bjck schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 08:15:
Ik bedoelde eigenlijk ook niet om fysiek de eindgebruiker te verdubbellen/clonen, maar puur centrale t/m modem
HoppyF liet de fouten vanaf ISRA t/m de eindgebruiker even achterwegen in z'n stelling. Ondanks dat daar toch de meeste storingen vandaan komen ging het om de storingen buiten de macht van de eindgebruiker. Maar ben 't met Cyberpope eens

@bjck en @Burne, bedankt voor jullie reacties en toelichting.
Ik denk dat ik mij niet helemaal goed uitgedrukt heb, ik bedoel dus
niet dat er een volledig redundant pad moet liggen naar de eindgebruiker. Dat is immers onbetaalbaar en komt ook ik feite neer op een dubbele lijn.
Waar het mij om gaat is dat het pad van de gebruiker af gezien gewoon één lijn is en dat ook de lijnen vanaf de centrale naar het knooppunt één lijn mag zijn maar dat het daarna wel redundant is.
Dat lijkt me ook logisch omdat bij storing of uitval heel veel mensen tegelijk getroffen worden als er een onderdeel defect raakt wat in dat pad zit.
Dat er toevallig één of een aantal gebruikers last hebben van een storing is niet zo erg, maar als het gaat om een grote groep gebruikers of zelfs meerdere ISP's is het een ander verhaal.
De kosten zijn dan ook niet zo hoog om dit dubbel uit te voeren omdat je dan gebruik maakt van de overcapaciteit in een netwerk lijn. Bij uitval van een redundante lijn heb je dan hooguit last van een slechtere performance doordat er meer mensen over dezelfde lijn moeten. Dit is echter maar tijdelijk en geen ramp. Er is dan ook tijd om een reparatie uit te voeren en daar heb je dan relatief weinig last van.
In het specifieke geval van de afgelopen dagen heb ik begrepen dat het om een "Global switch" ging die de problemen veroorzaakte, je hebt het dan niet over een ding wat in een centrale staat maar over een wezenlijk belangrijk onderdeel van het netwerk. Dat is ook wel gebleken omdat veel mensen last van deze storing hadden.
Over de kosten. Ja dit kost geld, maar als het het over een groot aantal gebruikers hebt is dit niet zo veel. En daar betalen nu juist ons maandelijkse abo geld voor a XXXX Euro's. In mij geval toch 720 Eurotjes per jaar.
Over de SLA.
Er staan inderdaad in het verhaal van BBned "waardoor ondermeer de snelheid..."
Je zou dan verwachten dat men ook een tijdsduur afgeeft voor de downtime, of beter gezegd hoeveel procent de uptime is. En 99 procent is niet goed, dan moet veel hoger zijn. Bijvoorbeeld 4 negens, of te wel 99,99 procent, dat is een een downtime van 52 minuten per jaar.
En dat het probleem van storingen vaak bij de gebruiker zelf zit geloof ik best, maar daar ben je zelf verantwoordelijk voor en dit kun je niet afschuiven op de ISP of netwerk aanbieder.
Kortom, je moet je eigen kabels, aansluiting e.d. controleren als je denk dat er wat mis is.
Als je VoDSL hebt kun je toch gewoon gratis bellen met de TDSL Helpdesk?
[
Voor 7% gewijzigd door
HoppyF op 30-09-2005 18:04
]