ThaBuz schreef op woensdag 21 september 2005 @ 10:40:
Doordat ze vorige week mijn hele kantoor hebben leeg geroofd

kan ik nu weer nieuwe spullen aanschaffen. Aangezien ik zowel veel games speel als aan fotobewerking e.d. doe ben ik op zoek naar twee monitoren die hiervoor geschikt zijn. Nu heb ik, na het doorlezen van dit topic, mijn oog laten vallen op een Samsung 910T (voor fotobewerking e.d.) en de Samsung 930BF (voor games). Nu is het natuurlijk altijd mooier om twee dezelfde monitoren aan te schaffen en nu attendeerde een vriend van mij erop de 930BF ook zeer goed geschikt is voor fotobewerking. Is dit ook echt zo of kan ik toch beter de twee aparte monitoren nemen? Het is voor mij geen groot bezwaar om twee verschillende monitoren te hebben en geld speelt ivm het verzekeringsgeld niet zo'n hele grote rol (in de zin van, duurder dan de 910T moet het niet worden).
Ik had btw de 191T (mooiste monitor van Samsung ooit

) en de 913N.
Ik zou als ik jou was toch een *VA-monitor voor fotobewerking nemen.
Voordelen van *VA tegenover TN zijn:
- Preciezere kleuren(geld vooral voor kalibratie).
- Veel grotere inkijkhoek(TN's worden naar boven vrij gauw licht, en naar onder nog veel gauwer dankerder, waardoor je nooit op je hele scherm tegelijk precieze kleuren kan hebben)
- Hoger contrast(dit verschilt niet zo heel erg tegenover TN's van Samsung, maar alle beetjes zijn meegenomen).
- Geen backlight-leakage(PVA's schijnen er zo goed als nooit last van te hebben, MVA's soms(afhankelijk van de fabrikant) een beetje, en TN's nog iets meer).
- 8-bits kleuren vs 6-bits(+dithering), waardoor de kleurovergangen iets vloeiende zouden moeten zijn.
De 910T kan je echt zien als een opvolger van de 191T: een monitor die nergens slechter in wordt, maar wel een hoger contrast krijgt.
De 930BF kan je eigenlijk het beste zien als een opvolger van de 913N(met iets kleinere kijkhoeken), dus je kan zelf waarschijnlijk wel een beetje bedenken of je dat voldoende vindt of niet.
Als je toch alles in één monitor wilt stoppen, dan zal je moeten afwachten of de 970P echt zo snel wordt als beloofd is(of je moet de Belinea 101920 nemen met een klein beetje backlight-leakage).