[DSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D topic.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 11.550 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnen de EU is overmaken anders gewoon kostenloos hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:12:
Het kost dus in ieder geval 20 euro om het te verzenden. In totaal komt het dus op 119,90 euro. Pas vanaf de derde bestelling kun je gebruik maken van een credit card.
Dat staat er, maar is niet waar. Ik heb 'm gewoon met CC besteld en het was de eerste keer...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:57:
[...]
Dat staat er, maar is niet waar. Ik heb 'm gewoon met CC besteld en het was de eerste keer...
Ok, bedankt. Ik heb het toch maar besteld. Was ik eigenlijk nog niet van plan, maar voor dat geld ben ik wel nieuwsgierig. Binnenkort meer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:37:
[...]

Ok, bedankt. Ik heb het toch maar besteld. Was ik eigenlijk nog niet van plan, maar voor dat geld ben ik wel nieuwsgierig. Binnenkort meer... ;)
Hmm...krijg net een mailtje dat ze het toch maar niet doen...Moet dus even een klantnummer aanvragen en kan dan een intern.overschrijving doen. Jammer.

Ik geloof dat credit cards in Duitsland niet zo populair zijn. Vreemd, maar het lijkt erop. Er zijn overigens ook zaken in de VS die geen buitenlandse CC's meer aannemen ivm fraude. Het komt namelijk nog al eens voor dat mensen na ontvangst van de goederen beweren dat ze niets gehad hebben en de betaling laten terugtrekken. Dat doet de CC maatschappij redelijk makkelijk. Daarna kan de winkel naar het geld fluiten...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

mphilipp schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:11:
Ik geloof dat credit cards in Duitsland niet zo populair zijn. Vreemd, maar het lijkt erop.
In Duitsland is de creditcard veel minder populair dan in Nederland. Hoewel je in veel (zo niet alle) restaurants en hotels met creditcard kan betalen, is dit in veel winkels niet het geval.

In Duitsland beschikt bijna iedereen over een EC kaart - een soort van bank/pinpas waarbij je betaald m.b.v. je handtekening i.p.v een pin-code. Lijkt op een creditcard maar is direct gekoppeld aan je bank rekening. (Net zo als veel "creditcards" van de Postbank, Rabobank etc. Dit zijn eigenlijk geen echte creditcards).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hmm...krijg net een mailtje dat ze het toch maar niet doen...Moet dus even een klantnummer aanvragen en kan dan een intern.overschrijving doen. Jammer.
Ik heb tot nu toe alleen een order bevestiging "Neuer Auftrag" gekregen. Voor de rest nog helemaal niets vernomen. Hoe lang duurde het bij jou voordat je dit bericht kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 17:55:
[...]
Ik heb tot nu toe alleen een order bevestiging "Neuer Auftrag" gekregen. Voor de rest nog helemaal niets vernomen. Hoe lang duurde het bij jou voordat je dit bericht kreeg?
1 dag. Ik heb inmiddels ook een kundennummer gekregen. Dat werd gezegd in de mail; je moest er een aanvragen zodat je die op de overschrijving kon invullen.
Ik ga het kaartje maar invullen. Ik zit helaas (voor dit soort dingen) bij de Postbank. Dan moet je dus voor buitenland overschrijvingen speciaal kaarten aanvragen. Gelukkig heb ik er nog een paar liggen. Bij andere banken kun je dat ook gewoon via internet doen. Jammer...moet ik nog langer wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

mphilipp schreef op woensdag 07 december 2005 @ 19:34:
[...]

1 dag. Ik heb inmiddels ook een kundennummer gekregen. Dat werd gezegd in de mail; je moest er een aanvragen zodat je die op de overschrijving kon invullen.
Ik ga het kaartje maar invullen. Ik zit helaas (voor dit soort dingen) bij de Postbank. Dan moet je dus voor buitenland overschrijvingen speciaal kaarten aanvragen. Gelukkig heb ik er nog een paar liggen. Bij andere banken kun je dat ook gewoon via internet doen. Jammer...moet ik nog langer wachten...
Kan sinds 1 december wel op MijnPostbank.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvd79
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 16:54
hey, ik zit er aan te denken de 5D aan te schaffen(eigenlijk al zeker)
Heb alleen een vraag over het opslagkaartje wat ik erin zal doen. Keus die ik zo zie op de site(waar ik wil kopen) is tussen 2GB Compact Flash card en 4GB Microdrive(IBM Hitachi), de prijzen zijn nagenoeg zelfde.
Maar ik vraag me af wat de plus en min punten van deze kaarten zijn en Microdrive ben ik onbekende mee, kan iemand mij hier mee helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Microdrive vreet stroom en is veel kwetsbaarder. Was een leuk alternatief toen CompactFlash nog erg duur was. Niet doen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:11:
Microdrive vreet stroom en is veel kwetsbaarder. Was een leuk alternatief toen CompactFlash nog erg duur was. Niet doen dus. :)
Daar komt ook nog bij dat de Microdrive een stuk langzamer zal zijn dan een Ultra II of Extreme III CF kaart. Met een Extreme III kaart kan ik 5 RAW foto's achter elkaar nemen zonder dat de camera adem moet halen ;)

Ik heb nu dus 1 Extreme III kaartje en 1 Ultra II als backup. Als je alleen in RAW fotografeert gaat het soms vlug :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 09:42:
[...]

Met een Extreme III kaart kan ik 5 RAW foto's achter elkaar nemen zonder dat de camera adem moet halen ;)
Dat lukt me ook met een gewone Sandisk. De KM buffert de foto's voordat ze weggeschreven worden. Wat ik wel het voordeel van een Extreme III kaart vind, is dat de buffer in no time weggeschreven wordt. De hapering is dus van korte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ik kreeg vandaag met UPS mijn Tamron 28-200 binnen, dat is snel! Gewoon betaald via mijn credit card, nog nooit eerder met ze zaken gedaan.

Mijn eerste indruk is dat de zoom een beetje zwaar gaat. Dat zal ook wel logisch zijn aangezien er 2 elementen naar buiten schuiven.

Ikke blij, nu hopen op een beetje fatsoenlijk weer zodat ik het uit kan proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 18:35:
[...]

Ik kreeg vandaag met UPS mijn Tamron 28-200 binnen, dat is snel! Gewoon betaald via mijn credit card, nog nooit eerder met ze zaken gedaan.
Grappig...tegen mij zeiden ze dat ze dat nooit doen de eerste keer. Geluk gehad zeker. Of ik ben een onbetrouwbaar sujet... ;)

Feli met je lens in ieder geval. Ik mag nog een weekje ofzo wachten op de mijne...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:00:
[...]

Dat lukt me ook met een gewone Sandisk. De KM buffert de foto's voordat ze weggeschreven worden. Wat ik wel het voordeel van een Extreme III kaart vind, is dat de buffer in no time weggeschreven wordt. De hapering is dus van korte duur.
wat ook een voordeel is, is dat het lezen van de kaart enorm snel gaat, en de plaatjes dus snel van je kaart naar je pc/imagetank gaan

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens een informatief telefoongesprek over een onder garantie herstellen van een objectief van mijn,werd mee iets meegedeeld waar ik niet vrolijk van werd. Het volgende; dat het in de lijn ligt ,dat Sigma de objecktieven uit het betere segment niet meer met Minoltamount geproduceerd worden, te kleine serie's en het niet mee willen meewerken van Minolta aan het ontwikkelen van de objectieven.
Ik hoop op een grap,maar als ik ga kijken wat recent uitgebracht is en wat er op korte termijn uitkomt. Ik zie daar weinig met Minolta mount mee. Ook de door mijn begeerde 30mm 1.4 is niet leverbaar voor Minolta en als je gaat zoeken worden meerdere niet objectieven niet met Minoltamount gemaakt. Het zal jammer zijn en hoop nog steeds op een joke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou kunnen, maar ze hebben toch net een 10-22mm met Pentax en Minolta vatting uitgebracht:

http://www.dpreview.com/news/0512/05120601sigma_10-20mm.asp

Maar het zit er wel in natuurlijk, het gaat zo'n bedrijf ook om winstgevendheid en bij Canon en Nikon valt meer te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 08:48:
Tijdens een informatief telefoongesprek over een onder garantie herstellen van een objectief van mijn,werd mee iets meegedeeld waar ik niet vrolijk van werd. Het volgende; dat het in de lijn ligt ,dat Sigma de objecktieven uit het betere segment niet meer met Minoltamount geproduceerd worden, te kleine serie's en het niet mee willen meewerken van Minolta aan het ontwikkelen van de objectieven.
Ik hoop op een grap,maar als ik ga kijken wat recent uitgebracht is en wat er op korte termijn uitkomt. Ik zie daar weinig met Minolta mount mee. Ook de door mijn begeerde 30mm 1.4 is niet leverbaar voor Minolta en als je gaat zoeken worden meerdere niet objectieven niet met Minoltamount gemaakt. Het zal jammer zijn en hoop nog steeds op een joke
En van wie heb je die informatie gekregen? Als het van bijv Sigma was, lijkt me sterk, die gaan dat niet zo maar zeggen voordat ze een officieel statement de deur hebben uitgedaan.
Als het van een winkel was, winkels zijn vaak enorm slecht geinformeerd. Heb echt weinig fotografiewinkels meegemaakt waar ze niet puur op merk advies gaven, of op wat ze half van andere mensen hadden gehoord.
En daarnaast wat Hessel ook zegt, de 10-22 is net met minolta en pentax mount uitgebracht, niet echt een logische stap als ze willen gaan bekend maken dat ze stoppen met voor minolta te produceren... Weet je zeker dat diegene van wie de info kwam niet in de war was met Olympus, want dat lijkt me een veel grotere kans. De Olympus four-thirds markt is veels te klein om daar aparte series voor te bakken, dus het lijkt me logischer als ze voor dat merk er mee kappen.

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag op het KM forum op DPreview dat de Konica Minolta 17-35 2.8-4(D) lens die als kitlens voor de 7D wordt geleverd nu ineens tamelijk spectaculair in prijs is gedaald.

Bij Kamera Express is de lens nu Eur. 269,00 terwijl de Tamron equivalent bijna 2x zo duur is. Een paar weken geleden was deze lens nog Eur. 549,00.

Ook is de 7D kit in prijs gedaald. Er zit nu nog maar iets van 100 euro verschil tussen de kit met 17-35 en de kit met 28-100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren op stap geweest met mijn nieuw aangeschafte Tamron 28-200 3.5-5.6. De licht omstandigheden waren niet super. (rond 3 uur 's-middags, lage zon, in het bos geen zon) dus de resultaten waren misschien hierdoor niet echt super. Ik heb geen scherpe foto kunnen maken op 200mm.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hessel.meun/frodo/PICT1358k.jpg
Foto is klikbaar.
28mm, deze is nog wel redelijk scherp

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hessel.meun/frodo/PICT1314k.jpg
Foto is klikbaar.
200mm

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hessel.meun/frodo/PICT1375k.jpg
Foto is klikbaar.
200mm.

Alle foto's met de hand geschoten, P stand, AS aan. EXIF voor details.
Rechstreeks zonder enige bewerking uit RAW naar JPG geconverteerd.

Ik denk ook dat ik verwend ben door de scherpte van mijn 50mm f/1.7? Plus ik zal nog moeten oefenen met sluitertijden om toch scherpere foto's te krijgen op 200mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 14-09 10:28
Ze zijn geen van allen echt scherp. Als je op 200mm fotografeert moet je een snellere sluitertijd nemen. De laatste foto heb je genomen op 1/40, vandaar bewegingsonscherpte. Als je rond de 1/200e gaat zitten zul je al snel betere resultaten hebben.
Tevens zou ik je adviseren om de witbalans altijd zelf in te stellen i.p.v. de automaat. Deze wil er namelijk nog wel eens naastzitten zodat de kleuren minder accuraat zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Nielsracing op 11-12-2005 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tip. Ik heb alle foto's genomen op de P stand. De sluitertijden liet ik hierdoor automatisch bepalen. Maar met deze lens is dat dus niet voldoende. Door de sombere dag werden (te) lage sluitertijden gekozen. De volgende foto is ook genomen op 200mm maar met standaard flits en dan nu wel op 1/125, is ook meteen een stuk scherper. Wat de witbalans betreft, die laat ik meestal op automatisch staan omdat ik toch alleen maar in RAW schiet.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hessel.meun/frodo/PICT1373k.jpg
Foto is klikbaar.

Foto is geconverteerd vanuit RAW naar JPG en is bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 19:35:
Bedankt voor de tip. Ik heb alle foto's genomen op de P stand. De sluitertijden liet ik hierdoor automatisch bepalen. Maar met deze lens is dat dus niet voldoende. Door de sombere dag werden (te) lage sluitertijden gekozen. De volgende foto is ook genomen op 200mm maar met standaard flits en dan nu wel op 1/125, is ook meteen een stuk scherper. Wat de witbalans betreft, die laat ik meestal op automatisch staan omdat ik toch alleen maar in RAW schiet.

[afbeelding]
Foto is klikbaar.

Foto is geconverteerd vanuit RAW naar JPG en is bewerkt.
Je leert snel ;) Mooie foto.
De P-stand kun je ook beinvloeden door aan het scrollwieltje te draaien. Hij zoekt automatisch de bijbehorende waarde (diafragma of sluitertijd). Dus als je een snellere sluitertijd wilt kan je dat veranderen. Nadeel is wel dat 'ie na een shot weer terugspringt. Je kan ook eens beginnen met experimenteren van de Av of S standen. Dit werkt in principe hetzelfde. Als je 'm op S zet heb je zelf de controle over de sluitertijd (door met het wieltje te scrollen) De camera zoekt dat het juiste diafragma erbij. Zo kun je dus als je bijvoorbeeld op 200mm fotografeert, de sluitertijd op minimaal 1/200e zetten zodat je bewegingsonscherpte nagenoeg kan uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsracing schreef op maandag 12 december 2005 @ 19:52:
[...]

Je leert snel ;) Mooie foto.
De P-stand kun je ook beinvloeden door aan het scrollwieltje te draaien. Hij zoekt automatisch de bijbehorende waarde (diafragma of sluitertijd). Dus als je een snellere sluitertijd wilt kan je dat veranderen. Nadeel is wel dat 'ie na een shot weer terugspringt. Je kan ook eens beginnen met experimenteren van de Av of S standen. Dit werkt in principe hetzelfde. Als je 'm op S zet heb je zelf de controle over de sluitertijd (door met het wieltje te scrollen) De camera zoekt dat het juiste diafragma erbij. Zo kun je dus als je bijvoorbeeld op 200mm fotografeert, de sluitertijd op minimaal 1/200e zetten zodat je bewegingsonscherpte nagenoeg kan uitsluiten.
in principe moet je 1/300 nemen... tussen haakjes :)

Is het trouwens dezelfde hond? Want die verandert wel héél snel van vacht moet ik zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:39:
[...]

in principe moet je 1/300 nemen... tussen haakjes :)

Is het trouwens dezelfde hond? Want die verandert wel héél snel van vacht moet ik zeggen :+
Volgens mij niet, kijk maar naar de ogen & de riem.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonio schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 19:02:
[...]

En van wie heb je die informatie gekregen? Als het van bijv Sigma was, lijkt me sterk, die gaan dat niet zo maar zeggen voordat ze een officieel statement de deur hebben uitgedaan.
Als het van een winkel was, winkels zijn vaak enorm slecht geinformeerd. Heb echt weinig fotografiewinkels meegemaakt waar ze niet puur op merk advies gaven, of op wat ze half van andere mensen hadden gehoord.
En daarnaast wat Hessel ook zegt, de 10-22 is net met minolta en pentax mount uitgebracht, niet echt een logische stap als ze willen gaan bekend maken dat ze stoppen met voor minolta te produceren... Weet je zeker dat diegene van wie de info kwam niet in de war was met Olympus, want dat lijkt me een veel grotere kans. De Olympus four-thirds markt is veels te klein om daar aparte series voor te bakken, dus het lijkt me logischer als ze voor dat merk er mee kappen.
Buitendienstmedewerker van een inkoopcombinatie. Zeer betrouwbaar.
Er kunnen best nog Minoltamountlenzen uitkomen, zeker die nog op stapel stonden. Er zit een redelijk lange tijd tussen ontwerp en produktie. Verhaal Olympus is mijn bekend. Daar zijn ze al eerder mee gestopt.Maar de 18-200 DC, 10-20 EX DC EN 300-800 worden dus niet voor Minolta gemaakt. Maar we zullen wel zien., ik hoef geen gelijk te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mud starrr schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:45:
[...]
Volgens mij niet, kijk maar naar de ogen & de riem.
;) Ik heb 2 labradors, een zwarte en een bruine (en nog een Mechelse Herder).

Daarom is het soms ook een beetje hectisch om foto's te maken met 3 van die grappenmakers :D

Maar bij fotograferen op 200mm dus de sluitertijd op minimaal 1/300? Ik zal eens even rondneuzen op internet voor documentatie hierover.

Ik denk trouwens niet dat er die dag voldoende licht was want ik heb wel zitten spelen met de sluitertijd, maar dan begon het diafragma op 5.6 te knipperen, pas als ik terugdraaide naar een lagere sluitertijd stopte het knipperen.

Maar nogmaals, soms moet je heel vlug foto's nemen en dan neem je wel eens niet de tijd om dingen goed na te kijken. Maar we blijven leren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er kunnen best nog Minoltamountlenzen uitkomen, zeker die nog op stapel stonden. Er zit een redelijk lange tijd tussen ontwerp en produktie. Verhaal Olympus is mijn bekend. Daar zijn ze al eerder mee gestopt.Maar de 18-200 DC, 10-20 EX DC EN 300-800 worden dus niet voor Minolta gemaakt. Maar we zullen wel zien., ik hoef geen gelijk te hebben

Zou het ook niet iets te maken hebben met de innige samenwerking tussen KM en Tamron. Kleine merken zullen het moeilijk krijgen, dat heb ik al eerder geschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Even terzijde hoor Jack77

Als je reageert dan zie ik altijd de tekst van de persoon waarop je reageert, schuin gedrukt is.
Als je bij die persoon z'n tekst kijkt zie je het dit icoontje: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/quote.gif
Als je daarop klikt kan je automatisch daaronder je reactie zetten. :)

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:05:

Zou het ook niet iets te maken hebben met de innige samenwerking tussen KM en Tamron. Kleine merken zullen het moeilijk krijgen, dat heb ik al eerder geschreven
Dan krijg je dus deze lay-out.
Bespaart je een hoop gedoe denk ik...

[ Voor 56% gewijzigd door Nielsracing op 13-12-2005 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 19:12:
[...]

(...)
Nog even over de AA in de vertical grip, ikzelf gebruikte 6 GP 2300mah accu's, na een halve dag fotograferen camera ineens stil, geen accu indicatie dat ze leeg zouden zijn of zo.
met 2 gewone NP400 accu's kan ik 3 dagen fotograferen. dus staan mijn gp's nu te koop en heb ik 3 niet orginele np400 accu's bijgekocht voor 8 euro p.s.
Mag men beleefd informeren waar je die accu's hebt gekocht voor die prijs en hoe ze bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:09:
[...]

Mag men beleefd informeren waar je die accu's hebt gekocht voor die prijs en hoe ze bevallen?
Ik denk dat meer mensen daar geïnteresseerd in zijn, incluis mij.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank33
  • Laatst online: 08-09 17:51
Ik denk dat hij ze hier gekocht heeft: http://www.akkuinternational.de/. Ik ga er zelf ook maar 1 of 2 bestellen denk ik.

"Obviously you're not a golfer..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad accu's gekocht bij akkuinternational.de
Je ziet ze ook te koop op marktplaats, ze zijn dan p.s. iets duurder maar je hebt geen verdere verzendkosten.
Ik gebruik ze nu bijna een jaar, en ze werken perfect, merk (nog) geen verschil met de orginele accu.
Maar voor die prijs mogen ze van mij wel wat eerder overlijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijzen van de Konica Minolta gaan de laagte in... alvast de 28-75 2.8:

269 euro bij kamera-express.nl !

Ze zijn iets van plan bij KM zeg ik je, WORLD DOMINATION!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cool voor de mensen die zo'n lens willen aanschaffen. Ik heb anderhalve week geleden een 28-75 2.8 bij Konijnenberg gekocht voor 419 euro :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:58:
Cool voor de mensen die zo'n lens willen aanschaffen. Ik heb anderhalve week geleden een 28-75 2.8 bij Konijnenberg gekocht voor 419 euro :/ .
Al de lenzen zijn daar trouwens extreem goedkoop... Is die winkel te vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:58:
Zoals ik al zei in mijn bericht hierboven van 11 december, dit geldt ook voor de 17-35mm 2.8-4(D) die heb ik voor dezelfde prijs (Eur. 269,-) besteld. Bij www.camera.nl zijn ze nog goedkoper, nl. Eur. 234,-
Ik moet mezelf tegenhouden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mag ik hier even spammen?

De GoT FG Mega Lens Meet

Komt allen, vooral KM want anders wordt het een Canon meeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

^^
Ik sta al in het lijstje met onder andere mijn veel te duur aangeschafte 17-35mm lens.
Dank je voor het fijne nieuws guRuh :( :P

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
De prijsverlaging is wel erg abrupt! Dit is niet echt fair voor de mensen die minder dan een maand geleden zo'n zelfde lens hebben aangeschaft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:04:
De prijsverlaging is wel erg abrupt! Dit is niet echt fair voor de mensen die minder dan een maand geleden zo'n zelfde lens hebben aangeschaft :?
Dat gebeurt toch vaker? Bij de MM was ook ineens een 300D voor 449 te koop... Typisch geval van jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:03:
[...]

Al de lenzen zijn daar trouwens extreem goedkoop... Is die winkel te vertrouwen?
http://tweakers.net/shopsurvey/1234 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
'k heb vanmiddag mijn derde lens, een AF minolta 24mm f2.8, binnengehaald. Ik heb hem op de kop getikt via marktplaats. Komend weekend ga ik hier eens wat mee expirimenteren. Heeft iemand ervaringen met deze lens ? Of nog suggesties voor aanvulling in mijn lenzen-arsenaal ?

[ Voor 14% gewijzigd door PeterVL57 op 14-12-2005 18:23 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
PeterVL57 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:16:
'k heb vanmiddag mijn derde lens, een AF minolta 24mm f2.8, binnengehaald. Ik heb hem op de kop getikt via marktplaats. Komend weekend ga ik hier eens wat mee expirimenteren. Heeft iemand ervaringen met deze lens ? Of nog suggesties voor aanvulling in mijn lenzen-arsenaal ?
Als ik zo naar je sig kijkt mag je best tevreden zijn met je lenzen-arsenaal!
De vraag of wij forummers nog een suggestie hebben kun je het beste zelf beantwoorden. Mis je AF-snelheid? Mis je nog tele (300mm bijvoorbeeld). Mis je lichtsterkte? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf eerst kunt stellen. Ik denk dat je al snel uitkomt bij een vervanging van je 18-70 kitlens.
Maar als ik jou was zou ik voorlopig lekker door blijven schieten met je set hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Nielsracing op 14-12-2005 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Nielsracing schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:39:
[...]
Als ik zo naar je sig kijkt mag je best tevreden zijn met je lenzen-arsenaal!
De vraag of wij forummers nog een suggestie hebben kun je het beste zelf beantwoorden. Mis je AF-snelheid? Mis je nog tele (300mm bijvoorbeeld). Mis je lichtsterkte? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf eerst kunt stellen. Ik denk dat je al snel uitkomt bij een vervanging van je 18-70 kitlens.
Maar als ik jou was zou ik voorlopig lekker door blijven schieten met je set hoor.
Dat is precies de vraag, waar ik nog mee zit Niels : is er nog een zinvolle vervanging van de kitlens.
De kitlens is van redelijke kwaliteit, maar het kwaliteitsverschil met de andere twee lenzen is duidelijk te zien (in het voordeel van de andere lenzen, die natuurlijk ook van een andere klasse zijn).
Dan moet je dus iets vinden in de range van minimaal 28-70mm, wat een forse stap vooruit zou zijn t.o.v. de kitlens. Wie doet een suggestie? AF-snelheid is daarbij wel fijn, maar dat vind ik minder belangrijk dan scherpte en andere optische kwaliteiten.

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

PeterVL57 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:09:
[...]

Dat is precies de vraag, waar ik nog mee zit Niels : is er nog een zinvolle vervanging van de kitlens.
De kitlens is van redelijke kwaliteit, maar het kwaliteitsverschil met de andere twee lenzen is duidelijk te zien (in het voordeel van de andere lenzen, die natuurlijk ook van een andere klasse zijn).
Dan moet je dus iets vinden in de range van minimaal 28-70mm, wat een forse stap vooruit zou zijn t.o.v. de kitlens. Wie doet een suggestie? AF-snelheid is daarbij wel fijn, maar dat vind ik minder belangrijk dan scherpte en andere optische kwaliteiten.
De Tamron 28-75mm F/2.8 DI is denk ik een hele mooie lens in dat berijk.
Ik heb hem zelf ook, en ik ben er heel tevreden over.
Groot voordeel is zijn lichtsterkte!

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
PeterVL57 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:09:
[...]

Ok, leuk luxeprobleem ;)
Even denken. Ik zou persoonlijk de kitlens vervangen voor een exemplaar met in ieder geval 18mm om je groothoek nog een beetje te behouden. De 17-35 is een goede lens maar de "zoom" is mij iets te kort. Waar ik zelf erg tevreden over was op m'n 7D, was de Sigma 18-125. Scherp, perfecte walk-around lens en betaalbaar. Focussnelheid is niet top maar niet storend.
Of inderdaad de Tamron 28-75 f2.8. Je mist hierdoor wel groothoek maar is wel lichtsterker.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielsracing op 14-12-2005 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mud starrr schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:14:
[...]

De Tamron 28-75mm F/2.8 DI is denk ik een hele mooie lens in dat berijk.
Ik heb hem zelf ook, en ik ben er heel tevreden over.
Groot voordeel is zijn lichtsterkte!
Dat is een goeie tip. Die range verdient een goed objectief, wel weinig groothoek i.i.d.
De kwalilteit buiten beschouwing houden,als er die er is, ging ik dan wel voor 28-75 2.8 D van Minolta nu te koop voor 234 euro. Denk/ weet dat er een paar afnemers Minolta zat zijn. En met grote voorraden zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik heb onlangs een 5D aangeschaft. Wilde toch weer eens wat meer dan een rits-rats-klik camera. Heel leuk speelgoed zo'n DSLR.
'k heb alle ups en downs gevolgd in dit forum. Heel leuk om jullie ervaringen te lezen met de 5D en 7D.
Als niet zo'n vermogend typje zag ik ook de aanbieding langskomen bij Foto Oehling voor een Tamron 28-200 lens. Wat ik er over ben tegengekomen is het zeker voor een amateurfotograaf een aardig ding. En dan ook nog voor zo'n laag bedrag. 'k heb dan ook vanavond maar de bestelling bij ze geplaatst en 119,90 overgemaakt via MijnPostbank.nl.
Als jullie 't interessant vinden laat ik 't weten of 't mij lukt 'm te krijgen.

Verder veel fotoplezier toegewenst. Ik speel nog even verder en verdiep me nog wat in de werking van deze fijne camera.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:53:
Als niet zo'n vermogend typje zag ik ook de aanbieding langskomen bij Foto Oehling voor een Tamron 28-200 lens. Wat ik er over ben tegengekomen is het zeker voor een amateurfotograaf een aardig ding. En dan ook nog voor zo'n laag bedrag. 'k heb dan ook vanavond maar de bestelling bij ze geplaatst en 119,90 overgemaakt via MijnPostbank.nl
Dat is dan hoop ik incl.verzending, want hij staat nog steeds voor €99 op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
PeterVL57 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:16:Of nog suggesties voor aanvulling in mijn lenzen-arsenaal ?
als het werken met primes je bevalt, zou ik zeker op zoek gaan naar andere primes, vooral omdat je het meeste waarde lijkt te hechten aan optische kwaliteit en scherpte. het is alleen jammer dat het (nieuw) aanbod van KM een beetje beperkt is. het is bijv. jammer dat ze geen 85/1.8 (of iets in die orde hebben). anders zou dat zeker een aanrader zijn, de 85/1.4 is (iig nieuw) redelijk aan de prijs. maar ik weet niet wat je budget is.

indien budget geen groot probleem is, je hebt geen bezwaar om met primes te werken en je hoeft niet wijder dan de 24, koop dan de 35/1.4, de 50/1.4 en de 85/1.4. dan heb je voor €2300,- een schitterende reeks nieuwe lenzen. wat ze tweedehands doen weet ik niet. maar ik denk dat deze keuze sowieso wel erg duur is voor je.

een andere - voordeligere - keuze is om de 35/2 en de 50/1.7 te kopen. je hebt dan 24, 35, 50 en vanaf 70 met zoom. dat is een heel mooi bereik en nieuw koop je die twee lenzen voor iets meer dan €450,-.

wijder dan die 24 in primes is de keuze beperkt; de 20/2.8 van €700,- en de 16mm fisheye voor €850,- zijn dan je enige keuzes.

als je een zoom lens wilt in de range tussen je prime en je telezoom, dan zou ik de 28-75/2.8 bij kamera-express kopen, daar is hij nu slechts €270,-.

Verwijderd

Nog een keer wat foto's met de Tamron 28-200 3.5-5.6 XR (IF) Macro. Helaas weer geen helder weer, maar zwaar bewolkt.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hessel.meun/frodo/PICT1477k.jpg
Foto is klikbaar.
200mm f/5.6 ISO400 1/500 genomen met het sport programma. Witbalans op bewolkt.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hessel.meun/frodo/PICT1487k.jpg
Foto is klikbaar.
200mm f/5.6 ISO800 1/320 sportprogramma 100% uitsnede.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hessel.meun/frodo/PICT1488k.jpg
Foto is klikbaar.
200mm f/5.6 ISO320 1/320 sportprogramma.

Met betere licht omstandigheden kunner er wel scherpere foto's worden genomen. Ik ben nu niet ontevreden. Ik houd in gedachten dat het een objectief is van 100 euro.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Hey mensen, waar blijven de Minolta fans voor de Mega Lens Test Meet?
Ik ben nu helemaal alleen naast alle canon en nikon mensen!

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• Nielsracing
Mud starrr schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:21:
Ik had wel verwacht dat Tonio ook al z'n spul zou meebrengen...
Kom op, elke Minolta'er zou naar de meeting moeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
(jarig!)
Nou ik heb zojuist de 5D kit + 1GB CF Ultra II + B+W UV filter bij Topvision besteld!

Ben benieuwd wanneer 'ie aankomt, zal zeker wat foto's posten als ik er een beetje mee gespeeld heb.

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mud starrr schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:21:
Nog even mijn agenda tjekken, lijkt mij wel leuk!

Hangt ook af van de lokatie.

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:41
Dag, ik heb de mogelijkheid om "voor weinig" een 70-210mm f4 en een 50mm f1.7 te kunnen kopen. Nu heb ik al veel goeds over deze lenzen gehoord maar eigenlijk maar weinig fotos gezien met deze lenzen. Weet iemand een site oid waar ik wat fotos kan bekijken?

En wat zeggen jullie? Doen?

Oh en het gaat om gebruik met de 5D.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
baslab schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:19:
[...]

Nog even mijn agenda tjekken, lijkt mij wel leuk!

Hangt ook af van de lokatie.
Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mschellings schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:29:
Dag, ik heb de mogelijkheid om "voor weinig" een 70-210mm f4 en een 50mm f1.7 te kunnen kopen. Nu heb ik al veel goeds over deze lenzen gehoord maar eigenlijk maar weinig fotos gezien met deze lenzen. Weet iemand een site oid waar ik wat fotos kan bekijken?
Foto's hier
Voor KM spul is Dyxum je vriend!

Voorbeeldfoto's zijn vaak te vinden op Pbase. Let wel op dat je nooit weet wat ze nog met die foto gedaan hebben, dus verkijk je er niet op.

Maar zo in de gauwigheid lijken me dit goed lenzen waar je een hoop plezier van gaat hebben. Ik heb dan wel een Canon, maar zo'n 50mm F1.7 is gewoon heel erg fijn om binnen met een beetje kaarslicht nog te kunnen knippen, vooral met AS. En die 70-210 is, als je 'm voor rond de €80-€100 kan kopen een goede koop. Lichtsterke lenzen rule!

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 16-12-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 19:28:
Inderdaad accu's gekocht bij akkuinternational.de
Je ziet ze ook te koop op marktplaats, ze zijn dan p.s. iets duurder maar je hebt geen verdere verzendkosten.
Ik gebruik ze nu bijna een jaar, en ze werken perfect, merk (nog) geen verschil met de orginele accu.
Maar voor die prijs mogen ze van mij wel wat eerder overlijden..
Dankjewel! Ik heb even gekeken bij AkkuInternational.de. De accu's zijn inderdaad maar EUR 7,90
De verzendkosten naar Nederland zijn echter nogal hoog, standaard EUR 12,95. Hatsikideehallo, da's toch best veel.

Ik ben na wat zoek uiteindelijk uitgekomen bij ebaywinkel Yagoda. Daar betaalde ik EUR 12,95 per accu en zijn de verzendkosten (voor twee accu's): EUR 3,00. In totaal ben ik voor 2 accu's dus 15 cent duurder uit, maar ik hoop de accu's dan wel wat sneller te ontvangen. Bovendien zijn de accu's die ik nu heb gekocht 1800mAh en die van AkkuInternational.de zijn 1500mAh. Niet zo'n groot verschil, maar toch. Overigens had ik al eerder iets gekocht bij Yagoda (via ebay) en dat liep perfect, dus vandaar dat ik er wel vertrouwen in heb.

Overigens veel dank voor je posts Falconx2000. Zonder jouw bijdragen had ik nu waarschijnlijk één extra batterij in de fotozaak gekocht. Voor € 52,50 (Varta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
lateef schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:17:
[...]
als het werken met primes je bevalt, zou ik zeker op zoek gaan naar andere primes, vooral omdat je het meeste waarde lijkt te hechten aan optische kwaliteit en scherpte..... .
Allereerst iedereen hartelijk dank voor de zinvolle suggesties voor een alternatief voor de kitlens. De suggestie van lateef zal ik eens een beetje laten "indalen". Inderdaad hecht ik veel waarde aan optische kwaliteit en scherpte. En wellicht zijn twee of drie goede en lichtsterke en optische hoog kwalitatieve lenzen met vaste brandspuntafstanden wel de overweging waard. Ik ga eerst eens kijken hoe het werken met de 24 mm lens bevalt en wat ik dan mis in de praktijk als ik de 18-70mm zoom eens een poosje niet aanraak. Dan maak ik een definitieve keuze tussen een andere zoom of meerdere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Nielsracing schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:26:
[...]

Ik had wel verwacht dat Tonio ook al z'n spul zou meebrengen...
Kom op, elke Minolta'er zou naar de meeting moeten :)
Tja, misschien dat ik kom, maar heb het in die periode nogal druk, en ik heb zelf niks wat ik zou willen uitproberen. Hoewel het me wel eens leuk lijkt om een mooie ssm lens te testen is het een vrij kleine kans dat er iemand met zo'n dergelijke lens langskomt :+
Maargoed, misschien dat ik nog even langs wip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Tonio schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 02:16:
[...]

Tja, misschien dat ik kom, maar heb het in die periode nogal druk, en ik heb zelf niks wat ik zou willen uitproberen. Hoewel het me wel eens leuk lijkt om een mooie ssm lens te testen is het een vrij kleine kans dat er iemand met zo'n dergelijke lens langskomt :+
Ik hoef ook niets te testen, maar het gaat me gedeeltelijk om de lol.
Maar als ik de enige ben met een minolta valt er helemaal weinig te testen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Tonio schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 02:16:
[...]

Die SSM lens kun je wel op je buik schrijven denk ik :*)

Overigens ben ik het wel met Mud Starrr eens. 't Gaat gedeeltelijk om de lol. Het zou leuk zijn als er wat meer Minolta'ers naar de meet komen. Er zijn vast wel wat spulletjes die onderling zijn te vergelijken. En qua design van de body kan Canon nog wat van jullie leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nielsracing schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 11:40:
[...]

Die SSM lens kun je wel op je buik schrijven denk ik :*)

Overigens ben ik het wel met Mud Starrr eens. 't Gaat gedeeltelijk om de lol. Het zou leuk zijn als er wat meer Minolta'ers naar de meet komen. Er zijn vast wel wat spulletjes die onderling zijn te vergelijken. En qua design van de body kan Canon nog wat van jullie leren :)
Ik zie het ook als "mind-expension"-mogelijkheid (jaja), eens van dichtbij bekijken wat de concurrentie nou te bieden heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MartijnGizmo schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 13:05:
[...]
Ik zie het ook als "mind-expension"-mogelijkheid (jaja)
Daar hebben we toch poeders en pillen voor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

mphilipp schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 13:37:
[...]

Daar hebben we toch poeders en pillen voor? :P
Die heb ik afgezworen..... :9 Ohja, dit ging over de 5D en 7D. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:45:
[...]
Die range (28-70mm) verdient een goed objectief, wel weinig groothoek i.i.d.........
en ging ik dan wel voor 28-75 2.8 D van Minolta nu te koop voor 234 euro.
Dat is echt een spotprijsje voor zo'n goed objectief. Mijn nieuwe 24 mm biedt voor mijn doeleinden net voldoende groothoek. De 28-75mm is een mooie aanvulling tussen de 24mm en mijn 70-210mm telelens. Bedankt voor de tip. Dan kan ik binnenkort mijn kitlens in de verkoop zetten.

Aanvulling 1 : ik heb in de Photozone Lens Performance Survey (zie start-post) de Tamron 28-75 f2.8 DI, die door Mud starrr werd geadviseerd, nog eens vergeleken met de 28-75 f2.8 D van Konica Minolta. Volgens die lijst liggen de lenzen dicht bij elkaar, maar scoort de minolta op distortion, vignetting, flare, AF snelheid en optische kwaliteit beter en is bovendien opeens veel aantrekkelijker geprijst. Hij wordt deze maand ook besproken in het blad focus en krijgt daar het predicaat "zeer goed". Dus ik ga toch voor de minolta....

Aanvulling 2 : Blijft er nog een hartewens over, namelijk een goede macrolens (bv 50mm macro). Heeft iemand daar soms een leuke suggestie voor ?

[ Voor 76% gewijzigd door PeterVL57 op 18-12-2005 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Niet online
net ook als aanwezig gezet bij de lens meet

alleen nog geen tijd/zin gehad om alle exacte nummertjes van mijn objectieven op te zoeken en schrijven. Indien gewenst door andere wil ik dat als nog doen...

verder lijkt het mij intressant om met andere Minolta gebruikers camera instellingen uit te wisselen. Ook ben ik erg benieuwd naar de feeling van de 5D (aangezien mijn laatste SLR een 5je was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

baslab schreef op maandag 19 december 2005 @ 08:56:
net ook als aanwezig gezet bij de lens meet

alleen nog geen tijd/zin gehad om alle exacte nummertjes van mijn objectieven op te zoeken en schrijven. Indien gewenst door andere wil ik dat als nog doen...

verder lijkt het mij intressant om met andere Minolta gebruikers camera instellingen uit te wisselen. Ook ben ik erg benieuwd naar de feeling van de 5D (aangezien mijn laatste SLR een 5je was :)
Ik denk dat er in dat topic wel gevraagd wordt naar je lenzen, ze willen namelijk alles in het lijstje hebben staan (en ik wil het ook wel weten).

Voor de andere mensen:
De lens test meet is 29-01-2006 in Utrecht.
Meld je aan !!!

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PeterVL57 schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 17:14:
[...]
Aanvulling 2 : Blijft er nog een hartewens over, namelijk een goede macrolens (bv 50mm macro). Heeft iemand daar soms een leuke suggestie voor ?
De Tamron 90mm F2.8 Macro schijnt erg goed te zijn. Door de 90mm is ie ook nog eens erg geschikt voor portretten. Ze noemen 'm vaak de portret macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
mphilipp schreef op maandag 19 december 2005 @ 10:59:
[...]
De Tamron 90mm F2.8 Macro schijnt erg goed te zijn. Door de 90mm is ie ook nog eens erg geschikt voor portretten. Ze noemen 'm vaak de portret macro.
In het Photozone Lens Performance Survey (zie startpost) scoort deze ook inderdaad heel goed. Gezien de prijs wordt dat een poosje sparen, maar goed "het kost wat, maar dan heb je wat" zullen we maar zeggen. Bedankt voor de tip !

PS : de Minolta 28-75mm f2.8 D wordt naar verwachting morgen door de PTT bij mij afgeleverd. Komend weekend ga ik dus wat experimenteren. Ik ben heel benieuwd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterVL57 schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:57:
[...]
PS : de Minolta 28-75mm f2.8 D wordt naar verwachting morgen door de PTT bij mij afgeleverd. Komend weekend ga ik dus wat experimenteren. Ik ben heel benieuwd !
Dan was jij nog op tijd, is nu niet meer leverbaar voor de prijs van 234 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
lateef schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:17:
[...]
als je een zoom lens wilt in de range tussen je prime en je telezoom, dan zou ik de 28-75/2.8 bij kamera-express kopen, daar is hij nu slechts €270,-.
Voor Hessel Meun : is dit misschien een alternatief ? 't is weer 35 euro meer, maar toch......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mschellings schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:29:

En wat zeggen jullie? Doen?

Oh en het gaat om gebruik met de 5D.

Niet over na denken en kopen als je het geld er voor hebt. Ik zie die F4 nog eens in waarde stijgen en terecht. Het objectief was bij de introduktie al een legende en heel veel verkocht, samen met de 35-70 f4. Ook een objectief wat geliefd is, beide bebruik ik nog regelmatig en met plezier.
Geen probleem met je 5d, alleen met flits naar pre.
Denk alleen dat je de kleuren te verzadigd vindt Succes ermee.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]PeterVL57 schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 17:14:
[...]

Dat is echt een spotprijsje voor zo'n goed objectief. Mijn nieuwe 24 mm biedt voor mijn doeleinden net voldoende groothoek. De 28-75mm is een mooie aanvulling tussen de 24mm en mijn 70-210mm telelens. Bedankt voor de tip. Dan kan ik binnenkort mijn kitlens in de verkoop zetten.

Aanvulling 1 : ik heb in de Photozone Lens Performance Survey (zie start-post) de Tamron 28-75 f2.8 DI, die door Mud starrr werd geadviseerd, nog eens vergeleken met de 28-75 f2.8 D van Konica Minolta. Volgens die lijst liggen de lenzen dicht bij elkaar, maar scoort de minolta op distortion, vignetting, flare, AF snelheid en optische kwaliteit beter en is bovendien opeens veel aantrekkelijker geprijst. Hij wordt deze maand ook besproken in het blad focus en krijgt daar het predicaat "zeer goed". Dus ik ga toch voor de minolta....

Aanvulling 2 : Blijft er nog een hartewens over, namelijk een goede macrolens (bv 50mm macro). Heeft iemand daar soms een leuke suggestie voor ?[/

Goede keus, als je de 50mm 2.8 bedoelt deze is 1:1. de 50mm 3.5 haalt 1:2. Wel belangrijk ,als je dat nog niet wist.We praten dan wel over de Minolta uitvoeringen. Zelf heb ik de 50mm 2.8 gekocht op Marktplaatst voor 175 euro,dus betaalbaar. Het macro/portretverhaallens is zeer persoonlijk, sommige vinden macrolenzen bruikbaar voor portretfotografie. Persoonlijk niet, vind ze nogal porieentrekkers, te scherp dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
Niet over na denken en kopen als je het geld er voor hebt. Ik zie die F4 nog eens in waarde stijgen en terecht. Het objectief was bij de introduktie al een legende en heel veel verkocht, samen met de 35-70 f4.
Ook een objectief wat geliefd is, beide bebruik ik nog regelmatig en met plezier.
Geen probleem met je 5d, alleen met flits naar pre.
Denk alleen dat je de kleuren te verzadigd vindt Succes ermee.
Ik heb de lenzen gekocht voor 120 euro.

De 50mm 1.7 is echt helemaal geweldig! Daarmee kun je praktisch in het pikkedonker nog mooie fotos maken ;-) Ook de scherpte is super, zeker vergeleken met de kitlens.

De 70-210 is een stuk sneller dan de Sigma 70-300 APO II Macro die ik heb maar qua scherpte heb ik nog geen verschil kunnen zien. Heb hier nog niet zoveel mee geexperimenteerd. Wel is het natuurlijk fijn dat ie een constante f4 heeft!

Ik ben er erg blij mee!

Groeten,
Marco

[ Voor 33% gewijzigd door hansem op 20-12-2005 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb wel wat info opgezocht maar ik heb nog geen leuke walk/allround lens gevonden voor mijn inmiddels bestelde 7D+17-35. Mijn keuze voor deze lens is omdat ik vooral wide-angle shots maak, dus daar moet in ieder geval een goede lens voor zijn. :)

Minolta AF 18-70mm F3.5-5.6 Zoom (D) €95,-
Niet echt goed begrijp ik, maar hij heeft wel een fijn bereik en voor mooie lichtsterke wide-angle shots heb ik dan nog de 17-35. En het is een aardige prijs om een tijd mee te werken en eventueel later te vervangen door een veel betere lens.

Er komt binnenkort een 50/1.7 bij en ook een 70-210/4 heb ik met wat geluk binnenkort. Maar dat laat een gat tussen 35 en 70. :+ (Ook een Peleng 8mm komt er 'ooit')

[ Voor 11% gewijzigd door Oxi op 20-12-2005 14:53 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Oxi schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:51:Maar dat laat een gat tussen 35 en 70.
daar komt die 50/1.7 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Oxi schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:51:
Ik heb wel wat info opgezocht maar ik heb nog geen leuke walk/allround lens gevonden voor mijn inmiddels bestelde 7D+17-35. Mijn keuze voor deze lens is omdat ik vooral wide-angle shots maak, dus daar moet in ieder geval een goede lens voor zijn. :)

Niet echt goed begrijp ik, maar hij heeft wel een fijn bereik en voor mooie lichtsterke wide-angle shots heb ik dan nog de 17-35. En het is een aardige prijs om een tijd mee te werken en eventueel later te vervangen door een veel betere lens.

Er komt binnenkort een 50/1.7 bij en ook een 70-210/4 heb ik met wat geluk binnenkort. Maar dat laat een gat tussen 35 en 70. :+ (Ook een Peleng 8mm komt er 'ooit')
Daar kan dan mooi een 28-75 tussen ;)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er nog wel eentje voor je in de aanbieding ;) wegens overcompleet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Mud starrr schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:41:
[...]
Daar kan dan mooi een 28-75 tussen ;)
De Minolta 28-75mm f2.8 D is net door TGP afgeleverd. Dit weekend ga ik daar eens lekker mee proef-schieten. Als dat goed gaat heb ik ook een 18-70mm lens in de aanbieding Hessel :P ..... wegens overcompleet dus....

[ Voor 6% gewijzigd door PeterVL57 op 20-12-2005 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Voor de 28-75 gebruikers hier. Vinden jullie het bereik niet wat rottig? Mij lijkt het eigelijk een vrij onhandige lens kwa bereik. De tele kant is te kort iets dichterbij te halen dan je meestal met de benen ook wel lukt (vaak is het zo, tenminste, voor zover mijn ervaring rijkt, dat als er iets van jou afgeschermd is, waardoor je niet met de benen zoom heen kan, minstens ongever 150mm oid nodig heeft). De Groothoek kant daarentegen ontbreekt geheel. En bij een walk around lens wil ik wel een redelijke groothoek eigelijk.
Dus wanneer gebruiken jullie deze lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Tonio schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:06:
Voor de 28-75 gebruikers hier. Vinden jullie het bereik niet wat rottig? Mij lijkt het eigelijk een vrij onhandige lens kwa bereik. De tele kant is te kort iets dichterbij te halen dan je meestal met de benen ook wel lukt (vaak is het zo, tenminste, voor zover mijn ervaring rijkt, dat als er iets van jou afgeschermd is, waardoor je niet met de benen zoom heen kan, minstens ongever 150mm oid nodig heeft). De Groothoek kant daarentegen ontbreekt geheel. En bij een walk around lens wil ik wel een redelijke groothoek eigelijk.
Voor portretten vooral eigenlijk.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Dat ga ik nog een beetje uitproberen. Maar ik denk dat ik de lens voor landschaps- en portretfotografie zal inzetten (en dus mijn walk-around-lens wordt). 28mm is in analoog equivalent ongeveer 42mm. Vroeger schoot ik op mijn spiegelreflexcamera mijn landschapsfoto's met een 50mm lens. In mijn compact-zoom-periode deed ik dat met een 35mm bereik, maar zoomde toch vaak een beetje in. Ik denk zelf dat ik dus prima uit de voeten kan met dit bereik. Als de groothoek iets groter moet, kan ik nog altijd terugvallen op mijn 24mm lens, die voor landschapsfotografie toch ook een beetje vertekening geeft en daar zal ik met de 28-75 weinig last van hebben. Ik denk dat de 24mm dus vooral voor binnen meer gebruikt zal worden.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterVL57 op 20-12-2005 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rcire schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 10:22:
Ik heb uiteindelijk besloten om de 5d te kopen. Nu bleek dat de nederlandse handelaar deze uit duitsland heeft gehaald want er zat alleen een duitstalige manual bij. Ik had absoluut geen zin om 25 euro te betalen voor een nieuwe nederlandse manual. Zeker niet toen ik zag dat via de usa site wel gewoon engels, spaans en frans te verkrijgen zijn (en gratis). Ik vind dat absoluut niet eerlijk.
Maar goed, uiteindelijk de nederlandse manual via de leverancier digitaal gekregen. Ik zou deze digitale versie graag met iedereen willen delen maar aangezien deze via Minolta gekocht moet worden ben ik bang dat dit niet toegestaan is via tweakers. Het tweede probleem is dat de files size 20Mb is want de PDF is in werkelijkheid een verzameling scans (JPG dus en geen text file). Maar dat is voor mij geen enkel probleem.
ik heb onlangs ook de camera aangeschaft, en er zat helaas ook alleen maar de duitse handleiding bij, ik zou het wel erg makkelijk vinden als ik hem ook had in het nederlands.

//offtopic: Rcire ik kan nergens je e-mail vinden, mail mij anders even (staat in me profile :D)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Niet online
Voor de 28-75 gebruikers hier. Vinden jullie het bereik niet wat rottig?
......
Als je het theoretisch bekijkt en jou verhaal leest begon ik bijna aan mijn 28-70 te twijfelen... Maar!
Mijn ervaring;
Afgelopen maandagavond ben ik met statief, 28-70 en 50mm Leiden in gegaan om wat kitcherige kerstplaatjes te schieten (de plaatjes volgen later, nog echt geen tijd voor gehad).
Soms wil je dat je meer groothoek hebt maar voor de meeste momenten was het juist wel goed, ik gebruik het vooral om net een beetje meer compositie te maken. Ook handig in het geval je op een brug staat. Dan kan je weinig naar voor of achter lopen. Tevens willen in de stad op de meest stomme plekken bomen of andere obstakels staan. Die stad-architecten denken echt niet na over de compositie zal ik maar zeggen. Je bent dus gebonden aan dat ene plekje, een beetje variabel bereik is dan wel handig.
Tuurlijk kan je croppen...

In het Dickens topic staat een hele serie met een dergelijk bereik geschoten. Hier gaat het vooral om portretten.

Zelf heb ik ook deze lens gebruikt bij "portretten" in een vergelijkbare situatie. Soms kan je niet altijd dichtbij genoeg komen voor een redelijke compositie.

Dit bereik geeft net wat meer ruimte als je niet altijd met de benen de compositie kan bepalen.

...hoewel dit eigenlijk in het objectieven ervaringen topic thuis hoort.... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
Heeft iemand van jullie de Lowepro Slingshot 200? Ik heb nu een Lowepro Nova 1 AW, maar die is toch iets te klein.

Het lijkt me een erg makkelijke tas waar volop ruimte in zit, heb hem besteld via eBay en hoop hem snel te krijgen.

Groeten,
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb deze lens ook, voor Canon weliswaar. In de herfstvakantie een hele week mee rond gelopen in Keulen en dat beviel me eigenlijk prima. Af en toe dat ik iets groothoek miste, maar ik had ook een fisheye bij. Voorbeeld hier: [rml][ showcase] Een Weekje Keulen[/rml] En ik vind het een ideale portretlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:55:
[...]
Ik ben na wat zoek uiteindelijk uitgekomen bij ebaywinkel Yagoda. Daar betaalde ik EUR 12,95 per accu en zijn de verzendkosten (voor twee accu's): EUR 3,00. In totaal ben ik voor 2 accu's dus 15 cent duurder uit, maar ik hoop de accu's dan wel wat sneller te ontvangen. Bovendien zijn de accu's die ik nu heb gekocht 1800mAh en die van AkkuInternational.de zijn 1500mAh. Niet zo'n groot verschil, maar toch. Overigens had ik al eerder iets gekocht bij Yagoda (via ebay) en dat liep perfect, dus vandaar dat ik er wel vertrouwen in heb.
[...]
Nog even de follow up: ik heb zondag het geld overgemaakt, en woensdag had ik de accuutjes al in de bus (als briefpost). En ze werken perfect. Wat mij betreft een aanrader. (Ter verduidelijking: het gaat om accu's ter vervanging van de NP-400)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
MartijnGizmo schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:54:
[...]
Ik heb deze lens ook, voor Canon weliswaar. In de herfstvakantie een hele week mee rond gelopen in Keulen en dat beviel me eigenlijk prima. Af en toe dat ik iets groothoek miste, maar ik had ook een fisheye bij. Voorbeeld hier: [rml][ showcase] Een Weekje Keulen[/rml] En ik vind het een ideale portretlens.
Fraaie foto's Martijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Ik heb net mijn Minolta 28-75mm f2.8 D binnen en heb daar mijn eerste proefopnames mee gemaakt. Het is "liefde op het eerste gezicht". Zowel buiten als binnen - onder lastige lichtomstandigheden - focussed de lens uitstekend, scherpe foto's, goede kleuren, geen vertekening en deze lens ondersteund alle functies van de 7D/5D. Het geeft me een toyota-gevoel : uiterst bedrijfszeker ! Misschien is deze lens een idee voor je om het gat te dichten. De lens is hier en daar voor hele scherpe prijzen nieuw verkrijgbaar. Ik heb sinds kort ook een 70-210 f4 en ook dat is echt een geweldige lens voor de 7D/5D, dus zorg dat je die te pakken krijgt !.

ps:iemand opperde dat dit lenzenverhaal off-topic zou zijn, en in het objectieven-topic thuis hoort, maar dat vind ik niet (hoewel het daar ook zou kunnen). Lens en body (en fotograaf niet te vergeteren) maken samen de kwaliteit van je foto ! Zelf heb ik erg lopen worstelen wat nu een goede combinatie van lenzen is voor deze camera (5D) en ik denk dat veel mensen met die vraag worstelen.

[ Voor 18% gewijzigd door PeterVL57 op 21-12-2005 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dank je! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

De 70-210/4 ben ik al aan het regelen en de 28-75/2.8 ziet er zeker leuk uit en voor €259,- (cameranu.nl) goed betaalbaar. Maar die komt er dan nog niet, eerst eens met de 17-35 kitlens, 70-210/4 aan de gang en daarna komen wel de 50/1.7 en 28-75/2.8 en een grip.

Verrek nu weet ik weer waarom ik 1.5 jaar met een Minolta A1 rond heb gelopen, omdat daar alles in 1 lens zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Oxi schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:17:
De 70-210/4 ben ik al aan het regelen en de 28-75/2.8 ziet er zeker leuk uit en voor €259,- (cameranu.nl) goed betaalbaar. Maar die komt er dan nog niet, eerst eens met de 17-35 kitlens, 70-210/4 aan de gang en daarna komen wel de 50/1.7 en 28-75/2.8 en een grip.
Verrek nu weet ik weer waarom ik 1.5 jaar met een Minolta A1 rond heb gelopen, omdat daar alles in 1 lens zit :P
Ja, die illusie heb ik ook gehad, toen ik de canon S2 IS kocht. Dat was een geweldige camera, maar ondanks het lenzengewissel heb ik geen spijt van de overstap naar een DSLR. De kwaliteit die je met een minolta DSLR krijgt is bij de meeste foto's toch van een totaal andere orde, dan bij een compact-zoom.

• baslab
  • Niet online
PeterVL57 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:56:

ps:iemand opperde dat dit lenzenverhaal off-topic zou zijn, en in het objectieven-topic thuis hoort, maar dat vind ik niet (hoewel het daar ook zou kunnen). Lens en body (en fotograaf niet te vergeteren) maken samen de kwaliteit van je foto ! Zelf heb ik erg lopen worstelen wat nu een goede combinatie van lenzen is voor deze camera (5D) en ik denk dat veel mensen met die vraag worstelen.
mee eens (die iemand was ik), mijn opmerking ging over mijn reactie. Die was namelijk volledig over het oordeel van een bepaald bereik van een objectief, dat is in mijn ogen niet merk gebonden en dus algemeen.

De reacties erna, merk, vatting en objectief specifiek, horen zeker wel hier thuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Offtopic:
Er is intussen een leuk aantal Minolta mensen aan het verzamelen op de Mega Lens Test Meet.
Maar we kunnen er natuurlijk nog meer gebruiken.
Iedereen waarvoor Utrecht niet te ver is en 29 januari kan moet zich aanmelden!

[ Voor 3% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-12-2005 01:35 . Reden: Spelvaudt ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Er zijn zelfs al 12 lenzen en 3 flitsers en 5 KM 7D's vertegenwoordigd, maar geen KM 5D's. Kom op mensen, dat kan beter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Oxi schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 01:41:
Er zijn zelfs al 12 lenzen en 3 flitsers en 5 KM 7D's vertegenwoordigd, maar geen KM 5D's. Kom op mensen, dat kan beter. :+
12 verschillende lensen, het zij er meer maar dan dubbel :)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Niet online
Mud starrr schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:42:
[...]

12 verschillende lensen, het zij er meer maar dan dubbel :)
dat is handig dat er dubbele zijn, kan je met het ene objectief een foto van dezelfde maken :?

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.