Na lang nadenken, twijfelen en urenlang doelloos zitten surfen op internet heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en het TFT scherm gekocht dat mij het best geschikt leek.
Ik heb nog een Belinea 101920 geprobeerd maar dit bleek de oude versie die er mooi uitziet, goed beeld geeft maar VEEL ghosting heeft door zn 25ms.
Mn pa wilde het scherm wel hebben dus hij hoefde niet terug naar de winkel en ik kon een nieuwe bestellen.
Heb veel verschillende reviews gelezen over de Samsung, de meeste tweakers en andere gebruikers vinden hem top terwijl de grote reviewsites hem keihard afkraken. (enkel voor games geschikt)
Ben zeer tevreden over de Samsung, vind hem top, ook voor bureauwerk en films.
Mijn "review" voor de Samsung 930BF
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige scherm was een IIYAMA CRT LS902UT. Mooi scherm dat ik destijds eigenlijk alleen gekocht heb als tussenstap, omdat ik TFT nog te duur vond. Altijd wel tevreden geweest over het scherm, maar natuurlijk een BAKBEEST vergeleken met de Samsung TFT.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Geen pixelfouten, wel even getest in de winkel waar ik werk.
Speciale features van het scherm zijn o.a. magicbright, zie daar het nut niet echt van in. Als ik dit gebruik zien de kleuren er absurd flashy uit, net of je een pilletje genomen hebt.
Zal dit dus ook niet echt gaan gebruiken.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Er is absoluut geen ghosting. Tenminste mijn ogen kunnen niets raars aan het beeld ontdekken, dit is op de Belinea 101920 (oude revisie) van mn vader wel anders. Ook nagloeien heb ik niet gezien.
Heb getest met diverse snelle spellen (UT2004, FarCry, NFSU2, MOHAA,....) maar alles draait als een trein. Heerlijk gewoon.
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Bij NFSU2 zag ik aan de linkerrand een soort kartelrand(wit). Ik denk dat dit met de leakage te maken had? Dit is het enige spel waarbij ik dit gezien heb, bij alle andere spellen en toepassingen is er niets raars te zien.
Wit is gewoon wit, en lekker fel wit.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Er wordt op internet veel gezeurd over de inkijkhoek, ikzelf heb hier geen last van. We hebben met 3man voor het scherm gezeten, allemaal vrij ver uit elkaar, en film gekeken. Iedereen kon het goed zien, met de goede kleuren. Denk dat het allemaal wat overdreven is. Wanneer je onder je scherm gaat liggen wordt het inderdaad snel zwart, maarja wie gaat er ook onder zn scherm liggen?
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Lekker zware voet, degelijke constructie van het scherm, behalve de klep die alle aansluitingen aan de achterkant weg moet werken, deze zit er wat prullerig op en is moeilijk dicht te krijgen wanneer je alle kabels aangesloten hebt.
De knopjes zitten aan de onderkant, heb hier geen problemen mee.
Sommige mensen klagen over het OSDmenu, ook hier geen problemen mits je even weet hoe het werkt.
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Zwart/Zilver, ziet er strak en zakelijk uit, geen poespas gewoon professionele indruk.
Het powerledje is groen, klein en niet hinderlijk fel.
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen
geen ghosting
zeer scherp beeld
Mooie kleurweergave
Mooi uiterlijk
Nadelen
Zwart is inderdaad niet erg donkerzwart
Niet in hoogte verstelbaar/roteerbaar
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 24-09-2005 17:00
]