby met spare parts en engineers standby is echt het meest optimaal gezien de prijzen die men wil betalen.

[ Voor 35% gewijzigd door bjck op 02-10-2005 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bjck schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 01:20:
.............
En je leest (nogsteeds) over 't feit heen dat meerdere centrales (zelfs meer dan 20) wel eens op dezelfde interfacekaart fysiek hangen op eerste knoop/koppel punt. Dus als die plat gaat (defect of softwarematig) liggen nogsteeds een groot deel van de centrales los van je netwerk.

Kortom: Je blijft het houden. En net wat Burne zegt, een monteur standby met spare parts en engineers standby is echt het meest optimaal gezien de prijzen die men wil betalen.
Als er inderdaad meerdere centrales op één kaart uitkomen is dat wel een zwak punt. In mijn ogen is dat een duidelijk geval van single point of failure of een slecht ontwerp van het (ADSL) netwerk.
Vroeger of later gaat er dus iets mis en zit je met een fikse downtime en een overbelaste helpdesk omdat er een paar honderd (of meer) boze/bezorgde gebruikers aan de lijn hangen.
Ik zou dit als ISP niet acceptabel vinden zeker niet als ik ook zakelijk klanten zou hebben.
Van particuliere klanten kun je zeggen die betalen niet genoeg ( :? ) maar zakelijke klanten betalen er wel voor.

Nogmaals, een monteur standby houden is echt niet nodig als je voldoende backup hebt of alternatieve systemen en routes.
De vraag is wat er meer kost, wat extra apparatuur of een monteur + reserve onderdelen standby houden.

Over het algemeen ben ik overigens tevreden over de prestatie van het BBned netwerk. Als ik het over langere tijd bekijk is de uptime toch goed. Dat er de laatste tijd wat incidentjes geweest zijn valt dus toch nog mee. Dus ik ben niet negatief over BBned maar heb wel wat kritische kanttekeningen over de beschikbaarheid van belangrijke netwerk onderdelen. Genoeg hierover.
Op naar ADSL2+ nu!. Ik wacht op de aanbiedingen die hopelijk deze week komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

CRiSiS schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:50:
[...]

Helaas geen nieuwe firmware. Ik heb nog wel een ander modem liggen, een standaard 510. Misschien dat ik die morgen er eens op zet. Direct PC aanhangen heeft hetzelfde probleem.

Overigens werkt het nu al weer een uur goed.
Nu net weer hetzelfde probleem. Ik heb het andere modem eraan gehangen maar had hetzelfde resultaat. Overigens wel een mindere sync. 7xx/71xx. Met de 516 heb 1024/77xx.

Is het mogelijk om geen DHCP meer te gebruiken bij TisDSL? (ik heb een vast IP) Ik weet dat als je dat bij BBned deed, je er toch om de zoveel tijd werd uitgeknikkerd omdat je een DHCP renew moest doen.

Morgen toch maar even contact opnemen met de Helpdesk, dus lijkt me een structureel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666
  • Laatst online: 13:33

Magic666

No one's neighbour!

het zal ongetwijfeld al een paar keer voorbij gekomen zijn maar is het al bekend wanneer we de volle 24Mbit krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 12:24

fjs

PSN: ftltc

Magic666 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:31:
het zal ongetwijfeld al een paar keer voorbij gekomen zijn maar is het al bekend wanneer we de volle 24Mbit krijgen?
Er moeten nog steeds de nodige centrale's worden omgebouwd. De mijne is nog steeds niet omgebouwd en ik kan ook niet vinden wanneer dat gaat plaatsvinden. Maar goed ik ben op dit moment tevreden met de sneheid die ik nu heb, maar sneller is natuurlijk altijd leuker. En daar komt bij: belooft is belooft, dus zal het wel goed komen.

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666
  • Laatst online: 13:33

Magic666

No one's neighbour!

fjs schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:50:
[...]

Er moeten nog steeds de nodige centrale's worden omgebouwd. De mijne is nog steeds niet omgebouwd en ik kan ook niet vinden wanneer dat gaat plaatsvinden. Maar goed ik ben op dit moment tevreden met de sneheid die ik nu heb, maar sneller is natuurlijk altijd leuker. En daar komt bij: belooft is belooft, dus zal het wel goed komen.
ik ben ook tevreden hoor, maar was benieuwd of er ergens info stond over de overgang.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompie98
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-05-2024
Toch nog even mijn probleem onder de aandacht probeeren te krijgen. In het kort: telefonie wil niet goed werken. Ik heb ISDN! Bij het opnemen (vd hoorn/ofwel toets hoorn indrukken) krijg ik meestal geen kiestoon. Heb ik die eenmaal wel, dan kan ik gewoon bellen/gebeld worden.
Daar het display van de handsets dan weer uitgaat (geen kiestoon) en dan weer aan gaat (wel kiestoon) lijkt mij een te zwak signaal heel aannemelijk (mede gezien het feit, dat ik geen 8 Mb kan krijgen ivm ruis/demping op de lijn).
Verder bedacht ik mij nog, dat misschien ook mogelijk is dat het kpn signaal het vodsl signaal in de weg zit. Mede daarom stel ik hier de vraag nog maar eens. Het feit dat alles goed werkt via de kpn en zodra ik het omplug naar vodsl en het dan niet goed gaat zou er mi dan op kunnen wijzen dat het kpn-signaal sterker is dan het vodsl signaal.

Zou dit mogelijk kunnen zijn? (Dan zouden hier toch meer mensen last van gehad moeten hebben?)

En dan hoe kom je hier achter?

Nummers laten porteren zou je zeggen, maar als ik dat eenmaal gedaan heb en het werkt nog niet goed dan gaat het later weer terug laten porteren naar de kpn mij weer geld kosten.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

HoppyF schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:08:
Als er inderdaad meerdere centrales op één kaart uitkomen is dat wel een zwak punt. In mijn ogen is dat een duidelijk geval van single point of failure of een slecht ontwerp van het (ADSL) netwerk.
Wat is dit nu weer voor onzin? Hoe wil je in godsnaam 403 centrales aansluiten zonder die opzet? Met 403 switches? Je wilt niet weten wat voor nachtmerrie dat oplevert. Op 403 kaarten dan? Er zitten er 8 in een switch, dus zit je nog altijd met 51 switches. Als nachtmerrie nauwelijks minder groot. Met 8 switches is er al genoeg gedonder. Met vier of tweeendertig keer meer apparatuur wordt het echt niet beter.

Meer hardware betekent meer downtijd. Als je twee apparaten ieder de helft laat doen is het aantal storingen dubbel zo groot. De impact van een storing halveert, maar netto is het aantal storingsminuten per jaar even groot. Je enige andere uitweg is redundancy, maar daarvan hadden we al vastgesteld dat het te duur was omdat de link van nummercentrale naar de core dubbel uitgevoerd zal moeten worden. Nog even los van de vraag of je op die manier voldoende redundancy kunt krijgen. Naar veel plaatsen in Nederland ligt 1 duct. Je twee vezeltjes door dezelfde buis leggen heeft geen nut.
Ik zou dit als ISP niet acceptabel vinden zeker niet als ik ook zakelijk klanten zou hebben.
Van particuliere klanten kun je zeggen die betalen niet genoeg ( :? ) maar zakelijke klanten betalen er wel voor.
In die SLA staat precies wat je krijgt. En raad eens: ze krijgen nog altijd precies wat er in de SLA staat. Een SLA legt een aantal dingen vast. Technische eigenschappen en een service-niveau. Zolang dat service-niveau nagekomen wordt is er niets aan de hand. Bedrijven spreken ook met TPG af dat 80% van de pakjes binnen 48 uur afgeleverd wordt. Niemand zal klagen zolang in de praktijk 85 of 90% op tijd is. Bedrijven kopen een verbinding met de verwachting minder dan 0.4% of 0.1% van de tijd per jaar niet te kunnen werken, en 2/3 van die downtijd ligt buiten kantooruren. Zolang ze daar rekening mee houden is er niets aan de hand. Niemand wordt boos over een vrachtwagen die een dag per jaar in de garage staat, niemand wordt kwaad over een pakje wat pas na drie dagen aankomt, en niemand wordt boos als een of twee keer per jaar gedurende kantoortijd het internet niet werkt. Met uitzondering van consumenten en kleine, niet professionele bedrijfjes, die niet begrijpen wat 100% beschikbaarheid kost en niet willen inzien dat er dingen stukgaan, misgaan of gewoon niet werken.

Overigens is de gemiddelde beschikbaarheid van een Nederlandse werknemer 91-93%, enigzins afhankelijk van de bedrijfstak. De mens is een stuk minder storingsbestendig dan de internetverbinding waar 'ie over zeurt. Zelfs internetbedrijven kunnen met een goed ziektebeleid meer productiviteitswinst halen dan met een hogere SLA op hun verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gompie98 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:11:
telefonie wil niet goed werken. Ik heb ISDN!
ISDN VoDSL, neem ik aan. En je hebt een Siemens Gigaset ISDN? De Gigasets die Siemens in Nederland verkoopt zijn aangepast aan een afwijkende ISDN-standaard, die in deze wereld alleen door KPN gebruikt wordt. Je Gigaset de-activeert de ISDN-verbinding zoals KPN voorschrijft, alleen weet je VoDSL-modem dat niet, en het reactiveren van de lijn mislukt. De lijn blijft inactief, en je toestel denkt dat er geen 'kiestoon' is. Net zoals KPN met analoge nummerherkenning de enige dwarsligger op deze planeet is, is ze dat met ISDN ook. KPN levert geen EuroISDN, en Siemens-toestellen die in Nederland verkocht worden zijn niet geschikt voor EuroISDN.

(Overigens is Allied Data bezig om dat te fixen, maar het gaat bijzonder moeizaam omdat noch Siemens, noch KPN willen uitleggen hoe of wat KPN-ISDN afwijkt van EuroISDN..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
als iemand soms de tijd goed wil instellen in z'n 716v5:

Time Configuration

Time Source: Automatic
Date: 02-10-2005
Time: 16:44:15
Timezone: (UTC+01:00) Amsterdam, Bern, Rome, Stockholm
Summer Time: Yes
Time Since Power-on: 2 days, 14:39:47
Time Server 1: 129.132.2.21
Time Server 2: 130.149.17.21
Time Server 3: 192.36.143.150
Time Server 4: 193.204.114.1
Time Server 5: 131.107.1.10

die servers werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat problemen met VoIP van Budgetphone.nl

Heel vaak is het zo dat mensen niet naar ons kunnen bellen en totaal niets horen via de telefoon. Wij kunnen wel gewoon naar andere nummer bellen.
Alles staat goed ingesteld en Budgetphone is op de hoogte van mijn probleem.

Zijn er toevallig meer mensen die via Budgetphone VoIP hebben met problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt, ik heb ook budgetphone en ben heel erg tevreden erover.

/mamoman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Burne schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:07:
[...]
Wat is dit nu weer voor onzin? Hoe wil je in godsnaam 403 centrales aansluiten zonder die opzet? Met 403 switches? Je wilt niet weten wat voor nachtmerrie dat oplevert. Op 403 kaarten dan? Er zitten er 8 in een switch, dus zit je nog altijd met 51 switches. Als nachtmerrie nauwelijks minder groot. Met 8 switches is er al genoeg gedonder. Met vier of tweeendertig keer meer apparatuur wordt het echt niet beter.

Meer hardware betekent meer downtijd. Als je twee apparaten ieder de helft laat doen is het aantal storingen dubbel zo groot. De impact van een storing halveert, maar netto is het aantal storingsminuten per jaar even groot.
[...]
Onzin? Nee denk ik niet. Mijn beperkte technische kennis op het ADSL netwerk gebied is misschien wel een probleem omdat ik mogelijk uitspraken doe die nergens op slaan.
Ik zou wel eens een (blokschematisch) overzicht willen zien hoe het nu werkelijk in elkaar steekt. Daarmee kun je een hoop verduidelijken en ook zien wat de impact is als onderdeel X uitvalt.
Daarmee creeer je ook begrip voor de situatie als iets mis gaat.

Wat je zegt over de hardware is juist. Meer storing maar minder impact voor de gebruiker, maar wel meer kosten. Maar goed die hogere kosten kun je verdelen over een groot aantal gebruikers want daar hebben we het over met ADSL. Het gaat al lang niet meer om een select groepje.
In die SLA staat precies wat je krijgt.
.............
Overigens is de gemiddelde beschikbaarheid van een Nederlandse werknemer 91-93%, enigzins afhankelijk van de bedrijfstak. De mens is een stuk minder storingsbestendig dan de internetverbinding waar 'ie over zeurt. Zelfs internetbedrijven kunnen met een goed ziektebeleid meer productiviteitswinst halen dan met een hogere SLA op hun verbindingen.
Helemaal waar, een SLA is niets minder dan een afspraak tussen twee partijen.
Maar als zakelijk klant zou ik toch echt geen paar uur uitval overdag willen hebben. Dat kost gewoon (veel) geld. De oorzaak van uitval hoeft overigens geen technisch falen te zijn maar kan ook een menselijke fout zijn. De mens vormt nog steeds een belangrijke factor hierin, maar dat zul je zelf ook wel weten.

Als "gewone" gebruiker accepteer ik ook downtime hoor, ik vind het geen probleem als mijn ADSL lijn het 's nachts tussen 01:00 en 06:00 het even niet doet :)
Nee, storingen kun je niet plannen natuurlijk maar er wordt wel steeds meer reclame e.d. gemaakt van "dag en nacht online", "je kunt altijd op internet terecht". Je ziet toch steeds meer een 24x7 beschikbaarheids behoefte ontstaan. Ook ADSL zal daar dus aan moeten geloven, maar ook de kabel niet te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

HoppyF schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:37:
Wat je zegt over de hardware is juist. Meer storing maar minder impact voor de gebruiker, maar wel meer kosten. Maar goed die hogere kosten kun je verdelen over een groot aantal gebruikers want daar hebben we het over met ADSL. Het gaat al lang niet meer om een select groepje.
maar het grootste aantal gebruikers wil niet meer betalen, juist minder.
Helemaal waar, een SLA is niets minder dan een afspraak tussen twee partijen.
Maar als zakelijk klant zou ik toch echt geen paar uur uitval overdag willen hebben. Dat kost gewoon (veel) geld. .
Alsof je dat 4 dagen in de week, om de week krijgt.
Overigens staat het je als zakelijke klant vrij om een hogere SLA te bedingen.
Hangt alleen een flink prijskaartje aan. Kost ook geld, en dat zelfs maandelijks terugkerend.

Oh, had ik ook al gezegd dat je dan inderdaad voorkruipt bij de helpdesk? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 14:58
Ik wil niet zeiken natuurlijk :P maar deze hele discussie gaat niet over tweak maar over een dsl netwerk wat wel of niet stabiel is... BBned heeft gewoon zijn zaken niet lekker voor elkaar en het is ook niet voor niks dat Tweak iedereen aanraad Tis te nemen ipv BBned.. Zeker als t gaat om voice.. DSL&Bel is ook niet voor niets niet meer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompie98
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-05-2024
Burne schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:15:
[...]

ISDN VoDSL, neem ik aan. En je hebt een Siemens Gigaset ISDN? De Gigasets die Siemens in Nederland verkoopt zijn aangepast aan een afwijkende ISDN-standaard, die in deze wereld alleen door KPN gebruikt wordt. Je Gigaset de-activeert de ISDN-verbinding zoals KPN voorschrijft, alleen weet je VoDSL-modem dat niet, en het reactiveren van de lijn mislukt. De lijn blijft inactief, en je toestel denkt dat er geen 'kiestoon' is. Net zoals KPN met analoge nummerherkenning de enige dwarsligger op deze planeet is, is ze dat met ISDN ook. KPN levert geen EuroISDN, en Siemens-toestellen die in Nederland verkocht worden zijn niet geschikt voor EuroISDN.

(Overigens is Allied Data bezig om dat te fixen, maar het gaat bijzonder moeizaam omdat noch Siemens, noch KPN willen uitleggen hoe of wat KPN-ISDN afwijkt van EuroISDN..)
Burne schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:15:
[...]

Uh... ja denk ik. Het is de Vox Chicago 390 (van kpn, dus van siemens heb ik begrepen)
Je verhaal verklaart een hoop (bedankt), echter zit ik nog met het volgende:
Zodra ik de stekker van uit het nt2-kastje haal en in het modem stop gaan de displays van de handsets dus uit en aan. kan dit dan ook hier mee te maken hebben? En klopt het dan ook, dat als ik de adsl-stekker uit het modem trek (terwijl dus de vox op het modem is aangesloten) dat dan alles weer goed is (displays blijven branden en ik kan weer gewoon intern bellen = kiestoon etc.)

Tevens dan nog 2 vragen ( ik ga gelijk maar door :*) ):
Allied data is er mee bezig... enig idee van hoe lang al en hoe lang dit nog kan gaan duren?
Wat is evt een redelijk (en dus betaalbaar) alternatief voor de vox chicago?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
j_bos schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:41:
Ik wil niet zeiken natuurlijk :P maar deze hele discussie gaat niet over tweak maar over een dsl netwerk wat wel of niet stabiel is... BBned heeft gewoon zijn zaken niet lekker voor elkaar en het is ook niet voor niks dat Tweak iedereen aanraad Tis te nemen ipv BBned.. Zeker als t gaat om voice.. DSL&Bel is ook niet voor niets niet meer te krijgen.
Deze discussie gaat wel over TweakDSL omdat het grootste aantal gebruikers bij TweakDSL gebruik maakt van het BBned netwerk. Dat wil niet zeggen dat TweakDSL de "schuld" krijgt van alles wat bij BBned gebeurd.
Zoals ik al zei ben ik niet negatief over BBned maar had ik alleen wat opmerking over incidenten.
Dit kan niet zo goed bij TIS ook gebeuren dus dit ligt niet alleen aan BBned.
Dat TweakDSL TIS aanbeveelt heeft denk ik niet alleen te maken met de techniek van het BBned netwerk maar wellicht ook met andere afspraken, bv aan- en afsluiten, migreren, en administratieve zaken.
Iedereen TIS aan smeren is ook geen alternatief omdat ze nog steeds geen brede landelijke dekking hebben. Wat dat betreft ligt BBned nog ver voor op TIS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Dat valt ook wel weer mee met bijna 60% tegenover net 70% dekking van nederlandse huishoudens. In aantallen centrales met DSL-apparatuur van beide zit er wel een heel groot verschil, maar dat maakt weinig uit op de beschikbaarheid in %-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 12:24

fjs

PSN: ftltc

Ben er al uit :+

[ Voor 93% gewijzigd door fjs op 02-10-2005 21:51 ]

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Even een pluim voor de service van TweakDSL, toch nog positief antwoord voor de actie van Tis Ultra na mijn mailtje wat nog net op het randje van de termijn behandeld werd. Iemand een idee welk modem er nu geleverd wordt? Ik heb nu een Alcatel Speedtouch Home(zo'n zwart ethernet geval) en die bevalt me nog prima of heeft het geleverde modem een betere performance mbt de up- en download?

[ Voor 3% gewijzigd door Dubbeldrank op 02-10-2005 23:36 ]

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
  • Laatst online: 08-08 08:42
Nogmaals hallo,

Ik ben een stapje verder ik ben op de actievatie pagina gekomen ik heb de verbinding geactiveerd maar kan nog steeds niet op internet de modem uit gezet aan gezet maar geen effect.

Ik ben nooit thuis voor 1700 en dan is de helpdesk gesloten :(.

Wie kan mij verder helpen

Als ik op de modem inlog dan heb ik een internet conectie. Bij test verbinding krijg ik NO ATM activety detected on dsl line.

Dns is uitgeschakelt. ( hoort dit )

Alvast bedankt,

Main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Dubbeldrank schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:34:
Even een pluim voor de service van TweakDSL, toch nog positief antwoord voor de actie van Tis Ultra na mijn mailtje wat nog net op het randje van de termijn behandeld werd. Iemand een idee welk modem er nu geleverd wordt? Ik heb nu een Alcatel Speedtouch Home(zo'n zwart ethernet geval) en die bevalt me nog prima of heeft het geleverde modem een betere performance mbt de up- en download?
ST HOME is bruikbaar (enkele serie werkt niet/slecht op tiscali apparatuur), maar nieuwe is wat je wilt. Deze is echt aan vervanging toe en kan sowieso straks de ADSL2+ snelheden niet aan.
Mainuser X schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:48:
Ik ben een stapje verder ik ben op de actievatie pagina gekomen ik heb de verbinding geactiveerd maar kan nog steeds niet op internet de modem uit gezet aan gezet maar geen effect.

Ik ben nooit thuis voor 1700 en dan is de helpdesk gesloten :(.

Wie kan mij verder helpen

Als ik op de modem inlog dan heb ik een internet conectie. Bij test verbinding krijg ik NO ATM activety detected on dsl line.

Dns is uitgeschakelt. ( hoort dit )
offtopic:
Probeer het wat minder in de 'mailtje' stijl te schrijven. Het is een forum, geen mailtje.

Waarschijnlijk heb je een Speedtouch 716v5 modem? Deze houdt met oudere firmware na een herstart (dus uit aan na activeren) zijn instellingen niet vast. Mogelijk dat even opnieuw instellen met de configuratie tool van de CD-ROM je online helpt.

Er staat op www.speedtouch.nl ook een nieuwe firmware. Mogelijk is jou versie veel ouder dan die daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Ik heb de 716 met wireless ik weet niet welke het is maar volgens mij staat de firmware versie 5.3.2 erop. ik zal het nog even nakijken. (Zit niet thuis achter de pc geen internet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Mainuser X schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 00:11:
Ik heb de 716 met wireless ik weet niet welke het is maar volgens mij staat de firmware versie 5.3.2 erop. ik zal het nog even nakijken. (Zit niet thuis achter de pc geen internet)
Als je activatie pagina hebt gezien en dat werkte is je lijn okee en op dat moment je instellingen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
ik zal hem voor de zekerheid toch maar even opnieuw de frimware erop zetten moet er dan nog wat aangepast worden als de nieuwe frimwar erop staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Mijn snelheid van mijn dsl lijn is ook verhoogd na het actieveren dus ik heb inderdaad even verbinding gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Sowieso moet je de instellingen opnieuw instellen/kiezen met de CD-ROM voor je modem na een firmware update.

Maar ik vermoed dat dat ook je enige probleem is. Tenminste, als je linesync lampje op je modem gewoon wel stabiel blijft branden. Anders je aansluiting/bekabeling eens nalopen. Sluit je modem zonder splitter dan eens aan direct bij het hoofdaansluitpunt. Geen enkel toestel of ander telefonieapparaat (alarmcentrales etc) mag dan meer een kiestoon hebben natuurlijk. (anders zit het foutief aangesloten al).

Blijft je sync lampje gewoon branden stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Ja al mijn lampjes branden stabiel gaan niet uit. En als ik kijk in mijn modem heb ik ook verbinding en zie de tijd lopen hoelang ik verbing heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Mainuser X schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 00:28:
Ja al mijn lampjes branden stabiel gaan niet uit. En als ik kijk in mijn modem heb ik ook verbinding en zie de tijd lopen hoelang ik verbing heb.
Dan kan het echt alleen maar in je instellingen zitten eigenlijk. Misschien dat die na het herstarten van je modem verloren zijn gegaan.

CD-ROM d'r in. Expert --> MER --> 0/34

[ Voor 16% gewijzigd door bjck op 03-10-2005 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
download die nieuwe config tool, daar zitten de nl netwerken in en werkt het prima als router met dhcp
met die van de cd werkt het niet goed, met name de routerfunctie niet
ik kreeg ook wel de activatie pagina maar geen internet op me pc's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Bedankt voor de tips ik ga het morgen proberen. Heb nu de firmware en configuratie tool gedownload kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

HoppyF schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:37:
Meer storing maar minder impact voor de gebruiker
Misschien. Misschien wel meer. Neem een denkbeeldige provider met 1 knooppunt en 2000 klanten. Door storingen in het knooppunt heeft de provider een uur uitval per jaar. Dat zijn 2000 uitval-uren voor klanten. Misleidt door een verkoper besluit de provider het knooppunt dubbel uit te voeren. Nu heeft 'ie twee knooppunten met elk 1000 klanten, een uur storing per jaar, en 1000 uitval-uren per knooppunt. Maal twee. Netto geen winst zou je zeggen.

Maar nu die arme klant die twee verbindingen gebruikt om z'n fabriek en z'n kantoor te koppelen. Die heeft twee uur uitval per jaar. Een uur lang omdat z'n fabriek onbereikbaar is, en een uur lang omdat z'n kantoor onbereikbaar is. Netto een verlies van betrouwbaarheid. En dat is juist de klant waar de provider harder voor loopt, want de klant neemt meer dan 1 verbinding af.

Meer hardware is niet minder downtijd en is misschien meer impact voor je beste klanten.
Maar als zakelijk klant zou ik toch echt geen paar uur uitval overdag willen hebben. Dat kost gewoon (veel) geld.
Het is toch gewoon een afweging tussen de kosten van downtijd en de kosten van betere garanties? Achter jouw lease-auto rijdt geen reserve-auto met reserve-chauffeur. Achter die van George W. Bush wel. Een tweede verbinding via een totaal andere partij kost je nogeens zoveel (zeg maar 5000-10000 euro per jaar voor een stevige zakelijke lijn). Als je de schade van een uur extra koffiedrinken becijfert op 1200 euro is het onzin om het te doen. Natuurlijk is het een schadepost, maar de schade vermijden kost driemaal zoveel. Van de andere kant: als een uur downtijd je 700.000 euro kost, kun je je best het nodige aan noodmaatregelen veroorloven. Alleen zou ik dan geen DSL overwegen. DSL is toch vooral verhoudingsgewijs erg goedkoop in vergelijking met voorgaande technieken, maar minder betrouwbaar. Huurlijn, straalverbinding, satelliet, het kan allemaal met dat soort belangen. 'Het bedrijfsleven' kent dat soort rekensommetjes beter dan wie ook. Als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floris schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:08:

[...]

Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt? Op de sites van TweakDSL en enkele andere BabyXL ADSL aanbieders staan de meest recente storingen (zoals de grote storing in Tilburg van afgelopen zaterdag/zondag) vreemdgenoeg niet vermeld. Tevens meldde Wildfire in een eerste post dat er de komende week werkzaamheden zijn gepland in Tilburg. Ook dit staat nergens aangekondigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-09 10:07
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:03:
[...]

Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt? Op de sites van TweakDSL en enkele andere BabyXL ADSL aanbieders staan de meest recente storingen (zoals de grote storing in Tilburg van afgelopen zaterdag/zondag) vreemdgenoeg niet vermeld. Tevens meldde Wildfire in een eerste post dat er de komende week werkzaamheden zijn gepland in Tilburg. Ook dit staat nergens aangekondigd...
Floris is TweakDSL medewerker, toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo vandaag mijn lijn opgeleverd. Ik heb een speedtouch 716(i)/716g(i) binnen gekregen. Maar door een firmware fout heb ik nog geen netwerk thuis ofzo. Maar ik heb een paar vraagjes, als het goed is zit ik bij tiscali maar ben nog geen activatie pagina tegengekomen, maar heb wel internet.
En hoe zit het trouwens met de tweak news server? Moet ik daar gewwon mijn login naam en password van mijn mail invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:40:
En hoe zit het trouwens met de tweak news server? Moet ik daar gewwon mijn login naam en password van mijn mail invullen?
Daar hoef je behalve het adres van de server zelf verder niks in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja hij doet het nu, snelheid is veel beter dan wat ik had bij usenetserver/demon. Alleen met een top van 770 kb/s ong. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schiffeb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 23:38
Jij zegt het.

Voor 8 mbit is dat goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anyway, ik heb toch netwerk thuis. Dus dat is mooi. Nu nog wachten op adsl2 :P. Maar ben op dit moment wel tevreden. In het begin allerlei problemen gehad met de aanmelding, maar dit hebben ze goed gemaakt door toch op 3 oktober mijn verbinding over te nemen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:46:
ja hij doet het nu, snelheid is veel beter dan wat ik had bij usenetserver/demon. Alleen met een top van 770 kb/s ong. Klopt dat?
Ik heb met de 8 mbit van tweakdsl nog niet kunnen downloaden maar bij xs4all had ik een strake 820 kb download. soms wat dipjes maar voor de rest errug constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 17:37

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

heeft tiscali al adsl 2 lijnen opgeleverd?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Bij mij nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij nog nergens.

Ben benieuwd wanneer alles is omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:40:
zo vandaag mijn lijn opgeleverd. Ik heb een speedtouch 716(i)/716g(i) binnen gekregen. Maar door een firmware fout heb ik nog geen netwerk thuis ofzo. Maar ik heb een paar vraagjes, als het goed is zit ik bij tiscali maar ben nog geen activatie pagina tegengekomen, maar heb wel internet.
D'r is één situatie dat je activatie pagina niet krijgt. Dat is als je een ISP-ISP migratie hebt gehad. Je zat bij Demon dan ook al op het BaByXL/Tiscali netwerk en hebt je lijn dus al eens geactiveerd. Je bent alleen van ISP gewisseld dus.

Er staan momenteel nog geen lijnen van Tiscali op ADSL2+.

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 03-10-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 17-09 11:46
bjck schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 16:39:
[...]

Er staan momenteel nog geen lijnen van Tiscali op ADSL2+.
Niet :?
Enig idee wanneer dat gebeurd? De vraag is al veel langs gekomen ;) Ik weet het. De centrale betreft: Dt-Vhf , Delft-Voorhof. Ik was net wat rond aan het snuffelen in newsgroepen en het leek toch verdacht veel op 20-24 Mbit/s waarmee alles binnen kwam. Was gewoon een glitch. Alles weer gewoon 825-870 kB/s

Ik heb nog geen anderne tests gedaan, komt morgen wel.
Afstudeerscriptie gaat voor B)

[ Voor 11% gewijzigd door Loft op 03-10-2005 18:04 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghandi schreef: Geef ons nog een weekje of 2.

Weekje of 2 zijn alweer om, is er al nieuws qua nieuwe snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:11:
Ghandi schreef: Geef ons nog een weekje of 2.

Weekje of 2 zijn alweer om, is er al nieuws qua nieuwe snelheden?
Je doelt nu op abonnementen via BBned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Ik ben nu aangesloten alles werkt maar ik mijn aabsoluut niet stabiel schommelt tusse de 600 en 780 kb download als ik download van usenetserver. Bij xs4all had ik een strakke lijn van 820 kb. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Laatst online: 17-09 10:06
Mainuser X schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:30:
Ik ben nu aangesloten alles werkt maar ik mijn aabsoluut niet stabiel schommelt tusse de 600 en 780 kb download als ik download van usenetserver. Bij xs4all had ik een strakke lijn van 820 kb. :(
wrom via usenetserver als je al 22d-retentie hebt via news.tweakdsl.nl :+

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Internet verbinding weg.

HELP !!! Iemand van TweakDSL aanwezig ? @@@ of zo ?
Mijn ADSL lijn is weggevallen.
Na rebooten van Zyxel 2602 modem krijg ik wel sync en dsl en er wordt ook gewoon getraind.
MAAR het status scherm toont mijn IP Adres op 0.0.0.0 (evenals de subnet).

Dus Tweak geeft het modem geen IP adres !!!!
(dit bericht doe ik via mijn laptop en het WLAN van mijn buurman).

(2926RC 65 Krimpen aan den ijssel)
AHHHHHHH

[ Voor 5% gewijzigd door MichaelReitsma op 03-10-2005 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Dimmu schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:32:
[...]

wrom via usenetserver als je al 22d-retentie hebt via news.tweakdsl.nl :+
Heb ik nog niet opgezegd ben net over en mijn instellingen staan nog op usenetserver ;). Maar de snelheid vind ik minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Mainuser X schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:54:
[...]

Heb ik nog niet opgezegd ben net over en mijn instellingen staan nog op usenetserver ;). Maar de snelheid vind ik minder.
Snelheid vanaf UNS hangt beetje af van de bandbreedte inkoop van UNS en je ISP. En de peerings eventueel. Dat je die snelheden haalt vanaf de oostkust van de USA is al heel netjes eigenlijk.

Hoe heb je je verbinding nu aan de praat gekregen eigenlijk?
MichaelReitsma schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:35:
Internet verbinding weg.

HELP !!! Iemand van TweakDSL aanwezig ? @@@ of zo ?
Mijn ADSL lijn is weggevallen.
Na rebooten van Zyxel 2602 modem krijg ik wel sync en dsl en er wordt ook gewoon getraind.
MAAR het status scherm toont mijn IP Adres op 0.0.0.0 (evenals de subnet).

Dus Tweak geeft het modem geen IP adres !!!!
(dit bericht doe ik via mijn laptop en het WLAN van mijn buurman).

(2926RC 65 Krimpen aan den ijssel)
AHHHHHHH
Geen idee. Alleen herstart je ZyXEL? Of heb je hem ook gereset? Dan moet je misschien instellingen even nalopen bij WAN: Routing/ENET ENCAP/LLC/0/34/Automatic-dynamic IP NAT: SUA-ONLY.

[ Voor 50% gewijzigd door bjck op 03-10-2005 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
O ja sry vergeten te vertellen is wel interresant.

Ik heb gisteren alles gedownload en vandaag de firmware upgrade uitgevoerd maar, Bij de upgrade uitvoeren zij is geen upgrade maar downgrade ??? toch maar gedaan de nieuwe config tool uitgevoerd (Als bridge mode) en hij werkt weer om kom nog niet meer op de modem kan hij nu een andere ip nummer hebben.

mij huidige firmware was 5.3.2.6 en degen die ik nu heb is geloof ik 5.3.2.3

Trouwens ik kom niet op news.tweakdsl.nl moet hier een ww voor hebben (dacht van niet had ik ergens gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Je hebt je Speedtouch nu als bridge ingesteld, dus niet als router. Je PC (of router d'r achter) krijgt nu IP van TweakDSL. Om in je ST te komen moet je computer even een vast IP geven zoals: 192.168.1.10/255.255.255.0 ofzo. (ST is 192.168.1.254 dacht ik).

Geen login/pass nodig voor news.tweakdsl.nl dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
[b]

Snelheid vanaf UNS hangt beetje af van de bandbreedte inkoop van UNS en je ISP. En de peerings eventueel. Dat je die snelheden haalt vanaf de oostkust van de USA is al heel netjes eigenlijk.
Als ik mag vergelijken heb ik bij xs4all bijna nooit problemen gehad met UNS altijd een strakke lijn van 800 tot 840. Maar dit is mijn eerste indruk van tweakdsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
even opgezocht het adres is news.tweaknews.nl :) die doet het wel. Ik ga even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Laatst online: 17-09 10:06
Mainuser X schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:14:
even opgezocht het adres is news.tweaknews.nl :) die doet het wel. Ik ga even testen.
news.tweakdsl.nl staat beter :P

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
bjck schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:57:

Geen idee. Alleen herstart je ZyXEL? Of heb je hem ook gereset? Dan moet je misschien instellingen even nalopen bij WAN: Routing/ENET ENCAP/LLC/0/34/Automatic-dynamic IP NAT: SUA-ONLY.
Dat staat allemaal goed, heb niet gereset alleen gereboot, zowel via web config als wel via aan/uit...

Nog steeds niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
Heb even zitten downen van tweaknews. een constante snelheid van 770 stabiel met meer uitschieters naar boven als beneden hoogst snelheid was 935 kb nooit zo snel geweest bij xs4all maar daar was hij constant op 820 dat is 50 kb minder. Maar niet vergeten daar betaalds ik 80 euro voor de adsl lijn en had ik een payserver nodig dus die 50 is het wel waard en anders neem ik nog een wanadoo family erbij :) voor 24 euries hahaha.

Trouwens bedankt voor alle hulpgeen helpdesk voor nodig gehad dankzij jullie.

Tis trouwens dat ik een grote behaarde vent ben anders hadden jullie een zoen van me gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Dus van €80 + payserver naar €39.95 (en KPN-belbudget eventueel minimaal qua kosten).

Nogal een aardige winst per maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:15
Ben ik de enige die er om de 20 minuten af lig?
Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Op speedtouch.nl is nieuwe firmware voor de 716v5(WL) modems verschenen.

ADSL2+ FaQ
Tiscali (Migratie) FaQ
816-2P naar ADSL2+ upgrade How-to

Vergeet niet even je ULTRA of al geleverde TisDSL2 verbinding in te vullen op:
GoT ADSL(2+) Afstand-Snelheids test

Interesse om de nieuwe VoIP dienst van TweakDSL te Beta-testen? Zie hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1078182 :)